Karma betekent handelen en dit heeft betrekking op je daden: wie goed doet, goed ontmoet.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 23:47 schreef ems. het volgende:
[..]
In zekere zin wel, tot het volgende:
[..]
Oorzaak en gevolg gaat daar simpelweg niet over. Moet ik voorbeelden geven waarom dat niet het geval is of kan je er een paar zelf bedenken?
Oorzaak en gevolg is feitelijk. Karma is romantisch.
Begripvol, volgens mij begrijp je niet hoe antropocentrisch je evolutie bekijkt. Hoe kan dat wat je allemaal uitkraamt nou slaan op b.v. plantevolutie. Of b.v. de evolutie van bacteriën.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:09 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Karma betekent handelen en dit heeft betrekking op je daden: wie goed doet, goed ontmoet.
Zonder reïncarnatie heeft zowel karma als de wet van oorzaak en gevolg geen betekenis, want je kunt niet alles goed maken in één enkele leven.
Waarom kan het ene kind met weinig moeite zo vroeg al piano spelen, terwijl het andere kind daar veel meer moeite voor moet doen? Je kunt iets tot je eigendom maken als je dat op eigen krachten hebt verdiend. En dat verdienste (skill) wordt opgeslagen in je zaadatoom dat zich vervolgens uitzaait in je genen.
Dat is jammer. Je bent toch niet aan het vluchten voor iets wat jij 'nog' niet begrijpt.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:13 schreef ems. het volgende:
Ah, ik zie dat we niet op dezelfde golflengte zitten wat betreft dit onderwerp. Succes nog ermee.
Nee, maar jij in mijn ogen wel.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:17 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Dat is jammer. Je bent toch niet aan het vluchten voor iets wat jij 'nog' niet begrijpt.
Ik ook, maar als jij wilde metafysica als argument wilt gaan gebruiken dan loopt deze discussie uiteindelijk toch op niets uit.quote:Ik ben open minded. Kom op man, verman je.
Alles heeft een doel omdat toeval niet bestaat. Dat was je stelling, toch?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 23:19 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Juist! Nu kom je in mijn vaarwater.
Karma natuurlijk oftewel oorzaak en gevolg.
Je begint het aardig al te snappen.
Nu heb je het over oorzaak en gevolg. Maar dat is nog steeds geen doel.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 23:31 schreef Begripvol het volgende:
[..]
De richting dat het systeem zal gaan, is al voorbestemd.
De Kosmische Wetten verrichten hun werk op basis van geometrie.
Als je het begin al weet, kun je het eindstation al vaststellen. Onderweg kun je wel je 'eigen' richting bepalen, maar je kunt je genen niet ontvluchten. Jouw richting is reeds bepaald door je genen.
Tja, de illusie dat je karma begrijpt is verleidelijk, ik trap daar natuurlijk ook in.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 23:39 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Nee, karma houdt in: Wat je zaait, zul je oogsten.
En de wet van oorzaak en gevolg komt op hetzelfde neer.
Je zult eens hetzelfde ondergaan wat je een ander hebt aangedaan.
Karma betekent impliciet wie slecht doet, die slecht ontmoet. Ofwel iedereen die een hoop ellende mee moet maken heeft dit aan zichzelf te danken, het is wel lekker makkelijk maar dit idee komt niet overeen met de realiteit.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:09 schreef Begripvol het volgende:
Karma betekent handelen en dit heeft betrekking op je daden: wie goed doet, goed ontmoet.
Bestaan er 'echte' christenen?quote:
je bent niet begripvolquote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:41 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Bestaan er 'echte' christenen?
Zelfs de paus voldoet hier niet aan?
Dat hij tegen abortus is, is een nobele keuze. Maar dat hij ook tegen het voorkomen van ongewenste zwangerschap is, kan bij mij niet door de beugel.
M.a.w. hij keurt het goed dat een ongewenst kind ongelukkig wordt.
"Ken u zelf, zo kent u de mens"quote:Op zaterdag 18 januari 2014 23:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
je bent niet begripvol
ik ben een tevreden atheistquote:Op zaterdag 18 januari 2014 23:12 schreef Begripvol het volgende:
[..]
"Ken u zelf, zo kent u de mens"
Als jij het bent, dan ben ik het voor jou ook.quote:Op zondag 19 januari 2014 00:02 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
ik ben een tevreden atheist
waarom niet voor de paus?quote:Op zondag 19 januari 2014 00:03 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Als jij het bent, dan ben ik het voor jou ook.
Ik ken de paus niet, ik hoop alleen maar dat hij zijn roeping wel waard is.quote:Op zondag 19 januari 2014 00:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
waarom niet voor de paus?
ligt er maar net aan wat je dan wee onder 'echte' christenen verstaat?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:41 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Bestaan er 'echte' christenen?
Zelfs de paus voldoet hier niet aan?
Dat hij tegen abortus is, is een nobele keuze. Maar dat hij ook tegen het voorkomen van ongewenste zwangerschap is, kan bij mij niet door de beugel.
M.a.w. hij keurt het goed dat een ongewenst kind ongelukkig wordt.
Goeie vraag. Wat versta jij daaronder ?quote:Op maandag 20 januari 2014 11:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
ligt er maar net aan wat je dan weer onder 'echte' christenen verstaat?
Het lijkt me een beetje een gevalletje 'true Scotsman'.quote:Op maandag 20 januari 2014 12:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Goeie vraag. Wat versta jij daaronder ?
En waar zit hem nu het verschil tussen christenen en moslims ? Die streven dit toch ook na, en lukt ook niet altijd.quote:Op maandag 20 januari 2014 12:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
Iemand die Jezus navolgt en de zonde zoveel mogelijk probeert na te laten hoewel dat niet altijd lukt.
maar het geeft bij Jezus ook niet als je soms valt.
Daarom mag je Hem om vergeving vragen.
Dat was dus een vrijheidsstrijder met andere woorden ? Gaan christenen dan niet dood ?quote:Want Hij is niet voor niets aan het kruis gehangen om de dood te overwinnen en ons in vrijheid te zetten.Zodat wij het eeuwige leven mogen hebben.
quote:Op maandag 20 januari 2014 12:33 schreef Monolith het volgende:
Het lijkt me een beetje een gevalletje 'true Scotsman'.
Dan zie ik daar ook niet het nut van in.quote:Op maandag 20 januari 2014 12:34 schreef sjoemie1985 het volgende:
een christen is echt niet iemand die een volledig perfect leven lijdt.
Hoewel sommigen dat soms wel zo zien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |