Duvel | donderdag 11 april 2024 @ 20:28 | |||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | ||||
Ireyon | donderdag 11 april 2024 @ 20:36 | |||
Blijft toch de mooiste kleurstelling die hier ooit heeft gereden | ||||
James1988 | vrijdag 12 april 2024 @ 02:37 | |||
Ja, dat wel ![]() Keulen - Frankfurt is ook zo'n gebed zonder eind wanneer het aankomt op saaiheid. | ||||
derLudolf | vrijdag 12 april 2024 @ 07:07 | |||
Weer een melding van DB dat m'n reis voor morgen niet mogelijk is ![]() Nu lijkt het slechts een kwestie van nummertjes geneuzel: IC141 rijdt niet meer (Amsterdam-Berlin Lichtenberg) daarvoor in de plaats komt IC2843, ook vanaf Amsterdam naar Lichtenberg ![]() | ||||
Chunees | vrijdag 12 april 2024 @ 10:58 | |||
Ik wil eenmalig van gronau naar +Düsseldorf reizen met db maar ik zit in rolstoel. Wat is de goedkoopste optie voor mij? Kan ik een deutschlandticket of bahncard gebruiken? Ik reis met 1 begeleider Ik wil van 31 mei-2 juni reizen maar dit kan niet via de deutschlandticket? [ Bericht 12% gewijzigd door Chunees op 12-04-2024 11:40:26 ] | ||||
marcb1974 | vrijdag 12 april 2024 @ 11:40 | |||
Ligt eraan op welke dag en hoe laat je reist. Maar als het echt eenmalig is, is een NRW ticket al snel het goedkoopste. | ||||
Duvel | vrijdag 12 april 2024 @ 14:13 | |||
Hebben ze die ook al in TSW? Dat is nog wel een leuke achtbaan als je voorin zit. | ||||
James1988 | vrijdag 12 april 2024 @ 14:21 | |||
Nee, die is er nog niet. ICE-trajecten in TSW zijn Kassel - Würzburg, München - Augsburg en Keulen - Aken. Rivet Games heeft alle TSW-routes op een kaart getekend: https://rivet-games.com/tsw-routemap/ | ||||
James1988 | vrijdag 12 april 2024 @ 14:22 | |||
In de weekends van 1/2 juni en 8/9 juni zijn er werkzaamheden en is L12 dicht t.h.v. Ekeren. De stoptreinen Antwerpen - Roosendaal worden dan omgeleid via een nogal creatieve route.![]() | ||||
Duvel | vrijdag 12 april 2024 @ 15:50 | |||
Die site kenden ik niet, leuk! Ik heb München - Augsburg in de oude TS. Qua programmering van de S-bahn was dat een ramp. Die andere twee heb ik ook inderdaad. Op deze site kun je nu een TSW bundel kopen. Vroeg me af of het legaal was, maar lijkt van wel. https://www.humblebundle.(...)op-up-your-timetable | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 12 april 2024 @ 16:20 | |||
Wat kan je daar een achterlijke hoeveelheid verschillende lussen en omleidingen nemen ![]() | ||||
dennistd | vrijdag 12 april 2024 @ 16:51 | |||
Ik weet dat in Duitsland Schwerbehinderte gratis mogen reizen, maar geen idee hoe dat zit voor Nederlanders in Duitsland. Denk niet dat dat kan bij gebrek aan een Schwerbehindertenausweis. Wat betreft de toegang tot de treinen lees ik: Zou in elk geval niet voor een reis met overstap in Dülmen gaan: hier is het perron waar de trein vanuit Gronau aankomt laag en is de lift naar het perron richting Düsseldorf vaak kapot. Dan kun je beter via Münster of Dortmund reizen. Wat betreft de tickets zou ik voor een Deutschlandticket gaan voor beiden: een NRW-ticket voor 2 personen kost al ¤52,20. Doe dat x2 en je komt op ¤104,40. En dan kun je op 1 juni ook nog niet eens reizen. Een Deutschlandticket met ingangsdatum op 31 mei (via de HVV Switch-app) kost je ¤1,58 + ¤49 voor die in juni. Totaal dus ¤50,58 x 2 = ¤101,16. Daarmee kun je van 31 mei t/m 30 juni allebei onbeperkt reizen. Niet vergeten ook weer op te zeggen uiteraard, voor 10 juni. | ||||
dennistd | vrijdag 12 april 2024 @ 16:55 | |||
Waarom niet gewoon kopmaken op de eerste stukje? | ||||
derLudolf | vrijdag 12 april 2024 @ 18:34 | |||
Inmiddels staat er in de app dat IC2843 SEV is. Hoerige kutzooi. | ||||
Peterselieman | vrijdag 12 april 2024 @ 19:02 | |||
Vanochtend zag ik op een dieplader een middenbak van een SNG langs komen. Is een bak die in Onnen naast de werkplaats stond | ||||
James1988 | vrijdag 12 april 2024 @ 19:22 | |||
In de TS Classic-versie is ook de hogesnelheidslijn niet correct, de maximumsnelheid is in het echt 230 km/u maar men heeft hem om één of andere reden ingevoerd als 280 km/u. In de TSW-versie is het wel goed. De S-Bahn is ook leuk om te rijden. Ik heb die gekocht en dat is inderdaad legit. Je krijgt een paar Steam-keys. | ||||
James1988 | vrijdag 12 april 2024 @ 19:51 | |||
2843 is een vervangende trein voor 141, meer niet. Men zal de werkzaamheden niet goed hebben ingevoerd en daarom met zulke fratsen komen. | ||||
James1988 | vrijdag 12 april 2024 @ 19:53 | |||
Geen idee, zomaar wat mogelijkheden: 1. Het kan niet met de seinrichting 2. Er is geen capaciteit voor 3. Het is niet wenselijk uit veiligheidsoogpunt 4. Men dacht "We kunnen net zo goed doorrijden en er wat leuks van maken". Voor het treinpersoneel is dit ook iets ongebruikelijks tenslotte. En nog altijd beter dan de boel dichtgooien en verbussen. ![]() | ||||
derLudolf | vrijdag 12 april 2024 @ 20:04 | |||
Nu staat er weer replacement for IC141 ![]() Vanochtend stond er niets. Om 18:30 Taxibus replacement ofzo Anders rij ik door naar Münster, IC2227 en dan in Hamm ICE845. | ||||
Duvel | vrijdag 12 april 2024 @ 21:35 | |||
Ik ga het meemaken, ook drie keys binnen. | ||||
buzz1291 | vrijdag 12 april 2024 @ 22:04 | |||
En zeker wanneer het over 2 maanden gaat | ||||
buzz1291 | vrijdag 12 april 2024 @ 22:08 | |||
Is dat nieuw dat je bij een ingangsdatum later dan de eerste van de maand slechts een deel betaalt voor een Deutschland ticket? | ||||
derLudolf | vrijdag 12 april 2024 @ 22:09 | |||
Nee, niet nieuw, maar echter enkel via de HVV switch app. En alleen de eerste keer dat je een account aan maakt. Zelf nog nooit geprobeerd of je een nieuw account kunt aanmaken overigens. | ||||
buzz1291 | vrijdag 12 april 2024 @ 22:14 | |||
Bedankt! Ik heb vorig jaar van armoe een DT gekocht bij Mainzer daar dat na veel zoeken de eerste was die ook een credit card accepteerde. Niet dat het me wat uitmaakt want ik heb 'm nodig vanaf 8 juni voor wat stukken die ik niet per fiets wil afleggen, dus bestel ik 'm wel op tijd en zeg ik 'm ook weer direct op. Maar het verbaasde me want ik had er nog niet van gehoord | ||||
derLudolf | vrijdag 12 april 2024 @ 22:59 | |||
Jup HVV switch is wel ideaal in dat geval, naast CC kun je daar ook met PP betalen. En ook opzeggen na de 10e | ||||
derLudolf | zaterdag 13 april 2024 @ 07:10 | |||
En IC2843 (vervanging voor IC141-Amsterdam- Berlin) is weer uit de dienstregeling verdwenen ![]() ![]() | ||||
Chunees | zaterdag 13 april 2024 @ 10:20 | |||
Maar ik wil de 31e naar Düsseldorf en 2 juni weer terug naar Enschede Via de hvv app voer 25 mei ïn en dan zegt die dat het 1 juni eindigt. Beetje raar | ||||
derLudolf | zaterdag 13 april 2024 @ 10:44 | |||
Nee, want het D-ticket is altijd geldig tot en met laatste dag van de maand. Dus als van 25 mei tot en met 24 juni kan helaas niet. | ||||
Chunees | zaterdag 13 april 2024 @ 11:09 | |||
Maar ik wil de 31e naar Düsseldorf en 2 juni weer terug naar Enschede Via de hvv app voer 25 mei ïn en dan zegt die dat het 1 juni eindigt. Beetje raar https://ibb.co/sPb3bhY Kan ik er dan ook op 2 juni mee reizen? | ||||
derLudolf | zaterdag 13 april 2024 @ 11:15 | |||
De eerste maand wordt naar rato in rekening gebracht. Koop een ticket na de 10e en je koopt automatisch ook een ticket voor de volgende maand. Dat is wat er staat. Dus ja, dat kan omdat je ook een abonnement koopt voor de volgende maand. | ||||
Chunees | zaterdag 13 april 2024 @ 11:24 | |||
Oke en wanneer kan ik opzeggen? Direct of na 2 juni? | ||||
derLudolf | zaterdag 13 april 2024 @ 11:36 | |||
Kan ook direct na aankoop, als je het maar voor 10 juni doet | ||||
James1988 | zaterdag 13 april 2024 @ 13:47 | |||
Maar heeft wel gewoon gereden zo te zien https://bahn.expert/detai(...)80Z/?station=8400058 | ||||
derLudolf | zaterdag 13 april 2024 @ 13:54 | |||
En was zowaar te vroeg in Berlin. Ik snap er niets van. Anyhow, ik ben ook in Berlijn aangekomen ![]() | ||||
derLudolf | zondag 14 april 2024 @ 18:29 | |||
Er is een hoop onduidelijkheid over de Pimpel dit weekend. Ik was van plan hem vanaf Hannover te nemen. Volgens de DB Navigator App rijdt ie gewoon. Op het scherm in de trein stond: "fällt heute aus" en op Hafas staat vanaf Hengelo ineens +75, net als op Zugfinder. De conducteur noemde de trein echter ook niet, toen hij aansluitende treinen noemde in Hannover. Ben benieuwd of je op basis van wat op het scherm staat je gezeur zou hebt omdat je je niet aan Zugbindung houdt als je via Hamm en Münster zou gaan op basis van die informatie. | ||||
marcb1974 | zondag 14 april 2024 @ 19:16 | |||
Ook dit is steeds meer het OV ![]() https://www.ad.nl/binnenl(...)rap-geduwd~ab211e11/ | ||||
Peterselieman | zondag 14 april 2024 @ 19:24 | |||
Volgens Mark Rutte leven we in een geweldig land | ||||
derLudolf | zondag 14 april 2024 @ 19:32 | |||
Paar uurtjes schoffelen en die jongens doen het nooit weer ![]() | ||||
James1988 | zondag 14 april 2024 @ 22:10 | |||
+75 betekent wellicht dat men een trein Amsterdam > Berlijn in Rheine heeft opgeheven, en weer terug naar Amsterdam heeft gestuurd. | ||||
derLudolf | maandag 15 april 2024 @ 10:04 | |||
Volgens Zugfinder heeft IC140 gewoon gereden, max vertraging 5 minuten in Deventer. Erg verwarrend. Zat in de IC van Hamm naar Münster in een klein stukje eerste klas met verder alleen conducteur en een cateringmedewerker. Ik kreeg nou niet echt een eenduidig antwoord op wat er zou zijn gebeurd als ze me met Zugbindung voor de IC140 in deze trein hadden gezien. Ze zouden kunnen zien wat er op de schermen heeft gestaan in treinen. In elk geval maak ik wel een foto mocht zo'n situatie zich weer voor doen. | ||||
trein2000 | maandag 15 april 2024 @ 13:07 | |||
Wat een totale idiotie. Ik neem aan dat de NS een megaboete krijgt voor deze volstrekt onnodige vertragingen? | ||||
Pino112 | maandag 15 april 2024 @ 13:07 | |||
Dat zal ze leren! | ||||
b2py | maandag 15 april 2024 @ 17:24 | |||
![]() LOL | ||||
Janneke141 | maandag 15 april 2024 @ 18:11 | |||
Ik weet niet of ik wel de conducteur zou willen zijn in een trein die op zaterdagavond, met een coupé vol uitgaanspubliek, eens even stil gaat staan in het weiland. En verder is het natuurlijk volslagen zinloos. Een paar mensen op een kantoor zes hoog die graag een statement willen maken dat ze in alle media kunnen uitmelken. | ||||
b2py | maandag 15 april 2024 @ 18:17 | |||
Valt reuze mee man, het is niet alsof 99% van het zaterdagavondpubliek iemand in elkaar wil meppen. | ||||
b2py | maandag 15 april 2024 @ 18:24 | |||
Bijna 100 miljoen euro voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg: ‘Fantastisch nieuws!’ | ||||
DJMO | maandag 15 april 2024 @ 18:41 | |||
Ik vind het volslagen terechte actie. Hij vind alleen op het verkeerde moment plaats. Het is puur symbolisch dat ze het op de dag en tijd van de mishandeling doen. Als ze echt een statement willen maken dan leggen ze het treinverkeer op een doordeweekse dag zowel tijdens de ochtend als avondspits een kwartier stil. | ||||
trein2000 | maandag 15 april 2024 @ 19:05 | |||
Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa. | ||||
Duvel | maandag 15 april 2024 @ 19:08 | |||
Dat is het niet. Het treinverkeer zou een uur stil moeten staan, en die tijd gebruiken om alle zwartrijders en ander tokkievolk op het schouwpad te pleuren. | ||||
DJMO | maandag 15 april 2024 @ 19:15 | |||
Nee dat is het niet. Getuige de bijval op mijn reactie op Twitter. https://zinloosgeweld.nl/ Die conductrice had ook dood kunnen zijn. Had je het dan wel goed gekeurd? | ||||
trein2000 | maandag 15 april 2024 @ 19:24 | |||
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg. | ||||
DJMO | maandag 15 april 2024 @ 19:38 | |||
Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan. | ||||
trein2000 | maandag 15 april 2024 @ 19:42 | |||
Onzin. Daar zijn voldoende andere middelen voor. Genoeg schermen, reclameborden en omroepinstallaties. Publieke dienstverlening is geen campagnemiddel dat je naar believen kunt stilleggen omdat je om aandacht verlegen zit. Dat doen die rusjes nooitgenoeg van de vakbonden al te vaak. | ||||
spectrumanalyser | maandag 15 april 2024 @ 19:49 | |||
De reclamecommercial-opnamen gaan nog even een paar dagen langer duren. Binnenkort een opnamedag in het westelijk havengebied (Amsterdam Westpoort). Mijn vermoeden is dat dit de houtrakpolder betreft, waar men al eerder tv-opnamen gemaakt heeft. Het zijn meerdere TV- en internet-spotjes die tegelijkertijd worden opgenomen. Er zijn op dezelfde dag op meerdere locaties opnamen. Het budget lijkt wel onbeperkt als ik het aantal opnamedagen bij elkaar optel. | ||||
Duvel | maandag 15 april 2024 @ 19:53 | |||
"Heel treinreizend Nederland..." Jij zit niet vaak in de trein op dat tijdstip blijkbaar. Als je er zoveel problemen mee hebt, blijf lekker thuis. | ||||
derLudolf | maandag 15 april 2024 @ 20:10 | |||
Discussie omtrent moderatie heeft niets met treinen te maken en mag hier gevoerd worden PTA / PTA FAQ & Feedback Edit: En even geveegd, nu weer lekker on topic ![]() [ Bericht 27% gewijzigd door derLudolf op 15-04-2024 21:03:30 ] | ||||
WcPot | maandag 15 april 2024 @ 20:23 | |||
Het duurde even maar het is dan toch gelukt. En ook de beste oplossing ![]() | ||||
Duvel | maandag 15 april 2024 @ 20:37 | |||
Jammer dat accutreinstellen zijn afgevallen in de overwegingen. Wat het geworden is, is de oplossing met de minste risico's, maar na de Maaslijn denk ik ook de laatste elektrificatie met het primitieve systeem "volledige bovenleiding". | ||||
James1988 | maandag 15 april 2024 @ 21:21 | |||
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving. De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant. Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.) | ||||
Duvel | maandag 15 april 2024 @ 21:33 | |||
Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen. Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval. Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten). Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis. | ||||
James1988 | maandag 15 april 2024 @ 23:57 | |||
Het is niet niks, eens. Maar het is ook niet van een schaal Maaslijn of Noordelijke Nevenlijnen. Een tijd geleden was er een quickscan gedaan door ProRail, de kosten van accutreinen op die trajecten zouden zodanig hoog zijn dat het gewoon niet interessant meer is. Gewoon simpele elektrische treinstellen pakken dan beter uit. Die droom lijkt inmiddels zo ongeveer overal in Europa wel weer te eindigen, zelfs in de regio in Duitsland waar ze al H2-treinen hebben rijden willen ze er niet nog meer. Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen? Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen. https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm | ||||
Duvel | dinsdag 16 april 2024 @ 11:48 | |||
Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodig Zou kunnen maar men is er nog niet over uit. Ik zag het ja, bij de aansluiting bij het Twentekanaal ligt weer ATB-vv. | ||||
James1988 | dinsdag 16 april 2024 @ 12:14 | |||
Het systeem dat Vivarail/GWR heeft ontwikkeld, en dat nu wordt getest op de route West Ealing - Greenford, is wel interessant in dat opzicht. Hier gaat het om snelladers die 2 MW aan vermogen kunnen leveren, de snelladers worden dan weer gevoed door batterijen die langzaam worden opgeladen. | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 16 april 2024 @ 15:39 | |||
Nee. Volgende. | ||||
Erno-BE | dinsdag 16 april 2024 @ 17:42 | |||
Ook voor Arnhem-Winterswijk is een volledige electrificatie nog steeds de meest voordelige keuze vanwege de kwartiersdienst en de bovenleiding tussen Arnhem en Zevenaar. Bovendien kun je ook nieuwe stations openen als Arnhem Pleij, Zevenaar Oost en Doetinchem Osseld zonder dat er ingeboet wordt op de reistijd. Met de huidige dieseltreinen is het onmogelijk. Met elektrische treinen moet het lukken. Als je Zevenaar-Winterswijk onder de draad heb, kun je gelijk Apeldoorn-Winterswijk en Tiel-Elst meepakken. Voordeel is gelijk dat je straks het materieelpark kan delen met de Valleilijn die dan onder de Gelderse Nevenlijnen kan vallen, in plaats van dat de Valleilijn als een losse lijn wordt geëxploiteerd. Noordelijke Nevenlijnen wordt een wat ander verhaal omdat er op Groningen-Europapark na geen enkele lijn geëlektrificeerd is en je Bovendien zit met de lijn naar Weener. | ||||
Peterselieman | dinsdag 16 april 2024 @ 20:10 | |||
Op Europapark hangt boven de Arrivasporen geen waslijn. Best wel zonde eigenlijk. Voor de lijnen naar Harlingen en Stavoren zal er in de toekomst onder draad vertrokken worden door de WINK waarbij de bovenleiding doorgetrokken wordt tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Richting Groningen zou je in theorie hetzelfde kunnen doen tot Brug over de Greuns, mits de huidige onderstations dat toelaten. Op de rest van de trajecten zou je stukken met 25 kV bovenleiding kunnen hebben. Dat zou imo meer voordelen opleveren dan 1.800 V | ||||
derLudolf | dinsdag 16 april 2024 @ 20:20 | |||
Tot hoe ver kun je vanuit Leer de waslijn trekken bijvoorbeeld? Om de hoeveel kilometer moet je een onderstation hebben bij 15kV? Met 15kV heb je een bak meer vermogen om op te laden. | ||||
Peterselieman | dinsdag 16 april 2024 @ 20:27 | |||
Je hebt denk ik hooguit 1 onderstation aan Duitse zijde nodig. Daarom opteer ik aan NL-zijde ook voor 25 kV. Je hebt veel minder onderstations nodig. Wel moet je dan nog maatregelen nemen om wat andere bijkomende problemen op te lossen. https://www.infrasite.nl/(...)gievoorziening-25kv/ | ||||
Duvel | dinsdag 16 april 2024 @ 22:56 | |||
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt. | ||||
Peterselieman | woensdag 17 april 2024 @ 00:22 | |||
Het hoogspanningsnet is daarvoor op dit moment grotendeels ontoereikend. https://webkaart.hoogspan(...)hp#10/53.1781/6.2361 | ||||
Duvel | woensdag 17 april 2024 @ 07:30 | |||
110 kV kan ook. | ||||
Mr_Klaasje | woensdag 17 april 2024 @ 08:01 | |||
Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen. | ||||
Duvel | woensdag 17 april 2024 @ 10:27 | |||
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten. | ||||
DeaDLocK2K | woensdag 17 april 2024 @ 19:44 | |||
Dat zou een interessante situatie in Leeuwarden veroorzaken. | ||||
Duvel | woensdag 17 april 2024 @ 19:50 | |||
Twee spanningssluizen ergens in de splitsing na het Van Harinxmakanaal? Het ding met elektrificatie is dat volgens mij vooral de bovenleiding veel geld kost. Dat je vervolgens voor 25 kV misschien met één onderstation (zonder redundantie) uit kunt, en er voor 1500 V een paar meer nodig hebt (maar weel redundant bent), maakt voor de totale kosten naar mijn idee niet enorm veel uit. | ||||
Peterselieman | woensdag 17 april 2024 @ 20:12 | |||
Waarom spanningssluizen? Je hebt een bovenleidingloze brug. Die kan prima als scheiding gebruikt worden. | ||||
DeaDLocK2K | woensdag 17 april 2024 @ 22:23 | |||
Je kan ook de sporenconfig anders maken, waardoor je beide systemen kan laten ontmoeten, maar daar moet wel een stuk van de parkeerplaats voor verdwijnen. Of je bouwt een garage half over de nieuwe sporen. | ||||
#ANONIEM | donderdag 18 april 2024 @ 02:35 | |||
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2024 02:37:03 ] | ||||
Erno-BE | donderdag 18 april 2024 @ 06:29 | |||
Accutreinen zijn enkel effectief bij een lage frequentie van treindiensten (1x/uur of minder) en er moet zoveel kilometers spoor geëlektrificeerd worden, dat het financieel niet uit kan om het spoor te elektrificeren. Voor de Gelderse spoorlijnen geldt beide niet. Zeker omdat Elst-Arnhem en Arnhem-Zevenaar al een bovenleiding hebben is klassieke electrificatie voor de Gelderse lijnen op de lange termijn de meest voordelige keuze. Accutreinen zijn een stuk zwaarder en kunnen ook minder snel optrekken ten opzichte van normale elektrische treinen (Flirt, Civity) waardoor het bouwen van nieuwe stations (Valburg, Arnhem Pley, Zevenaar Oost, Doetinchem Osseld) ook niet mogelijk is. | ||||
Duvel | donderdag 18 april 2024 @ 06:54 | |||
Goed punt. | ||||
Mr_Klaasje | donderdag 18 april 2024 @ 10:17 | |||
Die heb ik helemaal gemist ondanks dat ik ook nog studies naar waterstof- en batterijtreinen heb gedaan. | ||||
DeaDLocK2K | donderdag 18 april 2024 @ 14:03 | |||
Je kan ook niet alles meekrijgen eah. | ||||
dennistd | donderdag 18 april 2024 @ 15:05 | |||
Dat wordt met de bovenleiding op Almelo-Mariënberg ook nog wel een dingetje denk ik, dat is net als richting Kampen allemaal veengrond... | ||||
derLudolf | donderdag 18 april 2024 @ 18:16 | |||
Als je maar diep genoeg de fundering maakt ![]() | ||||
James1988 | donderdag 18 april 2024 @ 18:46 | |||
Op de website van DB InfraGO is Powerpoint-presentatie verschenen met hun nieuwste plannen voor de uitrol van ETCS in Duitsland in de periode 2024-december 2029. Er zijn lijsten met routes waarop ETCS L2 zal worden geïnstalleerd (met of zonder seinen) en welke oudere systemen (PZB, LZB, GNT) worden verwijderd (indien van toepassing). De definitieve plannen worden eind juni verwacht. https://www.dbinfrago.com(...)ie-bis-2029-12827054 | ||||
b2py | donderdag 18 april 2024 @ 21:02 | |||
ProRail gaat met een stofkam door zijn kosten – waar kan de spoorbeheerder op besparen? Je weet nu al dat dit een flop van jewelste wordt op de lange termijn | ||||
Duvel | vrijdag 19 april 2024 @ 17:48 | |||
Even gegoogled... 25 kV is toen niet onderzocht, 15 kV wel (als aansluiting op Duitsland denk ik). | ||||
Mr_Klaasje | vrijdag 19 april 2024 @ 20:35 | |||
15 kV is wel weer duurder door de afwijkende frequentie. Het voordeel van 25 kV is wel dat je bijvoorbeeld bij de Eemshaven of bij Vierverlaten vrij makkelijk van het hoogspanningsnet kunt aftappen en een enorm gebied kunt voeden. Bij 1500 volt zit je toch al snel aan iedere 7 kilometer een onderstation vast. Met de afstanden in het noorden gaat het dan ontzettend hard. Ieder 1500-volt onderstation moet toch ook weer een kabel van de netbeheerder hebben, moet je ergens zien in te passen en is sowieso al niet gratis. | ||||
boriq | vrijdag 19 april 2024 @ 20:59 | |||
Dit zie je bij lopende infraprojecten nu ook, elke vierkante meter asfalt en elk hectometerpaaltje wordt afgewogen. En dat bij miljardenprojecten waar een maandje vertraging op de eindmijlpaal makkelijk alles teniet doet ![]() | ||||
Duvel | vrijdag 19 april 2024 @ 22:12 | |||
Alleen is 25 kV qua emissie naar de omgeving niet zo fijn. Nou is het niet heel dichtbebouwd allemaal, maar het is niet zo eenvoudig als met 1500 V. Voor de voeding van de onderstations kun je ook aan alternatieven denken waarbij niet elk onderstation z'n eigen netaansluiting heeft. Een 15 kV-net voor alleen het noorden is niet zinnig omdat je dan ook omvormerstations moet bouwen van 50 Hz naar 16,7 Hz, en een eigen soort van Bahnstrom hoogspanningsnet. | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 20 april 2024 @ 01:03 | |||
Waarom is dat niet zo prettig voor de omgeving Duvelke? | ||||
Duvel | zaterdag 20 april 2024 @ 07:23 | |||
Omdat het verstoring kan geven op oude signaalkabels, maar ook omdat het spanningen kan induceren op parallelle geleiders zoals op hekken. | ||||
stavromulabeta | zaterdag 20 april 2024 @ 07:48 | |||
Inductie naar parallelle objecten is vooral afhankelijk van de stroom (of eigenlijk de stroomverschillen dI/dt) die loopt. Die is bij 25 kV minder dan bij lagere wisselspanningen. | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 20 april 2024 @ 09:50 | |||
Bedankt voor de verduidelijking! | ||||
spectrumanalyser | zaterdag 20 april 2024 @ 09:56 | |||
er gaat wat mis bij de livedata van treinposities. De NS reisplanner geeft niet altijd aan welke treinstellen een trein heeft. | ||||
Duvel | zaterdag 20 april 2024 @ 11:23 | |||
En van de lusgrootte en de frequentie. Daarnaast is er ook nog capacitieve koppeling die juist samenhangt met de spanning. [ Bericht 6% gewijzigd door Duvel op 20-04-2024 11:39:28 ] | ||||
Peterselieman | zaterdag 20 april 2024 @ 18:00 | |||
Arriva heeft proeven gedaan met een computerstem in een van de Noordelijke stellen https://www.treinenweb.nl(...)noord-nederland.html Volgens mij hebben ze de proef ook in een WINK gedaan, want in een van die stellen klonk de stem anders dan normaal en gezien de tijdstippen dat ik reis tref ik tegenwoordig helaas bijna altijd de WINK. Niet heel handig als je een fiets bij je hebt. | ||||
b2py | zaterdag 20 april 2024 @ 23:10 | |||
En, hoe erg heb je geleden? | ||||
DeaDLocK2K | zondag 21 april 2024 @ 12:10 | |||
Sterker nog, een maand vertraging voor sommige van die projecten levert denk ik aantoonbaar tot honderden miljoenen aan negatieve externaliteiten op. Verkeersdoorstromingsprojecten hebben, naast dat vertraging van oplevering voor verlies van economische productie zorgen (mensen staan stil) gevolgen voor de verkeersveiligheid én volksgezondheid. [ Bericht 1% gewijzigd door DeaDLocK2K op 21-04-2024 12:15:54 ] | ||||
DeaDLocK2K | zondag 21 april 2024 @ 12:16 | |||
Ik hoor dat EMDR-therapie erg goed werkt tegen posttraumatisch stressstoornis. | ||||
b2py | zondag 21 april 2024 @ 12:19 | |||
Kan niet wachten op de opening van de Maasdeltatunnel dit jaar en volgend jaar de A13-A16. | ||||
DeaDLocK2K | zondag 21 april 2024 @ 15:41 | |||
Weet iemand welke loc er vandaag voor de Bollenexpress staat naast de 1200? Een vriendin van me stuurt een filmpje vanuit de trein maar heeft de stoomloc nog niet in beeld gehad hehehe. edit; 't is de 23.023. [ Bericht 8% gewijzigd door DeaDLocK2K op 21-04-2024 16:21:40 ] | ||||
b2py | zondag 21 april 2024 @ 16:22 | |||
23023, kan dat? https://www.facebook.com/(...)tre/448730784347469/ | ||||
derLudolf | zondag 21 april 2024 @ 16:22 | |||
SSN 23 023 aldus somda | ||||
DeaDLocK2K | maandag 22 april 2024 @ 11:55 | |||
Hey jongens, stel ik vlieg naar Frankfurt en ik reis daarna nog met drie man op een Supersparpreisticket 1e klas via Nürnberg naar Amberg. Ik heb 2,5 uur om m'n trein te halen en moet eerst door paspoortcontrole vanuit Dubai. Duitsers zijn aan de grens redelijk grondig en formeel, dus het kan met een Schengen-visum wel even duren voor ik door de rij ben maar meestal kan die trein wel gehaald worden. Als ik die nou *niet* haal (en de geboekte trein naar Nürnberg heeft geen 20 minuten of meer vertraging waardoor Zugbindung sowieso vervalt), hoef ik dan alleen maar een kaartje te kopen naar Nürnberg en kan ik verder nog op het Supersparpreis ticket in de RE naar Amberg? Dat zou nog best een leuk bedrag schelen voor drie man namelijk. | ||||
derLudolf | maandag 22 april 2024 @ 12:02 | |||
In een RE heb je geen Zugbindung, volgens mij is het geen punt als je eentje eerder neemt. Het is mij in elk geval nooit op commentaar komen staan als ik de RE15 richting Münster een uurtje eerder nam ![]() | ||||
derLudolf | maandag 22 april 2024 @ 12:10 | |||
Alles moet wijken voor de koning... Komt er nog wat afwijkend materieel op Zwolle-Emmen? VIRMm of DDZ bijvoorbeeld? Rechtstreekse trein vanaf een locatie voorbij Zwolle? Of rijdt Arriva gewoon maximale lengte met hun eigen materieel? | ||||
ReisT | maandag 22 april 2024 @ 13:54 | |||
Die kans lijkt me nogal klein, NS is niet meer zo happig op het helpen van de concurrent. Ze hebben al moeite genoeg om op hun eigen lijnen genoeg treinen te laten rijden. Wat je wel vaak ziet als ergens extreme drukte wordt verwacht is dat Arriva wat extra materieel uit een andere regio laat overkomen. Dat is nu misschien ook wel nodig want er rijden zaterdag extra sneltreinen, dus drie keer per uur een trein tussen Emmen en Zwolle. | ||||
Dr_Flash | maandag 22 april 2024 @ 14:14 | |||
Zou helpen als het allemaal lekker dubbelspoor was en zo hmm hmm | ||||
spectrumanalyser | maandag 22 april 2024 @ 18:32 | |||
Zo te zien is het euvel met de NS materieelgegevens-koppeling opgelost. De materieelplanning is nu zelfs 48 uur vooruit op te vragen. | ||||
derLudolf | maandag 22 april 2024 @ 19:00 | |||
Hebben ze dan de hele dienstregeling wat op de schop gegooid? Normaal gesproken die extra sneltrein niet verder dan Coevorden ivm enkel spoor en elkaar passeren. | ||||
derLudolf | maandag 22 april 2024 @ 19:02 | |||
Geen duidelijke foto, maar wat is rechts in beeld, die behoorlijk degelijk uitgevoerde toren. Volgens mij hangen er seinen aan. Waarom zijn deze soms zoveel zwaarder gebouwd dan gebruikelijk?![]() | ||||
DeaDLocK2K | maandag 22 april 2024 @ 19:31 | |||
Ik kan me herinneren dat NS personeel de opdracht kreeg om Lovers-reizigers niet meer te assisteren; dan moest Lovers zelf maar personeel aannemen. Denk niet dat het nieuw is. | ||||
Peterselieman | maandag 22 april 2024 @ 20:02 | |||
Hettinga vreet liever zijn schoenen op dan dat hij de NS in wil huren | ||||
derLudolf | maandag 22 april 2024 @ 20:06 | |||
![]() | ||||
James1988 | maandag 22 april 2024 @ 20:19 | |||
Zo op eerste oogopslag staat/hangt dit sein wat hoger dan het sein links ervan, en is er ook wat minder ruimte. Ik ga ervan uit dat men voor deze constructie heeft gekozen om de zichtbaarheid van het sein zo goed mogelijk te krijgen, en ook een veilige werkplek te hebben voor technici. Een gewone ladder (zoals bij het andere sein) voldoet wellicht niet meer aan veiligheidsregels i.v.m. de hoogte. | ||||
DeaDLocK2K | maandag 22 april 2024 @ 20:35 | |||
Omdat er ooit bakken met armseinen aan hingen die veel meer ruimte in beslag namen en waar een zwaardere constructie voor nodig was. | ||||
James1988 | maandag 22 april 2024 @ 22:47 | |||
De Britten hebben nog bizardere constructies, zoals deze:![]() New signal gantry on the West Coast Main Line with Pendolino passing and men working Foto: Network Rail Dat hele sein kunnen ze omhoog trekken zodat er veilig op hoogte aan kan worden gewerkt. | ||||
derLudolf | woensdag 24 april 2024 @ 19:13 | |||
Ik keek even naar het Fahrplan van de Eisenbahnfreunde Hasetal, die normaliter op het traject tussen Meppen en Essen (Oldenb) rijdt.![]() Dit jaar rijden ze blijkbaar enkel maar tussen Haselüne en Herzlake. Ik dacht er een leuk rondje NDS van te maken - al dan niet met wat mensen van hier. Bijvoorbeeld Hengelo-Rheine - Meppen - Essen (Oldenb) - Oldenburg (Oldenb) - Bremen - Osnabrück - Rheine - Hengelo of zo. Dat gaat dus niet lukken per trein... Maar misschien kunnen we wel weer eens een rondje D plannen? Is er vorig jaar ook niet van gekomen volgens mij | ||||
Dr_Flash | woensdag 24 april 2024 @ 19:22 | |||
Joah kan wel. Wanneer wordt Bentheim - Neuenhaus doorgetrokken naar Coevorden? | ||||
derLudolf | woensdag 24 april 2024 @ 19:27 | |||
Dit jaar niet ![]() | ||||
Dr_Flash | woensdag 24 april 2024 @ 19:28 | |||
Oh jammer zeg | ||||
derLudolf | woensdag 24 april 2024 @ 20:17 | |||
Eind 2026. Dus met het nieuwjaarsrondje van 2027 misschien ![]() Ben al wat aan het puzzelen geweest voor een rondje NDS. Twee pogingen zijn gestrand. De derde leek ook te stranden omdat ik hem voor aanstaande zaterdag in de planner had gegooid. https://www.ndr.de/nachri(...)huntebruecke194.html Iets als Osnabrück-Oldenburg-Bremen-Nordenham Veerpont naar Bremerhaven Bremerhaven-Bremen-Osnabrück Ga op een later tijdstip wel even verder, kijken wat mogelijk is. Eerdere pogingen waren met daarin de metronom, stukje richting Hamburg - heb nog nooit met de metronom gereisd en aangezien die over een paar jaar ook stopt leek het me leuk die er in te stoppen. Maar dan wordt het wel erg laat ![]() | ||||
Dr_Flash | woensdag 24 april 2024 @ 20:26 | |||
Metronom heeft alkoholVERBOT. Ik zeg niet dat dat wat betekent verder maar misschien willen we daar al of niet rekening mee houden ![]() | ||||
Dr_Flash | woensdag 24 april 2024 @ 20:27 | |||
Verder boeit het geen zak en is het gewoon een trein als alle andere ![]() | ||||
derLudolf | woensdag 24 april 2024 @ 20:33 | |||
Voor mij is dat natuurlijk scheißegal maar ja, mocht dat voor mensen een argument zijn... Geen idee hoe het met de handhaving zit overigens. Veerbootje zal jij niets tegen hebben verwacht ik, misschien is de rest wat strikter ![]() | ||||
James1988 | woensdag 24 april 2024 @ 20:35 | |||
Dat geldt in meer treinen in die regio, is geloof ik een eis van de opdrachtgever. https://www.nordwestbahn.(...)e/alkoholfrei-reisen https://regional.bahn.de/(...)ol-in-unseren-zuegen | ||||
derLudolf | woensdag 24 april 2024 @ 20:42 | |||
Ik dacht inderdaad dat dat voor heel NDS van toepassing was. Laat ik zeggen, in de RE15 heb ik nog nooit gezien dat dat werd gehandhaafd. Terwijl vervoersbewijzen daar wel altijd goed worden gecontroleerd. | ||||
buzz1291 | woensdag 24 april 2024 @ 21:38 | |||
Zo maar een vraag, wanneer je zo'n rondje doet wat voor ticket koop je dan? Ik ken alleen het Deutschland ticket als abonnement voor 49 euro per maand. | ||||
derLudolf | woensdag 24 april 2024 @ 21:50 | |||
De keren dat ik mee was, hebben we gebruik gemaakt van het NRW ticket. https://www.bahn.de/angeb(...)oener-tag-ticket-nrw In het geval van bovengenoemd rondje het NDS ticket https://www.bahn.de/angeb(...)niedersachsen-ticket Verder heb je nog het Quer durchs Land Ticket, ¤44 voor een persoon, een dag enkel regionale treinen. Die koopt niemand meer denk ik, aangezien je voor ¤5 meer een hele maand mag en ook gebruik kunt maken van al het andere OV. Als een groepje is het QdL nog wel interessant, 5 personen voor ¤82 Alle lokale tickets staan hier https://www.bahn.de/angebot/regio/laender_tickets | ||||
derLudolf | donderdag 25 april 2024 @ 08:07 | |||
Zie nu een nieuwsbericht van gisteren, er is ook vanuit Berlijn extra geld voor deze verbinding gekomen https://www.rtvdrenthe.nl(...)uenhaus-groot-succes | ||||
icecreamfarmer_NL | donderdag 25 april 2024 @ 12:05 | |||
Ik wil begin juni naar Munchen en voor ¤50 rij ik eerste klasse heen en weer met DB. Is dat de moeite of kan ik beter 2de klasse reizen? | ||||
James1988 | donderdag 25 april 2024 @ 12:07 | |||
1e klas is rustiger, de stoelen zijn wat breder, en ze komen in ICE vanuit de bar bij je langs om te vragen of je iets wil hebben. | ||||
Erno-BE | donderdag 25 april 2024 @ 12:58 | |||
En gratis chocolaatjes | ||||
derLudolf | donderdag 25 april 2024 @ 13:29 | |||
![]() ![]() | ||||
icecreamfarmer_NL | donderdag 25 april 2024 @ 13:48 | |||
Nu ben ik om. Maar ik yolo het gewoon en betaal 33% meer is het niets dan weten we dat voor de volgende keer. Bij de eurostar vond ik het wel de moeite maar daar zat ook eten bij. | ||||
Dr_Flash | donderdag 25 april 2024 @ 18:10 | |||
Bij de Frecciarossa ook! Van een sterrenkok! ![]() | ||||
James1988 | donderdag 25 april 2024 @ 18:13 | |||
Nog nooit zulke lekkere mozzarella gegeten. ![]() | ||||
ReisT | donderdag 25 april 2024 @ 19:16 | |||
Best. Mozzarella. Ever. | ||||
derLudolf | donderdag 25 april 2024 @ 19:51 | |||
Liefhebbers hier voor?
Misschien iets minder uitdagend, wel wat zekerder:
Vanaf Bremen kun je dan kiezen om direct de RE9 te pakken, dus een uurtje eerder dan optie 1. Of gewoon het schema van optie 1 aanhouden en zodoende wat tijd om rustig wat te eten, treintjes te spotten enzovoorts. | ||||
Peterselieman | donderdag 25 april 2024 @ 20:01 | |||
ik ben wel voor een rondje | ||||
Erno-BE | vrijdag 26 april 2024 @ 08:07 | |||
In Frankrijk hebben ze wel meer bicourant materieel, maar voor Nederland zijn 25 kV-eilanden ronduit onpraktisch. Als je de Maaslijn en de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Overijssel, Gelderland en eventueel in Groningen en Friesland wil elektrificeren zou dat gewoon met 1,5 kV DC zijn. Monocourant materieel is nog altijd goedkoper dan bicourant materieel. | ||||
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2024 @ 08:43 | |||
Dan liever optie 2. Al was het maar omdat je dan niet bijna een vol uur op het mondaine Nordenham staat te blauwbekken. | ||||
derLudolf | vrijdag 26 april 2024 @ 08:59 | |||
Het is slechts een voorstel hè, mocht iemand een andere suggestie hebben. Leek me sowieso wel es leuk iets met het NDS IPV nrw Ticket te doen | ||||
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2024 @ 09:14 | |||
Ja ik ben ook wel in voor een ritje hoor. Misschien kunnen we op de terugweg via Leer, stukje met die bus voordat zodalek de trein weer gaat rijden of zo. | ||||
derLudolf | vrijdag 26 april 2024 @ 18:47 | |||
Dat is ook een optie. Beetje afhankelijk van welk uur zouden we dan zelfs de IC mogen pakken met het NDS ticket | ||||
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2024 @ 18:47 | |||
nee Groningen bedoel ik dus ![]() | ||||
derLudolf | vrijdag 26 april 2024 @ 19:00 | |||
Dat snap ik, maar ook dan kun je, afhankelijk van het uur nog steeds met de IC naar Leer, om vanaf daar de bus naar Groningen te nemen. Vanaf Leer richting Münster heb ik bewust niet gedaan, vanuit de richting Bremen heb je dan altijd een overstap van 55 minuten. Afgelopen winter nog een rondje gemaakt waarbij ik vanuit die richting kwam. Het was koud die dag en ik vond het niet erg dat m'n trein richting Leer 35 minuten vertraging had ![]() | ||||
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2024 @ 19:17 | |||
Kun je van Leer niet met de bus naar Bad Nieuweschans? Niet meer bus dan nodig natuurlijk ![]() | ||||
Peterselieman | vrijdag 26 april 2024 @ 19:42 | |||
Zeker wel, maar dan ben je al met al een stuk langer onderweg | ||||
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2024 @ 20:04 | |||
Ah hmm. ![]() | ||||
Peterselieman | vrijdag 26 april 2024 @ 20:09 | |||
Die treinvervangende bus is sneller dan de trein ooit was | ||||
Dr_Flash | vrijdag 26 april 2024 @ 20:09 | |||
Maar het is een bus ![]() | ||||
dennistd | vrijdag 26 april 2024 @ 23:19 | |||
Wanneer? | ||||
derLudolf | zaterdag 27 april 2024 @ 08:28 | |||
Wanneer men tijd heeft ![]() Zaterdag 1 en 15 juni kan ik niet, verder heb ik eigenlijk elk weekend tot eind juni geen echte verplichtingen | ||||
Dr_Flash | zaterdag 27 april 2024 @ 10:04 | |||
11 mei? Of anders 8 juni? [ Bericht 67% gewijzigd door Dr_Flash op 27-04-2024 10:55:50 ] | ||||
Dr_Flash | zaterdag 27 april 2024 @ 11:13 | |||
En je bent een uur eerder terug. Enige "nadeel" is dat je dan tussen Bremen en Osnabrück beide keren dezelfde route rijdt. Nou dat vind ik niet zo'n punt hoor ![]() ![]() Oh, 40 minutendienst. Dat duurt veel te lang. ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Dr_Flash op 27-04-2024 11:24:05 ] | ||||
derLudolf | zaterdag 27 april 2024 @ 11:39 | |||
Ik kan beide dagen wel. Leuk aan het traject Nordenham-Bremen is dat je over een spoorbrug gaat die afgelopen februari kapot is gevaren, maar die nu vervangen wordt met allerlei oude brugdelen die die Ludolfs DB Netz nog auf dem Schrottplatz had liggen. Komende maandag gaan er weer treinen rijden https://www.ndr.de/nachri(...)huntebruecke194.html Geen idee of het NDS ticket geldig is op de pont, maar ja opzich kost dat ook geen astronomisch bedrag. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 27 april 2024 @ 11:43 | |||
HET KAN DUS WEL ![]() | ||||
derLudolf | zaterdag 27 april 2024 @ 11:52 | |||
Nou ja, een (voor nu) vaste brug en een stuk korter. Verbaasd me opzich wel dat daar wel waslijn hangt, dacht ik niet gezien het feit dat er maar een stoptrein per uur komt. Maar ja, wel havens natuurlijk. | ||||
derLudolf | zaterdag 27 april 2024 @ 11:55 | |||
ES GEHT UM DIE KOHLE | ||||
Peterselieman | zaterdag 27 april 2024 @ 13:36 | |||
11 mei heeft mijn voorkeur | ||||
Dr_Flash | zaterdag 27 april 2024 @ 14:19 | |||
Okee we hebben een uitdaging. Tussen waar die Weserfähre aanlegt en station Nordenham liggen slechts 7,3 km. ![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 27 april 2024 @ 14:22 | |||
In Bremerhaven is het ook nogeens 1,6 km lopen. Hier moeten we even wat beter naar kijken. Want dit gaat hem zo niet worden @derLudolf , dat snapt een kind. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 27 april 2024 @ 14:37 | |||
okee er gaan wel bussen maar dat houdt niet over. Even wat uitzoeken. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 27 april 2024 @ 14:44 | |||
| ||||
Dr_Flash | zaterdag 27 april 2024 @ 14:46 | |||
Okee dat kost je dat uur dus gewoon. Dan is er verder niet zo gek veel aan de hand ook. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 27 april 2024 @ 14:51 | |||
Jammer dat we niet even in Bremerhaven het Deutsches Schiffahrtmuseum of die U-boot kunnen bezoeken dan. | ||||
Adrie072 | zaterdag 27 april 2024 @ 15:13 | |||
#tornoda #trein ![]() | ||||
spectrumanalyser | zaterdag 27 april 2024 @ 17:32 | |||
Afscheidsrit NS ICM 4011 vrijdag 3 mei 2024 - Utrecht Centraal V 09:33 spoor 9 - Baarn 09:52-09:55 spoor 2 - Hilversum 10:01-10:04 spoor 4 - Amsterdam Centraal 10:32-10:42 spoor 13B - Amsterdam Sloterdijk 10:47-10:53 spoor 3 - Zaandam 10:59-11:08 spoor 2 - Purmerend Overwhere 11:19-11:21 spoor 2 - Hoorn 11:33-11:35 spoor 1 - Hoogkarspel 11:44-11:52 spoor 1 - Enkhuizen 11:58-12:28 spoor 2 - Hoogkarspel 12:37-12:46 spoor 1 - Heerhugowaard 13:09-13:16 spoor 1 - Alkmaar 13:23-13:25 spoor 4 - Haarlem 13:50-14:17 spoor 4 - Zandvoort aan Zee 14:26-14:31 spoor 2 - Haarlem 14:39-15:15 spoor 5 - Alphen a/d Rijn 15:50-15:54 spoor 1 - Woerden 16:07-16:09 spoor 5 - Amsterdam Bijlmer ArenA 16:25-16:32 spoor 1 - Diemen Zuid 16:35-16:38 spoor 1 - Hilversum 16:52-16:59 - Utrecht Centraal A 17:13 spoor 9 Gaat als extra trein in de dienstregeling. Bijvoorbeeld van Alkmaar naar Haarlem als rechtstreekse intercity om 13:25 | ||||
Dr_Flash | zaterdag 27 april 2024 @ 17:40 | |||
Booh Gertjuh ![]() Ik weet nog dat dat de eerste gemoderniseerde koploper was met dichtgelaste doorloopkoppen. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 27 april 2024 @ 18:17 | |||
vrij kansloos wel om zulk langeafstandsmaterieel zo op te sluiten in de flipperkast die Noord-Holland heet. Eigenlijk. Doe dan ff een paar non-stopritten Utrecht - Groningen - Utrecht - Maastricht en terug. NEEE dat is allemaal weer te moeilijk ![]() | ||||
James1988 | zaterdag 27 april 2024 @ 19:13 | |||
Een aantal maanden geleden was dit stel 40 jaar in dienst en toen heeft hij een grote (besloten) rondrit door Nederland gemaakt. Het ding zou kort daarna terzijde gaan maar kreeg nog wat uitstel. Deze rit is een extraatje en ze hebben 'm zo gepland dat er eens ICM komt op plekken waar je dat anders nooit ziet, zoals Zandvoort. | ||||
Mr_Klaasje | zaterdag 27 april 2024 @ 19:43 | |||
Afgelopen zaterdag reed dat stel nog in Groningen-Rotterdam en v.v. de hele dag. | ||||
DeaDLocK2K | zondag 28 april 2024 @ 00:31 | |||
Ging allemaal smooth vandaag met de trein. Behalve lopen door de trein, dat ging met plakkende voeten. Dat alcoholverbod werd zo goed nageleefd. | ||||
derLudolf | zondag 28 april 2024 @ 12:11 | |||
Had je anders verwacht dan? ![]() | ||||
Peterselieman | maandag 29 april 2024 @ 00:19 | |||
https://en.wikipedia.org/wiki/Siemensbahn Heropening wordt voorzien voor eind 2029 | ||||
derLudolf | maandag 29 april 2024 @ 06:37 | |||
Tegenwoordig stap je op Jungfernheide over op de U Bahn als je naar U Bahn haltes Siemensstraße (tevens atoomnummer) of Rohrdamm (vlakbij het voormalige station Siemensstadt) wilt. Tenzij ze de S Bahn doortrekken (dus geen niet Jungfernheide als beginpunt) snap ik de toegevoegde waarde niet helemaal ![]() | ||||
Erno-BE | maandag 29 april 2024 @ 08:16 | |||
Er zijn beelden opgedoken van de nieuwe vijfdelige Soko-treinen die over enkele jaren op het traject tussen Budapest en Beograd gaan rijden, zie hier: https://n1info.rs/biznis/(...)rbiju-stizu-iz-kine/ Vanaf december 2024 gaat een nieuwe HSL open tussen Novi Sad en Subotica, waardoor de reistijd tussen Novi Sad en Subotica van 4 uur daalt naar 1,5 uur. Mogelijk komt er vanaf december 2024 ook een aantrekkelijker verbinding tussen Budapest en Beograd, als de trein Subotica-Szeged betere aansluitingen zou krijgen. Over enkele jaren zou er rechtstreeks gereden moeten tussen Budapest en Beograd. | ||||
derLudolf | maandag 29 april 2024 @ 17:41 | |||
Welke interessante grondstoffen heeft Servië vraag ik me dan af ![]() | ||||
derLudolf | maandag 29 april 2024 @ 17:49 | |||
Maar goed, wel interessante verbinding ![]() | ||||
Erno-BE | maandag 29 april 2024 @ 18:15 | |||
Servië wordt het niet-EU-land die het makkelijkst het te bereiken is vanuit Nederland. Als je landen als Zwitserland, Verenigd Koninkrijk en Noorwegen buiten beschouwing laat. Geografisch gezien is Rusland het dichtstbijzijnde niet-EU-land, maar Rusland is enkel te bereiken met de bus vanuit Gdansk. Dat maakt een reis naar Servië met de trein een interessante reis. Je krijgt te maken met een echte grenscontrole, je databundel is niet geldig in Servië en je hebt nog een aantal andere zaken wat in Servië anders is ten opzichte van een EU-land. | ||||
derLudolf | maandag 29 april 2024 @ 19:53 | |||
"Als je de dichtstbijzijnde landen buiten beschouwing laat, is Servië het dichtstbijzijnde land" tenminste zo lees ik het een beetje ![]() Over de weg is Novi Sad - Subotica 100km. Dan is het nog steeds niet supersnel. Of is het een erg bergachtig terrein? Als de ICE naar München volgend jaar rijdt kun je vanuit veel stations in Nederland met 3 overstappen naar Budapest, of 4 naar Belgrado | ||||
Dr_Flash | maandag 29 april 2024 @ 20:13 | |||
Nee helemaal niet. Dat hele Oostblok kan me afgezonken worden. Ik hoef daar nooit echt nooit meer heen godverdomme ![]() | ||||
Dr_Flash | maandag 29 april 2024 @ 20:14 | |||
Zo grenst Nederland ook aan Saturnus. | ||||
Dr_Flash | maandag 29 april 2024 @ 20:15 | |||
Ja. Maar dat wil niemand. Ja Jan Mastwijk. | ||||
James1988 | maandag 29 april 2024 @ 20:20 | |||
Hoe laat ben je dan eigenlijk in München met dat ding? | ||||
Janneke141 | maandag 29 april 2024 @ 20:29 | |||
Stel dat ie een keer op tijd zou rijden. De snelste verbinding op dit moment, met een overstap van 8 minuten in Mannheim, duurt zes uur en een beetje vanaf Arnhem. Dus als ze hem in het pad van de ICE Basel leggen dan zal dat rond een uur of drie/half vier zijn denk ik. | ||||
Dr_Flash | maandag 29 april 2024 @ 20:30 | |||
Mooi op tijd voor een slagje Tegernsee en en Schweinehaxe voordat je je hotel in duikt. | ||||
Erno-BE | maandag 29 april 2024 @ 20:46 | |||
15:27, rijdt in het pad van de ICE917. Dus als je verder wilt richting Wien is de ICE917 geen optie. | ||||
Erno-BE | maandag 29 april 2024 @ 20:54 | |||
Ik bedoel het dichtstbijzijnde niet-Westers land. Geografisch gezien Rusland, qua tijd straks Servië. Maar als je een beetje op tijd in Budapest wil zijn (20:02), dan moet je in Düsseldorf de ICE529 pakken die om 8:21 vertrekt. De aansluitende RE19 vertrekt om 5:45 uit Arnhem. De aansluitende RE13 vertrekt om 7:05 uit Venlo (of 6:05 als je meer marge wilt). | ||||
Dr_Flash | maandag 29 april 2024 @ 21:14 | |||
By golly waarom zou je dat willen?? Als je er toch zo graag zo druk mee bent, kijk eens of Sicilië op een weekend haalbaar is vanaf Deventer. Je hebt vgs mij 63,5 uur tussen vrijdag 17:00 en maandag 08:30. | ||||
marcb1974 | maandag 29 april 2024 @ 21:17 | |||
Ik heb afgelopen jaar zitten zoeken, vanuit Zuid-Limburg ging dat niet fatsoenlijk lukken. | ||||
Dr_Flash | maandag 29 april 2024 @ 21:26 | |||
Stom. Vanuit Utrecht lukte dat meestal wel. | ||||
mart_83 | maandag 29 april 2024 @ 21:28 | |||
lithium | ||||
Erno-BE | maandag 29 april 2024 @ 21:29 | |||
De ICN1963 vertrekt om 20:10 vanuit Milano Centrale naar Sicilië. Vanuit Arnhem kun je om 5:45 de RE19 naar Düsseldorf pakken (of vanuit Venlo om 7:05). Je moet in Köln de ICE103 pakken die om 8:55 vertrekt richting Basel. In Basel pakken je de IR naar Arth-Goldau, in Arth-Goldau pak je de IC naar Lugano en in Lugano de RE naar Milano Centrale. In Milano pak je de ICN1963 naar Sicilië. | ||||
marcb1974 | maandag 29 april 2024 @ 21:30 | |||
Fatsoenlijk he, dus ook daar nog een goede pasta of 2 naar binnen kunnen werken met wat bier ![]() | ||||
Dr_Flash | maandag 29 april 2024 @ 21:33 | |||
nee dat kan aan boord wel | ||||
marcb1974 | maandag 29 april 2024 @ 21:35 | |||
Goede pasta, niet die opgewarmde meuk ![]() | ||||
Dr_Flash | maandag 29 april 2024 @ 21:36 | |||
hey het is geen culinaire fijnproeversreis he. | ||||
derLudolf | maandag 29 april 2024 @ 21:38 | |||
Dan maar hopen dat de pasta niet op is en je alleen een handje grana padano krijgt ![]() | ||||
marcb1974 | maandag 29 april 2024 @ 21:39 | |||
Als je zo'n reis maakt is een goed bord pasta wel nodig ![]() En oh, ik had zitten kijken naar Palermo, dat is ook weer een paar uur verder. | ||||
Dr_Flash | maandag 29 april 2024 @ 21:45 | |||
Dat is een zeer reëel risico ja ![]() | ||||
Dr_Flash | maandag 29 april 2024 @ 21:53 | |||
We moeten dit nogeens een keer gaan doen. Snel. | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 30 april 2024 @ 01:23 | |||
Mja, nou jah, ik hou me over het algemeen vrij goed aan dat soort regels. Net als niet roken op stations. Alhoewel ik afgelopen zaterdag in Goor op een verder totaal leeg perron wel een sigaartje gerookt heb. En ik wacht misschien ook niet altijd op groen bij het verkeerslicht hier om de hoek. En rood verkeerslicht bij rechtsaf is op de fiets sowieso een suggestie, ook zonder bordje "Fietsers rechtsaf vrij", als je maar stapvoets gaat. | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 30 april 2024 @ 01:23 | |||
Stiekem toch een echte Nederlander dus. | ||||
James1988 | dinsdag 30 april 2024 @ 09:33 | |||
Op zich, als de ICE 917 op tijd rijdt (15:27 in München) kun je in München wel een aansluiting halen op Westbahn 971. 15:48 weg uit München, 19:52 aan in Wenen. Dat is te doen. | ||||
James1988 | dinsdag 30 april 2024 @ 11:52 | |||
Een video van Bentheimer Eisenbahn over de berging van één van hun LINT-treinstellen: | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 30 april 2024 @ 12:42 | |||
Stond ook een leuk artikel in de RM van April. En in een van de vorige een eerste helft tot aan het ongeluk. | ||||
Dr_Flash | woensdag 1 mei 2024 @ 16:16 | |||
Er kunnen nog wel meer geïnteresseerden mee eventueel ![]() ![]() | ||||
DeaDLocK2K | woensdag 1 mei 2024 @ 19:26 | |||
Sinds wanneer toont NS de werkzaamheden niet meer op trajecten waar ze zelf niet op rijden? Lekker duidelijk zo als je naar de kaart kijkt en denkt "oh ik kan van Zwolle naar Enschede" en dan toch met de bus naar Raalte moeten... edit; het was de website, keer uitzoomen en opnieuw inzoomen en Zwolle-Kampen en Zwolle-Raalte waren wel oranje.... | ||||
dennistd | vrijdag 3 mei 2024 @ 00:52 | |||
Kennen jullie die mop van de S6 Essen-Düsseldorf via Kettwig? Die rijdt de komende twee jaar niet nadat er begin dit jaar een stuk berg omlaag gekomen is.... https://www1.wdr.de/nachr(...)-zwei-jahre-100.html | ||||
#ANONIEM | vrijdag 3 mei 2024 @ 02:28 | |||
De grootste mop is de reden dat het zolang moet duren: Kortom, de bureaucratische molen heeft 18 maanden nodig om de maatregelen goed te keuren ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2024 02:30:42 ] | ||||
Duvel | vrijdag 3 mei 2024 @ 13:35 | |||
Nog mensen in de 4011? | ||||
James1988 | vrijdag 3 mei 2024 @ 14:03 | |||
Nieuw materieel voor de S-Bahn van Berlijn: | ||||
James1988 | vrijdag 3 mei 2024 @ 14:03 | |||
Helaas niet ![]() | ||||
NedKelly | vrijdag 3 mei 2024 @ 18:35 | |||
Net een item erover Net een item erover in EditieNL. Wilde net vragen wie er geïnterviewd werden ![]() | ||||
Starhopper | vrijdag 3 mei 2024 @ 20:26 | |||
Ik heb hem ff gekiekt op Castricum. Ik zat er aan te denken om mee te gaan maar als ik de reportage van EditieNL zie dan ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb ![]() ![]() | ||||
spectrumanalyser | vrijdag 3 mei 2024 @ 20:44 | |||
Meerdere mensen blijven stug volhouden dat 'ie morgen ook nog in de reguliere dienst zit. Deze ICM zal nog tot middernacht wel rijden, maar of ie morgen ook nog aan een dienst begint.... | ||||
James1988 | vrijdag 3 mei 2024 @ 21:02 | |||
Hij staat in ieder geval wel ingepland: ![]() | ||||
spectrumanalyser | vrijdag 3 mei 2024 @ 21:09 | |||
Nope. Ga maar kijken in de NS reisplanner: ![]() De materieelvoorspelling die Treinposities binnenkrijgt via de API is een voorspelling. Die API is toevallig kort geleden nog aangepast. Misschien is er nog wat werk te doen aan de code. | ||||
spectrumanalyser | vrijdag 3 mei 2024 @ 21:13 | |||
Wil de 4011-pret niet bederven hoor, maar zien alle ICMm treinstellen er niet hetzelfde uit van binnen sinds de revisie in 2006? | ||||
Duvel | vrijdag 3 mei 2024 @ 21:16 | |||
![]() | ||||
Duvel | vrijdag 3 mei 2024 @ 21:17 | |||
Je hebt er altijd aparte types bij... maar dat dat hier juist kan, heeft ook wel wat. Ik vond het wel gezellig. | ||||
marcb1974 | vrijdag 3 mei 2024 @ 21:17 | |||
Ik wil morgen een tripje doen, iemand nog een leuke tip voor (zuid)NRW? | ||||
James1988 | vrijdag 3 mei 2024 @ 21:34 | |||
Het is juist de reisplanner die je onzin verkoopt. Hij toont namelijk de nummers van vandaag bij de trein van morgen. Zoek een willekeurige trein op van vandaag, zoek dezelfde trein op voor morgen, wanneer de geplande samenstelling bekend is en hetzelfde is toont hij de nummers van vandaag. | ||||
derLudolf | vrijdag 3 mei 2024 @ 21:36 | |||
Waar ga je de grens over? Niet direct tips voor zuid NRW, ik kan zelf niet veel verder komen dan Köln op een dag ![]() | ||||
marcb1974 | vrijdag 3 mei 2024 @ 21:40 | |||
Beginpunt in Aachen. Keulen ben ik in 2 uur. | ||||
derLudolf | vrijdag 3 mei 2024 @ 22:00 | |||
Dan ben je al redelijk zuidelijk in NRW toch? | ||||
marcb1974 | vrijdag 3 mei 2024 @ 22:16 | |||
Ja, daarom ook zuidelijk NRW, denk dat ik eerder in Koblenz zit dan in Münster. | ||||
James1988 | zaterdag 4 mei 2024 @ 01:42 | |||
Inmiddels niet meer. ![]() | ||||
derLudolf | zaterdag 4 mei 2024 @ 08:45 | |||
Is Koblenz niet Rheinland Pfalz? Ben benieuwd waar je uiteindelijk heen bent gegaan ![]() | ||||
spectrumanalyser | zaterdag 4 mei 2024 @ 09:06 | |||
Achja, het is ook leuk dat mensen zoveel passie hebben voor zo'n trein. Er is geen afscheidsrit geweest van SGMm. Er is een kleine kans dat het stel met nummer 2995 nog altijd in Amersfoort staat. Hup, inplannen die rit ![]() | ||||
Duvel | zaterdag 4 mei 2024 @ 09:06 | |||
In Zwolle afgetrapt, jammer. | ||||
spectrumanalyser | zaterdag 4 mei 2024 @ 09:21 | |||
EditieNL heeft aandacht besteed aan de rit met de 4011 https://twitter.com/Cas_Plz/status/1786517596801499233/ | ||||
Dr_Flash | zaterdag 4 mei 2024 @ 10:48 | |||
Ja maar er wordt in Duitsland al sinds Fred Flintstone aan het spoor gewerkt. Dat is niet nieuw of zo. Dit kan gewoon niet natuurlijk ![]() https://nos.nl/artikel/25(...)-breda-geregeld-over | ||||
Duvel | zaterdag 4 mei 2024 @ 10:49 | |||
Dat zag niemand aankomen natuurlijk, dat dat het gevolg zou kunnen zijn van DSSU. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 4 mei 2024 @ 10:50 | |||
Oepsiejoepsie, wisseltje te veel weggehaald. Helaas jammerdepammer ![]() | ||||
b2py | zaterdag 4 mei 2024 @ 11:05 | |||
Vraag me vooral af hoe het kan dat blijkbaar structureel geblunderd wordt met een trein op het verkeerde spoor te krijgen. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 4 mei 2024 @ 11:10 | |||
Kennelijk zijn er op Utrecht Centraal al sporen waar de sprinter niet op binnengenomen mag worden omdat dan Lunetten onbereikbaar wordt, en kennelijk is dat niet op een technische manier afgevangen en denkt ook de treindienstleider er niet altijd aan. Zoiets? | ||||
dennistd | zaterdag 4 mei 2024 @ 13:19 | |||
Waarschijnlijk als er als gevolg van storingen gekeerd moet worden: IC's moeten dan keren via de sprintersporen (14 en 15) op Utrecht Centraal, waardoor de sprinters moeten uitwijken en niet langs het perron komen op Lunetten, Zuilen en/of Leidsche Rijn (heel handig maar aan 2 van de 4 sporen perrons daar). | ||||
derLudolf | zaterdag 4 mei 2024 @ 13:28 | |||
Ja geweldig al die wissels die gesaneerd zijn ![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 4 mei 2024 @ 13:38 | |||
Maar die hebben we nooit meer want
![]() | ||||
James1988 | zaterdag 4 mei 2024 @ 13:53 | |||
Klopt, komende vanaf Utrecht Centraal is Utrecht Lunetten alleen maar bereikbaar komende vanaf sporen 20 of 21. Maar dan moet er bij Woerden al iets fout zijn gegaan, vanaf Woerden tot aan Houten liggen die vrijwel sprintersporen compleet los van de rest van het netwerk. Zie Sporenplan: http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/start.html | ||||
b2py | zaterdag 4 mei 2024 @ 14:00 | |||
Dan zouden die andere stations ook in de lijst moeten staan.. | ||||
James1988 | zaterdag 4 mei 2024 @ 16:01 | |||
Het dienstregelingsmodel rondom Utrecht Centraal is ook echt wel in beton gegoten, het is fysiek onmogelijk om een sprinter Utrecht Zuilen - Utrecht Lunetten te laten rijden. En wil je daar ooit verandering in brengen dan wordt het nog een heel gepuzzel om de infrastructuur daarvoor in plaats te krijgen, eigenlijk alleen net buiten Utrecht Centraal is daar wat plek voor (een overloop van spoor 217 naar spoor AS5) maar dan krijg je wel overkruisingen met binnenkomende treinen vanuit Amsterdam. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 4 mei 2024 @ 16:17 | |||
ook niet als je NIET stopt op Centraal? ![]() | ||||
marcb1974 | zaterdag 4 mei 2024 @ 16:37 | |||
Koblenz is al Rheinland Pfalz ![]() Leuke stad wel. Het is uiteindelijk minder geworden dan ik wilde. Tijd door Aken gelopen en daar wat gegeten. Volgend weekend nieuwe kansen, dan maar eens eerder wat plannen. Maar niet met boekje ![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 4 mei 2024 @ 16:46 | |||
Net of daar wat mis mee is ![]() | ||||
marcb1974 | zaterdag 4 mei 2024 @ 16:46 | |||
![]() | ||||
Duvel | zaterdag 4 mei 2024 @ 18:00 | |||
Ik vind dat echt super stom, hetzelfde gaan ze volgens mij doen bij Amersfoort en Amsterdam. Vervelende ideologie. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 4 mei 2024 @ 19:20 | |||
Ja maar straks gaat er nooit meer wat mis ![]() | ||||
James1988 | zaterdag 4 mei 2024 @ 22:58 | |||
Zelfs dan is het niet mogelijk. De enige manier waarop je een sprinter kunt laten rijden die zowel Utrecht Lunetten als Utrecht Zuilen bedient, zonder dat deze ergens moet kopmaken of steken, is als deze via Leiden en Schiphol rijdt ![]() | ||||
Duvel | zondag 5 mei 2024 @ 14:22 | |||
Zo is het. Geen wissel, geen storing. | ||||
b2py | zondag 5 mei 2024 @ 14:32 | |||
Ik geloof niet dat dit het is, dan zou Utrecht Zuilen en/of Vaartsche Rijn net zo vaak in het lijstje moeten staan. Ik snap de gegevens niet. | ||||
derLudolf | zondag 5 mei 2024 @ 17:00 | |||
De boekjes zijn al gedrukt natuurlijk maar er is nog een andere rechtstreekse optie voor Osnabrück-Bremen blijkbaar. Julien heeft er net een filmpje over geüpload ![]() 2:14 uur tegen 1:17 met DB over de reguliere route. ![]() Jammer dat er spoor ontbreekt tussen Dornum en Essens in Ostfriesland, anders had je echt een mooi rondje langs de kust kunnen doen ![]() | ||||
marcb1974 | zondag 5 mei 2024 @ 17:41 | |||
Das geen optie voor jullie toch? Die is alcholvrij ![]() | ||||
derLudolf | zondag 5 mei 2024 @ 19:11 | |||
Voor mij maakt dat niets uit, voor @dennistd ook niet dacht ik. Laatste rondje nrw had ook niemand bier in de trein dacht ik. Anders trek je label er af en zeg je dat je alcoholfrei of Radler drinkt ![]() | ||||
Dr_Flash | zondag 5 mei 2024 @ 19:14 | |||
dat alcohol is het probleem niet hoor. Ik wist wel dat er 2 lijnen van Osnabrück naar Bremen liepen, maar die ene duurt dus veel en veel langer. En we hebben eigenlijk al geen tijd meer over nu. | ||||
derLudolf | zondag 5 mei 2024 @ 19:31 | |||
Oh nee zeker niet, was ook maar gekheid. Een Dosto zal ook wat comfortabeler zijn. | ||||
DeaDLocK2K | zondag 5 mei 2024 @ 20:25 | |||
Morgen naar Beieren en DB meldt nu al dat m'n reis niet kan en dat ik een andere reis moet zoeken terwijl er niets aan de hand lijkt te zijn ![]() | ||||
Dr_Flash | zondag 5 mei 2024 @ 20:42 | |||
I see a bad moon rising I see trouble on the way | ||||
derLudolf | zondag 5 mei 2024 @ 20:50 | |||
Sterkte ![]() Kan soms erg onduidelijk zijn of alles nog wel of niet rijdt, vorige maand richting Berlijn ook. Van alles dat niet zou rijden, maar wel heeft gereden. Afwachten hoe ver je komt | ||||
buzz1291 | zondag 5 mei 2024 @ 21:07 | |||
Kun je ergens zien of op een DB route er treinen de afgelopen dagen zijn uitgevallen of de volgende dag zullen uitvallen? Ik heb volgende maand een redelijk strakke planning met de RE5 van Wesel (09:07) naar Koblenz (11:42) en fiets gaat mee want 's middags nog ff 100 km oostelijk wegtrappen. Vorig jaar pierde ik mis op die route want wegens eerder opgelopen vertraging keerde deze trein, komende uit Koblenz, al in Oberhausen en leverde het me een extra trein rit op met uiteindelijk 2 uur vertraging | ||||
Viezze | zondag 5 mei 2024 @ 21:13 | |||
Zou het kunnen dat er om wat voor reden dan ook niet op spoor 20/21 gestopt kan worden, dat je met het overslaan van Lunetten op een ander spoor op Utrecht uitkomt en toch door kan richting Den Haag of Leiden? Net na Houten ligt een wissel, je slaat Lunetten over, en vlak voor Vaartsche Rijn wederom een wissel. Overigens heb ik dat nog nooit zien gebeuren, maar het gebeurt toch vrij regelmatig. Het blijft me een raadsel ![]() | ||||
marcb1974 | zondag 5 mei 2024 @ 21:16 | |||
Hier kan je voor NRW redelijk wat van het huidige en toekomstige zien: https://www.zuginfo.nrw/ | ||||
DeaDLocK2K | zondag 5 mei 2024 @ 21:33 | |||
Lol, het boeit me echt weinig, ik ga gewoon 10:20 naar Arnhem en m'n ticket is nu neem ik aan vrijgegeven want er staat vrij letterlijk "zoek een andere reismogelijkheid". Het is 580km, ik kom er wel. | ||||
derLudolf | maandag 6 mei 2024 @ 06:59 | |||
Jup. Wat ik wel heb geleerd, ik maak foto's als 'bewijs' van informatie die is gegeven. Nu heb jij het zwart op wit in een mailtje die in principe carte Blanche. Bij mij werd in de ICE Berlin-Hbf naar Köln vlak voor Hannover omgeroepen dat de Pimpel niet reed. Aangezien met Interrail de route niet boeit via Hamm en Münster naar Haren(Ems) gegaan. In de DB app, Zugfinder, Hafas was nergens te vinden dat de Pimpel niet reed. Ook de conducteur in de IC tussen Hamm en Münster kon het niet vinden. Met een gewoon ticket, met Zugbindung had ik dus gezeik gehad. Met een foto van dat scherm waarschijnlijk niet. | ||||
ReisT | maandag 6 mei 2024 @ 09:02 | |||
Sprinters kunnen ook weleens in Utrecht keren, ze rijden niet altijd door naar Den Haag of Leiden. Lunetten overslaan, door de dive-under, in Vaartsche Rijn stoppen en op Centraal keren dat kan gewoon. Ik heb weleens meegemaakt dat de sprinter naar Den Bosch van spoor 11 vertrok, en er dus omgeroepen werd dat die niet in Lunetten stopte. | ||||
Mambo_No5 | maandag 6 mei 2024 @ 12:33 | |||
Dat gebeurt af en toe en is vaak het gevolg van een verstoring op de sprintrsporen (liever een station over slaan dan de hele lijn te schrappen) of materieelbeschikbaarheid (voorbrengen vanuit OZ kan, maar dan kom je bij Lunetten wederom niet langs het perron. Idem de andere kant op met de Sprintercity naar Leiden via Alphen; deze stopt per huidige dienstregeling op bepaalde momenten op de dag ook op Leidsche Rijn, waar je vanaf OZ / spoor8/9/11/12 helaas niet komt. Wederom: liever overslaan als helemaal schrappen indien de keuze er is. ![]() | ||||
Dr_Flash | maandag 6 mei 2024 @ 12:39 | |||
Er waren ooit veel meer keuzes. Die we nu missen. | ||||
spectrumanalyser | maandag 6 mei 2024 @ 18:30 | |||
NS PrijsTijd Deal. Onbegrijpelijk. Van Alkmaar naar Schiphol geen korting. Van Alkmaar naar Hoofddorp wel korting. | ||||
James1988 | maandag 6 mei 2024 @ 18:45 | |||
Dat NS zich in financieel zwaar weer bevindt is bekend en dat zie je aan veel dingen. Met Koningsdag was er bijvoorbeeld ook geen Oranjeretour (e-ticket met 20% korting) terwijl dat er tijdens eerdere jaren wel was. | ||||
Erno-BE | maandag 6 mei 2024 @ 21:01 | |||
Vind al die uursdiensten op Koningsdag een veel kwalijker zaak dan geen Oranjekorting op Koningsdag. Hopelijk waren er gisteren niet allerlei extra uursdiensten bovenop een normale zondagsdienstregeling. | ||||
stavromulabeta | maandag 6 mei 2024 @ 21:28 | |||
Best verstandig. Bij mij is ooit een vertragingsclaim door DB afgewezen omdat de uitgevallen trein volgens Hafas helemaal niet meer bestond op die dag. Had ik toen maar een foto van de treinaanwijzer gemaakt. | ||||
boriq | dinsdag 7 mei 2024 @ 10:41 | |||
Bij DB InfraGo is een ontwerpdienstregeling verschenen voor dienstregelingsjaar 2026 (vanaf eind dec. 2025): https://www.dbinfrago.com/web/schienennetz/kazu-novum-11909200. Er is al een draadje met opvallendheden bij de Duitse buren van Drehscheibe, maar interessant is dat de IC Amsterdam - Berlijn volgens het concept naar Berlin Hbf tief en daarna door naar Südkreuz zou gaan rijden. Dit kost je 10min minder tijd en hiermee zou je bijvoorbeeld de overstap op de IC naar Warschau halen, die is nu 1 minuut (of 2 uur en 1 minuut). | ||||
DJMO | dinsdag 7 mei 2024 @ 12:42 | |||
Soms zit het tegen en soms zit het mee ![]() Even shag halen in Emmerich Elten. Normaal had ik de sprinter van 12:51 terug gehad, maar de sprinter van 11:51 had dermate veel vertraging dat ik ruim 20 minuten eerder terug ben in Arnhem dan normaal gesproken. | ||||
Maegrim | dinsdag 7 mei 2024 @ 12:58 | |||
ok | ||||
DJMO | dinsdag 7 mei 2024 @ 13:01 | |||
Ik heb er op Arnhem wel een trein eerder terug naar huis kunnen halen, wat een half uur tijdswinst oplevert. Soms pakt vertraging dus positief uit ![]() | ||||
derLudolf | dinsdag 7 mei 2024 @ 13:55 | |||
Zijn we wel eens vaker door drie Bundesländer gekomen met één van de Länder-Ticket? Zaterdag zitten we met Niedersachsen, een stukje NRW én Bremen op 3 ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 7 mei 2024 @ 14:21 | |||
Nooit zo op gelet, maar waarschijnlijk niet nee. De nieuwjaarsronde 2014 naar Bremen was niet op een Länderticket maar gewoon Fernverkehr. | ||||
b2py | dinsdag 7 mei 2024 @ 17:21 | |||
Welke gek plant er op die 10 min overstap waarbij je nog zes verdiepingen omhoog moet ![]() | ||||
Erno-BE | dinsdag 7 mei 2024 @ 19:42 | |||
Een 10-minutenoverstap plannen op een reserveringsplichtige trein is vragen om problemen. | ||||
buzz1291 | dinsdag 7 mei 2024 @ 21:03 | |||
Neem in het vervolg gewoon de fiets, goedkoper en gezonder. Nee over dat roken zal ik het niet hebben. Ik fiets naar Tiel, neem daar de Arriva, met gratis fiets mee, naar Elst, fiets dan naar Kranenburg en fiets dan terug naar huis, precies 100 km. Wat ik in Kranenburg doe hoeft hier verder ook niet uitgelegd te worden he ..... hahahahaha | ||||
Janneke141 | dinsdag 7 mei 2024 @ 21:04 | |||
Wel een gedoe hoor, benzine meenemen op een fiets. | ||||
b2py | dinsdag 7 mei 2024 @ 21:09 | |||
Als het 1 boeking is maakt dat nog niet eens zoveel uit, ga je gewoon op de volgende mee. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 7 mei 2024 @ 21:51 | |||
Geen liefhebbers meer voor zaterdag naar Nordenham? | ||||
marcb1974 | dinsdag 7 mei 2024 @ 21:52 | |||
Veels te ver van hier ![]() | ||||
DJMO | dinsdag 7 mei 2024 @ 21:54 | |||
Ik kom vanuit castricum ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 7 mei 2024 @ 21:56 | |||
@DJMO dan? ![]() | ||||
spectrumanalyser | dinsdag 7 mei 2024 @ 22:00 | |||
Nu het toch over krappe overstaptijden gaat..... zou het lukken om binnen 4 minuten van Spoor 5 naar Spoor 15A te gaan op Amsterdam Centraal. Dat is de uitdaging voor komende zaterdagochtend ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 7 mei 2024 @ 22:01 | |||
gewoon proberen. Kan best lukken. | ||||
DJMO | dinsdag 7 mei 2024 @ 22:04 | |||
Waar gaat dit over? | ||||
Dr_Flash | dinsdag 7 mei 2024 @ 22:05 | |||
Of je zaterdag wat te doen hebt ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 7 mei 2024 @ 22:09 | |||
MET leuk flesboekje en wie weet kom je wat toffe mensen tegen ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 7 mei 2024 @ 22:13 | |||
Niet dat we je ergens bij nodig hebben of zo. Just spreading the fun ![]() | ||||
derLudolf | dinsdag 7 mei 2024 @ 22:18 | |||
En je kunt de shag voorraad weer aanvullen ![]() | ||||
b2py | dinsdag 7 mei 2024 @ 22:24 | |||
Met de trein zeker, het is nog geen 3,5 uur met de auto ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 7 mei 2024 @ 22:25 | |||
flikker op olieblikslaaf | ||||
b2py | dinsdag 7 mei 2024 @ 22:29 | |||
![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 7 mei 2024 @ 22:32 | |||
Ja los ![]() |