abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135095213
Eusébio is de vroeg ochtenduren overleden. Hij was 71 jaar.
Ik weet niet of er iemand is dat wat over hem kan schrijven?

Vooralsnog lijkt de rest van de wereld nog niet echt op de hoogte, maar hier een portugese bron.

http://expresso.sapo.pt/obito-morreu-eusebio=f848877

quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:02 schreef tong80 het volgende:
De Portugese voetballegende Eusebio is op 71-jarige leeftijd overleden. De Portugese media melden dat een hartstilstand zondagnacht de 'Zwarte Parel' fataal werd. Eusebio maakte furore bij Benfica en het Portugese elftal. Hij stond bekend als een van de beste voetballers ooit. .

[ afbeelding ]

De in Mozambique geboren aanvaller, met de bijnamen Zwarte Parel en Zwarte Panter, maakte meer dan 300 goals voor Benfica. Hij was jarenlang topscorer van het nationale elftal.

Eusebio kampte de afgelopen jaren vaker met zijn gezondheid. In 2012 bracht hij heel wat dagen door in het ziekenhuis. Eerst vanwege een zware longontsteking, daarna door hevige nekpijn en later met een te hoge bloeddruk. Tijdens het EK belandde de Portugees in een Pools ziekenhuis nadat hij een beroerte had gehad.

De 'Zwarte Panter' werd destijds bij zijn ontslag uit het ziekenhuis opgewacht door vele journalisten. De oud-winnaar van de Gouden Bal (1965) vertrok toen zonder commentaar.

:{
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:04 schreef tong80 het volgende:
Eusebio was al een beroemde voetballer voordat het WK van 1966 gespeeld moest worden. Maar op dat mondiale toernooi in Engeland vestigde de in Mozambique geboren Eusebio definitief zijn naam als topvoetballer.

In de kwartfinale stond Portugal tegenover Noord-Korea. De Aziaten hadden eerder Italie uit het toernooi geknikkerd.

In een mum van tijd keek Portugal tegen een 3-0 achterstand aan. Daarna was het Eusebio die een wereldpartij speelde. Die wedstrijd geldt nog steeds als een van de meest spraakmakende ooit gespeeld.

Na de 3-0 scoorde Eusebio viermaal op rij. Twee doelpunten in de eerste en helft. En na de rust nog tweemaal. Dat laatste doelpunt werd vanaf de stip gescoord nadat Eusebio door twee Noord-Koreanen in de zestien werd getackeld na een geweldige rush vanaf het middenveld.

Uiteindelijk won Portugal het duel met 5–3.

Kunstje geflikt
In de halve finale werd Portugal een kunstje geflikt. De Portugezen wisten niet beter of dat duel zou in Liverpool gespeeld worden. Dat stond zo op het wedstrijdschema.

Maar te elfder ure veranderde de organisatie de speelstad. Na een enorme rel moest dat Londen worden. Op het laatste moment moest Portugal de treinreis maken vanaf Liverpool naar Londen.

In dat duel probeerde de beruchte schopper Nobby Stiles om Eusebio het spelen onmogelijk te maken. Eusebio scoorde nog wel vanaf de stip, maar door twee treffers van Bobby Charlton plaatste Engeland zich voor de finale. In Portugal ging dat verloren halve finaleduel de boeken in als (Jogo das Lágrimas) het duel van de tranen.

[ Bericht 84% gewijzigd door yvonne op 05-01-2014 12:04:44 ]
pi_135095705
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 10:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En wie moge dan wel Eusebio zijn?
Een van de beste voetballers ooit

[ Bericht % gewijzigd door yvonne op 05-01-2014 12:01:56 ]
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
pi_135095726
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 10:48 schreef Bombvis het volgende:

[..]

Een van de beste voetballers ooit
Yep!
pi_135095735
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 10:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Schopje VBL dan. En volgens Google heeft zowel de Daily Mail als de NRC het gemeld. Al om 10 uur. Dus de OP klopt niet. Verder: redelijk onboeiend.
VBL heeft al een topic: VBL / Eusebio overleden.
pi_135095737
Eusebio was een van de beste voetballers allertijde. Zijn succesjaren waren bij het Portugees elftal en bij SL Benfica (Lissabon). Bij die laatste is hij clubtopscorer allertijde, en won hij 11 kampioenschappen, 5 bekers en 1 Champions League (Europa Cup I) en haalde hij 3 finales van de Europa Cup I. Ook werd hij in deze gloridagen verkozen tot beste voetballer van het jaar.

Edit: dat is wat ik me zo kon herinneren, maar op wikipedia staat heul veel info hoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Eus%C3%A9bio

Het was écht een legende in de voetbalwereld.
  Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 10:56:01 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_135095807
Zeker één van de beste ooit. Schitterde met Benfica en het nationale elftal. Op het WK-66 was ie de grote ster. Boog persoonlijk een 1-4 achterstand tegen Noord-Korea om in een 5-4 overwinning.
Speelde EC-1 finales en won er dacht ik 2. Werd gekozen tot europees voetballer van het jaar
Werd 2 keer topscorer van europa met meer dan 40 doelpunten. Scoorde in zo'n 300 wedtrijden voor Benfica meer dan 300 keer.

'De parel van Mozambique.' _O_

Voor degenen die hem niet kennen en denigrerend aan het posten zijn. Post dan niks.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_135095853
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 10:56 schreef tong80 het volgende:
Zeker één van de beste ooit. Schitterde met Benfica en het nationale elftal. Op het WK-66 was ie de grote ster. Boog persoonlijk een 1-4 achterstand tegen Noord-Korea om in een 5-4 overwinning.
Speelde EC-1 finales en won er dacht ik 2. Werd gekozen tot europees voetballer van het jaar
Werd 2 keer topscorer van europa met meer dan 40 doelpunten. Scoorde in zo'n 300 wedtrijden voor Benfica meer dan 300 keer.

'De parel van Mozambique.' _O_

Voor degenen die hem niet kennen en denigrerend aan het posten zijn. Post dan niks.

Dankje, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet verwacht had dat Tong80 into voetbal was en zo serieus kon zijn :D
  Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 11:02:12 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_135095884
De Portugese voetballegende Eusebio is op 71-jarige leeftijd overleden. De Portugese media melden dat een hartstilstand zondagnacht de 'Zwarte Parel' fataal werd. Eusebio maakte furore bij Benfica en het Portugese elftal. Hij stond bekend als een van de beste voetballers ooit. .

De in Mozambique geboren aanvaller, met de bijnamen Zwarte Parel en Zwarte Panter, maakte meer dan 300 goals voor Benfica. Hij was jarenlang topscorer van het nationale elftal.

Eusebio kampte de afgelopen jaren vaker met zijn gezondheid. In 2012 bracht hij heel wat dagen door in het ziekenhuis. Eerst vanwege een zware longontsteking, daarna door hevige nekpijn en later met een te hoge bloeddruk. Tijdens het EK belandde de Portugees in een Pools ziekenhuis nadat hij een beroerte had gehad.

De 'Zwarte Panter' werd destijds bij zijn ontslag uit het ziekenhuis opgewacht door vele journalisten. De oud-winnaar van de Gouden Bal (1965) vertrok toen zonder commentaar.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 5 januari 2014 @ 11:03:38 #9
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_135095902
Qua legende status heeft Ronaldo hem wel ingehaald. Veel betere voetballer. :{

:{˛
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 11:04:56 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_135095921
Eusebio was al een beroemde voetballer voordat het WK van 1966 gespeeld moest worden. Maar op dat mondiale toernooi in Engeland vestigde de in Mozambique geboren Eusebio definitief zijn naam als topvoetballer.

In de kwartfinale stond Portugal tegenover Noord-Korea. De Aziaten hadden eerder Italie uit het toernooi geknikkerd.

In een mum van tijd keek Portugal tegen een 3-0 achterstand aan. Daarna was het Eusebio die een wereldpartij speelde. Die wedstrijd geldt nog steeds als een van de meest spraakmakende ooit gespeeld.

Na de 3-0 scoorde Eusebio viermaal op rij. Twee doelpunten in de eerste en helft. En na de rust nog tweemaal. Dat laatste doelpunt werd vanaf de stip gescoord nadat Eusebio door twee Noord-Koreanen in de zestien werd getackeld na een geweldige rush vanaf het middenveld.

Uiteindelijk won Portugal het duel met 5–3.

Kunstje geflikt
In de halve finale werd Portugal een kunstje geflikt. De Portugezen wisten niet beter of dat duel zou in Liverpool gespeeld worden. Dat stond zo op het wedstrijdschema.

Maar te elfder ure veranderde de organisatie de speelstad. Na een enorme rel moest dat Londen worden. Op het laatste moment moest Portugal de treinreis maken vanaf Liverpool naar Londen.

In dat duel probeerde de beruchte schopper Nobby Stiles om Eusebio het spelen onmogelijk te maken. Eusebio scoorde nog wel vanaf de stip, maar door twee treffers van Bobby Charlton plaatste Engeland zich voor de finale. In Portugal ging dat verloren halve finaleduel de boeken in als (Jogo das Lágrimas) het duel van de tranen.

zondag 5 januari 2014 @ 11:04:56 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_135095922
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:01 schreef Alentejana het volgende:
Ik vind het ook een beetje sneu dat jullie het goed genoeg vinden dat er in een voetbal forum over iets is. Als Johan Cruyff het loodje legt is dat ook wereldnieuws hoor.
Wie? :?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_135095956
quote:
15s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:03 schreef BansheeBoy het volgende:

Ben ik niet met je eens. Betere voetballer misschien, alhoewel dat totaal niet te vergelijken is, maar niet qua legendestatus.
pi_135095971
733 goals in 745 matches. Hij heeft nl natuurlijk niet zuiver voor Benfica gespeeld maar ook voor het nationale elftal. Hij wordt gezien als een van de beste voetballers allertijden.

Christiano Ronaldo is van een nieuwere generatie. Overigens keek hij tegen Eusébio op, want hij is, nog steeds, ondanks wat anderen van hem denken, ontzettend bescheiden.

zondag 5 januari 2014 @ 11:08:13 #14
13462 BansheeBoy
pi_135095979
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:06 schreef Bombvis het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens. Betere voetballer misschien, alhoewel dat totaal niet te vergelijken is, maar niet qua legendestatus.
Je hebt gelijk, daar moet ik op terugkomen. :{

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_135096014
Een andere bijnaam die hij had was "o Rei" oftwel "de koning".
  Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 11:16:01 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_135096100
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:10 schreef Alentejana het volgende:
Een andere bijnaam die hij had was "o Rei" oftwel "de koning".
Dat was Pelé.

Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 11:17:40 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_135096123
quote:

Pardon :? :D

pi_135096229
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:16 schreef tong80 het volgende:

[..]

Dat was Pelé.

Neem ik onmiddelijk van je aan.
In mijn bron staat het zo:" Apelidado de O Pantera Negra, A Pérola Negra ou O Rei em Portugal..."

Ik weet ook niet meer dan wat ik lees... Sinds ik hier woon was het al een oude man die gewoon Eusébio werd genoemd. :P

Overigens was hij hier best veel in beeld en allerminst vergeten.
  Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 11:26:55 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_135096294
Het was dan ook een levende legende. De Cruijff van Portugal. Met dit verschil dat Eusébio door iedereen geliefd is.

:P
pi_135096381
Nou ik ben er even ingedoken (ik wil het dan wel weten ook, zo zit ik in elkaar) maar Pelé (op zichzelf al een bijnaam, want niet zijn echte) "kreeg de naam de koning in 1957, op z'n 17de, van toneel- en sportschrijver Nelson Rodrigues..." en werd óók zwarte parel genoemd.

Het lijkt erop dat de namen dus niet echt exclusief waren en op beide continenten gewoon een koning en een zwarte parel rondliep. We hebben allebei gelijk! :)
pi_135096399
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:26 schreef tong80 het volgende:
Het was dan ook een levende legende. De Cruijff van Portugal. Met dit verschil dat Eusébio door iedereen geliefd is.

Cruyff niet? Dat wist ik niet. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen, beetje als Mourinho, denk ik me zo in.
  zondag 5 januari 2014 @ 11:37:55 #22
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_135096497
quote:

Minder belangrijk voor zijn land. Daarom zal Eusebio altijd een grotere heldenstatus hebben dan Ronaldo daar.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_135096766
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:37 schreef Caland het volgende:

[..]

Minder belangrijk voor zijn land. Daarom zal Eusebio altijd een grotere heldenstatus hebben dan Ronaldo daar.
Nou,.Ronaldo wordt anders door Portugal zelf "hun beste product op de international markt" genoemd.
Zijn waarde wordt niet onderschat.
Maar Eusébio is natuurlijk wel gewoon in Portugal gebleven en heeft het grootste deel van zijn actieve jaren voor Benfica gespeeld, terwijl Ronaldo vrij snel naar het buitenland ging.

En Eusébio was ook door de nieuwere generatie niet vergeten, hij is erg levend gehouden omdat hij (hier) in beeld bleef.
pi_135096913
Het lichaam wordt vandaag nog naar het Benfica stadion gebracht, hoor ik net op het nieuws.
Er zullen wel heel veel fans afscheid willen nemen.
  Admin zondag 5 januari 2014 @ 12:01:14 #25
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_135096949
Even opschonen, en even de OP bijwerken. De man was een legende, verdient iets meer respect...
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 5 januari 2014 @ 12:10:17 #26
13462 BansheeBoy
pi_135097112
Ik zag net een foto van Morgan Freeman gepost. Slaat nergens op. Waarom? :?

Admin zondag 5 januari 2014 @ 12:10:58 #27
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_135097127
quote:
15s.gif Op zondag 5 januari 2014 12:10 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik zag net een foto van Morgan Freeman gepost. Slaat nergens op. Waarom? :?

Is toch al weg? Hou op met dit geneuzel.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

zondag 5 januari 2014 @ 12:15:56 #28
13462 BansheeBoy
pi_135097244
quote:
13s.gif Op zondag 5 januari 2014 12:10 schreef yvonne het volgende:

[..]

Is toch al weg? Hou op met dit geneuzel.
Ja man.

Nee, ik moet zeggen dat ik Eusébio alleen ken als mascotte. Ik weet weinig tot niks van zijn voetbalskills. :{

pi_135097329
Reacties in Portugal :

"Hij was heel een byzonder mens. Ik ben een rolpartroon en vriend verloren, we zijn allemaal armer " (Octávio Machado)
"Hij was iemand die een tijdperk markeerde en tegenwoordig nog steeds een persoon van internationale faam is. Een van de beste voetballers allertijden." (Gaspar Ramos)
"Voor eeuwig Eusébio, rust in vrede" (Cristiano Ronaldo)
"Hij was een metgezel, een vriend, een uitzonderlijke voetballer en had menselijke eigenschappen die soms onbekend waren. Het land heeft een buitengewone referetie verloren en ik verloor mijn vriend, een broeder." (António Simőes)
"Hij was een van de grote figuren van Portugal en hij betekent voor de portugezen wat een enorm belangrijk persoon betekent. We weten allemaal wat hij betekent voor het voetbal en in het speciaal het portugese voetbal." (José Mourinho)
"Ik heb toen hij nog leefde al veel gezegd over wat ik voelde, het voorrecht om met hem gespeeld te hebben, en mens te kennen die zijn weerga niet kent. Hij is een van de grootste figuren van de portugese sport die ons verlaat, in principe een vriend " (Toni)
"Ik ontving dit bericht met veel spijt. Ik verloor een vriend. We speelden toen we jongens waren samen en we voetbalden samen. Hij was bijna familie." (Joaquim Chissano)
"The King!!! Groot verlies voor ons allemaal!” (Luís Figo)
"Triest, heel triest. Rust in vrede King. Je bent (voor) eeuwig!” (Simăo Sabrosa)
" Deelneming aan de familie en vrienden van een legende van het Portugese voetbal. Rust in vrede King Eusébio" (Joăo Pereira)

(King spraken ze op z´n engels uit, vandaar dat ik het onvertaald heb gelaten)
pi_135097555
quote:
15s.gif Op zondag 5 januari 2014 12:15 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ja man.

Nee, ik moet zeggen dat ik Eusébio alleen ken als mascotte. Ik weet weinig tot niks van zijn voetbalskills. :{

Tja, van voor internet. :P

Maar als je een idee wilt krijgen:

etc etc

In het Portugees zijn er uitgebreide documentaires te vinden, maar daar heb je als je geen portugees spreekt natuurlijk niet zoveel aan.
pi_135098049
@Yvonne, thanks voor het opschonen en aanpassen van OP.
  Admin zondag 5 januari 2014 @ 13:05:54 #32
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_135098592
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 12:48 schreef Alentejana het volgende:
@Yvonne, thanks voor het opschonen en aanpassen van OP.
Graag gedaan. Eusebio's overlijden is nieuwswaardig.
Wat een man, 71 jaar, veels te jong.

zondag 5 januari 2014 @ 13:09:26 #33
168739 Red_85
'echt wel'
pi_135098706
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 10:58 schreef MrBanaan1 het volgende:

[..]

Dankje, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet verwacht had dat Tong80 into voetbal was en zo serieus kon zijn :D
Een van de grootste voetbalkenners hier. Op detail niveau zelfs.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_135099055
LavieJanRoos twitterde op zondag 05-01-2014 om 10:03:14 RT @jeroenkrabbe Mijn goede vriend Eusébio is helaas overleden. Onder de douche noemde ik hem altijd Euzépio. Ik zal je missen, maat. #RIP reageer retweet
  zondag 5 januari 2014 @ 13:31:17 #35
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_135099324
Hilarisch.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 13:47:02 #36
7889 tong80
Spleenheup
pi_135099832
quote:
10s.gif Op zondag 5 januari 2014 13:20 schreef Evertjan het volgende:
LavieJanRoos twitterde op zondag 05-01-2014 om 10:03:14 RT @jeroenkrabbe Mijn goede vriend Eusébio is helaas overleden. Onder de douche noemde ik hem altijd Euzépio. Ik zal je missen, maat. #RIP reageer retweet
Triest

Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 13:48:26 #37
7889 tong80
Spleenheup
pi_135099882
Het Radio-1 journaal opende ermee trouwens. "Mooi" item met o.a. Sjaak Swart. Die itt Jeroen Krabbé hem wel goed kende.

pi_135100118
De president van Portugal heeft een toepraak gehouden en drie dagen nationale rouw uitgeropen en "hoopt dat mensen een voorbeeld nemen aan zijn moed."

En in Nederland maar flauwe grapjes maken. Wacht maar tot er bij jullie een nationale held doodgaat.
  Admin zondag 5 januari 2014 @ 13:58:35 #39
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_135100303
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 13:54 schreef Alentejana het volgende:
De president van Portugal heeft een toepraak gehouden en drie dagen nationale rouw uitgeropen en "hoopt dat mensen een voorbeeld nemen aan zijn moed."

En in Nederland maar flauwe grapjes maken. Wacht maar tot er bij jullie een nationale held doodgaat.
Portugal is nu eenmaal warmbloedig O+

Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 14:05:04 #40
7889 tong80
Spleenheup
pi_135100626
Ik denk dat mochten er een verkiezing van grootste Portugees zijn gehouden hij had gewonnen van Columbus.

Luisteren wat LdL ermee doet.

pi_135101232
Dat denk ik ook, hoewel bv (ontdekkingsreiziger) Fernăo de Magalhăes ook hoog scoort en die kent men in Nederland geloof ik niet eens? Ieder zn helden.

quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 13:58 schreef yvonne het volgende:

[..]

Portugal is nu eenmaal warmbloedig O+
Klopt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Alentejana op 05-01-2014 14:44:48 ]
pi_135102245
Hij is wel vrij jong overleden. RIP.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_135102818
Morgenmiddag maakt de kist een ronde om het stadion voordat hij begraven wordt.

"Portugal verloor vandaag een van zijn meest geliefde zonen: Eusebio da Silva Ferreira, "zei het staatshoofd, Aníbal Cavaco Silva in een verklaring in het Paleis van Belem, in verband met de dood van Eusébio.

Verzoekend om het voorbeeld te volgen van Eusébio zowel als sportman als mens als beste manier om hem te eren, herdacht Cavaco Silva de "kampioen die werkte en vocht om zoveel overwiningen te halen" en als een persoon die met anderen warme banden onderhield met genegenheid en wederzijds respect".

De vlaggen hangen op half stok.
pi_135108691
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:16 schreef tong80 het volgende:

[..]

Dat was Pelé.

Nee, was de bijnaam van Eusebio, Beckenbauer heeft die naam nog getwittert vanochtend om hem te eren.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_135109020
Pelé werd OOK o Rei genoemd, zie mijn eerdere post daarover. Dat kwam nl al eerder naar voren:

quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 11:31 schreef Alentejana het volgende:
Nou ik ben er even ingedoken (ik wil het dan wel weten ook, zo zit ik in elkaar) maar Pelé (op zichzelf al een bijnaam, want niet zijn echte) "kreeg de naam de koning in 1957, op z'n 17de, van toneel- en sportschrijver Nelson Rodrigues..." en werd óók zwarte parel genoemd.

Het lijkt erop dat de namen dus niet echt exclusief waren en op beide continenten gewoon een koning en een zwarte parel rondliep. We hebben allebei gelijk! :)
  Trouwste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 17:33:59 #46
7889 tong80
Spleenheup
pi_135109050
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:25 schreef Hathor het volgende:

[..]

Nee, was de bijnaam van Eusebio, Beckenbauer heeft die naam nog getwittert vanochtend om hem te eren.
Pelé had als bijnaam El Rey.

Eusébio De zwarte parel van Mozambique.

Dat ze meerdere bijnamen hebben kan goed zijn. Maar is niet wereldwijd bekend.

Bergkamp had ook 4 bijnamen.

Overall beste user 2022 zondag 5 januari 2014 @ 17:40:06 #47
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_135109288
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 14:05 schreef tong80 het volgende:
Ik denk dat mochten er een verkiezing van grootste Portugees zijn gehouden hij had gewonnen van Columbus.

Luisteren wat LdL ermee doet.

Aangezien Columbus een Italiaan was zal dat wel. Verder was Eusebio natuurlijk een veel betere voetballer dan die ontdekkingsreiziger.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_135109289
;(
pi_135109769
Herdenken is al begonnen.

Het lichaam van Eusébio da Silva Ferreira, die deze zondag rond dageraad overleed , bevindt zich vanaf 17h30, in het mortuarium van het Estádio da Luz, in Lissabon. De begrafenis vindt maandag plaats om 17h, volgens Benfica TV.

De toegang tot de plek waar je voor de laatste keer Eusébio kunt zien is naast de poort 1 van het Estádio da Luz, deur 11.

Op maandag, wordt naar een van de de laatste wensen van Eusébio, de kist eenmaal om het stadion gedragen rond 13h30, en van daar in een stoet naar de Praça do Município waar ze om 15h15 zullen ariveren.

Om 16h zal er een mis gehouden worden in de Igreja do Seminário, op het Largo da Luz. De begravenis zal maandag om 17h plaatsvinden op de begraafplaats van Lumiar. Er is eerst geroepen dat het dinsdag kon worden.

De oudvoetballer, symbool van Benfica en het portugese voetbal, stierf op 71 jarige leeftijd aan een adem- en hartstilstand.

De regering heeft drie dagen nationale rouw uitgeroepen voor de dood van Eusébio.

edit:
Er zijn op dit moment al honderden fans bij het stadion en het monument is bedolven onder bloemen en sjaals.

(Het is hier een uur vroeger dan in Nederland)

[ Bericht 2% gewijzigd door Alentejana op 05-01-2014 17:57:16 ]
pi_135111257
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')