abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 10:15:18 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133404450
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 november 2013 @ 10:21:29 #2
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133404568
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133404706
@PSM, ik bedoelde eigenlijk de spoorwijzigingen ;)
  dinsdag 19 november 2013 @ 10:39:45 #4
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_133404938
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 november 2013 10:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zie alleen dat de trein naar Zandvoort uitvalt, verder nog niets bijzonders gezien
Dat alle IC's naar Haarlem nu van spoor 4 of 5 vertrekken (in plaats van spoor 2) is wel bijzonder.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 14:49:55 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133411651
Vanaf 15 november kan er in dual signalling gereden worden op Amsterdam - Utrecht. Goed nieuws voor het testtraject aldaar, waar zowel ERTMS level 2 als ATB-EG ligt

http://somda.nl/forum/12122/p476181/Invoering+ERTMS+in+Nederland/
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 november 2013 @ 14:53:24 #6
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_133411758
Mag ik zeggen.. "Dan pas..?"

Nu dik zes jaar na de oplevering van de viersporigheid en de ingebruikname van de elektronische beveiliging.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 14:55:21 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133411815
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:53 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Mag ik zeggen.. "Dan pas..?"

Nu dik zes jaar na de oplevering van de viersporigheid en de ingebruikname van de elektronische beveiliging.
uiteraard, want het had makkelijk stukken sneller gekund
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 november 2013 @ 14:56:41 #8
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_133411845
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

uiteraard, want het had makkelijk stukken sneller gekund
Nu heeft het een en ander wel veel te maken met de aards-conservativiteit van de spoorsector. Veranderingen zijn per definitie eng, gevaarlijk en onveilig.
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:05:48 #9
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_133412093
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:49 schreef Peterselieman het volgende:
Vanaf 15 november kan er in dual signalling gereden worden op Amsterdam - Utrecht. Goed nieuws voor het testtraject aldaar, waar zowel ERTMS level 2 als ATB-EG ligt

http://somda.nl/forum/12122/p476181/Invoering+ERTMS+in+Nederland/
Uhm wat? Enige uitleg nodig voor de spoornoob aub.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_133412100
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:49 schreef Peterselieman het volgende:
Vanaf 15 november kan er in dual signalling gereden worden op Amsterdam - Utrecht. Goed nieuws voor het testtraject aldaar, waar zowel ERTMS level 2 als ATB-EG ligt

http://somda.nl/forum/12122/p476181/Invoering+ERTMS+in+Nederland/
Hoezo 'vanaf' :? Bedoelen ze 15 november volgend jaar? :o
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:24:00 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133412582
NSR is wakker geworden: Het ICRm in de 1900 IC Den Haag - Venlo blijft voorlopig daar rijden (maximaal 5 stammen rijdend en één reserve). Het DDZ dat hier een massale optocht zou doen, wordt uitgesteld. Er is te weinig DDZ beschikbaar, en weghalen uit andere series gaat ook niet werken. Het DDAR3 is nog niet beschikbaar, en zal dat ook niet voor februari 2014 zijn heb ik begrepen.
Aldus een interne bron binnen NSR.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 15:31:56 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133412800
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:06 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Hoezo 'vanaf' :? Bedoelen ze 15 november volgend jaar? :o
had ook sinds kunnen staan :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133412858
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:05 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Uhm wat? Enige uitleg nodig voor de spoornoob aub.
Treinen met ERTMS aan boord mogen nu in theorie indien toegelaten ook 160 rijden. En de proef met die SLT treinen verloopt waarschijnlijk dus goed :)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 15:34:31 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133412878
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:05 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Uhm wat? Enige uitleg nodig voor de spoornoob aub.
gaat over beveiligingssystemen van het spoor. ERTMS is de nieuwe standaard die langzamerhand overal uitgerold zal moeten gaan worden. ATB-EG is hetgeen dat nu op he grootste deel van het Nederlandse spoornet ligt, terwijl op de diesellijnen met ATB-NG gewerkt wordt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:39:03 #15
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_133413028
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:24 schreef greavy het volgende:
NSR is wakker geworden: Het ICRm in de 1900 IC Den Haag - Venlo blijft voorlopig daar rijden (maximaal 5 stammen rijdend en één reserve). Het DDZ dat hier een massale optocht zou doen, wordt uitgesteld. Er is te weinig DDZ beschikbaar, en weghalen uit andere series gaat ook niet werken. Het DDAR3 is nog niet beschikbaar, en zal dat ook niet voor februari 2014 zijn heb ik begrepen.
Aldus een interne bron binnen NSR.
-O-
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:43:01 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133413144
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:24 schreef greavy het volgende:
NSR is wakker geworden: Het ICRm in de 1900 IC Den Haag - Venlo blijft voorlopig daar rijden (maximaal 5 stammen rijdend en één reserve). Het DDZ dat hier een massale optocht zou doen, wordt uitgesteld. Er is te weinig DDZ beschikbaar, en weghalen uit andere series gaat ook niet werken. Het DDAR3 is nog niet beschikbaar, en zal dat ook niet voor februari 2014 zijn heb ik begrepen.
Aldus een interne bron binnen NSR.
Lekker geregeld weer :')
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:48:01 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133413313
En in de loop van januari gaat er via het Dagplan extra DDZ naar de 4400/9600 (Stoppert Nijmegen-Den Bosch-Eindhoven-Deurne).
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:49:56 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133413391
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:43 schreef James1988 het volgende:

[..]

Lekker geregeld weer :')
ELK jaar gaat het fout. ELK jaar opnieuw. Het wijzigingsblad van Februari voorziet in nogal wat materiële verschuiving. In DRGL2014 gaat er genoeg via Dagplan gewijzigd worden, omdat het Wijzigingsblad weer veel "fouten" bevat.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 november 2013 @ 15:51:26 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133413444
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:49 schreef greavy het volgende:

[..]

ELK jaar gaat het fout. ELK jaar opnieuw. Het wijzigingsblad van Februari voorziet in nogal wat materiële verschuiving. In DRGL2014 gaat er genoeg via Dagplan gewijzigd worden, omdat het Wijzigingsblad weer veel "fouten" bevat.
werkverschaffing heet dat
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133413845
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

werkverschaffing heet dat
Blijkbaar is de communicatie bij NS intern ook nog niet helemaal op orde.
  dinsdag 19 november 2013 @ 16:09:14 #21
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_133413996
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:49 schreef greavy het volgende:

[..]

Het wijzigingsblad van Februari voorziet in nogal wat materiële verschuiving.
Alleen worden die verschuivingen in december dus al ingevoerd.
Dan verandert er in februari dus niet veel.
  dinsdag 19 november 2013 @ 16:12:45 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133414097
Een aantal wijzigingen die met wbl februari komen zullen niet direct per DRGL2014-wbl (15 december) worden doorgevoerd. En er zullen ook nieuwe verschuivingen zijn die niet voor het wbl van februari al doorgevoerd zijn (maar misschien dat NSR het toch alsnog via Dagplan gaat doen -.-)
pi_133414390
Door de briljante inrichting van poortjes op Lelystad en Almere Buiten vanochtend, heeft de NS een nieuwe bron van vertraging aangeboord. Na het spoor is nu ook het perron aan de beurt :+. Het sturen van reizigersstromen is op zich geen slecht idee maar a) zorg dat je je communicatie op orde hebt en b) per poortje een muntje opgooien is niet altijd de beste strategie :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133414535
Is er al duidelijk wat voor een type ERTMS er aangelegd gaat worden? Dat 2+ systeem van Arcadis of een ander? Mogen treinen op het stuk tussen Amsterdam en Utrecht nu ook 200?
pi_133415150
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:26 schreef J.B. het volgende:
Is er al duidelijk wat voor een type ERTMS er aangelegd gaat worden? Dat 2+ systeem van Arcadis of een ander? Mogen treinen op het stuk tussen Amsterdam en Utrecht nu ook 200?
2.3.0d ligt daar volgens mij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')