abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120203348
ProRail mag doorgaan met onderhoudscontracten
Gepubliceerd op 11-12-2012 om 15:08

ProRail mag doorgaan met Prestatie Gericht Onderhoudscontracten (PGO). Er is geen reden om deze manier van aanbesteden van het spooronderhoud stop te zetten. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer. Strukton Rail wilde dinsdag niet reageren op de brief van de staatssecretaris.

Mansveld vindt de conclusies van Strukton Rail dat het lager prijsniveau van onderhoud zal leiden tot vertragingen op het spoor en veiligheidsrisico’s onvoldoende gefundeerd en voorbarig. Strukton Rail riep eind vorige maand in een brief aan de Tweede Kamer op om alle aanbestedingen van het spooronderhoud inclusief de lopende procedure bij Amersfoort (PGO Eemland) stil te leggen. Vakbond FNV Spoor sluit zich hierbij aan.

Contractvorm

De overige spooraannemers VolkerWessels, BAM en Asset Rail zeggen dat zij de visie achter de contractvorm juist steunen met het oog op vernieuwing, innovatie en efficiency-verhoging bij het onderhoud van het spoor.

Volgens de staatssecretaris gunt ProRail haar onderhoudscontracten op basis van de ‘economisch meest voordelige prijs’ en niet op basis van de ‘laagste prijs’. Daarbij zou de spoorbeheerder kijken naar de beste prijs-kwaliteit verhouding.

Commissie Kuiken

De commissie Kuiken constateerde eerder in een onderzoek naar onder meer spooronderhoud dat er een prijsdaling heeft plaatsgevonden bij de PGO-aanbestedingen ten opzichte van de vroegere onderhoudscontracten (OPC). Volgens Mansveld heeft dat te maken met marktwerking en een andere inrichting van werkzaamheden. Bij de PGO-contracten wordt meer uitgegaan van preventief in de plaats van correctief onderhoud, stelt de staatssecretaris.

Het kabinet nam eerder de aanbeveling van de commissie over om de effecten van de betrekkelijk nieuwe PGO’s in 2015 te toetsen.

Prijsniveau

De staatssecretaris vindt het verstandig is dat ProRail en de betrokken aannemers hebben afgesproken het aanbestedingsproces van het spooronderhoud bij Amersfoort te laten auditen. Omdat het beroepsproces tegen de gunningsbeslissing nog loopt wil Mansveld hier verder niet op ingaan.

ProRail werkt sinds enkele jaren met PGO-contracten. Het idee daarbij is dat ProRail het onderhoud aanstuurt op basis van de geleverde prestatie. Aannemers zouden daarbij meer vrijheid krijgen om de werkwijze en werkmomenten te bepalen.

Organisatie

Strukton Rail zegt dat ProRail het prijsniveau van het spooronderhoud met PGO op 25 tot 40 procent van de totale kostprijs vaststelt. Vakbonden stellen dat de PGO’s ertoe leiden dat spoorbedrijven gedwongen worden om naar de eigen organisatie te kijken. Dit zou vanwege de huidige economische situatie steeds vaker betekenen dat werknemers worden ontslagen.

Bron
pi_120203426
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:08 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh zijn het ruiten ja? Ziet eruit als een parm :P
Dakelementen zijn het, deels van glas ja ;)
pi_120203508
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:11 schreef b2py het volgende:

[..]

Dakelementen zijn het, deels van glas ja ;)
Ik had het over de vorm, civieler :6
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120204263
quote:
18s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik had het over de vorm, civieler :6
_O-
pi_120205248
Via Somda:
Huidig Fyra Materieel gebruik:
Huidig gebruik van het materieel:
Trein 1: omloop, actieve dienst
Trein 2: omloop, actieve dienst
Trein 3: omloop, actieve dienst
Trein 4: reserve Amsterdam
Trein 5: reserve Brussel
Trein 6: onderhoud
Trein 7: onderhoud
pi_120205933
Onderhoud? Wat? De 5-kilometerbeurt? _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:09:10 #282
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120206061
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 10:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Jammer. Dan klik ik maar niet.
_O-
quote:
13s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:10 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

De NS geeft zelf dit antwoord op de vraag:
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/index.html

Ik wil graag controleren of ik ingecheckt ben, hoe doe ik dit?
Dit kunt u controleren door nogmaals uw OV-chipkaart bij de kaartlezer te houden. Dat kan, zolang u dit binnen 3 minuten na inchecken doet én bij dezelfde kaartlezer als waar u al ingecheckt bent. In dat geval blijft de check-in staan. Let op, u wordt uitgecheckt als u: 1) het ná 3 minuten doet of 2) als u het bij een andere kaartlezer doet, of 3) als een andere reiziger in de tussentijd dezelfde kaartlezer heeft gebruikt.

Conclusie: zak maar in de stront, je zou misschien een feature die per ongeluk in/uit-checken moet voorkomen kunnen misbruiken om te kijken of je ingecheckt bent, maar de kans dat dat niet het gewenste effect heeft is 99%. :|W
Echt serieus, het word steeds gekker 8)7

quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:20 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

In Hoevelaken mag je dan 25 minuten lopen naar de AH, hopen dat die open is, en daar het ov-chipkaart laadpunt gebruiken :')
Want daar is nog geen in/uitcheckpaal?
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 13:40 schreef James1988 het volgende:
De voornaamste reden dat de Beneluxtrein zo vaak te laat was of uitviel is omdat de spoorwegen dat ding jarenlang als een bastaardkind hebben behandeld i.p.v. als de kip met gouden eieren die het was.
Het was toch vooral het pappen en nathouden van de locs om dat toen al de fyra wou gaan rijden, en toen dat er dus niet kwam werden er maar Traxxen voor gehangen omdat het čecht niet meer ging met die oude meuk? Dat was het toch?

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 13:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

Oh, absoluut. Het rollend materieel voor die verbinding stamt uit de jaren 80 en zal binnen nu en 10 jaar ook wel verdwijnen. Het nieuwe NMBS-materieel kan niet onder 1500 volt rijden (de Desiro heeft een onderspanningsbeveiliging) dus dat wordt 'm ook niet.
Die AM75 zijn toch zo "simpel" qua techniek dat ze zonder enige aanpassing op het Nederlandse net kunnen rijden qua spanning, alleen op half vermogen? Zoeiets was het toch met dat materieel?

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 13:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat ding zat altijd stamphoerig vol. Elke keer weer. En altijd heel veel mensen met heel veel koffers.

Oh ja en vanwege gare tractie en steile tunnel konden ze niet langer dan 7 bakken zijn. Kijk als je achter een traxx 12 bakken kunt hangen en dat werkt, is een uurdienst wel genoeg.
Over welke tunnel ging het dan?

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Jij misschien niet, maar voor ingenieurs is de combinatie van tafeltjes en botsveiligheid niks nieuws. Ik heb onlangs nog een documentaire gezien over botsveiligheid en treinen en daar werd het ook in genoemd.

Ging om deze documentaire:

[..]

Edit: Dat van de tafeltjes is bij deel 4, rond 1:00.
Thx voor de kijktip, die gaat bekeken worden indien tijd :)
pi_120206111
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:09 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Over welke tunnel ging het dan?
Die van Antwerpen Centraal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:13:12 #284
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120206181
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die van Antwerpen Centraal.
Maar toen ik nog jong was, was die tunnel er niet, en ging ie door berchem, behalve in het weekend, dan maakte ie kop in Centraal. En toen wassie ook al zo kort...
pi_120206226
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:13 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar toen ik nog jong was, was die tunnel er niet, en ging ie door berchem, behalve in het weekend, dan maakte ie kop in Centraal. En toen wassie ook al zo kort...
Toen zat er een gare 25.5 voor die helemaal het vermogen van een opwindblikautootje kon leveren? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:16:25 #286
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120206336
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Toen zat er een gare 25.5 voor die helemaal het vermogen van een opwindblikautootje kon leveren? :?
Die locs zaten er toch al vanaf 1986 voor?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 21:18:08 #287
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120206404
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Onderhoud? Wat? De 5-kilometerbeurt? _O-
als het goed is moeten ze nu het dubbele kunnen halen :Y
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120206506
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als het goed is moeten ze nu het dubbele kunnen halen :Y
Awesome *)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:23:33 #289
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120206595
quote:
Treinreiziger.nl: maak gebaar naar gedupeerde Fyra reizigers
dinsdag 11 december 2012

De slechte start van de Fyra Amsterdam – Brussel is niet goed voor de reputatie van de hogesnelheidstrein. NS Hispeed en NMBS Europe doen er verstandig aan om een extra gebaar te maken naar gedupeerde reizigers. Niet omdat de partijen daartoe verplicht zijn, maar om te laten zien dat de vervoerders ook balen van de kinderziektes. Daartoe pleit de website Treinreiziger.nl.

Al tijden voert negatief nieuws over de Fyra Amsterdam – Brussel de boventoon. Nu de start gepaard gaat met de nodige problemen, zouden vervoerders er slim aan doen om juist een charme-offensief te voeren.

Bijvoorbeeld om reizigers met een uur of meer vertraging tegemoet te komen met gratis Fyra-tickets. Daarmee kunnen vervoerders laten zien dat ze zelf ook balen dat die reizigers niet geprofiteerd hebben van de reistijdwinst die de Fyra hoort te geven. Bovendien kunnen de vervoerders dan ook op een positieve manier het nieuws halen.

Een voorbeeld kan ook genomen worden aan de Italiaanse vervoerder NTV, die de nieuwe hogesnelheidstrein Italo exploiteert. Italo-reizigers krijgen automatisch bij vertraging hun geld terug, zonder dat zij zelf een beroep hoeven te doen op een regeling.

De Europese regeling voor internationale reizigers is vrij karig. De regeling van de Fyra is weliswaar iets gunstiger, maar voor veel reizigers blijft het een schrale troost. Reizigers die hun uur tijdwinst verloren zien gaan krijgen de helft terug.
Bron: http://www.treinreiziger.(...)yra_reizigers-144810

Ik zeg: Koffie! :Y
pi_120206731
Maar zoiets ZELF bedenken, dat lukt niet :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120206761
Ik heb nog geen dag meegemaakt zonder vertragingen met de nwe dienstregeling, maar vandaag was wel heel extreem.
Ik zeg ook: gratis koffie :Y)
pi_120206782
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:27 schreef computergirl het volgende:
Ik heb nog geen dag meegemaakt zonder vertragingen met de nwe dienstregeling, maar vandaag was wel heel extreem.
Ik zeg ook: gratis koffie :Y)
Ja ik wel! Vandaag de erste dag van de nieuwe drgl dat ik niet in een trein zit *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120206827
Morgen naar Amersfoort, overstap 6 minuten op Sloterdijk. Fingers crossed!
pi_120206888
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:28 schreef b2py het volgende:
Morgen naar Amersfoort, overstap 6 minuten op Sloterdijk. Fingers crossed!
Zal wel cross wezen toch? Lijkt me geen probleem.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120206962
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zal wel cross wezen toch? Lijkt me geen probleem.
Zeer zeker, heb hem voor andere reizigers dit jaar ook nog niet de mist in zien gaan hoor. Helaas weet je het maar nooit bij de NS. Stiekem hoop ik op een storing te Weeps of Hilversum. Benieuwd hoe we er dan gaan komen :P (Waarschijnlijk via Utrecht, daar niet van)
pi_120207147
ja en als je dan in Utrecht staat een springer bij Den Dolder. Kun je nog net via Baarn overal tussendoor slalommen, met nog 8000 anderen die ook die kant op moeten :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:41:10 #297
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_120207473
Tussen Amersfoort en Utrecht reist niet zo veel meer hoor, want NS denkt dat dat tegenwoordig allemaal via de Hanzelijn gaat ofzo. (Dat neem ik tenminste aan, gezien de korte treintjes die ze daar in deze dienstregeling inzetten)
pi_120207510
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:34 schreef Dr_Flash het volgende:
ja en als je dan in Utrecht staat een springer bij Den Dolder. Kun je nog net via Baarn overal tussendoor slalommen, met nog 8000 anderen die ook die kant op moeten :')
Ik heb in ieder geval mijn werkschoenen aan! :P
pi_120207549
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:41 schreef Anno1982 het volgende:
Tussen Amersfoort en Utrecht reist niet zo veel meer hoor, want NS denkt dat dat tegenwoordig allemaal via de Hanzelijn gaat ofzo. (Dat neem ik tenminste aan, gezien de korte treintjes die ze daar in deze dienstregeling inzetten)
Oh ja klopt idd. Dat die totaal ergens anders ligt boeit ook verder niet. Er wordt ook met droge ogen verkondigd dat Weert - Neerpelt er nooit zal komen "want we hebben de Fyra al". Zo denkt men daar gewoon. Echt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 december 2012 @ 21:47:08 #300
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120207756
Niks gebaar, even wennen of kinderziektes. Het is tijd dat de concessieverlener eens daadkrachtig optreedt. Binnen 1 maand merkbare verbetering bij Fyra, anders spullen inleveren en het spoor verlaten.

Het is genoeg geweest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')