Vorige delen:quote:Het is onmogelijk om van iedereen die hier post te verlangen dat ze de naam weghalen van degene die de originele taalfout heeft gepost. Mensen gaan dat namelijk vergeten, bijvoorbeeld omdat dat te veel werk is, of te omslachtig als ze bijvoorbeeld via hun mobiel of tablet FOK!ken, maar vooral omdat het hen gewoon niet boeit wie die originele taalfout heeft gemaakt en ze daar dus niet op letten.
Als iemand zelf het citaat wil anonimiseren, dan is dat prima, maar voor de context is een linkje naar het topic wel handig. Aangeraden wordt om dan niet alleen de naam te verwijderen, maar ook de link naar de post in het citaat omdat de quotealert nog steeds functioneert zolang die link in het citaat staat.
Wordt dit alles niet weggehaald, dan gaan we daar ook geen drama van maken!
Discussies over deze reeks horen thuis in het TTK-feedbacktopic.
quote:Op woensdag 25 december 2013 22:47 schreef iemand het volgende:
Hebben die Christen-fundalementisten niks beters te doen op eerste Kerstdag ?
quote:Op donderdag 26 december 2013 23:03 schreef iemand het volgende:
Ik heb wat groter geschaap dus heb ik het grotere condoom nodig.
Altijd boetes geven die voetgangers, want anders...quote:Op donderdag 26 december 2013 17:00 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je kunt voorrang verlenen al hoeft dat niet perse.
Geef je een voetganger geen boete bij een zebrapad krijg je een boete van 300 euro. Geef je een fieter geen voorrang kost dat niks.
''Maakt niet zoveel uit'' geef mij dan die 300 euro maar.
Bron: McDonald's haalt adviessite uit de luchtquote:McDonald's haalt adviessite uit de lucht
Fatsfoodketen McDonald's heeft een speciale website die adviezen gaf aan het personeel uit de lucht gehaald omdat daarop ook de eigen producten werden afgeraden. Dat meldden diverse Amerikaanse media donderdag.
Gordijntjes in de autoquote:Op zaterdag 28 december 2013 19:36 schreef iemand het volgende:
Ik heb altijd geleerd: "Voorhang moet je niet nemen, die moet je krijgen. Je mag er nooit vanuit gaan dat de ander je voorhang geeft als je daar recht op hebt"
Nu rijd ik vandaag over de weg en er komt een auto van rechts. Ik merk niet optijd op dat het een gelijkwaardige kruising is en rijd dus gewoon door. Die auto toeteren. Een beetje later haalt hij mij in en zet zijn auto dwars voor mijn auto.
Ik in de ankers, hij stapt uit. Ik ook maar... Hij naar mij foeteren voorhang dit, rechten dat, gevaar zo... en dat hij wel dood had kunnen zijn omdat hij geen gordel droeg (!! ) Dus ik leg hem op een kalme toon uit dat ik een inschattingsfout had gemaakt. Dat verkeer altijd nog common sense is en dat voorhang een recht is waarvan hij niet vanuit mag gaan dat hij dat automatisch krijgt. Hij kon daar in iedergeval niet mee leven.
Die man nog bozer. Ik ben in mijn auto gestapt en er vandoor gegaan.
Wat een mafkees
Iemand is zó slecht in Nederlandsquote:
quote:Op zaterdag 28 december 2013 19:54 schreef Iemand het volgende:
Klopt. Het zijn meestal van die trage kutmachooltjes die twijfelen bij alles. Een voorbeeld: moet afslaan maar wacht heel lang totdat alle auto's binnen een kilometer eerst zijn voorbijgereden. Godverdomme.
Omnomnom.quote:Op zondag 29 december 2013 15:11 schreef iemand het volgende:
[..]
Eerst wat andere dingen oplossen. Mn extra schijf die er in zit gebouwd van 1 terrabite verschijnt opeens nergens meer. Echt, windows!!
Zijn die ook al kapot? Net als de Filistijnen?quote:Op zondag 29 december 2013 19:53 schreef kievit19 het volgende:
zekering toevallig naar de palestijnen gegaan?
doe eens niet zo huilie, het is gewoon een klein grapjequote:Op zondag 29 december 2013 20:32 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Zijn die ook al kapot? Net als de Filistijnen?
Als je echt trek hebt neem je een terrabite.quote:
Welke tekening? Die is echt ondergegaanquote:Op maandag 30 december 2013 15:12 schreef Nico987 het volgende:
Hallo,
Ik heb mijn zolder laten uitbouwen, op ondergaande tekening staat de situatie van nu.
Ik weet niet zo goed wat ik er nu mee aan moet, ik wil er 2 slaapkamers in, en het liefst ook nog een kleine badkamer (douche, wasbak), maar de basis vind ik 2 praktische en ruime kamers, dan mag die badkamer wel vervallen.
De hoogte is 3,80, onder de schuine kant komt opberg ruimte, en wil eigenlijk niet ook nog een vliering, omdat die hoogte juist zo fijn is daar.
En rond en rond en rond en rond.quote:Op maandag 30 december 2013 22:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het idee circuleert inmiddels rond in Washington...
Netjes twee uitdrukkingen in elkaar gevlochten. De nek omdraaien en om zeep helpen.quote:Op woensdag 1 januari 2014 15:56 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
jammer dat alleen minima kunnen huren in de sociale sector. Dankzij Blok wordt iedereen gedwongen te kopen. Hij draait vakkundig wat er nog over was van huursector om zeep.
Gewoon blijven vragen dusquote:Op donderdag 2 januari 2014 01:27 schreef iemand het volgende:
Ik zit met een lastig probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met behulp van jullie ervaringen. Ik ben al een enorme tijd verliefd op een vriendin. Ik durfde het haar echter nooit te vragen totdat ik het een keer vroeg. Zoals verwacht wees ze mij af en dat was reeks vier jaar geleden.
quote:Op woensdag 1 januari 2014 15:48 schreef Iemand het volgende:
Omdat ze het markeren met vlaggen als zijnde gevaarlijk ruimen ze het niet op?
Wat een lulargument.
Tevens zullen ze komende zomer wel opruimen, iets over een schaap en een put enzo.
quote:Op donderdag 2 januari 2014 05:21 schreef iemand het volgende:
[..]
Hoe kan Japan nou zo goed scoren op alles, dat is toch juist een super kapatilistische maatschappij waar iedereen zich het apezuur werkt en na zijn werk tot diep in de nacht aan het zuipen is met al zijn collega's en de baas ?
Kopen nog welquote:
quote:
Bij een bank kun je alleen lenen, en moet je met rente terugbetalen!quote:
Een simpele reiger en overbodige spatie, maar ik was toch wel een beetje ontzet.quote:Op zondag 5 januari 2014 15:13 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan hoop ik wel dat ik overnacht dood ga en met een berg schulden.
Niet dat er een leidens weg aan vooraf gaat.
"overnacht" is ook wel een fraai Anglicismequote:Op zondag 5 januari 2014 16:50 schreef Kees22 het volgende:
Een simpele reiger en overbodige spatie, maar ik was toch wel een beetje ontzet.
Fixed.quote:Op zondag 5 januari 2014 17:05 schreef Rewimo het volgende:
[..]
"overnacht" is ook wel een fraai vreselijk Anglicisme
quote:Op zondag 5 januari 2014 18:49 schreef dude232 het volgende:
Mijn klacht is dan ook duidelijk waarom zijn zij zo populair, en een echt baan door brekenden band zoals Death niet.
quote:Op zondag 5 januari 2014 19:10 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben eht deel smet je eens. Beiden moeten met argensogen worden bekeken en aangepakt waar nodig. Probleem is dat de bedrijven zo groot geworden zijn dat een land als Nederland er al weinig grip op heeft.
Verder is het inderdaad zo dat de enorme toetredingsbarrieres (die door de gorte bedrijven vakkundig wordt vehoogd waar mogelijk) door patentzaken, maar ook door de hoeveelheden onderzoek die gedaan moeten worden innovatie hindert. Zo wordt er al heel lang geen antibiiotica meer ontwikkeld vanwege de lage winstmarges tov de kosten. Liever ontwikkelt men iets waar mensen een leven lang aan vast zitten (diabetesmedicijnen, antidepressiva, bloeddruk/cholesterolpillen).
Maar waar big pharma zonder scrupules bewezen medicatie probeert te pushen, geven alternatieve genezers mensen zaken waar geen enkel bewijs van is, die in een aantal gevallen schadelijk zijn, of zorgen ervoor dat mensen uit het reguliere medisch circuit blijven en daarmee slechter af zijn dan zou kunnen.
Wat schadelijker/slechter is mag ieder zelf bepalen...
quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:16 schreef KLTZK het volgende:
Jemig wat ziet dat propagendafilmpje er goedkoop uit
Maar dat is geen anglicisme. Dat is gewoon een Engels woord. Daar heb ik geen problemen mee.quote:Op zondag 5 januari 2014 19:27 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Dit is best curieus voor iemand die het niet zo op anglicismen heeft. [ afbeelding ]
Anglicisme.nl al gezien?quote:Op zondag 5 januari 2014 22:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maar dat is geen anglicisme. Dat is gewoon een Engels woord. Daar heb ik geen problemen mee.
Mits correct gespeld en gebruikt, natuurlijk.
Ik kom alleen op Anglicisme.comquote:
quote:Op zondag 5 januari 2014 21:04 schreef iemand het volgende:
Eusebio en Cruijff zijn niet te vergelijken qua heldenverering. Eusebio is door iedereen geliefd. Daar is Cruijff te controfercieel voor.
Je had mijn intonatie gemistquote:
quote:Op maandag 6 januari 2014 22:12 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik heb ook een (kleine) buit in het zakje gedaan
quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:30 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik houd niet zo van aziatische pianisten, doe mij maar liever Rubinstein of Pollini ofzo.
Ik snap de fout niet, behalve dat Aziatische misschien met een hoofdletter geschreven moet worden.quote:
'Doe mij maar liever' is dubbelop.quote:Op woensdag 8 januari 2014 02:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap de fout niet, behalve dat Aziatische misschien met een hoofdletter geschreven moet worden.
Euh, pasen?quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
NWS / Antisemitisme viert hoogtijdagen in Nederland
Geboortedag van Hitler?quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Euh, pasen?
Toen werd er een Jood met spijkers aan een boom gehangen, zou men dat vieren?
Dat is geen hoogtijdag, tenminste, niet letterlijkquote:
quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:12 schreef iemand het volgende:
Paul laat zich wel kennen zeg, die pleegt sudoku en de rest lacht in hun vuistje.
OK!quote:Op woensdag 8 januari 2014 05:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'Doe mij maar liever' is dubbelop.
Vet van mij.quote:Op woensdag 8 januari 2014 10:50 schreef Re het volgende:
nou ja alleen boete ... je hele trainingsschema, de kosten en inkomsten, zal een leuk gat in de begroting worden... en de verdediger zelf boeit het volgens mij het minst...
het is een hypocriet opgeblazen niemands dalletje waar weer lekker eenzijdig van geprofiteerd moet worden door oogkleppenfetisjisten
quote:
En "houd" is niet echt handig, het mag wel maar gezien het vele gebruik van het werkwoord "houden" naast "houden van" is het gemakkelijker om "houden van" te vervoegen tot "ik hou van". Het woordje "van" geeft uitsluitsel maar het leest toch gemakkelijker.quote:Op woensdag 8 januari 2014 05:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'Doe mij maar liever' is dubbelop.
Als dat maar niet de aanleiding was om deze te posten...quote:Op donderdag 9 januari 2014 15:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En "houd" is niet echt handig, het mag wel maar gezien het vele gebruik van het werkwoord "houden" naast "houden van" is het gemakkelijker om "houden van" te vervoegen tot "ik hou van". Het woordje "van" geeft uitsluitsel maar het leest toch gemakkelijker.
quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:30 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Je moet niet zo erg liegend ventje. Elke flapdrol weet dat jij liegt uit je barst met je 6k p maand.
(....)
Die is leuk!quote:
Lees eens 1 post terug lieve schat.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die is leuk!
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat iemand het zo verstaat...
?quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:42 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Lees eens 1 post terug lieve schat.
Of is die niet origineel meer?quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:53 schreef het volgende:
[..]
Dat kan maar ik vind het raar dat als ik iemand ken in het echt die gewoon echt sjacherijnig en nogal over kleine dingen zeurt , ineens op facebook een heel vrolijk iemand is, gewoon omdat ik al weet dat ze in het echt totaal niet zo is.
Ik heb nog steeds geen idee wat hij bedoeltquote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:28 schreef dinges het volgende:
[..]
onzin, het is de slavenmentaliteit die dan verbloezemd
'die dat verbloemt', vermoed ik.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:34 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen idee wat hij bedoelt
Hmm, zou kunnen. Maar dan nog vind ik het een aparte reactie in de context...quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'die dat verbloemt', vermoed ik.
quote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:32 schreef iemand het volgende:
(...)
dus uiteindelijk komt ze weer een jongen tegen en ze begaat weer precies de zelfde fout..
visuele cirkel
Hij is leuk...quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is geen hoogtijdag, tenminste, niet letterlijk
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 16% gewijzigd door ElizabethR op 11-01-2014 16:04:39 ]Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:57 schreef ElizabethR het volgende:
?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Waarom post je die nou? Omdat het in enkelvoud staat ofzo? Vind ik niet echt fout, laat staan origineel.quote:
quote:
Zelfs Google had er nog niet van gehoordquote:Op zaterdag 11 januari 2014 18:09 schreef Iemand het volgende:
Echter, ik zit nu op een voltassenafdeling. Moeder's hart is gebroken en kan per 27 jan per ontslag en ga naar Amsterdam. Ik krijg ook zware begleiding thuis en een voorwaardelijke RM. Ik heb best wat meegemaakt.
Ik wilde hem net posten. Ik zou ook wel op een afdeling vol tassen willen zittenquote:Op zaterdag 11 januari 2014 18:17 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Zelfs Google had er nog niet van gehoord
het blijft lastig, die groter en kleiner tekens....quote:Op zaterdag 11 januari 2014 20:55 schreef iemand het volgende:
3) Zorgverzekeringen verplicht, ik snap de redenatie erachter (ook al ben ik tegen). Maar waarom zitten er een verloskundige en kraamzorg in het basispakket? >20 <45 zal het nooit gebruiken.
En hoe moet het dan wel? Geheel andere naamvallen en een geheel ander werkwoord.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 17:49 schreef Piye het volgende:
[..]
.... Als jij altijd verteld bent dat organismen evolueren en het daarom voor waar aanneemt, is dat hetzelfde als wanneer jij altijd verteld bent dat alle dieren zo op de aarde zijn gezet door God en je dat voor waar aanneemt.
Waarom niet gewoon 'symbolische'?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:13 schreef iemand het volgende:
Het is natuurlijk een enorme paradoxale situatie. Het boek is vrij te verkrijgen op het internet, maar wanneer iemand er een printje van maakt en er een paar nietjes doorheen jast, of wat te koop aanbiedt uit opa's geheime legerkist komt artikel 137c Str, en e in het geding. Tot op zekere hoogte ook begrijpelijk, vanwege de sterke symbolieke waarde van het boek zou het vrij aanbieden van het boek koren op de molen zijn van allerlei soorten dubieuze groeperingen. Precies wat je tegen wil gaan.
Ja, moet natuurlijk wier kutje zijn.quote:
Arm geestenkind.quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:57 schreef very het volgende:
Na dit probleem al eerder aangekaart te hebben in DIG-Graffiti vind ik dat ik dit toch ook hier nog even mede moet delen. Het is immers mijn geestenkind dat hier op schandalige wijze verkracht wordt door een stelletje amateurs.
Dat praat ik me afquote:Op zaterdag 18 januari 2014 09:36 schreef Iemand (alweer!) het volgende:
Dat zijn net zo domme vragen als wat zijn je sterke en zwakke punten. Alsof ze 1e jaar HRM-ers zijn. Cliché rommel. Je kan ze naar de mond vragen maar waarom zou je in godsnaam bij zo'n bedrijf willen werken.
Die antwoorden waren dan vast niet voorgekooktquote:Op zaterdag 18 januari 2014 07:41 schreef iemand het volgende:
[..]
(...)
Aanstaande woensdag 22 januari heb ik een afspraak met Astrid Oosenbrug, 2e kamerlid van de PvdA die al schriftelijke kamervragen over deze wet had gesteld en waarbij zij (halfgebakken en onvolledig) antwoorden van staatssecretaris Teeven heeft gehad.
(...)
Ik wil ook zo een vriendquote:Op maandag 20 januari 2014 15:43 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wil ook stijldansen met mijn vriend.. Hij wil niet. Of Rock n roll les ofzo lijkt me ook vet. Nu snap ik wel dat hij niet wil want hij is echt een stijve hard wat dat betreft ^^
Rondgerezen als gist dat rijst? Moet lukken in het warme klimaat van Thailand.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 15:40 schreef iemand het volgende:
Wij willen een weekje vertoeven op het strand lekker bijkomen en beetje snorkelen (oftewel niet te veel na 3 weken rond gerezen te hebben in het noorden).
Serieus ......quote:Op maandag 20 januari 2014 23:37 schreef Skeletor. het volgende:
[..]
Rondgerezen als gist dat rijst? Moet lukken in het warme klimaat van Thailand.
Lees de topic pointer.quote:
Nu iets doms van mijn kant...de username? Want die zie ik toch verschijnen bij elk topic.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:55 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Daarom halen we dus de namen weg
Is dat zo?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:01 schreef iemand het volgende:
Nu iets doms van mijn kant...de username? Want die zie ik toch verschijnen bij elk topic.
Boobies!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:35 schreef iemand het volgende:
excuus, 25km vind ik net iets te ver. zoals mano_ hierboven al zei, nieuw toetsenbord heb je al voor een tietje joh.
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:48 schreef iemand het volgende:
TS heeft binnenkort een date met een Algerijnse deerne
Kort samengevat, chick zat met me in de klas vroeger. Droeg hoofddoek enzo, maar sinds een jaar of 2 is ze helemaal opengebloeid. Ze drinkt nu zelfs alcohol en gaat regelmatig stappen.
In de quote haal je alles tussen 'schreef' en '[/url]' weg en zet daar 'iemand' voor in de plaats:quote:
Ligt aan de cupmaat he?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 17:01 schreef Lienekien het volgende:
Wat zou je krijgen voor twee tietjes?
[ Bericht 1% gewijzigd door Gravedigger op 21-01-2014 16:10:02 ]quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:25 schreef Gravedigger het volgende:
Het wordt wel een sport om elke typfout te gaan posten.
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 23:05 schreef X het volgende:
Het instant houden van het ras hoeft niet persé te betekenen dat íedereen zich zou mmoeten voortplanten. Kijk naar bijen. Daar zijn de meeste vrouwtjes werksters, en maar 1 vrouwtje plant zich voort. Soms is het zelfs beter als er soortgenoten zich niet voortplanten maar bijvoorbeeld helpen foerageren of als vertrouwenspersoon zonder bijbedoelingen kan dienen. Vandaar dat homo's zo gek zijn ook zaad. Foerageren he.
Een muis erbij!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 17:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat zou je krijgen voor twee tietjes?
(Het wegwerken van de naam vind ik een beetje onzin, gezien de bedoeling van deze draad.)quote:Op woensdag 22 januari 2014 01:33 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
pffrrt, wat een gemakkelijk artikel, men nemen een hoofdonderwerp, vergeten alle bijzaken, en gaan over het hoofdonderwerp keihard boe-roepen in de krant![]()
Gewijzigd door Gravedigger, degene wiens post werd gequote? Wat heb je veranderd Gravedigger?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 20:41 schreef hugecooll het volgende:
[..]
[ Bericht 1% gewijzigd door Gravedigger op 21-01-2014 16:10:02 ]
Een typfout waar ik achter kwam, Er stond spoet.quote:Op woensdag 22 januari 2014 02:07 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Gewijzigd door Gravedigger, degene wiens post werd gequote? Wat heb je veranderd Gravedigger?
De aanvoegende wordt sowieso veel te weinig gebruikt in het Nederlands. De juiste vorm is uiteraard "men ga", maar ik vraag me af of je hier niet beter "men roepe keihard boe" kunt zeggen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 01:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
(Het wegwerken van de naam vind ik een beetje onzin, gezien de bedoeling van deze draad.)
Men neme
men vergete
Dat zijn duidelijke aanvoegende wijzen.
Maar wat wordt nou de juiste vorm van gaan?
men ga? in vorm wel juist, maar voelt toch onwerkelijk.
men gaat? voelt wel goed, maar is naar vorm onjuist (nl meervoud)
Want men is meervoud?quote:Op woensdag 22 januari 2014 01:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
(Het wegwerken van de naam vind ik een beetje onzin, gezien de bedoeling van deze draad.)
Men neme
men vergete
Dat zijn duidelijke aanvoegende wijzen.
Maar wat wordt nou de juiste vorm van gaan?
men ga? in vorm wel juist, maar voelt toch onwerkelijk.
men gaat? voelt wel goed, maar is naar vorm onjuist (nl meervoud)
Het is derde persoon toch?quote:Op woensdag 22 januari 2014 09:13 schreef thabit het volgende:
[..]
De aanvoegende wordt sowieso veel te weinig gebruikt in het Nederlands. De juiste vorm is uiteraard "men ga", maar ik vraag me af of je hier niet beter "men roepe keihard boe" kunt zeggen.
In deze zin zou ik geneigd zijn vleesch te schrijvenquote:Op woensdag 22 januari 2014 12:52 schreef Lienekien het volgende:
"Men ga naar de koelkast en men neme het vlees."
Ik vind een aanvoegende wijs van 'gaan' toch heel vreemd.
Dan is 'koelkast' toch ook te nieuwerwets.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In deze zin zou ik geneigd zijn vleesch te schrijven
Ik ook, behalve in 'het ga je goed', maar daar maken troepen mensen dan weer 'het gaat je goed' van, wat iets heel anders betekent.quote:Op woensdag 22 januari 2014 12:52 schreef Lienekien het volgende:
"Men ga naar de koelkast en men neme het vleesch."
Daarin is de aanvoegende wijs dus eigenlijk versteend?quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:05 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik ook, behalve in 'het ga je goed', maar daar maken troepen mensen dan weer 'het gaat je goed' van, wat iets heel anders betekent.
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daarin is de aanvoegende wijs dus eigenlijk versteend?
Dat noem je toch versteende uitdrukkingen?quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:09 schreef Bleie het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
De aanvoegende wijs is sowieso nogal verouderd natuurlijk. Komt vooral nog voor in vaste kreten.
ijskast, frigidairequote:Op woensdag 22 januari 2014 13:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan is 'koelkast' toch ook te nieuwerwets.
Opgelostquote:Op woensdag 22 januari 2014 12:52 schreef Lienekien het volgende:
"Men ga lope naar de koelkast en men neme het vleesch."
Men gelaste de meid het avondmaal te bereiden.quote:
Nee, versteende uitdrukkingen zijn die met oude naamvalsvormen: te allen tijde, bij dezen, enz. Ten minste, zo heb ik het altijd geleerd.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat noem je toch versteende uitdrukkingen?
Of oude werkwoordsvormen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 14:53 schreef Bleie het volgende:
[..]
Nee, versteende uitdrukkingen zijn die met oude naamvalsvormen: te allen tijde, bij dezen, enz. Ten minste, zo heb ik het altijd geleerd.
Zoals deze?quote:
quote:Op woensdag 22 januari 2014 11:55 schreef iemand het volgende:
Ik leerde vroeger op school wordt met dt maar dat hebben ze later veranderd, er is wel veel nieuwe spelling zeg maar en ik zit nog met de spelling van mijn basisschool
quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:44 schreef GGMM het volgende:
[..]
Is toch iets heel anders, straf kan zomaar veel lager uitvallen.
Hoe je 4 jaar vrij vors vindt voor iemand die je voor het leven een handicap toebrengt is me trouwens een raadsel. Ze kunnen die achterlijke randcrimineel niet lang genoeg vastzetten.
Lees de OP eens. Of de disclaimer bij het invoervak.quote:
quote:Op maandag 20 januari 2014 16:49 schreef iemand het volgende:
gewoon nog een keer vol uit halen op die hond of het baasje
dit is wachten tot die golden receiver jouw hond bijt (of nog erger een kind bijt )
Nicequote:
Inderdaad, dat vermijdt het probleem. Maar lost het niet op.quote:Op woensdag 22 januari 2014 09:13 schreef thabit het volgende:
[..]
De aanvoegende wordt sowieso veel te weinig gebruikt in het Nederlands. De juiste vorm is uiteraard "men ga", maar ik vraag me af of je hier niet beter "men roepe keihard boe" kunt zeggen.
Ijschkaelder?quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan is 'koelkast' toch ook te nieuwerwets.
Ik vind een aanvoegende wijs niet een versteende vorm.quote:
Kansloos weer.quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:16 schreef GGMM het volgende:
[..]
ik bedoel er mee te zeggen dat elke club dot soort debielen heeft, niet dat t dan maar goed is.
De zoveelste reiger. Maar een christen die een leven lijdt vond ik juist wel weer toepasselijk.quote:Op maandag 20 januari 2014 12:34 schreef sjoemie1985 het volgende:
een christen is echt niet iemand die een volledig perfect leven lijdt.
Hoewel sommigen dat soms wel zo zien.
Het ging niet om de aanvoegende wijs in het algemeen, el om die van 'gaan' in het bijzonder.quote:Op donderdag 23 januari 2014 00:19 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vind een aanvoegende wijs niet een versteende vorm.
Er zijn wel versteende uitdrukkingen met een aanvoegende wijs (God zij met ons, Deo volente, Inch Allah), maar ik zou de aanvoegende wijs niet versteend willen noemen.
"Doe dat maar" is iets tussen gebiedende en aanvoegende wijs, om maar eens iets te noemen.
quote:Op donderdag 23 januari 2014 10:26 schreef Iemand het volgende:
[..]
Ik kan het niet over mijn hart strijken om meer dan dat uit te geven wetende dat ik het niet nodig heb. Als je echt iets cools weet die meer dan 500 kost, dan hoor ik het graag.
quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:34 schreef Grandesco het volgende:
[..]
Benzema als enige spits? Is dan wel redelijk muntjes maat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |