abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135220416
Originele OP:

Vitessenaar Mori niet welkom in Abu Dhabi
Dan Mori is zondag niet met de selectie van Vitesse mee op trainingskamp in Abu Dhabi. De verdediger is vanwege zijn Israëlische nationaliteit niet welkom in de Verenigde Arabische Emiraten.

Mori meldt dat op zijn Facebook-pagina. Hij kreeg zaterdag een telefoontje dat hij thuis moest blijven. De Arnhemse club heeft dit zondagavond bevestigd. Mori koestert geen wrok. Ik ben trots op mijzelf. Gezegend bent u Heer. Ik train wel in Nederland. Ik wens iedereen een fijne week toe.

http://www.gelderlander.n(...)-abu-dhabi-1.4164020

quote:
Dat voetbalclub Vitesse een Israëlische speler thuislaat van zijn trainingskamp in de Verenigde Arabische Emiraten, is zondagavond niet goed gevallen in de Tweede Kamer. Onder anderen Geert Wilders (PVV) en Pieter Omtzigt (CDA) hebben scherpe kritiek op de Arnhemse eredivisionist.

Vitesse-speler Dan Mori komt uit Israël en mag daarom de Emiraten niet in. Het Arabische land erkent de Joodse staat niet. Mori liet zondag weten dat hij in Nederland blijft om met de beloften van Vitesse te trainen. Vitesse zelf gaat wel naar de Emiraten. De Arnhemmers oefenen daar tegen de Duitse clubs VfL Wolfsburg en Hamburger SV.

Omtzigt noemt Vitesse 'een club zonder ruggengraat door hieraan toe te geven en gewoon naar Abu Dhabi te gaan'. Volgens Wilders had Vitesse uit protest thuis moeten blijven. 'Nu accepteren ze jodenhaat Emiraten. Laf.'

http://www.ad.nl/ad/nl/14(...)op-laf-Vitesse.dhtml
quote:
Israëlische ambassade noemt besluit Vitesse 'triest'

De Israëlische ambassade in Nederland noemt het 'triest' dat Vitesse ervoor heeft gekozen om zonder verdediger Dan Mori af te reizen naar Abu Dhabi.

De speler van de Arnhemse voetbalclub werd de toegang tot de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) geweigerd, omdat hij de Israëlische nationaliteit draagt.

"Dusdanige discriminatie in de sport is toch triest, terwijl juist sport boven politiek moet staan, nog afgezien van het 'buitenspel' zetten van één van de spelers", verklaart de ambassade in een statement.

De VAE weigeren Israëli de toegang, omdat het Israël niet als staat erkent. De Israëlische ambassade is van mening dat Vitesse "er aan bijdraagt om een speler uit te sluiten op grond van zijn nationaliteit".

"Het is erg jammer dat de voetbalclub uit Arnhem heeft gehandeld in strijd met de basisprincipes van de internationale sport, zoals non-discriminatie, moraliteit en sportmanschap."

Afzeggen

De trip afzeggen was volgens Vitesse-woordvoerster Ester Bal een dag voor vertrek geen optie. De wedstrijdorganisatie zou hebben toegezegd dat Mori het land in zou kunnen.

"We spelen tegen clubs die er op rekenen dat we komen", aldus Bal. "En we willen ons goed voorbereiden op de tweede seizoenshelft."

Kritisch

De PVV, de VVD en het CDA reageerden zondag kritisch op de beslissing van Vitesse om toch af te reizen naar de Verenigde Arabische Emiraten.

De PVV heeft kamervragen gesteld over de kwestie.

Bron: nu.nl
Stelling door Ajacied422
Vitesse is een club zonder ruggengraat.

Topic 1: NWS / Vitessenaar Mori niet welkom in Abu Dhabi
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_135220421
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:54 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Mijn idee.
Als je trouwens naar de samenstelling van de bevolking kijkt, is Israel sowieso niet westers.
Oost-Europeanen, met name uit de Sovjet-Unie. Aziaten en Afrikanen.
En de beschaving is amper westers. Ook genetisch lijken de Israeliërs meer op de Palestijnen waar ze tussen/in plaats van zijn gaan wonen dan op de volkeren waar ze tussen gewoond hebben.
Nou, er zijn natuurlijk wel veel Europeanen naar Israel geemigreerd na WOII. Ik heb er ook familie.

Maar inderdaad, een echt Westers land is het niet.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 8 januari 2014 @ 08:20:08 #3
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_135221815
quote:
"Het is erg jammer dat de voetbalclub uit Arnhem heeft gehandeld in strijd met de basisprincipes van de internationale sport, zoals non-discriminatie, moraliteit en sportmanschap."
Zo cliché altijd om 3 woorden te gebruiken in een opsomming. En vaak hebben ze niet eens samenhang met elkaar. :')

En brengen ze het nog heel Hebreeuws door de suggestie te wekken dat deze zgn. basisprincipes ergens vaststaan. Kom op man, ze trappen tegen een balletje, het zijn geen wetenschappers. :D :')

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_135222853
Toch wel mooi dat de politiek zich heel sterk bemoeit met voetbalspelers die geen visum krijgen en zo ergens niet kunnen spelen, wegens het land waarin ze geboren zijn. :)

De Ivoriaanse voetbalspeler Wilfried Kanon die bij ADO Den Haag een contract heeft getekend afgelopen zomer (september 2013), kan binnenkort ook een visum voor nederland afhalen en zo eindelijk samen met zijn teamgenoten daadwerkelijk gaan samen-spelen.
http://www.voetbalprimeur(...)angt-deze-week-visum

Zou Geert Wilders bv ook voor Wilfried Kanon op de barricade's gaan staan, die immers ook vooral visum-problemen kreeg omdat hij de Ivoriaanse Nationaliteit heeft, en voorheen in Roemenie speelde?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_135224705
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:52 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat heeft ruggengraat te maken met dit geval?
Waar 't in mijn ogen om gaat is niet zozeer dat de VAE bepaalde nationaliteiten weert of anders behandelt. Israël doet dat ook en er zullen nog wel meer landen in de wereld zijn die er wat apartere criteria op na houden.

Waar 't om gaat m.b.t. ruggengraat is dat Vitesse ruggengraat had getoond door te zeggen "Joh, als Mori niet binnen komt komen we allemaal niet, zoek het fijn uit met je toernooi dan"

Dán hadden ze ruggengraat getoond. Maarja, waarschijnlijk ligt eea contractueel vast en zitten er financiele consequenties aan het niet komen opdagen. En dat is uiteindelijk waar ze dus principes laten varen, zodra het geld begint te kosten. MAar hadden ze gezegd "Joh, je kijkt maar wat je doet met je boetes etc, maar wij komen niet als Mori niet mag komen" dán hadden ze karakter getoond.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  woensdag 8 januari 2014 @ 10:50:21 #6
262 Re
Kiss & Swallow
pi_135224973
nou ja alleen boete ... je hele trainingsschema, de kosten en inkomsten, zal een leuk gat in de begroting worden... en de verdediger zelf boeit het volgens mij het minst...

het is een hypocriet opgeblazen niemands dalletje waar weer lekker eenzijdig van geprofiteerd moet worden door oogkleppenfetisjisten
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_135225096
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:56 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nou, er zijn natuurlijk wel veel Europeanen naar Israel geemigreerd na WOII. Ik heb er ook familie.

Ik zie het meer als een land sterk gericht op het Westen maar natuurlijk met een eigen sterke cultuur. Net als Japan.

Maar goed, neemt niet weg dat de beslissing van de VAE buitengewoon triest is. Maar ik begrijp wel dat Vitesse niet zomaar alles kan afzeggen. Maar voortaan een wijze les aan voetbalclubs om hieraan te denken en echt rekening mee te houden.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  woensdag 8 januari 2014 @ 10:55:58 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135225106
quote:
3s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:50 schreef Re het volgende:
nou ja alleen boete ... je hele trainingsschema, de kosten en inkomsten, zal een leuk gat in de begroting worden... en de verdediger zelf boeit het volgens mij het minst...

het is een hypocriet opgeblazen niemands dalletje waar weer lekker eenzijdig van geprofiteerd moet worden door oogkleppenfetisjisten
Waar zitten de oogkleppen nu exact? :? Omdat men het te belachelijk vindt dat een sporter geweerd wordt enkel en alleen om zijn afkomst terwijl van te voren de visa zijn aangevraagd bij de ambassade, waaronder dus ook voor de heer Mori? En waar haal jij vandaan dat de speler er zelf niet om geeft? Je linker- of je rechterduim?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 8 januari 2014 @ 10:56:02 #9
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_135225113
quote:
3s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:50 schreef Re het volgende:

Voor Israël is dit soort berichten natuurlijk een geschenk uit de hemel, de bevolking raakt overtuigd van het anti-semitische karakter van Arabieren en het is een mooie afleiding van interne problemen! Blijft natuurlijk compleet idioot van VAE, maar wat moet je verwachten van zo'n opgepimpte zandbak.
  woensdag 8 januari 2014 @ 10:56:44 #10
396550 Richestorags
pi_135225127
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:55 schreef Dven het volgende:

[..]

Waar zitten de oogkleppen nu exact? :? Omdat men het te belachelijk vindt dat een sporter geweerd wordt enkel en alleen om zijn afkomst terwijl van te voren de visa zijn aangevraagd bij de ambassade, waaronder dus ook voor de heer Mori? En waar haal jij vandaan dat de speler er zelf niet om geeft? Je linker- of je rechterduim?
De speler zelf had aangegeven er weinig om te geven.
  woensdag 8 januari 2014 @ 10:58:13 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135225164
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:56 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Zo geeft heel Vitesse aan dat ze de zaak voorlopig graag even willen laten zoals het is, zolang men nog in het land verblijft.

Denk nou effe na man. Je gaat met je collega's en vrienden lekker trainen en wedstrijdjes spelen in een warm land en op het laatste moment krijg je te horen dat jij niet mee mag omdat je toevallig een bepaald paspoort hebt. Denk nou eens na man :D Niemand zal daar weinig om geven. Gewoon mooi ingepraat door de persvoorlichter en een mooi staaltje media-training. En veel mensen zien daar niet doorheen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 8 januari 2014 @ 10:59:05 #12
396550 Richestorags
pi_135225192
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:58 schreef Dven het volgende:

[..]

Zo geeft heel Vitesse aan dat ze de zaak voorlopig graag even willen laten zoals het is, zolang men nog in het land verblijft.

Denk nou effe na man. Je gaat met je collega's en vrienden lekker trainen en wedstrijdjes spelen in een warm land en op het laatste moment krijg je te horen dat jij niet mee mag omdat je toevallig een bepaald paspoort hebt. Denk nou eens na man :D Niemand zal daar weinig om geven.
Ik kan niet in het hoofd van de speler kruipen, maar had het gelezen. Misschien denkt hij overigens wel: naar zo'n land WIL ik geeneens.
  woensdag 8 januari 2014 @ 11:08:28 #13
262 Re
Kiss & Swallow
pi_135225496
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:55 schreef Dven het volgende:

[..]

splinter, balk dan, met je "enkel en alleen op afkomst" dat doen wel meer landen natuurlijk. Enige wat hier apart aan is, is dat er in eerste instantie was toegezegd dat hij wel zou worden toegelaten en later niet... maar om daar nu de hele club voor te laten boeten ... principes vind je niet terug op een P/L sheet
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_135226615
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:56 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Das vrij logisch. Hij kan moeilijk zeggen dat hij het heel kut vindt van de VAE en dat hij vindt dat Vitesse ook had thuis moeten blijven. Aangeven dat hij er weinig om geeft is voor hem de makkelijkste weg. Wat niet wil zeggen dat het niet waar is, maar echt veel waarde hecht ik er ook niet aan.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_135260989
Crosspost omdat het kan:
------------------------------------------------------------------------------------------
Wat een non-nieuws toch eigenlijk de afgelopen week.

Zijn land wordt niet erkend. Het heeft niets met jodendom te maken. Logisch dat 'ie niet werd toegelaten. En het enige wat Vitesse misschien valt te verwijten is dat ze er te laat achterkwamen, en zelfs dat is niet hun schuld.

Anti-semitiwhaawhaaa is zoals altijd weer hoog in Nederland :r

Serieus... Grow a pair :|W
pi_135261229
Uitermate storend dat er zoveel figuren discriminatie ineens tolereren, wanneer het gedaan wordt door mensen uit het midden-oosten. Maar wanneer Geert Wilders alleen maar lijkt te discrimineren, doet iedereen wel weer moeilijk. Tevens was ons land te klein toen er iemand zei dat er geen homo's in de voetbal zitten. Tsja voor mensen uit het westen hoef je blijkbaar minder respect te hebben? En terecht, want decennia lang wordt er geroepen 'Nooit meer een WOII/holocaust', maar wanneer een land discrimineert op grond van afkomst, durft niemand muv Geert Wilders zijn/haar mond open te doen. En dan discrimineert een land ook nog eens op grond van Joodse afkomst. Waar blijven al die Linksche Menschen nu met hun WOII vergelijkingen!!!!
pi_135261324
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 01:16 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Uitermate storend dat er zoveel figuren discriminatie ineens tolereren, wanneer het gedaan wordt door mensen uit het midden-oosten. Maar wanneer Geert Wilders alleen maar lijkt te discrimineren, doet iedereen wel weer moeilijk. Tevens was ons land te klein toen er iemand zei dat er geen homo's in de voetbal zitten. Tsja voor mensen uit het westen hoef je blijkbaar minder respect te hebben? En terecht, want decennia lang wordt er geroepen 'Nooit meer een WOII/holocaust', maar wanneer een land discrimineert op grond van afkomst, durft niemand muv Geert Wilders zijn/haar mond open te doen. En dan discrimineert een land ook nog eens op grond van Joodse afkomst. Waar blijven al die Linksche Menschen nu met hun WOII vergelijkingen!!!!
Een land niet erkennen != discriminatie.
pi_135261378
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:56 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik baseer me op cijfers van het Israelische bureau voor statistiek uit 2005: Ongeveer 1/3 was toen eerste generatie allochtoon: geboren in het buitenland, 1/3 was tweede generatie allochtoon: een of beide ouders geboren in het buitenland en 1/3 was autochtoon: vader (sic!) geboren in Palestina of Israel. Wilders zou dus pakweg 2/3 van de Israelische bevolking hun Israelisch paspoort willen afnemen, als hij zijn normen ook daar zou toepassen!
Ongeveer 20 % was afkomstig uit landen die wij westers vinden: Noord-Amerika en West-Europa. Verder cijfers moet ik even nakijken en ik kan ze opnieuw neerzetten, als je wilt.
Inmiddels, bijna 10 jaar later, zullen de getallen wel veranderd zijn: minder allochtonen en meer autochtonen.
Maar westers? Nou nee!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135261509
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:39 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Waar 't in mijn ogen om gaat is niet zozeer dat de VAE bepaalde nationaliteiten weert of anders behandelt. Israël doet dat ook en er zullen nog wel meer landen in de wereld zijn die er wat apartere criteria op na houden.

Waar 't om gaat m.b.t. ruggengraat is dat Vitesse ruggengraat had getoond door te zeggen "Joh, als Mori niet binnen komt komen we allemaal niet, zoek het fijn uit met je toernooi dan"
OK, over dat eerste zijn we het dan eens. (Overigens is Wilders hypocrisie wel weer duidelijker geworden: hij twijfelde niet aan Mori's loyaliteit!)
Maar als ik het goed begrepen heb, was Mori reservespeler en dus helemaal niet zo belangrijk. Een weigering van een joodse ballenjongen, zou dat ook tot heisa hebben geleid?
quote:
Dán hadden ze ruggengraat getoond. Maarja, waarschijnlijk ligt eea contractueel vast en zitten er financiele consequenties aan het niet komen opdagen. En dat is uiteindelijk waar ze dus principes laten varen, zodra het geld begint te kosten. MAar hadden ze gezegd "Joh, je kijkt maar wat je doet met je boetes etc, maar wij komen niet als Mori niet mag komen" dán hadden ze karakter getoond.
Ruggengraat toon je als iemand een van je principes probeert aan te tasten en je bent standvastig. Maar welk principe van Vitesse werd hier nou aangetast? Geen enkel toch? Nou ja, het recht om iemand als reservespeler op te stellen en mee te nemen.
Als het nou andersom was geweest: een Palestijnse ballenjongen mag niet mee naar een tournooi in Israel. Of een homoseksuele masseur mag Rusland niet in?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135261513
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:55 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ik zie het meer als een land sterk gericht op het Westen maar natuurlijk met een eigen sterke cultuur. Net als Japan.

Maar goed, neemt niet weg dat de beslissing van de VAE buitengewoon triest is. Maar ik begrijp wel dat Vitesse niet zomaar alles kan afzeggen. Maar voortaan een wijze les aan voetbalclubs om hieraan te denken en echt rekening mee te houden.
Triest? Gewoon volgens de regels. Lex dura sed lex.
Goed idee! Geen joden meer aannemen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')