Jepquote:Op vrijdag 1 februari 2008 20:47 schreef Zwansen het volgende:
Geen probleem Flash.
Nu ik hier toch ben. Ik reis erg veel met de trein en vraag me af en toe wel eens wat dingen af. Die steentjes rondom het spoor zijn toch bedoeld om de spoorbielsen stevigheid te bieden?
Vanmiddag in de trein tussen Groningen en Leeuwarden een passagier 2 maal horen roepen dat de machinist zijn ogen beter op de baan kon houdenquote:Op vrijdag 1 februari 2008 20:47 schreef Peterselieman het volgende:
Vanmiddag in de trein tussen Groningen en Leeuwarden de machinist 2 maal horen roepen dat een passagier de voeten van de bank moest halen
quote:Op vrijdag 1 februari 2008 20:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Vanmiddag in de trein tussen Groningen en Leeuwarden een passagier 2 maal horen roepen dat de machinist zijn ogen beter op de baan kon houden
Zijn er geen betere opties? En waarom worden die stenen bruin na een tijdje? Slijtage van het spoor?quote:
Ja, rails ongeveer vastgieten in beton, zoals op de Utrecht-Schipholboog gebeurt bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 21:15 schreef Zwansen het volgende:
Zijn er geen betere opties?
Nee, roest die door passerende treinen van de spoorstaaf gereden wordt. De Spoorwegwet schrijft voor dat elke wissel tenminste eennmaal per dag moet worden bereden om de roest eraf te rijden. Als er teveel roest op zit wordt er namelijk niet meer herkend dat een trein op een bepaald stuk spoor rijdt (detectie). Verrekte lastig, en levensgevaarlijk.quote:En waarom worden die stenen bruin na een tijdje? Slijtage van het spoor?
De 10321 is op 1 kop, aan de 2e klas kopzijde deels gewassenquote:Op vrijdag 1 februari 2008 19:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Reactie 2 op deze post:
Alle stellen van Arriva die ik gespot heb waren smerig, behalve de 10315 - Abel Tasman - en de 10325 - J.J. Nooitgedagt.
Was vast voor eoa commercial danquote:Op vrijdag 1 februari 2008 22:21 schreef Wadloper het volgende:
De 10321 is op 1 kop, aan de 2e klas kopzijde deels gewassen
Kan echt een verschil zien
Heb jij een verweerde kop met grijze krullen en had jij je handen in een sjofele jas zitten?quote:Op zaterdag 2 februari 2008 00:50 schreef sander89 het volgende:
Ben ik voor het eerst van me leven speciaal langs de spoorbaan gaan staan om een nieuwe trein te zien rijden, rijdt die gewoon niet![]()
En ze dienen ook als drainagesysteem. Er mag niet teveel zand in zitten bijvoorbeeld, want dan loopt het water niet weg. Het ballastbed (zo heet het in spoortermen) moet ook voldoende stevigheid bieden in de dwarsrichting. Dat gaat nog weleens fout als het erg warm is bijvoorbeeld. Er zijn speciale onderhoudsvoorschriften bij ProRail voor hoe het ballastbed er uit moet zien.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 20:47 schreef Zwansen het volgende:
Geen probleem Flash.
Nu ik hier toch ben. Ik reis erg veel met de trein en vraag me af en toe wel eens wat dingen af. Die steentjes rondom het spoor zijn toch bedoeld om de spoorbielsen stevigheid te bieden?
quote:Op vrijdag 1 februari 2008 22:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Was vast voor eoa commercial dan
KIJK deze enorm godsgloeiend tyfusgoorbaggersmerige trein
We wassen de linker helft met Arriva TurboGlansXP met UltraGalaxyPlusSysteem!!
We wassen de rechter helft met product IKS!!
ZIE WAT EEN VERSCHIL!!!NIET TE GELOVEN
Vergelijk je nu bier 1, met de rode sticker, met bier 2, de witte sticker?quote:Op vrijdag 1 februari 2008 22:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ZIE WAT EEN VERSCHIL!!!NIET TE GELOVEN
he, na-aperquote:Op zaterdag 2 februari 2008 00:50 schreef sander89 het volgende:
Ben ik voor het eerst van me leven speciaal langs de spoorbaan gaan staan om een nieuwe trein te zien rijden, rijdt die gewoon niet![]()
Koffie!quote:Op zaterdag 2 februari 2008 10:25 schreef Dr_Flash het volgende:
Goedemorgen allemaalNu eerst een kopje thee, en vanmiddag naar Amersfoort. Ik hoop dat de SLT er nog staat
Dat ben ik zeker niet ik ben geen zwerverquote:Op zaterdag 2 februari 2008 08:58 schreef bork het volgende:
[..]
Heb jij een verweerde kop met grijze krullen en had jij je handen in een sjofele jas zitten?
"Tijdelijk geen storingen. Je zou bijna denken dat alles goed gaat. Onze excuses voor het ongemak"quote:Op zaterdag 2 februari 2008 14:55 schreef Tecnix het volgende:
Storingen
Tijdelijk geen actuele informatie i.v.m. een storing.Onze excuses daarvoor. Kijk voor actuele informatie op: www.prorail.nl
Dat waren dan ook allemaal vrouwenquote:Op zaterdag 2 februari 2008 20:14 schreef Dichterbijer het volgende:
Das gewoon knullig doen... die Eurlings is opeens wel erg veel bezig met NS en dergelijke zaken...van de vorige ministers heb ik daar weinig over gehoord.
ah, dan was het iemand anders.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 14:53 schreef sander89 het volgende:
[..]
Dat ben ik zeker niet ik ben geen zwerver![]()
![]()
Nee bij ik was naar Bunnik gegaan maar moest al snel weg daar naar Arnhem maar ook toen niet dus onderweg in trein tegen gekomen.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 21:16 schreef bork het volgende:
[..]
ah, dan was het iemand anders.
Hanneke was met Bram in het spoorwegmuseum die dag en daar liep ook een spotter rond (erg herkenbaar klaarblijkelijk), hij was er ook voor de SLT.Was je misschien daar?
Geel met zwart dus maar zo worden ze ook verkocht, ze hebben alleen er extra bij NS logo's op geplakt::quote:Op zaterdag 2 februari 2008 20:14 schreef Dichterbijer het volgende:
En btw. hoe zou zo'n ding er in de NS kleuren uit zien?
Blauw stok met gele banden?
Zulke lui zijn er meer dan je durft te vrezenquote:Op zaterdag 2 februari 2008 21:16 schreef bork het volgende:
daar liep ook een spotter rond (erg herkenbaar klaarblijkelijk),
Van dit forum of was misschien Nico Spilt? Die is grijs toch?quote:Op zaterdag 2 februari 2008 14:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik denk trouwens dat ik wel een vermoeden heb wie bork daar WEL gezien heeft
mwoa, nico is een beetje grijs ja, maar daar doel ik niet op. Ik kom geregeld bij spoorse evenementen (NVBS, Eurospoor, donateursritten) een gast tegen die eruit ziet alsof hij minimaal 220 jaar isquote:Op zaterdag 2 februari 2008 21:30 schreef sander89 het volgende:
Van dit forum of was misschien Nico Spilt? Die is grijs toch?
Haha oke, maar ben benieuwd wanneer ik weer kans krijg SLT rijdend te zien want is nog niet bekend of die maandag gaat rijden?quote:Op zaterdag 2 februari 2008 21:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
mwoa, nico is een beetje grijs ja, maar daar doel ik niet op. Ik kom geregeld bij spoorse evenementen (NVBS, Eurospoor, donateursritten) een gast tegen die eruit ziet alsof hij minimaal 220 jaar is
grijze krulletjes, groene legerjas. Ik heb evt ook nog wel een foto, maar goed, privacy bla bla
Ik begreep dat ie maandag ergens in de loop van de dag wordt overgebracht van Amersfoort naar Leidschendamquote:Op zaterdag 2 februari 2008 21:43 schreef sander89 het volgende:
[..]
Haha oke, maar ben benieuwd wanneer ik weer kans krijg SLT rijdend te zien want is nog niet bekend of die maandag gaat rijden?
Oke bij Nedtrain daar, maar zal me laatste kans zijn om dan zien rijden voorkomende tijd als die daar naar toe gaat. Want hij gaat daar dan Zeker in die Regio rijden?quote:Op zaterdag 2 februari 2008 21:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik begreep dat ie maandag ergens in de loop van de dag wordt overgebracht van Amersfoort naar Leidschendam
Zwolle - Nijmegen als intercity , das tenminste een echte test voor de SLTquote:Op zaterdag 2 februari 2008 21:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik begreep dat ie maandag ergens in de loop van de dag wordt overgebracht van Amersfoort naar Leidschendam
Maaslijn wel, Heuvellandlijn eind 2008. http://nl.wikipedia.org/wiki/Heuvellandlijnquote:Op zaterdag 2 februari 2008 22:42 schreef DaFrenk het volgende:
Rijdt Veolia nu al met die nieuwe treinen op de Maaslijn en de Heuvellandlijn?
Dat wist ik dan weer nietquote:Op zaterdag 2 februari 2008 22:47 schreef bork het volgende:
Heuvellandlijn eind 2008. http://nl.wikipedia.org/wiki/Heuvellandlijn
ff telefoon zoekenquote:Op zaterdag 2 februari 2008 23:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat wist ik dan weer niet
Heb je mijn SMS ontvangen Bork?
Gevonden! yep 21:16:33 lag al op de slaapkamerquote:
ja, maar dat is niet wat ik vraag, ga nu slapen btw, ik wil de wmv van Arriva rippenquote:Op zaterdag 2 februari 2008 23:25 schreef Dr_Flash het volgende:
bedoel jedeze bork?
http://nl.youtube.com/watch?v=zYlICWUS0fU
als in http://www.xepo.nl/ArrivaTreinBroadband.rarquote:Op zondag 3 februari 2008 00:11 schreef bork het volgende:
[..]
ja, maar dat is niet wat ik vraag, ga nu slapen btw, ik wil de wmv van Arriva rippen
Rechtermuisklik -> Opslaan alsquote:Op zaterdag 2 februari 2008 23:21 schreef bork het volgende:
Ehm ff iets anders, niet zolang geleden poste iemand een youtube filmpje van Veolia GTW hier, die kan ik rippen maar deze is beter: http://www.arriva.nl/documents/ArrivaTreinBroadband.wmv
En Darkwing heeft ooit gemaild dat je die kan rippen met Net Transport. Nu ben ik echt geen noob (d8 ik) maar het lukt me echt niet. Ik krijg elke keer een error dat het niet lukt en dat het progamma het over 5 seconden weer probeert, dat lukt dus niet en zit dan in loopje.
Ik heb Vista(32) en Mediaplayer 11 ligt het daar aan?
thx!, schaamquote:
zijn van die knusse vis-avis viertjes ja. 16 stoelen 1e klas in een tweebaks Velios. Dat is meer dan bij Arriva geloof ikquote:Op zondag 3 februari 2008 19:11 schreef Duvel het volgende:
Eerste klas is zeker wel 2+2 in die Veoliolalala treinen? Ik heb alleen maar 2e gezeten eigenlijk.
Yep. Arriva heeft in een 2/6 8 1e klas stoelen en in een 2/8 16.quote:Op zondag 3 februari 2008 19:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
zijn van die knusse vis-avis viertjes ja. 16 stoelen 1e klas in een tweebaks Velios. Dat is meer dan bij Arriva geloof ik
Me too, in beide treinen nog niet gereisd. In Protos wel doorheen gelopen op de open dag van NedTrain in Amsterdam vorig jaar september.quote:Op zondag 3 februari 2008 19:17 schreef Peterselieman het volgende:
Ik moet ook nog steeds een rondje maken bij dat Veolivla en de Protos ook binnenkort maar eens doen.
Ik dus ook en fles dacht ook meequote:Op zondag 3 februari 2008 19:35 schreef Peterselieman het volgende:
Ik zit er sterk aan te denken om morgen even de SLT proberen te spotten en dan de Protos ook even te doen
ja jij begon over 21:00 morgenquote:Op zondag 3 februari 2008 19:35 schreef Peterselieman het volgende:
Ik zit er sterk aan te denken om morgen even de SLT proberen te spotten en dan de Protos ook even te doen
Oh ja, toen heb ik nog even met die kerels van de fabriek zitten kleppen over die trein. Mooi concept!quote:Op zondag 3 februari 2008 19:28 schreef Socios het volgende:
[..]
Me too, in beide treinen nog niet gereisd. In Protos wel doorheen gelopen op de open dag van NedTrain in Amsterdam vorig jaar september.
Te weinig goederentreinen?quote:Op zondag 3 februari 2008 20:45 schreef Zug-Chef het volgende:
Tjee, wat viel Railz Miniworld tegen zeg....
Verklaar u naderquote:Op zondag 3 februari 2008 20:45 schreef Zug-Chef het volgende:
Tjee, wat viel Railz Miniworld tegen zeg....
Ik vind dat je als bezoeker best een beetje verzorgdheid mag verwachten. Zeker als kijken naar een mini spoorbaan de hoofdactiviteit is, kan verzorgde kleine details je dag maken of breken.quote:Op zondag 3 februari 2008 20:59 schreef Peterselieman het volgende:
Je doet je ondertitel wel eer aan zeg, zug
't Is een baan in wording, en met functionere bovenleiding rijden gaat niet i.c.m. een digitaal systeem. Ik zou dan wel de panto's tegen de draad doen, maar dat is een keuze. Als de bovenleiding nog niet af is, loop je het risico ineens je panto's kwijt te zijn. Ik ben er trouwens nog niet geweest, nog niet echt zin gehad en ik woon op 15 minuten afstand inclusief lopen naar de metro.quote:Op zondag 3 februari 2008 20:51 schreef Zug-Chef het volgende:
Neuh, dat viel me nog mee, eerder te veel misschien... Maar het had zeker leuke overzichten en ook wel oog voor leuke en grappige details. Het Havengebied was wel indrukwekkend trouwens.
Wel jammer is bijvoorbeeld het rond rijden van slechts 1 koploper Drietje, nota bene de Randstad-Uitzendbureau-versie, die rijdt al jaren niet meer... Een IRM-3tje... Een DDM met slechts 3 vd 6 rijtuigen... Als het donker wordt zie je de Beneluxtrein met 7 rijtuigen ofzo, maar slechts 2 rijtuigen hadden verlichting, rest was uit. Meest irritant was ook de Thalys en ICE renbaan... Panto's van loks hingen ook niet tegen de draad aan, ze waren gewoon naar beneden. Rare en vreemde op-en-neer-rijdt acties van treintjes op dat stuk enkel spoor...
Ik had na het zien van dat alles, zo iets van, is dit het, is dit nu alles... Laten we afwachten wat er komend jaar bijgebouwd gaat worden..
quote:Op zondag 3 februari 2008 21:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Het diorama in de Efteling mag wat mij betreft een stuk minder zijn. Dat is slechts iets voor "even tussendoor ":)
Post hier een kuttrein, nu het nog kan?quote:
kuttreinenquote:Op zondag 3 februari 2008 21:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Post hier een kuttrein, nu het nog kan?
Oh, dat wist ik niet. De kop was in ieder geval wel fris gewassen bleek, zat geen vuiltje opquote:Op zondag 3 februari 2008 21:40 schreef Peterselieman het volgende:
De 10325 was vrijdag al (deels) gedaan
quote:Op zondag 3 februari 2008 21:22 schreef bright_side_of_life_ het volgende:
zo 03 feb 2008, 19:59
Trein botst op vrachtwagen
HOEK VAN HOLLAND - Een passagierstrein, die op weg was van Hoek van Holland naar Rotterdam, is zondagavond iets na zeven uur tegen de achterzijde van een vrachtwagen gereden. Dat heeft spoorbeheerder ProRail laten weten. Het treinverkeer op het traject is stilgelegd. Reizigers moeten rekening houden met een behoorlijke vertraging.
De passagiers zijn allemaal ongedeerd uit de trein gekomen en worden met bussen naar Rotterdam vervoerd, laat een woordvoerder van de NS weten. „Ze hebben er weinig van gemerkt.”
Ook de vrachtwagenchauffeur kwam met de schrik vrij, omdat de trein op de achterkant van de wagen botste. De aanrijding vond plaats tussen de stations Hoek van Holland Haven en Maassluis West bij de overweg aan de Haakweg.
Bron : http://www.telegraaf.nl/b(...)p_vrachtwagen__.html
Gaat het nu dicht ofzo?quote:Op zondag 3 februari 2008 23:08 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
het is definitief, dit is een slowchattopic...
Is er wat of zo? Ik ben vandaag al inhoudelijk genoeg geweest. En nu ga ik slapen.quote:Op zondag 3 februari 2008 23:08 schreef Alexxxxx het volgende:
het is definitief, dit is een slowchattopic...
Welnee, lexxie loopt een beetje te huilenquote:
Zo hebben sommige grote stoomlocs zelfs een automatische stoker.quote:Op zondag 3 februari 2008 23:20 schreef Alexxxxx het volgende:
Als je teveel op hebt reageer je meestal wel wat heftiger ja![]()
Dus pech idd
Stoken kan ook leuk in een stoomlocomotief btw
Da's mooi. Dan hebben we figuren als Alexxxxx dus niet meer nodigquote:Op maandag 4 februari 2008 08:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Zo hebben sommige grote stoomlocs zelfs een automatische stoker.
meeten op Amersfoort, bier erbij, klapstoeltje en maar wachten?quote:Op maandag 4 februari 2008 10:31 schreef Dr_Flash het volgende:
maar wat gaan we nou vanavond doen in verband met die SLT? De geinteresseerden dan?
Jaquote:Op maandag 4 februari 2008 11:45 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
verkopen ze nog ergens onbeperkt reizen kaartjes ?
Ja, weleens eerder gezien én ingezetenquote:Op maandag 4 februari 2008 13:37 schreef Duvel het volgende:
Hela! ICB/ICL/whatever in de IC naar Den Haag (serie 2000/whatever).
Boeien! Whatever!
Joh! Whatever!quote:Op maandag 4 februari 2008 14:11 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ja, weleens eerder gezien én ingezeten
quote:Op maandag 4 februari 2008 11:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
JaOp het station namelijk (had je niet gedacht he? )
Wat bedoel je dan? Kruidvat of Blokkerkaartjes? Die zijn er niet meer dacht ik.quote:Op maandag 4 februari 2008 16:02 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
nein
niet die ik bedoel
En dan zie je hem vandaag rijden in de 30400, is dat stel helemaal gewassen!quote:Op zondag 3 februari 2008 21:40 schreef Wadloper het volgende:
Maar toen zag ik de 10317, en toen ging mijn lach weer weg... Die zag er slecht uit
Binnenkort wel weer van AnaarBeter kaartjesquote:Op maandag 4 februari 2008 16:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wat bedoel je dan? Kruidvat of Blokkerkaartjes? Die zijn er niet meer dacht ik.
Sterker nog, die zijn niet eens meer geldig. Kruidvatkaartjes dan hequote:Op maandag 4 februari 2008 16:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wat bedoel je dan? Kruidvat of Blokkerkaartjes? Die zijn er niet meer dacht ik.
Ben al in Amersfoort geweest vanochtend/vanmiddag, maar geen SLT gezien, wel de wadjes die naar Dijksgracht over gebracht werden. Ook maar even een ritje gemaakt met de Protos en Rhenen aangedaanquote:Op maandag 4 februari 2008 10:31 schreef Dr_Flash het volgende:
maar wat gaan we nou vanavond doen in verband met die SLT? De geinteresseerden dan?
Het houdt je van de straat hequote:Op maandag 4 februari 2008 18:34 schreef Peterselieman het volgende:
Ben al in Amersfoort geweest vanochtend/vanmiddag, maar geen SLT gezien, wel de wadjes die naar Dijksgracht over gebracht werden. Ook maar even een ritje gemaakt met de Protos en Rhenen aangedaan
Jaquote:Op maandag 4 februari 2008 18:44 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Dijksgracht? Dat is? waar? Amsterdam?
Whehehequote:Op maandag 4 februari 2008 18:48 schreef Peterselieman het volgende:
Ik had het stukje nog niet gehad met de trein
Rhenen, tegenwoordig SGMm met soms een SGM (II) er achter gekoppeld, alleen in de spits.quote:Op maandag 4 februari 2008 18:44 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Het houdt je van de straat heMaar goed, die SLT komt wel. Rijdt er eigenlijk op Rhenen Uberhaupt nog iets anders dan SGMm tegenwoordig?
De roestige sporen tussen CS en Muiderpoort.quote:Op maandag 4 februari 2008 18:44 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Dijksgracht? Dat is? waar? Amsterdam?
nuchter weer ja?quote:Op maandag 4 februari 2008 20:03 schreef Duvel het volgende:
[..]
De roestige sporen tussen CS en Muiderpoort.
quote:Op maandag 4 februari 2008 20:36 schreef Zug-Chef het volgende:
-weggejorist-
Werkbeuheid.quote:Op maandag 4 februari 2008 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
nuchter weer ja?Wat was dat vanmiddag joh?
Dat is de lijn tegenwoordig ja. Het was altijd gewoon een pendeltje Utrecht Centraal - Rhenen, in 2006 heeft eoa helder licht ooit bedacht dat Rhenen - Almere Oostvaarders ook wel leuk zou zijn, maar tegenwoordig gaat hij naar Amsterdam Zuid inderdaad ja. Nog steeds DE van-niks-naar-nergens-expres van nederland, maar goed.quote:Op maandag 4 februari 2008 21:10 schreef Lemjur het volgende:
Stoppertje Amsterdam Zuid-Rhenen toch?
Snap eerlijk gezegd ook niet waarom er een rechtreekse lijn is tussen Schiphol en Hoorn Kersenboogerd:Pquote:Op maandag 4 februari 2008 21:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is de lijn tegenwoordig ja. Het was altijd gewoon een pendeltje Utrecht Centraal - Rhenen, in 2006 heeft eoa helder licht ooit bedacht dat Rhenen - Almere Oostvaarders ook wel leuk zou zijn, maar tegenwoordig gaat hij naar Amsterdam Zuid inderdaad ja. Nog steeds DE van-niks-naar-nergens-expres van nederland, maar goed.
Wat hij zegt.quote:
Er moest toch minstens één trein per uur over die suffe Hemboog. Toen hebben ze dit ding verzonnen. En één keer per uur per richting, zodat op de lijn Zd - Hn een onwijs scheve dienstregeling ontstaat met eens per uur twee treinen vlak achter elkaar. Per drgl 2009 wordt het nog leuker: dan gaan er geen rechtstreekse treinen meer van (bijv.) Purmerend naar Amsterdam Centraal, maar gaat alles naar Schiphol. Eindelijk nuttig gebruik van de Hemboog (quote:Op maandag 4 februari 2008 21:15 schreef Lemjur het volgende:
[..]
Snap eerlijk gezegd ook niet waarom er een rechtreekse lijn is tussen Schiphol en Hoorn Kersenboogerd:P
Maak je niet druk, ook dan Fles, ook dan.quote:
Welke idioot verzint zoiets zegquote:Op maandag 4 februari 2008 21:21 schreef Duvel het volgende:
Er moest toch minstens één trein per uur over die suffe Hemboog. Toen hebben ze dit ding verzonnen. En één keer per uur per richting, zodat op de lijn Zd - Hn een onwijs scheve dienstregeling ontstaat met eens per uur twee treinen vlak achter elkaar. Per drgl 2009 wordt het nog leuker: dan gaan er geen rechtstreekse treinen meer van (bijv.) Purmerend naar Amsterdam Centraal, maar gaat alles naar Schiphol. Eindelijk nuttig gebruik van de Hemboog (), maar jammer voor de Purmerenders, van wie het grootste deel ex-Amsterdammers is. BTW: dit gaat alleen door als ze er in geslaagd zijn twee perrons aan de Hemboog te hangen.
What about Hoogkarspel? Ook naar Schiphol?quote:Op maandag 4 februari 2008 21:21 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er moest toch minstens één trein per uur over die suffe Hemboog. Toen hebben ze dit ding verzonnen. En één keer per uur per richting, zodat op de lijn Zd - Hn een onwijs scheve dienstregeling ontstaat met eens per uur twee treinen vlak achter elkaar. Per drgl 2009 wordt het nog leuker: dan gaan er geen rechtstreekse treinen meer van (bijv.) Purmerend naar Amsterdam Centraal, maar gaat alles naar Schiphol. Eindelijk nuttig gebruik van de Hemboog (), maar jammer voor de Purmerenders, van wie het grootste deel ex-Amsterdammers is. BTW: dit gaat alleen door als ze er in geslaagd zijn twee perrons aan de Hemboog te hangen.
laat Opa_Fles het maar niet horenquote:Op maandag 4 februari 2008 21:29 schreef Lemjur het volgende:
What about Hoogkarspel? Ook naar Schiphol?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Amsterdam - Purmerend is veel maar dan ook echt veel sneller met de bus. En nog hoger gefrequenteerd ook. Daarom dus straks geen rechtstreekse treinen meer.quote:Op maandag 4 februari 2008 21:25 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Welke idioot verzint zoiets zeggeen rechtstreekse treinen Purmerend - Amsterdam C meer? WTF
weer eoa geflipte Märklin-homo aan de knoppen daar zeker
quote:Op maandag 4 februari 2008 21:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
laat Opa_Fles het maar niet horenDas tof, ik woon er vlakbijSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scharrel woont er ook
Maar ik vinnet echt belachelijk als de oude vertrouwde stopper niet meer naar CS gaat
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
Waarom bouwen die oelewappers dan een derde station, ik dacht dat dat was voor de forenzen die naar Amsterdam moesten...quote:Op maandag 4 februari 2008 21:34 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Amsterdam - Purmerend is veel maar dan ook echt veel sneller met de bus. En nog hoger gefrequenteerd ook. Daarom dus straks geen rechtstreekse treinen meer.
Ik ken de adviesvraag BUP2009 aan Locov niet uit m'n kop, ff momentje...quote:Op maandag 4 februari 2008 21:29 schreef Lemjur het volgende:
[..]
What about Hoogkarspel? Ook naar Schiphol?
Omdat ze dat nou eenmaal beloofd hadden aan al die Vinex knakkers: koopt hier nu uw hutjemutje huis en krijg er een NS station bij!quote:Op maandag 4 februari 2008 21:35 schreef Lemjur het volgende:
[..]
Waarom bouwen die oelewappers dan een derde station, ik dacht dat dat was voor de forenzen die naar Amsterdam moesten...
Ik had hier veel meer woorden voor nodig.quote:Op maandag 4 februari 2008 21:34 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Amsterdam - Purmerend is veel maar dan ook echt veel sneller met de bus. En nog hoger gefrequenteerd ook. Daarom dus straks geen rechtstreekse treinen meer.
Tussen waar rijdt de serie 2000?quote:Op maandag 4 februari 2008 18:58 schreef Brembo het volgende:
ICB/ICL in de 2000, V-IRM in de 3700 en nog kan je niet zitten .
Den Haag - Arnhem (Nijmegen).quote:Op maandag 4 februari 2008 21:38 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Tussen waar rijdt de serie 2000?
Arrivaquote:Op maandag 4 februari 2008 21:34 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Amsterdam - Purmerend is veel maar dan ook echt veel sneller met de bus. En nog hoger gefrequenteerd ook. Daarom dus straks geen rechtstreekse treinen meer.
quote:Op maandag 4 februari 2008 21:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Omdat ze dat nou eenmaal beloofd hadden aan al die Vinex knakkers: koopt hier nu uw hutjemutje huis en krijg er een NS station bij!
Op zich een leuk idee, en je moet je spooruitbreidingen toch ergens doen (zie ook de Gooiboog). Ik twijfel ook enigszins aan het nut van deze boog. De grote vervoersstromen van boven het Noordzeekanaal buigen nou eenmaal niet grotendeels af richting Schiphol. Wat nog wel een keer een leuke boog zou zijn is rechtstreeks van Sloterdijk naar Amsterdam Zuid. Dan heb je een echte mooie ringlijn om Amsterdam. Maar daar ligt nu het GVB een beetje in de weg vrees ik, en het is in die hoek spoortechnisch al vrij druk.quote:Op maandag 4 februari 2008 21:40 schreef Dr_Flash het volgende:
ik snap het ook niet zo eigenlijk. Met die hemboog wordt het ook een kip-ei klucht. We leggen dat ding aan omdat het *ergens voor* nodig is. Maar vervolgens jagen we er 1 trein per uur overheen *want hij ligt er nu eenmaal*
Hier joh, blunder lekker nog wat belastingmiljarden weg, lache
Volgens mij las ik ergens dat ze planden om daar helemaal ICL / ICB van te maken.quote:
Hm goede vraag. Ik weet niet of ze genoeg ICBL hebben om de hele 2000 mee te rijden. En dan nog: waar moet dat ICRm dan heen? Ik vermoed trouwens dat de spitstreinen weleens vol kunnen worden op die lijn. Volgens mij zijn die nu zo'n acht à tien bakken VIRM.quote:Op maandag 4 februari 2008 21:46 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Volgens mij las ik ergens dat ze planden om daar helemaal ICL / ICB van te maken.
Als ik me niet vergis rijdt er nu ICRm + 1700 afgewisseld met VIRM. Die VIRM’s zullen wel naar de 3700 (Zwolle – Nijmegen) verhuizen, en waar zouden de ICRm heen gaan? Of blijven die gezellig met de ICL / ICB samen rijden?
Het is inderdaad waanzin, ieder mens met enig verstand neemt gewoon lijn 50 van het GVB.quote:Op maandag 4 februari 2008 21:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar ja, momenteel verzint geen kip het om de trein te pakken van Lelylaan naar Zuid. Dat win je te voet nog wel misschien
Ze mogen er wel eentje in m'n achtertuin komen zettenquote:Op maandag 4 februari 2008 21:52 schreef von_Preussen het volgende:
Dan krijg je nog een vraag extra, wat gaan ze doen met de Plan V’s in de 3700? Worden die ingezet als vervanging voor de Plan T’s die eerst op reserve gaan, en dan als de nieuwe Sprinters komen richting de sloop verdwijnen?
Een beetje het idee van de "Sputniks" van de DR in Berlijn?quote:Op maandag 4 februari 2008 21:47 schreef Dr_Flash het volgende:
dat zou erg handig zijn ja, dan kan je ook idd ringlijntreinen de hele dag 1 kant op laten rijden. Dat is mateloos efficient qua materieelinzet
soms ook gewoon 4 of 6quote:Op maandag 4 februari 2008 21:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hm goede vraag. Ik weet niet of ze genoeg ICBL hebben om de hele 2000 mee te rijden. En dan nog: waar moet dat ICRm dan heen? Ik vermoed trouwens dat de spitstreinen weleens vol kunnen worden op die lijn. Volgens mij zijn die nu zo'n acht à tien bakken VIRM.
Nee, gewoon echt de hele dag rondjes rijden, eigenlijkquote:Op maandag 4 februari 2008 22:00 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Een beetje het idee van de "Sputniks" van de DR in Berlijn?
Welnee, met SGMm of bijvoorbeeld een Protos, een Flirt of een Talent gaat dat primaquote:Op maandag 4 februari 2008 22:14 schreef von_Preussen het volgende:
Hmmm, ik zou dan echter geen conventionele treinen inzetten, maar dingen zoals ze bij de Randstadrail rijden. Conventionele treinen zijn voor zo’n taak veel te langzaam, zwaar en inefficiënt.
quote:Op maandag 4 februari 2008 22:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Flirt?
Bij een gelijkblijvend aantal stations mischien wel, maar als ze er net als bij de Hofpleinlijn meer stations bij gaan plaatsen (wat me in het geval van een ringlijn wel handig zou lijken, anders is de GVB in veel gevallen sneller) dan lijken mij die dingen toch veel te zwaar?quote:Op maandag 4 februari 2008 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Welnee, met SGMm of bijvoorbeeld een Protos, een Flirt of een Talent gaat dat prima
Precies. Ideaal spul. Heel Zwitserland ligt er vol meequote:Op maandag 4 februari 2008 22:26 schreef von_Preussen het volgende:
@Eendmans, deze bedoelt Fles denk ik:
Hm, je kunt dan kiezen voor een ritje van Zuid via de boog bij Gpda en de Wgm naar CS, anders moet je nog een boog bouwen bij Duivendrecht.quote:Op maandag 4 februari 2008 22:04 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee, gewoon echt de hele dag rondjes rijden, eigenlijk
De Klompentrein?quote:Op maandag 4 februari 2008 22:29 schreef von_Preussen het volgende:
Als we voor onderstaand materieel zouden gaan ben ik helemaal voor!![]()
[ afbeelding ]
D'r heeft er zelfs een proefgereden op (in elk geval) de Betuweroute.quote:Op maandag 4 februari 2008 22:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Precies. Ideaal spul. Heel Zwitserland ligt er vol mee
Hm, vroeger was alles beter...quote:Op maandag 4 februari 2008 22:47 schreef von_Preussen het volgende:
Leuk rondje ewyb, als je het niet erg vindt, dan leen ik je foto’s om eventjes een paar “vroeger & nu” vergelijkingen te maken.
Natuurlijk ook hartelijk dank aan Nico S. voor het beschikbaar stellen van zijn foto’s.
Beetje een verhaaltje erbij zou ook wel leuk wezen natuurlijkquote:Op maandag 4 februari 2008 22:47 schreef von_Preussen het volgende:
Leuk rondje ewyb, als je het niet erg vindt, dan leen ik je foto’s om eventjes een paar “vroeger & nu” vergelijkingen te maken.
Die spelling!quote:Op dinsdag 5 februari 2008 16:45 schreef seinhuis het volgende:
Die watjes hebben eerst in groningen en vriesland gereeden
Voornamelijk DD-AR en Mat ´64. Maar ook SGM(m) en heel soms zelfs ICM (!). Materieelshow´s te Obdam dus.quote:Op maandag 4 februari 2008 22:47 schreef von_Preussen het volgende:
treinen van Hoorn naar Den Haag Centraal met MDDM?
Mja, schijnt een Ddos aanval te zijn, echter net was het weer retesnel en 2 tellen later is het weer traag. Je kunt er weinig mee zo ...quote:
Makje. Een mDDM is de motorwagen die bij DD-AR hoort. Met mDDM wordt vaak aangeduid dat het een setje DD-AR is met motorwagen, terwijl het alleen maar de motorbak is. Officiëel is het dus DD-AR met mDDM of loc. Zo kun je de setjes dus onderscheiden.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 18:52 schreef Dr_Flash het volgende:
ik kan DD-AR en mDDM nooit uit elkaar houdenBen ik nu een n00b?
en nu rijdt er een met 3 bakken en een loc rondquote:Op dinsdag 5 februari 2008 19:13 schreef Duvel het volgende:
Je hebt, om de verwarring compleet te maken, ook DD-AR met zes bakken gehad.
Met DDM-1 dat eigenlijk gewoon 6 bakken is die getrokken of geduwd worden door een loc, heeft mDDM niets te maken.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 19:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Ow, dus mDDM heeft heul niks met DDM te maken?
DDM heeft bedreigde diersoorten op de stuurstand staan, DDAR nietquote:Op dinsdag 5 februari 2008 19:26 schreef Dr_Flash het volgende:
maar waaraan moet ik nou een DDM-stam en een DD-AR stam uit elkaar houden? Die loc is het dus niet begrijp ik. De kleur van de bankjes? rood is DDM, groen is DD-AR? zoiets?
Tof verhaal, dank jequote:Op dinsdag 5 februari 2008 19:22 schreef sander89 het volgende:
De nieuwe TGV Edit: Nieuwe naam AGV is vandaag gepresenteerd![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kan in commerciële dienst 360 km/h rijden![]()
Nieuws bericht(AD)
Word wel een andere kleur hoop ik![]()
Doe eens normaal gastquote:Op dinsdag 5 februari 2008 19:42 schreef seinhuis het volgende:
In de 16000 reid nu ook Ddar!
Tevens je kunt Ddar herkennen aan de greone banjes.
DDM-1 en DD-AR kun je door de bakken te tellen wel uitelkaar houdenquote:Op dinsdag 5 februari 2008 19:26 schreef Dr_Flash het volgende:
maar waaraan moet ik nou een DDM-stam en een DD-AR stam uit elkaar houden? Die loc is het dus niet begrijp ik. De kleur van de bankjes? rood is DDM, groen is DD-AR? zoiets?
tijd voor een opfriscursus spelling?quote:Op dinsdag 5 februari 2008 19:42 schreef seinhuis het volgende:
In de 16000 reid nu ook Ddar!
Tevens je kunt Ddar herkennen aan de greone banjes.
nheej. Lech jei hed muh nochgh maar evuh uidquote:Op dinsdag 5 februari 2008 19:49 schreef seinhuis het volgende:
Ik wildte je alleen maar hellpen
Tevens, snap je nu al het veerschil tussen Ddar en mDdm?
Neus loopt wel wat duidelijk breder uit aan de onderkant hopelijk ziet niet al te slecht uit in het echt, maar zal natuurlijk wel verwegen aerodynamica zijn.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 19:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tof verhaal, dank jeHier liep op HGBTF al een tijdje een topic over, maar foto's waren nieuw
Je kunt het zien aan de bankjes inderdaad, tot je in DDM1 stuurstand "Panda" zit, want die heeft ook groene bankjes omdat ie ooit in de fik gestaan heeft.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 19:26 schreef Dr_Flash het volgende:
maar waaraan moet ik nou een DDM-stam en een DD-AR stam uit elkaar houden? Die loc is het dus niet begrijp ik. De kleur van de bankjes? rood is DDM, groen is DD-AR? zoiets?
Je hebt er ook nog bij die wel een postruimte hadden, maar waar ie is omgebouwd en nu raampjes heeft in plaats van schuifdeuren (of waren dat alleen V1-V3?). Anyhow: de overgang van Werkspoor naar Talbot kun je zien aan de lasnaden rond de driehoekige frontruiten. Bij de stellen t/m de 840 zie je hier lasnaden, bij de stellen die later geleverd zijn net meer. Heb je hier iets aan? Neen.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 20:27 schreef Peterselieman het volgende:
De eerste 3 deelseries plan V zijn al gesloopt, behalve museumstel 419 die uit de 2e serie afkomstig is.
Echt heel duidelijk worden de verschillen tussen de deelseries niet helaas
Ja, ik ben in pannenkoek-met-poedersuiker mood. Graag gedaan.quote:
Niet mijn smaakquote:Op dinsdag 5 februari 2008 21:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Toch had ik liever iets gehad wat meer hierop leek:
[ afbeelding ]
kan een stuk slechter hoor:quote:Op dinsdag 5 februari 2008 21:41 schreef sander89 het volgende:
Niet mijn smaakneus lijkt net een stuk plat geslagen.
Hou je snuitquote:
Dat lijkt net een boot op railsquote:Op dinsdag 5 februari 2008 21:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
kan een stuk slechter hoor:
[ afbeelding ]
Dit soort geschoenlepel heb ik ook geen zin in
Dat is een 300, ook niet mis.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 21:53 schreef sander89 het volgende:
Deze rechter Shinkans ziet er tenminste nog beetje vet uit![]()
[ afbeelding ]
Dat is een Fastech360, ontworpen voor 360 km/hquote:
quote:Op dinsdag 5 februari 2008 21:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is een Fastech360, ontworpen voor 360 km/h
Hier met nog iets belachelijkere remkleppen/kattenoren
[ afbeelding ]
Die remkleppen zie je normaal niet dus lijkt me goed idee, door die dingen is de rem vertraging stukken groter. Alleen meestal is toch al te laat met HST op top snelheid.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 21:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is een Fastech360, ontworpen voor 360 km/h
Hier met nog iets belachelijkere remkleppen/kattenoren
[ afbeelding ]
Nee, dan deze!quote:Op dinsdag 5 februari 2008 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hou je snuitIk wou dat dat hoere plaatjesschuur van heel de google results af gemikt werd
Dat is een snel plaatjes zegquote:Op dinsdag 5 februari 2008 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik vond deze nog op Internet:
[ afbeelding ]
Met vlnr:
een 500, een 200, een 700, een 300, 4 keer een 700, een 200, 2 keer een 300 en een 700. Denk ik
Nou ja, tenzij je cargorukker bentquote:Op dinsdag 5 februari 2008 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Mja, dat is eigenlijk ongeveer het allervetste treinenplaatje wat je kunt bedenken
de SuperV voor de lijn Zl-Em omdat de NS geen 9 Treinstellen wil onderhoudenquote:Op dinsdag 5 februari 2008 20:44 schreef Wadloper het volgende:
Plan V vraag: De nummers 950 t/m 965 zijn de zogenaamde Turbo-V's.
Ik heb ze ook gezien maar wist niet dat zoveel oud materiaal daar stond, lijkt wel half museum daarquote:Op dinsdag 5 februari 2008 22:33 schreef Lemjur het volgende:
Vandaag de wadjes gespot tussen Muiderpoort en Centraal
Drom rij ik er zo graag met de treinquote:Op dinsdag 5 februari 2008 22:51 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ik heb ze ook gezien maar wist niet dat zoveel oud materiaal daar stond, lijkt wel half museum daar
Wat maakt dat nou uit,quote:Op woensdag 6 februari 2008 06:41 schreef Wadloper het volgende:
Volgorde van de wadlopers waren de 3214-3206-3210-3228 toch?
Hela, meettrein sleept meettrein!quote:Op woensdag 6 februari 2008 01:48 schreef Peterselieman het volgende:
Nog even wat plaatjes van afgelopen maandag die ik te Amersfoort geschoten heb:
[ afbeelding ]
mP_Jules met een meet rijtuig aan de haak
Dus er is toch iets wat jij nog nooit gezien hebt?!?quote:Op woensdag 6 februari 2008 09:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat Siemens meetding zag ik zondag ook in Amersfoort staan. Nog nooit gezien eigenlijk
quote:Heerlen – Aachen (Euregiobahn)
Nederland eindigt niet in Heerlen en … de spoorlijn ook niet
KERKRADE - „Het eerstvolgende station is Heerlen. Tevens de eindbestemming van deze trein. U kunt hier overstappen op de trein richting Maastricht op perron 4. Reizigers voor de richting Kerkrade: uw trein staat klaar op perron 2.” Opkomende woede maakt zich meester van treinreiziger Piet Meisters uit Kerkrade op momenten als deze. Waarom melden de NS-jongens niet dat reizigers in Heerlen óók met de Euregiobahn richting Kerkrade of zelfs Aken kunnen reizen? Toch een kleine moeite, meent de Kerkradenaar. „Nu ze het niet doen, lijkt het net alsof Nederland eindigt in Heerlen.
Men is er niet voldoende attent op dat er nog veel meer (reis)mogelijkheden zijn in Limburg. Grensoverschrijdende trajecten. Als we als reizigers – ook bij dit soort kleine dingen – niet aan de bel trekken, wordt er nooit iets opgelost. We moeten dit niet zo maar ac-cepteren.” Woordvoerster Marlies van Dalen van de NS kon gisteren nog niets toezeggen. „Maar het lijkt me geen probleem dit in het vervolg om te laten roepen. Ik zal het voorleggen bij mijn collega’s.” Het is niet de eerste keer dat de reizigers in Parkstad een ge-brekkige, of zelfs slechte service ontvangen op het traject waar de Euregiobahn rijdt tussen Aken en Heerlen.
De NS weigert op de nieuwe stations de Kissel (Heerlen) en Eygelshoven- Markt (Kerkrade) eigen kaartjesautomaten neer te zetten. Dat levert de NS niets op omdat er andere vervoerders – Veolia en Euregiobahn van Deutsche Bahn – rijden op het traject. Kaartjes-automaten kósten de NS alleen maar geld. Knaken die de NS niet bereid is te betalen. „Met als gevolg dat je in Kerkrade instapt en in Heerlen moet uitstappen om in de hal een NS-kaartje te kopen en daardoor waarschijnlijk je aansluiting mist. Dat is toch van de gekke”, vertelt Meisters. De Kerkradenaar baalt ervan dat niet alleen de NS in gebreke blijft; ook de reisinformatie op 9292 geeft niet aan dat een treinreis naar Aken via de Euregiobahn verloopt. 9292- Woordvoerder Aarnout Mijling reageert verrast.
„We omarmen grensoverschrijdend vervoer en we gaan dan ook serieus onderzoeken hoe de verbindingen lopen. Daar komen we zeker op terug.” Dat er ook geen tarieven op de website vermeld staan richting Aken, komt omdat 9292 niet kan garanderen dat de informatie up to date blijft. Mijling: „Om verwarring bij reizigers te mijden, melden we daarom op geen enkel grensoverschrijdend traject prijzen.”
Bron: Dagblad de Limburger, 1 februari 2008
quote:Bonden en Rover boos op NS wegens afgesloten of smerige treintoiletten
Treinpassagiers staan steeds vaker voor een gesloten wc. Volgens de bonden bezuinigen de NS op de schoonmaakkosten. Wie geluk heeft, treft er verderop een die open is. Wie pech heeft, moet wachten totdat hij op z’n bestemming is. „In de prijs van het trein-kaartje zit het recht om onderweg te plassen”, reageert reizigersvereniging Rover boos. Bij Rover komen de laatste tijd veel klachten binnen over gesloten wc’s.
„Bijzonder klantonvriendelijk”, zegt FNV-bestuurder Roel Berghuis. Conducteurs en schoonmakers bij de spoorwegen bevestigen het beeld dat de NS steeds meer wc’s in de trein op slot draaien, aldus de vakbondsman. Ook CNV spreekt van een ’bewuste actie’ van de NS.
De vakorganisaties vermoeden dat kostenbesparing de reden is om de wc’s te sluiten. De spoorwegbond VVMC merkt op dat de toiletten ook steeds vaker smerig zijn. Volgens Rover is het ’gierigheid’ van de NS. Berghuis voegt eraan toe dat ze regelmatig defect zijn omdat vandalen de wc’s slopen. „De NS houden de toiletten dus liever gesloten.”
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen betwist dat er sprake is van opzet. Het is volgens hem wel beleid dat op eind-punten als Den Haag CS de wc’s tijdelijk op slot worden gedraaid. „Sommige reizigers storen zich niet aan verboden en gebruiken de wc toch als de trein stilstaat. De conducteur behoort die na vertrek weer open te doen. Dat kan hij wel eens vergeten.”
De NS geven wel toe het aantal toiletten in de treinen te verminderen. „Die operatie is al langer in gang gezet”, aldus de zegsman. Intercity-treinstellen die een opknapbeurt krijgen, worden voorzien van nog maar één wc. Ook in nieuwe intercity’s zitten minder toiletten. Reizigers die straks met de nieuwe Sprinter (stoptrein) rijden, zullen hun plas op moeten houden. Volgens de NS is het een ’bedrijfseconomische’ afweging. „Gemiddeld wordt een wc twee keer per uur gebruikt. Maar voor één toilet heb je ook een paar zit-plaatsen.”
De NS zijn lang niet de enige vervoerder waar passagiers het zonder moeten doen. In veel treinen van regionale spoorwegmaat-schappijen ontbreekt het eveneens aan wc’s.
Bron: Trouw, 2 februari 2008
Verder nog een berichtje voorZug: De staaltrein zweden - Maastricht laat nog even op zich wachtenquote:Deutsche Bahn overweegt Franse TGV’s te kopen
BERLIJN - De Duitse spoorwegen overwegen nieuwe hogesnelheidstreinen aan te schaffen van de Franse treinfabrikant Alstom. Daarmee dreigt de Duitse concurrent Siemens zijn positie als hofleverancier van Deutsche Bahn voor het eerst kwijt te raken.
Volgens berichten in Duitse media maandag zou Deutsche Bahn tot vijftien nieuwe AGV-treinen (Alstom Grande Vitesse) willen ko-pen van Alstom. De vierde generatie TGV beleeft dinsdag zijn wereldpremière in de Franse havenplaats La Rochelle in het bijzijn van de Franse president Nicolas Sarkozy. Het zou voor het eerst zijn dat de Duitse spoorwegen voor buitenlandse hogesnelheidstreinen kiezen in plaats van de ICE-treinen van Siemens.
Deutsche Bahn wil de nieuwe treinen inzetten op trajecten met snelheden van meer dan 300 kilometer per uur in Duitsland, Frankrijk, België en Nederland. Volgens het staatsspoorbedrijf is daarbij het belangrijkste criterium dat de treinen flexibel met de verschillende systemen in die landen moeten kunnen omgaan. Een woordvoerder van Deutsche Bahn zei dat de opdracht nog voor “alle bieders openstaat”. Een besluit wordt ergens in juni verwacht.
Alstom sleepte in Italië al een grote opdracht voor de nieuwe AGV in de wacht. Een Italiaanse spoorwegmaatschappij bestelde 25 AGV’s voor 650 miljoen euro. Ook werd voor een vergelijkbaar bedrag een onderhoudscontract afgesloten van dertig jaar. Vorig jaar zette een AGV van Alstom nog een wereldsnelheidsrecord op het spoor neer van bijna 575 kilometer per uur.
Siemens heeft sinds 1991 in totaal 166 ICE-treinen, ook wel Schienenflitzers genoemd, aan Deutsche Bahn geleverd. De nieuwste generatie, de ICE 3, is sinds 2000 in gebruik. Sinds deze zomer rijden ook tussen Parijs en Frankfurt ICE’s. Deze treinen zijn speci-aal aangepast om ook op het Franse spoor te kunnen rijden. De aanpassingen zijn echter zeer kostbaar.
Bron: De Financiële Telegraaf, 4 februari 2008
Kloptquote:Op woensdag 6 februari 2008 06:41 schreef Wadloper het volgende:
Volgorde van de wadlopers waren de 3214-3206-3210-3228 toch?
het is gewoon een record van de TGV, 574,8km/h. De AGV had er niks mee van doen.quote:Op woensdag 6 februari 2008 10:42 schreef Dichterbijer het volgende:
Ik heb gisteren nog even de beelden van de het snelheidsrecord van de AVG/TVG zitten te bekijken en ik blijf het indrukwekkend vinden, ook al is het natuurlijk goed voor Frankrijk enzo en nog meer van dat soort bla bla... maar met 570 k/m over de rails en dan ook nog eens over wissels met die snelheid... daar moet ik hier in Nederland echt niet aandenken!
Interessant. Welke concessies denken ze nog meer te gaan winnen dan? (en wanneer komt er weer wat beschikbaar eigenlijk?)quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:03 schreef Peterselieman het volgende:
Ik las net op Somda dat xx een van de Protosstellen tijdelijk aan de dienst gaat onttrekken om verdere toelating op het Nederlandse spoor te krijgen.
Nu is er zoveel ophef ontstaan dat ze die dingen op bepaalde tijden moesten inleveren... En nu kan er weer probleemloos gehuurd worden?quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:03 schreef Peterselieman het volgende:
Ik las net op Somda dat xx een van de Protosstellen tijdelijk aan de dienst gaat onttrekken om verdere toelating op het Nederlandse spoor te krijgen. xx heeft ter compensatie een oude bekende gehuurd voor 6 weken, namelijk Plan V 840
Ik denk dat het ze vooral te doen is om Zwolle - Emmen. Dat traject komt over enkele jaren beschikbaar als losstaande concessie of misschien wel als multimodale concessiequote:Op woensdag 6 februari 2008 12:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Interessant. Welke concessies denken ze nog meer te gaan winnen dan? (en wanneer komt er weer wat beschikbaar eigenlijk?)
Wat maf, op de stellen zelf staat 160 volgens mij...quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:56 schreef Peterselieman het volgende:
Het blijkt zo te zijn dat de Protos maar toegelaten is voor 110 km/h, terwijl de stellen een Vmax van 160 km/h hebben. xx zal dus de maximale toegelaten snelheid wel willen verhogen naar minimaal 140 km//h om zo op het stukje Amf-Bnn sneller te kunnen rijden.
Nederland, regeltjeslandquote:Op woensdag 6 februari 2008 13:02 schreef Duvel het volgende:
Wat maf, op de stellen zelf staat 160 volgens mij...
Toch maar even een weekje naar Polen dan, in de zomerquote:Op woensdag 6 februari 2008 13:07 schreef bork het volgende:
Had er met Fles over (en voor wie verder is geinteresseerd).![]()
Als Intercity naar Maastricht?quote:Op dinsdag 5 februari 2008 22:33 schreef Lemjur het volgende:
Vandaag de wadjes gespot tussen Muiderpoort en Centraal
Klopt, mijn fout.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:07 schreef thatsme het volgende:
[..]
het is gewoon een record van de TGV, 574,8km/h. De AGV had er niks mee van doen.
Misschien zitten er wel cruciale verschillen tussen dat testding en de seriestellen?quote:Op woensdag 6 februari 2008 14:37 schreef Dichterbijer het volgende:
Beetje raar dat XX een eigen stel uit de dienst gaat halen terwijl dat prototest ding nog steeds te Amersfoort staat en ook daar word onderhouden zoals ik gister zag.
Still then, die FTD Protos heeft al eens eerder op de dienst gereden, waarom moet er nu een V gehuurd worden?quote:Op woensdag 6 februari 2008 14:39 schreef Duvel het volgende:
Misschien zitten er wel cruciale verschillen tussen dat testding en de seriestellen?
Het prototype heeft niet op dienst gereden en zal dat ook niet mogen. Wel is het stel enkele malen gebruikt om een andere protos af te slepen. Tussen de FTD-01 en de serie die in dienst is, zitten enkele cruciale verschiilen, waardoor het denk ik niet mogelijk is om het prototype voor het testen te gebruiken.quote:Op woensdag 6 februari 2008 14:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Still then, die FTD Protos heeft al eens eerder op de dienst gereden, waarom moet er nu een V gehuurd worden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |