abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport zondag 3 februari 2013 @ 19:32:13 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122430758

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Wat is TPRB? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 GlenSpey
Fotoverslag over VIRM GlenSpey
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122430855
SGM met onderhoud. wat vliegt de tijd. het is nu al 6 jaar geleden dat de SGM een midlife-crisis revisie hebben gehad.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 3 februari 2013 @ 19:45:21 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122431433
Er zijn wel meer beroepen waarbij koffie erg motiverend kan werken. De IT bijvoorbeeld.

* James1988 is ervaringsdeskundige O-)
  Forum Admin zondag 3 februari 2013 @ 19:45:31 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_122431438
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
SGM met onderhoud. wat vliegt de tijd. het is nu al 6 jaar geleden dat de SGM een midlife-crisis revisie hebben gehad.
Ik woon vlakbij het spoor richting zutphen(velp) en ik kan me nog heugen dat er practisch alleen maar plan v rondreed.. Dat is uiteindelijk vervangen door de sgm, maar die gaan nu weer terug voor onderhoud.. :o verklaard wel de rare mat inzet, ik heb de afgelopen weken plan v, ddar, virm en icm ingezet zien worden als sprinter _O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_122431479
Ik kwam ook veel plan V tegen toen ik over de Brabantroute ging vrijdag.
  Forum Admin zondag 3 februari 2013 @ 19:46:53 #6
pi_122431512
Oh en mn korte ritje net in zo'n plan v bracht me nostalgische gevoelens. Het blijven prima oerdegelijke treinen.. Ze zijn wat luidruchtiger(oke, flink luidruchtiger :')) als een sgm maar ik vind ze wel een mooiere loop hebben.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin zondag 3 februari 2013 @ 19:47:40 #7
pi_122431549
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:46 schreef Monopoly het volgende:
Ik kwam ook veel plan V tegen toen ik over de Brabantroute ging vrijdag.
Heb sowieso het idee dat je ze steeds vaker ziet opduiken.
pi_122432087
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:18 schreef Straatcommando. het volgende:
Hahaha _O- komt net een lege SGM voorbij knallen met op de borden "update februari gelukt"

Wel heel kort op de IC naar Zwolle trouwens, zat maar 5 minuten tussen
Hé, dat heb ik ook een keer gezien :P. Vraag me af wat die updates dan precies inhouden.
  zondag 3 februari 2013 @ 19:59:35 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122432150
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:58 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Hé, dat heb ik ook een keer gezien :P. Vraag me af wat die updates dan precies inhouden.
Omroep van nieuwe stations, nieuwe routes?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Forum Admin zondag 3 februari 2013 @ 20:00:15 #10
pi_122432187
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:58 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Dat heb ik niet gevraagd, maar verwacht dat het met de halteafroep en misschien de software van de trein zelf te maken heeft.

Op die plan v waar ik net inzat stond "hoek van holland strand" met daarop zo'n duke nukem "OUT OF ORDER" sticker :p
pi_122433667
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoop SGM is defect door de aanhoudende vorst..
pi_122434040
Hoho dat alle machinisten van koffie houden is een fabeltje c_/
Ik drink het zo goed als nooit, heb er ook geen enkele behoefte aan :)
pi_122434143
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:29 schreef GlenSpey het volgende:
Hoho dat alle machinisten van koffie houden is een fabeltje c_/
Ik drink het zo goed als nooit, heb er ook geen enkele behoefte aan :)
Uitzondering die de regel bevestigt :{w
pi_122434387
quote:
10s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:31 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Uitzondering die de regel bevestigt :{w
Hier nog een uitzondering :D
  zondag 3 februari 2013 @ 20:35:59 #15
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_122434508
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:45 schreef James1988 het volgende:
Er zijn wel meer beroepen waarbij koffie erg motiverend kan werken. De IT bijvoorbeeld.

* James1988 is ervaringsdeskundige O-)
Inderdaad, sloten koffie gingen er doorheen toen ik nog IT-er was. Nu ook nog steeds trouwens, behalve in de nachtdienst.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zondag 3 februari 2013 @ 20:39:25 #16
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122434793
Hoe doen machinisten dat met de koffie? Thermosfles mee in de cabine? Of gewoon een bakkie voor en na de rit, die 5 minuten dat je er tijd voor hebt?
pi_122435004
Als cargo mcn moet je vaak genoeg aan de kant voor een raampjestrein. Als je het geluk hebt dat dat ergens is waar een kiosk oid is, dan kan je wel wat halen lijkt me.
pi_122435181
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:41 schreef Zug-Chef het volgende:
Als cargo mcn moet je vaak genoeg aan de kant voor een raampjestrein. Als je het geluk hebt dat dat ergens is waar een kiosk oid is, dan kan je wel wat halen lijkt me.
Zolang je niet over de Betuweroute gaat ja :)
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:39 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe doen machinisten dat met de koffie? Thermosfles mee in de cabine? Of gewoon een bakkie voor en na de rit, die 5 minuten dat je er tijd voor hebt?
Ik heb er wel een paar met thermoskan gezien. Ideaal wel. Veel cargo locs hebben ook een cuphouder.
Ook een asbak, al wordt er niet veel meer gerookt in locs. Duitsers doen dat overigens wel. Als we een trein overnemen ruik je wel dat er is gerookt. Ze houden meestal wel een raampje open zodat het geen blauwe walm is.
Heb er zelf niet zoveel problemen mee. Ik ben een gezelligheidsroker dus ik maak me er niet zo druk om.
pi_122435834
Raampjestreinen zijn de baas van de badslipperexpres
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 3 februari 2013 @ 20:57:31 #20
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122436150
Raampjestrein is leuk bedacht.
Wij reizigers zitten weer te foeteren als er zo'n ellenlange goederensliert langs komt denderen...

[ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 03-02-2013 21:05:41 ]
  zondag 3 februari 2013 @ 21:03:58 #21
45532 ziggyziggyziggy
pi_122436667
Badslippertreinen roeleren, naar mijn bescheiden mening.
  zondag 3 februari 2013 @ 21:06:24 #22
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122436847
Badslippertrein? :@
  zondag 3 februari 2013 @ 21:09:54 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122437111
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:06 schreef gebrokenglas het volgende:
Goederentrein.
  zondag 3 februari 2013 @ 21:10:06 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122437122
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:06 schreef gebrokenglas het volgende:
Badslippertrein is een goederentrein
Dozentrein is een containertrein.
Raampjestrein is reizigersmeuk
pi_122437474
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:10 schreef greavy het volgende:

[..]

Badslippertrein is een goederentrein
Dozentrein is een containertrein.
Raampjestrein is reizigersmeuk
trein heet dat gewoon meneer de badslipperlover :(
pi_122437624
Ik vind een containertrein veel mooier om te zien dan een kolentrein.
  zondag 3 februari 2013 @ 21:28:39 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122438538
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:16 schreef b2py het volgende:
Kolentrein van DBS, met de rode 189, is ook retesaai. Een duizend-in-een-dozijn-trein.
  Redactie Sport zondag 3 februari 2013 @ 21:31:46 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122438799
quote:
VolkerRail heeft volgens mij een Senseo staan in de V100's _O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_122438828
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:16 schreef b2py het volgende:
Ik raak altijd finaal van de kook van een dozentrein. Die lui snappen er nooit wat van godverdomme. Hier kijk dit bijvoorbeeld.

Rood bij rood, wit bij wit, blauw bij blauw. Is dat nou ZO MOEILIJK? :(
  Redactie Sport zondag 3 februari 2013 @ 21:32:53 #30
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122438895
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:28 schreef greavy het volgende:

[..]

Kolentrein van DBS, met de rode 189, is ook retesaai. Een duizend-in-een-dozijn-trein.
Hangt ervan af: als ze over Bentheim gaan worden ze ineens wel interessant. Het hangt er maar net vanaf of de trein op die plek gemeengoed is. Een SLT in het westen is niet bijzonder, maar als je ze in Enschede ziet wordt het een ander verhaal.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_122438904
quote:
7s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik raak altijd finaal van de kook van een dozentrein. Die lui snappen er nooit wat van godverdomme. Hier kijk dit bijvoorbeeld.

[ afbeelding ]

En dan vaak een grasgroene locomotief ervoor!! :|W }:|
  Redactie Frontpage / Sport zondag 3 februari 2013 @ 21:35:20 #32
Maffe Fries
pi_122439110
quote:

[..]

[ afbeelding ]

precies. Hoe strakker het er uit ziet, hoe mooier :)
pi_122439625
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Oeh mega, Hermannspiegel. Staat boven aan het todo-lijstje in 2013. :)
pi_122439687
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:31 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ja klopt, dat hadden wij nog gezien bij de opendag toen in Alkmaar :D
  zondag 3 februari 2013 @ 21:44:40 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122439742
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:31 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat is geen koffie :(
  zondag 3 februari 2013 @ 21:44:55 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122439757
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:42 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Oeh mega, Hermannspiegel. Staat boven aan het todo-lijstje in 2013. :)
Moet ik zeker ook eens heen... Alleen zal er het komende anderhalf jaar wel niet iets van worden :P
pi_122441492
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:44 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat is geen koffie :(
En anders neem jij er toch maar eentje mee, nadat je eerst een half uur in de rij staat :+
pi_122442371
Koffie :D
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_122442566
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 22:22 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Koffie :D
Koffie moet je niet verpesten met suiker! :(
  zondag 3 februari 2013 @ 22:28:22 #40
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_122442863
quote:
10s.gif Op zondag 3 februari 2013 22:25 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Of melk, for that matter.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  zondag 3 februari 2013 @ 22:30:28 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122443046
Een goede cappuccino kan ik anders wel waarderen c_/
  zondag 3 februari 2013 @ 22:30:31 #42
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122443054
quote:

[..]

Waarheid.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122443059
quote:

[..]

Klein beetje hoor, sorry!
pi_122443090
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 22:30 schreef James1988 het volgende:
Een goede cappuccino kan ik anders wel waarderen c_/
Cappuccino :r
pi_122443761
quote:
Het grootste deel haalt tussen de ritten door gewoon een bakkie bij de kiosk. Vaak heb je daar tijd zat voor (spreek nu even voor NSR). Met je bedrijfspas kan je die koffie halen voor 15 cent in plaats van de voor niet-personeel gebruikelijke 2 euro dus voor het geld hoef je het ook al niet te laten.
In de kantines van sommige standplaatsen is het zelfs gratis uit de automaat te halen ;)
pi_122443916
quote:
17s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:47 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Heb sowieso het idee dat je ze steeds vaker ziet opduiken.
Dat zou goed kunnen, in vergelijking met een paar maanden terug staan er nog nauwelijks Plan V's in Maastricht. Er staan wel een stuk of 8 ICR stuurstandrijtuigen, wat zou daar het nut van zijn?
  zondag 3 februari 2013 @ 22:53:18 #47
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122444676
Over Koffie gesproken, vaag in mn geheugen doemt iets op van een deal NS met DE. Er waren stoptreinen die een koffieautomaat hadden aan boord geloof ik? Zoiets was het? Iemand?
pi_122444716
Plan V toch, met grote reclame?
pi_122444798
pi_122444824
Trein nummer 408.
  zondag 3 februari 2013 @ 22:55:16 #51
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122444833
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 22:53 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Plan V toch, met grote reclame?
Ja, waren 10 treinstellen Plan V voorzien, de 401-408 en 410-412, en werden alleen ingezet tussen Nijmegen-Den Bosch.
pi_122445187
Hadden die ook catering? Of moest je zelf koffie halen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 3 februari 2013 @ 23:00:37 #53
Maffe Fries
pi_122445214
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 22:42 schreef J.B. het volgende:

[..]

Dat zou goed kunnen, in vergelijking met een paar maanden terug staan er nog nauwelijks Plan V's in Maastricht. Er staan wel een stuk of 8 ICR stuurstandrijtuigen, wat zou daar het nut van zijn?
reserve. Ooit reden er meer stammetjes ICRm rond, maar de NS heeft wat met rijtuigen moeten schuiven richting de vervangende FYRA en er is destijds nog wat naar de Benelux gegaan.
pi_122445479
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

reserve. Ooit reden er meer stammetjes ICRm rond, maar de NS heeft wat met rijtuigen moeten schuiven richting de vervangende FYRA en er is destijds nog wat naar de Benelux gegaan.
De fyra stammen staan ook op mt.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 3 februari 2013 @ 23:04:50 #55
Maffe Fries
pi_122445536
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:04 schreef icloud het volgende:

[..]

De fyra stammen staan ook op mt.
die jij hebt gezien zijn Beneluxstammetjes die in Maastricht onderhoud krijgen.
pi_122445555
alle stuurstandrijtuigen staan terzijde, deze zullen niet meer ingezet worden geloof ik.
ik had niet eerder gezien dat er een stuurstandrijtuig de fyrakleuren gekregen had:
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_122445574
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

die jij hebt gezien zijn Beneluxstammetjes die in Maastricht onderhoud krijgen.
Hebben dezelfde kleur. ;)
pi_122445660
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
alle stuurstandrijtuigen staan terzijde, deze zullen niet meer ingezet worden geloof ik.
ik had niet eerder gezien dat er een stuurstandrijtuig de fyrakleuren gekregen had:
[ afbeelding ]
Schiedam? wat een armoede :X :X :X je moet je als burgemeester toch rot schamen voor dit station :X :X :X
pi_122445687
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Had wat geweest als 10 dec NSR direct alle benelux rijtuigen had omgebouwd tot icr met stuurstand.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 3 februari 2013 @ 23:06:58 #60
Maffe Fries
pi_122445706
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:05 schreef icloud het volgende:

[..]

Hebben dezelfde kleur. ;)
jups, maar er zijn wel wat verschillen. Al zijn die niet zomaar waarneembaar
pi_122445739
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:06 schreef icloud het volgende:

[..]

Schiedam? wat een armoede :X :X :X je moet je als burgemeester toch rot schamen voor dit station :X :X :X
Zaandam. Is nu wel mooi nu de verbouwing af is ;-)
pi_122445784
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:06 schreef b2py het volgende:

[..]

Had wat geweest als 10 dec NSR direct alle benelux rijtuigen had omgebouwd tot icr met stuurstand.
Waarvoor? de ns heeft de icr voor een groot deel aan de kant staan.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 3 februari 2013 @ 23:08:55 #63
Maffe Fries
pi_122445856
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
[ afbeelding ]
dat was een grapje van het personeel. inmiddels is deze stuurstand verschroot.

De stuurstanden die in Maastricht staan en die in de binnenlandse dienst met ICRm rijden zijn van een veel nieuwer type en kunnen met 1700-locs overweg. Dat kon de stuurstand die op de foto staat niet.
  zondag 3 februari 2013 @ 23:13:51 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122446203
Al die stuurstanden zijn verschroot, op ééntje bestemd voor het Spoorwegmuseum na.
pi_122446401
Waarom dan? Hadden die nu niet kunnen rijden ipv de V250's.
  zondag 3 februari 2013 @ 23:18:57 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122446497
De stuurstandrijtuigen waren aan een grondige revisie toe. Omdat ze niet inzetbaar zijn in binnenlands verkeer, niet kunnen werken met een Traxx, en omdat instroom van de V250 voor korte termijn voorzien was, is besloten om ze te verschroten.
  zondag 3 februari 2013 @ 23:20:16 #67
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122446562
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:13 schreef James1988 het volgende:
Al die stuurstanden zijn verschroot, op ééntje bestemd voor het Spoorwegmuseum na.
Stond er niet ook nog eentje verdwaald in Amersfoort?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 3 februari 2013 @ 23:20:47 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122446596
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:17 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Waarom dan? Hadden die nu niet kunnen rijden ipv de V250's.
Als ze de combinatie met de NMBS reeks 11.8 betrouwbaarder hadden gekregen dan een V250, dan wel. Maar dat was al jaren niet meer het geval.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 3 februari 2013 @ 23:20:48 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122446597
Die staat in Amersfoort
  zondag 3 februari 2013 @ 23:20:51 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122446600
quote:
5s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. :) Zie hierboven.

Zo vierden de Fransen de 2 miljardste TGV-reiziger:

[ Bericht 17% gewijzigd door James1988 op 03-02-2013 23:31:21 ]
pi_122447805
quote:
6s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als ze de combinatie met de NMBS reeks 11.8 betrouwbaarder hadden gekregen dan een V250, dan wel. Maar dat was al jaren niet meer het geval.
Gezien de huidige status van de V250 lijkt me dat redelijk simpel. Of wat het zulk oud spul?
pi_122448157
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. :) Zie hierboven.

Zo vierden de Fransen de 2 miljardste TGV-reiziger:
En wie was nou DE 2miljardste? Vast een lekker wijf uit een excuusminderheidsgroep :Y
  maandag 4 februari 2013 @ 00:02:08 #73
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122448790
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Gezien de huidige status van de V250 lijkt me dat redelijk simpel. Of wat het zulk oud spul?
Net zo oud als de rest van de rijtuigen. Je had er alleen niks meer aan omdat de loc waarvoor het rijtuig was gebouwd niet meer in de Beneluxtrein reed. Het tekort werd aanvankelijk niet opgevangen ("Ja reizigers, die trein is vanaf nu KORTER"), later zijn er een aantal NS-rijtuigen ingestroomd om de treinen te verlengen. I.v.m. materieelgebrek hebben er ook Belgische (I6/I10) en Oostenrijkse rijtuigen in gereden.
pi_122449838
Pats! Met de Wet Openbaarheid Bestuur in de hand een heleboel informatie gevraagd over de tragisch mislukte nooddienstregelingen, afgelopen maand.

http://www.voorbeterov.nl/130116.php
pi_122454704
Reisplanner-app NS toont rustige plekken in trein
quote:
Reizigers kunnen binnenkort via app van de NS zien waar er in een trein nog zitplaatsen zijn. Dat laat de NS maandag weten.

De NS-reisplanner toont bovendien waar de eerste en tweede klas en stiltecoupés zijn. Zo zien reizigers waar op het perron ze het best kunnen gaan staan.

Maandag begint een proef met infraroodtechnologie in intercity’s op het traject Zwolle-Roosendaal (IJssellijn).

De infraroodsensoren geven actuele informatie over de bezetting van een trein. Zo is simpel te zien in welke treinstellen het nog rustig is. De informatie is te lezen op een speciale versie van de Reisplanner Xtra.

De proef kost circa 2 miljoen euro en gaat zeker enkele weken duren. Daarna kijken de Nederlandse Spoorwegen of het systeem landelijk wordt ingevoerd.
  maandag 4 februari 2013 @ 08:21:26 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122454726
Waarom in een app en niet op de borden? ;(
pi_122454784
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 08:21 schreef James1988 het volgende:
pi_122454876
Dit klinkt net zoals de proef met de drukte-indicator; daar hoor je ook niets meer van. Ze zouden beter investeren in gratis wifi op nog meer stations en treinen.
  maandag 4 februari 2013 @ 08:36:54 #79
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122454889
In al het VIRM wordt het ingebouwd, en DDZ krijgt het ook gelijk. Alleen ICRm en stoptreinmaterieel krijgt het niet.
pi_122454953
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 00:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Net zo oud als de rest van de rijtuigen. Je had er alleen niks meer aan omdat de loc waarvoor het rijtuig was gebouwd niet meer in de Beneluxtrein reed. Het tekort werd aanvankelijk niet opgevangen ("Ja reizigers, die trein is vanaf nu KORTER"), later zijn er een aantal NS-rijtuigen ingestroomd om de treinen te verlengen. I.v.m. materieelgebrek hebben er ook Belgische (I6/I10) en Oostenrijkse rijtuigen in gereden.
I6 in de Beneluxtrein?! Ik mag hopen dat dat niet in de zomer gebeurde, want dan drijf je die dingen uit :')
pi_122455224
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 08:21 schreef James1988 het volgende:
Misschien eerst als proef met de app en later eventueel op de borden, als die dingen ook eindelijk eens 100% van hun functionaliteit kunnen gebruiken.

Moet je wel goed nadenken over hoe het op de (verschillende typen) borden past naast de reguliere reisinformatie, die weliswaar wat efficiënter kan worden weergegeven dan hoe het nu is, maar toch.
  maandag 4 februari 2013 @ 09:26:40 #82
66825 Reya
Fier Wallon
pi_122455471
Wellicht is het hier al eens voorbij gekomen, maar in België is er enige discussie over het behoud van een aantal Ardennenlijnen:

http://www.standaard.be/a(...)00456393&word=Lutgen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 09:27:28 #83
Maffe Fries
pi_122455482
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 09:08 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Misschien eerst als proef met de app en later eventueel op de borden, als die dingen ook eindelijk eens 100% van hun functionaliteit kunnen gebruiken.

Moet je wel goed nadenken over hoe het op de (verschillende typen) borden past naast de reguliere reisinformatie, die weliswaar wat efficiënter kan worden weergegeven dan hoe het nu is, maar toch.
mja, het moet kunnen. Nu staat bij de ene trein de route in zijn geheel op de borden en wordt er bij de andere door allerlei pagina's heen gescrold. Als het allemaal scrollen wordt dan heb je opeens wel wat ruimte op de borden over
  Redactie Sport / Supervogel maandag 4 februari 2013 @ 09:50:22 #84
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122455806
Het werkt dus via een speciale testversie van de app. Je moet je eerst aanmelden als tester.
pi_122455901
Trouwens, over die infraroodsensoren. Als je bij een deur de trein instapt maar vervolgens door een tussendeur in een andere coupé gaat zitten, dat heeft het systeem dan toch helemaal niet door?

Misschien doe weinig reizigers dat, maar toch.
  Redactie Sport maandag 4 februari 2013 @ 09:58:19 #86
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122455956
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 09:50 schreef Pino112 het volgende:
Het werkt dus via een speciale testversie van de app. Je moet je eerst aanmelden als tester.
en waar kun je je aanmelden?
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 09:55 schreef KnightSolaire het volgende:
Trouwens, over die infraroodsensoren. Als je bij een deur de trein instapt maar vervolgens door een tussendeur in een andere coupé gaat zitten, dat heeft het systeem dan toch helemaal niet door?

Misschien doe weinig reizigers dat, maar toch.
Hij geeft het aan per treinstel zoals ik het zie op plaatjes, dus dan maakt het niet uit of mensen gaan lopen
PM mij!
pi_122455971
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 09:58 schreef dennistd het volgende:
Hij geeft het aan per treinstel zoals ik het zie op plaatjes, dus dan maakt het niet uit of mensen gaan lopen
De drukte wordt per bak aangegeven:
  Redactie Sport / Supervogel maandag 4 februari 2013 @ 10:01:28 #88
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122456005
Meer info:
http://www.ns.nl/over-ns/(...)-xtra-van-start.html
Zie nog niet waar je je kan aanmelden..
pi_122456084
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 10:01 schreef Pino112 het volgende:
Meer info:
http://www.ns.nl/over-ns/(...)-xtra-van-start.html
Zie nog niet waar je je kan aanmelden..
"Het infraroodsysteem telt het aantal in- en uitstappende reizigers op de balkons en de coupes."

Ah, dat beantwoordt mijn vraag al. ;)
pi_122456090
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 08:36 schreef zoem het volgende:
Dit klinkt net zoals de proef met de drukte-indicator; daar hoor je ook niets meer van.
Die is toch gewoon actief?
  Redactie Sport / Supervogel maandag 4 februari 2013 @ 10:06:02 #91
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122456666
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 10:05 schreef EddyAlbena het volgende:

[..]

Die is toch gewoon actief?
Ja, maar het zit nog steeds in de testfase en is alleen beschikbaar voor het Android-platform.
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 08:36 schreef greavy het volgende:
In al het VIRM wordt het ingebouwd, en DDZ krijgt het ook gelijk. Alleen ICRm en stoptreinmaterieel krijgt het niet.
ICMm volgens mij ook. Helaas heeft nog niet al het VIRM-materieel wifi. De hotspots van T-Mobile zijn helaas niet zo betrouwbaar. Dat het traag is kan ik me voorstellen omdat de verbinding met anderen gedeeld moet worden, maar de verbinding valt heel vaak weg. De KPN-hotspots werken veel beter.
pi_122456791
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 10:30 schreef zoem het volgende:

[..]

Ja, maar het zit nog steeds in de testfase en is alleen beschikbaar voor het Android-platform.

[..]

ICMm volgens mij ook. Helaas heeft nog niet al het VIRM-materieel wifi. De hotspots van T-Mobile zijn helaas niet zo betrouwbaar. Dat het traag is kan ik me voorstellen omdat de verbinding met anderen gedeeld moet worden, maar de verbinding valt heel vaak weg. De KPN-hotspots werken veel beter.
Later dit jaar wordt het misschien een andere aanbieder; het contract met T-Mobile loopt namelijk binnenkort af (ik geloof april). Of dat de snelheid/betrouwbaarheid ten goede komt weet ik niet.

In mijn ervaring werkt het overigens vrijwel altijd (met Windows 8/Windows Phone als platformen). Snelheid is inderdaad benedengemiddeld door de gedeelde verbinding, maar voor de basics (waarvoor het bedoelt is) werkt het prima.
  maandag 4 februari 2013 @ 10:37:09 #94
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_122456832
Vraagje, ik schrijf wel eens nieuwsberichten over de trein/NS en vaak is het een probleem om een beetje een nette foto te vinden waarvan ik zeker weet dat ik hem mag gebruiken.
Weet iemand hier misschien waar ik aan foto's kan komen die bijvoorbeeld onder het creative commoms licence vallen?
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
pi_122456869
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 10:37 schreef Maxbet het volgende:
Vraagje, ik schrijf wel eens nieuwsberichten over de trein/NS en vaak is het een probleem om een beetje een nette foto te vinden waarvan ik zeker weet dat ik hem mag gebruiken.
Weet iemand hier misschien waar ik aan foto's kan komen die bijvoorbeeld onder het creative commoms licence vallen?
Via de Advanced Search van Flickr kun je gemakkelijk naar dat soort foto's zoeken.
pi_122456918
Je kunt ook Wikimedia gebruiken. Je kunt dan per afbeelding zien wat de gebruiksrechten zijn.
pi_122457952
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 09:26 schreef Reya het volgende:
Wellicht is het hier al eens voorbij gekomen, maar in België is er enige discussie over het behoud van een aantal Ardennenlijnen:

http://www.standaard.be/a(...)00456393&word=Lutgen
Als die plannen doorgaan blijft er in heel de Ardennen niks meer over, behalve Brussel - Luxemburg :o

Bovendien hebben die lijnen ook best een toeristische functie. Heb er wel eens gebruik van gemaakt om naar het beginpunt van een wandeling te komen en toen was het in de trein juist behoorlijk druk.
pi_122458146
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 11:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Als die plannen doorgaan blijft er in heel de Ardennen niks meer over, behalve Brussel - Luxemburg :o

Bovendien hebben die lijnen ook best een toeristische functie. Heb er wel eens gebruik van gemaakt om naar het beginpunt van een wandeling te komen en toen was het in de trein juist behoorlijk druk.
Luik - Aken, Welkenraedt - Eupen, Pepinster - Spa en Dinant - Athus liggen ook in de Ardennen ;) Overigens snap ik de sluiting van 3 van die lijnen prima, ik begrijp alleen de voorgenomen sluiting van Luik - Gouvy eerlijk gezegd niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2013 11:34:43 ]
pi_122458312
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 11:29 schreef J.B. het volgende:
ik begrijp alleen de voorgenomen sluiting van Luik - Gouvy eerlijk gezegd niet.
Hebben ze daar zo'n 10 jaar geleden niet alles heel grondig gemoderniseerd? Toen ik daar was zag alles er heel nieuw uit, zelfs het perron was geen grindbak. :o
pi_122458402
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 11:33 schreef remcoP het volgende:

[..]

Hebben ze daar zo'n 10 jaar geleden niet alles heel grondig gemoderniseerd? Toen ik daar was zag alles er heel nieuw uit, zelfs het perron was geen grindbak. :o
Dat klopt ja, daarom verbaast het me ook. Luxemburg en de EU hebben er toentertijd veel druk achter gezet om die lijn te moderniseren, ik geloof dat er zelfs 25kV bovenleidingspanning wordt gebruikt.
pi_122459056
De Belgen moeten gaan aanbesteden, net als in Nederland gebeurt. Dat heeft tot een fikse groei van het vervoer geleid op de onder NS slecht lopende lijnen.
  maandag 4 februari 2013 @ 12:09:01 #102
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122459317
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 08:18 schreef zoem het volgende:
Reizigers kunnen binnenkort via app van de NS zien waar er in een trein nog zitplaatsen zijn. Dat laat de NS maandag weten.
Sorry hoor, maar reizigers kunnen al 174 jaar zien waar in de trein nog zitplaatsen zijn. In reizigerstreinen zitten namelijk RAMEN. Enig idee wat je daarmee zou kunnen doen? DOORHEEN KIJKEN _O_
pi_122459347
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 11:36 schreef J.B. het volgende:

[..]

Dat klopt ja, daarom verbaast het me ook. Luxemburg en de EU hebben er toentertijd veel druk achter gezet om die lijn te moderniseren, ik geloof dat er zelfs 25kV bovenleidingspanning wordt gebruikt.
Misschien is de Europese subsidie weggevallen, heel druk zijn de IR treinen daar niet.
  maandag 4 februari 2013 @ 12:10:40 #104
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122459381
quote:
15s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar reizigers kunnen al 174 jaar zien waar in de trein nog zitplaatsen zijn. In reizigerstreinen zitten namelijk RAMEN. Enig idee wat je daarmee zou kunnen doen? DOORHEEN KIJKEN _O_
Daarom staat het ook ergens in een sectie voor blinde reizigers. Die hebben daar namelijk nog wat moeite mee, met kijken ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 4 februari 2013 @ 12:12:05 #105
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122459431
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:10 schreef V2 het volgende:

[..]

Daarom staat het ook ergens in een sectie voor blinde reizigers. Die hebben daar namelijk nog wat moeite mee, met kijken ;)
Alle reden voor een app dus ^O^ Daar hoef je niet te kijken toch? :+
  maandag 4 februari 2013 @ 12:14:10 #106
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122459501
quote:
10s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Alle reden voor een app dus ^O^ Daar hoef je niet te kijken toch? :+
Sst, niet zo moeilijk doen. Kleine stapjes!
  maandag 4 februari 2013 @ 12:17:49 #107
66825 Reya
Fier Wallon
pi_122459640
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:01 schreef lyolyrc het volgende:
De Belgen moeten gaan aanbesteden, net als in Nederland gebeurt. Dat heeft tot een fikse groei van het vervoer geleid op de onder NS slecht lopende lijnen.
Ik vraag me af of dat de genoemde lijnen rendabel zou kunnen maken, het gaat wel om zeer dunbevolkte gebieden.
  maandag 4 februari 2013 @ 12:26:53 #108
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122459887
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:17 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik vraag me af of dat de genoemde lijnen rendabel zou kunnen maken, het gaat wel om zeer dunbevolkte gebieden.
En de lengte van de lijn is de hemelsbrede afstand keer twee door al die bochten in de rivieren daar...

Maar geen trein meer tussen Luik en Marloie en Luik en Gouvy is voor de lokale toeristeneconomie best een probleem, vermoed ik?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122460007
quote:

[..]

Het zou er ook voor zorgen dat je helemaal via Namen moet omreizen als je van Luik naar Luxemburg, Aarlen of Marche-en-Famenne wil.
  maandag 4 februari 2013 @ 12:35:47 #110
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122460082
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Het zou er ook voor zorgen dat je helemaal via Namen moet omreizen als je van Luik naar Luxemburg, Aarlen of Marche-en-Famenne wil.
Of via Köln en Trier. Luxemburg zal er ook wel niet blij mee zijn dus dan.

Soweiso is het een beetje de Beeching Axe: Als die 4 lijnen gesloten worden bloedt de aanvoer naar de andere twee lijnen ook dood en hebben we plotseling geen enkel spoor meer in de Ardennen behalve 1 grote goederenlijn waar ook nog af en toe een EC op rijdt die bijna nergens stopt.
pi_122460103
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:26 schreef Duvel het volgende:

[..]

En de lengte van de lijn is de hemelsbrede afstand keer twee door al die bochten in de rivieren daar...
Vanwege de slingers is de snelheid niet erg hoog, maar er zijn (i.i.g. op Luik - Marloie) ook behoorlijk wat tunnels en bruggen. De spoorlijn slingert dus wel een stuk minder dan de rivier.
quote:
Maar geen trein meer tussen Luik en Marloie en Luik en Gouvy is voor de lokale toeristeneconomie best een probleem, vermoed ik?
Ik weet het niet. Toen ik daar ben geweest waren er een hoop scholieren die met tent en slaapzak de trein namen. Veel andere toeristen zullen vast de auto nemen. En Durbuy ligt bijvoorbeeld weer net een paar kilometer van het spoor (ook al is het een erg mooie wandeling erheen).
  maandag 4 februari 2013 @ 12:41:00 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122460214
Durbuy wordt overschat!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 12:42:11 #113
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122460242
quote:
7s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:41 schreef Duvel het volgende:
Durbuy wordt overschat!
Nee man ik hou van Durbuy O+

maandag 4 februari 2013 @ 12:43:28 #114
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122460281
quote:
10s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee man ik hou van Durbuy O+

Christus te paard, wat is dát?!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 12:44:22 #115
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122460304
Jij begon over Durbuy O+
  maandag 4 februari 2013 @ 12:46:01 #116
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122460341
Nee, Igen begon!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122461176
quote:

[..]

Haha :').

Ik vind dat soort reisinformatie op zich een goede ontwikkeling, maar vraag me af of mensen in de praktijk - ook als het duidelijk op de digitale borden aangegeven staat en niet enkel op app - ook daadwerkelijk elders instappen. Nu staan de meesten toch gewoon dichtbij de trap terwijl je kan raden dat het daar het drukst in de trein wordt. Daar heb je geen überhippe actuele informatie voor nodig.
pi_122461457
quote:
7s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:46 schreef Duvel het volgende:
Nee, Igen begon!
Klopt, ik beken.

Wat zijn er dan nog meer voor leuke plaatsjes in de Ardennen? En liggen die aan een spoorlijn?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2013 13:26:10 (s) ]
  maandag 4 februari 2013 @ 13:21:27 #119
66825 Reya
Fier Wallon
pi_122461498
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Of via Köln en Trier. Luxemburg zal er ook wel niet blij mee zijn dus dan.

Soweiso is het een beetje de Beeching Axe: Als die 4 lijnen gesloten worden bloedt de aanvoer naar de andere twee lijnen ook dood en hebben we plotseling geen enkel spoor meer in de Ardennen behalve 1 grote goederenlijn waar ook nog af en toe een EC op rijdt die bijna nergens stopt.
Dat is ook het dilemma waar men nu in zit. Als je het aantal lijnen (of de frequentie) nog verder doet laten afnemen, komt het bestaansrecht van het hele netwerk ten zuiden van Samber en Maas in het geding; gezien het feit dat de NMBS momenteel nog steeds fors verlies maakt zal men echter wel ergens moeten snijden, en dergelijke nevenlijnen komen dan al snel op de agenda.
pi_122461528
Aanbesteden die hap.
  maandag 4 februari 2013 @ 13:23:32 #121
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122461580
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 13:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Klopt, ik beken.

Wat zijn er dan nog meer voor leuke plaatjes in de Ardennen? En liggen die aan een spoorlijn?
  maandag 4 februari 2013 @ 13:26:10 #122
141482 Q.
JurassiQ
pi_122461660
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 11:29 schreef J.B. het volgende:

[..]

ik begrijp alleen de voorgenomen sluiting van Luik - Gouvy eerlijk gezegd niet.
Zou echt doodzonde zijn, is één mijn de mooiste lijnen in België.
For great justice!
  maandag 4 februari 2013 @ 13:26:32 #123
66825 Reya
Fier Wallon
pi_122461672
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 13:22 schreef KnightSolaire het volgende:
Aanbesteden die hap.
Dat zou vermoedelijk nog de beste oplossing zijn, maar ik zie het niet snel gebeuren.
  maandag 4 februari 2013 @ 13:32:10 #124
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122461861
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 13:26 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat zou vermoedelijk nog de beste oplossing zijn, maar ik zie het niet snel gebeuren.
Nee inderdaad, stel je voor dat er efficiënt gewerkt gaat worden op het Belgische Spoor. Als je ziet wat er nog steeds allemaal bemand is qua stations daar, daar waren we in NL allang mee gestopt.
  maandag 4 februari 2013 @ 13:33:10 #125
66825 Reya
Fier Wallon
pi_122461896
quote:
15s.gif Op maandag 4 februari 2013 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee inderdaad, stel je voor dat er efficiënt gewerkt gaat worden op het Belgische Spoor. Als je ziet wat er nog steeds allemaal bemand is qua stations daar, daar waren we in NL allang mee gestopt.
Bizar, inderdaad, maar om dat te veranderen is echt een lange adem nodig.
  maandag 4 februari 2013 @ 13:39:39 #126
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122462073
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 13:33 schreef Reya het volgende:

[..]

Bizar, inderdaad, maar om dat te veranderen is echt een lange adem nodig.
Ja, en tegen de tijd dat de Belgische mentaliteit toe is aan aanbesteding op het spoor, hoeft het niet meer want dan zijn al die lijnen allang gesloten waarschijnlijk -O-
  maandag 4 februari 2013 @ 13:49:14 #127
66825 Reya
Fier Wallon
pi_122462369
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 13:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, en tegen de tijd dat de Belgische mentaliteit toe is aan aanbesteding op het spoor, hoeft het niet meer want dan zijn al die lijnen allang gesloten waarschijnlijk -O-
Voordeel is wel dat diezelfde cultuur er ook voor zorgt dat lijnen niet op stel en sprong worden gesloten (normaliter, dan toch).
  maandag 4 februari 2013 @ 13:58:02 #128
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122462661
Nee maar goed, voor hetzelfde geld is dat "proces" al 20 jaar aan de gang ;)

En op enig moment is het geld gewoon op.
  maandag 4 februari 2013 @ 13:58:34 #129
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_122462676
Is er een overeenkomst tussen het Fyra-drama en het SNS-fiasco? Jazeker! Zowel de toenmalige verkeersminister en de NS als de SNS hebben zich verslikt in absoluut onrealistische, torenhoge, volstrekt onhaalbare ambities.

http://www.voorbeterov.nl/page3.php
  maandag 4 februari 2013 @ 14:15:54 #130
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122463226
"Tsja, heb je hem weer. Tonen we eens een keer ambitie, WEER niet goed ;( "
  maandag 4 februari 2013 @ 14:17:59 #131
321876 Cherna
Fuck the System
pi_122463282
quote:
Voor de rit of na de rit of als je net ff tijd hebt (20 min) voor een andere treinserie een koffie dienst. Loop je vertraging op dan heb je pech. Als je dan zelf geen flesje water bij je hebt kan dit behoorlijk pijnlijk zijn. Ooit vijf tot 6 uur zonder drinken gezeten. Tja bij een calamiteit. Dan ga je het wel merken. Het is juist belangrijk om te drinken vooral in de zomer om alert te blijven.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 4 februari 2013 @ 14:20:17 #132
66825 Reya
Fier Wallon
pi_122463344
quote:
. NS-directeur Bert Meerstad beweerde weliswaar deze week dat de Beneluxtrein zoals wij die kenden, vooral op het binnenlandse vervoer was gericht en dat het aantal reizigers in die trein tussen Roosendaal en Antwerpen relatief gering was, maar de praktijk wees uit dat de treinen tussen Roosendaal en Antwerpen vaak tot de nok toe gevuld waren. Ik neem toch aan dat we kunnen rekenen op een behoorlijk aantal grensreizigers, want ik kan mij niet voorstellen dat we als land vele miljarden blijken te hebben geïnvesteerd in een internationale hogesnelheidslijn ten gerieve van slechts anderhalve man en een paardenkop.
Interessante contradictie, inderdaad :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 14:37:37 #133
Maffe Fries
pi_122463833
Minder treinen op de Zuidas door een gestrande trein. Een motorpost van Eurailscout staat bij station RAI stil. Geen idee of het de Jules of de Jim is :P
  maandag 4 februari 2013 @ 14:43:19 #134
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122464027
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:36 schreef Igen het volgende:

[..]

Vanwege de slingers is de snelheid niet erg hoog, maar er zijn (i.i.g. op Luik - Marloie) ook behoorlijk wat tunnels en bruggen. De spoorlijn slingert dus wel een stuk minder dan de rivier.
Maar het is een prachtige lijn. Over anderhalve week nog ff met de rode klassiekjes Luik-Marloie doen O+
pi_122464082
Is hier toevallig iemand met contacten binnen NedTrain Onnen? Volgens mij heb ik hier in een ver verleden een keer een fotorapportage voorbij zien komen.

Ik moet voor de universiteit onderzoek doen in de praktijk met medestudenten dus vandaar..
  Redactie Sport maandag 4 februari 2013 @ 14:53:59 #136
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122464406
Zo, aangemeld voor de proef met de drukteindicatoren op Zwolle-Roosendaal. Even wat screenshots:

PM mij!
  maandag 4 februari 2013 @ 14:58:20 #137
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122464548
Straks valt half Somda weer erover dat de treinstelnummers niet overeen komen ofzo? :')
  Redactie Sport maandag 4 februari 2013 @ 15:03:43 #138
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122464739
Zou me niks verbazen _O-

De dienstregeling Den Haag-Brussel is trouwens ook bekend:
http://www.treinreiziger.(...)aag_-_brussel-144980

quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:37 schreef Peterselieman het volgende:
Minder treinen op de Zuidas door een gestrande trein. Een motorpost van Eurailscout staat bij station RAI stil. Geen idee of het de Jules of de Jim is :P
Zie ook http://zuidas.webcam.nl/

edit: hij rijdt net weg
PM mij!
  maandag 4 februari 2013 @ 15:05:04 #139
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_122464787
quote:

[..]

Met de app kan ik het zien VOOR de trein aankomt. En alvast op een strategische plek op het perron gaan staan.
Tijd dat ze dat ook invoeren in de IC Venlo - Den Haag CS vv.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_122465386
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:05 schreef MPG het volgende:

[..]

Met de app kan ik het zien VOOR de trein aankomt. En alvast op een strategische plek op het perron gaan staan.
Tijd dat ze dat ook invoeren in de IC Venlo - Den Haag CS vv.
Misschien leuk voor de incidentele reiziger maar ik weet als dagelijkse reiziger toch echt waar ik moet staan. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling is het op mijn vaste stek in Deventer een stuk drukker bijvoorbeeld. Dat komt omdat het gedeelte wat eerst het verst bij de trap vandaan zat er nu het dichtst bij zit in Zwolle dus meer kans om de overstap naar Gn te halen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 4 februari 2013 @ 15:27:03 #141
45532 ziggyziggyziggy
pi_122465644
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:53 schreef dennistd het volgende:
Zo, aangemeld voor de proef met de drukteindicatoren op Zwolle-Roosendaal. Even wat screenshots:

Vragenlijst ingevuld, en dan zegt-ie dat ik in de Play Store moet zoeken naar InStApp. En die is dan niet te vinden... Lekker dan.
  Redactie Sport / Supervogel maandag 4 februari 2013 @ 15:27:50 #142
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122465678
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]
Vragenlijst ingevuld, en dan zegt-ie dat ik in de Play Store moet zoeken naar InStApp. En die is dan niet te vinden... Lekker dan.
https://play.google.com/s(...)LmFtYmlzb2Z0LnJ0cyJd
  Redactie Sport maandag 4 februari 2013 @ 15:29:28 #143
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122465726
Je hebt trouwens ook een activeringscode nodig, die staat in de PDF in de mail die je krijgt (bij mij duurde dat trouwens uren).
PM mij!
  maandag 4 februari 2013 @ 15:30:13 #144
45532 ziggyziggyziggy
pi_122465760
quote:
Thanx. Goed vermomd als knullig appje dus.
  Redactie Sport / Supervogel maandag 4 februari 2013 @ 15:30:46 #145
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122465786
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Thanx. Goed vermomd als knullig appje dus.
Gewoon gezocht naar 'instapp' :D
  maandag 4 februari 2013 @ 15:30:51 #146
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122465791
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:29 schreef dennistd het volgende:
Je hebt trouwens ook een activeringscode nodig, die staat in de PDF in de mail die je krijgt (bij mij duurde dat trouwens uren).
Kan tot 2 werkdagen duren volgens de aanmeldingspagina
pi_122465814
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:37 schreef Peterselieman het volgende:
Jim. Reed er met de metro langs ;-).
Is overigens niet defect. Door de rooie geschoten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Okuliarnik op 04-02-2013 15:40:03 ]
  maandag 4 februari 2013 @ 15:38:36 #148
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122466072
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:30 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Gewoon gezocht naar 'instapp' :D
Zo heten de executables van alle beta apps lijkt me. Niks goed vermomd, gewoon half werk :P
  maandag 4 februari 2013 @ 15:39:45 #149
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122466121
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 14:53 schreef dennistd het volgende:

Als ze het dan toch zelfs per halve bak aan kunnen geven, laat ze dan ook maar aangeven welke halve bakken de stiltezones zijn. Als je nou IETS nuittigs wilt aanbieden is dat het eerste lijkt me.
pi_122466219
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als ze het dan toch zelfs per halve bak aan kunnen geven, laat ze dan ook maar aangeven welke halve bakken de stiltezones zijn. Als je nou IETS nuittigs wilt aanbieden is dat het eerste lijkt me.
Dat doen ze toch ook? Of zouden ze die '[ s ]' per ongeluk op sommige ramen wel en op andere ramen niet getekend hebben... :)

[ Bericht 17% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 04-02-2013 15:42:26 (j***s chr**** quote-tyfus...) ]
  maandag 4 februari 2013 @ 15:44:09 #151
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122466284
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:42 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Dat doen ze toch ook? Of zouden ze die '[ s ]' per ongeluk op sommige ramen wel en op andere ramen niet getekend hebben... :)
Op die benedenregel he, zodat je niet bak voor bak langs die trein hoeft te scrollen 8)7
  maandag 4 februari 2013 @ 15:47:28 #152
200192 Darkwing_Duck
pi_122466430
Is er geen blackberry app voor?
  Redactie Sport maandag 4 februari 2013 @ 15:47:50 #153
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122466443
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Dat zit er ook in, maar in mijn screenshots is dat inderdaad niet heel duidelijk
PM mij!
  Redactie Sport maandag 4 februari 2013 @ 15:52:15 #154
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122466601
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Op die benedenregel he, zodat je niet bak voor bak langs die trein hoeft te scrollen 8)7
Ah, dat niet nee. Het zit er wel op deze manier in:
PM mij!
pi_122467756
Als ik de keuze heb uit een ICMm drietje of viertje, ga ik normaliter voor het viertje. Ik zie dat het er niet per definitie rustiger hoeft te zijn :P...

