abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120197216
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De grap is.. Dat in de planning alles op hele minuten is afgerond. Alleen rijtijden tussen punten worden in seconden berekend. Soms moet je door de minutenmethode een keuze maken tussen 2 en 3 minuten waar de daadwerkelijke benodigde tijd 1:56 is. Drie minuten is dan erg overdreven. Twee minuten is krap waardoor je misschien vertraging veroorzaakt wat later... Het probleem is alleen dat verkeer altijd spreiding kent t.o.v. planning waardoor er toch weer een later... ontstaat.
Kunnen ze dat systeem niet aanpassen naar halve minuten dan?
pi_120197262
NS en ProRail nemen maatregelen na kritisch rapport treinbotsing Amsterdam
dinsdag 11 december 2012

Vlak voordat zaterdag 21 april 2012 twee treinen bij Amsterdam Westerpark met elkaar botsten, merkte noch de machinist, noch de verkeersleiding, noch de beveiligingstechniek op dat een van beide treinen door een rood sein was gereden. Vanwege werkzaamheden aan het spoor was de dienstregeling bovendien te krap gepland. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag in het rapport ‘Treinbotsing Amsterdam Westerpark’. Het onderzoek laat ook zien dat NS meer moet doen om letsel bij reizigers te beperken.

Door de treinbotsing tussen een sprinter en een intercity raakten op 21 april tenminste 190 van circa 425 inzittenden gewond, van wie ruim 20 ernstig. Eén van de ernstig gewonde reizigers overleed de dag na het ongeval. Op de dag van het ongeval was er door werkzaamheden slechts 1 spoor beschikbaar, waardoor treinen van beide richtingen over hetzelfde spoor moesten. De dienstregeling was die dag te krap gepland, waardoor de hele dag veel rode seinen nodig waren om het treinverkeer veilig te laten verlopen. De machinist van de sprinter maakte een vergissing en reed op dit traject een rood sein voorbij, waardoor de sprinter en de intercity frontaal op elkaar af reden en uiteindelijk botsten.

Waarschuwing
Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft NS aan zijn machinisten onvoldoende duidelijk gemaakt dat zij na het passeren van een geel sein hun volledige aandacht op het volgende sein moeten richten. De machinist krijgt momenteel ook geen waarschuwing als het mis gaat. De aangepaste planning die NS vanwege de werkzaamheden had gemaakt, was strijdig met de planningsnormen van spoorbeheerder ProRail.

Automatisch stilstand
NS en ProRail moeten volgens de Onderzoeksraad zorgen voor een conflictvrije planning en uitvoering van het treinverkeer. Verder wil de Onderzoeksraad dat NS een systeem invoert dat waarschuwt bij het naderen en passeren van een rood sein. ProRail moet zorgen dat treinen automatisch tot stilstand worden gebracht als een machinist door rood dreigt te rijden, dat de treindienstleiders dan worden gewaarschuwd en dat de seinen voor inhalende of tegemoetkomende treinen automatisch op rood worden gezet.

NS en ProRail hebben inmiddels aangekondigd een belangrijk deel van deze aanbevelingen over te nemen. Een overzicht van maatregelen die NS en ProRail nemen:

• Bij een aangepaste dienstregeling wordt er extra tijd gereserveerd om treinen te laten kruisen of te passeren. Als er bij werkzaamheden of verstoringen rode seinen moeten worden ingepland, gebeurd dat alleen op logische plaatsen (zoals stations en wachtsporen). Nu kan dat ook op onverwachte of onlogische plekken gebeuren.
• De spoorbranche is gaan werken met een nieuw plansysteem (Donna) dat risico's op gevaarlijke situaties in het spoorboekje dagelijks herkent en dit actief meldt aan de planners, waar dit voorheen handmatig gebeurde.
• Nieuwe alarmeringssystemen voor treinpersoneel om machinisten te waarschuwen dat er een rood sein aankomt. ProRail voert een automatisch alarmeringssysteem in dat waarschuwt als een trein door rood is gereden en op een andere trein dreigt te botsen, zodat de treindienstleider machinisten tijdig kan waarschuwen.
• Er wordt extra geïnvesteerd in het beveiligingssysteem ATB-vv, dat ook bij lagere snelheden (< 40 km) een trein stilzet bij een te snelle nadering van een rood sein. Landelijk zijn eind 2012 ongeveer 1700 seinen uitgerust met ATB-vv. Komend jaar wordt 25 miljoen euro gebruikt om dit aantal verder uit te breiden met circa 800 seinen.

NS en ProRail willen het vangnet van ATB-vv bovendien nog verder vergroten. Daarvoor zal de spoorbranche een voorstel voorbereiden voor de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.

Systemen werkten deels
De Onderzoeksraad heeft echter ook kritiek op de botsveiligheid van treinen. Het valt op dat één van beide treinen weliswaar beschikt over voorzieningen om de impact van botsingen te beperken zoals crash-absorbers, maar dat deze maatregelen slechts gedeeltelijk werken bij een botsing van twee verschillende treintypes.

Zorgplicht
NS heeft zich bij de aanschaf en revisie van treinen beperkt tot de wettelijke technische minimumeisen. De Onderzoeksraad concludeert dat NS hiermee geen invulling gaf aan de wettelijke zorgplicht om treinen zo veilig mogelijk te maken. De inspectie Leefomgeving en Transport heeft NS niet aangesproken op zijn wettelijke zorgplicht voor de botsveiligheid van treinen, aldus de raad.

Bron
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 17:37:32 #203
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120197325
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, dat zij een simpele ziel is hoeft nog niet te betekenen dat je de reiziger daar mee op moet schepen
dat zij zich als een simpele ziel gedraagt hoeft nog niet te betekenen dat je de reiziger daar mee op moet schepen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120197369
Men gaat onderzoek naar een keerspoor te Wijchen aan de lijn Nijmegen - Den Bosch getuige deze aanbesteding. Wist niet of dit al bekend was.
pi_120197397
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:34 schreef b2py het volgende:

Zorgplicht
NS heeft zich bij de aanschaf en revisie van treinen beperkt tot de wettelijke technische minimumeisen. De Onderzoeksraad concludeert dat NS hiermee geen invulling gaf aan de wettelijke zorgplicht om treinen zo veilig mogelijk te maken. De inspectie Leefomgeving en Transport heeft NS niet aangesproken op zijn wettelijke zorgplicht voor de botsveiligheid van treinen, aldus de raad.

Dit baart me wel zorgen. Gezien dat Prorail ook amper nog controle uitvoert op de infra. Daar waar controles vroeger dagelijks gebeurde op bepaalde baanvakken, naar wekelijks, naar maandelijks, naar halfjaars, naar jaarscontrole naar uiteindelijk geen controle, en pas vervanging als het kapot is.

Dat lijkt me niet de manier van: Het treinverkeer op een zo velig mogelijke manier laten rijden.
  dinsdag 11 december 2012 @ 17:40:47 #206
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_120197407
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:30 schreef Litpho het volgende:

[..]

Melanie moedigt duidelijkheid aan, dus als je de dienstregeling kan versimpelen heeft iedereen daar baat bij.
Als er iets niet duidelijk is, is het een dienstregeling waar je niet op kan vertrouwen doordat je niet mee kan of doordat er veel vertragingen ontstaan omdat die laatste drie mensen zich er met veel pijn en moeite tussen proberen te proppen in de trein.
pi_120197417
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:40 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dit baart me wel zorgen. Gezien dat Prorail ook amper nog controle uitvoert op de infra. Daar waar controles vroeger dagelijks gebeurde op bepaalde baanvakken, naar wekelijks, naar maandelijks, naar halfjaars, naar jaarscontrole naar uiteindelijk geen controle, en pas vervanging als het kapot is.

Que?! Onderbouw eens.?
  dinsdag 11 december 2012 @ 17:43:12 #208
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120197477
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:30 schreef Litpho het volgende:

[..]

Melanie moedigt duidelijkheid aan, dus als je de dienstregeling kan versimpelen heeft iedereen daar baat bij.
Melanie is een heks die met fakkels en hooivorken uit het infrastructuurwereldje moet worden verjaagd. Voorgoed.
pi_120197544
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:41 schreef b2py het volgende:

[..]

Que?! Onderbouw eens.?
Bronnen kan ik niet één twee drie geven, daar kom ik nog op terug.

Controles komen gewoon amper nog voor. Het is voor Prorail goedkoper om iets te vervangen als het kapot is, dan om de zoveel tijd te controleren.
Een spoorverzakking gebeurt niet zomaar. zo zijn er wel meer.

Dit is gehoord van één van mijn mentormachinisten die zelf nog regelmatig voor Strukton rijdt.
Daarbij zeggende: Er is natuurlijk wel onderhoud uiteraard, maar de controle is op veel plekken gewoon helemaal weg.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 17:46:38 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120197571
als dat waar is dan is dat schandalig. Het is misschien voor de korte termijn wel goedkoper, maar op lange termijn kan het de veiligheid van het spoor in gevaar brengen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120197596
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:45 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Bronnen kan ik niet één twee drie geven, daar kom ik nog op terug.

Controles komen gewoon amper nog voor. Het is voor Prorail goedkoper om iets te vervangen als het kapot is, dan om de zoveel tijd te controleren.
Een spoorverzakking gebeurt niet zomaar. zo zijn er wel meer.

Dit is gehoord van één van mijn mentormachinisten die zelf nog regelmatig voor Strukton rijdt.
Daarbij zeggende: Er is natuurlijk wel onderhoud uiteraard, maar de controle is op veel plekken gewoon helemaal weg.
Toch kan ik je niet vertellen dat dit absoluut niet waar is.
De videoschouwtrein rijdt op alle drukke baanvakken iedere week, minder drukke baanvakken om de twee weken. Verder is er de halfjaarlijkse RCF-inspectie, de kwartjaarlijkse loopschouw. Je gaat mij niet vertellen dat er niet genoeg inspecties zijn hoor.. ;) (En zo zijn er nog wel wat meer inspecties, zoals de US-trein)
pi_120197885
Hellup! De Ns ontvoert mij naar Weesp. Ik wil niet naar Weesp maar van schiphol naar Adam Rai :o :X }:| :'(
pi_120197912
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:56 schreef computergirl het volgende:
Hellup! De Ns ontvoert mij naar Weesp. Ik wil niet naar Weesp maar van schiphol naar Adam Rai :o :X }:| :'(
Eerder uistappen? :')
pi_120197921
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:45 schreef V2 het volgende:

[..]

Ik heb daar vaak genoeg gezeten, en er echt nog nooit bij nagedacht.
Nee ik ook niet. Beetje goedkoop om achteraf te gaan schreeuwen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120197988
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:56 schreef computergirl het volgende:
Hellup! De Ns ontvoert mij naar Weesp. Ik wil niet naar Weesp maar van schiphol naar Adam Rai :o :X }:| :'(
O+
  dinsdag 11 december 2012 @ 18:00:52 #216
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120198033
Nadat de woordvoerder van NS Hispeed gisteren al verkondigde dat we in Nederland echt een heel unieke HSL hebben, beweren de Belgen nu dat de V250 wat kinderziektes heeft en net als een nieuwe auto is. Daar moet je even aan wennen.

:r
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 18:02:32 #217
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120198092
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 18:00 schreef James1988 het volgende:
Nadat de woordvoerder van NS Hispeed gisteren al verkondigde dat we in Nederland echt een heel unieke HSL hebben, beweren de Belgen nu dat de V250 wat kinderziektes heeft en net als een nieuwe auto is. Daar moet je even aan wennen.

:r
ik ben benieuwd of ze het over een maand nog roepen :s)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 11 december 2012 @ 18:03:00 #218
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_120198108
quote:
Een schrale troost voor Fyra-reizigers met vertraging: er is een compensatieregeling. Als de vertraging minder dan een half uur is, wordt 20 procent van het ticket terugbetaald. Is de vertraging een uur, dan wordt de helft gecompenseerd. Bij een ongewenste reistijd van 2 uur extra wordt het hele ticket terugbetaald.
:r :r :r
  dinsdag 11 december 2012 @ 18:03:08 #219
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120198114
Die mensen moeten op staande voet ontslagen worden wegens grove minachting van de reiziger.
pi_120198165
AL die mensen :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120198167
oke iemand kan mij uitleggen hoe ik morgen SNEL naar Antwerpen kan gaan vanaf Dordrecht met de trein? met de internationale trein was ik 45 min onderweg... er zijn geen alternatieven? (behalve die klote stoptrein waar je meer dan een uur in zit bij roosendaal).

dan pak ik de auto maar
  dinsdag 11 december 2012 @ 18:06:12 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120198219
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 18:04 schreef Dr_Flash het volgende:
AL die mensen :Y
Niet het rijdend personeel, wel het management. Die Nijenrode-kutjes en Rotterdam Business School-stropdassen.
  dinsdag 11 december 2012 @ 18:06:27 #223
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_120198229
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 18:04 schreef Kwaliteit het volgende:
oke iemand kan mij uitleggen hoe ik morgen SNEL naar Antwerpen kan gaan vanaf Dordrecht met de trein? met de internationale trein was ik 45 min onderweg... er zijn geen alternatieven? (behalve die klote stoptrein waar je meer dan een uur in zit bij roosendaal).

dan pak ik de auto maar
Gewoon de stoptrein nemen. Of met de Fyra, waar je ongetwijfeld geen zin hebt gezien de huidige punctualiteit :')
pi_120198259
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Eerder uistappen? :')
Dan moet die KUT trein wel stoppen!!!!!!!!
pi_120198281
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 18:06 schreef greavy het volgende:

[..]

Gewoon de stoptrein nemen. Of met de Fyra, waar je ongetwijfeld geen zin hebt gezien de huidige punctualiteit :')
Ja handig de Fyra, moet ik eerst helemaal naar Rotterdam reizen (kost me 20 minuten) om daar vervolgens weer op mijn trein te moeten wachten en nog extra betalen ook. Ik ben niet achterlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')