greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 18:59 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
KnightSolaire | maandag 26 augustus 2013 @ 19:05 |
Ik vraag me nu wel af hoe het bij jou wel kan werken Greavy ![]() | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 19:06 |
Met mijn nieuwe abonnement heb ik het nog niet geprobeerd, maar op mijn vorige abonnement (andere ov-chipkaart) werkte het wel. | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 19:07 |
bi-courant (1,5kV gelijkstroom, 25kV 50Hz wisselstroom(?) en diesel):![]() SNCF TER B 82752 + soortgenoot In Calais-Fréthun, een station gelegen aan de hogesnelheidslijn, komen ter aanvulling van de TGV's en Eurostar-treinen ook nog een aantal TER-treinen van de regio Nord-Pas-de-Calais. Hier arriveert een dubbel setje B 82500'den (bi-courant) in Fréthun. | |
James1988 | maandag 26 augustus 2013 @ 19:09 |
15 kV en 25 kV zijn wisselstroom, wordt ook wel aangeduid als AC (Alternating Current) of ~. Gelijkstroom wordt aangeduid met DC (Direct Current) of =. edit: Mooie plaat, zo te zien heb je je wel vermaakt. ![]() | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 19:11 |
Wikipedia, Frans, Engels en Nederlandstalig zeggen 1,5kV gelijkstroom, 25kV wisselstroom | |
James1988 | maandag 26 augustus 2013 @ 19:12 |
Ik schreef 15, niet 1,5 ![]() 1,5 kV en 3 kV zijn DC. | |
Peterselieman | maandag 26 augustus 2013 @ 19:12 |
Hebben die stellen ook. Nog redelijk wat delen van Frankrijk hebben 1,5 kV DC | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 19:13 |
Ja, heb mij daar zeker vermaakt. Qua treinen is het daar een regelrechte ramp. Ik kwam 13:48 aan, en ben toen ff naar een terrasje gegaan, want pas om 15:12 zou er uberhaupt weer een trein vertrekken ![]() En dan na 16:12 zou er weer een idioot gat tussen zitten ![]() Calais-Fréthun wordt je ook niet blij van. Wat een regelrechte ramp is dat daar als je daar moet wachten ![]() ![]() Ja, serieus, elke 2 uur. Een schoonmaker hobbelt daar steeds een beetje rond. Lui leventje zo, net als die 5 militairen die de hoge Eurostar-sporen enzo moeten bewaken. 20 minuten voor aankomst Eurostar bij alle mogelijke ingangen staan, en dan 5 minuten na vertrek weer vertrekken, om te wachten op de volgende. | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 19:13 |
Ik las verkeerd, sorry ![]() | |
James1988 | maandag 26 augustus 2013 @ 19:20 |
Creatieve treindienstleider: een goederentrein afkomstig van Roosendaal wordt linkerspoor richting Breda gestuurd (en dus over de fly-over t.h.v. het NAC-stadion heen) zodat mijn trein niet in de ankers hoeft ![]() | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 19:28 |
Het transport van de Syntus-Lint in Duitsland, richting Nederland. Maar of deze diesel Traxx wel in NL is gekomen .... | |
Dr_Flash | maandag 26 augustus 2013 @ 19:28 |
Aw kut. Nu ben ik zeker te laat om nog naar Zutphen te gaan? | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 19:29 |
Staat waarschijnlijk nog te Oldenzaal, want is nog steeds Hengelo Oost niet gepasseerd, of zelfs nog in Duitsland. | |
Zug-Chef | maandag 26 augustus 2013 @ 19:30 |
Whehe, net zo lang wachten tot de zon onder is en dan vertrekken. | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 19:31 |
Zou een goede stunt zijn inderdaad ![]() | |
Zug-Chef | maandag 26 augustus 2013 @ 19:31 |
Ga er maar van uit dat ie Lint ofwel oek naar Zutphen gaat (en dus evt nog moet wachten op mcn), of moet wachten op een lok die in NL toegelaten is. | |
greavy | maandag 26 augustus 2013 @ 19:35 |
Ja, hij wacht op andere tractie. En dat kan wel ff duren. En de trein gaat niet naar Zutphen maar tot Hengelo, net als destijds met dezelfde Lint'en gebeurde. | |
Dr_Flash | maandag 26 augustus 2013 @ 19:38 |
Oh nou. Laat dan maar zitten. | |
ziggyziggyziggy | maandag 26 augustus 2013 @ 20:15 |
Ze zíjn er wel. ![]() | |
b2py | maandag 26 augustus 2013 @ 20:16 |
Om vervolgens het hele emplacement over te moeten ![]() (Wat liggen er overigens idioot veel wissels bij Breda ![]() | |
Ireyon | maandag 26 augustus 2013 @ 20:21 |
Valt toch wel mee? Gewoon lekker oud vertrouwd, precies genoeg wissels om van elk spoor naar elk perron te kunnen komen. Al mogen ze richting Roosendaal het wissel van spoor 5/6 naar de fly-over weleens upgraden. Denk je lekker vlot Breda uit te rijden, moet er altijd weer geremd worden omdat je er maar met 80 overheen kan ofzo ![]() | |
Dr_Flash | maandag 26 augustus 2013 @ 20:22 |
Saneren!! | |
Peterselieman | maandag 26 augustus 2013 @ 20:22 |
Weet ProRail er al van? ![]() | |
b2py | maandag 26 augustus 2013 @ 20:24 |
Ik vind 50 wissels echt bizar veel voor de hoeveelheid treinbewegingen die daar plaatsvinden.. | |
Dr_Flash | maandag 26 augustus 2013 @ 20:24 |
Morgenochtend om half vijf loopt er een ploegje rond met klemmen ![]() | |
James1988 | maandag 26 augustus 2013 @ 20:28 |
Het is wel handig nu er iedere paar maanden een ander tweetal sporen uit gaat vanwege de verbouwing. ![]() | |
Ireyon | maandag 26 augustus 2013 @ 20:31 |
Ik denk dat er uiteindelijk aan de westkant wel wat weg kan ja. Maar men zal toch het opstelterrein aan de oostkant vanaf elk perron bereikbaar willen houden voor die hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Antwerpen die er nooit gaat komen. | |
b2py | maandag 26 augustus 2013 @ 20:32 |
Je krijgt hooguit een eigen eilandperron voor die HST's, verder zal spoortje 853 wel verlengd worden door wissels 1141A/B op te schuiven richting het station of ze te saneren. Zo heb je mooi twee keersporen ![]() | |
James1988 | maandag 26 augustus 2013 @ 20:35 |
De huidige situatie is enkele jaren terug aangelegd met "dan kunnen HSTs op dat opstelterreintje keren" als idee. Lijkt me niet dat ze dat ineens weer gaan wijzigen. | |
b2py | maandag 26 augustus 2013 @ 20:40 |
Wordt spoor 853 momenteel al gebruikt om te keren of alleen 852? | |
Litpho | maandag 26 augustus 2013 @ 20:49 |
Zou het niet heel erg zijn als het antwoord "nee" zou zijn? | |
Dr_Flash | maandag 26 augustus 2013 @ 21:38 |
Sta niet gauw meer ergens van te kijken. Incompetente zwakzinnigenbende daaro. | |
James1988 | maandag 26 augustus 2013 @ 21:39 |
De Fyra keert normaalgesproken op spoor 852 (via wissel 1133), spoor 853 wordt gebruikt om de binnenkomende sprinter Breda - Utrecht naar z'n aankomst-/vertrekperron te brengen (via wissels 1141 en 1117, en momenteel ook 1119 en 1123). | |
b2py | maandag 26 augustus 2013 @ 21:42 |
Ok. | |
DriekOplopers | dinsdag 27 augustus 2013 @ 00:19 |
Echt een beschamend communicatief dieptepunt. ProRail jokt op eigen website over reizigershinder veiligheidstaliban: http://www.voorbeterov.nl/130823.php ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2013 @ 00:23 |
IS er al iets gebeurd met dat gekut met die defecte pimpel van zondagochtend? of is dat "tsja, we kunnen niet overal op ingaan"? | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2013 @ 00:37 |
Ik bedoel, op het gebied van reizigersinformatie is daar overduidelijk niet alleen een modderfiguur geslagen maar gewoon glashard gelogen. Vertrektijd is 11:01. Als je dan 10:58 gaat omroepen "+10" dan staat het hele perron al te balen Als je dan 11:08 gaat omroepen "vertrekt over enkele minuten" TERWIJL de TBP's naar +20 schieten, dan is er al een hoop duidelijk: Er is een groot probleem, we weten niet hoe lang het gaat duren EN we willen niet dat de reizigers een alternatief gaan zoeken." Dus 11:18 roep je nogmaals om dat de trein "over enkele minuten zal vertrekken" terwijl de TBP's naar +30 schieten en de IC van 11:31 naar Amersfoort alvast binnengenomen wordt. Denk je dan echt dat ik ook nog even ga afwachten of die +30 niet ook nog +40, +50 +60, hell waarom niet +400 gaat worden? nee ik get mijn ass over naar Amersfoort, waar ik ook nog kans heb op een trein uit Utrecht naar het oosten. Maar nee, in de trein naar Amersfoort wordt omgeroepen dat mensen voor hannover UIT moeten stappen. Sorry hoor, maar dit gaat gewoon compleet nergens over. Eerst bewijzen dat je eigen omroepen nergens op slaan en dan mensen uit een op zich nuttige trein gaan sturen? Wat voor mongolen zijn daar bezig joh? Wordt het hele spoorverkeer vanuit een Sociale Werkplaats geregeld of zo? De lui die op ELKE positie zitten, of het nou Prorail management, verkeersleiding of NS bijsturing is, kunnen er gewoon helemaal niets van. Voorspellingen baseer je niet op hoop, maar op realisme. EN als we meteen om 11:01 hadden geweten "joh de pimpel is naar de klote en het duurt wel even" dan had iedereen iets via Utrecht kunnen regelen. Dit was een schandvertoning. De zoveelste. | |
b2py | dinsdag 27 augustus 2013 @ 06:59 |
Grappig, want als je de nachten ineens 5 uur maakt voor onderhoud moet het ook DS buitendienst. Die regels kom je niet omheen, je kan beter met railalert praten denk ik. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 augustus 2013 @ 07:47 |
Dat klopt maar hij jokt alsnog. De ophef erover vind ik een storm in een glas water. Ze kampen met achterstallig onderhoud én met grote uitbreidingen van de infrastructuur. Ik vind het eigenlijk vreemd dat het treinverkeer niet gewoon helemaal stilgelegd wordt 's nachts gedurende enkele weken en een paar weekenden zodat de klus iets sneller gedaan kan worden. | |
greavy | dinsdag 27 augustus 2013 @ 08:36 |
Vanaf aanstaande maandag gaat Arriva in de ochtendspits niet meer te Sauwerd stoppen met de stoptrein uit Roodeschool. Door de vertragingsgevoeligheid in de ochtendspits ivm drukte op de lijn is de overstap richting Zwolle erg krap. Arriva komt hiermee reizigers tegemoet. De trein uit Delfzijl gaat nog wel gewoon in Sauwerd stoppen, en buiten de ochtendspits zal de trein uit Roodeschool daar wel gewoon stoppen. | |
James1988 | dinsdag 27 augustus 2013 @ 08:45 |
Nou nog steeds? Dat was al het geval toen NS Railinfrabeheer werd verzelfstandigd. Sindsdien is het Nederlandse spoor vrijwel ieder weekend een grote hindernisbaan met vervangende bussen hier, minder treinen daar, omgeleide treinen zus en opgeheven treinen zo. En er is nu nog steeds sprake van achterstallig onderhoud? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:31 |
Het achterstallige onderhoud is alleen maar toegenomen. | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:33 |
dan moeten ze dat roepen in plaats van de kaken stijf op elkaar te houden | |
James1988 | dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:34 |
Wat is dan de meerwaarde van het systeem met aannemers die bieden om het onderhoud op een baanvak te mogen doen? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:36 |
als dat waar is dan gaan we langzaam maar zeker de kant van de VS op ... | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:36 |
Is er niet. Het is inefficiënt en duurder. | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:39 |
Erg logisch, zeker omdat Arriva minder stellen beschikbaar heeft dan normaal ivm de lakbeurten. Eén oplossing hebben ze vanaf deze week al ingezet en dat is dat ze in de ochtendspits voor de studenten/scholieren bussen laten rijden vanuit Winsum, Appingedam en Winschoten naar Zernike in Groningen om zo wat van de drukte af te romen. | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:42 |
Onzin. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:45 |
Ik heb soms weleens zitten denken, dat ze niet zo maar een dag extra de boel op slot gooien voor een traject puur uit kostenbesparing. Nog geneens voor de werkzaamheden zelf... Edit: Of ben ik dan een aluhoedje? [ Bericht 6% gewijzigd door Darkwing_Duck op 27-08-2013 09:50:26 ] | |
Darkwing_Duck | dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:09 |
Dan gaat de reistijd Roodeschool Sauwerd omhoog van 0.33 minuten naar 0.59 minuten via een overstap Groningen Noord ![]() Driek, doe er wat aan! ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:11 |
Niet. | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:19 |
dat valt wel mee, want tussen Winsum en Sauwerd zijn in de ochtendspits via bussen toch ruim voldoende reismogelijkheden voor het handjevol reizigers die het mogelijk betreft ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:31 |
Wel | |
Mr_Klaasje | dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:53 |
Wil je nu een sticker? | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:11 |
Nee hoor. Iedereen roept maar wat, dus ik doe gewoon mee, dat is alles ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:43 |
Doe ik! Ik zal hier verslag uitbrengen van het resultaat. | |
Sandrvich | dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:55 |
Volgens Wallorail gaan de EuroCity's in België van 2 september tot december weer met zesassige HLE20-locomotieven rijden. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:00 |
het valt genoeg mee. Het gaat alleen om enkele mensen uit Sauwerd en omgeving die vijf minuten eerder op het station moeten zijn, iets wat ze waarschijnlijk al doen. En als overstapstation richting Delfzijl is Sauwerd ook al niet handig, want de overstap is 26 minuten ![]() Wil je tussen Winsum en Sauwerd reizen dan is de bus een prima alternatief met een hoge frequentie in de ochtendspits. | |
#ANONIEM | dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:13 |
De HLE23 heeft 57 jaar rondgereden op het Belgische spoorwegnet, de HLE20 kan dus nog wel een kleine 20 jaar mee ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2013 13:14:09 ] | |
V2 | dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:56 |
Waar staat 'HLE' eigenlijk voor? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:00 |
Handige Locomotief op Electriek... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:02 |
FF Serieus nu ![]() De H duidt rollend materieel aan. HL = locomotief HK = trein HKV = reizigerstrein enz. | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:06 |
vond Halfgare Luide Energieslurper leuker ![]() of Hopeloos Knarsend Voertuig ![]() | |
V2 | dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:10 |
Is er ook ergens een lijstje dan? Hebben ze ook materieel dat niet rolt? ![]() Edit: ah, hier staan allerlei dingen over afkortingen. Maar de 'H' wordt nergens verklaard, waar 'ie voor staat. [ Bericht 36% gewijzigd door V2 op 27-08-2013 14:16:21 ] | |
Darkwing_Duck | dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:19 |
Bron [ Bericht 1% gewijzigd door Darkwing_Duck op 27-08-2013 14:24:19 ] | |
V2 | dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:20 |
Ah, vet. Dankje! Mijn nieuwsgierigheid is weer geheel bevredigd ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:22 |
Toevoeging:bron http://url4u.nl/19375 | |
V2 | dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:24 |
Ik klikte. | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:26 |
![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:28 |
Al bijna op de 10.000. Zou dat dit jaar nog lukken? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:30 |
Het best bekeken filmpje is deze trouwens ![]() | |
greavy | dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:47 |
Niet alleen vanwege minder stellen beschikbaar, maar de overstap op de IC richting Zwolle ging erg veel mis. Door deze actie voorlopig komt Arriva het grootste deel van de reizigers tegemoet. Arriva is aan het kijken of het beter kan per DRGL 2014, de overstap richting Zwolle iets verruimen. Helaas is dat op dit moment nog niet mogelijk volgens ProFail. Niet mogelijk betekent: Kost ons teveel moeite | |
greavy | dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:55 |
De afgelopen periode heeft RheinCargo met de omgeleide kolentreinen (die normaal via de Betuweroute richting Duitsland gaan, maar ivm werkzaamheden Oberhausen-Dinslaken via Venlo) de bult op te komen richting Kaldenkirchen. ProRail en DB hebben daarbij wel de meewerkende hand, want de erts- en kolentreinen (ongeacht de vervoerder) krijgen voorrang van ProRail en DB, en worden - waar mogelijk - in een doorgaand pad in Venlo doorgestuurd. Maar RheinCargo doet machinistenwissels bij Venlo (normaal Emmerich), dus heeft RheinCargo maar weer ouderwets een opdruklok gestationeerd in Venlo ... En ondanks die opdruklok, wordt het wel eens geprobeerd zonder opdruklok, zoals vandaag geschiedde ... En toen stond de trein stil op de heuvel. | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:59 |
Ik dacht dat het stond voor Hauling Locomotive, electric. Ze hebben ook HLD voor diesellocs. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:00 |
De Trein van 15.15 van Emmen naar Zwolle heeft niet gereden ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:04 |
Ohnoes ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:14 |
Nee ![]() | |
greavy | dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:21 |
Zaterdag weer ff naar Lille Flandres. Maar dan gaan we terug via Luik - Antwerpen naar huis. Ff een rondje scheuren met de trein met een paar vrienden, en dan ff in Lille een terrasje ergens pakken. Zo kom je er nooit, en zo kom je er 2 keer in een week ![]() [ Bericht 27% gewijzigd door greavy op 27-08-2013 16:28:05 ] | |
b2py | dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:37 |
Een grote cola! ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:56 |
ik weet het. De Delfzijler heeft juist last van vertraagde NS-treinen. Dat straat ook weer af op de treinen van/naar Roodeschool. Als je de rijtijdmarge onderweg wat kunt verruimen ben je al een heel eind. | |
greavy | dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:57 |
Weet iemand toevallig ergens een actuele spoorkaart van het Franse net te vinden als PDF? Gaat mij voornamelijk om de regio rond Lille (TER-regio Nord-Pas-de-Calais). Ik zal wel verkeerd zoeken ![]() Kan alleen een goede online versie vinden op de website van de TER, maar als PDF is die brak ("Afdrukken als PDF" moet je dan doen) | |
Dr_Flash | dinsdag 27 augustus 2013 @ 17:18 |
Pak die in de sig van Darkwing maar ![]() | |
greavy | dinsdag 27 augustus 2013 @ 17:25 |
Oh, niet gezien ![]() Daar heb ik wat an ![]() | |
greavy | dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:20 |
ProRail gaat nu vaste goederenpaden inleggen op de Hanzelijn, want daar blijkt meer vraag naar dan verwacht. Zolang NSR niet met 200 km/h gaat rijden, zal dit volgens ProRail gewoon mogelijk zijn. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:36 |
Zelfs als ze met 200 gaan rijden kan dat makkelijk. Alleen ETCS even verplichten. | |
Viezze | dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:03 |
Ik heb ooit een keer hier gelezen dat er geen goederentreinen op zouden komen te rijden, maar dat is dus niet waar ![]() | |
V2 | dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:27 |
![]() (uit een of ander vaag facebook treinspelletje blijkbaar) | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:31 |
precies. er zijn niet voor niets wachtsporen bij Swifterband en als ze bij Almere nog wat meer verdubbelen dan kan er een inhaling plaatsvinden terwijl de goederentrein op de binnensporen rijdt | |
greavy | dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:34 |
Juist omdat de lijn voor 200 km/h in gebruik zou genomen worden, wilden ze daar geen goederentreinen. Maar omdat het spoor nu (voorlopig) gewoon als regulier spoor beschouwd wordt, gaat ProRail nu daar ook goederentreinen toelaten. Zo wordt er nu al af en toe een goederentrein ingelegd, zoals vandaag de UnitCargo Onnen - Kijfhoek, die door de aanrijding op de Veluwelijn omgeleid werd. Ook de tegentrein heeft in de nachtelijke uren al via de Hanzelijn gereden ivm werkzaamheden op de Veluwelijn. | |
James1988 | dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:49 |
Daar rijdt hij tenminste wel. ![]() | |
_JdM_ | dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:57 |
Men wilde toch juist geen goederentreinen omdat deze vanaf Weesp de Hollandsche Brug niet /snel genoeg/ op komen? 's Nachts is dat geen probleem, maar overdag lijkt dat teveel problemen te geven? | |
Mr_Klaasje | dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:58 |
200 km/h zorgt ervoor dat de IC's sneller zijn waardoor een goederentrein lastiger in te plannen is. Daarnaast heeft het consequenties op het gebied van geluidsbelasting voor de omgeving. Echter is er een grote reden waarom goederentreinen nauwelijks op de Flevolijn welkom zijn. De afgelopen jaren heeft er voornamelijk stil reizigersmaterieel gereden en goederentreinen zorgen ervoor dat de geluidsbelasting boven de normen uit gaan komen. Als de norm de afgelopen tijd niet gehaald was mag er gereden worden tot dat niveau bereikt is anders is de norm heilig. Sinds de nieuwe dienstregeling zijn er meer treinen gaan rijden en is er ook minder stil materieel komen te rijden (ICM) waardoor de geluidsbelasting beperkingen geeft totdat de geluidsschermen in Almere af zijn. | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:59 |
zolang Annemarie in Almere zit is het motto hoe meer goederentreinen door Almere hoe beter ![]() | |
_JdM_ | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:08 |
Vanaf Maandag gaat de sprinter tussen Deventer en Almelo 2x per uur rijden in de avonduren. Hierbij worden 4 composities ingezet (ipv nu 3) en wordt de kering in Almelo verkort van 40 naar 10 minuten. Merk op dat Apeldoorn-Deventer een uursdienst blijft, terwijl een halfuursdienst Apeldoorn-Almelo ook 4 composities zijn. Die doortrekking van de halfuursdienst kan dus materieelneutraal (geen extra treinen nodig) en geen extra personeel (kopspoor te Apeldoorn kent geen faciliteiten, dus personeel keert mee met het materieel, 44 minuten...) | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:12 |
Ik heb een jaar lang niets anders gespeeld dan dit ![]() | |
b2py | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:27 |
Waarom zo lang in Apeldoorn? | |
_JdM_ | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:31 |
Er moest blijkbaar gehouden worden aan de symmetrie van .29/59. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:37 |
Dat heeft iets te maken met de goederenwachtsporen die men eerst bij Almere Poort wilde maken. Een goederentrein daar inhalen was alleen inderdaad niet zo'n goed idee. Tegen de tijd dat de goederentrein dan bij Weesp is ben je een kwartier verder. Als de trein gewoon doorrijdt is er echter geen probleem. | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:37 |
is weer zo'n halve oplossing dus, maar het kan ermee te maken hebben dat Overijssel voor de extra trein betaalt en Gelderland niet en dat de trein daarom niet doorrijdt naar Apeldoorn, zelfs als dat gewoon zonder veel meerkosten zou kunnen | |
b2py | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:42 |
en dat kan niet met kort keren? | |
GlenSpey | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:43 |
Vanmorgen rond half 12 reed er een DM90 te Arnhem centraal in de richting van Winterswijk of Zwolle. Iemand die hier meer van weet? Ik heb helaas niet gezien of er passagiers inzaten of niet... | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:44 |
Zeker weten dat het er geen twee waren? Waarschijnlijk gekeerd te Arnhem en daarna vertrokken naar Utrecht en verder naar Haarlem | |
_JdM_ | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:47 |
Overdag wordt er een halfuursdienst gereden, dan wordt er in Apeldoorn 14 minuten gekeerd. (en in 2012 werd er in de avond met 2 treinstellen de uursdienst gereden, met in Apeldoorn 14 minuten en in Almelo 10 minuten keren). | |
Mr_Klaasje | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:48 |
als je om .17 aankomt.. moet je 44 minuten later weer weg. | |
GlenSpey | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:52 |
Geen idee, was vanaf verre afstand. Het enige wat ik wél zeker weet was dat ie met vrij hoge snelheid voorbij het perron reed in de richting van Zwolle/Winterswijk. | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:55 |
kan zijn dat ie even op Arnhem Goederen is geweest | |
Kapitein_Schavuit | dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:02 |
Kon dat niet eerder? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:05 |
jawel. Ze hebben het vorig jaar ook gedaan. Het materieel dat in Nijmegen binnenkomt gaat allemaal mee naar Cuijk en keert daar op de extra treinen ipv in Nijmegen al afgerangeerd te worden na een dienst. | |
Kapitein_Schavuit | dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:06 |
Duidelijk. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:36 |
zo kun je het uitleggen ja, maar het is iig niet zo | |
James1988 | dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:53 |
Voor de liefhebbers (Darkwing?), veel foto's, beeldmateriaal en informatie over SNCF's laatste huisstijl en die van Ouigo (inclusief muziek) ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 28 augustus 2013 @ 09:57 |
Thx James, leuk om te zien ![]() ![]() Waar kan ik deze sjeffen? ![]() | |
James1988 | woensdag 28 augustus 2013 @ 10:03 |
Geen idee, maar mocht je er ooit eentje tegenkomen laat het me dan weten, want ik wil 'm ook ![]() | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 10:53 |
Waar is die mok van? Gaaf ding! ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 11:00 |
dat er maar meer mogen volgen ![]() | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 11:07 |
'kijk mij de eerste herriebak door Almere zien filmen' ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 28 augustus 2013 @ 11:13 |
Herriebak? Prachtig geluid <3 | |
Mr_Klaasje | woensdag 28 augustus 2013 @ 11:13 |
Het schijnt de vierde al te zijn geweest. | |
DeaDLocK2K | woensdag 28 augustus 2013 @ 11:47 |
Volgens RailMagazine reed er op 2-8 ook een containertrein over de Hanzelijn. | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 13:40 |
Ik heb het filmpje niet bekeken ![]() | |
James1988 | woensdag 28 augustus 2013 @ 15:55 |
Die mok is zo te zien gemaakt ter ere van het 30-jarig jubileum van TGV, 2 jaar terug. | |
greavy | woensdag 28 augustus 2013 @ 16:10 |
De 2 Arriva Lint'en voor Almelo - Mariënberg van Zutphen opweg naar Bad Bentheim voor een motorrevisie (bestemming Stendal). De stellen zijn qua bestickering nog niet voltooid ... | |
greavy | woensdag 28 augustus 2013 @ 16:12 |
Naast Arriva zijn er ook geen veiligheidscertificaten verleend aan Veolia, RTS, Locon Benelux en Strukton voor België. Momenteel zijn de vervoerders BASF en CFL Cargo bezig met een eigen veiligheidscertificaat te verkrijgen. CFL Cargo rijdt momenteel onder het attest van NMBS. | |
greavy | woensdag 28 augustus 2013 @ 16:27 |
![]() Emplacement Enschede, inclusief de opstelcapaciteit. Sporen waar opgesteld kan worden, staat de maximale baklengte bij vermeld. | |
Peter | woensdag 28 augustus 2013 @ 16:29 |
en op 4B? | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 16:34 |
Darkwing, ik ook eentje hebben willen als dat mogelijk is. | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 16:52 |
Dat is Duits spoor en dus voor Nederland niet relevant ![]() | |
Ireyon | woensdag 28 augustus 2013 @ 16:59 |
En is er bij hun afwijzing wel een reden gegeven of zijn die Belgen gewoon aan het pesten om het pesten? | |
James1988 | woensdag 28 augustus 2013 @ 17:01 |
Wat zou Veolia met een veiligheidsattest voor België moeten? Dat is geen cargoboer (meer) | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 17:13 |
Trein Maastricht - Brussel terug in het leven roepen? ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 28 augustus 2013 @ 17:31 |
Ik begrijp eigenlijk niet waarom die niet meer rijdt. Naar verluidt werd dat ding vrij aardig gebruikt? | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 17:32 |
Kostte teveel voor de NMBS die voor drgl 2013 400 treinen geschrapt heeft ofzo. Of was die verbinding drgl 2012 al gesloopt? Tijd gaat zo snel tegenwoordig. Iig, ding was te duur en draaide verlies. | |
dennistd | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:03 |
Zoals PSM al zegt is dat Duits spoor, maar ook die maken er geen gebruik van als opstelmogelijkheid. Zelfs bijplaatsen en aftrappen moet altijd in Gronau gebeuren. | |
James1988 | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:10 |
Heeft dat niet iets te maken met het blokstelsel waardoor Gronau - Enschede één groot blok is, en een afgetrapt stel betekent dat het hele stuk als bezet wordt gezien? Of is dat niet meer zo? | |
dennistd | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:12 |
Volgens mij wel ja. Het is trouwens wel anders te doen, maar dan krijg je een constructie zoals Harlingen Haven. Daar is het laatste stuk geïsoleerd van de rest en ligt het in onbeveiligd gebied, begrensd met S-borden. | |
greavy | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:12 |
Ja, dat is nog steeds één blok | |
greavy | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:12 |
Daar passen precies 2 bakken D-GTW. Maar ook nog maar net. In Gronau is het veel handiger aan-aftrappen, want DB heeft daar een eigen opstelterrein voor de Talenten. | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:13 |
de vraag is alleen of zoiets voor Enschede wel nodig is en ik neig naar nee ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:14 |
ik vraag me af hoe vaak er al gebruik van gemaakt is. Ik denk zeer weinig, want het is vanwege de korte afstand wel makkelijk om het af te trappen stel weer naar Leeuwarden te laten verkassen. | |
greavy | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:18 |
Arriva gebruikt het niet planmatig, maar bij een verstoring zou het eventueel kunnen, dat er dan een extra trein binnengenomen kan worden. | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:24 |
mja, dan moet je wel met tweetjes gaan rijden, anders heeft het geen zin, zeker niet omdat het nog ter plaatse bediende relaisbeveiliging is. Zodra dat vervangen is, is er meer mogelijk bij bijvoorbeeld een gestrande trein. | |
greavy | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:34 |
Juist daarvoor hebben ze dat "controlevrije" spoor aangelegd. Maar gebruikt wordt het eigenlijk nooit, want je moet maar net een tweetje hebben. En dat stukje spoor nodig hebben ook. | |
Anno1982 | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:41 |
Dat scheelt dat het niet gebruikt werd, want volgens mij is het al sinds begin dit jaar weg. Vervangen van de beveiliging daar gaat niet snel gebeuren, die is in 2005 volledig vernieuwd. Ik kan me hooguit voorstellen dat het nog een keer omgebouwd wordt naar V-CVL. | |
Peter | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:44 |
4B is nu toch in gebruik als het perronspoor naar DLD? spoor 5 is juist afgekoppeld nu toch? | |
greavy | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:48 |
Oh, ik ben er dit jaar nog geweest, en het S-bord staat er nog ![]() Of was het toch vorig jaar ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 19:50 |
over enkele jaren komt het spoor onder controle van de verkeersleiding. ook de lijnen Leeuwarden - Stavoren, Zutphen - Winsterswijk en Winterswijk - Zevenaar zullen aangepakt gaan worden, zodat het 'zwarte gat' niet meer bestaat op doorgaande lijnen. | |
Anno1982 | woensdag 28 augustus 2013 @ 20:03 |
Ja ok, maar dat zal dan niet meer zijn dan dat de treindienstleider de knop bedient die nu door de machinist bedient wordt, van TPRB naar V-CVL dus. De investering om alles te upgraden naar volledige NX-jes met EBP-interface zal al snel te groot zijn. | |
Anno1982 | woensdag 28 augustus 2013 @ 20:03 |
dubbel | |
James1988 | woensdag 28 augustus 2013 @ 20:13 |
Kan VCVL wel in combinatie met ERTMS? | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 20:14 |
De treinen zullen zichtbaar zijn voor de treindienstleider. Dat is nu nog niet het geval. De machinisten zullen alles zelf blijven bedienen, tenzij er een reden is om dat niet te doen. | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 20:24 |
Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Nederlandse Spoorwegen (NS) en spoorbeheerder ProRail stappen naar de hoogste rechter om te voorkomen dat RTL Nieuws toegang krijgt tot alle treinvertragingen. RTL Nieuws vraagt al sinds het voorjaar van 2010 om toegang tot informatie over treintijden. ProRail houdt van alle treinen die in Nederland rijden precies bij of ze te vroeg, op tijd, of te laat vertrekken en aankomen. RTL Nieuws wil met die informatie kunnen controleren of de zogenoemde punctualiteitscijfers die vervoerders hierover zelf openbaar maken kloppen. Kleinere vervoerders willen aan het onderzoek van RTL Nieuws graag meewerken. Alleen NS weigert. Daarom diende RTL Nieuws op 24 november 2011 een Wob-verzoek in bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het is namelijk dit ministerie dat eisen stelt aan de vervoerders – onder meer over het percentage treinen dat op tijd moet rijden – en het is hetzelfde ministerie dat politiek verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer. Ministerie weigert RTL Nieuws vroeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) om alle geplande en gerealiseerde treintijden in de jaren 2009, 2010 en 2011. Maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu legde het verzoek meerdere malen naast zich neer. Toen dit op 23 maart 2012 voor het laatst gebeurde, stapte RTL eind april naar de rechtbank van Amsterdam. Hier kreeg het niet alleen te maken met het ministerie, maar ook met NS. De overige vervoerders vonden – en vinden – openbaarmaking van de treintijden geen probleem. ProRail liet de zaak op zijn beloop en liet de rechtbank expliciet weten geen behoefte te hebben om gehoord te worden. Uitspraak rechtbank Begin juli 2013 deed de rechtbank van Amsterdam uitspraak. Het ministerie werd opgedragen om binnen zes weken na 4 juli alsnog een inhoudelijk besluit te nemen over het Wob-verzoek van RTL Nieuws. Maar het ministerie weigert opnieuw. Het ging half augustus in hoger beroep bij de Raad van State. ProRail heeft zich nu wel als procespartij gemeld. Wanneer de Raad van State het beroep behandeld, is niet bekend. Tegelijk met het beroep heeft het ministerie gevraagd voorlopig geen besluit te hoeven nemen over het verzoek van RTL Nieuws. De Raad van State heeft daar toestemming voor gegeven. Het gevolg is dat RTL Nieuws nog altijd geen onderzoek kan doen naar de precieze vertragingen die treinreizigers vrijwel dagelijks oplopen. Bron | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 20:43 |
wel interessant dat RTL die informatie wil hebben ![]() | |
Anno1982 | woensdag 28 augustus 2013 @ 20:45 |
Ja, level 1 sowieso, de inlezingen zullen ongeveer gelijk zijn aan de ATB-NG inlezingen die er nu al ziten. Level 2 op voorwaarde dat je de interface naar een Radio Block Center voor elkaar krijgt, maar ook dat moet haalbaar zijn. Het bezwaar van VL met betrekking tot TPRB is de grote hoeveelheid administratiewerk die ze er aan hebben. De administratie wordt wel minder door alleen de secties te signaleren naar de treindienstleider, maar als je dan toch bezig bent, maak die twee seinen per emplacement dan ook bedienbaar. Dan kan alles naar ARI en is de treindienstleider ervan af. | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 20:51 |
![]() ![]() | |
Viezze | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:13 |
RTL doet veel WOB-verzoeken en hebben daar interessante feiten mee naar boven gehaald. Dat willen ze hier ook wel blijkbaar (en er is ook vast wel iets interessants te vinden) | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:15 |
Het riekt naar een doofpotje dat het zo geheim moet blijven. | |
James1988 | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:16 |
Dat de kleine vervoerders er wel toe bereid zijn en NS niet is ook wel veelzeggend. Ik ben vooral benieuwd naar cijfers over gehaalde aansluitingen en gedeeltelijk afgelegde trajecten, en naar hoe vaak op een deeltraject een vervangende trein wordt ingelegd terwijl de vertraagde trein wordt opgeheven. | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:18 |
jup, maar ik denk eerder dat het of te veel werk is om alles boven tafel te krijgen of dat ze het overzicht helemaal niet compleet hebben | |
Viezze | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:19 |
Onder het mom van "concurrentie-gevoelige informatie" waarschijnlijk ![]() Die cijfers zeggen overigens ook niet alles. Heb nu al een aantal keer in Zwolle gezien dat de IC naar Groningen (vertraagd) en de trein richting Emmen tegelijk vertrokken, waarbij de trein naar Emmen bij het volgende sein natuurlijk kan wachten. Maar goed, de trein is wel op tijd vertrokken. En zo zal dat wel vaker gebeuren. | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:21 |
ja, je zou reizigerspunctulaliteit moeten meten, maar laat dat nou net erg lastig meetbaar zijn. | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:21 |
Wat ziet het er op Den Haag Moerwijk lelijk uit zeg. Twee knaloranje tenten in een blauw/groene omgeving http://www.prorail.nl/nieuws/den-haag-moerwijk-bekent-kleur | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:23 |
Dat kan je gewoon met twee drukken op de knop in een automatisch excelletje stralen, die KPI's moeten ergens vandaan komen.. ![]() | |
Ireyon | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:24 |
Een ritje London - Brighton 60 jaar geleden, 30 jaar geleden en tegenwoordig. | |
Viezze | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:26 |
Het is waarschijnlijk niet zo makkelijk. Hoe RTL het wil hebben (bepaalde gegevens gecombineerd waarschijnlijk) kan je soms niet zo 1 2 3 uit een (misschien wel verouderd) systeem trekken. Maar, dit kost ook niet meer dan een paar uur vermoed ik dus dat kan de NS niet als argument opvoeren. | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:26 |
Ze zijn in Den Haag ook weer aan het werk, van rijksoverheid.nl: Besluiten inzake middellange termijn maatregelen van het project Openbaar Vervoer Schiphol Amsterdam Almere Lelystad (OV SAAL MLT) Wijziging vervoerconcessie hoofdrailnet Antwoorden Kamervragen “Betrokkenheid regionale vervoerders bij Lange Termijn Spooragenda” | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:27 |
Geloof me, die informatie hebben ze echt wel binnen een uur voor je hoor. | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:28 |
het is kennelijk niet zo makkelijk en ik sluit niet uit dat er het nodige nattevingerwerk aan te pas komt | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:29 |
Belangrijkste conclusie: Weesp naar 8 sporen en IC knoop vervalt. 2023: 10' dienst IC Almere - Schiphol, 10' dienst IC Almere - Amsterdam C en 10' dienst sprinter Almere - Schiphol/Centraal. | |
Viezze | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:29 |
Of je moet bij de NS hebben gewerkt, maar anders kan je dat niet zeggen. Sommige ogenschijnlijk professionele organisaties (en daar zou ik de NS niet direct onder scharen) hebben dit soort dingen slechter voor elkaar dan je zou verwachten. En ja, ik spreek uit ervaring (maar dan niet bij de NS) Maar goed, we zijn het er over eens dat het geen weken aan mankracht kost ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:30 |
goed nieuws dat Weesp naar 8 sporen gaat. Geeft veel meer flexibiliteit daar | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:32 |
voor de NS is de punctualiteit niet heel erg belangrijk, zolang de keringen van het materieel maar gehaald worden. Bakkilometers en plannen op de volnorm zijn tegenwoordig belangrijker. | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:34 |
Op punctualiteit worden ze aan het eind van het jaar afgerekend, net zoals reizigerstevredenheid. Ik zou punctualiteit niet zomaar afschrijven. | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:38 |
Dat valt genoeg mee. Het ministerie van I&M zit in de tang bij Financiën en de NS en de boetes die ze opleggen zijn een lachertje. Denk niet dat ze zich daar in HGB-IV echt druk over maken. Reizigerstevredenheid lijken ze zich wel iets drukker over te maken, maar het kan gewoon nog zoveel beter voor de reiziger ... | |
Kentekenplaat | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:39 |
En nog interessanter dat NS en het ministerie die informatie niet willen geven. Dat geeft te denken. Als de Hoge Raad RTL in het gelijk stelt komt er waarschijnlijk een hoop shit boven. | |
DriekOplopers | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:41 |
Indien ze de overzichten niet compleet hebben, dient de NS-top te worden vervolgd wegens valsheid in geschrifte. Ze rapporteren namelijk wel hun punctualiteit aan IenM. | |
Viezze | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:43 |
Hier ga je te snel, want het kan best wel zijn dat ze het "kloppend" bijhouden, maar bijvoorbeeld achteraf niet het treinnummer en de vertraging aan elkaar kunnen koppelen (ik vermoed dat RTL zoiets wil). | |
DeaDLocK2K | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:43 |
Zo hoeft dat helemaal niet te werken. Je kan het op dezelfde manier bijhouden zoals bij de OVC. Noteren dat er iets was en hoeveel afwijking het betrof en daarna de ruwe data weggooien. Dan voldoe je aan de eisen. Maar ik denk dat ze de data gewoon niet willen overleggen. | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:47 |
De vraag is in welke vorm. En over de verstoringen: http://www.treinreiziger.(...)van_storingen-145545 Het geeft een idee welke trajecten last hebben van verstoringen, maar niet oorzaak, gevolg en wat er gedaan is om de kans op een soortgelijke storing in de toekomst te verminderen. En dat er minder mensen met de trein naar Schiphol reizen geeft ook al te denken: http://www.treinreiziger.(...)naar_schiphol-145548 | |
remcoP | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:52 |
Haarlem - Zandvoort heeft minder verstoringen dan Zwolle - Kampen ![]() | |
Viezze | woensdag 28 augustus 2013 @ 21:56 |
Het is ook een korter traject, dus minder kans op verstoringen zou je zeggen ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 28 augustus 2013 @ 22:05 |
Mij lijkt ene bewaarplicht van de ruwe data voor vijf jaar niet onredelijk. Dat denk ik dus ook. En ik ga morgen eens poolshoogte nemen. | |
remcoP | woensdag 28 augustus 2013 @ 22:07 |
Voor mijn gevoel is Zwolle - Kampen alleen veel geïsoleerder en ook nog eens veel rustiger. | |
DriekOplopers | woensdag 28 augustus 2013 @ 22:07 |
Maar Haarlem - Zandvoort heeft ook bovenleiding, en dat maakt het juist weer kwetsbaarder. | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 22:11 |
En 8 wissels, terwijl Kampen - Zwolle er 0 heeft.. ![]() | |
Viezze | woensdag 28 augustus 2013 @ 22:11 |
Ik bedoelde dat Zwolle - Kampen langer is dan Haarlem - Zandvoort. Bovenleiding erbij en het is eigenlijk wel logisch dat er meer verstoringen zijn. Dat weet ik niet precies. Er rijden wel gewoon vier treinen per uur. Wat ik me van de verstoringen kan herinneren was er een keer iets met een viaduct, zelfmoord en een koe oid op het spoor. Kan je dat nog ergens terug vinden? Ah, gevonden. Twee keer een defect viaduct, twee keer een onbekende en een wisselstoring ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Viezze op 28-08-2013 22:16:50 ] | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 22:30 |
dat laatste is niet waar, want bij Zwolle liggen er een paar en je hebt de aftakking naar Katwolde, al gaat die wel verdwijnen. Ook bij Kampen liggen er nog wissels, want er is daar namelijk nog een heus emplacementje aanwezig | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 22:31 |
Ik heb de wissels bij Haarlem ook niet meegeteld om naar Zandvoort gedirigeerd te worden ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 22:32 |
dan hou je er op Zwolle - Kampen alsnog drie over, al zullen die waarschijnlijk wel op de klem liggen | |
dennistd | woensdag 28 augustus 2013 @ 22:41 |
En gelukkig is niet voor het belachelijke plan gekozen om alle IC's in Weesp te laten stoppen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 22:42 |
dan zou de spoorsector zichzelf voor schut hebben gezet | |
Ajaxfan | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:02 |
Dan word het stuk voorbij Weesp > Diemen > Sciencepark > Muiderpoort nog een grotere bende lijkt mij met de 2 sporen die je op dat stuk maar hebt? | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:03 |
Dat is maar een klein stukje, dat is niet zo spannend. | |
dennistd | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:06 |
Als de sprinter twee minuten achter de IC aan gaat vanuit Weesp kan deze zes minuten langzamer zijn op Weesp-Amsterdam C. Er zijn maar drie stations, en de vuistregel is dat een stop twee minuten meer kost dan doorrijden. Echter ligt de snelheid ook nog niet erg hoog op het laatste stuk, wat in het voordeel van de sprinter is. En met SLT kost het je ook geen twee minuten extra maar iets minder. | |
Ajaxfan | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:07 |
Ah klinkt logisch ja. Daar hebben jullie net iets meer technische kennis van. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:11 |
precies en met een heel klein beetje uitbuigen fiets je er nog een cargo doorheen ook als het moet | |
dennistd | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:15 |
Overigens geldt ditzelfde verhaal voor de Flevolijn: daar hoef je nu niet echt uit te bouwen voor ETMET, omdat de IC de sprinter in Weesp nog ingehaald heeft. De volgende inhaling kan dan plaatsvinden in Almere Centrum (kost wel veel tijd voor de sprinter, aangezien de IC hier ook moet stoppen) of misschien is ook Almere Oostvaarders nog net haalbaar (eventueel met het uitbuigen van de IC met twee minuten). | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:19 |
kan me best voorstellen dat ze in de toekomst in de spits nog een extra IC naar Zwolle door willen laten rijden, zeker als Zwolle - Wierden opgewaardeerd wordt en er daar ruimte wordt gecreëerd voor sneltreinen. | |
dennistd | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:23 |
Een IC Enschede-Zwolle-Amsterdam zou geen gek idee zijn inderdaad, maar Zwolle-Wierden is lastig om een IC in te leggen zonder grote stukken te verdubbelen | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:28 |
ik was nog bescheiden door een geknipte verbinding te noemen met een goede overstap. | |
b2py | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:29 |
Almere c - Buiten verdubbelen kan gunstig zijn, ik weet saal lange termijn niet, daar staat daar iets over in. | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:33 |
Gewoon tot Oostvaarders verdubbelen. Dan zitten IC's en sprinters elkaar totaal niet meer in de weg | |
Peterselieman | woensdag 28 augustus 2013 @ 23:55 |
Even quoten uit een brief van het ministerie van I&M:Bron: http://www.rijksoverheid.(...)ervoerconcessie.html Alleen kan ik die zinnen niet helemaal rijmen, want ik reis met een voordeelurenkaart van de NS in Arriva-treinen en reis met Arriva-bussen (overstap binnen de 35 minuten). Volgens het ministerie zou ik dus geen opstaptarief moeten betalen bij trein of bus, maar dat gebeurt toch. Dat zou dan toch niet moeten mogen? | |
dennistd | donderdag 29 augustus 2013 @ 00:03 |
Ik lees het zo dat je bij een reis Hoogkerk-Amersfoort voorheen betaalde: Bus Qbuzz (+opstaptarief) Trein Arriva (+opstaptarief) Trein NS (geen opstaptarief) En dat het nu is: Bus Qbuzz (+opstaptarief) Trein Arriva (geen opstaptarief) Trein NS (+opstaptarief) | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 00:14 |
ik heb het nu even over een simpele reis: Arriva bus -> Arriva trein of andersom, waarbij ik in de trein met de voordeelurenkaart reis. Zou je dan wel of niet voor beide vervoersmodaliteiten een overstaptarief moeten betalen? | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 00:24 |
heb het antwoord al gevonden: er zijn regionale verschillen. Zo reis je in Noord-Nederland bij Arriva met het NS-tarief en moet je bij een overstap van modaliteit dus tweemaal het opstaptarief betalen. Doe je dat op een traject waar een ov-chip kilometertarief geldt dan betaal je de overstap in veel gevallen niet, maar kan het wel voorkomen dat je dan weer niet met korting reist, omdat dit bij het inchecken bij de eerste modaliteit al bepaald wordt. Dus als je eerst met de bus gaat en daarna met de trein dan heb je op een aantal trajecten plots geen korting meer met je voordeelurenkaart en loont het dus om te reizen met twee chipkaarten, omdat vervoerders moeilijk doen met restitutie en dergelijke. Bij trein -> bus zou het wel goed moeten gaan. Snappen jullie het nog? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 29 augustus 2013 @ 05:33 |
De reizigersaantallen lagen ver boven het niveau dat nodig was om quitte te spelen. De trein is afgeschaft in drgl 2012 met, bleek later, als reden dat hij teveel reizigers in Noord-Limburg en Brabant afsnoepte die de NS liever de toekomstige Fyra in wilde hebben... [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2013 05:34:27 ] | |
DeaDLocK2K | donderdag 29 augustus 2013 @ 07:42 |
Hoezo? Waarom is weten dat de 3633 drie keer +5 bij aankomst had beter dan weten dat er teveel vertraging is? Begrijp me niet verkeerd, ik ben verliefd op statistieken, maar ik kan me voorstellen dat die ruwe data gewoon niet bewaard wordt. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 augustus 2013 @ 09:16 |
Eh, nee hoor. Het worden gewoon VCVL-baanvakken onder Procesleiding. En dat ongecontroleerde stuk in Harlingen Haven is al een tijd geleden verdwenen. | |
James1988 | donderdag 29 augustus 2013 @ 09:16 |
Er spelen nog twee dingen mee: 1) Bij vertraging werd deze trein door NMBS vaak beperkt tot Luik, op Maastricht - Luik was er dan geen trein. Voor reizigers natuurlijk onacceptabel. 2) Het taalprobleem: het is een aantal keer voorgevallen dat er een machinist op die trein zat die niet of onvoldoende Nederlands sprak om te kunnen communiceren met de treindienstleider. Omdat de MBE in Nederland op de licentie van NS reed, werd NS hierop afgerekend door ProRail / IL&T. Ook ruwe data kan interessant zijn. | |
Dr_Flash | donderdag 29 augustus 2013 @ 09:19 |
Precies. En zoveel exabytes zal het ook niet in beslag nemen, dus het zit niemand in de weg. | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 09:41 |
met bedienen bedoel ik eigenlijk voor vertrek de overwegen aanlaseren, zodat het sein uit de stand stop kan komen ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 augustus 2013 @ 10:27 |
Stopdoorschakelingen bedienen dus. De seinen gaat de trdl gewoon zelf bedienen, wat een hele verbetering is. | |
DeaDLocK2K | donderdag 29 augustus 2013 @ 13:21 |
Dat klopt allemaal wel en het zal wel zo zijn, maar dat betekent dus niet dat er fraude is gepleegd als die data wel weg is. | |
Dr_Flash | donderdag 29 augustus 2013 @ 14:35 |
Je hebt in elk geval de schijn tegen ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 29 augustus 2013 @ 14:47 |
Euh, hoezo dat? | |
V2 | donderdag 29 augustus 2013 @ 14:49 |
Data weg impliceert geen fraude ... maar data weg faciliteert wél fraude. Daarom dus de schijn tegen. | |
Dr_Flash | donderdag 29 augustus 2013 @ 16:02 |
Bovendien: Data weg vereist actieve bewuste actie. Data gewoon laten staan niet. | |
DeaDLocK2K | donderdag 29 augustus 2013 @ 17:09 |
Het zal mij niet verbazen als het korter bewaard wordt dan de reisgegevens van je OVC. En ik weet wat de NS per GB per maand moet aftikken. Godnonde. | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 17:09 |
Geen geld voor. | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 17:19 |
NS heeft gereageerd op het nieuwsbericht van RTL via | |
V2 | donderdag 29 augustus 2013 @ 17:21 |
Lees ik daar nou eigenlijk dat NS denkt dat iedereen, behalve zij, te dom is om die data goed te kunnen analyseren? | |
James1988 | donderdag 29 augustus 2013 @ 18:45 |
Ja, dat lees je goed. Dat NS hier poep praat kun je in Engeland ziet, Network Rail publiceert die gegevens gewoon... | |
KnightSolaire | donderdag 29 augustus 2013 @ 18:51 |
Nu zit het er met die hijgerige journalistiek wel dik in dat je inderdaad een tamelijk ongenuanceerde krantenkop kan verwachten, in de richting van 'Nagenoeg alle treinen vertrekken te vroeg of te laat' (en dan pas in het nieuwsbericht blijkt dat het dan om één seconde voor of na de geplande vertrektijd gaat). Of dat een goede reden is de gegevens niet te verstrekken is vers twee. | |
Dr_Flash | donderdag 29 augustus 2013 @ 18:56 |
Hoeveel dan? | |
Dr_Flash | donderdag 29 augustus 2013 @ 19:00 |
Ja inderdaad. En dat wij van WC-eend, WC-eend adviseren. Nog een copy-paste lulverhaaltje over klantbeleving uit een of ander marketing-schoolboekje erbij en klaar is kees: Het gepeupel is weer zoet. Lekker verder broddelen en zakken vullen ![]() | |
James1988 | donderdag 29 augustus 2013 @ 19:41 |
In januari had het Algemeen Dagblad een artikel gepubliceerd over de punctualiteit van de Fyra op basis van cijfers van Failra, het AD kopte toen 'Helft Fyra-treinen te laat'. Naderhand bleek dat het AD een eigen draai had gegeven aan de cijfers die ze hadden gekregen (linkje). Ik kan me om die reden wel voorstellen dat NS niet staat te springen om de onbewerkte data te leveren aan een journalist. | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:03 |
handig daar in Utrecht, want vooruitlopend op DSSU hebben ze bij Veemarkt Aansluiting al wissels gesaneerd. Zo kun je vanaf spoor 15 en hoger niet meer in Nijmegen komen en zo zijn er zo langzamerhand meer tekenen zichtbaar ... http://somda.nl/forum/8617/p464417/ProRail+wil+minder+wissels/ | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:06 |
Moet ik nu geschokt reageren? | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:12 |
dat is aan jou | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:14 |
Nee ik reageer niet geschokt. Verre van zelfs. | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:17 |
het zat er aan te komen, maar ik blijf het jammer vinden dat door alle ingrepen het Nederlandse spoornet stukken minder flexibel wordt | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:18 |
We hebben jaren verregaande flexibiliteit gehad die ons spoor ook kenmerkte. Eindeloze ingewikkeldheid en eindeloze hoeveelheid storingen. | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:21 |
je maakt het zo ingewikkeld als je zelf wilt. Nu is het doorgeslagen naar de andere kant, waarbij bij een verstoring op een corridor meteen veel treinen op die corridor stranden, omdat je niet even makkelijk om die gestrande trein heen kunt rijden. Door de ingewikkelde personeelsroosters zullen treinen die op andere corridors rijden hier ook last van gaan krijgen, omdat deze niet aan de nieuwe manier van werken aangepast zijn. | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:30 |
Achja. Als je eerst je aandacht moest verdelen over 50 wissels, er vervolgens nog maar 25 over houdt heb je sowieso al een besparing. Je kan veel gerichter onderhoud gaan doen omdat je ieder wissel vaker zal zien en ook meer tijd hebt per wissel om het te analyseren (Zowel binnen als buiten). Vervolgens dalen de hoeveelheid storingen op een wissel. | |
James1988 | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:32 |
En jij verwacht dat dat gaat gebeuren? Wat schattig! ![]() | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:35 |
Lief he! ![]() | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:35 |
dat laatste is niet waar, want de overgebleven wissels worden zwaarder belast en geven dus meer kans op storingen En als er een storing is dan zijn de gevolgen ervan vele malen groter | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:36 |
Zonder storingen zijn de hoeveelheid wissels die gebruikt wordt op Utrecht C minder dan het aantal wissels wat in totaal over blijft na DSSU. Ik weet dus niet waar je dat vandaan geplukt hebt? | |
James1988 | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:39 |
Een ander nadeel van DSSU is dat de te rijden routes min of meer worden verankerd in de infrastructuur. Aanpassing van de te rijden routes is bijzonder moeilijk omdat je dan veel kruisende of zigzaggende bewegingen moet gaan maken, of in je infra moet gaan slopen. | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:45 |
momenteel wordt er veel meer van wissels gebruik gemaakt dan wat er straks na DSSU overblijft, alleen merk je het niet zozeer. Niet dat alle wissels zomaar moeten blijven liggen, maar er blijft na DSSU en de saneringen op de vrije baan zo weinig over dat het wel mis moet gaan. | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:48 |
Vindt het zo jammer dat iedereen hier alleen maar in negatieve scenario's kan denken. | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:53 |
negatief wil ik het niet noemen, maar je hebt straks aanzienlijke meerkosten als bijvoorbeeld de NS de treindienst om wil gooien omdat gedacht wordt dat het beter is. Er zijn ook genoeg goede zaken, zoals de invoering van ERTMS, het achtsporig worden van Weesp, het verdubbelen van de Zuidas en het dubbelvorken van Riekerpolder aansluiting, etc. Het zijn echter de negatieve punten die meer de aandacht trekken | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:55 |
Heb je wel eens gekeken naar de hoeveelheid wissels op de zuidtak? | |
Panthera. | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:58 |
Toch wel apart, spoor 15 is op hetzelfde platform als normale stopplaats spoor 14, trein naar Nijmegen werd regelmatig naar spoor 15 gestuurd als de sprinter naar Rhenen laat was oid. Ik voorzie meer trappen lopen bij onregelmatigheden. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:59 |
Ik hoop dat je het over de basisuren overdag hebt want anders is het echt tijd voor billenkoek. De meeste wissels worden aan het begin en het einde van de dag gebruikt om die paar treinen die dan rijden te kunnen combineren met de vele rangeerbewegingen die nodig zijn om de treinen van de opstelterreinen in de dienst te kunnen krijgen. | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:59 |
het kan wel wat efficiënter daar ja, maar dat gaat ook gebeuren. maar het betekent niet dat er vrijwel niets over moet blijven. | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 20:59 |
Die wissels naar opstelterreinen liggen er in DSSU ook nog, of de treinen komen van elders. What's your point? | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 21:00 |
Ik bedoelde in de nieuwe situatie. | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 21:00 |
bij verstoringen zal de trein naar Nijmegen voorlopig wel naar spoor 12 verhuizen. Staat het ding wel vaker | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 21:02 |
Die heb ik nog niet onder ogen gezien | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 21:04 |
Op spoor 5 kun je niet meer versterken of aftrappen en voor veel andere sporen gaat het een zaagbeweging worden, waarbij het behouden van Opstelterrein Zuid nog voor enige flexibiliteit zorgt. | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 21:06 |
Ik heb gelezen in een rapportage dat op de Daalsedijk (Heet dat zo? Terrein waar vroeger NSM spul stond en die rijschool) dat daar een extra opstelterrein zal verrijzen met dito voorzieningen. | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 21:13 |
voor zover ik weet is daar op dit moment geen sprake van, al was de aansluiting nog wel ingetekend | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 augustus 2013 @ 21:26 |
Dan heb je er dus nog een stuk of tien over waarvan dat wél kan. Ik zie het probleem niet, kwestie van je spoorgebruik opnieuw plannen. Van 1a in Groningen kunnen we ook niet naar Zuidhorn, nooit problemen mee gehad. | |
Dr_Flash | donderdag 29 augustus 2013 @ 21:28 |
Glanerbrug is trouwens nog steeds niet aangesloten op het Nederlandse spoornet. Na de Kabeltelevisie was de koek wel weer op daar ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 29 augustus 2013 @ 21:30 |
Dat gebeurt samen met de aanleg van riolering, denk ik. | |
Peterselieman | donderdag 29 augustus 2013 @ 21:31 |
het is niet onoverkomelijk, maar bij krappe aansluitingen gaan meer mensen even moeten wachten | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 augustus 2013 @ 22:18 |
Als je het logistieke proces rond de start en het einde van de dienst zou snappen zou je deze opmerking niet maken. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 augustus 2013 @ 22:19 |
Het probleem is een beetje dat de sporen lager dan 14 niet echt bruikbaar zijn voor treinen richting Nijmegen omdat je anders veel kruisende bewegingen maakt. Daarmee kan je dus eigenlijk gewoon niet uitwijken zonder problemen te veroorzaken. | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 22:21 |
Dan had ik wel logistiek gestudeerd. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 augustus 2013 @ 22:26 |
Een beetje puzzelen is niet zo moeilijk hoor, daar hoef je geen toegepaste HBO voor te hebben. | |
Maegrim | donderdag 29 augustus 2013 @ 22:29 |
![]() | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 22:34 |
Maar ik ken het logistieke proces niet, gelukkig. En daar doelde je in een post daarvoor wel op. | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 augustus 2013 @ 22:36 |
Het is handig om een trein eventjes neer te kunnen zetten zonder dat die in de weg staat. Daardoor worden tijdens dat proces de sporen in een station als Utrecht totaal anders gebruikt dan normaal. Daarmee worden ook andere wissels dan anders gebruikt. | |
b2py | donderdag 29 augustus 2013 @ 23:00 |
Ja, ik ben niet achterlijk ofzo, ligt het papier voor zaterdag al klaar? | |
Mr_Klaasje | donderdag 29 augustus 2013 @ 23:03 |
Het zou zomaar kunnen dat ik het papier deze keer niet vergeet. | |
Darkwing_Duck | donderdag 29 augustus 2013 @ 23:50 |
http://www.ebay.fr/itm/TA(...)&hash=item2ec979e848 | |
Dr_Flash | donderdag 29 augustus 2013 @ 23:59 |
Ik wil nog steeds die stomme kutpoppen maar die zijn nergens te krijgen ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 30 augustus 2013 @ 00:14 |
Nee ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 09:50 |
toch mooi die defecte bovenleiding bij Utrecht Centraal ![]() De trein naar Maastricht vertrekt nu vanaf spoor 8, die naar Rhenen van 9b, verder een aantal opgeheven treinen, maar het rijdt allemaal nog redelijk. Ben benieuwd hoe zo'n storing met DSSU opgelost zou zijn ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 09:55 |
ook nog een trein naar Maliebaan vanaf spoor 15. Die steekt even het hele emplacement over om bij de lage sporen uit te komen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:08 |
ook leuk om een reisje tussen Utrecht Centraal en Lunetten te proberen nu. Volgens de reisplanner van de NS vertrekt de eerste weer om 13.26 uur en moet je tot zo lang wachten ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:13 |
Kan je beter gaan lopen. Of een GVU-bus in stappen, als je wat levensmoe begint te worden. Dat kan straks niet meer. Hoeft ook niet want dat soort prettreintjes is het eerste wat opgeheven wordt natuurlijk ![]() | |
_JdM_ | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:16 |
Dit weekend weer werkzaamheden tussen Utrecht en Utrecht Veemarkt Aansl (daar waar de sporen van Utrecht-Geldermalsen en Utrecht-Driebergen elkaar splitsen), waardoor tenminste twee van de zes sporen niet te gebruiken zijn, evenals sporen 14 en 15 op Utrecht Centraal. Daardoor wordt: *de IC Nijmegen-Den Helder geknipt in Utrecht. (Het deel Utrecht-Nijmegen maakt extra stop op Driebergen=Zeist) *de IC Nijmegen-Schiphol opgeheven tussen Utrecht-Nijmegen. *de SPR Rhenen-Breukelen geknipt op Utrecht. *de IC Schiphol-Heerlen is opgeheven tussen Utrecht en Eindhoven (!) Verder wordt de spooropstelling op Utrecht iets anders, zo vertrekt de IC naar Amersfoort op spoor 7, en zowel de IC naar Amsterdam C/Alkmaar (uit Maastricht) als de IC naar Maastricht van spoor 18B. | |
Dr_Flash | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:18 |
Wat was de opdracht voor de puzzelaar? Dupeer zo veel mogelijk reizigers? ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:24 |
Er zijn een hoop "onnodige" wisselverbindingen verdwenen en tegenwoordig moet alles netjes aan de plannormen voldoen. Dat betekent dat er voldoende marge in de dienstregeling moet zitten. Dat een trein in de praktijk in het weekend wat minder marge nodig heeft omdat het in- en uitstappen wat sneller gaat is slechts een detail. | |
Dr_Flash | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:37 |
Ehm... ja.. vast wel? Maar hoezo moet je dan grote IC-series massaal gaan knippen en opheffen? Wat heeft dat met elkaar te maken? ![]() | |
_JdM_ | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:37 |
Nee, Reizigers vanuit Amsterdam Centraal of Schiphol naar Hilversum worden zoveel mogelijk gedupeerd. Door werkzaamheden tussen Hilversum en Amersfoort rijden er tussen Amsterdam Centraal-Hilversum en Schiphol-Hilversum geen IC's... Dat vind ik dan niet te verkopen... | |
Dr_Flash | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:39 |
Nee klopt, is het ook niet ![]() | |
_JdM_ | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:44 |
Vanaf 11:00 wordt het ook nog waarheid, dan geen treinen Utrecht-Houten door herstelwerkzaamheden. En toch heb ik het idee dat de IC's vanuit het zuiden niet verder gaan rijden dan Den Bosch, ipv tot Houten... | |
Mr_Klaasje | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:50 |
Door ontbrekende wissels kan niet alles rijden. Door het nodig aan de plannormen voldoen en het niet willen wijzigen van de rest van het land krijg je de rest van het opheffen en knippen. | |
James1988 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:52 |
En de reiziger heeft het nakijken... | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:54 |
dat is toch normaal? | |
James1988 | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:56 |
De reiziger stemt met z'n voeten en z'n portemonnee. Schiphol klaagt niet voor niets dat ze het aantal reizigers dat per OV naar de luchthaven komt zien teruglopen... | |
b2py | vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:57 |
dan zijn de bovenleiding groepen anders ingericht ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:00 |
maar ligt er wel bijna meteen een corridor uit in plaats van dat er op die corridor met beperkt treinverkeer toch doorgereden kan worden | |
b2py | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:05 |
Als de bvl eruit ligt rijdt er helemaal niks nu niet en in dssu niet. | |
Dr_Flash | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:08 |
Wat is dit ook een kloteland geworden eigenlijk ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:09 |
Ja tuurlijk. Gewoon betalen en verder vooral je bek houden. En eigenlijk liever niet eens instappen ook ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:11 |
in DSSU rijdt er meteen al niets, terwijl het nu nog zo is dat je beperkt door kunt rijden totdat de werkzaamheden zover gevorderd zijn dat er groepen afgeschakeld moeten worden vanwege de veiligheid. Subtiel verschilletje | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:13 |
als je sommigen hoort praten krijg je wel dat gevoel ja, maar het is niet voor niets zoals James hierboven al zei en ik eerder deze week postte dat Schiphol begint te klagen dat er te weinig mensen met het ov naar de luchthaven komen. De infrastructuur is er daar totaal niet op berekend dat iedereen maar met de auto zou komen. | |
dennistd | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:15 |
Maar helemaal niet rijden is veel duidelijker voor de reizigers dan een paar treinen wel rijden en een aantal anderen weer niet ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:16 |
De infrastructuur is er ook totaal niet op berekend dat ook maar 10 % van de reizigers per trein zou komen. | |
Dr_Flash | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:16 |
| |
KnightSolaire | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:21 |
Volgens mij rijdt de IC Alkmaar - Maastricht door tot Houten en keert daar. De Schipholtrein niet, dat zal planmatig wel niet lukken gezien de Sprinter Utrecht - Breda ook ingekort is tot Houten. | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:22 |
maar je krijgt wel de tijd om vervangend vervoer te regelen | |
b2py | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:37 |
Subtiel verschil is de link leggen tussen de post die je citeert en die van daarvoor. | |
Litpho | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:53 |
Heul niet. Denk aan alle gratis koffie die aangevoerd moet worden ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:55 |
Eens. Zeker omdat die plannormen gebruikt worden voor het oplossen van een veiligheidsprobleem welke je niet op kan lossen met plannormen. | |
Peterselieman | vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:56 |
nu kun je er nog omheen rijden, dan niet meer. Dat het er nu toch uit ligt komt doordat er meer bovenleidingsgroepen afgeschakeld zijn |