b2py | zondag 23 maart 2014 @ 19:18 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe! ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| |
dennistd | zondag 23 maart 2014 @ 19:19 |
Tja, als er onderdelen van de beveiliging doorgebrand zijn kan ik me voorstellen dat het enige tijd kost om te herstellen... | |
Frozen-assassin | zondag 23 maart 2014 @ 19:32 |
Gewoon de plannen die werden afgeschoten door ik geloof Friesland wel uitvoeren. Een spoorlijn Enkhuizen - Leeuwarden onder de IJsselmeer. Ik ben voor! | |
drakin | zondag 23 maart 2014 @ 20:03 |
Onder? Gewoon via de afsluitdijk is dan simpeler, maar dat vond men een paar jaar terug al te duur. | |
WhiteJoker | zondag 23 maart 2014 @ 20:04 |
NS heeft last van een niet geplande blikseminslag getuige deze poster op Amsterdam Sloterdijk:
![]() | |
spectrumanalyser | zondag 23 maart 2014 @ 20:08 |
hahahaha!!! LOL een niet geplande bliksemslag ![]() ja, die plannen we ook gewoon in normaal gesproken | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 20:14 |
Jemig wat een klungels. Je kan toch wel gewoon ff een blikseminslag plannen?? ![]() | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 20:15 |
Zowel gisteren als net op volle snelheid door de Drontermeertunnel gejakkerd, gaat lekker. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 20:17 |
Zal je zien dat die Drontermeertunnel ook niet gepland was ![]() | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2014 @ 20:18 |
Wanneer hebben ze een wel geplande blikseminslag? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 20:21 |
Nog niet, dat hoor je weken van tevoren ![]() | |
Salatrel | zondag 23 maart 2014 @ 20:23 |
Ultieme troll zou toch wel verstoringen op trajecten richting den Haag zijn morgenochtend | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2014 @ 20:25 |
Toch knap dat ze zulke goede weervoorspellers hebben dan ![]() Ik verwacht er morgen wel een of meerdere | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 20:26 |
Ja hehe kunst ![]() | |
Frozen-assassin | zondag 23 maart 2014 @ 20:35 |
Zul je zien dat alles morgen en dinsdag perfect gaat en woensdag ligt heel Utrecht en Den Haag plat.. | |
JDude | zondag 23 maart 2014 @ 20:36 |
Wordt toch wel een zooitje morgen. De treinen zijn dan wel langer, maar al die eendagsreizigers proberen zich toch door dezelfde deur naast de roltrap te proppen ![]() | |
Viezze | zondag 23 maart 2014 @ 20:36 |
Dat is mooi, want dan heeft de forens meer plek | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 20:40 |
Klopt, zou eerst een brug worden ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 20:45 |
Ze hadden het beter kunnen omdraaien, IJsseltunnel en Drontermeerbrug. | |
Ajaxfan | zondag 23 maart 2014 @ 20:47 |
Is er eigenlijk bekend op welke trajecten er kortere treinen zullen zijn vanwege NSS? Werd gesproken over 'op andere trajecten' maar dat is een beetje vaag. | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 20:50 |
Op somda staat een lijst met korte en verlengde treinen. Zie NSS topic. Ik kom trouwens even met -5 aan te Amsterdam centraal, terwijl we met +2 uit Lelystad vertrokken.. | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 20:58 |
Wel netjes trouwens, NS heeft op Hoorn - Alkmaar extra treinen ingelegd zodat het geen uurdienst is maar een halfuurdienst. | |
Darkwing_Duck | zondag 23 maart 2014 @ 20:59 |
waarom kan ik niet meer op somda kijken zonder inlog? | |
dennistd | zondag 23 maart 2014 @ 21:05 |
Hangt van de forum categorie af | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 21:11 |
Ik wil best alle nummertjes kopiëren, >90% kan het lezen maar ik heb geen zin alle series etc erbij te vermelden. | |
Darkwing_Duck | zondag 23 maart 2014 @ 21:16 |
t boeit me eigenlijk geen ruk wat er daar gebeurt morgen. Hopen dat het morgen qua drukte goed in de puin draait ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 23 maart 2014 @ 21:16 |
Maar bedankt voor t aanbod! | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2014 @ 21:17 |
Ligt daar ook niet PLC Interlocking? | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:17 |
Hebben jullie die betonblokkenplaatskarren op het journaal gezien? Die zijn badass ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 23 maart 2014 @ 21:18 |
Ja, die gele heijnmans wagen die even de A4 dichtritst bedoel je? ![]() | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2014 @ 21:18 |
ja, ik kende die dingen al. Kun je erg snel de blokken mee verplaatsen, waar het normaal tien keer meer tijd kost | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 21:19 |
Yup. | |
James1988 | zondag 23 maart 2014 @ 21:20 |
Yep ![]() Ja inderdaad ![]() | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2014 @ 21:21 |
misschien is dat wel de reden waarom het langer duurt dan je zou mogen verwachten | |
Duvel | zondag 23 maart 2014 @ 21:22 |
PLC Interlocking zou juist snel te repareren moeten zijn: kaarten swappen, software laden en rijden... En daarbij zou het robuuster moeten zijn dan de bestaande beveiligingssystemen. Nieuwer, beter getest, etc. | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:22 |
Alsmede tevens ook omdat het niet gepland was natuurlijk he ![]() | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2014 @ 21:23 |
Behalve als er meer stuk is dan alleen iets in de kast zelf. Dan heb je grotere problemen | |
Duvel | zondag 23 maart 2014 @ 21:24 |
Zoals gesmolten bedrading? Is er iemand die meer weet, anders komt er misschien morgen wel meer duidelijkheid? | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:26 |
![]() | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 21:27 |
Vraag me af er voldoende kaarten beschikbaar zijn voor een volledige vernieuwing van een relaiskast. Aandeel in seinsturing in Nederland is gering dus extra voorraad ook. | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:30 |
Je bedoelt dat er nog niet eens voldoende onderdelen op voorraad zijn om EEN kast te vervangen? Niks geleerd van Almelo soms? Sjongejonge, da's toch wel triest hoor. | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 21:31 |
Niet een kast, maar de inhoud daarvan. Die dingen zijn niet gratis en het is slechts een pilotlocatie. Als je pilot faalt wil je niet met enorme voorraden zitten waar je niets meer mee kan. | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 21:33 |
En helemaal als een hele kast uitfikt. | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:33 |
Nee dat snap ik. Maar als er wat met je pilotlocatie gebeurt dien je daar toch wel op voorbereid te zijn. Of is dit een gevalletje van "testen? Dat doen we lekker in de productie-omgeving! ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 21:34 |
Je komt er niet onderuit om de pilot op een gegeven moment naar je productieomgeving te verplaatsen helaas. | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 21:37 |
En het is een afweging, hoe groot is de kans op blikseminslag, inslag op mijn kast en dan als derde stap dat al mijn apparatuur naar de klote gaat. | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:39 |
Tsja. En nu? Die prognose donderdagochtend is op basis van "voldoende onderdelen op voorraad"? Dus waarschijnlijk gaat dat eerder 3 weken dan 3 dagen duren? Of..? ![]() | |
Duvel | zondag 23 maart 2014 @ 21:39 |
Het is een productieomgeving. En ik heb geen flauw idee of het daadwerkelijk de interlocking is die beschadigd is. | |
dennistd | zondag 23 maart 2014 @ 21:40 |
dat is op basis van: we hopen dat we dan een paar nieuwe printplaten gesoldeerd hebben... ![]() | |
James1988 | zondag 23 maart 2014 @ 21:41 |
Als het op interlocking aankomt is het lastig om een representatieve testomgeving te hebben, en het is onmogelijk om productie even te reverten naar de vorige versie. ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 21:42 |
Is niet onmogelijk, alleen wel echt zo duur dat je treinkaartje er zoveel duurder van zou worden dat het echt de moeite niet is. | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:42 |
Hoezo is het trouwens een pilot? Hrelaiskasten en shit is toch techniek uit het Fredflintstonium of wat? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:43 |
Oh ja, altijd als dat "argument" om de hoek komt dan weet ik hoe laat het is ![]() | |
dennistd | zondag 23 maart 2014 @ 21:43 |
Ja, maar die relais zijn hier dus juist vervangen door een nieuwe techniek.. | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 21:44 |
Nou jah, zoals b2py al zei; je maakt een risico-analyse. Daaruit blijkt dat het niet uitkan om het dubbel uit te voeren of ze hebben als eens een pilot gedaan waar het wel dubbel uitgevoerd was en hebben dit stuk gekozen om het niet dubbel te doen. Tja. Er zitten gewoon overwegingen aan. | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:45 |
Mooi. Bedankt voor de toelichting allemaal ![]() | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2014 @ 21:47 |
Het wil zoals Duvel al zei niet zeggen dat een PLC-kast de problemen veroorzaakt of dat zo'n kast voor de grootste problemen zorgt | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 21:48 |
Ik ben wel benieuwd want wij hebben bij dit soort dingen altijd een volledige reserve op voorraad heel eerlijk gezegd. Dit is vast ook niet een project met maar één kastje en enkele printplaten kosten geen kut, de software is meestal datgene wat erg duur is. | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 21:49 |
Inmiddels uitgesteld tot zaterdagochtend dat het gerepareerd is. | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:50 |
Wij van de middelbare school in Deventer? ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 21:51 |
Jazeker. | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:52 |
Ja nou ja, wat je zelf al zegt, het zal wel een overweging zijn. Een servertje of een switch op voorraad hebben kost wellicht minder dan zo'n kast inderdaad. | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 21:53 |
Wij hebben zelfs volledige servers op voorraad. Alleen als de serverruimte affikt hebben we een probleem, niet softwaretechnisch maar qua hardware maar dat duurt dan 12 uur voordat partial service en ongeveer 24 uur voordat semi-full en een week voordat full operation hersteld is. | |
James1988 | zondag 23 maart 2014 @ 21:53 |
Damn. ProRail mag wel eens gaan uitleggen wat er nou precies stuk is... | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:54 |
Snel genoeg voor een school. | |
Duvel | zondag 23 maart 2014 @ 21:54 |
Die interlocking is natuurlijk robuust uitgevoerd, reken maar dat dat ding waar mogelijk redundant is gebouwd. | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 21:56 |
Is dat iets wat tegen "ongeplande blikseminslag" kan? ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 21:57 |
Exact, in principe moeten we zo snel mogelijk internet in de lucht hebben en een mogelijkheid tot inloggen op een dusdanige manier dat de gebruikersnamen en wachtwoorden gelijk zijn, dat duurt maximaal 12 uur. Ik denk zelfs dat het mogelijk is binnen een uur of twee want we kunnen daarvoor gewone computer gebruiken. Dan kan er ook weer onderwijs plaatsvinden en absentenregistratie en cijfers en examens worden afgenomen. De rest is wat lastiger. Ach ja. @Duvel: Ja dat is zeker zo maar de redundantie zit hem bij dit soort dingen meestal in dezelfde kast. Er staat dus niet 100 meter verderop een kast die hetzelfde doet. Ik weet ook niet of galvanische isolatie zoveel zou opleveren bij een paar miljoen volt. | |
Ajaxfan | zondag 23 maart 2014 @ 22:00 |
Dank u freundlich. | |
Viezze | zondag 23 maart 2014 @ 22:00 |
Toch is het op zijn minst vreemd te noemen dat ze bij Prorail een verkeersleidingspost volledig kunnen verhuizen, indien een bepaalde post om wat voor reden verwoest is, binnen een dag, maar dat zoiets als dit een week moet duren. | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 22:01 |
Reisinformatie en ns personeel is wel goed bezig. Zojuist in Obdam omgeroepen of overstappers naar Den Helder enigzins willen opschieten in Heerhugowaard, de trein naar Den Helder wacht daar op ons. Wat dat betreft, goed bezig NS! ![]() | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 22:02 |
Bliksemafleider | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 22:03 |
Nou ja het is Santpoort maar he. Niet een kwart van het land. | |
Duvel | zondag 23 maart 2014 @ 22:07 |
Ik weet niet of dit op die manier, volledig dubbel uitvoerbaar is. Bij interlocking heeft één systeem volgens mij gelijk, en niet deze of die andere. | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 22:09 |
Ja dat klopt, maar ook daar is natuurlijk een oplossing voor te vinden. | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 22:10 |
Het is geen vliegtuig waarbij je het vliegtuig simpelweg niet dubbel kan uitvoeren, het is allemaal te behappen maar het maakt het ten eerste complex en ten tweede duur. | |
Duvel | zondag 23 maart 2014 @ 22:10 |
Nee, want je verbindt met infra-elementen die enkelvoudig aanwezig zijn. Er is geen redundantie in wissel 651a. | |
dennistd | zondag 23 maart 2014 @ 22:10 |
er kunnen ook twee systemen zijn, die vervolgens met elkaar vergeleken worden. Hebben ze een verschillende output dan blijven de seinen op rood. | |
Duvel | zondag 23 maart 2014 @ 22:11 |
Ze hebben dezelfde input. Als via die input de bliksem binnenkomt, zijn ze allebei dood. | |
dennistd | zondag 23 maart 2014 @ 22:12 |
Dat wel ja ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2014 @ 22:13 |
Dat zou dus op te lossen zijn via optische kabels of met goede galvanische scheidingen. Dat de infra niet dubbel uitgevoerd is dat snap ik wel maar de elektronica die alles aanstuurt kan relatief eenvoudig wel dubbel uitgevoerd worden. | |
Duvel | zondag 23 maart 2014 @ 22:16 |
Dan nog zit ergens een stel optocouplers om de elektrische signalen in licht om te zetten. | |
Viezze | zondag 23 maart 2014 @ 22:18 |
Dat is ook weer zo ![]() | |
Duvel | zondag 23 maart 2014 @ 22:18 |
Maar uiteindelijk staat of valt alles met goede aarding en afscherming, en ik heb me laten vertellen dat de ontwerpers van seinwezen daar allergisch voor zijn. | |
b2py | zondag 23 maart 2014 @ 22:20 |
Al met al wel bijzonder dat hij in een kast is ingeslagen, driehuis is een vrij bomenrijk gebied en een relaiskast is nou niet echt een hoog object. Ik zou het niet als hoog potentieel object zien voor blikseminslag.. | |
DriekOplopers | zondag 23 maart 2014 @ 23:18 |
Zachtjes huilt... | |
Dr_Flash | zondag 23 maart 2014 @ 23:22 |
Wat wou je eraan gaan doen? Overal stalen kooien om pilot-installaties heen plaatsen? Dan komt er wel weer een mol die een kabeltje doorknaagt. En dan? ![]() | |
Litpho | zondag 23 maart 2014 @ 23:27 |
"Komen we er mee weg als het een keertje fout gaat?" is ook een overweging ![]() | |
_serial_ | maandag 24 maart 2014 @ 08:15 |
Murphy's Law was vandaag wel van toepassing bij haarlem - Seinstoring op de opleidingsroute. - Ongeval op de route van de stopbus, bus omgeleid. | |
James1988 | maandag 24 maart 2014 @ 09:39 |
Creatieve treindienstleider in de regio Rotterdam - Den Haag, een vertraagde Benelux richting Den Haag HS (+25) is bij Delft aan de kant gezet op spoor 3 om een op tijd rijdende IC voor te laten. | |
Surveillance-Fiets | maandag 24 maart 2014 @ 09:40 |
En terecht, opzouten met die vertraagde troep. ![]() | |
James1988 | maandag 24 maart 2014 @ 09:42 |
Vraag me wel af hoe snugger die actie is, want die trein moest nu dus eerst 2 sporen naar links (tegemoetkomend verkeer kruisen) en zometeen weer twee sporen naar rechts (zelfde geintje) om verder te gaan richting Den Haag HS ![]() | |
_serial_ | maandag 24 maart 2014 @ 09:44 |
Als het veilig kan, waarom niet, worden er in elk geval minder reizigers gedupeerd. | |
Surveillance-Fiets | maandag 24 maart 2014 @ 09:53 |
![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 10:12 |
Dat niet alleen, maar het lijkt me ook nutteloos, tenzij de Benelux treinen in de weg zit omdat deze in Den Haag HS op spoor 1 binnen moet komen | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 10:14 |
Het gaat vandaag niet lekker in het Noord-Hollandse. Lees op Somda dat de capaciteit rond Hoorn ontoereikend was ... Maar wat wil je ook als de sprinter Hoofddorp - Hoorn Kersenboogerd zo ongeveer niet rijdt en de reguliere IC's uitpuilen, terwijl de spits IC's bijna leeg naar Amsterdam gekacheld zijn ... | |
KomtTijd... | maandag 24 maart 2014 @ 10:26 |
Mijn treinen Den Haag - Schiphol waren heerlijk rustig ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 24 maart 2014 @ 10:27 |
op tv noordholland een bericht over dat het effect met de langere treinen tussen Den Haag en Amsterdam werkt. http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)n+Haag+hebben+effect zetten ze er een plaat bij van een Mat '64 .... terwijl die niet ingezet is. grmbl ![]() | |
James1988 | maandag 24 maart 2014 @ 10:27 |
Mijn treinen waren ook best wel rustig. Ik had drukker verwacht ![]() | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 10:27 |
nuf said: http://ovtijden.com/avtdag/PMR/ | |
b2py | maandag 24 maart 2014 @ 10:33 |
Uitgeest - Zaandam heeft er vanochtend ook nog uitgelegen, zal er ongetwijfeld ook mee te maken. | |
Dr_Flash | maandag 24 maart 2014 @ 10:36 |
Gelijk geroestrijd. Ofzo dinges ![]() | |
Ireyon | maandag 24 maart 2014 @ 11:07 |
![]() | |
Duvel | maandag 24 maart 2014 @ 11:07 |
Kolere, wat een bende! | |
Goedzooi | maandag 24 maart 2014 @ 11:47 |
Blij dat ik niet met de trein ben. | |
V2 | maandag 24 maart 2014 @ 12:10 |
Verschil met Obama moet er zijn he ![]() | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 12:12 |
Gewoon met de Thalys gegaan dus. Zou wat zijn geweest als hij voor de Benelux had gekozen ![]() | |
Duvel | maandag 24 maart 2014 @ 12:12 |
Een lange neus naar Descheemaeker. Kijk, je kunt best met de trein naar Nederland. | |
James1988 | maandag 24 maart 2014 @ 12:42 |
Blogpost van ProRail over wat er bij Santpoort is gebeurd:(En ja, er staat inderdaad Noort ![]() | |
V2 | maandag 24 maart 2014 @ 12:45 |
En het is al razendsnel aangepast zie ik ![]() | |
Ajaxfan | maandag 24 maart 2014 @ 13:24 |
Het gaat lekker bij Zaandam:
| |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 13:27 |
en dan is het idd de plaats waar PLC Interlocking ligt | |
aldwych | maandag 24 maart 2014 @ 13:32 |
That escalated quickly: http://mashable.com/2014/(...)ash-com-Tw-main-link | |
Ener-G | maandag 24 maart 2014 @ 13:46 |
Dat was vanmorgen ook al zo; De intercity richting Amsterdam vanaf Alkmaar zat na Alkmaar al zo vol dat de "extra stop" op Heiloo echt geen nut had, er kon toen al bijna niemand meer bij. Ook erg prettig dat ze de airco niet aan hadden staan, of die was ook stuk. Ging zowat van mn stokje, staand, met nog 100 andere mensen in het gangpad. | |
greavy | maandag 24 maart 2014 @ 15:46 |
Maar als die Benelux gewoon doorplankt, dan hoeft-ie toch niet voor die trage IC aan de kant? Voordat die trage IC vertrekt op Delft staat de Benny al op HS. Of kon-ie op HS niet naar spoor 1? | |
James1988 | maandag 24 maart 2014 @ 15:50 |
Ik denk dat hij in Delft aan de kant is getrokken zodat hij bij Den Haag HS niet voorlangs hoefde te kruisen met wat spul dat uit de kant van CS/NOI kwam, maar zeker weten doe ik het niet. Mijn idee zou zijn geweest om 'm door te laten rijden tot ergens na Moerwijk, daar laten wachten op tegentreinen en dan z.s.m. naar spoor 1 te HS. Door deze actie van nu liep mijn IC +3 op te Delft waardoor bij aankomst in HS de sprinter naar CS al weg was. | |
ReisT | maandag 24 maart 2014 @ 15:50 |
Waar rijdt deze diesel-FLIRT? | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 15:54 |
Estland | |
spectrumanalyser | maandag 24 maart 2014 @ 15:59 |
prachtige dag vandaag. met de bus van Santpoort Noord naar Haarlem. mooie route. en zojuist is er 3x Mat '64 als Intercity Alkmaaar-Maastricht ingezet. (859, vertrektijd 15:26 +3m47s) | |
greavy | maandag 24 maart 2014 @ 16:34 |
Vandaag ook een DDZ4 tussen Den Haag en Dordrecht in de Sprinter Beter als het Spoorwegens Grootste Miskoop. Had um van Rotterdam Centraal naar Zwijndrecht zojuist. Oeh, nice. Zaterdag reed ook al 3x Mat64 tussen Den Haag - Amsterdam / Dordrecht - Amsterdam. VIRM afgezonken ergens denk ik ![]() | |
greavy | maandag 24 maart 2014 @ 16:35 |
Maar dat Vee is er nog niet eens in Utrecht uitgehaald, sterkte aan de reizigers. Beetje krap enzo, 859 = normaal VIRM10 (wordt in Amsterdam met 4 versterkt, komt uit Alkmaar met VIRM6) | |
greavy | maandag 24 maart 2014 @ 17:09 |
De BASF in Antwerpen, een groot bedrijf waar veel gevaarlijke stoffen worden vervoerd per trein, heeft al enige jaren ervaring met bestrijden van brandjes in de ketelwagens. Afgelopen zaterdag had de BASF een demonstratie georganiseerd voor Keyrail, ProRail, een delegatie van de Nederlandse Brandweer en enkele brandspecialisten. Ook België was aanwezig: Infrabel, Civiele Bescherming en de Antwerpse brandweer. De BASF heeft een volledig zelfstandige bedrijfsbrandweer, en heeft onder andere de 'Turbojet': ![]() Dit was naar aanleiding van de laatste paar keer dat op de Kijfhoek weer een incident was, en dat het op een puinzooi uitdraaide, want eigenlijk hielp die bedrijfsbrandweer Kijfhoek geen zier, die wisten ook niks ![]() ![]() Deze demonstratie was succesvol, en er wordt gekeken of zo'n Turbojet, of ander spul dat de BASF in zulke situaties gebruikt, ook in Nederland ingezet kan worden. | |
ReisT | maandag 24 maart 2014 @ 17:10 |
Die Vtjes waren vanochtend als IC uit Maastricht gekomen, kennelijk willen ze die weet terug hebben daar. Ondertussen speelt VIRM nu voor sprinter Uitgeest-Rotterdam. | |
Frozen-assassin | maandag 24 maart 2014 @ 17:12 |
Ik wens de reizigers veel sterkte die met Mat 64 of V moeten op welk traject dan ook.. | |
spectrumanalyser | maandag 24 maart 2014 @ 17:13 |
dat VIRM nu Uitgeest-Rotterdam doet kan komen door de sein/wisselstoring eerder in de middag tussen Wormerveer en Zaandam | |
spectrumanalyser | maandag 24 maart 2014 @ 17:15 |
om 18:36 komen de drie stellen Plan V aan in Maastricht. intussen is 't speculeren of de stellen nog een slag naar Alkmaar mogen maken. ik vind 't eurotop ![]() | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 17:21 |
Veevervoer ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 24 maart 2014 @ 17:30 |
hij kwam net voorbij, bij Eindhoven![]() oerdegelijk materieel. | |
James1988 | maandag 24 maart 2014 @ 17:37 |
Typegoedkeuring binnen:
![]() Totale tijd van eerste schetsen op de tekentafel tot typegoedkeuring is ongeveer 4,5 jaar geweest. | |
KomtTijd... | maandag 24 maart 2014 @ 17:52 |
Wow, hebben ze die dingen nog bewaard voor gelegenheden zoals dit? ![]() | |
greavy | maandag 24 maart 2014 @ 17:53 |
Plan V ![]() Was dat ik zaterdag geen tijd/zin meer had om het Vee richting Haarlem te nemen, maar anders nog ff retourtje Dordrecht - Haarlem gedaan (na een lange dag België) ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 24 maart 2014 @ 18:28 |
de stellen Plan V zijn NSR 447 + 954 + 958. ze zijn gezien sinds 22 maart rond Amsterdam en Den Haag. bron: Lesley001![]() volgens ovtijden.com komen de stellen terug naar Amsterdam Centraal als Intercity 872 | |
b2py | maandag 24 maart 2014 @ 18:32 |
In principe horen bij treinnummers minimaal het traject (In dit geval Maastricht - Amsterdam C) of de vertrektijd uit het beginstation (In dit geval Maastricht v. 18:58). Maar dat voor de volgende keer ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 24 maart 2014 @ 18:43 |
excuses. ik kan overigens melden dat morgen de 3 stellen Mat '64 ook als IC Maastricht-Alkmaar worden ingezet. bron: @NS_online | |
James1988 | maandag 24 maart 2014 @ 18:43 |
Nou greavy, have fun ![]() | |
b2py | maandag 24 maart 2014 @ 18:45 |
Vraag me af hoe betrouwbaar die melding van hun is. | |
boriq | maandag 24 maart 2014 @ 18:47 |
Als dit klopt gaan ze zo ook weer terug naar de hoofdstad ![]() Maastricht 18.58 NSR Intercity Amsterdam Centraal 4b MAT'64-2 + MAT'64-2 + MAT'64-2 http://ovtijden.com/infoplus/mat/872/20140324/ | |
Gezicht | maandag 24 maart 2014 @ 19:12 |
Dat wordt morgen drie kwartier creperen dan. | |
Anno1982 | maandag 24 maart 2014 @ 19:13 |
De uitgefikte relaiskast is een kast langs de vrije baan. Is niet ingeslagen op de PLC dus. En aangezien dit soort kasten allemaal op maat gemaakt zijn voor de situatie ter plaatse, moet er een nieuwe kast geproduceerd worden op basis van de tekeningen. Dat kost even tijd, en natuurlijk werkt Murphy weer mee: het was een kast die tot de nok gevuld was. | |
b2py | maandag 24 maart 2014 @ 19:14 |
Ja want er staan allemaal halve kasten ofzo? ![]() | |
Anno1982 | maandag 24 maart 2014 @ 19:24 |
Als de vraag is: "Zijn niet alle kasten standaard tot de nok gevuld dan?" is het antwoord "nee". Sowieso heb je al het onderscheid tussen een type 44 en 45, waarbij de 44 maar half zo groot is. En verder weet ik zeker dat jij niet alle kasten waar maar één trafo of één relais in zit in je achtertuin wilt hebben. | |
b2py | maandag 24 maart 2014 @ 19:26 |
Nah het was meer een retorische ![]() | |
Duvel | maandag 24 maart 2014 @ 20:19 |
Thanks voor de toelichting! PLC's zit alleen in die nieuwe relaishuizen? | |
spectrumanalyser | maandag 24 maart 2014 @ 20:30 |
![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 24 maart 2014 @ 20:32 |
Waarom ook maar 3 V'tjes? Kunnen ze er niet meteen 6 laten rijden? | |
Frozen-assassin | maandag 24 maart 2014 @ 20:32 |
Ik zou zonder twijfelen half uur extra wachten.. Plan V ![]() | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 20:44 |
nostalgie: | |
b2py | maandag 24 maart 2014 @ 20:44 |
De haakse kruising Leesvoer over bovenleiding in kruisingen als Blauwkapel & Haarlem/verbindingsbaan. | |
Sandrvich | maandag 24 maart 2014 @ 21:07 |
Heeft iemand nog (recente) ervaringen met treinreizen in Griekenland? Toevallig ook met het boeken van online tickets? (Wat een heerlijke naam is er overigens voor die boekingsmodule: δρομολογια/dromologia) Zit over anderhalve week een paar dagen in Athene, daarna per InterCity naar Thessaloniki verder en weer terug naar Kosovo en Albanië. ![]() | |
DriekOplopers | maandag 24 maart 2014 @ 21:27 |
Mja. Maar weer eens een pittig stukje geschreven... http://www.voorbeterov.nl/page3.php *diep zucht* | |
b2py | maandag 24 maart 2014 @ 21:37 |
Speech by Wilma Mansveld, State Secretary for Infrastructure and the Environment at the conference on European rail freight corridors Investeringen in en effectiviteit van ATB-Vv bij de aanpak van stoptonend sein passages ("STS-passages") bij zogenaamde "recidieve seinen" | |
Dr_Flash | maandag 24 maart 2014 @ 21:42 |
Mooi ![]() | |
Dr_Flash | maandag 24 maart 2014 @ 21:43 |
Foei ![]() ![]() ![]() In je mand. ONDER je mand ![]() | |
KnightSolaire | maandag 24 maart 2014 @ 21:48 |
Of een kwartier, dan met de IC Heerlen tot Sittard en vervolgens met de Sprinter naar Maastricht... En waarschijnlijk is die laatste Sprinter ook een V'tje ![]() | |
DriekOplopers | maandag 24 maart 2014 @ 21:52 |
ns.nl: "Deventer-Almelo Maandag 24 Maart 21:46 Oorzaak Tussen Wierden en Rijssen rijden geen treinen door een aanrijding. Verwachting De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting 25 maart rond 23:00 uur verholpen. " Erg benieuwd wat er nu weer stuk is, dat het een dag moet duren... | |
James1988 | maandag 24 maart 2014 @ 21:54 |
Was een aanrijding met een dier, inmiddels wordt het treinverkeer hervat. 25 maart zal een typefout zijn. | |
DriekOplopers | maandag 24 maart 2014 @ 22:00 |
![]() | |
Dr_Flash | maandag 24 maart 2014 @ 22:03 |
Een Tyrannosaurus of zo? andere dieren halen het nieuws niet natuurlijk. IJsbeertje Knut is ook al dood. | |
James1988 | maandag 24 maart 2014 @ 22:08 |
Typefouten zijn zo gemaakt. ![]() Als je als machinist een grote hond, een hert o.i.d. tegen je trein krijgt terwijl het pikkedonker is kan ik me voorstellen dat de schrik er flink in zit. | |
Hoog_groen | maandag 24 maart 2014 @ 22:10 |
was een ree. Ze dachten eerst dat er een persoon was geraakt | |
James1988 | maandag 24 maart 2014 @ 22:12 |
Zou ik waarschijnlijk ook denken als ik op de bok zou hebben gezeten. | |
Dr_Flash | maandag 24 maart 2014 @ 22:12 |
Zitten er geen lampen meer op zo'n ding dan | |
James1988 | maandag 24 maart 2014 @ 22:15 |
Zeker wel, maar daarmee zie je alsnog niet alles. Als je een schim ziet langs de baan en een paar tellen later hoor je een doffe klap en geratel lijkt mij dat je als eerste denkt 'kut, een springer' en niet 'hmmm vers vlees'. | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 22:39 |
Heeft greavy deze al gezien? | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 22:51 |
filmpje is compleet met ladders en dergelijke ![]() | |
Dr_Flash | maandag 24 maart 2014 @ 22:53 |
In dat geval heeft hij het filmpje zelf geMAAKT ![]() | |
GlenSpey | maandag 24 maart 2014 @ 22:56 |
Leuk om een keer te zien, vooral nu ik zelf ook richting goederenvervoer ga. Wel irritant dat ie zovaak op de tyfoon drukt. Nog illegaal ook trouwens ![]() Vraag me af hoe hard ie daar trouwens precies rijdt... | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 22:57 |
nee, is vanuit de loc genomen, maar er waren iig twee spotters. Eentje met het geval dat geen auto te noemen valt en eentje op de fiets | |
dennistd | maandag 24 maart 2014 @ 23:07 |
Even lachen ![]()
| |
Dr_Flash | maandag 24 maart 2014 @ 23:10 |
ja, ik heb zelf het vermoeden dat die figuur 14 is. | |
b2py | maandag 24 maart 2014 @ 23:15 |
![]() | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 23:15 |
Goed bedacht van hem ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 24 maart 2014 @ 23:19 |
PROEST | |
Dr_Flash | maandag 24 maart 2014 @ 23:20 |
joh dat gastje kon nog niet eens poepen toen die lijn naar Veo ging, laat hem. Iedereen is jong geweest ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 24 maart 2014 @ 23:23 |
als ze nou in veendam gestaan hadden was het mischien nog om de "ooit" te herropenen spoorlijn van veendam naar emmen te kunnen voorzien van treinstellen.. maar tegen die tijd zijn die DM90s wel al weggeroest ![]() | |
Peterselieman | maandag 24 maart 2014 @ 23:26 |
Hij heeft de goeie ouwe tijd van echte sneltreinen op dat traject iig niet meegemaakt ![]() | |
Duvel | dinsdag 25 maart 2014 @ 07:34 |
Ik heb nog met Plan U over Maaslijn gereisd. Toen bestond DM'90 nog niet. | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 07:37 |
Leeuwarden plat door een versperring... | |
JDude | dinsdag 25 maart 2014 @ 07:53 |
Zag net een ProRail busje met blauw zwaailicht op de afrit Charlois/Rhoon van de A15. Wist eigenlijk niet dat ProRail ook al voorrangsvoertuigen heeft. | |
_serial_ | dinsdag 25 maart 2014 @ 08:04 |
Jeps zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_20-01-2014 | |
AllesWatWas | dinsdag 25 maart 2014 @ 08:19 |
Weet iemand hoe het hier precies zit met het Maandtrajectabonnement dat Traject Vrij Maand wordt? Op 1 april begin ik met werken, maar dan gaat de NS klaarblijkelijk ook precies over op een ander systeem, ik kan nu in de kaartautomaat nog een Maandtrajectabonnement kopen die ingaat op 1 april zag ik, maar vanaf 1 april zou dat niet meer kunnen volgens NS-medewerkers op het station. Dus dat zou voor de eerste maand een leuke oplossing zijn, maar ik wil graag weten hoe het daarna gaat. Goed, van wat ik ervan begrijp is het volgende: ik heb nu een Dal Voordeel-abonnement waarmee ik geen Traject Vrij Maand kan combineren omdat Dal Voordeel "Reizen op Saldo" is, en niet "Reizen op Rekening". Als je een Traject Vrij-abonnement hebt heb je automatisch eigenlijk ook een Dal Voordeel voor buiten je traject volgens de website van NS, dus er is absoluut geen toegevoegde waarde om een aparte OV-chipkaart te hebben voor reizen buiten mijn traject (De ironie is hier dat reizigers van een Voordeelurenabonnement klaarblijkelijk wel iedere maand een Traject Vrij Maand op hun kaart kunnen krijgen volgens de veelgestelde vragen...! Dus de NS wil eerst dat ik overstap naar een nieuwe abonnementsvorm te weten Dal Voordeel, dat doe ik, om het vervolgens onmogelijk te maken om een Dal Voordeel-abonnement een maand over te schrijven met het Traject Vrij Maand-abonnement ![]() ![]() De concrete vraag: Kan ik mijn net nieuwe OV-chipkaart (de oude was na 5 jaar verlopen) omzetten naar eentje waarbij ik reis op rekening i.c.m. dat Traject Vrij (waarbij Dal Voordeel dus van die kaart moet worden gehaald!), of moet ik weer 7,50 dokken voor een nieuwe kaart waarbij ik dat Traject Vrij Maand-abonnement aanvraag? (Ik heb mijn nieuwe kaart nog niet gebruikt omdat de oude kaart tot gisteren geldig was, maar dan zou het een beetje zonde van die 7,50 zijn.) De lieve servicebalie-medewerkster op het station kon dit me helaas niet vertellen. | |
_serial_ | dinsdag 25 maart 2014 @ 08:39 |
Het is op dit moment sowieso nog onzeker of trajectvrij op 1 april leverbaar is. Maar de meeste abonnementen (met uitzondering van altijdvrij) kan je wel combineren met dal-vrij, weekend-vrij, altijd-korting etc. | |
KomtTijd... | dinsdag 25 maart 2014 @ 09:12 |
Wel schattig, die omroep van "Hou je bagage bij je anders denken we dat het een bom is" hebben ze nu niet alleen op schiphol maar op alle stations ![]() | |
drakin | dinsdag 25 maart 2014 @ 09:19 |
Al die sirenes bij het station maakten me wakker ![]() Even google op de telefoon melde iets over een brand in een trein, maar toen ik op het station keek was er niks, ook de omroep zei niks. Zag er helemaal normaal uit behalve dat om half 8 werd gemeld dat de trein van 7 uur niet ging vertrekken naar Harlingen. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 25 maart 2014 @ 09:22 |
Beetje vreemd: brand was volgens Twitter maar minimaal, maar nu is er wel een bovenleiding beschadigd. | |
drakin | dinsdag 25 maart 2014 @ 09:24 |
De brandweer maakt meer kapot dan je lief is ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 25 maart 2014 @ 09:30 |
Ik denk eerder dat de bovenleiding gewoon is afgeschakeld en niet stuk is. | |
Ener-G | dinsdag 25 maart 2014 @ 09:31 |
Tjezes werd tijd.. En ik ben ook benieuwd hoe het zit met houders van een 'old school' voordeelurenkaart (waarbij je nog wel korting hebt in de avondspits): Zal wel weer een grote chaos worden... | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 09:32 |
"dan wordt uw Voordeelurenabonnement tijdelijk overschreven" Ja ja, NS zal wel bedoelen "opgezegd" zoals bij alle nieuwe abonnementen. | |
Ener-G | dinsdag 25 maart 2014 @ 09:35 |
Ah gevonden, je moet gewoon een tweede OV Chipkaart nemen.. god nondeju prutsers...
| |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 09:47 |
Faalsysteem ![]() | |
Ener-G | dinsdag 25 maart 2014 @ 10:00 |
En het wordt nog mooier, want als ik dit zo lees wordt je oude voordeelurenabonnement automatisch opgezegd zodra je zo'n nieuw abonnement op dezelfde kaart zet:
| |
Dr_Flash | dinsdag 25 maart 2014 @ 10:04 |
Tuurlijk wist je dat wel. Prorail staat boven de wet. Al jaren. Prorail kan ook gewoon de openbare weg afsluiten als ze zin hebben om een onbewaakte overweg op te heffen zoals bij Driebergen gebeurd is. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 maart 2014 @ 10:05 |
Dat klopt. Is altijd al zo geweest ook. Ze willen af van de VDU namelijk. | |
Peterselieman | dinsdag 25 maart 2014 @ 10:08 |
Lees op Somda dat een apparatenkast van een NS-trein wat geschroeid is en dat hierdoor de bovenleiding mogelijk beschadigd is geraakt | |
spectrumanalyser | dinsdag 25 maart 2014 @ 10:15 |
het Vee van gisteren is helaas niet meer ingezet als Intercity Maastricht-Alkmaar. Na een paar slagen Maastricht-Maastricht Randwyck zijn de drie stellen nu als twee stellen V doorgegaan, op Maastricht is 1 stel afgekoppeld. | |
Ener-G | dinsdag 25 maart 2014 @ 10:23 |
Als je hem zelf opzegt krijg je het resterende abonnementsgeld teruggestort, maar het is nu niet duidelijk of dat ook daadwerkelijk gebeurt. De FAQ van de nieuwe trajectkaart heeft het erover dat je bestaande VDU tijdelijk wordt 'overschreven' totdat het trajectabo afloopt. Als ik het zo lees moet je daar alsnog zelf achteraan, want het zal wel niet zo zijn dat de NS uit zichzelf geld teruggeeft ![]() | |
dennistd | dinsdag 25 maart 2014 @ 11:29 |
Volgens broek53 op somda is er geen sprake van een vrije kruising aan de westkant van Groningen in de huidige plannen: http://somda.nl/forum/14689/p489718/Verbouwing+Groningen/ | |
Peterselieman | dinsdag 25 maart 2014 @ 11:36 |
toch vreemd, maar aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk. Met korte opvolging zou je het ook moeten kunnen doen. Die fly-over was alleen echt nuttig geweest als een van de treinen uit Leeuwarden op spoor 1a of 2a zou keren en niet zoals de plannen nu zijn in zijn geheel doorrijden naar Europapark en daar keren. Wel zou waarschijnlijk een dubbelsporige aansluiting handig zijn. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 25 maart 2014 @ 12:27 |
Je hebt veel meer aan een driesporigheid of snelheidsverhoging op Hoofdstation-Peizerweg dan aan die fly-over. | |
Tochjo | dinsdag 25 maart 2014 @ 12:41 |
Ik denk dat het uitmaakt of je Traject Vrij maand of Traject Vrij jaar wilt. Ik zou me kunnen voorstellen dat als je het maandabonnement op een kaart met Voordeelurenabonnement zet, Traject Vrij een hogere prioriteit krijgt dan het Voordeelurenabonnement en dat na afloop van die maand het Voordeelurenabonnement weer gebruikt wordt. Bij een jaarabonnement (eigenlijk doorlopend, toch?) zal het Voordeelurenabonnement wel beëindigd worden, lijkt me. | |
DriekOplopers | dinsdag 25 maart 2014 @ 13:01 |
Reizigers aan de telefoon. Wisselstoring tussen Utrecht en Amsterdam. Maar op ns.nl zie ik dat niet. Iemand enig idee? | |
boriq | dinsdag 25 maart 2014 @ 13:09 |
Ik zou ovtijden.com/avtdag/ut zeggen, maar die lijken op dit moment ook last te hebben van een storing aangezien er amper data is van het laatste uur | |
Ajaxfan | dinsdag 25 maart 2014 @ 13:26 |
Niets aan de hand lijkt het? http://ovtijden.com/avtdag/UT/ http://vertrektijden.rijdendetreinen.nl/station/utrecht-centraal | |
Frozen-assassin | dinsdag 25 maart 2014 @ 13:42 |
Veel gewijzigde aankomstperrons, maar geen grote vertragingen. | |
Straatcommando. | dinsdag 25 maart 2014 @ 13:45 |
Gisteren iemand in de ICE naar Amsterdam zien stappen die eigenlijk in de sprinter naar Nijmegen wilde. Die heeft een lange avond gehad denk ik. ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 25 maart 2014 @ 13:46 |
En ja, hoe kan dat nou bwbuwbuwu hoor ik je afvragen, 20:08 zou de sprintert vertrekken, 20:05 komt ineens de ICE binnenrollen maar op de borden stond nog altijd sprinter Nijmegen. Iemand die ik zag inchecken bij de NS loopt doodleuk de ICE in, deuren sluiten en meneer stond bij de deuren op de knoppen te drukken om eruit te gaan. Toen de ICE wegreed kwam het overigens wel op de borden. +35 ![]() Ja.. opletten jong. Het staat notabene op de zijkant van de trein.. maar ja, als je nooit met de trein gaat.. | |
Peterselieman | dinsdag 25 maart 2014 @ 13:52 |
mag ie nog blij zijn dat de ICE niet de andere kant op ging ![]() | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 13:54 |
Ik heb een keer een collega gehad die uit Arnhem kwam en met de ICE naar Utrecht wilde. Tot hij ineens belde "Hey met mij, ik sta in Oberhausen." | |
_serial_ | dinsdag 25 maart 2014 @ 13:54 |
Dat is in elk geval niet ver van bier ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 25 maart 2014 @ 14:02 |
Bij een verstoring duurt het altijd een kwartiertje tot een half uur voor het op ns.nl of teletekst komt. Geen idee of dat hier ook het geval was. | |
Sebastiaan92 | dinsdag 25 maart 2014 @ 14:18 |
Wel eens gehad in Utrecht. De ICE richting Duitsland zou komen op spoor 7. Komt er opeens een ICE uit de richting Arnhem aanrijden. Door het binnenrijden van die ICE was het omroepbericht niet meer te horen. Verschillende mensen stappen in (met bestemming Duitsland), trein rijdt weg naar Amsterdam, en de ICE naar Duitsland komt vervolgens binnen op het perron. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 maart 2014 @ 14:51 |
Aan komen lopen, inchecken en blind de klaarstaande trein instappen is nou bepaald niet gedrag van "iemand die nooit met de trein gaat" trouwens. Zal wel een vlaag van verstandsverbijstering geweest zijn. Goed voor de spoorkilometers wel ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 maart 2014 @ 14:53 |
Dat heb ik zelf een keer gehad trouwens. Alleen was het toen zo zaaddodend als uitkomen in Heiloo terwijl ik naar Heerhugowaard moest. Geen goed verhaal dus helaas. | |
Ajaxfan | dinsdag 25 maart 2014 @ 14:56 |
Je kunt het vaak wel zien aan de actuele spoorkaart als er opeens op opvallende punten veel vertragingen ontstaan. Dan duurt de storingsmelding vaak niet lang meer. | |
ReisT | dinsdag 25 maart 2014 @ 15:23 |
Juist wie vaker met de trein reist weet dat NS wel vaker het 'verkeerde' type trein inzet. Zelfs een ICE als stoptrein is weleens voorgekomen. | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 15:26 |
Ik heb een keer een IC direct als stoptrein meegemaakt ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 25 maart 2014 @ 15:38 |
Ik had een keer haast met overstappen op station Zwolle. Kwam uit Groningen, moest naar Deventer, trein had iets vertraging, dus ik ren het perron over, spring in de trein, nog net op tijd, trein rijdt weg.... ... terug naar Groningen ![]() | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 15:41 |
En natuurlijk was het de IC die pas in Assen weer stopte ![]() | |
Maegrim | dinsdag 25 maart 2014 @ 15:52 |
Relevant: ![]() | |
greavy | dinsdag 25 maart 2014 @ 16:03 |
Juist niet illegaal. Alle overwegen op deze stamlijn zijn onbeveiligd/onbewaakt, waardoor je het wegverkeer moet attenderen als dat nodig geacht wordt. En dat is het hier echt wel, en dan gaat het nog steeds bijna mis... Ik was er niet bij inderdaad, maar Oh, en ik zie mijn huis rond minuut 3:15. Momenteel is de Stamlijn Zwijndrecht niet bereikbaar: Zondag hebben ze bij reguliere werkzaamheden een defect aan het wissel geconstateerd die de stamlijn met de hoofdbaan verbind. En helaas, dat onderdeel kan pas op zijn vroegst vrijdag geleverd worden (als je ProFail mag geloven). | |
JDude | dinsdag 25 maart 2014 @ 16:08 |
Ja, zoeen inderdaad. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 25 maart 2014 @ 16:14 |
Toen de spitspendel Groningen - Zuidhorn net reed, zijn er wel reizigers voor Zwolle in Zuidhorn terecht gekomen. 7a, 7b, het lijkt op elkaar. ![]() | |
greavy | dinsdag 25 maart 2014 @ 16:24 |
4 jaar geleden volgens mij, was ik onderweg naar Leeuwarden. Moest overstappen in Zwolle, maar stapte in de trein naar Groningen. Waar ik pas achter kwam toen we Assen uit reden ![]() In Groningen ben ik terug naar Zwolle gegaan, om zo naar Leeuwarden te reizen ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 maart 2014 @ 16:31 |
Ik een SGM als IC Utrecht - Nijmegen ![]() | |
dennistd | dinsdag 25 maart 2014 @ 16:32 |
SLT als IC Zwolle-Roosendaal ![]() | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 16:35 |
SLT als Oerol-Express Zwolle - Leeuwarden ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 25 maart 2014 @ 16:36 |
erger nog: Amersfoort - Leeuwarden | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 16:55 |
Plan-v tussen Alkmaar en Maastricht. | |
Ajaxfan | dinsdag 25 maart 2014 @ 17:00 |
Soms begrijp ik die klachten over een inzet van Plan-v / ander materieel niet. Dat er te veel materieel niet beschikbaar is kan zo zijn maar ik wil die mensen wel horen als die trein überhaupt niet rijd. Ram je er een korte trein in is het weer niet goed. | |
boriq | dinsdag 25 maart 2014 @ 17:07 |
Iets vergelijkbaars heb ik met organisaties die eisen en moord en brand schreeuwen dat ergens SLT moet rijden, zodat de mensen met een handicap in hun gebied geen last hebben van hoge instap en dus assistentie nodig hebben. Waarom zouden de mensen met een beperking in jullie schreeuwgebied wel SLT moeten krijgen, maar die anderen die in een ander gedeelte van het land wonen niet? | |
DriekOplopers | dinsdag 25 maart 2014 @ 17:12 |
De reizigers weer gesproken (het waren studenten die mij op Amsterdam-Amstel een interview wilden afnemen over reizigerswensen). Wegens een wisselstoring is hun trein vanaf Utrecht omgeleid via Hilversum, en zijn ze met de metro van Centraal naar Amstel gereisd. Om 15:15 reed het in ieder geval weer vanaf Amstel, toen ze terug gingen richting Utrecht. | |
KnightSolaire | dinsdag 25 maart 2014 @ 17:33 |
Inderdaad, en met het wagenpark van NS kan er in de meeste gevallen dan een alternatief stel ergens vandaan worden gehaald. Is bij de regionale vervoerders wel eens anders volgens mij. Schaalvoordeel hè ![]() | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 18:02 |
Beantwoording Kamervragen van het lid De Boer (VVD) over de treinverbinding Alkmaar-Haarlem | |
Ireyon | dinsdag 25 maart 2014 @ 18:05 |
Deze trein heeft 5 minuten vertraging en zal wegens deze te hoge vertraging worden opgeheven. Ach, het is de trein van 07:50 van Roosendaal naar Breda maar, dat past er heus wel bij in de volgende 6 bakjes ICMm ![]() Nou niet dus. Dikke middelvinger naar de reizigers in Etten-Leur die dan maar nóg een half uurtje langer moeten wachten omdat er letterlijk nog geen dwerg meer bij past. | |
Anno1982 | dinsdag 25 maart 2014 @ 18:22 |
Zijn dat dezelfde organisaties als die die na het versletten van een treinserie gaan zeiken dat er niet meer gezeken kan worden in de SLT? | |
boriq | dinsdag 25 maart 2014 @ 18:25 |
vast en zeker. We moeten hier toch altijd iets te neulen hebben. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 maart 2014 @ 18:29 |
Oh dat lossen we eenvoudig op: Station Etten-Leur sluiten ![]() Efficientie-verbetering, besparen zonder dat de reiziger er wat van merkt ![]() | |
Fixers | dinsdag 25 maart 2014 @ 18:59 |
Ik zie toevallig een nieuwsbericht dat Barend Brulboei zich als lijstduwer opstelt voor de Euro verkiezingen voor de N-VA. Descheemaeker pakt een zijspoortje. http://m.standaard.be/cnt/DMF20140325_01040417 | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 19:21 |
Aanbesteding voor 25kV vanaf Zevenaar tot Emmerich: https://www.tenderned.nl/(...)09996115f/cid/629208 | |
Sj0rSz | dinsdag 25 maart 2014 @ 19:24 |
Deze, maar dan een Plan V ![]() | |
Gezicht | dinsdag 25 maart 2014 @ 19:44 |
Volgens mij heb ik vanochtend geluk gehad nu ik al dat Plan V weer voorbij zie komen. | |
spectrumanalyser | dinsdag 25 maart 2014 @ 19:47 |
hier pech. er is geen Plan V de provincie Noord-Holland binnen geweest vandaag. de NSonline communicatie klopte dus niet, er was gemeld dat er vandaag ook Mat '64 als Intercity Maastricht-Alkmaar zou worden ingezet..... | |
DeaDLocK2K | dinsdag 25 maart 2014 @ 19:53 |
Ik zou ze aanklagen en aanbieden meer geld te betalen vanwege hoger gemiddeld comfort. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:08 |
Ik heb weleens een VIRM gehad als stopper naar Maasluis West op 10 Januari 2000 | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:10 |
Toen was ik 11. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:11 |
En ik 17... ![]() | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:13 |
Ik negen ![]() | |
boriq | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:13 |
ik was 4... ![]() | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:14 |
Rijbewijs al gehaald? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:14 |
Ook niet ![]() | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:18 |
7 jaar terug al. ![]() | |
ReisT | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:24 |
Het blijft toch een idiote "oplossing". Een eilandje opheffen door een eilandje te creëren... | |
Peterselieman | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:29 |
klopt, maar ik snap het wel. Nu kunnen door de zeer handig geplaatste spanningssluis bij Zevenaar goederentreinen stilvallen in de tunnel. Dat kan straks niet meer. Nadeel is echter wel dat je meerspanningsreizgersmaterieel nodig hebt om in Emmerich te komen vanaf Arnhem. Nu kun je een Nederlandse loc of treinstel die kant op sturen als het nodig is. Dat kan straks niet meer. | |
dennistd | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:29 |
Tja, eigenwijsheid van ProRail om alleen 1,5kV en 25kV te willen gebruiken... En het stomme is dat er ook geen wisselbaar spoor in Zevenaar komt, dus er kan niet met een loc voor 1500V gereden worden en aan de grens wisselen voor een die 15kV en 25kV aan kan. ![]() | |
boriq | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:33 |
Nope. Intentie is er ook niet, woon in Enschede waar ik dus alles voorhanden heb en de komende 3,5 jaar heb ik nog studenten OV dus ik heb hem nog niet echt nodig. ![]() | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:33 |
Hoor ik daar een Taurus roepen die voor 25kV, 1,5kV en 15kV geschikt is? | |
dennistd | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:36 |
Daar heeft Locon niks aan met hun 1600-locs. | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:37 |
Boeiend dat Locon | |
Peterselieman | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:37 |
ik voorzie wel een verschuiving naar Bentheim en Venlo | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:41 |
Er is een vervoerder die met Taurussen naar Rotterdam wil als ik Siemens moet geloven. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:42 |
Ach dr is toch een andere oplossing ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:45 |
broekies ![]() | |
Duvel | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:45 |
Leuk, mooie omschrijving van het werk! | |
Dr_Flash | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:49 |
instant oogkanker. | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:51 |
Misschien ligt het aan mij, maar dit betekent toch dat in de toekomst treinen nog steeds kunnen stranden in de tunnel bij Zevenaar, maar dan in een fasescheiding i.p.v. de sluis die er nu is? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:53 |
De 1200 trekt alsnog harder dan de diesel want de koppeling staat strak. | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:53 |
Dat zou dan in principe bij ieder onderstation met 25kV kunnen, want namelijk bij iedere overgang van onderstation naar onderstation zit een fasescheiding. | |
Duvel | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:55 |
Een fasescheiding is volgens mij korter dan een spanningssluis. | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:56 |
Er stranden ook wel eens treinen op bruggen zonder bovenleiding ![]() Mijn opmerking was bedoeld als "met die ombouw wordt het strandingsprobleem dus niet opgelost" en zolang het 1,5 kV-eiland genaamd Kijfhoek niet wordt aangepast kun je nog niet met AC-only-locomotieven naar Rotterdam toch? | |
Dr_Flash | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:57 |
Dit is beter voor je ogen ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:57 |
Dat eiland zal tzt ook wel worden aangepast naar 25kV. | |
Duvel | dinsdag 25 maart 2014 @ 20:57 |
Dat eerste is niet helemaal waar volgens mij, dat tweede wel. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:28 |
Kan je ergens tarieven opzoeken voor internationale tickets vanuit het Belgische territorium? | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:28 |
b-europe. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:29 |
thx | |
Peterselieman | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:32 |
rijp voor het bejaardenhuis | |
Peterselieman | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:33 |
dat zuigt natuurlijk wel, want dan lijkt de aanleg van 25kV een schijnoplossing ... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:34 |
Toch nog een vraagje, ik krijg op b-europe een prijs van 23.60 voor een ritje Brussel Zuid- Breda... Is dat nu net zoals de Duitsers van die voorverkoop Sparpreis of is dit gewoon t reguliere tarief voor wat je aan het loket ook neertelt? Tarief heet Full Flex en loopt via de Schaamlapexpress... | |
Ireyon | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:34 |
Hee klopt het dat Val d'Europe - Marne la Valée ¤1.70 enkele reis kost? Of ben ik gewoon scheel geweest en heb ik een retourtje gekocht ofzo? Vind het nogal wat voor die 200 meter. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:35 |
Nee klopt wel. Een Hop on Buskaartje was 2 euro geweest en Bus 50 was Gratis geweest ![]() | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:35 |
Full Flex = geldig op iedere trein, je betaalt de volle mep. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:36 |
Dan vind ik dat nog wel meevallen eigenlijk die prijs ![]() | |
Ireyon | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:36 |
Ja maar die bus rijdt niet zo vaak zo vroeg. Wil wel om 8 uur binnen staan hè, heb die Passeport Annuel Fantasy niet voor niks aangeschaft ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:38 |
Pasport Fantasy en dan niet in een Disney Hotel slapen ![]() Neem ff contact met me op voor personeelstarieven volgende keer ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:40 |
Ehm die ik iets fout? ![]() Kaartje Brussel zuid Roosendaal 12.90 https://www.b-europe.com/(...)l#stepTrainSelection Kaartje Brussel zuid Breda 23.60 https://www.b-europe.com/(...)l#stepTrainSelection Waar gaat het mis? ![]() | |
Ireyon | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:41 |
l'Elysee Val d'Europe is ook niet verkeerd. Ook met die 25% korting zit ik niet voor 150 euri met 2 personen 2 nachten in Newport Bay hoor ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:42 |
Roosendaal is volgens de Belgen binnenlands tarief, Breda niet | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:45 |
Maar dan loont het toch op trajecten als Brussel-Leeuwarden op Roosendaal even een apart kaartje te trekken, scheelt zo 15 piek ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:45 |
klopt. Zelfs naar Breda scheelt het al iets | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:47 |
Ja klopt, maar ik ga hier natuurlijk niet zeggen dat ik dat ook heb lopen uitrekenen en dat ik zo een sloeberactie ga uithalen als de overstap het toelaat ![]() Edit: Overstap laat het toe ![]() | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:47 |
Het is een soort grenstoeslag. Best raar, in één Europa. Je kunt waarschijnlijk ook wel een kaartje Roosendaal - Breda kopen bij de Belgen, lees http://www.treinreiziger.(...)he_spoorwegen-145542 maar eens | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:49 |
Dus als je de moeite neemt om op de Belgische site een kaartje vanaf Roosendaal te kopen dan kan je in een moeite door met de Schaamexpress? | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:50 |
Yep. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:51 |
Aan de ene kant zeg je, waar heb je het over, dat tientje.... Aan de andere kan, uiterst triest dat het zo werkt/zo moet werken... ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:51 |
Dubbel | |
James1988 | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:52 |
Een tientje is toch weer een bak pasta van Julia's en een broodje hamburger van Smullers. | |
b2py | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:53 |
En een koffie van de Kiosk ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:53 |
Ik zag trouwens ook dat je als je de trein van Brussel naar Rotterdam neemt, het loont om op Roosendaal een overstap te maken zodat je 5 minuten eerder in Rotterdam kan zijn, of ben ik nu spuit 11? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:54 |
is toch een mooie foto man zeikwijf | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:54 |
Ja, ik zo de actie wel uithalen, maargoed, anderen zeggen vast ik neem de moeite niet... ![]() |