abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 augustus 2013 @ 18:59:47 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130485393
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_130485575
Ik vraag me nu wel af hoe het bij jou wel kan werken Greavy :P
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:06:42 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130485599
Met mijn nieuwe abonnement heb ik het nog niet geprobeerd, maar op mijn vorige abonnement (andere ov-chipkaart) werkte het wel.
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:07:11 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130485611
bi-courant (1,5kV gelijkstroom, 25kV 50Hz wisselstroom(?) en diesel):

SNCF TER B 82752 + soortgenoot
In Calais-Fréthun, een station gelegen aan de hogesnelheidslijn, komen ter aanvulling van de TGV's en Eurostar-treinen ook nog een aantal TER-treinen van de regio Nord-Pas-de-Calais. Hier arriveert een dubbel setje B 82500'den (bi-courant) in Fréthun.
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:09:37 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130485687
15 kV en 25 kV zijn wisselstroom, wordt ook wel aangeduid als AC (Alternating Current) of ~. Gelijkstroom wordt aangeduid met DC (Direct Current) of =.

edit: Mooie plaat, zo te zien heb je je wel vermaakt. :)
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:11:36 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130485749
Wikipedia, Frans, Engels en Nederlandstalig zeggen 1,5kV gelijkstroom, 25kV wisselstroom
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:12:29 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130485770
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:11 schreef greavy het volgende:
Wikipedia, Frans, Engels en Nederlandstalig zeggen 1,5kV gelijkstroom, 25kV wisselstroom
Ik schreef 15, niet 1,5 :+

1,5 kV en 3 kV zijn DC.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 augustus 2013 @ 19:12:57 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130485780
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:11 schreef greavy het volgende:
Wikipedia, Frans, Engels en Nederlandstalig zeggen 1,5kV gelijkstroom, 25kV wisselstroom
Hebben die stellen ook. Nog redelijk wat delen van Frankrijk hebben 1,5 kV DC
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:13:02 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130485782
Ja, heb mij daar zeker vermaakt. Qua treinen is het daar een regelrechte ramp. Ik kwam 13:48 aan, en ben toen ff naar een terrasje gegaan, want pas om 15:12 zou er uberhaupt weer een trein vertrekken :')
En dan na 16:12 zou er weer een idioot gat tussen zitten :')
Calais-Fréthun wordt je ook niet blij van. Wat een regelrechte ramp is dat daar als je daar moet wachten :r Uitgestorven hol in de middle of nowhere. Maar wel met gratis toiletten, die elke 2 uur schoongemaakt worden :)

Ja, serieus, elke 2 uur. Een schoonmaker hobbelt daar steeds een beetje rond. Lui leventje zo, net als die 5 militairen die de hoge Eurostar-sporen enzo moeten bewaken. 20 minuten voor aankomst Eurostar bij alle mogelijke ingangen staan, en dan 5 minuten na vertrek weer vertrekken, om te wachten op de volgende.
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:13:25 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130485795
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:12 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik schreef 15, niet 1,5 :+

1,5 kV en 3 kV zijn DC.
Ik las verkeerd, sorry :@
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:20:02 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130485994
Creatieve treindienstleider: een goederentrein afkomstig van Roosendaal wordt linkerspoor richting Breda gestuurd (en dus over de fly-over t.h.v. het NAC-stadion heen) zodat mijn trein niet in de ankers hoeft :s)
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:28:03 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130486291

Het transport van de Syntus-Lint in Duitsland, richting Nederland.
Maar of deze diesel Traxx wel in NL is gekomen ....
pi_130486299
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 18:26 schreef greavy het volgende:
Over 9 minuten vertrekt uit Bad Bentheim een gereviseerde Lint'41, getrokken door een dieseltraxx, uit Bad Bentheim richting Oldenzaal en verder het land in (ik meende bestemming Zutphen).
Aw kut. Nu ben ik zeker te laat om nog naar Zutphen te gaan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:29:46 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130486345
Staat waarschijnlijk nog te Oldenzaal, want is nog steeds Hengelo Oost niet gepasseerd, of zelfs nog in Duitsland.
pi_130486376
Whehe, net zo lang wachten tot de zon onder is en dan vertrekken.
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:31:11 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130486395
Zou een goede stunt zijn inderdaad :D
pi_130486414
Ga er maar van uit dat ie Lint ofwel oek naar Zutphen gaat (en dus evt nog moet wachten op mcn), of moet wachten op een lok die in NL toegelaten is.
  maandag 26 augustus 2013 @ 19:35:05 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130486539
Ja, hij wacht op andere tractie. En dat kan wel ff duren. En de trein gaat niet naar Zutphen maar tot Hengelo, net als destijds met dezelfde Lint'en gebeurde.
pi_130486674
Oh nou. Laat dan maar zitten.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 augustus 2013 @ 20:15:05 #20
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_130488193
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:20 schreef James1988 het volgende:
Creatieve treindienstleider: een goederentrein afkomstig van Roosendaal wordt linkerspoor richting Breda gestuurd (en dus over de fly-over t.h.v. het NAC-stadion heen) zodat mijn trein niet in de ankers hoeft :s)
Ze zíjn er wel. :s)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_130488275
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:20 schreef James1988 het volgende:
Creatieve treindienstleider: een goederentrein afkomstig van Roosendaal wordt linkerspoor richting Breda gestuurd (en dus over de fly-over t.h.v. het NAC-stadion heen) zodat mijn trein niet in de ankers hoeft :s)
Om vervolgens het hele emplacement over te moeten :')
(Wat liggen er overigens idioot veel wissels bij Breda :X)
pi_130488467
Valt toch wel mee? Gewoon lekker oud vertrouwd, precies genoeg wissels om van elk spoor naar elk perron te kunnen komen.

Al mogen ze richting Roosendaal het wissel van spoor 5/6 naar de fly-over weleens upgraden. Denk je lekker vlot Breda uit te rijden, moet er altijd weer geremd worden omdat je er maar met 80 overheen kan ofzo :N
pi_130488518
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 20:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Om vervolgens het hele emplacement over te moeten :')
(Wat liggen er overigens idioot veel wissels bij Breda :X)
Saneren!!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 augustus 2013 @ 20:22:28 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130488534
quote:
11s.gif Op maandag 26 augustus 2013 20:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Saneren!!
Weet ProRail er al van? :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130488580
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 20:21 schreef Ireyon het volgende:
Valt toch wel mee? Gewoon lekker oud vertrouwd, precies genoeg wissels om van elk spoor naar elk perron te kunnen komen.

Al mogen ze richting Roosendaal het wissel van spoor 5/6 naar de fly-over weleens upgraden. Denk je lekker vlot Breda uit te rijden, moet er altijd weer geremd worden omdat je er maar met 80 overheen kan ofzo :N
Ik vind 50 wissels echt bizar veel voor de hoeveelheid treinbewegingen die daar plaatsvinden..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')