ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
Weer een melding van DB dat m'n reis voor morgen niet mogelijk is
Nu lijkt het slechts een kwestie van nummertjes geneuzel: IC141 rijdt niet meer (Amsterdam-Berlin Lichtenberg) daarvoor in de plaats komt IC2843, ook vanaf Amsterdam naar Lichtenberg
Ik wil eenmalig van gronau naar +Düsseldorf reizen met db maar ik zit in rolstoel. Wat is de goedkoopste optie voor mij? Kan ik een deutschlandticket of bahncard gebruiken? Ik reis met 1 begeleider
Ik wil van 31 mei-2 juni reizen maar dit kan niet via de deutschlandticket?
[ Bericht 12% gewijzigd door Chunees op 12-04-2024 11:40:26 ]
Op vrijdag 12 april 2024 10:58 schreef Chunees het volgende: Ik wil eenmalig van gronau naar Düsseldorf reizen met db maar ik zit in rolstoel. Wat is de goedkoopste optie voor mij? Kan ik een deutschlandticket of bahncard gebruiken? Ik reis met 1 begeleider
Ligt eraan op welke dag en hoe laat je reist. Maar als het echt eenmalig is, is een NRW ticket al snel het goedkoopste.
stupidity has become as common as common sense was before
In de weekends van 1/2 juni en 8/9 juni zijn er werkzaamheden en is L12 dicht t.h.v. Ekeren. De stoptreinen Antwerpen - Roosendaal worden dan omgeleid via een nogal creatieve route.
Die site kenden ik niet, leuk! Ik heb München - Augsburg in de oude TS. Qua programmering van de S-bahn was dat een ramp. Die andere twee heb ik ook inderdaad.
Op vrijdag 12 april 2024 10:58 schreef Chunees het volgende: Ik wil eenmalig van gronau naar +Düsseldorf reizen met db maar ik zit in rolstoel. Wat is de goedkoopste optie voor mij? Kan ik een deutschlandticket of bahncard gebruiken? Ik reis met 1 begeleider
Ik wil van 31 mei-2 juni reizen maar dit kan niet via de deutschlandticket?
Ik weet dat in Duitsland Schwerbehinderte gratis mogen reizen, maar geen idee hoe dat zit voor Nederlanders in Duitsland. Denk niet dat dat kan bij gebrek aan een Schwerbehindertenausweis. Wat betreft de toegang tot de treinen lees ik:
quote:
Eine Sitzplatzreservierung oder Vormeldung für mobilitätseingeschränkte Reisende ist im Nahverkehr nicht notwendig (Ausnahme sind eventuelle Umstiegshilfen). Spontane Hilfeleistungen sind durch Triebfahrzeugführer:innen und Kundenbetreuer:innen im Nahverkehr möglich, z.B. Bereitstellung einer Rollstuhlrampe. Wir empfehlen jedoch eine Anmeldung bis 20 Uhr am Vortag der Reise über die MSZ.
Zou in elk geval niet voor een reis met overstap in Dülmen gaan: hier is het perron waar de trein vanuit Gronau aankomt laag en is de lift naar het perron richting Düsseldorf vaak kapot. Dan kun je beter via Münster of Dortmund reizen.
Wat betreft de tickets zou ik voor een Deutschlandticket gaan voor beiden: een NRW-ticket voor 2 personen kost al ¤52,20. Doe dat x2 en je komt op ¤104,40. En dan kun je op 1 juni ook nog niet eens reizen. Een Deutschlandticket met ingangsdatum op 31 mei (via de HVV Switch-app) kost je ¤1,58 + ¤49 voor die in juni. Totaal dus ¤50,58 x 2 = ¤101,16. Daarmee kun je van 31 mei t/m 30 juni allebei onbeperkt reizen. Niet vergeten ook weer op te zeggen uiteraard, voor 10 juni.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 12 april 2024 14:22 schreef James1988 het volgende: In de weekends van 1/2 juni en 8/9 juni zijn er werkzaamheden en is L12 dicht t.h.v. Ekeren. De stoptreinen Antwerpen - Roosendaal worden dan omgeleid via een nogal creatieve route.
Nu lijkt het slechts een kwestie van nummertjes geneuzel: IC141 rijdt niet meer (Amsterdam-Berlin Lichtenberg) daarvoor in de plaats komt IC2843, ook vanaf Amsterdam naar Lichtenberg
Inmiddels staat er in de app dat IC2843 SEV is. Hoerige kutzooi.
[..] Die site kenden ik niet, leuk! Ik heb München - Augsburg in de oude TS. Qua programmering van de S-bahn was dat een ramp. Die andere twee heb ik ook inderdaad.
In de TS Classic-versie is ook de hogesnelheidslijn niet correct, de maximumsnelheid is in het echt 230 km/u maar men heeft hem om één of andere reden ingevoerd als 280 km/u.
In de TSW-versie is het wel goed. De S-Bahn is ook leuk om te rijden.
[..] Waarom niet gewoon kopmaken op de eerste stukje?
Geen idee, zomaar wat mogelijkheden:
1. Het kan niet met de seinrichting 2. Er is geen capaciteit voor 3. Het is niet wenselijk uit veiligheidsoogpunt 4. Men dacht "We kunnen net zo goed doorrijden en er wat leuks van maken". Voor het treinpersoneel is dit ook iets ongebruikelijks tenslotte.
En nog altijd beter dan de boel dichtgooien en verbussen.
[..] In de TS Classic-versie is ook de hogesnelheidslijn niet correct, de maximumsnelheid is in het echt 230 km/u maar men heeft hem om één of andere reden ingevoerd als 280 km/u.
In de TSW-versie is het wel goed. De S-Bahn is ook leuk om te rijden. [..] Ik heb die gekocht en dat is inderdaad legit. Je krijgt een paar Steam-keys.
Ik ga het meemaken, ook drie keys binnen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ik weet dat in Duitsland Schwerbehinderte gratis mogen reizen, maar geen idee hoe dat zit voor Nederlanders in Duitsland. Denk niet dat dat kan bij gebrek aan een Schwerbehindertenausweis. Wat betreft de toegang tot de treinen lees ik: [..] Zou in elk geval niet voor een reis met overstap in Dülmen gaan: hier is het perron waar de trein vanuit Gronau aankomt laag en is de lift naar het perron richting Düsseldorf vaak kapot. Dan kun je beter via Münster of Dortmund reizen.
Wat betreft de tickets zou ik voor een Deutschlandticket gaan voor beiden: een NRW-ticket voor 2 personen kost al ¤52,20. Doe dat x2 en je komt op ¤104,40. En dan kun je op 1 juni ook nog niet eens reizen. Een Deutschlandticket met ingangsdatum op 31 mei (via de HVV Switch-app) kost je ¤1,58 + ¤49 voor die in juni. Totaal dus ¤50,58 x 2 = ¤101,16. Daarmee kun je van 31 mei t/m 30 juni allebei onbeperkt reizen. Niet vergeten ook weer op te zeggen uiteraard, voor 10 juni.
Is dat nieuw dat je bij een ingangsdatum later dan de eerste van de maand slechts een deel betaalt voor een Deutschland ticket?
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
[..] Is dat nieuw dat je bij een ingangsdatum later dan de eerste van de maand slechts een deel betaalt voor een Deutschland ticket?
Nee, niet nieuw, maar echter enkel via de HVV switch app. En alleen de eerste keer dat je een account aan maakt. Zelf nog nooit geprobeerd of je een nieuw account kunt aanmaken overigens.
[..] Nee, niet nieuw, maar echter enkel via de HVV switch app. En alleen de eerste keer dat je een account aan maakt. Zelf nog nooit geprobeerd of je een nieuw account kunt aanmaken overigens.
Bedankt!
Ik heb vorig jaar van armoe een DT gekocht bij Mainzer daar dat na veel zoeken de eerste was die ook een credit card accepteerde. Niet dat het me wat uitmaakt want ik heb 'm nodig vanaf 8 juni voor wat stukken die ik niet per fiets wil afleggen, dus bestel ik 'm wel op tijd en zeg ik 'm ook weer direct op. Maar het verbaasde me want ik had er nog niet van gehoord
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
[..] Ik weet dat in Duitsland Schwerbehinderte gratis mogen reizen, maar geen idee hoe dat zit voor Nederlanders in Duitsland. Denk niet dat dat kan bij gebrek aan een Schwerbehindertenausweis. Wat betreft de toegang tot de treinen lees ik: [..] Zou in elk geval niet voor een reis met overstap in Dülmen gaan: hier is het perron waar de trein vanuit Gronau aankomt laag en is de lift naar het perron richting Düsseldorf vaak kapot. Dan kun je beter via Münster of Dortmund reizen.
Wat betreft de tickets zou ik voor een Deutschlandticket gaan voor beiden: een NRW-ticket voor 2 personen kost al ¤52,20. Doe dat x2 en je komt op ¤104,40. En dan kun je op 1 juni ook nog niet eens reizen. Een Deutschlandticket met ingangsdatum op 31 mei (via de HVV Switch-app) kost je ¤1,58 + ¤49 voor die in juni. Totaal dus ¤50,58 x 2 = ¤101,16. Daarmee kun je van 31 mei t/m 30 juni allebei onbeperkt reizen. Niet vergeten ook weer op te zeggen uiteraard, voor 10 juni.
Maar ik wil de 31e naar Düsseldorf en 2 juni weer terug naar Enschede Via de hvv app voer 25 mei ïn en dan zegt die dat het 1 juni eindigt. Beetje raar
[..] Maar ik wil de 31e naar Düsseldorf en 2 juni weer terug naar Enschede Via de hvv app voer 25 mei ïn en dan zegt die dat het 1 juni eindigt. Beetje raar
Nee, want het D-ticket is altijd geldig tot en met laatste dag van de maand. Dus als van 25 mei tot en met 24 juni kan helaas niet.
[..] Ik weet dat in Duitsland Schwerbehinderte gratis mogen reizen, maar geen idee hoe dat zit voor Nederlanders in Duitsland. Denk niet dat dat kan bij gebrek aan een Schwerbehindertenausweis. Wat betreft de toegang tot de treinen lees ik: [..] Zou in elk geval niet voor een reis met overstap in Dülmen gaan: hier is het perron waar de trein vanuit Gronau aankomt laag en is de lift naar het perron richting Düsseldorf vaak kapot. Dan kun je beter via Münster of Dortmund reizen.
Wat betreft de tickets zou ik voor een Deutschlandticket gaan voor beiden: een NRW-ticket voor 2 personen kost al ¤52,20. Doe dat x2 en je komt op ¤104,40. En dan kun je op 1 juni ook nog niet eens reizen. Een Deutschlandticket met ingangsdatum op 31 mei (via de HVV Switch-app) kost je ¤1,58 + ¤49 voor die in juni. Totaal dus ¤50,58 x 2 = ¤101,16. Daarmee kun je van 31 mei t/m 30 juni allebei onbeperkt reizen. Niet vergeten ook weer op te zeggen uiteraard, voor 10 juni.
Maar ik wil de 31e naar Düsseldorf en 2 juni weer terug naar Enschede Via de hvv app voer 25 mei ïn en dan zegt die dat het 1 juni eindigt. Beetje raar
[..] Ik weet dat in Duitsland Schwerbehinderte gratis mogen reizen, maar geen idee hoe dat zit voor Nederlanders in Duitsland. Denk niet dat dat kan bij gebrek aan een Schwerbehindertenausweis. Wat betreft de toegang tot de treinen lees ik: [..] Zou in elk geval niet voor een reis met overstap in Dülmen gaan: hier is het perron waar de trein vanuit Gronau aankomt laag en is de lift naar het perron richting Düsseldorf vaak kapot. Dan kun je beter via Münster of Dortmund reizen.
Wat betreft de tickets zou ik voor een Deutschlandticket gaan voor beiden: een NRW-ticket voor 2 personen kost al ¤52,20. Doe dat x2 en je komt op ¤104,40. En dan kun je op 1 juni ook nog niet eens reizen. Een Deutschlandticket met ingangsdatum op 31 mei (via de HVV Switch-app) kost je ¤1,58 + ¤49 voor die in juni. Totaal dus ¤50,58 x 2 = ¤101,16. Daarmee kun je van 31 mei t/m 30 juni allebei onbeperkt reizen. Niet vergeten ook weer op te zeggen uiteraard, voor 10 juni.
De eerste maand wordt naar rato in rekening gebracht. Koop een ticket na de 10e en je koopt automatisch ook een ticket voor de volgende maand. Dat is wat er staat.
Dus ja, dat kan omdat je ook een abonnement koopt voor de volgende maand.
Op zaterdag 13 april 2024 07:10 schreef derLudolf het volgende: En IC2843 (vervanging voor IC141-Amsterdam- Berlin) is weer uit de dienstregeling verdwenen
Er is een hoop onduidelijkheid over de Pimpel dit weekend. Ik was van plan hem vanaf Hannover te nemen.
Volgens de DB Navigator App rijdt ie gewoon. Op het scherm in de trein stond: "fällt heute aus" en op Hafas staat vanaf Hengelo ineens +75, net als op Zugfinder. De conducteur noemde de trein echter ook niet, toen hij aansluitende treinen noemde in Hannover.
Ben benieuwd of je op basis van wat op het scherm staat je gezeur zou hebt omdat je je niet aan Zugbindung houdt als je via Hamm en Münster zou gaan op basis van die informatie.
Op zondag 14 april 2024 18:29 schreef derLudolf het volgende: Er is een hoop onduidelijkheid over de Pimpel dit weekend. Ik was van plan hem vanaf Hannover te nemen.
Volgens de DB Navigator App rijdt ie gewoon. Op het scherm in de trein stond: "fällt heute aus" en op Hafas staat vanaf Hengelo ineens +75, net als op Zugfinder. De conducteur noemde de trein echter ook niet, toen hij aansluitende treinen noemde in Hannover.
+75 betekent wellicht dat men een trein Amsterdam > Berlijn in Rheine heeft opgeheven, en weer terug naar Amsterdam heeft gestuurd.
[..] +75 betekent wellicht dat men een trein Amsterdam > Berlijn in Rheine heeft opgeheven, en weer terug naar Amsterdam heeft gestuurd.
Volgens Zugfinder heeft IC140 gewoon gereden, max vertraging 5 minuten in Deventer.
Erg verwarrend. Zat in de IC van Hamm naar Münster in een klein stukje eerste klas met verder alleen conducteur en een cateringmedewerker.
Ik kreeg nou niet echt een eenduidig antwoord op wat er zou zijn gebeurd als ze me met Zugbindung voor de IC140 in deze trein hadden gezien. Ze zouden kunnen zien wat er op de schermen heeft gestaan in treinen. In elk geval maak ik wel een foto mocht zo'n situatie zich weer voor doen.
Ik weet niet of ik wel de conducteur zou willen zijn in een trein die op zaterdagavond, met een coupé vol uitgaanspubliek, eens even stil gaat staan in het weiland.
En verder is het natuurlijk volslagen zinloos. Een paar mensen op een kantoor zes hoog die graag een statement willen maken dat ze in alle media kunnen uitmelken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 15 april 2024 13:07 schreef trein2000 het volgende: Wat een totale idiotie. Ik neem aan dat de NS een megaboete krijgt voor deze volstrekt onnodige vertragingen?
Ik vind het volslagen terechte actie. Hij vind alleen op het verkeerde moment plaats. Het is puur symbolisch dat ze het op de dag en tijd van de mishandeling doen. Als ze echt een statement willen maken dan leggen ze het treinverkeer op een doordeweekse dag zowel tijdens de ochtend als avondspits een kwartier stil.
[..] Ik vind het volslagen terechte actie. Hij vind alleen op het verkeerde moment plaats. Het is puur symbolisch dat ze het op de dag en tijd van de mishandeling doen. Als ze echt een statement willen maken dan leggen ze het treinverkeer op een doordeweekse dag zowel tijdens de ochtend als avondspits een kwartier stil.
Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa.
[..] Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa.
Dat is het niet. Het treinverkeer zou een uur stil moeten staan, en die tijd gebruiken om alle zwartrijders en ander tokkievolk op het schouwpad te pleuren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.
[..] Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.
Onzin. Daar zijn voldoende andere middelen voor. Genoeg schermen, reclameborden en omroepinstallaties. Publieke dienstverlening is geen campagnemiddel dat je naar believen kunt stilleggen omdat je om aandacht verlegen zit. Dat doen die rusjes nooitgenoeg van de vakbonden al te vaak.
De reclamecommercial-opnamen gaan nog even een paar dagen langer duren. Binnenkort een opnamedag in het westelijk havengebied (Amsterdam Westpoort). Mijn vermoeden is dat dit de houtrakpolder betreft, waar men al eerder tv-opnamen gemaakt heeft. Het zijn meerdere TV- en internet-spotjes die tegelijkertijd worden opgenomen. Er zijn op dezelfde dag op meerdere locaties opnamen. Het budget lijkt wel onbeperkt als ik het aantal opnamedagen bij elkaar optel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Het duurde even maar het is dan toch gelukt. En ook de beste oplossing
Jammer dat accutreinstellen zijn afgevallen in de overwegingen. Wat het geworden is, is de oplossing met de minste risico's, maar na de Maaslijn denk ik ook de laatste elektrificatie met het primitieve systeem "volledige bovenleiding".
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende: Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.
quote:
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.
quote:
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten). Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.
Het is niet niks, eens. Maar het is ook niet van een schaal Maaslijn of Noordelijke Nevenlijnen.
Een tijd geleden was er een quickscan gedaan door ProRail, de kosten van accutreinen op die trajecten zouden zodanig hoog zijn dat het gewoon niet interessant meer is. Gewoon simpele elektrische treinstellen pakken dan beter uit.
quote:
Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.
Die droom lijkt inmiddels zo ongeveer overal in Europa wel weer te eindigen, zelfs in de regio in Duitsland waar ze al H2-treinen hebben rijden willen ze er niet nog meer.
quote:
Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten).
Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?
quote:
Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.
Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.
Een tijd geleden was er een quickscan gedaan door ProRail, de kosten van accutreinen op die trajecten zouden zodanig hoog zijn dat het gewoon niet interessant meer is. Gewoon simpele elektrische treinstellen pakken dan beter uit. [..]
Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodig
quote:
Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?
Zou kunnen maar men is er nog niet over uit.
quote:
Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.
[..] Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodig
Het systeem dat Vivarail/GWR heeft ontwikkeld, en dat nu wordt getest op de route West Ealing - Greenford, is wel interessant in dat opzicht. Hier gaat het om snelladers die 2 MW aan vermogen kunnen leveren, de snelladers worden dan weer gevoed door batterijen die langzaam worden opgeladen.
Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende: Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Ook voor Arnhem-Winterswijk is een volledige electrificatie nog steeds de meest voordelige keuze vanwege de kwartiersdienst en de bovenleiding tussen Arnhem en Zevenaar. Bovendien kun je ook nieuwe stations openen als Arnhem Pleij, Zevenaar Oost en Doetinchem Osseld zonder dat er ingeboet wordt op de reistijd. Met de huidige dieseltreinen is het onmogelijk. Met elektrische treinen moet het lukken.
Als je Zevenaar-Winterswijk onder de draad heb, kun je gelijk Apeldoorn-Winterswijk en Tiel-Elst meepakken.
Voordeel is gelijk dat je straks het materieelpark kan delen met de Valleilijn die dan onder de Gelderse Nevenlijnen kan vallen, in plaats van dat de Valleilijn als een losse lijn wordt geëxploiteerd.
Noordelijke Nevenlijnen wordt een wat ander verhaal omdat er op Groningen-Europapark na geen enkele lijn geëlektrificeerd is en je Bovendien zit met de lijn naar Weener.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op Europapark hangt boven de Arrivasporen geen waslijn. Best wel zonde eigenlijk.
Voor de lijnen naar Harlingen en Stavoren zal er in de toekomst onder draad vertrokken worden door de WINK waarbij de bovenleiding doorgetrokken wordt tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Richting Groningen zou je in theorie hetzelfde kunnen doen tot Brug over de Greuns, mits de huidige onderstations dat toelaten.
Op de rest van de trajecten zou je stukken met 25 kV bovenleiding kunnen hebben. Dat zou imo meer voordelen opleveren dan 1.800 V
Tot hoe ver kun je vanuit Leer de waslijn trekken bijvoorbeeld? Om de hoeveel kilometer moet je een onderstation hebben bij 15kV? Met 15kV heb je een bak meer vermogen om op te laden.
Op dinsdag 16 april 2024 20:20 schreef derLudolf het volgende: Tot hoe ver kun je vanuit Leer de waslijn trekken bijvoorbeeld? Om de hoeveel kilometer moet je een onderstation hebben bij 15kV? Met 15kV heb je een bak meer vermogen om op te laden.
Je hebt denk ik hooguit 1 onderstation aan Duitse zijde nodig.
Daarom opteer ik aan NL-zijde ook voor 25 kV. Je hebt veel minder onderstations nodig. Wel moet je dan nog maatregelen nemen om wat andere bijkomende problemen op te lossen.
Voor de lijnen naar Harlingen en Stavoren zal er in de toekomst onder draad vertrokken worden door de WINK waarbij de bovenleiding doorgetrokken wordt tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Richting Groningen zou je in theorie hetzelfde kunnen doen tot Brug over de Greuns, mits de huidige onderstations dat toelaten.
Op de rest van de trajecten zou je stukken met 25 kV bovenleiding kunnen hebben. Dat zou imo meer voordelen opleveren dan 1.800 V
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.
[..] Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren.
Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen.
[..] Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen.
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dat zou een interessante situatie in Leeuwarden veroorzaken.
Twee spanningssluizen ergens in de splitsing na het Van Harinxmakanaal?
Het ding met elektrificatie is dat volgens mij vooral de bovenleiding veel geld kost. Dat je vervolgens voor 25 kV misschien met één onderstation (zonder redundantie) uit kunt, en er voor 1500 V een paar meer nodig hebt (maar weel redundant bent), maakt voor de totale kosten naar mijn idee niet enorm veel uit.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Twee spanningssluizen ergens in de splitsing na het Van Harinxmakanaal?
Het ding met elektrificatie is dat volgens mij vooral de bovenleiding veel geld kost. Dat je vervolgens voor 25 kV misschien met één onderstation (zonder redundantie) uit kunt, en er voor 1500 V een paar meer nodig hebt (maar weel redundant bent), maakt voor de totale kosten naar mijn idee niet enorm veel uit.
Waarom spanningssluizen? Je hebt een bovenleidingloze brug. Die kan prima als scheiding gebruikt worden.
Je kan ook de sporenconfig anders maken, waardoor je beide systemen kan laten ontmoeten, maar daar moet wel een stuk van de parkeerplaats voor verdwijnen. Of je bouwt een garage half over de nieuwe sporen.
Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende: Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2024 02:37:03 ]
[..] Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.
Accutreinen zijn enkel effectief bij een lage frequentie van treindiensten (1x/uur of minder) en er moet zoveel kilometers spoor geëlektrificeerd worden, dat het financieel niet uit kan om het spoor te elektrificeren. Voor de Gelderse spoorlijnen geldt beide niet. Zeker omdat Elst-Arnhem en Arnhem-Zevenaar al een bovenleiding hebben is klassieke electrificatie voor de Gelderse lijnen op de lange termijn de meest voordelige keuze. Accutreinen zijn een stuk zwaarder en kunnen ook minder snel optrekken ten opzichte van normale elektrische treinen (Flirt, Civity) waardoor het bouwen van nieuwe stations (Valburg, Arnhem Pley, Zevenaar Oost, Doetinchem Osseld) ook niet mogelijk is.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.
Dat wordt met de bovenleiding op Almelo-Mariënberg ook nog wel een dingetje denk ik, dat is net als richting Kampen allemaal veengrond...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op de website van DB InfraGO is Powerpoint-presentatie verschenen met hun nieuwste plannen voor de uitrol van ETCS in Duitsland in de periode 2024-december 2029. Er zijn lijsten met routes waarop ETCS L2 zal worden geïnstalleerd (met of zonder seinen) en welke oudere systemen (PZB, LZB, GNT) worden verwijderd (indien van toepassing).
15 kV is wel weer duurder door de afwijkende frequentie. Het voordeel van 25 kV is wel dat je bijvoorbeeld bij de Eemshaven of bij Vierverlaten vrij makkelijk van het hoogspanningsnet kunt aftappen en een enorm gebied kunt voeden. Bij 1500 volt zit je toch al snel aan iedere 7 kilometer een onderstation vast. Met de afstanden in het noorden gaat het dan ontzettend hard. Ieder 1500-volt onderstation moet toch ook weer een kabel van de netbeheerder hebben, moet je ergens zien in te passen en is sowieso al niet gratis.
Dit zie je bij lopende infraprojecten nu ook, elke vierkante meter asfalt en elk hectometerpaaltje wordt afgewogen. En dat bij miljardenprojecten waar een maandje vertraging op de eindmijlpaal makkelijk alles teniet doet
Op vrijdag 19 april 2024 20:35 schreef Mr_Klaasje het volgende: 15 kV is wel weer duurder door de afwijkende frequentie. Het voordeel van 25 kV is wel dat je bijvoorbeeld bij de Eemshaven of bij Vierverlaten vrij makkelijk van het hoogspanningsnet kunt aftappen en een enorm gebied kunt voeden. Bij 1500 volt zit je toch al snel aan iedere 7 kilometer een onderstation vast. Met de afstanden in het noorden gaat het dan ontzettend hard. Ieder 1500-volt onderstation moet toch ook weer een kabel van de netbeheerder hebben, moet je ergens zien in te passen en is sowieso al niet gratis.
Alleen is 25 kV qua emissie naar de omgeving niet zo fijn. Nou is het niet heel dichtbebouwd allemaal, maar het is niet zo eenvoudig als met 1500 V. Voor de voeding van de onderstations kun je ook aan alternatieven denken waarbij niet elk onderstation z'n eigen netaansluiting heeft. Een 15 kV-net voor alleen het noorden is niet zinnig omdat je dan ook omvormerstations moet bouwen van 50 Hz naar 16,7 Hz, en een eigen soort van Bahnstrom hoogspanningsnet.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Omdat het verstoring kan geven op oude signaalkabels, maar ook omdat het spanningen kan induceren op parallelle geleiders zoals op hekken.
Inductie naar parallelle objecten is vooral afhankelijk van de stroom (of eigenlijk de stroomverschillen dI/dt) die loopt. Die is bij 25 kV minder dan bij lagere wisselspanningen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
[..] Inductie naar parallelle objecten is vooral afhankelijk van de stroom (of eigenlijk de stroomverschillen dI/dt) die loopt. Die is bij 25 kV minder dan bij lagere wisselspanningen.
En van de lusgrootte en de frequentie.
Daarnaast is er ook nog capacitieve koppeling die juist samenhangt met de spanning.
[ Bericht 6% gewijzigd door Duvel op 20-04-2024 11:39:28 ]
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Volgens mij hebben ze de proef ook in een WINK gedaan, want in een van die stellen klonk de stem anders dan normaal en gezien de tijdstippen dat ik reis tref ik tegenwoordig helaas bijna altijd de WINK. Niet heel handig als je een fiets bij je hebt.
Op maandag 15 april 2024 13:07 schreef trein2000 het volgende: Wat een totale idiotie. Ik neem aan dat de NS een megaboete krijgt voor deze volstrekt onnodige vertragingen?
[..] Dit zie je bij lopende infraprojecten nu ook, elke vierkante meter asfalt en elk hectometerpaaltje wordt afgewogen. En dat bij miljardenprojecten waar een maandje vertraging op de eindmijlpaal makkelijk alles teniet doet
Sterker nog, een maand vertraging voor sommige van die projecten levert denk ik aantoonbaar tot honderden miljoenen aan negatieve externaliteiten op. Verkeersdoorstromingsprojecten hebben, naast dat vertraging van oplevering voor verlies van economische productie zorgen (mensen staan stil) gevolgen voor de verkeersveiligheid én volksgezondheid.
[ Bericht 1% gewijzigd door DeaDLocK2K op 21-04-2024 12:15:54 ]
[..] Sterker nog, een maand vertraging voor sommige van die projecten levert denk ik aantoonbaar tot honderden miljoenen aan negatieve externaliteiten op. Verkeersdoorstromingsprojecten hebben, naast dat vertraging van oplevering voor verlies van economische productie zorgen (mensen staan stil) gevolgen voor de verkeersveiligheid én volksgezondheid.
Kan niet wachten op de opening van de Maasdeltatunnel dit jaar en volgend jaar de A13-A16.
Weet iemand welke loc er vandaag voor de Bollenexpress staat naast de 1200? Een vriendin van me stuurt een filmpje vanuit de trein maar heeft de stoomloc nog niet in beeld gehad hehehe.
edit; 't is de 23.023.
[ Bericht 8% gewijzigd door DeaDLocK2K op 21-04-2024 16:21:40 ]
Hey jongens, stel ik vlieg naar Frankfurt en ik reis daarna nog met drie man op een Supersparpreisticket 1e klas via Nürnberg naar Amberg. Ik heb 2,5 uur om m'n trein te halen en moet eerst door paspoortcontrole vanuit Dubai. Duitsers zijn aan de grens redelijk grondig en formeel, dus het kan met een Schengen-visum wel even duren voor ik door de rij ben maar meestal kan die trein wel gehaald worden.
Als ik die nou *niet* haal (en de geboekte trein naar Nürnberg heeft geen 20 minuten of meer vertraging waardoor Zugbindung sowieso vervalt), hoef ik dan alleen maar een kaartje te kopen naar Nürnberg en kan ik verder nog op het Supersparpreis ticket in de RE naar Amberg? Dat zou nog best een leuk bedrag schelen voor drie man namelijk.
In een RE heb je geen Zugbindung, volgens mij is het geen punt als je eentje eerder neemt. Het is mij in elk geval nooit op commentaar komen staan als ik de RE15 richting Münster een uurtje eerder nam
Alles moet wijken voor de koning... Komt er nog wat afwijkend materieel op Zwolle-Emmen? VIRMm of DDZ bijvoorbeeld? Rechtstreekse trein vanaf een locatie voorbij Zwolle? Of rijdt Arriva gewoon maximale lengte met hun eigen materieel?
Die kans lijkt me nogal klein, NS is niet meer zo happig op het helpen van de concurrent. Ze hebben al moeite genoeg om op hun eigen lijnen genoeg treinen te laten rijden.
Wat je wel vaak ziet als ergens extreme drukte wordt verwacht is dat Arriva wat extra materieel uit een andere regio laat overkomen. Dat is nu misschien ook wel nodig want er rijden zaterdag extra sneltreinen, dus drie keer per uur een trein tussen Emmen en Zwolle.
Op maandag 22 april 2024 13:54 schreef ReisT het volgende: Die kans lijkt me nogal klein, NS is niet meer zo happig op het helpen van de concurrent. Ze hebben al moeite genoeg om op hun eigen lijnen genoeg treinen te laten rijden.
Wat je wel vaak ziet als ergens extreme drukte wordt verwacht is dat Arriva wat extra materieel uit een andere regio laat overkomen. Dat is nu misschien ook wel nodig want er rijden zaterdag extra sneltreinen, dus drie keer per uur een trein tussen Emmen en Zwolle.
Zou helpen als het allemaal lekker dubbelspoor was en zo hmm hmm
Op maandag 22 april 2024 13:54 schreef ReisT het volgende: Die kans lijkt me nogal klein, NS is niet meer zo happig op het helpen van de concurrent. Ze hebben al moeite genoeg om op hun eigen lijnen genoeg treinen te laten rijden.
Wat je wel vaak ziet als ergens extreme drukte wordt verwacht is dat Arriva wat extra materieel uit een andere regio laat overkomen. Dat is nu misschien ook wel nodig want er rijden zaterdag extra sneltreinen, dus drie keer per uur een trein tussen Emmen en Zwolle.
Hebben ze dan de hele dienstregeling wat op de schop gegooid? Normaal gesproken die extra sneltrein niet verder dan Coevorden ivm enkel spoor en elkaar passeren.
Geen duidelijke foto, maar wat is rechts in beeld, die behoorlijk degelijk uitgevoerde toren. Volgens mij hangen er seinen aan. Waarom zijn deze soms zoveel zwaarder gebouwd dan gebruikelijk?
Op maandag 22 april 2024 12:10 schreef derLudolf het volgende: Alles moet wijken voor de koning... Komt er nog wat afwijkend materieel op Zwolle-Emmen? VIRMm of DDZ bijvoorbeeld? Rechtstreekse trein vanaf een locatie voorbij Zwolle? Of rijdt Arriva gewoon maximale lengte met hun eigen materieel?
Hettinga vreet liever zijn schoenen op dan dat hij de NS in wil huren
Op maandag 22 april 2024 19:02 schreef derLudolf het volgende: Geen duidelijke foto, maar wat is rechts in beeld, die behoorlijk degelijk uitgevoerde toren. Volgens mij hangen er seinen aan. Waarom zijn deze soms zoveel zwaarder gebouwd dan gebruikelijk?
Zo op eerste oogopslag staat/hangt dit sein wat hoger dan het sein links ervan, en is er ook wat minder ruimte.
Ik ga ervan uit dat men voor deze constructie heeft gekozen om de zichtbaarheid van het sein zo goed mogelijk te krijgen, en ook een veilige werkplek te hebben voor technici.
Een gewone ladder (zoals bij het andere sein) voldoet wellicht niet meer aan veiligheidsregels i.v.m. de hoogte.
Op maandag 22 april 2024 19:02 schreef derLudolf het volgende: Geen duidelijke foto, maar wat is rechts in beeld, die behoorlijk degelijk uitgevoerde toren. Volgens mij hangen er seinen aan. Waarom zijn deze soms zoveel zwaarder gebouwd dan gebruikelijk?
Ik keek even naar het Fahrplan van de Eisenbahnfreunde Hasetal, die normaliter op het traject tussen Meppen en Essen (Oldenb) rijdt.
Dit jaar rijden ze blijkbaar enkel maar tussen Haselüne en Herzlake. Ik dacht er een leuk rondje NDS van te maken - al dan niet met wat mensen van hier. Bijvoorbeeld Hengelo-Rheine - Meppen - Essen (Oldenb) - Oldenburg (Oldenb) - Bremen - Osnabrück - Rheine - Hengelo of zo. Dat gaat dus niet lukken per trein...
Maar misschien kunnen we wel weer eens een rondje D plannen? Is er vorig jaar ook niet van gekomen volgens mij
Eind 2026. Dus met het nieuwjaarsrondje van 2027 misschien
Ben al wat aan het puzzelen geweest voor een rondje NDS. Twee pogingen zijn gestrand. De derde leek ook te stranden omdat ik hem voor aanstaande zaterdag in de planner had gegooid. https://www.ndr.de/nachri(...)huntebruecke194.html
Iets als Osnabrück-Oldenburg-Bremen-Nordenham Veerpont naar Bremerhaven Bremerhaven-Bremen-Osnabrück
Ga op een later tijdstip wel even verder, kijken wat mogelijk is.
Eerdere pogingen waren met daarin de metronom, stukje richting Hamburg - heb nog nooit met de metronom gereisd en aangezien die over een paar jaar ook stopt leek het me leuk die er in te stoppen. Maar dan wordt het wel erg laat
Ik dacht inderdaad dat dat voor heel NDS van toepassing was. Laat ik zeggen, in de RE15 heb ik nog nooit gezien dat dat werd gehandhaafd. Terwijl vervoersbewijzen daar wel altijd goed worden gecontroleerd.
Op woensdag 24 april 2024 19:13 schreef derLudolf het volgende: Ik keek even naar het Fahrplan van de Eisenbahnfreunde Hasetal, die normaliter op het traject tussen Meppen en Essen (Oldenb) rijdt.
Dit jaar rijden ze blijkbaar enkel maar tussen Haselüne en Herzlake. Ik dacht er een leuk rondje NDS van te maken - al dan niet met wat mensen van hier. Bijvoorbeeld Hengelo-Rheine - Meppen - Essen (Oldenb) - Oldenburg (Oldenb) - Bremen - Osnabrück - Rheine - Hengelo of zo. Dat gaat dus niet lukken per trein...
Maar misschien kunnen we wel weer eens een rondje D plannen? Is er vorig jaar ook niet van gekomen volgens mij
Zo maar een vraag, wanneer je zo'n rondje doet wat voor ticket koop je dan? Ik ken alleen het Deutschland ticket als abonnement voor 49 euro per maand.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
[..] Zo maar een vraag, wanneer je zo'n rondje doet wat voor ticket koop je dan? Ik ken alleen het Deutschland ticket als abonnement voor 49 euro per maand.
Verder heb je nog het Quer durchs Land Ticket, ¤44 voor een persoon, een dag enkel regionale treinen. Die koopt niemand meer denk ik, aangezien je voor ¤5 meer een hele maand mag en ook gebruik kunt maken van al het andere OV. Als een groepje is het QdL nog wel interessant, 5 personen voor ¤82
Ik wil begin juni naar Munchen en voor ¤50 rij ik eerste klasse heen en weer met DB. Is dat de moeite of kan ik beter 2de klasse reizen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Op donderdag 25 april 2024 12:07 schreef James1988 het volgende: 1e klas is rustiger, de stoelen zijn wat breder, en ze komen in ICE vanuit de bar bij je langs om te vragen of je iets wil hebben.
En gratis chocolaatjes
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Nu ben ik om. Maar ik yolo het gewoon en betaal 33% meer is het niets dan weten we dat voor de volgende keer. Bij de eurostar vond ik het wel de moeite maar daar zat ook eten bij.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
[..] Nu ben ik om. Maar ik yolo het gewoon en betaal 33% meer is het niets dan weten we dat voor de volgende keer. Bij de eurostar vond ik het wel de moeite maar daar zat ook eten bij.
Misschien iets minder uitdagend, wel wat zekerder:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
9:34 Hengelo 11 RB61 10:45 Osnabrück Hbf 11
11:27 Osnabrück Hbf 5 RE9 13:31 Bremerhaven Hbf 5
14:00 Bremerhaven Weserfähre 14:13 Nordenham
14:44 Nordenham 1 RS4 (NWB) 15:57 Bremen Hbf 1
Vanaf Bremen kun je dan kiezen om direct de RE9 te pakken, dus een uurtje eerder dan optie 1. Of gewoon het schema van optie 1 aanhouden en zodoende wat tijd om rustig wat te eten, treintjes te spotten enzovoorts.
[..] Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen.
In Frankrijk hebben ze wel meer bicourant materieel, maar voor Nederland zijn 25 kV-eilanden ronduit onpraktisch. Als je de Maaslijn en de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Overijssel, Gelderland en eventueel in Groningen en Friesland wil elektrificeren zou dat gewoon met 1,5 kV DC zijn. Monocourant materieel is nog altijd goedkoper dan bicourant materieel.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Misschien iets minder uitdagend, wel wat zekerder: [ code verwijderd ]
Vanaf Bremen kun je dan kiezen om direct de RE9 te pakken, dus een uurtje eerder dan optie 1. Of gewoon het schema van optie 1 aanhouden en zodoende wat tijd om rustig wat te eten, treintjes te spotten enzovoorts.
Dan liever optie 2. Al was het maar omdat je dan niet bijna een vol uur op het mondaine Nordenham staat te blauwbekken.
Ja ik ben ook wel in voor een ritje hoor. Misschien kunnen we op de terugweg via Leer, stukje met die bus voordat zodalek de trein weer gaat rijden of zo.
Dat snap ik, maar ook dan kun je, afhankelijk van het uur nog steeds met de IC naar Leer, om vanaf daar de bus naar Groningen te nemen.
Vanaf Leer richting Münster heb ik bewust niet gedaan, vanuit de richting Bremen heb je dan altijd een overstap van 55 minuten.
Afgelopen winter nog een rondje gemaakt waarbij ik vanuit die richting kwam. Het was koud die dag en ik vond het niet erg dat m'n trein richting Leer 35 minuten vertraging had
Op vrijdag 26 april 2024 19:17 schreef Dr_Flash het volgende: Kun je van Leer niet met de bus naar Bad Nieuweschans? Niet meer bus dan nodig natuurlijk
Zeker wel, maar dan ben je al met al een stuk langer onderweg
[..] Dan liever optie 2. Al was het maar omdat je dan niet bijna een vol uur op het mondaine Nordenham staat te blauwbekken.
En je bent een uur eerder terug. Enige "nadeel" is dat je dan tussen Bremen en Osnabrück beide keren dezelfde route rijdt. Nou dat vind ik niet zo'n punt hoor Hoogtepunt zou die Weserfähre zijn. Wat mij betreft kunnen we daar dan ook een extra slagje mee maken bijvoorbeeld
Oh, 40 minutendienst. Dat duurt veel te lang.
[ Bericht 4% gewijzigd door Dr_Flash op 27-04-2024 11:24:05 ]
Leuk aan het traject Nordenham-Bremen is dat je over een spoorbrug gaat die afgelopen februari kapot is gevaren, maar die nu vervangen wordt met allerlei oude brugdelen die die Ludolfs DB Netz nog auf dem Schrottplatz had liggen. Komende maandag gaan er weer treinen rijden
Nou ja, een (voor nu) vaste brug en een stuk korter. Verbaasd me opzich wel dat daar wel waslijn hangt, dacht ik niet gezien het feit dat er maar een stoptrein per uur komt. Maar ja, wel havens natuurlijk.
In Bremerhaven is het ook nogeens 1,6 km lopen. Hier moeten we even wat beter naar kijken. Want dit gaat hem zo niet worden @derLudolf , dat snapt een kind.
vrij kansloos wel om zulk langeafstandsmaterieel zo op te sluiten in de flipperkast die Noord-Holland heet. Eigenlijk. Doe dan ff een paar non-stopritten Utrecht - Groningen - Utrecht - Maastricht en terug. NEEE dat is allemaal weer te moeilijk
Een aantal maanden geleden was dit stel 40 jaar in dienst en toen heeft hij een grote (besloten) rondrit door Nederland gemaakt.
Het ding zou kort daarna terzijde gaan maar kreeg nog wat uitstel. Deze rit is een extraatje en ze hebben 'm zo gepland dat er eens ICM komt op plekken waar je dat anders nooit ziet, zoals Zandvoort.
Op zaterdag 27 april 2024 18:17 schreef Dr_Flash het volgende: vrij kansloos wel om zulk langeafstandsmaterieel zo op te sluiten in de flipperkast die Noord-Holland heet. Eigenlijk. Doe dan ff een paar non-stopritten Utrecht - Groningen - Utrecht - Maastricht en terug. NEEE dat is allemaal weer te moeilijk
Afgelopen zaterdag reed dat stel nog in Groningen-Rotterdam en v.v. de hele dag.
Tegenwoordig stap je op Jungfernheide over op de U Bahn als je naar U Bahn haltes Siemensstraße (tevens atoomnummer) of Rohrdamm (vlakbij het voormalige station Siemensstadt) wilt. Tenzij ze de S Bahn doortrekken (dus geen niet Jungfernheide als beginpunt) snap ik de toegevoegde waarde niet helemaal
Er zijn beelden opgedoken van de nieuwe vijfdelige Soko-treinen die over enkele jaren op het traject tussen Budapest en Beograd gaan rijden, zie hier: https://n1info.rs/biznis/(...)rbiju-stizu-iz-kine/
Vanaf december 2024 gaat een nieuwe HSL open tussen Novi Sad en Subotica, waardoor de reistijd tussen Novi Sad en Subotica van 4 uur daalt naar 1,5 uur. Mogelijk komt er vanaf december 2024 ook een aantrekkelijker verbinding tussen Budapest en Beograd, als de trein Subotica-Szeged betere aansluitingen zou krijgen. Over enkele jaren zou er rechtstreeks gereden moeten tussen Budapest en Beograd.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Servië wordt het niet-EU-land die het makkelijkst het te bereiken is vanuit Nederland. Als je landen als Zwitserland, Verenigd Koninkrijk en Noorwegen buiten beschouwing laat. Geografisch gezien is Rusland het dichtstbijzijnde niet-EU-land, maar Rusland is enkel te bereiken met de bus vanuit Gdansk. Dat maakt een reis naar Servië met de trein een interessante reis. Je krijgt te maken met een echte grenscontrole, je databundel is niet geldig in Servië en je hebt nog een aantal andere zaken wat in Servië anders is ten opzichte van een EU-land.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op maandag 29 april 2024 19:53 schreef derLudolf het volgende: "Als je de dichtstbijzijnde landen buiten beschouwing laat, is Servië het dichtstbijzijnde land"
Op maandag 29 april 2024 19:53 schreef derLudolf het volgende: Als de ICE naar München volgend jaar rijdt kun je vanuit veel stations in Nederland met 3 overstappen naar Budapest, of 4 naar Belgrado
[..] Hoe laat ben je dan eigenlijk in München met dat ding?
Stel dat ie een keer op tijd zou rijden.
De snelste verbinding op dit moment, met een overstap van 8 minuten in Mannheim, duurt zes uur en een beetje vanaf Arnhem. Dus als ze hem in het pad van de ICE Basel leggen dan zal dat rond een uur of drie/half vier zijn denk ik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
De snelste verbinding op dit moment, met een overstap van 8 minuten in Mannheim, duurt zes uur en een beetje vanaf Arnhem. Dus als ze hem in het pad van de ICE Basel leggen dan zal dat rond een uur of drie/half vier zijn denk ik.
Mooi op tijd voor een slagje Tegernsee en en Schweinehaxe voordat je je hotel in duikt.
Op maandag 29 april 2024 19:53 schreef derLudolf het volgende: "Als je de dichtstbijzijnde landen buiten beschouwing laat, is Servië het dichtstbijzijnde land" tenminste zo lees ik het een beetje
Over de weg is Novi Sad - Subotica 100km. Dan is het nog steeds niet supersnel. Of is het een erg bergachtig terrein?
Als de ICE naar München volgend jaar rijdt kun je vanuit veel stations in Nederland met 3 overstappen naar Budapest, of 4 naar Belgrado
Ik bedoel het dichtstbijzijnde niet-Westers land. Geografisch gezien Rusland, qua tijd straks Servië.
Maar als je een beetje op tijd in Budapest wil zijn (20:02), dan moet je in Düsseldorf de ICE529 pakken die om 8:21 vertrekt. De aansluitende RE19 vertrekt om 5:45 uit Arnhem. De aansluitende RE13 vertrekt om 7:05 uit Venlo (of 6:05 als je meer marge wilt).
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ik bedoel het dichtstbijzijnde niet-Westers land. Geografisch gezien Rusland, qua tijd straks Servië.
Maar als je een beetje op tijd in Budapest wil zijn (20:02), dan moet je in Düsseldorf de ICE529 pakken die om 8:21 vertrekt. De aansluitende RE19 vertrekt om 5:45 uit Arnhem. De aansluitende RE13 vertrekt om 7:05 uit Venlo (of 6:05 als je meer marge wilt).
By golly waarom zou je dat willen??
Als je er toch zo graag zo druk mee bent, kijk eens of Sicilië op een weekend haalbaar is vanaf Deventer. Je hebt vgs mij 63,5 uur tussen vrijdag 17:00 en maandag 08:30.
Als je er toch zo graag zo druk mee bent, kijk eens of Sicilië op een weekend haalbaar is vanaf Deventer. Je hebt vgs mij 63,5 uur tussen vrijdag 17:00 en maandag 08:30.
Ik heb afgelopen jaar zitten zoeken, vanuit Zuid-Limburg ging dat niet fatsoenlijk lukken.
stupidity has become as common as common sense was before
Als je er toch zo graag zo druk mee bent, kijk eens of Sicilië op een weekend haalbaar is vanaf Deventer. Je hebt vgs mij 63,5 uur tussen vrijdag 17:00 en maandag 08:30.
De ICN1963 vertrekt om 20:10 vanuit Milano Centrale naar Sicilië. Vanuit Arnhem kun je om 5:45 de RE19 naar Düsseldorf pakken (of vanuit Venlo om 7:05). Je moet in Köln de ICE103 pakken die om 8:55 vertrekt richting Basel. In Basel pakken je de IR naar Arth-Goldau, in Arth-Goldau pak je de IC naar Lugano en in Lugano de RE naar Milano Centrale. In Milano pak je de ICN1963 naar Sicilië.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Mja, nou jah, ik hou me over het algemeen vrij goed aan dat soort regels. Net als niet roken op stations. Alhoewel ik afgelopen zaterdag in Goor op een verder totaal leeg perron wel een sigaartje gerookt heb. En ik wacht misschien ook niet altijd op groen bij het verkeerslicht hier om de hoek. En rood verkeerslicht bij rechtsaf is op de fiets sowieso een suggestie, ook zonder bordje "Fietsers rechtsaf vrij", als je maar stapvoets gaat.
[..] 15:27, rijdt in het pad van de ICE917. Dus als je verder wilt richting Wien is de ICE917 geen optie.
Op zich, als de ICE 917 op tijd rijdt (15:27 in München) kun je in München wel een aansluiting halen op Westbahn 971. 15:48 weg uit München, 19:52 aan in Wenen.
Sinds wanneer toont NS de werkzaamheden niet meer op trajecten waar ze zelf niet op rijden? Lekker duidelijk zo als je naar de kaart kijkt en denkt "oh ik kan van Zwolle naar Enschede" en dan toch met de bus naar Raalte moeten...
edit; het was de website, keer uitzoomen en opnieuw inzoomen en Zwolle-Kampen en Zwolle-Raalte waren wel oranje....
Kennen jullie die mop van de S6 Essen-Düsseldorf via Kettwig? Die rijdt de komende twee jaar niet nadat er begin dit jaar een stuk berg omlaag gekomen is.... https://www1.wdr.de/nachr(...)-zwei-jahre-100.html
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De grootste mop is de reden dat het zolang moet duren:
quote:
Umfangreiche Reparaturen erfordern Genehmigung Seit dem Vorfall hat die Bahn rund 3000 Kubikmeter Erde an dem Hang abgetragen und mittlerweile ihre Untersuchungen zum Baugrund abgeschlossen. Nun will der Konzern auf einer Länge von rund 300 Metern eine breitere und tiefer in den Boden reichende Stützwand aufstellen.
Außerdem soll der Hang mit Verankerungen stabilisiert und ein zusätzliches Schutznetz aufgespannt werden, um lockeres Gestein abzufangen und ein erneutes Abrutschen zu verhindern.
Diese umfassenden Eingriffe müssten jedoch erst vom Eisenbahnbundesamt genehmigt werden, um die Arbeiten rechtssicher umsetzen zu können, teilte die Bahn mit. Davon war der Konzern zunächst nicht ausgegangen.
Beschleunigtes Verfahren soweit möglich Nach Gesprächen mit den Behörden soll das Genehmigungsverfahren soweit wie möglich vereinfacht und damit beschleunigt werden. Davon sei auszugehen, weil kaum Rechte Dritter wie etwa Anwohner betroffen seien. Trotzdem könne das Verfahren aus bisherigen Erfahrungen rund 18 Monate dauern.
Die Bahn will die komplette Planung bis zum Herbst abgeschlossen haben und diese dann zur Genehmigung einreichen. Die Gesamtkosten für die anstehenden Reparaturarbeiten schätzt die Bahn derzeit auf eine "niedrige zweistellige Millionensumme".
Kortom, de bureaucratische molen heeft 18 maanden nodig om de maatregelen goed te keuren
[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2024 02:30:42 ]
Ik heb hem ff gekiekt op Castricum. Ik zat er aan te denken om mee te gaan maar als ik de reportage van EditieNL zie dan ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Meerdere mensen blijven stug volhouden dat 'ie morgen ook nog in de reguliere dienst zit. Deze ICM zal nog tot middernacht wel rijden, maar of ie morgen ook nog aan een dienst begint....
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Meerdere mensen blijven stug volhouden dat 'ie morgen ook nog in de reguliere dienst zit. Deze ICM zal nog tot middernacht wel rijden, maar of ie morgen ook nog aan een dienst begint....
De materieelvoorspelling die Treinposities binnenkrijgt via de API is een voorspelling. Die API is toevallig kort geleden nog aangepast. Misschien is er nog wat werk te doen aan de code.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op vrijdag 3 mei 2024 21:13 schreef spectrumanalyser het volgende: Wil de 4011-pret niet bederven hoor, maar zien alle ICMm treinstellen er niet hetzelfde uit van binnen sinds de revisie in 2006?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ik heb hem ff gekiekt op Castricum. Ik zat er aan te denken om mee te gaan maar als ik de reportage van EditieNL zie dan ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb
Je hebt er altijd aparte types bij... maar dat dat hier juist kan, heeft ook wel wat. Ik vond het wel gezellig.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Nope. Ga maar kijken in de NS reisplanner: [ afbeelding ]
De materieelvoorspelling die Treinposities binnenkrijgt via de API is een voorspelling. Die API is toevallig kort geleden nog aangepast. Misschien is er nog wat werk te doen aan de code.
Het is juist de reisplanner die je onzin verkoopt. Hij toont namelijk de nummers van vandaag bij de trein van morgen.
Zoek een willekeurige trein op van vandaag, zoek dezelfde trein op voor morgen, wanneer de geplande samenstelling bekend is en hetzelfde is toont hij de nummers van vandaag.
Dat reizigers tussen Arnhem en Tilburg relatief vaak de klos zijn, komt onder meer doordat er op het stuk tussen Nijmegen en Oss minder hard kan worden gereden. Over een lengte van 2 kilometer mag maar 40 kilometer per uur worden gereden in plaats van 140 kilometer per uur.
Daar komt volgens de NS bij dat er in de provincie Noord-Brabant noodgedwongen meer goederentreinen over het spoor gaan. Die nemen normaal gesproken de Betuweroute, maar dat is nu maar beperkt mogelijk doordat in Duitsland aan het spoor wordt gewerkt.
Ja maar er wordt in Duitsland al sinds Fred Flintstone aan het spoor gewerkt. Dat is niet nieuw of zo.
quote:
Bij Lunetten worden Sprinters soms over een spoor geleid dat niet langs een perron gaat. Daar is op dit moment geen oplossing voor, zegt de NS. Het heeft te maken met een aanpassing bij station Utrecht Centraal van een aantal jaar geleden om de doorstroming daar te bevorderen.
[..] Vraag me vooral af hoe het kan dat blijkbaar structureel geblunderd wordt met een trein op het verkeerde spoor te krijgen.
Kennelijk zijn er op Utrecht Centraal al sporen waar de sprinter niet op binnengenomen mag worden omdat dan Lunetten onbereikbaar wordt, en kennelijk is dat niet op een technische manier afgevangen en denkt ook de treindienstleider er niet altijd aan. Zoiets?
[..] Vraag me vooral af hoe het kan dat blijkbaar structureel geblunderd wordt met een trein op het verkeerde spoor te krijgen.
Waarschijnlijk als er als gevolg van storingen gekeerd moet worden: IC's moeten dan keren via de sprintersporen (14 en 15) op Utrecht Centraal, waardoor de sprinters moeten uitwijken en niet langs het perron komen op Lunetten, Zuilen en/of Leidsche Rijn (heel handig maar aan 2 van de 4 sporen perrons daar).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Kennelijk zijn er op Utrecht Centraal al sporen waar de sprinter niet op binnengenomen mag worden omdat dan Lunetten onbereikbaar wordt, en kennelijk is dat niet op een technische manier afgevangen en denkt ook de treindienstleider er niet altijd aan. Zoiets?
Klopt, komende vanaf Utrecht Centraal is Utrecht Lunetten alleen maar bereikbaar komende vanaf sporen 20 of 21.
Maar dan moet er bij Woerden al iets fout zijn gegaan, vanaf Woerden tot aan Houten liggen die vrijwel sprintersporen compleet los van de rest van het netwerk.
[..] Waarschijnlijk als er als gevolg van storingen gekeerd moet worden: IC's moeten dan keren via de sprintersporen (14 en 15) op Utrecht Centraal, waardoor de sprinters moeten uitwijken en niet langs het perron komen op Lunetten, Zuilen en/of Leidsche Rijn (heel handig maar aan 2 van de 4 sporen perrons daar).
Dan zouden die andere stations ook in de lijst moeten staan..
Het dienstregelingsmodel rondom Utrecht Centraal is ook echt wel in beton gegoten, het is fysiek onmogelijk om een sprinter Utrecht Zuilen - Utrecht Lunetten te laten rijden.
En wil je daar ooit verandering in brengen dan wordt het nog een heel gepuzzel om de infrastructuur daarvoor in plaats te krijgen, eigenlijk alleen net buiten Utrecht Centraal is daar wat plek voor (een overloop van spoor 217 naar spoor AS5) maar dan krijg je wel overkruisingen met binnenkomende treinen vanuit Amsterdam.
Op zaterdag 4 mei 2024 16:01 schreef James1988 het volgende: het is fysiek onmogelijk om een sprinter Utrecht Zuilen - Utrecht Lunetten te laten rijden.
[..] Is Koblenz niet Rheinland Pfalz? Ben benieuwd waar je uiteindelijk heen bent gegaan
Koblenz is al Rheinland Pfalz Leuke stad wel.
Het is uiteindelijk minder geworden dan ik wilde. Tijd door Aken gelopen en daar wat gegeten. Volgend weekend nieuwe kansen, dan maar eens eerder wat plannen.
Maar niet met boekje
stupidity has become as common as common sense was before
Op zaterdag 4 mei 2024 16:01 schreef James1988 het volgende: Het dienstregelingsmodel rondom Utrecht Centraal is ook echt wel in beton gegoten, het is fysiek onmogelijk om een sprinter Utrecht Zuilen - Utrecht Lunetten te laten rijden.
Ik vind dat echt super stom, hetzelfde gaan ze volgens mij doen bij Amersfoort en Amsterdam. Vervelende ideologie.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De enige manier waarop je een sprinter kunt laten rijden die zowel Utrecht Lunetten als Utrecht Zuilen bedient, zonder dat deze ergens moet kopmaken of steken, is als deze via Leiden en Schiphol rijdt
Op zaterdag 4 mei 2024 16:01 schreef James1988 het volgende: Het dienstregelingsmodel rondom Utrecht Centraal is ook echt wel in beton gegoten, het is fysiek onmogelijk om een sprinter Utrecht Zuilen - Utrecht Lunetten te laten rijden.
En wil je daar ooit verandering in brengen dan wordt het nog een heel gepuzzel om de infrastructuur daarvoor in plaats te krijgen, eigenlijk alleen net buiten Utrecht Centraal is daar wat plek voor (een overloop van spoor 217 naar spoor AS5) maar dan krijg je wel overkruisingen met binnenkomende treinen vanuit Amsterdam.
Ik geloof niet dat dit het is, dan zou Utrecht Zuilen en/of Vaartsche Rijn net zo vaak in het lijstje moeten staan. Ik snap de gegevens niet.
Op zaterdag 27 april 2024 11:13 schreef Dr_Flash het volgende: En je bent een uur eerder terug. Enige "nadeel" is dat je dan tussen Bremen en Osnabrück beide keren dezelfde route rijdt.
De boekjes zijn al gedrukt natuurlijk maar er is nog een andere rechtstreekse optie voor Osnabrück-Bremen blijkbaar. Julien heeft er net een filmpje over geüpload
2:14 uur tegen 1:17 met DB over de reguliere route.
Jammer dat er spoor ontbreekt tussen Dornum en Essens in Ostfriesland, anders had je echt een mooi rondje langs de kust kunnen doen
Op zondag 5 mei 2024 17:00 schreef derLudolf het volgende: De boekjes zijn al gedrukt natuurlijk maar er is nog een andere rechtstreekse optie voor Osnabrück-Bremen blijkbaar. Julien heeft er net een filmpje over geüpload
Das geen optie voor jullie toch? Die is alcholvrij
stupidity has become as common as common sense was before
dat alcohol is het probleem niet hoor. Ik wist wel dat er 2 lijnen van Osnabrück naar Bremen liepen, maar die ene duurt dus veel en veel langer. En we hebben eigenlijk al geen tijd meer over nu.
Op zondag 5 mei 2024 20:25 schreef DeaDLocK2K het volgende: Morgen naar Beieren en DB meldt nu al dat m'n reis niet kan en dat ik een andere reis moet zoeken terwijl er niets aan de hand lijkt te zijn
Op zondag 5 mei 2024 20:25 schreef DeaDLocK2K het volgende: Morgen naar Beieren en DB meldt nu al dat m'n reis niet kan en dat ik een andere reis moet zoeken terwijl er niets aan de hand lijkt te zijn
Sterkte Kan soms erg onduidelijk zijn of alles nog wel of niet rijdt, vorige maand richting Berlijn ook. Van alles dat niet zou rijden, maar wel heeft gereden. Afwachten hoe ver je komt
Kun je ergens zien of op een DB route er treinen de afgelopen dagen zijn uitgevallen of de volgende dag zullen uitvallen?
Ik heb volgende maand een redelijk strakke planning met de RE5 van Wesel (09:07) naar Koblenz (11:42) en fiets gaat mee want 's middags nog ff 100 km oostelijk wegtrappen. Vorig jaar pierde ik mis op die route want wegens eerder opgelopen vertraging keerde deze trein, komende uit Koblenz, al in Oberhausen en leverde het me een extra trein rit op met uiteindelijk 2 uur vertraging
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
[..] Ik geloof niet dat dit het is, dan zou Utrecht Zuilen en/of Vaartsche Rijn net zo vaak in het lijstje moeten staan. Ik snap de gegevens niet.
Zou het kunnen dat er om wat voor reden dan ook niet op spoor 20/21 gestopt kan worden, dat je met het overslaan van Lunetten op een ander spoor op Utrecht uitkomt en toch door kan richting Den Haag of Leiden? Net na Houten ligt een wissel, je slaat Lunetten over, en vlak voor Vaartsche Rijn wederom een wissel.
Overigens heb ik dat nog nooit zien gebeuren, maar het gebeurt toch vrij regelmatig. Het blijft me een raadsel
Op zondag 5 mei 2024 21:07 schreef buzz1291 het volgende: Kun je ergens zien of op een DB route er treinen de afgelopen dagen zijn uitgevallen of de volgende dag zullen uitvallen?
Ik heb volgende maand een redelijk strakke planning met de RE5 van Wesel (09:07) naar Koblenz (11:42) en fiets gaat mee want 's middags nog ff 100 km oostelijk wegtrappen. Vorig jaar pierde ik mis op die route want wegens eerder opgelopen vertraging keerde deze trein, komende uit Koblenz, al in Oberhausen en leverde het me een extra trein rit op met uiteindelijk 2 uur vertraging
[..] Sterkte Kan soms erg onduidelijk zijn of alles nog wel of niet rijdt, vorige maand richting Berlijn ook. Van alles dat niet zou rijden, maar wel heeft gereden. Afwachten hoe ver je komt
Lol, het boeit me echt weinig, ik ga gewoon 10:20 naar Arnhem en m'n ticket is nu neem ik aan vrijgegeven want er staat vrij letterlijk "zoek een andere reismogelijkheid". Het is 580km, ik kom er wel.
[..] Lol, het boeit me echt weinig, ik ga gewoon 10:20 naar Arnhem en m'n ticket is nu neem ik aan vrijgegeven want er staat vrij letterlijk "zoek een andere reismogelijkheid". Het is 580km, ik kom er wel.
Jup.
Wat ik wel heb geleerd, ik maak foto's als 'bewijs' van informatie die is gegeven. Nu heb jij het zwart op wit in een mailtje die in principe carte Blanche.
Bij mij werd in de ICE Berlin-Hbf naar Köln vlak voor Hannover omgeroepen dat de Pimpel niet reed. Aangezien met Interrail de route niet boeit via Hamm en Münster naar Haren(Ems) gegaan. In de DB app, Zugfinder, Hafas was nergens te vinden dat de Pimpel niet reed. Ook de conducteur in de IC tussen Hamm en Münster kon het niet vinden.
Met een gewoon ticket, met Zugbindung had ik dus gezeik gehad. Met een foto van dat scherm waarschijnlijk niet.
[..] Zou het kunnen dat er om wat voor reden dan ook niet op spoor 20/21 gestopt kan worden, dat je met het overslaan van Lunetten op een ander spoor op Utrecht uitkomt en toch door kan richting Den Haag of Leiden? Net na Houten ligt een wissel, je slaat Lunetten over, en vlak voor Vaartsche Rijn wederom een wissel.
Overigens heb ik dat nog nooit zien gebeuren, maar het gebeurt toch vrij regelmatig. Het blijft me een raadsel
Sprinters kunnen ook weleens in Utrecht keren, ze rijden niet altijd door naar Den Haag of Leiden. Lunetten overslaan, door de dive-under, in Vaartsche Rijn stoppen en op Centraal keren dat kan gewoon. Ik heb weleens meegemaakt dat de sprinter naar Den Bosch van spoor 11 vertrok, en er dus omgeroepen werd dat die niet in Lunetten stopte.
Dat gebeurt af en toe en is vaak het gevolg van een verstoring op de sprintrsporen (liever een station over slaan dan de hele lijn te schrappen) of materieelbeschikbaarheid (voorbrengen vanuit OZ kan, maar dan kom je bij Lunetten wederom niet langs het perron. Idem de andere kant op met de Sprintercity naar Leiden via Alphen; deze stopt per huidige dienstregeling op bepaalde momenten op de dag ook op Leidsche Rijn, waar je vanaf OZ / spoor8/9/11/12 helaas niet komt. Wederom: liever overslaan als helemaal schrappen indien de keuze er is.
Vind al die uursdiensten op Koningsdag een veel kwalijker zaak dan geen Oranjekorting op Koningsdag. Hopelijk waren er gisteren niet allerlei extra uursdiensten bovenop een normale zondagsdienstregeling.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Wat ik wel heb geleerd, ik maak foto's als 'bewijs' van informatie die is gegeven. Nu heb jij het zwart op wit in een mailtje die in principe carte Blanche.
Bij mij werd in de ICE Berlin-Hbf naar Köln vlak voor Hannover omgeroepen dat de Pimpel niet reed. Aangezien met Interrail de route niet boeit via Hamm en Münster naar Haren(Ems) gegaan. In de DB app, Zugfinder, Hafas was nergens te vinden dat de Pimpel niet reed. Ook de conducteur in de IC tussen Hamm en Münster kon het niet vinden.
Met een gewoon ticket, met Zugbindung had ik dus gezeik gehad. Met een foto van dat scherm waarschijnlijk niet.
Best verstandig. Bij mij is ooit een vertragingsclaim door DB afgewezen omdat de uitgevallen trein volgens Hafas helemaal niet meer bestond op die dag. Had ik toen maar een foto van de treinaanwijzer gemaakt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Er is al een draadje met opvallendheden bij de Duitse buren van Drehscheibe, maar interessant is dat de IC Amsterdam - Berlijn volgens het concept naar Berlin Hbf tief en daarna door naar Südkreuz zou gaan rijden. Dit kost je 10min minder tijd en hiermee zou je bijvoorbeeld de overstap op de IC naar Warschau halen, die is nu 1 minuut (of 2 uur en 1 minuut).
Even shag halen in Emmerich Elten. Normaal had ik de sprinter van 12:51 terug gehad, maar de sprinter van 11:51 had dermate veel vertraging dat ik ruim 20 minuten eerder terug ben in Arnhem dan normaal gesproken.
Er is al een draadje met opvallendheden bij de Duitse buren van Drehscheibe, maar interessant is dat de IC Amsterdam - Berlijn volgens het concept naar Berlin Hbf tief en daarna door naar Südkreuz zou gaan rijden. Dit kost je 10min minder tijd en hiermee zou je bijvoorbeeld de overstap op de IC naar Warschau halen, die is nu 1 minuut (of 2 uur en 1 minuut).
Welke gek plant er op die 10 min overstap waarbij je nog zes verdiepingen omhoog moet
Even shag halen in Emmerich Elten. Normaal had ik de sprinter van 12:51 terug gehad, maar de sprinter van 11:51 had dermate veel vertraging dat ik ruim 20 minuten eerder terug ben in Arnhem dan normaal gesproken.
Neem in het vervolg gewoon de fiets, goedkoper en gezonder. Nee over dat roken zal ik het niet hebben. Ik fiets naar Tiel, neem daar de Arriva, met gratis fiets mee, naar Elst, fiets dan naar Kranenburg en fiets dan terug naar huis, precies 100 km. Wat ik in Kranenburg doe hoeft hier verder ook niet uitgelegd te worden he ..... hahahahaha
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
[..] Neem in het vervolg gewoon de fiets, goedkoper en gezonder. Nee over dat roken zal ik het niet hebben. Ik fiets naar Tiel, neem daar de Arriva, met gratis fiets mee, naar Elst, fiets dan naar Kranenburg en fiets dan terug naar huis, precies 100 km. Wat ik in Kranenburg doe hoeft hier verder ook niet uitgelegd te worden he ..... hahahahaha
Wel een gedoe hoor, benzine meenemen op een fiets.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Neem in het vervolg gewoon de fiets, goedkoper en gezonder. Nee over dat roken zal ik het niet hebben. Ik fiets naar Tiel, neem daar de Arriva, met gratis fiets mee, naar Elst, fiets dan naar Kranenburg en fiets dan terug naar huis, precies 100 km. Wat ik in Kranenburg doe hoeft hier verder ook niet uitgelegd te worden he ..... hahahahaha