abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 februari 2013 @ 22:00:50 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122486868

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Wat is TPRB? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 GlenSpey
Fotoverslag over VIRM GlenSpey
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  maandag 4 februari 2013 @ 22:01:26 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122486925
Want OVERAL op Pernis is Shell, dus volgens die apen mag je dus nergens op Pernis fotograferen :')
Als je het letterlijk neemt.
  maandag 4 februari 2013 @ 22:01:34 #3
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122486940
Greavy: als je tijd over hebt zou het interessant zijn om uit te zoeken hoe het werkelijk zit (ik meen vrij zeker te weten dat je inderdaad in je recht staat om te fotograferen), en om te kijken wat de politie er van vindt, of die beveiligers jou wel zo lastig mogen vallen.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 4 februari 2013 @ 22:03:55 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122487093
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:01 schreef V2 het volgende:
Greavy: als je tijd over hebt zou het interessant zijn om uit te zoeken hoe het werkelijk zit (ik meen vrij zeker te weten dat je inderdaad in je recht staat om te fotograferen), en om te kijken wat de politie er van vindt, of die beveiligers jou wel zo lastig mogen vallen.
Morgen ga ik het gewoon weer opnieuw proberen denk ik(als ik weer op tijd klaar ben op het STC). Vanaf de openbare weg mag je het fotograferen, tenzij er rechten op een voorwerp zitten. En bij Shell is dat niet zo. Gaan ze me lastig vallen is de politie bellen ook een optie, want zij hebben helemaal geen recht van spreken buiten de hekken van Shell.
  maandag 4 februari 2013 @ 22:05:33 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122487187
Ik snap wel dat die lui van Shell het niet willen (i.v.m. de veiligheid, je zou maar zo een terrorist kunnen zijn) maar zolang jij je niet op Shell-terrein begeeft hebben ze geen poot om op te staan. Als ze je weg willen hebben moeten ze in dat geval de politie bellen. Aangezien je kunt uitleggen wat het hoofddoel van je bezoek is (goederentreinen fotograferen) heb je een legitieme reden om je op de openbare weg te begeven.

In Nederland kennen we vrijheid van panorama, wat inhoudt dat je gerust foto's mag maken waar een gebouw op staat "zoals het is". Je mag deze foto's ook commercieel verkopen, zelfs als er auteursrechten op een gebouw rusten - zolang de foto maar niet om exclusief het gebouw gaat.
  maandag 4 februari 2013 @ 22:07:54 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122487323
Dan moet ik het zeker deze of volgende week weer proberen. Misschien trof ik nu de verkeerde gasten, die populair wilden doen oid.
  maandag 4 februari 2013 @ 22:08:03 #7
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122487335
quote:
3s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Morgen ga ik het gewoon weer opnieuw proberen denk ik(als ik weer op tijd klaar ben op het STC). Vanaf de openbare weg mag je het fotograferen, tenzij er rechten op een voorwerp zitten. En bij Shell is dat niet zo. Gaan ze me lastig vallen is de politie bellen ook een optie, want zij hebben helemaal geen recht van spreken buiten de hekken van Shell.
Dat van die rechten op gebouwen is ook alweer achterhaald, door nieuwe Europese regels als ik het goed heb. Vraag maar aan de 'rechthebbenden' van de Erasmusbrug. Die mag je gewoon op de foto zetten namelijk.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_122488193
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:45 schreef b2py het volgende:
Ik lees berichten op Facebook dat iedereen in Zaandam uit de trein geflikkerd is omdat hij te vol was. Ze moeten maar met de volgende mee. Ofzo.. (richting Alkmaar)

Was ooit VIRM-10, gepland met VIRM-VI en er kwam een viertje aanzetten.
  maandag 4 februari 2013 @ 22:24:42 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122488381
"Reizigers, spaar ze allemaal!"
  maandag 4 februari 2013 @ 22:26:27 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122488523
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 21:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ach verdomd, de eersten uit de jaren tachtig zijn inmiddels de dertig ook al gepasseerd inderdaad.
Ah, ik was niet de enig die even een "ohw?!"-momentje had. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 22:28:57 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122488736
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 21:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Duvel? Moar?? Van die oude plaatjes dan eah.
Duvel was ff werken aan de omgeving van de volgende generatie. 't Waren niet mijn eigen foto's trouwens.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 22:31:09 #12
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_122488889
Overigens mag je niet zomaar alles fotograferen wat je vanaf de openbare weg kan zien. Er spelen nog meer zaken, zoals portretrecht en ik gok dat huisvredebreuk of iets dergelijks er ook wel bij gehaald kan worden als je door iemands raam naar binnen kiekt.

Niet dat dat op Pernis van toepassing was, maar de stelling "alles mag op de foto als ik maar op de openbare weg sta" gaat dus niet altijd op.

[ Bericht 0% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 04-02-2013 22:33:27 (typo) ]
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
&lt;a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" &gt;regenrace of niet?&lt;/a&gt;
  maandag 4 februari 2013 @ 22:32:20 #13
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122488966
Op Utrecht vertrok de intercity van 16.50 naar Amersfoort later omdat de machinist z'n cabine niet meer in kon komen vanwege de drukte....
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  PR/Manusje van alles maandag 4 februari 2013 @ 22:32:44 #14
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_122488991
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:31 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Overigens mag je niet zomaar alles fotograferen wat je vanaf de openbare weg kan zien. Er spelen nog meer zaken, zoals portretrecht en ik gok dat huisvredebreuk of iets dergelijks er ook wel bij gehaald kan worden als je door iemands raam naar binnen kiekt.

Niet dat dat op Pernis van toepassing was, maar de stelling "alles mag op de foto als ik maar in op de openbare weg sta" gaat dus niet altijd op.
je mag ook niet zomaar camera's op je huis hangen die de openbare weg filmen. Dan moet je er weer bordjes naast gaan hangen dat je opnames maakt. Dus inderdaad, je kan niet zomaar alles vastleggen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 22:34:58 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122489153
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:21 schreef b2py het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Was ooit VIRM-10, gepland met VIRM-VI en er kwam een viertje aanzetten.
het was vanochtend al op Somda aangekondigd dat het mis zou gaan met die trein ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122489171
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:21 schreef b2py het volgende:

[..]

[FOTO]

Was ooit VIRM-10, gepland met VIRM-VI en er kwam een viertje aanzetten.
"Gratis internet in de trein. Overal een werkplek. Ga mee!"
pi_122489225
quote:
15s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:34 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het was vanochtend al op Somda aangekondigd dat het mis zou gaan met die trein ...
Het gaat al weken mis met onder andere die trein. Ik ben inmiddels bewust de spits uit Amsterdam naar Alkmaar aan het mijden.
  maandag 4 februari 2013 @ 22:37:58 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122489330


Op een licht bewolkte dag in oktober verzekert een Class 395 "Javelin" van SouthEastern Highspeed een dienst naar Dover Priory, dat sinds 2009 wordt aangedaan. Een reis van Dover naar Londen is door de komst van de Javelins, die op High Speed 1 een maximumsnelheid halen van 225 km/h, met 40 minuten verkort.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 22:38:02 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122489336
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:36 schreef b2py het volgende:

[..]

Het gaat al weken mis met onder andere die trein. Ik ben inmiddels bewust de spits uit Amsterdam naar Alkmaar aan het mijden.
niet alleen daar, maar ook op tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht/Amersfoort is er zo sterk ingekrompen dat het bijna niet meer voor te stellen is dat het past ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  PR/Manusje van alles maandag 4 februari 2013 @ 22:38:05 #20
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_122489338
Dit doet mij denken aan bepaalde treinen van heel vroeger die richting polen ging en zo...
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_122489351
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:36 schreef b2py het volgende:

[..]

Het gaat al weken mis met onder andere die trein. Ik ben inmiddels bewust de spits uit Amsterdam naar Alkmaar aan het mijden.
Mission: accomplished
pi_122489372
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:37 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]

Op een licht bewolkte dag in oktober verzekert een Class 395 "Javelin" van SouthEastern Highspeed een dienst naar Dover Priory, dat sinds 2009 wordt aangedaan. Een reis van Dover naar Londen is door de komst van de Javelins, die op High Speed 1 een maximumsnelheid halen van 225 km/h, met 40 minuten verkort.
Ik mis de bloemkolen in deze foto!
pi_122489405
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

niet alleen daar, maar ook op tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht/Amersfoort is er zo sterk ingekrompen dat het bijna niet meer voor te stellen is dat het past ...
Ye, ik had het gelezen ja. ICM-6 waar voorheen VIRM-12 reed.. :(
pi_122489428
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:38 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik mis de bloemkolen in deze foto!
Ik mis waslijnen!
pi_122489472
Over die drukke treinen: altijd melden bij NS. Kan nog wel eens effect hebben (en niet geschoten is altijd mis natuurlijk).
  maandag 4 februari 2013 @ 22:40:39 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122489478
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:39 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik mis waslijnen!
De spoorlijnen in het zuiden van Engeland zijn deels geëlektrificeerd met derde rail, waar 750 volt op staat. Dat is o.a. het geval bij Shakespeare's Cliff, waar ik de foto heb gemaakt. :)
pi_122489539
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:39 schreef b2py het volgende:

[..]

Ye, ik had het gelezen ja. ICM-6 waar voorheen VIRM-12 reed.. :(
Idem ingekorte boten voor Lelystad/Amsterdam - Vlissingen ... Met dank aan de provincie zeeland.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  maandag 4 februari 2013 @ 22:46:33 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122489741
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

niet alleen daar, maar ook op tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht/Amersfoort is er zo sterk ingekrompen dat het bijna niet meer voor te stellen is dat het past ...
Dat laatst gaat er echt lomp aan toe: vroeger koppelende treinen uit Den Haag en Rotterdam, nu nog slechts de helft. Op het andere kwartier een VIRM-IV of zo.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 22:49:37 #29
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122489856
Amersfoort - utrecht is met regelmaat dramatisch... Twitter van NS reageert nooit op m'n meldingen....
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_122489906
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:40 schreef KnightSolaire het volgende:
Over die drukke treinen: altijd melden bij NS. Kan nog wel eens effect hebben (en niet geschoten is altijd mis natuurlijk).
Ik ben gestopt met melden op volletreinen.nl
En sinds ik weet hoe bijsturing en dagplan werkt heb ik de hoop opgegeven. (Ga ik overigens verder niet op in, maar om kracht bij te zetten bij mijn daad :+)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 22:53:29 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122490012
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:49 schreef Fiorano het volgende:
Amersfoort - utrecht is met regelmaat dramatisch... Twitter van NS reageert nooit op m'n meldingen....
ik snap niet dat ze niet pendeltreinen laten rijden tussen Utrecht en Amersfoort. Met een drietal stellen kun je in de spitsuren pendelen en dan de druk voor alle andere treinen op dat stukje weghalen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 4 februari 2013 @ 22:53:38 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122490019
Er zijn wat probleempjes met de gloednieuwe TALENT 2-treinen voor Deutsche Bahn. De treinen kunnen schijnbaar niet goed tegen de koude, waardoor de verwarming in de stuurpost uitvalt. DB Regio Bayern heeft aan de machinisten lange broeken en dekens uitgedeeld, maar die kunnen er niet mee lachen.
  Redactie Sport maandag 4 februari 2013 @ 23:07:39 #33
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122490690
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:41 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Idem ingekorte boten voor Lelystad/Amsterdam - Vlissingen ... Met dank aan de provincie zeeland.
Er valt prima bij/af te koppelen in Roosendaal hoor: je gooit het achterste stel eraf op weg naar Vlissingen en pakt dat 20 minuten later weer op met de trein naar Lelystad. Kost misschien een minuut extra, maar in Deventer kan het ook altijd makkelijk in twee minuten.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_122490774
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:07 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er valt prima bij/af te koppelen in Roosendaal hoor: je gooit het achterste stel eraf op weg naar Vlissingen en pakt dat 20 minuten later weer op met de trein naar Lelystad. Kost misschien een minuut extra, maar in Deventer kan het ook altijd makkelijk in twee minuten.
Kost een nedtrain mannetje, of misschien wel twee. Willen ze niet vanwege de kosten.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 23:15:12 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122491089
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:09 schreef b2py het volgende:

[..]

Kost een nedtrain mannetje, of misschien wel twee. Willen ze niet vanwege de kosten.
heb je niet eens nodig als het stel meteen weer retour gaat. Je kunt het in Roosendaal gewoon laten staan voor die 20 minuten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122491130
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

heb je niet eens nodig als het stel meteen weer retour gaat. Je kunt het in Roosendaal gewoon laten staan voor die 20 minuten
Ontkoppelen moeten Nedtrein mensen doen. Mogen ze niet meer.
pi_122491260
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:15 schreef b2py het volgende:

[..]

Ontkoppelen moeten Nedtrein mensen doen. Mogen ze niet meer.
Gaaf, weer een Regeltje waardoor allerlei praktische dingen "niet kunnen" *O*

Vooh-al dooh-gaan O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 23:20:53 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122491376
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:15 schreef b2py het volgende:

[..]

Ontkoppelen moeten Nedtrein mensen doen. Mogen ze niet meer.
wat moeten we ook zonder regels in Nederland
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122491381
quote:
17s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gaaf, weer een Regeltje waardoor allerlei praktische dingen "niet kunnen" *O*

Vooh-al dooh-gaan O+
Moeten ze anders ook weer voor op cursus, kost geld. Weet je toch ;)
  PR/Manusje van alles maandag 4 februari 2013 @ 23:24:47 #40
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_122491605
straks moeten ze de treinen 'op laten starten' door nedtrain mensen ^O^
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_122491644
quote:
10s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
straks moeten ze de treinen 'op laten starten' door nedtrain mensen ^O^
Dingen staan niet eens in slaapstand 's nachts ;)
Anders is het koud in de trein als je erin stapt.. brrr
pi_122491673
quote:
10s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
straks moeten ze de treinen 'op laten starten' door nedtrain mensen ^O^
En TBP's oplezen mag straks ook alleen nog maar als "gekwalificeerde reiziger" O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122491780
quote:
10s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En TBP's oplezen mag straks ook alleen nog maar als "gekwalificeerde reiziger" O+
Lees het in onze 27e beta app, het nieuwe treinbord!
pi_122491916
Waar moet je allemaal aan voldoen als je ook nog echt wilt INSTAPPEN? :?

Diploma OV-Chipkaart A t/m D
Regel- en Wetskennis 1: Vervoerbewijs
Regel- en Wetskennis 2: GtbV
Regel- en Wetskennis 3: Hond en Fiets
Regel- en Wetskennis 4: Gedrag op het Perron
Vergunning "Kopen bij Servex NS Retail Services" maandelijks te verlengen à ¤ 30

Oh ja, je moet natuurlijk ook nog een vervoerbewijs hebben.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122491994
quote:
9s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Waar moet je allemaal aan voldoen als je ook nog echt wilt INSTAPPEN? :?

Diploma OV-Chipkaart A t/m D
Regel- en Wetskennis 1: Vervoerbewijs
Regel- en Wetskennis 2: GtbV
Regel- en Wetskennis 3: Hond en Fiets
Regel- en Wetskennis 4: Gedrag op het Perron
Vergunning "Kopen bij Servex NS Retail Services" maandelijks te verlengen à ¤ 30

Oh ja, je moet natuurlijk ook nog een vervoerbewijs hebben.
Instapcursus gladde tree en gladde perrons ben je nog vergeten!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 23:33:21 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122492014
quote:
9s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Waar moet je allemaal aan voldoen als je ook nog echt wilt INSTAPPEN? :?

Diploma OV-Chipkaart A t/m D
Regel- en Wetskennis 1: Vervoerbewijs
Regel- en Wetskennis 2: GtbV
Regel- en Wetskennis 3: Hond en Fiets
Regel- en Wetskennis 4: Gedrag op het Perron
Vergunning "Kopen bij Servex NS Retail Services" maandelijks te verlengen à ¤ 30

Oh ja, je moet natuurlijk ook nog een vervoerbewijs hebben.
uitstappers voor laten gaan.

Vanochtend was er ook een gast op Groningen Noord die dit niet begreep. Hallo. Het was bijna 11.30 uur 's ochtends en hij stapte in de trein naar Roodeschool. Alsof er zoveel volk in die trein zit ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122492083
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:33 schreef b2py het volgende:

[..]

Instapcursus gladde tree en gladde perrons ben je nog vergeten!
BOETE!!!! o|O :(

BAN TEH FUCKER :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122492116
quote:
9s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh ja, je moet natuurlijk ook nog een vervoerbewijs hebben.
Niet vergeten: al op het perron hè.
pi_122492160
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:35 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Niet vergeten: al op het perron hè.
:D

Zal de Ako hier nog weleens bezuren dat ze daarheen verhuisd zijn :') Vroegah zaten ze gewoon in de tunnel :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122495227
Aangezien ik het nergens kan vinden: worden de sporen op Maasvlakte 2 ook geelectrificeerd? Gisteren bezocht, 12 kilometer dubbeldieselspoor door een soort niemandsland naar de al in gebruik zijnde Euromaxterminal.

  dinsdag 5 februari 2013 @ 04:24:50 #51
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_122495726
Gisteren onder andere even wat SLT gewassen:



Helaas niet zo heel veel foto's kunnen maken, had ook nog een leerling mee die mijn aandacht nodig had.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 06:22:25 #52
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_122495886
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dit doet mij denken aan bepaalde treinen van heel vroeger die richting polen ging en zo...
Die hadden geen wifi.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
&lt;a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" &gt;regenrace of niet?&lt;/a&gt;
  dinsdag 5 februari 2013 @ 07:59:45 #53
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122496378
Gaat weer lekker, sprinter naar Utrecht staat gereed terwijl de borden aangeven dat het de intercity is. Gelukkig was er een attente machinist die even aangaf dat ik nu in de sprinter stond...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  dinsdag 5 februari 2013 @ 08:07:38 #54
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122496454
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 23:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

:D

Zal de Ako hier nog weleens bezuren dat ze daarheen verhuisd zijn :') Vroegah zaten ze gewoon in de tunnel :Y
In de nieuwe hal in Utrecht moet je vanaf de beurszijde (west) nu inchecken vanaf de Donner Company, je kan dus vanaf de westkant zonder in te checken een vette hap scoren :Y) .
Mooi uitzicht op het spoor trouwens, jammer van de kluisjes :{ die er halverwege voorstaan.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 5 februari 2013 @ 08:52:37 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122497016
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 08:07 schreef bork het volgende:

[..]

In de nieuwe hal in Utrecht moet je vanaf de beurszijde (west) nu inchecken vanaf de Donner Company, je kan dus vanaf de westkant zonder in te checken een vette hap scoren :Y) .
Mooi uitzicht op het spoor trouwens, jammer van de kluisjes :{ die er halverwege voorstaan.
Gisteren deelden ze nog croissants uit als warm welkom. :9
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 5 februari 2013 @ 08:54:37 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122497041


De "Adelante" (in TOPS: Class 180) rijdt sinds dienstregeling 2002 op de Britse sporen. Met een maximumsnelheid van 200 km/h zijn deze treinstellen uitermate geschikt voor "Express"-diensten, waarvoor ze eind jaren '90 zijn besteld door First Great Western.

Anno oktober 2012 heeft FGW nog maar 5 van de 14 gebouwde Adelante's in bezit, op deze foto is nummer 180.104 te zijn met in de achtergrond de iconische koeltorens van de weldra te sluiten kolencentrale van Didcot.

[ Bericht 7% gewijzigd door James1988 op 05-02-2013 11:48:31 ]
  dinsdag 5 februari 2013 @ 08:57:00 #57
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122497078
fraaie foto's james
  dinsdag 5 februari 2013 @ 09:01:58 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122497160
Dankjewel :D
  dinsdag 5 februari 2013 @ 09:06:06 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122497225
Ook zo nieuw en zo. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 5 februari 2013 @ 09:16:52 #60
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122497434
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 08:52 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gisteren deelden ze nog croissants uit als warm welkom. :9
O, toen ik er was niet, zo nog ff kijken. ICE van 11 uur uur pakken :) .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_122498315
'Marktwerking heeft het spoor kapotgemaakt'
OPINIE - Roel Berghuis, Egon Groen − 05/02/13, 06:00

OPINIE In de spoorsector zijn vele organisaties actief die allen driftig hun eigen deelbelang nastreven. Dat gaat ten koste van veiligheid en vakmanschap, schrijven Roel Berghuis en Egon Groen.

De sfeer in de spoorsector is er een van ruzies, tegenwerkingen en wantrouwen. Inmiddels strekt het zich uit tot het allerhoogste niveau: de staatssecretaris en de minister op het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De relaties tussen het ministerie, de Inspectie, de NS, ProRail, de spooraannemers en de treinbouwers zijn verzuurd, met als gevolg zeer negatieve effecten op het spoorpersoneel.

Het gedoe rond het inspectierapport is exemplarisch. Dat de staatssecretaris haar excuses daarvoor aanbiedt, is gebruikelijk en onvoldoende. Het mag nu duidelijk zijn dat marktwerking en concurrentie niet werken in een integraal spoorsysteem. Een analyse van wat er misging rond onderhoudsgebied Amersfoort maakt dat pijnlijk duidelijk.

'Voorbarig'
Al op 29 november 2012 uitte FNV Spoor in een brief aan de Tweede Kamer zijn zorgen over de gevolgen van de aanbestedingen in het onderhoud voor het vakmanschap, de veiligheid en de spoorprestaties. Dat was allerminst de eerste keer. Aanleiding was ditmaal de gang van zaken rond de aanbesteding van het onderhoudsgebied rond Amersfoort. Die aanbesteding werd in eerste instantie door ProRail als 'mislukt' verklaard. Ter toelichting plaatste ProRail op zijn website een bericht dat het prijsniveau zo laag was dat veiligheid en spoorprestaties in het geding dreigden te komen.

In november 2012 bleek dat de nieuwe aanbesteding door ProRail zelfs een nog lager prijs opleverde, maar ditmaal vond ProRail blijkbaar niet dat veiligheid en spoorprestaties in het geding waren. De Volkskrant berichtte erover, StruktonRail stuurde een brandbrief aan de Tweede Kamer, maar de staatssecretaris vond het allemaal maar 'voorbarig'. Dat schreef ze op 10 december 2012, daarin gesteund door een brief van drie concurrenten van StruktonRail. Op dat moment had zij niet één (FNV Spoor), niet twee (StruktonRail), maar drie (ProRail) signalen dat het mogelijkerwijs niet goed zat.

En er was nog een Inspectierapport van 28 juni 2012, waarvan de staatssecretaris nu verklaart dat ze het bestaan daarvan op 10 december 2012 niet kende. Maar wel wist zij dat de zorgen van onder andere FNV Spoor 'voorbarig' waren. En nadat de Volkskrant op 30 januari het Inspectierapport publiceerde, waren die zorgen over de veiligheid alweer achterhaald. De staatssecretaris voltooide haar pirouette door op 31 januari 2013 in de Tweede Kamer te verklaren dat twee afdelingen op het ministerie ruzie hadden gehad over het al dan niet toesturen van dat rapport aan de Tweede Kamer en dat het rapport daarom niet aan het parlement was gestuurd. Een rapport waarvan hetzelfde ministerie het bestaan overigens al op 21 november 2012 had erkend aan externen.

Algemeen belang
In de spoorsector zijn inmiddels al weer vijftien jaar vele organisaties actief die, conform de neoliberale ideologie, allemaal driftig hun eigen deelbelang nastreven. Dat al die deelbelangen ten koste gaan van het algemeen belang wordt keer op keer pijnlijk geïllustreerd. Dat algemeen belang is voor FNV Spoor klip en klaar. We willen goede spoorprestaties, we willen een spoorwegveiligheid die boven iedere twijfel is verheven en we willen voldoende vakmanschap om het spoorsysteem te laten draaien, te verbeteren en te onderhouden.

Op dit moment is daar geen sprake van. Concurrentie en marktwerking verdragen zich niet met een integraal spoorsysteem. Wij roepen dringend op tot integrale samenwerking in plaats van aanbesteding. ProRail en de NS zijn enkele jaren geleden te rigoureus losgeknipt. Die conclusie trekt iedereen, behalve de NS- en ProRail-directies.

Wij roepen op tot het delen in plaats van het achterhouden van informatie. De huidige visie werkt niet, dat is duidelijk. Het is tijd voor een nieuwe visie, een van samenwerking in plaats van marktwerking. In het belang van spoorprestaties, veiligheid en vakmanschap.

Roel Berghuis en Egon Groen zijn vakbondsbestuurders van FNV Spoor bij respectievelijk de NS en de Railinfrasector.

Bron
pi_122498728
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 09:54 schreef b2py het volgende:
'Marktwerking heeft het spoor kapotgemaakt'
OPINIE - Roel Berghuis, Egon Groen − 05/02/13, 06:00

OPINIE In de spoorsector zijn vele organisaties actief die allen driftig hun eigen deelbelang nastreven.
Ja. Zoals de spoorwegbonden met hun goudgerande arbeiderswensen...
  dinsdag 5 februari 2013 @ 10:08:32 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122498738
Grappige actie in Zwitserland: SBB verspreidt duizend rubber eendjes in de toiletten van SBB-treinen. Ééntje bevat een Generalabonnement, oftewel een netkaart.

  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 februari 2013 @ 10:14:30 #64
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122498875
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 04:24 schreef Stratzer het volgende:
Gisteren onder andere even wat SLT gewassen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Helaas niet zo heel veel foto's kunnen maken, had ook nog een leerling mee die mijn aandacht nodig had.
nice zeg. Zien we ook eens hoe de wasstraat er van binnen uit ziet :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122499137

Uit het NHD.
pi_122499248
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 10:08 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ja. Zoals de spoorwegbonden met hun goudgerande arbeiderswensen...
Precies. Vakbonden neem ik tegenwoordig ook niet meer serieus. Ze weten dat het slecht gaat in de branche maar gaan ondertussen gewoon staken en hoge looneisen stellen. Soms lijkt het alsof ze de boel moedwillig molesteren...(en dat is niet alleen in de spoorbouwsector)
  Redactie Sport dinsdag 5 februari 2013 @ 10:53:15 #67
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122499888
Die drukte-indicator werkt ook nog niet echt lekker: bij veel treinen zouden de balkons stampvol staan (ik zie zelfs een 'BezettingsGraad' van 200), terwijl de coupé's zelf bijna leeg zijn (allemaal onder de 50, sommigen zelfs 0)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 5 februari 2013 @ 10:59:59 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122500083
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 10:08 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ja. Zoals de spoorwegbonden met hun goudgerande arbeiderswensen...
De vakbond is er nou eenmaal voor de werknemer, dus die doen daarvoor hun best. Wat me meer tegen de borst stuit in het artikel is dat de oorzaak weer eens wordt neergelegd bij de scheiding tussen NS en ProRail. Dat is niet de oorzaak van de problemen, dat is het aanbestedingsbeleid van ProRail. Ik zie niet in wat NS daar aan kan doen...?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 februari 2013 @ 11:20:22 #69
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122500775
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 10:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

De vakbond is er nou eenmaal voor de werknemer, dus die doen daarvoor hun best. Wat me meer tegen de borst stuit in het artikel is dat de oorzaak weer eens wordt neergelegd bij de scheiding tussen NS en ProRail. Dat is niet de oorzaak van de problemen, dat is het aanbestedingsbeleid van ProRail. Ik zie niet in wat NS daar aan kan doen...?
uhuh. het is tegenwoordig hip om overal de laagste prijs voor de vragen of de economisch meest voordelige aanbieding te kiezen. Dit betekent dat bedrijven er alles aan doen om de kosten te drukken. Dit gaat ten koste van de werknemers die steeds meer als een kostenpost worden gezien waarop bezuinigd moet gaan worden.

Dit is een nadeel dat in het hedendaagse kapitalisme ingebakken zit. Hopelijk maakt de maatschappij weer een beweging de andere kant op, want een aantal uitwassen van het systeem hebben in de afgelopen jaren voor heel wat problemen gezorgd ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 5 februari 2013 @ 11:22:54 #70
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122500867
Maar ze hebben ook zo hun voordelen gehad, zie het treinverkeer op de nevenlijnen in Groningen en Friesland. Het is nu toch beter dan toen NS daar reed?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122500869
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 08:54 schreef James1988 het volgende:
met in de achtergrond de iconische schoorstenen van de weldra te sluiten kolencentrale van Didcot.
Wat we hier zien zijn overigens koeltorens, geen schoorstenen :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122500915
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 10:08 schreef James1988 het volgende:
Grappige actie in Zwitserland: SBB verspreidt duizend rubber eendjes in de toiletten van SBB-treinen. Ééntje bevat een Generalabonnement, oftewel een netkaart.

[ afbeelding ]
1 netkaart verstoppen voor het hele land? :') Moet dit een charme-offensief zijn voor die scheve schaats van gisteren? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 februari 2013 @ 11:33:04 #73
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122501186
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 11:22 schreef Duvel het volgende:
Maar ze hebben ook zo hun voordelen gehad, zie het treinverkeer op de nevenlijnen in Groningen en Friesland. Het is nu toch beter dan toen NS daar reed?
oh zeker. ik betoog ook niet dat het in de basis slecht is, maar dat het op een aantal vlakken doorgeslagen is.

De manier waarop het op de nevenlijnen gaat is juist een betere methode dan ProRail nu toepast. Er is een zak met geld beschikbaar om de dienst uit te voeren en de marktpartijen mogen kijken wat ze er voor kunnen leveren in de contractperiode.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122501497
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 11:22 schreef Duvel het volgende:
Maar ze hebben ook zo hun voordelen gehad, zie het treinverkeer op de nevenlijnen in Groningen en Friesland. Het is nu toch beter dan toen NS daar reed?
Je moet wel het treinverkeer scheiden van het spoorwerker vakmanschap, daar zit namelijk een groot verschil in. Treinverkeer is veel simplistischer dan het specialistische spoorwerker vakmanschap.
En de nevenlijnen werden aanbesteed door de provincie, niet door ProRail of de Nederlandse Staat.
pi_122501660
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 5 februari 2013 @ 11:48:50 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122501718
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 11:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat we hier zien zijn overigens koeltorens, geen schoorstenen :)
Thanks! Is aangepast. :)
  dinsdag 5 februari 2013 @ 11:50:04 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122501759
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 11:42 schreef b2py het volgende:

[..]

Je moet wel het treinverkeer scheiden van het spoorwerker vakmanschap, daar zit namelijk een groot verschil in. Treinverkeer is veel simplistischer dan het specialistische spoorwerker vakmanschap.
En de nevenlijnen werden aanbesteed door de provincie, niet door ProRail of de Nederlandse Staat.
Fuck man, moet ik hier nou echt serieus op ingaan? Ik denk het niet. Toedels.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122501916
Ik heb er weinig nuttigs over te melden want ik ken de ins en outs niet. Maar de manier waarop Prorail zijn handen wast in onschuld, stinkt. Bah.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122502086
Het mooiste zou zijn als alle bouwers structureel de prijzen hoog zouden houden, maar dat mag helaas niet :(
pi_122502201
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 11:59 schreef b2py het volgende:
Het mooiste zou zijn als alle bouwers structureel de prijzen hoog zouden houden, maar dat mag helaas niet :(
Dat zijn toch prijsafspraken/kartelvorming?

Toch wel vervelend zo voor alle partijen. Ik hoop dat er een solide oplossing komt voor dit probleem.
pi_122502253
Sweet mother of god!
Het sneeuwt hier! :') (Regio Alkmaar)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 februari 2013 @ 12:05:20 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122502254
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:03 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat zijn toch prijsafspraken/kartelvorming?

Toch wel vervelend zo voor alle partijen. Ik hoop dat er een solide oplossing komt voor dit probleem.
als opdrachtgever een minimumprijs instellen die voor de inschrijvers geheim is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122502418
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als opdrachtgever een minimumprijs instellen die voor de inschrijvers geheim is.
Ja maar natuurlijk wel zo laag mogelijk want het is wel je eigen geld :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122502419
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:05 schreef b2py het volgende:
Sweet mother of god!
Het sneeuwt hier! :') (Regio Alkmaar)
Is alleen wat natte zooi. Verdwijnt als... sneeuw voor de zon.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 februari 2013 @ 12:12:00 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122502453
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja maar natuurlijk wel zo laag mogelijk want het is wel je eigen geld :P
een bedrag dat gezien de werkzaamheden economisch verantwoord is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122502505
Directeur Veolia: HSL nu opnieuw aanbesteden niet belang van reiziger
dinsdag 5 februari 2013

De problemen bij de hogesnelheidslijn stapelen zich op. Voor Veolia directeur Manu Lageirse pijnlijk om te zien. Als NS in 2001 niet een extreem hoog bod had gedaan op de hogesnelheidslijn, dan hadden er nu betrouwbare Veolia treinen gereden. Hoe wrang die situatie ook is, Lageirse wil nu vooral vooruit kijken, zodat de problemen voor de reiziger worden opgelost. Dat zegt hij in een interview met Treinreiziger.nl.

Zo ziet Lagereise een nieuwe aanbesteding voor de hogesnelheidslijn in het belang van de reizigers nu niet zitten. Lageirse: "Het is geen oplossing om de hogesnelheidslijn nu opnieuw aan te besteden. Dan ben je weer vijf jaar kwijt. Daar is de reiziger niet mee gebaad." Lageirse vindt dat de Benelux terug moet keren, maar dat er ook een plan B moet worden gemaakt voor als de Fyra problemen niet kunnen worden opgelost.

Overbruggen
"Bekijk of de Thalys vaker kan rijden, maar ga ook praten met andere partijen. Bijvoorbeeld met Virgin, die in 2012 de Nederlandse staat aanbood te helpen met de problemen op de hogesnelheidslijn. Kunnen zij een rol spelen in de korte termijn of zo nodig een structurele oplossing overbruggen? " vraagt Lageirse zich af.

Marktordening
Veolia kan in elk geval op korte termijn geen hogesnelheidstreinen leveren. "Maar wij kunnen wel meedenken aan een oplossing" vervolgt de Veolia-directeur. Hij benadrukt dat er meer nodig is dan alleen te kijken naar de Fyra. "Er moet een betere marktordenig komen. We gaan nu van het ene naar het andere probleem. Eerst de OV-Chipkaart, toen het winterweer en nu de Fyra. Er moet nu eens een echte analyse komen, in plaats van nog meer schijnonderzoeken".

Onmogelijk bod
Voor Veolia is het zuur dat het bod van NS (formeel HSA) in 2001 geaccepteerd werd. NS beloofde 19 miljoen reizigers binnenlandse HSL-reizigers en 9 miljoen internationale reizigers, zo meldde Treinreiziger.nl eerder al. Een bod dat nauwelijks serieus genomen kon worden. Immers, dan zouden de binnenlandse Fyra's op iedere dag van de week en op elk tijdstip 406 reizigers moeten vervoeren. Ter vergelijking: een Fyra heeft 419 zitplaatsen in de 2e klas. Tegelijkertijd beloofde NS een zitplaats garantie van 98%. Iets wat feitelijk nauwelijks met elkaar te verenigen is. De beoordeling van de Businesscase was deel van de beoordeling. De overheid had ook niet kunnen gunnen en bij twijfel een door haar voorziene fallback optie kunnen gebruiken.

1 miljard
De praktijk heeft uitgewezen wat iedereen al wist; 19 miljoen binnenlandse reizigers voor de hogesnelheidslijn is onmogelijk. Omdat het onmogelijke bod van 2001 toch geaccepteerd werd, kwam het bedrijf in 2010 in de problemen. Minister Schultz besloot vervolgens NS te hulp te schieten en de speciale concessie voor de hogesnelheidslijn van de markt te halen en samen te voegen met het normale spoor. Een oplossing waardoor de staat zo'n 1 miljard euro misloopt.

Eerlijke kans
Voor Veolia directeur Manu Lageirse is dit pijnlijk om aan te zien."Ja, het is wrang. Vooral als je ziet hoeveel geld er wordt bijgepomt. Maar wij gaan nu niet met de vuist op tafel slaan voor het verleden. Dat helpt niet. We willen in de toekomst wel gewoon een eerlijke kans" . Volgens Lageirse werd Veolia bij de aanbesteding tweede.

Aanbod Veolia
Als het bod van NS in 2001 als ongeldig was bestempeld, hadden er nu al lang hogesnelheidstreinen gereden. "Wij hadden ingeschreven met bestaande treinen. Dus ja, dan hadden er al een aantal jaren treinen gereden. In ons bod gingen wij uit van de minimaal gevraagde frequenties en een realistische business case. Afhankelijk van succes kon dan frequentie uitgebreid worden.

Bron
pi_122502753
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

een bedrag dat gezien de werkzaamheden economisch verantwoord is
Daag, dan moet Prorail zelf OOK weet ik hoeveel manuren gaan investeren om te bekijken wat dat is :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 februari 2013 @ 12:24:34 #89
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122502824
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daag, dan moet Prorail zelf OOK weet ik hoeveel manuren gaan investeren om te bekijken wat dat is :N
klopt. Maar heb je een beter alternatief?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport dinsdag 5 februari 2013 @ 12:42:16 #90
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122503407
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:13 schreef b2py het volgende:Als NS in 2001 niet een extreem hoog bod had gedaan op de hogesnelheidslijn, dan hadden er nu betrouwbare Veolia treinen gereden.
Met een fijne 2-3 stoelopstelling waarbij de treinen zo kort zijn dat ze in de spits voller dan vol staan...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_122503789
Er moet inderdaad een Plan B komen, en een Plan V.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_122503853
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er moet inderdaad een Plan B komen, en een Plan V.
Plan-B:
pi_122507771
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:24 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt. Maar heb je een beter alternatief?
Splitsing van de infrabeheerder en de spooraannemers terugdraaien (y)
Bier.
pi_122507967
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:13 schreef b2py het volgende:
Als NS in 2001 niet een extreem hoog bod had gedaan op de hogesnelheidslijn, dan hadden er nu betrouwbare Veolia treinen gereden.
Dit maakt het hele artikel toch ongeloofwaardig? Ze hebben al moeite met het spoor in Limbug (uiteraard exclusief externe factoren)
pi_122508288
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 14:43 schreef Tha_T het volgende:

[..]

Dit maakt het hele artikel toch ongeloofwaardig?
Nee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122508578
Het enige mogelijke ongeloofwaardige aan die zin is dat er dan Veolia treinen hadden gereden. Er waren toch nog meer gegadigden?
Bier.
pi_122508867
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 14:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Het enige mogelijke ongeloofwaardige aan die zin is dat er dan Veolia treinen hadden gereden. Er waren toch nog meer gegadigden?
Veolia was 2e geworden in de aanbesteding van de HSL. Zij boden 80 M tegen HSA 160+ (wat later naar 148 teruggeluld is).

Plus Veolia had WEL een realistische business case.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:04:56 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122508892
DB/Arriva hadden ook gereageerd, National Express heeft interesse getoond, SNCF ongetwijfeld ook.
pi_122508940
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Veolia was 2e geworden in de aanbesteding van de HSL. Zij boden 80 M tegen HSA 160+ (wat later naar 148 teruggeluld is).

Plus Veolia had WEL een realistische business case.
Ja dat is wel zo maar eerst zien dan geloven in dit hele HSL-verhaal :p
Bier.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:07:18 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122509007
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:05 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja dat is wel zo maar eerst zien dan geloven in dit hele HSL-verhaal :p
Tsja, we zullen het natuurlijk nooit weten, "wat als..?".

Maar we zullen het erover eens zijn dat de kans buitengewoon gering is dat Veolia het er NOG slechter vanaf gebracht zou hebben :s)

En doe eens wat aan je smileys :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')