Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is de duivel. Zie je die ogen? Ze stralen gewoon "Hihihihihih ik ga zometeen in een weiland de geest geven en alle reizigers 4 uur in de kou laten staan, mwehehehehehe" uit.
Ik ben er een paar maanden terug een middagje geweest, ik heb daar toen op het station zitten lunchen. Best een leuk gebouw, maar je komt de perrons niet op zonder geldig vervoerbewijs (er staan poortjes).
Het spoor in Groot Brittanië is qua infrastructuur een groot drama. Er zijn ook weinig ongelijkvloerse aansluitingen en er zijn veel wisselstraten die zo verwrongen in elkaar zitten dat het Oostelijk eiland bij Amsterdam CS prachtig mooi is.
Op woensdag 18 december 2013 23:40 schreef Mr_Klaasje het volgende: Het spoor in Groot Brittanië is qua infrastructuur een groot drama. Er zijn ook weinig ongelijkvloerse aansluitingen en er zijn veel wisselstraten die zo verwrongen in elkaar zitten dat het Oostelijk eiland bij Amsterdam CS prachtig mooi is.
Eens, het spoor in Engeland is heel apart, maar dat geeft het ook wel zo z'n charme.
Network Rail heeft z'n medewerking toegezegd aan een groot project van de Great Central Railway, om twee losse delen van museale spoorlijnen te verbinden d.m.v. een brug over de Midlands Main Line heen. Meer info: http://www.gcrailway.co.uk/unify/
Op woensdag 18 december 2013 23:39 schreef James1988 het volgende: Ik ben er een paar maanden terug een middagje geweest, ik heb daar toen op het station zitten lunchen. Best een leuk gebouw, maar je komt de perrons niet op zonder geldig vervoerbewijs (er staan poortjes).
Vandaag eens even zitten prutsen met het sporenplan van Zwolle. Nu:
Mijn idee: Zwolle Rangeer (linksonder) moet ook nog verbouwd worden tot reizigersopstel en -serviceplek, maar dat is niet heel bijzonder Er wordt dus zowel linkerspoor als rechterspoor over de brug gereden, op die manier kun je de stoptreinen en de IC's alle vier binnen 3 minuten binnen laten komen
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Mijn idee: [ afbeelding ] Zwolle Rangeer (linksonder) moet ook nog verbouwd worden tot reizigersopstel en -serviceplek, maar dat is niet heel bijzonder Er wordt dus zowel linkerspoor als rechterspoor over de brug gereden, op die manier kun je de stoptreinen en de IC's alle vier binnen 3 minuten binnen laten komen
ziet er best aardig uit, alleen ik mis het keerspoor voor de stopper uit Leeuwarden nog. Dat kan alleen als er tailtracking ingevoerd wordt voor de stoppers uit Utrecht en Amsterdam
ziet er best aardig uit, alleen ik mis het keerspoor voor de stopper uit Leeuwarden nog. Dat kan alleen als er tailtracking ingevoerd wordt voor de stoppers uit Utrecht en Amsterdam
De stopper uit Leeuwarden gaat in Meppel combineren met de stopper uit Groningen
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 19 december 2013 00:36 schreef dennistd het volgende: Een tailtrack hoeft niet perse een kopspoor te zijn. En een kopspoor niet altijd een tailtrack: [ code verwijderd ]
Mijn idee: [ afbeelding ] Zwolle Rangeer (linksonder) moet ook nog verbouwd worden tot reizigersopstel en -serviceplek, maar dat is niet heel bijzonder Er wordt dus zowel linkerspoor als rechterspoor over de brug gereden, op die manier kun je de stoptreinen en de IC's alle vier binnen 3 minuten binnen laten komen
Je mag niet structureel links rijden op de brug. Veiligheid enzo.
Dat er twee treinen tegelijk Gilze-Rijen binnenrollen zie ik wel vaker. Dat ze allebei uit de richting Breda komen niet.
(Badslippertrein rechterspoor, IC Zwolle linkerspoor, om net buiten het station even te wachten en alsnog naar rechts door te steken).
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Mijn idee: [ afbeelding ] Zwolle Rangeer (linksonder) moet ook nog verbouwd worden tot reizigersopstel en -serviceplek, maar dat is niet heel bijzonder Er wordt dus zowel linkerspoor als rechterspoor over de brug gereden, op die manier kun je de stoptreinen en de IC's alle vier binnen 3 minuten binnen laten komen
Dubbel in/uitrijden lijkt me veel te vertragingsgevoelig. Bij vertraging van een inkomende trein vertraag je direct de uitgaande treinen, en dat komt volgens mij regelmatig voor.
"Plan uw reis kort voor vertrek, want de werkzaamheden kunnen nog wijzigen" aldus NS. Daarom toont het lijstje met werkzaamheden op NS.nl slechts voor de korte termijn werkzaamheden. Groot was mijn verbazing toen een OBIS-scherm me zojuist wist te informeren over werkzaamheden in maart en april...
edit: zojuist het OBIS-scherm opnieuw zien opstarten. Ik kan je melden dat het een gewone PC is, dat er een gigabit ethernet-ding in zit, en dat er een of andere Linux/FreeBSD-achtige distro in zit. Ik kan het niet goed lezen, want die schermen zijn ondersteboven gemonteerd
Op donderdag 19 december 2013 09:40 schreef James1988 het volgende: "Plan uw reis kort voor vertrek, want de werkzaamheden kunnen nog wijzigen" aldus NS. Daarom toont het lijstje met werkzaamheden op NS.nl slechts voor de korte termijn werkzaamheden. Groot was mijn verbazing toen een OBIS-scherm me zojuist wist te informeren over werkzaamheden in maart en april...
edit: zojuist het OBIS-scherm opnieuw zien opstarten. Ik kan je melden dat het een gewone PC is, dat er een gigabit ethernet-ding in zit, en dat er een of andere Linux/FreeBSD-achtige distro in zit. Ik kan het niet goed lezen, want die schermen zijn ondersteboven gemonteerd
Klinkt als een tof hobby-projectje!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe