Met zulke vragen zou ik ook eerlijk zijn. Sommige werkgevers willen juist eerlijke en/of originele antwoorden.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 02:54 schreef Onnozelaar het volgende:
Hoe eerlijk ben je in een sollicitatiegesprek en in hoeverre pas je je verhaal aan op wat je denkt dat je werkgever wil horen?
Ik werd vanavond in de kroeg aangesproken door iemand die toevallig mijn sollicitatiebrief gelezen had en toen hadden we daar een gesprek over. Hij begon me van alles te vragen, waaronder vragen als, hoe ziet je tafel er thuis uit? Waarop ik gewoon vertel hoe die eruit ziet (chaotisch) maar erbij vertel dat ik in mijn werk wel heel gestructureerd ben. Daar kreeg ik als commentaar op dat ik op een echt gesprek beter kan vertellen dat mijn tafel er heel netjes uitziet, omdat dat is wat de werkgever wil horen.
Maar dat vind ik dus iets moeilijks. Want als iemand mij een vraag stelt, antwoord ik daar eerlijk op en ben ik niet bezig met wat iemand zou willen horen.
Dus vandaar de vraag, hoe eerlijk zijn jullie en wat is wenselijk?
dit ook inddquote:Op zaterdag 18 januari 2014 03:15 schreef Verbodsbord het volgende:
Hoe onprofessioneel is het dat je daar in de kroeg over wordt aangesproken
Ja zeker. Verschillende standjes dienen in woord en gebaar gecommuniceerd te worden.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 03:19 schreef zhe-devilll het volgende:
Damn wat vragen ze tegenwoordig allemaal.
Wat een kul, gaat u geen reet aan directeur.
Vragen ze ook hoe vaak je seks hebt...
Dit inderdaad.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 03:30 schreef Kowloon het volgende:
Ik zou er niet te veel over nadenken, vertel gewoon wat je normaliter ook zou vertellen.
Zoja, dan is het een prutswerkgever waar je niet moet willen werken.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 03:40 schreef OllieWilliams het volgende:
Kan me niet voorstellen dat ze iemand afkeuren op basis van de antwoorden die ze op dit soort compleet irrelevante vragen gevenHoop het niet iig.
Dit heb ik ook en als ik bij een sollicitatie gevraagd zou worden hoe mijn huis eruit ziet zal ik ook zeggen dat het rommelig is maar dat ik wel alles weet te vinden en dat het rommelig is omdat ik mij met andere zaken bezig hou,quote:Op zaterdag 18 januari 2014 03:17 schreef OllieWilliams het volgende:
Wat maakt het in godsnaam uit dat het chaotisch is bij je thuis? Voor buitenstaanders is mijn kamer één grote teringbende, terwijl ik er gewoon structuur in zie en weet precies wat waar ligt. Vroeger vaak genoeg gehad dat mijn moeder m'n kamer opeens opgeruimd had en ik alles kwijt was en de volledige structuur kwijt wasIk behou zelf gewoon het overzicht over de dingen die ik doe en waar het ligt en alles, maakt het dan uit hoe het er uit ziet? Nee toch, wat mij betreft niet.
Je vat dat dus samen als 'mijn huis is zeer systematisch ingericht, al zal een buitenstaander er geen wijs uit worden'. Toch?quote:
Prachtig verwoordquote:Op zaterdag 18 januari 2014 05:28 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Je vat dat dus samen als 'mijn huis is zeer systematisch ingericht, al zal een buitenstaander er geen wijs uit worden'. Toch?
Hier ontstaan voornamelijk problemen als ik wél heb oprgeruimd..quote:Op zaterdag 18 januari 2014 05:32 schreef Nemephis het volgende:
Je wilt trouwens niet weten wat voor rommel het hier is - niet vies, maar chaotisch - maar ik weet precies waar alles ligt. Min of meer. Ongeveer
Tja, zolang je een baan hebt kun je je die luxepositie veroorloven.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 09:36 schreef Roces18 het volgende:
Je kan ze naar de mond vragen maar waarom zou je in godsnaam bij zo'n bedrijf willen werken.
wat??quote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:08 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Tja, zolang je een baan hebt kun je je die luxepositie veroorloven.
Als je thuis op de bank zit (crèmekleurig, hoekbank, diverse kussentjes) wil je gewoon aan het werk. Ook bij een kutbedrijf, want het is altijd beter dan UWV of bijstand....
Niet het gewenste antwoord?quote:
Een crèmekleurig, hoekbank met diverse kussentjes is dat een stereotype voor werklozen?quote:
Geen idee wat de stereotype bank voor een werkloze is.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:41 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Een crèmekleurig, hoekbank met diverse kussentjes is dat een stereotype voor werklozen?
Antwoorden met: "Hamsters".quote:Op zaterdag 18 januari 2014 09:36 schreef Roces18 het volgende:
Dat zijn net zo domme vragen als wat zijn je sterke en zwakke punten. Alsof ze 1e jaar HRM-ers zijn. Cliché rommel. Je kan ze naar de mond vragen maar waarom zou je in godsnaam bij zo'n bedrijf willen werken.
Hier tegenover heb je weer het andere uiterste dat ik tegenkwam: Wat smeer je op je boterham?
Tja.. Ik heb er al veel voorbij zien komen (al veel gesprekken gehad).quote:Op zaterdag 18 januari 2014 09:36 schreef Roces18 het volgende:
Dat zijn net zo domme vragen als wat zijn je sterke en zwakke punten. Alsof ze 1e jaar HRM-ers zijn. Cliché rommel. Je kan ze naar de mond vragen maar waarom zou je in godsnaam bij zo'n bedrijf willen werken.
Hier tegenover heb je weer het andere uiterste dat ik tegenkwam: Wat smeer je op je boterham?
Tot dat je financieel met je uitkering zo vast komt te zitten dat je op straat dreigt te komen te staan (hypotheek niet kunnen betalen b.v.).quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:37 schreef totalvamp het volgende:
Ik vertel gewoon de waarheid. Als ze me daarop afwijzen was de baan het niet waard.
Maar waarom zou je geweigerd worden omdat je tafel een troep is thuis. Of je bureau waar altijd zooi op ligt.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tot dat je financieel met je uitkering zo vast komt te zitten dat je op straat dreigt te komen te staan (hypotheek niet kunnen betalen b.v.).
Btw: 93% van de communicatie gaat niet om de inhoud.
Dat vind ik ook maar helaas is het tegenwoordig helemaal 'in' om niets inhoudelijks te vragen maar het bijna uitsluitend te hebben over je privéleven. Zal wel komen omdat ze met extreem gemak meer dan honderd gekwalificeerde en capabele kandidaten kunnen vinden en dan alleen nog maar hoeven te kijken naar de 'mensfactor'.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:42 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Maar waarom zou je geweigerd worden omdat je tafel een troep is thuis. Of je bureau waar altijd zooi op ligt.
Een baan gaat om je vaardigheden en niet hoe je priveleven eruit ziet. Dat gaat ze gewoon niks aan.
Gelukkig niet hoeven meemaken, het verste wat ze komen is "heb je nog hobbies". Ik vraag me af hoeveel dit scheelt per vakgebied.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat vind ik ook maar helaas is het tegenwoordig helemaal 'in' om niets inhoudelijks te vragen maar het bijna uitsluitend te hebben over je privéleven. Zal wel komen omdat ze met extreem gemak meer dan honderd gekwalificeerde en capabele kandidaten kunnen vinden en dan alleen nog maar hoeven te kijken naar de 'mensfactor'.
Psychologische vragen is een overstatement. Dit zijn gewoon van die simpele hr-miepjes die part-time huismoedertje spelen, en zo denken dat ze geweldige vragen stellen en zichzelf kunnen vergelijken met sigmund freud en consortenquote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:38 schreef RM-rf het volgende:
meestal zijn de meeste van die 'psychologische' sollicitatievragen vooral bedoeld om een 'zwaktepunt' van een persoon op te sporen en kunnen beide 'uitersten' een 'fout' antwoord zijn.
• Hoe combineer je je werk met de zorg voor je kinderen (maar dat vragen ze dus alleen aan vrouwen)quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:47 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Gelukkig niet hoeven meemaken, het verste wat ze komen is "heb je nog hobbies". Ik vraag me af hoeveel dit scheelt per vakgebied.
Ik ben zo'n hr-miepje maar moet je over mijn collegae wel in te veel gevallen gelijk geven.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:53 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Psychologische vragen is een overstatement. Dit zijn gewoon van die simpele hr-miepjes die part-time huismoedertje spelen, en zo denken dat ze geweldige vragen stellen en zichzelf kunnen vergelijken met sigmund freud en consorten
In welk vakgebied is dit?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:57 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
• Hoe combineer je je werk met de zorg voor je kinderen (maar dat vragen ze dus alleen aan vrouwen)
• Heb of krijg je huishoudelijke hulp
• Wat eet je het liefste
• Hoe woon je
• Hoe is je relatie met je ouders
• Wat zijn je hobbies
• Waar ga je heen op vakantie
• Heb je huisdieren
• Vertel eens over je beste vriendin
• Hoe ziet jouw inrichting er uit
• Wat voor een auto rijd je
• Hoe zien jouw weekeinden er uit
• Wat voor kleren draag je thuis
Dat soort vragen hoor ik met regelmaat.
Ik denk dat ze me willen 'plaatsen', in een hokje stoppen voor wat betref persoonlijkheid. Een sollicitatie/werk pak zegt dan veel minder dan wat je privé draagt.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 13:11 schreef totalvamp het volgende:
Lekker boeiend of ik thuis in een speedo rondloop of in 3delig pak.
Ik zou meteen weglopen als mij zulke vragen gesteld zouden worden, ik kan m'n tijd wel beter besteden.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:57 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
• Hoe combineer je je werk met de zorg voor je kinderen (maar dat vragen ze dus alleen aan vrouwen)
• Heb of krijg je huishoudelijke hulp
• Wat eet je het liefste
• Hoe woon je
• Hoe is je relatie met je ouders
• Wat zijn je hobbies
• Waar ga je heen op vakantie
• Heb je huisdieren
• Vertel eens over je beste vriendin
• Hoe ziet jouw inrichting er uit
• Wat voor een auto rijd je
• Hoe zien jouw weekeinden er uit
• Wat voor kleren draag je thuis
Dat soort vragen hoor ik met regelmaat.
Tja.. Dan maar dakloos worden?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 13:19 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik zou meteen weglopen als mij zulke vragen gesteld zouden worden, ik kan m'n tijd wel beter besteden.Als het bedrijf zichzelf niet serieus neemt, hoe zou ik dat dan moeten doen?
Bij de receptie ! Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 18 januari 2014 13:25 schreef JaniesBrownie het volgende:
Ik kreeg de vraag: Ben je een kletskous?
Ik zei ja, hij zei: Ik waardeer je eerlijkheid en nu heb ik een baan
Zo doe ik het niet. Vaardigheden staan ook niet in een cv (op wat cliches na), maar moet je proberen te achterhalen tijdens het gesprek. Maar ik zal wel ouderwets zijn..quote:Op zaterdag 18 januari 2014 13:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tja.. Dan maar dakloos worden?
De huidige denkwijze is dat je vaardigheden, kennis en ervaring in je cv staan en dat daar dus weinig meer over gevraagd hoeft te worden. Blijft dus je persoonlijkheid over en de laat zich beter zien privé dan met vakgerichte vragen.
Outbound?quote:
Dat is voir mij helemaal geen dilemma.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 13:58 schreef pfaf het volgende:
[..]
Zo doe ik het niet. Vaardigheden staan ook niet in een cv (op wat cliches na), maar moet je proberen te achterhalen tijdens het gesprek. Maar ik zal wel ouderwets zijn..
Ook wel een vals dilemma: werkloos of een kutbedrijf. Als ik uitgehoord word over mn privéleven is het bedrijf de dupe dat ze talent wegjagen, voor het bedrijf 10 anderen, net als zij over mij zullen denken.
Ik vind het wel fijn dat soort vragen. Krijg je vaak wel een relaxed gesprek van omdat het niet zoveel zegt en bedrijven er ook niet heel veel waarde aan hechten. Hoeveel prive info je geeft heb je daarnaast nog altijd zelf in de hand.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 13:19 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik zou meteen weglopen als mij zulke vragen gesteld zouden worden, ik kan m'n tijd wel beter besteden.Als het bedrijf zichzelf niet serieus neemt, hoe zou ik dat dan moeten doen?
Ik vind het heel apart dat een wildvreemde sowieso over persoonlijke informatie van jou beschikt zoals in deze je sollicitatiebrief. Daarbij dit soort persoonlijke vragen in nog wel een kroeg willen afhandelen vind ik verre van netjes of passend.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 02:54 schreef Onnozelaar het volgende:
Hoe eerlijk ben je in een sollicitatiegesprek en in hoeverre pas je je verhaal aan op wat je denkt dat je werkgever wil horen?
Ik werd vanavond in de kroeg aangesproken door iemand die toevallig mijn sollicitatiebrief gelezen had en toen hadden we daar een gesprek over. Hij begon me van alles te vragen, waaronder vragen als, hoe ziet je tafel er thuis uit? Waarop ik gewoon vertel hoe die eruit ziet (chaotisch) maar erbij vertel dat ik in mijn werk wel heel gestructureerd ben. Daar kreeg ik als commentaar op dat ik op een echt gesprek beter kan vertellen dat mijn tafel er heel netjes uitziet, omdat dat is wat de werkgever wil horen.
Je moet altijd de waarheid spreken. Tenminste de waarheid die ook verifieerbaar is.quote:Maar dat vind ik dus iets moeilijks. Want als iemand mij een vraag stelt, antwoord ik daar eerlijk op en ben ik niet bezig met wat iemand zou willen horen.
Dus vandaar de vraag, hoe eerlijk zijn jullie en wat is wenselijk?
Zeggen dat het contract niet werd verlengd vanwege de crisis?quote:Op zondag 19 januari 2014 01:39 schreef BlueMage het volgende:
Ik heb ook nog 'n vraag mbt sollicitatiegesprekken, hoe pak je het aan als je een paar maanden bij een werkgever hebt gewerkt en die werkgever heeft je echt niet zo netjes behandeld? Ik weet dat je je exwerkgevers niet mag gaan afzeiken, is not done, maar hoe blijf je dan eerlijk?
Gewoon niet diep op ingaan, beetje omheen praten.quote:Op zondag 19 januari 2014 01:39 schreef BlueMage het volgende:
Ik heb ook nog 'n vraag mbt sollicitatiegesprekken, hoe pak je het aan als je een paar maanden bij een werkgever hebt gewerkt en die werkgever heeft je echt niet zo netjes behandeld? Ik weet dat je je exwerkgevers niet mag gaan afzeiken, is not done, maar hoe blijf je dan eerlijk?
Dat doe ik meestal ook en ik hoop maar dat de werkgever/recruiter er niet heel diep op in wil gaan, idd.quote:Op zondag 19 januari 2014 23:16 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Gewoon niet diep op ingaan, beetje omheen praten.
Wat deed je ex-werkgever dan? Als je het vertelt kan iemand hier misschien een creatieve draai geven waardoor het toch positief kan uitpakken voor jou.quote:Op zondag 19 januari 2014 23:18 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Dat doe ik meestal ook en ik hoop maar dat de werkgever/recruiter er niet heel diep op in wil gaan, idd.
Dat kun je toch ook aangeven? Kun je juist heel positief verwoorden. Je wenst niet in te gaan op de details maar bent er met een onprettig gevoel vertrokken. Verdere info is niet zo relevant en vind je niet netjes om te vertellen, omdat je graag integer wil blijven (dat verwacht een nieuwe werkgever ook van je). Als iemand dan alsnog doorvraagt, kun je zonder vuile was buiten te hangen, wel aangeven wat jij nastreeft in een goede werkgever-werknemer relatie.quote:Op zondag 19 januari 2014 23:18 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Dat doe ik meestal ook en ik hoop maar dat de werkgever/recruiter er niet heel diep op in wil gaan, idd.
Nou hier komt mijn prachtige verhaal: (quote:Op zondag 19 januari 2014 23:19 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Wat deed je ex-werkgever dan? Als je het vertelt kan iemand hier misschien een creatieve draai geven waardoor het toch positief kan uitpakken voor jou.
Deze ga ik eens even onthouden.quote:Op zondag 19 januari 2014 23:27 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat kun je toch ook aangeven? Kun je juist heel positief verwoorden. Je wenst niet in te gaan op de details maar bent er met een onprettig gevoel vertrokken. Verdere info is niet zo relevant en vind je niet netjes om te vertellen, omdat je graag integer wil blijven (dat verwacht een nieuwe werkgever ook van je). Als iemand dan alsnog doorvraagt, kun je zonder vuile was buiten te hangen, wel aangeven wat jij nastreeft in een goede werkgever-werknemer relatie.
Ik denk niet dat je je hoeft te schamen dat je "ontslagen" bent als orderpicker.. en dat zullen veel andere bedrijven ook wel begrijpen - tenzij je solliciteert naar een soortgelijke functie, maar dan moet je je eens afvragen of dat wel de juiste richting is... Er is vast wel meer te vinden toch zonder diploma's? (tenminste 5 jr geleden wel)quote:Op zondag 19 januari 2014 23:39 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Nou hier komt mijn prachtige verhaal: ()
[..]
Dit is mooi, pure klasse.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 09:36 schreef blomke het volgende:
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Tsja er is sowieso al weinig werk en de situatie is nu zodanig dat hbo'ers mbo werk doen en wo'ers hbo werk, tsja...en ik wil idd een heel andere richting uit, ik wil vapro B (en daarna C) halen en de (chemische) procestechnologie in, maar om m'n rekeningen (en later m'n studie + rijbewijs) te betalen neem ik onverschillig wat voor werk aan. Op het moment sorteer ik champignons.quote:Op zondag 19 januari 2014 23:45 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je je hoeft te schamen dat je "ontslagen" bent als orderpicker.. en dat zullen veel andere bedrijven ook wel begrijpen - tenzij je solliciteert naar een soortgelijke functie, maar dan moet je je eens afvragen of dat wel de juiste richting is... Er is vast wel meer te vinden toch zonder diploma's? (tenminste 5 jr geleden wel)
Verder wat Piet zegt ben ik het helemaal mee eens.
Moeten die gesorteerd worden dan?quote:Op zondag 19 januari 2014 23:50 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Tsja er is sowieso al weinig werk en de situatie is nu zodanig dat hbo'ers mbo werk doen en wo'ers hbo werk, tsja...en ik wil idd een heel andere richting uit, ik wil vapro B (en daarna C) halen en de (chemische) procestechnologie in, maar om m'n rekeningen (en later m'n studie + rijbewijs) te betalen neem ik onverschillig wat voor werk aan. Op het moment sorteer ik champignons.lol
Je hebt wel de goede mentaliteit in elk geval, werken voor je geld! Maar als het bij die twee banen niet goed ging, zou ik bij een volgende baan (of je huidige?) proberen elke week/twee weken even bij je leidinggevende binnen te lopen om te informeren of alles goed gaat of dat er op- of aanmerkingen zijn. Want er lopen zat horken rond op die productie-afdelingen, maar twee van zulke recensies achter elkaar, dat is ook vreemd. Kan toeval zijn, maar wie weet speelt er toch iets en kun je daar van leren.quote:Op zondag 19 januari 2014 23:50 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Tsja er is sowieso al weinig werk en de situatie is nu zodanig dat hbo'ers mbo werk doen en wo'ers hbo werk, tsja...en ik wil idd een heel andere richting uit, ik wil vapro B (en daarna C) halen en de (chemische) procestechnologie in, maar om m'n rekeningen (en later m'n studie + rijbewijs) te betalen neem ik onverschillig wat voor werk aan. Op het moment sorteer ik champignons.lol
Gestampte HR-managers die domme vragen stellen terwijl ik voor een serieus solicitatiegesprek komquote:
Mja ik weet niet maar ik heb daarna nog wel werk gehad bij verschillende andere bedrijven en bij één bedrijf waren ze zelfs zeer tevreden over mij en bij die champignons (ja die moeten aan de lopende band idd gesorteerd worden, de zwarte moeten eruitquote:Op zondag 19 januari 2014 23:57 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Je hebt wel de goede mentaliteit in elk geval, werken voor je geld! Maar als het bij die twee banen niet goed ging, zou ik bij een volgende baan (of je huidige?) proberen elke week/twee weken even bij je leidinggevende binnen te lopen om te informeren of alles goed gaat of dat er op- of aanmerkingen zijn. Want er lopen zat horken rond op die productie-afdelingen, maar twee van zulke recensies achter elkaar, dat is ook vreemd. Kan toeval zijn, maar wie weet speelt er toch iets en kun je daar van leren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |