ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Weet iemand of er een maximum aantal keren is dat je tussentijds bij NS kunt uit- en weer inchecken op hetzelfde station (elke keer netjes met minder dan 35 minuten ertussen en even uitgaande van gewoon vol tarief reizen om geen rekening te houden met tariefwisselingen) met behoud van langeafstandskorting? (Met andere woorden: wordt het aantal transacties op enig moment te hoog voor NS om gelijktijdig bij te houden?)
Op woensdag 10 augustus 2016 20:17 schreef dcm360 het volgende: Je hebt in principe altijd alleen de laatste transactie nodig. Daaruit kan bepaald worden wat er moet gebeuren bij in- of uitchecken.
Op het moment dat ik in A incheck, in B uitcheck, weer incheck (en die 2 handelingen X keer herhaal) en tenslotte in C uitcheck, dan is voor de juiste prijsbepaling van B naar C toch ook het aantal tariefeenheden tussen A en B nodig?
Op het moment dat ik in A incheck, in B uitcheck, weer incheck (en die 2 handelingen X keer herhaal) en tenslotte in C uitcheck, dan is voor de juiste prijsbepaling van B naar C toch ook het aantal tariefeenheden tussen A en B nodig?
Dat lijkt me te ondervangen door in iedere transactie het totaal aantal afgelegde tariefeenheden op te slaan (en niet het aantal tov de vorige transactie).
Tussen Delft-Zuid en Schiedam is de kans dat er ooit spoorverdubbeling plaats gaat vinden vrijwel nihil. Tussen Delft-Zuid en Rijswijk duurt het nog enkele jaren
Dat lijkt me te ondervangen door in iedere transactie het totaal aantal afgelegde tariefeenheden op te slaan (en niet het aantal tov de vorige transactie).
Dat is het ook zeker, ik ben alleen benieuwd of men hier rekening mee heeft gehouden.
Tussen Delft-Zuid en Schiedam is de kans dat er ooit spoorverdubbeling plaats gaat vinden vrijwel nihil. Tussen Delft-Zuid en Rijswijk duurt het nog enkele jaren
Dus de dubbele spoortunnel komt er voor niets? Ik heb juni aan een werknemer van Crommelijn gevraagd wanneer de spoorverdubbeling plaatsvind. Hij gaf als antwoord dat de tunnel als ruwbouw word geleverd en Prorail mag zelf weten wanneer de tunnel in gebruik wordt genomen. Beetje het verhaal als metrostation Lombardijen.
Even ventileren wat Frankrijk een kuttreinenland is. Lak aan alles aan de reiziger vooral, 4 dagen Nice, 2 treinen opgeheven, 3 treinen te laat waardoor overstap gemist en 1 trein op tijd! En dan alle perons bomvol toeristen maar alles in het Frans, gelukkig kom ik er maar 1 keer in de 15 jaar en dan weet ik nog altijd spoor en opgeheven in het Frans. Dus dan sta je daar voor jan lul je medemens te helpen, over 20 jaar proberen het weer een keer. Dan zeg ik nog niks over het ontbijt, de bussen in Nice en de puinzooi, derde wereldland in opkomst!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Handige planning. Nu is het maar de vraag hoe men de perrons tot 2023 worden gebruikt. Twee gaan van een naar Hoek van Holland en twee gaan van en naar Delft. Hoek van Holland word overgedragen aan RET.
Op woensdag 10 augustus 2016 20:32 schreef bork het volgende: Even ventileren wat Frankrijk een kuttreinenland is. Lak aan alles aan de reiziger vooral, 4 dagen Nice, 2 treinen opgeheven, 3 treinen te laat waardoor overstap gemist en 1 trein op tijd! En dan alle perons bomvol toeristen maar alles in het Frans, gelukkig kom ik er maar 1 keer in de 15 jaar en dan weet ik nog altijd spoor en opgeheven in het Frans. Dus dan sta je daar voor jan lul je medemens te helpen, over 20 jaar proberen het weer een keer. Dan zeg ik nog niks over het ontbijt, de bussen in Nice en de puinzooi, derde wereldland in opkomst!
Fransen zijn eigenwijs net als de Belgen. Ze weigeren Engels (of Nederlands) te praten.
Op woensdag 10 augustus 2016 20:33 schreef PandaDrop het volgende: Handige planning. Nu is het maar de vraag hoe men de perrons tot 2023 worden gebruikt. Twee gaan van een naar Hoek van Holland en twee gaan van en naar Delft. Hoek van Holland word overgedragen aan RET.
Volgens mij gaan in Schiedam alle metro's over de bestaande metroperrons rijden en gaan die twee naar Hoek van Holland weer aangesloten worden op het spoor naar Delft, weet dit alleen niet 100% zeker.
Volgens mij gaan in Schiedam alle metro's over de bestaande metroperrons rijden en gaan die twee naar Hoek van Holland weer aangesloten worden op het spoor naar Delft, weet dit alleen niet 100% zeker.
Ze zijn nog steeds aangesloten op het spoor naar Delft, maar het klopt wat je zegt over de metrosporen.
Wel blijft er een verbinding tussen het spoor van ProRail en de Hoekse Lijn voor cargo's
Volgens mij gaan in Schiedam alle metro's over de bestaande metroperrons rijden en gaan die twee naar Hoek van Holland weer aangesloten worden op het spoor naar Delft, weet dit alleen niet 100% zeker.
Maar dat blijft de flessenhals tot 2023. Maar als dat het plan is moeten de dubbele spoortunnel in Delft ook op deze manier aangesloten worden.
Dus de dubbele spoortunnel komt er voor niets? Ik heb juni aan een werknemer van Crommelijn gevraagd wanneer de spoorverdubbeling plaatsvind. Hij gaf als antwoord dat de tunnel als ruwbouw word geleverd en Prorail mag zelf weten wanneer de tunnel in gebruik wordt genomen. Beetje het verhaal als metrostation Lombardijen.
Het stuk tussen Delft-Zuid en Schiedam Centrum is vrij kort en kent geen stations. Door alle spoorverdubbelingen er omheen is een prima dienstregeling te maken zonder dat treinen elkaar al te veel in de weg zitten
Ze zijn nog steeds aangesloten op het spoor naar Delft, maar het klopt wat je zegt over de metrosporen.
Wel blijft er een verbinding tussen het spoor van ProRail en de Hoekse Lijn voor cargo's
Op pagina 42 in dit document van de gemeente Schiedam is inderdaad te vinden dat de nieuwe metrosporen richting Hoek van Holland tussen het huidige keerspoor van de metro en de trein sporen komen te liggen, wat ook al een beetje zichtbaar is op google maps. Het goederenspoor (560m) komt iets noordelijker te liggen dan het huidige spoor naar Hoek van Holland.
Op woensdag 10 augustus 2016 20:33 schreef PandaDrop het volgende: Handige planning. Nu is het maar de vraag hoe men de perrons tot 2023 worden gebruikt. Twee gaan van een naar Hoek van Holland en twee gaan van en naar Delft. Hoek van Holland word overgedragen aan RET.
Voor Rijswijk - Delft Zuid is recent het Tracébesluit getekend meen ik te herinneren. Voor Delft Zuid - Schiedam is nog geen geld, eveneens niet voor het aanpassen van de sporen van Schiedam naar Rotterdam om het gestroomlijnder te laten verlopen. Grote kans dat daar komende jaren nog geen gebruik van gemaakt wordt, de lobby voor geld loopt overigens wel om dat aan te gaan pakken.
Op woensdag 10 augustus 2016 20:46 schreef PandaDrop het volgende: Lol, treinsporen tussen twee snelwegen in, dit kan alleen in Amsterdam. In Amsterdam-Noord doen ze dit volgens mij ook bij de Amsterdamse metro.
nee hoor. Voorbeeldje in Antioch (California) in de Verenigde Staten
Op woensdag 10 augustus 2016 19:42 schreef Dr_Flash het volgende: Wat ik nou toch weer zag langsrijden Collega belde me toen ik al in de trein naar huis zat "Hee er rijdt een rare trein door Zutphen en hij komt jouw kant op!"
Deze trein heb ik vandaag in Sittard ook gezien! Reed rond half 1 vanuit Roermond richting het station in Sittard, ook met die graffiti voorop. Ik vroeg me al af wat dat ding in Zuid-Limburg te zoeken had
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2016 22:34:58 ]
Voor Rijswijk - Delft Zuid is recent het Tracébesluit getekend meen ik te herinneren. Voor Delft Zuid - Schiedam is nog geen geld, eveneens niet voor het aanpassen van de sporen van Schiedam naar Rotterdam om het gestroomlijnder te laten verlopen. Grote kans dat daar komende jaren nog geen gebruik van gemaakt wordt, de lobby voor geld loopt overigens wel om dat aan te gaan pakken.
Nou.. Eén van die keren stond ik op Utrecht Centraal in de spits. De trein zat overvol, zowel in de gangpaden als bij de tussenstukken bij de deuren. Op zeker moment werd omgeroepen dat er echt mensen uit moesten stappen anders ging de trein niet rijden. Dus ik ging met m'n goede fatsoen uitstappen, ongeveer als enige, waarna de deuren sloten en de trein weg reed.
Op woensdag 10 augustus 2016 20:12 schreef Kansenjongere het volgende: Weet iemand of er een maximum aantal keren is dat je tussentijds bij NS kunt uit- en weer inchecken op hetzelfde station (elke keer netjes met minder dan 35 minuten ertussen en even uitgaande van gewoon vol tarief reizen om geen rekening te houden met tariefwisselingen) met behoud van langeafstandskorting? (Met andere woorden: wordt het aantal transacties op enig moment te hoog voor NS om gelijktijdig bij te houden?)
In mijn ervaring is het aantal transacties niet het bezwaar, maar de tijd. Tot zes uur na de eerste check-in wordt het als één reis gezien, maar een check-in nadat er minstens zes uur verstreken is sinds de eerste check-in telt als een nieuwe reis.
Op donderdag 11 augustus 2016 09:03 schreef Igen het volgende: De OV-chipkaart kan toch maar max. 20 gebeurtenissen (check-in, check-uit, opladen) onthouden?
Op zoiets hoopte ik inderdaad, al gaat dat niet werken als elke keer het totale aantal tariefeenheden wordt weggeschreven zoals dcm360 opperde. Ik was benieuwd of het na 1 september door maar vaak genoeg uit en in te checken wel mogelijk zal zijn om een nieuwe reis te starten in de daluren in plaats van noodgedwongen verder te moeten reizen tegen vol tarief.
Voor Rijswijk - Delft Zuid is recent het Tracébesluit getekend meen ik te herinneren. Voor Delft Zuid - Schiedam is nog geen geld, eveneens niet voor het aanpassen van de sporen van Schiedam naar Rotterdam om het gestroomlijnder te laten verlopen. Grote kans dat daar komende jaren nog geen gebruik van gemaakt wordt, de lobby voor geld loopt overigens wel om dat aan te gaan pakken.
Nee, het tracébesluit is nog niet vastgesteld. Dat gaat later dit jaar wel gebeuren. Realisatie is voorzien in de periode 2017-2023, inclusief de nodige wisselaanpassingen tussen Schiedam en Rotterdam CS. Precieze details ken ik niet, omdat het niet een van mijn projecten is
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op zoiets hoopte ik inderdaad, al gaat dat niet werken als elke keer het totale aantal tariefeenheden wordt weggeschreven zoals dcm360 opperde. Ik was benieuwd of het na 1 september door maar vaak genoeg uit en in te checken wel mogelijk zal zijn om een nieuwe reis te starten in de daluren in plaats van noodgedwongen verder te moeten reizen tegen vol tarief.
Wat is precies je doel ?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Voorkomen dat ik bij reizen A - B - C 67 procent te veel moet betalen voor traject B-C omdat A-B dat binnen mijn afgekochte traject valt in de spits plaatsvond.
Als ik met een Hema/Blokker kaartje met de ICd wil reizen tussen Schiphol en Rotterdam, kan ik dan op mijn reguliere OV-chipkaart de toeslag laden bij zo'n zuil zodat deze alleen de ¤2,40 afschrijft?
Op donderdag 11 augustus 2016 11:58 schreef boriq het volgende: Als ik met een Hema/Blokker kaartje met de ICd wil reizen tussen Schiphol en Rotterdam, kan ik dan op mijn reguliere OV-chipkaart de toeslag laden bij zo'n zuil zodat deze alleen de ¤2,40 afschrijft?
Volgens mij moet je een geldige incheck hebben voordat die paal werkt.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Echt om mee te rijden! De treinkamer begint gestalte te krijgen. Straks 24 vierkante meter en ik denk dat ik echt precies niets aan landschappen ga doen. Gewoon. VEEL. TREINEN.
Echt om mee te rijden! De treinkamer begint gestalte te krijgen. Straks 24 vierkante meter en ik denk dat ik echt precies niets aan landschappen ga doen. Gewoon. VEEL. TREINEN.
Veel trein.... 6 van deze locs + kilometers aan goederenwagens moet wel lukken toch?
NS heeft een nieuwe actie, Avond Vrij. Voor ¤ 9 kun je een dag 's avonds (na 18:30) onbeperkt reizen, als je een NS-abonnement hebt zelfs in de 1e klas. Te koop t/m 8 september, reizen kan t/m 8 december.
Een retourtje Amsterdam Amstel - Utrecht (bijvoorbeeld om naar een theatervoorstelling te gaan) kost ¤ 13 in tweede klas of ¤ 22,20 in eerste klas, dus dan is ¤ 9 best goedkoop.
gewoon gepikt van FB bij de DB gewoon omdat ik deze heel mooi vind.
Der Trans-Europ-Express "Prinz Eugen" auf der Fahrt von Bremen und Wien um 1975.
[ Bericht 42% gewijzigd door bork op 11-08-2016 23:07:35 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Dat snapt m'n kut. Maar ik vergelijk net met de prijs van het uitgebreidste abonnement en er is maar weinig verschil, vind ik nogal wat voor een kaartje met dit soort beperkingen.
De NS schrapt de tweede conducteur op tien trajecten. In gerenoveerde dubbeldekkers moeten controleurs vanaf december in hun eentje de strijd aan tegen zwartrijders. FNV Spoor is woedend. Als er geen tweede conducteur is, wordt het lastig om iemand in de kraag te vatten. Dat loopt uit op een kat-en-muisspel - Andries van den Berg, FNV Spoor Door het schrappen van de tweede conducteur in twintig dubbeldekstreinen verdwijnen 65 banen: een bezuiniging van zo'n 3,5 miljoen euro per jaar. Dat staat in interne stukken die in handen zijn van deze krant.
Nu rijden nog altijd twee conducteurs mee op de gerenoveerde dubbeldekkertreinen van het type DDZ-6. Deze NS-treinen rijden onder meer op de trajecten Leiden-Utrecht, Amsterdam-Enkhuizen en Roosendaal-Zwolle. Het oude type dubbeldekker heeft nu al één conducteur.
Verdomme. Ik kom even een half jaar niet in Harderwijk en er staat al een heel nieuw stationsgebouw die alleen nog van binnen afgewerkt moet worden + een nieuwe spoortunnel die al bijna af is.
Op vrijdag 12 augustus 2016 10:23 schreef desbarts het volgende: Verdomme. Ik kom even een half jaar niet in Harderwijk en er staat al een heel nieuw stationsgebouw die alleen nog van binnen afgewerkt moet worden + een nieuwe spoortunnel die al bijna af is.
En Blinden en slechtzienden mogen alleen via Connexxion eruit...
Jezus dit slaat toch als kut op dirk, dit is toch er voor gemaakt om een klachtenlijn te openen...
. Dus als je vanuit pakweg Amsterdam in Amersfoort aankomt, eerst even op en neer naar Hoevelaken voor je het station uit mag
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
. Dus als je vanuit pakweg Amsterdam in Amersfoort aankomt, eerst even op en neer naar Hoevelaken voor je het station uit mag
Nu kun je dus weer met zijn allen in de rij bij de omcheck-paaltjes-contraptie op het perron Voorheen kon je ook boven tijdens het overstappen uit- en inchecken in de loop van spoor 4 naar 1 of 2.
En die paaltjes voor de poortjes is natuurlijk helemaal
omdat het destijds bij virm om een 'tijdelijke' maatregel ging ivm tekort personeel. in het akkoordje toentertijd stond echter geen einddatum dus tijdelijk werd definitief. in akkoordje stond echter wel specifiek virm vermeld.
dat is althans een verhaal dat ik in de wandelkamer/koffiekamer gehoord heb
Afgelopen woensdag was het tijd voor een pretrondje en tevens tijd om wat Nederlandse spoorlijntjes te bezoeken waar ik nog (bijna) nooit geweest was.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Een Valleilijn Protos komt binnen op station Ede Centrum.
DM90 staat vertrekgereed in Zwolle voor Enschede.
De kapconstructie van station Hengelo, het zonnige weer was vertrokken en regen kwam nu met bakken uit de lucht. Door vertraging zat het geplande ommetje naar Oldenzaal er niet meer in.
Op weg naar Wierden: een stammetje DDAR met loc 1762 achterop.
Zeer tijdelijke line-up naast de kap van Hengelo: Twents (Syntus) Lint en NS DM90. De regen trok weer weg.
Voor deze Lint het eindpunt: Zutphen, waar het zonnetje wel scheen.
In Zutphen was een grote verscheidenheid aan treinen te zien, waaronder ook deze DDARm DDZ NID.
Lint en GTW naast elkaar in Zuthphen.
De GTW die mij naar Winterswijk zou spurten.
En verder naar Arnhem, met het overbemeten stationsgebouw van Winterswijk op de achtergrond, en tevens de dreigende wolkenlucht.
Op het witte station Arnhem Centraal komt zo'n GTW toch wat beter uit de verf. Op naar Tiel. De controleur ter hoogte van Kesteren keek wel een beetje vreemd op dat ik al in Zutphen was ingecheckt bij Arriva.
Station Tiel, vreemde perronindeling als je het mij vraagt. En ik zal jullie de vreselijk ranzige SLT onthouden
Aanstormende SLT in Geldermalsen.
Doorkijkje naar voren met langsrijdende Koploper. De meester was nog even een bakkie halen in de kiosk.
Dag Virm, tot de volgende keer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zijn nu in ieder geval genoeg sluitseinen voor de komende topics
Op vrijdag 12 augustus 2016 15:09 schreef Prins_Pils het volgende: Vreemd is dat he? Ik heb dat wel vaker gedaan in de tijd dat de Pimpel naar Schiphol reed als er een verstoring op de Zuidas was.
als je in Amsterdam Zuid moet zijn is dat rete irritant . Sta je op Schiphol waar je geen kant uit kan bij treinstoring, terwijl je vanaf CS nog genoeg alternatieven hebt
Dank! Die is precies geworden zoals ik hem vantevoren bedacht had, zelfs het vliegje bleef lang genoeg op de bloem zitten Het was een mooie zomerdag drie jaar geleden, afgelopen dinsdagavond reed ik daar in een flinke regenbui..
Oh jah, afgelopen maandag was ik in het Illinois Railway Museum dus. Wat verbazingwekkend genoeg eigenlijk voornamelijk over de zogenaamde Interurban Railways ging ( https://en.wikipedia.org/wiki/Interurban ).
Maar hier enkele plaatjes. Dit is een locomotiefje met een vermogen van zo'n 10.000PK. Aangedreven door gasturbines. De gasturbines worden aangezwengeld door een 850PK zware dieselmotor en de gasturbines wekken dan weer elektriciteit op:
Hier nog iets meer uitleg:
Na heel veel werk ziet zo'n voorste er uiteindelijk uit als zo'n achterste:
Passagiers werden in de VS lange tijd in weelderige luxe vervoerd over de lange afstanden:
Dit heb ik altijd zo'n mooie loc gevonden: Rijdt op het ietwat afwijkende 11.000V AC, wat hier en daar nog steeds op de draad staat maar ook op plekken al vervangen is door 25KV.
Prins Friso stond er ook:
Dit is een van die beroemde Interurbains, er werd, helemaal voor dit tijd, hoogfrequent vervoer (soms wel ieder kwartier of iedere 20 minuten) mee uitgevoerd. Bijna alles reed op 600V DC trolleybovenleiding, maar in het museum zijn ook diverse objecten die liever 1000V of 1500V lusten. Tevens waren er een aantal waar behalve een trolleystok ook een gewone pantograaf én een 3e railschoen op gemonteerd waren, zodat het op bepaalde plekken makkelijk overschakelen was naar een ander systeem zonder te hoeven verwisselen van materieel:
Oud en nieuw, een redelijke nieuwe metro uit Chicago links en een oudere rechts:
Een recente aanwinst. Dit soort materieel rijdt nog steeds (half-)uursdiensten op de Metra en Centra lijnen die vanuit Chicago tot in Indiana en Wisconsin forenzen heen en weer brengen:
Met deze leuke unit hebben we nog een ritje gemaakt:
Treinennerdhumor: Er was er ook nog een met No Humping maar die heb ik nog niet gevonden
Op Koblenz Hbf staat de RE naar Trier en Luxemburg gereed. Deze trein wordt gezamenlijk gereden door de Luxemburgse CFL en de Deutsche Bahn, met twee verschillende materieelsoorten. Het Luxemburgse stel is dubbeldeks, het Duitse treinstel erachter is enkeldeks. In Trier wordt de trein gesplitst naar Mannheim (DB) en Luxemburg (CFL).