Dat alle IC's naar Haarlem nu van spoor 4 of 5 vertrekken (in plaats van spoor 2) is wel bijzonder.quote:Op dinsdag 19 november 2013 10:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zie alleen dat de trein naar Zandvoort uitvalt, verder nog niets bijzonders gezien
uiteraard, want het had makkelijk stukken sneller gekundquote:Op dinsdag 19 november 2013 14:53 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Mag ik zeggen.. "Dan pas..?"
Nu dik zes jaar na de oplevering van de viersporigheid en de ingebruikname van de elektronische beveiliging.
Nu heeft het een en ander wel veel te maken met de aards-conservativiteit van de spoorsector. Veranderingen zijn per definitie eng, gevaarlijk en onveilig.quote:Op dinsdag 19 november 2013 14:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
uiteraard, want het had makkelijk stukken sneller gekund
Uhm wat? Enige uitleg nodig voor de spoornoob aub.quote:Op dinsdag 19 november 2013 14:49 schreef Peterselieman het volgende:
Vanaf 15 november kan er in dual signalling gereden worden op Amsterdam - Utrecht. Goed nieuws voor het testtraject aldaar, waar zowel ERTMS level 2 als ATB-EG ligt
http://somda.nl/forum/12122/p476181/Invoering+ERTMS+in+Nederland/
Hoezo 'vanaf'quote:Op dinsdag 19 november 2013 14:49 schreef Peterselieman het volgende:
Vanaf 15 november kan er in dual signalling gereden worden op Amsterdam - Utrecht. Goed nieuws voor het testtraject aldaar, waar zowel ERTMS level 2 als ATB-EG ligt
http://somda.nl/forum/12122/p476181/Invoering+ERTMS+in+Nederland/
had ook sinds kunnen staanquote:Op dinsdag 19 november 2013 15:06 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Hoezo 'vanaf'Bedoelen ze 15 november volgend jaar?
Treinen met ERTMS aan boord mogen nu in theorie indien toegelaten ook 160 rijden. En de proef met die SLT treinen verloopt waarschijnlijk dus goedquote:Op dinsdag 19 november 2013 15:05 schreef Fiorano het volgende:
[..]
Uhm wat? Enige uitleg nodig voor de spoornoob aub.
gaat over beveiligingssystemen van het spoor. ERTMS is de nieuwe standaard die langzamerhand overal uitgerold zal moeten gaan worden. ATB-EG is hetgeen dat nu op he grootste deel van het Nederlandse spoornet ligt, terwijl op de diesellijnen met ATB-NG gewerkt wordt.quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:05 schreef Fiorano het volgende:
[..]
Uhm wat? Enige uitleg nodig voor de spoornoob aub.
quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:24 schreef greavy het volgende:
NSR is wakker geworden: Het ICRm in de 1900 IC Den Haag - Venlo blijft voorlopig daar rijden (maximaal 5 stammen rijdend en één reserve). Het DDZ dat hier een massale optocht zou doen, wordt uitgesteld. Er is te weinig DDZ beschikbaar, en weghalen uit andere series gaat ook niet werken. Het DDAR3 is nog niet beschikbaar, en zal dat ook niet voor februari 2014 zijn heb ik begrepen.
Aldus een interne bron binnen NSR.
Lekker geregeld weerquote:Op dinsdag 19 november 2013 15:24 schreef greavy het volgende:
NSR is wakker geworden: Het ICRm in de 1900 IC Den Haag - Venlo blijft voorlopig daar rijden (maximaal 5 stammen rijdend en één reserve). Het DDZ dat hier een massale optocht zou doen, wordt uitgesteld. Er is te weinig DDZ beschikbaar, en weghalen uit andere series gaat ook niet werken. Het DDAR3 is nog niet beschikbaar, en zal dat ook niet voor februari 2014 zijn heb ik begrepen.
Aldus een interne bron binnen NSR.
ELK jaar gaat het fout. ELK jaar opnieuw. Het wijzigingsblad van Februari voorziet in nogal wat materiële verschuiving. In DRGL2014 gaat er genoeg via Dagplan gewijzigd worden, omdat het Wijzigingsblad weer veel "fouten" bevat.quote:
werkverschaffing heet datquote:Op dinsdag 19 november 2013 15:49 schreef greavy het volgende:
[..]
ELK jaar gaat het fout. ELK jaar opnieuw. Het wijzigingsblad van Februari voorziet in nogal wat materiële verschuiving. In DRGL2014 gaat er genoeg via Dagplan gewijzigd worden, omdat het Wijzigingsblad weer veel "fouten" bevat.
Alleen worden die verschuivingen in december dus al ingevoerd.quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:49 schreef greavy het volgende:
[..]
Het wijzigingsblad van Februari voorziet in nogal wat materiële verschuiving.
2.3.0d ligt daar volgens mij.quote:Op dinsdag 19 november 2013 16:26 schreef J.B. het volgende:
Is er al duidelijk wat voor een type ERTMS er aangelegd gaat worden? Dat 2+ systeem van Arcadis of een ander? Mogen treinen op het stuk tussen Amsterdam en Utrecht nu ook 200?
Oh ja, ook zoiets waar ik me nog STEEDS een keer hier over moet opwinden. De opstelling van de Cico-paaltjes op spoor 1 in Zutphen. De Arriva-paal staat pal naast de NS-paal. Logisch.quote:Op dinsdag 19 november 2013 16:22 schreef Litpho het volgende:
Door de briljante inrichting van poortjes op Lelystad
Tussen Amsterdam en Utrecht ligt ERTMS level 2 van Bombardier.quote:Op dinsdag 19 november 2013 16:26 schreef J.B. het volgende:
Is er al duidelijk wat voor een type ERTMS er aangelegd gaat worden? Dat 2+ systeem van Arcadis of een ander?
Rijdt wel snoeihard aan de 'verkeerde kant'quote:Op dinsdag 19 november 2013 16:51 schreef ReisT het volgende:
[..]
Tussen Amsterdam en Utrecht ligt ERTMS level 2 van Bombardier.
EBI? Dat ken ik als een zwaarbewaakte gevangenisquote:Op dinsdag 19 november 2013 16:52 schreef b2py het volgende:
[..]
Rijdt wel snoeihard aan de 'verkeerde kant'
Overigens, yuck EBI.
Vught. Was daar op spoorgebied ook niet iets te doen?quote:Op dinsdag 19 november 2013 16:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
EBI? Dat ken ik als een zwaarbewaakte gevangenis
Dit meen je toch niet..quote:Op dinsdag 19 november 2013 15:24 schreef greavy het volgende:
NSR is wakker geworden: Het ICRm in de 1900 IC Den Haag - Venlo blijft voorlopig daar rijden (maximaal 5 stammen rijdend en één reserve). Het DDZ dat hier een massale optocht zou doen, wordt uitgesteld. Er is te weinig DDZ beschikbaar, en weghalen uit andere series gaat ook niet werken. Het DDAR3 is nog niet beschikbaar, en zal dat ook niet voor februari 2014 zijn heb ik begrepen.
Aldus een interne bron binnen NSR.
Bepaald type wisselsteller.quote:Op dinsdag 19 november 2013 16:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
EBI? Dat ken ik als een zwaarbewaakte gevangenis
Een EisenBahnknotenpunkthinundherschIeber?quote:
Het is een wisselsteller, geen balisequote:Op dinsdag 19 november 2013 17:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zou denken aan iets als EuroBalise Interlocking
VIRM is correct, de rest mag je lekker zelf verzinnen inderdaadquote:Op dinsdag 19 november 2013 17:21 schreef greavy het volgende:
Een VIRM die opweg is naar Kijkduin, om tijdens Vlaggetjesdag te water gelaten te worden?
klopt, dus nog even verder nadenken.quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:15 schreef b2py het volgende:
[..]
Het is een wisselsteller, geen balise
de klasseaanduidingen op de ramen?quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:21 schreef greavy het volgende:
Een VIRM die opweg is naar Kijkduin, om tijdens Vlaggetjesdag te water gelaten te worden?
Ik denk die naar Amsterdam.quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:19 schreef Toto69 het volgende:
Rara welke trein is dit?
[ afbeelding ]
geen bovenleiding, geen bakovergangen, etcquote:Op dinsdag 19 november 2013 17:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
de klasseaanduidingen op de ramen?Stroomafnemertje heb je ook niet nodig natuurlijk. Zo zonder bovenleiding
Alles stellers zijn computer basedquote:Op dinsdag 19 november 2013 17:22 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
klopt, dus nog even verder nadenken.
E.... computer-Based Interlocking.
Of zoiets. Iets beters krijg ik niet bedacht
Oh wacht, rechts bovenin staat wel BVL, misschien heeft dat er wat mee te makenquote:
de naam EBI omvat meer dan dat bij Bombardier en het beestje moet een naam hebbenquote:
Hopelijk geen regen onderweg.quote:Op dinsdag 19 november 2013 17:25 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
geen bovenleiding, geen bakovergangen, etc
snel rijdt ie wel, want het gaat heuvelaf
Applaus voor de Kamer, en nu doorpakken graagquote:De NS moet gaan onderzoeken of het mogelijk is intercity's aan te schaffen die harder kunnen rijden dan 200 kilometer per uur.
Bovendien moeten die treinen al vanaf 2018 worden ingezet. Dat besloot de Tweede Kamer dinsdag.
Volgens VVD-Kamerlid Betty de Boer gaan intercity's tot wel dertig jaar mee en is het daarom van groot belang om toekomstbestendig materieel in te kopen.
Ze wil dat treinen in de toekomst daar waar mogelijk harder dan 200 kilometer per uur kunnen gaan rijden. Dat kan bijvoorbeeld op het HSL-spoor. Maar snelle treinen zijn ook van belang voor bijvoorbeeld de Hanzelijn, waar nu al 200 kilometer per uur mag worden gereden.
Zo snel mogelijk
De Kamer wil verder dat de nieuwe treinen zo snel mogelijk kunnen worden ingezet. De NS heeft daar zeven jaar voor nodig, stelde staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) eerder. Maar volgens De Boer moet het echt sneller kunnen.
De NS begint binnenkort met een studiefase naar de aanbesteding van de nieuwe intercity's. Daarin moet nu dus de maximumsnelheid en de tijdsperiode tot de treinen inzetbaar zijn worden meegenomen.
http://www.rijksoverheid.(...)poorbeveiliging.htmlquote:Op dinsdag 19 november 2013 17:41 schreef DriekOplopers het volgende:
SP-talentje Farshad Bashir had vorige week een lulverhaal in De Telegraaf over verzwegen veiligheidsissues rond ATBVV. Bleek weer eens uit z'n nek te lullen. De Kamer was maar liefst twee keer per brief geīnformeerd. Vandaag verscheen een brief van Mansveld aan de Tweede kamer.
Reactie MVBOV hier: http://www.voorbeterov.nl/page9.php
Ik zag de Kamerbrief van vandaag nog niet op internet, maar ik heb hem wel. Wie een pdf'je wil, stuurt even een PM met mailadres.
Thanks.quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:08 schreef b2py het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)poorbeveiliging.html
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat NS nu alweer een kans krijgt, ze hebben er al zoveel gehad...quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:06 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Applaus voor de Kamer, en nu doorpakken graag
Wat?quote:Op dinsdag 19 november 2013 18:06 schreef Frozen-assassin het volgende:
De NS moet gaan onderzoeken of het mogelijk is intercity's aan te schaffen die harder kunnen rijden dan 200 kilometer per uur.
Tuurlijk moet het kunnen, maar of het slim is, is een tweede. Het levert misschien weinig op als je op een traject wanneer je net 200km/h aantikt meteen vol de ankers in moet om de volgende stop te halen. Maar ik denk dat het zeker een goede optie is voor Hoorn - A'dam Sloterdijk, Lelystad - Groningen, dat soort trajecten.quote:
NS laten bepalen of iets slim isquote:Op dinsdag 19 november 2013 19:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Tuurlijk moet het kunnen, maar of het slim is, is een tweede.
Een kleine vloot (zoals 20 HSL-treinen) betekent dat onderhoud relatief duur en complex zal zijn en dat de impact van een materieelstoring (bijvoorbeeld 2 defecte stellen) groot zal zijn. Je ziet het nu al dagelijks op de HSL waar Fyra-treinen niet rijden door defect materieel, ook al zijn er honderden ICRm-bakken.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Door gericht te aankopen en juiste materieelplanning (waar het soms aan schort bij NS) kan je prima op bepaalde trajecten met treinen rijden die 200km/h kunnen als het iets oplevert qua tijd. Dan koop je bijvoorbeeld precies zoveel treinen die je nodig hebt om een dienstregeling te rijden plus twee als reserve of dergelijke.
Alleen HSL - Zuid is geschikt voor snelheden voor boven 200. Uniforme vloot kan, met verschillende treinen. Van FLIRT'S zijn verschillende uitvoeringen en datzelfde geldt voor een TWINDEXX.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:
Een megavloot (denk aan de grootte van de ICM-vloot) met materieel dat geschikt is voor > 200 km/h is geldverspilling: afgezien van de Hanzelijn en de HSL zijn er op dit moment geen spoorlijnen geschikt voor snelheden van 200 km/h of hoger, er zijn geen plannen om dat te veranderen en er zijn ook geen plannen voor herelektrificatie.
Alleen voor de HSL zijn snelheden > 200 km/h nuttig, maar NS wil niet opnieuw aan een kleine HSL-vloot beginnen.
Klopt, maar daarmee heb je wel weer een logistieke uitdaging te pakken. Als je weet hoe moeilijk het voor NS soms is om viertjes en zesjes uit elkaar te houden...quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:18 schreef b2py het volgende:
[..]
Alleen HSL - Zuid is geschikt voor snelheden voor boven 200. Uniforme vloot kan, met verschillende treinen. Van FLIRT'S zijn verschillende uitvoeringen en datzelfde geldt voor een TWINDEXX.
De meeste reizigers maakt het ook niet uit welk stickertje er op hun trein zit, zolang ze maar van A naar B komen in een redelijke tijd tegen een redelijke prijs.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik snap dat het duurder is omdat je er misschien andere specifieke kennis voor nodig hebt, maar dat gaat niet altijd in bij de reizigers. Die boeit het waarschijnlijk niet of de onderhoud paar duizend duurder is. Wat zij willen is sneller van A naar B kunnen.
Helaas, en het is bijna niet voor te stellen, moeten we ook vast stellen dat ze nog altijd een keus hebben: WEL met NS in zee gaan voor de HSL.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:09 schreef James1988 het volgende:
Dat betekent echter niet dat de kamer ermee akkoord hoeft te gaan, ze hebben nog altijd een keus: niet met NS in zee gaan voor de HSL.
Dat probleem is goedkoper aan te pakken dat een divers materieelpark.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:20 schreef James1988 het volgende:
[..]
Klopt, maar daarmee heb je wel weer een logistieke uitdaging te pakken. Als je weet hoe moeilijk het voor NS soms is om viertjes en zesjes uit elkaar te houden...
(En ja, dat is een probleem dat NS moet aanpakken!)
En dat is een keuze die ze lijken te prefereren. Ik denk niet dat een 'nee' van NS veel zal uitmaken voor de keuze om wel of niet met NS in zee te gaan...quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Helaas, en het is bijna niet voor te stellen, moeten we ook vast stellen dat ze nog altijd een keus hebben: WEL met NS in zee gaan voor de HSL.
Het is een probleem dat sowieso aangepakt moet worden.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:24 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat probleem is goedkoper aan te pakken dat een divers materieelpark.
Simpel zat. Zolang het HRN niet open gegooid wordt is de enige mogelijke keuze op de HSL: NS.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:25 schreef James1988 het volgende:
En dat is een keuze die ze lijken te prefereren. Ik denk niet dat een 'nee' van NS veel zal uitmaken voor de keuze om wel of niet met NS in zee te gaan...
Zolang de planning een VIRM zesje wil verlengen met een ICM viertje, en de betrokkenen die dat op het perron moeten combineren dus stomverbaasd uit hun ogen staan te kijken, zie ik het somber in.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:20 schreef James1988 het volgende:
Klopt, maar daarmee heb je wel weer een logistieke uitdaging te pakken. Als je weet hoe moeilijk het voor NS soms is om viertjes en zesjes uit elkaar te houden...
Waarom kan dat niet? SchaKu is SchaKu. Neuken met die hapquote:Op dinsdag 19 november 2013 19:58 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Zolang de planning een VIRM zesje wil verlengen met een ICM viertje, en de betrokkenen die dat op het perron moeten combineren dus stomverbaasd uit hun ogen staan te kijken, zie ik het somber in.
quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:58 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Zolang de planning een VIRM zesje wil verlengen met een ICM viertje, en de betrokkenen die dat op het perron moeten combineren dus stomverbaasd uit hun ogen staan te kijken, zie ik het somber in.
Alsof dat dagelijkse kost is.. -.-'quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:58 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Zolang de planning een VIRM zesje wil verlengen met een ICM viertje, en de betrokkenen die dat op het perron moeten combineren dus stomverbaasd uit hun ogen staan te kijken, zie ik het somber in.
het gebeurt wel. Vroeger ook regelmatig in Zwolle met de gecombineerde IC uit het noordenquote:
Het zou ook niks raars moeten hoeven zijn. Maar AL die NS-ers, en niet alleen die machinisten uit de ILT-rapporten, hebben een "verwachtingspatroon". Sterker nog, zonder verwachtingspatroon gaan ze dood. Hoe anders verklaar je dat ze überhaupt hebben durven eisen tot 2017 gegarandeerd te zijn van hun baan? En het nog gekregen hebben ook?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het gebeurt wel. Vroeger ook regelmatig in Zwolle met de gecombineerde IC uit het noorden
Dan stel je wel de tweede helft als onafwendbare randconditie en de eerste als noodzakelijk gevolg. Draai dat voor de gein eens om.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:41 schreef James1988 het volgende:
Het zou natuurlijk niet moeten voorkomen, NS-materieel is onderling niet koppelbaas...
pneumatisch wel, alleen daar heb je voor de normale uitvoering van de dienst niets aanquote:Op dinsdag 19 november 2013 20:41 schreef James1988 het volgende:
Het zou natuurlijk niet moeten voorkomen, NS-materieel is onderling niet koppelbaar...
Je zou met een VIRM gewoon een ICM met reizigers kunnen slepen van A naar B. Het is alleen dat de regeltjes voorschrijven dat het niet mag..quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:41 schreef James1988 het volgende:
Het zou natuurlijk niet moeten voorkomen, NS-materieel is onderling niet koppelbaar...
In het buitenland is het heel gewoon dat materieel koppelbaar is, en ook in Nederland is het lang het geval geweest. Als je als spoorwegbedrijf besluit om daarvan af te wijken moet je je proces zo inrichten dat het ook niet per ongeluk zo gepland kan worden.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dan stel je wel de tweede helft als onafwendbare randconditie en de eerste als noodzakelijk gevolg. Draai dat voor de gein eens om.
Waarom niet? Ik heb het ook eens als sleepkonvooi gezien. Het kan gewoon. Elk stel heeft zijn eigen stroomvoorziening, als je in elk stel een conducteur zet wil ik weleens weten wat er nog meer "in de weg staat". Behalve regeltjesgeneuk.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:44 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
pneumatisch wel, alleen daar heb je voor de normale uitvoering van de dienst niets aan
Een DM'90 kan ook een VIRM voortslepen, betekent niet dat je dat ook wilt. Het moet wel nuttig blijven.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:46 schreef b2py het volgende:
[..]
Je zou met een VIRM gewoon een ICM met reizigers kunnen slepen van A naar B. Het is alleen dat de regeltjes voorschrijven dat het niet mag..
laatste materieel waarbij het wel kon en mocht waren de wadlopers en de buffelsquote:Op dinsdag 19 november 2013 20:46 schreef b2py het volgende:
[..]
Je zou met een VIRM gewoon een ICM met reizigers kunnen slepen van A naar B. Het is alleen dat de regeltjes voorschrijven dat het niet mag..
Welke reden kan er überhaupt bestaan om daar van af te willen wijken?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:46 schreef James1988 het volgende:
[..]
In het buitenland is het heel gewoon dat materieel koppelbaar is, en ook in Nederland is het lang het geval geweest. Als je als spoorwegbedrijf besluit om daarvan af te wijken
Nee okee, ik dacht even dat ik wat miste.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:46 schreef b2py het volgende:
[..]
Je zou met een VIRM gewoon een ICM met reizigers kunnen slepen van A naar B. Het is alleen dat de regeltjes voorschrijven dat het niet mag..
Dat dus.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee okee, ik dacht even dat ik wat miste.
En dat je met een DM90 geen VIRM gaat slepen lijkt me ook simpel. Je gaan ook geen defecte NewAGG300 afslepen met een Kever.
Bijvoorbeeld door nieuwe technieken toe te passen (zoals andere manier van aansturing)? Sinds er veel meer elektronica in treinen zit wordt het wat lastiger om de boel backward en forward compatible te houden.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Welke reden kan er überhaupt bestaan om daar van af te willen wijken?![]()
Maar dat is blijkbaar in alle WELdenkende landen geen argument, dus dat kan van tafelquote:Op dinsdag 19 november 2013 20:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld door nieuwe technieken toe te passen (zoals andere manier van aansturing)? Sinds er veel meer elektronica in treinen zit wordt het wat lastiger om de boel backward en forward compatible te houden.
zie op 1.37 toch een bijzonder treintje voorbij komen, namelijk een Arriva E-GTW voor de MerwedeLingelijnquote:Op dinsdag 19 november 2013 20:49 schreef b2py het volgende:
Heeft er al iemand gelachen vandaag? Zo nee, metropool en cruciale factor in de Nederlandse infrastructuur Vught heeft een filmpje voor u:
Wat een gejank. Onvolken heel dat klotevught. Ik heb niet gevraagd dat die lui er gaan wonen. En wat is het nou? Geen geluidsschermen dan hebben ze last van de auto's en de treinen, wel geluidsschermen dan hebben ze last van de geluidsschermen?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:49 schreef b2py het volgende:
Heeft er al iemand gelachen vandaag? Zo nee, metropool en cruciale factor in de Nederlandse infrastructuur Vught heeft een filmpje voor u:
quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
laatste materieel waarbij het wel kon en mocht waren de wadlopers en de buffels
Andersom gebeurde het vroeger regelmatig, een DM90 achter een VIRMquote:Op dinsdag 19 november 2013 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee okee, ik dacht even dat ik wat miste.
En dat je met een DM90 geen VIRM gaat slepen lijkt me ook simpel. Je gaan ook geen defecte NewAGG300 afslepen met een Kever.
Da's onzin he. Dat is veel later ook nog voorgekomen.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:12 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
En dat was ook opeens afgelopen...
Ah okee. Ik dacht altijd dat het hierna niet meer mocht. Weer wat geleerd.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Da's onzin he. Dat is veel later ook nog voorgekomen.
Ik heb zo'n compositie nog weleens door Den Bosch Oost zien rijden dus dat moet dan in 2006 of januari 2007 geweest zijn.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ah okee. Ik dacht altijd dat het hierna niet meer mocht. Weer wat geleerd.
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je niet 26km aan geluidsschermen extra in je dorp wil. Bovendien verhelpt het de "oversteekproblemen" niet. Zo'n verdiept Vught is zo gek nog niet gedacht in dit specifieke geval.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat een gejank. Onvolken heel dat klotevught. Ik heb niet gevraagd dat die lui er gaan wonen. En wat is het nou? Geen geluidsschermen dan hebben ze last van de auto's en de treinen, wel geluidsschermen dan hebben ze last van de geluidsschermen?weg met die lui. Zulke mensen zijn niet geschikt om in een dichtbevolkt land te wonen. Donder lekker op naar oost-Siberië, heb je alle ruimte voor jezelf. Goed voor Nederland, Goed voor Brabant, Goed voor Vught.
ben ik niet met je eens. Overal waar overwegen lang dichtliggen is er reden om te kijken naar zo'n oplossingquote:Op dinsdag 19 november 2013 21:46 schreef Ireyon het volgende:
Sorry hoor maar een tunnel in Vught heeft meer bestaansrecht dan die bak in Almelo om maar een voorbeeld te noemen. Of de Gooiboog voor 2 lege treinen per uur
Ja maar er worden allerhande niet terzake doende argumenten bijgehaald. Alsof een geluidsscherm schadelijker voor de leefbaarheid zou zijn dan geen geluidsscherm etc. Ja je KUNT inderdaad wel draconisch dure oplossingen bedenken. Maar nogmaals, dan kun je net zo goed heel Vught ontvolken naar een rustigere plek als Ganzedijk.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:44 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je niet 26km aan geluidsschermen extra in je dorp wil. Bovendien verhelpt het de "oversteekproblemen" niet. Zo'n verdiept Vught is zo gek nog niet gedacht in dit specifieke geval.
Dieseltreinen voor reizigers kregen groot onderhoud in Tilburg dacht ik.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Naah misschien niet met Wadlopers dan. Wat moesten Wadlopers daar? Hoewel die hebben in 2007 nog een tijd op de Maaslijn gereden. Kan een overbrenging geweest zijn
Ook toen nog ja? Dat was toch al een hele tijd niet meer zo? Nou ja ik weet het ook niet zeker meer hoor, is 6 jaar geleden. Maar ik heb daar eens DM90 met nog iets anders aan de haak zien rijden, en dat moet haast wel een wadloper geweest zijnquote:Op dinsdag 19 november 2013 22:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dieseltreinen voor reizigers kregen groot onderhoud in Tilburg dacht ik.
Ja en als er honderdtwaalf keer zo veel goederentreinen komen te rijden (wat overigens best kan aangezien Emmerich een paar jaar dicht gaat binnenkort) dan moet het daar wel 4 of 6 of 8 sporig worden. Dus ja. Ontvolkenquote:Op dinsdag 19 november 2013 22:10 schreef lyolyrc het volgende:
Als er meer treinen per uur moeten gaan rijden tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch, komt spoorverdubbeling en verwijdering van de overwegen vanzelf in zicht.
Iedere gelijkvloerse kruising had bij het ontwerp al vermeden moeten worden, het aanleggen van een bult of tunnel is op lange termijn zeker efficiënter op de hoofdlijnen. Dan is de stap naar 160 of 200 km/u op veel trajecten prima mogelijk.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:46 schreef Ireyon het volgende:
Sorry hoor maar een tunnel in Vught heeft meer bestaansrecht dan die bak in Almelo om maar een voorbeeld te noemen. Of de Gooiboog voor 2 lege treinen per uur
Nou inderdaad. Ambitieloze sukkels in 1839. Opknopen dat volk!quote:Op dinsdag 19 november 2013 22:32 schreef Brembo het volgende:
[..]
Iedere gelijkvloerse kruising had bij het ontwerp al vermeden moeten worden,
zeker niet, maar een half jaar geleden was mijn oude ov-chipkaart gebroken en toen kon ik met de vervangende kaart langs alle loketten en automaten om alles te activeren. er is dus wel eea veranderd.quote:Op dinsdag 19 november 2013 22:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Tuurlijk kan het wel. Kwestie van een vinkje aanzetten. Moeten we nu op de knieën?
gelukkig maar. Ik weet dat Driek ermee aan de slag is geweest en dat er de commissie Meijdam wasquote:Op dinsdag 19 november 2013 22:39 schreef _serial_ het volgende:
[..]
zeker niet, maar een half jaar geleden was mijn oude ov-chipkaart gebroken en toen kon ik met de vervangende kaart langs alle loketten en automaten om alles te activeren. er is dus wel eea veranderd.
Een vriend van me loopt al een paar weken te sukkelen met zijn OV-flopkaart. Oude was kapot, hij zou een nieuwe krijgen. Eerst kwam die vervangende kaart niet, toen kreeg hij een nieuwe - maar zonder het VDU dat hij heeft. Bij de automaat staan geen bestellingen klaar en bij het loket zagen ze ook 'geen gekke dingen'.quote:Op dinsdag 19 november 2013 22:35 schreef _serial_ het volgende:
Oke, het kan dus wel, Zondag OV-Chipkaart verloren gemeld, vandaag nieuwe OV-Chipkaart in de bus, geactiveerd en al geladen met mijn NS abonnement, en tevens automatisch opladen voor overige vervoerders.
Hoefde hem alleen nog maar te koppelen aan mijn NS account / OV-Chipkaart account.
Het stakingsbudget voor dit jaar was nog niet helemaal op, dus als ze nu niet nog even staken mogen ze volgend jaar minder staken?quote:Op dinsdag 19 november 2013 22:52 schreef b2py het volgende:
Van maandag 25 november 6:00 tot vrijdag 29 november 20:00 is het mogelijk dat er bij de NMBS korte stakingen uitbreken in de regio Charleroi.
Belgenquote:Op dinsdag 19 november 2013 22:52 schreef b2py het volgende:
Van maandag 25 november 6:00 tot vrijdag 29 november 20:00 is het mogelijk dat er bij de NMBS korte stakingen uitbreken in de regio Charleroi. Een niet-erkende vakbond wil op deze manier actie voeren tegen de hervorming van de NMBS, omdat dit mogelijk het arbeidersstatuut aanpast en omdat dit te snel volgt op de hervorming van de pensioenen.
Dat jullie het weten
Van woensdag 20 november 9:00 tot vrijdag 22 november 17:00 is het mogelijk dat het regent. En misschien is het wel koud ook.quote:Op dinsdag 19 november 2013 22:52 schreef b2py het volgende:
Van maandag 25 november 6:00 tot vrijdag 29 november 20:00 is het mogelijk dat er bij de NMBS korte stakingen uitbreken in de regio Charleroi. Een niet-erkende vakbond wil op deze manier actie voeren tegen de hervorming van de NMBS, omdat dit mogelijk het arbeidersstatuut aanpast en omdat dit te snel volgt op de hervorming van de pensioenen.
Dat jullie het weten
Ik vond het ook al een opmerkelijke claim dat Vught een belangrijk knooppunt is op de lijn Eindhoven-Rotterdam. Dat kan in de toekomst opgaan als er inderdaad een aftakking komt van de Betuweroute richting 's-Hertogenbosch en vice versa. Er is een rapport waarin verschillende varianten hiervoor en voor de verbinding 's-Hertogenbosch-Vught worden genoemd.quote:Op dinsdag 19 november 2013 22:43 schreef J.B. het volgende:
Wat heeft de verbinding tussen Rotterdam en Eindhoven eigenlijk met Vught te maken? Mooie visualisaties wel, leggen ze een verdiept spoor aan laten ze het oude er alsnog naast liggen. Zonder spoorovergangen, dat dan weer wel.
Blaffende bonden staken nietquote:Op dinsdag 19 november 2013 23:19 schreef James1988 het volgende:
Vooral schrijnend dat het één of andere niet-erkende vakbond is. Moeten ze zich even laten gelden voor hun leden (alle 2?) ofzo?
gladde sporenquote:Op dinsdag 19 november 2013 23:55 schreef Fiorano het volgende:
De gtw van de Valleilijn is aardig aan het schudden en puffen. Zowel bij het optrekken als het afremmen...
Die aftakking is heel belangrijk in dit verhaal. Die is bedacht om er voor te zorgen dat er minder goederentreinen via Breda-Tilburg rijden zodat daar ruimte ontstaat voor extra IC's. Nadeel is dat het daardoor op Meteren-'s-Hertogenbosch-Boxtel veel drukker wordt met de gelijkvloerse aansluiting bij Vught als grootste knelpunt.quote:Op dinsdag 19 november 2013 23:04 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik vond het ook al een opmerkelijke claim dat Vught een belangrijk knooppunt is op de lijn Eindhoven-Rotterdam. Dat kan in de toekomst opgaan als er inderdaad een aftakking komt van de Betuweroute richting 's-Hertogenbosch en vice versa.
Het Nederlandse spoor is nou eenmaal erg vol, dus het omleiden van spoorverkeer via andere routes leidt onherroepelijk tot verplaatsing van de knelpunten. Het omleiden van goederentreinen via Nijmegen-Venlo wordt ook nog besproken in het rapport waarnaar ik een link postte. Dat zou blijkbaar een erg dure variant worden.quote:Op woensdag 20 november 2013 00:03 schreef ReisT het volgende:
[..]
Die aftakking is heel belangrijk in dit verhaal. Die is bedacht om er voor te zorgen dat er minder goederentreinen via Breda-Tilburg rijden zodat daar ruimte ontstaat voor extra IC's. Nadeel is dat het daardoor op Meteren-'s-Hertogenbosch-Boxtel veel drukker wordt met de gelijkvloerse aansluiting bij Vught als grootste knelpunt.
Beetje vreemde gedachtegang is het natuurlijk wel. Op lijn A is een knelpunt, dat willen ze oplossen door treinen naar lijn B te verplaatsen, daardoor ontstaat op die route weer een knelpunt en moeten ze eerst bedenken hoe ze dat knelpunt oplossen.
Nope.quote:Op woensdag 20 november 2013 08:53 schreef Frozen-assassin het volgende:
Gokje; een van de oorzaken zijn de bladeren op het spoor, woeh gladde sporen
twitter:nsreiziger twitterde op woensdag 20-11-2013 om 08:26:58RT @rahimspoor: Op de kippenlijn is er rijpafzetting op de bovenleiding. Treinen rijden daar met vertraging. Ook rijden er minder stoptreinen #connexxion reageer retweet
Nee het vonkt als de klere en daar kunnen moderne treinen slecht tegen (omdat het de spanning en stroom telkens onderbreekt).quote:Op woensdag 20 november 2013 09:32 schreef Fiorano het volgende:
Thanks! Neem aan dat rijp kortsluiting achtige zaken veroorzaakt?
Vught heeft Vga: Vught aansluiting, die andere lijn loopt ook nog eens door het dorp.quote:Op dinsdag 19 november 2013 23:11 schreef Dr_Flash het volgende:
De laatste keer dat Vught een belangrijke logistieke functie had, wordt gememoreerd op het stationsgebouw zelf. Beetje gevoel voor proporties zou de locals daar niet misstaan.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 20 november 2013 09:32 schreef Fiorano het volgende:
Thanks! Neem aan dat rijp kortsluiting achtige zaken veroorzaakt?
quote:Op woensdag 20 november 2013 09:39 schreef _serial_ het volgende:
Het was een beetje druk op Amsterdam Bijlmer Arena gisterenavond, tegelijk een voetbalwedstrijd, Concert in HMH, en concert in Ziggo dome :
[ afbeelding ]
Des te bijzonderder is dat volgens mij de lijn van Tilburg naar Boxtel rustiger is dan die van Den Bosch naar Boxtel. Ik woon in de omgeving, en als ik net op het verkeerde moment door Vught moet kan het daar inderdaad best chaos zijn, met name rond de overweg bij de Helvoirtseweg.quote:Op woensdag 20 november 2013 00:03 schreef ReisT het volgende:
[..]
Die aftakking is heel belangrijk in dit verhaal. Die is bedacht om er voor te zorgen dat er minder goederentreinen via Breda-Tilburg rijden zodat daar ruimte ontstaat voor extra IC's. Nadeel is dat het daardoor op Meteren-'s-Hertogenbosch-Boxtel veel drukker wordt met de gelijkvloerse aansluiting bij Vught als grootste knelpunt.
Beetje vreemde gedachtegang is het natuurlijk wel. Op lijn A is een knelpunt, dat willen ze oplossen door treinen naar lijn B te verplaatsen, daardoor ontstaat op die route weer een knelpunt en moeten ze eerst bedenken hoe ze dat knelpunt oplossen.
Maandag was het met twee concerten al lekker druk in de 11687/1787 (Shl-Es), ben daarom vannacht maar in Amsterdam gebleven aangezien ik liever niet in een solo ICM zit met 2 concerten en een voetbalwedstrijd tegelijkertijd.quote:Op woensdag 20 november 2013 09:39 schreef _serial_ het volgende:
Het was een beetje druk op Amsterdam Bijlmer Arena gisterenavond, tegelijk een voetbalwedstrijd, Concert in HMH, en concert in Ziggo dome :
[ afbeelding ]
Ze plannen standaard grote concerten samen met thuiswedstrijden Oranje / Ajax. Lijkt mij handig als ze daar eens over gaan overleggen als Ziggodome / HMH en Arena zijnde. Dit lijkt mij niet helemaal veilig ook zo druk.quote:Op woensdag 20 november 2013 09:39 schreef _serial_ het volgende:
Het was een beetje druk op Amsterdam Bijlmer Arena gisterenavond, tegelijk een voetbalwedstrijd, Concert in HMH, en concert in Ziggo dome :
[ afbeelding ]
Duidelijk!quote:Op woensdag 20 november 2013 09:34 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee het vonkt als de klere en daar kunnen moderne treinen slecht tegen (omdat het de spanning en stroom telkens onderbreekt).
Heuh daar stond ik ook ergens.quote:Op woensdag 20 november 2013 09:39 schreef _serial_ het volgende:
Het was een beetje druk op Amsterdam Bijlmer Arena gisterenavond, tegelijk een voetbalwedstrijd, Concert in HMH, en concert in Ziggo dome :
[ afbeelding ]
Het was niet eens zo slecht geregeld, er waren extra treinen ingelegd die in mijn geval bestond uit een ViRMIV & een VIRMVIquote:Op woensdag 20 november 2013 09:48 schreef boriq het volgende:
[..]
Maandag was het met twee concerten al lekker druk in de 11687/1787 (Shl-Es), ben daarom vannacht maar in Amsterdam gebleven aangezien ik liever niet in een solo ICM zit met 2 concerten en een voetbalwedstrijd tegelijkertijd.
Als de trein gewoon lang genoeg is is er niks aan de hand.quote:Op woensdag 20 november 2013 09:50 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Ze plannen standaard grote concerten samen met thuiswedstrijden Oranje / Ajax. Lijkt mij handig als ze daar eens over gaan overleggen als Ziggodome / HMH en Arena zijnde. Dit lijkt mij niet helemaal veilig ook zo druk.
Heb je een punt wel.quote:Op woensdag 20 november 2013 10:36 schreef b2py het volgende:
Wat ik ermee wilde zeggen dat je niet het probleem overbevolking van Bijlmer bij de ArenA en omliggende evenementenlocaties moet neerleggen maar bij de vervoerders die zsm het station leeg moet trekken.
Ik denk dat je het probleem moet verdelen; de podia in de omgeving moeten opletten met het boeken van concerten mocht Ajax of het Nederlands elftal spelen in de ArenA en de vervoerder (vooral de NS, in de metro was het schrikbarend rustig gisteravond op ArenA rond 22:30) moet langere of extra treinen inzetten.quote:Op woensdag 20 november 2013 10:36 schreef b2py het volgende:
Wat ik ermee wilde zeggen dat je niet het probleem overbevolking van Bijlmer bij de ArenA en omliggende evenementenlocaties moet neerleggen maar bij de vervoerders die zsm het station leeg moet trekken.
Op zich kan het best tegelijk zijn, mits tussen de eindtijdstippen ongeveer 3 kwartier in zit.quote:Op woensdag 20 november 2013 10:43 schreef boriq het volgende:
[..]
Ik denk dat je het probleem moet verdelen; de podia in de omgeving moeten opletten met het boeken van concerten mocht Ajax of het Nederlands elftal spelen in de ArenA en de vervoerder (vooral de NS, in de metro was het schrikbarend rustig gisteravond op ArenA rond 22:30) moet langere of extra treinen inzetten.
klopt, alleen beginnen bijna alle concerten altijd om 20:00-20:30(HMH agenda, scroll maar is naar beneden en kijk maar naar de tijden), met dan de hoofdact om 21:15 die duurt tot 22:45-23:00. Dit verschilt bijna nooit, enige waar je dan mee kunt schuiven zijn de voetbalwedstrijden. Om 19:45 beginnen ipv. 20:30.quote:Op woensdag 20 november 2013 10:57 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Op zich kan het best tegelijk zijn, mits tussen de eindtijdstippen ongeveer 3 kwartier in zit.
Ja dat kunnen ze. Voor mijn gevoel is gisteravond een uitzondering. Als Ajax thuis speelt zal een groot deel van het publiek met de metro komen of op de fiets. Op oranje komt veel meer een landelijk publiek op af. Er komt dus veel meer druk op de spoorwegen dan op de metro.quote:Op woensdag 20 november 2013 10:38 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Heb je een punt wel.Ik vraag mij alleen af of dit een klus is die je wel toe kan vertrouwen aan hun. Gaat het dan niet erger uit de klauwen lopen?
tering jantje zeg. Als je met een groepje bent en je moet richting Schiphol, Amersfoort of Almere dan zou ik het wel weten, namelijk dat pad langs de trainingsvelden van Ajax nemen naar Duivendrecht. Is een minuut of 10 lopen.quote:Op woensdag 20 november 2013 09:39 schreef _serial_ het volgende:
Het was een beetje druk op Amsterdam Bijlmer Arena gisterenavond, tegelijk een voetbalwedstrijd, Concert in HMH, en concert in Ziggo dome :
[ afbeelding ]
Blijft mooi om te zien. Heb het al eens van een afstandje gezien met een ICM die tussen Zwolle en Leeuwarden reedquote:
die concerten kunnen ook niet later beginnen omdat je anders grote delen van het land niet meer kunt bereiken per treinquote:Op woensdag 20 november 2013 11:00 schreef boriq het volgende:
[..]
klopt, alleen beginnen bijna alle concerten altijd om 20:00-20:30(HMH agenda, scroll maar is naar beneden en kijk maar naar de tijden), met dan de hoofdact om 21:15 die duurt tot 22:45-23:00. Dit verschilt bijna nooit, enige waar je dan mee kunt schuiven zijn de voetbalwedstrijden. Om 19:45 beginnen ipv. 20:30.
Reed nou hun V'tje nog maar, die jaagt het er zo af (paar jaar terug ook op Dordrecht-Geldermalsen, daar heeft NS ook een V'tje moeten laten rijden om de bovenleiding schoon te krijgen, met een GTW lukte het niet)quote:Op woensdag 20 november 2013 08:59 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nope.twitter:nsreiziger twitterde op woensdag 20-11-2013 om 08:26:58RT @rahimspoor: Op de kippenlijn is er rijpafzetting op de bovenleiding. Treinen rijden daar met vertraging. Ook rijden er minder stoptreinen #connexxion reageer retweet
Zo zien we maar weer dat ouderwets materieel vaak gewoon veel degelijker is dan de rijdende computers van tegenwoordigquote:Op woensdag 20 november 2013 11:30 schreef dennistd het volgende:
[..]
Reed nou hun V'tje nog maar, die jaagt het er zo af (paar jaar terug ook op Dordrecht-Geldermalsen, daar heeft NS ook een V'tje moeten laten rijden om de bovenleiding schoon te krijgen, met een GTW lukte het niet)
quote:Op woensdag 20 november 2013 11:31 schreef James1988 het volgende:
NS (volgens NRC): treinen sneller dan 200 km/u, zoals geëist door de kamer, is onhaalbaar. Lijkt mij dat er dan toch maar één mogelijkheid is, namelijk het plan afwijzen?
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)lternatieven-van-ns/
Tussen de regels door dient men te lezen 'voor de verandering eindelijk eens een keer'.quote:Als het toch niet blijkt te kunnen, zijn we er nu in elk geval op tijd bij.
Dat was dan een probleem met de oorspronkelijke concessie en had dus op dat moment door de NS gemeld moeten worden. Het is niet alsof die 'hogere' snelheid een nieuwe eis is.quote:Ook een hogere snelheid ziet het bedrijf niet zitten. Daarvoor zijn duurdere treinen nodig terwijl de tijdswinst minimaal is.
Nou..daar noem je wat want het is verdomd irritant als je te midden van die mensenmassa zit op weg naar huis na een lange en vermoeide dag. Ooit meegemaakt en ik kan je vertellen dat het verre van goed is voor je gemoedstoestand.quote:Op woensdag 20 november 2013 09:50 schreef Ajaxfan het volgende:
Ze plannen standaard grote concerten samen met thuiswedstrijden Oranje / Ajax. Lijkt mij handig als ze daar eens over gaan overleggen als Ziggodome / HMH en Arena zijnde. Dit lijkt mij niet helemaal veilig ook zo druk.
Onhaalbaar volgens wat. En zoals we gisteren concludeerden is het ook compleet ridicuul om harder dan 200 te willen rijden dus ik snap waarom we op grond van dit bericht NS af te schuiven.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:31 schreef James1988 het volgende:
NS (volgens NRC): treinen sneller dan 200 km/u, zoals geëist door de kamer, is onhaalbaar. Lijkt mij dat er dan toch maar één mogelijkheid is, namelijk het plan afwijzen?
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)lternatieven-van-ns/
Ik snap niets van jouw post.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:54 schreef b2py het volgende:
[..]
Onhaalbaar volgens wat. En zoals we gisteren concludeerden is het ook compleet ridicuul om harder dan 200 te willen rijden dus ik snap waarom we op grond van dit bericht NS af te schuiven.
Alleen ging het bij de oorspronkelijke concessie over een beperkt aantal treinen dat alleen maar op de HSL dienst zou doen.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:42 schreef De_Hertog het volgende:
Dat was dan een probleem met de oorspronkelijke concessie en had dus op dat moment door de NS gemeld moeten worden. Het is niet alsof die 'hogere' snelheid een nieuwe eis is.
Op Zwolle-Almere kan je zo 5 á 6 minuten winnen. Dat is best een hoop.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:02 schreef GlenSpey het volgende:
Dat hele 200 rijden is IMO ook gewoon onzin. De baanvakken in Nederland zijn gewoon niet lang genoeg om daar echt flinke tijdswinst mee te behalen.
De aanschaf van het benodigde materieel om 200 te kunnen gaat nooit opwegen tegen de paar minuten die je ermee op je reis gaat winnen.
Natuurlijk, maar als je achteraf concessie-eisen gaat afzwakken of 'niet langer haalbaar' vind ben je wel oneerlijk bezig tegenover de andere inschrijvers. Er waren wellicht best partijen die met de korting die NS inmiddels heeft en met materieel dat 200 rijd een beter bod hadden kunnen doen. Goed, dat onderzoek loopt nu ook, maar ik vind het proces nog steeds erg slecht - en dat is inderdaad niet alleen aan NS te wijten.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:02 schreef ReisT het volgende:
[..]
Alleen ging het bij de oorspronkelijke concessie over een beperkt aantal treinen dat alleen maar op de HSL dienst zou doen.
Nu gaat het over een veel grotere bestelling van materieel dat op de HSL én het Hoofdrailnet gaat rijden.
Ziet er meer uit als NS portalen...quote:Op woensdag 20 november 2013 11:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Blijft mooi om te zien. Heb het al eens van een afstandje gezien met een ICM die tussen Zwolle en Leeuwarden reed
Misschien wel, maar dan nog vind ik die paar minuten de extra kosten niet waard. Want de treinkaartjes zullen er ook niet goedkoper van wordenquote:Op woensdag 20 november 2013 12:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Op Zwolle-Almere kan je zo 5 á 6 minuten winnen. Dat is best een hoop.
Dan ben ik benieuwd naar hoe de meningen hier zijn als de treinkaartjes weer eens flink duurder zijn geworden, nadat de 200 km/h treinen zijn aangeschaftquote:Op woensdag 20 november 2013 12:38 schreef b2py het volgende:
Op een reis 13‰ tijdswinst boeken mag van mij wel hoor..
Het verschil tussen treinen voor 160 of 200 is niet zo groot meer tegenwoordig. In de praktijk leveren fabrikanten voor beide snelheden varianten van hetzelfde basisontwerp.quote:Op woensdag 20 november 2013 12:02 schreef GlenSpey het volgende:
De aanschaf van het benodigde materieel om 200 te kunnen gaat nooit opwegen tegen de paar minuten die je ermee op je reis gaat winnen.
voornamelijk ook door niet meer te stoppen te Lelydorp toch?quote:Op woensdag 20 november 2013 12:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Op Zwolle-Almere kan je zo 5 á 6 minuten winnen. Dat is best een hoop.
Er waren ook betere redenen om Al Capone achter de tralies te zetten dan belastingontduiking. Soms moet je blij zijn met wat je hebtquote:Op woensdag 20 november 2013 11:34 schreef ReisT het volgende:
Er zijn veel belangrijkere redenen om het plan van NS af te wijzen dan "te lage snelheid".
Wowquote:Op woensdag 20 november 2013 09:39 schreef _serial_ het volgende:
Het was een beetje druk op Amsterdam Bijlmer Arena gisterenavond, tegelijk een voetbalwedstrijd, Concert in HMH, en concert in Ziggo dome :
[ afbeelding ]
quote:
Het is niet altijd te voorkomen, maar echt goed is het niet, het slijt harder dan normaal idd.quote:Op woensdag 20 november 2013 15:06 schreef dennistd het volgende:
Het valt me in Enschede trouwens op dat de scheiders van de bovenleiding (die dingen hier onderaan: http://energievoorziening.funnymedia.nl/onderdeelvdmaand/lo.htm) zo verschrikkelijk vonken. Is dat normaal? Goed voor de panto lijkt het me niet in elk geval...
Ja!quote:Op woensdag 20 november 2013 12:26 schreef _serial_ het volgende:
Nog meer mensen opgevallen dat NS OV-Chipknippaaltjes nu "Uitgecheckt" ipv "Tot Ziens" weergeven ?
Waarschijnlijk ook "Ingecheckt" maar toen was ik nog slaperig.
'U heeft uw bestemming bereikt en kunt een lichte schok voelen'.quote:
Ja zorgt voor meer slijtage aan de koolstofstrip. Nee is geen probleem. De extra ruimte op de koolstofstrip kan dit opvangen.quote:Op woensdag 20 november 2013 15:06 schreef dennistd het volgende:
Het valt me in Enschede trouwens op dat de scheiders van de bovenleiding (die dingen hier onderaan: http://energievoorziening.funnymedia.nl/onderdeelvdmaand/lo.htm) zo verschrikkelijk vonken. Is dat normaal? Goed voor de panto lijkt het me niet in elk geval...
Chester Station, in Chester net onder Liverpoolquote:
Rail Away, 19:55-20:25 NL 2quote:Een reis van de Schotse hoofdstad Edinburgh over de grootste spoorbrug van de wereld. Voor de hoofdstad van de Highlands Inverness wordt bereikt krijgen reizigers een goed beeld van de grote variatie die het Schotse landschap biedt.
quote:
ANWB heeft direkt maar vijf jaar aan achterstallige eisen verzameld?quote:ANWB wil sneller en gemakkelijker geld terug bij treinvertraging
woensdag 20 november 2013
De regeling ‘Geld terug bij vertraging’ moet ruimhartiger en simpeler worden: 50 procent van de ritprijs bij 15 minuten vertraging en 100 procent bij 30 minuten automatisch teruggestort op je OV-chipkaart. Daarvoor pleit de ANWB, meldt OV-Magazine in een nieuwsbrief.
“Dat voelt NS direct in de portemonnee”, aldus de organisatie. Reizigers die de laatste bus, tram of metro missen omdat hun trein vertraging had, moeten voortaan de garantie krijgen dat ze thuiskomen; met vervangend vervoer of een taxibon. Bij storingen van kaartautomaten moeten reizigers ook een kaartje kunnen kopen of kunnen inchecken bij de conducteur zonder dat dat hen extra geld kost. Verder wil de ANWB alleen duurdere treinkaartjes als 75 procent of meer het NS-vervoer een 7 of hoger geeft.
De ANWB verwacht van NS de komende tien jaar "vanzelfsprekende ketenmobiliteit, reële reizigersfocus, uitmuntende reisinformatie en feilloze betrouwbaarheid". Dat schrijft de bond in een advies aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu over de nieuwe NS-vervoerconcessie 2015-2025 voor het hoofdrailnet. Het bureau TransTec heeft de ANWB geholpen met het advies.
De vereniging pleit verder dat NS het voortouw gaat nemen in het ketenvervoer. Ook moet de OV-fiets uitgroeien tot een landelijk deelfietssysteem, vindt de ANWB. Verder dient NS zich in te spannen voor achteraf betalen (reizen op rekening) en best price (automatisch het voordeligste tarief) op de OV-chipkaart.
Bron: http://www.treinreiziger.(...)m_source=twitterfeed
Ik vond station Stuttgart wel leuk in de toren van het station is er een grote tentoonstelling over Stuttgart 21. De route tussen Stutttgart en Ulm staat bekend als een fraaie route, en je bent mooi op tijd want over een tijdje ligt er een nieuwe spoorlijn tussen Stuttgart en Ulm.quote:Op woensdag 20 november 2013 17:01 schreef greavy het volgende:
Is dit wat een leuke route om in München te komen? De route via de Rheinstrecke ken ik inmiddels wel, net als de route via de HSL enzo.
Dordrecht Za, 05.04.14 vertrek 07:05 1b IC 2627 Intercity
Rotterdam Centraal Za, 05.04.14 aankomst 07:19 9
Rotterdam Centraal Za, 05.04.14 vertrek 07:58 4 THA 9316 Thalys
Paris Nord Za, 05.04.14 aankomst 10:35
Paris Est Za, 05.04.14 vertrek 11:25 TGV 9573 TGV
Stuttgart Hbf Za, 05.04.14 aankomst 15:04 6
Stuttgart Hbf Za, 05.04.14 vertrek 15:58 15 EC 1217 Eurocity
München Hbf Za, 05.04.14 aankomst 18:11
Of
Paris Est Za, 05.04.14 vertrek 15:25 TGV 9575 TGV
München Hbf Za, 05.04.14 aankomst 21:27
Ottignies gepasseerd door Namen, mijn topografische kennis is best groot maar ik had er nog nooit van gehoordquote:Op woensdag 20 november 2013 18:30 schreef b2py het volgende:
Brussel-Zuid meeste reizigers in 2012, op de voet gevolg door Gent Sint-Pieters.
http://www.deredactie.be/(...)grootste_belgische_s
Verbaast me dat Antwerpen-Centraal zo weinig reizigers kent. Wanneer gaat er een IC Nederland - Gent rijden?quote:Op woensdag 20 november 2013 18:37 schreef bork het volgende:
[..]
Ottignies gepasseerd door Namen, mijn topografische kennis is best groot maar ik had er nog nooit van gehoord
Sinds wanneer is de ANWB er voor de belangen van treinreizigers? Dat is alsof Driek Rijkswaterstaat wil aanpakken vanwege de staat van de rijkswegen.quote:Op woensdag 20 november 2013 18:20 schreef Litpho het volgende:
[..]
ANWB heeft direkt maar vijf jaar aan achterstallige eisen verzameld?. Er kan best het nodige beter bij de NS, maar 100% bij dertig minuten? Daar gaat Jeroen niet blij van zijn (en is volgens mij ook niet reëel).
http://www.prorail.nl/nie(...)hilversum-media-parkquote:Op woensdag 20 november 2013 19:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Vingerverven deel 8.726.224.192.809.788:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 20 november 2013 19:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Vingerverven deel 8.726.224.192.809.788:
[ afbeelding ]
Je moet die Belgische cijfers inderdaad nog x2 doen.quote:Op woensdag 20 november 2013 18:41 schreef Dr_Flash het volgende:
hoe is dit geteld? is die 54k van Brussel-Zuid te vergelijken met de 150k van Amsterdam Centraal? Of moet er nog ergens iets verdubbeld of gehalveerd worden?
In België worden alleen de instappers geteld, en niet de uitstappers.quote:Op woensdag 20 november 2013 18:41 schreef Dr_Flash het volgende:
hoe is dit geteld? is die 54k van Brussel-Zuid te vergelijken met de 150k van Amsterdam Centraal? Of moet er nog ergens iets verdubbeld of gehalveerd worden?
Ah, oké. Oorspronkelijk had ik gepland staan via de Rheinstrecke (EuroCity vanaf Duisburg en dan onderweg een keer overstappen), maar dat traject heb ik al genoeg gedaan. Via Parijs ken ik alleen de Thalys.quote:Op woensdag 20 november 2013 18:23 schreef bork het volgende:
[..]
Ik vond station Stuttgart wel leuk in de toren van het station is er een grote tentoonstelling over Stuttgart 21. De route tussen Stutttgart en Ulm staat bekend als een fraaie route, en je bent mooi op tijd want over een tijdje ligt er een nieuwe spoorlijn tussen Stuttgart en Ulm.
quote:Op woensdag 20 november 2013 19:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Omdat zoeen biels in één stuk te groot is voor in de kachel natuurlijk
Lees meerquote:Le premier TGV Paris-Montpellier-Perpignan-Barcelone prévu pour le 15 décembre
Le premier train ā grande vitesse reliant Paris ā Barcelone devrait circuler le 15 décembre, a annoncé, mercredi, la ministre espagnole des Transports, Ana Pastor, permettant de relier les deux villes en 6h20. Reste qu'entre Nîmes et Perpignan, le TGV circulera ā 160km/h, sur une voie classique.
Als je niet in één dag in München hoeft te zijn kun je ook nog de klassieke EuroCity Bruxelles-Basel overwegen, nu dat ding nog bestaat.quote:Op woensdag 20 november 2013 19:48 schreef greavy het volgende:
[..]
Ah, oké. Oorspronkelijk had ik gepland staan via de Rheinstrecke (EuroCity vanaf Duisburg en dan onderweg een keer overstappen), maar dat traject heb ik al genoeg gedaan. Via Parijs ken ik alleen de Thalys.
Dan gaan wij voor deze route. Alleen jammer dat voor InterRail de Thalys nog ¤39 reserveringskosten vraagt. Kan dan beter vroegboeken voor ¤25 enkele reis. TGV Paris - Stuttgart is ¤13 reserveringstoeslag.
Ook echt 50 cm voor einde spoorstaafquote:Op woensdag 20 november 2013 19:51 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
Foto: Sander van Rossum
Tsja, ICMm'etje op het zelden gebruikte spoor 4 sturen in Gouda. Maar waarom?
Vandaag?quote:Op woensdag 20 november 2013 19:51 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
Foto: Sander van Rossum
Tsja, ICMm'etje op het zelden gebruikte spoor 4 sturen in Gouda. Maar waarom?
Ik denk dat ze gewoon gewend zijn geraakt aan het pesten van IenM, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 20 november 2013 19:04 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Sinds wanneer is de ANWB er voor de belangen van treinreizigers? Dat is alsof Driek Rijkswaterstaat wil aanpakken vanwege de staat van de rijkswegen.
Zozo, toch wel! Ik ben benieuwd naar wat een kaartje gaat kosten.quote:Op woensdag 20 november 2013 20:01 schreef greavy het volgende:
Hee James, de TGV naar Barcalona komt er hoor!
[..]
Lees meer
Ja, OOIT hebben ze dat voorelkaar gekregen. Heeft even geduurd, maar dan hebbie ook wat. Gelukkig gold hier niet "van uitstel komt afstel"
Shit, niet gezien, maar ik kwam dan ook van de andere richting.quote:
Hema had hem afgelopen zaterdag, weet niet wanneer die afliep.quote:Op woensdag 20 november 2013 20:33 schreef Guppyfriend het volgende:
![]()
Zijn er op dit moment nog acties met afgeprijsde dagkaartjes? Van HEMA of Kruidvat of iets dergelijks? Ik zit te zoeken, maar kan niks vinden. Misschien weten jullie nog iets?
Gebeurt om 10:33quote:Op woensdag 20 november 2013 20:32 schreef Duvel het volgende:
[..]
Shit, niet gezien, maar ik kwam dan ook van de andere richting.
Lijkt erop dat die nog actief isquote:Op woensdag 20 november 2013 20:34 schreef b2py het volgende:
[..]
Hema had hem afgelopen zaterdag, weet niet wanneer die afliep.
Zie anders hier: http://www.treinreiziger.nl/reizen/kortingsacties
roep ik ook al een hele tijd. Zeker omdat het nu wel mogelijk moet zijn om ook uit te rekenen wat het afhandelen van de treinvolgorde verderop op het spoor betekent voor de treinenloop. Kan nog heel veel winst mee geboekt wordenquote:Op woensdag 20 november 2013 20:25 schreef b2py het volgende:
Upgraded EARS for better performance
Soort ARI maar dan van Network Rail. Heeft interessante updates gehad die wmb ook wel naar ARI mogen komen.
Dat spoor werd voorheen alleen gebruikt voor de laatste IC Gouda - Rotterdam. Geen idee of dat nog zo is. Maar een goed roestig spoor in combinatie met het weer vanmorgen, kan gezorgd hebben voor lekker glad spoor.quote:
Op zich zijn volgordewisselingen afgedekt in ARI én de regelgeving van de treindienstleider, maar de DVL kan dat overrulen. Dat zal in het VK niet anders zijn.quote:Op woensdag 20 november 2013 20:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
roep ik ook al een hele tijd. Zeker omdat het nu wel mogelijk moet zijn om ook uit te rekenen wat het afhandelen van de treinvolgorde verderop op het spoor betekent voor de treinenloop. Kan nog heel veel winst mee geboekt worden
Ah, ze hadden ARS en ze hebben nu EARS. De apparatuur die daarvoor gebruikt werd was zeker de Advanced Route Setting Equipment? Ach ja, bekt beter dan 'ARI'quote:Op woensdag 20 november 2013 20:25 schreef b2py het volgende:
Upgraded EARS for better performance
Soort ARI maar dan van Network Rail. Heeft interessante updates gehad die wmb ook wel naar ARI mogen komen.
Zou niet meer dan terecht zijn. Inkorten tot Elst is een voorschot nemen op opheffing.quote:Op woensdag 20 november 2013 21:04 schreef Peterselieman het volgende:
Mogelijk blijft het treintje tussen Tiel en Arnhem toch in zijn volledigheid rijden en wordt de lijn niet ingekort tot Elst.
http://www.gelderlander.n(...)iel-arnhem-1.4105975
Ik zou kunnenquote:Op woensdag 20 november 2013 21:49 schreef Socios het volgende:
"Nieuwjaarsrondje" ff op 18 januari 2014, oké? Thanks
Scheelt ook weer een hele stemronde, uitzoeken van een datum etc.
klopt. niet dat het nu een heel druk lijntje is natuurlijkquote:Op woensdag 20 november 2013 21:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zou niet meer dan terecht zijn. Inkorten tot Elst is een voorschot nemen op opheffing.
Ik ook. Wel liever op een doordeweekse dag ivm vrij reizen maar dat zullen anderen weer andersom hebbenquote:
Tiel zou er een tweede Rhenen mee worden maar okee.quote:Op woensdag 20 november 2013 21:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
klopt. niet dat het nu een heel druk lijntje is natuurlijk
Knopen we die twee toch aan elkaar?!quote:Op woensdag 20 november 2013 22:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tiel zou er een tweede Rhenen mee worden maar okee.
Daar zitten we al heel lang op te wachten inderdaadquote:Op woensdag 20 november 2013 22:17 schreef b2py het volgende:
[..]
Knopen we die twee toch aan elkaar?!
Regel ook ff waar we heen gaan danquote:Op woensdag 20 november 2013 21:49 schreef Socios het volgende:
"Nieuwjaarsrondje" ff op 18 januari 2014, oké? Thanks
Scheelt ook weer een hele stemronde, uitzoeken van een datum etc.
Wedden dat hij met Duitsland komt?quote:Op woensdag 20 november 2013 22:19 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Regel ook ff waar we heen gaan dan
Ff de materieelinzet afwachtenquote:Op woensdag 20 november 2013 22:19 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Regel ook ff waar we heen gaan dan
Nou dat treft dan. Vorig jaar waren we in België immers.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:22 schreef James1988 het volgende:
[..]
Wedden dat hij met Duitsland komt?
Probleem is dat velen geen ICE Fahrkarte willen aanschaffenquote:Op woensdag 20 november 2013 22:22 schreef James1988 het volgende:
[..]
Wedden dat hij met Duitsland komt?
Dit jaar. Vorig jaar waren we in Duitsland (Venlo -> Bad Bentheim met Regionalverkehr)quote:Op woensdag 20 november 2013 22:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou dat treft dan. Vorig jaar waren we in België immers.
ja hehe, "het vorige jaar" op het moment dat het delict zal gaan plaatsvinden. Wijsneusquote:Op woensdag 20 november 2013 22:39 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dit jaar. Vorig jaar waren we in Duitsland (Venlo -> Bad Bentheim met Regionalverkehr)
Arnhem - Duisburg Hbf - Hamm (Westf) - Kassel Wilhelmshöhe (über Soest - Paderborn Hbf) - Hannover Hbf - Bremen Hbf - Osnabrück Hbf.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar wat had je voor ICE-rit in gedachten Socios?
Onzinnig, dat is veel en veel te lang.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:51 schreef Socios het volgende:
[..]
Arnhem - Duisburg Hbf - Hamm (Westf) - Kassel Wilhelmshöhe (über Soest - Paderborn Hbf) - Hannover Hbf - Bremen Hbf - Osnabrück Hbf.
Bijvoorbeeld
Fixed.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Een deeltraject ICE kan best wel natuurlijk. Bielefeld - Hagen of zo bijvoorbeeld. Maar alleen maar blind mijlen rammen om het mijlen bier rammen, tegen betaling van een godsvermogen, dat zie ik niet wel zitten.
Kilometers maken in die kut 'Flirtnahverkehr' treintjes is toch ook niks? Dan beter IC Berlin, ICRm en binnenlandse ICE knallen.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Een deeltraject ICE kan best wel natuurlijk. Bielefeld - Hagen of zo bijvoorbeeld. Maar alleen maar blind mijlen rammen om het mijlen rammen, tegen betaling van een godsvermogen, dat zie ik niet zitten.
quote:
ICRmquote:Op woensdag 20 november 2013 23:03 schreef Socios het volgende:
[..]
Kilometers maken in die kut 'Flirtnahverkehr' treintjes is toch ook niks? Dan beter IC Berlin, ICRm en binnenlandse ICE knallen.
Ja maar het moet voor andere mensen ook leuk en betaalbaar blijven. Ik heb geen zin om de hele dag alleen met jou in de trein te zittenquote:Op woensdag 20 november 2013 23:03 schreef Socios het volgende:
[..]
Kilometers maken in die kut 'Flirtnahverkehr' treintjes is toch ook niks? Dan beter IC Berlin, ICRm en binnenlandse ICE knallen.
Die FLIRT's zijn best geinig hoor!quote:Op woensdag 20 november 2013 23:03 schreef Socios het volgende:
[..]
Kilometers maken in die kut 'Flirtnahverkehr' treintjes is toch ook niks? Dan beter IC Berlin, ICRm en binnenlandse ICE knallen.
Dat is tegenwoordig te voorkomen met ovtijden.comquote:Op woensdag 20 november 2013 23:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:als het maar geen sneue klaagzang wordt als we per ongeluk in VIRM terecht komen.
Precies. Een leuk dagje er op uit met een groep gelijkgestemden. Onbereden trajecten kom ik binnen een dag reizen sowieso niet meer tegen (aangenomen dat ik ook nog terug moet kunnen)quote:Op woensdag 20 november 2013 23:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
als het maar geen sneue klaagzang wordt
Een rol duct tape is ook genoeg hoorquote:Op woensdag 20 november 2013 23:11 schreef Socios het volgende:
[..]
Dat is tegenwoordig te voorkomen met ovtijden.com
Ik vermoed dat wij elkaar wel liggen, ondanks onze aanvarinkjes af en toe.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Precies. Een leuk dagje er op uit met een groep gelijkgestemden. Onbereden trajecten kom ik binnen een dag reizen sowieso niet meer tegen (aangenomen dat ik ook nog terug moet kunnen)
Dat kan dan weer sowieso goed in de ICE'squote:
Via Rheine over de Emslandstrecke dan en via Leer (D) bij Bad Neuschans weer terug de grens over. Heeft Peterselieman ook een keer een makje.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:57 schreef b2py het volgende:
Randvoorwaarde, er was Dennis belooft bij Hengelo of Enschede de grens over te gaan.
Jawel, dat komt best goedquote:Op woensdag 20 november 2013 23:12 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik vermoed dat wij elkaar wel liggen, ondanks onze aanvarinkjes af en toe.
En bier.
wat wordt het dan voor jou ipv vrij reizen ?quote:Op woensdag 20 november 2013 23:15 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
ik heb vanaf 1 januari geen vrij reizen meer.
ALLEEN dat? Dat vind ik dan ook wel weer een beetje ambitie-arm zeg maar.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:16 schreef Socios het volgende:
[..]
Via Rheine over de Emslandstrecke dan en via Leer (D) bij Bad Neuschans weer terug de grens over. Heeft Peterselieman ook een keer een makje.
Een kortingskaart. 40% ofzo. Maar ik loop wel even langs de HEMA binnenkort.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:17 schreef _serial_ het volgende:
[..]
wat wordt het dan voor jou ipv vrij reizen ?
Een paar tientjes, boeiendquote:Op woensdag 20 november 2013 23:17 schreef _serial_ het volgende:
[..]
wat wordt het dan voor jou ipv vrij reizen ?
Nieuweschans vind ik dan weer een uitstekend idee.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ALLEEN dat? Dat vind ik dan ook wel weer een beetje ambitie-arm zeg maar.
Oh ik ook wel hoor, maar ik denk dat er wel IETS meer moet kunnen. Osnabrück - Oldenburg bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:18 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nieuweschans vind ik dan weer een uitstekend idee.
Hengelo - Osnabrück Hbf (Pimpel) - Bremen Hbf (ICE) - Leer (RE) dan?quote:Op woensdag 20 november 2013 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ALLEEN dat? Dat vind ik dan ook wel weer een beetje ambitie-arm zeg maar.
Kan. Ff plannen hoe lang dat zou duren.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:21 schreef Socios het volgende:
[..]
Hengelo - Osnabrück Hbf (Pimpel) - Bremen Hbf (ICE) - Leer (RE) dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |