abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 augustus 2013 @ 20:14:02 #151
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130566774
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:03 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Ja ok, maar dat zal dan niet meer zijn dan dat de treindienstleider de knop bedient die nu door de machinist bedient wordt, van TPRB naar V-CVL dus. De investering om alles te upgraden naar volledige NX-jes met EBP-interface zal al snel te groot zijn.
De treinen zullen zichtbaar zijn voor de treindienstleider. Dat is nu nog niet het geval. De machinisten zullen alles zelf blijven bedienen, tenzij er een reden is om dat niet te doen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130567218
Ministerie dwarsboomt treintijdenverzoek RTL

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Nederlandse Spoorwegen (NS) en spoorbeheerder ProRail stappen naar de hoogste rechter om te voorkomen dat RTL Nieuws toegang krijgt tot alle treinvertragingen.

RTL Nieuws vraagt al sinds het voorjaar van 2010 om toegang tot informatie over treintijden. ProRail houdt van alle treinen die in Nederland rijden precies bij of ze te vroeg, op tijd, of te laat vertrekken en aankomen. RTL Nieuws wil met die informatie kunnen controleren of de zogenoemde punctualiteitscijfers die vervoerders hierover zelf openbaar maken kloppen.

Kleinere vervoerders willen aan het onderzoek van RTL Nieuws graag meewerken. Alleen NS weigert. Daarom diende RTL Nieuws op 24 november 2011 een Wob-verzoek in bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het is namelijk dit ministerie dat eisen stelt aan de vervoerders – onder meer over het percentage treinen dat op tijd moet rijden – en het is hetzelfde ministerie dat politiek verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer.

Ministerie weigert

RTL Nieuws vroeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) om alle geplande en gerealiseerde treintijden in de jaren 2009, 2010 en 2011.

Maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu legde het verzoek meerdere malen naast zich neer. Toen dit op 23 maart 2012 voor het laatst gebeurde, stapte RTL eind april naar de rechtbank van Amsterdam.

Hier kreeg het niet alleen te maken met het ministerie, maar ook met NS. De overige vervoerders vonden – en vinden – openbaarmaking van de treintijden geen probleem. ProRail liet de zaak op zijn beloop en liet de rechtbank expliciet weten geen behoefte te hebben om gehoord te worden.

Uitspraak rechtbank

Begin juli 2013 deed de rechtbank van Amsterdam uitspraak. Het ministerie werd opgedragen om binnen zes weken na 4 juli alsnog een inhoudelijk besluit te nemen over het Wob-verzoek van RTL Nieuws. Maar het ministerie weigert opnieuw. Het ging half augustus in hoger beroep bij de Raad van State. ProRail heeft zich nu wel als procespartij gemeld.

Wanneer de Raad van State het beroep behandeld, is niet bekend. Tegelijk met het beroep heeft het ministerie gevraagd voorlopig geen besluit te hoeven nemen over het verzoek van RTL Nieuws. De Raad van State heeft daar toestemming voor gegeven. Het gevolg is dat RTL Nieuws nog altijd geen onderzoek kan doen naar de precieze vertragingen die treinreizigers vrijwel dagelijks oplopen.

Bron
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 augustus 2013 @ 20:43:27 #153
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130568145
wel interessant dat RTL die informatie wil hebben :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130568286
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:13 schreef James1988 het volgende:

[..]

Kan VCVL wel in combinatie met ERTMS?
Ja, level 1 sowieso, de inlezingen zullen ongeveer gelijk zijn aan de ATB-NG inlezingen die er nu al ziten. Level 2 op voorwaarde dat je de interface naar een Radio Block Center voor elkaar krijgt, maar ook dat moet haalbaar zijn.

quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

De treinen zullen zichtbaar zijn voor de treindienstleider. Dat is nu nog niet het geval. De machinisten zullen alles zelf blijven bedienen, tenzij er een reden is om dat niet te doen.
Het bezwaar van VL met betrekking tot TPRB is de grote hoeveelheid administratiewerk die ze er aan hebben. De administratie wordt wel minder door alleen de secties te signaleren naar de treindienstleider, maar als je dan toch bezig bent, maak die twee seinen per emplacement dan ook bedienbaar. Dan kan alles naar ARI en is de treindienstleider ervan af.
pi_130568654

_O-
pi_130569965
quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:43 schreef Peterselieman het volgende:
wel interessant dat RTL die informatie wil hebben :)
RTL doet veel WOB-verzoeken en hebben daar interessante feiten mee naar boven gehaald. Dat willen ze hier ook wel blijkbaar (en er is ook vast wel iets interessants te vinden)
pi_130570072
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:13 schreef Viezze het volgende:

[..]

RTL doet veel WOB-verzoeken en hebben daar interessante feiten mee naar boven gehaald. Dat willen ze hier ook wel blijkbaar (en er is ook vast wel iets interessants te vinden)
Het riekt naar een doofpotje dat het zo geheim moet blijven.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 21:16:02 #158
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130570119
Dat de kleine vervoerders er wel toe bereid zijn en NS niet is ook wel veelzeggend.

Ik ben vooral benieuwd naar cijfers over gehaalde aansluitingen en gedeeltelijk afgelegde trajecten, en naar hoe vaak op een deeltraject een vervangende trein wordt ingelegd terwijl de vertraagde trein wordt opgeheven.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 augustus 2013 @ 21:18:43 #159
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130570307
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:15 schreef b2py het volgende:

[..]

Het riekt naar een doofpotje dat het zo geheim moet blijven.
jup, maar ik denk eerder dat het of te veel werk is om alles boven tafel te krijgen of dat ze het overzicht helemaal niet compleet hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130570341
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:15 schreef b2py het volgende:

[..]

Het riekt naar een doofpotje dat het zo geheim moet blijven.
Onder het mom van "concurrentie-gevoelige informatie" waarschijnlijk :') Maar het lijkt er op de ze wat te verbergen hebben.

Die cijfers zeggen overigens ook niet alles. Heb nu al een aantal keer in Zwolle gezien dat de IC naar Groningen (vertraagd) en de trein richting Emmen tegelijk vertrokken, waarbij de trein naar Emmen bij het volgende sein natuurlijk kan wachten. Maar goed, de trein is wel op tijd vertrokken. En zo zal dat wel vaker gebeuren.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 augustus 2013 @ 21:21:09 #161
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130570443
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:16 schreef James1988 het volgende:
Dat de kleine vervoerders er wel toe bereid zijn en NS niet is ook wel veelzeggend.

Ik ben vooral benieuwd naar cijfers over gehaalde aansluitingen en gedeeltelijk afgelegde trajecten, en naar hoe vaak op een deeltraject een vervangende trein wordt ingelegd terwijl de vertraagde trein wordt opgeheven.
ja, je zou reizigerspunctulaliteit moeten meten, maar laat dat nou net erg lastig meetbaar zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 augustus 2013 @ 21:21:55 #162
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130570482
Wat ziet het er op Den Haag Moerwijk lelijk uit zeg. Twee knaloranje tenten in een blauw/groene omgeving
http://www.prorail.nl/nieuws/den-haag-moerwijk-bekent-kleur
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130570584
quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

jup, maar ik denk eerder dat het of te veel werk is om alles boven tafel te krijgen of dat ze het overzicht helemaal niet compleet hebben
Dat kan je gewoon met twee drukken op de knop in een automatisch excelletje stralen, die KPI's moeten ergens vandaan komen.. ;)
pi_130570659

Een ritje London - Brighton 60 jaar geleden, 30 jaar geleden en tegenwoordig.
pi_130570754
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:23 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat kan je gewoon met twee drukken op de knop in een automatisch excelletje stralen, die KPI's moeten ergens vandaan komen.. ;)
Het is waarschijnlijk niet zo makkelijk. Hoe RTL het wil hebben (bepaalde gegevens gecombineerd waarschijnlijk) kan je soms niet zo 1 2 3 uit een (misschien wel verouderd) systeem trekken. Maar, dit kost ook niet meer dan een paar uur vermoed ik dus dat kan de NS niet als argument opvoeren.
pi_130570826
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:26 schreef Viezze het volgende:

[..]

Het is waarschijnlijk niet zo makkelijk. Hoe RTL het wil hebben (bepaalde gegevens gecombineerd waarschijnlijk) kan je soms niet zo 1 2 3 uit een (misschien wel verouderd) systeem trekken. Maar, dit kost ook niet meer dan een paar uur vermoed ik dus dat kan de NS niet als argument opvoeren.
Geloof me, die informatie hebben ze echt wel binnen een uur voor je hoor.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 augustus 2013 @ 21:28:15 #168
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130570874
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:23 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat kan je gewoon met twee drukken op de knop in een automatisch excelletje stralen, die KPI's moeten ergens vandaan komen.. ;)
het is kennelijk niet zo makkelijk en ik sluit niet uit dat er het nodige nattevingerwerk aan te pas komt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130570910
quote:
Belangrijkste conclusie:
Weesp naar 8 sporen en IC knoop vervalt.
2023: 10' dienst IC Almere - Schiphol, 10' dienst IC Almere - Amsterdam C en 10' dienst sprinter Almere - Schiphol/Centraal.
pi_130570922
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:27 schreef b2py het volgende:

[..]

Geloof me, die informatie hebben ze echt wel binnen een uur voor je hoor.
Of je moet bij de NS hebben gewerkt, maar anders kan je dat niet zeggen. Sommige ogenschijnlijk professionele organisaties (en daar zou ik de NS niet direct onder scharen) hebben dit soort dingen slechter voor elkaar dan je zou verwachten. En ja, ik spreek uit ervaring (maar dan niet bij de NS)

Maar goed, we zijn het er over eens dat het geen weken aan mankracht kost :P
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 augustus 2013 @ 21:30:57 #171
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130571013
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:29 schreef b2py het volgende:

[..]

Belangrijkste conclusie:
Weesp naar 8 sporen en IC knoop vervalt.
goed nieuws dat Weesp naar 8 sporen gaat. Geeft veel meer flexibiliteit daar
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 augustus 2013 @ 21:32:18 #172
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130571087
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:29 schreef Viezze het volgende:

[..]

Of je moet bij de NS hebben gewerkt, maar anders kan je dat niet zeggen. Sommige ogenschijnlijk professionele organisaties (en daar zou ik de NS niet direct onder scharen) hebben dit soort dingen slechter voor elkaar dan je zou verwachten. En ja, ik spreek uit ervaring (maar dan niet bij de NS)

Maar goed, we zijn het er over eens dat het geen weken aan mankracht kost :P
voor de NS is de punctualiteit niet heel erg belangrijk, zolang de keringen van het materieel maar gehaald worden. Bakkilometers en plannen op de volnorm zijn tegenwoordig belangrijker.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130571197
quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

voor de NS is de punctualiteit niet heel erg belangrijk, zolang de keringen van het materieel maar gehaald worden. Bakkilometers en plannen op de volnorm zijn tegenwoordig belangrijker.
Op punctualiteit worden ze aan het eind van het jaar afgerekend, net zoals reizigerstevredenheid. Ik zou punctualiteit niet zomaar afschrijven.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 augustus 2013 @ 21:38:41 #174
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130571378
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:34 schreef b2py het volgende:

[..]

Op punctualiteit worden ze aan het eind van het jaar afgerekend, net zoals reizigerstevredenheid. Ik zou punctualiteit niet zomaar afschrijven.
Dat valt genoeg mee. Het ministerie van I&M zit in de tang bij Financiën en de NS en de boetes die ze opleggen zijn een lachertje. Denk niet dat ze zich daar in HGB-IV echt druk over maken.

Reizigerstevredenheid lijken ze zich wel iets drukker over te maken, maar het kan gewoon nog zoveel beter voor de reiziger ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 28 augustus 2013 @ 21:39:55 #175
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_130571434
quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:43 schreef Peterselieman het volgende:
wel interessant dat RTL die informatie wil hebben :)
En nog interessanter dat NS en het ministerie die informatie niet willen geven. Dat geeft te denken. Als de Hoge Raad RTL in het gelijk stelt komt er waarschijnlijk een hoop shit boven.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')