Best wel leuke app zo te zien. Alleen gebruik ik Windows Phone. Daar is de Reisplanner Xtra niet eens voor. Hopelijk wordt het later vrij toegankelijke informatie zodat het in alle apps verwerkt kan worden.
  maandag 4 februari 2013 @ 16:20:42 #156
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122467836
Hoe moeilijk is het om de problemen tussen schiphol en Amersfoort op te lossen? Om 13.10 op de heenweg storing, en nu dezelfde nog steeds op de terug weg. Incompetente idioten.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  maandag 4 februari 2013 @ 16:23:59 #157
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122467968
Schiphol-Hilversum
Maandag 4 Februari 16:16
Oorzaak
De beperkingen tussen Schiphol en Hilversum als gevolg van een gestrande trein zijn voorbij.
  maandag 4 februari 2013 @ 16:31:55 #158
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122468311
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 16:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Schiphol-Hilversum
Maandag 4 Februari 16:16
Oorzaak
De beperkingen tussen Schiphol en Hilversum als gevolg van een gestrande trein zijn voorbij.
Nu zit ik al in de stopper richting Utrecht...
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_122468396
quote:
Kunnen ze het niet in de standaard app mikken? Kolere..
  maandag 4 februari 2013 @ 16:36:25 #160
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122468509
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 16:33 schreef b2py het volgende:

[..]

Kunnen ze het niet in de standaard app mikken? Kolere..
Testfase, dus daarom nog niet openlijk beschikbaar
  maandag 4 februari 2013 @ 16:36:52 #161
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122468532
Verslaggever van de BBC was niet echt blij met de SBB, de laatstgenoemde versturen per maand voor $2 miljoen (dollars) aan boetes aan klanten! De verslaggever, kreeg zelf een flinke boete (190 francs) omdat de betaling via zijn creditkaart 4 minuten was afgeschreven na vertrek, betekent te laat is boete!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_122468566
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 16:36 schreef greavy het volgende:

[..]

Testfase, dus daarom nog niet openlijk beschikbaar
Je moet je aanmelden, app downloaden en een code gebruiken. Hoe 'dicht' is het dan. En hoe wil je bereik creëeren, geen enkele forens gaat dagelijks die site controleren op bèta apps ofzo..
  maandag 4 februari 2013 @ 16:41:55 #163
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122468725
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 16:37 schreef b2py het volgende:

[..]

Je moet je aanmelden, app downloaden en een code gebruiken. Hoe 'dicht' is het dan. En hoe wil je bereik creëeren, geen enkele forens gaat dagelijks die site controleren op bèta apps ofzo..
het staat daarom niet in de normale reisplanner. Moet tzt een nieuwe Reisplanner Xtra komen met deze info, als de testfase voorbij is.
pi_122468740
Nog wat stakingsartikelen:

Spoorwerkers staken tegen ProRail (De Volkskrant)

Spoorwerkers hebben in de nacht van zaterdag op zondag het werk neergelegd bij Amersfoort. Zij voeren actie tegen het aanbestedingsbeleid van spoorbeheerder ProRail. Het is de eerste in een aangekondigde reeks van onverwachte werkonderbrekingen. De mannen van de baan liggen formeel in de clinch met hun eigen werkgevers - de spooraannemers Strukton, Volker, BAM en Asset - over veiligheid en een beter salaris. Volgens stakingsleider Hans Crombeen van FNV Bouw staan de bazen zelf echter met de rug tegen de muur door de aanbestedingsprocedures van ProRail. 'De spoorwerkers zijn het kind van de rekening.'

Vorige week raakte het aanbestedingsbeleid van ProRail opnieuw in opspraak. De Volkskrant onthulde dat er op het ministerie van Verkeer en Waterstaat al maanden een inspectierapport lag waaruit blijkt dat de prijzen door het aanbestedingsbeleid van ProRail zo onder druk staan dat de kwaliteit en veiligheid van het spoor eronder lijden. Verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld moest daarop diep door het stof in de Tweede Kamer. In het licht van die discussie was Amersfoort voor de FNV een logische plek om de eerste staking te houden. Het spooronderhoud in dat gebied werd vorig jaar aan aannemer Strukton 'gegund' tegen 28 procent van de contractwaarde waarvoor Strukton het spoor daar tot die tijd onderhield. Dat was te weinig om de kwaliteit te garanderen, vond Strukton. De aannemer besloot de opdracht terug te geven. Nieuwkomer Asset Rail dacht daar anders over. Die nam de opdracht uiteindelijk aan voor 18 procent van de huidige vergoeding. Over de aanbestedingsprocedure bij Amersfoort loopt nu een rechtszaak.

'Wij vinden het vervelend dat de vakbonden ons op deze manier in een cao-conflict trekken waarin wij geen partij zijn', stelt de woordvoerster van ProRail in een reactie. ProRail erkent wel dat het aanbestedingsbeleid grote gevolgen heeft voor de arbeidsvoorwaarden van de spoorwerkers. 'Maar loon en arbeidsvoorwaarden zijn iets wat de vakbonden met de aannemers moeten bespreken.' De spoorbeheerder benadrukt dat alle aanbestedingsprocedures inmiddels stil liggen omdat het ook bij ProRail is opgevallen dat het onderhoud wel erg goedkoop werd aanbesteed. 'Een commissie van wijzen onderzoekt of de kwaliteit van het spooronderhoud goed is gewaarborgd door de wijze van aanbesteden.'

In een reactie tonen de aannemers zich deels solidair met de vakbonden: 'Wij delen de zorgen van de vakbonden over het verdwijnen van vakmensen uit de sector.' Zij zien 'in de huidige situatie' geen mogelijkheid om te voldoen aan de looneisen van de vakbonden. In het overleg met ProRail proberen zij 'op verschillende manieren de kwaliteit en het behoud van vakmanschap te borgen tegen een acceptabel prijsniveau.' Toch willen de werkgevers dat de vakbonden de acties staken en 'terug komen naar de onderhandelingstafel'. Daarvan lijkt voorlopig geen sprake. De komende weken volgen meer acties, kondigt de FNV aan. Volgens bestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten merken reizigers daar niets van. 'De storingsdienst blijft gewoon zijn werk doen.'

Acties in railinfra nu onvermijdelijk (Cobouw)

De railinfrasector kan vandaag of morgen al acties verwachten. De toenadering die werkgevers hebben gezocht, is door vakbonden afgewezen. Bestuurder Hans Crombeen van FNV Bouw wil niet zeggen waar en wanneer er precies acties zullen worden gevoerd. Zeker is echter dat ze doorgaan, laat hij weten. “En wel op zeer korte termijn.” Bouwend Nederland riep bonden gisteren nog op tot nieuw overleg. Volgens de werkgeversorganisatie bestaat “in elke onderhandeling aan beide zijden ruimte” en moet het dus mogelijk zijn om uit de impasse te komen.
Crombeen ziet dat anders. Hij benadrukt dat de spooraannemers op geen enkele mogelijke manier aan de eisen van de bonden tegemoet willen komen en ziet dan ook geen aanleiding om weer te gaan onderhandelen. “Na ons ultimatum van een week geleden hebben ze via een briefje aangegeven dat er een loonbod van 1,35 procent op tafel ligt. Dat is op zich opmerkelijk, want het laatste bod dat wij hebben ontvangen, bedraagt 1 procent. Maar ook die 1,35 procent loonsverhoging is niet genoeg.”

Concurrent
De bonden eisen 2,5 procent meer loon, maar willen bovenal afspraken maken over behoud van werkgelegenheid en vakmanschap. “Maar ook dat willen ze niet”, constateert Crombeen. Werkgevers spreken dat tegen. Het voorstel van bonden om bij een wisseling van een onderhoudscontract ook de betrokken spoorarbeiders uit te wisselen, zien ze echter niet zitten. Daarbij voeren ze aan dat aannemers vaak jarenlang hebben geïnvesteerd in hun personeel. Hen zomaar naar de concurrent laten gaan, zou kapitaalvernietiging zijn. “De eis van bonden leidt bovendien tot oneerlijke concurrentie”, stelt Bouwend Nederland. “Immers, nieuw toetredende spooraannemers kunnen dan met lage prijzen inschrijven omdat ze gekwalificeerd personeel als vanzelf kunnen overnemen.”
De spooraannemers vinden het ook lastig om cao-afspraken te maken juist nu een felle discussie wordt gevoerd met ProRail over haar aanbestedingswijze. “De uitkomsten daarvan zijn bepalend voor de afspraken die we op het vlak van arbeidsvoorwaarden kunnen maken.”
pi_122468831
quote:

[..]

Het idee van de aanbesteding is ook niet dat ze opeens winstgevend worden, want dat worden ze waarschijnlijk niet. Daar komt nog bij dat landelijk opererende spoorwegmaatschappijen eigenlijk alleen geïnteresseerd zijn in de verstedelijkte gebieden waartussen intercitydiensten kunnen worden gereden. Dat leidt ertoe dat dit soort lijnen in dunbevolkte gebieden in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Verlieslijdend, dus diensten worden laagfrequent gereden -> potentiële reizigers kiezen meer voor de auto -> lijnen worden nog verlieslijdender -> frequentie van diensten gaat verder omlaag en materieel wordt niet gemoderniseerd -> nog meer mensen mijden deze lijnen -> nog meer verlies -> etc.

Er zal sowieso subsidie bij moeten om deze spiraal te doorbreken, maar ook verschuiving van de verantwoordelijkheid over deze lijnen van de landelijke naar de regionale overheden is noodzakelijk. In de regio's ziet men vaak veel beter in wat het nut van zulk soort lijnen is. En besluit men zelfs op regionaal niveau dat een lijn niet meer de moeite waard is, dan had deze al veel eerder gesloten moeten zijn.
  maandag 4 februari 2013 @ 16:49:53 #166
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122469057
quote:
11s.gif Op maandag 4 februari 2013 16:36 schreef bork het volgende:
Verslaggever van de BBC was niet echt blij met de SBB, de laatstgenoemde versturen per maand voor $2 miljoen (dollars) aan boetes aan klanten! De verslaggever, kreeg zelf een flinke boete (190 francs) omdat de betaling via zijn creditkaart 4 minuten was afgeschreven na vertrek, betekent te laat is boete!
Dat is niet zo snugger van die lui. Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen...
pi_122469468
Zo'n boete zou ik dus mooi niet betalen, absurde regel zeg :{
pi_122469532
quote:
DE BILT - Automobilisten moeten oppassen, want het kan dinsdag weer glad worden.

Daarvoor waarschuwt het KNMI maandag. Volgens het weerinstituut trekken komende nacht en dinsdag overdag winterse buien over het land.

Woensdagochtend valt er in het zuiden van het land mogelijk sneeuw.

Volgens Weeronline heeft de sneeuwval grote gevolgen voor de spits die ochtend. Volgens het metereologisch instituut zal er in de gebieden waar het gaat sneeuwen, een pak van gemiddeld 5 centimeter vallen. Plaatselijk zou het zelfs kunnen gaan om hoeveelheden tot 15 centimeter sneeuw.

Weeronline speculeert verder over een nieuwe schaatsperiode volgende week, mits het winterweer aanhoudt.
We gaan weer winterdienstregelingen! *O*
  maandag 4 februari 2013 @ 17:02:49 #169
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122469548
Was dit plaatje hier al voorbijgekomen?

"Ok iedereen, lachen!"
pi_122469580
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:02 schreef James1988 het volgende:

[ afbeelding ]

"Ok iedereen, lachen!"
Dat is een Amtrak-trein op dat bord. :')
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 17:08:14 #171
Maffe Fries
pi_122469765
quote:
11s.gif Op maandag 4 februari 2013 16:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is niet zo snugger van die lui. Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen...
het is geen goede reclame iig, dus meneer de verslaggever zal zijn geld wel terugkrijgen.
  maandag 4 februari 2013 @ 17:08:26 #172
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122469775
Kan zo te zien goed tegen winterweer. Ik zeg: doen :Y
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 17:08:58 #173
Maffe Fries
pi_122469795
quote:

[ afbeelding ]

"Ok iedereen, lachen!"
die gezichten _O-

dan kun je het al bijna niet meer serieus nemen :')
pi_122469819
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:08 schreef V2 het volgende:
Kan zo te zien goed tegen winterweer. Ik zeg: doen :Y
Hij valt een beetje buiten het profiel hier denk ik :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 17:10:18 #175
Maffe Fries
pi_122469855
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

profielvrije ruimte vergrote dan
  maandag 4 februari 2013 @ 17:10:21 #176
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122469858
quote:

[..]

Pff. Paar keer heen en weer en alles wat niet past is opzij gebutst. Niet zo moeilijk over doen. Laten we in oplossingen denken, niet in problemen!
pi_122469867
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:10 schreef V2 het volgende:

[..]

Pff. Paar keer heen en weer en alles wat niet past is opzij gebutst. Niet zo moeilijk over doen. Laten we in oplossingen denken, niet in problemen!
_O- :D
  maandag 4 februari 2013 @ 17:14:52 #178
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_122470006
quote:

[..]

Het valt nog mee, die rijtuigen zijn 3,2 m breed http://en.wikipedia.org/wiki/Amfleet dat is gelijk aan een Buffel.
pi_122470364
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:14 schreef ReisT het volgende:

[..]

Het valt nog mee, die rijtuigen zijn 3,2 m breed http://en.wikipedia.org/wiki/Amfleet dat is gelijk aan een Buffel.
Ja, maar heb je gezien hoeveel lomper die loc is in vergelijking met de rijtuigen!
pi_122470368
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:03 schreef remcoP het volgende:

[..]

Dat is een Amtrak-trein op dat bord. :')
[ afbeelding ]
Diesel onder de draad, ach, het kan. Geen gedoe met spanningssluizen en dergelijke. :')
pi_122470572
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 17:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ja, maar heb je gezien hoeveel lomper die loc is in vergelijking met de rijtuigen!
Loc is 3.05 meter breed en 4.37 meter hoog. het nederlandse omgrenzingsprofiel is. 3.6 meter breed en 4.7 meter hoog. Dus theoretisch zou het kunnen. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/P42DC#P42DC
pi_122471571
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 16:37 schreef b2py het volgende:

[..]

Aanmelden is niet nodig, gewoon 2506 invullen.
  maandag 4 februari 2013 @ 18:00:35 #183
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122471781
quote:

[ afbeelding ]

"Ok iedereen, lachen!"
Lijkt wel uit zo'n ONZ-paint-vulmaarin-topic te komen :')
  maandag 4 februari 2013 @ 18:02:22 #184
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122471846
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lijkt wel uit zo'n ONZ-paint-vulmaarin-topic te komen :')
Het is er wel uitermate geschikt voor _O-
  maandag 4 februari 2013 @ 18:04:11 #185
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122471912
Stoom-Taurus?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bron: Facebook Österreichische Bundesbahnen
  maandag 4 februari 2013 @ 18:05:28 #186
200192 Darkwing_Duck
pi_122471945
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:04 schreef James1988 het volgende:
Stoom-Taurus?

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bron: Facebook Österreichische Bundesbahnen
Als er vocht in de dieseltank zit krijg je dat...
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 18:05:28 #187
Maffe Fries
pi_122471946
jazeker. De te veel opgewekte stroom wordt teruggeleverd aan de bovenleiding ;)
  maandag 4 februari 2013 @ 18:08:10 #188
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122472041
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:05 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Als er vocht in de dieseltank zit krijg je dat...
Als je een schoorsteen voorbij rijdt ook :P
  maandag 4 februari 2013 @ 18:08:27 #189
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122472052
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het is er wel uitermate geschikt voor _O-
ONZ / [PAINT] Nog maar eentje!
pi_122472820
quote:
7s.gif Op maandag 4 februari 2013 13:12 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik vind dat soort reisinformatie op zich een goede ontwikkeling, maar vraag me af of mensen in de praktijk - ook als het duidelijk op de digitale borden aangegeven staat en niet enkel op app - ook daadwerkelijk elders instappen. Nu staan de meesten toch gewoon dichtbij de trap terwijl je kan raden dat het daar het drukst in de trein wordt. Daar heb je geen überhippe actuele informatie voor nodig.
Het zou natuurlijk ook helpen als de NS ook min of meer wil proberen altijd op dezelfde plaats te stoppen (en met voorspelbare treinlengte te rijden). Alhoewel de app wellicht in het laatste eindelijk wél voorziet, houd je tot die tijd toch mensen die op het midden mikken om rennen te voorkomen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 4 februari 2013 @ 18:36:27 #191
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122473165
quote:

[ afbeelding ]

"Ok iedereen, lachen!"
quote:
11s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:30 schreef HaJee het volgende:
Wat is dat trouwens voor (waarschijnlijk duurbetaalde) kneuzenkermis op die foto?
:?
pi_122473503
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 15:03 schreef dennistd het volgende:
Zou me niks verbazen _O-

De dienstregeling Den Haag-Brussel is trouwens ook bekend:
http://www.treinreiziger.(...)aag_-_brussel-144980

Apart, Rsd - Antwerpen tussen .33 en .02 zou helemaal niet moeten kunnen passen. 10 minuten later vertrekken dan het boemeltje en 10 minuten eerder aankomen op een traject zonder inhaalmogelijkheden :?
pi_122473540
Ik lees berichten op Facebook dat iedereen in Zaandam uit de trein geflikkerd is omdat hij te vol was. Ze moeten maar met de volgende mee. Ofzo.. (richting Alkmaar)
pi_122473574
NS_online twitterde op maandag 04-02-2013 om 18:44:25 Amsterdam Muiderpoort-Duivendrecht: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/z23egl7C #AsdmDvd reageer retweet
Strakke timing.. :(
  maandag 4 februari 2013 @ 18:50:07 #195
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122473686
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:45 schreef b2py het volgende:
Ik lees berichten op Facebook dat iedereen in Zaandam uit de trein geflikkerd is omdat hij te vol was. Ze moeten maar met de volgende mee. Ofzo.. (richting Alkmaar)
Dat kan niet waar zijn. :o Een deel eruit misschien.
Foutje van de afdeling logistiek (materiaalplanning).
  maandag 4 februari 2013 @ 18:59:49 #196
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122474098
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:44 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Apart, Rsd - Antwerpen tussen .33 en .02 zou helemaal niet moeten kunnen passen. 10 minuten later vertrekken dan het boemeltje en 10 minuten eerder aankomen op een traject zonder inhaalmogelijkheden :?
Ik had begrepen dat de L-trein bij Kapellen opzij zou worden getrokken zodat de Benelux erlangs kan.
  maandag 4 februari 2013 @ 19:03:28 #197
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122474277
Ik kan die Instap-app niet vinden op de Aaivoon....
  maandag 4 februari 2013 @ 19:06:14 #198
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122474419
Moet je ene goeie telefoon kopen :s)
  maandag 4 februari 2013 @ 19:08:37 #199
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122474545
quote:

[ afbeelding ]

"Ok iedereen, lachen!"
De tering. :{

Driek, heb jij ooit nog excuses gehad van die kerel in het midden?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122474800
quote:
5s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:20 schreef greavy het volgende:
Die staat in Amersfoort
De 101 is van het NSM en staat nu in Blerick, de 112 stond altijd opgebokt (wegens draaistellen) in Amersfoort en is dus de sloopronde ontsprongen.
Bij twijfel: gebruik beton.
  maandag 4 februari 2013 @ 19:14:02 #201
200192 Darkwing_Duck
pi_122474817
Van Facebook
quote:
Hey, bedankt treinspringer. Nog later bij mijn sushi.
:N
  maandag 4 februari 2013 @ 19:15:09 #202
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122474885
quote:
3s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:08 schreef Duvel het volgende:

[..]

De tering. :{

Driek, heb jij ooit nog excuses gehad van die kerel in het midden?
Weet jij wie het zijn dan?
  maandag 4 februari 2013 @ 19:15:34 #203
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122474908
Die middelste is Kruyt van Rover. De rest zijn mannen in pak.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport maandag 4 februari 2013 @ 19:15:43 #204
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122474916
Die middelste is Kruit van Rover
PM mij!
  maandag 4 februari 2013 @ 19:15:51 #205
200192 Darkwing_Duck
pi_122474928
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Weet jij wie het zijn dan?
Die snorremans is Rover, die zat vorige week tegenover De Schuitmaecker op de Belgische TV
pi_122474966
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:15 schreef Duvel het volgende:
Die middelste is Kruyt van Rover. De rest zijn mannen in pak.
Hij is ook in pak anders.
  maandag 4 februari 2013 @ 19:16:52 #207
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122474992
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:16 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Hij is ook in pak anders.
OK, de anderen zijn naamloze mannen in pak.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 19:17:16 #208
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122475007
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Van Facebook

[..]

:N
Als je toch van rauw vlees houdt, buitenkansje!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 19:20:45 #209
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122475185
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 18:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

[..]

:?
Goede vraag, ik weet het niet precies. Ik denk de presentatie van de naam voor de IC-verbinding Den Haag - Brussel die gemeente Den Haag wil opzetten.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 19:23:19 #210
Maffe Fries
pi_122475336
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Die snorremans is Rover, die zat vorige week tegenover De Schuitmaecker op de Belgische TV
weet niet of hij daar nu zo blij mee mag zijn :')
  maandag 4 februari 2013 @ 19:24:26 #211
200192 Darkwing_Duck
pi_122475404
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

weet niet of hij daar nu zo blij mee mag zijn :')
Hoezo?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 19:28:59 #212
Maffe Fries
pi_122475699
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:24 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hoezo?
als ze allemaal zo zijn als Berend Brulboei dan ligt die van Rover zo omver :P
  maandag 4 februari 2013 @ 19:29:12 #213
45532 ziggyziggyziggy
pi_122475714
quote:
7s.gif Op maandag 4 februari 2013 13:12 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Want op ieder station zit de trap op dezelfde plaats, bedoel je?
  maandag 4 februari 2013 @ 19:29:43 #214
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122475756

Wie kent deze foto nog?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122475790
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Want op ieder station zit de trap op dezelfde plaats, bedoel je?
Nee maar je ziet wel duidelijke concentraties op bepaalde (deel-)trajecten. Denk aan Maastricht waar het achterin de trein naar Amsterdam druk is, dat is in Eindhoven grotendeels leeggelopen en daar is het voorin weer erg druk.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 19:30:57 #216
Maffe Fries
pi_122475857
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:29 schreef Duvel het volgende:
[ afbeelding ]

Wie kent deze foto nog?
ken m niet, maar is dat niet Duivendrecht?
  maandag 4 februari 2013 @ 19:31:28 #217
200192 Darkwing_Duck
pi_122475890
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:28 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als ze allemaal zo zijn als Berend Brulboei dan ligt die van Rover zo omver :P
Wie? die De Beschuytmaecker? Valt toch wel mee?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 19:34:03 #218
Maffe Fries
pi_122476070
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:31 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Wie? die De Beschuytmaecker? Valt toch wel mee?
hij zal ongetwijfeld ook met Marc Descheemaecker gesproken hebben
  maandag 4 februari 2013 @ 19:34:35 #219
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122476113
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ken m niet, maar is dat niet Duivendrecht?
Sloterdijk. Dit was de trein die op de posters stond met daar onder "Waar zouden we zijn zonder de trein?"
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122476160
quote:
[ afbeelding ]

Wie kent deze foto nog?
Wanneer worden die krengen vervangen voor nieuw materieel eigenlijk? Ze zijn al redelijk oud toch?
pi_122476200
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:35 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Wanneer worden die krengen vervangen voor nieuw materieel eigenlijk? Ze zijn al redelijk oud toch?
Ze zijn recentelijk gemoderniseerd naar ICMm
  maandag 4 februari 2013 @ 19:35:51 #222
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122476216
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:35 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Die op de foto doet het al niet meer.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122476292
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:35 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Ze zijn recentelijk gemoderniseerd naar ICMm
Oh, ze zien er qua vormgeving vrij gedateerd uit vind ik.
  maandag 4 februari 2013 @ 19:37:27 #224
200192 Darkwing_Duck
pi_122476332
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:34 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

hij zal ongetwijfeld ook met Marc Descheemaecker gesproken hebben
Ja, die bedoel ik, is dat zo een brulboei?
  maandag 4 februari 2013 @ 19:37:29 #225
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122476336
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:36 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Oh, ze zien er qua vormgeving vrij gedateerd uit vind ik.
Medio jaren '70. Even oud als SGM.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 19:37:30 #226
Maffe Fries
pi_122476340
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:35 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die op de foto doet het al niet meer.
precies. Duidelijk te zien dat het ICM-0 is
pi_122476346
Ben je volgens mij wel in de meerderheid: velen vinden de ICMm/Koploper juist één van de mooiste treinen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 19:38:06 #228
Maffe Fries
pi_122476392
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:37 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja, die bedoel ik, is dat zo een brulboei?
volgens Fles wel
pi_122476462
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

Medio jaren '70. Even oud als SGM.
Daar heb je het al, binnenkant van ICMm ziet er nog wel modern uit door die modernisatie. SGM ziet er uit als ouwe meuk, zowel van binnen als buiten :+
  maandag 4 februari 2013 @ 19:42:05 #230
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122476681
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:39 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Daar heb je het al, binnenkant van ICMm ziet er nog wel modern uit door die modernisatie. SGM ziet er uit als ouwe meuk, zowel van binnen als buiten :+
SGMm is ook nog in deze eeuw gemoderniseerd...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 19:42:21 #231
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122476699
Zowel ICMm als SGMm vind ik eigenlijk prima treinen :D
  maandag 4 februari 2013 @ 19:42:32 #232
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122476712
En het nieuwste ICM is geleverd in 1994, 17 jaar na de prototypes.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122476718
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. Duidelijk te zien dat het ICM-0 is
Waaraan zie je dat het ICM-0 is en niet een later model?
  maandag 4 februari 2013 @ 19:42:50 #234
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122476729
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:42 schreef James1988 het volgende:
Ik zat dus laatst weer eens in SGMm en ik ben het er niet mee eens.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 19:43:06 #235
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122476750
quote:
5s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:42 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Waaraan zie je dat het ICM-0 is en niet een later model?
De plaats van de koersrol en de machinistendeur.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 19:43:47 #236
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122476803
quote:
7s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:42 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik zat dus laatst weer eens in SGMm en ik ben het er niet mee eens.
Ik heb al in geen maanden meer in een SGMm gezeten, ik mis die bromdingen ;(
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 19:43:55 #237
Maffe Fries
pi_122476814
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:43 schreef Duvel het volgende:

[..]

naast nog wat ander afwijkend plaatwerk
  maandag 4 februari 2013 @ 19:44:15 #238
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122476847
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:43 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik heb al in geen maanden meer in een SGMm gezeten, ik mis die bromdingen ;(
Het rijdt goed, maar het zit beroerd. Nog beroerder dan SLT.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122476867
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:42 schreef James1988 het volgende:
SGM ziet er van binnen uit alsof het allemaal maar zo goedkoop mogelijk moest. Dingen maken een tering herrie en van die stoelen krijg je een houten reet :P
  maandag 4 februari 2013 @ 19:44:40 #240
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122476877
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Maar dat zie je niet direct op de foto, behalve misschien dat ventilatieding op de kop.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 19:45:20 #241
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122476922
Je kon de protostellen trouwens altijd luid en duidelijk herkennen: ze hadden andere draaistellen en die klonken of er op elk draaistel een emmer spijkers stond.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 19:46:23 #242
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122476995
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het rijdt goed, maar het zit beroerd. Nog beroerder dan SLT.
Daar geef ik je gelijk in, zowel SGMm als SLT zijn niet echt lekker om een uur in te zitten.
  maandag 4 februari 2013 @ 19:47:19 #243
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122477063
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

Daar geef ik je gelijk in, zowel SGMm als SLT zijn niet echt lekker om een uur in te zitten.
I know. ;(
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 19:49:37 #244
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122477221
Dus waarom dat stelletje klotehorken bij NS nog steeds SLT inzet in de stoptrein tussen Uitgeest en Rotterdam is me een raadsel.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 4 februari 2013 @ 19:50:46 #245
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122477314
Oh, RRF gaat niet meer aan de haal met de SPENO-treinen lijkt het nu op: Per 1-2-2013 heeft LOCON dit vervoer gekregen.
  maandag 4 februari 2013 @ 19:52:22 #246
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_122477437
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:49 schreef Duvel het volgende:
Dus waarom dat stelletje klotehorken bij NS nog steeds SLT inzet in de stoptrein tussen Uitgeest en Rotterdam is me een raadsel.
Men meent daar dat vrijwel niemand van Uitgeest naar Rotterdam hoeft. 99% van de reizigers zouden ergens onderweg nog moeten overstappen (lees: Amsterdam Centraal vanuit Uitgeest gezien), dus SLT is dan de beste optie..

Dit is wel slechts een aanname van mij
pi_122477587
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:43 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als ik het vergelijk met andere foto's, dan lijkt het alsof juist de zwaaizwenkdeuren wat naar achteren zijn verplaatst. Koersrol zit bij de andere inderdaad op de kop.
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Er steekt een ding uit bij kop, bedoel je dat?
pi_122477613
NS_online twitterde op maandag 04-02-2013 om 19:53:37 Update: Amsterdam Muiderpoort-Duivendrecht: er rijden minder treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/z23egl7C #AsdmDvd reageer retweet
  maandag 4 februari 2013 @ 19:55:29 #249
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122477696
Gezellig rond Duivendrecht vandaag.
  maandag 4 februari 2013 @ 19:56:01 #250
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122477739
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:52 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Men meent daar dat vrijwel niemand van Uitgeest naar Rotterdam hoeft. 99% van de reizigers zouden ergens onderweg nog moeten overstappen (lees: Amsterdam Centraal vanuit Uitgeest gezien), dus SLT is dan de beste optie..

Dit is wel slechts een aanname van mij
Ik denk inderdaad dat vrijwel 90 % van de bezetting bestaat uit reizigers met een bestemming of herkomst van een van de stations van Sloterdijk tot Holendrecht.
pi_122477902
Ik neem die verbinding anders vaak zat van Amsterdam CS naar Rotterdam. Duurt praktisch net zo lang en scheelt me een overstap, comfort is wel eens beter geweest maar dat vind ik verder wel oke. Zeker als ik een filmpje bij heb is het wel lekker dat je in een keer kan.
pi_122477976
BBC2 nu:

Railway Walks
20:00 - 20:30

Julia Bradbury takes a series of walks following the old tracks, overgrown cuttings and ancient viaducts of Britain's lost rail empire. Julia walks along the stunning Mawddach estuary in north Wales. The area between Dolgellau and the coastal resort of Barmouth is one of the least visited parts of Snowdonia, but in the 1860s it received a great rush of holidaymakers, taking advantage of the new railway that connected the valley to the cities of England.
dag
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 20:01:03 #253
Maffe Fries
pi_122478056
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:54 schreef lyolyrc het volgende:

Er steekt een ding uit bij kop, bedoel je dat?
onder meer
  maandag 4 februari 2013 @ 20:01:22 #254
200192 Darkwing_Duck
pi_122478081
Wie prefereert een langere reistijd, boven een extra overstap?

Ikke wel, heb een keer Schiedam Centrum - Utrecht CS gedaan over leiden/Adam gewoon omdat ik idd een filmpje wou kijken en toch tijd had...
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 20:03:25 #255
Maffe Fries
pi_122478222
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:49 schreef Duvel het volgende:
ik heb nog nooit met SLeT gereisd. Zal er later dit jaar nog wel eens van komen _O-
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:50 schreef greavy het volgende:
Oh, RRF gaat niet meer aan de haal met de SPENO-treinen lijkt het nu op: Per 1-2-2013 heeft LOCON dit vervoer gekregen.
ah, dat wordt dus weer wat nieuws spotten in Leeuwarden als daar weer wat staat
pi_122478227
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:

Ikke wel, heb een keer Schiedam Centrum - Utrecht CS gedaan over leiden/Adam gewoon omdat ik idd een filmpje wou kijken en toch tijd had...
Buiten geplande rondjes om ga ik altijd recht door zee naar den bestemming. Behalve toen ik vroeger van Amstel naar Alexander ging. Altijd via Utrecht vanwege IC, hekel aan sprinters, zeker zonder wc.
pi_122478292
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

onder meer
Ik zie nu ook op andere foto's dat er een ander soort sleuf bij de kop zit voor de kopdeuren. Dat is bij de nieuwere modellen volgens mij ook veranderd.

Overigens vind ik ICM nog steeds mooi materieel, ook na de modernisering. Ik vermoed dat de ontwerper met een schuin oog naar de Boeing 747 heeft gekeken bij het tekenen van ICM.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 20:04:52 #258
Maffe Fries
pi_122478331
quote:

ik ga voor de kortst mogelijke reistijd
pi_122478459
Chamow!
pi_122479209
quote:
2s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:44 schreef ArnosL het volgende:

[..]

SGM ziet er van binnen uit alsof het allemaal maar zo goedkoop mogelijk moest. Dingen maken een tering herrie en van die stoelen krijg je een houten reet :P
U heeft nog nooit met Plan V gereisd, meneer?
pi_122479429
Plan V zit prima.
  maandag 4 februari 2013 @ 20:18:35 #262
45532 ziggyziggyziggy
pi_122479436
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:04 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik zie nu ook op andere foto's dat er een ander soort sleuf bij de kop zit voor de kopdeuren. Dat is bij de nieuwere modellen volgens mij ook veranderd.

Overigens vind ik ICM nog steeds mooi materieel, ook na de modernisering. Ik vermoed dat de ontwerper met een schuin oog naar de Boeing 747 heeft gekeken bij het tekenen van ICM.
Er was ooit een NS-poster met een Boeing en een ICM, meen ik.
pi_122479459
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Plan V zit prima.
Zie het dikgedrukte gedeelte van de quote in mijn vorige post.
pi_122479555
F
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:18 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Zie het dikgedrukte gedeelte van mijn quote in de vorige post.
Fair enough maar ik hou persoonlijk wel van die herrie. Dan stoor ik me niet aan die rampmongool die tegenover me hard zit te smakken of zit op te scheppen over waar hij zijn leuter in heeft gehangen.
pi_122479593
quote:
6s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:15 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

U heeft nog nooit met Plan V gereisd, meneer?
Ook wel eens, schrok ervan toen dat ding begon te rijden :')
pi_122479695
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:19 schreef DeaDLocK2K het volgende:
F

[..]

Fair enough maar ik hou persoonlijk wel van die herrie. Dan stoor ik me niet aan die rampmongool die tegenover me hard zit te smakken of zit op te scheppen over waar hij zijn leuter in heeft gehangen.
Dat is wel waar, maar tegenwoordig verbloemt de airco het meeste vervelende geluid wel. En anders ga ik zelf ergens anders zitten (of ik zeg er iets van bij bv. te hard geluid uit mp3-spelers).
pi_122479725
Vandaag besloten dat ik over twee weekjes het immense station van Luik ga bezoeken. En ook maar meteen via Brussel naar Roosendaal.
Bij twijfel: gebruik beton.
  maandag 4 februari 2013 @ 20:22:51 #268
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122479736
quote:

Daarom pak ik wel eens de bus vanaf de voordeur naar Amsterdam in plaats van mijn fiets+trein+metro.
pi_122479783
quote:
[ afbeelding ]

Wie kent deze foto nog?

Bizar hoe weinig er veranderd is
pi_122479793
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:22 schreef _JdM_ het volgende:
Vandaag besloten dat ik over twee weekjes het immense station van Luik ga bezoeken. En ook maar meteen via Brussel naar Roosendaal.
Plan je reis wel goed als je dan specifiek met de Benelux wilt, je hebt twee mogelijkheden per dag ;)
pi_122479944
Sloterdijk is in de afgelopen 20 jaar ongelofelijk veranderd:
(vanaf minuut 3).
  maandag 4 februari 2013 @ 20:40:08 #272
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122480989
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:
(vanaf minuut 3).
Sloterdijk vind ik altijd wel een prettig overstapstation.
  Forum Admin maandag 4 februari 2013 @ 20:40:22 #273
pi_122481008
SGM is tot de 70km/u prima, daarna gaan hoor je heel veel windgeruis en worden de motoren veel rauwer. Echt stabiel kan ik ze dan ook niet meer noemen. Dat doet een plan v beter. Toch heb ik iets met zowel plan v als.sgmm. Zo'n sgm tweetje is best rap.
pi_122481023
Eens. Net als Duivendrecht.
  maandag 4 februari 2013 @ 20:45:48 #275
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122481381
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Vanmiddag heb ik die geprobeerd in de avondspits. Komt er een VIRM VI aanzetten richting Groningen.. :|W
pi_122481506
Wat is daar erg aan? Die stopt toch voor jouw deur zo'n beetje?
pi_122481721
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Juist niet, zo tochtig als het maar kan, en door de gekke constructie boven heb je maar 4 paaltjes over het gehele perron om in en uit te checken...
  maandag 4 februari 2013 @ 20:51:29 #278
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122481730
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:47 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wat is daar erg aan? Die stopt toch voor jouw deur zo'n beetje?
Dat het krap is.. Die trein kwam zitvol bij Duivendrecht aan, dan moet een vol perron er nog bij.
  maandag 4 februari 2013 @ 20:53:08 #279
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122481834
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:

Vind je?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122482041
quote:
7s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Vind je?
Ja. Vind ik. Een toegevoegde metrolijn vind ik niet niks. Maar ik wist niet dat verandering zo objectief gemeten moet worden zoals het verschil tussen het huidige Sloterdijk en jouw foto of tussen het oude Rijswijk en het huidige Rijswijk.

Wat een ontzettende vette foto trouwens, is dit een internationale trein of waren ze in die tijd vaker zo kort?
  maandag 4 februari 2013 @ 20:57:24 #281
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122482144
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:56 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja. Vind ik. Een toegevoegde metrolijn vind ik niet niks. Maar ik wist niet dat verandering zo objectief gemeten moet worden zoals het verschil tussen het huidige Sloterdijk en jouw foto of tussen het oude Rijswijk en het huidige Rijswijk.
Zie PI.
quote:
Wat een ontzettende vette foto trouwens, is dit een internationale trein of waren ze in die tijd vaker zo kort?
IC's Zandvoort - Maastricht hadden toen nog genoeg aan vier à zes rijtuigen buiten de spits geloof ik.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122482242
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dat het krap is.. Die trein kwam zitvol bij Duivendrecht aan, dan moet een vol perron er nog bij.
Ah zo. Ja dat is waar. Dat is trouwens m.i.v. de nieuwe dienstregeling vaker zo. De 3600 lijkt ook 20% drukker.

quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:51 schreef the-it het volgende:

[..]

Juist niet, zo tochtig als het maar kan, en door de gekke constructie boven heb je maar 4 paaltjes over het gehele perron om in en uit te checken...
Ik heb geen problemen met tocht en ik hou van een flinke bries ;) Ik stap er alleen maar over dus in- en uitchecken is voor mij geen issue.
pi_122482296
Ik mis plan E en plan W.
  maandag 4 februari 2013 @ 20:59:36 #284
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122482314

Tofheid.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 februari 2013 @ 21:02:48 #285
Maffe Fries
pi_122482516
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:45 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Vanmiddag heb ik die geprobeerd in de avondspits. Komt er een VIRM VI aanzetten richting Groningen.. :|W
volgende keer toch maar naar Zuid reizen :+
  maandag 4 februari 2013 @ 21:17:40 #286
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122483442
quote:
10s.gif Op maandag 4 februari 2013 20:59 schreef Duvel het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Tofheid.
1300! _O_
Ik heb slechts één keer in een trein getrokken door een 1300 gezeten. Dat was in december 2011. Een Pimpel tussen Duivendrecht en Amersfoort.
pi_122483931
Oh jah, jij bent nog vers en jong enzo eah. Ik ging vroeger met papa na het eten treinen kijken in 't Harde en daar stond altijd een containertrien een half uur te wachten op het volgende pad, meestal een 1300 ervoor en we mochten van de meester altijd binnen kijken.
  maandag 4 februari 2013 @ 21:27:02 #288
45532 ziggyziggyziggy
pi_122484152
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 21:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Oh jah, jij bent nog vers en jong enzo eah.
Ach verdomd, de eersten uit de jaren tachtig zijn inmiddels de dertig ook al gepasseerd inderdaad.
  Redactie Sport maandag 4 februari 2013 @ 21:30:20 #289
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122484430
quote:

Ik kan me zo voorstellen dat reizigers uit Groningen naar Den Haag niet gaan overstappen in Zwolle en Utrecht, maar liever 5 minuten langer er over doen..
PM mij!
pi_122484434
Oude foto's zijn altijd gaaf!
pi_122484539
Ik kan me nog goed herinneren dat er gebouwtjes op de perrons stonden waar minder dan een meter loopruimte naast was ^^ En het hele locomotiefscala natuurlijk. En dieseltractie op Zl-Emn.
  maandag 4 februari 2013 @ 21:34:20 #292
200192 Darkwing_Duck
pi_122484736
Openbaar vervoer, of overheidsspeelgoed?

pi_122485890
Duvel? Moar?? Van die oude plaatjes dan eah.
  maandag 4 februari 2013 @ 21:53:31 #294
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122486283
Den Haag en Antwerpen: Wij willen "d'n Amsterdammer" terug
  maandag 4 februari 2013 @ 21:56:14 #295
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122486485
Vandaag de bediening van Shell Pernis even gefotografeerd... Helaas zat de beveiliging van Shell mij aardig op de zenuwen te werken "omdat er niks van Shell in beeld gebracht mag worden". De eerste keer dat ik het hoor, heb nog wel een aantal foto's waar de beveiliging mij gewoon mijn gang liet gaan... Lijkt wel of ze geen donder te doen hebben bij de beveiliging... Ze bleven maar bij mij in de buurt...

DBS 6427 duwt 1 ketelwagen naar Shell Pernis
DBS is net geduwd vertrokken vanaf Emplacement Pernis naar de poort van Shell

De trein ingehaald en deze foto geklikt. Na enkele meters passeert DBS een kleine vestiging van BP aan de rechterkant, terwijl het grootste bedrijf (Shell) in Pernis/Vondelingenplaat links en rechts van de weg zit.

Voor de poort van Shell

DBS 6427 + afvoer Shell
Hier passeert de afvoertrein de aftakking naar de BP die al enige jaren niet meer gebruikt wordt. Het wissel en de sporen zijn wel aanwezig, dus als BP weer wil zijn er mogelijkheden.

DBS 6427 + afvoer Shell
De gewenste foto werd onmogelijk gemaakt door de beveiliging - die voor de vierde keer kwamen zeuren - om te verifiëren dat ik Shell niet in beeld bracht. Hebben zij nou werkelijk niks beters te doen?

Na enkele tientallen meters arriveert de trein op emplacement Pernis, alwaar de trein gecombineerd zal worden met de afvoertrein van Koole Vondelingenplaat en dan naar de Kijfhoek vertrekken.
  maandag 4 februari 2013 @ 21:57:49 #296
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122486616
Als jij op de openbare weg staat kan de beveiliging van Shell je volgens mij weinig maken...
pi_122486630
Heb je de politie gebeld? Wat vanaf de openbare weg zichtbaar is mag je fotograferen.
  maandag 4 februari 2013 @ 21:58:04 #298
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122486631
Ter info: Shell mag je gewoon in beeld brengen vanaf de openbare weg. Geen beveiliger die er wat aan kan doen.
Edit: Oeps. Spuit 11. Sorry :D
  maandag 4 februari 2013 @ 21:59:38 #299
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122486779
Dat dacht ik dus ook... Maar zij zeggen dat het niet mag vanwege "mogelijke acties met verkeerde aard".
  maandag 4 februari 2013 @ 21:59:51 #300
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122486799
Eigenlijk gewoon triest van hun
  maandag 4 februari 2013 @ 22:00:02 #301
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122486806
vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties