Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:07 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Vanaf 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder. Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig.. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 00:09 |
Goede TT ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:09 |
Lees: je weet zelf ook niet wat je van plan bent. Kan me niet herinneren dat NS ooit ZO'N absolute wanprestatie neergezet heeft. En het regent niet, het waait niet, het sneeuwt niet, het vriest misschien een heel klein beetje. | |
DriekOplopers | dinsdag 11 december 2012 @ 00:12 |
Het is ook niet voor niets dat de NS weigert, openheid te geven over de geplande treinlengtes en materieeltypes... | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:13 |
Ja. Men zit compleet met de handen in het haar. Of wou je het anders noemen? ![]() | |
MPG | dinsdag 11 december 2012 @ 00:15 |
Plannen ze dat dan ![]() De IC Venlo - Den Haag van maandag 11.49 uur werd gereden met maar liefst 3 bakken ICMm. Haringen in een ton hebben meer plek ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 11 december 2012 @ 00:15 |
Als men zo met de handen in het haar zit, rest de NS-top maar een ding: bureau leegmaken, bedrijfspas inleveren en naar huis. Eigenlijk drie dingen dus. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 00:16 |
ze willen hier en daar wat mensen de trein uitjagen zodat ze op de kosten kunnen besparen | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:18 |
Wel even langs Fok! lopen voor een volledig verzorgd pek-en-veren-arrangement he ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 00:19 |
Hoe ironisch. Ze besmeurt met pek en veren op een spoorstaaf de stad uit jagen. Gaat er tenminste nog IETS over het spoor ![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 11 december 2012 @ 00:20 |
![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 00:23 |
Leuke TT. ![]() Maar zoals jullie hebben opgemerkt heeft NS hiermee ongelijk: Cisalpino heeft in het verleden al laten zien hoe je met hogesnelheidstreinen van Italiaans fabrikaat een internationale treindienst kan opzetten met een punctualiteit waar de honden geen brood van lusten. In die zin zijn de prestaties van NS Hispeed dus zeker niet volstrekt iets nieuws. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:23 |
Nee maar serieus Mono. DAT ze in de huidige top volledig incapabel zijn om een goed product neer te zetten, dat weet iedereen inmiddels wel. Maar geef dat dan toe op z'n minst ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 00:27 |
Heb je gelijk in Fles, maar je voelt je als reiziger zo in de zeik genomen en vrij machteloos. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:30 |
Nja ![]() Auto kopen maar dan? ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 00:31 |
Of verhuizen naar een land waar het treinverkeer wel serieus wordt genomen en je als reiziger nog wat waard bent ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:33 |
Zwitserland. Luxemburg. Noorwegen, ook leuk ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 00:35 |
Ja inderdaad, jij bent toch ook in Noorwegen geweest? Hoe is dat daar dan zoals jij het hebt mee gemaakt? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:40 |
Daar boek je op internet, krijg je een mailtje "trein 12345 dag zus tijd zo rijtuig dit stoel dat." Je springt gewoon die trein in en gaat zitten De conducteur komt naar je toe "Ben jij Fles? Ja meneer ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 december 2012 @ 00:41 |
Echt... het is toch van de zotten? Had nou niemand van te voren kunnen bedenken dat de reiziger hier echt niets mee kan? De incidentele reiziger al helemaal niet! Je hebt minstens een kwartier overstaptijd nodig om te kunnen snappen wat je moet doen! ![]() ![]() O ja, als je om 23 uur van Enschede Drienerlo naar Deventer wilt is via Zutpen de snelste optie... Dat komt dus neer op: - Drienerlo: inchecken bij NS - Hengelo: uitchecken bij NS, inchecken bij Syntus (daar mogen geen blinden reizen blijkbaar? Chipkaart-paal geeft geen geluid en ook weinig zinnig beeld trouwens) - Zutphen: uitchecken bij Syntus, inchecken bij NS, niet per ongeluk je kaart langs de derde (Arriva) paal halen... - Deventer: uitchecken bij NS Echt, zelfs als je wakker en doorgewinterd treinreiziger bent is de kans op een foutje zo groot... | |
Yreal | dinsdag 11 december 2012 @ 00:43 |
Dat het kut is ben ik met je eens, maar om het nou moeilijk te noemen... | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:43 |
Mooi he ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:44 |
Rijm dit dan eens met "beter voor de reiziger"? | |
DriekOplopers | dinsdag 11 december 2012 @ 00:44 |
ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 00:46 |
Geweldig! Zou hier ook niet kunnen me zo ontzettend veel reizigers. Maar wat tof. Ik denk toch dat ik maar eens een treinvakantie moet gaan doen. Ik wil sowieso nog een beetje reizen voor ik echt aan het werk ga, dus dat combineer ik wel | |
MPG | dinsdag 11 december 2012 @ 00:48 |
En hoeveel keer instaptarief betaal je dan ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:48 |
Drie maal ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 december 2012 @ 00:49 |
subtiel ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 december 2012 @ 00:49 |
Ja, drie keer, maar met dal vrij betaal ik nu dus niks... | |
Yreal | dinsdag 11 december 2012 @ 00:51 |
ja niet he | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 00:58 |
Scar heb jij DalVrij? Ik heb WeekendVrij, en dat is toch wel HEEL veel goedkoper eigenlijk... haal je het er wel uit?? | |
MPG | dinsdag 11 december 2012 @ 01:03 |
DalVrij is 95 eu per maand. Ik denk dat je dat met een ritje of 4 al wel terugverdiend hebt ![]() Het meest geniale aan DalVrij vind ik nog de mogelijkheid om in te klokken in Venlo om 6.29 en dan om 9.07 in Den Haag uit te stappen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 01:05 |
en zo precies de hele spits te overspannen ![]() | |
MPG | dinsdag 11 december 2012 @ 01:06 |
Exact. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 01:06 |
mooi toch? Het moment van inchecken bepaalt het tarief ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 01:07 |
en je kunt meteen weer in daluren verder kachelen na Den Haag ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 01:07 |
Of terug ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 01:10 |
gewoon de hele dag heen en weer pendelen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 01:12 |
maar goed, we kunnen nog wel tien of meer topics vollullen over het (on)gemak van die kaart | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 01:12 |
Ja. Fyra SUCKS. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 01:18 |
ook dat is a never ending story ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 01:29 |
Wat natuurlijk geen enkele reden is om het "er maar niet meer over te hebben" | |
MPG | dinsdag 11 december 2012 @ 01:33 |
Fyra Faalt. Alliteraties FTW. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 01:33 |
FTW FyraTriebWagen ![]() | |
MPG | dinsdag 11 december 2012 @ 01:36 |
FaalTreinWeetje | |
Bitlord | dinsdag 11 december 2012 @ 01:58 |
Uit de Klaagbaak:![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 07:34 |
Het heeft hier gesneeuwd en de NS heeft niet eens zitten snoeien hier... | |
Litpho | dinsdag 11 december 2012 @ 07:39 |
Daar kom ik met deze dienstregeling wel op uit. Auto is een ruim half uur, trein was een krap uur. Is nu een zekere anderhalf uur met regelmatig bonushalf uur (bij meer dan drie minuten vertraging op de terugweg). En dan heb ik alle reizigersonvriendelijke ov-chipkaartperikelen nog genegeerd. | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 07:42 |
Fyragefaal gaat vrolijk verder, de tweede trein naar Brussel van de dag rijdt niet vanwege defect materieel. Reisadvies volgens NS Hispeed? Reis met Fyra naar Breda, stap daar over op een vervangende bus, reis vanaf daar met binnenlandse treinen naar Brussel ![]()
| |
Duvel | dinsdag 11 december 2012 @ 08:22 |
Blijkbaar een bende, die nieuwe dienstregeling. Nog geen last van gehad. OK, in de spits de trein van Utrecht naar Den Haag rijden met twee stellen ICMm (incl. overstappers naar Rotterdam tot aan Gouda) is niet bijzonder ruim, maar toch. Een collega van mij klaagt wel over DD-AR in de IC Rotterdam - Utrecht, maar ja, da's zijn probleem. | |
Duvel | dinsdag 11 december 2012 @ 08:23 |
Overigens ben ik van mening dat de OV-chipkaart verwoest moet worden. | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 08:25 |
Deels mee eens: het ding is ideaal van reizen van A naar B (vanwege automatisch opladen), maar zeker niet geschikt om als enige vervoerbewijs te hebben. | |
zoem | dinsdag 11 december 2012 @ 08:31 |
Tussen DH en R'dam rijdt maar de helft van de treinen door een defecte bovenleiding. Sinds de nieuwe dienstregeling alleen maar vertragingen gehad ![]() Vanochtend stond ik weer te twijfelen of ik wel had ingecheckt ![]() | |
JDude | dinsdag 11 december 2012 @ 08:44 |
Hopelijk hebben ze wel geregeld dat die bussen over de busstrook van de E19 mogen, anders pak je nog een extragratis halfuur file mee voor knooppunt Antwerpen-Noord. | |
JDude | dinsdag 11 december 2012 @ 08:46 |
Ik heb mijn anonieme OV-chipkaart 3 (drie!) keer kunnen gebruiken, toen kon ik 'm alweer opsturen want defect. Meteen ook mijn laatste geweest. | |
Duvel | dinsdag 11 december 2012 @ 08:58 |
Ik ben mijn anonieme kaart verloren in de ICE. ![]() | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 09:01 |
Die vervangende bus in Breda naar Antwerpen scheen ook lang op zich te hebben laten wachten. ...... | |
DaMart | dinsdag 11 december 2012 @ 09:03 |
De conductrice had vanochtend toch wat moeite met station Halfweg-Zwanenburg omroepen. "Deze trein stopt nog in Haarlem-Spaarnwoude, Haarlem uhm.... *2 minuten stilte*... Deze trein stopt nog in Haarlem-Spaarnwoude, Haa... Ha... Halfweg...-Zwanen..burg - Amsterdam Sloterdijk en eindpunt Amsterdam Centraal." | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 09:12 |
T doet me eigenlijk hier aan denken | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 09:29 |
Is die strook niet alleen voor lijnbussen dan? | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 10:00 |
Jaaaa automatisch opladen waarom doen we dat niet? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 10:05 |
Oh geeft niet hoor: NMBS en NS HiSpeed zijn tevreden over de start van de internationale Fyra ![]() Echt waar, je kunt rustig klikken, er zit geen Rick Astley onder. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 december 2012 @ 10:11 |
Jammer. Dan klik ik maar niet. | |
DriekOplopers | dinsdag 11 december 2012 @ 10:11 |
Idioten. Onze pissige reactie hier: http://www.voorbeterov.nl/ | |
Pikhoofd | dinsdag 11 december 2012 @ 10:20 |
Sta ik zo in Sassenheim bij de spoorwegovergang, die tussen Leiden en Haarlem. Komt er over het rechterspoor (die waar normaal treinen naar Haarlem rijden) een NID, de spoorwegovergang bleef open, maar ging op het laatste moment dicht doordat er ook een sprinter op het andere spoor uit Haarlem kwam. Zit er geen beveiliging op een overgang voor als een trein uit de andere richting komt? | |
Sandrvich | dinsdag 11 december 2012 @ 10:22 |
"De Morgen" is inmiddels het dagelijks aan het bijhouden: Dag 1: http://www.demorgen.be/dm(...)eerste-werkdag.dhtml Dag 2: http://www.demorgen.be/dm(...)ingen-met-Fyra.dhtml Dag 3: http://www.demorgen.be/dm(...)chnisch-defect.dhtml Dan kun je dit bericht toch onmogelijk serieus nemen: http://www.treinreiziger.(...)ationale_fyra-144803 ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 10:23 |
betonblok van hier tot Tokyo voor hun kop | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 10:24 |
Ik moet zeggen dat vanochtend de treindienst op Zwolle - Emmen goed verlopen is, al is er nu wel een aanrijding die het treinverkeer deels platgelegd heeft | |
Pino112 | dinsdag 11 december 2012 @ 10:24 |
Sjongejonge, tis wel weer raak vanochtend. Springer/ongeval bij Meppel en eentje bij Herfte. | |
Flodder450 | dinsdag 11 december 2012 @ 10:32 |
![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 december 2012 @ 10:35 |
Ja, dat haal ik er makkelijk uit. ![]() Mijn spreadsheet houdt al twee jaar al mijn treinreizen bij, inclusief de kosten die ik in theorie zou maken met alle verschillende NS abonnementen. Op dit moment is dal vrij het voordeligst met mijn huidige reisgedrag (zo'n 1600km per maand, vooral in de avonduren en in het weekend): kosten per gemaakte spoorkilometer dit jaar: • Dal Vrij: ¤0,08 • Voordeelurenkaart: ¤0,10 • Weekend Vrij: ¤0,10 • Dal Voordeel: ¤0,11 • Altijd Voordeel: ¤0,11 • Voltarief: ¤0,16 • Altijd Vrij: ¤0,18 Incidenteel komen daar voor deur-tot-deur vervoer nog kosten voor OV-fiets, tram of bus bovenop, maar dan nog kan het voor mij qua kosten niet uit om ook maar over een auto na te gaan denken. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 december 2012 @ 10:36 |
Een overweg hoort gewoon dicht te gaan als er een trein aankomt, ongeacht van welke kant die komt. Pas als die trein is gekeerd op de vrije baan, kan dat anders zijn, maar dat gebeurt normaal niet zomaar. Stopte die NID misschien eerst nog langs een perron? Dan kan er een stop-door-schakeling in zitten, waardoor die overweg niet minutenlang dicht ligt. Zie hier voor meer over een stopdoor. [ Bericht 4% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 11-12-2012 10:47:45 ] | |
KomtTijd... | dinsdag 11 december 2012 @ 10:38 |
ook last van ja. Dacht ik even mooi van de nieuwe dienstregeling te gaan genieten (geen overstap meer) krijg je dit. En Aanvullend een wisselstoring bij leiden. ![]() [..] ik vind dat inchecken way handiger dan iedere keer naar de automaat anders. Alleen laatst wist ik niet meer zeker of ik ingecheckt had dus hield ik m er nog een keer voor. "u bent al ingechecked" ok mooi. Word ik in de trein gecontroleerd, 3x raden: niet ingechecked. Gelukkig kon hij in de geschiedenis wel zien dat ik inderdaad wel langs de paal was geweest, dus het was goed... maar wel weer zo'n vage bug. | |
Duvel | dinsdag 11 december 2012 @ 10:39 |
Overigens ben ik van mening dat de OV-chipkaart verwoest moet worden. | |
Dos37 | dinsdag 11 december 2012 @ 10:39 |
ook een wisselstoring tussen Apeldoorn en Amersfoort | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 10:50 |
Koel! Mag ik eens een template van dat sheetje? ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 december 2012 @ 10:51 |
Jawel, ga ik vanmiddag wel even voor je regelen! | |
KomtTijd... | dinsdag 11 december 2012 @ 10:53 |
Je wordt ook depressief van al die vertragingen! Overigens hilarische gezichten op leiden als je mensen vertelt dat deze trein NIET naar amsterdam gaat, maar WEL naar Schiphol en Groningen. Does not compute ![]() | |
KomtTijd... | dinsdag 11 december 2012 @ 10:55 |
Als ze het zo konden maken dat de pas zelf een display had met je saldo en of je ingechecked bent, vond ik het serieus een geniaal ding. | |
zoem | dinsdag 11 december 2012 @ 10:56 |
Jawel, maar bij vrij reizen is het (*@!^# irritant ![]() QFT Of een reader ofzo, net zoals je met je bankpasje kunt doen. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 10:57 |
tsja, ze zijn gewend dat iedere IC naar het zuiden naar Den Haag CS of HS vertrekt en naar het noorden iedere IC naar Amsterdam gaat. Daar is nu wat verandering in gekomen. Kwestie van gewenning. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 december 2012 @ 10:58 |
Dat is niet helemaal waar want ze hadden al een jaar een IC naar Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Almere en Lelystad. | |
KomtTijd... | dinsdag 11 december 2012 @ 11:00 |
zou ook een hoop schelen ja. Liefst gewoon in je smartphone dan, al zal dat hardwarematig wel lastig zijn... misschien een qr code op de pas en een koppeling met de database van TLS ofzo. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 11:01 |
Ja of naar Alphen of naar Bodegraven of naar Woerden of naar Vleuten, bijvoorbeeld ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 11:01 |
ik zie het. Ik dacht dat die trein ook nog naar Amsterdam CS reed ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 11:02 |
Kratje wedden dat je dan "om veiligheidsredenen niet bij die (je eigen) gegevens mag"? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 11:02 |
Ik zie IC he, geen stoptrein die de naam IC draagt | |
Pikhoofd | dinsdag 11 december 2012 @ 11:03 |
Nee, het perron is een kilometer verderop en ook aan de verkeerde spoorrichting | |
Viezze | dinsdag 11 december 2012 @ 11:03 |
Die mogelijkheid is er al (gebruik zelf OV butler). Alleen die data loopt natuurlijk achter. | |
KomtTijd... | dinsdag 11 december 2012 @ 11:06 |
zal de privacy police het ongetwijfeld niet mee eens zijn ja. Maar volgens mij moet je best iets kunne verzinnen met identificatie op basis van pasnummer+telefoonnummer, icm eenmalig inloggen met DigiD ofzo. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 11:09 |
jamaar als dan je pas EN je telefoon gejat wordt ![]() DAN KAN EEN DIEF ZIEN DAT JE VORIGE WEEK IN BUS 19 GEZETEN HEBT ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 december 2012 @ 11:10 |
De NS geeft zelf dit antwoord op de vraag: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/index.html Ik wil graag controleren of ik ingecheckt ben, hoe doe ik dit? Dit kunt u controleren door nogmaals uw OV-chipkaart bij de kaartlezer te houden. Dat kan, zolang u dit binnen 3 minuten na inchecken doet én bij dezelfde kaartlezer als waar u al ingecheckt bent. In dat geval blijft de check-in staan. Let op, u wordt uitgecheckt als u: 1) het ná 3 minuten doet of 2) als u het bij een andere kaartlezer doet, of 3) als een andere reiziger in de tussentijd dezelfde kaartlezer heeft gebruikt. Conclusie: zak maar in de stront, je zou misschien een feature die per ongeluk in/uit-checken moet voorkomen kunnen misbruiken om te kijken of je ingecheckt bent, maar de kans dat dat niet het gewenste effect heeft is 99%. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 11:14 |
Ja, dat is wel het slechtst mogelijke antwoord idd ![]() Je kunt er beter mee naar een KAARTautomaat lopen, want daar kun je het ook na 3 minuten nog zien. Daar kun je het altijd zien ![]() Dus in Dronten moet je dan even drie kwartier wachten tot je aan de beurt bent he ![]() | |
MPG | dinsdag 11 december 2012 @ 11:16 |
Twente steekt 3,5 ton in extra treinen Hengelo | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 11:18 |
Wacht, wat? ![]() ![]() Ik snap wel wat je bedoelt, maar op deze manier staat het een beetje raar. Maar misschien kun je eens aan een treinreiziger in Deventer vragen hoe die dat aan zou pakken ![]() | |
KomtTijd... | dinsdag 11 december 2012 @ 11:20 |
In Hoevelaken mag je dan 25 minuten lopen naar de AH, hopen dat die open is, en daar het ov-chipkaart laadpunt gebruiken ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 11:21 |
Daar staat helemaal geen automaat?? ![]() | |
KomtTijd... | dinsdag 11 december 2012 @ 11:22 |
Ik heb ze niet kunnen ontdekken nee. ik had al laten zien hoe sfeervol dat station er uit ziet toch? | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 11:22 |
Staat alweer een Fyra stil door defect | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 11:25 |
Dat is de overdekte en multifunctionele, flexibel in te delen stationshal, gheschickdt voor al uwe feeschten ende paertyen? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 11:25 |
geweldig. Kun je een mooie spooktocht organiseren ![]() | |
KomtTijd... | dinsdag 11 december 2012 @ 11:27 |
Ik weet vrij zeker dat ik als ik niet toevallig een zaklamp bij me had, die donkere tunnel aan de achterkant nooit als ingang geidentificeerd had. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 december 2012 @ 11:28 |
Bij Hoevelaken waren ze afgelopen vrijdag nog bezig met een hijskraan om de voetgangersbrug over de A1 af te maken, daar moest blijkbaar nog een heel stuk brug-dek ingetakeld worden... | |
KomtTijd... | dinsdag 11 december 2012 @ 11:29 |
Die brug kon ik nog niet overheen zondag. Ook wel typisch dat die brug aanzienlijk hoger is dan de autoviaduct ernaast. Niet iedereen heef traplopen als hobby. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 11:30 |
dat boeit niet ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 12:01 |
En Fyra 9228 staat stil bij Breda. Zou om 10u41 vanaf Amsterdam vertrekken, dat werd al +15. | |
Flodder450 | dinsdag 11 december 2012 @ 12:04 |
Nieuwe stofzuigerzak misschien? | |
Flodder450 | dinsdag 11 december 2012 @ 12:06 |
![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 11 december 2012 @ 12:07 |
Dan vraag ik mij af waarom Breda niet in dat lijstje staat. ![]() | |
Fred | dinsdag 11 december 2012 @ 12:15 |
http://www.ns.nl/storingen/index.form#prio-36164 * FredvZ was onbedoeld ramotoerist... de trein staat vlak voor een overweg en vond het al zo vreemd dat de trein zo lang stil stond. geen sein in de buurt. werd pas duidelijk toen er met veel sirenes voertuigen van de politie, ambu, brandweer en prorail aankwamen. | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 12:24 |
Uit het artikel: Bijna driekwart van alle reizigers weggejaagd dus. Dat is toch wel een prestatie van formaat. ![]() ![]() P.S. Het mag dan wel een zondag zijn geweest, maar aan de Hanzelijn en de drukte voor de kaartjesautomaat van Dronten te zien, zou je in dit geval juist extra drukte verwachten. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2012 12:25:36 ] | |
dennistd | dinsdag 11 december 2012 @ 12:27 |
Zie het FP-meldtopic in FOK, heb daar even wat wijzigingen neergezet ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 december 2012 @ 12:37 |
Reizen van Deventer naar Utrecht via Hengelo is behoorlijk idioot. Ik neem aan dat het gaat over reizigers vanuit Twente richting Arnhem die nu niet meer zo snel via Deventer kunnen reizen en maar met het regionale treintje moeten. Klopt dat? | |
dennistd | dinsdag 11 december 2012 @ 12:56 |
Deze alinea klopt voor geen meter: een reiziger die vanuit Deventer via Hengelo naar Utrecht reist? ![]() Zo moet het zijn: De NS heeft in de nieuwe dienstregeling de intercity's tussen Enschede en Deventer ongeveer een kwartier verschoven. Hierdoor is de overstap op station Deventer vanuit Enschede richting Arnhem nu 16 minuten, waar dit er tot zondag nog twee waren. Voor reizigers vanuit Enschede en Hengelo is het daarom nu veel sneller om via de lijn Hengelo-Zutphen naar Arnhem en verder zuidwaarts te reizen. De treinen van Syntus zitten daardoor op deze lijn plotseling nog voller dan ze al waren | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 12:57 |
Was vanmorgen even in de stad (Lelystad) om nieuwe schoenen te kopen voor bij mijn pak. (morgen bruiloft van mijn broer), en ik keek uit op het station. Mijn hart maakte toch wel een sprongetje om tenminste majesteuze ICM's te zien binnenkomen ipv ouwe mddm troep ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 december 2012 @ 13:18 |
Pssst. Een groot deel van het ICM is meer dan 15 jaar ouder dan de mDDM's. Niet verder vertellen hoor! | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 13:19 |
Dat zal ongetwijfeld, maar die ICM's zitten nog fatsoenlijk en zien er een stuk beter uit dan die graffiti besmeurde meuk | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 13:20 |
Blijkbaar. Maar ja, FP he ![]() | |
Peter | dinsdag 11 december 2012 @ 13:26 |
Zo beter? | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 13:33 |
Nee. Voor die route is het geen alternatief namelijk, zie reisplanner. Het gaat om de route naar Arnhem. En het komt doordat de overstapknoop verneukt is. En het heeft dus geen flikker te maken met hoeveel treinen er al of niet van Deventer naar Utrecht rijden ![]() | |
Christiaan | dinsdag 11 december 2012 @ 13:37 |
Lekker met z'n tweeën een dagje naar Brussel op en neer. Dat kostte voorheen voor een enkele reis: - NL gratis (SOV) - ¤0 - Roosendaal - Essen - ¤2 - Go Pass België - ¤5 ----------------------------------------- ¤7 voor een enkele reis p.p. oftewel 28 euro, 0x overstappen, directe intercity. Duur: 2.56 De keuze die we nu hebben: Fyra Amsterdam - Brussel: - ¤25 --------------------------------------------------- ¤25 voor een enkele reis p.p. oftewel 100 euro totaal retour, 0x overstappen, directe intercity. Duur: 2.01. Of, voor hetzelfde bedrag als voorheen: ¤7 p.p, 28 euro totaal retour, 2x overstappen, deel van de reis in boemeltje die overal stopt, zeer korte overstaptijd waardoor de kans op missen v/d trein groot is en je 1 uur vertraging hebt. Duur: 3.35 WTF?! Dus óf een prijsstijging van 357%, met een Fyra waarbij je niet eens telefoonbereik hebt voor 50 minuten tijdswinst, of 40 minuten later aankomen, 3x overstappen, rotboemeltje, risico op nog 1 uur extra... | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 13:38 |
Welkom bij Fyra. Met de complimenten van de inhalige concessieverlener, de Staat der Nederlanden. | |
zoem | dinsdag 11 december 2012 @ 13:38 |
De kapotte bovenleiding tussen DH en R'dam is nog steeds niet gemaakt. Dat ding is al kapot sinds vanochtend half 7. Prognose 16:00 ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 13:38 |
Goedemorgen ![]() En dan ga je er vanuit dat Fyra vlekkeloos en punctueel rijdt en zo allemaal natuurlijk he ![]() | |
Peter | dinsdag 11 december 2012 @ 13:39 |
| |
Christiaan | dinsdag 11 december 2012 @ 13:39 |
Dat wilde ik er ook nog bijzetten, maar toen bedacht ik me dat de Benelux daar ook geen held in was ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 13:40 |
De voornaamste reden dat de Beneluxtrein zo vaak te laat was of uitviel is omdat de spoorwegen dat ding jarenlang als een bastaardkind hebben behandeld i.p.v. als de kip met gouden eieren die het was. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 13:42 |
Als je t zo bekijkt moeten we dus op zeer korte termijn ook nog vrezen voor het boemeltje Roosendaal - Antwerpen. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 13:44 |
ik denk dat zeker overdag het een verbinding had kunnen zijn die 2x/uur reed. Mits ze er wat meer aandacht aan hadden besteed | |
ReisT | dinsdag 11 december 2012 @ 13:45 |
Ik snap het nog steeds niet, de route via Hengelo-Zutphen was altijd al de snelste manier om in Arnhem te komen. Alleen het verschil in reistijd is nu iets groter geworden (was 8 minuten, nu 16 minuten verschil). | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 13:46 |
Oh, absoluut. Het rollend materieel voor die verbinding stamt uit de jaren 80 en zal binnen nu en 10 jaar ook wel verdwijnen. Het nieuwe NMBS-materieel kan niet onder 1500 volt rijden (de Desiro heeft een onderspanningsbeveiliging) dus dat wordt 'm ook niet. Een halfuurdienst op het hele traject is misschien een beetje overdreven. Is er echt zoveel vraag naar? | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 13:50 |
niet op alle tijdstippen, maar volgens mij puilde het ding wel regelmatig uit. Een strakke, lange en punctuele trein had nog meer reizigers opgeleverd en misschien zoveel dat het op een aantal tijdstippen een halfuursdienst had kunnen zijn. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 13:53 |
Dat ding zat altijd stamphoerig vol. Elke keer weer. En altijd heel veel mensen met heel veel koffers. Oh ja en vanwege gare tractie en steile tunnel konden ze niet langer dan 7 bakken zijn. Kijk als je achter een traxx 12 bakken kunt hangen en dat werkt, is een uurdienst wel genoeg. | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 13:57 |
Dat is waar, maar die trein werd ook behoorlijk vaak voor binnenlands verkeer gebruikt. Een HLE 11.8 heeft beschikking over 3130 kW wanneer deze op vol vermogen kan rijden. Bij een Traxx is dat 5600 kW. Trekkracht: 234 kN voor de 11.8 tegenover 300 kN voor een Traxx. 10 bakken moet met een Traxx makkelijk kunnen - tijdens de Olympische spelen hebben er een aantal treinen met 10 bakken gereden omdat reizigers gestapeld op de bagagerekken lagen onderweg naar de Eurostarterminal. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 13:59 |
Nou en? ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 14:00 |
Er rijden nu 4 intercities per uur tussen Amsterdam en Dordrecht, waarvan er 2 doorgaan naar Vlissingen. Zou er op dit moment nog steeds zo'n vervoerbehoefte zijn dat 2x per uur een Benelux gerechtvaardigd is op het binnenlandse traject? | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 14:02 |
Vast niet, maar daar gaat het natuurlijk ook totaal niet om ![]() Het gaat om de mogelijkheden die we hebben om naar België te komen. Die raken ineens gecrippled. En zonder goede reden. | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 14:02 |
Dat ben ik met je eens! De huidige situatie is absurd. Al is het best wel leuk om Rotterdam - Antwerpen in 35 minuten te doen. Het kan nog wat sneller, maar tijdens de heenreis viel de trein even stil. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 14:03 |
Aan de andere kant zie je gebeuren dat de IC Berlijn, in plaats van 1 van de 4 treinen per 2 uur Hengelo - Amsterdam, nu EXTRA als 5e trein per twee uur op die as gaat rijden. Wordt ook gewoon voor binnenlands verkeer gebruikt. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 december 2012 @ 14:05 |
Hij wordt zelfs door NS aangewezen als de mogelijkheid om van Hengelo / Almelo / Deventer etc, zonder overstap naar Amsterdam Centraal te kunnen komen. | |
Lindstrøm. | dinsdag 11 december 2012 @ 14:08 |
Vraagje: ik moet zometeen met de trein van 14.50 van Utrecht naar Groningen. Weet iemand of dit een Koploper zal zijn? | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 14:08 |
Nee, dat weet je maar nooit. Maar de kans is aanzienlijk. Al kan het ook VIRM zijn. | |
Lindstrøm. | dinsdag 11 december 2012 @ 14:14 |
Oke, bedankt. | |
Flodder450 | dinsdag 11 december 2012 @ 14:15 |
Naar alle waarschijnlijkheid géén fyra | |
Doc__Zenith | dinsdag 11 december 2012 @ 14:15 |
Van Hengelo naar Amsterdam zou ik die 4x overstappen nemen via Mariënberg ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 14:18 |
Vanaf half april is het vaak handiger om de stopper naar Zwolle te nemen en dan door de polder te gaan | |
lyolyrc | dinsdag 11 december 2012 @ 14:19 |
Als de planning op waarisdetrein.nl klopt, dan wordt het VIRM. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 14:20 |
staat gepland met VIRM | |
DriekOplopers | dinsdag 11 december 2012 @ 14:21 |
Straks in het Vragenuurtje Tweede Kamer ook vragen over de slechte start van Arriva. Live via Nederland 1 en ook via tweedekamer.nl. Indien mogelijk: kijken dus! | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 14:26 |
Ik zit voor de TV. Thanks voor de tip. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 14:27 |
eerst nog ff kijken wat Tjibbe Joustra te zeggen heeft | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 december 2012 @ 14:29 |
Ik kreeg zondag ook al een interessant reisadvies voor Leiden - Deventer: via de Hanzelijn zonder overstap naar Zwolle, en daar de trein richting Roosendaal pakken. Duurde 5 minuten langer dan Leiden - Schiphol - Amersfoort - Deventer, maar was (op het gekozen half uur) 1 overstap minder. | |
dennistd | dinsdag 11 december 2012 @ 14:34 |
Het heeft helemaal niks te maken met minder trein tussen Deventer en Utrecht. Het gaat om de overstap van Enschede naar Arnhem in Deventer, die voorheen 2 minuten was en nu 16 minuten is. Daardoor is het veel sneller om met Syntus via Hengelo-Goor-Zutphen te reizen, waardoor ook veel meer mensen die trein nemen. Die trein zat in de spits altijd al tjokvol, en komt nu dus nog voller. | |
dennistd | dinsdag 11 december 2012 @ 14:36 |
Het rapport over de botsing in Amsterdam is trouwens net uitgekomen: http://www.onderzoeksraad(...)NL_web_beveiligd.pdf | |
DriekOplopers | dinsdag 11 december 2012 @ 14:44 |
Schiphol weer plat... Op last van de brandweer. | |
Peter | dinsdag 11 december 2012 @ 14:47 |
Dat staat er nu toch? staan meer dingen in 1 alinea.. | |
Bitlord | dinsdag 11 december 2012 @ 14:50 |
Rechts de krappe eenzitter in de 2e klasse van de VIRM die de enige reiziger fataal is geworden op 21 april jl. Op die toch al krappe plaats ga ik niet meer zitten als de trein vooruit rijdt. Te zien is dat je op deze plek nog meer opgesloten zit, aangezien de leuning bij de wand ontbreekt en het een 1 ipv 2 zitter is. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 14:51 |
Interesting ![]() | |
Salatrel | dinsdag 11 december 2012 @ 14:57 |
ik zeg alle tafeltjes verwijderen uit de 2e klas | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 15:08 |
Geen seinen meer plaatsen, werkt beter ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 15:09 |
Geen treinen meer laten rijden. heb je ook geen ongelukken op het spoor meer | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 15:11 |
precies, en ruimte over voor meer asfalt ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 december 2012 @ 15:13 |
Dan moet je eerst al het spoor weghalen... Nu kun je nog steeds twee auto's op elkaar laten crashen op een spoorwegovergang ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 11 december 2012 @ 15:14 |
En dan autobahn stijl. ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 15:14 |
daar hebben de spoorwegen dan niets meer mee te maken | |
KomtTijd... | dinsdag 11 december 2012 @ 15:31 |
Ik pas sowieso nooit in dat stoeltje, met mijn benen naar voren zit ik klem tegen die stoel ertegenover, en benen ergens opzij wegleggen is ook geen optie met die leuning. | |
ArnosL | dinsdag 11 december 2012 @ 15:32 |
Volgens de telegraaf wordt de aanleg van atb-cv over het hele land uitgebreid. Lag dat er nog niet overal en hoe zit het met het ertms waar zoveel over te doen was een paar maanden terug? Dat willen ze toch ook al gaan aanleggen geloof ik, dus is het dan niet handiger om de treinen van de NS daar mee uit te rusten ipv nu nog weer atb-vv te gaan gebruiken? | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 15:39 |
ATB-Vv is voor de korte termijn, ERTMS voor de lange termijn | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 15:43 |
Op elk nieuw aan te leggen spoor is het aanleggen van ERTMS verplicht van de EU. Vervanging van ATB baanvakken komt uiteindelijk wel. Is er al iets bekend van een schema welke baanvakken als eerste worden gedaan? (Datum zal nog wel niet bekend zijn gok ik maar zo). | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 december 2012 @ 15:45 |
En ik denk dat ATB-vv een tikje goedkoper aan te leggen is dan ERTMS... | |
dennistd | dinsdag 11 december 2012 @ 15:48 |
Het was altijd al een kutplek, maar nu dus nog kutter... De toelichting van de OVV erover:
| |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 15:54 |
Toch leuk dat ERTMS: http://afdelingen.kivinir(...)S_Key_management.pdf![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 december 2012 @ 16:07 |
Maar de conclusie is nu dus eigenlijk dat we niet meer mogen verwachten dat een machinist stopt voor een rood sein als dat niet op een logische plek is. Ehm... minimaal op remwegafstand van een geel sein vind ik persoonlijk wel een logische plek. | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 16:33 |
ZLSM krijgt financiële steun provincie De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) uit Simpelveld krijgt 2 ton overbruggingskrediet van provincie en gemeenten Simpelveld, Kerkrade, Gulpen-Wittem en Valkenburg. Hiermee kan de toeristische stoomtrein een faillissement afwenden. Gedeputeerde Staten heeft dat vandaag, dinsdag 11 december, beslist. De ZLSM verkeert in acute geldnood en vroeg provincie Limburg en de vier gemeenten die langs het Miljoenenlijntje liggen financiële steun om de eerste vier maanden van 2013 door te kunnen komen. 150.000 euro komt van de provincie, 50.000 euro van de vier gemeenten. Gedeputeerde Staten bogen zich vandaag dinsdag 11 december, over het voorstel en stemden in met het overbruggingskrediet.De belangrijkste afweging is de toeristische en economische betekenis van de ZLSM voor de regio Zuid-Limburg en behoud van dit stuk cultureel erfgoed. Bron: De Limburger | |
dennistd | dinsdag 11 december 2012 @ 16:40 |
Zijn ze voor vier maanden dan 200.000 euro kwijt? Dat lijkt me nogal veel eerlijk gezegd... | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 16:41 |
Waarschijnlijk nog wat openstaande rekeningen..... De komende maanden rijden ze ff niet. | |
zoem | dinsdag 11 december 2012 @ 16:43 |
NS en Prorail onder verscherpt toezicht | |
Flodder450 | dinsdag 11 december 2012 @ 16:43 |
Welke gladjakkert heeft DAT goedgekeurt, dat zie je toch aankomen dat da harstikke fout gaat? | |
V2 | dinsdag 11 december 2012 @ 16:45 |
Ik heb daar vaak genoeg gezeten, en er echt nog nooit bij nagedacht. | |
ArnosL | dinsdag 11 december 2012 @ 16:47 |
Ah ok, ik dacht dat ze al zeer binnenkort gingen beginnen met ERTMS aanleggen ![]()
Nu kiezen ze volledig voor hun werkzaamheden in plaats van de reiziger? ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 16:54 |
Dat gaat nog lang duren. Eerst moet Prorail het geld overal en nergens vandaan harken, vervolgens moet NS en de andere vervoerders hun materieel aanpassen met ETCS om op ERTMS te kunnen rijden. Dan moeten er nog een hele zooi aan machinisten worden opgeield voor ERTMS 3 factoren , het duurt dus ook minimaal 3 keer zo lang als zou moeten. | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 16:55 |
Jij misschien niet, maar voor ingenieurs is de combinatie van tafeltjes en botsveiligheid niks nieuws. Ik heb onlangs nog een documentaire gezien over botsveiligheid en treinen en daar werd het ook in genoemd. Ging om deze documentaire: Edit: Dat van de tafeltjes is bij deel 4, rond 1:00. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2012 16:57:50 ] | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 16:57 |
ProRail is er niet voor de Reiziger. De taak van ProRail is een veilige en goede bereidbaarheid van het spoor. Daar komt nergens een taak met reizigers in voor. De vervoerders zijn er voor de Reiziger. Wanneer gaan we dat eens leren? | |
V2 | dinsdag 11 december 2012 @ 17:06 |
Ja okee, daar heb je wel een punt. Maar het is niet zo (vind ik) dat elke noob dit had kunnen verzinnen ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 17:06 |
http://www.dichtbij.nl//h(...)oltunnel-update.aspx Brandmelding en ongeluk in Schipholtunnel [foto-update] 112 | 11 december 2012 | reageer | Door Nicolai Brannan, dichtbijredacteur SCHIPHOL - [update 15.08 uur] Een brandmelding in de Schipholtunnel heeft dinsdagmiddag rond 14:45 het treinverkeer doen platleggen. De NS verwachtte de problemen rond 16.00 uur te hebben opgelost, maar het treinverkeer is inmiddels weer op gang gebracht. De tunnel is al tijden een plaag van (valse) brandmeldingen. Ongeluk Op de A4, in de Schipholtunnel, vond dinsdagmiddag op precies hetzelfde tijdstip een ongeluk plaats. Vermoedelijk zit daar één of meerdere personen bekneld. De hulpdiensten zijn, waaronder de brandweer, zijn aanwezig. Komt dus door een ongeluk op de nabijgelegen A4, niks in de spoortunnel aan de hand. | |
Litpho | dinsdag 11 december 2012 @ 17:07 |
Zo gauw de vervoerders ophouden met de Reiziger voor te houden dat de Reiziger iets te schaften heeft met hun onderaannemers, of dat nou ProRail, Strukton of TLS is. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 17:12 |
En daarmee begaat NSR een grote fout. Want NSR is er voor de reiziger. Treintjes laten rijden, treintjes op voldoende sterkte, reizigersinformatie is sinds kort ook bij hun gesettled. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 december 2012 @ 17:12 |
Wat hierboven staat roept Prorail zelf graag ja. Maar als je goed in de regelgeving duikt dan zie je dat de feitelijke functie het veilig faciliteren van treinbewegingen is. Een treinpadenleverancier dus, geen spoortjespoetser. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 17:13 |
En dan is ProRail nog steeds niet voor de reiziger. Alleen voor het mogelijk maken van het laten rijden van treintjes voor de Reiziger, waar nog steeds de vervoerder verantwoordelijk voor is. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 december 2012 @ 17:16 |
Er staan wat zaken in het rapport die in de praktijk nauwelijks uitvoerbaar zijn inderdaad. Toch staan er ook best interessante zaken in over de "hele minutenplanning" bijvoorbeeld. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 december 2012 @ 17:17 |
Maar dat klopte jouw stelling niet op het deel na dat ze er niet voor de reiziger zijn. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 17:19 |
Mijn beide posts vullen elkaar aan ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 17:23 |
conflictvrij plannen rijmt zo nu en dan niet met zoveel mogelijk treinen laten rijden. Tegenwoordig wordt zelfs al in seconden gerekend om alles te laten passen, maar ik begrijp dus dat de inspectie dit liever niet heeft | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 17:24 |
Nieuwtje. Wellicht morgen ook aangepaste dienstregel ivm verwachte winterweer. | |
KomtTijd... | dinsdag 11 december 2012 @ 17:24 |
Hadden ze dat niet vorige week al moeten plannen dan? | |
Litpho | dinsdag 11 december 2012 @ 17:26 |
De volslagen minachting waarmee het NSR management de reiziger behandelt doet anders vermoeden. Als je met NSR het rijdend personeel bedoelt, ja, dan meestal wel. Maar die hebben de wanconstructie OV-chipkaart voor self-loading cargo niet bedacht. Of goedgekeurd. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 17:27 |
en dat terwijl er nauwelijks iets valt ... | |
zoem | dinsdag 11 december 2012 @ 17:30 |
Lijkt me sterk. Het KNMI geeft aan dat er in het N en O kans is op een bui t/m 20:00 vandaag. Daarna alleen nog mogelijk glad doordat het 's nachs licht vriest. Morgen is het ruim bove nul. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 december 2012 @ 17:30 |
De grap is.. Dat in de planning alles op hele minuten is afgerond. Alleen rijtijden tussen punten worden in seconden berekend. Soms moet je door de minutenmethode een keuze maken tussen 2 en 3 minuten waar de daadwerkelijke benodigde tijd 1:56 is. Drie minuten is dan erg overdreven. Twee minuten is krap waardoor je misschien vertraging veroorzaakt wat later... Het probleem is alleen dat verkeer altijd spreiding kent t.o.v. planning waardoor er toch weer een later... ontstaat. | |
Litpho | dinsdag 11 december 2012 @ 17:30 |
Melanie moedigt duidelijkheid aan, dus als je de dienstregeling kan versimpelen heeft iedereen daar baat bij. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 17:33 |
Kunnen ze dat systeem niet aanpassen naar halve minuten dan? | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 17:34 |
NS en ProRail nemen maatregelen na kritisch rapport treinbotsing Amsterdam dinsdag 11 december 2012 Vlak voordat zaterdag 21 april 2012 twee treinen bij Amsterdam Westerpark met elkaar botsten, merkte noch de machinist, noch de verkeersleiding, noch de beveiligingstechniek op dat een van beide treinen door een rood sein was gereden. Vanwege werkzaamheden aan het spoor was de dienstregeling bovendien te krap gepland. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag in het rapport ‘Treinbotsing Amsterdam Westerpark’. Het onderzoek laat ook zien dat NS meer moet doen om letsel bij reizigers te beperken. Door de treinbotsing tussen een sprinter en een intercity raakten op 21 april tenminste 190 van circa 425 inzittenden gewond, van wie ruim 20 ernstig. Eén van de ernstig gewonde reizigers overleed de dag na het ongeval. Op de dag van het ongeval was er door werkzaamheden slechts 1 spoor beschikbaar, waardoor treinen van beide richtingen over hetzelfde spoor moesten. De dienstregeling was die dag te krap gepland, waardoor de hele dag veel rode seinen nodig waren om het treinverkeer veilig te laten verlopen. De machinist van de sprinter maakte een vergissing en reed op dit traject een rood sein voorbij, waardoor de sprinter en de intercity frontaal op elkaar af reden en uiteindelijk botsten. Waarschuwing Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft NS aan zijn machinisten onvoldoende duidelijk gemaakt dat zij na het passeren van een geel sein hun volledige aandacht op het volgende sein moeten richten. De machinist krijgt momenteel ook geen waarschuwing als het mis gaat. De aangepaste planning die NS vanwege de werkzaamheden had gemaakt, was strijdig met de planningsnormen van spoorbeheerder ProRail. Automatisch stilstand NS en ProRail moeten volgens de Onderzoeksraad zorgen voor een conflictvrije planning en uitvoering van het treinverkeer. Verder wil de Onderzoeksraad dat NS een systeem invoert dat waarschuwt bij het naderen en passeren van een rood sein. ProRail moet zorgen dat treinen automatisch tot stilstand worden gebracht als een machinist door rood dreigt te rijden, dat de treindienstleiders dan worden gewaarschuwd en dat de seinen voor inhalende of tegemoetkomende treinen automatisch op rood worden gezet. NS en ProRail hebben inmiddels aangekondigd een belangrijk deel van deze aanbevelingen over te nemen. Een overzicht van maatregelen die NS en ProRail nemen: • Bij een aangepaste dienstregeling wordt er extra tijd gereserveerd om treinen te laten kruisen of te passeren. Als er bij werkzaamheden of verstoringen rode seinen moeten worden ingepland, gebeurd dat alleen op logische plaatsen (zoals stations en wachtsporen). Nu kan dat ook op onverwachte of onlogische plekken gebeuren. • De spoorbranche is gaan werken met een nieuw plansysteem (Donna) dat risico's op gevaarlijke situaties in het spoorboekje dagelijks herkent en dit actief meldt aan de planners, waar dit voorheen handmatig gebeurde. • Nieuwe alarmeringssystemen voor treinpersoneel om machinisten te waarschuwen dat er een rood sein aankomt. ProRail voert een automatisch alarmeringssysteem in dat waarschuwt als een trein door rood is gereden en op een andere trein dreigt te botsen, zodat de treindienstleider machinisten tijdig kan waarschuwen. • Er wordt extra geïnvesteerd in het beveiligingssysteem ATB-vv, dat ook bij lagere snelheden (< 40 km) een trein stilzet bij een te snelle nadering van een rood sein. Landelijk zijn eind 2012 ongeveer 1700 seinen uitgerust met ATB-vv. Komend jaar wordt 25 miljoen euro gebruikt om dit aantal verder uit te breiden met circa 800 seinen. NS en ProRail willen het vangnet van ATB-vv bovendien nog verder vergroten. Daarvoor zal de spoorbranche een voorstel voorbereiden voor de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Systemen werkten deels De Onderzoeksraad heeft echter ook kritiek op de botsveiligheid van treinen. Het valt op dat één van beide treinen weliswaar beschikt over voorzieningen om de impact van botsingen te beperken zoals crash-absorbers, maar dat deze maatregelen slechts gedeeltelijk werken bij een botsing van twee verschillende treintypes. Zorgplicht NS heeft zich bij de aanschaf en revisie van treinen beperkt tot de wettelijke technische minimumeisen. De Onderzoeksraad concludeert dat NS hiermee geen invulling gaf aan de wettelijke zorgplicht om treinen zo veilig mogelijk te maken. De inspectie Leefomgeving en Transport heeft NS niet aangesproken op zijn wettelijke zorgplicht voor de botsveiligheid van treinen, aldus de raad. Bron | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 17:37 |
dat zij zich als een simpele ziel gedraagt hoeft nog niet te betekenen dat je de reiziger daar mee op moet schepen | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 17:39 |
Men gaat onderzoek naar een keerspoor te Wijchen aan de lijn Nijmegen - Den Bosch getuige deze aanbesteding. Wist niet of dit al bekend was. | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 17:40 |
Dit baart me wel zorgen. Gezien dat Prorail ook amper nog controle uitvoert op de infra. Daar waar controles vroeger dagelijks gebeurde op bepaalde baanvakken, naar wekelijks, naar maandelijks, naar halfjaars, naar jaarscontrole naar uiteindelijk geen controle, en pas vervanging als het kapot is. Dat lijkt me niet de manier van: Het treinverkeer op een zo velig mogelijke manier laten rijden. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 december 2012 @ 17:40 |
Als er iets niet duidelijk is, is het een dienstregeling waar je niet op kan vertrouwen doordat je niet mee kan of doordat er veel vertragingen ontstaan omdat die laatste drie mensen zich er met veel pijn en moeite tussen proberen te proppen in de trein. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 17:41 |
Que?! Onderbouw eens.? | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 17:43 |
Melanie is een heks die met fakkels en hooivorken uit het infrastructuurwereldje moet worden verjaagd. Voorgoed. | |
#ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 17:45 |
Bronnen kan ik niet één twee drie geven, daar kom ik nog op terug. Controles komen gewoon amper nog voor. Het is voor Prorail goedkoper om iets te vervangen als het kapot is, dan om de zoveel tijd te controleren. Een spoorverzakking gebeurt niet zomaar. zo zijn er wel meer. Dit is gehoord van één van mijn mentormachinisten die zelf nog regelmatig voor Strukton rijdt. Daarbij zeggende: Er is natuurlijk wel onderhoud uiteraard, maar de controle is op veel plekken gewoon helemaal weg. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 17:46 |
als dat waar is dan is dat schandalig. Het is misschien voor de korte termijn wel goedkoper, maar op lange termijn kan het de veiligheid van het spoor in gevaar brengen | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 17:47 |
Toch kan ik je niet vertellen dat dit absoluut niet waar is. De videoschouwtrein rijdt op alle drukke baanvakken iedere week, minder drukke baanvakken om de twee weken. Verder is er de halfjaarlijkse RCF-inspectie, de kwartjaarlijkse loopschouw. Je gaat mij niet vertellen dat er niet genoeg inspecties zijn hoor.. ![]() | |
HaverMoutKoekje | dinsdag 11 december 2012 @ 17:56 |
Hellup! De Ns ontvoert mij naar Weesp. Ik wil niet naar Weesp maar van schiphol naar Adam Rai ![]() ![]() ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 17:56 |
Eerder uistappen? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 17:57 |
Nee ik ook niet. Beetje goedkoop om achteraf te gaan schreeuwen. | |
Kwaliteit | dinsdag 11 december 2012 @ 17:59 |
![]() | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 18:00 |
Nadat de woordvoerder van NS Hispeed gisteren al verkondigde dat we in Nederland echt een heel unieke HSL hebben, beweren de Belgen nu dat de V250 wat kinderziektes heeft en net als een nieuwe auto is. Daar moet je even aan wennen.![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 18:02 |
ik ben benieuwd of ze het over een maand nog roepen ![]() | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 18:03 |
![]() ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 18:03 |
Die mensen moeten op staande voet ontslagen worden wegens grove minachting van de reiziger. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 18:04 |
AL die mensen ![]() | |
Kwaliteit | dinsdag 11 december 2012 @ 18:04 |
oke iemand kan mij uitleggen hoe ik morgen SNEL naar Antwerpen kan gaan vanaf Dordrecht met de trein? met de internationale trein was ik 45 min onderweg... er zijn geen alternatieven? (behalve die klote stoptrein waar je meer dan een uur in zit bij roosendaal). dan pak ik de auto maar | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 18:06 |
Niet het rijdend personeel, wel het management. Die Nijenrode-kutjes en Rotterdam Business School-stropdassen. | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 18:06 |
Gewoon de stoptrein nemen. Of met de Fyra, waar je ongetwijfeld geen zin hebt gezien de huidige punctualiteit ![]() | |
HaverMoutKoekje | dinsdag 11 december 2012 @ 18:07 |
Dan moet die KUT trein wel stoppen!!!!!!!! | |
Kwaliteit | dinsdag 11 december 2012 @ 18:07 |
Ja handig de Fyra, moet ik eerst helemaal naar Rotterdam reizen (kost me 20 minuten) om daar vervolgens weer op mijn trein te moeten wachten en nog extra betalen ook. Ik ben niet achterlijk | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 18:09 |
Omdat NS Reizigers niet verwacht het DDM-1 voorlopig nodig te hebben, heeft VolkerRail al diverse stammen DDM-1 naar Nijmegen gebracht om op te bergen aldaar. Zouden inmiddels al 3 stammen heen gegaan moeten zijn, binnenkort volgen er nog minimaal 4 stammen (transport per 2 stammen steeds). De vrijgemaakte ruimte op de Dijksgracht wordt gebruikt voor de ICRm-Prio stammen van de Benelux voorlopig te stallen. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 18:09 |
Dann ziehen Sie bitte die Notbremse ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 18:10 |
Ja. Niet. Slim plan ![]() | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 18:10 |
Zelf kom ik uit Zwijndrecht, en ga gewoon via Roosendaal. Via Roosendaal naar Antwerpen is maar een kwartier langer uit Zwijndrecht, vanuit Dordrecht maar 10 minuten langer als de Fyra, omdat je eerst naar Rotterdam moet én daar een beroerde overstap hebt. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 18:12 |
Ja, behalve als vlakbij het voormalige Kapellenbos die AM75 onder 37 jaar onderhoudsgebrek en een Super Heavy Crush Load aan reizigersaanbod, finaal in elkaar knettert, en daar geen telefoon in de buurt is om ook maar een vervangende bus op te trommelen, laat staan dat die bus daar kan KOMEN ![]() | |
Kwaliteit | dinsdag 11 december 2012 @ 18:14 |
Dit zegt toch al genoeg? Met de IC was ik er in nog geen 45 minuten, reizen voelde aan als halfuurtje. Nu hele omwegen.... wat denken ze hiermee te bereiken? | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 18:14 |
![]() Die AM75 is betrouwbaarder als de Fyra hoor Fles | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 18:14 |
Zoveel mogelijk reizigers in die stinkfyra krijgen natuurlijk. | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 18:14 |
Reizigers pesten. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 18:15 |
Ja, toen er drie man en een halve kip in zat ja. | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 18:17 |
Varkensneus is nog steeds niet uitgevallen afgelopen dagen, de Fyra al meerdere keren ![]() En naar de punctualiteit verder maar niet te kijken win je altijd reistijd met de stoptrein ![]() | |
zoem | dinsdag 11 december 2012 @ 18:20 |
Ze waren het bijna vergeten, maar de dagelijkse (wissel)storing rond Schiphol is weer van de partij. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 18:25 |
Is bij Riekerpolder Aansluiting. Vanochtend was het een 1:39 wissel bij Bijlmer Arena. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 18:26 |
En zou dat geholpen hebben dan, bij een tijdelijk geplaatst sein wegens werkzaamheden? ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 18:28 |
NS gaat nu een systeem inbouwen in alle treinen die dat opmerkt. Best wel gek eigenlijk dat dat er nooit is geweest.. | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 18:29 |
Vandaag ging CapTrain naar EBS op de Europoort om weer een nieuwe sleep graanwagens te brengen. Een aparte combinatie, zeker omdat deze locs geen detectiewagen nodig hebben.![]() CapTrain naar EBS met graan Hierbij zat de machinist in de locomotief, en de rangeerder reed met een auto voor de trein uit om de wissels goed te leggen indien nodig en de overwegen te sleutelen :lol: De trein hoefde dus niet te stoppen. Ging zo wel razendsnel. Personeel wilde naar huis zeker :lol: Ik vraag mij sterk af of zoiets mag, omdat er maar zeer beperkt zicht is. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 18:29 |
Kost vast goedkoper dan een plee in een SLT. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 18:31 |
Kost goedkoper? ![]() Allebei komt eraan dus heb geduld, van het een merken we direct wat, van het andere niet ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 december 2012 @ 18:31 |
Daarvoor wordt het normale wijzigings- en terugwijzigingstraject gevolgd. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 18:31 |
Elders staat ook nog wel een interessante passage.Sorry hoor, maar dat is nogal wat, wat daar staat ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 18:32 |
Behalve als je tegen een rood sein aan staat te pissen dan ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 18:33 |
Is dat dat ding dat "niet voldoet aan de wet" volgens ILT? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 18:34 |
je zou juist bij tijdelijke seinen extra maatregelen verwachten | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 18:36 |
Gevolg is iig dan één-sporige buitendienststellingen verleden tijd zijn, tenzei ATB-vv. Hierdoor zullen baanvakken nog vaker voor onderhoud op slot gaan.. ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 december 2012 @ 18:38 |
Er wordt hetzelfde mee omgegaan als bij het verplaatsen of nieuw plaatsen van seinen. Inclusief het bijbehorende papierwerk naar de vervoerders en treindienstleiders. Dat is best een hoop. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 december 2012 @ 18:38 |
Volgens mij gaat het meer over het plannen van de dienstregeling en de controle daarvan. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 18:39 |
![]() Hierbij de passage over de wetsovertreding zoals in rapport terug te vinden. | |
dennistd | dinsdag 11 december 2012 @ 18:41 |
Het sein is niet tijdelijk geplaatst, het was alleen een sein dat rood was terwijl het normaal gesproken eigenlijk altijd groen of geel is. | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 18:44 |
mja, eensporige buitendienststellingen waren sowieso al erg schaars in Nederland vanwege alle maatregelen die er rond werkzaamheden getroffen moeten worden | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 18:47 |
Dat valt wel mee hoor, zijn er nog genoeg over. | |
Gutz | dinsdag 11 december 2012 @ 18:51 |
Het is weet gezellig druk op station Roosendaal met wethandhavers. Helicoptertje in de lucht. Ik denk dat er zo weer een kernafval ritje kop gaat maken op Roosensaal. | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 18:51 |
Toch langer Nachtnet in Brabant De provincie Brabant wil dat reizigers de komende drie jaar toch vrijdagnacht en zaterdagnacht tot 04.00 uur met de trein naar de Randstad en Schiphol kunnen reizen. De provincie had eerder besloten om het Nachtnet te beperken tot 02.00 uur, omdat er maar weinig reizigers gebruik van maken. Verzet In veel Brabantse gemeenten was verzet tegen dat besluit. Gedeputeerde Staten heeft nu besloten om ruim 800.000 euro uit te trekken om de verbinding in stand te houden. Vijf betrokken gemeenten, waaronder Eindhoven, Tilburg en Den Bosch, betalen ieder 73.000 euro. Vanaf juni Het voorstel wordt vrijdag in de Commissie Mobiliteit en Financiën van de provincie besproken. Als het wordt aangenomen, kan het volledige Nachtnet vanaf 9 juni opnieuw in de dienstregeling van de NS worden opgenomen. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 18:52 |
Vriend van mij heeft vanavond de laatste Fyra (Antwerpen v. 21:57), ik ben benieuwd of hij huis nog haalt ![]() | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 18:58 |
Is niks over te vinden, maar is goed mogelijk ja. Er scheen vandaag al diverse keren een 6400 van DBS heen en weer gereden hebben daar. Vaak word dat als schouwlok gebruikt. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 18:59 |
Mansveld: Strukton te voorbarig over onderhoudscontracten Onderhoud | Laatst gewijzigd:11-12-2012 15:54 | Thomas van Belzen | Den Haag - Voorbarig en onvoldoende gefundeerd. Zo noemt staatssecretaris Mansveld (spoor) de conclusies van Strukton Rail en FNV over de spoorveiligheid met betrekking tot de prestatie gerichte onderhoudscontracten (pgo’s) van ProRail. Strukton schreef de Tweede Kamer twee weken geleden een alarmbrief. De spoorbouwer waarschuwt daarin voor ongelukken die het lage prijsniveau van onderhoud met zich mee zouden brengen. Mansveld sluit zich vooralsnog aan bij de drie andere grote spoorbouwers die de aanpak met pgo’s ondanks verbetermogelijkheden wel toejuichen. In een brief aan de Kamer benadrukt Mansveld dat ProRail gunt op basis van de economisch meest voordelige aanbieding. Aanleiding voor de ophef is de aanbesteding van pgo Eemland. Een externe partij onderzoekt die aanbesteding. | |
Piles | dinsdag 11 december 2012 @ 19:00 |
Deze dan lijkt me: http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=21247 ? | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 19:00 |
Aja, is dus zo. Weer heerlijk beveiligd dus allemaal daar. | |
Bitlord | dinsdag 11 december 2012 @ 19:20 |
Wel leuk dat ze op pagina 29 van het rapport nog een foto van mij gebruikt hebben ![]() | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 19:22 |
HKX heeft inmiddels in de Hamburg-Keulen Express al 8(!) verschillende materieeltypes gebruikt. En nog beschikken ze niet over vaste rijtuigenstammen. Tot nu toe zijn er door defect materieel oid geen treinen opgeheven bij HKX, je kreeg wel mogelijkheid tot omboeken naar DB of geld terug. Bron: Drehscheibe-magazin met StaVaZa 1-12-2012 | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 19:33 |
Gaaf! | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 19:36 |
Blijft een gek idee dat als mijn ex die ochtend niet gezegd had dat ze naarmij kwam ik gewoon in die intercity had gezeten :S | |
greavy | dinsdag 11 december 2012 @ 19:41 |
Ik had bijna in die SLT gezeten, maar vlak voor Muiderpoort bedacht ik me, en ben te Muiderpoort de trein uitgegaan voor de EETC leegmat rit met een 1200. Zou eerst ri. Uitgeest voor de Flabaka (kalk- en staaltrein), en dan had ik in deze Splinter blijven zitten ... | |
GlenSpey | dinsdag 11 december 2012 @ 19:48 |
Ze heeft je leven gered! Goeie reden om weer bijelkaar te komen... ![]() | |
Viezze | dinsdag 11 december 2012 @ 19:52 |
Een leegmat rit, een ex...niet de eerste dingen / mensen waar je aan denkt die je leven kunnen redden ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 19:54 |
Nou ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 20:02 |
Eerste dakdeel op Den Haag Centraal Gepubliceerd op 11 december, 2012 door ProRail. ![]() De bouw van het nieuwe station Den Haag Centraal heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: het stalen geraamte van het dak is klaar. Gisternacht was een bijzondere nacht: de eerste glazen dakdelen konden worden ingehesen. Om 23.15 uur werd het eerste zogenaamde ‘wybertje’ ingehesen, drie kwartier later het tweede. Betrouwbaar De bouw van het nieuwe dak is bijzonder, omdat we tussen alle reizigers door op een veilige manier een nieuw station bouwen, zonder erg veel overlast te veroorzaken. ProRail werkt met deze bijzondere bouw ook aan een betrouwbaar spoor: treinen kunnen de hele periode gewoon volgens schema blijven rijden. Soms is de hal een weekend dicht; en ’s nachts is de hal ook afgesloten. Reizigers kunnen dan bij hun treinen komen via een speciaal aangelegde loopbrug over de sporen. Aandacht Er was veel aandacht voor de plaatsing van de dakdelen: wethouder van Stadsontwikkeling, Volkshuisvesting en Integratie van Den Haag Marnix Norder en president directeur Marion Gout-van Sinderen keken samen met een flinke vertegenwoordiging van de pers vanaf het tijdelijke dak toe hoe de laatste fase van de bouw van het glazen dak inging. Glazen dak Het glazen dak van het station zal bestaan uit 220 verschillende dakdelen (wybertjes). Deze worden dan misschien wel ‘wybertje’ genoemd, maar hebben per stuk maarliefst een gewicht van 6000 kilo. Ze zijn 8 bij 12 meter groot. Na de plaatsing van het eerste wybertje, zal de komende tijd het hijsen in de nachtelijke uren beginnen. Per nacht worden er ongeveer 10 wybertjes op zijn plek gehesen. Verwachting is dat begin maart 2013 alle wybertjes op hun plaats liggen. Nieuw stationsgebouw Den Haag Centraal krijgt in 2014 een compleet nieuw stationsgebouw waar al het openbaar vervoer bij elkaar komt. Het dak van de hal wordt volledig gemaakt van glas en wordt 22 meter hoog. De nieuwe openbaar-vervoer-terminal is nodig omdat er steeds meer mensen gebruik maken van het station. Er maken hier nu al iedere dag meer dan 190.000 mensen gebruik van het station. ProRail bouwt het nieuwe station in opdracht van gemeente Den Haag. NS draagt zorg voor de bouw van nieuwe winkels in de hal. Bron | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 20:04 |
Geldt daar niet zoeen leukleuk overstapadvies voor? Of is dat lading waar ze WEL ontzag voor hebben op het spoor? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 20:05 |
HIJ HANGT OPSEKOP MAN!! DAT GAAT TOCH NOOIT PASSEN ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 20:06 |
Kwartslag met de klok mee ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 20:08 |
Oh zijn het ruiten ja? Ziet eruit als een parm ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 20:09 |
ProRail mag doorgaan met onderhoudscontracten Gepubliceerd op 11-12-2012 om 15:08 ProRail mag doorgaan met Prestatie Gericht Onderhoudscontracten (PGO). Er is geen reden om deze manier van aanbesteden van het spooronderhoud stop te zetten. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer. Strukton Rail wilde dinsdag niet reageren op de brief van de staatssecretaris. Mansveld vindt de conclusies van Strukton Rail dat het lager prijsniveau van onderhoud zal leiden tot vertragingen op het spoor en veiligheidsrisico’s onvoldoende gefundeerd en voorbarig. Strukton Rail riep eind vorige maand in een brief aan de Tweede Kamer op om alle aanbestedingen van het spooronderhoud inclusief de lopende procedure bij Amersfoort (PGO Eemland) stil te leggen. Vakbond FNV Spoor sluit zich hierbij aan. Contractvorm De overige spooraannemers VolkerWessels, BAM en Asset Rail zeggen dat zij de visie achter de contractvorm juist steunen met het oog op vernieuwing, innovatie en efficiency-verhoging bij het onderhoud van het spoor. Volgens de staatssecretaris gunt ProRail haar onderhoudscontracten op basis van de ‘economisch meest voordelige prijs’ en niet op basis van de ‘laagste prijs’. Daarbij zou de spoorbeheerder kijken naar de beste prijs-kwaliteit verhouding. Commissie Kuiken De commissie Kuiken constateerde eerder in een onderzoek naar onder meer spooronderhoud dat er een prijsdaling heeft plaatsgevonden bij de PGO-aanbestedingen ten opzichte van de vroegere onderhoudscontracten (OPC). Volgens Mansveld heeft dat te maken met marktwerking en een andere inrichting van werkzaamheden. Bij de PGO-contracten wordt meer uitgegaan van preventief in de plaats van correctief onderhoud, stelt de staatssecretaris. Het kabinet nam eerder de aanbeveling van de commissie over om de effecten van de betrekkelijk nieuwe PGO’s in 2015 te toetsen. Prijsniveau De staatssecretaris vindt het verstandig is dat ProRail en de betrokken aannemers hebben afgesproken het aanbestedingsproces van het spooronderhoud bij Amersfoort te laten auditen. Omdat het beroepsproces tegen de gunningsbeslissing nog loopt wil Mansveld hier verder niet op ingaan. ProRail werkt sinds enkele jaren met PGO-contracten. Het idee daarbij is dat ProRail het onderhoud aanstuurt op basis van de geleverde prestatie. Aannemers zouden daarbij meer vrijheid krijgen om de werkwijze en werkmomenten te bepalen. Organisatie Strukton Rail zegt dat ProRail het prijsniveau van het spooronderhoud met PGO op 25 tot 40 procent van de totale kostprijs vaststelt. Vakbonden stellen dat de PGO’s ertoe leiden dat spoorbedrijven gedwongen worden om naar de eigen organisatie te kijken. Dit zou vanwege de huidige economische situatie steeds vaker betekenen dat werknemers worden ontslagen. Bron | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 20:11 |
Dakelementen zijn het, deels van glas ja ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 20:12 |
Ik had het over de vorm, civieler ![]() | |
zoem | dinsdag 11 december 2012 @ 20:28 |
![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 20:49 |
Via Somda: Huidig Fyra Materieel gebruik: Huidig gebruik van het materieel: Trein 1: omloop, actieve dienst Trein 2: omloop, actieve dienst Trein 3: omloop, actieve dienst Trein 4: reserve Amsterdam Trein 5: reserve Brussel Trein 6: onderhoud Trein 7: onderhoud | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 21:06 |
Onderhoud? Wat? De 5-kilometerbeurt? ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 21:09 |
![]() Echt serieus, het word steeds gekker ![]() Want daar is nog geen in/uitcheckpaal? Het was toch vooral het pappen en nathouden van de locs om dat toen al de fyra wou gaan rijden, en toen dat er dus niet kwam werden er maar Traxxen voor gehangen omdat het èecht niet meer ging met die oude meuk? Dat was het toch? Die AM75 zijn toch zo "simpel" qua techniek dat ze zonder enige aanpassing op het Nederlandse net kunnen rijden qua spanning, alleen op half vermogen? Zoeiets was het toch met dat materieel? Over welke tunnel ging het dan? Thx voor de kijktip, die gaat bekeken worden indien tijd ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 21:10 |
Die van Antwerpen Centraal. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 21:13 |
Maar toen ik nog jong was, was die tunnel er niet, en ging ie door berchem, behalve in het weekend, dan maakte ie kop in Centraal. En toen wassie ook al zo kort... | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 21:14 |
Toen zat er een gare 25.5 voor die helemaal het vermogen van een opwindblikautootje kon leveren? ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 21:16 |
Die locs zaten er toch al vanaf 1986 voor? | |
Peterselieman | dinsdag 11 december 2012 @ 21:18 |
als het goed is moeten ze nu het dubbele kunnen halen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 21:20 |
Awesome ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 december 2012 @ 21:23 |
Bron: http://www.treinreiziger.(...)yra_reizigers-144810 Ik zeg: Koffie! ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 21:26 |
Maar zoiets ZELF bedenken, dat lukt niet ![]() | |
HaverMoutKoekje | dinsdag 11 december 2012 @ 21:27 |
Ik heb nog geen dag meegemaakt zonder vertragingen met de nwe dienstregeling, maar vandaag was wel heel extreem. Ik zeg ook: gratis koffie ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 21:27 |
Ja ik wel! Vandaag de erste dag van de nieuwe drgl dat ik niet in een trein zit ![]() | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 21:28 |
Morgen naar Amersfoort, overstap 6 minuten op Sloterdijk. Fingers crossed! | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 21:29 |
Zal wel cross wezen toch? Lijkt me geen probleem. | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 21:31 |
Zeer zeker, heb hem voor andere reizigers dit jaar ook nog niet de mist in zien gaan hoor. Helaas weet je het maar nooit bij de NS. Stiekem hoop ik op een storing te Weeps of Hilversum. Benieuwd hoe we er dan gaan komen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 21:34 |
ja en als je dan in Utrecht staat een springer bij Den Dolder. Kun je nog net via Baarn overal tussendoor slalommen, met nog 8000 anderen die ook die kant op moeten ![]() | |
Anno1982 | dinsdag 11 december 2012 @ 21:41 |
Tussen Amersfoort en Utrecht reist niet zo veel meer hoor, want NS denkt dat dat tegenwoordig allemaal via de Hanzelijn gaat ofzo. (Dat neem ik tenminste aan, gezien de korte treintjes die ze daar in deze dienstregeling inzetten) | |
b2py | dinsdag 11 december 2012 @ 21:42 |
Ik heb in ieder geval mijn werkschoenen aan! ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 december 2012 @ 21:42 |
Oh ja klopt idd. Dat die totaal ergens anders ligt boeit ook verder niet. Er wordt ook met droge ogen verkondigd dat Weert - Neerpelt er nooit zal komen "want we hebben de Fyra al". Zo denkt men daar gewoon. Echt. | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 21:47 |
Niks gebaar, even wennen of kinderziektes. Het is tijd dat de concessieverlener eens daadkrachtig optreedt. Binnen 1 maand merkbare verbetering bij Fyra, anders spullen inleveren en het spoor verlaten. Het is genoeg geweest. | |
James1988 | dinsdag 11 december 2012 @ 21:47 |
En weer vol ![]() |