+75 betekent wellicht dat men een trein Amsterdam > Berlijn in Rheine heeft opgeheven, en weer terug naar Amsterdam heeft gestuurd.quote:Op zondag 14 april 2024 18:29 schreef derLudolf het volgende:
Er is een hoop onduidelijkheid over de Pimpel dit weekend. Ik was van plan hem vanaf Hannover te nemen.
Volgens de DB Navigator App rijdt ie gewoon. Op het scherm in de trein stond: "fällt heute aus" en op Hafas staat vanaf Hengelo ineens +75, net als op Zugfinder. De conducteur noemde de trein echter ook niet, toen hij aansluitende treinen noemde in Hannover.
Volgens Zugfinder heeft IC140 gewoon gereden, max vertraging 5 minuten in Deventer.quote:Op zondag 14 april 2024 22:10 schreef James1988 het volgende:
[..]
+75 betekent wellicht dat men een trein Amsterdam > Berlijn in Rheine heeft opgeheven, en weer terug naar Amsterdam heeft gestuurd.
quote:Op zondag 14 april 2024 19:16 schreef marcb1974 het volgende:
Ook dit is steeds meer het OV![]()
https://www.ad.nl/binnenl(...)rap-geduwd~ab211e11/
Ik vind het volslagen terechte actie. Hij vind alleen op het verkeerde moment plaats. Het is puur symbolisch dat ze het op de dag en tijd van de mishandeling doen. Als ze echt een statement willen maken dan leggen ze het treinverkeer op een doordeweekse dag zowel tijdens de ochtend als avondspits een kwartier stil.quote:Op maandag 15 april 2024 13:07 schreef trein2000 het volgende:
Wat een totale idiotie. Ik neem aan dat de NS een megaboete krijgt voor deze volstrekt onnodige vertragingen?
Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa.quote:Op maandag 15 april 2024 18:41 schreef DJMO het volgende:
[..]
Ik vind het volslagen terechte actie. Hij vind alleen op het verkeerde moment plaats. Het is puur symbolisch dat ze het op de dag en tijd van de mishandeling doen. Als ze echt een statement willen maken dan leggen ze het treinverkeer op een doordeweekse dag zowel tijdens de ochtend als avondspits een kwartier stil.
Dat is het niet. Het treinverkeer zou een uur stil moeten staan, en die tijd gebruiken om alle zwartrijders en ander tokkievolk op het schouwpad te pleuren.quote:Op maandag 15 april 2024 19:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa.
Nee dat is het niet. Getuige de bijval op mijn reactie op Twitter.quote:Op maandag 15 april 2024 19:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa.
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.quote:Op maandag 15 april 2024 19:15 schreef DJMO het volgende:
Die conductrice had ook dood kunnen zijn. Had je het dan wel goed gekeurd?
Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.quote:Op maandag 15 april 2024 19:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
Onzin. Daar zijn voldoende andere middelen voor. Genoeg schermen, reclameborden en omroepinstallaties. Publieke dienstverlening is geen campagnemiddel dat je naar believen kunt stilleggen omdat je om aandacht verlegen zit. Dat doen die rusjes nooitgenoeg van de vakbonden al te vaak.quote:Op maandag 15 april 2024 19:38 schreef DJMO het volgende:
[..]
Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.
"Heel treinreizend Nederland..." Jij zit niet vaak in de trein op dat tijdstip blijkbaar. Als je er zoveel problemen mee hebt, blijf lekker thuis.quote:Op maandag 15 april 2024 19:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
Het duurde even maar het is dan toch gelukt. En ook de beste oplossingquote:
Jammer dat accutreinstellen zijn afgevallen in de overwegingen. Wat het geworden is, is de oplossing met de minste risico's, maar na de Maaslijn denk ik ook de laatste elektrificatie met het primitieve systeem "volledige bovenleiding".quote:Op maandag 15 april 2024 20:23 schreef WcPot het volgende:
[..]
Het duurde even maar het is dan toch gelukt. En ook de beste oplossing
Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.quote:Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.quote:De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten). Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.quote:Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Het is niet niks, eens. Maar het is ook niet van een schaal Maaslijn of Noordelijke Nevenlijnen.quote:Op maandag 15 april 2024 21:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.
Die droom lijkt inmiddels zo ongeveer overal in Europa wel weer te eindigen, zelfs in de regio in Duitsland waar ze al H2-treinen hebben rijden willen ze er niet nog meer.quote:Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.
Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?quote:Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten).
Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.quote:Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.
Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodigquote:Op maandag 15 april 2024 23:57 schreef James1988 het volgende:
[..]
Een tijd geleden was er een quickscan gedaan door ProRail, de kosten van accutreinen op die trajecten zouden zodanig hoog zijn dat het gewoon niet interessant meer is. Gewoon simpele elektrische treinstellen pakken dan beter uit.
[..]
Zou kunnen maar men is er nog niet over uit.quote:Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?
Ik zag het ja, bij de aansluiting bij het Twentekanaal ligt weer ATB-vv.quote:Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.
https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm
Het systeem dat Vivarail/GWR heeft ontwikkeld, en dat nu wordt getest op de route West Ealing - Greenford, is wel interessant in dat opzicht. Hier gaat het om snelladers die 2 MW aan vermogen kunnen leveren, de snelladers worden dan weer gevoed door batterijen die langzaam worden opgeladen.quote:Op dinsdag 16 april 2024 11:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodig
Nee. Volgende.quote:Op maandag 15 april 2024 19:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa.
Ook voor Arnhem-Winterswijk is een volledige electrificatie nog steeds de meest voordelige keuze vanwege de kwartiersdienst en de bovenleiding tussen Arnhem en Zevenaar. Bovendien kun je ook nieuwe stations openen als Arnhem Pleij, Zevenaar Oost en Doetinchem Osseld zonder dat er ingeboet wordt op de reistijd. Met de huidige dieseltreinen is het onmogelijk. Met elektrische treinen moet het lukken.quote:Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Je hebt denk ik hooguit 1 onderstation aan Duitse zijde nodig.quote:Op dinsdag 16 april 2024 20:20 schreef derLudolf het volgende:
Tot hoe ver kun je vanuit Leer de waslijn trekken bijvoorbeeld? Om de hoeveel kilometer moet je een onderstation hebben bij 15kV? Met 15kV heb je een bak meer vermogen om op te laden.
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.quote:Op dinsdag 16 april 2024 20:10 schreef Peterselieman het volgende:
Op Europapark hangt boven de Arrivasporen geen waslijn. Best wel zonde eigenlijk.
Voor de lijnen naar Harlingen en Stavoren zal er in de toekomst onder draad vertrokken worden door de WINK waarbij de bovenleiding doorgetrokken wordt tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Richting Groningen zou je in theorie hetzelfde kunnen doen tot Brug over de Greuns, mits de huidige onderstations dat toelaten.
Op de rest van de trajecten zou je stukken met 25 kV bovenleiding kunnen hebben. Dat zou imo meer voordelen opleveren dan 1.800 V
Het hoogspanningsnet is daarvoor op dit moment grotendeels ontoereikend.quote:Op dinsdag 16 april 2024 22:56 schreef Duvel het volgende:
[..]
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |