abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120189435
Vraagje: ik moet zometeen met de trein van 14.50 van Utrecht naar Groningen. Weet iemand of dit een Koploper zal zijn?
pi_120189460
Nee, dat weet je maar nooit. Maar de kans is aanzienlijk. Al kan het ook VIRM zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120189695
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:08 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, dat weet je maar nooit. Maar de kans is aanzienlijk. Al kan het ook VIRM zijn.
Oke, bedankt.
  dinsdag 11 december 2012 @ 14:15:11 #144
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_120189708
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:08 schreef Lindstrøm. het volgende:
Vraagje: ik moet zometeen met de trein van 14.50 van Utrecht naar Groningen. Weet iemand of dit een Koploper zal zijn?
Naar alle waarschijnlijkheid géén fyra
pi_120189712
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:05 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Hij wordt zelfs door NS aangewezen als de mogelijkheid om van Hengelo / Almelo / Deventer etc, zonder overstap naar Amsterdam Centraal te kunnen komen.
Van Hengelo naar Amsterdam zou ik die 4x overstappen nemen via Mariënberg :')
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 14:18:25 #146
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120189834
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:15 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Van Hengelo naar Amsterdam zou ik die 4x overstappen nemen via Mariënberg :')
Vanaf half april is het vaak handiger om de stopper naar Zwolle te nemen en dan door de polder te gaan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120189875
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:14 schreef Lindstrøm. het volgende:

[..]

Oke, bedankt.
Als de planning op waarisdetrein.nl klopt, dan wordt het VIRM.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 14:20:03 #148
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120189898
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:08 schreef Lindstrøm. het volgende:
Vraagje: ik moet zometeen met de trein van 14.50 van Utrecht naar Groningen. Weet iemand of dit een Koploper zal zijn?
staat gepland met VIRM
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 11 december 2012 @ 14:21:43 #149
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_120189959
Straks in het Vragenuurtje Tweede Kamer ook vragen over de slechte start van Arriva. Live via Nederland 1 en ook via tweedekamer.nl. Indien mogelijk: kijken dus!
pi_120190147
quote:
4s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:21 schreef DriekOplopers het volgende:
Straks in het Vragenuurtje Tweede Kamer ook vragen over de slechte start van Arriva. Live via Nederland 1 en ook via tweedekamer.nl. Indien mogelijk: kijken dus!
Ik zit voor de TV. Thanks voor de tip.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 14:27:40 #151
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120190206
eerst nog ff kijken wat Tjibbe Joustra te zeggen heeft
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120190293
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Vanaf half april is het vaak handiger om de stopper naar Zwolle te nemen en dan door de polder te gaan
Ik kreeg zondag ook al een interessant reisadvies voor Leiden - Deventer: via de Hanzelijn zonder overstap naar Zwolle, en daar de trein richting Roosendaal pakken. Duurde 5 minuten langer dan Leiden - Schiphol - Amersfoort - Deventer, maar was (op het gekozen half uur) 1 overstap minder.
  Redactie Sport dinsdag 11 december 2012 @ 14:34:01 #153
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120190449
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 13:39 schreef Peter het volgende:

[..]

[..]

Het heeft helemaal niks te maken met minder trein tussen Deventer en Utrecht. Het gaat om de overstap van Enschede naar Arnhem in Deventer, die voorheen 2 minuten was en nu 16 minuten is. Daardoor is het veel sneller om met Syntus via Hengelo-Goor-Zutphen te reizen, waardoor ook veel meer mensen die trein nemen. Die trein zat in de spits altijd al tjokvol, en komt nu dus nog voller.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport dinsdag 11 december 2012 @ 14:36:13 #154
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120190539
Het rapport over de botsing in Amsterdam is trouwens net uitgekomen: http://www.onderzoeksraad(...)NL_web_beveiligd.pdf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 11 december 2012 @ 14:44:36 #155
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_120190873
Schiphol weer plat... Op last van de brandweer.
pi_120190994
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:34 schreef dennistd het volgende:

[..]

Het heeft helemaal niks te maken met minder trein tussen Deventer en Utrecht. Het gaat om de overstap van Enschede naar Arnhem in Deventer, die voorheen 2 minuten was en nu 16 minuten is. Daardoor is het veel sneller om met Syntus via Hengelo-Goor-Zutphen te reizen, waardoor ook veel meer mensen die trein nemen. Die trein zat in de spits altijd al tjokvol, en komt nu dus nog voller.
Dat staat er nu toch? staan meer dingen in 1 alinea..
dag
pi_120191108
Rechts de krappe eenzitter in de 2e klasse van de VIRM die de enige reiziger fataal is geworden op 21 april jl. Op die toch al krappe plaats ga ik niet meer zitten als de trein vooruit rijdt.

Te zien is dat je op deze plek nog meer opgesloten zit, aangezien de leuning bij de wand ontbreekt en het een 1 ipv 2 zitter is.

pi_120191134
quote:
109 Teletekst di 11 dec
***************************************
Raad:rood sein A'dam onopgemerkt

***************************************
` Bij het treinongeluk op 21 april in
Amsterdam heeft niemand opgemerkt dat
één van de twee treinen door een rood
sein was gereden.Het werd niet gezien
door de machinist,de verkeersleiding en
de beveiligingstechnologie,stelt de
Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Toen de machinist een sein miste dat er
vanwege werkzaamheden was geplaatst,
kwam zijn trein op hetzelfde spoor als
een andere.Een frontale botsing volgde,
waarbij 1 dode en 190 gewonden vielen.

De raad zegt ook dat de dienstregeling
te krap was gepland en dat de NS meer
moet doen om bij een botsing letsel bij
reizigers te voorkomen.
***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport
Interesting :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120191363
ik zeg alle tafeltjes verwijderen uit de 2e klas
pi_120191745
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:57 schreef Salatrel het volgende:
ik zeg alle tafeltjes verwijderen uit de 2e klas
Geen seinen meer plaatsen, werkt beter ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 15:09:31 #161
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120191799
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:08 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Geen seinen meer plaatsen, werkt beter ^O^
Geen treinen meer laten rijden. heb je ook geen ongelukken op het spoor meer
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120191874
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Geen treinen meer laten rijden. heb je ook geen ongelukken op het spoor meer
precies, en ruimte over voor meer asfalt ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120191935
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Geen treinen meer laten rijden. heb je ook geen ongelukken op het spoor meer
Dan moet je eerst al het spoor weghalen... Nu kun je nog steeds twee auto's op elkaar laten crashen op een spoorwegovergang :P :+
  PR/Manusje van alles dinsdag 11 december 2012 @ 15:14:10 #164
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_120191963
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

precies, en ruimte over voor meer asfalt ^O^
En dan autobahn stijl. :7 Fuck de fyra! in 2 uur echt in brussel. :7
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 15:14:24 #165
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120191971
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:13 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Dan moet je eerst al het spoor weghalen... Nu kun je nog steeds twee auto's op elkaar laten crashen op een spoorwegovergang :P :+
daar hebben de spoorwegen dan niets meer mee te maken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120192642
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:50 schreef Bitlord het volgende:
Rechts de krappe eenzitter in de 2e klasse van de VIRM die de enige reiziger fataal is geworden op 21 april jl. Op die toch al krappe plaats ga ik niet meer zitten als de trein vooruit rijdt.

Te zien is dat je op deze plek nog meer opgesloten zit, aangezien de leuning bij de wand ontbreekt en het een 1 ipv 2 zitter is.

[ afbeelding ]
Ik pas sowieso nooit in dat stoeltje, met mijn benen naar voren zit ik klem tegen die stoel ertegenover, en benen ergens opzij wegleggen is ook geen optie met die leuning.
pi_120192670
Volgens de telegraaf wordt de aanleg van atb-cv over het hele land uitgebreid. Lag dat er nog niet overal en hoe zit het met het ertms waar zoveel over te doen was een paar maanden terug?

Dat willen ze toch ook al gaan aanleggen geloof ik, dus is het dan niet handiger om de treinen van de NS daar mee uit te rusten ipv nu nog weer atb-vv te gaan gebruiken?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 15:39:12 #168
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120192920
ATB-Vv is voor de korte termijn, ERTMS voor de lange termijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120193086
Op elk nieuw aan te leggen spoor is het aanleggen van ERTMS verplicht van de EU.
Vervanging van ATB baanvakken komt uiteindelijk wel.

Is er al iets bekend van een schema welke baanvakken als eerste worden gedaan? (Datum zal nog wel niet bekend zijn gok ik maar zo).
  dinsdag 11 december 2012 @ 15:45:22 #170
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_120193160
En ik denk dat ATB-vv een tikje goedkoper aan te leggen is dan ERTMS...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Sport dinsdag 11 december 2012 @ 15:48:03 #171
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120193271
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:50 schreef Bitlord het volgende:
Rechts de krappe eenzitter in de 2e klasse van de VIRM die de enige reiziger fataal is geworden op 21 april jl. Op die toch al krappe plaats ga ik niet meer zitten als de trein vooruit rijdt.

Te zien is dat je op deze plek nog meer opgesloten zit, aangezien de leuning bij de wand ontbreekt en het een 1 ipv 2 zitter is.

[ afbeelding ]
Het was altijd al een kutplek, maar nu dus nog kutter...

De toelichting van de OVV erover:
quote:
De passagier die aan de ver wondingen overleed, zat eveneens in het
eerste rijtuig aan de raamzijde. Het betrof een plaats waar vanwege de toegangsdeur
slechts één stoel was opgesteld, in plaats van twee stoelen naast elkaar (zie fguur 20,
boven). Deze stoel had naast het dunne tafelblad nog enkele andere specifeke
kenmerken. Het tafeltje zat verder voor het lichaam van de passagier dan op andere
zitplaatsen omdat de stoel geen leuning had aan de raamzijde. Bovendien zat deze
passagier tegen de armleuning aan de gangzijde, doordat er geen tweede stoel was. De
passagier kon daardoor minder makkelijk zijwaarts langs het tafeltje schuiven.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 15:54:38 #172
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120193586
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 11 december 2012 @ 16:07:42 #173
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_120194086
Maar de conclusie is nu dus eigenlijk dat we niet meer mogen verwachten dat een machinist stopt voor een rood sein als dat niet op een logische plek is.

Ehm... minimaal op remwegafstand van een geel sein vind ik persoonlijk wel een logische plek.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 11 december 2012 @ 16:33:10 #174
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_120195173
ZLSM krijgt financiële steun provincie

De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) uit Simpelveld krijgt 2 ton overbruggingskrediet van provincie en gemeenten Simpelveld, Kerkrade, Gulpen-Wittem en Valkenburg. Hiermee kan de toeristische stoomtrein een faillissement afwenden. Gedeputeerde Staten heeft dat vandaag, dinsdag 11 december, beslist.

De ZLSM verkeert in acute geldnood en vroeg provincie Limburg en de vier gemeenten die langs het Miljoenenlijntje liggen financiële steun om de eerste vier maanden van 2013 door te kunnen komen.

150.000 euro komt van de provincie, 50.000 euro van de vier gemeenten. Gedeputeerde Staten bogen zich vandaag dinsdag 11 december, over het voorstel en stemden in met het overbruggingskrediet.De belangrijkste afweging is de toeristische en economische betekenis van de ZLSM voor de regio Zuid-Limburg en behoud van dit stuk cultureel erfgoed.
Bron: De Limburger
  Redactie Sport dinsdag 11 december 2012 @ 16:40:07 #175
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120195417
Zijn ze voor vier maanden dan 200.000 euro kwijt? Dat lijkt me nogal veel eerlijk gezegd...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 11 december 2012 @ 16:41:15 #176
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_120195454
Waarschijnlijk nog wat openstaande rekeningen..... De komende maanden rijden ze ff niet.
  dinsdag 11 december 2012 @ 16:43:52 #178
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_120195557
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:50 schreef Bitlord het volgende:
Rechts de krappe eenzitter in de 2e klasse van de VIRM die de enige reiziger fataal is geworden op 21 april jl. Op die toch al krappe plaats ga ik niet meer zitten als de trein vooruit rijdt.

Te zien is dat je op deze plek nog meer opgesloten zit, aangezien de leuning bij de wand ontbreekt en het een 1 ipv 2 zitter is.

[ afbeelding ]
Welke gladjakkert heeft DAT goedgekeurt, dat zie je toch aankomen dat da harstikke fout gaat?
  dinsdag 11 december 2012 @ 16:45:18 #179
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_120195615
quote:
15s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:43 schreef Flodder450 het volgende:

[..]

Welke gladjakkert heeft DAT goedgekeurt, dat zie je toch aankomen dat da harstikke fout gaat?
Ik heb daar vaak genoeg gezeten, en er echt nog nooit bij nagedacht.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_120195689
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:43 schreef Monopoly het volgende:
Op elk nieuw aan te leggen spoor is het aanleggen van ERTMS verplicht van de EU.
Vervanging van ATB baanvakken komt uiteindelijk wel.

Is er al iets bekend van een schema welke baanvakken als eerste worden gedaan? (Datum zal nog wel niet bekend zijn gok ik maar zo).
Ah ok, ik dacht dat ze al zeer binnenkort gingen beginnen met ERTMS aanleggen :)

quote:
quote:
Marion Gout, directeur Prorail, beaamt dat. ''Het leidde tot een keerpunt in onze cultuur. We hadden nog wel eens discussie over onze werkzaamheden aan de ene kant en het belang van de reiziger aan de andere. Die discussie is er niet meer.'' De partijen spraken onder meer af treinen nooit meer zo dicht op elkaar te laten rijden.
Nu kiezen ze volledig voor hun werkzaamheden in plaats van de reiziger? :')
pi_120195962
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:47 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Ah ok, ik dacht dat ze al zeer binnenkort gingen beginnen met ERTMS aanleggen :)

[..]

[..]

Nu kiezen ze volledig voor hun werkzaamheden in plaats van de reiziger? :')
Dat gaat nog lang duren. Eerst moet Prorail het geld overal en nergens vandaan harken, vervolgens moet NS en de andere vervoerders hun materieel aanpassen met ETCS om op ERTMS te kunnen rijden.
Dan moeten er nog een hele zooi aan machinisten worden opgeield voor ERTMS

3 factoren , het duurt dus ook minimaal 3 keer zo lang als zou moeten.
pi_120195989
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:45 schreef V2 het volgende:

[..]

Ik heb daar vaak genoeg gezeten, en er echt nog nooit bij nagedacht.
Jij misschien niet, maar voor ingenieurs is de combinatie van tafeltjes en botsveiligheid niks nieuws. Ik heb onlangs nog een documentaire gezien over botsveiligheid en treinen en daar werd het ook in genoemd.

Ging om deze documentaire:
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 01:27 schreef Igen het volgende:
Kwam een interessante documentaire tegen over de botsveiligheid van treinen:

(in het Frans; delen 2 t/m 5 kun je vast zelf wel vinden)
Edit: Dat van de tafeltjes is bij deel 4, rond 1:00.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2012 16:57:50 ]
pi_120196043
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:47 schreef ArnosL het volgende:
[..]

[..]

Nu kiezen ze volledig voor hun werkzaamheden in plaats van de reiziger? :')
ProRail is er niet voor de Reiziger.
De taak van ProRail is een veilige en goede bereidbaarheid van het spoor. Daar komt nergens een taak met reizigers in voor. De vervoerders zijn er voor de Reiziger. Wanneer gaan we dat eens leren?
  dinsdag 11 december 2012 @ 17:06:09 #184
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_120196353
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Jij misschien niet, maar voor ingenieurs is de combinatie van tafeltjes en botsveiligheid niks nieuws. Ik heb onlangs nog een documentaire gezien over botsveiligheid en treinen en daar werd het ook in genoemd.

Ging om deze documentaire:

[..]

Edit: Dat van de tafeltjes is bij deel 4, rond 1:00.
Ja okee, daar heb je wel een punt. Maar het is niet zo (vind ik) dat elke noob dit had kunnen verzinnen :)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_120196370
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:44 schreef DriekOplopers het volgende:
Schiphol weer plat... Op last van de brandweer.
http://www.dichtbij.nl//h(...)oltunnel-update.aspx

Brandmelding en ongeluk in Schipholtunnel [foto-update]
112 | 11 december 2012 | reageer | Door Nicolai Brannan, dichtbijredacteur

SCHIPHOL - [update 15.08 uur] Een brandmelding in de Schipholtunnel heeft dinsdagmiddag rond 14:45 het treinverkeer doen platleggen. De NS verwachtte de problemen rond 16.00 uur te hebben opgelost, maar het treinverkeer is inmiddels weer op gang gebracht.
De tunnel is al tijden een plaag van (valse) brandmeldingen.

Ongeluk
Op de A4, in de Schipholtunnel, vond dinsdagmiddag op precies hetzelfde tijdstip een ongeluk plaats. Vermoedelijk zit daar één of meerdere personen bekneld. De hulpdiensten zijn, waaronder de brandweer, zijn aanwezig.

Komt dus door een ongeluk op de nabijgelegen A4, niks in de spoortunnel aan de hand.
pi_120196393
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:57 schreef b2py het volgende:

[..]

De vervoerders zijn er voor de Reiziger. Wanneer gaan we dat eens leren?
Zo gauw de vervoerders ophouden met de Reiziger voor te houden dat de Reiziger iets te schaften heeft met hun onderaannemers, of dat nou ProRail, Strukton of TLS is.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_120196534
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:07 schreef Litpho het volgende:

[..]

Zo gauw de vervoerders ophouden met de Reiziger voor te houden dat de Reiziger iets te schaften heeft met hun onderaannemers, of dat nou ProRail, Strukton of TLS is.
En daarmee begaat NSR een grote fout. Want NSR is er voor de reiziger. Treintjes laten rijden, treintjes op voldoende sterkte, reizigersinformatie is sinds kort ook bij hun gesettled.
  dinsdag 11 december 2012 @ 17:12:55 #188
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_120196558
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:57 schreef b2py het volgende:

[..]

ProRail is er niet voor de Reiziger.
De taak van ProRail is een veilige en goede berijdbaarheid van het spoor. Daar komt nergens een taak met reizigers in voor. De vervoerders zijn er voor de Reiziger. Wanneer gaan we dat eens leren?
Wat hierboven staat roept Prorail zelf graag ja. Maar als je goed in de regelgeving duikt dan zie je dat de feitelijke functie het veilig faciliteren van treinbewegingen is. Een treinpadenleverancier dus, geen spoortjespoetser.
pi_120196586
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:12 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Wat hierboven staat roept Prorail zelf graag ja. Maar als je goed in de regelgeving duikt dan zie je dat de feitelijke functie het veilig faciliteren van treinbewegingen is. Een treinpadenleverancier dus.
En dan is ProRail nog steeds niet voor de reiziger. Alleen voor het mogelijk maken van het laten rijden van treintjes voor de Reiziger, waar nog steeds de vervoerder verantwoordelijk voor is.
  dinsdag 11 december 2012 @ 17:16:27 #190
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_120196674
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:07 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Maar de conclusie is nu dus eigenlijk dat we niet meer mogen verwachten dat een machinist stopt voor een rood sein als dat niet op een logische plek is.

Ehm... minimaal op remwegafstand van een geel sein vind ik persoonlijk wel een logische plek.
Er staan wat zaken in het rapport die in de praktijk nauwelijks uitvoerbaar zijn inderdaad. Toch staan er ook best interessante zaken in over de "hele minutenplanning" bijvoorbeeld.
  dinsdag 11 december 2012 @ 17:17:02 #191
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_120196698
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:13 schreef b2py het volgende:

[..]

En dan is ProRail nog steeds niet voor de reiziger. Alleen voor het mogelijk maken van het laten rijden van treintjes voor de Reiziger, waar nog steeds de vervoerder verantwoordelijk voor is.
Maar dat klopte jouw stelling niet op het deel na dat ze er niet voor de reiziger zijn.
pi_120196802
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Maar dat klopte jouw stelling niet op het deel na dat ze er niet voor de reiziger zijn.
Mijn beide posts vullen elkaar aan ;)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 17:23:11 #193
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120196907
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Er staan wat zaken in het rapport die in de praktijk nauwelijks uitvoerbaar zijn inderdaad. Toch staan er ook best interessante zaken in over de "hele minutenplanning" bijvoorbeeld.
conflictvrij plannen rijmt zo nu en dan niet met zoveel mogelijk treinen laten rijden. Tegenwoordig wordt zelfs al in seconden gerekend om alles te laten passen, maar ik begrijp dus dat de inspectie dit liever niet heeft
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120196941
Nieuwtje.
Wellicht morgen ook aangepaste dienstregel ivm verwachte winterweer.
pi_120196958
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:24 schreef b2py het volgende:
Nieuwtje.
Wellicht morgen ook aangepaste dienstregel ivm verwachte winterweer.
Hadden ze dat niet vorige week al moeten plannen dan?
pi_120197004
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:12 schreef b2py het volgende:

[..]

En daarmee begaat NSR een grote fout. Want NSR is er voor de reiziger.
De volslagen minachting waarmee het NSR management de reiziger behandelt doet anders vermoeden. Als je met NSR het rijdend personeel bedoelt, ja, dan meestal wel. Maar die hebben de wanconstructie OV-chipkaart voor self-loading cargo niet bedacht. Of goedgekeurd.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 17:27:35 #197
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120197036
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:24 schreef b2py het volgende:
Nieuwtje.
Wellicht morgen ook aangepaste dienstregel ivm verwachte winterweer.
en dat terwijl er nauwelijks iets valt ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120197128
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:24 schreef b2py het volgende:
Nieuwtje.
Wellicht morgen ook aangepaste dienstregel ivm verwachte winterweer.
Lijkt me sterk. Het KNMI geeft aan dat er in het N en O kans is op een bui t/m 20:00 vandaag. Daarna alleen nog mogelijk glad doordat het 's nachs licht vriest. Morgen is het ruim bove nul.
  dinsdag 11 december 2012 @ 17:30:22 #199
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_120197129
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

conflictvrij plannen rijmt zo nu en dan niet met zoveel mogelijk treinen laten rijden. Tegenwoordig wordt zelfs al in seconden gerekend om alles te laten passen, maar ik begrijp dus dat de inspectie dit liever niet heeft
De grap is.. Dat in de planning alles op hele minuten is afgerond. Alleen rijtijden tussen punten worden in seconden berekend. Soms moet je door de minutenmethode een keuze maken tussen 2 en 3 minuten waar de daadwerkelijke benodigde tijd 1:56 is. Drie minuten is dan erg overdreven. Twee minuten is krap waardoor je misschien vertraging veroorzaakt wat later... Het probleem is alleen dat verkeer altijd spreiding kent t.o.v. planning waardoor er toch weer een later... ontstaat.
pi_120197142
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en dat terwijl er nauwelijks iets valt ...
Melanie moedigt duidelijkheid aan, dus als je de dienstregeling kan versimpelen heeft iedereen daar baat bij.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_120197216
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De grap is.. Dat in de planning alles op hele minuten is afgerond. Alleen rijtijden tussen punten worden in seconden berekend. Soms moet je door de minutenmethode een keuze maken tussen 2 en 3 minuten waar de daadwerkelijke benodigde tijd 1:56 is. Drie minuten is dan erg overdreven. Twee minuten is krap waardoor je misschien vertraging veroorzaakt wat later... Het probleem is alleen dat verkeer altijd spreiding kent t.o.v. planning waardoor er toch weer een later... ontstaat.
Kunnen ze dat systeem niet aanpassen naar halve minuten dan?
pi_120197262
NS en ProRail nemen maatregelen na kritisch rapport treinbotsing Amsterdam
dinsdag 11 december 2012

Vlak voordat zaterdag 21 april 2012 twee treinen bij Amsterdam Westerpark met elkaar botsten, merkte noch de machinist, noch de verkeersleiding, noch de beveiligingstechniek op dat een van beide treinen door een rood sein was gereden. Vanwege werkzaamheden aan het spoor was de dienstregeling bovendien te krap gepland. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag in het rapport ‘Treinbotsing Amsterdam Westerpark’. Het onderzoek laat ook zien dat NS meer moet doen om letsel bij reizigers te beperken.

Door de treinbotsing tussen een sprinter en een intercity raakten op 21 april tenminste 190 van circa 425 inzittenden gewond, van wie ruim 20 ernstig. Eén van de ernstig gewonde reizigers overleed de dag na het ongeval. Op de dag van het ongeval was er door werkzaamheden slechts 1 spoor beschikbaar, waardoor treinen van beide richtingen over hetzelfde spoor moesten. De dienstregeling was die dag te krap gepland, waardoor de hele dag veel rode seinen nodig waren om het treinverkeer veilig te laten verlopen. De machinist van de sprinter maakte een vergissing en reed op dit traject een rood sein voorbij, waardoor de sprinter en de intercity frontaal op elkaar af reden en uiteindelijk botsten.

Waarschuwing
Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft NS aan zijn machinisten onvoldoende duidelijk gemaakt dat zij na het passeren van een geel sein hun volledige aandacht op het volgende sein moeten richten. De machinist krijgt momenteel ook geen waarschuwing als het mis gaat. De aangepaste planning die NS vanwege de werkzaamheden had gemaakt, was strijdig met de planningsnormen van spoorbeheerder ProRail.

Automatisch stilstand
NS en ProRail moeten volgens de Onderzoeksraad zorgen voor een conflictvrije planning en uitvoering van het treinverkeer. Verder wil de Onderzoeksraad dat NS een systeem invoert dat waarschuwt bij het naderen en passeren van een rood sein. ProRail moet zorgen dat treinen automatisch tot stilstand worden gebracht als een machinist door rood dreigt te rijden, dat de treindienstleiders dan worden gewaarschuwd en dat de seinen voor inhalende of tegemoetkomende treinen automatisch op rood worden gezet.

NS en ProRail hebben inmiddels aangekondigd een belangrijk deel van deze aanbevelingen over te nemen. Een overzicht van maatregelen die NS en ProRail nemen:

• Bij een aangepaste dienstregeling wordt er extra tijd gereserveerd om treinen te laten kruisen of te passeren. Als er bij werkzaamheden of verstoringen rode seinen moeten worden ingepland, gebeurd dat alleen op logische plaatsen (zoals stations en wachtsporen). Nu kan dat ook op onverwachte of onlogische plekken gebeuren.
• De spoorbranche is gaan werken met een nieuw plansysteem (Donna) dat risico's op gevaarlijke situaties in het spoorboekje dagelijks herkent en dit actief meldt aan de planners, waar dit voorheen handmatig gebeurde.
• Nieuwe alarmeringssystemen voor treinpersoneel om machinisten te waarschuwen dat er een rood sein aankomt. ProRail voert een automatisch alarmeringssysteem in dat waarschuwt als een trein door rood is gereden en op een andere trein dreigt te botsen, zodat de treindienstleider machinisten tijdig kan waarschuwen.
• Er wordt extra geïnvesteerd in het beveiligingssysteem ATB-vv, dat ook bij lagere snelheden (< 40 km) een trein stilzet bij een te snelle nadering van een rood sein. Landelijk zijn eind 2012 ongeveer 1700 seinen uitgerust met ATB-vv. Komend jaar wordt 25 miljoen euro gebruikt om dit aantal verder uit te breiden met circa 800 seinen.

NS en ProRail willen het vangnet van ATB-vv bovendien nog verder vergroten. Daarvoor zal de spoorbranche een voorstel voorbereiden voor de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.

Systemen werkten deels
De Onderzoeksraad heeft echter ook kritiek op de botsveiligheid van treinen. Het valt op dat één van beide treinen weliswaar beschikt over voorzieningen om de impact van botsingen te beperken zoals crash-absorbers, maar dat deze maatregelen slechts gedeeltelijk werken bij een botsing van twee verschillende treintypes.

Zorgplicht
NS heeft zich bij de aanschaf en revisie van treinen beperkt tot de wettelijke technische minimumeisen. De Onderzoeksraad concludeert dat NS hiermee geen invulling gaf aan de wettelijke zorgplicht om treinen zo veilig mogelijk te maken. De inspectie Leefomgeving en Transport heeft NS niet aangesproken op zijn wettelijke zorgplicht voor de botsveiligheid van treinen, aldus de raad.

Bron
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 17:37:32 #203
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120197325
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, dat zij een simpele ziel is hoeft nog niet te betekenen dat je de reiziger daar mee op moet schepen
dat zij zich als een simpele ziel gedraagt hoeft nog niet te betekenen dat je de reiziger daar mee op moet schepen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120197369
Men gaat onderzoek naar een keerspoor te Wijchen aan de lijn Nijmegen - Den Bosch getuige deze aanbesteding. Wist niet of dit al bekend was.
pi_120197397
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:34 schreef b2py het volgende:

Zorgplicht
NS heeft zich bij de aanschaf en revisie van treinen beperkt tot de wettelijke technische minimumeisen. De Onderzoeksraad concludeert dat NS hiermee geen invulling gaf aan de wettelijke zorgplicht om treinen zo veilig mogelijk te maken. De inspectie Leefomgeving en Transport heeft NS niet aangesproken op zijn wettelijke zorgplicht voor de botsveiligheid van treinen, aldus de raad.

Dit baart me wel zorgen. Gezien dat Prorail ook amper nog controle uitvoert op de infra. Daar waar controles vroeger dagelijks gebeurde op bepaalde baanvakken, naar wekelijks, naar maandelijks, naar halfjaars, naar jaarscontrole naar uiteindelijk geen controle, en pas vervanging als het kapot is.

Dat lijkt me niet de manier van: Het treinverkeer op een zo velig mogelijke manier laten rijden.
  dinsdag 11 december 2012 @ 17:40:47 #206
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_120197407
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:30 schreef Litpho het volgende:

[..]

Melanie moedigt duidelijkheid aan, dus als je de dienstregeling kan versimpelen heeft iedereen daar baat bij.
Als er iets niet duidelijk is, is het een dienstregeling waar je niet op kan vertrouwen doordat je niet mee kan of doordat er veel vertragingen ontstaan omdat die laatste drie mensen zich er met veel pijn en moeite tussen proberen te proppen in de trein.
pi_120197417
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:40 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dit baart me wel zorgen. Gezien dat Prorail ook amper nog controle uitvoert op de infra. Daar waar controles vroeger dagelijks gebeurde op bepaalde baanvakken, naar wekelijks, naar maandelijks, naar halfjaars, naar jaarscontrole naar uiteindelijk geen controle, en pas vervanging als het kapot is.

Que?! Onderbouw eens.?
  dinsdag 11 december 2012 @ 17:43:12 #208
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120197477
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:30 schreef Litpho het volgende:

[..]

Melanie moedigt duidelijkheid aan, dus als je de dienstregeling kan versimpelen heeft iedereen daar baat bij.
Melanie is een heks die met fakkels en hooivorken uit het infrastructuurwereldje moet worden verjaagd. Voorgoed.
pi_120197544
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:41 schreef b2py het volgende:

[..]

Que?! Onderbouw eens.?
Bronnen kan ik niet één twee drie geven, daar kom ik nog op terug.

Controles komen gewoon amper nog voor. Het is voor Prorail goedkoper om iets te vervangen als het kapot is, dan om de zoveel tijd te controleren.
Een spoorverzakking gebeurt niet zomaar. zo zijn er wel meer.

Dit is gehoord van één van mijn mentormachinisten die zelf nog regelmatig voor Strukton rijdt.
Daarbij zeggende: Er is natuurlijk wel onderhoud uiteraard, maar de controle is op veel plekken gewoon helemaal weg.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 december 2012 @ 17:46:38 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120197571
als dat waar is dan is dat schandalig. Het is misschien voor de korte termijn wel goedkoper, maar op lange termijn kan het de veiligheid van het spoor in gevaar brengen
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')