boriq | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:05 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
boriq | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:05 |
Ondanks dat de frontseinen niet branden, wel een toepasselijk plaatje vanaf de Zuidas | |
James1988 | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:12 |
Heb ik de lapo, heb ik het niet eens door ![]() | |
Kansenjongere | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:12 |
Weet iemand of er een maximum aantal keren is dat je tussentijds bij NS kunt uit- en weer inchecken op hetzelfde station (elke keer netjes met minder dan 35 minuten ertussen en even uitgaande van gewoon vol tarief reizen om geen rekening te houden met tariefwisselingen) met behoud van langeafstandskorting? (Met andere woorden: wordt het aantal transacties op enig moment te hoog voor NS om gelijktijdig bij te houden?) | |
dcm360 | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:17 |
Je hebt in principe altijd alleen de laatste transactie nodig. Daaruit kan bepaald worden wat er moet gebeuren bij in- of uitchecken. | |
Kansenjongere | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:20 |
Op het moment dat ik in A incheck, in B uitcheck, weer incheck (en die 2 handelingen X keer herhaal) en tenslotte in C uitcheck, dan is voor de juiste prijsbepaling van B naar C toch ook het aantal tariefeenheden tussen A en B nodig? | |
dcm360 | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:22 |
Dat lijkt me te ondervangen door in iedere transactie het totaal aantal afgelegde tariefeenheden op te slaan (en niet het aantal tov de vorige transactie). | |
PandaDrop | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:24 |
Wanneer komt de spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam? ![]() Bij Delft is men al bezig om de spoortunnel te verdubbelen. | |
Peterselieman | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:25 |
Tussen Delft-Zuid en Schiedam is de kans dat er ooit spoorverdubbeling plaats gaat vinden vrijwel nihil. Tussen Delft-Zuid en Rijswijk duurt het nog enkele jaren | |
boriq | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:27 |
Volgens Prorail is Delft-Zuid -> Rijswijk nu gepland voor 2023, al was op 30 mei 2016 de goedkeuring nog niet gerealiseerd volgens datzelfde document. | |
Kansenjongere | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:28 |
Dat is het ook zeker, ik ben alleen benieuwd of men hier rekening mee heeft gehouden. | |
James1988 | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:29 |
2023? Pardon? | |
PandaDrop | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:30 |
Dus de dubbele spoortunnel komt er voor niets? Ik heb juni aan een werknemer van Crommelijn gevraagd wanneer de spoorverdubbeling plaatsvind. Hij gaf als antwoord dat de tunnel als ruwbouw word geleverd en Prorail mag zelf weten wanneer de tunnel in gebruik wordt genomen. ![]() Beetje het verhaal als metrostation Lombardijen. ![]() | |
boriq | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:30 |
klik hier voor pdf en dan op de eerste pagina | |
bork | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:32 |
Even ventileren wat Frankrijk een kuttreinenland is. Lak aan alles aan de reiziger vooral, 4 dagen Nice, 2 treinen opgeheven, 3 treinen te laat waardoor overstap gemist en 1 trein op tijd! En dan alle perons bomvol toeristen maar alles in het Frans, gelukkig kom ik er maar 1 keer in de 15 jaar en dan weet ik nog altijd spoor en opgeheven in het Frans. Dus dan sta je daar voor jan lul je medemens te helpen, over 20 jaar proberen het weer een keer. Dan zeg ik nog niks over het ontbijt, de bussen in Nice en de puinzooi, derde wereldland in opkomst! | |
PandaDrop | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:33 |
Handige planning. Nu is het maar de vraag hoe men de perrons tot 2023 worden gebruikt. ![]() Twee gaan van een naar Hoek van Holland en twee gaan van en naar Delft. Hoek van Holland word overgedragen aan RET. | |
PandaDrop | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:35 |
Fransen zijn eigenwijs net als de Belgen. Ze weigeren Engels (of Nederlands) te praten. | |
boriq | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:36 |
Volgens mij gaan in Schiedam alle metro's over de bestaande metroperrons rijden en gaan die twee naar Hoek van Holland weer aangesloten worden op het spoor naar Delft, weet dit alleen niet 100% zeker. | |
Peterselieman | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:39 |
Ze zijn nog steeds aangesloten op het spoor naar Delft, maar het klopt wat je zegt over de metrosporen. Wel blijft er een verbinding tussen het spoor van ProRail en de Hoekse Lijn voor cargo's | |
PandaDrop | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:39 |
Maar dat blijft de flessenhals tot 2023. ![]() Maar als dat het plan is moeten de dubbele spoortunnel in Delft ook op deze manier aangesloten worden. ![]() | |
James1988 | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:40 |
Er blijft wel een aansluiting ivm het goederenvervoer. | |
Peterselieman | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:42 |
Het stuk tussen Delft-Zuid en Schiedam Centrum is vrij kort en kent geen stations. Door alle spoorverdubbelingen er omheen is een prima dienstregeling te maken zonder dat treinen elkaar al te veel in de weg zitten | |
PandaDrop | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:46 |
Lol, treinsporen tussen twee snelwegen in, dit kan alleen in Amsterdam. In Amsterdam-Noord doen ze dit volgens mij ook bij de Amsterdamse metro. ![]() | |
boriq | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:47 |
Op pagina 42 in dit document van de gemeente Schiedam is inderdaad te vinden dat de nieuwe metrosporen richting Hoek van Holland tussen het huidige keerspoor van de metro en de trein sporen komen te liggen, wat ook al een beetje zichtbaar is op google maps. Het goederenspoor (560m) komt iets noordelijker te liggen dan het huidige spoor naar Hoek van Holland. | |
b2py | woensdag 10 augustus 2016 @ 20:55 |
Voor Rijswijk - Delft Zuid is recent het Tracébesluit getekend meen ik te herinneren. Voor Delft Zuid - Schiedam is nog geen geld, eveneens niet voor het aanpassen van de sporen van Schiedam naar Rotterdam om het gestroomlijnder te laten verlopen. Grote kans dat daar komende jaren nog geen gebruik van gemaakt wordt, de lobby voor geld loopt overigens wel om dat aan te gaan pakken. | |
Peterselieman | woensdag 10 augustus 2016 @ 21:03 |
nee hoor. Voorbeeldje in Antioch (California) in de Verenigde Staten En in Istanbul ligt een busbaan in het midden van een drukke verkeersader door de stad, dus uniek is het allemaal niet. | |
b2py | woensdag 10 augustus 2016 @ 21:05 |
Ja? Ook vier heavy rail, twee light rail en een light rail opstelterrein en twee beweegbare bruggen? | |
boriq | woensdag 10 augustus 2016 @ 21:05 |
Santa Fe natuurlijk ook denk ik net aan ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 10 augustus 2016 @ 21:07 |
Er komt niet eens stoom uit dat ding, staat gewoon uit ![]() (Of ik zie het mobiel gewoon niet goed) | |
Peterselieman | woensdag 10 augustus 2016 @ 21:07 |
Dat niet. Dat maakt de Amsterdamse situatie uniek, niet dat er sporen tussen de gedeelten van de snelweg lopen | |
boriq | woensdag 10 augustus 2016 @ 21:09 |
Komt zeker wel stoom uit ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 10 augustus 2016 @ 22:30 |
Deze trein heb ik vandaag in Sittard ook gezien! Reed rond half 1 vanuit Roermond richting het station in Sittard, ook met die graffiti voorop. Ik vroeg me al af wat dat ding in Zuid-Limburg te zoeken had ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2016 22:34:58 ] | |
PandaDrop | woensdag 10 augustus 2016 @ 22:54 |
De bouw is volgens al begonnen. Althans bij de viaducten. ![]() http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.01763/4.34714 | |
Tentrits | woensdag 10 augustus 2016 @ 22:55 |
Ook ik ben weleens met de trein geweest. | |
PandaDrop | woensdag 10 augustus 2016 @ 23:08 |
Oh, ik ook. ![]() Stoomtrein van ZLSM. | |
Prins_Pils | donderdag 11 augustus 2016 @ 00:07 |
Wil je erover praten? | |
Tentrits | donderdag 11 augustus 2016 @ 00:11 |
Nou.. Eén van die keren stond ik op Utrecht Centraal in de spits. De trein zat overvol, zowel in de gangpaden als bij de tussenstukken bij de deuren. Op zeker moment werd omgeroepen dat er echt mensen uit moesten stappen anders ging de trein niet rijden. Dus ik ging met m'n goede fatsoen uitstappen, ongeveer als enige, waarna de deuren sloten en de trein weg reed. ![]() | |
Tochjo | donderdag 11 augustus 2016 @ 08:48 |
In mijn ervaring is het aantal transacties niet het bezwaar, maar de tijd. Tot zes uur na de eerste check-in wordt het als één reis gezien, maar een check-in nadat er minstens zes uur verstreken is sinds de eerste check-in telt als een nieuwe reis. | |
#ANONIEM | donderdag 11 augustus 2016 @ 09:03 |
De OV-chipkaart kan toch maar max. 20 gebeurtenissen (check-in, check-uit, opladen) onthouden? | |
Kansenjongere | donderdag 11 augustus 2016 @ 10:04 |
Op zoiets hoopte ik inderdaad, al gaat dat niet werken als elke keer het totale aantal tariefeenheden wordt weggeschreven zoals dcm360 opperde. Ik was benieuwd of het na 1 september door maar vaak genoeg uit en in te checken wel mogelijk zal zijn om een nieuwe reis te starten in de daluren in plaats van noodgedwongen verder te moeten reizen tegen vol tarief. | |
Goverman | donderdag 11 augustus 2016 @ 10:39 |
Nee, het tracébesluit is nog niet vastgesteld. Dat gaat later dit jaar wel gebeuren. Realisatie is voorzien in de periode 2017-2023, inclusief de nodige wisselaanpassingen tussen Schiedam en Rotterdam CS. Precieze details ken ik niet, omdat het niet een van mijn projecten is ![]() | |
_serial_ | donderdag 11 augustus 2016 @ 11:43 |
Wat is precies je doel ? | |
Kansenjongere | donderdag 11 augustus 2016 @ 11:47 |
Voorkomen dat ik bij reizen A - B - C 67 procent te veel moet betalen voor traject B-C omdat A-B dat binnen mijn afgekochte traject valt in de spits plaatsvond. | |
boriq | donderdag 11 augustus 2016 @ 11:58 |
Als ik met een Hema/Blokker kaartje met de ICd wil reizen tussen Schiphol en Rotterdam, kan ik dan op mijn reguliere OV-chipkaart de toeslag laden bij zo'n zuil zodat deze alleen de ¤2,40 afschrijft? | |
_serial_ | donderdag 11 augustus 2016 @ 12:22 |
Volgens mij moet je een geldige incheck hebben voordat die paal werkt. | |
b2py | donderdag 11 augustus 2016 @ 12:52 |
Ja | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 augustus 2016 @ 15:13 |
Een van de nieuwe aanwinsten, met geluid natuurlijk: ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2016 @ 15:31 |
Voor de show of om echt mee te rijden? ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 augustus 2016 @ 15:35 |
Echt om mee te rijden! De treinkamer begint gestalte te krijgen. Straks 24 vierkante meter en ik denk dat ik echt precies niets aan landschappen ga doen. Gewoon. VEEL. TREINEN. | |
_JdM_ | donderdag 11 augustus 2016 @ 16:47 |
Veel trein.... 6 van deze locs + kilometers aan goederenwagens moet wel lukken toch? | |
James1988 | donderdag 11 augustus 2016 @ 20:26 |
NS heeft een nieuwe actie, Avond Vrij. Voor ¤ 9 kun je een dag 's avonds (na 18:30) onbeperkt reizen, als je een NS-abonnement hebt zelfs in de 1e klas. Te koop t/m 8 september, reizen kan t/m 8 december. Met abo: https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/avond-vrij-1e-klas Zonder abo: https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/avond-vrij [ Bericht 13% gewijzigd door James1988 op 11-08-2016 21:53:16 ] | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 augustus 2016 @ 20:30 |
9 per dag? Dat is een duur jaartrajectabonnement..... | |
b2py | donderdag 11 augustus 2016 @ 21:48 |
Pittig duur idd... | |
James1988 | donderdag 11 augustus 2016 @ 21:52 |
Het is geen abonnement, maar een dagkaart. 1x 9 euro dus. | |
Kansenjongere | donderdag 11 augustus 2016 @ 21:53 |
Een dagdeelkaart dan eerder, want pas na 18:30 geldig. | |
b2py | donderdag 11 augustus 2016 @ 21:54 |
Vind het nogal wat voor een avondje reizen | |
Dr_Flash | donderdag 11 augustus 2016 @ 21:57 |
Jij vindt alles duur sinds je je SOV in moest leveren ![]() | |
James1988 | donderdag 11 augustus 2016 @ 21:58 |
Een retourtje Amsterdam Amstel - Utrecht (bijvoorbeeld om naar een theatervoorstelling te gaan) kost ¤ 13 in tweede klas of ¤ 22,20 in eerste klas, dus dan is ¤ 9 best goedkoop. | |
dcm360 | donderdag 11 augustus 2016 @ 22:02 |
Mja, vrij regelmatig betaal ik ook wel meer dan dat als ik op een avond een paar uur in zit, en dat dan nog met korting ook. | |
b2py | donderdag 11 augustus 2016 @ 22:07 |
Betaal nu al een paar dagen retourtjes Hillywood Sportpark - Utrecht vol tarief ![]() | |
bork | donderdag 11 augustus 2016 @ 22:48 |
gewoon gepikt van FB bij de DB gewoon omdat ik deze heel mooi vind.![]() Der Trans-Europ-Express "Prinz Eugen" auf der Fahrt von Bremen und Wien um 1975. [ Bericht 42% gewijzigd door bork op 11-08-2016 23:07:35 ] | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 augustus 2016 @ 00:39 |
Dat snapt m'n kut. Maar ik vergelijk net met de prijs van het uitgebreidste abonnement en er is maar weinig verschil, vind ik nogal wat voor een kaartje met dit soort beperkingen. | |
dennistd | vrijdag 12 augustus 2016 @ 02:48 |
In Amersfoort staan nu ook Connexxion-'poortjes' zag ik afgelopen weekend:![]() | |
Salatrel | vrijdag 12 augustus 2016 @ 07:33 |
de stickers deze poortjes zijn nog niet in gebruik check in bij de paaltjes waren te moeilijk voor de reiziger | |
boriq | vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:38 |
NS wil af van de tweede HC op DDZ-6via de gelderlander en de andere kranten van wegener | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:41 |
Als het op VIRM6 kan, waarom dan niet op DDZ6. | |
b2py | vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:15 |
Dat dus, en meer dan terecht overigens. | |
desbarts | vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:23 |
Verdomme. Ik kom even een half jaar niet in Harderwijk en er staat al een heel nieuw stationsgebouw die alleen nog van binnen afgewerkt moet worden + een nieuwe spoortunnel die al bijna af is. | |
Anne | vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:25 |
Dan zijn ze een stuk sneller dan Arnhem. | |
ReisT | vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:53 |
Ja, leg de schuld maar weer bij de reiziger... De poortjes eindelijk eens in gebruik nemen is te moeilijk voor de vervoerders. | |
Salatrel | vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:50 |
definitieve ingebruikname zal vooraf gegaan worden door een testfase evaluatieproces ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:52 |
Van elk poortje op elk station opnieuw uiteraard ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:02 |
En Blinden en slechtzienden mogen alleen via Connexxion eruit... Jezus dit slaat toch als kut op dirk, dit is toch er voor gemaakt om een klachtenlijn te openen... | |
ReisT | vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:05 |
dat gebeurt dus steeds maar niet. Die krengen zijn een jaar geleden geplaatst... | |
JDude | vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:06 |
![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:31 |
Mits de slechtziendenstreep bij het omchecken voorbij komt... | |
hm. | vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:40 |
Nu kun je dus weer met zijn allen in de rij bij de omcheck-paaltjes-contraptie op het perron ![]() Voorheen kon je ook boven tijdens het overstappen uit- en inchecken in de loop van spoor 4 naar 1 of 2. En die paaltjes voor de poortjes is natuurlijk helemaal ![]() ![]() ![]() | |
biertapper | vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:41 |
| |
Salatrel | vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:14 |
omdat het destijds bij virm om een 'tijdelijke' maatregel ging ivm tekort personeel. in het akkoordje toentertijd stond echter geen einddatum dus tijdelijk werd definitief. in akkoordje stond echter wel specifiek virm vermeld. dat is althans een verhaal dat ik in de wandelkamer/koffiekamer gehoord heb | |
Prins_Pils | vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:16 |
Dan nemen ze toch gewoon langere mensen in dienst? ![]() (sorry, die was te makkelijk ![]() | |
desbarts | vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:44 |
Storing op de zuidas. Veel treinen worden nu omgeleid via cs | |
Darkwing_Duck | vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:58 |
![]() | |
desbarts | vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:00 |
Eerste keer dat ik in een trein zit die door amsterdam cs rijdt zonder te stoppen trouwens. | |
Prins_Pils | vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:09 |
Vreemd is dat he? Ik heb dat wel vaker gedaan in de tijd dat de Pimpel naar Schiphol reed als er een verstoring op de Zuidas was. | |
Laptop. | vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:15 |
We zullen zien. Zit nu zelf in een trein die normaal via de zuidtak gaat | |
hm. | vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:30 |
Plaatjes? Plaatjes! Afgelopen woensdag was het tijd voor een pretrondje en tevens tijd om wat Nederlandse spoorlijntjes te bezoeken waar ik nog (bijna) nooit geweest was.
![]() Een Valleilijn Protos komt binnen op station Ede Centrum. ![]() DM90 staat vertrekgereed in Zwolle voor Enschede. ![]() De kapconstructie van station Hengelo, het zonnige weer was vertrokken en regen kwam nu met bakken uit de lucht. Door vertraging zat het geplande ommetje naar Oldenzaal er niet meer in. ![]() Op weg naar Wierden: een stammetje DDAR met loc 1762 achterop. ![]() Zeer tijdelijke line-up naast de kap van Hengelo: Twents (Syntus) Lint en NS DM90. De regen trok weer weg. ![]() Voor deze Lint het eindpunt: Zutphen, waar het zonnetje wel scheen. ![]() In Zutphen was een grote verscheidenheid aan treinen te zien, waaronder ook deze DDARm DDZ NID. ![]() Lint en GTW naast elkaar in Zuthphen. ![]() De GTW die mij naar Winterswijk zou spurten. ![]() En verder naar Arnhem, met het overbemeten stationsgebouw van Winterswijk op de achtergrond, en tevens de dreigende wolkenlucht. ![]() Op het witte station Arnhem Centraal komt zo'n GTW toch wat beter uit de verf. Op naar Tiel. De controleur ter hoogte van Kesteren keek wel een beetje vreemd op dat ik al in Zutphen was ingecheckt bij Arriva. ![]() Station Tiel, vreemde perronindeling als je het mij vraagt. En ik zal jullie de vreselijk ranzige SLT onthouden ![]() ![]() Aanstormende SLT in Geldermalsen. ![]() Doorkijkje naar voren met langsrijdende Koploper. De meester was nog even een bakkie halen in de kiosk. ![]() Dag Virm, tot de volgende keer. ![]() Er zijn nu in ieder geval genoeg sluitseinen voor de komende topics ![]() | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:32 |
als je in Amsterdam Zuid moet zijn is dat rete irritant . Sta je op Schiphol waar je geen kant uit kan bij treinstoring, terwijl je vanaf CS nog genoeg alternatieven hebt | |
Laptop. | vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:46 |
We gaan dus via Amsterdam Centraal | |
Prins_Pils | vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:13 |
Tjeintjes ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 13 augustus 2016 @ 01:01 |
tof die bovenste ![]() | |
Prins_Pils | zaterdag 13 augustus 2016 @ 01:11 |
Dank! Die is precies geworden zoals ik hem vantevoren bedacht had, zelfs het vliegje bleef lang genoeg op de bloem zitten ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 augustus 2016 @ 08:08 |
Oh jah, afgelopen maandag was ik in het Illinois Railway Museum dus. Wat verbazingwekkend genoeg eigenlijk voornamelijk over de zogenaamde Interurban Railways ging ( https://en.wikipedia.org/wiki/Interurban ). Maar hier enkele plaatjes. Dit is een locomotiefje met een vermogen van zo'n 10.000PK. Aangedreven door gasturbines. De gasturbines worden aangezwengeld door een 850PK zware dieselmotor en de gasturbines wekken dan weer elektriciteit op: ![]() Hier nog iets meer uitleg: ![]() Na heel veel werk ziet zo'n voorste er uiteindelijk uit als zo'n achterste: ![]() Passagiers werden in de VS lange tijd in weelderige luxe vervoerd over de lange afstanden: ![]() Dit heb ik altijd zo'n mooie loc gevonden: ![]() Rijdt op het ietwat afwijkende 11.000V AC, wat hier en daar nog steeds op de draad staat maar ook op plekken al vervangen is door 25KV. Prins Friso stond er ook: ![]() Dit is een van die beroemde Interurbains, er werd, helemaal voor dit tijd, hoogfrequent vervoer (soms wel ieder kwartier of iedere 20 minuten) mee uitgevoerd. Bijna alles reed op 600V DC trolleybovenleiding, maar in het museum zijn ook diverse objecten die liever 1000V of 1500V lusten. Tevens waren er een aantal waar behalve een trolleystok ook een gewone pantograaf én een 3e railschoen op gemonteerd waren, zodat het op bepaalde plekken makkelijk overschakelen was naar een ander systeem zonder te hoeven verwisselen van materieel: ![]() Oud en nieuw, een redelijke nieuwe metro uit Chicago links en een oudere rechts: ![]() Een recente aanwinst. Dit soort materieel rijdt nog steeds (half-)uursdiensten op de Metra en Centra lijnen die vanuit Chicago tot in Indiana en Wisconsin forenzen heen en weer brengen: ![]() Met deze leuke unit hebben we nog een ritje gemaakt: ![]() Treinennerdhumor: ![]() Er was er ook nog een met No Humping maar die heb ik nog niet gevonden ![]() Groetjes, den eindelijk weer thuisverblijvende deadlock | |
greavy | zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:14 |
![]() Raad eens wat hier gedaan is | |
Prins_Pils | zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:15 |
Bruut spul wel ![]() | |
dennistd | zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:41 |
Ik gok gesnoeid? ![]() | |
b2py | zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:00 |
Toffe foto's allemaal! ![]() | |
greavy | zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:20 |
uiteraard. Met 3 man aan de bak hier. | |
hm. | zaterdag 13 augustus 2016 @ 17:44 |
Mooie foto's hoor ![]() Op Koblenz Hbf staat de RE naar Trier en Luxemburg gereed. Deze trein wordt gezamenlijk gereden door de Luxemburgse CFL en de Deutsche Bahn, met twee verschillende materieelsoorten. Het Luxemburgse stel is dubbeldeks, het Duitse treinstel erachter is enkeldeks. In Trier wordt de trein gesplitst naar Mannheim (DB) en Luxemburg (CFL). ![]() | |
DatIsJammurZeg | zaterdag 13 augustus 2016 @ 18:09 |
Misschien een domme vraag, maar om machinist te worden heb je geen rijbewijs nodig? https://werkenbijns.nl/vacatures/machinist-nijmegen/ | |
dennistd | zaterdag 13 augustus 2016 @ 18:20 |
Volgens mij niet nee | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 13 augustus 2016 @ 18:37 |
Inderdaad. Je moet naar de standplaats kunnen komen zonder OV, maar hoe je dat doet, mag je zelf weten. | |
Dr_Flash | zaterdag 13 augustus 2016 @ 19:27 |
Jungle Buster Greavy aan het werk geweest? ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 13 augustus 2016 @ 19:35 |
Er rijdt hier eoa mongol langs met een leegmat DDAR die om de beurt op de hoge en de lage tyfoon hangt ![]() ![]() | |
Prins_Pils | zaterdag 13 augustus 2016 @ 19:55 |
Niks gemerkt ![]() | |
Salatrel | zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:08 |
voor je machinistenvergunning doe je zowel een theorie als praktijk examen dus nee je hebt er geen rijbewijs voor nodig ![]() | |
James1988 | zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:42 |
Zolang je maar op tijd op je standplaats kunt zijn zal het de vervoerder aan hun aars jeuken hoe je dat doet. Dat neemt niet weg dat een auto handig kan zijn, als je bij een goederenboer zou solliciteren kan het best zo zijn dat je standplaats de Maasvlakte wordt. ![]() Over goederen gesproken: ik heb de Vectron Advance gekocht, een stuk DLC voor Train Simulator. Wat een brute loc is dat ![]() Wegrijden was wel even een gedoe, je moet wat meer doen dan hem in vooruit zetten en tractie geven ![]() | |
hemarookworst | zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:44 |
Ik zag ooit een vacature voor trambestuurder bij de RET. Daar heb je wel rijbewijs voor nodig. Ook nodig als metrobestuurder? | |
James1988 | zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:49 |
De tram is een wegvoertuig en dus heeft de bestuurder ook te maken met de Wegenverkeerswet. Door een rijbewijs te eisen voorkomt RET dat ze iemand ook nog eens een opleiding moeten geven voor de verkeersregels. Metro weet ik niet zeker. In principe rijdt dat ding geheel op een eigen baan (metro ondergronds, sneltram bovengronds) en heb je niks te maken met ander wegverkeer. | |
Prins_Pils | zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:49 |
Als metrobestuurder heb je niets met wegverkeer te maken dus dat lijkt me niet. Hoewel, je hebt wel sneltramstukken op de lijnen.. | |
James1988 | zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:52 |
Ik zag deze vacature voor metrobestuurder vlootservices: http://www.werkenbijderet(...)es-metro-815677.html RET eist hiervoor een rijbewijs. | |
b2py | zaterdag 13 augustus 2016 @ 21:27 |
Is dat niet vanwege deels sneltram ofzo? | |
James1988 | zaterdag 13 augustus 2016 @ 21:30 |
Misschien? Ik ben niet heel erg bekend met de Rotterdamse metro, rijdt die sneltram niet overal over z'n eigen baan? | |
hemarookworst | zaterdag 13 augustus 2016 @ 21:32 |
Die sneltram rijdt overal over z'n eigen baan ja. | |
James1988 | zaterdag 13 augustus 2016 @ 21:34 |
Van Wikipedia:Misschien heeft dat er iets mee te maken. | |
b2py | zaterdag 13 augustus 2016 @ 21:38 |
Het gaat er vooral om dat er gelijkvloerse kruising zijn, daarom is het een sneltram. Een metro is louter ongelijkvloers met ander verkeer | |
greavy | zaterdag 13 augustus 2016 @ 22:50 |
Uiteraard. Stond totaan de overweg even hoog als voorbij het gesnoeide deel. Echt, zijn gewoon 25 minuten bezig geweest ![]() | |
James1988 | zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:15 |
Geen bezoek gehad van de spopo omdat je vlak naast het spoor bezig was? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:16 |
Zo'n tuinteam heb ik hier nodig ![]() | |
dennistd | zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:18 |
Het is Duitsland he.. | |
greavy | zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:25 |
Nee, tuurlijk niet. Had je dat verwacht in Duitsland? | |
Peter | zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:55 |
De Erasmuslijn (randstadrail) heeft ook gelijkvloerse spoorwegovergangen, dus is dan ook een tram? | |
Salatrel | zondag 14 augustus 2016 @ 00:16 |
nee naar ommoord en zevenkamp ter hoogte van station rotterdam alexander liggen sowieso al gelijkvloerse kruisingen | |
greavy | zondag 14 augustus 2016 @ 09:03 |
Sneltram, ja. | |
ziggyziggyziggy | zondag 14 augustus 2016 @ 09:16 |
Ja, dat had ik met de Class 90 ook. Heel A4'tje vol instructies om dat ding aan de praat te krijgen. ![]() | |
b2py | zondag 14 augustus 2016 @ 09:18 |
Hoezo nee? Ik geef louter de voorwaarden aan voor metro? | |
greavy | zondag 14 augustus 2016 @ 09:25 |
Vrijdagavond na het werk nog even als een speer naar Zeeland gereden, maar vanwege de zonstand was ik in Brabant geëindigd. Het Blokkendoos-stel van het Spoorwegmuseum zou, na een reparatie bij de SGB, weer opgehaald worden uit Goes en naar Leidschendam overgebracht worden. Omdat de 1312 al enige tijd niet gereden had, was er gekozen om bij NSR een 1700 te regelen voor dit transport. Geheel volgens plan is het transport onderweg, en nadert hier Bergen op Zoom. | |
Salatrel | zondag 14 augustus 2016 @ 09:51 |
voorwaarden van wie? dat ding is gewoon een metro en geen ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 14 augustus 2016 @ 10:01 |
Is "metro" überhaupt een categorie in de Nederlandse wetgeving? (In Duitsland zijn metro's bijvoorbeeld juridisch gezien "trams") | |
greavy | zondag 14 augustus 2016 @ 10:20 |
13 Augustus 2016 - Op 13 augustus werd er een tripje gemaakt richting Duitsland. Ook werd er bij de Hambachbahn gestopt voor de treinen op deze lijn. Op hoge freqentie passeren hier treinen beladen met bruinkolen vanuit de mijn naar de kolencentrale van RWE. De lijn kent een geheel eigen infra, PVR, locomotieven en wagens. Deze locomotieven rijden op 6,6kV, zijn veel breder als het normale spoormaterieel. De locomotieven zijn éénrichtingslocomotievn: Er zit maar één kant een cabine, en rijden daardoor vrijwel altijd via lussen naar de laad- en losplekken. De wagens zijn ook breder en kunnen 100 ton lading vervoeren. De baanvaksnelheid is 60 km/h, maar er werd hier niet echt hard gereden, zeker geen 40 km/h. Tijdens het laadproces wordt de stroomafnemer aan de bovenzijde naar beneden gedaan, en gaat er een stroomafnemer aan de zijkant omhoog, zodat er tussen de draad door geladen kan worden. Hier passeert de blauwe 504 met 14 beladen wagens met bruinkolen. De locomotief trekt hier 1400 ton lading, en met wagens bijna 1900 ton. 13 Augustus 2016 - De oudste type elektrische locomotieven bij de RWE zijn groen geschilderd, en hebben 2 stroomafnemers op het dak.. Hiervan zijn er al diverse afgevoerd. Hier passeert de trein bij Buir met circa 1400 ton bruinkolen richting de RWE centrale. | |
Dr_Flash | zondag 14 augustus 2016 @ 10:33 |
Leuk, oud en nieuw naast elkaar qua energie ![]() | |
Peterselieman | zondag 14 augustus 2016 @ 12:06 |
Leuk, greavy ![]() | |
ReisT | zondag 14 augustus 2016 @ 12:28 |
Er was in Nederland een aparte wet voor (metroreglement) met hele strikte regels waaronder de bepaling dat een 'stadsspoorweg' (de juridische term voor metro) geen overwegen mocht hebben. Was, want sinds vorig jaar is er een nieuwe wet waarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen metro en tram, alles valt nu onder de noemer 'lokale spoorweg'. | |
greavy | zondag 14 augustus 2016 @ 12:41 |
Hmm. NMBS is weer onderweg met 14 I6/I10-rijtuigen naar de Watergraafsmeer vanuit België, ter versterking van de Benelux. Edit: Zijn er maar 7 rijtuigen geworden. [ Bericht 17% gewijzigd door greavy op 14-08-2016 12:55:31 ] | |
greavy | zondag 14 augustus 2016 @ 14:06 |
Gister kwam ik ook nog uit bij Kaarst. Normaal is het daar vrij druk met goederentreinen, maar door werkzaamheden elders hebben wij er welgeteld één gezien in drie uurtjes. Wel gelijk één die steeds zeldzamer wordt: Een Ludmilla! 13 Augustus 2016 - Bij Kaarst (D) passeert een oudgediende, de 232 117, met een lege staaltrein richting Neuss. Voor de oplettende kijker: Hier was Greavy Snoeiwerken B.V. nog actief geweest. | |
Dr_Flash | zondag 14 augustus 2016 @ 15:20 |
En Greavy Hoogwerker- en Ladderverhuur ook? | |
greavy | zondag 14 augustus 2016 @ 15:40 |
De foto is uiteraard vanaf de ladder gemaakt ja ![]() | |
dennistd | zondag 14 augustus 2016 @ 18:55 |
Ik had je bijna niet herkend met je nieuwe UI ![]() | |
dennistd | zondag 14 augustus 2016 @ 18:57 |
Ik denk dat dit snoeibedrijf ook in zijn thuishaven aan het werk moet: | |
Dr_Flash | zondag 14 augustus 2016 @ 19:17 |
Hier is het meer tijd voor een rondje napalm ![]() | |
greavy | zondag 14 augustus 2016 @ 19:19 |
Klopt ... Of er moeten gewoon meer treinen gaan rijden ![]() Maar er rijdt in het weekend toch niks, dus dan heb ik er weinig aan. Als ze een keer op een zaterdag/zondag willen komen (evt met excursietrein), zou ik best wel willen helpen met snoeien ![]() | |
Dr_Flash | zondag 14 augustus 2016 @ 22:53 |
Nja, een succes was het niet he. | |
dennistd | zondag 14 augustus 2016 @ 23:55 |
Voor wie nog eens een echte Nederlandse trein in huis wil hebben:![]() http://www.ikonictoys.nl/(...)uten-treinenset.html En voor James: ze hebben ook Alstom | |
DeaDLocK2K | maandag 15 augustus 2016 @ 00:23 |
Tweakers.net maakt wel echt een leuke happening van die Tweakers Express als ik het zo lees. Ben benieuwd of het in de praktijk ook waargemaakt wordt ![]() | |
James1988 | maandag 15 augustus 2016 @ 00:48 |
Het is de derde keer dat de Tweakers Express gaat rijden, dus ze doen iets goed. ![]() | |
RichardHammond | maandag 15 augustus 2016 @ 03:24 |
Om in te haken op Rotterdam, daar had het een en ander ook te maken met subsidie vanuit de overheid voor het aanleggen van de metro-/sneltramlijnen. Een vraag van mijn kant. Momenteel heb ik Weekend Vrij 2e klas. Ik reis iedere zaterdag vanuit Rotterdam naar Nijverdal en gedurende het collegejaar op zondagavond vaak weer terug. Nu zit ik eraan te denken om dit abonnement om te zetten naar een Weekend Vrij 1e klas. Kost maar paar euro extra en gezien de uren in de trein is het mij wel waard. Maar zoals nu in de vakantie reis ik incidenteel ook weleens op maandagochtend terug. Kan ik met een Weekend Vrij 1e klas deze doordeweeks ook omzetten naar een 2e klas kaartje? | |
dennistd | maandag 15 augustus 2016 @ 05:32 |
Ja hoor, gewoon een klassewissel laden bij de kaartautomaat ![]() Doe ik zelf ook als ik doordeweeks moet reizen | |
Darkwing_Duck | maandag 15 augustus 2016 @ 09:41 |
Voor de metro in Parijs zou je dan ook een rijbewijs nodig moeten hebben... | |
Dr_Flash | maandag 15 augustus 2016 @ 11:37 |
Voor de auto heb je in Parijs ook geen rijbewijs nodig, dusseh.... ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 15 augustus 2016 @ 11:50 |
![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 15 augustus 2016 @ 12:08 |
Stomme vraag, is er een meerdaagse variant van t NRW ticket? Minder stomme vraag, zijn er belhalve de H bahn en de Wuppertaler Joekeloeris nog andere OV Snufjes die het bezoeken waard zijn? | |
b2py | maandag 15 augustus 2016 @ 12:27 |
Het zijn ontwerpvoorwaarden, niet perse de exploitatie. | |
James1988 | maandag 15 augustus 2016 @ 12:35 |
Hier is het definitieve lijstje van de nachttreinen die ÖBB overneemt: http://www.zugreiseblog.de/oebb-nachtzuege-deutschland/ | |
Darkwing_Duck | maandag 15 augustus 2016 @ 12:43 |
Metro in Parijs heeft een gelijkvloerse kruising... | |
Bitlord | maandag 15 augustus 2016 @ 13:18 |
Met wegverkeer? Eentje of 2 bij een atelier verder houdt het wel op. | |
b2py | maandag 15 augustus 2016 @ 13:20 |
Wel de wens om hem door te trekken naar Amsterdam, maar wanneer, dat weet niemand. | |
bork | maandag 15 augustus 2016 @ 13:30 |
Damit wird die ÖBB ab dem Fahrplanwechsel im Dezember 2016 folgende Nachtzüge in Deutschland anbieten: EN 490/491: Hamburg – Frankfurt – Nürnberg – Passau – Wien EN 40490/40421: Düsseldorf – Frankfurt – Nürnberg – Passau – Wien EN 420/421: Düsseldorf – Frankfurt – Nürnberg – München – Kufstein – Innsbruck EN 40420/40491: Hamburg – Frankfurt – Nürnberg – München – Kufstein – Innsbruck EN 470/471: Zürich – Basel Bad – Frankfurt – Erfurt – Berlin – Hamburg EN 294/295, EN 40463/40236, EN 40295/40235: München – Salzburg – Rom/Venedig/Mailand Nach Informationen der niederländischen Bahn-Agentur Treinreiswinkel soll die Verbindung zwischen Düsseldorf und München darüber hinaus ebenfalls einen Autozug beinhalten. Zudem werden alle Nachtzüge neben Liegewagen und Schlafwagen auch weiterhin einen reservierungspflichtigen Sitzwagen mitführen. Nachtzug von Deutschland nach Italien Daneben übernimmt die ÖBB eine weitere äußerst beliebte Verbindung, die bisher der City Night Line der Deutschen Bahn bediente: von Deutschland nach Italien. Im Gegensatz zum bisherigen CNL wird der EuroNight der ÖBB aber nicht über Innsbruck, sondern über Salzburg fahren. Damit wird es ab 2017 also einen Nachtzug von München über Salzburg und Villach bis nach Rom geben. Zudem wird dieser auch Kurswagen nach Venedig und Mailand enthalten. Hierdurch kannst du auch weiterhin bequem im Schlaf- und Liegewagen nach Italien reisen. Bereits jetzt steht jedoch schon fest, dass es eine beliebte CNL-Verbindung künftig leider nicht mehr geben wird: Der EN 447 (Jan Kiepura) zwischen Köln und Warschau bzw. Prag wird komplett entfallen. Die beteiligten Bahnen konnten sich nicht auf eine Fortführung einigen. Weiterhin offen ist ebenfalls die Fortführung des EuroNights zwischen München und Kroatien. Die kroatische Eisenbahn wollte den Zug offenbar schon in der Vergangenheit einmal einstellen. Zudem macht die Deutsche Bahn dem Zug mit immer neuen IC-Bussen Konkurrenz. Mittlerweile gibt es sogar einen eigenen Nachtbus nach Zagreb. Und auch auf der Strecke von Leipzig nach Prag lässt die Bahn künftig ihre Busse fahren. Zudem wird es vorerst auch keinen Nachtzug von München nach Amsterdam mehr geben. Hier besteht aber durchaus die Hoffnung, dass die ÖBB die Verbindung von Innsbruck über München nach Düsseldorf in Zukunft bis in die Niederlande verlängert. | |
Dr_Flash | maandag 15 augustus 2016 @ 13:47 |
Zo, dus over een paar maanden alleen nog Amsterdam - Zürich? ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 15 augustus 2016 @ 13:51 |
Amsterdam Zürich gaat toch juist sowieso verdwijnen? | |
bork | maandag 15 augustus 2016 @ 14:03 |
Ja dit is laatste jaar. | |
James1988 | maandag 15 augustus 2016 @ 14:17 |
Ja, jammer genoeg verdwijnt dus ook de laatste nachttrein uit Nederland. Gelukkig wordt Düsseldorf volgend jaar wel wat beter bereikbaar wanneer dat ding van Abellio gaat rijden (18x/dag), dus je zou 'm dan alsnog kunnen halen. | |
bork | maandag 15 augustus 2016 @ 14:28 |
Vind ik dus waardeloos, je moet dat ding in met je spullen en niet hoeven overstappen, merk het zelf dat ik/we meer vliegen dan vroeger, waar we vroeger de trein namen . | |
Prins_Pils | maandag 15 augustus 2016 @ 14:42 |
Nope. Het Schönes Wochenende-ticket is ook niet een heel weekend geldig. Er zijn twee H-Bahnen, in Düsseldorf en Dortmund. Verder zijn sommige Stadtbahnen wel geinig ![]() | |
ReisT | maandag 15 augustus 2016 @ 14:57 |
Drie uur eerder weg en twee extra overstappen, daar wordt ik niet echt gelukkig van. | |
Dr_Flash | maandag 15 augustus 2016 @ 15:02 |
Fuck dat ![]() Nou, dat wordt dus nog even een afscheidsweekendje organiseren in november of zo ![]() | |
bork | maandag 15 augustus 2016 @ 15:03 |
Twee jaar geleden reed de tram tussen Krefeld en Düsseldorf nog met een bistrowagen. Je kan met een trolley bus van Wuppertal Vohwinkel naar Solingen Mitte (oude hbf) btw en zo over Müngstener Brücke. Dan kan je weer naar Wuppertal, via Remscheid, grootste Duitse stad zonder waslijnen. | |
Darkwing_Duck | maandag 15 augustus 2016 @ 15:06 |
https://www.google.co.uk/(...)Q!2e0!7i13312!8i6656 | |
ReisT | maandag 15 augustus 2016 @ 15:06 |
Oudjaarsrondje, als tegenhanger van het nieuwjaarsrondje? | |
bork | maandag 15 augustus 2016 @ 15:08 |
Ken nog wel een leuk appartement voor je in Freiburg als je wilt | |
Darkwing_Duck | maandag 15 augustus 2016 @ 15:11 |
Ik ben voor | |
Dr_Flash | maandag 15 augustus 2016 @ 15:49 |
Daar regent het altijd ![]() | |
Dr_Flash | maandag 15 augustus 2016 @ 15:54 |
Ik dacht meer iets begin december. Vrijdagavond CNL naar München heen, zaterdag met wat landelijke lijntjes richting Lindau / Bodensee, daar ergens een hotelletje met zwembad (het meer zelf is dan te koud), zondag met nog wat landelijke lijntjes naar Zürich en daar nog even goed eten. En dan de CNL terug naar NL. Maandagochtend thuis. Ochtend of hele dag vrij nemen. | |
bork | maandag 15 augustus 2016 @ 15:58 |
Als jij er bent zeker ![]() ![]() | |
JDude | dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:10 |
Greavy, werk aan de winkel! | |
Dr_Flash | dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:21 |
![]() | |
James1988 | dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:37 |
Broodzaak, eat your heart out. Er komt concurrentie uit Duitsland. http://smakelijk.net/breda/coffee-fellows-breda/ | |
derLudolf | dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:46 |
Is er weer een Lintje kapot? Gister om 22u zag dat ik een Spurtje door Vroomshoop ![]() | |
MTL | dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:14 |
Groetjes vanuit de trein naar Trondheim ![]() Ik zit in een van die door NedTrain gemoderniseerde units en ik moet zeggen dat ze niet verkeerd er uit zien. Nieuwe bekleding, diverse interieurelementen vernieuwd en een goede koffiemachine in de Komfort-sectie. Gisteren had ik nog een oude versie, die was toch echt wel gewoon oud. Zwaar versleten stoelen die viezig geel waren, nep houten beschot dat zo ongeveer van de muur af kwam en nog meer van dat soort ongein ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:52 |
Cool ![]() ![]() Blijf je er lang? Waar ga je daarna heen? | |
MTL | dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:29 |
Dit jaar ben ik maar weer eens een rondreis door de Scandinavische landen aan het maken. Slechts één nachtje Trondheim, de hotels zijn deze dagen onbetaalbaar (ik gok door festivals of zoiets, want alles is momenteel helemaal uitverkocht en zelfs voor een 3-sterren hotel betaal je voor het kleinste kamertje een paar honderd euro ![]() | |
_serial_ | dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:43 |
Fototje ? want die zijn bijna nergens te vinden. | |
Dr_Flash | dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:44 |
Vet ![]() ![]() | |
boriq | dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:53 |
| |
Dr_Flash | dinsdag 16 augustus 2016 @ 12:14 |
Tickets? Serieus? ![]() | |
Salatrel | dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:21 |
sowieso de reacties onder dat bericht ![]() | |
MTL | dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:07 |
Sorry, zie je bericht te laat. Zit nu al in het hotel. Stel je gewoon de oude treinen voor, maar dan de stoelen met dezelfde bekleding als in de gemoderniseerde rijtuigen die de Noorse Spoorwegen ook hebben. Oh, en een nieuwe vloer. Dus qua interieur is het niet heel erg veel veranderd, maar het ziet er gewoon een stuk netter uit dan bij die 'oude' treinstellen. | |
Peterselieman | dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:29 |
Volgens mij zijn ze allebei stuk, want beide diensten worden met een GTW gereden | |
_JdM_ | dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:20 |
Jup, de twee GTW- 2/6'en uit de Achterhoek, de 261 en 263 | |
Salatrel | dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:07 |
dankzij NetTrain | |
Maegrim | dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:52 |
![]() | |
Duvel | dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:34 |
Echt? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:41 |
Ik vermoed van wel. | |
Prins_Pils | dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:37 |
Sjezus. En wat nu? ![]() | |
dennistd | dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:56 |
Pfff, dat geloof je toch niet? ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 00:28 |
Ben ik de enige die geen plaatje ziet dan? ![]() | |
Prins_Pils | woensdag 17 augustus 2016 @ 00:32 |
| |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 00:33 |
fles weer op de kast hoor ![]() ![]() | |
Maegrim | woensdag 17 augustus 2016 @ 00:55 |
jij was toch iteejur ![]() | |
MTL | woensdag 17 augustus 2016 @ 07:08 |
![]() Maare, dit hotel waar ik zit in Trondheim is wel iets voor treinengekkies: De hotelkamers grenzen aan het geweldig grote emplacement van Trondheim, dus met enige regelmaat heb je zowel twee-assige rangeerlocjes met een noodgang voorbij razen als ook de zesassers met hun enorme goederentreinen om 3 uur 's nachts ![]() Daarnaast natuurlijk het gebruikelijke reizigersspul. Nachtrust dus niet gegarandeerd ![]() (hoewel ik wel moet zeggen dat er verdomd goede beglazing in zit, je hoort relatief weinig van de treinen) | |
Salatrel | woensdag 17 augustus 2016 @ 07:51 |
Al bij station Hell geweest? ![]() | |
MTL | woensdag 17 augustus 2016 @ 08:14 |
* MTL googled Hell... Ah, dat ligt vlak bij het sjordal. En uiteraard op het moment dat ik dit typ rij ik er doorheen. Ook mooi, dat bedrijf naast het station: Gods expedition ![]() Je vraagt je toch af hoe die Noren er op komen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 10:54 |
Gaat dat plaatje fiksen ouwe staakhaas ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 10:55 |
Dat is gewoon Noors voor "Goederenvervoer" ![]() | |
Maegrim | woensdag 17 augustus 2016 @ 11:10 |
die transparante pixel is gewoon zichtbaar hoor ![]() | |
MTL | woensdag 17 augustus 2016 @ 11:12 |
Ich weiß, maar het blijft een mooie combi om zoiets in Hell te vestigen ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 17 augustus 2016 @ 11:32 |
Ik las net dit topic TRV / Fles' centrale Travelsnackstopic En zag dat Fles een keer een reisje had van 48 uur Hoe lang was jullie langste reis, dan wel gepland, dan wel ongepland? Gepland was bij mij 16 uur, namelijk Serris (FR) naar Fockinghausen Ongepand is het een keer 28 uur geworden, in totaal 38 uur zonder slaap (want was savonds vetrokken en had er al een dag opzitten, en zou slechts 14 uur snacht onderweg zijn, maar ter plaatse mocht ik meteen rechtsomkeert maken ![]() | |
boriq | woensdag 17 augustus 2016 @ 12:29 |
Weet iemand of NS bij het beeindigen van je dal-voordeel nog een aanbieding doet, om toch maar het abonnement te houden? | |
Darkwing_Duck | woensdag 17 augustus 2016 @ 12:58 |
Nee, doen ze niet.. Waar ze je wel mee helpen is opzeggen en opnieuw aanvragen als er bijvoorbeeld een kortingsactie is, ook al staat er in de voorwaarden dat dat niet mag... | |
boriq | woensdag 17 augustus 2016 @ 13:00 |
Oke, dankjewel! | |
Kansenjongere | woensdag 17 augustus 2016 @ 13:06 |
Op het NS-forum heb ik vaker berichten zien langskomen van mensen die inderdaad dergelijke aanbiedingen kregen toen ze belden om op te zeggen. | |
Darkwing_Duck | woensdag 17 augustus 2016 @ 16:32 |
Boom op trein tussen Nimes en Montpellier Meerdere gewonden http://www.sudouest.fr/20(...)ses-2470497-4755.php | |
Peterselieman | woensdag 17 augustus 2016 @ 17:10 |
Handige sjaken op het spoor. In het weekend van Lowlands gaan ze klussen aan het spoor tussen Weesp en Almere Oostvaarders en aan de A1. Festivalgangers die met de trein komen moeten maar omreizen via Zwolle om in Almere Dronten of Lelydorp te geraken. Heeft er niemand bedacht dat Harderwijk ook een goede optie is als je naar Biddinghuizen wilt? [ Bericht 4% gewijzigd door Peterselieman op 17-08-2016 17:21:25 (Wel de goede plaatsnaam opschrijven, PSM) ] | |
b2py | woensdag 17 augustus 2016 @ 17:17 |
Festivalgangers naar Almere & Lelydorp? Ze moeten toch naar Dronten? | |
Darkwing_Duck | woensdag 17 augustus 2016 @ 17:17 |
Die Walibi Express gaat daar toch gewoon? | |
Frozen-assassin | woensdag 17 augustus 2016 @ 17:19 |
Lelystad en Dronten zijn er donderdag en vrijdag pendelbussen naar Biddinghuizen, za zo ma moeten mensen naar Dronten | |
Peterselieman | woensdag 17 augustus 2016 @ 17:21 |
eh ja, dat bedoel ik ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 17 augustus 2016 @ 17:23 |
Maar Lowlands ligt toch naast Walibi? Dat is toch niet Dronten maar Biddinghuizen? | |
b2py | woensdag 17 augustus 2016 @ 17:24 |
Er rijden pendelbussen vanaf Dronten | |
Peterselieman | woensdag 17 augustus 2016 @ 17:33 |
Zeker, maar daar is geen treinstation. Daarom ook mijn Harderwijk optie. Is vele malen sneller | |
b2py | woensdag 17 augustus 2016 @ 18:07 |
Dronten ligt dichterbij Biddinghuizen dan Harderwijk, zeker als je die krappe binnenstad meeneemt waar je doorheen moet. | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2016 @ 18:16 |
't FUCKING HARDE MOET GEWOON TERUG ALS STOPPLAATS | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2016 @ 18:16 |
Maar ze zijn daar aan het klussen aan een nieuw viaduct en nog wat andere dingen dus zal wel niet kunnen met de bussen ofzo. | |
b2py | woensdag 17 augustus 2016 @ 18:59 |
Ze zijn ook aan het klussen bij een brugje ergens bij Muiderberg | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 19:21 |
Hihi deadlock heeft een harde ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 19:24 |
https://www.facebook.com/SyntusOV/?hc_ref=NEWSFEEDJeeej frikandellen ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2016 @ 19:24 |
Niet meer <3 | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 19:25 |
enneh "poolshoogte nam" Syntus ![]() | |
b2py | woensdag 17 augustus 2016 @ 20:21 |
![]() Kleines Bilderrätsel: Welcher Bahnhof ist hier zu sehen?
| |
Prins_Pils | woensdag 17 augustus 2016 @ 20:24 |
Ik moet aan Bielefeld denken. | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 20:25 |
Dat bestaat niet eens mên ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 17 augustus 2016 @ 20:36 |
Die treinramp vandaag in Frankrijk, daar hebben wij ook gereden Fles... | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 20:39 |
Oh ja klopt. Nou ja je moet niet tegen bomen aan rijden natuurlijk he ![]() | |
Duvel | woensdag 17 augustus 2016 @ 22:00 |
Het is dus geen treinramp, maar een boomramp. | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 22:05 |
Nou nou ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 23:06 |
Zeg, ik hoor dat de Heimwee Express afgeschaft is als gevolg van "te weinig animo" en "stijgende kosten". Hoeveel is daar echt van waar? Als er nou één club is die geld zat heeft voor zoiets is het het NSM wel. Wat is hier aan de hand? ![]() | |
dennistd | woensdag 17 augustus 2016 @ 23:11 |
Zoveel geld heeft het NSM niet, en dat ding draaide dik verlies, terwijl het publiek dat wel meeging er niet veel aan vond... | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2016 @ 23:12 |
Die keren dat ik mee reed is mij niks gevraagd. En van die toegangsprijzen Moet geld toch geen probleem zijn. | |
dennistd | donderdag 18 augustus 2016 @ 02:22 |
Dat vertelde Peter-Paul de Winter (hoofd collecties NSM) althans tijdens zijn presentatie bij de NVBS Twente in juni. Is trouwens een best interessant verhaal, ook over het ontstaan en alle verbouwingen. Daarnaast volop de gelegenheid om (kritische) vragen te stellen die ook beantwoord worden. Komende dinsdag geeft hij deze presentatie in Hoorn: http://www.nvbs.com/toon.php?pag=Afd_NoordHollandNrd#a11535 | |
Dr_Flash | donderdag 18 augustus 2016 @ 10:17 |
Tsja, wat moet je hiervan denken? BNW is niet zo mijn ding, maar dit speelt de complotdenkers wel in de kaart natuurlijk. | |
dennistd | donderdag 18 augustus 2016 @ 12:53 |
Werd de brugwachter toevallig ook nog betaalt door de Meyer-werf? | |
James1988 | donderdag 18 augustus 2016 @ 12:57 |
![]() | |
b2py | donderdag 18 augustus 2016 @ 13:34 |
Tof | |
Bitlord | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:04 |
Dat kan ik mij op zich voorstellen. Het was ook gewoon een rondje rijden en verder niets. In hoeverre zou je af en toe op de pendel naar Utrecht CS een museumtrein kunnen laten rijden? Dan sla je 2 vliegen in 1 klap. Zet je er ook gelijk een enthousiaste conducteur op die de bezoekers alvast in stemming kan brengen en eventueel alvast toegangskaarten kan verkopen; scheelt wachten bij de kassa later. Verkoop ook wat souvenirs en je genereert nog wat extra omzet. Als die verbinding onderdeel uitmaakt van de concessie hoofdrailnet kan ik mij best voorstellen dat de concessieverlener ontheffing verleent. | |
Dr_Flash | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:18 |
Bochum-Dahlhausen pendelt ook met Uerdingertjes naar Hagen ![]() Ik heb dat nooit begrepen, de meest steriele, zielloze, hypermoderne schijt SLT als pendel naar het Spoorwegmuseum ![]() | |
James1988 | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:23 |
Dat is zodat mensen niet al in spoorwegmuseumstemming raken wanneer ze er nog niet voor hebben betaald ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:27 |
Ik moest lachen ![]() ![]() ![]() | |
dennistd | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:30 |
Het niet rijden met museummaterieel op de pendel heeft er vooral mee te maken dat ze het spul niet teveel willen laten slijten. | |
Dr_Flash | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:32 |
Nee het heeft te maken met domheid en een gebrek aan empathisch vermogen. En hiermee idd ![]() | |
James1988 | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:33 |
![]() | |
Salatrel | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:35 |
speciaal voor jou vandaag geen SLT naar het spoorwegmuseum | |
Dr_Flash | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:43 |
Mooi. Al zal het alternatief niet veel beter zijn ![]() | |
James1988 | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:49 |
Stadsbuslijn 8. Want werkzaamheden. | |
Dr_Flash | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:59 |
Nou ja, ik hoef er niet heen vandaag ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 18 augustus 2016 @ 16:29 |
![]() Een klein half uur vroeger dan gepland werd de Friese hoofdstad bereikt. Het personeel wilde blijkbaar snel naar huis want mede hierom werd vervolgens een uur eerder dan gepland weer vertrokken richting Zwolle. Gelukkig was uw fotograaf in de gelegenheid om de aankomst in Leeuwarden af te wachten waardoor er genoeg tijd overbleef om een stek ten zuiden van Leeuwarden te vinden. Doordat andere stekken last hadden van hoge begroeiing of semi-illegaal zijn besloot ik de gok te wagen en ter hoogte van het 10km ten zuiden van Leeuwarden gelegen Reduzum (Nederlands: Roordahuizum) te staan. Kort na aankomst passeerde het geheel in een lekker zomers zonnetje als trein 91516 naar Zwolle. Wie goed kijkt ziet de bekende Achmeatoren boven de trein uitsteken. [ Bericht 2% gewijzigd door Zug-Chef op 19-08-2016 13:15:03 ] | |
Peterselieman | donderdag 18 augustus 2016 @ 16:36 |
Ah, je stond op het het talud van het viaduct voor de weg naar Sneek. Ben je een flink eind de landerijen ingefietst, want de Ienswei is een lang betonweggetje ![]() Wel een fraaie foto geworden | |
Maegrim | donderdag 18 augustus 2016 @ 17:13 |
![]() De Railpromo wagens en wat Belgisch spul worden als Tweakers Express beplakt voor komend weekend. | |
MTL | donderdag 18 augustus 2016 @ 18:05 |
Zozo, één 1700 kon niet voldoende power leveren? ![]() | |
Salatrel | donderdag 18 augustus 2016 @ 19:04 |
nee rijd helemaal niet wegens werkzaamheden | |
Prins_Pils | donderdag 18 augustus 2016 @ 21:16 |
Nu tot 23:30 RTL Z: 's Werelds Drukste Spoor, driedelige docu waarin een kijkje achter de schermen van het Indiase spoorwegnet wordt genomen. Dat hoofdstation van Mumbai is echt verschrikkelijk druk zeg ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Prins_Pils op 18-08-2016 21:41:10 ] | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 19 augustus 2016 @ 00:32 |
#ANONIEM | vrijdag 19 augustus 2016 @ 01:28 |
Leuk dat je in filmpjes gelooft. | |
Prins_Pils | vrijdag 19 augustus 2016 @ 01:42 |
Huh? | |
#ANONIEM | vrijdag 19 augustus 2016 @ 01:44 |
Alleen het in en uitstappen is een beetje hectisch daar. Voor de rest zou ik het gewoon willen vergelijken met drukke stations in Londen. | |
Prins_Pils | vrijdag 19 augustus 2016 @ 01:48 |
Ah. Tijdens het kijken zag ik al wel dat Mumbai CST 280.000 reizigers per dag heeft, dat is niet vreselijk veel meer dan Utrecht C. De treinen zijn ontzettend vol, tenminste, achterin want kopstation. En als het écht zo'n enorme chaos was haal je geen 95% punctualiteit. Ik vind het jammer dat je meteen die conclusie trekt van 'leuk dat je in filmpjes gelooft'. Het was wel leuk om te zien ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 19 augustus 2016 @ 01:53 |
Het komt ook overweldigend over maar als je eenmaal weet hoe het in en uitstappen gaat dan valt het qua drukte wel mee. | |
mart_83 | vrijdag 19 augustus 2016 @ 03:01 |
is het DB Museum Koblenz een beetje de moeite waard? en is het in een middagje te doen? | |
dennistd | vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:48 |
Fles, een Unimog op Utrecht Centraal! ![]() https://www.prorail.nl/ni(...)-op-utrecht-centraal | |
dennistd | vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:53 |
Is wel leuk, al moet je het niet vergelijken met Utrecht of zo. Vooral op e-locs gericht en het meeste staat niet heel fotogeniek opgesteld. In een middagje ben je daar zeker wel door ![]() | |
derLudolf | vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:57 |
Dat vind ik dan weer erg boeiend ![]() ![]() | |
dennistd | vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:14 |
Wel een aantal ja, hoewel er volgens mij een stuk meer locs dan rijtuigen staan ![]() | |
b2py | vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:42 |
Na de hele week pendelen in SLT ben ik toch wel blij weer eens in VIRM te zitten | |
ReisT | vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:35 |
Na de hele week pendelen in VIRM ben ik nog steeds niet blij weer eens in SLT te zitten. | |
James1988 | vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:19 |
IRJ heeft de directeur van All Aboard Florida geïnterviewd. AAF is het (private) bedrijf achter Brightline, dat een nieuwe intercitydienst aan het opzetten is tussen Miami en Orlando. Volgend jaar gaan de eerste treinen rijden. Er wordt voor meer dan $5 miljard geïnvesteerd in het bouwen van stations, het opwaarderen van infrastructuur en het aanschaffen van een vloot hogesnelheidstreinen (200 km/u, diesel) bij Siemens. ![]() Een Brightline-trein Het interview is hier te lezen: http://www.railjournal.co(...)ail.html?channel=535 | |
mart_83 | vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:40 |
dan ga im eens op zoek naar een cheap hotelletje in de buurt ![]() | |
Dos37 | vrijdag 19 augustus 2016 @ 22:44 |
Vandaag maar eens een claim ingediend met maar 29 minuten vertraging, kijken of ze hem afwijzen. Sprinter Zwolle - Wierden begon al te laat mocht daarna en in raalte en in Nijverdal wachten op treinen uit de andere richting ![]() | |
dennistd | vrijdag 19 augustus 2016 @ 22:46 |
Zolang je maar met +30 uitcheckt doen ze dat niet moeilijk over. | |
bork | zaterdag 20 augustus 2016 @ 00:43 |
Koblenz! Ben niet in het DB-museum geweest, gisteren waren er 6 bezoekers, kost geen drol btw. ![]() en op de achtergrond afspelen | |
dennistd | zaterdag 20 augustus 2016 @ 12:46 |
Ik las net op somda een treffende vergelijking over hoe NS tegenwoordig met overstappers omgaat:
| |
Salatrel | zaterdag 20 augustus 2016 @ 12:59 |
ja maar alsie niet wacht krijg je ook zon zooitje | |
Frozen-assassin | zaterdag 20 augustus 2016 @ 13:18 |
Dan moeten ze maar op tijd vertrekken | |
Ajaxfan | zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:23 |
http://www.ns.nl/deur-tot(...)fietsenstalling.html Probeerde van de week dit bij Bijlmer Arena met mijn bankpas. Vreemd genoeg weigerde het apparaat zowel mijn pas als die van mijn reisgenoot met de melding 'ongeldige pas' en een rood kruis. Is dit een bekend issue? Bankpas zou oké moeten zijn ook qua Dip & Go. | |
b2py | zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:25 |
Ik zou een berichtje naar NS sturen | |
Ajaxfan | zaterdag 20 augustus 2016 @ 17:04 |
Dat was de 2e optie. Maar dacht misschien wisten jullie of dit een standaard ding is. | |
b2py | zaterdag 20 augustus 2016 @ 17:05 |
Nog nooit last van gehad, misschien is het apparaat defect. | |
Peterselieman | zaterdag 20 augustus 2016 @ 17:11 |
Stadler heeft met de FLIRT het tempo er flink in zitten, want vandaag zijn de stellen 19, 20 en 21 voor de NS al gearriveerd | |
Salatrel | zaterdag 20 augustus 2016 @ 18:33 |
nou als dat maar goed gaat.... polen die vlug vlug vlug iets in elkaar schroeven is geen recept voor succes ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 20 augustus 2016 @ 18:43 |
Ben ik bij Stadler niet bang voor. Er rijden in Nederland al redelijk wat in Polen geproduceerde GTW's rond. Het is geen AnsaldoTilburg waar iedere monteur maar wat deed. | |
tripel7 | zaterdag 20 augustus 2016 @ 18:56 |
Met als klapper dat wat ze deden dan ook nog eens tergend traag ging... | |
James1988 | zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:24 |
Italianen die langzaam iets in elkaar schroeven is ook geen garantie voor succes ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:15 |
SLT wordt dit weekend maar beperkt ingezet. De reden hiervoor is dat de stellen nieuwe software krijgen | |
James1988 | zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:20 |
Iemand heeft op 'Ja' geklikt toen de Windows 10-popup kwam? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:24 |
Dan zouden ze flink achter lopen ![]() | |
hemarookworst | zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:31 |
En de Poolse treinfabrikanten als Newag en Pesa hebben toch een prima reputatie? | |
Salatrel | zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:56 |
er reden al een zooitje nieuwe software stellen rond tussen den haag - dordrecht als praktijktest ![]() ![]() | |
dennistd | zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:59 |
Dat is meer een probleem in het ontwerp volgens mij | |
Henrys | zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:11 |
Hebben ze de snelheid van wifi omhoog gegooid? Kon zelfs een documentaire op youtube kijken vandaag terwijl normaal een site laden al 5 minuten duurt | |
Peterselieman | zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:12 |
Je weet ook dat de stellen tijdens de praktijktest verdwaald raken ![]() | |
Peter | zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:15 |
Dat ligt altijd aan de TRDL toch? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:16 |
meer aan bijsturing van de NS | |
hemarookworst | zondag 21 augustus 2016 @ 03:54 |
? | |
dennistd | zondag 21 augustus 2016 @ 08:42 |
Heb je de problemen met de toelating van de Pesa Link in Duitsland gemist? https://de.wikipedia.org/wiki/Pesa_Link | |
greavy | zondag 21 augustus 2016 @ 09:12 |
"Gelukkig" hadden ze stickers om fouten te vermijden. |