Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.quote:Op maandag 15 april 2024 19:15 schreef DJMO het volgende:
Die conductrice had ook dood kunnen zijn. Had je het dan wel goed gekeurd?
Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.quote:Op maandag 15 april 2024 19:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
Onzin. Daar zijn voldoende andere middelen voor. Genoeg schermen, reclameborden en omroepinstallaties. Publieke dienstverlening is geen campagnemiddel dat je naar believen kunt stilleggen omdat je om aandacht verlegen zit. Dat doen die rusjes nooitgenoeg van de vakbonden al te vaak.quote:Op maandag 15 april 2024 19:38 schreef DJMO het volgende:
[..]
Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.
"Heel treinreizend Nederland..." Jij zit niet vaak in de trein op dat tijdstip blijkbaar. Als je er zoveel problemen mee hebt, blijf lekker thuis.quote:Op maandag 15 april 2024 19:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
Het duurde even maar het is dan toch gelukt. En ook de beste oplossingquote:
Jammer dat accutreinstellen zijn afgevallen in de overwegingen. Wat het geworden is, is de oplossing met de minste risico's, maar na de Maaslijn denk ik ook de laatste elektrificatie met het primitieve systeem "volledige bovenleiding".quote:Op maandag 15 april 2024 20:23 schreef WcPot het volgende:
[..]
Het duurde even maar het is dan toch gelukt. En ook de beste oplossing
Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.quote:Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.quote:De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten). Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.quote:Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Het is niet niks, eens. Maar het is ook niet van een schaal Maaslijn of Noordelijke Nevenlijnen.quote:Op maandag 15 april 2024 21:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.
Die droom lijkt inmiddels zo ongeveer overal in Europa wel weer te eindigen, zelfs in de regio in Duitsland waar ze al H2-treinen hebben rijden willen ze er niet nog meer.quote:Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.
Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?quote:Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten).
Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.quote:Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.
Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodigquote:Op maandag 15 april 2024 23:57 schreef James1988 het volgende:
[..]
Een tijd geleden was er een quickscan gedaan door ProRail, de kosten van accutreinen op die trajecten zouden zodanig hoog zijn dat het gewoon niet interessant meer is. Gewoon simpele elektrische treinstellen pakken dan beter uit.
[..]
Zou kunnen maar men is er nog niet over uit.quote:Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?
Ik zag het ja, bij de aansluiting bij het Twentekanaal ligt weer ATB-vv.quote:Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.
https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm
Het systeem dat Vivarail/GWR heeft ontwikkeld, en dat nu wordt getest op de route West Ealing - Greenford, is wel interessant in dat opzicht. Hier gaat het om snelladers die 2 MW aan vermogen kunnen leveren, de snelladers worden dan weer gevoed door batterijen die langzaam worden opgeladen.quote:Op dinsdag 16 april 2024 11:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodig
Nee. Volgende.quote:Op maandag 15 april 2024 19:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa.
Ook voor Arnhem-Winterswijk is een volledige electrificatie nog steeds de meest voordelige keuze vanwege de kwartiersdienst en de bovenleiding tussen Arnhem en Zevenaar. Bovendien kun je ook nieuwe stations openen als Arnhem Pleij, Zevenaar Oost en Doetinchem Osseld zonder dat er ingeboet wordt op de reistijd. Met de huidige dieseltreinen is het onmogelijk. Met elektrische treinen moet het lukken.quote:Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Je hebt denk ik hooguit 1 onderstation aan Duitse zijde nodig.quote:Op dinsdag 16 april 2024 20:20 schreef derLudolf het volgende:
Tot hoe ver kun je vanuit Leer de waslijn trekken bijvoorbeeld? Om de hoeveel kilometer moet je een onderstation hebben bij 15kV? Met 15kV heb je een bak meer vermogen om op te laden.
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.quote:Op dinsdag 16 april 2024 20:10 schreef Peterselieman het volgende:
Op Europapark hangt boven de Arrivasporen geen waslijn. Best wel zonde eigenlijk.
Voor de lijnen naar Harlingen en Stavoren zal er in de toekomst onder draad vertrokken worden door de WINK waarbij de bovenleiding doorgetrokken wordt tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Richting Groningen zou je in theorie hetzelfde kunnen doen tot Brug over de Greuns, mits de huidige onderstations dat toelaten.
Op de rest van de trajecten zou je stukken met 25 kV bovenleiding kunnen hebben. Dat zou imo meer voordelen opleveren dan 1.800 V
Het hoogspanningsnet is daarvoor op dit moment grotendeels ontoereikend.quote:Op dinsdag 16 april 2024 22:56 schreef Duvel het volgende:
[..]
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.
110 kV kan ook.quote:Op woensdag 17 april 2024 00:22 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het hoogspanningsnet is daarvoor op dit moment grotendeels ontoereikend.
https://webkaart.hoogspan(...)hp#10/53.1781/6.2361
Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen.quote:Op dinsdag 16 april 2024 22:56 schreef Duvel het volgende:
[..]
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren.
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.quote:Op woensdag 17 april 2024 08:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen.
Dat zou een interessante situatie in Leeuwarden veroorzaken.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:27 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.
Twee spanningssluizen ergens in de splitsing na het Van Harinxmakanaal?quote:Op woensdag 17 april 2024 19:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dat zou een interessante situatie in Leeuwarden veroorzaken.
Waarom spanningssluizen? Je hebt een bovenleidingloze brug. Die kan prima als scheiding gebruikt worden.quote:Op woensdag 17 april 2024 19:50 schreef Duvel het volgende:
[..]
Twee spanningssluizen ergens in de splitsing na het Van Harinxmakanaal?
Het ding met elektrificatie is dat volgens mij vooral de bovenleiding veel geld kost. Dat je vervolgens voor 25 kV misschien met één onderstation (zonder redundantie) uit kunt, en er voor 1500 V een paar meer nodig hebt (maar weel redundant bent), maakt voor de totale kosten naar mijn idee niet enorm veel uit.
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.quote:Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Accutreinen zijn enkel effectief bij een lage frequentie van treindiensten (1x/uur of minder) en er moet zoveel kilometers spoor geëlektrificeerd worden, dat het financieel niet uit kan om het spoor te elektrificeren. Voor de Gelderse spoorlijnen geldt beide niet. Zeker omdat Elst-Arnhem en Arnhem-Zevenaar al een bovenleiding hebben is klassieke electrificatie voor de Gelderse lijnen op de lange termijn de meest voordelige keuze. Accutreinen zijn een stuk zwaarder en kunnen ook minder snel optrekken ten opzichte van normale elektrische treinen (Flirt, Civity) waardoor het bouwen van nieuwe stations (Valburg, Arnhem Pley, Zevenaar Oost, Doetinchem Osseld) ook niet mogelijk is.quote:Op donderdag 18 april 2024 02:35 schreef J.B. het volgende:
[..]
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.
Goed punt.quote:Op woensdag 17 april 2024 20:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Waarom spanningssluizen? Je hebt een bovenleidingloze brug. Die kan prima als scheiding gebruikt worden.
Die heb ik helemaal gemist ondanks dat ik ook nog studies naar waterstof- en batterijtreinen heb gedaan.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:27 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.
Dat wordt met de bovenleiding op Almelo-Mariënberg ook nog wel een dingetje denk ik, dat is net als richting Kampen allemaal veengrond...quote:Op donderdag 18 april 2024 02:35 schreef J.B. het volgende:
[..]
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.
Als je maar diep genoeg de fundering maaktquote:Op donderdag 18 april 2024 15:05 schreef dennistd het volgende:
[..]
Dat wordt met de bovenleiding op Almelo-Mariënberg ook nog wel een dingetje denk ik, dat is net als richting Kampen allemaal veengrond...
Even gegoogled... 25 kV is toen niet onderzocht, 15 kV wel (als aansluiting op Duitsland denk ik).quote:Op donderdag 18 april 2024 10:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Die heb ik helemaal gemist ondanks dat ik ook nog studies naar waterstof- en batterijtreinen heb gedaan.
Dit zie je bij lopende infraprojecten nu ook, elke vierkante meter asfalt en elk hectometerpaaltje wordt afgewogen. En dat bij miljardenprojecten waar een maandje vertraging op de eindmijlpaal makkelijk alles teniet doetquote:Op donderdag 18 april 2024 21:02 schreef b2py het volgende:
ProRail gaat met een stofkam door zijn kosten – waar kan de spoorbeheerder op besparen?
Je weet nu al dat dit een flop van jewelste wordt op de lange termijn
Alleen is 25 kV qua emissie naar de omgeving niet zo fijn. Nou is het niet heel dichtbebouwd allemaal, maar het is niet zo eenvoudig als met 1500 V. Voor de voeding van de onderstations kun je ook aan alternatieven denken waarbij niet elk onderstation z'n eigen netaansluiting heeft. Een 15 kV-net voor alleen het noorden is niet zinnig omdat je dan ook omvormerstations moet bouwen van 50 Hz naar 16,7 Hz, en een eigen soort van Bahnstrom hoogspanningsnet.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:
15 kV is wel weer duurder door de afwijkende frequentie. Het voordeel van 25 kV is wel dat je bijvoorbeeld bij de Eemshaven of bij Vierverlaten vrij makkelijk van het hoogspanningsnet kunt aftappen en een enorm gebied kunt voeden. Bij 1500 volt zit je toch al snel aan iedere 7 kilometer een onderstation vast. Met de afstanden in het noorden gaat het dan ontzettend hard. Ieder 1500-volt onderstation moet toch ook weer een kabel van de netbeheerder hebben, moet je ergens zien in te passen en is sowieso al niet gratis.
Omdat het verstoring kan geven op oude signaalkabels, maar ook omdat het spanningen kan induceren op parallelle geleiders zoals op hekken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 01:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waarom is dat niet zo prettig voor de omgeving Duvelke?
Inductie naar parallelle objecten is vooral afhankelijk van de stroom (of eigenlijk de stroomverschillen dI/dt) die loopt. Die is bij 25 kV minder dan bij lagere wisselspanningen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 07:23 schreef Duvel het volgende:
[..]
Omdat het verstoring kan geven op oude signaalkabels, maar ook omdat het spanningen kan induceren op parallelle geleiders zoals op hekken.
En van de lusgrootte en de frequentie.quote:Op zaterdag 20 april 2024 07:48 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Inductie naar parallelle objecten is vooral afhankelijk van de stroom (of eigenlijk de stroomverschillen dI/dt) die loopt. Die is bij 25 kV minder dan bij lagere wisselspanningen.
En, hoe erg heb je geleden?quote:Op maandag 15 april 2024 13:07 schreef trein2000 het volgende:
Wat een totale idiotie. Ik neem aan dat de NS een megaboete krijgt voor deze volstrekt onnodige vertragingen?
Sterker nog, een maand vertraging voor sommige van die projecten levert denk ik aantoonbaar tot honderden miljoenen aan negatieve externaliteiten op. Verkeersdoorstromingsprojecten hebben, naast dat vertraging van oplevering voor verlies van economische productie zorgen (mensen staan stil) gevolgen voor de verkeersveiligheid én volksgezondheid.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:59 schreef boriq het volgende:
[..]
Dit zie je bij lopende infraprojecten nu ook, elke vierkante meter asfalt en elk hectometerpaaltje wordt afgewogen. En dat bij miljardenprojecten waar een maandje vertraging op de eindmijlpaal makkelijk alles teniet doet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |