abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213220480
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:15 schreef DJMO het volgende:
Die conductrice had ook dood kunnen zijn. Had je het dan wel goed gekeurd?
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
zie email 27 oktober
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 15 april 2024 @ 19:38:04 #52
147316 crew  DJMO
#trut
pi_213220727
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_213220796
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:38 schreef DJMO het volgende:

[..]
Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.
Onzin. Daar zijn voldoende andere middelen voor. Genoeg schermen, reclameborden en omroepinstallaties. Publieke dienstverlening is geen campagnemiddel dat je naar believen kunt stilleggen omdat je om aandacht verlegen zit. Dat doen die rusjes nooitgenoeg van de vakbonden al te vaak.
zie email 27 oktober
pi_213220932
De reclamecommercial-opnamen gaan nog even een paar dagen langer duren.
Binnenkort een opnamedag in het westelijk havengebied (Amsterdam Westpoort). Mijn vermoeden is dat dit de houtrakpolder betreft, waar men al eerder tv-opnamen gemaakt heeft.
Het zijn meerdere TV- en internet-spotjes die tegelijkertijd worden opgenomen. Er zijn op dezelfde dag op meerdere locaties opnamen. Het budget lijkt wel onbeperkt als ik het aantal opnamedagen bij elkaar optel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 15 april 2024 @ 19:53:12 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213221007
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
"Heel treinreizend Nederland..." Jij zit niet vaak in de trein op dat tijdstip blijkbaar. Als je er zoveel problemen mee hebt, blijf lekker thuis.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator maandag 15 april 2024 @ 20:10:01 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213221460
Discussie omtrent moderatie heeft niets met treinen te maken en mag hier gevoerd worden
PTA / PTA FAQ & Feedback

Edit: En even geveegd, nu weer lekker on topic ^O^

[ Bericht 27% gewijzigd door derLudolf op 15-04-2024 21:03:30 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_213221744
quote:
Het duurde even maar het is dan toch gelukt. En ook de beste oplossing ^O^
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  maandag 15 april 2024 @ 20:37:41 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213221923
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 20:23 schreef WcPot het volgende:

[..]
Het duurde even maar het is dan toch gelukt. En ook de beste oplossing ^O^
Jammer dat accutreinstellen zijn afgevallen in de overwegingen. Wat het geworden is, is de oplossing met de minste risico's, maar na de Maaslijn denk ik ook de laatste elektrificatie met het primitieve systeem "volledige bovenleiding".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 15 april 2024 @ 21:21:11 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_213222484
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.

De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.

Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
  maandag 15 april 2024 @ 21:33:31 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213222622
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.

quote:
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.

quote:
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten). Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 15 april 2024 @ 23:57:36 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_213223794
quote:
3s.gif Op maandag 15 april 2024 21:33 schreef Duvel het volgende:

[..]
Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.
Het is niet niks, eens. Maar het is ook niet van een schaal Maaslijn of Noordelijke Nevenlijnen.

Een tijd geleden was er een quickscan gedaan door ProRail, de kosten van accutreinen op die trajecten zouden zodanig hoog zijn dat het gewoon niet interessant meer is. Gewoon simpele elektrische treinstellen pakken dan beter uit.

quote:
Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.
Die droom lijkt inmiddels zo ongeveer overal in Europa wel weer te eindigen, zelfs in de regio in Duitsland waar ze al H2-treinen hebben rijden willen ze er niet nog meer.
quote:
Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten).
Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?
quote:
Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.
Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.

https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm
  dinsdag 16 april 2024 @ 11:48:48 #62
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213226162
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 23:57 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een tijd geleden was er een quickscan gedaan door ProRail, de kosten van accutreinen op die trajecten zouden zodanig hoog zijn dat het gewoon niet interessant meer is. Gewoon simpele elektrische treinstellen pakken dan beter uit.
[..]
Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodig
quote:
Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?
Zou kunnen maar men is er nog niet over uit.
quote:
Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.

https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm
Ik zag het ja, bij de aansluiting bij het Twentekanaal ligt weer ATB-vv.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 16 april 2024 @ 12:14:52 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_213226360
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:48 schreef Duvel het volgende:

[..]
Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodig
Het systeem dat Vivarail/GWR heeft ontwikkeld, en dat nu wordt getest op de route West Ealing - Greenford, is wel interessant in dat opzicht. Hier gaat het om snelladers die 2 MW aan vermogen kunnen leveren, de snelladers worden dan weer gevoed door batterijen die langzaam worden opgeladen.

pi_213228269
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa.
Nee. Volgende.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 16 april 2024 @ 17:42:18 #65
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_213229410
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.

De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.

Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Ook voor Arnhem-Winterswijk is een volledige electrificatie nog steeds de meest voordelige keuze vanwege de kwartiersdienst en de bovenleiding tussen Arnhem en Zevenaar. Bovendien kun je ook nieuwe stations openen als Arnhem Pleij, Zevenaar Oost en Doetinchem Osseld zonder dat er ingeboet wordt op de reistijd. Met de huidige dieseltreinen is het onmogelijk. Met elektrische treinen moet het lukken.

Als je Zevenaar-Winterswijk onder de draad heb, kun je gelijk Apeldoorn-Winterswijk en Tiel-Elst meepakken.

Voordeel is gelijk dat je straks het materieelpark kan delen met de Valleilijn die dan onder de Gelderse Nevenlijnen kan vallen, in plaats van dat de Valleilijn als een losse lijn wordt geëxploiteerd.

Noordelijke Nevenlijnen wordt een wat ander verhaal omdat er op Groningen-Europapark na geen enkele lijn geëlektrificeerd is en je Bovendien zit met de lijn naar Weener.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 april 2024 @ 20:10:44 #66
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_213230997
Op Europapark hangt boven de Arrivasporen geen waslijn. Best wel zonde eigenlijk.

Voor de lijnen naar Harlingen en Stavoren zal er in de toekomst onder draad vertrokken worden door de WINK waarbij de bovenleiding doorgetrokken wordt tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Richting Groningen zou je in theorie hetzelfde kunnen doen tot Brug over de Greuns, mits de huidige onderstations dat toelaten.

Op de rest van de trajecten zou je stukken met 25 kV bovenleiding kunnen hebben. Dat zou imo meer voordelen opleveren dan 1.800 V
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator dinsdag 16 april 2024 @ 20:20:50 #67
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213231155
Tot hoe ver kun je vanuit Leer de waslijn trekken bijvoorbeeld? Om de hoeveel kilometer moet je een onderstation hebben bij 15kV? Met 15kV heb je een bak meer vermogen om op te laden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 april 2024 @ 20:27:47 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_213231234
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2024 20:20 schreef derLudolf het volgende:
Tot hoe ver kun je vanuit Leer de waslijn trekken bijvoorbeeld? Om de hoeveel kilometer moet je een onderstation hebben bij 15kV? Met 15kV heb je een bak meer vermogen om op te laden.
Je hebt denk ik hooguit 1 onderstation aan Duitse zijde nodig.

Daarom opteer ik aan NL-zijde ook voor 25 kV. Je hebt veel minder onderstations nodig. Wel moet je dan nog maatregelen nemen om wat andere bijkomende problemen op te lossen.

https://www.infrasite.nl/(...)gievoorziening-25kv/
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 16 april 2024 @ 22:56:30 #69
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213233001
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2024 20:10 schreef Peterselieman het volgende:
Op Europapark hangt boven de Arrivasporen geen waslijn. Best wel zonde eigenlijk.

Voor de lijnen naar Harlingen en Stavoren zal er in de toekomst onder draad vertrokken worden door de WINK waarbij de bovenleiding doorgetrokken wordt tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Richting Groningen zou je in theorie hetzelfde kunnen doen tot Brug over de Greuns, mits de huidige onderstations dat toelaten.

Op de rest van de trajecten zou je stukken met 25 kV bovenleiding kunnen hebben. Dat zou imo meer voordelen opleveren dan 1.800 V
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2024 @ 00:22:39 #70
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_213233418
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 april 2024 22:56 schreef Duvel het volgende:

[..]
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.
Het hoogspanningsnet is daarvoor op dit moment grotendeels ontoereikend.
https://webkaart.hoogspan(...)hp#10/53.1781/6.2361
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 april 2024 @ 07:30:20 #71
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213233869
quote:
14s.gif Op woensdag 17 april 2024 00:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Het hoogspanningsnet is daarvoor op dit moment grotendeels ontoereikend.
https://webkaart.hoogspan(...)hp#10/53.1781/6.2361
110 kV kan ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 17 april 2024 @ 08:01:27 #72
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_213234018
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 april 2024 22:56 schreef Duvel het volgende:

[..]
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren.
Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen.
  woensdag 17 april 2024 @ 10:27:49 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213235119
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 08:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]
Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen.
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_213241158
quote:
3s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:27 schreef Duvel het volgende:

[..]
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.
Dat zou een interessante situatie in Leeuwarden veroorzaken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 17 april 2024 @ 19:50:46 #75
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213241264
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Dat zou een interessante situatie in Leeuwarden veroorzaken.
Twee spanningssluizen ergens in de splitsing na het Van Harinxmakanaal?

Het ding met elektrificatie is dat volgens mij vooral de bovenleiding veel geld kost. Dat je vervolgens voor 25 kV misschien met één onderstation (zonder redundantie) uit kunt, en er voor 1500 V een paar meer nodig hebt (maar weel redundant bent), maakt voor de totale kosten naar mijn idee niet enorm veel uit.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')