ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
Weer een melding van DB dat m'n reis voor morgen niet mogelijk is
Nu lijkt het slechts een kwestie van nummertjes geneuzel: IC141 rijdt niet meer (Amsterdam-Berlin Lichtenberg) daarvoor in de plaats komt IC2843, ook vanaf Amsterdam naar Lichtenberg
Ik wil eenmalig van gronau naar +Düsseldorf reizen met db maar ik zit in rolstoel. Wat is de goedkoopste optie voor mij? Kan ik een deutschlandticket of bahncard gebruiken? Ik reis met 1 begeleider
Ik wil van 31 mei-2 juni reizen maar dit kan niet via de deutschlandticket?
[ Bericht 12% gewijzigd door Chunees op 12-04-2024 11:40:26 ]
Op vrijdag 12 april 2024 10:58 schreef Chunees het volgende: Ik wil eenmalig van gronau naar Düsseldorf reizen met db maar ik zit in rolstoel. Wat is de goedkoopste optie voor mij? Kan ik een deutschlandticket of bahncard gebruiken? Ik reis met 1 begeleider
Ligt eraan op welke dag en hoe laat je reist. Maar als het echt eenmalig is, is een NRW ticket al snel het goedkoopste.
stupidity has become as common as common sense was before
In de weekends van 1/2 juni en 8/9 juni zijn er werkzaamheden en is L12 dicht t.h.v. Ekeren. De stoptreinen Antwerpen - Roosendaal worden dan omgeleid via een nogal creatieve route.
Die site kenden ik niet, leuk! Ik heb München - Augsburg in de oude TS. Qua programmering van de S-bahn was dat een ramp. Die andere twee heb ik ook inderdaad.
Op vrijdag 12 april 2024 10:58 schreef Chunees het volgende: Ik wil eenmalig van gronau naar +Düsseldorf reizen met db maar ik zit in rolstoel. Wat is de goedkoopste optie voor mij? Kan ik een deutschlandticket of bahncard gebruiken? Ik reis met 1 begeleider
Ik wil van 31 mei-2 juni reizen maar dit kan niet via de deutschlandticket?
Ik weet dat in Duitsland Schwerbehinderte gratis mogen reizen, maar geen idee hoe dat zit voor Nederlanders in Duitsland. Denk niet dat dat kan bij gebrek aan een Schwerbehindertenausweis. Wat betreft de toegang tot de treinen lees ik:
quote:
Eine Sitzplatzreservierung oder Vormeldung für mobilitätseingeschränkte Reisende ist im Nahverkehr nicht notwendig (Ausnahme sind eventuelle Umstiegshilfen). Spontane Hilfeleistungen sind durch Triebfahrzeugführer:innen und Kundenbetreuer:innen im Nahverkehr möglich, z.B. Bereitstellung einer Rollstuhlrampe. Wir empfehlen jedoch eine Anmeldung bis 20 Uhr am Vortag der Reise über die MSZ.
Zou in elk geval niet voor een reis met overstap in Dülmen gaan: hier is het perron waar de trein vanuit Gronau aankomt laag en is de lift naar het perron richting Düsseldorf vaak kapot. Dan kun je beter via Münster of Dortmund reizen.
Wat betreft de tickets zou ik voor een Deutschlandticket gaan voor beiden: een NRW-ticket voor 2 personen kost al ¤52,20. Doe dat x2 en je komt op ¤104,40. En dan kun je op 1 juni ook nog niet eens reizen. Een Deutschlandticket met ingangsdatum op 31 mei (via de HVV Switch-app) kost je ¤1,58 + ¤49 voor die in juni. Totaal dus ¤50,58 x 2 = ¤101,16. Daarmee kun je van 31 mei t/m 30 juni allebei onbeperkt reizen. Niet vergeten ook weer op te zeggen uiteraard, voor 10 juni.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 12 april 2024 14:22 schreef James1988 het volgende: In de weekends van 1/2 juni en 8/9 juni zijn er werkzaamheden en is L12 dicht t.h.v. Ekeren. De stoptreinen Antwerpen - Roosendaal worden dan omgeleid via een nogal creatieve route.
Nu lijkt het slechts een kwestie van nummertjes geneuzel: IC141 rijdt niet meer (Amsterdam-Berlin Lichtenberg) daarvoor in de plaats komt IC2843, ook vanaf Amsterdam naar Lichtenberg
Inmiddels staat er in de app dat IC2843 SEV is. Hoerige kutzooi.
[..] Die site kenden ik niet, leuk! Ik heb München - Augsburg in de oude TS. Qua programmering van de S-bahn was dat een ramp. Die andere twee heb ik ook inderdaad.
In de TS Classic-versie is ook de hogesnelheidslijn niet correct, de maximumsnelheid is in het echt 230 km/u maar men heeft hem om één of andere reden ingevoerd als 280 km/u.
In de TSW-versie is het wel goed. De S-Bahn is ook leuk om te rijden.
[..] Waarom niet gewoon kopmaken op de eerste stukje?
Geen idee, zomaar wat mogelijkheden:
1. Het kan niet met de seinrichting 2. Er is geen capaciteit voor 3. Het is niet wenselijk uit veiligheidsoogpunt 4. Men dacht "We kunnen net zo goed doorrijden en er wat leuks van maken". Voor het treinpersoneel is dit ook iets ongebruikelijks tenslotte.
En nog altijd beter dan de boel dichtgooien en verbussen.
[..] In de TS Classic-versie is ook de hogesnelheidslijn niet correct, de maximumsnelheid is in het echt 230 km/u maar men heeft hem om één of andere reden ingevoerd als 280 km/u.
In de TSW-versie is het wel goed. De S-Bahn is ook leuk om te rijden. [..] Ik heb die gekocht en dat is inderdaad legit. Je krijgt een paar Steam-keys.
Ik ga het meemaken, ook drie keys binnen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ik weet dat in Duitsland Schwerbehinderte gratis mogen reizen, maar geen idee hoe dat zit voor Nederlanders in Duitsland. Denk niet dat dat kan bij gebrek aan een Schwerbehindertenausweis. Wat betreft de toegang tot de treinen lees ik: [..] Zou in elk geval niet voor een reis met overstap in Dülmen gaan: hier is het perron waar de trein vanuit Gronau aankomt laag en is de lift naar het perron richting Düsseldorf vaak kapot. Dan kun je beter via Münster of Dortmund reizen.
Wat betreft de tickets zou ik voor een Deutschlandticket gaan voor beiden: een NRW-ticket voor 2 personen kost al ¤52,20. Doe dat x2 en je komt op ¤104,40. En dan kun je op 1 juni ook nog niet eens reizen. Een Deutschlandticket met ingangsdatum op 31 mei (via de HVV Switch-app) kost je ¤1,58 + ¤49 voor die in juni. Totaal dus ¤50,58 x 2 = ¤101,16. Daarmee kun je van 31 mei t/m 30 juni allebei onbeperkt reizen. Niet vergeten ook weer op te zeggen uiteraard, voor 10 juni.
Is dat nieuw dat je bij een ingangsdatum later dan de eerste van de maand slechts een deel betaalt voor een Deutschland ticket?
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
[..] Is dat nieuw dat je bij een ingangsdatum later dan de eerste van de maand slechts een deel betaalt voor een Deutschland ticket?
Nee, niet nieuw, maar echter enkel via de HVV switch app. En alleen de eerste keer dat je een account aan maakt. Zelf nog nooit geprobeerd of je een nieuw account kunt aanmaken overigens.
[..] Nee, niet nieuw, maar echter enkel via de HVV switch app. En alleen de eerste keer dat je een account aan maakt. Zelf nog nooit geprobeerd of je een nieuw account kunt aanmaken overigens.
Bedankt!
Ik heb vorig jaar van armoe een DT gekocht bij Mainzer daar dat na veel zoeken de eerste was die ook een credit card accepteerde. Niet dat het me wat uitmaakt want ik heb 'm nodig vanaf 8 juni voor wat stukken die ik niet per fiets wil afleggen, dus bestel ik 'm wel op tijd en zeg ik 'm ook weer direct op. Maar het verbaasde me want ik had er nog niet van gehoord
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
[..] Ik weet dat in Duitsland Schwerbehinderte gratis mogen reizen, maar geen idee hoe dat zit voor Nederlanders in Duitsland. Denk niet dat dat kan bij gebrek aan een Schwerbehindertenausweis. Wat betreft de toegang tot de treinen lees ik: [..] Zou in elk geval niet voor een reis met overstap in Dülmen gaan: hier is het perron waar de trein vanuit Gronau aankomt laag en is de lift naar het perron richting Düsseldorf vaak kapot. Dan kun je beter via Münster of Dortmund reizen.
Wat betreft de tickets zou ik voor een Deutschlandticket gaan voor beiden: een NRW-ticket voor 2 personen kost al ¤52,20. Doe dat x2 en je komt op ¤104,40. En dan kun je op 1 juni ook nog niet eens reizen. Een Deutschlandticket met ingangsdatum op 31 mei (via de HVV Switch-app) kost je ¤1,58 + ¤49 voor die in juni. Totaal dus ¤50,58 x 2 = ¤101,16. Daarmee kun je van 31 mei t/m 30 juni allebei onbeperkt reizen. Niet vergeten ook weer op te zeggen uiteraard, voor 10 juni.
Maar ik wil de 31e naar Düsseldorf en 2 juni weer terug naar Enschede Via de hvv app voer 25 mei ïn en dan zegt die dat het 1 juni eindigt. Beetje raar
[..] Maar ik wil de 31e naar Düsseldorf en 2 juni weer terug naar Enschede Via de hvv app voer 25 mei ïn en dan zegt die dat het 1 juni eindigt. Beetje raar
Nee, want het D-ticket is altijd geldig tot en met laatste dag van de maand. Dus als van 25 mei tot en met 24 juni kan helaas niet.
[..] Ik weet dat in Duitsland Schwerbehinderte gratis mogen reizen, maar geen idee hoe dat zit voor Nederlanders in Duitsland. Denk niet dat dat kan bij gebrek aan een Schwerbehindertenausweis. Wat betreft de toegang tot de treinen lees ik: [..] Zou in elk geval niet voor een reis met overstap in Dülmen gaan: hier is het perron waar de trein vanuit Gronau aankomt laag en is de lift naar het perron richting Düsseldorf vaak kapot. Dan kun je beter via Münster of Dortmund reizen.
Wat betreft de tickets zou ik voor een Deutschlandticket gaan voor beiden: een NRW-ticket voor 2 personen kost al ¤52,20. Doe dat x2 en je komt op ¤104,40. En dan kun je op 1 juni ook nog niet eens reizen. Een Deutschlandticket met ingangsdatum op 31 mei (via de HVV Switch-app) kost je ¤1,58 + ¤49 voor die in juni. Totaal dus ¤50,58 x 2 = ¤101,16. Daarmee kun je van 31 mei t/m 30 juni allebei onbeperkt reizen. Niet vergeten ook weer op te zeggen uiteraard, voor 10 juni.
Maar ik wil de 31e naar Düsseldorf en 2 juni weer terug naar Enschede Via de hvv app voer 25 mei ïn en dan zegt die dat het 1 juni eindigt. Beetje raar
[..] Ik weet dat in Duitsland Schwerbehinderte gratis mogen reizen, maar geen idee hoe dat zit voor Nederlanders in Duitsland. Denk niet dat dat kan bij gebrek aan een Schwerbehindertenausweis. Wat betreft de toegang tot de treinen lees ik: [..] Zou in elk geval niet voor een reis met overstap in Dülmen gaan: hier is het perron waar de trein vanuit Gronau aankomt laag en is de lift naar het perron richting Düsseldorf vaak kapot. Dan kun je beter via Münster of Dortmund reizen.
Wat betreft de tickets zou ik voor een Deutschlandticket gaan voor beiden: een NRW-ticket voor 2 personen kost al ¤52,20. Doe dat x2 en je komt op ¤104,40. En dan kun je op 1 juni ook nog niet eens reizen. Een Deutschlandticket met ingangsdatum op 31 mei (via de HVV Switch-app) kost je ¤1,58 + ¤49 voor die in juni. Totaal dus ¤50,58 x 2 = ¤101,16. Daarmee kun je van 31 mei t/m 30 juni allebei onbeperkt reizen. Niet vergeten ook weer op te zeggen uiteraard, voor 10 juni.
De eerste maand wordt naar rato in rekening gebracht. Koop een ticket na de 10e en je koopt automatisch ook een ticket voor de volgende maand. Dat is wat er staat.
Dus ja, dat kan omdat je ook een abonnement koopt voor de volgende maand.
Op zaterdag 13 april 2024 07:10 schreef derLudolf het volgende: En IC2843 (vervanging voor IC141-Amsterdam- Berlin) is weer uit de dienstregeling verdwenen
Er is een hoop onduidelijkheid over de Pimpel dit weekend. Ik was van plan hem vanaf Hannover te nemen.
Volgens de DB Navigator App rijdt ie gewoon. Op het scherm in de trein stond: "fällt heute aus" en op Hafas staat vanaf Hengelo ineens +75, net als op Zugfinder. De conducteur noemde de trein echter ook niet, toen hij aansluitende treinen noemde in Hannover.
Ben benieuwd of je op basis van wat op het scherm staat je gezeur zou hebt omdat je je niet aan Zugbindung houdt als je via Hamm en Münster zou gaan op basis van die informatie.
Op zondag 14 april 2024 18:29 schreef derLudolf het volgende: Er is een hoop onduidelijkheid over de Pimpel dit weekend. Ik was van plan hem vanaf Hannover te nemen.
Volgens de DB Navigator App rijdt ie gewoon. Op het scherm in de trein stond: "fällt heute aus" en op Hafas staat vanaf Hengelo ineens +75, net als op Zugfinder. De conducteur noemde de trein echter ook niet, toen hij aansluitende treinen noemde in Hannover.
+75 betekent wellicht dat men een trein Amsterdam > Berlijn in Rheine heeft opgeheven, en weer terug naar Amsterdam heeft gestuurd.
[..] +75 betekent wellicht dat men een trein Amsterdam > Berlijn in Rheine heeft opgeheven, en weer terug naar Amsterdam heeft gestuurd.
Volgens Zugfinder heeft IC140 gewoon gereden, max vertraging 5 minuten in Deventer.
Erg verwarrend. Zat in de IC van Hamm naar Münster in een klein stukje eerste klas met verder alleen conducteur en een cateringmedewerker.
Ik kreeg nou niet echt een eenduidig antwoord op wat er zou zijn gebeurd als ze me met Zugbindung voor de IC140 in deze trein hadden gezien. Ze zouden kunnen zien wat er op de schermen heeft gestaan in treinen. In elk geval maak ik wel een foto mocht zo'n situatie zich weer voor doen.
Ik weet niet of ik wel de conducteur zou willen zijn in een trein die op zaterdagavond, met een coupé vol uitgaanspubliek, eens even stil gaat staan in het weiland.
En verder is het natuurlijk volslagen zinloos. Een paar mensen op een kantoor zes hoog die graag een statement willen maken dat ze in alle media kunnen uitmelken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 15 april 2024 13:07 schreef trein2000 het volgende: Wat een totale idiotie. Ik neem aan dat de NS een megaboete krijgt voor deze volstrekt onnodige vertragingen?
Ik vind het volslagen terechte actie. Hij vind alleen op het verkeerde moment plaats. Het is puur symbolisch dat ze het op de dag en tijd van de mishandeling doen. Als ze echt een statement willen maken dan leggen ze het treinverkeer op een doordeweekse dag zowel tijdens de ochtend als avondspits een kwartier stil.
[..] Ik vind het volslagen terechte actie. Hij vind alleen op het verkeerde moment plaats. Het is puur symbolisch dat ze het op de dag en tijd van de mishandeling doen. Als ze echt een statement willen maken dan leggen ze het treinverkeer op een doordeweekse dag zowel tijdens de ochtend als avondspits een kwartier stil.
Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa.
[..] Het is toch volslagen debiel om alle reizigers in heel Nederland te duperen puur om een statement te maken? Doe normaa.
Dat is het niet. Het treinverkeer zou een uur stil moeten staan, en die tijd gebruiken om alle zwartrijders en ander tokkievolk op het schouwpad te pleuren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Nee. Natuurlijk niet. Het is een kleine minderheid, daar ga je toch niet heel treinreizend Nederland voor duperen? Kom zeg.
Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.
[..] Een kleine minderheid die het voor het personeel én de reizigers verpest bedoel je. En de rest van Nederland mag daar gerust eens bewust bij stilstaan.
Onzin. Daar zijn voldoende andere middelen voor. Genoeg schermen, reclameborden en omroepinstallaties. Publieke dienstverlening is geen campagnemiddel dat je naar believen kunt stilleggen omdat je om aandacht verlegen zit. Dat doen die rusjes nooitgenoeg van de vakbonden al te vaak.
De reclamecommercial-opnamen gaan nog even een paar dagen langer duren. Binnenkort een opnamedag in het westelijk havengebied (Amsterdam Westpoort). Mijn vermoeden is dat dit de houtrakpolder betreft, waar men al eerder tv-opnamen gemaakt heeft. Het zijn meerdere TV- en internet-spotjes die tegelijkertijd worden opgenomen. Er zijn op dezelfde dag op meerdere locaties opnamen. Het budget lijkt wel onbeperkt als ik het aantal opnamedagen bij elkaar optel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Het duurde even maar het is dan toch gelukt. En ook de beste oplossing
Jammer dat accutreinstellen zijn afgevallen in de overwegingen. Wat het geworden is, is de oplossing met de minste risico's, maar na de Maaslijn denk ik ook de laatste elektrificatie met het primitieve systeem "volledige bovenleiding".
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende: Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.
quote:
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.
quote:
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten). Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Zutphen - Hengelo is toch wel iets van 40 km, dat is niet niks. Daar moet je ook wat onderstations voor bijbouwen, ook Almelo - Mariënberg kun je niet elektrificeren zonder (een) extra onderstation(s). Juist de aansluitingen voor onderstations zijn lastig te krijgen, heb ik altijd begrepen.
Het is niet niks, eens. Maar het is ook niet van een schaal Maaslijn of Noordelijke Nevenlijnen.
Een tijd geleden was er een quickscan gedaan door ProRail, de kosten van accutreinen op die trajecten zouden zodanig hoog zijn dat het gewoon niet interessant meer is. Gewoon simpele elektrische treinstellen pakken dan beter uit.
quote:
Eerder partiële elektrificatie dan waterstof in elk geval.
Die droom lijkt inmiddels zo ongeveer overal in Europa wel weer te eindigen, zelfs in de regio in Duitsland waar ze al H2-treinen hebben rijden willen ze er niet nog meer.
quote:
Met de elektrificatie van Zutphen - Hengelo gaat er wel een mogelijkheid ontstaan voor goederentreinen (al schijnt de geluidsruimte vol te zitten).
Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?
quote:
Ligt daar geen ATB-EG? Zutphen - Apeldoorn is NG als ik me niet vergis.
Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.
Een tijd geleden was er een quickscan gedaan door ProRail, de kosten van accutreinen op die trajecten zouden zodanig hoog zijn dat het gewoon niet interessant meer is. Gewoon simpele elektrische treinstellen pakken dan beter uit. [..]
Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodig
quote:
Dat is wellicht op te lossen met wat extra geluidsschermen?
Zou kunnen maar men is er nog niet over uit.
quote:
Nee, NG. Op de luchtfoto kun je duidelijk ATB-NG-bakens zien liggen tussen Hengelo en Zutphen.
[..] Het probleem is natuurlijk ook de laadinfrastructuur, met een normale stroomafnemer kun je maar weinig vermogen afnemen, dankzij de lage bovenleidingspanning. Je moet dan naar speciale constructies, en dat is problematisch. Partiële elektrificatie spaart bovenleiding maar je hebt nog steeds onderstations nodig
Het systeem dat Vivarail/GWR heeft ontwikkeld, en dat nu wordt getest op de route West Ealing - Greenford, is wel interessant in dat opzicht. Hier gaat het om snelladers die 2 MW aan vermogen kunnen leveren, de snelladers worden dan weer gevoed door batterijen die langzaam worden opgeladen.
Op maandag 15 april 2024 21:21 schreef James1988 het volgende: Het zijn dan ook twee eindjes van niks en de inzet van accutreinen zou vooral voor méér complexiteit (en dus kosten) zorgen dan wenselijk is in die omgeving.
De noordelijke nevenlijnen en Achterhoek-Rivierenland zijn veel grotere gebieden waar nog geen draad hangt en waar ik volledige elektrificatie ook niet direct verwacht omwille van de kosten. Daar is een combinatie van plaatselijke elektrificatie en de inzet van accutreinen wellicht wel economisch interessant.
Zutphen - Apeldoorn zie ik trouwens ooit nog wel eens geëlektrificeerd worden, dan wordt Hengelo - Zutphen - Apeldoorn een omreisroute voor wanneer Deventer dicht is. (En er ATB-EG of ETCS ligt.)
Ook voor Arnhem-Winterswijk is een volledige electrificatie nog steeds de meest voordelige keuze vanwege de kwartiersdienst en de bovenleiding tussen Arnhem en Zevenaar. Bovendien kun je ook nieuwe stations openen als Arnhem Pleij, Zevenaar Oost en Doetinchem Osseld zonder dat er ingeboet wordt op de reistijd. Met de huidige dieseltreinen is het onmogelijk. Met elektrische treinen moet het lukken.
Als je Zevenaar-Winterswijk onder de draad heb, kun je gelijk Apeldoorn-Winterswijk en Tiel-Elst meepakken.
Voordeel is gelijk dat je straks het materieelpark kan delen met de Valleilijn die dan onder de Gelderse Nevenlijnen kan vallen, in plaats van dat de Valleilijn als een losse lijn wordt geëxploiteerd.
Noordelijke Nevenlijnen wordt een wat ander verhaal omdat er op Groningen-Europapark na geen enkele lijn geëlektrificeerd is en je Bovendien zit met de lijn naar Weener.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op Europapark hangt boven de Arrivasporen geen waslijn. Best wel zonde eigenlijk.
Voor de lijnen naar Harlingen en Stavoren zal er in de toekomst onder draad vertrokken worden door de WINK waarbij de bovenleiding doorgetrokken wordt tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Richting Groningen zou je in theorie hetzelfde kunnen doen tot Brug over de Greuns, mits de huidige onderstations dat toelaten.
Op de rest van de trajecten zou je stukken met 25 kV bovenleiding kunnen hebben. Dat zou imo meer voordelen opleveren dan 1.800 V
Tot hoe ver kun je vanuit Leer de waslijn trekken bijvoorbeeld? Om de hoeveel kilometer moet je een onderstation hebben bij 15kV? Met 15kV heb je een bak meer vermogen om op te laden.
Op dinsdag 16 april 2024 20:20 schreef derLudolf het volgende: Tot hoe ver kun je vanuit Leer de waslijn trekken bijvoorbeeld? Om de hoeveel kilometer moet je een onderstation hebben bij 15kV? Met 15kV heb je een bak meer vermogen om op te laden.
Je hebt denk ik hooguit 1 onderstation aan Duitse zijde nodig.
Daarom opteer ik aan NL-zijde ook voor 25 kV. Je hebt veel minder onderstations nodig. Wel moet je dan nog maatregelen nemen om wat andere bijkomende problemen op te lossen.
Voor de lijnen naar Harlingen en Stavoren zal er in de toekomst onder draad vertrokken worden door de WINK waarbij de bovenleiding doorgetrokken wordt tot de brug over het Van Harinxmakanaal. Richting Groningen zou je in theorie hetzelfde kunnen doen tot Brug over de Greuns, mits de huidige onderstations dat toelaten.
Op de rest van de trajecten zou je stukken met 25 kV bovenleiding kunnen hebben. Dat zou imo meer voordelen opleveren dan 1.800 V
Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren. In de huidige tijd van netcongestie weet ik niet of je eenvoudiger aan een 150 kV-aansluiting dan aan een 10 kV-aansluiting komt.
[..] Daar is weleens onderzoek naar gedaan, 25 kV was toen geen optie voor zover ik me kan herinneren.
Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen.
[..] Als landelijke ombouw ja. Mede vanwege uitdagingen in bestaande infrastructuur en ombouw van treinen. Een bicourante trein is nog altijd goedkoper dan een diesel- of batterijtrein. Vandaar ook dat je in Frankrijk ook 25 kv-eilanden in 1500 voltland ziet. Dat is puur en alleen om zo goedkoop mogelijk van diesels af te komen.
Er is ook specifiek onderzoek gedaan naar de Noordelijke lijnen, toen 25 kV voorbereid bouwen (met als doel landelijke uitrol) al was verlaten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dat zou een interessante situatie in Leeuwarden veroorzaken.
Twee spanningssluizen ergens in de splitsing na het Van Harinxmakanaal?
Het ding met elektrificatie is dat volgens mij vooral de bovenleiding veel geld kost. Dat je vervolgens voor 25 kV misschien met één onderstation (zonder redundantie) uit kunt, en er voor 1500 V een paar meer nodig hebt (maar weel redundant bent), maakt voor de totale kosten naar mijn idee niet enorm veel uit.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe