greavy | maandag 4 februari 2013 @ 22:00 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Wat is TPRB? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 GlenSpey Fotoverslag over VIRM GlenSpey >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
greavy | maandag 4 februari 2013 @ 22:01 |
Want OVERAL op Pernis is Shell, dus volgens die apen mag je dus nergens op Pernis fotograferen ![]() Als je het letterlijk neemt. | |
V2 | maandag 4 februari 2013 @ 22:01 |
Greavy: als je tijd over hebt zou het interessant zijn om uit te zoeken hoe het werkelijk zit (ik meen vrij zeker te weten dat je inderdaad in je recht staat om te fotograferen), en om te kijken wat de politie er van vindt, of die beveiligers jou wel zo lastig mogen vallen. | |
greavy | maandag 4 februari 2013 @ 22:03 |
Morgen ga ik het gewoon weer opnieuw proberen denk ik(als ik weer op tijd klaar ben op het STC). Vanaf de openbare weg mag je het fotograferen, tenzij er rechten op een voorwerp zitten. En bij Shell is dat niet zo. Gaan ze me lastig vallen is de politie bellen ook een optie, want zij hebben helemaal geen recht van spreken buiten de hekken van Shell. | |
James1988 | maandag 4 februari 2013 @ 22:05 |
Ik snap wel dat die lui van Shell het niet willen (i.v.m. de veiligheid, je zou maar zo een terrorist kunnen zijn) maar zolang jij je niet op Shell-terrein begeeft hebben ze geen poot om op te staan. Als ze je weg willen hebben moeten ze in dat geval de politie bellen. Aangezien je kunt uitleggen wat het hoofddoel van je bezoek is (goederentreinen fotograferen) heb je een legitieme reden om je op de openbare weg te begeven. In Nederland kennen we vrijheid van panorama, wat inhoudt dat je gerust foto's mag maken waar een gebouw op staat "zoals het is". Je mag deze foto's ook commercieel verkopen, zelfs als er auteursrechten op een gebouw rusten - zolang de foto maar niet om exclusief het gebouw gaat. | |
greavy | maandag 4 februari 2013 @ 22:07 |
Dan moet ik het zeker deze of volgende week weer proberen. Misschien trof ik nu de verkeerde gasten, die populair wilden doen oid. | |
V2 | maandag 4 februari 2013 @ 22:08 |
Dat van die rechten op gebouwen is ook alweer achterhaald, door nieuwe Europese regels als ik het goed heb. Vraag maar aan de 'rechthebbenden' van de Erasmusbrug. Die mag je gewoon op de foto zetten namelijk. | |
b2py | maandag 4 februari 2013 @ 22:21 |
Was ooit VIRM-10, gepland met VIRM-VI en er kwam een viertje aanzetten. | |
James1988 | maandag 4 februari 2013 @ 22:24 |
"Reizigers, spaar ze allemaal!" | |
Duvel | maandag 4 februari 2013 @ 22:26 |
Ah, ik was niet de enig die even een "ohw?!"-momentje had. ![]() | |
Duvel | maandag 4 februari 2013 @ 22:28 |
Duvel was ff werken aan de omgeving van de volgende generatie. 't Waren niet mijn eigen foto's trouwens. | |
ziggyziggyziggy | maandag 4 februari 2013 @ 22:31 |
Overigens mag je niet zomaar alles fotograferen wat je vanaf de openbare weg kan zien. Er spelen nog meer zaken, zoals portretrecht en ik gok dat huisvredebreuk of iets dergelijks er ook wel bij gehaald kan worden als je door iemands raam naar binnen kiekt. Niet dat dat op Pernis van toepassing was, maar de stelling "alles mag op de foto als ik maar op de openbare weg sta" gaat dus niet altijd op. [ Bericht 0% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 04-02-2013 22:33:27 (typo) ] | |
Fiorano | maandag 4 februari 2013 @ 22:32 |
Op Utrecht vertrok de intercity van 16.50 naar Amersfoort later omdat de machinist z'n cabine niet meer in kon komen vanwege de drukte.... | |
Surveillance-Fiets | maandag 4 februari 2013 @ 22:32 |
je mag ook niet zomaar camera's op je huis hangen die de openbare weg filmen. Dan moet je er weer bordjes naast gaan hangen dat je opnames maakt. Dus inderdaad, je kan niet zomaar alles vastleggen. | |
Peterselieman | maandag 4 februari 2013 @ 22:34 |
het was vanochtend al op Somda aangekondigd dat het mis zou gaan met die trein ... | |
KnightSolaire | maandag 4 februari 2013 @ 22:35 |
"Gratis internet in de trein. Overal een werkplek. Ga mee!" | |
b2py | maandag 4 februari 2013 @ 22:36 |
Het gaat al weken mis met onder andere die trein. Ik ben inmiddels bewust de spits uit Amsterdam naar Alkmaar aan het mijden. | |
James1988 | maandag 4 februari 2013 @ 22:37 |
![]() Op een licht bewolkte dag in oktober verzekert een Class 395 "Javelin" van SouthEastern Highspeed een dienst naar Dover Priory, dat sinds 2009 wordt aangedaan. Een reis van Dover naar Londen is door de komst van de Javelins, die op High Speed 1 een maximumsnelheid halen van 225 km/h, met 40 minuten verkort. | |
Peterselieman | maandag 4 februari 2013 @ 22:38 |
niet alleen daar, maar ook op tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht/Amersfoort is er zo sterk ingekrompen dat het bijna niet meer voor te stellen is dat het past ... | |
Surveillance-Fiets | maandag 4 februari 2013 @ 22:38 |
Dit doet mij denken aan bepaalde treinen van heel vroeger die richting polen ging en zo... | |
KomtTijd... | maandag 4 februari 2013 @ 22:38 |
Mission: accomplished | |
b2py | maandag 4 februari 2013 @ 22:38 |
Ik mis de bloemkolen in deze foto! | |
b2py | maandag 4 februari 2013 @ 22:39 |
Ye, ik had het gelezen ja. ICM-6 waar voorheen VIRM-12 reed.. ![]() | |
KnightSolaire | maandag 4 februari 2013 @ 22:39 |
Ik mis waslijnen! | |
KnightSolaire | maandag 4 februari 2013 @ 22:40 |
Over die drukke treinen: altijd melden bij NS. Kan nog wel eens effect hebben (en niet geschoten is altijd mis natuurlijk). | |
James1988 | maandag 4 februari 2013 @ 22:40 |
De spoorlijnen in het zuiden van Engeland zijn deels geëlektrificeerd met derde rail, waar 750 volt op staat. Dat is o.a. het geval bij Shakespeare's Cliff, waar ik de foto heb gemaakt. ![]() | |
_serial_ | maandag 4 februari 2013 @ 22:41 |
Idem ingekorte boten voor Lelystad/Amsterdam - Vlissingen ... Met dank aan de provincie zeeland. | |
Duvel | maandag 4 februari 2013 @ 22:46 |
Dat laatst gaat er echt lomp aan toe: vroeger koppelende treinen uit Den Haag en Rotterdam, nu nog slechts de helft. Op het andere kwartier een VIRM-IV of zo. | |
Fiorano | maandag 4 februari 2013 @ 22:49 |
Amersfoort - utrecht is met regelmaat dramatisch... Twitter van NS reageert nooit op m'n meldingen.... | |
b2py | maandag 4 februari 2013 @ 22:50 |
Ik ben gestopt met melden op volletreinen.nl En sinds ik weet hoe bijsturing en dagplan werkt heb ik de hoop opgegeven. (Ga ik overigens verder niet op in, maar om kracht bij te zetten bij mijn daad ![]() | |
Peterselieman | maandag 4 februari 2013 @ 22:53 |
ik snap niet dat ze niet pendeltreinen laten rijden tussen Utrecht en Amersfoort. Met een drietal stellen kun je in de spitsuren pendelen en dan de druk voor alle andere treinen op dat stukje weghalen. | |
James1988 | maandag 4 februari 2013 @ 22:53 |
Er zijn wat probleempjes met de gloednieuwe TALENT 2-treinen voor Deutsche Bahn. De treinen kunnen schijnbaar niet goed tegen de koude, waardoor de verwarming in de stuurpost uitvalt. DB Regio Bayern heeft aan de machinisten lange broeken en dekens uitgedeeld, maar die kunnen er niet mee lachen. | |
dennistd | maandag 4 februari 2013 @ 23:07 |
Er valt prima bij/af te koppelen in Roosendaal hoor: je gooit het achterste stel eraf op weg naar Vlissingen en pakt dat 20 minuten later weer op met de trein naar Lelystad. Kost misschien een minuut extra, maar in Deventer kan het ook altijd makkelijk in twee minuten. | |
b2py | maandag 4 februari 2013 @ 23:09 |
Kost een nedtrain mannetje, of misschien wel twee. Willen ze niet vanwege de kosten. | |
Peterselieman | maandag 4 februari 2013 @ 23:15 |
heb je niet eens nodig als het stel meteen weer retour gaat. Je kunt het in Roosendaal gewoon laten staan voor die 20 minuten | |
b2py | maandag 4 februari 2013 @ 23:15 |
Ontkoppelen moeten Nedtrein mensen doen. Mogen ze niet meer. | |
Dr_Flash | maandag 4 februari 2013 @ 23:18 |
Gaaf, weer een Regeltje waardoor allerlei praktische dingen "niet kunnen" ![]() Vooh-al dooh-gaan ![]() | |
Peterselieman | maandag 4 februari 2013 @ 23:20 |
wat moeten we ook zonder regels in Nederland | |
b2py | maandag 4 februari 2013 @ 23:20 |
Moeten ze anders ook weer voor op cursus, kost geld. Weet je toch ![]() | |
Surveillance-Fiets | maandag 4 februari 2013 @ 23:24 |
straks moeten ze de treinen 'op laten starten' door nedtrain mensen ![]() | |
b2py | maandag 4 februari 2013 @ 23:25 |
Dingen staan niet eens in slaapstand 's nachts ![]() Anders is het koud in de trein als je erin stapt.. brrr | |
Dr_Flash | maandag 4 februari 2013 @ 23:26 |
En TBP's oplezen mag straks ook alleen nog maar als "gekwalificeerde reiziger" ![]() | |
b2py | maandag 4 februari 2013 @ 23:27 |
Lees het in onze 27e beta app, het nieuwe treinbord! | |
Dr_Flash | maandag 4 februari 2013 @ 23:31 |
Waar moet je allemaal aan voldoen als je ook nog echt wilt INSTAPPEN? ![]() Diploma OV-Chipkaart A t/m D Regel- en Wetskennis 1: Vervoerbewijs Regel- en Wetskennis 2: GtbV Regel- en Wetskennis 3: Hond en Fiets Regel- en Wetskennis 4: Gedrag op het Perron Vergunning "Kopen bij Servex NS Retail Services" maandelijks te verlengen à ¤ 30 Oh ja, je moet natuurlijk ook nog een vervoerbewijs hebben. | |
b2py | maandag 4 februari 2013 @ 23:33 |
Instapcursus gladde tree en gladde perrons ben je nog vergeten! | |
Peterselieman | maandag 4 februari 2013 @ 23:33 |
uitstappers voor laten gaan. Vanochtend was er ook een gast op Groningen Noord die dit niet begreep. Hallo. Het was bijna 11.30 uur 's ochtends en hij stapte in de trein naar Roodeschool. Alsof er zoveel volk in die trein zit ... | |
Dr_Flash | maandag 4 februari 2013 @ 23:34 |
BOETE!!!! ![]() ![]() BAN TEH FUCKER ![]() | |
KnightSolaire | maandag 4 februari 2013 @ 23:35 |
Niet vergeten: al op het perron hè. | |
Dr_Flash | maandag 4 februari 2013 @ 23:36 |
![]() Zal de Ako hier nog weleens bezuren dat ze daarheen verhuisd zijn ![]() ![]() | |
Bitlord | dinsdag 5 februari 2013 @ 01:46 |
Aangezien ik het nergens kan vinden: worden de sporen op Maasvlakte 2 ook geelectrificeerd? Gisteren bezocht, 12 kilometer dubbeldieselspoor door een soort niemandsland naar de al in gebruik zijnde Euromaxterminal. | |
Stratzer | dinsdag 5 februari 2013 @ 04:24 |
Gisteren onder andere even wat SLT gewassen:![]() ![]() ![]() Helaas niet zo heel veel foto's kunnen maken, had ook nog een leerling mee die mijn aandacht nodig had. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 5 februari 2013 @ 06:22 |
Die hadden geen wifi. | |
Fiorano | dinsdag 5 februari 2013 @ 07:59 |
Gaat weer lekker, sprinter naar Utrecht staat gereed terwijl de borden aangeven dat het de intercity is. Gelukkig was er een attente machinist die even aangaf dat ik nu in de sprinter stond... | |
bork | dinsdag 5 februari 2013 @ 08:07 |
In de nieuwe hal in Utrecht moet je vanaf de beurszijde (west) nu inchecken vanaf de Donner Company, je kan dus vanaf de westkant zonder in te checken een vette hap scoren ![]() Mooi uitzicht op het spoor trouwens, jammer van de kluisjes ![]() | |
Duvel | dinsdag 5 februari 2013 @ 08:52 |
Gisteren deelden ze nog croissants uit als warm welkom. ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 08:54 |
![]() De "Adelante" (in TOPS: Class 180) rijdt sinds dienstregeling 2002 op de Britse sporen. Met een maximumsnelheid van 200 km/h zijn deze treinstellen uitermate geschikt voor "Express"-diensten, waarvoor ze eind jaren '90 zijn besteld door First Great Western. Anno oktober 2012 heeft FGW nog maar 5 van de 14 gebouwde Adelante's in bezit, op deze foto is nummer 180.104 te zijn met in de achtergrond de iconische koeltorens van de weldra te sluiten kolencentrale van Didcot. [ Bericht 7% gewijzigd door James1988 op 05-02-2013 11:48:31 ] | |
greavy | dinsdag 5 februari 2013 @ 08:57 |
fraaie foto's james | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 09:01 |
Dankjewel ![]() | |
Duvel | dinsdag 5 februari 2013 @ 09:06 |
Ook zo nieuw en zo. ![]() | |
bork | dinsdag 5 februari 2013 @ 09:16 |
O, toen ik er was niet, zo nog ff kijken. ICE van 11 uur uur pakken ![]() | |
b2py | dinsdag 5 februari 2013 @ 09:54 |
'Marktwerking heeft het spoor kapotgemaakt' OPINIE - Roel Berghuis, Egon Groen − 05/02/13, 06:00 OPINIE In de spoorsector zijn vele organisaties actief die allen driftig hun eigen deelbelang nastreven. Dat gaat ten koste van veiligheid en vakmanschap, schrijven Roel Berghuis en Egon Groen. De sfeer in de spoorsector is er een van ruzies, tegenwerkingen en wantrouwen. Inmiddels strekt het zich uit tot het allerhoogste niveau: de staatssecretaris en de minister op het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De relaties tussen het ministerie, de Inspectie, de NS, ProRail, de spooraannemers en de treinbouwers zijn verzuurd, met als gevolg zeer negatieve effecten op het spoorpersoneel. Het gedoe rond het inspectierapport is exemplarisch. Dat de staatssecretaris haar excuses daarvoor aanbiedt, is gebruikelijk en onvoldoende. Het mag nu duidelijk zijn dat marktwerking en concurrentie niet werken in een integraal spoorsysteem. Een analyse van wat er misging rond onderhoudsgebied Amersfoort maakt dat pijnlijk duidelijk. 'Voorbarig' Al op 29 november 2012 uitte FNV Spoor in een brief aan de Tweede Kamer zijn zorgen over de gevolgen van de aanbestedingen in het onderhoud voor het vakmanschap, de veiligheid en de spoorprestaties. Dat was allerminst de eerste keer. Aanleiding was ditmaal de gang van zaken rond de aanbesteding van het onderhoudsgebied rond Amersfoort. Die aanbesteding werd in eerste instantie door ProRail als 'mislukt' verklaard. Ter toelichting plaatste ProRail op zijn website een bericht dat het prijsniveau zo laag was dat veiligheid en spoorprestaties in het geding dreigden te komen. In november 2012 bleek dat de nieuwe aanbesteding door ProRail zelfs een nog lager prijs opleverde, maar ditmaal vond ProRail blijkbaar niet dat veiligheid en spoorprestaties in het geding waren. De Volkskrant berichtte erover, StruktonRail stuurde een brandbrief aan de Tweede Kamer, maar de staatssecretaris vond het allemaal maar 'voorbarig'. Dat schreef ze op 10 december 2012, daarin gesteund door een brief van drie concurrenten van StruktonRail. Op dat moment had zij niet één (FNV Spoor), niet twee (StruktonRail), maar drie (ProRail) signalen dat het mogelijkerwijs niet goed zat. En er was nog een Inspectierapport van 28 juni 2012, waarvan de staatssecretaris nu verklaart dat ze het bestaan daarvan op 10 december 2012 niet kende. Maar wel wist zij dat de zorgen van onder andere FNV Spoor 'voorbarig' waren. En nadat de Volkskrant op 30 januari het Inspectierapport publiceerde, waren die zorgen over de veiligheid alweer achterhaald. De staatssecretaris voltooide haar pirouette door op 31 januari 2013 in de Tweede Kamer te verklaren dat twee afdelingen op het ministerie ruzie hadden gehad over het al dan niet toesturen van dat rapport aan de Tweede Kamer en dat het rapport daarom niet aan het parlement was gestuurd. Een rapport waarvan hetzelfde ministerie het bestaan overigens al op 21 november 2012 had erkend aan externen. Algemeen belang In de spoorsector zijn inmiddels al weer vijftien jaar vele organisaties actief die, conform de neoliberale ideologie, allemaal driftig hun eigen deelbelang nastreven. Dat al die deelbelangen ten koste gaan van het algemeen belang wordt keer op keer pijnlijk geïllustreerd. Dat algemeen belang is voor FNV Spoor klip en klaar. We willen goede spoorprestaties, we willen een spoorwegveiligheid die boven iedere twijfel is verheven en we willen voldoende vakmanschap om het spoorsysteem te laten draaien, te verbeteren en te onderhouden. Op dit moment is daar geen sprake van. Concurrentie en marktwerking verdragen zich niet met een integraal spoorsysteem. Wij roepen dringend op tot integrale samenwerking in plaats van aanbesteding. ProRail en de NS zijn enkele jaren geleden te rigoureus losgeknipt. Die conclusie trekt iedereen, behalve de NS- en ProRail-directies. Wij roepen op tot het delen in plaats van het achterhouden van informatie. De huidige visie werkt niet, dat is duidelijk. Het is tijd voor een nieuwe visie, een van samenwerking in plaats van marktwerking. In het belang van spoorprestaties, veiligheid en vakmanschap. Roel Berghuis en Egon Groen zijn vakbondsbestuurders van FNV Spoor bij respectievelijk de NS en de Railinfrasector. Bron | |
DriekOplopers | dinsdag 5 februari 2013 @ 10:08 |
Ja. Zoals de spoorwegbonden met hun goudgerande arbeiderswensen... | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 10:08 |
Grappige actie in Zwitserland: SBB verspreidt duizend rubber eendjes in de toiletten van SBB-treinen. Ééntje bevat een Generalabonnement, oftewel een netkaart.![]() | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 10:14 |
nice zeg. Zien we ook eens hoe de wasstraat er van binnen uit ziet ![]() | |
b2py | dinsdag 5 februari 2013 @ 10:25 |
![]() Uit het NHD. | |
Viezze | dinsdag 5 februari 2013 @ 10:29 |
Precies. Vakbonden neem ik tegenwoordig ook niet meer serieus. Ze weten dat het slecht gaat in de branche maar gaan ondertussen gewoon staken en hoge looneisen stellen. Soms lijkt het alsof ze de boel moedwillig molesteren...(en dat is niet alleen in de spoorbouwsector) | |
dennistd | dinsdag 5 februari 2013 @ 10:53 |
Die drukte-indicator werkt ook nog niet echt lekker: bij veel treinen zouden de balkons stampvol staan (ik zie zelfs een 'BezettingsGraad' van 200), terwijl de coupé's zelf bijna leeg zijn (allemaal onder de 50, sommigen zelfs 0) | |
Duvel | dinsdag 5 februari 2013 @ 10:59 |
De vakbond is er nou eenmaal voor de werknemer, dus die doen daarvoor hun best. Wat me meer tegen de borst stuit in het artikel is dat de oorzaak weer eens wordt neergelegd bij de scheiding tussen NS en ProRail. Dat is niet de oorzaak van de problemen, dat is het aanbestedingsbeleid van ProRail. Ik zie niet in wat NS daar aan kan doen...? | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:20 |
uhuh. het is tegenwoordig hip om overal de laagste prijs voor de vragen of de economisch meest voordelige aanbieding te kiezen. Dit betekent dat bedrijven er alles aan doen om de kosten te drukken. Dit gaat ten koste van de werknemers die steeds meer als een kostenpost worden gezien waarop bezuinigd moet gaan worden. Dit is een nadeel dat in het hedendaagse kapitalisme ingebakken zit. Hopelijk maakt de maatschappij weer een beweging de andere kant op, want een aantal uitwassen van het systeem hebben in de afgelopen jaren voor heel wat problemen gezorgd ... | |
Duvel | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:22 |
Maar ze hebben ook zo hun voordelen gehad, zie het treinverkeer op de nevenlijnen in Groningen en Friesland. Het is nu toch beter dan toen NS daar reed? | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:22 |
Wat we hier zien zijn overigens koeltorens, geen schoorstenen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:24 |
1 netkaart verstoppen voor het hele land? ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:33 |
oh zeker. ik betoog ook niet dat het in de basis slecht is, maar dat het op een aantal vlakken doorgeslagen is. De manier waarop het op de nevenlijnen gaat is juist een betere methode dan ProRail nu toepast. Er is een zak met geld beschikbaar om de dienst uit te voeren en de marktpartijen mogen kijken wat ze er voor kunnen leveren in de contractperiode. | |
b2py | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:42 |
Je moet wel het treinverkeer scheiden van het spoorwerker vakmanschap, daar zit namelijk een groot verschil in. Treinverkeer is veel simplistischer dan het specialistische spoorwerker vakmanschap. En de nevenlijnen werden aanbesteed door de provincie, niet door ProRail of de Nederlandse Staat. | |
b2py | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:44 |
http://www.dumpert.nl/med(...)eens_heb_je_het.html lievv | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:46 |
![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:48 |
Thanks! Is aangepast. ![]() | |
Duvel | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:50 |
Fuck man, moet ik hier nou echt serieus op ingaan? Ik denk het niet. Toedels. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:54 |
Ik heb er weinig nuttigs over te melden want ik ken de ins en outs niet. Maar de manier waarop Prorail zijn handen wast in onschuld, stinkt. Bah. | |
b2py | dinsdag 5 februari 2013 @ 11:59 |
Het mooiste zou zijn als alle bouwers structureel de prijzen hoog zouden houden, maar dat mag helaas niet ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:03 |
Dat zijn toch prijsafspraken/kartelvorming? Toch wel vervelend zo voor alle partijen. Ik hoop dat er een solide oplossing komt voor dit probleem. | |
b2py | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:05 |
Sweet mother of god! Het sneeuwt hier! ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:05 |
als opdrachtgever een minimumprijs instellen die voor de inschrijvers geheim is. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:10 |
Ja maar natuurlijk wel zo laag mogelijk want het is wel je eigen geld ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:11 |
Is alleen wat natte zooi. Verdwijnt als... sneeuw voor de zon. | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:12 |
een bedrag dat gezien de werkzaamheden economisch verantwoord is | |
b2py | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:13 |
Directeur Veolia: HSL nu opnieuw aanbesteden niet belang van reiziger dinsdag 5 februari 2013 De problemen bij de hogesnelheidslijn stapelen zich op. Voor Veolia directeur Manu Lageirse pijnlijk om te zien. Als NS in 2001 niet een extreem hoog bod had gedaan op de hogesnelheidslijn, dan hadden er nu betrouwbare Veolia treinen gereden. Hoe wrang die situatie ook is, Lageirse wil nu vooral vooruit kijken, zodat de problemen voor de reiziger worden opgelost. Dat zegt hij in een interview met Treinreiziger.nl. Zo ziet Lagereise een nieuwe aanbesteding voor de hogesnelheidslijn in het belang van de reizigers nu niet zitten. Lageirse: "Het is geen oplossing om de hogesnelheidslijn nu opnieuw aan te besteden. Dan ben je weer vijf jaar kwijt. Daar is de reiziger niet mee gebaad." Lageirse vindt dat de Benelux terug moet keren, maar dat er ook een plan B moet worden gemaakt voor als de Fyra problemen niet kunnen worden opgelost. Overbruggen "Bekijk of de Thalys vaker kan rijden, maar ga ook praten met andere partijen. Bijvoorbeeld met Virgin, die in 2012 de Nederlandse staat aanbood te helpen met de problemen op de hogesnelheidslijn. Kunnen zij een rol spelen in de korte termijn of zo nodig een structurele oplossing overbruggen? " vraagt Lageirse zich af. Marktordening Veolia kan in elk geval op korte termijn geen hogesnelheidstreinen leveren. "Maar wij kunnen wel meedenken aan een oplossing" vervolgt de Veolia-directeur. Hij benadrukt dat er meer nodig is dan alleen te kijken naar de Fyra. "Er moet een betere marktordenig komen. We gaan nu van het ene naar het andere probleem. Eerst de OV-Chipkaart, toen het winterweer en nu de Fyra. Er moet nu eens een echte analyse komen, in plaats van nog meer schijnonderzoeken". Onmogelijk bod Voor Veolia is het zuur dat het bod van NS (formeel HSA) in 2001 geaccepteerd werd. NS beloofde 19 miljoen reizigers binnenlandse HSL-reizigers en 9 miljoen internationale reizigers, zo meldde Treinreiziger.nl eerder al. Een bod dat nauwelijks serieus genomen kon worden. Immers, dan zouden de binnenlandse Fyra's op iedere dag van de week en op elk tijdstip 406 reizigers moeten vervoeren. Ter vergelijking: een Fyra heeft 419 zitplaatsen in de 2e klas. Tegelijkertijd beloofde NS een zitplaats garantie van 98%. Iets wat feitelijk nauwelijks met elkaar te verenigen is. De beoordeling van de Businesscase was deel van de beoordeling. De overheid had ook niet kunnen gunnen en bij twijfel een door haar voorziene fallback optie kunnen gebruiken. 1 miljard De praktijk heeft uitgewezen wat iedereen al wist; 19 miljoen binnenlandse reizigers voor de hogesnelheidslijn is onmogelijk. Omdat het onmogelijke bod van 2001 toch geaccepteerd werd, kwam het bedrijf in 2010 in de problemen. Minister Schultz besloot vervolgens NS te hulp te schieten en de speciale concessie voor de hogesnelheidslijn van de markt te halen en samen te voegen met het normale spoor. Een oplossing waardoor de staat zo'n 1 miljard euro misloopt. Eerlijke kans Voor Veolia directeur Manu Lageirse is dit pijnlijk om aan te zien."Ja, het is wrang. Vooral als je ziet hoeveel geld er wordt bijgepomt. Maar wij gaan nu niet met de vuist op tafel slaan voor het verleden. Dat helpt niet. We willen in de toekomst wel gewoon een eerlijke kans" . Volgens Lageirse werd Veolia bij de aanbesteding tweede. Aanbod Veolia Als het bod van NS in 2001 als ongeldig was bestempeld, hadden er nu al lang hogesnelheidstreinen gereden. "Wij hadden ingeschreven met bestaande treinen. Dus ja, dan hadden er al een aantal jaren treinen gereden. In ons bod gingen wij uit van de minimaal gevraagde frequenties en een realistische business case. Afhankelijk van succes kon dan frequentie uitgebreid worden. Bron | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:22 |
Daag, dan moet Prorail zelf OOK weet ik hoeveel manuren gaan investeren om te bekijken wat dat is ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:24 |
klopt. Maar heb je een beter alternatief? | |
dennistd | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:42 |
Met een fijne 2-3 stoelopstelling waarbij de treinen zo kort zijn dat ze in de spits voller dan vol staan... | |
spectrumanalyser | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:54 |
Er moet inderdaad een Plan B komen, en een Plan V. | |
b2py | dinsdag 5 februari 2013 @ 12:55 |
Plan-B: ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 5 februari 2013 @ 14:38 |
Splitsing van de infrabeheerder en de spooraannemers terugdraaien (y) | |
Tha_T | dinsdag 5 februari 2013 @ 14:43 |
Dit maakt het hele artikel toch ongeloofwaardig? Ze hebben al moeite met het spoor in Limbug (uiteraard exclusief externe factoren) | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 14:50 |
Nee. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 5 februari 2013 @ 14:57 |
Het enige mogelijke ongeloofwaardige aan die zin is dat er dan Veolia treinen hadden gereden. Er waren toch nog meer gegadigden? | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:04 |
Veolia was 2e geworden in de aanbesteding van de HSL. Zij boden 80 M tegen HSA 160+ (wat later naar 148 teruggeluld is). Plus Veolia had WEL een realistische business case. | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:04 |
DB/Arriva hadden ook gereageerd, National Express heeft interesse getoond, SNCF ongetwijfeld ook. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:05 |
Ja dat is wel zo maar eerst zien dan geloven in dit hele HSL-verhaal :p | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:07 |
Tsja, we zullen het natuurlijk nooit weten, "wat als..?". Maar we zullen het erover eens zijn dat de kans buitengewoon gering is dat Veolia het er NOG slechter vanaf gebracht zou hebben ![]() En doe eens wat aan je smileys ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:07 |
Waarom gaat dat niet vanzelf? Moet het met een hoofdletter? ![]() Ah jah. Maar inderdaad. De kans dat er nu opnieuw aanbesteed gaat worden lijkt mij sowieso vrij klein. | |
KomtTijd... | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:09 |
Weet iemand of die binnenlandse fyra tegenwoordig nog een beetje accuraat is? Volgens mij wel nu die stofzuigerts van de baan af zijn toch? | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:10 |
Het is heel wisselend, maar voor mijn gevoel zijn de technische problemen met de locomotieven inmiddels zo goed als voorbij. | |
KomtTijd... | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:12 |
Ik vond 'm vroeger altijd wel goed te doen, als ze weer ongeveer even stipt rijden als vóór het vliegende spaghettimonster, vind ik het prima. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:12 |
Ja, sommige bestaan allebei namelijk: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:17 |
Grappig, zelfs het GVB had interesse in exploitatie van binnenlandse treindiensten over de HSL. | |
ReisT | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:18 |
Dat had NS in eerste instantie ook maar de minister wilde helemaal geen realistische business case zien. | |
Mirgeam | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:23 |
In de loods op de watergraafsmeer stond vanochtend de 1755 met een fyra stam erachter, is dat normaal? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:23 |
Ja. Wij kijken namelijk allemaal dagelijks in die loods dus wij weten het wel als dat normaal is ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:24 |
Geen idee of dat normaal is. Misschien stond die loc daar om elektriciteit te leveren voor de verwarming van die rijtuigen. | |
Mirgeam | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:24 |
rijdt dat zo wel eens rond bedoel ik ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:43 |
Cijfertje: in 1998 bracht de Beneluxtrein 2,7 miljoen passagiers over de grens bij Roosendaal. Dat komt neer op zo'n 7400 reizigers per dag. Bron: Registratie NMBS voor HSL-diensten | |
KomtTijd... | dinsdag 5 februari 2013 @ 15:57 |
Welke trein hebben ze voor 18 februari in gedachte waar 3700 reizigers in kunnen? ![]() | |
dennistd | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:01 |
Als je ook de klapzitjes meetelt heb je 42 rijtuigen nodig, en eerder is er al eens met 60 gereden dus geen probleem ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:01 |
Dat is ongeveer tweemaal 16 bakken SLT op de volnorm. Gaat niet passen in een losse trein dus. | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:04 |
En het haalt ook meteen het standpunt van Meerstadt - "De Benelux zat niet erg vol op de grens" - onderuit. 7400 reizigers per dag vertaalt zich (bij 16 treinparen per dag) naar plusminus 230 reizigers per trein. Een Beneluxtrein bestaande uit 7 bakken bood plaats aan 518 reizigers. De gemiddelde bezetting van de Beneluxtrein bedroeg 44%, wat beter is dan de gemiddelde bezetting van de Hoofdrailnettreinen (29%). | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:09 |
maar het haalt het niet wat betreft de cijfers voor de FYRA om quitte te kunnen draaien ![]() | |
Stratzer | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:28 |
Had er nog meer willen maken, maar de shitload aan water zowel binnen als buiten de machine, maakten dat onmogelijk. Vandaag door de drukte helemaal niks kunnen schieten. Donderdag weer een kans. | |
greavy | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:40 |
Hmm, sommige rangeerders gaan je nu wel heel goed herkennen van DB Schenker ![]() Vandaag wilde ik de trein naar oa Rhenus op de Waalhaven eens vastleggen. Sta ik daar klaar met de camera, komt ie er aan, met dezelfde rangeerder als gister op Pernis(wel een andere Mcn) (die rangeerder ik ook al veel vaker gezien heb...). Gelijk van "Oh, heb je hem ook weer.". Trein moest stoppen voor de overweg, waarna hij tegen de machinist zei "Zoals elke keer als hij aanwezig is staat hij straks wel met een ladder klaar verderop hoor, dus doe maar even wat rustiger aan voor hem" ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:42 |
![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:43 |
![]() | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:43 |
wehehehe ![]() | |
greavy | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:46 |
Alleen de zon heeft mijn foto verkloot ![]() Bewolkt, dus had een goede stek ingetrokken daarvoor. 10 seconden voor de trein in beeld komt, komt de zon volop achter de wolken weg ![]() Volgende week nieuwe poging rond dezelfde tijd. | |
ReisT | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:49 |
Over weer gesproken, komende nacht dwarrelen er weer een paar witte vlokjes naar beneden. We weten ondertussen allemaal wat dat betekent... Inderdaad, tijd voor een rode regel! | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:49 |
Zou het iets betekenen denk je? ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:50 |
NS is weer ongesteld. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:52 |
dat zal morgen duidelijk te zien zijn aan de rode spinnen die over het land gaan lopen ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 5 februari 2013 @ 16:57 |
Op de reisplanner is alles nog normaal...had gehoopt dat het zo bleef want ik vind om kwart over vijf opstaan al vroeg genoeg. Met een aangepaste dienstregeling wordt het nog vroeger ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:02 |
En ik heb juist voor morgen een autootje gehuurd ![]() | |
Duvel | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:08 |
Teringlijers. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:08 |
Lees: Deze keer PROBEREN we niet eens "treinen waar nodig te verlengen". Hey, probeerden we vorige keer ook niet, maar jullie geloofden het bijna ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:10 |
Dat is toch geen behoorlijk bestuur? Ik vind het vreemd dat je daar in de media niks over hoort. Er zijn dus twee aanbestedingen geweest die tot het Fyra-fiasco hebben geleid, namelijk de aanbesteding van de HSL-concessie en die van het materieel. Het gesjoemel van de politiek bij die eerste aanbesteding heeft de kiem gelegd voor alle ellende, maar toch gaat alle kritiek naar de tweede aanbesteding en vooral naar AnsaldoBreda. Een soort Nederlandse trots die we hoog willen houden door alles op het bord van de Italianen te gooien? ![]() | |
KomtTijd... | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:14 |
weten jullie trouwens ook hoeveel je over je nominale reistijd heen kunt gaan voordat je uitcheckt? indien je dus een tussenstop maakt... edit: gevonden, 6uur na inchecken... [ Bericht 14% gewijzigd door KomtTijd... op 05-02-2013 17:28:18 ] | |
zoem | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:23 |
Aangepaste dienstregeling morgen. You are kidding me, right? ![]() Het vriest niet eens meer.. | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:28 |
Toch jammer dat je de NS niet kan aanklagen voor de economische schade die ze voor hun eigen bezuinigingen in de rest van het land veroorzaken. | |
Ireyon | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:31 |
Fucking pathetisch dit | |
KnightSolaire | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:53 |
Volgens sommigen hier kun je ook gewoon na zes uur na incheck uitchecken, en is die 'regel' puur theoretisch. Waarom wil je 't eigenlijk weten ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:55 |
E: Nee, toch niet. ![]() | |
b2py | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:57 |
dag erna om 04:00,die 6 uur regeling is geschiedenis. | |
Frozen-assassin | dinsdag 5 februari 2013 @ 17:59 |
Zoveel valt er toch niet morgen.. De meeste valt dan ook nog eens in het zuiden.. Waarom dan ook voor Noord-Holland en de noordelijke provincies aangepaste dienstregeling.. | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:09 |
Gelukkig is er ook nog positief nieuws te melden: het definitieve ontwerp voor een snelle spoorlijn tussen Lyon en Turijn is voorgesteld. Als deze verbinding wordt gebouwd wordt de totale reistijd op het traject Milaan - Parijs met 3 uur teruggebracht tot 4 uur. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:10 |
En wat hebben wij daaraan? ![]() | |
Ireyon | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:11 |
Weet iemand of het Euregio ticket ook gewoon in de kaartautomaat te halen valt? Om de gok op de 10 minuten overstaptijd in Heerlen niet te hoeven wagen.. | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:11 |
Dat maakt een HST-rondje Amsterdam - Rome - Madrid - Amsterdam een stuk haalbaarder ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:12 |
Ja, kan. Maar alleen daar in die buurt. Niet in de rest van het land. | |
Fiorano | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:12 |
WTF, serieus morgen een aangepaste dienstregeling? Wauw, dan is NS nog dieper gezonken dan ik dacht. Aan de andere kant, zowel gisteren als vandaag heb ik op alle bereden trajecten vertraging of uitval gehad. Met normaal weer kunnen ze het dus al niet eens. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:13 |
Zal wel een rondje Keulen - Rome - Madrid - Brussel worden dan, want in brabant sneeuwt het. Misschien. Een centimeter. Of misschien wel twee ![]() | |
Fiorano | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:14 |
Ohja, vergeten: Code toverbal kom er maar in! ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:16 |
Let er vooral goed op dat er NU verwacht wordt dat er donderdag normaal gereden wordt. Maar ja, gisteren werd er om deze tijd verwacht dat er woensdag normaal gereden zou worden ![]() En tot en met zaterdag is er kans op winterse neerslag afgegeven. Joe doe de mefs: Tot na het weekend de broekenpoepdienst. ![]() | |
Panthera. | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:17 |
Daarna gaat het een paar graden vriezen... Grillig weerbeeld dus. | |
arkkey | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:19 |
Ik vind het verdacht stil rond de Fyra, het laatste wat ik begrepen heb is dat de spaghettibaas riep dat z het in 3 dagen gingen oplossen, en dat de hollanders er 3 maanden voor uitgetrokken hebben. Betekent dat dus dat we over 3 maanden weer te horen krijgen hoe de vlag er dan bij hangt of horen we in de tussentijd ook nog eens iets over wat nu de bedoeling is? | |
KnightSolaire | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:23 |
Dat de problemen binnen een paar dagen konden worden opgelost was op z'n zachtst gezegd onrealistisch. Er bestaan ook gerede twijfels of het binnen die drie maanden lukt. We zullen er tussendoor vast nog wel wat over horen. Wat we nu voor het laatst hebben gehoord, is dat NS nog niets van AnsaldoBreda heeft gehoord sinds de aanvang van de problemen - anders dan dat eraan wordt gewerkt door een team van tientallen monteurs en technici. | |
bloodysunday | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:28 |
Aan het einde van de consessieperiode is het nog niet opgelost hoor. | |
KnightSolaire | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:30 |
De concessie loopt tot 2025 (gezien de voorziene integratie van de HSL-concessie met de hoofdrailnetconcessie), dus we mogen hopen van wel. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:31 |
Hopen mag altijd ja ![]() | |
Reya | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:32 |
De hoop sterft het laatst. | |
arkkey | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:33 |
Overigens lijkt hun website het hier net zo goed te doen als hun treinen. Dacht ff kijken of AnsaldoBreda er zelf nog iets recents over heeft te melden maar no-go dus... | |
KnightSolaire | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:52 |
Ze kunnen wel mooie filmpjes maken daar bij AnsaldoBreda. | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:52 |
Zou JIJ je iets aantrekken van Truus en Truus dan? Pik in, 't is winter. Of men doet in ieder geval alsof ![]() | |
Viezze | dinsdag 5 februari 2013 @ 18:56 |
We kennen hem allemaal, zanger Rinus. De beste man heeft in een interview ook nog wat te melden over de NS en komt met een aanbeveling voor het spoor.![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:04 |
Reactie op de voor morgen afgekondigde schlemielendienstregeling: "Staatssecretaris moet ingrijpen" http://www.voorbeterov.nl/ | |
Zelva | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:22 |
Ja hoor, morgen weer aangepaste dienstregeling. ![]() Wanneer gaat de politiek eens ingrijpen om deze misselijkmakende methodes om de punctualiteitscijfers op te krikken te verbieden? | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:25 |
Het is juist minister Schultz geweest die dit aanmoedigde ![]() En compensatie voor de reizigers die dagelijks langer onderweg zijn, maar niet lang genoeg om in aanmerking te komen voor Geld terug bij Vertraging? Ho maar. | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:26 |
![]() ![]() Maar wel met onderhandse gunningen en zonder risico, anders is het geméén ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:30 |
Dus dat betekend dat als al je altijd/weekend vrij hebt en je bliept niet tussen 0.00 uur en 4 dan ben je de lul? | |
Guppy | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:32 |
Hmpf... Er komt iets van wit aan geloof ik ![]() | |
arkkey | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:33 |
Ideetje, de vetragings-spaarkaart! 4* een kwartier is tenslotte ook een uur... (en 6*10 minuten, etc etc etc) | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:36 |
Briljant idee. Verwacht resultaat: sterk vergrote uitval van treinen. Welke &&¤&¤& heeft ooit bedacht dat die dingen per definitie niet meetelden voor de punctualiteitscijfers? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:36 |
het is wel een goed idee, want een dak van zonnepanelen kan ervoor zorgen dat er én minder problemen ontstaan en dat er nog energie opgewekt wordt ook | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:38 |
2 flokken sneeuw en er moet al gesneden worden ![]() Ze krijgen het tegenwoordig al voor elkaar om de normale dienstregeling door materieeltekort niet fatsoenlijk uit te voeren ![]() | |
lyolyrc | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:39 |
Zou uitval van treinen ook niet gaan meetellen voor de punctualiteit? Of komt dat later? Of is dat ijdele hoop? | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:40 |
ik denk dat het ijdele hoop is | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 19:40 |
Als de nieuwe concessie door een "marktwerking is de bom" minister/staatssecretaris wordt afgesproken? Reken er maar niet op. En "flokken"? ![]() | |
b2py | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:07 |
Ja die telt ook man. | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:10 |
...maar als de treinen meer dan 36 uur van tevoren worden opgeheven sowieso niet. ![]() | |
_JdM_ | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:12 |
Dus morgen wel. En eigenlijk elke winterDGRL-dag deze winter (want max 12-14 uur van te voren bekend...) | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:25 |
Als we het idee van marktwerking door trekken dan gaan Schultz en die andere doos dus gevierendeeld en gelyncht worden ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:28 |
mja, ze hebben eerst nog beloofd iedereen op het ministerie ff de oren te wassen | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:31 |
Die zijn overheid, dat is anders. Anders zou Rutte zichzelf ook wel ¤550,000 geven ![]() | |
greavy | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:32 |
Maandag 4 februari, afvoer Koole Pernis![]() DBS 6427 + Afvoer Koole Net wat te laat klaar voor de aanvoer voor Koole op Pernis, dus dan alleen de afvoertrein maar. Hier vertrekt de 6427 vanaf het emplacement met 2 ketelwagens richting emplacement Pernis. Hierna heeft het gestelde personeel even pauze, en gaat daarna aan de haal met de aan- en afvoertrein voor Shell Pernis, om vervolgens gecombineerd naar de Kijfhoek te rijden. ![]() DBS 6427 + Afvoer Koole Even verderop werd deze plaat nog gemaakt van de afvoertrein. ![]() DBS 6427 + Afvoer Koole Even verderop werd er weer een poging gedaan voor een foto. Hier komt de trein net de bocht door, en is bijna weer op de hoofdbaan. Links gaat het spoor de Botlekbrug over. De werkzaamheden linksachterin zijn voor de nieuwe Botlekbrug. Rechts is een deel van de Shell-terminal te herkennen. | |
KnightSolaire | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:35 |
Ja, bepaalde treinen mogen inderdaad wel verlengd worden. Tegelijkertijd vind ik wel dat op sommige trajecten nu vaak treinen worden ingezet die precies lang genoeg zijn. Waar je voorheen soms een coupé met 20 zitplaatsen met een paar man kon delen zitten ze nu voller. Dat is wel efficiënter en niets mis mee. | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:40 |
het probleem van corridorrijden zoals het nu is, is dat je op bepaalde delen van trajecten ligplaatsen hebt en op andere bij elkaar op schoot zit. | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:42 |
Dat is niet het enige probleem van corridorrijden natuurlijk. Bovendien wordt dat vanzelf bij elkaar op schoot of achterblijven. De NS is er tenslotte om treintjes te rijden, niet om rare dingen zoals een 'comfortnorm' na te streven ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:44 |
Een willekeurige andere vervoerder zou hetzelfde doen als er amper eisen worden gesteld. | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 20:47 |
Tuurlijk. Geen eisen, geen controle van betekenis. Dat is nou net één van de punten die de NS wél begrepen heeft van marktwerking, dat een bedrijf op het sociopathische af winst (en vooral dividend) hoort na te streven. Wat daar dan weer niet bij hoort is die eeuwige hand boven het hoofd. | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:10 |
klopt. dat is het nadeel van de huidige concessie | |
Mr_Klaasje | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:21 |
I fixed that for you! | |
DriekOplopers | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:38 |
Ja mensen, er wordt zo links en rechts wat kritisch gedaan over de NS en ProRail die de nooddienst hebben afgekondigd omdat er drie centimeter sneeuw gaat vallen. Maar vergeet niet dat er plaatselijk ook sneeuwduinen worden verwacht van vijf centimeter. Zulke extreme omstandigheden mag men uiteraard niet lichtvaardig onderschatten. Uw Driek | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:40 |
Advies: gewoon niet rijden, dan weet de reiziger zeker waar hij aan toe is ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:45 |
het sarcasme druipt er weer vanaf ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:45 |
Dat geklaag van jou altijd. TELKENS als er een nooddienst gereden wordt loop je te klagen dat het niet nodig is. OF het is een pavlov-reactie, OF het ministerie heeft wat "bijsturing" nodig. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:47 |
Als het echt sneeuwjacht is dan is dat niet echt fijn. Zelf een keer meegemaakt toen ik na een treinreis nog acht kilometer moest fietsen. heb hele stukken moeten lopen, omdat fietsen door de sneeuwduinen en de harde wind gewoon geen optie meer was ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:48 |
Nou en trut. Een trein van 600 ton is iets anders dan een broodmagere fries op een spinnenpoot met 2 wielen ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:48 |
Lang leve de OV-loze gebieden in de periferie... | |
remcoP | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:48 |
Hier meer voor de mensen die Duits kunnen. | |
Peterselieman | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:53 |
er was nul verkeer op de weg verder, maar de treinen reden wél ![]() | |
KomtTijd... | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:07 |
Ben vandaag van schiphol naar delft via rotterdam gegaan, voor de prijs van alleen een fyra-toeslag ![]() Een via-kaartje zou ruim 5 euro duurder zijn, twee enkeltjes (tweede met korting want buiten de spits) zou 4 euro duurder zijn. Dit was 2,30 en nog sneller ook! En schiphol-delft met de fyra is gewoon een geaccepteerde route. | |
Fiorano | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:10 |
Al ergens bekend wat er morgen uit gaat? | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:10 |
Storing Morgen rijdt NS volgens een aangepaste dienstregeling. Dinsdag 5 Februari 20:45 Oorzaak Verwachte sneeuwval Verwachting De aanpassingen voor morgen zijn in de reisplanner verwerkt. Reisadvies Plan uw reis kort voor vertrek voor een zo actueel mogelijk reisadvies. | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:11 |
De Reisplanner is bijgewerkt en op www.ns.nl staat een lijst. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:11 |
Het standaard riedeltje denk ik: Alle spitsversterkers. | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:12 |
Zelfde als altijd, kwartiersdiensten knippen en volslagen desinteresse of de resulterende dienstregeling nog op elkaar aansluit. Plus extra calamiteiten natuurlijk die na een paar uur opgelost zijn, maar doordat de poppetjes niet op de juiste plaats staan nog de rest van de dag weergalmen. Business as usual ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:12 |
http://www.ns.nl/binaries(...)sdag-2013.pdf%5B2%5D Weet iemand of dat dezelfde kaart is als de vorige keer? Het zou zomaar van een vorm van "beleid" getuigen, dus dat kan bijna niet ![]() | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:13 |
Oh, en uiteraard waar mogelijk treinen korter maken, want iedereen blijft toch thuis als de NS de nooddienstregeling van stal haalt. | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:14 |
NS en ProRail hebben tegenwoordig een aantal standaardscenario's. De "winterdienstregeling" heet LUD2: Landelijk Uitgedunde Dienstregeling 2. Er is ook nog LUD3, dan rijdt er nog minder. | |
Ireyon | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:14 |
Maakt niet uit want in de spits reizen sowieso altijd al minder mensen in de trein, aldus onze Bert | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:14 |
uitgedUnde ![]() Als het waar was wat jij stelt is er niks aan de hand natuurlijk ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:15 |
Precies. Helemaal over de grens zit er geen kat in ![]() | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:16 |
Dubbel als het een grensoverschrijdende spitstrein is. Altijd lachen met Bert ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:16 |
![]() ![]() Tsja, hangt er vanaf hoe je het bekijkt. In 1998 was de gemiddelde bezetting van een Benelux tijdens een grenspassage slechts 44%.... | |
DriekOplopers | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:17 |
Bij het woord "nooddienst" kwijl ik ook altijd een beetje... ![]() | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:17 |
De goede oude tijd zou dichterbij kunnen zijn dan je denkt ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:18 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:22 |
Ik vind het hele woord een beetje in strijd met zichzelf eigenlijk ![]() Nood = Ikke ikke ikke en de rest ken lekker de vliegende gifkikkereczeem krijge Dienst = ....toch wat anders Toch? ![]() | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:23 |
Ik heb vanavond geleerd dat dienen en dunnen héél dicht bij elkaar liggen ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:23 |
Op de HSL wordt al 3,5 jaar een nooddienst gereden. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:24 |
Oh daar moet ik het nog maar eens met je vrouw over hebben dan. Als je bedoelt wat ik vrees dat je bedoelt.... ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:26 |
Thalys doet het toch best aardig? Misschien kunnen ook wat badslippermeuk over die glanslijn sturen om de oude lijn wat te ontlasten ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:27 |
Thalys doet het wel aardig, ja, maar heeft zo nu en dan wel last van stilstaande zuurstokken of uit elkaar vallende stofzuigers. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:27 |
Ja maar die zijn nu allemaal weggezuiverd ![]() | |
Litpho | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:29 |
Die zou best gediend zijn van wat verdunning aan mijn kant anders ![]() | |
Frozen-assassin | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:29 |
Maar ik begrijp niet waarom in de reisplanner telkens staat: 07:35 08:22 0:47 RIJDT NIET 07:35 08:22 0:47 Ze plannen een nieuwe rit in en halen de oude niet weg. Waarom zet je dan niet bij de oude van; Rijdt niet verder dan Amsterdam Centraal. Dat is toch duidelijk genoeg ![]() Want ik stond bij de vorige sneeuwval op het station. Ik moest een tentamen gaan maken. Thuis had ik al gekeken of de treinen reden, er waren geen enkele problemen. Echter toen ik op het station kwam.. Op de kleine scherm stond 7:05 rijdt niet 7:25 rijdt niet 7:35 rijdt niet enz enz.. Pas drie minuten voor vertrek werd een nieuwe trein ingepland.. Terwijl er al allerlei mensen werden gebracht naar een grotere station in buurt.. ![]() | |
Fiorano | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:31 |
Toch bizar eigenlijk dat die aangepaste dienstregeling nu nog niet definitief beschikbaar is? | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:32 |
Jawel hoor, de reisplanner IS bijgewerkt. Al uren ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:33 |
Tsja, overmacht ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:34 |
Nog even over die LUD-niveau's:Met dank aan Brenno. LUD 1 en LUD 3 zijn dit jaar nog niet gebruikt. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:36 |
En LUD4 is wat we in 1990 en 2007 meegemaakt hebben: Total shutdown, stretchers in een sporthal. Vluchtelingenkamptaferelen zeg maar. | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:38 |
En dan doe je anderhalf uur over Schiphol - Den Haag Centraal met een IC die tussendoor alleen in Leiden stopt. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:41 |
Mwoa, anderhalve dag eerder. Tenzij je familie kunt bellen die de oversteek durft te wagen. | |
Fiorano | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:41 |
Whut, excuse. Niks gezegd. | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:43 |
Ik zat vorig jaar, op 3 februari, in een kantoor aan de zuidas in Amsterdam. Ik had uitzicht op het stuk spoor tussen het einde van de perrons van Amsterdam Zuid richting Riekerpolder Aansluiting. Rond 11:00 begon het kortstondig te sneeuwen. Tussen 11:00 en 17:00 heb ik misschien 20 treinen zien rijden op dat stuk spoor. Amper intercities en sprinters, maar wel redelijk punctuele DB-treinen. Pas na 17:00 kwam het weer een beetje op gang. ![]() | |
Frozen-assassin | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:43 |
Oh.. LUD1 gaan we niet eens proberen, nee joh.. Het is veel leuker om de reizigers te pesten.. Pakken we direct LUD2! | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:45 |
"brede Randstad" is ook zo'n lekker vaag begrip. Volgens onderstaand kaartje horen Den Helder, Zwolle en Nijmegen daar ook bij?![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:49 |
Ik moest op 18 januari 2007 van Den Bosch naar Utrecht zien te komen. De storm werd erger en erger, en tegen het eind van de werkdag reed er al niets meer richting Utrecht. In geval van nood geldt "in beweging blijven" dus ik pakte de stoptrein naar Nijmegen. Dat ging nog. In Nijmegen kon ik nog mee met een bus naar Arnhem, en daar was het definitief "Game Over". Gelukkig konden mijn ouders me vanuit Veenendaal komen halen, anders was ik dus bij Hotel Croix Rouge beland. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:50 |
Brede Randstad is eigenlijk een samenvatting voor Randstad en de verbindingen naar sterke stedelijke gebieden. Al klopt die omschrijving ook niet helemaal. (Twente, Groningen) | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:03 |
Hoe gaat het in Duitsland eigenlijk? Gooien ze daar ook heel het Ruhrgebiet plat? En de regio Frankfurt - Mainz - Mannheim - Heidelberg - Wiesbaden - Heilbronn - Stuttgart? ![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:04 |
beetje jammer dat de hanzelijn niet bestaat op dat kaartje | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:07 |
Veendam vraagt wat je bedoelt ![]() | |
Panthera. | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:08 |
81,5%. Maar ja, 100% op sommige stukken en op de meeste plaatsen in de randstad 50%. Die 81,5% gaat over het aantal treinen, maar qua capaciteit is het waarschijnlijk een stuk meer. Ook wel grappig dat plaatsen als Doetinchem en Barneveld nu de enige plaatsen in Nederland zijn met een kwartiersdienst richting het dichtsbijzijnde grote station. Simpel gezegd alle kwartiersdiensten worden halfuursdiensten en tussen Almere en Utrecht moet je niet willen reizen. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:08 |
Amersfoort en Weesp hebben wel kwartierdiensten naar de dichtstbijzijnde grote stations. | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:10 |
staat ook niet op de kaart. team 2 mag drie keer graaien in de ballenbak! | |
Panthera. | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:12 |
Ah ok. Maar de meeste belangrijke verbindingen niet meer. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:13 |
Amersfoort IS al een groot station dus dat telt niet. Rotterdam en Den Haag houden ook heus wel meer dan 2 treinen per uur over. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:14 |
Bij Weesp zit trouwens wel verstopt dat er wel een hoop doorrijdende treinen ontbreken. | |
Panthera. | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:15 |
Ja, ik bedoelde meer belangrijke kwartiersverbindingen die niet meer bestaan zoals Utrecht - Amsterdam, Utrecht - Den Haag etc. | |
KnightSolaire | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:19 |
Dat plaatje is van vorig jaar. En hij staat inderdaad zo op NS.nl. ![]() Niet dat er veel verschillen zijn, maar wel een belangrijke ontbreekt: namelijk Utrecht - Eindhoven (- Heerlen). Ook tussen Utrecht en Eindhoven is de frequentie tegenwoordig gehalveerd, wat eerder nog niet zo was (toen bleef er een kwartierdienst gehandhaafd). | |
Viezze | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:20 |
Als je dat plaatje opent krijg je een pdf die anders is. O.a. wel een hanzelijn en geen blauwe lijn naar Zwolle. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:21 |
Always expect the unexpected ![]() | |
Viezze | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:22 |
NS strategie toch? Voor zover ze een strategie hebben natuurlijk ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:27 |
Wat ik echter niet snap... De verwachting is dat het vooral in het westen en het zuiden zal gaan sneeuwen. Drie weken terug stortte de treindienst in Brabant tijdens de ochtendspits volledig in, maar in Brabant verandert er zo goed als niets (uitgezonderd Utrecht - Eindhoven - Heerlen). Om 'lucht in de dienstregeling te creëren' zonder overmatige spoorbezettingen in Brabant zie ik deze mogelijkheid: - Sprinter Utrecht - Breda niet laten rijden op Den Bosch - Breda - Sprinter Nijmegen - Deurne niet laten rijden op Nijmegen - 's-Hertogenbosch - 'SPR'-achtige trein laten rijden op Roosendaal - Nijmegen, de rest van de IC Zwolle - Roosendaal beperken tot Nijmegen om olievlekwerking te voorkomen. - Doorkoppeling overgebleven SPR Utrecht - Den Bosch aan Den Bosch - Deurne Zowel Breda als 's-Hertogenbosch worden verbouwd waardoor er daar geen plek is voor extra kerende treinseries, vandaar de doorgekoppelde sprinters. Het aantal verbindingen Breda - Tilburg wordt van 6 per uur teruggebracht naar 4 per uur. Het aantal verbindingen tussen Breda en de zuidelijke Randstad blijft hetzelfde (5 a 6 per uur). Zomaar een idee... als het dan toch écht moet... | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:28 |
Nee man, Enkhuizen - Deventer slachten helpt wat voor de sneeuw-ellende in Brabant ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:29 |
Het probleem is dus dat NS en ProRail alleen maar denken aan LUD2 maar verder volledig voorbijgaan aan het daadwerkelijke weerbericht. ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:30 |
Nee, man, dat kan niet! Dat is geen LUD! Dat issernie, dakannie... | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:30 |
ONAFHANKELIJKE ![]() ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:31 |
Nee klopt, het is geen LUD. Het is een RUFD: Regionaal Uitgedunde Fnuikende Dienstregeling. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:31 |
Er bestaat niet zoiets als een Regionale UD blijkbaar. Overigens lijkt die LUD1 me ook vrij zinloos, dat is gewoon business as usual. | |
dennistd | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:31 |
LUD3 is toch de dienstregeling die een paar jaar terug getest is? Met alleen een stoptrein Enschede-Deventer, waar je weer kunt overstappen op een stoptrein Deventer-Amersfoort e.d.? | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:33 |
Volgens mij niet. Wat een paar jaar terug getest werd, op een warme herfstdag, was een dienstregeling waarbij alleen maar stoptreinen pendelden tussen knooppuntstations. Er werd zelfs erwtensoep uitgedeeld en iedereen deed alsof het koud was. De proef was een groot succes. Er is nooit wat mee gedaan verder. | |
#ANONIEM | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:34 |
Van wat ik me herinner van de hoofdspoorlijn in het Ruhrgebied: vrij massale uitval van de RE-treinen, de betreffende reizigers mogen dan vaak gratis mee in de IC en ICE (die wel blijven rijden). Alles heel willekeurig, je weet van te voren niet welke treinen uitvallen en ook niet of je bij uitval wel of niet met de IC/ICE mee mag. | |
Viezze | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:35 |
Bij LUD3 hebben ze het ook over stations die niet meer bereikbaar zijn, dat was bij die proef ook niet het geval. Die proef was gewoon ellendig, maar misschien best een goed idee bij gigantisch noodweer. Jammer dat er niks mee is gedaan want nu is het niks anders geworden dan een dagje reiziger pesten. | |
bork | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:36 |
Het Ruhrgebiet is vrijwel geheel vertramd dus dan kan je daar nog mee op pad, vandaag aardig wat kilometertjes gemaakt, Mannheim, Ludwigshafen en Heidelberg kun je ook trammen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:38 |
trams ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:38 |
Haha, dat werkt echt niet hoor. Heb een keer meegemaakt dat er een aanrijding was tussen Essen en Gelsenkirchen. Nou is dat niet eens op de hoofdroute, maar toch, elk kwartier een trein en dat moest dan volgens het omroepbericht worden opgevangen door een klein trammetje dat om de 20 minuten rijdt. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2013 23:39:17 ] | |
James1988 | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:39 |
Niet haten op trams. Ik heb wat leuke trammetjes in de buurt van Berlijn op de foto staan. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:40 |
De hoofdspoorlijn? Gaat het dan over de noord-zuidlijn Oberhausen - Duisburg - Düsseldorf - Köln? Of over de oost-westlijn Oberhausen - Mülheim - Essen - Bochum - Dortmund? Of over de oost-westlijn Düsseldorf - Wuppertal - Hagen? Of heeft Köln - Solingen er ook nog wat mee te maken? | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:40 |
Moet jij lekker weten ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:41 |
Trams zijn een noodzakelijk kwaad ![]() | |
bork | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:41 |
Volgens mij valt uit de formulering op te maken dat ik het niet over een volwaardig alternatief heb maar over een mogelijkheid. Boeit mij verder niet, ik vind ze geweldig! | |
#ANONIEM | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:41 |
Er is maar één hoofdspoorlijn en dat is Düsseldorf - Duisburg - Essen - Bochum - Dortmund. De route waar de IC's en ICE's rijden, waar de RE1 en S1 (en nog wat meer lijnen) rijden, waar de RRX in de toekomst een kwartierdienstregeling moet gaan rijden, enzovoort. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2013 23:42:46 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:43 |
Ja, dat vind jij | |
#ANONIEM | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:46 |
Met een beperkte capaciteit en een lage frequentie schiet het niet op als treinvervangend vervoer, tegen de tijd dat je je eindelijk überhaupt de tram in hebt gewurmd rijdt het treinverkeer vast alweer. Maar bijv. de trams in Gelsenkirchen zijn best geinig. Bij het voetbalstadion hebben ze voor het WK een tramstation met vier perronsporen en met perronoverkappingen gebouwd. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:47 |
Wat is er nog meer voor keus? De route bovenlangs via Oberhausen daar rijdt maar 2x per uur een trein, de route onderlangs via Wuppertal gaat niet door het Ruhrgebied (behalve Hagen dan). [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2013 23:47:42 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:53 |
Düsseldorf - Wuppertal - Hagen is best een belangrijke vervoers-as hoor ![]() | |
bork | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:59 |
Nou de bijvangst dan maar ![]() Batterij paaltjes nieuw stukje Utrecht CS (links jaarbeurs/Beatrix, rechts stationshal), buiten beeld nog 2 stuks. ![]() als je langs de glazen wand loopt met kluisjes en uitzicht op het spoor staan ze er niet ![]() Ik zag in de flyer van de ICE dat er op spoor 11 een HKX zou stoppen in Duisburg, ik had wat tijd over maar we waren ook vertraagd, met als resultaat. (reed dus weg) ![]() Iets raars bij de Belsenplatz ![]() en zo zag het eruit toen we de Rijn overgingen ![]() Bij Ludwig (Keulen Hbf) lag dit boek bij de treinen/tram afdeling ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:59 |
Dat klopt. Alleen gaat 'ie niet of nauwelijks door het Ruhrgebied, dus als ik "de hoofdspoorlijn in het Ruhrgebied" schrijf, dan bedoel ik niet deze lijn. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 00:10 |
ZEG DAN WAT JE BEDOELT ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 februari 2013 @ 00:12 |
Niet dat het zo veel uitmaakt trouwens, want het was maar een voorbeeldje. Zou me niks verbazen als het in Wuppertal hetzelfde verhaal is van willekeurig uitvallende RE's en soms wel en soms niet met de IC(E) mee mogen, als het sneeuwt. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2013 00:12:31 ] | |
Flodder450 | woensdag 6 februari 2013 @ 00:16 |
Met het afschaffen van de OVstudentenkaart zullen dit soort zaken toch verleden tijd zijn | |
Dr_Flash | woensdag 6 februari 2013 @ 00:18 |
Precies, en nou alle snelwegen inmiddels minimaal 14baans zijn, laat al die KUTstudenten lekker met de auto gaan ![]() ![]() | |
GlenSpey | woensdag 6 februari 2013 @ 05:35 |
Geen studentenOV betekent voor mij in ieder geval einde opleiding, want 32 euro per dag voor een treinkaartje ophoesten is toch echt TE veel. De benzinekosten voor de auto zullen ook rond dat bedrag uitkomen. Maar zo ver zal het vast niet komen ![]() ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door GlenSpey op 06-02-2013 05:40:43 ] | |
ziggyziggyziggy | woensdag 6 februari 2013 @ 06:32 |
Jawel, er bestaan ook RUD's. En daarnaast hoeft een LUD ook niet landelijk te worden uitgevoerd. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 6 februari 2013 @ 06:42 |
Ik heb bij de vorige vijf centimeter sneeuw anders genoeg wisselstoringen moeten afhandelen. | |
zoem | woensdag 6 februari 2013 @ 06:48 |
We kunnen al meteen bingo spelen zie ik: wisselstoring, aanrijding en meerdere verstoringen. Teller staat op 5. Amper sneeuw te bekennen en geen vorst, dus weer een mooi staaltje 'paniekvoetbal' van de NS. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 6 februari 2013 @ 06:57 |
Speak for yourself. Ik vroor vanmorgen om vijf uur zowat aan mijn fiets vast. ![]() | |
zoem | woensdag 6 februari 2013 @ 07:05 |
Ik was voor het gemak even aan het generaliseren ![]() Vooralsnog weinig vertraging gehad. [ Bericht 1% gewijzigd door zoem op 06-02-2013 07:11:22 ] | |
Litpho | woensdag 6 februari 2013 @ 07:07 |
Ik heb net anders door behoorlijk wat wit spul lopen banjeren met de hondjes, dus ik vermoed toch ergens wel wat sneeuw ![]() Trouwens, dat stukje bij LUD2 over het maximaliseren van treinlengte, léést iemand bij de NS dat wel eens? | |
ziggyziggyziggy | woensdag 6 februari 2013 @ 07:08 |
En op de snelwegen is het een zooitje. Dus eigenlijk kun je vandaag gewoon beter met de trein? | |
MTL | woensdag 6 februari 2013 @ 07:17 |
Even afkloppen, maar tot nu toe gaat het hier prima met de trein (mag ook wel eens gezegd worden ![]() De eerste IC van de dag moest ongeveer 7 cm sneeuw van de rails ploegen, maar was desondanks te vroeg op het aankomststation ![]() Nu zit ik een verlengde IC Arnhem - Amsterdam, met een vierzitter voor mij alleen (en ook deze kwam te vroeg aan op Utrecht). Zie je ook niet vaak rond dit tijdstip en al helemaal niet tussen Utrecht en Amstel ![]() | |
Fiorano | woensdag 6 februari 2013 @ 07:25 |
Rondom Barneveld veel vertraging en uitval. Centimeter of 3/4 gevallen. WisselStoring is opgelost. De vertragingen en uitval nog niet. | |
Darkwing_Duck | woensdag 6 februari 2013 @ 07:30 |
De Wuppertaller is technisch gezien ok een tram (waar de stoeltjes van aan het plafond zijn bevestigd) | |
Duvel | woensdag 6 februari 2013 @ 07:41 |
Woohoo, niet eens genoeg sneeuw om een sneeuwbal in de NS-directie zijn kraag te planten. Wel voldoende natte prut, die o.a. met grote regelmaat van de perronkappen van Utrecht Centraal glijdt (bij voorkeur bij een in- of uitstappende reiziger in de nek). Trein was niet verlengd, maar het paste (om zeven uur) net. | |
Fiorano | woensdag 6 februari 2013 @ 07:50 |
Zit al vanaf 7.20 te wachten op Barneveld Noord voor de stopper richting Amersfoort. Het lijkt erop dat om 08.05 er een trein gaat rijden... | |
Litpho | woensdag 6 februari 2013 @ 07:56 |
Is het nog nieuws dat de informatievoorziening het niet kan bijbenen? Nee he? ![]() | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 08:04 |
"Dames en heren, in tegenstelling tot wat op het scherm op spoor 5 staat heeft u vandaag geen toeslag nodig voor Fyra. Ik herhaal, u heeft vandaag geen toeslag nodig voor Fyra." Een aantal reizigers in koor: "godverdomme". | |
James1988 | woensdag 6 februari 2013 @ 08:22 |
![]() De Great Central Railway is op meerdere manieren uniek. Niet alleen is het de enige dubbelsporige museumlijn die Engeland rijk is, er wordt ook flink geïnvesteerd. Meerdere malen per jaar worden er evenementen georganiseerd rondom bepaalde thema's. In het eerste weekend van oktober 2012 was er een Steam Gala, waarbij het hele weekend stoomlocomotieven van allerlei komaf te bewonderen waren. Hier is Southern Railway's 777 te zien in de nabijheid van Loughborough. [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 06-02-2013 08:36:11 ] | |
Q. | woensdag 6 februari 2013 @ 08:38 |
Jawel, er staan twee paaltjes voor de kluisjes. | |
Duvel | woensdag 6 februari 2013 @ 08:41 |
Net als "blabla ... extreme weersomstandigheden ... bla bla" en dan de dooiende sneeuw van de perronkappen zien glijden. ![]() | |
DaMart | woensdag 6 februari 2013 @ 09:07 |
Minder treinen laten rijden, betekent blijkbaar ook om de bestaande treinen met minder treinstellen te laten rijden. Aangezien er vandaag meer reizigers mee mochten, reed trein 4027 vandaag maar met een losse SLT VI in plaats van de normaal al goed gevulde 10 bakken, waardoor er een vertraging van ruim 20 minuten ontstond. Lekker kansloos dus weer ![]() De conducteur bood via de omroep in de trein zijn excuses aan en zei dat hij een melding zou maken van de te korte trein en hij riep de reizigers op om dit vooral ook te doen. | |
DriekOplopers | woensdag 6 februari 2013 @ 09:16 |
![]() Ook Rikus Spithorst deed alsof het koud was op 10 oktober 2010 | |
Viezze | woensdag 6 februari 2013 @ 09:21 |
![]() Ik keek net even naar buiten, maar zag geen extreme weersomstandigheden hoor ![]() | |
b2py | woensdag 6 februari 2013 @ 09:30 |
LUD 3 bestaat niet meer ;-) |