abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213220480
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:15 schreef DJMO het volgende:
Die conductrice had ook dood kunnen zijn. Had je het dan wel goed gekeurd?
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
zie email 27 oktober
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 15 april 2024 @ 19:38:04 #52
147316 crew  DJMO
#trut
pi_213220727
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_213220796
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:38 schreef DJMO het volgende:

[..]
Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.
Onzin. Daar zijn voldoende andere middelen voor. Genoeg schermen, reclameborden en omroepinstallaties. Publieke dienstverlening is geen campagnemiddel dat je naar believen kunt stilleggen omdat je om aandacht verlegen zit. Dat doen die rusjes nooitgenoeg van de vakbonden al te vaak.
zie email 27 oktober
pi_213220932
De reclamecommercial-opnamen gaan nog even een paar dagen langer duren.
Binnenkort een opnamedag in het westelijk havengebied (Amsterdam Westpoort). Mijn vermoeden is dat dit de houtrakpolder betreft, waar men al eerder tv-opnamen gemaakt heeft.
Het zijn meerdere TV- en internet-spotjes die tegelijkertijd worden opgenomen. Er zijn op dezelfde dag op meerdere locaties opnamen. Het budget lijkt wel onbeperkt als ik het aantal opnamedagen bij elkaar optel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 15 april 2024 @ 19:53:12 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213221007
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
"Heel treinreizend Nederland..." Jij zit niet vaak in de trein op dat tijdstip blijkbaar. Als je er zoveel problemen mee hebt, blijf lekker thuis.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator maandag 15 april 2024 @ 20:10:01 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213221460
Discussie omtrent moderatie heeft niets met treinen te maken en mag hier gevoerd worden
PTA / PTA FAQ & Feedback

Edit: En even geveegd, nu weer lekker on topic ^O^

[ Bericht 27% gewijzigd door derLudolf op 15-04-2024 21:03:30 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_213221744
quote:
Het duurde even maar het is dan toch gelukt. En ook de beste oplossing ^O^
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  maandag 15 april 2024 @ 20:37:41 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213221923
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 20:23 schreef WcPot het volgende:

[..]
Het duurde even maar het is dan toch gelukt. En ook de beste oplossing ^O^
Jammer dat accutreinstellen zijn afgevallen in de overwegingen. Wat het geworden is, is de oplossing met de minste risico's, maar na de Maaslijn denk ik ook de laatste elektrificatie met het primitieve systeem "volledige bovenleiding".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 15 april 2024 @ 21:21:11 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_213222484
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.

De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.

Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
  maandag 15 april 2024 @ 21:33:31 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213222622
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.

quote:
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.

quote:
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten). Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 15 april 2024 @ 23:57:36 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_213223794
quote:
3s.gif Op maandag 15 april 2024 21:33 schreef Duvel het volgende:

[..]
Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.
Het is niet niks, eens. Maar het is ook niet van een schaal Maaslijn of Noordelijke Nevenlijnen.

Een tijd geleden was er een quickscan gedaan door ProRail, de kosten van accutreinen op die trajecten zouden zodanig hoog zijn dat het gewoon niet interessant meer is. Gewoon simpele elektrische treinstellen pakken dan beter uit.

quote:
Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.
Die droom lijkt inmiddels zo ongeveer overal in Europa wel weer te eindigen, zelfs in de regio in Duitsland waar ze al H2-treinen hebben rijden willen ze er niet nog meer.
quote:
Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten).
Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?
quote:
Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.
Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.

https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm
  dinsdag 16 april 2024 @ 11:48:48 #62
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213226162
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 23:57 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een tijd geleden was er een quickscan gedaan door ProRail, de kosten van accutreinen op die trajecten zouden zodanig hoog zijn dat het gewoon niet interessant meer is. Gewoon simpele elektrische treinstellen pakken dan beter uit.
[..]
Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodig
quote:
Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?
Zou kunnen maar men is er nog niet over uit.
quote:
Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.

https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm
Ik zag het ja, bij de aansluiting bij het Twentekanaal ligt weer ATB-vv.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 16 april 2024 @ 12:14:52 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_213226360
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:48 schreef Duvel het volgende:

[..]
Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodig
Het systeem dat Vivarail/GWR heeft ontwikkeld, en dat nu wordt getest op de route West Ealing - Greenford, is wel interessant in dat opzicht. Hier gaat het om snelladers die 2 MW aan vermogen kunnen leveren, de snelladers worden dan weer gevoed door batterijen die langzaam worden opgeladen.

pi_213228269
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa.
Nee. Volgende.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 16 april 2024 @ 17:42:18 #65
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_213229410
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.

De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.

Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Ook voor Arnhem-Winterswijk is een volledige electrificatie nog steeds de meest voordelige keuze vanwege de kwartiersdienst en de bovenleiding tussen Arnhem en Zevenaar. Bovendien kun je ook nieuwe stations openen als Arnhem Pleij, Zevenaar Oost en Doetinchem Osseld zonder dat er ingeboet wordt op de reistijd. Met de huidige dieseltreinen is het onmogelijk. Met elektrische treinen moet het lukken.

Als je Zevenaar-Winterswijk onder de draad heb, kun je gelijk Apeldoorn-Winterswijk en Tiel-Elst meepakken.

Voordeel is gelijk dat je straks het materieelpark kan delen met de Valleilijn die dan onder de Gelderse Nevenlijnen kan vallen, in plaats van dat de Valleilijn als een losse lijn wordt geëxploiteerd.

Noordelijke Nevenlijnen wordt een wat ander verhaal omdat er op Groningen-Europapark na geen enkele lijn geëlektrificeerd is en je Bovendien zit met de lijn naar Weener.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 april 2024 @ 20:10:44 #66
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_213230997
Op Europapark hangt boven de Arrivasporen geen waslijn. Best wel zonde eigenlijk.

Voor de lijnen naar Harlingen en Stavoren zal er in de toekomst onder draad vertrokken worden door de WINK waarbij de bovenleiding doorgetrokken wordt tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Richting Groningen zou je in theorie hetzelfde kunnen doen tot Brug over de Greuns, mits de huidige onderstations dat toelaten.

Op de rest van de trajecten zou je stukken met 25 kV bovenleiding kunnen hebben. Dat zou imo meer voordelen opleveren dan 1.800 V
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator dinsdag 16 april 2024 @ 20:20:50 #67
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213231155
Tot hoe ver kun je vanuit Leer de waslijn trekken bijvoorbeeld? Om de hoeveel kilometer moet je een onderstation hebben bij 15kV? Met 15kV heb je een bak meer vermogen om op te laden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 april 2024 @ 20:27:47 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_213231234
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2024 20:20 schreef derLudolf het volgende:
Tot hoe ver kun je vanuit Leer de waslijn trekken bijvoorbeeld? Om de hoeveel kilometer moet je een onderstation hebben bij 15kV? Met 15kV heb je een bak meer vermogen om op te laden.
Je hebt denk ik hooguit 1 onderstation aan Duitse zijde nodig.

Daarom opteer ik aan NL-zijde ook voor 25 kV. Je hebt veel minder onderstations nodig. Wel moet je dan nog maatregelen nemen om wat andere bijkomende problemen op te lossen.

https://www.infrasite.nl/(...)gievoorziening-25kv/
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 16 april 2024 @ 22:56:30 #69
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213233001
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2024 20:10 schreef Peterselieman het volgende:
Op Europapark hangt boven de Arrivasporen geen waslijn. Best wel zonde eigenlijk.

Voor de lijnen naar Harlingen en Stavoren zal er in de toekomst onder draad vertrokken worden door de WINK waarbij de bovenleiding doorgetrokken wordt tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Richting Groningen zou je in theorie hetzelfde kunnen doen tot Brug over de Greuns, mits de huidige onderstations dat toelaten.

Op de rest van de trajecten zou je stukken met 25 kV bovenleiding kunnen hebben. Dat zou imo meer voordelen opleveren dan 1.800 V
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2024 @ 00:22:39 #70
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_213233418
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 april 2024 22:56 schreef Duvel het volgende:

[..]
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.
Het hoogspanningsnet is daarvoor op dit moment grotendeels ontoereikend.
https://webkaart.hoogspan(...)hp#10/53.1781/6.2361
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 april 2024 @ 07:30:20 #71
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213233869
quote:
14s.gif Op woensdag 17 april 2024 00:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Het hoogspanningsnet is daarvoor op dit moment grotendeels ontoereikend.
https://webkaart.hoogspan(...)hp#10/53.1781/6.2361
110 kV kan ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 17 april 2024 @ 08:01:27 #72
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_213234018
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 april 2024 22:56 schreef Duvel het volgende:

[..]
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren.
Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen.
  woensdag 17 april 2024 @ 10:27:49 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213235119
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 08:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]
Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen.
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_213241158
quote:
3s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:27 schreef Duvel het volgende:

[..]
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.
Dat zou een interessante situatie in Leeuwarden veroorzaken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 17 april 2024 @ 19:50:46 #75
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213241264
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Dat zou een interessante situatie in Leeuwarden veroorzaken.
Twee spanningssluizen ergens in de splitsing na het Van Harinxmakanaal?

Het ding met elektrificatie is dat volgens mij vooral de bovenleiding veel geld kost. Dat je vervolgens voor 25 kV misschien met één onderstation (zonder redundantie) uit kunt, en er voor 1500 V een paar meer nodig hebt (maar weel redundant bent), maakt voor de totale kosten naar mijn idee niet enorm veel uit.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 april 2024 @ 20:12:58 #76
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_213241681
quote:
2s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:50 schreef Duvel het volgende:

[..]
Twee spanningssluizen ergens in de splitsing na het Van Harinxmakanaal?

Het ding met elektrificatie is dat volgens mij vooral de bovenleiding veel geld kost. Dat je vervolgens voor 25 kV misschien met één onderstation (zonder redundantie) uit kunt, en er voor 1500 V een paar meer nodig hebt (maar weel redundant bent), maakt voor de totale kosten naar mijn idee niet enorm veel uit.
Waarom spanningssluizen? Je hebt een bovenleidingloze brug. Die kan prima als scheiding gebruikt worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_213243444
Je kan ook de sporenconfig anders maken, waardoor je beide systemen kan laten ontmoeten, maar daar moet wel een stuk van de parkeerplaats voor verdwijnen. Of je bouwt een garage half over de nieuwe sporen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_213244617
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende:
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.

De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.

Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2024 02:37:03 ]
  donderdag 18 april 2024 @ 06:29:48 #79
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_213244852
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2024 02:35 schreef J.B. het volgende:

[..]
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.
Accutreinen zijn enkel effectief bij een lage frequentie van treindiensten (1x/uur of minder) en er moet zoveel kilometers spoor geëlektrificeerd worden, dat het financieel niet uit kan om het spoor te elektrificeren. Voor de Gelderse spoorlijnen geldt beide niet. Zeker omdat Elst-Arnhem en Arnhem-Zevenaar al een bovenleiding hebben is klassieke electrificatie voor de Gelderse lijnen op de lange termijn de meest voordelige keuze. Accutreinen zijn een stuk zwaarder en kunnen ook minder snel optrekken ten opzichte van normale elektrische treinen (Flirt, Civity) waardoor het bouwen van nieuwe stations (Valburg, Arnhem Pley, Zevenaar Oost, Doetinchem Osseld) ook niet mogelijk is.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  donderdag 18 april 2024 @ 06:54:57 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213244921
quote:
14s.gif Op woensdag 17 april 2024 20:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Waarom spanningssluizen? Je hebt een bovenleidingloze brug. Die kan prima als scheiding gebruikt worden.
Goed punt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 18 april 2024 @ 10:17:12 #81
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_213246209
quote:
3s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:27 schreef Duvel het volgende:

[..]
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.
Die heb ik helemaal gemist ondanks dat ik ook nog studies naar waterstof- en batterijtreinen heb gedaan.
pi_213248402
Je kan ook niet alles meekrijgen eah.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Sport donderdag 18 april 2024 @ 15:05:39 #83
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_213248977
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2024 02:35 schreef J.B. het volgende:

[..]
Kunnen de Nederlandse spoordijken het extra gewicht van accutreinen eigenlijk wel dragen? In de Achterhoek is de bodem stabiel, maar of die vlieger in Rivierenland ook opgaat waag ik te betwijfelen.
Dat wordt met de bovenleiding op Almelo-Mariënberg ook nog wel een dingetje denk ik, dat is net als richting Kampen allemaal veengrond...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator donderdag 18 april 2024 @ 18:16:24 #84
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213250601
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 15:05 schreef dennistd het volgende:

[..]
Dat wordt met de bovenleiding op Almelo-Mariënberg ook nog wel een dingetje denk ik, dat is net als richting Kampen allemaal veengrond...
Als je maar diep genoeg de fundering maakt :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 18 april 2024 @ 18:46:02 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_213250885
Op de website van DB InfraGO is Powerpoint-presentatie verschenen met hun nieuwste plannen voor de uitrol van ETCS in Duitsland in de periode 2024-december 2029. Er zijn lijsten met routes waarop ETCS L2 zal worden geïnstalleerd (met of zonder seinen) en welke oudere systemen (PZB, LZB, GNT) worden verwijderd (indien van toepassing).

De definitieve plannen worden eind juni verwacht.

https://www.dbinfrago.com(...)ie-bis-2029-12827054
pi_213252920
ProRail gaat met een stofkam door zijn kosten – waar kan de spoorbeheerder op besparen?
Je weet nu al dat dit een flop van jewelste wordt op de lange termijn
  vrijdag 19 april 2024 @ 17:48:39 #87
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213261507
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]
Die heb ik helemaal gemist ondanks dat ik ook nog studies naar waterstof- en batterijtreinen heb gedaan.
Even gegoogled... 25 kV is toen niet onderzocht, 15 kV wel (als aansluiting op Duitsland denk ik).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 19 april 2024 @ 20:35:11 #88
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_213263574
15 kV is wel weer duurder door de afwijkende frequentie. Het voordeel van 25 kV is wel dat je bijvoorbeeld bij de Eemshaven of bij Vierverlaten vrij makkelijk van het hoogspanningsnet kunt aftappen en een enorm gebied kunt voeden. Bij 1500 volt zit je toch al snel aan iedere 7 kilometer een onderstation vast. Met de afstanden in het noorden gaat het dan ontzettend hard. Ieder 1500-volt onderstation moet toch ook weer een kabel van de netbeheerder hebben, moet je ergens zien in te passen en is sowieso al niet gratis.
  vrijdag 19 april 2024 @ 20:59:33 #89
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_213264018
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 21:02 schreef b2py het volgende:
ProRail gaat met een stofkam door zijn kosten – waar kan de spoorbeheerder op besparen?
Je weet nu al dat dit een flop van jewelste wordt op de lange termijn
Dit zie je bij lopende infraprojecten nu ook, elke vierkante meter asfalt en elk hectometerpaaltje wordt afgewogen. En dat bij miljardenprojecten waar een maandje vertraging op de eindmijlpaal makkelijk alles teniet doet -O-
  vrijdag 19 april 2024 @ 22:12:00 #90
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213264855
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:
15 kV is wel weer duurder door de afwijkende frequentie. Het voordeel van 25 kV is wel dat je bijvoorbeeld bij de Eemshaven of bij Vierverlaten vrij makkelijk van het hoogspanningsnet kunt aftappen en een enorm gebied kunt voeden. Bij 1500 volt zit je toch al snel aan iedere 7 kilometer een onderstation vast. Met de afstanden in het noorden gaat het dan ontzettend hard. Ieder 1500-volt onderstation moet toch ook weer een kabel van de netbeheerder hebben, moet je ergens zien in te passen en is sowieso al niet gratis.
Alleen is 25 kV qua emissie naar de omgeving niet zo fijn. Nou is het niet heel dichtbebouwd allemaal, maar het is niet zo eenvoudig als met 1500 V. Voor de voeding van de onderstations kun je ook aan alternatieven denken waarbij niet elk onderstation z'n eigen netaansluiting heeft. Een 15 kV-net voor alleen het noorden is niet zinnig omdat je dan ook omvormerstations moet bouwen van 50 Hz naar 16,7 Hz, en een eigen soort van Bahnstrom hoogspanningsnet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_213265833
Waarom is dat niet zo prettig voor de omgeving Duvelke?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zaterdag 20 april 2024 @ 07:23:52 #92
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213266540
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 01:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waarom is dat niet zo prettig voor de omgeving Duvelke?
Omdat het verstoring kan geven op oude signaalkabels, maar ook omdat het spanningen kan induceren op parallelle geleiders zoals op hekken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_213266599
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2024 07:23 schreef Duvel het volgende:

[..]
Omdat het verstoring kan geven op oude signaalkabels, maar ook omdat het spanningen kan induceren op parallelle geleiders zoals op hekken.
Inductie naar parallelle objecten is vooral afhankelijk van de stroom (of eigenlijk de stroomverschillen dI/dt) die loopt. Die is bij 25 kV minder dan bij lagere wisselspanningen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213267748
Bedankt voor de verduidelijking!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_213267843
er gaat wat mis bij de livedata van treinposities. De NS reisplanner geeft niet altijd aan welke treinstellen een trein heeft.

twitter
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 20 april 2024 @ 11:23:35 #96
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213268881
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 07:48 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Inductie naar parallelle objecten is vooral afhankelijk van de stroom (of eigenlijk de stroomverschillen dI/dt) die loopt. Die is bij 25 kV minder dan bij lagere wisselspanningen.
En van de lusgrootte en de frequentie.

Daarnaast is er ook nog capacitieve koppeling die juist samenhangt met de spanning.

[ Bericht 6% gewijzigd door Duvel op 20-04-2024 11:39:28 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 april 2024 @ 18:00:02 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_213272467
Arriva heeft proeven gedaan met een computerstem in een van de Noordelijke stellen

https://www.treinenweb.nl(...)noord-nederland.html

Volgens mij hebben ze de proef ook in een WINK gedaan, want in een van die stellen klonk de stem anders dan normaal en gezien de tijdstippen dat ik reis tref ik tegenwoordig helaas bijna altijd de WINK. Niet heel handig als je een fiets bij je hebt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_213275117
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 13:07 schreef trein2000 het volgende:
Wat een totale idiotie. Ik neem aan dat de NS een megaboete krijgt voor deze volstrekt onnodige vertragingen?
En, hoe erg heb je geleden?
pi_213280307
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:59 schreef boriq het volgende:

[..]
Dit zie je bij lopende infraprojecten nu ook, elke vierkante meter asfalt en elk hectometerpaaltje wordt afgewogen. En dat bij miljardenprojecten waar een maandje vertraging op de eindmijlpaal makkelijk alles teniet doet -O-
Sterker nog, een maand vertraging voor sommige van die projecten levert denk ik aantoonbaar tot honderden miljoenen aan negatieve externaliteiten op. Verkeersdoorstromingsprojecten hebben, naast dat vertraging van oplevering voor verlies van economische productie zorgen (mensen staan stil) gevolgen voor de verkeersveiligheid én volksgezondheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door DeaDLocK2K op 21-04-2024 12:15:54 ]
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_213280373
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 23:10 schreef b2py het volgende:

[..]
En, hoe erg heb je geleden?
Ik hoor dat EMDR-therapie erg goed werkt tegen posttraumatisch stressstoornis.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')