quote:Op zondag 5 januari 2014 11:02 schreef tong80 het volgende:
De Portugese voetballegende Eusebio is op 71-jarige leeftijd overleden. De Portugese media melden dat een hartstilstand zondagnacht de 'Zwarte Parel' fataal werd. Eusebio maakte furore bij Benfica en het Portugese elftal. Hij stond bekend als een van de beste voetballers ooit. .
[ afbeelding ]
De in Mozambique geboren aanvaller, met de bijnamen Zwarte Parel en Zwarte Panter, maakte meer dan 300 goals voor Benfica. Hij was jarenlang topscorer van het nationale elftal.
Eusebio kampte de afgelopen jaren vaker met zijn gezondheid. In 2012 bracht hij heel wat dagen door in het ziekenhuis. Eerst vanwege een zware longontsteking, daarna door hevige nekpijn en later met een te hoge bloeddruk. Tijdens het EK belandde de Portugees in een Pools ziekenhuis nadat hij een beroerte had gehad.
De 'Zwarte Panter' werd destijds bij zijn ontslag uit het ziekenhuis opgewacht door vele journalisten. De oud-winnaar van de Gouden Bal (1965) vertrok toen zonder commentaar.
quote:Op zondag 5 januari 2014 11:04 schreef tong80 het volgende:
Eusebio was al een beroemde voetballer voordat het WK van 1966 gespeeld moest worden. Maar op dat mondiale toernooi in Engeland vestigde de in Mozambique geboren Eusebio definitief zijn naam als topvoetballer.
In de kwartfinale stond Portugal tegenover Noord-Korea. De Aziaten hadden eerder Italie uit het toernooi geknikkerd.
In een mum van tijd keek Portugal tegen een 3-0 achterstand aan. Daarna was het Eusebio die een wereldpartij speelde. Die wedstrijd geldt nog steeds als een van de meest spraakmakende ooit gespeeld.
Na de 3-0 scoorde Eusebio viermaal op rij. Twee doelpunten in de eerste en helft. En na de rust nog tweemaal. Dat laatste doelpunt werd vanaf de stip gescoord nadat Eusebio door twee Noord-Koreanen in de zestien werd getackeld na een geweldige rush vanaf het middenveld.
Uiteindelijk won Portugal het duel met 5–3.
Kunstje geflikt
In de halve finale werd Portugal een kunstje geflikt. De Portugezen wisten niet beter of dat duel zou in Liverpool gespeeld worden. Dat stond zo op het wedstrijdschema.
Maar te elfder ure veranderde de organisatie de speelstad. Na een enorme rel moest dat Londen worden. Op het laatste moment moest Portugal de treinreis maken vanaf Liverpool naar Londen.
In dat duel probeerde de beruchte schopper Nobby Stiles om Eusebio het spelen onmogelijk te maken. Eusebio scoorde nog wel vanaf de stip, maar door twee treffers van Bobby Charlton plaatste Engeland zich voor de finale. In Portugal ging dat verloren halve finaleduel de boeken in als (Jogo das Lágrimas) het duel van de tranen.
Een van de beste voetballers ooitquote:
VBL heeft al een topic: VBL / Eusebio overleden.quote:Op zondag 5 januari 2014 10:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Schopje VBL dan. En volgens Google heeft zowel de Daily Mail als de NRC het gemeld. Al om 10 uur. Dus de OP klopt niet. Verder: redelijk onboeiend.
Dankje, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet verwacht had dat Tong80 into voetbal was en zo serieus kon zijnquote:Op zondag 5 januari 2014 10:56 schreef tong80 het volgende:
Zeker één van de beste ooit. Schitterde met Benfica en het nationale elftal. Op het WK-66 was ie de grote ster. Boog persoonlijk een 1-4 achterstand tegen Noord-Korea om in een 5-4 overwinning.
Speelde EC-1 finales en won er dacht ik 2. Werd gekozen tot europees voetballer van het jaar
Werd 2 keer topscorer van europa met meer dan 40 doelpunten. Scoorde in zo'n 300 wedtrijden voor Benfica meer dan 300 keer.
'De parel van Mozambique.'
Voor degenen die hem niet kennen en denigrerend aan het posten zijn. Post dan niks.
Wie?quote:Op zondag 5 januari 2014 11:01 schreef Alentejana het volgende:
Ik vind het ook een beetje sneu dat jullie het goed genoeg vinden dat er in een voetbal forum over iets is. Als Johan Cruyff het loodje legt is dat ook wereldnieuws hoor.
Ben ik niet met je eens. Betere voetballer misschien, alhoewel dat totaal niet te vergelijken is, maar niet qua legendestatus.quote:Op zondag 5 januari 2014 11:03 schreef BansheeBoy het volgende:
Qua legende status heeft Ronaldo hem wel ingehaald. Veel betere voetballer.²
Je hebt gelijk, daar moet ik op terugkomen.quote:Op zondag 5 januari 2014 11:06 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Betere voetballer misschien, alhoewel dat totaal niet te vergelijken is, maar niet qua legendestatus.
Dat was Pelé.quote:Op zondag 5 januari 2014 11:10 schreef Alentejana het volgende:
Een andere bijnaam die hij had was "o Rei" oftwel "de koning".
Pardonquote:Op zondag 5 januari 2014 11:03 schreef BansheeBoy het volgende:
Neem ik onmiddelijk van je aan.quote:
Cruyff niet? Dat wist ik niet. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen, beetje als Mourinho, denk ik me zo in.quote:Op zondag 5 januari 2014 11:26 schreef tong80 het volgende:
Het was dan ook een levende legende. De Cruijff van Portugal. Met dit verschil dat Eusébio door iedereen geliefd is.
Minder belangrijk voor zijn land. Daarom zal Eusebio altijd een grotere heldenstatus hebben dan Ronaldo daar.quote:Op zondag 5 januari 2014 11:03 schreef BansheeBoy het volgende:
Nou,.Ronaldo wordt anders door Portugal zelf "hun beste product op de international markt" genoemd.quote:Op zondag 5 januari 2014 11:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Minder belangrijk voor zijn land. Daarom zal Eusebio altijd een grotere heldenstatus hebben dan Ronaldo daar.
Is toch al weg? Hou op met dit geneuzel.quote:Op zondag 5 januari 2014 12:10 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik zag net een foto van Morgan Freeman gepost. Slaat nergens op. Waarom?²
Ja man.quote:Op zondag 5 januari 2014 12:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
Is toch al weg? Hou op met dit geneuzel.
Tja, van voor internet.quote:Op zondag 5 januari 2014 12:15 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ja man.
Nee, ik moet zeggen dat ik Eusébio alleen ken als mascotte. Ik weet weinig tot niks van zijn voetbalskills.²
Graag gedaan. Eusebio's overlijden is nieuwswaardig.quote:Op zondag 5 januari 2014 12:48 schreef Alentejana het volgende:
@Yvonne, thanks voor het opschonen en aanpassen van OP.
Een van de grootste voetbalkenners hier. Op detail niveau zelfs.quote:Op zondag 5 januari 2014 10:58 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Dankje, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet verwacht had dat Tong80 into voetbal was en zo serieus kon zijn
twitter:LavieJanRoos twitterde op zondag 05-01-2014 om 10:03:14RT @jeroenkrabbe Mijn goede vriend Eusébio is helaas overleden. Onder de douche noemde ik hem altijd Euzépio. Ik zal je missen, maat. #RIP reageer retweet
Triestquote:Op zondag 5 januari 2014 13:20 schreef Evertjan het volgende:
twitter:LavieJanRoos twitterde op zondag 05-01-2014 om 10:03:14RT @jeroenkrabbe Mijn goede vriend Eusébio is helaas overleden. Onder de douche noemde ik hem altijd Euzépio. Ik zal je missen, maat. #RIP reageer retweet
Portugal is nu eenmaal warmbloedigquote:Op zondag 5 januari 2014 13:54 schreef Alentejana het volgende:
De president van Portugal heeft een toepraak gehouden en drie dagen nationale rouw uitgeropen en "hoopt dat mensen een voorbeeld nemen aan zijn moed."
En in Nederland maar flauwe grapjes maken. Wacht maar tot er bij jullie een nationale held doodgaat.
Klopt.quote:
Nee, was de bijnaam van Eusebio, Beckenbauer heeft die naam nog getwittert vanochtend om hem te eren.quote:
quote:Op zondag 5 januari 2014 11:31 schreef Alentejana het volgende:
Nou ik ben er even ingedoken (ik wil het dan wel weten ook, zo zit ik in elkaar) maar Pelé (op zichzelf al een bijnaam, want niet zijn echte) "kreeg de naam de koning in 1957, op z'n 17de, van toneel- en sportschrijver Nelson Rodrigues..." en werd óók zwarte parel genoemd.
Het lijkt erop dat de namen dus niet echt exclusief waren en op beide continenten gewoon een koning en een zwarte parel rondliep. We hebben allebei gelijk!
Pelé had als bijnaam El Rey.quote:Op zondag 5 januari 2014 17:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, was de bijnaam van Eusebio, Beckenbauer heeft die naam nog getwittert vanochtend om hem te eren.
Aangezien Columbus een Italiaan was zal dat wel. Verder was Eusebio natuurlijk een veel betere voetballer dan die ontdekkingsreiziger.quote:Op zondag 5 januari 2014 14:05 schreef tong80 het volgende:
Ik denk dat mochten er een verkiezing van grootste Portugees zijn gehouden hij had gewonnen van Columbus.
Luisteren wat LdL ermee doet.
Kunnen we alleen van leren en deze knowledge gebruiken als Cruijff straks het loodje legt.quote:
Tekenend, Nederlander zeker?quote:Op zondag 5 januari 2014 19:38 schreef Alentejana het volgende:
Hier hebben een wet dat je binnen 24 uur begraven moet worden (uitzonderingen voor belangrijke mensen), dus men heeft wel snel een draaiboek in elkaar. Ik weet niet hoe dat is waar Cruyff tegenwoordig woont.?
Heel apart hoe op mijn bericht op Facebook dat er drie dagen rouw zijn afgekondigd werd gereageerd.
"Het was toch maar een voetballer?"
Hebben jullie geen nationale helden meer of zo?
Ik weet geen andere vertaling voor "humilde", dat feitelijk "nederig" is.quote:Op zondag 5 januari 2014 19:37 schreef El_Matador het volgende:
Weinig van meegekregen maar een levensgrote naam. RIP voor de nabestaanden van deze legende.
Oh en bij Real Madrid is niemand "bescheiden".
Humilde naar Eusebio zou elke voetballer zijn. Real Madrid is een en al arrogantie. Voor bescheidenheid geen plaats. Net zomin als "bescheidenheid" wat betreft de "leningen" door de Spaanse overheid.quote:Op zondag 5 januari 2014 19:43 schreef Alentejana het volgende:
![]()
De portugezen hebben diep resepct, tonen eer, droefheid, oude foto´s, foto´s van henzelf bij het standbeeld, actuele foto´s bij het standbeeld, heel andere reacties.
[..]
Ik weet geen andere vertaling voor "humilde", dat feitelijk "nederig" is.
Ik heb het niet over zijn prestaties, mocht je dat denken, maar over menselijke eigenschappen.
Kreeg er net weer een bij van een hollander. "Belachelijk, sorry."quote:Op zondag 5 januari 2014 19:46 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik word die Nederlandse nuchterheid zo langzamerhand beu. Maar naar mate ik hier langer woon zie ik dat deze nuchterheid ook mij meester maakt.
Ik voel je man. Nederlanders doen alles met een rekenmachine. Alles rationeel en zonder emotie. Ik bedank daarvoor.quote:Op zondag 5 januari 2014 19:55 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Kreeg er net weer een bij van een hollander. "Belachelijk, sorry."
(Bron: Mais Futebol)quote:In Engeland, waar een grote bewondering is voor de "Zwarte Panter" werd het begin van de wedstrijd tussen Manchester United en Swansea, van de FA cup gekenmerkt door een emotionele minuut applaus voor de portugese oud international die deze zondag overleden is.
De aanhangers gaven een staande ovatie in een eerbetoonaan Eusébio, voor een portugese vlag op half stok. Old Trafford.
Iets onder het gemiddeldequote:
Vind je dat oudquote:
We staan wereldwijd dan ook bekend als een redelijk naar volkje.quote:Op zondag 5 januari 2014 19:46 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik word die Nederlandse nuchterheid zo langzamerhand beu. Maar naar mate ik hier langer woon zie ik dat deze nuchterheid ook mij meester maakt.²
Hier mag je niet presteren. Daarom was Joop Zoetemelk zo geliefd als eeuwige tweede. Berry van Aerle is een held als simpele voetballer.quote:Op zondag 5 januari 2014 19:38 schreef Alentejana het volgende:
Hebben jullie geen nationale helden meer of zo?
Ja, sorry, excuus daarvoor. Ik ben gewoon geschokt. Uiteraad zijn er genoeg Nederlanders die het best allemaal snappen, maar dat zijn dan wel voetbalkenners.quote:Op zondag 5 januari 2014 20:40 schreef Caland het volgende:
Drie dagen rouw is ook wel een beetje overdreven natuurlijk
Verder reageer je natuurlijk ook totaal niet kort door de bocht.
Hier zou het een mix van Volksheld en Briljante voetballer moeten zijn. Soort van Hanegem/Cruijff of Jan Boskamp/Cruijff.quote:Op zondag 5 januari 2014 21:11 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ja, sorry, excuus daarvoor. Ik ben gewoon geschokt. Uiteraad zijn er genoeg Nederlanders die het best allemaal snappen, maar dat zijn dan wel voetbalkenners.
Drie dagen rouw is hier niet overdreven. Men is totaal verslagen. En echt niet alleen voetbalkenners, dat is het verschil.
Maar ik kan geen vergelijk vinden voor Nederland. Ik weet niet wie er zo geliefd is.
Tolerant land dat Portugal. Een Italiaan en Mozambiqaan als grootste landgenoten.quote:Op zondag 5 januari 2014 17:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Aangezien Columbus een Italiaan was zal dat wel. Verder was Eusebio natuurlijk een veel betere voetballer dan die ontdekkingsreiziger.
Pele wordt door de meeste Brazilianen die ik ken gehaat. Omdat hij enorm arrogant is, en omdat hij weigerde zijn dochter te erkennen, zelfs nadat na een rechtszaak met DNA bewezen was dat ze zijn dochter was. Ze is overleden aan kanker. Haar laatste wens was om in elk geval een keer voor haar dood haar vader te zien, en ook dat heeft Pele bot geweigerd.quote:Op zondag 5 januari 2014 21:26 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hier zou het een mix van Volksheld en Briljante voetballer moeten zijn. Soort van Hanegem/Cruijff of Jan Boskamp/Cruijff.
Ook Pelé is in Brazilië niet door iedereen geliefd. Daar vinden sommigen Garrincha beter of sympathieker. In Duitsland wordt Beckenbauer door mensen arrogant gevonden.
Denk dat Eusebio uniek was in dit geval.
Hoe zit dat met de grote rivaal Porto? Eren ze hem daar ook?quote:Op maandag 6 januari 2014 02:01 schreef Alentejana het volgende:
[ afbeelding ]
23.00 zondagavond.
De koning is gekroond.
Sporting Lissabon is een grotere rivaal.quote:Op maandag 6 januari 2014 03:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hoe zit dat met de grote rivaal Porto? Eren ze hem daar ook?
Ja. ik zal even de quote zoeken van de club.quote:Op maandag 6 januari 2014 03:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hoe zit dat met de grote rivaal Porto? Eren ze hem daar ook?
Mij kwets je niet, maar ik moet vaststellen dat die visie wel heel erg persoonlijk is.quote:Op maandag 6 januari 2014 12:24 schreef Alentejana het volgende:
Ik ben dan 100% voor Portugal, ook als ze tegen Nederland spelen. Niet in de laatste plaats omdat ze een geweldige mentaliteit hebben wat betreft fairplay en tot het einde blijven spelen. Nooit opgeven, al lijkt het nog zo hopeloos, en ook niet langzaam aan gaan doen als je een doelpunt (of twee) voor staat.
Dat zorgt voor leuk voetbal. Dat mis ik beide een beetje bij het Nederlands elftal.
(Ik hoop niet dat ik nu iemand kwets, het is mijn persoonlijke visie.)
Dat zeg ik er ook expeciet bij, he. Daarbij veranderd die ook gewoon van kampioenschap tot kampioenschap, hoor. Ik ben niet zo stellig in meningen.quote:Op maandag 6 januari 2014 12:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mij kwets je niet, maar ik moet vaststellen dat die visie wel heel erg persoonlijk is.
Nee tong. Dat is weer een voorbeeld van je levendige fantasie.quote:Op maandag 6 januari 2014 12:44 schreef tong80 het volgende:
Kan niet quoten. Maar ik moest jou als Portugees een beetje leren wie Eusebio is en nog meer dat wat ie voorstelt.
Tsja. Ik ben niet zo van het wikipedia copypasten. Dat past meer bij jou.quote:Op maandag 6 januari 2014 12:56 schreef tong80 het volgende:
Mijn excuses. En nogmaals geweldig topic heb je er van gemaakt. Itt tot Caland die het in VBL opende en er geen werk van maakte verder. Maar liever loopt te zeieken in iemand anders z'n mooie topic.
EusebioHeld voor het leven.
Lees mijn eerste post eens terug in dit topic.quote:Op maandag 6 januari 2014 12:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Tsja. Ik ben niet zo van het wikipedia copypasten. Dat past meer bij jou.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |