Waarom spanningssluizen? Je hebt een bovenleidingloze brug. Die kan prima als scheiding gebruikt worden.quote:Op woensdag 17 april 2024 19:50 schreef Duvel het volgende:
[..]
Twee spanningssluizen ergens in de splitsing na het Van Harinxmakanaal?
Het ding met elektrificatie is dat volgens mij vooral de bovenleiding veel geld kost. Dat je vervolgens voor 25 kV misschien met één onderstation (zonder redundantie) uit kunt, en er voor 1500 V een paar meer nodig hebt (maar weel redundant bent), maakt voor de totale kosten naar mijn idee niet enorm veel uit.
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.quote:Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Accutreinen zijn enkel effectief bij een lage frequentie van treindiensten (1x/uur of minder) en er moet zoveel kilometers spoor geëlektrificeerd worden, dat het financieel niet uit kan om het spoor te elektrificeren. Voor de Gelderse spoorlijnen geldt beide niet. Zeker omdat Elst-Arnhem en Arnhem-Zevenaar al een bovenleiding hebben is klassieke electrificatie voor de Gelderse lijnen op de lange termijn de meest voordelige keuze. Accutreinen zijn een stuk zwaarder en kunnen ook minder snel optrekken ten opzichte van normale elektrische treinen (Flirt, Civity) waardoor het bouwen van nieuwe stations (Valburg, Arnhem Pley, Zevenaar Oost, Doetinchem Osseld) ook niet mogelijk is.quote:Op donderdag 18 april 2024 02:35 schreef J.B. het volgende:
[..]
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.
Goed punt.quote:Op woensdag 17 april 2024 20:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Waarom spanningssluizen? Je hebt een bovenleidingloze brug. Die kan prima als scheiding gebruikt worden.
Die heb ik helemaal gemist ondanks dat ik ook nog studies naar waterstof- en batterijtreinen heb gedaan.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:27 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.
Dat wordt met de bovenleiding op Almelo-Mariënberg ook nog wel een dingetje denk ik, dat is net als richting Kampen allemaal veengrond...quote:Op donderdag 18 april 2024 02:35 schreef J.B. het volgende:
[..]
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.
Als je maar diep genoeg de fundering maaktquote:Op donderdag 18 april 2024 15:05 schreef dennistd het volgende:
[..]
Dat wordt met de bovenleiding op Almelo-Mariënberg ook nog wel een dingetje denk ik, dat is net als richting Kampen allemaal veengrond...
Even gegoogled... 25 kV is toen niet onderzocht, 15 kV wel (als aansluiting op Duitsland denk ik).quote:Op donderdag 18 april 2024 10:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Die heb ik helemaal gemist ondanks dat ik ook nog studies naar waterstof- en batterijtreinen heb gedaan.
Dit zie je bij lopende infraprojecten nu ook, elke vierkante meter asfalt en elk hectometerpaaltje wordt afgewogen. En dat bij miljardenprojecten waar een maandje vertraging op de eindmijlpaal makkelijk alles teniet doetquote:Op donderdag 18 april 2024 21:02 schreef b2py het volgende:
ProRail gaat met een stofkam door zijn kosten – waar kan de spoorbeheerder op besparen?
Je weet nu al dat dit een flop van jewelste wordt op de lange termijn
Alleen is 25 kV qua emissie naar de omgeving niet zo fijn. Nou is het niet heel dichtbebouwd allemaal, maar het is niet zo eenvoudig als met 1500 V. Voor de voeding van de onderstations kun je ook aan alternatieven denken waarbij niet elk onderstation z'n eigen netaansluiting heeft. Een 15 kV-net voor alleen het noorden is niet zinnig omdat je dan ook omvormerstations moet bouwen van 50 Hz naar 16,7 Hz, en een eigen soort van Bahnstrom hoogspanningsnet.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:
15 kV is wel weer duurder door de afwijkende frequentie. Het voordeel van 25 kV is wel dat je bijvoorbeeld bij de Eemshaven of bij Vierverlaten vrij makkelijk van het hoogspanningsnet kunt aftappen en een enorm gebied kunt voeden. Bij 1500 volt zit je toch al snel aan iedere 7 kilometer een onderstation vast. Met de afstanden in het noorden gaat het dan ontzettend hard. Ieder 1500-volt onderstation moet toch ook weer een kabel van de netbeheerder hebben, moet je ergens zien in te passen en is sowieso al niet gratis.
Omdat het verstoring kan geven op oude signaalkabels, maar ook omdat het spanningen kan induceren op parallelle geleiders zoals op hekken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 01:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waarom is dat niet zo prettig voor de omgeving Duvelke?
Inductie naar parallelle objecten is vooral afhankelijk van de stroom (of eigenlijk de stroomverschillen dI/dt) die loopt. Die is bij 25 kV minder dan bij lagere wisselspanningen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 07:23 schreef Duvel het volgende:
[..]
Omdat het verstoring kan geven op oude signaalkabels, maar ook omdat het spanningen kan induceren op parallelle geleiders zoals op hekken.
En van de lusgrootte en de frequentie.quote:Op zaterdag 20 april 2024 07:48 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Inductie naar parallelle objecten is vooral afhankelijk van de stroom (of eigenlijk de stroomverschillen dI/dt) die loopt. Die is bij 25 kV minder dan bij lagere wisselspanningen.
En, hoe erg heb je geleden?quote:Op maandag 15 april 2024 13:07 schreef trein2000 het volgende:
Wat een totale idiotie. Ik neem aan dat de NS een megaboete krijgt voor deze volstrekt onnodige vertragingen?
Sterker nog, een maand vertraging voor sommige van die projecten levert denk ik aantoonbaar tot honderden miljoenen aan negatieve externaliteiten op. Verkeersdoorstromingsprojecten hebben, naast dat vertraging van oplevering voor verlies van economische productie zorgen (mensen staan stil) gevolgen voor de verkeersveiligheid én volksgezondheid.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:59 schreef boriq het volgende:
[..]
Dit zie je bij lopende infraprojecten nu ook, elke vierkante meter asfalt en elk hectometerpaaltje wordt afgewogen. En dat bij miljardenprojecten waar een maandje vertraging op de eindmijlpaal makkelijk alles teniet doet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |