Dr_Flash | woensdag 18 december 2013 @ 23:14 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| ||
DriekOplopers | woensdag 18 december 2013 @ 23:16 | |
+1 voor topictitel! | ||
Mr_Klaasje | woensdag 18 december 2013 @ 23:25 | |
We kunnen het ook gewoon weer over wat leuks gaan hebben. Nieuw topic, nieuwe kansen. Ik weet alleen niet zo goed over wat precies.. Ja, iets met treintjes. | ||
Dr_Flash | woensdag 18 december 2013 @ 23:28 | |
James1988 | woensdag 18 december 2013 @ 23:29 | |
Dat is de duivel. Zie je die ogen? Ze stralen gewoon "Hihihihihih ik ga zometeen in een weiland de geest geven en alle reizigers 4 uur in de kou laten staan, mwehehehehehe" uit. ![]() | ||
Ireyon | woensdag 18 december 2013 @ 23:29 | |
![]() Stoomtrein door Newcastle, 1884 | ||
Dr_Flash | woensdag 18 december 2013 @ 23:34 | |
Verandert ook weinig daar in Newcastle ![]() | ||
Mr_Klaasje | woensdag 18 december 2013 @ 23:38 | |
Ik moet daar nog wel een keer heen! | ||
remcoP | woensdag 18 december 2013 @ 23:39 | |
En dan klaagt men hier over een gebrek aan ambitie, daar wordt niets verbouwd om het beter te maken. ![]() | ||
James1988 | woensdag 18 december 2013 @ 23:39 | |
Ik ben er een paar maanden terug een middagje geweest, ik heb daar toen op het station zitten lunchen. Best een leuk gebouw, maar je komt de perrons niet op zonder geldig vervoerbewijs (er staan poortjes). | ||
Mr_Klaasje | woensdag 18 december 2013 @ 23:40 | |
Het spoor in Groot Brittanië is qua infrastructuur een groot drama. Er zijn ook weinig ongelijkvloerse aansluitingen en er zijn veel wisselstraten die zo verwrongen in elkaar zitten dat het Oostelijk eiland bij Amsterdam CS prachtig mooi is. | ||
Frozen-assassin | woensdag 18 december 2013 @ 23:41 | |
Misschien was het toen al zo goed ![]() | ||
James1988 | woensdag 18 december 2013 @ 23:42 | |
Eens, het spoor in Engeland is heel apart, maar dat geeft het ook wel zo z'n charme. Network Rail heeft z'n medewerking toegezegd aan een groot project van de Great Central Railway, om twee losse delen van museale spoorlijnen te verbinden d.m.v. een brug over de Midlands Main Line heen. Meer info: http://www.gcrailway.co.uk/unify/ | ||
Dr_Flash | woensdag 18 december 2013 @ 23:50 | |
Wat let je? Is een top bestemming voor een leuk weekendje hoor. Boot vanaf Ijmuiden etc. ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 18 december 2013 @ 23:51 | |
had ik eind 2009 nog geen last van | ||
Dr_Flash | woensdag 18 december 2013 @ 23:54 | |
en fuck it dan koop je toch gewoon een kaartje naar Carlisle of zo ![]() | ||
#ANONIEM | woensdag 18 december 2013 @ 23:54 | |
Jammer dat het accent zo godsgruwelijk slecht klinkt en de vrouwen er hondslelijk zijn ![]() ![]() | ||
James1988 | woensdag 18 december 2013 @ 23:54 | |
Tegenwoordig staan ze er dus wel. Ze zijn niet heel hoog, maar er lopen wel de hele tijd mannetjes rond die toekijken of alles wel goed gaat enzo. | ||
dennistd | woensdag 18 december 2013 @ 23:55 | |
Vandaag eens even zitten prutsen met het sporenplan van Zwolle. Nu:![]() Mijn idee: ![]() Zwolle Rangeer (linksonder) moet ook nog verbouwd worden tot reizigersopstel en -serviceplek, maar dat is niet heel bijzonder Er wordt dus zowel linkerspoor als rechterspoor over de brug gereden, op die manier kun je de stoptreinen en de IC's alle vier binnen 3 minuten binnen laten komen | ||
Dr_Flash | woensdag 18 december 2013 @ 23:57 | |
Tsja dan moet je naar Polen he ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 19 december 2013 @ 00:01 | |
ziet er best aardig uit, alleen ik mis het keerspoor voor de stopper uit Leeuwarden nog. Dat kan alleen als er tailtracking ingevoerd wordt voor de stoppers uit Utrecht en Amsterdam | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 00:03 | |
Wat is tailtracking? | ||
Mr_Klaasje | donderdag 19 december 2013 @ 00:04 | |
Heen en weer rijden naar een staartspoortje. | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 00:04 | |
Ooooooohhhhh.... Noem dat dan ook gewoon zo ![]() | ||
Mr_Klaasje | donderdag 19 december 2013 @ 00:06 | |
Werkwoordsvorm van het Engelse woord tailtrack wat letterlijk vertaald staartspoor is.. Beter Nederlands is keerspoor. | ||
Peterselieman | donderdag 19 december 2013 @ 00:06 | |
ik had ook kunnen zeggen dat de stoptreinen gebruik zullen gaan maken van keersporen ![]() beetje het idee dat ze bijvoorbeeld in Hoofddorp, Venlo, Breda of Almere ook hebben. | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 00:11 | |
Ik heb in Polen serieus weleens een rangeerlocje gezien dat met 3 man "onderweg" was tussen een stootjuk en een stuitklamp ![]() | ||
dennistd | donderdag 19 december 2013 @ 00:23 | |
De stopper uit Leeuwarden gaat in Meppel combineren met de stopper uit Groningen ![]() | ||
Maegrim | donderdag 19 december 2013 @ 00:25 | |
Dat heet een kopspoor toch ![]() | ||
dennistd | donderdag 19 december 2013 @ 00:36 | |
Een tailtrack hoeft niet perse een kopspoor te zijn. En een kopspoor niet altijd een tailtrack:
| ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 00:40 | |
Ik snap er echt de bliksem van. | ||
GlenSpey | donderdag 19 december 2013 @ 05:44 | |
Moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit van een tailtrack gehoord heb. Het is iig geen bekende term in sporenland... | ||
Socios | donderdag 19 december 2013 @ 06:02 | |
Pure interessantdoenerij, maar ondertussen niet alle treinseries uit het hoofd weten. | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 06:45 | |
Je mag niet structureel links rijden op de brug. Veiligheid enzo. | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 06:45 | |
Zit in de ontwerperswereld. | ||
JDude | donderdag 19 december 2013 @ 07:32 | |
Dat er twee treinen tegelijk Gilze-Rijen binnenrollen zie ik wel vaker. Dat ze allebei uit de richting Breda komen niet. (Badslippertrein rechterspoor, IC Zwolle linkerspoor, om net buiten het station even te wachten en alsnog naar rechts door te steken). | ||
Duvel | donderdag 19 december 2013 @ 08:44 | |
In spoorinfraland wel. | ||
#ANONIEM | donderdag 19 december 2013 @ 08:55 | |
Alsof dat een voorwaarde is als je interessant wilt doen.. ![]() Morgen trouwens. | ||
Litpho | donderdag 19 december 2013 @ 08:59 | |
Dat accent is niet direkt veel beter. Of je moet op van die Ivana Humpalots vallen. | ||
Viezze | donderdag 19 december 2013 @ 09:24 | |
Dubbel in/uitrijden lijkt me veel te vertragingsgevoelig. Bij vertraging van een inkomende trein vertraag je direct de uitgaande treinen, en dat komt volgens mij regelmatig voor. Ze hadden de brug breder moeten maken ![]() | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 09:40 | |
"Plan uw reis kort voor vertrek, want de werkzaamheden kunnen nog wijzigen" aldus NS. Daarom toont het lijstje met werkzaamheden op NS.nl slechts voor de korte termijn werkzaamheden. Groot was mijn verbazing toen een OBIS-scherm me zojuist wist te informeren over werkzaamheden in maart en april... edit: zojuist het OBIS-scherm opnieuw zien opstarten. Ik kan je melden dat het een gewone PC is, dat er een gigabit ethernet-ding in zit, en dat er een of andere Linux/FreeBSD-achtige distro in zit. Ik kan het niet goed lezen, want die schermen zijn ondersteboven gemonteerd ![]() | ||
Duvel | donderdag 19 december 2013 @ 10:00 | |
Klinkt als een tof hobby-projectje! | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 10:01 | |
Heb je dat ook in het Nederlands? | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 10:06 | |
Net kwam de informatie weer voorbij, ik kon het niet helemaal bijhouden. Deze 3 projecten kon ik nog net opschrijven:Ik moet maar geen secretariswerk gaan doen ![]() | ||
MPG | donderdag 19 december 2013 @ 10:07 | |
Van Mansveld moet er overal ATBvv komen: Alle spoorseinen krijgen verbeterde beveiliging [ Bericht 26% gewijzigd door MPG op 19-12-2013 22:08:46 ] | ||
Duvel | donderdag 19 december 2013 @ 10:19 | |
Ja, duw 100 miljoen in een stoplap in plaats van te investeren in ERTMS! | ||
Duvel | donderdag 19 december 2013 @ 10:20 | |
Ar joe tokkie toe mie? | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 10:43 | |
Nee, James ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 10:50 | |
Fles zou je toch een spoorboekje en een Playboy voor me kunnen meenemen naar Sauerland? Ik ben ze afgelopen weekend vergeten... ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 10:53 | |
Spoorboekje heb ik ook nog niet gehoord of gezien. Playboy? ![]() | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 10:56 | |
Marly is weinig aan hoor ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 11:02 | |
Ex schoonzusje ![]() | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 11:14 | |
Voor jou is tailtracking een doodnormale term, voor mij zijn POST en Gigabit Ethernet dat ![]() | ||
kurk_droog | donderdag 19 december 2013 @ 11:19 | |
Hoi, leuk topic om te volgen zo van een afstand maar heeft iemand hier ervaring met het reizen per trein naar Hinterglemm Oostenrijk? ( wil rond oud&nieuw een maatje opzoeken daar ) | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 11:22 | |
Wat wil je precies weten? ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 11:24 | |
Ik ga geen playboy kopen. | ||
dennistd | donderdag 19 december 2013 @ 11:26 | |
Met de skitrein kan het al voor 80 euro retour bij vertrek op 3 januari: http://www.skitrein.nl/tarieven | ||
Duvel | donderdag 19 december 2013 @ 11:26 | |
Ieuw. | ||
_serial_ | donderdag 19 december 2013 @ 11:26 | |
Het spoorboekje kan je downloaden : http://www.ns.nl/reiziger(...)eling-2013-2014.html | ||
kurk_droog | donderdag 19 december 2013 @ 11:30 | |
Nja, of het goed te doen is qua tijd en kosten ( interrail bijvoorbeeld goedkoper dan losse tickets. ) Skitrein is geen optie denk ik want het gaat om een periode van 29 december tot en met 02 januari. | ||
dennistd | donderdag 19 december 2013 @ 11:31 | |
En alles in een zipje: http://spoornieuws.nl/temp/2014.zip | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 11:32 | |
Ziet er niet naar uit dat Hinterglemm een station heeft? Maar op www.bahn.de moet je het meeste wel kunnen vinden ![]() | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 11:37 | |
En dat is slechts het topje van de ijsberg! ![]() | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 11:40 | |
Het zou moeten kunnen:
(bron: Google Maps) | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 11:45 | |
Ja, met overstaps van 7, 6 en 6 minuten. Met koffers. Op gigastations. Als alle treinen perfect op tijd rijden. Okee. | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 11:45 | |
Ik zeg toch ook niet dat het een ideale route is? ![]() edit: Het lijkt erop dat het laatste stuk van de reis - de bus naar Hinterglemm - ook meteen voor de meeste ellende zorgt. Als ik een route plan naar Zell am See krijg ik treinen met veel gunstigere overstaptijden (tot 30 minuten). Dan moet je alleen nog in Hinterglemm zien te komen, taxi? ![]() [ Bericht 22% gewijzigd door James1988 op 19-12-2013 11:50:38 ] | ||
dennistd | donderdag 19 december 2013 @ 11:52 | |
En aangezien ik toch bezig was ook alle vertrekstaten: http://spoornieuws.nl/temp/vertrekstaten.zip | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 11:54 | |
Ga weg. Vertrekstaten zijn niet meer van deze tijd ![]() ![]() | ||
dennistd | donderdag 19 december 2013 @ 11:58 | |
Maar voor de historie en als naslagwerk wel handig (stel je nou voor dat je je over 20 jaar afvraagt welke treinen er vertrokken van station Etten-Leur tussen 18u en 19u op een zondagavond) ![]() | ||
Duvel | donderdag 19 december 2013 @ 12:05 | |
Godverdegodver, er is weer eens iets kapot tussen Utrecht en Woerden dus de helft van de ic's is geschrapt. Zul je zien dat de enige treinen die nog rijden, de korte enkeldekkers zijn. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 12:12 | |
Utrecht - Geldermalsen en de Merwede-Lingelijn liggen ook plan. Waait het soms? ![]() | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 12:17 | |
De MerwedeLingelijn ligt plat omdat er een huis pal naast het spoor gesloopt moet worden en hierbij asbest vrij kan komen. | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 12:20 | |
![]() | ||
Surveillance-Fiets | donderdag 19 december 2013 @ 12:20 | |
Je mag een huis niet slopen voordat je de asbesthoudende materialen hebt verwijderd. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 12:22 | |
Sloop. Herstel. Weet je? Lul maar raak. | ||
dennistd | donderdag 19 december 2013 @ 12:25 | |
Klopt niet helemaal: er is een tijd terug een brand in de buurt van het spoor geweest waarbij flink wat asbest vrijgekomen is. Dat is grotendeels opgeruimd, maar ook tussen het spoor ligt nog van die troep. En om dat op te ruimen moet het treinverkeer stilgelegd worden. | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 12:25 | |
Ik heb vanochtend ergens opgevangen dat dat huis eerder deze week is afgebrand en dat het daarom ineens plat moet. De details weet ik niet ![]() Aha! Dank. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 12:26 | |
ALS het een veiligheidsrisico heet gaat het om losse vezels. En als er de afgelopen dagen wel gewoon twee of vier treinen per uur per richting overheen geweest zijn is alles inmiddels allang verwaaid. | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 12:27 | |
Oftewel: Onzin. Weer eens lekker reizigertje pesten onder het mom van "veiligheid". Sabotage dus. Of totale hersenloosheid, dat kan ook prima natuurlijk. | ||
_serial_ | donderdag 19 december 2013 @ 12:28 | |
Ergo, zet een paar bouwlampen aan en doe het 's nachts. | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 12:30 | |
kan ook, als het zo nodig moet. Maar nogmaals, vezels zijn allang verwaaid en iets anders is niet gevaarlijk. | ||
#ANONIEM | donderdag 19 december 2013 @ 13:18 | |
ProRail en NS deden te weinig om in Leiden Centraal doorglijdende treinen te voorkomen Gladde en vervuilde sporen en glijgevoelige treinen zijn de oorzaak geweest voor zes treinbotsingen in de periode oktober 2008 – april 2012 op het station Leiden Centraal met treinen van NS Reizigers. De reeks botsingen met overeenkomende karakteristieken was voor de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aanleiding de oorzaken ervan en het functioneren van de veiligheidszorgsystemen van de betrokken partijen te onderzoeken. De inspectie stelt vast dat ProRail en NS Reizigers in deze periode te weinig hebben gedaan om dergelijke botsingen te voorkomen. In deze periode waren in totaal zes treinaanrijdingen, waarvan drie met een stootjuk en drie met een stilstaande trein. Alle botsingen op één na vonden plaats op hetzelfde spoor bij station Leiden Centraal. In alle gevallen bleven de gevolgen beperkt tot incidenteel enkele lichtgewonden en materiële schade. Na de zesde treinbotsing en onderzoek van de inspectie namen NS en ProRail passende maatregelen. De ILT concludeert in haar onderzoek dat spoorbeheerder ProRail te weinig heeft gedaan om de gladheid op de betreffende sporen in Leiden zoveel als mogelijk tegen te gaan. En NS Reizigers heeft tijdens de incidenten onvoldoende lering getrokken uit eerdere glijincidenten met hetzelfde type treinmaterieel. Ook hebben beide organisaties te weinig regie gevoerd op het beheersen van de problematiek en het nakomen van afspraken om het doorglijden tegen te gaan. Dat geldt zowel voor afspraken binnen de organisaties als tussen NS Reizigers en ProRail. De ILT verwacht met name van NS Reizigers maatregelen, boven op die reeds zijn genomen, om toekomstige vergelijkbare overtredingen te voorkomen, specifiek waar het glijgedrag van het betrokken materieel betreft. ProRail heeft inmiddels voldoende actie ondernomen, zo heeft de inspectie vastgesteld. | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 13:22 | |
ONMIDDELLIJK VAN DE BAAN HALEN DITDAT ALLES!! | ||
dennistd | donderdag 19 december 2013 @ 13:23 | |
En het hele rapport: http://www.ilent.nl/Image(...)on_tcm334-348253.pdf | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 13:25 | |
Passende maatregelen. Of toch niet? ![]()
| ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 13:32 | |
Raar verhaal. Met dat totaal dysfunctionele rode vlak op de voorpagina. Een hoop witte pagina's die geen doel dienen. Een amateuristisch opgegoogeld tekeningetje van een ijsberg. Een printscreentje van Sporenplan.nl. En "ICM - Intercitymaterieel, roepnaam "Koploper" " ![]() Serieus, een trein die een roepnaam heeft? ![]() | ||
WhiteJoker | donderdag 19 december 2013 @ 13:36 | |
Het rode vlak en de witte pagina's zijn onderdeel van de Rijkshuisstijl. Het rode vlak hoort eigenlijk de onderste helft van de pagina, van rand-tot-rand te vullen. Door de margins bij het maken van de PDF is dat mislukt. De rode kleur hoort bij de kleindochter (Inspectie Leefomgeving en Transport) in de afzenderstructuur. Andere dochters (o.a. Ministerie van Financiën en Ministerie van Infrastructuur en Milieu) en kleindochters gebruiken andere kleuren. | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 13:43 | |
Oh okee, nou ja dat zij dan zo ![]() | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 13:43 | |
![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 14:33 | |
Mini-spoorboekje heb ik. Het echte komt schijnbaar pas in januari uit. Playboy zag ik zo gauw niet liggen. | ||
#ANONIEM | donderdag 19 december 2013 @ 14:36 | |
Marly v/d Velden staat er in. Jong mager ding met mooie tit'n. | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 14:37 | |
Scan ff in? | ||
GlenSpey | donderdag 19 december 2013 @ 15:10 | |
![]() Zat al te hopen op een zip van die Playboy ![]() | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 15:22 | |
Ik heb thuis de fotos. Zal het wel even mailen. | ||
Peterselieman | donderdag 19 december 2013 @ 16:16 | |
ik zou het geld steken in versnelde uitrol van ERTMS | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 16:16 | |
link is dood trouwens. | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 16:17 | |
Of de verliezen van de Fyra mee dekken. | ||
Peterselieman | donderdag 19 december 2013 @ 16:22 | |
Arriva had rond Leeuwarden gisteravond te maken met uitpuilende treinen. Serious Request een beetje onderschat? De NS in ieder geval niet, want die reed keurig volgens afspraak met zes bakken, vaak dubbele stellen en zelfs een extra trein ingelegd | ||
greavy | donderdag 19 december 2013 @ 16:33 | |
Gister hebben veel treinen bij Arriva al versterkt gereden, maar er reden alsnog losse stellen rond. De allerlaatste rit Leeuwarden -> Groningen reed (aldus de machinist die ik goed ken) met 2x GTW 2/6 (dus 6 bakken GTW totaal). Vrij druk zei hij al, maar op al zijn ritten richting Leeuwarden (hij zit op standplaats Groningen) was het versterkt. | ||
Peterselieman | donderdag 19 december 2013 @ 16:43 | |
ovtijden geeft niets versterkts aan, al zal er wel wat gereden hebben | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 16:43 | |
KAMERVRAGEN! Brandbrief! | ||
greavy | donderdag 19 december 2013 @ 16:44 | |
Ik durf te betwijfelen of ovtijden wel de juiste informatie kan tonen van de privaat vervoerder. Want staan die gegevens ook accuraat in InfoPlus DVS (wat weer van NSR is)? Op de MerwedeLingeLijn klopt de inzet van materieel in ieder geval niet, als je naar de "inzet" kijkt op ovtijden. | ||
Peterselieman | donderdag 19 december 2013 @ 16:47 | |
ik denk dan dat het er staat zoals het bij de NS bekend planmatig zou moeten zijn | ||
Bitlord | donderdag 19 december 2013 @ 16:48 | |
Station Grubbenvorst-Greenport (wat een naam) aan de Maaslijn komt er binnen enkele jaren aan. De Gemeente Horst aan de Maas heeft in maart reeds een half miljoen toegezoegd. Daarnaast is er ook geld vanuit de provincie Limburg, mits de provincie Noord-Brabant en de stadsregio Arnhem-Nijmegen ook een bijdrage doen. Volgens NMBS in een overleg met de provincie Limburg wordt er sinds december 2013 tussen Maastricht en Luik met Breaks gereden, klopt dat? In december 2014 zou deze trein Maastricht - Luik overigens verder gaan rijden naar Tongeren, Bilzen en Hasselt. Daarnaast is het de ambitie van o.a. de provincie Limburg om een halfuursdienst uit te gaan voeren op deze verbinding, de ene trein snel, de andere langzaam. Hiervoor moet het huidige aantal reizigers van 2000 per dag nog wel verder omhoog voor de kostendekkingsgraad. Interessant, uit het document blijkt dat station Eijsden wel tot het hoofdrailnet behoort (wat hier voor NS wordt uitgevoerd door NMBS,) maar dat er geen bedieningsplicht geldt voor dit station. Bron [ Bericht 26% gewijzigd door Bitlord op 19-12-2013 16:59:13 ] | ||
greavy | donderdag 19 december 2013 @ 16:56 | |
Ja, zoals al aangehaald hier rijden ze sinds zondag 15 december met Breaks. Die rit straks door naar Hasselt slaat helemaal alles, want die gaat er anderhalf uur over doen. Met de bus ben je sneller (en goedkoper). ¤3 voor een enkele rit met de bus. Doe je een uur over. | ||
Hinder | donderdag 19 december 2013 @ 16:58 | |
Wat een rommel op Rotterdam Centraal. Er blijven lege Sprinters binnenkomen en we hebben al ruim +10. Oh we vertrekken nu wel. Volgens de app zitten we al in Zwijndrecht ![]() | ||
greavy | donderdag 19 december 2013 @ 17:00 | |
Fijn hè, die oude sprinters daar in de Sprinters? Sinds DRGL2014 is het al één en al bagger, veel vertraging, veel te korte treinen enzo. SGM2 of SGM3 in de spits los gaat echt niet werken. Zelfs SGM5 (waar normaal SLT10 reed) is het niet fijn | ||
_serial_ | donderdag 19 december 2013 @ 17:02 | |
Ja ik hoor ook veel klachten over SGM, hopelijk draaien ze dat snel terug. Hoor ook veel mensen over Den Haag Venlo over het mengelmoesje wat daar nu rijdt. | ||
greavy | donderdag 19 december 2013 @ 17:03 | |
In die Sprinters rijdt nog steeds een VIRM4. En het SLT8 en SLT10 hebben ze ook maar niet weggehaald. De IC Den Haag - Venlo rijdt nu een paar dagen met DDZ8, ICM6/7 of ICR9. VIRM haast niet kunnen vinden. Maar DDZ8 is zelfs in de drukke spitsritten op een deel van het traject echt tekort, reed voorheen zelfs VIRM10 ... | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 17:05 | |
Vreemd. Eerder dit jaar is er bij Krommenie-Assendelft het treinverkeer direct stilgelegd nadat geconstateerd werd dat er asbest in de sporen lag. Wellicht aanpassing in reglementen maar ik kan me dat nauwelijks voorstellen.. | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 17:06 | |
Kleine nuance, alleen op de bediende seinen. Onbediende vrije baan seinen krijgen geen ATB-Vv. | ||
Hinder | donderdag 19 december 2013 @ 17:07 | |
Ja het is nu staan hier voor de mensen die vanaf Blaak instapten. Op Rotterdam Centraal moesten we ineens naar spoor 9, waar een sprinter vanuit Dordt aan kwam rijden. Vervolgens kwamen er nog een aantal leeg aan of moest men eruit. Ergens storing oid? De displays gaven alles behalve correcte info weer. | ||
Hinder | donderdag 19 december 2013 @ 17:09 | |
Bij Lombardijen kwam net een VIRM voorbij dat volgens mij de IC Venlo zou moeten zijn. | ||
WhiteJoker | donderdag 19 december 2013 @ 17:23 | |
Iemand een idee waarom de politie het traject Naarden-Bussum - Hilversum eruit heeft gegooid? Ik ga nu met de Pimpel over de Hanzelijn. Dat mag dan een first zijn, maar zorgt wel voor vertraging en een extra overstap om in Apeldoorn te komen. | ||
freako | donderdag 19 december 2013 @ 17:33 | |
| ||
WhiteJoker | donderdag 19 december 2013 @ 17:37 | |
Het is voor mij echt bijna elke dag wel raak geweest op dit traject. Gelukkig morgen voorlopig de laatste keer. | ||
Socios | donderdag 19 december 2013 @ 17:39 | |
Heb nog Mini Spoorboekje 2014 over. Kan het meenemen 18 januari a.s. indien interesse. Geen kosten; ik deel ze 'bij bosjes' uit, maar deze raak ik niet kwijt. Verder nog bordspel Ticket to Ride Europe voor iemand die het spel wél begrijpt ![]() | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 17:40 | |
Mocht je het nog willen weten, wissel 1067A/B te Harmelen Aansluiting had een Ten Onrechte Bezet Spoor (TOBS) melding. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 19 december 2013 @ 17:46 | |
2/6 is een tweetje, dus 2 x 2/6 is 4 bakken. | ||
greavy | donderdag 19 december 2013 @ 17:48 | |
Typfoutje, bedoelde 2/8.
| ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 18:09 | |
hoe constateer je zoiets eigenlijk? Ik bedoel, er waren geen baanwerkers aanwezig anders was het treinverkeer al stilgelegd. En een machinist die met 140 langsraast constateert ook geen asbestvezels in het spoor. | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 18:16 | |
Je mag als baanwerker over het schouwpad lopen. Ik heb geen idee hoe zoiets geconstateerd wordt. Waarschijnlijk komt uit metingen van de brandweer naar voren dat er asbest is vrijgekomen. Dan wordt eens gedacht dat het misschien in het spoor is terecht gekomen. Vervolgens een inspectie doen en dan constateren, ja het ligt er. Alles opheffen en reinigen die handel. | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 19:09 | |
Wat is die Beneluxtrein toch een smerige trein, bah ![]() | ||
_serial_ | donderdag 19 december 2013 @ 19:11 | |
Ja ik begrijp echt niet dat ze die niet even goed door de reiniging halen en beetje fixen | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 19:13 | |
Een keerpuntreiniging zou al wonderen doen, ik stapte net in Den Haag HS in... op de vloer lagen gebruikte zakdoeken en plastic wikkels, op sommige stoelen zaten bijzonder ranzig uitziende plekken. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 19:14 | |
Gewoon onderdeel van het plan. Mensen de trein uit jagen. Hardleerse types zoals James1988 hou je blijkbaar toch ![]() | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 19:22 | |
Op HS is geen keerpuntreiniging, ik weet niet of die trein nog een retourtje Binckhorst maakt? | ||
Maegrim | donderdag 19 december 2013 @ 19:23 | |
Het half uur dat ie stil staat hoort ie gewoon gereinigd te worden ![]() edit: Sinds de nieuwe dienstregeling keert ie op HS, waar er meestal 3 mensen van Treinschoon aan het puinruimen gaan verder een oud vuil ding ja ![]() | ||
greavy | donderdag 19 december 2013 @ 19:24 | |
Normaal gesproken wordt hij "gereinigd" op de Binckhorst. Daar loopt de lok ook om. | ||
Frozen-assassin | donderdag 19 december 2013 @ 19:24 | |
Omstreeks 12.30 IC Enkhuizen - Amf (-Deventer misschien) met 2x VIRM-IV en dan om 16.39 naar Enkhuizen vanaf A'dam CS weer 2x VIRM-IV ![]() ![]() Al is dat misschien toch wel net te veel, je kan dan beter VIRM-VI inzetten of vooral ervoor zorgen dat mensen veel beter verspreid staan over het perron bij CS zodat ze allemaal wel een zitplaats hebben als er 2x ICM-III of IV komt voorrijden. Dus ben ik benieuwd of er al een evaluatie is geweest van dat project bij Den Bosch met LED-lichten. | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 19:26 | |
Dat was bij mijn trein denk ik niet het geval. Hij stond om 18:30 langs het perron, met alleen noodverlichting aan. De boel was ook al behoorlijk afgekoeld. Rond 18:40 ging de verlichting en verwarming aan... | ||
greavy | donderdag 19 december 2013 @ 19:27 | |
Oh, een soort van CSU, maar dan iets ander bedrijf? Ik reis tegenwoordig bijna wekelijks met de Benelux van- en naar België, maar de zittingen zien er inderdaad niet meer uit ![]() | ||
_serial_ | donderdag 19 december 2013 @ 19:29 | |
Bij een reiniging gaat er meestal geen doekje over de stoelen.... | ||
Frozen-assassin | donderdag 19 december 2013 @ 19:30 | |
Er zou zo en nu dan wel een grondige reiniging mogen (lees: moeten) gebeuren, bij ieder treinstel. Blijkbaar gaat het mis met de onderhoudsomplopen met Benelux | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 19:32 | |
Uit de Cobouw: Miljard extra voor spoor Een kleine miljard moet de komende jaren gestoken worden in spoorinnovatie. Doel is meer mensen en goederen de trein in te krijgen, aldus transportcommissaris Siim Kallas. Met het programma Shift2Rail wil de Europese Commissie zwaar inzetten op onderzoek en innovatie in de railsector. Momenteel gaat slechts 10 procent van alle vracht over het spoor en slechts 6 procent van de passagiers. Dat moet omhoog. Daartoe heeft de Commissie besloten het eigen budget voor de periode 2014-2020 te verdrievoudigen van 155 miljoen naar 450 miljoen. De spoorsector zelf moet daar dan 470 miljoen bijleggen waardoor bijna een miljard gespendeerd kan worden aan onderzoek en innovatie. “Als we meer passagiers en vracht willen op het spoor, dan moet de sector betere diensten leveren en een aantrekkelijke keuze worden voor meer klanten. Om dat te laten gebeuren, moet de spoorsector innoveren. Deze publiek-private samenwerking is een belangrijke doorbraak. Deze zal zorgen voor innovatie om de kosten te verlagen, de capaciteit te vergroten en te zorgen voor betrouwbaarder frequente verbindingen”, aldus Kallas. Levensduurkosten Het programma is vooral gericht op een verregaande reductie van de kosten. Zo wil de Commissie de levensduurkosten van de infrastructuur halveren. De capaciteit moet verdubbelen en de betrouwbaarheid moet 50 procent hoger liggen. Op het gebied van de infrastructuur gaat het om de levering en aanleg van betrouwbaar spoor van hoge kwaliteit. Daarbij horen ook zaken als vermindering van spoorlawaai en ontwikkeling van intelligent onderhoud. Dit naast de beoogde kostenreductie bij aanleg en onderhoud. Daa rnaast zullen betere en intelligentere verkeersmanagement- en controlesystemen ontwikkeld moeten worden. Dat is nodig om de gewenste verdubbeling van de capaciteit te bereiken. Uit gesprekken met de spoorsector weet Kallas dat de publiek-private samenwerking en de financiële bijdrage van de private sector haalbaar zijn. Het Zweedse Trafikverket, dat zowel weg- als spoorinfra doet, en het Engelse Network Rail hebben al geld toegezegd. Inclusief bijdragen van treinenbouwers is al minstens 270 miljoen binnen. | ||
greavy | donderdag 19 december 2013 @ 19:42 | |
Dat weet ik. Maar eigenlijk hoort dat wel af en toe te gebeuren, en dan niet bij de kering aan het perron. En dat gebeurt absoluut niet. | ||
Litpho | donderdag 19 december 2013 @ 19:45 | |
Had men niet al enige tijd geleden besloten daar niet mee door te gaan? | ||
greavy | donderdag 19 december 2013 @ 19:46 | |
De proef is vroegtijdig beëindigd inderdaad. | ||
Sandrvich | donderdag 19 december 2013 @ 20:10 | |
![]() Deze ochtend in Hongarije. ![]() | ||
James1988 | donderdag 19 december 2013 @ 20:10 | |
Met een doekje kom je er niet bij die stoffen bekleding. Dat moet diep gereinigd worden. | ||
greavy | donderdag 19 december 2013 @ 20:13 | |
Nu zeker wel, maar dat doen ze ook niet. Ik bedoelde niet alleen reinigen met een doek | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 20:15 | |
Rijdt daar nou een SLT6 achterop?? | ||
_serial_ | donderdag 19 december 2013 @ 20:19 | |
nee een metrostel ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 21:21 | |
Nou, mn allereerste Franse Zwartrijboete is binnen. ![]() | ||
Peter | donderdag 19 december 2013 @ 21:30 | |
kostdat? | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 21:33 | |
He he. Duurde wel lang zeg ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 21:38 | |
30 euro... Maar daarvoor mag je dan wel je rit afmaken... Heb ik 2en een half jaar voor aan mogen kloten... Iemand nog intresse in een foto ![]() | ||
Ireyon | donderdag 19 december 2013 @ 21:57 | |
Greavy, iemand zit op Reddit je karma te hoeren http://www.reddit.com/r/T(...)rocity_to_basel_sbb/ | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 22:00 | |
Ja tuurlijk man laat zien ![]() | ||
Frozen-assassin | donderdag 19 december 2013 @ 22:00 | |
Werkte het systeem niet goed? Of waren er negatieve reacties? | ||
Ireyon | donderdag 19 december 2013 @ 22:02 | |
Men zegt dat het niet betrouwbaar genoeg was. Dat vertaalt zich meestal gewoon in "te duur". | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 22:02 | |
Niet betrouwbaar genoeg. | ||
Peterselieman | donderdag 19 december 2013 @ 22:04 | |
in de laatste weken waren toch juist veel verbeteringen bereikt? | ||
Ireyon | donderdag 19 december 2013 @ 22:05 | |
De laatste maanden was de info inderdaad altijd vrij correct. Tussen Den Bosch en Roosendaal dan toch ![]() | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 22:07 | |
Verbeteringen maken een systeem niet meteen betrouwbaar. Je wilt een bepaalt betrouwbaarheidspercentage halen tegen redelijke kosten. De kosten kunnen kwadratisch stijgen ten opzichte van de kosten. Dan wordt het al snel veel te duur. Ik vermoed dat de kosten te hoog zijn opgelopen en daardoor de proef beëindigd is. | ||
Peterselieman | donderdag 19 december 2013 @ 22:13 | |
klopt, maar toch denk ik dat ze nog meer hadden kunnen leren als de proef iets langer geduurd had. Je moet een middel vinden om op de perrons aan de reizigers te laten weten hoe lang een trein is, de machinist moet vervolgens op de ideale plaats gaan halteren en je moet de spreiding op de perrons goed zien te krijgen. Op al die punten valt nog veel winst te boeken | ||
b2py | donderdag 19 december 2013 @ 22:17 | |
Dat kan wel op een vele malen goedkopere manier. Weergeven op de TBP's.Tussen letterbord x en y bijvoorbeeld. Komen die dingen toch nog van pas ![]() | ||
Sandrvich | donderdag 19 december 2013 @ 22:29 | |
Die cabines van de AVE S100's zijn nu ook goed volgebouwd zeg, daar is Thalys nog niks bij. ![]() ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 23:13 | |
Pardon? ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 23:14 | |
![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 23:15 | |
geil, heb je een 3007 gemaakt? ![]() ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 23:18 | |
Ja, met 2 vingers in mn neus ![]() | ||
Litpho | donderdag 19 december 2013 @ 23:18 | |
Lekker klantvriendelijk, gewoon 3007 neerkalken bij nature d'infraction. Wat is er mis met even "ticket non validé" opschrijven? | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 23:24 | |
Klantvriendelijkheid tegen zwartrijders? ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 23:25 | |
Jawel, want ik heb korting op mn boete gekregen... | ||
WhiteJoker | donderdag 19 december 2013 @ 23:25 | |
Ach, dan schrijven wij toch ook even een code 6070 uit... "Employé n'est pas accueillant" | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 23:27 | |
Ik vind dit trouwens ook best klantvriendelijk http://www.ratp.fr/fr/ratp/c_21280/paiement-des-amendes/ | ||
Dr_Flash | donderdag 19 december 2013 @ 23:27 | |
en CB is Carte Bleue? | ||
Litpho | donderdag 19 december 2013 @ 23:28 | |
Voor de notoire zwartrijder maakt het natuurlijk niet uit. De goedbedoelende reiziger die net in de trein erachter komt geen kaartje gekocht te hebben maakt het wel uit of je hem schoffeert of niet. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 23:29 | |
Nee. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 23:30 | |
Ach, de controleurs waren redelijk verbaast dat ik niet in discussie ging, mijn ID kaart zo afgaf, en doorging met Tetris... ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 19 december 2013 @ 23:36 | |
![]() | ||
Frozen-assassin | donderdag 19 december 2013 @ 23:37 | |
Je kreeg dus korting omdat je zo lief was | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 23:42 | |
Nee, ik kreeg korting omdat ik wel een vervoersbewijs had, maar die niet geldig was... Echt iedereen gaat in discussie met die paswerkers, dat moet je niet doen, bek houden, id kaart afgeven (Succes want ze schrijven altijd mn voornaam als achternaam op en dan vragen ze bij mijn achternaam of dat mn geboorteplaats is ![]() ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 19 december 2013 @ 23:55 | |
Maargoed, niemand die dus blijkbaar ziet dat dat ding voor mij nog nooit uitgeschreven had mogen worden... Ik zet mn geld in op James... | ||
Kapitein_Schavuit | vrijdag 20 december 2013 @ 00:00 | |
Dan wordt het ook tijd voor een sneltrein Intercity op de Maaslijn. Het wordt onderhand een metro met die bergen stations voor elk gaat tussen Venlo en Nijmegen. | ||
James1988 | vrijdag 20 december 2013 @ 00:02 | |
Ik zie een wazige onderbelichte foto waar ik met veel pijn en moeite kan uithalen dat je op de RER een boete hebt gekregen van ¤ 30, maar ik zou niet weten waarom die nooit uitgeschreven had mogen worden hoor ![]() | ||
James1988 | vrijdag 20 december 2013 @ 00:04 | |
Leuke win voor NedTrain (bericht is al iets ouder): Haarlem gaat 20 Noorse treinen van het type Bm 73 moderniseren.
| ||
Dr_Flash | vrijdag 20 december 2013 @ 00:21 | |
![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 20 december 2013 @ 00:39 | |
Je hebt ook van die stakkers die gewoon de boete in gepast geld in een envelopje bij zich hebben en by design nooit betalen ![]() | ||
James1988 | vrijdag 20 december 2013 @ 00:53 | |
Kennelijk is zwartrijden interessant genoeg...
| ||
#ANONIEM | vrijdag 20 december 2013 @ 00:56 | |
Mooi dagje gehad. Mocht voor het eerst richting de Friese hoofdstad. Sneltrein heen, sneltrein terug. 6 bakken, heerlijk ![]() Daarna met 3 bakken naar Winschoten en combineren, met 8 bakken terug. Slagje Delfzijl Veendam met 8 bakken om de voetbalsupporters mee te nemen van de verloren wedstrijd tegen NEC. Trein meurde naderhand naar rook en schraal bier. Die heb ik maar op het rangeerterrein gezet voor een interne reiniging ![]() Daarna nog een slagje Veendam met 2 bakken. Lekker rustig ![]() Tijd voor een biertje, morgen en overmorgen nachtdienst ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 20 december 2013 @ 01:11 | |
heerlijk he dat je met die sneltrein door kunt blazen ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 20 december 2013 @ 01:22 | |
Zeker ![]() Kreeg van een collega al te horen dat het 140 blazen geen zin heeft vanuit Groningen, want dan sta je op Buitenpost lang te wachten, en daarna loop je bij Veenwouden voor de rode. Vertrok wel met +3 omdat de stopper uit Leeuwarden iets vertraagd was. Dus toen wel even wezen blazen, maar vertrok keurig op tijd uit Buitenpost. Kwam +1 aan op Leeuwarden, vond ik niet verkeerd voor de eerste rit ![]() | ||
b2py | vrijdag 20 december 2013 @ 06:59 | |
140 blazen noemen ![]() | ||
arkkey | vrijdag 20 december 2013 @ 07:33 | |
dat deed ik toen ik studeerde ook. In die tijd werd je ongeveer 1 op de 6 keer dat ik dat traject reed gecontroleerd dus dat viel een stuk goedkoper uit. Alleen geen envelopje dan maar acceptgiro... | ||
Duvel | vrijdag 20 december 2013 @ 07:37 | |
Helder. Mede dankzij het voor laten gaan van een reeds vertraagde Sprinter in Gouda, kwam de ic Utrecht - Rotterdam 18 minuten te laat aan op zijn bestemming. | ||
Duvel | vrijdag 20 december 2013 @ 07:47 | |
Brrrr... | ||
Duvel | vrijdag 20 december 2013 @ 07:47 | |
Goed voor Nedtrain! | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 20 december 2013 @ 08:01 | |
Fles, niet meer met lucifers spelen! | ||
Darkwing_Duck | vrijdag 20 december 2013 @ 08:06 | |
In Sauerland ga ik ook betalen met een Envelopje indien nodig... Of met een playboy als jij die meeneemt. Wanneer vertrek je eigenlijk naar mn tante? ![]() | ||
Darkwing_Duck | vrijdag 20 december 2013 @ 08:08 | |
Hij is uitgeschreven in de trein ter hoogte van Val D'europe. Ik heb een abbonement daar... | ||
Duvel | vrijdag 20 december 2013 @ 08:12 | |
Ach natuurlijk! | ||
James1988 | vrijdag 20 december 2013 @ 09:43 | |
Aha! Dat is inderdaad slordig. Ga je beroep aantekenen? ![]() | ||
GlenSpey | vrijdag 20 december 2013 @ 10:13 | |
Gewoon 140 blazen, is juist tof en zeker als je het normaal niet zo vaak kan doen. Ik doe het nog wel eens met een losse 1700; dan weet ik dat ik een paar seinen verderop voor rood kom te staan maar dan draai ik toch ff dat wiel op 100% ![]() ![]() | ||
spectrumanalyser | vrijdag 20 december 2013 @ 10:31 | |
is er een beveiliging als je harder gaat dan de maximale baanvaksnelheid? in groningen is de maximaal toegestane snelheid 140, wat als je dat zou doen op een stuk waar 130 de max is | ||
dennistd | vrijdag 20 december 2013 @ 10:32 | |
Is een losse 1700 niet beperkt tot 100 of 120km/h in verband met de beperkte remcapaciteit als losse loc? | ||
James1988 | vrijdag 20 december 2013 @ 10:33 | |
ATB-EG kent een aantal snelheidstrappen: 40 km/u, 60 km/u, 80 km/u, 130 km/u en 140 km/u (was maximale materieelsnelheid). Op baanvakken met 130 als maximumsnelheid zal ATB je niet harder laten rijden dan 130, maar op een baanvak met 100 als Vmax kun je alsnog doorstomen naar 130. | ||
dennistd | vrijdag 20 december 2013 @ 10:34 | |
Dan grijpt de ATB in. Maar als er ATB-EG ligt en je rijdt 130km/h waar je 100km/h mag gebeurt er niets, ATB-EG kent alleen de stappen 40-60-80-130-groen(140) edit:wat james dus ook zegt | ||
Peterselieman | vrijdag 20 december 2013 @ 10:36 | |
voor een dieselspoortje is het heel wat, zeker omdat je bijna alle stations overslaat ![]() | ||
Viezze | vrijdag 20 december 2013 @ 10:41 | |
Waarom stopt de sneltrein eigenlijk in Buitenpost? Tegentrein? Want voor die 6000 inwoners hoef je het ook niet te doen ![]() | ||
Sandrvich | vrijdag 20 december 2013 @ 10:43 | |
Oeh tof! ![]() | ||
bork | vrijdag 20 december 2013 @ 11:37 | |
Volgens mij zag ik 10 minuten geleden de Kameel het NSM verlaten, kan dat? | ||
b2py | vrijdag 20 december 2013 @ 11:53 | |
Waarom zou het niet kunnen? | ||
Sandrvich | vrijdag 20 december 2013 @ 12:09 | |
Klopt, is onderweg naar Haarlem. | ||
Basekid_NZ | vrijdag 20 december 2013 @ 12:38 | |
Weten jullie hoe moeilijk de NS doet met spoordeelwinkel treintickets? Ik ga namenlijk begin januari vanaf Maastricht naar Schiphol, en zag dat er in die periode een aanbieding was voor goedkoop kaartje naar Amsterdam centraal. Nu zit ik er aan te denken om gewoon vanaf Amsterdam Amstel (want vanaf daar ga ik de verkeerde kant op) een los kaartje amstel--> schiphol te kopen. Zouden ze daar moeilijk over doen? | ||
bork | vrijdag 20 december 2013 @ 12:39 | |
Het was een beetje rood met groen en rook dat de hoek omging, geen duidelijke waarneming. | ||
dennistd | vrijdag 20 december 2013 @ 12:53 | |
In principe zou je vanaf Utrecht een gewoon kaartje moeten kopen. Op Amstel kom je namelijk niet als je naar Schiphol gaat, en die naar Centraal stopt niet op Bijlmer Arena. Je zou er voor kunnen kiezen om gewoon via Centraal te reizen, of door je als domme reiziger voor te doen die in de verkeerde trein gestapt is (Amsterdam Zuid is toch ook Amsterdam? ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 20 december 2013 @ 13:12 | |
Losse loc rijden, dat is het mooiste wat er is ![]() Op de noordelijke lijntjes rijden wij veelal op ATB NG, die werkt met 'treden' van 10 km/h Als ik ergens 140km/h mag, dan geeft 'ie ook 140km/h aan. Als ik op een (bediend) rood sein af rij, dan mag ik er maar met 15km/h naar toe. Dan staat de ATB-NG op 0, en heb ik rode streepjes die mij middels een remcurve (remdwang) terug dwingen naar 15km/h. Als ik door een rood sein heen moet (aanwijzing STS) dan kan ik een knop bedienen vlak voor het sein op mijn bedieningspaneel, en dan kan ik er door heen. Een rood P-sein staat ingesteld op 30 km/h | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 20 december 2013 @ 13:13 | |
In elk geval niet vanwege een tegentrein, want het ligt halverwege het tweesporige deel. Ik gok toch forenzen enzo, ik weet niet hoeveel aanvoer er is via de streekbussen. | ||
#ANONIEM | vrijdag 20 december 2013 @ 13:16 | |
Toch stapt er altijd wel aardig wat volk in en uit op Buitenpost. Er waren zelfs plannen om de sneltreinen om-en-om te laten stoppen. De ene sneltrein stoppen op Buitenpost, de volgende op Veenwouden. En die vanuit Leeuwarden vertrekt op dezelfde manier, maar dan net omgekeerd. Dus elk station (Buitenpost & Veenwouden) heeft om het half uur een sneltrein die er halteert. Maar dat zijn/waren nog plannen. | ||
b2py | vrijdag 20 december 2013 @ 13:49 | |
Aha, duidelijk ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 20 december 2013 @ 14:02 | |
vanaf 2017 het geval. Veenwouden is ook niet zonder reden gekozen. Ook daar is genoeg achterland die een stop kan rechtvaardigen. | ||
_serial_ | vrijdag 20 december 2013 @ 14:14 | |
Amsterdam Amstel kom je doorheen als je vanaf Maastricht naar Amsterdam reist, Ik zie het probleem niet als je voor laatste stukje Amstel - > Schiphol een enkeltje koopt, of even incheckt. | ||
Ajaxfan | vrijdag 20 december 2013 @ 14:18 | |
In de categorie erg fijn in een trein. | ||
Frozen-assassin | vrijdag 20 december 2013 @ 14:38 | |
Alleen kom je van Amstel niet op Schiphol, dan kan je beter doorrijden naar Centraal en dan los kaartje Centraal - Schiphol met de sprinter of IC Vlissingen of zelfs de fyra. Of je kiest ervoor om een metrokaartje te kopen (3,20 ![]() | ||
b2py | vrijdag 20 december 2013 @ 14:41 | |
Bijlmer - Schiphol kopen? | ||
Darkwing_Duck | vrijdag 20 december 2013 @ 15:09 | |
Zeg Brombeer, als ik je irriteer mag je het best gewoon zeggen hoor ![]() | ||
Duvel | vrijdag 20 december 2013 @ 15:11 | |
Sorry, m'n excel lijstjes zitten al vol met slikkende FOK!sters, ik kan niet ook nog bijhouden wie welk OV-abonnement heeft. ![]() | ||
greavy | vrijdag 20 december 2013 @ 15:27 | |
![]() ![]() | ||
greavy | vrijdag 20 december 2013 @ 15:42 | |
Ik hoorde van een Duitse kennis dat er rond 2022 begonnen wordt om Münster - Enschede te elektrificeren. In Enschede zou geen wisselbare spanning komen: T/m station Enschede zou de trein in 2027 onder 15kV kunnen rijden ... | ||
greavy | vrijdag 20 december 2013 @ 17:12 | |
Op Groupon wordt de Transsiberië Express verkocht. Voor ¤549 krijg je:
| ||
Sandrvich | vrijdag 20 december 2013 @ 19:54 | |
Die ¤549 is ticket-only (als je de tickets zelf boekt is het echt aanzienlijk goedkoper...). Daarbovenop krijg je nog visa en uitnodigingen, minstens ¤250 extra. En dan nog de overnachtingen en het eten. Over de aanreis naar Moskou wordt ook nog eens in alle talen gezwegen. Kortom; klinkt leuk, maar een echte aanbieding is het niet. | ||
#ANONIEM | vrijdag 20 december 2013 @ 20:10 | |
En een ticket vanuit Peking naar huis à raison de ¤500 is ook niet inbegrepen ![]() | ||
greavy | vrijdag 20 december 2013 @ 20:17 | |
Ik had de deal niet goed doorgelezen, maar zo te zien kom je "bedrogen" uit. | ||
#ANONIEM | vrijdag 20 december 2013 @ 20:37 | |
Vanavond nachtdienst. Beetje rangeren enzo. Al wel te vroeg wakker geworden vandaag door buren die veels te vroeg met betonboren aan de slag gingen. Wel matig. Wel weer zin in. Toch al een paar weken terug nachtdiensten gehad. | ||
Peter | vrijdag 20 december 2013 @ 20:42 | |
Oordopjes op maat laten maken? (En dan maar hopen dat je niet door de wekker slaapt..) | ||
#ANONIEM | vrijdag 20 december 2013 @ 20:47 | |
Mwoah, meestal word ik wakker, en val daarna nog wel in slaap. Het is niet dat ik zo moe ben dat ik niet alert ben ![]() Maar nog een paar maandjes wachten en dan samenwonen met het vrouwtje, dat is beter dan een studentenkamer ![]() | ||
Peter | vrijdag 20 december 2013 @ 20:48 | |
Samenwonen.. dan ben je de eerste maanden ook nachten wakker ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 20 december 2013 @ 20:48 | |
Hehe, true ![]() Heb ik er wel voor over ![]() | ||
Frozen-assassin | vrijdag 20 december 2013 @ 20:48 | |
![]() ![]() | ||
Peter | vrijdag 20 december 2013 @ 20:53 | |
Gaat de dodemansknop zijn nut vast wel bewijzen om je scherp te houden ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 20 december 2013 @ 20:55 | |
Hehehehe ![]() ![]() Vind het altijd wel bijzonder als ik bij een collega zit om te passagieren/wegleren ofzo. Sommige die wachten echt tot 'ie piept, voor ze hem omhoog halen en weer intrappen. Ik vind dat zelf zo verschrikkelijk irritant ![]() ![]() | ||
Peter | vrijdag 20 december 2013 @ 20:57 | |
Trap je in de auto ook elke 15 seconden op de rem straks... | ||
#ANONIEM | vrijdag 20 december 2013 @ 20:59 | |
![]() Hoorde je daar de dodeman, ik trapte automatisch met mijn voet ![]() ![]() | ||
Frozen-assassin | vrijdag 20 december 2013 @ 23:55 | |
Ik kom de komende tijd maar niet in omgeving Groningen en Ede-Wageningen... | ||
Silverdigger2 | zaterdag 21 december 2013 @ 01:02 | |
Hoe noem je een conducteur en een machinist die een relatie hebben? | ||
b2py | zaterdag 21 december 2013 @ 01:06 | |
Treinstelletje? | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 december 2013 @ 01:44 | |
Ha. GAYYYY!!!!!!!!!!!! | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 december 2013 @ 04:10 | |
![]() ![]() Vanavond trouwens DM'90 gespot op Groningen. Ik vertrok om 0.33 naar Veendam en om 0.35 bij Groningen Europapark zag ik in de verte een wel hele vreemde VIRM aan komen zetten ![]() Hij glom wel mooi, zag er goed uit. Ik denk dat hij uit Onnen kwam, maar ik heb hem hier op het rangeerterrein niet meer gezien vannacht. Ik dacht eerst dat het een sandite trein was, maar dat doet men toch vooral met sgm (met Hoofddorp op de koersborden) ? | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 21 december 2013 @ 06:58 | |
Vanaf 4 februari heb ik ook voortaan dagelijks de trein nodig om naar mn werk te komen ![]() | ||
b2py | zaterdag 21 december 2013 @ 08:46 | |
Mooi klote is dat! ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 21 december 2013 @ 11:50 | |
Sandite is inderdaad SGM of twee locs met een platte wagen. Geen idee wat die DM'90 hier deed, en nu ik uit het raam kijk, zie ik hem ook niet staan. | ||
b2py | zaterdag 21 december 2013 @ 12:11 | |
Laten we iets vieren. Een werkzaamheden loos weekend!![]() | ||
Duvel | zaterdag 21 december 2013 @ 12:15 | |
Er is vast iets mis met de storingenpagina. | ||
Frozen-assassin | zaterdag 21 december 2013 @ 12:15 | |
Weekend is een te groot woord. Vannacht en morgen wordt er gewoon gewerkt | ||
Anne | zaterdag 21 december 2013 @ 12:16 | |
Een storing op de storingenpagina ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 december 2013 @ 12:42 | |
Nee, het is gewoon AF ![]() | ||
DriekOplopers | zaterdag 21 december 2013 @ 12:45 | |
Getrouwd met hun werk. ![]() (Hee, pssst... Wil je m'n kniptang zien?) | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 21 december 2013 @ 12:51 | |
Niet in Wrakrijk! ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 21 december 2013 @ 13:11 | |
Vannacht waren ze gewoon bezig bij Stedum. En het liep nog flink uit ook. | ||
Litpho | zaterdag 21 december 2013 @ 13:38 | |
De rode inkt was op? | ||
Frozen-assassin | zaterdag 21 december 2013 @ 13:45 | |
KAMERVRAGEN!!!!!! En een boze brief van VBOV | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 december 2013 @ 14:29 | |
Kan je niet terug kijken bij treinbewegingen ? Zal me overigens niets verbazen als hij enkel kwam om te tanken op spoortje 15/16 | ||
b2py | zaterdag 21 december 2013 @ 15:06 | |
Sandite is alweer voorbij sinds 2 december overigens dus dat zal het niet zijn. | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 december 2013 @ 15:14 | |
Precies. Zal wel tanken zijn geweest dan. Ik meen dat er geen tankspoortje is op Onnen. Er kwam vannacht ook een 6400 loc in de weg staan om te tanken. Ik kon er toen niet langs en besloot maar om een bakkie te doen met een collega. | ||
b2py | zaterdag 21 december 2013 @ 15:43 | |
Waarom helemaal in Groningen tanken als het ook in Zwolle kan vraag ik me dan af.. ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 december 2013 @ 16:34 | |
Onnen is dichterbij Groningen natuurlijk ![]() Als ze daar met onderhoud bezig zijn, is dat makkelijker ![]() | ||
James1988 | zaterdag 21 december 2013 @ 17:07 | |
Eindelijk een einde aan de soap: EBA heeft een typetoelating afgegeven voor de Velaro D. | ||
Peterselieman | zaterdag 21 december 2013 @ 17:23 | |
Afgelopen nacht waren er werkzaamheden tussen Delfzijl en Groningen. Zag vanochtend vroeg op TT staan dat ze uitliepen en dat er daardoor tot ergens in de ochtend geen treinen reden, zoals ziggy al meldde | ||
Peterselieman | zaterdag 21 december 2013 @ 17:25 | |
Er rijdt momenteel een DDZ-zesje in de 1900 (Den Haag - Venlo). De eerste in reizigersdienst ![]() | ||
Kentekenplaat | zaterdag 21 december 2013 @ 19:14 | |
Waar ik mij over verbaas: De NS koopt nieuwe locs, maar ik vraag me dan af waarom ze er ook niet even wat nieuwe rijtuigen bij kopen. Dat oogt ook even wat beter dan die afgetrapte zooi die er nu rijdt, lijkt me. En dat afgetrapt zal wel met een hoofdletter A zijn, want in 2010 o.i.d. zat ik in een Benelux-ICRm en die zag er toen al totaal uitgeleefd uit. | ||
_serial_ | zaterdag 21 december 2013 @ 19:19 | |
Dat er nog spoedig meer mogen volgen in deze treinserie, 2x een viertje is echt te krap in de spitsdienst. | ||
Sj0rSz | zaterdag 21 december 2013 @ 19:21 | |
Zag hem vanmiddag voorbij scheuren toen ik bij m'n ouwelui was. | ||
ReisT | zaterdag 21 december 2013 @ 19:23 | |
Het is een korte-termijnoplossing. NS wil nu geen nieuwe rijtuigen kopen omdat ze over 8 jaar met nieuwe treinstellen willen gaan rijden. ICRm kan, na een opknapbeurt, nog wel even mee tot die tijd, is het idee. | ||
Duvel | zaterdag 21 december 2013 @ 19:33 | |
Dan moet je het wel onderhouden... | ||
Kentekenplaat | zaterdag 21 december 2013 @ 19:42 | |
Dat inderdaad. Anders wordt het wel een hele dure opknapbeurt. | ||
Duvel | zaterdag 21 december 2013 @ 19:43 | |
Interieurtje swappen gaat wel, maar het probleem is dat er geen plaatwerk meer is om het aan vast te schroeven. | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 december 2013 @ 19:45 | |
Welnee man, ff uitzingen. 8 jaar is zo voorbij ![]() | ||
Sandrvich | zaterdag 21 december 2013 @ 20:00 | |
Inmiddels in reizigersdienst gespot: ![]() via Lokführer-Facebookpagina. Zat vandaag trouwens nog in het Franse Rail Passion te bladeren en daar stonden wat interieurfoto's van die 2N Régional dubbeldekker (of zo iets); dat zag er goed uit eigenlijk. ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 december 2013 @ 20:18 | |
Mooi ding ![]() ![]() | ||
WhiteJoker | zaterdag 21 december 2013 @ 20:24 | |
Jammer dat NS die niet aan OVTijden meegeeft. Daar staat nog steeds gewoon DDZ 4. Misschien dat je toeleverende systemen DDZ 6 nog niet kennen? | ||
James1988 | zaterdag 21 december 2013 @ 20:34 | |
Het interieur is inderdaad anders: alleen nog Großraum, meekijken met de machinist is niet meer mogelijk. De grote veranderingen zitten in de technologie, die is zo'n 10 jaar jonger dan in de ICE 3 en komt nu volledig uit de stal van Siemens. Bij de ICE 3 werd er nog veel geleverd door ADtranz (nu Bombardier). | ||
Kentekenplaat | zaterdag 21 december 2013 @ 21:39 | |
AnsaldoBreda heeft daar vast een oplossing voor. Zij onderhouden als ik het goed heb nauwe banden met de fabrikant van ducttape en tie-wraps. | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 december 2013 @ 21:41 | |
Het verhaal gaat dat ze ook heel creatief kunnen zijn met pizzakorsten. | ||
Peterselieman | zaterdag 21 december 2013 @ 21:41 | |
ze zijn ook erg goed in de productie van veel deelseries ![]() | ||
Duvel | zaterdag 21 december 2013 @ 21:59 | |
Bij Steam is Train Simulator 2014 nu erg in de aanbieding. | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 december 2013 @ 22:01 | |
5 dagen wachten tot de trein gaat ![]() | ||
b2py | zaterdag 21 december 2013 @ 22:20 | |
82% korting op de steam edition idd. Actie loopt nog 18 uur geloof ik. | ||
Duvel | zaterdag 21 december 2013 @ 23:11 | |
Ik heb 'm gekocht voor HS1 en die Duitse route. Zelfs dan is ¤ 7,55 niet duur. | ||
b2py | zaterdag 21 december 2013 @ 23:19 | |
Nee klopt. Ik had hem vorig jaar gekocht voor ¤5 en kreeg eerder dit jaar gratis update naar 2014. Toen steam editie upgraden gekocht en inmiddels wat meer addons. | ||
James1988 | zaterdag 21 december 2013 @ 23:30 | |
Volgens diezelfde pagina zal de Velaro D in eerste instantie tussen Keulen en Frankfurt te vinden zijn. Ik denk dat je de Régio2N bedoelt, a.k.a. de OMNEO van Bombardier? Ik vind dat eigenlijk maar een rare trein, alsof hij niet weet wat hij nou wil zijn... dubbeldekker of enkeldeks. | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 december 2013 @ 23:31 | |
Gaaf. Regional en Intercity in 1 trein. NS had het zelf kunnen verzinnen ![]() | ||
James1988 | zaterdag 21 december 2013 @ 23:33 | |
Voor NS zou hij er zo uit kunnen zien:![]() Bron plaatje: een of andere Tsjech ![]() | ||
greavy | zondag 22 december 2013 @ 00:10 | |
![]() DGEG 38 2267 + SSN-Kerstrit Vandaag ging de Stoom Stichting Nederland op pad van Rotterdam naar Essen met opstaphaltes te Gouda en Utrecht voor de kerstmarkt te Essen. In Emmerich werd van locomotief gewisseld, en omdat ik vanaf Emmerich een vrije dienst had, heb ik in overleg met de betrokkenen heb ik besloten om van Emmerich op eigen gelegenheid verder te rijden naar Empel-Rees, en vanaf daar weer verder naar Essen. In Empel-Rees komt de stoomtrein nog met een gave stoompluim langs, maar nog voordat Oberhausen bereikt was, had de lok al een technisch probleem. De stoomlok heeft Essen met de reizigers bereikt, maar de retourrit uit Essen is met een dieselloc gereden. | ||
GlenSpey | zondag 22 december 2013 @ 01:08 | |
Hebben ze hier wel es wat te klagen als er een trein uitvalt... ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 december 2013 @ 05:00 | |
Fraai, mooi met dat ronde idee. | ||
James1988 | zondag 22 december 2013 @ 05:11 | |
Ik vind het er vooral heel krap uitzien | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 december 2013 @ 07:27 | |
En laag. | ||
Dr_Flash | zondag 22 december 2013 @ 11:06 | |
Goed verhaal. Jammer van die Heineken op het laatst. Misschien toch een AH Togo bouwen naast de AH Congo? ![]() | ||
Duvel | zondag 22 december 2013 @ 11:08 | |
Jullie waren gisteravond niet heel vroeg terug in Rotterdam, wel met goed veel lawaai door Gouda gegaan! | ||
b2py | zondag 22 december 2013 @ 11:42 | |
Kerstactie NS: Gratis langere reistijd | ||
#ANONIEM | zondag 22 december 2013 @ 11:48 | |
Eerste Kerstdag negen uur in (stop)treinen naar Dresden. ![]() | ||
bork | zondag 22 december 2013 @ 11:49 | |
Veel plezier! ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 december 2013 @ 11:56 | |
Weet iemand of ik bij Leipzig dan ook door/langs die nieuwe tunnels en stations kom? | ||
GlenSpey | zondag 22 december 2013 @ 12:32 | |
Mooie rit door het Japanse land voor een ieder die van cabvid's houdt: | ||
b2py | zondag 22 december 2013 @ 12:36 | |
Wat zijn ze aan het doen op de Admiraal Helfrichlaan? | ||
bork | zondag 22 december 2013 @ 12:36 | |
Welke route reis je? Uit mijn hoofd vind ik niet voor de hand liggen maar zeker weten doe ik het niet. | ||
greavy | zondag 22 december 2013 @ 13:14 | |
aankomst Rotterdam stipt, -20 vertrokken | ||
greavy | zondag 22 december 2013 @ 13:15 | |
Leuk treintje in Vietnam: http://tuoitrenews.vn/soc(...)high-tides-lash-hcmc | ||
Socios | zondag 22 december 2013 @ 13:20 | |
Het is veel leuker om op het grootste kopstation van Europa te keren of over te stappen dan door een tunnel te gaan. |