Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat er ook stuk gaat: een totale stremming van een halve week op z'n minst van aan baanvak vind ik (afgezien van zeer extreme omstandigheden) absoluut onaanvaardbaar. En nee, een onweersbui is niet iets extreems. Het onweert al enkele miljoenen jaren in ons land.
Tja, als er onderdelen van de beveiliging doorgebrand zijn kan ik me voorstellen dat het enige tijd kost om te herstellen...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Gewoon de plannen die werden afgeschoten door ik geloof Friesland wel uitvoeren. Een spoorlijn Enkhuizen - Leeuwarden onder de IJsselmeer. Ik ben voor!
Op zondag 23 maart 2014 19:32 schreef Frozen-assassin het volgende: Gewoon de plannen die werden afgeschoten door ik geloof Friesland wel uitvoeren. Een spoorlijn Enkhuizen - Leeuwarden onder de IJsselmeer. Ik ben voor!
Onder? Gewoon via de afsluitdijk is dan simpeler, maar dat vond men een paar jaar terug al te duur.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream! Freaks like me drink tea
Op zondag 23 maart 2014 20:04 schreef WhiteJoker het volgende: NS heeft last van een niet geplande blikseminslag getuige deze poster op Amsterdam Sloterdijk:
Op zondag 23 maart 2014 20:04 schreef WhiteJoker het volgende: NS heeft last van een niet geplande blikseminslag getuige deze poster op Amsterdam Sloterdijk:
Wordt toch wel een zooitje morgen. De treinen zijn dan wel langer, maar al die eendagsreizigers proberen zich toch door dezelfde deur naast de roltrap te proppen .
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op zondag 23 maart 2014 20:36 schreef JDude het volgende: Wordt toch wel een zooitje morgen. De treinen zijn dan wel langer, maar al die eendagsreizigers proberen zich toch door dezelfde deur naast de roltrap te proppen .
Is er eigenlijk bekend op welke trajecten er kortere treinen zullen zijn vanwege NSS? Werd gesproken over 'op andere trajecten' maar dat is een beetje vaag.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op zondag 23 maart 2014 20:47 schreef Ajaxfan het volgende: Is er eigenlijk bekend op welke trajecten er kortere treinen zullen zijn vanwege NSS? Werd gesproken over 'op andere trajecten' maar dat is een beetje vaag.
Op somda staat een lijst met korte en verlengde treinen. Zie NSS topic.
Ik kom trouwens even met -5 aan te Amsterdam centraal, terwijl we met +2 uit Lelystad vertrokken..
PLC Interlocking zou juist snel te repareren moeten zijn: kaarten swappen, software laden en rijden...
En daarbij zou het robuuster moeten zijn dan de bestaande beveiligingssystemen. Nieuwer, beter getest, etc.
Vraag me af er voldoende kaarten beschikbaar zijn voor een volledige vernieuwing van een relaiskast. Aandeel in seinsturing in Nederland is gering dus extra voorraad ook.
Vraag me af er voldoende kaarten beschikbaar zijn voor een volledige vernieuwing van een relaiskast. Aandeel in seinsturing in Nederland is gering dus extra voorraad ook.
Je bedoelt dat er nog niet eens voldoende onderdelen op voorraad zijn om EEN kast te vervangen? Niks geleerd van Almelo soms? Sjongejonge, da's toch wel triest hoor.
Niet een kast, maar de inhoud daarvan. Die dingen zijn niet gratis en het is slechts een pilotlocatie. Als je pilot faalt wil je niet met enorme voorraden zitten waar je niets meer mee kan.
Nee dat snap ik. Maar als er wat met je pilotlocatie gebeurt dien je daar toch wel op voorbereid te zijn. Of is dit een gevalletje van "testen? Dat doen we lekker in de productie-omgeving! "?
Tsja. En nu? Die prognose donderdagochtend is op basis van "voldoende onderdelen op voorraad"? Dus waarschijnlijk gaat dat eerder 3 weken dan 3 dagen duren? Of..?
Op zondag 23 maart 2014 21:34 schreef DeaDLocK2K het volgende: Je komt er niet onderuit om de pilot op een gegeven moment naar je productieomgeving te verplaatsen helaas.
Het is een productieomgeving. En ik heb geen flauw idee of het daadwerkelijk de interlocking is die beschadigd is.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 23 maart 2014 21:39 schreef Dr_Flash het volgende: Tsja. En nu? Die prognose donderdagochtend is op basis van "voldoende onderdelen op voorraad"? Dus waarschijnlijk gaat dat eerder 3 weken dan 3 dagen duren? Of..?
dat is op basis van: we hopen dat we dan een paar nieuwe printplaten gesoldeerd hebben...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als het op interlocking aankomt is het lastig om een representatieve testomgeving te hebben, en het is onmogelijk om productie even te reverten naar de vorige versie.
Op zondag 23 maart 2014 21:42 schreef DeaDLocK2K het volgende: Is niet onmogelijk, alleen wel echt zo duur dat je treinkaartje er zoveel duurder van zou worden dat het echt de moeite niet is.
Oh ja, altijd als dat "argument" om de hoek komt dan weet ik hoe laat het is
Oh ja, altijd als dat "argument" om de hoek komt dan weet ik hoe laat het is
Nou jah, zoals b2py al zei; je maakt een risico-analyse. Daaruit blijkt dat het niet uitkan om het dubbel uit te voeren of ze hebben als eens een pilot gedaan waar het wel dubbel uitgevoerd was en hebben dit stuk gekozen om het niet dubbel te doen. Tja. Er zitten gewoon overwegingen aan.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik ben wel benieuwd want wij hebben bij dit soort dingen altijd een volledige reserve op voorraad heel eerlijk gezegd. Dit is vast ook niet een project met maar één kastje en enkele printplaten kosten geen kut, de software is meestal datgene wat erg duur is.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op zondag 23 maart 2014 21:48 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik ben wel benieuwd want wij hebben bij dit soort dingen altijd een volledige reserve op voorraad heel eerlijk gezegd.
Ja nou ja, wat je zelf al zegt, het zal wel een overweging zijn. Een servertje of een switch op voorraad hebben kost wellicht minder dan zo'n kast inderdaad.
Wij hebben zelfs volledige servers op voorraad. Alleen als de serverruimte affikt hebben we een probleem, niet softwaretechnisch maar qua hardware maar dat duurt dan 12 uur voordat partial service en ongeveer 24 uur voordat semi-full en een week voordat full operation hersteld is.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op zondag 23 maart 2014 21:53 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wij hebben zelfs volledige servers op voorraad. Alleen als de serverruimte affikt hebben we een probleem, niet softwaretechnisch maar qua hardware maar dat duurt dan 12 uur voordat partial service en ongeveer 24 uur voordat semi-full en een week voordat full operation hersteld is.
Nou jah, zoals b2py al zei; je maakt een risico-analyse. Daaruit blijkt dat het niet uitkan om het dubbel uit te voeren of ze hebben als eens een pilot gedaan waar het wel dubbel uitgevoerd was en hebben dit stuk gekozen om het niet dubbel te doen. Tja. Er zitten gewoon overwegingen aan.
Die interlocking is natuurlijk robuust uitgevoerd, reken maar dat dat ding waar mogelijk redundant is gebouwd.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Exact, in principe moeten we zo snel mogelijk internet in de lucht hebben en een mogelijkheid tot inloggen op een dusdanige manier dat de gebruikersnamen en wachtwoorden gelijk zijn, dat duurt maximaal 12 uur. Ik denk zelfs dat het mogelijk is binnen een uur of twee want we kunnen daarvoor gewone computer gebruiken. Dan kan er ook weer onderwijs plaatsvinden en absentenregistratie en cijfers en examens worden afgenomen. De rest is wat lastiger. Ach ja.
@Duvel: Ja dat is zeker zo maar de redundantie zit hem bij dit soort dingen meestal in dezelfde kast. Er staat dus niet 100 meter verderop een kast die hetzelfde doet. Ik weet ook niet of galvanische isolatie zoveel zou opleveren bij een paar miljoen volt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op zondag 23 maart 2014 21:52 schreef Dr_Flash het volgende: Ja nou ja, wat je zelf al zegt, het zal wel een overweging zijn. Een servertje of een switch op voorraad hebben kost wellicht minder dan zo'n kast inderdaad.
Toch is het op zijn minst vreemd te noemen dat ze bij Prorail een verkeersleidingspost volledig kunnen verhuizen, indien een bepaalde post om wat voor reden verwoest is, binnen een dag, maar dat zoiets als dit een week moet duren.
Reisinformatie en ns personeel is wel goed bezig. Zojuist in Obdam omgeroepen of overstappers naar Den Helder enigzins willen opschieten in Heerhugowaard, de trein naar Den Helder wacht daar op ons. Wat dat betreft, goed bezig NS!
Toch is het op zijn minst vreemd te noemen dat ze bij Prorail een verkeersleidingspost volledig kunnen verhuizen, indien een bepaalde post om wat voor reden verwoest is, binnen een dag, maar dat zoiets als dit een week moet duren.
Nou ja het is Santpoort maar he. Niet een kwart van het land.
@Duvel: Ja dat is zeker zo maar de redundantie zit hem bij dit soort dingen meestal in dezelfde kast. Er staat dus niet 100 meter verderop een kast die hetzelfde doet. Ik weet ook niet of galvanische isolatie zoveel zou opleveren bij een paar miljoen volt.
Ik weet niet of dit op die manier, volledig dubbel uitvoerbaar is. Bij interlocking heeft één systeem volgens mij gelijk, en niet deze of die andere.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Het is geen vliegtuig waarbij je het vliegtuig simpelweg niet dubbel kan uitvoeren, het is allemaal te behappen maar het maakt het ten eerste complex en ten tweede duur.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ze hebben dezelfde input. Als via die input de bliksem binnenkomt, zijn ze allebei dood.
Dat zou dus op te lossen zijn via optische kabels of met goede galvanische scheidingen. Dat de infra niet dubbel uitgevoerd is dat snap ik wel maar de elektronica die alles aanstuurt kan relatief eenvoudig wel dubbel uitgevoerd worden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Dat zou dus op te lossen zijn via optische kabels of met goede galvanische scheidingen. Dat de infra niet dubbel uitgevoerd is dat snap ik wel maar de elektronica die alles aanstuurt kan relatief eenvoudig wel dubbel uitgevoerd worden.
Dan nog zit ergens een stel optocouplers om de elektrische signalen in licht om te zetten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Maar uiteindelijk staat of valt alles met goede aarding en afscherming, en ik heb me laten vertellen dat de ontwerpers van seinwezen daar allergisch voor zijn.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Al met al wel bijzonder dat hij in een kast is ingeslagen, driehuis is een vrij bomenrijk gebied en een relaiskast is nou niet echt een hoog object. Ik zou het niet als hoog potentieel object zien voor blikseminslag..
Wat wou je eraan gaan doen? Overal stalen kooien om pilot-installaties heen plaatsen? Dan komt er wel weer een mol die een kabeltje doorknaagt. En dan?
Creatieve treindienstleider in de regio Rotterdam - Den Haag, een vertraagde Benelux richting Den Haag HS (+25) is bij Delft aan de kant gezet op spoor 3 om een op tijd rijdende IC voor te laten.
Op maandag 24 maart 2014 09:39 schreef James1988 het volgende: Creatieve treindienstleider in de regio Rotterdam - Den Haag, een vertraagde Benelux richting Den Haag HS (+25) is bij Delft aan de kant gezet op spoor 3 om een op tijd rijdende IC voor te laten.
Vraag me wel af hoe snugger die actie is, want die trein moest nu dus eerst 2 sporen naar links (tegemoetkomend verkeer kruisen) en zometeen weer twee sporen naar rechts (zelfde geintje) om verder te gaan richting Den Haag HS
Vraag me wel af hoe snugger die actie is, want die trein moest nu dus eerst 2 sporen naar links (tegemoetkomend verkeer kruisen) en zometeen weer twee sporen naar rechts (zelfde geintje) om verder te gaan richting Den Haag HS
Als het veilig kan, waarom niet, worden er in elk geval minder reizigers gedupeerd.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Vraag me wel af hoe snugger die actie is, want die trein moest nu dus eerst 2 sporen naar links (tegemoetkomend verkeer kruisen) en zometeen weer twee sporen naar rechts (zelfde geintje) om verder te gaan richting Den Haag HS
Vraag me wel af hoe snugger die actie is, want die trein moest nu dus eerst 2 sporen naar links (tegemoetkomend verkeer kruisen) en zometeen weer twee sporen naar rechts (zelfde geintje) om verder te gaan richting Den Haag HS
Dat niet alleen, maar het lijkt me ook nutteloos, tenzij de Benelux treinen in de weg zit omdat deze in Den Haag HS op spoor 1 binnen moet komen
Het gaat vandaag niet lekker in het Noord-Hollandse. Lees op Somda dat de capaciteit rond Hoorn ontoereikend was ...
Maar wat wil je ook als de sprinter Hoofddorp - Hoorn Kersenboogerd zo ongeveer niet rijdt en de reguliere IC's uitpuilen, terwijl de spits IC's bijna leeg naar Amsterdam gekacheld zijn ...