abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120175944

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Vanaf 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120176015
Goede TT ^O^
pi_120176048
quote:
Je vertelt gewoon niet wat je van plan bent, de reiziger voor treindienst aan te bieden: dan word je er ook niet op afgerekend.
Lees: je weet zelf ook niet wat je van plan bent. Kan me niet herinneren dat NS ooit ZO'N absolute wanprestatie neergezet heeft. En het regent niet, het waait niet, het sneeuwt niet, het vriest misschien een heel klein beetje.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120176157
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2012 23:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het (niet) rijden van treintjes is imo belangrijker geworden dan wat de reiziger wil. Zie ook de grote hoeveelheid materieel dat nu langs de baan staat terwijl redelijk wat treinen in de ochtendspits uitpuilen.
Het is ook niet voor niets dat de NS weigert, openheid te geven over de geplande treinlengtes en materieeltypes...
pi_120176192
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:12 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Het is ook niet voor niets dat de NS weigert, openheid te geven over de geplande treinlengtes en materieeltypes...
Ja. Men zit compleet met de handen in het haar. Of wou je het anders noemen? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 december 2012 @ 00:15:37 #6
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_120176280
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:12 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Het is ook niet voor niets dat de NS weigert, openheid te geven over de geplande treinlengtes en materieeltypes...
Plannen ze dat dan :? ?

De IC Venlo - Den Haag van maandag 11.49 uur werd gereden met maar liefst 3 bakken ICMm. Haringen in een ton hebben meer plek :X ...
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_120176281
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. Men zit compleet met de handen in het haar. Of wou je het anders noemen? :?
Als men zo met de handen in het haar zit, rest de NS-top maar een ding: bureau leegmaken, bedrijfspas inleveren en naar huis. Eigenlijk drie dingen dus.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 00:16:45 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120176340
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:12 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Het is ook niet voor niets dat de NS weigert, openheid te geven over de geplande treinlengtes en materieeltypes...
ze willen hier en daar wat mensen de trein uitjagen zodat ze op de kosten kunnen besparen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120176405
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:15 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Als men zo met de handen in het haar zit, rest de NS-top maar een ding: bureau leegmaken, bedrijfspas inleveren en naar huis. Eigenlijk drie dingen dus.
Wel even langs Fok! lopen voor een volledig verzorgd pek-en-veren-arrangement he ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120176464
quote:
3s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wel even langs Fok! lopen voor een volledig verzorgd pek-en-veren-arrangement he ^O^
Hoe ironisch. Ze besmeurt met pek en veren op een spoorstaaf de stad uit jagen.
Gaat er tenminste nog IETS over het spoor :')
  PR/Manusje van alles dinsdag 11 december 2012 @ 00:20:59 #11
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_120176514
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:19 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Hoe ironisch. Ze besmeurt met pek en veren op een spoorstaaf de stad uit jagen.
Gaat er tenminste nog IETS over het spoor :')
:')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_120176606
Leuke TT. :D

Maar zoals jullie hebben opgemerkt heeft NS hiermee ongelijk: Cisalpino heeft in het verleden al laten zien hoe je met hogesnelheidstreinen van Italiaans fabrikaat een internationale treindienst kan opzetten met een punctualiteit waar de honden geen brood van lusten. In die zin zijn de prestaties van NS Hispeed dus zeker niet volstrekt iets nieuws. :+
pi_120176632
Nee maar serieus Mono. DAT ze in de huidige top volledig incapabel zijn om een goed product neer te zetten, dat weet iedereen inmiddels wel. Maar geef dat dan toe op z'n minst 8)7 En ga niet eoa schaap achter een microfoon zetten "Nee hoor alles gaat goed en tsja alles is nieuw en we hadden dit nergens anders van kunnen leren" want dan zet je je complete publiek gewoon neer als een stel achterlijke mongolen. En dat is toch iets waarvan je zegt "zou 'k mee oppassen".

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120176774
Heb je gelijk in Fles, maar je voelt je als reiziger zo in de zeik genomen en vrij machteloos.
pi_120176885
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:27 schreef Monopoly het volgende:
Heb je gelijk in Fles, maar je voelt je als reiziger zo in de zeik genomen en vrij machteloos.
Nja -O-

Auto kopen maar dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120176925
Of verhuizen naar een land waar het treinverkeer wel serieus wordt genomen en je als reiziger nog wat waard bent :P Bestaan die landen? Enige waar ik aan denk is Japan
pi_120176964
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:31 schreef Monopoly het volgende:
Of verhuizen naar een land waar het treinverkeer wel serieus wordt genomen en je als reiziger nog wat waard bent :P Bestaan die landen? Enige waar ik aan denk is Japan
Zwitserland. Luxemburg. Noorwegen, ook leuk ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120177053
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zwitserland. Luxemburg. Noorwegen, ook leuk ^O^
Ja inderdaad, jij bent toch ook in Noorwegen geweest?
Hoe is dat daar dan zoals jij het hebt mee gemaakt? :) Ben ik wel nieuwsgierig. De beleving met de kennis van hoe het hier gaat tegenover hoe het daar gaat.
pi_120177185
Daar boek je op internet, krijg je een mailtje "trein 12345 dag zus tijd zo rijtuig dit stoel dat."

Je springt gewoon die trein in en gaat zitten

De conducteur komt naar je toe "Ben jij Fles? Ja meneer :Y Okee hier is je kaartje" O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120177216
Echt... het is toch van de zotten? Had nou niemand van te voren kunnen bedenken dat de reiziger hier echt niets mee kan? De incidentele reiziger al helemaal niet!
Je hebt minstens een kwartier overstaptijd nodig om te kunnen snappen wat je moet doen! :N


O ja, als je om 23 uur van Enschede Drienerlo naar Deventer wilt is via Zutpen de snelste optie... Dat komt dus neer op:
- Drienerlo: inchecken bij NS
- Hengelo: uitchecken bij NS, inchecken bij Syntus (daar mogen geen blinden reizen blijkbaar? Chipkaart-paal geeft geen geluid en ook weinig zinnig beeld trouwens)
- Zutphen: uitchecken bij Syntus, inchecken bij NS, niet per ongeluk je kaart langs de derde (Arriva) paal halen...
- Deventer: uitchecken bij NS

Echt, zelfs als je wakker en doorgewinterd treinreiziger bent is de kans op een foutje zo groot...
pi_120177257
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:41 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Echt... het is toch van de zotten? Had nou niemand van te voren kunnen bedenken dat de reiziger hier echt niets mee kan? De incidentele reiziger al helemaal niet!
Je hebt minstens een kwartier overstaptijd nodig om te kunnen snappen wat je moet doen! :N
[ afbeelding ]

O ja, als je om 23 uur van Enschede Drienerlo naar Deventer wilt is via Zutpen de snelste optie... Dat komt dus neer op:
- Drienerlo: inchecken bij NS
- Hengelo: uitchecken bij NS, inchecken bij Syntus (daar mogen geen blinden reizen blijkbaar? Chipkaart-paal geeft geen geluid en ook weinig zinnig beeld trouwens)
- Zutphen: uitchecken bij Syntus, inchecken bij NS, niet per ongeluk je kaart langs de derde (Arriva) paal halen...
- Deventer: uitchecken bij NS

Echt, zelfs als je wakker en doorgewinterd treinreiziger bent is de kans op een foutje zo groot...
Dat het kut is ben ik met je eens, maar om het nou moeilijk te noemen...
pi_120177263
Mooi he :D En aan de westkant van station Zutphen staat die hele kermis ook nog met alleen NS en Arriva. Wat moet je DAN als je iknoemmaarwat Klarenbeek - Delden wilt rijden ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120177277
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat het kut is ben ik met je eens, maar om het nou moeilijk te noemen...
Rijm dit dan eens met "beter voor de reiziger"?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120177293
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:41 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Echt... het is toch van de zotten? Had nou niemand van te voren kunnen bedenken dat de reiziger hier echt niets mee kan? De incidentele reiziger al helemaal niet!
Je hebt minstens een kwartier overstaptijd nodig om te kunnen snappen wat je moet doen! :N
[ afbeelding ]

O ja, als je om 23 uur van Enschede Drienerlo naar Deventer wilt is via Zutpen de snelste optie... Dat komt dus neer op:
- Drienerlo: inchecken bij NS
- Hengelo: uitchecken bij NS, inchecken bij Syntus (daar mogen geen blinden reizen blijkbaar? Chipkaart-paal geeft geen geluid en ook weinig zinnig beeld trouwens)
- Zutphen: uitchecken bij Syntus, inchecken bij NS, niet per ongeluk je kaart langs de derde (Arriva) paal halen...
- Deventer: uitchecken bij NS

Echt, zelfs als je wakker en doorgewinterd treinreiziger bent is de kans op een foutje zo groot...
ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL
pi_120177335
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Daar boek je op internet, krijg je een mailtje "trein 12345 dag zus tijd zo rijtuig dit stoel dat."

Je springt gewoon die trein in en gaat zitten

De conducteur komt naar je toe "Ben jij Fles? Ja meneer :Y Okee hier is je kaartje" O+
Geweldig!
Zou hier ook niet kunnen me zo ontzettend veel reizigers. Maar wat tof.
Ik denk toch dat ik maar eens een treinvakantie moet gaan doen. Ik wil sowieso nog een beetje reizen voor ik echt aan het werk ga, dus dat combineer ik wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')