Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat er ook stuk gaat: een totale stremming van een halve week op z'n minst van aan baanvak vind ik (afgezien van zeer extreme omstandigheden) absoluut onaanvaardbaar. En nee, een onweersbui is niet iets extreems. Het onweert al enkele miljoenen jaren in ons land.
Tja, als er onderdelen van de beveiliging doorgebrand zijn kan ik me voorstellen dat het enige tijd kost om te herstellen...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Gewoon de plannen die werden afgeschoten door ik geloof Friesland wel uitvoeren. Een spoorlijn Enkhuizen - Leeuwarden onder de IJsselmeer. Ik ben voor!
Op zondag 23 maart 2014 19:32 schreef Frozen-assassin het volgende: Gewoon de plannen die werden afgeschoten door ik geloof Friesland wel uitvoeren. Een spoorlijn Enkhuizen - Leeuwarden onder de IJsselmeer. Ik ben voor!
Onder? Gewoon via de afsluitdijk is dan simpeler, maar dat vond men een paar jaar terug al te duur.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream! Freaks like me drink tea
Op zondag 23 maart 2014 20:04 schreef WhiteJoker het volgende: NS heeft last van een niet geplande blikseminslag getuige deze poster op Amsterdam Sloterdijk:
Op zondag 23 maart 2014 20:04 schreef WhiteJoker het volgende: NS heeft last van een niet geplande blikseminslag getuige deze poster op Amsterdam Sloterdijk:
Wordt toch wel een zooitje morgen. De treinen zijn dan wel langer, maar al die eendagsreizigers proberen zich toch door dezelfde deur naast de roltrap te proppen .
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op zondag 23 maart 2014 20:36 schreef JDude het volgende: Wordt toch wel een zooitje morgen. De treinen zijn dan wel langer, maar al die eendagsreizigers proberen zich toch door dezelfde deur naast de roltrap te proppen .
Is er eigenlijk bekend op welke trajecten er kortere treinen zullen zijn vanwege NSS? Werd gesproken over 'op andere trajecten' maar dat is een beetje vaag.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op zondag 23 maart 2014 20:47 schreef Ajaxfan het volgende: Is er eigenlijk bekend op welke trajecten er kortere treinen zullen zijn vanwege NSS? Werd gesproken over 'op andere trajecten' maar dat is een beetje vaag.
Op somda staat een lijst met korte en verlengde treinen. Zie NSS topic.
Ik kom trouwens even met -5 aan te Amsterdam centraal, terwijl we met +2 uit Lelystad vertrokken..
PLC Interlocking zou juist snel te repareren moeten zijn: kaarten swappen, software laden en rijden...
En daarbij zou het robuuster moeten zijn dan de bestaande beveiligingssystemen. Nieuwer, beter getest, etc.
Vraag me af er voldoende kaarten beschikbaar zijn voor een volledige vernieuwing van een relaiskast. Aandeel in seinsturing in Nederland is gering dus extra voorraad ook.
Vraag me af er voldoende kaarten beschikbaar zijn voor een volledige vernieuwing van een relaiskast. Aandeel in seinsturing in Nederland is gering dus extra voorraad ook.
Je bedoelt dat er nog niet eens voldoende onderdelen op voorraad zijn om EEN kast te vervangen? Niks geleerd van Almelo soms? Sjongejonge, da's toch wel triest hoor.
Niet een kast, maar de inhoud daarvan. Die dingen zijn niet gratis en het is slechts een pilotlocatie. Als je pilot faalt wil je niet met enorme voorraden zitten waar je niets meer mee kan.
Nee dat snap ik. Maar als er wat met je pilotlocatie gebeurt dien je daar toch wel op voorbereid te zijn. Of is dit een gevalletje van "testen? Dat doen we lekker in de productie-omgeving! "?
Tsja. En nu? Die prognose donderdagochtend is op basis van "voldoende onderdelen op voorraad"? Dus waarschijnlijk gaat dat eerder 3 weken dan 3 dagen duren? Of..?
Op zondag 23 maart 2014 21:34 schreef DeaDLocK2K het volgende: Je komt er niet onderuit om de pilot op een gegeven moment naar je productieomgeving te verplaatsen helaas.
Het is een productieomgeving. En ik heb geen flauw idee of het daadwerkelijk de interlocking is die beschadigd is.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 23 maart 2014 21:39 schreef Dr_Flash het volgende: Tsja. En nu? Die prognose donderdagochtend is op basis van "voldoende onderdelen op voorraad"? Dus waarschijnlijk gaat dat eerder 3 weken dan 3 dagen duren? Of..?
dat is op basis van: we hopen dat we dan een paar nieuwe printplaten gesoldeerd hebben...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als het op interlocking aankomt is het lastig om een representatieve testomgeving te hebben, en het is onmogelijk om productie even te reverten naar de vorige versie.