abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135113244
@tong, er rust geen patent op bijnamen en ze werden gewoon voor beide gebezigd, zowel zwarte parel als koning hoewel ik er van overtuigd raak dat de meeste buitenlanders Eusébio gewoon engels "KING" noemden, gezien de tweets en berichten in sociale media.
Hij werd ook nog Zwarte Panter genoemd.

El Rey is trouwens een spaanse uitdrukking. ik weet niet waarom die plots is opgedoken.
In het Portugees, dus ook in het Brazilië van Pelé, is het O Rei.
  zondag 5 januari 2014 @ 19:15:58 #52
3185 Adelante
To let it go now
pi_135113448
Mooi hoe Portugezen hun held eren O+
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zondag 5 januari 2014 @ 19:21:18 #53
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_135113736
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:15 schreef Adelante het volgende:
Mooi hoe Portugezen hun held eren O+
Kunnen we alleen van leren en deze knowledge gebruiken als Cruijff straks het loodje legt. :{

:{˛
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_135114668
Weinig van meegekregen maar een levensgrote naam. RIP voor de nabestaanden van deze legende.

Oh en bij Real Madrid is niemand "bescheiden".
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_135114709
Hij is best oud geworden.
Ура для россии
pi_135114720
Hier hebben een wet dat je binnen 24 uur begraven moet worden (uitzonderingen voor belangrijke mensen), dus men heeft wel snel een draaiboek in elkaar. Ik weet niet hoe dat is waar Cruyff tegenwoordig woont.?

Heel apart hoe op mijn bericht op Facebook dat er drie dagen rouw zijn afgekondigd werd gereageerd.
"Het was toch maar een voetballer?"

Hebben jullie geen nationale helden meer of zo?
pi_135114949
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:38 schreef Alentejana het volgende:
Hier hebben een wet dat je binnen 24 uur begraven moet worden (uitzonderingen voor belangrijke mensen), dus men heeft wel snel een draaiboek in elkaar. Ik weet niet hoe dat is waar Cruyff tegenwoordig woont.?

Heel apart hoe op mijn bericht op Facebook dat er drie dagen rouw zijn afgekondigd werd gereageerd.
"Het was toch maar een voetballer?"

Tekenend, Nederlander zeker?
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_135115063
:Y
De portugezen hebben diep resepct, tonen eer, droefheid, oude foto´s, foto´s van henzelf bij het standbeeld, actuele foto´s bij het standbeeld, heel andere reacties.

quote:
15s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:37 schreef El_Matador het volgende:
Weinig van meegekregen maar een levensgrote naam. RIP voor de nabestaanden van deze legende.

Oh en bij Real Madrid is niemand "bescheiden".
Ik weet geen andere vertaling voor "humilde", dat feitelijk "nederig" is.
Ik heb het niet over zijn prestaties, mocht je dat denken, maar over menselijke eigenschappen.
  zondag 5 januari 2014 @ 19:46:47 #59
13462 BansheeBoy
pi_135115248
Ik word die Nederlandse nuchterheid zo langzamerhand beu. Maar naar mate ik hier langer woon zie ik dat deze nuchterheid ook mij meester maakt. :{

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_135115262
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:43 schreef Alentejana het volgende:
:Y
De portugezen hebben diep resepct, tonen eer, droefheid, oude foto´s, foto´s van henzelf bij het standbeeld, actuele foto´s bij het standbeeld, heel andere reacties.

[..]

Ik weet geen andere vertaling voor "humilde", dat feitelijk "nederig" is.
Ik heb het niet over zijn prestaties, mocht je dat denken, maar over menselijke eigenschappen.
Humilde naar Eusebio zou elke voetballer zijn. Real Madrid is een en al arrogantie. Voor bescheidenheid geen plaats. Net zomin als "bescheidenheid" wat betreft de "leningen" door de Spaanse overheid. ;)

pi_135115761
quote:
15s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:46 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik word die Nederlandse nuchterheid zo langzamerhand beu. Maar naar mate ik hier langer woon zie ik dat deze nuchterheid ook mij meester maakt. :{

Kreeg er net weer een bij van een hollander. "Belachelijk, sorry."

Ik krijg het idee dat julie zo gewend zijn aan afkraken van iedereen dat er geen plek is meer voor een nationale held. Behalve als het nederlands elftal het goed doet, dan staat nederland op z´n kop.

Wat nou als het iemand als Ard Schenk is ofzo?

Iedereen over de hele wereld is geschokt, maar de Nederlanders halen hun schouders op.

Er zijn nu duizenden mensen bij het stadion, die de kist met applaus ontvangen hebben.

Ik ben toch wel blij dat ik in een wat "warmer" land woon, letterlijk en figuurlijk.
  zondag 5 januari 2014 @ 19:57:26 #62
13462 BansheeBoy
pi_135115898
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:55 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Kreeg er net weer een bij van een hollander. "Belachelijk, sorry."
Ik voel je man. Nederlanders doen alles met een rekenmachine. Alles rationeel en zonder emotie. Ik bedank daarvoor. :{

Ik heb verhalen gehoord van Nederlanders waarvan hun broers of zussen voedsel gaan halen bij de voedselbank en zij niet verder komen dan:"Ja, het is hun eigen schuld." :')

pi_135116162
Erg, dat kan hier echt niet. Hier wonen drie generaties bij elkaar of broers bij elkaar of zussen bij elkaar in een huis, al of niet met echtgenoten, als er kosten gedekt moeten worden...
Alles wordt gedeeld.
Nou ja het beste voorbeeld van hoe ze zijn:
Ik raapte een en sinaasappel op in het eerste dorp waar ik woonde. Klonk het vanuit de boom: "Wil je een zak, ik haal wel even een plastic tas."
In nederland zouden ze roepen "afblijven, die is van míjn boom!"

En dat is dus overal he, geen uizondering. Als je naar fruit kijkt krijg je er al een zak van mee.
pi_135117606
quote:
In Engeland, waar een grote bewondering is voor de "Zwarte Panter" werd het begin van de wedstrijd tussen Manchester United en Swansea, van de FA cup gekenmerkt door een emotionele minuut applaus voor de portugese oud international die deze zondag overleden is.

De aanhangers gaven een staande ovatie in een eerbetoonaan Eusébio, voor een portugese vlag op half stok. Old Trafford.
(Bron: Mais Futebol)
  zondag 5 januari 2014 @ 20:40:59 #65
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_135118286
Drie dagen rouw is ook wel een beetje overdreven natuurlijk :D

Verder reageer je natuurlijk ook totaal niet kort door de bocht. :D
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_135119923
quote:
14s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:38 schreef Woestijnvos het volgende:
Iets onder het gemiddelde
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 21:04:10 #67
7889 tong80
Spleenheup
pi_135119943
Eusebio en Cruijff zijn niet te vergelijken qua heldenverering. Eusebio is door iedereen geliefd. Daar is Cruijff te controfercieel voor.

Denk dat Cruijff in het buitenland zelfs geliefder is dan hier.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 21:04:49 #68
7889 tong80
Spleenheup
pi_135119997
quote:
14s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:38 schreef Woestijnvos het volgende:
Vind je dat oud :? Over 20 jaar ben ik het dan al.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_135120087
quote:
15s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:46 schreef BansheeBoy het volgende:

We staan wereldwijd dan ook bekend als een redelijk naar volkje.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 21:06:18 #70
7889 tong80
Spleenheup
pi_135120096
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:38 schreef Alentejana het volgende:

Hier mag je niet presteren. Daarom was Joop Zoetemelk zo geliefd als eeuwige tweede. Berry van Aerle is een held als simpele voetballer.

pi_135120166
Aaaah zit het zooooo.
pi_135120455
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:40 schreef Caland het volgende:
Drie dagen rouw is ook wel een beetje overdreven natuurlijk :D

Verder reageer je natuurlijk ook totaal niet kort door de bocht. :D
Ja, sorry, excuus daarvoor. Ik ben gewoon geschokt. Uiteraad zijn er genoeg Nederlanders die het best allemaal snappen, maar dat zijn dan wel voetbalkenners.

Drie dagen rouw is hier niet overdreven. Men is totaal verslagen. En echt niet alleen voetbalkenners, dat is het verschil.
Maar ik kan geen vergelijk vinden voor Nederland. Ik weet niet wie er zo geliefd is.
  zondag 5 januari 2014 @ 21:14:21 #73
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_135120641
Ik vier drie dagen lang feest als Harry Vermeegen ooit komt te overlijden. Telt dat ook?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_135120762
Okee, soort van...

Wat heeft hij verkeerd gedaan? :P

(Ik vond hem voeger wel leuk in "de regenjas".)
  Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 21:26:02 #75
7889 tong80
Spleenheup
pi_135121518
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 21:11 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Ja, sorry, excuus daarvoor. Ik ben gewoon geschokt. Uiteraad zijn er genoeg Nederlanders die het best allemaal snappen, maar dat zijn dan wel voetbalkenners.

Drie dagen rouw is hier niet overdreven. Men is totaal verslagen. En echt niet alleen voetbalkenners, dat is het verschil.
Maar ik kan geen vergelijk vinden voor Nederland. Ik weet niet wie er zo geliefd is.
Hier zou het een mix van Volksheld en Briljante voetballer moeten zijn. Soort van Hanegem/Cruijff of Jan Boskamp/Cruijff.

Ook Pelé is in Brazilië niet door iedereen geliefd. Daar vinden sommigen Garrincha beter of sympathieker. In Duitsland wordt Beckenbauer door mensen arrogant gevonden.

Denk dat Eusebio uniek was in dit geval.

Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 21:38:43 #76
7889 tong80
Spleenheup
pi_135122402
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:40 schreef Ulx het volgende:

[..]

Aangezien Columbus een Italiaan was zal dat wel. Verder was Eusebio natuurlijk een veel betere voetballer dan die ontdekkingsreiziger.
Tolerant land dat Portugal. Een Italiaan en Mozambiqaan als grootste landgenoten.

Kunnen natuurlijk niet tippen aan Nederland. Hier werd een kale homo die de darkroom bezocht en zich liet neuken door minderjarige Marokkaantjes de grootste.

maandag 6 januari 2014 @ 00:09:04 #77
111528 Viajero
Who dares wins
pi_135130716
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 21:26 schreef tong80 het volgende:

[..]

Hier zou het een mix van Volksheld en Briljante voetballer moeten zijn. Soort van Hanegem/Cruijff of Jan Boskamp/Cruijff.

Ook Pelé is in Brazilië niet door iedereen geliefd. Daar vinden sommigen Garrincha beter of sympathieker. In Duitsland wordt Beckenbauer door mensen arrogant gevonden.

Denk dat Eusebio uniek was in dit geval.

Pele wordt door de meeste Brazilianen die ik ken gehaat. Omdat hij enorm arrogant is, en omdat hij weigerde zijn dochter te erkennen, zelfs nadat na een rechtszaak met DNA bewezen was dat ze zijn dochter was. Ze is overleden aan kanker. Haar laatste wens was om in elk geval een keer voor haar dood haar vader te zien, en ook dat heeft Pele bot geweigerd.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_135133287

23.00 zondagavond.
De koning is gekroond.
pi_135134193
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 02:01 schreef Alentejana het volgende:
[ afbeelding ]

23.00 zondagavond.
De koning is gekroond.
Hoe zit dat met de grote rivaal Porto? Eren ze hem daar ook?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Trouwste user 2022 maandag 6 januari 2014 @ 09:36:54 #80
7889 tong80
Spleenheup
pi_135135936
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 03:10 schreef Hathor het volgende:

[..]

Sporting Lissabon is een grotere rivaal.

Trouwste user 2022 maandag 6 januari 2014 @ 09:39:01 #81
7889 tong80
Spleenheup
pi_135135975
Hij werd de Parel van Mozambique genoemd en later ook wel De Koning. De Portugese voetballegende Eusébio overleed zondag op 71-jarige leeftijd. Hij stierf in de vroege uren aan een hartaanval. .

Het verhaal wil dat zijn toekomst werd bepaald in een kapsalon in de Portugese hoofdstad. Tijdens een gesprek onder voetbalkenners werden zijn talenten bezongen.

Op 19 februari 1969 stapt de Portugese stervoetballer Eusébio af op zijn jeugdige tegenstrever Johan Cruijff. Vlak daarvoor heeft Benfica in eigen huis met 3-1 verloren van Ajax. Eusébio omhelst Cruijff.

Het leverde een foto op die veel Europese kranten haalde. In eerste instantie drukte dat tafereel het verrassende resultaat uit. Benfica is dat decennium een toonaangevende voetbalclub, niet in de laatste plaats dankzij Eusébio da Silva Ferreira.

Pas in tweede instantie kreeg die foto een symbolische lading. In Lissabon, in het Estádio da Luz, herkende en erkende een oude voetbalkoning grootmoedig zijn troonopvolger.

Onder leiding van Johan Cruijff vervolgde Ajax zijn weg naar de eerste van vier achtereenvolgende finales om de Europa Cup. Eusébio, die zondag op 71-jarige leeftijd overleed in zijn huis in Lissabon, zou nog zeven jaar voetballen, maar nooit meer op het niveau van weleer.

WK voetbal
Zijn hoogtepunt lag in 1966 op het WK voetbal. In de herinnering ligt vooral de spectaculaire finale opgeslagen. Gastheer Engeland won na verlenging met 4-2 van West-Duitsland. Maar de 24-jarige aanvaller was de spraakmakendste deelnemer aan dat toernooi. Zijn acceleratie, behendige dribbels en vlammende doelpogingen dwongen alom bewondering af.

Portugal eindigde in zijn groep ongeslagen als eerste, onder meer dank zij een 3-1-overwinning op Brazilië, met tijdgenoot Pelé in de ploeg. In de kwartfinale dreigde een debacle. Halverwege de eerste helft stond Portugal met 3-0 achter tegen het opvallend sterke Noord-Korea. Dankzij vier doelpunten van Eusébio en een 5-3-eindstand plaatste Portugal zich toch bij de laatste vier.

Vervolgens maakte de gevreesde Nobby Stiles hem het voetballen onmogelijk. Daardoor haalde Engeland de finale en moest Eusébio genoegen nemen met het eresaluut van WK-topscorer. In zes wedstrijden kwam hij tot negen doelpunten. Ter vergelijking: Helmut Haller, nummer twee, bleef steken op vijf treffers.

Eusébio is de grootste voetballer die Afrika heeft opgeleverd, al heeft het continent niet lang plezier van hem gehad. Mozambique was nog een Portugese kolonie toen hij op 25 januari ter wereld kwam in de hoofdstad die sinds de onafhankelijkheid Maputo heet.

Zijn vader, aan wie hij de weinig gehoorde achternaam Da Silva Fereira dankte, was een blanke spoorwegarbeider en overleed toen Eusébio pas 8 jaar oud was. Zijn zoon groeide op in armoede. Het betaald voetbal, dat toen in kinderschoenen stond, moest redding brengen.

Kapsalon in Lissabon
Op 15-jarige leeftijd werd Eusébio lid van Sporting Clube de Lourenço Marques, dat banden onderhield met het grote Sporting in Lissabon. Het verhaal wil dat zijn toekomst werd bepaald in een kapsalon in de Portugese hoofdstad. Tijdens een gesprek onder voetbalkenners werden zijn talenten bezongen. In dat gezelschap bevond zich Bela Guttmann, de Hongaarse trainer van Benfica.

Zo snel mogelijk vloog Guttmann naar Mozambique en kreeg voor elkaar dat Eusébio voor de grote rivaal van Sporting in Lissabon koos.
Bij aankomst in het land van de kolonisator, nu 53 jaar geleden, werd hij heimelijk ondergebracht in een vissersdorp in de Algarve. Het duurde vijf maanden voordat Sporting zijn verlies had genomen.

Een jaar later, in 1961, won Benfica zijn eerste van twee Europa Cups. Dat was nog zonder Eusébio, maar zijn entree in de hoofdmacht kondigde zich aan. In juni van dat jaar luisterde hij zijn debuut op met een hattrick. Dat kunstje herhaalde hij die zomer in een oefenduel met het Santos van Pelé. Bij een 4-0-achterstand stuurde Guttmann hem het veld in. Binnen twintig minuten was het opnieuw drie keer raak. .

De Portugese dictator Salazar voorkwam dat hij zijn talent in het buitenland te gelde kon maken.473 doelpunten

Eusébio zou 473 doelpunten maken in 440 competitiewedstrijden voor Benfica. In 1962 stond hij dus in de basiself tegen Real Madrid. Het Olympisch Stadion in Amsterdam was het strijdtoneel en de gelukkigen die aanwezig waren, hebben het er nog altijd over. Benfica won met 5-3 en de 20-jarige Eusébio forceerde de beslissing met twee treffers.

Nog drie keer dat decennium zou O Glorioso op het hoogste podium voor Europese voetbalclubs staan. Telkens bleef dat vruchteloos. De laatste keer was in 1968 tegen Manchester United. Net als twee jaar eerder in de WK-finale schuwde Nobby Stiles geen middel om Eusébio het voetballen onmogelijk te maken.

Met de nederlaag tegen Ajax in de daaropvolgende reeks wedstrijden om de Europa Cup kwam definitief een einde aan het rijk van Eusébio. Hij zou tot 1975 in het rood-wit van Benfica voetballen. De Portugese dictator Salazar voorkwam dat hij zijn talent in het buitenland te gelde kon maken. Pas na de Anjerrevolutie voetbalde Eusébio nog een paar jaar in de Amerikaanse competitie. Nadien keerde hij terug naar de club waar hij zijn triomfen had gevierd. Hij kreeg een bijrol als levende herinnering aan het glorierijke verleden. .

Met Eusébio da Silva Fereira sterft een voetbalheld, vervaardigd in een tijd waarin nog niet in termen van iconen of idolen werd gedacht.Totempaal
Anders dan Europese tijdgenoten als Beckenbauer en Cruijff drukte Eusébio nooit zijn stempel op een volgende generatie voetballers. Hij werd een totempaal, bijna in de letterlijke betekenis, met het standbeeld dat voor het stadion.

De herinnering aan Eusébio is grofkorrelig. Fragmentarische scčnes zijn het in zwart-wit of technicolor. Met Eusébio da Silva Fereira sterft een voetbalheld, vervaardigd in een tijd waarin nog niet in termen van iconen of idolen werd gedacht. Het was ook een tijd van bijnamen. De zijne zegt alles: 'Parel van Mozambique'. Later werd dat ook wel O Rei, Portugees voor 'De Koning'.

Zijn oud-ploeggenoot Toni zei zondag: 'Ik heb hem vaak genoeg verteld wat een eer het was om met hem samen te spelen. Er zijn veel kroonprinsen in het voetbal en maar weinig koningen. Eusébio hoort in de galerij der groten.'

pi_135137077
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 03:10 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ja. ik zal even de quote zoeken van de club.
NIEMAND had een hekel aan hem, zelf tegenstanders niet. Ook dat is genoemd. Dat komt vooral door zijn eerlijke spel en innemende karakter.

Overigens is het wel leuk om te weten dat hij uit een arm gezin kwam, zijn vader aan tetanus overleed toen hij 8 was en hij dus is grootgebracht door een alleenstaande moeder...
Mozambique was toen nog Portugees grondgebied en hij was dus gewoon Portugees, zoals de Surinamers vroeger gewoon Nederlanders waren.
In zijn glorietijd was Portugal nog een dictatuur en de stemming nogal grimmig en de mensen arm, dus voetbal speelde een grote rol van hoop en glorie...

[ Bericht 16% gewijzigd door Alentejana op 06-01-2014 10:41:41 ]
pi_135137370
http://www.fcporto.pt/pt/(...)de-Eus%C3%A9bio.aspx

Jorge Nuno Pinto da Costa, uit naam van FC Porto, rouwde om het overlijden van Eusébio en heeft zijn medeleven ge-uit aan de familie van oud-speler.

"Het Portugese voetbal is in rouw, er stierf een van de grootste symbolen van de sport. De grootste Portugese speler van zijn generatie en bovenal een groot mens en een voorbeeld van fairplay. Ik geef roep de herinnering aan hem op een uit mijn deelneming aan de familie. Het is een trieste dag voor Portugees voetbal ", aldus de voorzitter van FC Porto.

(sorry voor het kromme laatste zinnetje, sommige dingen laten zich slecht vertalen)
pi_135137771
Sporting:
“De Sporting Clube de Portugal betuigt diepe spijt over de dood van Eusebio da Silva Ferreira, een symbool van nationale sport. Aan de familie en vrienden van Eusébio, presenteert Sporting Clube de Portugal haar oprechte deelneming. "

Duizenden fans, spelers en oud spelers, vrienden en kennissen zijn al afgereisd naar het stadion om afscheid te nemen.

Het team van Benfica zal vandaag meelopen in de begravenisstoet.

(Vraag me af of de adelaar ook mee gaat)

Meer foto´s van het afscheid nemen (voornamelijk van prominente figuren bij de kist en in de zaal) vind je hier.

Bron: http://relvado.sapo.pt/
pi_135138107
Het is meteen ook wel aardig om te melden misschien - naar aanleiding over de vraag wat Porto er van vond- dat men hier spreekt van spelen MET een andere club en niet TEGEN.
Dat is al fundimenteel voor een bepaalde instelling.
Verder zal elke club zich altijd correct uitspreken over ander clubs en spelers van andere clubs. Ze zullen zelf niets doen om haat aan te moedigen.
Volgens mij is dat in Nederland niet anders?

"Haat" tegenover rivalerend clubs of spelers daarvan bestaat alleen bij (een deel van) de aanhangers.
  Trouwste user 2022 maandag 6 januari 2014 @ 11:45:14 #86
7889 tong80
Spleenheup
pi_135138916
Hoe oud ben je Alentejana ?

Vind het mooi hoe je in de topic post.

pi_135140242
Dank je.

Ik ben 52 (over 2 maanden 53). En ik woon sinds 1999 in Portugal.

Eerlijkgezegd heb ik nu geen TV en daardoor mis ik nu een hoop voetbal, hoewel ik sommige wedstrijden op de radio luister. Maar ik ben wel een beetje de draad kwijtgeraakt daardoor. (Als in wie speelt nu in welke club en hoe is de ranking).

Ik zal de WK wel in de kroeg gaan volgen, schat ik zo. Dat vind ik altijd gaaf. Helemaal als het een internationaal gezelschap is. Je hebt anhangers hier uit alle uithoeken ,die altijd gewoon broederlijk blijven, winnen of verliezen, en er zit een redelijk grote groep Brazilianen hier, ook wel leuk.

Ik ben dan 100% voor Portugal, ook als ze tegen Nederland spelen. Niet in de laatste plaats omdat ze een geweldige mentaliteit hebben wat betreft fairplay en tot het einde blijven spelen. Nooit opgeven, al lijkt het nog zo hopeloos, en ook niet langzaam aan gaan doen als je een doelpunt (of twee) voor staat.
Dat zorgt voor leuk voetbal. Dat mis ik beide een beetje bij het Nederlands elftal.
(Ik hoop niet dat ik nu iemand kwets, het is mijn persoonlijke visie.)
  Trouwste user 2022 maandag 6 januari 2014 @ 12:29:02 #88
7889 tong80
Spleenheup
pi_135140397
Wat grappig ik schatte je in als puberende voetballiefhebber die met z'n ouders moest emigreren en zijn vriendjes mis.

Ik ben zelf 51 daarom verbaast me sommigge vragen van je.

De impact van Eusebio moet je op die leeftijd toch kennen ?

Of heb je niks met voetbal ?

pi_135140469
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 12:24 schreef Alentejana het volgende:

Ik ben dan 100% voor Portugal, ook als ze tegen Nederland spelen. Niet in de laatste plaats omdat ze een geweldige mentaliteit hebben wat betreft fairplay en tot het einde blijven spelen. Nooit opgeven, al lijkt het nog zo hopeloos, en ook niet langzaam aan gaan doen als je een doelpunt (of twee) voor staat.
Dat zorgt voor leuk voetbal. Dat mis ik beide een beetje bij het Nederlands elftal.
(Ik hoop niet dat ik nu iemand kwets, het is mijn persoonlijke visie.)
Mij kwets je niet, maar ik moet vaststellen dat die visie wel heel erg persoonlijk is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Trouwste user 2022 maandag 6 januari 2014 @ 12:34:00 #90
7889 tong80
Spleenheup
pi_135140532
Verder is Portigal de grootste vijand van Nederland en het internationale voetbal. Buiten Eusebio, Figo en Tonaldo alleen maar schoppers ter wererld gebracht en de schandpaal van het internationale voetbal met Coutho en consorten.

Vergeet Salina op het EK-86. Een vuilnisroos.

Porto won prijzen met ultra defensief voetbal.

Mourinho is er een excemplaar van. Waar coaches als Cruijff Michels en F4ank de Boer willen winnen met mooi voetbal doet Portugal het met spugende voorstoppers.

Leve Eusébio _O_

Held der helden en in mijn top tien allertijden.

pi_135140597
LOL.

Welke vragen verbazen je je dan?
  maandag 6 januari 2014 @ 12:37:11 #92
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_135140628
Fair play. Portugal. I lolled.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_135140745
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 12:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Mij kwets je niet, maar ik moet vaststellen dat die visie wel heel erg persoonlijk is.
Dat zeg ik er ook expeciet bij, he. Daarbij veranderd die ook gewoon van kampioenschap tot kampioenschap, hoor. Ik ben niet zo stellig in meningen. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 06-01-2014 12:53:00 ]
  Trouwste user 2022 maandag 6 januari 2014 @ 12:44:18 #94
7889 tong80
Spleenheup
pi_135140850
Kan niet quoten. Maar ik moest jou als Portugees een beetje leren wie Eusebio is en nog meer dat wat ie voorstelt.

Ik zat hardop te lachen toen ik las dat je 52 bent. Zat er 30 jaar naast. :D

maandag 6 januari 2014 @ 12:45:51 #95
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_135140896
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 12:44 schreef tong80 het volgende:
Kan niet quoten. Maar ik moest jou als Portugees een beetje leren wie Eusebio is en nog meer dat wat ie voorstelt.

Nee tong. Dat is weer een voorbeeld van je levendige fantasie.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_135140926
Ik denk ook dat je dat verkeerd ziet, Tong. Toen ik de OP schreef, vond ik dat er aandacht aan besteed moest worden, maar ik had zelf geen tijd voor een uitgebreid stuk dus ik vroeg of iemand anders dat kon doen.

Over de bijnaam bracht je me in twijfel, dus dat ben ik uit gaan zoeken.

Maar ik ben zeer goed op de hoogte wie Eusébio is, omdat hij hier heel erg levend wordt gehouden en nog veel in beeld was.

En ik stond van kleins af aan langs de lijn bij wedstrijden en trainingen, dus het is ook echt niet zo dat ik niks met voetbal heb.

[ Bericht 7% gewijzigd door Alentejana op 06-01-2014 12:53:34 ]
  Trouwste user 2022 maandag 6 januari 2014 @ 12:56:51 #97
7889 tong80
Spleenheup
pi_135141188
Mijn excuses. En nogmaals geweldig topic heb je er van gemaakt. Itt tot Caland die het in VBL opende en er geen werk van maakte verder. Maar liever loopt te zeieken in iemand anders z'n mooie topic.

Eusebio _O_ Held voor het leven. _O_

maandag 6 januari 2014 @ 12:57:39 #98
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_135141216
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 12:56 schreef tong80 het volgende:
Mijn excuses. En nogmaals geweldig topic heb je er van gemaakt. Itt tot Caland die het in VBL opende en er geen werk van maakte verder. Maar liever loopt te zeieken in iemand anders z'n mooie topic.

Eusebio _O_ Held voor het leven. _O_

Tsja. Ik ben niet zo van het wikipedia copypasten. Dat past meer bij jou.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Trouwste user 2022 maandag 6 januari 2014 @ 13:00:59 #99
7889 tong80
Spleenheup
pi_135141342
quote:
14s.gif Op maandag 6 januari 2014 12:57 schreef Caland het volgende:

[..]

Tsja. Ik ben niet zo van het wikipedia copypasten. Dat past meer bij jou.
Lees mijn eerste post eens terug in dit topic.

Was puur uit mezelf met fouten en al. Daarna haalde ik er internet-voorbeelden bij die Yvonne nog in de OP heeft gezet. Heb zeiksnorren zoals jij van woord gerepliekt en zijn gelukkig verwijderd.

Ben weg voor vandaag. TS _O_

maandag 6 januari 2014 @ 13:01:46 #100
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_135141376
Waarvan akte. :)
VBL SC influencer
Left, right, behind
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')