abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134841040
Hallo,

onlangs heb ik mijn dynamo moeten laten vervangen aangezien mijn oorspronkelijke dynamo geen stroom meer op wou wekken. Nadat ik mijn dynamo heb laten vervangen bij een lokale persoon die het voor een vriendenprijsje deed, werkte alles weer naar behoren met uitzondering van één ding. Namelijk mijn autoradio die niet meer aan wil. De kabels zitten nog correct bevestigd. Ook het rode ledlampje brandt niet meer. Ik rij in een Opel Astra Tailgate 1.4 uit 1995.

Heeft iemand enig idee of dit probleem met mij radio enig verband kan hebben met de nieuwe (2e handse) dynamo die is geplaatst?

Groeten, Thomas
  zondag 29 december 2013 @ 19:53:59 #2
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_134841290
zekering toevallig naar de palestijnen gegaan?
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_134841515
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:53 schreef kievit19 het volgende:
zekering toevallig naar de palestijnen gegaan?
Ik zou het niet weten, hoe weet ik welke zekering die van de autoradio is en hoe kom ik erachter of die daadwerkelijk kapot is of niet
pi_134841659
zekering kapot, of er is kortsluiting veroorzaakt.
pi_134841669
Miss moet je op het aan knopje drukken

Klinkt bizaar maar de minpol is eraf geweest en dan moet je meestal de radio opnieuw aandrukken

Je zal echt niet de eerste zijn die het overkomt
pi_134841732
Ik heb inmiddels alle zekeringen gecontroleerd.. ze zien er in orde uit.. heb ook meermaals de aanknop van de radio ingedrukt zonder resultaat.
pi_134842012
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:03 schreef Thomas92Kr het volgende:
Ik heb inmiddels alle zekeringen gecontroleerd.. ze zien er in orde uit.. heb ook meermaals de aanknop van de radio ingedrukt zonder resultaat.
Je kunt niet altijd met het blote oog zien of een zekering is doorgebrand of niet.
pi_134842066
Trek de radio eruit er zit er nl ook 1 aan de achterkant
  zondag 29 december 2013 @ 20:09:38 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_134842068
Meten is weten ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_134842362
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:09 schreef klawie het volgende:
Trek de radio eruit er zit er nl ook 1 aan de achterkant
hmm ik heb em eruit getrokken kan geen knop aan de achterzijde vinden
pi_134842382
quote:
3s.gif Op zondag 29 december 2013 20:09 schreef Sounddragon het volgende:
Meten is weten ^O^
En gissen is missen. Klinkt allemaal kazig, maar zijn waarheden als een koe.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_134842417
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:15 schreef Thomas92Kr het volgende:

[..]

hmm ik heb em eruit getrokken kan geen knop aan de achterzijde vinden
Hij doelt op een zekering.
pi_134842485
quote:
12s.gif Op zondag 29 december 2013 20:16 schreef Anne het volgende:

[..]

Hij doelt op een zekering.
aha oke daar zal ik even naar kijken
pi_134842539
quote:
12s.gif Op zondag 29 december 2013 20:16 schreef Anne het volgende:

[..]

Hij doelt op een zekering.
Dit mocht dat het niet zijn effe spanning meten om het stekkertje kijken of de antenne erin zit
pi_134844631
Kan het ook zijn dat de radio rechtstreeks op de dynamo is aangesloten? (zodat die alleen aan kan als de motor loopt). Lijkt me wel een houtje touwtje oplossing, maar je weet maar nooit. En dat nu die kabel niet meer is aangesloten....
  zondag 29 december 2013 @ 22:21:31 #16
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_134852093
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:43 schreef Palomar het volgende:
Kan het ook zijn dat de radio rechtstreeks op de dynamo is aangesloten? (zodat die alleen aan kan als de motor loopt). Lijkt me wel een houtje touwtje oplossing, maar je weet maar nooit. En dat nu die kabel niet meer is aangesloten....
dan gaat je radio ook vrij snel hemelen omdat de oplaadspanning een tikkie hoger ligt als de continu batterijspanning
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_134852218
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 22:21 schreef kievit19 het volgende:

[..]

dan gaat je radio ook vrij snel hemelen omdat de oplaadspanning een tikkie hoger ligt als de continu batterijspanning
misschien met een omvormertje oid ertussen. Maar blijft niet een hele slimme constructie ;)
  zondag 29 december 2013 @ 22:25:29 #18
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_134852384
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 22:23 schreef Palomar het volgende:

[..]

misschien met een omvormertje oid ertussen. Maar blijft niet een hele slimme constructie ;)
met een omvormer ertussen kan hij ook gewoon een ghettoblaster op zijn passagiersstoel zetten :D
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_134853107
Moet je geen code invoeren?
Of is het niet de originele radio?
pi_134890731
het is niet de originele radio.. en ook als de auto aanstaat wil die niet aan
pi_134891519
Meten is weten! Is mij ook hééééééééél vaak verteld.

En: trek zekeringen er alsjeblieft uit om te controleren.
pi_134909287
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 22:21 schreef kievit19 het volgende:

[..]

dan gaat je radio ook vrij snel hemelen omdat de oplaadspanning een tikkie hoger ligt als de continu batterijspanning
Vast niet, er zit een spanningsregelaar in elke dynamo.. Dus don't worry. Normaliter zijn er 2 plussen. Een permanente en via contact geschakelde. Als je toch aan t klooien bent ..
Ik zou altijd alles op de permanente plus aansluiten zodat je radio aan kan zonder sleutels in t contact. Wel vergeten niet uit te zetten ..
  dinsdag 31 december 2013 @ 11:17:15 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_134916935
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2013 01:23 schreef borderlinedancer het volgende:

[..]

Vast niet, er zit een spanningsregelaar in elke dynamo.. Dus don't worry. Normaliter zijn er 2 plussen. Een permanente en via contact geschakelde. Als je toch aan t klooien bent ..
Ik zou altijd alles op de permanente plus aansluiten zodat je radio aan kan zonder sleutels in t contact. Wel vergeten niet uit te zetten ..
Jij maakt het helemaal van eieren _O-

Bij de dynamo, of ergens anders in het laadcircuit ga je dus géén stroom aftappen o|O

Als je direkte prik wilt, pak je dat van de accu, dan MOET je dus zekeren, anders fikt de boel uit bij sluiting. Als je wat slimmer bent pak je stroom uit de zekeringkast, dan kun je een lege plek pakken en daar een zekering in prakken, en als je héél goed bezig bent, zoek je gewoon effe uit waar de storing in de originele radiobedrading zit, en die los je op.

Dat 2e plusdraadje naar de dynamo (die dunne) is om de laadstroom te bekrachtigen, zonder dat draadje doettie het domweg niet.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_135392634
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 december 2013 11:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Jij maakt het helemaal van eieren _O-

Bij de dynamo, of ergens anders in het laadcircuit ga je dus géén stroom aftappen o|O

Als je direkte prik wilt, pak je dat van de accu, dan MOET je dus zekeren, anders fikt de boel uit bij sluiting. Als je wat slimmer bent pak je stroom uit de zekeringkast, dan kun je een lege plek pakken en daar een zekering in prakken, en als je héél goed bezig bent, zoek je gewoon effe uit waar de storing in de originele radiobedrading zit, en die los je op.

Dat 2e plusdraadje naar de dynamo (die dunne) is om de laadstroom te bekrachtigen, zonder dat draadje doettie het domweg niet.
Ik bedoel alleen maar dat de hoogte vd spanning geen probleem is, omdat de uitgang vd dynamo een spanningsregelaar heeft. Als het gaat om de spanning ergens aftappen zou ik dat direct vanaf de accu doen. Om de simpele reden dat ie daar het schoonst is. Als je een versterker niet anders dan achterin kunt plaatsen en je hecht aan kwaliteit, zou ik met dikke diodes een 2e lood accu plaatsen met een dikke condensator ernaast, of via diodes een Li-ion accu. Aangezien li-ion veel sneller stroom kan leveren dan een loodaccu is een condensator niet per se nodig. Tot zover mijn ge-eier:)

[ Bericht 11% gewijzigd door borderlinedancer op 12-01-2014 13:48:38 ]
pi_135392842
Ga eerst maar eens de zekering in de zekeringkast vervangen. Zelf ook meegemaakt op het oog leek alles heel....dus niet

zoveel kost een zekeringetje ook weer niet.

Is dat het niet ga dan maar eens verder zoeken
pi_135398536
werkt je sigaretteningang nog wel in de auto? normaal zit deze ook op de autoradio zekering
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')