Eerste dakdeel op Den Haag CentraalGepubliceerd op 11 december, 2012 door ProRail.
![wybertje-625.jpg]()
De bouw van het nieuwe station Den Haag Centraal heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: het stalen geraamte van het dak is klaar. Gisternacht was een bijzondere nacht: de eerste glazen dakdelen konden worden ingehesen. Om 23.15 uur werd het eerste zogenaamde ‘wybertje’ ingehesen, drie kwartier later het tweede.
BetrouwbaarDe bouw van het nieuwe dak is bijzonder, omdat we tussen alle reizigers door op een veilige manier een nieuw station bouwen, zonder erg veel overlast te veroorzaken. ProRail werkt met deze bijzondere bouw ook aan een betrouwbaar spoor: treinen kunnen de hele periode gewoon volgens schema blijven rijden. Soms is de hal een weekend dicht; en ’s nachts is de hal ook afgesloten. Reizigers kunnen dan bij hun treinen komen via een speciaal aangelegde loopbrug over de sporen.
AandachtEr was veel aandacht voor de plaatsing van de dakdelen: wethouder van Stadsontwikkeling, Volkshuisvesting en Integratie van Den Haag Marnix Norder en president directeur Marion Gout-van Sinderen keken samen met een flinke vertegenwoordiging van de pers vanaf het tijdelijke dak toe hoe de laatste fase van de bouw van het glazen dak inging.
Glazen dak
Het glazen dak van het station zal bestaan uit 220 verschillende dakdelen (wybertjes). Deze worden dan misschien wel ‘wybertje’ genoemd, maar hebben per stuk maarliefst een gewicht van 6000 kilo. Ze zijn 8 bij 12 meter groot. Na de plaatsing van het eerste wybertje, zal de komende tijd het hijsen in de nachtelijke uren beginnen. Per nacht worden er ongeveer 10 wybertjes op zijn plek gehesen. Verwachting is dat begin maart 2013 alle wybertjes op hun plaats liggen.
Nieuw stationsgebouwDen Haag Centraal krijgt in 2014 een compleet nieuw stationsgebouw waar al het openbaar vervoer bij elkaar komt. Het dak van de hal wordt volledig gemaakt van glas en wordt 22 meter hoog. De nieuwe openbaar-vervoer-terminal is nodig omdat er steeds meer mensen gebruik maken van het station. Er maken hier nu al iedere dag meer dan 190.000 mensen gebruik van het station. ProRail bouwt het nieuwe station in opdracht van gemeente Den Haag. NS draagt zorg voor de bouw van nieuwe winkels in de hal.
Bron