abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134430477
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134430605
+1 voor topictitel!
  woensdag 18 december 2013 @ 23:25:24 #3
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134431392
We kunnen het ook gewoon weer over wat leuks gaan hebben. Nieuw topic, nieuwe kansen.

Ik weet alleen niet zo goed over wat precies.. Ja, iets met treintjes.
pi_134431658
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 18 december 2013 @ 23:29:37 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134431701
quote:
Dat is de duivel. Zie je die ogen? Ze stralen gewoon "Hihihihihih ik ga zometeen in een weiland de geest geven en alle reizigers 4 uur in de kou laten staan, mwehehehehehe" uit.

;)
pi_134431711


Stoomtrein door Newcastle, 1884
pi_134432017
Verandert ook weinig daar in Newcastle :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 18 december 2013 @ 23:38:22 #8
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134432230
Ik moet daar nog wel een keer heen!
pi_134432290
quote:
10s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Verandert ook weinig daar in Newcastle :D
En dan klaagt men hier over een gebrek aan ambitie, daar wordt niets verbouwd om het beter te maken. :P
  woensdag 18 december 2013 @ 23:39:28 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134432305
Ik ben er een paar maanden terug een middagje geweest, ik heb daar toen op het station zitten lunchen. Best een leuk gebouw, maar je komt de perrons niet op zonder geldig vervoerbewijs (er staan poortjes).
  woensdag 18 december 2013 @ 23:40:32 #11
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134432380
Het spoor in Groot Brittanië is qua infrastructuur een groot drama. Er zijn ook weinig ongelijkvloerse aansluitingen en er zijn veel wisselstraten die zo verwrongen in elkaar zitten dat het Oostelijk eiland bij Amsterdam CS prachtig mooi is.
pi_134432460
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:39 schreef remcoP het volgende:

[..]

En dan klaagt men hier over een gebrek aan ambitie, daar wordt niets verbouwd om het beter te maken. :P
Misschien was het toen al zo goed :P
  woensdag 18 december 2013 @ 23:42:42 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134432507
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:40 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het spoor in Groot Brittanië is qua infrastructuur een groot drama. Er zijn ook weinig ongelijkvloerse aansluitingen en er zijn veel wisselstraten die zo verwrongen in elkaar zitten dat het Oostelijk eiland bij Amsterdam CS prachtig mooi is.
Eens, het spoor in Engeland is heel apart, maar dat geeft het ook wel zo z'n charme.

Network Rail heeft z'n medewerking toegezegd aan een groot project van de Great Central Railway, om twee losse delen van museale spoorlijnen te verbinden d.m.v. een brug over de Midlands Main Line heen. Meer info: http://www.gcrailway.co.uk/unify/
pi_134433057
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ik moet daar nog wel een keer heen!
Wat let je? Is een top bestemming voor een leuk weekendje hoor. Boot vanaf Ijmuiden etc. _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134433095
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:39 schreef James1988 het volgende:
Ik ben er een paar maanden terug een middagje geweest, ik heb daar toen op het station zitten lunchen. Best een leuk gebouw, maar je komt de perrons niet op zonder geldig vervoerbewijs (er staan poortjes).
had ik eind 2009 nog geen last van
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134433266
en fuck it dan koop je toch gewoon een kaartje naar Carlisle of zo O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134433267
Jammer dat het accent zo godsgruwelijk slecht klinkt en de vrouwen er hondslelijk zijn :P oO<
  woensdag 18 december 2013 @ 23:54:36 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134433280
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

had ik eind 2009 nog geen last van
Tegenwoordig staan ze er dus wel. Ze zijn niet heel hoog, maar er lopen wel de hele tijd mannetjes rond die toekijken of alles wel goed gaat enzo.
  Redactie Sport woensdag 18 december 2013 @ 23:55:44 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134433346
Vandaag eens even zitten prutsen met het sporenplan van Zwolle. Nu:


Mijn idee:

Zwolle Rangeer (linksonder) moet ook nog verbouwd worden tot reizigersopstel en -serviceplek, maar dat is niet heel bijzonder
Er wordt dus zowel linkerspoor als rechterspoor over de brug gereden, op die manier kun je de stoptreinen en de IC's alle vier binnen 3 minuten binnen laten komen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_134433479
quote:
10s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:54 schreef J.B. het volgende:
Jammer dat het accent zo godsgruwelijk slecht klinkt en de vrouwen er hondslelijk zijn :P oO<
Tsja dan moet je naar Polen he :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 19 december 2013 @ 00:01:16 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134433692
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:55 schreef dennistd het volgende:
Vandaag eens even zitten prutsen met het sporenplan van Zwolle. Nu:
[ afbeelding ]

Mijn idee:
[ afbeelding ]
Zwolle Rangeer (linksonder) moet ook nog verbouwd worden tot reizigersopstel en -serviceplek, maar dat is niet heel bijzonder
Er wordt dus zowel linkerspoor als rechterspoor over de brug gereden, op die manier kun je de stoptreinen en de IC's alle vier binnen 3 minuten binnen laten komen
ziet er best aardig uit, alleen ik mis het keerspoor voor de stopper uit Leeuwarden nog. Dat kan alleen als er tailtracking ingevoerd wordt voor de stoppers uit Utrecht en Amsterdam
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 19 december 2013 @ 00:03:40 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134433817
Wat is tailtracking?
  donderdag 19 december 2013 @ 00:04:24 #23
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134433855
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:03 schreef James1988 het volgende:
Wat is tailtracking?
Heen en weer rijden naar een staartspoortje.
  donderdag 19 december 2013 @ 00:04:52 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134433878
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Heen en weer rijden naar een staartspoortje.
Ooooooohhhhh....

Noem dat dan ook gewoon zo }:|
  donderdag 19 december 2013 @ 00:06:00 #25
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134433927
Werkwoordsvorm van het Engelse woord tailtrack wat letterlijk vertaald staartspoor is.. Beter Nederlands is keerspoor.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 19 december 2013 @ 00:06:16 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134433940
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ooooooohhhhh....

Noem dat dan ook gewoon zo }:|
ik had ook kunnen zeggen dat de stoptreinen gebruik zullen gaan maken van keersporen :+

beetje het idee dat ze bijvoorbeeld in Hoofddorp, Venlo, Breda of Almere ook hebben.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134434206
Ik heb in Polen serieus weleens een rangeerlocje gezien dat met 3 man "onderweg" was tussen een stootjuk en een stuitklamp _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 19 december 2013 @ 00:23:11 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134434745
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ziet er best aardig uit, alleen ik mis het keerspoor voor de stopper uit Leeuwarden nog. Dat kan alleen als er tailtracking ingevoerd wordt voor de stoppers uit Utrecht en Amsterdam
De stopper uit Leeuwarden gaat in Meppel combineren met de stopper uit Groningen O-)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_134434847
Dat heet een kopspoor toch :P
  Redactie Sport donderdag 19 december 2013 @ 00:36:05 #30
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134435303
Een tailtrack hoeft niet perse een kopspoor te zijn. En een kopspoor niet altijd een tailtrack:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Kopspoor, geen tailtrack
_______________________________________
_______________________________________
        ____________/
        

Kopspoor, wel tailtrack
_______________________________________
___________________________/___________
        ____________/

Kopspoor, wel tailtrack
_______________________________________
___     ___________________/___________
   \___________________________/
   

Geen kopspoor, wel tailtrack
_______________________________________
___ ___\___________________/___________
   \___________________________/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_134435507
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:36 schreef dennistd het volgende:
Een tailtrack hoeft niet perse een kopspoor te zijn. En een kopspoor niet altijd een tailtrack:
[ code verwijderd ]

Ik snap er echt de bliksem van.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134438826
quote:
13s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik snap er echt de bliksem van.
Moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit van een tailtrack gehoord heb. Het is iig geen bekende term in sporenland...
pi_134438843
Pure interessantdoenerij, maar ondertussen niet alle treinseries uit het hoofd weten.
pi_134438914
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:55 schreef dennistd het volgende:
Vandaag eens even zitten prutsen met het sporenplan van Zwolle. Nu:
[ afbeelding ]

Mijn idee:
[ afbeelding ]
Zwolle Rangeer (linksonder) moet ook nog verbouwd worden tot reizigersopstel en -serviceplek, maar dat is niet heel bijzonder
Er wordt dus zowel linkerspoor als rechterspoor over de brug gereden, op die manier kun je de stoptreinen en de IC's alle vier binnen 3 minuten binnen laten komen
Je mag niet structureel links rijden op de brug. Veiligheid enzo.
pi_134438917
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 05:44 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit van een tailtrack gehoord heb. Het is iig geen bekende term in sporenland...
Zit in de ontwerperswereld.
  donderdag 19 december 2013 @ 07:32:59 #36
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_134439097
Dat er twee treinen tegelijk Gilze-Rijen binnenrollen zie ik wel vaker. Dat ze allebei uit de richting Breda komen niet.

(Badslippertrein rechterspoor, IC Zwolle linkerspoor, om net buiten het station even te wachten en alsnog naar rechts door te steken).
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  donderdag 19 december 2013 @ 08:44:24 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134439713
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 05:44 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit van een tailtrack gehoord heb. Het is iig geen bekende term in sporenland...
In spoorinfraland wel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_134439872
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 06:02 schreef Socios het volgende:
Pure interessantdoenerij, maar ondertussen niet alle treinseries uit het hoofd weten.
Alsof dat een voorwaarde is als je interessant wilt doen.. :')

Morgen trouwens.
pi_134439924
quote:
10s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja dan moet je naar Polen he :P
Dat accent is niet direkt veel beter. Of je moet op van die Ivana Humpalots vallen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_134440383
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:55 schreef dennistd het volgende:
Vandaag eens even zitten prutsen met het sporenplan van Zwolle. Nu:
[ afbeelding ]

Mijn idee:
[ afbeelding ]
Zwolle Rangeer (linksonder) moet ook nog verbouwd worden tot reizigersopstel en -serviceplek, maar dat is niet heel bijzonder
Er wordt dus zowel linkerspoor als rechterspoor over de brug gereden, op die manier kun je de stoptreinen en de IC's alle vier binnen 3 minuten binnen laten komen
Dubbel in/uitrijden lijkt me veel te vertragingsgevoelig. Bij vertraging van een inkomende trein vertraag je direct de uitgaande treinen, en dat komt volgens mij regelmatig voor.

Ze hadden de brug breder moeten maken ;(
  donderdag 19 december 2013 @ 09:40:47 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134440819
"Plan uw reis kort voor vertrek, want de werkzaamheden kunnen nog wijzigen" aldus NS. Daarom toont het lijstje met werkzaamheden op NS.nl slechts voor de korte termijn werkzaamheden. Groot was mijn verbazing toen een OBIS-scherm me zojuist wist te informeren over werkzaamheden in maart en april...

edit: zojuist het OBIS-scherm opnieuw zien opstarten. Ik kan je melden dat het een gewone PC is, dat er een gigabit ethernet-ding in zit, en dat er een of andere Linux/FreeBSD-achtige distro in zit. Ik kan het niet goed lezen, want die schermen zijn ondersteboven gemonteerd :o
  donderdag 19 december 2013 @ 10:00:26 #42
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134441291
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 09:40 schreef James1988 het volgende:
"Plan uw reis kort voor vertrek, want de werkzaamheden kunnen nog wijzigen" aldus NS. Daarom toont het lijstje met werkzaamheden op NS.nl slechts voor de korte termijn werkzaamheden. Groot was mijn verbazing toen een OBIS-scherm me zojuist wist te informeren over werkzaamheden in maart en april...

edit: zojuist het OBIS-scherm opnieuw zien opstarten. Ik kan je melden dat het een gewone PC is, dat er een gigabit ethernet-ding in zit, en dat er een of andere Linux/FreeBSD-achtige distro in zit. Ik kan het niet goed lezen, want die schermen zijn ondersteboven gemonteerd :o
Klinkt als een tof hobby-projectje!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_134441327
Heb je dat ook in het Nederlands?
  donderdag 19 december 2013 @ 10:06:19 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134441454
Net kwam de informatie weer voorbij, ik kon het niet helemaal bijhouden. Deze 3 projecten kon ik nog net opschrijven:
quote:
Schiphol - Utrecht/Amsterdam/Weesp
8-2 + 9-2

Schiphol - Amsterdam
2-3

's-Hertogenbosch
27-3 t/m 17-4

Ik moet maar geen secretariswerk gaan doen :+
  donderdag 19 december 2013 @ 10:07:14 #45
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_134441479
Van Mansveld moet er overal ATBvv komen:

Alle spoorseinen krijgen verbeterde beveiliging

[ Bericht 26% gewijzigd door MPG op 19-12-2013 22:08:46 ]
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  donderdag 19 december 2013 @ 10:19:45 #46
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134441811
quote:
3s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:07 schreef MPG het volgende:
Van Mansveld moet er overal ATBvv komen:

http://fok.nl/nieuws/630638
Ja, duw 100 miljoen in een stoplap in plaats van te investeren in ERTMS!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 19 december 2013 @ 10:20:07 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134441826
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:01 schreef b2py het volgende:
Heb je dat ook in het Nederlands?
Ar joe tokkie toe mie?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_134442409
quote:
2s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ar joe tokkie toe mie?
Nee, James ;)
  donderdag 19 december 2013 @ 10:50:34 #49
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134442611
Fles zou je toch een spoorboekje en een Playboy voor me kunnen meenemen naar Sauerland? Ik ben ze afgelopen weekend vergeten... :)
pi_134442685
Spoorboekje heb ik ook nog niet gehoord of gezien. Playboy? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134442793
Marly is weinig aan hoor :')
  donderdag 19 december 2013 @ 11:02:09 #52
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134442949
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:56 schreef b2py het volgende:
Marly is weinig aan hoor :')
Ex schoonzusje ;)
  donderdag 19 december 2013 @ 11:14:57 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134443328
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:43 schreef b2py het volgende:

[..]

Nee, James ;)
Voor jou is tailtracking een doodnormale term, voor mij zijn POST en Gigabit Ethernet dat :+
pi_134443473
Hoi, leuk topic om te volgen zo van een afstand maar heeft iemand hier ervaring met het reizen per trein naar Hinterglemm Oostenrijk? ( wil rond oud&nieuw een maatje opzoeken daar )
pi_134443548
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:19 schreef kurk_droog het volgende:
Hoi, leuk topic om te volgen zo van een afstand maar heeft iemand hier ervaring met het reizen per trein naar Hinterglemm Oostenrijk? ( wil rond oud&nieuw een maatje opzoeken daar )
Wat wil je precies weten? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134443605
Ik ga geen playboy kopen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 19 december 2013 @ 11:26:13 #57
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134443646
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:19 schreef kurk_droog het volgende:
Hoi, leuk topic om te volgen zo van een afstand maar heeft iemand hier ervaring met het reizen per trein naar Hinterglemm Oostenrijk? ( wil rond oud&nieuw een maatje opzoeken daar )
Met de skitrein kan het al voor 80 euro retour bij vertrek op 3 januari: http://www.skitrein.nl/tarieven
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 19 december 2013 @ 11:26:39 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134443656
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ex schoonzusje ;)
Ieuw.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_134443662
quote:
7s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Fles zou je toch een spoorboekje en een Playboy voor me kunnen meenemen naar Sauerland? Ik ben ze afgelopen weekend vergeten... :)
Het spoorboekje kan je downloaden : http://www.ns.nl/reiziger(...)eling-2013-2014.html
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134443757
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat wil je precies weten? :)
Nja, of het goed te doen is qua tijd en kosten ( interrail bijvoorbeeld goedkoper dan losse tickets. )

Skitrein is geen optie denk ik want het gaat om een periode van 29 december tot en met 02 januari.
  Redactie Sport donderdag 19 december 2013 @ 11:31:31 #61
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134443790
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:26 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Het spoorboekje kan je downloaden : http://www.ns.nl/reiziger(...)eling-2013-2014.html
En alles in een zipje: http://spoornieuws.nl/temp/2014.zip
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_134443807
Ziet er niet naar uit dat Hinterglemm een station heeft? Maar op www.bahn.de moet je het meeste wel kunnen vinden :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134443951
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:14 schreef James1988 het volgende:

[..]

Voor jou is tailtracking een doodnormale term, voor mij zijn POST en Gigabit Ethernet dat :+
En dat is slechts het topje van de ijsberg! :D
  donderdag 19 december 2013 @ 11:40:31 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134444023
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Ziet er niet naar uit dat Hinterglemm een station heeft? Maar op www.bahn.de moet je het meeste wel kunnen vinden :)
Het zou moeten kunnen:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
08:32 V Utrecht Centraal
      Hogesnelheidstrein ICE naar Basel SBB
      3 u. 51 min. (8 haltes)
12:23 A Mannheim Hbf

12:30 V Mannheim Hbf
      Hogesnelheidstrein ICE naar München Hbf
      2 u. 58 min. (5 haltes)
15:28 A München Hbf

15:34 V München Hbf
      Hogesnelheidstrein Railjet naar Wien Westbahnhof
      1 u. 28 min. (1 halte)
17:02 A Salzburg Hbf

17:08 V Salzburg Hbf
      Trein REX naar Wörgl Hbf
      1 u. 37 min. (12 haltes)
18:45 A Zell am See

Loop naar Zell am See Bahnhof (Vorplatz)  (2 min.)

19:20 V Zell am See Bahnhof (Vorplatz)
      Bus 680 naar Hinterglemm Zwölferkogelbahn
      31 min. (29 haltes)
19:51 A Saalbach Tourismusverband

(bron: Google Maps)
pi_134444163
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:40 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het zou moeten kunnen:
[ code verwijderd ]

(bron: Google Maps)
Ja, met overstaps van 7, 6 en 6 minuten. Met koffers. Op gigastations. Als alle treinen perfect op tijd rijden. Okee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 19 december 2013 @ 11:45:36 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134444179
quote:
10s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, met overstaps van 7, 6 en 6 minuten. Met koffers. Op gigastations. Als alle treinen perfect op tijd rijden. Okee.
Ik zeg toch ook niet dat het een ideale route is? :s)

edit: Het lijkt erop dat het laatste stuk van de reis - de bus naar Hinterglemm - ook meteen voor de meeste ellende zorgt. Als ik een route plan naar Zell am See krijg ik treinen met veel gunstigere overstaptijden (tot 30 minuten). Dan moet je alleen nog in Hinterglemm zien te komen, taxi? :+

[ Bericht 22% gewijzigd door James1988 op 19-12-2013 11:50:38 ]
  Redactie Sport donderdag 19 december 2013 @ 11:52:27 #67
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134444376
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:31 schreef dennistd het volgende:

[..]

En alles in een zipje: http://spoornieuws.nl/temp/2014.zip
En aangezien ik toch bezig was ook alle vertrekstaten: http://spoornieuws.nl/temp/vertrekstaten.zip
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_134444450
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:52 schreef dennistd het volgende:

[..]

En aangezien ik toch bezig was ook alle vertrekstaten: http://spoornieuws.nl/temp/vertrekstaten.zip
Ga weg. Vertrekstaten zijn niet meer van deze tijd :{w :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 19 december 2013 @ 11:58:58 #69
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134444582
Maar voor de historie en als naslagwerk wel handig (stel je nou voor dat je je over 20 jaar afvraagt welke treinen er vertrokken van station Etten-Leur tussen 18u en 19u op een zondagavond) :+
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 19 december 2013 @ 12:05:18 #70
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134444795
Godverdegodver, er is weer eens iets kapot tussen Utrecht en Woerden dus de helft van de ic's is geschrapt. Zul je zien dat de enige treinen die nog rijden, de korte enkeldekkers zijn. :r
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_134444966
Utrecht - Geldermalsen en de Merwede-Lingelijn liggen ook plan. Waait het soms? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 19 december 2013 @ 12:17:03 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134445070
De MerwedeLingelijn ligt plat omdat er een huis pal naast het spoor gesloopt moet worden en hierbij asbest vrij kan komen.
pi_134445151
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:17 schreef James1988 het volgende:
De MerwedeLingelijn ligt plat omdat er een huis pal naast het spoor gesloopt moet worden en hierbij asbest vrij kan komen.
:')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles donderdag 19 december 2013 @ 12:20:53 #74
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_134445159
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:17 schreef James1988 het volgende:
De MerwedeLingelijn ligt plat omdat er een huis pal naast het spoor gesloopt moet worden en hierbij asbest vrij kan komen.
Je mag een huis niet slopen voordat je de asbesthoudende materialen hebt verwijderd. :D Dus al met al ligt die lijn plat terwijl dat niet hoeft. Waaaant bij het saneren van asbesthoudend materiaal mag er geen stofje in de buitenlucht komen. Dat moet in een luchtdichte containment gebeuren.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_134445209
quote:
Tussen Hardinxveld-G. en Boven-Hardinxv. rijden geen treinen door herstelwerkzaamheden.
Sloop. Herstel. Weet je? Lul maar raak.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 19 december 2013 @ 12:25:05 #76
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134445260
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:17 schreef James1988 het volgende:
De MerwedeLingelijn ligt plat omdat er een huis pal naast het spoor gesloopt moet worden en hierbij asbest vrij kan komen.
Klopt niet helemaal: er is een tijd terug een brand in de buurt van het spoor geweest waarbij flink wat asbest vrijgekomen is. Dat is grotendeels opgeruimd, maar ook tussen het spoor ligt nog van die troep. En om dat op te ruimen moet het treinverkeer stilgelegd worden.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 19 december 2013 @ 12:25:07 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134445262
Ik heb vanochtend ergens opgevangen dat dat huis eerder deze week is afgebrand en dat het daarom ineens plat moet. De details weet ik niet :s)
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:25 schreef dennistd het volgende:

[..]

Klopt niet helemaal: er is een tijd terug een brand in de buurt van het spoor geweest waarbij flink wat asbest vrijgekomen is. Dat is grotendeels opgeruimd, maar ook tussen het spoor ligt nog van die troep. En om dat op te ruimen moet het treinverkeer stilgelegd worden.
Aha! Dank. :)
pi_134445288
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:25 schreef dennistd het volgende:

[..]

Klopt niet helemaal: er is een tijd terug een brand in de buurt van het spoor geweest waarbij flink wat asbest vrijgekomen is. Dat is grotendeels opgeruimd, maar ook tussen het spoor ligt nog van die troep. En om dat op te ruimen moet het treinverkeer stilgelegd worden.
ALS het een veiligheidsrisico heet gaat het om losse vezels. En als er de afgelopen dagen wel gewoon twee of vier treinen per uur per richting overheen geweest zijn is alles inmiddels allang verwaaid.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134445332
Oftewel: Onzin. Weer eens lekker reizigertje pesten onder het mom van "veiligheid". Sabotage dus. Of totale hersenloosheid, dat kan ook prima natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134445345
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Oftewel: Onzin. Weer eens lekker reizigertje pesten onder het mom van "veiligheid". Sabotage dus. Of totale hersenloosheid, dat kan ook prima natuurlijk.
Ergo, zet een paar bouwlampen aan en doe het 's nachts.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134445400
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:28 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ergo, zet een paar bouwlampen aan en doe het 's nachts.
kan ook, als het zo nodig moet. Maar nogmaals, vezels zijn allang verwaaid en iets anders is niet gevaarlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134446861
ProRail en NS deden te weinig om in Leiden Centraal doorglijdende treinen te voorkomen
Gladde en vervuilde sporen en glijgevoelige treinen zijn de oorzaak geweest voor zes treinbotsingen in de periode oktober 2008 – april 2012 op het station Leiden Centraal met treinen van NS Reizigers. De reeks botsingen met overeenkomende karakteristieken was voor de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aanleiding de oorzaken ervan en het functioneren van de veiligheidszorgsystemen van de betrokken partijen te onderzoeken. De inspectie stelt vast dat ProRail en NS Reizigers in deze periode te weinig hebben gedaan om dergelijke botsingen te voorkomen.

In deze periode waren in totaal zes treinaanrijdingen, waarvan drie met een stootjuk en drie met een stilstaande trein. Alle botsingen op één na vonden plaats op hetzelfde spoor bij station Leiden Centraal. In alle gevallen bleven de gevolgen beperkt tot incidenteel enkele lichtgewonden en materiële schade. Na de zesde treinbotsing en onderzoek van de inspectie namen NS en ProRail passende maatregelen.

De ILT concludeert in haar onderzoek dat spoorbeheerder ProRail te weinig heeft gedaan om de gladheid op de betreffende sporen in Leiden zoveel als mogelijk tegen te gaan. En NS Reizigers heeft tijdens de incidenten onvoldoende lering getrokken uit eerdere glijincidenten met hetzelfde type treinmaterieel. Ook hebben beide organisaties te weinig regie gevoerd op het beheersen van de problematiek en het nakomen van afspraken om het doorglijden tegen te gaan. Dat geldt zowel voor afspraken binnen de organisaties als tussen NS Reizigers en ProRail.

De ILT verwacht met name van NS Reizigers maatregelen, boven op die reeds zijn genomen, om toekomstige vergelijkbare overtredingen te voorkomen, specifiek waar het glijgedrag van het betrokken materieel betreft. ProRail heeft inmiddels voldoende actie ondernomen, zo heeft de inspectie vastgesteld.
pi_134447029
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:18 schreef Monopoly het volgende:
glijgevoelige treinen
ONMIDDELLIJK VAN DE BAAN HALEN DITDAT ALLES!!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 19 december 2013 @ 13:23:21 #84
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134447044
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_134447124
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:18 schreef Monopoly het volgende:
Na de zesde treinbotsing en onderzoek van de inspectie namen NS en ProRail passende maatregelen.
Passende maatregelen. Of toch niet? :?
quote:
De ILT verwacht met name van NS Reizigers maatregelen, boven op die reeds zijn genomen, om toekomstige vergelijkbare overtredingen te voorkomen, specifiek waar het glijgedrag van het betrokken materieel betreft. ProRail heeft inmiddels voldoende actie ondernomen, zo heeft de inspectie vastgesteld.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134447385
quote:
Raar verhaal. Met dat totaal dysfunctionele rode vlak op de voorpagina. Een hoop witte pagina's die geen doel dienen. Een amateuristisch opgegoogeld tekeningetje van een ijsberg. Een printscreentje van Sporenplan.nl. En "ICM - Intercitymaterieel, roepnaam "Koploper" " :?

Serieus, een trein die een roepnaam heeft? :') ziet er klungelig uit.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134447505
quote:
15s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Raar verhaal. Met dat totaal dysfunctionele rode vlak op de voorpagina. Een hoop witte pagina's die geen doel dienen. Een amateuristisch opgegoogeld tekeningetje van een ijsberg. Een printscreentje van Sporenplan.nl. En "ICM - Intercitymaterieel, roepnaam "Koploper" " :?

Serieus, een trein die een roepnaam heeft? :') ziet er klungelig uit.
Het rode vlak en de witte pagina's zijn onderdeel van de Rijkshuisstijl. Het rode vlak hoort eigenlijk de onderste helft van de pagina, van rand-tot-rand te vullen. Door de margins bij het maken van de PDF is dat mislukt. De rode kleur hoort bij de kleindochter (Inspectie Leefomgeving en Transport) in de afzenderstructuur. Andere dochters (o.a. Ministerie van Financiën en Ministerie van Infrastructuur en Milieu) en kleindochters gebruiken andere kleuren.
pi_134447746
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:36 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Het rode vlak en de witte pagina's zijn onderdeel van de Rijkshuisstijl. Het rode vlak hoort eigenlijk de onderste helft van de pagina, van rand-tot-rand te vullen. Door de margins bij het maken van de PDF is dat mislukt. De rode kleur hoort bij de kleindochter (Inspectie Leefomgeving en Transport) in de afzenderstructuur. Andere dochters (o.a. Ministerie van Financiën en Ministerie van Infrastructuur en Milieu) en kleindochters gebruiken andere kleuren.
Oh okee, nou ja dat zij dan zo :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 19 december 2013 @ 13:43:55 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134447762
pi_134449654
quote:
7s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Fles zou je toch een spoorboekje en een Playboy voor me kunnen meenemen naar Sauerland? Ik ben ze afgelopen weekend vergeten... :)
Mini-spoorboekje heb ik. Het echte komt schijnbaar pas in januari uit. Playboy zag ik zo gauw niet liggen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134449789
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 14:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mini-spoorboekje heb ik. Het echte komt schijnbaar pas in januari uit. Playboy zag ik zo gauw niet liggen.
Marly v/d Velden staat er in. Jong mager ding met mooie tit'n.
pi_134449813
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 14:36 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Marly v/d Velden staat er in. Jong mager ding met mooie tit'n.
Scan ff in?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134450980
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:31 schreef dennistd het volgende:

[..]

En alles in een zipje: http://spoornieuws.nl/temp/2014.zip
:')
Zat al te hopen op een zip van die Playboy :P
pi_134451444
quote:
10s.gif Op donderdag 19 december 2013 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Scan ff in?
Ik heb thuis de fotos. Zal het wel even mailen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 19 december 2013 @ 16:16:04 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134453436
quote:
3s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:07 schreef MPG het volgende:
Van Mansveld moet er overal ATBvv komen:

http://fok.nl/nieuws/630638
ik zou het geld steken in versnelde uitrol van ERTMS
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134453456
quote:
3s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:07 schreef MPG het volgende:
Van Mansveld moet er overal ATBvv komen:

http://fok.nl/nieuws/630638
link is dood trouwens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134453488
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik zou het geld steken in versnelde uitrol van ERTMS
Of de verliezen van de Fyra mee dekken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 19 december 2013 @ 16:22:58 #98
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134453663
Arriva had rond Leeuwarden gisteravond te maken met uitpuilende treinen. Serious Request een beetje onderschat?

De NS in ieder geval niet, want die reed keurig volgens afspraak met zes bakken, vaak dubbele stellen en zelfs een extra trein ingelegd
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 19 december 2013 @ 16:33:49 #99
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134454055
Gister hebben veel treinen bij Arriva al versterkt gereden, maar er reden alsnog losse stellen rond. De allerlaatste rit Leeuwarden -> Groningen reed (aldus de machinist die ik goed ken) met 2x GTW 2/6 (dus 6 bakken GTW totaal). Vrij druk zei hij al, maar op al zijn ritten richting Leeuwarden (hij zit op standplaats Groningen) was het versterkt.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 19 december 2013 @ 16:43:09 #100
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134454379
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:33 schreef greavy het volgende:
Gister hebben veel treinen bij Arriva al versterkt gereden, maar er reden alsnog losse stellen rond. De allerlaatste rit Leeuwarden -> Groningen reed (aldus de machinist die ik goed ken) met 2x GTW 2/6 (dus 6 bakken GTW totaal). Vrij druk zei hij al, maar op al zijn ritten richting Leeuwarden (hij zit op standplaats Groningen) was het versterkt.
ovtijden geeft niets versterkts aan, al zal er wel wat gereden hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134454388
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:22 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva had rond Leeuwarden gisteravond te maken met uitpuilende treinen. Serious Request een beetje onderschat?

De NS in ieder geval niet, want die reed keurig volgens afspraak met zes bakken, vaak dubbele stellen en zelfs een extra trein ingelegd
KAMERVRAGEN! Brandbrief!
  donderdag 19 december 2013 @ 16:44:02 #102
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134454404
Ik durf te betwijfelen of ovtijden wel de juiste informatie kan tonen van de privaat vervoerder. Want staan die gegevens ook accuraat in InfoPlus DVS (wat weer van NSR is)?

Op de MerwedeLingeLijn klopt de inzet van materieel in ieder geval niet, als je naar de "inzet" kijkt op ovtijden.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 19 december 2013 @ 16:47:32 #103
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134454503
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:44 schreef greavy het volgende:
Ik durf te betwijfelen of ovtijden wel de juiste informatie kan tonen van de privaat vervoerder. Want staan die gegevens ook accuraat in InfoPlus DVS (wat weer van NSR is)?

Op de MerwedeLingeLijn klopt de inzet van materieel in ieder geval niet, als je naar de "inzet" kijkt op ovtijden.
ik denk dan dat het er staat zoals het bij de NS bekend planmatig zou moeten zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134454545
Station Grubbenvorst-Greenport (wat een naam) aan de Maaslijn komt er binnen enkele jaren aan. De Gemeente Horst aan de Maas heeft in maart reeds een half miljoen toegezoegd. Daarnaast is er ook geld vanuit de provincie Limburg, mits de provincie Noord-Brabant en de stadsregio Arnhem-Nijmegen ook een bijdrage doen.

Volgens NMBS in een overleg met de provincie Limburg wordt er sinds december 2013 tussen Maastricht en Luik met Breaks gereden, klopt dat? In december 2014 zou deze trein Maastricht - Luik overigens verder gaan rijden naar Tongeren, Bilzen en Hasselt. Daarnaast is het de ambitie van o.a. de provincie Limburg om een halfuursdienst uit te gaan voeren op deze verbinding, de ene trein snel, de andere langzaam. Hiervoor moet het huidige aantal reizigers van 2000 per dag nog wel verder omhoog voor de kostendekkingsgraad.

Interessant, uit het document blijkt dat station Eijsden wel tot het hoofdrailnet behoort (wat hier voor NS wordt uitgevoerd door NMBS,) maar dat er geen bedieningsplicht geldt voor dit station.

Bron

[ Bericht 26% gewijzigd door Bitlord op 19-12-2013 16:59:13 ]
  donderdag 19 december 2013 @ 16:56:59 #105
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134454804
Ja, zoals al aangehaald hier rijden ze sinds zondag 15 december met Breaks.

Die rit straks door naar Hasselt slaat helemaal alles, want die gaat er anderhalf uur over doen. Met de bus ben je sneller (en goedkoper). ¤3 voor een enkele rit met de bus. Doe je een uur over.
pi_134454882
Wat een rommel op Rotterdam Centraal. Er blijven lege Sprinters binnenkomen en we hebben al ruim +10. Oh we vertrekken nu wel. Volgens de app zitten we al in Zwijndrecht :').
Get stoned
  donderdag 19 december 2013 @ 17:00:02 #107
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134454916
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:58 schreef Hinder het volgende:
Wat een rommel op Rotterdam Centraal. Er blijven lege Sprinters binnenkomen en we hebben al ruim +10. Oh we vertrekken nu wel. Volgens de app zitten we al in Zwijndrecht :').
Fijn hè, die oude sprinters daar in de Sprinters? Sinds DRGL2014 is het al één en al bagger, veel vertraging, veel te korte treinen enzo.
SGM2 of SGM3 in de spits los gaat echt niet werken. Zelfs SGM5 (waar normaal SLT10 reed) is het niet fijn
pi_134454998
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:00 schreef greavy het volgende:

[..]

Fijn hè, die oude sprinters daar in de Sprinters? Sinds DRGL2014 is het al één en al bagger, veel vertraging, veel te korte treinen enzo.
SGM2 of SGM3 in de spits los gaat echt niet werken. Zelfs SGM5 (waar normaal SLT10 reed) is het niet fijn
Ja ik hoor ook veel klachten over SGM, hopelijk draaien ze dat snel terug.
Hoor ook veel mensen over Den Haag Venlo over het mengelmoesje wat daar nu rijdt.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 19 december 2013 @ 17:03:40 #109
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134455034
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:02 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ja ik hoor ook veel klachten over SGM, hopelijk draaien ze dat snel terug.
Hoor ook veel mensen over Den Haag Venlo over het mengelmoesje wat daar nu rijdt.
In die Sprinters rijdt nog steeds een VIRM4. En het SLT8 en SLT10 hebben ze ook maar niet weggehaald.

De IC Den Haag - Venlo rijdt nu een paar dagen met DDZ8, ICM6/7 of ICR9. VIRM haast niet kunnen vinden. Maar DDZ8 is zelfs in de drukke spitsritten op een deel van het traject echt tekort, reed voorheen zelfs VIRM10 ...
pi_134455089
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:25 schreef dennistd het volgende:

[..]

Klopt niet helemaal: er is een tijd terug een brand in de buurt van het spoor geweest waarbij flink wat asbest vrijgekomen is. Dat is grotendeels opgeruimd, maar ook tussen het spoor ligt nog van die troep. En om dat op te ruimen moet het treinverkeer stilgelegd worden.
Vreemd. Eerder dit jaar is er bij Krommenie-Assendelft het treinverkeer direct stilgelegd nadat geconstateerd werd dat er asbest in de sporen lag. Wellicht aanpassing in reglementen maar ik kan me dat nauwelijks voorstellen..
pi_134455119
quote:
3s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:07 schreef MPG het volgende:
Van Mansveld moet er overal ATBvv komen:

http://fok.nl/nieuws/630638
Kleine nuance, alleen op de bediende seinen. Onbediende vrije baan seinen krijgen geen ATB-Vv.
pi_134455145
Ja het is nu staan hier voor de mensen die vanaf Blaak instapten. Op Rotterdam Centraal moesten we ineens naar spoor 9, waar een sprinter vanuit Dordt aan kwam rijden. Vervolgens kwamen er nog een aantal leeg aan of moest men eruit. Ergens storing oid? De displays gaven alles behalve correcte info weer.
Get stoned
pi_134455252
Bij Lombardijen kwam net een VIRM voorbij dat volgens mij de IC Venlo zou moeten zijn.
Get stoned
pi_134455773
Iemand een idee waarom de politie het traject Naarden-Bussum - Hilversum eruit heeft gegooid? Ik ga nu met de Pimpel over de Hanzelijn. Dat mag dan een first zijn, maar zorgt wel voor vertraging en een extra overstap om in Apeldoorn te komen.
  donderdag 19 december 2013 @ 17:33:50 #115
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_134456154
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:23 schreef WhiteJoker het volgende:
Iemand een idee waarom de politie het traject Naarden-Bussum - Hilversum eruit heeft gegooid? Ik ga nu met de Pimpel over de Hanzelijn. Dat mag dan een first zijn, maar zorgt wel voor vertraging en een extra overstap om in Apeldoorn te komen.
Timbiels twitterde op donderdag 19-12-2013 om 17:26:25 Hilversum Media Park: politie zoekt naar verdachte persoon, treinverkeer stilgelegd tussen Naarden-Bussum en Hilversum. #NS reageer retweet
politiedgv twitterde op donderdag 19-12-2013 om 17:12:05 Verward persoon op viaduct Craailoose weg Hilversum. Verkeer en treinen stilgelegd. reageer retweet
pi_134456279
Het is voor mij echt bijna elke dag wel raak geweest op dit traject. Gelukkig morgen voorlopig de laatste keer.
pi_134456350
Heb nog Mini Spoorboekje 2014 over. Kan het meenemen 18 januari a.s. indien interesse. Geen kosten; ik deel ze 'bij bosjes' uit, maar deze raak ik niet kwijt. Verder nog bordspel Ticket to Ride Europe voor iemand die het spel wél begrijpt :+
pi_134456380
quote:
13s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:05 schreef Duvel het volgende:
Godverdegodver, er is weer eens iets kapot tussen Utrecht en Woerden dus de helft van de ic's is geschrapt. Zul je zien dat de enige treinen die nog rijden, de korte enkeldekkers zijn. :r
Mocht je het nog willen weten, wissel 1067A/B te Harmelen Aansluiting had een Ten Onrechte Bezet Spoor (TOBS) melding.
  donderdag 19 december 2013 @ 17:46:09 #119
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_134456557
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:33 schreef greavy het volgende:
Gister hebben veel treinen bij Arriva al versterkt gereden, maar er reden alsnog losse stellen rond. De allerlaatste rit Leeuwarden -> Groningen reed (aldus de machinist die ik goed ken) met 2x GTW 2/6 (dus 6 bakken GTW totaal). Vrij druk zei hij al, maar op al zijn ritten richting Leeuwarden (hij zit op standplaats Groningen) was het versterkt.
2/6 is een tweetje, dus 2 x 2/6 is 4 bakken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 19 december 2013 @ 17:48:10 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134456621
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:46 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

2/6 is een tweetje, dus 2 x 2/6 is 4 bakken.
Typfoutje, bedoelde 2/8.
quote:
Laatste stoppertje uut Fryslan naar Grunn City. Was het druk? Mwwwwwoahhhh. Re-de-lijk Twee 3-tjes goed vol. #serieuusriekwesttweeduizendderttien #gezellig
pi_134457360
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:05 schreef b2py het volgende:

[..]

Vreemd. Eerder dit jaar is er bij Krommenie-Assendelft het treinverkeer direct stilgelegd nadat geconstateerd werd dat er asbest in de sporen lag. Wellicht aanpassing in reglementen maar ik kan me dat nauwelijks voorstellen..
hoe constateer je zoiets eigenlijk? Ik bedoel, er waren geen baanwerkers aanwezig anders was het treinverkeer al stilgelegd. En een machinist die met 140 langsraast constateert ook geen asbestvezels in het spoor.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134457603
quote:
5s.gif Op donderdag 19 december 2013 18:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

hoe constateer je zoiets eigenlijk? Ik bedoel, er waren geen baanwerkers aanwezig anders was het treinverkeer al stilgelegd. En een machinist die met 140 langsraast constateert ook geen asbestvezels in het spoor.
Je mag als baanwerker over het schouwpad lopen. Ik heb geen idee hoe zoiets geconstateerd wordt. Waarschijnlijk komt uit metingen van de brandweer naar voren dat er asbest is vrijgekomen. Dan wordt eens gedacht dat het misschien in het spoor is terecht gekomen. Vervolgens een inspectie doen en dan constateren, ja het ligt er. Alles opheffen en reinigen die handel.
  donderdag 19 december 2013 @ 19:09:56 #123
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134459617
Wat is die Beneluxtrein toch een smerige trein, bah :r
pi_134459680
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:09 schreef James1988 het volgende:
Wat is die Beneluxtrein toch een smerige trein, bah :r
Ja ik begrijp echt niet dat ze die niet even goed door de reiniging halen en beetje fixen
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 19 december 2013 @ 19:13:32 #125
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134459743
Een keerpuntreiniging zou al wonderen doen, ik stapte net in Den Haag HS in... op de vloer lagen gebruikte zakdoeken en plastic wikkels, op sommige stoelen zaten bijzonder ranzig uitziende plekken. :r
pi_134459789
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:13 schreef James1988 het volgende:
Een keerpuntreiniging zou al wonderen doen, ik stapte net in Den Haag HS in... op de vloer lagen gebruikte zakdoeken en plastic wikkels, op sommige stoelen zaten bijzonder ranzig uitziende plekken. :r
Gewoon onderdeel van het plan. Mensen de trein uit jagen. Hardleerse types zoals James1988 hou je blijkbaar toch :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134460059
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:13 schreef James1988 het volgende:
Een keerpuntreiniging zou al wonderen doen, ik stapte net in Den Haag HS in... op de vloer lagen gebruikte zakdoeken en plastic wikkels, op sommige stoelen zaten bijzonder ranzig uitziende plekken. :r
Op HS is geen keerpuntreiniging, ik weet niet of die trein nog een retourtje Binckhorst maakt?
pi_134460082
Het half uur dat ie stil staat hoort ie gewoon gereinigd te worden :X


edit: Sinds de nieuwe dienstregeling keert ie op HS, waar er meestal 3 mensen van Treinschoon aan het puinruimen gaan

verder een oud vuil ding ja :P
  donderdag 19 december 2013 @ 19:24:08 #129
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134460111
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Op HS is geen keerpuntreiniging, ik weet niet of die trein nog een retourtje Binckhorst maakt?
Normaal gesproken wordt hij "gereinigd" op de Binckhorst. Daar loopt de lok ook om.
pi_134460130
Omstreeks 12.30 IC Enkhuizen - Amf (-Deventer misschien) met 2x VIRM-IV en dan om 16.39 naar Enkhuizen vanaf A'dam CS weer 2x VIRM-IV _O_ _O_

Al is dat misschien toch wel net te veel, je kan dan beter VIRM-VI inzetten of vooral ervoor zorgen dat mensen veel beter verspreid staan over het perron bij CS zodat ze allemaal wel een zitplaats hebben als er 2x ICM-III of IV komt voorrijden. Dus ben ik benieuwd of er al een evaluatie is geweest van dat project bij Den Bosch met LED-lichten.
  donderdag 19 december 2013 @ 19:26:05 #131
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134460180
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:24 schreef greavy het volgende:

[..]

Normaal gesproken wordt hij "gereinigd" op de Binckhorst. Daar loopt de lok ook om.
Dat was bij mijn trein denk ik niet het geval. Hij stond om 18:30 langs het perron, met alleen noodverlichting aan. De boel was ook al behoorlijk afgekoeld. Rond 18:40 ging de verlichting en verwarming aan...
  donderdag 19 december 2013 @ 19:27:47 #132
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134460250
quote:
2s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:23 schreef Maegrim het volgende:
Het half uur dat ie stil staat hoort ie gewoon gereinigd te worden :X

edit: Sinds de nieuwe dienstregeling keert ie op HS, waar er meestal 3 mensen van Treinschoon aan het puinruimen gaan

verder een oud vuil ding ja :P
Oh, een soort van CSU, maar dan iets ander bedrijf?
Ik reis tegenwoordig bijna wekelijks met de Benelux van- en naar België, maar de zittingen zien er inderdaad niet meer uit :r
pi_134460303
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:27 schreef greavy het volgende:

[..]

Oh, een soort van CSU, maar dan iets ander bedrijf?
Ik reis tegenwoordig bijna wekelijks met de Benelux van- en naar België, maar de zittingen zien er inderdaad niet meer uit :r
Bij een reiniging gaat er meestal geen doekje over de stoelen....
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_134460329
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:29 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Bij een reiniging gaat er meestal geen doekje over de stoelen....
Er zou zo en nu dan wel een grondige reiniging mogen (lees: moeten) gebeuren, bij ieder treinstel. Blijkbaar gaat het mis met de onderhoudsomplopen met Benelux
pi_134460391
Uit de Cobouw:

Miljard extra voor spoor

Een kleine miljard moet de komende jaren gestoken worden in spoorinnovatie. Doel is meer mensen en goederen de trein in te krijgen, aldus transportcommissaris Siim Kallas. Met het programma Shift2Rail wil de Europese Commissie zwaar inzetten op onderzoek en innovatie in de railsector. Momenteel gaat slechts 10 procent van alle vracht over het spoor en slechts 6 procent van de passagiers. Dat moet omhoog.

Daartoe heeft de Commissie besloten het eigen budget voor de periode 2014-2020 te verdrievoudigen van 155 miljoen naar 450 miljoen. De spoorsector zelf moet daar dan 470 miljoen bijleggen waardoor bijna een miljard gespendeerd kan worden aan onderzoek en innovatie. “Als we meer passagiers en vracht willen op het spoor, dan moet de sector betere diensten leveren en een aantrekkelijke keuze worden voor meer klanten. Om dat te laten gebeuren, moet de spoorsector innoveren. Deze publiek-private samenwerking is een belangrijke doorbraak. Deze zal zorgen voor innovatie om de kosten te verlagen, de capaciteit te vergroten en te zorgen voor betrouwbaarder frequente verbindingen”, aldus Kallas.

Levensduurkosten
Het programma is vooral gericht op een verregaande reductie van de kosten. Zo wil de Commissie de levensduurkosten van de infrastructuur halveren. De capaciteit moet verdubbelen en de betrouwbaarheid moet 50 procent hoger liggen. Op het gebied van de infrastructuur gaat het om de levering en aanleg van betrouwbaar spoor van hoge kwaliteit. Daarbij horen ook zaken als vermindering van spoorlawaai en ontwikkeling van intelligent onderhoud. Dit naast de beoogde kostenreductie bij aanleg en onderhoud. Daa rnaast zullen betere en intelligentere verkeersmanagement- en controlesystemen ontwikkeld moeten worden. Dat is nodig om de gewenste verdubbeling van de capaciteit te bereiken.

Uit gesprekken met de spoorsector weet Kallas dat de publiek-private samenwerking en de financiële bijdrage van de private sector haalbaar zijn. Het Zweedse Trafikverket, dat zowel weg- als spoorinfra doet, en het Engelse Network Rail hebben al geld toegezegd. Inclusief bijdragen van treinenbouwers is al minstens 270 miljoen binnen.
  donderdag 19 december 2013 @ 19:42:42 #136
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134460827
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:29 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Bij een reiniging gaat er meestal geen doekje over de stoelen....
Dat weet ik. Maar eigenlijk hoort dat wel af en toe te gebeuren, en dan niet bij de kering aan het perron. En dat gebeurt absoluut niet.
pi_134460925
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dus ben ik benieuwd of er al een evaluatie is geweest van dat project bij Den Bosch met LED-lichten.
Had men niet al enige tijd geleden besloten daar niet mee door te gaan?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  donderdag 19 december 2013 @ 19:46:23 #138
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134460977
quote:
11s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:45 schreef Litpho het volgende:

[..]

Had men niet al enige tijd geleden besloten daar niet mee door te gaan?
De proef is vroegtijdig beëindigd inderdaad.
pi_134461989

Deze ochtend in Hongarije. :D Wist niet eens dat er ICK die kant uit ging.. Voor Roemenië toevallig?
  donderdag 19 december 2013 @ 20:10:24 #140
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134461999
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:42 schreef greavy het volgende:

[..]

Dat weet ik. Maar eigenlijk hoort dat wel af en toe te gebeuren, en dan niet bij de kering aan het perron. En dat gebeurt absoluut niet.
Met een doekje kom je er niet bij die stoffen bekleding. Dat moet diep gereinigd worden.
  donderdag 19 december 2013 @ 20:13:11 #141
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_134462131
Nu zeker wel, maar dat doen ze ook niet. Ik bedoelde niet alleen reinigen met een doek
pi_134462236
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:10 schreef Sandrvich het volgende:
[ afbeelding ]
Deze ochtend in Hongarije. :D Wist niet eens dat er ICK die kant uit ging.. Voor Roemenië toevallig?
Rijdt daar nou een SLT6 achterop??
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134462375
quote:
11s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Rijdt daar nou een SLT6 achterop??
nee een metrostel :)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 19 december 2013 @ 21:21:00 #144
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134465184
Nou, mn allereerste Franse Zwartrijboete is binnen. w/
pi_134465697
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Nou, mn allereerste Franse Zwartrijboete is binnen. w/
kostdat?
dag
pi_134465858
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Nou, mn allereerste Franse Zwartrijboete is binnen. w/
He he. Duurde wel lang zeg :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 19 december 2013 @ 21:38:44 #147
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_134466169
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:30 schreef Peter het volgende:

[..]

kostdat?
30 euro... Maar daarvoor mag je dan wel je rit afmaken... Heb ik 2en een half jaar voor aan mogen kloten...

Iemand nog intresse in een foto :9
pi_134467145
Greavy, iemand zit op Reddit je karma te hoeren

http://www.reddit.com/r/T(...)rocity_to_basel_sbb/
pi_134467311
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

30 euro... Maar daarvoor mag je dan wel je rit afmaken... Heb ik 2en een half jaar voor aan mogen kloten...

Iemand nog intresse in een foto :9
Ja tuurlijk man laat zien :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134467318
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:46 schreef greavy het volgende:

[..]

De proef is vroegtijdig beëindigd inderdaad.
Werkte het systeem niet goed? Of waren er negatieve reacties?
pi_134467429
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:00 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Werkte het systeem niet goed? Of waren er negatieve reacties?
Men zegt dat het niet betrouwbaar genoeg was. Dat vertaalt zich meestal gewoon in "te duur".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')