abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2024 @ 20:12:58 #76
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_213241681
quote:
2s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:50 schreef Duvel het volgende:

[..]
Twee spanningssluizen ergens in de splitsing na het Van Harinxmakanaal?

Het ding met elektrificatie is dat volgens mij vooral de bovenleiding veel geld kost. Dat je vervolgens voor 25 kV misschien met één onderstation (zonder redundantie) uit kunt, en er voor 1500 V een paar meer nodig hebt (maar weel redundant bent), maakt voor de totale kosten naar mijn idee niet enorm veel uit.
Waarom spanningssluizen? Je hebt een bovenleidingloze brug. Die kan prima als scheiding gebruikt worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_213243444
Je kan ook de sporenconfig anders maken, waardoor je beide systemen kan laten ontmoeten, maar daar moet wel een stuk van de parkeerplaats voor verdwijnen. Of je bouwt een garage half over de nieuwe sporen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_213244617
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.

De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.

Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2024 02:37:03 ]
  donderdag 18 april 2024 @ 06:29:48 #79
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_213244852
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2024 02:35 schreef J.B. het volgende:

[..]
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.
Accutreinen zijn enkel effectief bij een lage frequentie van treindiensten (1x/uur of minder) en er moet zoveel kilometers spoor geëlektrificeerd worden, dat het financieel niet uit kan om het spoor te elektrificeren. Voor de Gelderse spoorlijnen geldt beide niet. Zeker omdat Elst-Arnhem en Arnhem-Zevenaar al een bovenleiding hebben is klassieke electrificatie voor de Gelderse lijnen op de lange termijn de meest voordelige keuze. Accutreinen zijn een stuk zwaarder en kunnen ook minder snel optrekken ten opzichte van normale elektrische treinen (Flirt, Civity) waardoor het bouwen van nieuwe stations (Valburg, Arnhem Pley, Zevenaar Oost, Doetinchem Osseld) ook niet mogelijk is.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  donderdag 18 april 2024 @ 06:54:57 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213244921
quote:
14s.gif Op woensdag 17 april 2024 20:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Waarom spanningssluizen? Je hebt een bovenleidingloze brug. Die kan prima als scheiding gebruikt worden.
Goed punt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 18 april 2024 @ 10:17:12 #81
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_213246209
quote:
3s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:27 schreef Duvel het volgende:

[..]
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.
Die heb ik helemaal gemist ondanks dat ik ook nog studies naar waterstof- en batterijtreinen heb gedaan.
pi_213248402
Je kan ook niet alles meekrijgen eah.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Sport donderdag 18 april 2024 @ 15:05:39 #83
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_213248977
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2024 02:35 schreef J.B. het volgende:

[..]
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.
Dat wordt met de bovenleiding op Almelo-Mariënberg ook nog wel een dingetje denk ik, dat is net als richting Kampen allemaal veengrond...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator donderdag 18 april 2024 @ 18:16:24 #84
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213250601
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 15:05 schreef dennistd het volgende:

[..]
Dat wordt met de bovenleiding op Almelo-Mariënberg ook nog wel een dingetje denk ik, dat is net als richting Kampen allemaal veengrond...
Als je maar diep genoeg de fundering maakt :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 18 april 2024 @ 18:46:02 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_213250885
Op de website van DB InfraGO is Powerpoint-presentatie verschenen met hun nieuwste plannen voor de uitrol van ETCS in Duitsland in de periode 2024-december 2029. Er zijn lijsten met routes waarop ETCS L2 zal worden geďnstalleerd (met of zonder seinen) en welke oudere systemen (PZB, LZB, GNT) worden verwijderd (indien van toepassing).

De definitieve plannen worden eind juni verwacht.

https://www.dbinfrago.com(...)ie-bis-2029-12827054
pi_213252920
ProRail gaat met een stofkam door zijn kosten – waar kan de spoorbeheerder op besparen?
Je weet nu al dat dit een flop van jewelste wordt op de lange termijn
  vrijdag 19 april 2024 @ 17:48:39 #87
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213261507
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]
Die heb ik helemaal gemist ondanks dat ik ook nog studies naar waterstof- en batterijtreinen heb gedaan.
Even gegoogled... 25 kV is toen niet onderzocht, 15 kV wel (als aansluiting op Duitsland denk ik).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 19 april 2024 @ 20:35:11 #88
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_213263574
15 kV is wel weer duurder door de afwijkende frequentie. Het voordeel van 25 kV is wel dat je bijvoorbeeld bij de Eemshaven of bij Vierverlaten vrij makkelijk van het hoogspanningsnet kunt aftappen en een enorm gebied kunt voeden. Bij 1500 volt zit je toch al snel aan iedere 7 kilometer een onderstation vast. Met de afstanden in het noorden gaat het dan ontzettend hard. Ieder 1500-volt onderstation moet toch ook weer een kabel van de netbeheerder hebben, moet je ergens zien in te passen en is sowieso al niet gratis.
  vrijdag 19 april 2024 @ 20:59:33 #89
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_213264018
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 21:02 schreef b2py het volgende:
ProRail gaat met een stofkam door zijn kosten – waar kan de spoorbeheerder op besparen?
Je weet nu al dat dit een flop van jewelste wordt op de lange termijn
Dit zie je bij lopende infraprojecten nu ook, elke vierkante meter asfalt en elk hectometerpaaltje wordt afgewogen. En dat bij miljardenprojecten waar een maandje vertraging op de eindmijlpaal makkelijk alles teniet doet -O-
  vrijdag 19 april 2024 @ 22:12:00 #90
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213264855
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:
15 kV is wel weer duurder door de afwijkende frequentie. Het voordeel van 25 kV is wel dat je bijvoorbeeld bij de Eemshaven of bij Vierverlaten vrij makkelijk van het hoogspanningsnet kunt aftappen en een enorm gebied kunt voeden. Bij 1500 volt zit je toch al snel aan iedere 7 kilometer een onderstation vast. Met de afstanden in het noorden gaat het dan ontzettend hard. Ieder 1500-volt onderstation moet toch ook weer een kabel van de netbeheerder hebben, moet je ergens zien in te passen en is sowieso al niet gratis.
Alleen is 25 kV qua emissie naar de omgeving niet zo fijn. Nou is het niet heel dichtbebouwd allemaal, maar het is niet zo eenvoudig als met 1500 V. Voor de voeding van de onderstations kun je ook aan alternatieven denken waarbij niet elk onderstation z'n eigen netaansluiting heeft. Een 15 kV-net voor alleen het noorden is niet zinnig omdat je dan ook omvormerstations moet bouwen van 50 Hz naar 16,7 Hz, en een eigen soort van Bahnstrom hoogspanningsnet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_213265833
Waarom is dat niet zo prettig voor de omgeving Duvelke?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zaterdag 20 april 2024 @ 07:23:52 #92
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213266540
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 01:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waarom is dat niet zo prettig voor de omgeving Duvelke?
Omdat het verstoring kan geven op oude signaalkabels, maar ook omdat het spanningen kan induceren op parallelle geleiders zoals op hekken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_213266599
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2024 07:23 schreef Duvel het volgende:

[..]
Omdat het verstoring kan geven op oude signaalkabels, maar ook omdat het spanningen kan induceren op parallelle geleiders zoals op hekken.
Inductie naar parallelle objecten is vooral afhankelijk van de stroom (of eigenlijk de stroomverschillen dI/dt) die loopt. Die is bij 25 kV minder dan bij lagere wisselspanningen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213267748
Bedankt voor de verduidelijking!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_213267843
er gaat wat mis bij de livedata van treinposities. De NS reisplanner geeft niet altijd aan welke treinstellen een trein heeft.

twitter
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 20 april 2024 @ 11:23:35 #96
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213268881
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 07:48 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Inductie naar parallelle objecten is vooral afhankelijk van de stroom (of eigenlijk de stroomverschillen dI/dt) die loopt. Die is bij 25 kV minder dan bij lagere wisselspanningen.
En van de lusgrootte en de frequentie.

Daarnaast is er ook nog capacitieve koppeling die juist samenhangt met de spanning.

[ Bericht 6% gewijzigd door Duvel op 20-04-2024 11:39:28 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 april 2024 @ 18:00:02 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_213272467
Arriva heeft proeven gedaan met een computerstem in een van de Noordelijke stellen

https://www.treinenweb.nl(...)noord-nederland.html

Volgens mij hebben ze de proef ook in een WINK gedaan, want in een van die stellen klonk de stem anders dan normaal en gezien de tijdstippen dat ik reis tref ik tegenwoordig helaas bijna altijd de WINK. Niet heel handig als je een fiets bij je hebt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_213275117
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 13:07 schreef trein2000 het volgende:
Wat een totale idiotie. Ik neem aan dat de NS een megaboete krijgt voor deze volstrekt onnodige vertragingen?
En, hoe erg heb je geleden?
pi_213280307
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:59 schreef boriq het volgende:

[..]
Dit zie je bij lopende infraprojecten nu ook, elke vierkante meter asfalt en elk hectometerpaaltje wordt afgewogen. En dat bij miljardenprojecten waar een maandje vertraging op de eindmijlpaal makkelijk alles teniet doet -O-
Sterker nog, een maand vertraging voor sommige van die projecten levert denk ik aantoonbaar tot honderden miljoenen aan negatieve externaliteiten op. Verkeersdoorstromingsprojecten hebben, naast dat vertraging van oplevering voor verlies van economische productie zorgen (mensen staan stil) gevolgen voor de verkeersveiligheid én volksgezondheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door DeaDLocK2K op 21-04-2024 12:15:54 ]
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_213280373
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 23:10 schreef b2py het volgende:

[..]
En, hoe erg heb je geleden?
Ik hoor dat EMDR-therapie erg goed werkt tegen posttraumatisch stressstoornis.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')