| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 12:08 |
| Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
| bork | dinsdag 24 september 2013 @ 12:09 |
| Fraaie titel alweer Mijn vraag: Wat is het gratis telefoonnummer van NS klantenservice? 030-2950888 is van Hispeed dit was het vroeger, weet iemand het? | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 12:10 |
Ik had geen inspiratie Dat weet ik helaas niet. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 12:15 |
| Nee weet ik ook niet. Heb wel een direct emailadres voor je | |
| bork | dinsdag 24 september 2013 @ 12:33 |
o, doe die dan maar | |
| b2py | dinsdag 24 september 2013 @ 12:44 |
Kan James hem direct in de OP zetten? Is denk ik wel meer vraag naar | |
| bork | dinsdag 24 september 2013 @ 12:48 |
Hoe lang zal die dan nog bereikbaar blijven | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 12:53 |
Ja, dan kan ie er over 10 minuten weer uit | |
| b2py | dinsdag 24 september 2013 @ 12:56 |
| True, maar hij heeft al regelmatig in dit topic gestaan. En heb al regelmatig daar naar gemaild.. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 13:02 |
| en antwoord gekregen? | |
| b2py | dinsdag 24 september 2013 @ 13:04 |
| Daar gaan wel 1 of 2 werkdagen overheen hoor.. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 13:13 |
| Spoorverdubbeling tussen Kaldenkirchen en Dülken kan uit, zo is uit een onderzoek gebleken. Het Duitse parlement zal er pas in 2015 of 2016 over beslissen, maar er wordt gehoopt dat het naar voren kan worden gehaald. http://www.spoorpro.nl/sp(...)sseldorf-is-rendabel | |
| dennistd | dinsdag 24 september 2013 @ 13:37 |
| Dat is ook gewoon belachelijk dat dat nooit verdubbeld is... | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 13:42 |
| "Als de lente komt dan stuur ik jou Badslippers door Eindhoven...." | |
| _serial_ | dinsdag 24 september 2013 @ 13:47 |
| http://www.treinreiziger.(...)volle_treinen-145626 | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 13:48 |
ja, was in de telestaaf ook al. Snap niet zo wat er nieuw aan is eigenlijk, maar okee | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 13:48 |
Graag de route Amsterdam - Almere - Zwolle - Deventer - Arnhem - Nijmegen - Den Bosch - Eindhoven - Venlo en verder | |
| b2py | dinsdag 24 september 2013 @ 13:48 |
| Sinds wanneer rijdt er een tribute to netherlands Thalys? | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 13:49 |
Geen koelkast voor jou vriend, daar zit nog meer enkelspoor tussen | |
| _serial_ | dinsdag 24 september 2013 @ 13:49 |
Ik zeg ook niet dat het nieuw is | |
| dennistd | dinsdag 24 september 2013 @ 13:53 |
Volgens mij al sinds de kroning | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 13:55 |
Is niet erg. Het gaat erom dat je een paar NIMBY-gebieden van wat extra lawaai voorziet. Kunnen ze er vast aan wennen | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 13:58 |
| http://nos.nl/artikel/554(...)-te-dure-tunnel.html Als dit op het spoor was geweest dan had men moord en brand geschreeuwd ... | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 14:05 |
Hoor hem | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 14:08 |
is net vorige week aangelegd | |
| b2py | dinsdag 24 september 2013 @ 14:20 |
Die tunnel had dan al 15 keer platgelegen door 'brand'... | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 14:24 |
Nou dat lijkt me nogal voorbarig. Er wordt hier toch ook nogal genuanceerd gediscussieerd over bijvoorbeeld het handhaven van de contracten tussen NS en AB? Dat is destijds gewoon zo afgesproken en overeengekomen. Dat dat voor 1 van beide partijen gunstig blijkt uit te vallen verandert daar niks aan natuurlijk. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 15:02 |
mja, bij het spoor zou er waarschijnlijk wel geprobeerd worden er aan te rommelen | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 15:05 |
Ja, maar dat gebeurt nu ook. Anders was er geen discussie over in de Kamer. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 15:08 |
uhuh, maar bij asfalt is het tekenen bij het kruisje en that's it. Daar wordt niet op een euro meer of minder gekeken. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 15:24 |
Tsja, maar eerlijk is eerlijk: over asfalt worden per jaar ook ongeveer 20 keer zoveel reizigerskilometers gemaakt als over spoor. Bovendien zijn automobilisten voor de staat een veel belangrijkere melkkoe dan OV-paupers. Eigenlijk moeten die allemaal de auto in | |
| bork | dinsdag 24 september 2013 @ 15:44 |
5! schrijven ze | |
| bork | dinsdag 24 september 2013 @ 15:45 |
![]() | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 15:47 |
Uit het mapje "Om Fles mee te klieren als de gelegenheid zich voordoet" | |
| b2py | dinsdag 24 september 2013 @ 15:56 |
Uiterlijk vijf, ik heb altijd binnen twee dagen antwoord gehad. | |
| bork | dinsdag 24 september 2013 @ 15:56 |
ok, ik wacht af | |
| DriekOplopers | dinsdag 24 september 2013 @ 16:21 |
| Zo. Welgemikte trap in het kruis van de "ja, na de zomer is het altijd wel drukker" NS: http://www.voorbeterov.nl/page9.php | |
| Litpho | dinsdag 24 september 2013 @ 16:28 |
Ze stellen slechts een feit vast. Blijkbaar ziet de NS het niet als hun taak om ook een oplossing te bieden. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 16:35 |
Reizigers vervoeren is helaas niet meer de hoofdtaak omdat met andere activiteiten meer geld voor de schatkist te verdienen valt. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 17:12 |
Trouwens wel merkwaardig. "In de vakantieperiode reizien minder mensen met de trein". Daardoor rijden minder en kortere treinen. Dus de ene kant op werkt het wel. Of jah, "merkwaardig"... Debiel, dus. | |
| ReisT | dinsdag 24 september 2013 @ 17:32 |
| Het merkwaardige is vooral dat het blijkbaar per traject verschilt. Op mijn vaste traject zijn de treinen weer netjes op lengte in de spits | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 17:38 |
| Als de mannen in de rode pakken van de reizigerstellingen simpelweg niet door de trein heen kunnen omdat hij zo stampvol is, tsja, dan heb je geen telgegevens en weet je dus niet dat hij stampvol is | |
| b2py | dinsdag 24 september 2013 @ 17:50 |
| Roodjassen | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 18:10 |
| Tragisch volk ja, maar peuter dat NS maar eens aan zijn verstand. | |
| remcoP | dinsdag 24 september 2013 @ 18:33 |
T wisselt soms. Had laatst slechts 2xICM tussen utrecht en den haag, maar diezelfde trein word ook wel eens met 1 of 2 treinstellen extra gereden. Het is dus compleet random daar. | |
| daanski82 | dinsdag 24 september 2013 @ 18:40 |
| Station Enschede is net verbouwt. en de IC's vertrekken van spoor 1 en 2. de IC van 7:45 naar Den haag zijn altijd 2 treinen met 3 a 4 bakken. en nog presteerd het MBO volk om "achterin" plaats te nemen en vertraging in Almelo te veroorzaken :-( | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 18:42 |
| En op welku sgool leer jei zulke neejdurlans? | |
| _serial_ | dinsdag 24 september 2013 @ 18:51 |
| In alle jaren dat ik met de trein pendel tussen Dordrecht en Den Haag HS moet ik inderdaad bijna elk jaar constateren dat de maand september en oktober een stuk minder zijn kwa inzet van materieel. De vlissingen express (zo noem ik hem maar even) is eigenlijk al sinds deze overal stopt in het zweeuwse te kort. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 18:55 |
| Alle onderhoudsmonteurs hebben nou eenmaal schoolgaande kinderen, dus die zijn er in de zomer niet | |
| greavy | dinsdag 24 september 2013 @ 18:58 |
Theoretisch zouden er 4 of 6 bakken afgetrapt of aangekoppeld moeten worden in Roosendaal, want naar Vlissingen kunnen max. 6 bakken. Maar dat gaat vaak mis of gebeurt niet (meer). | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 19:00 |
"Ey Henk, we hebben geen mannetje om die bakken van Roosendaal naar het rangeerterrein te rijden, is ziek. Wat doen we?" "Nou ehhh Sjaak, hebben we nog een viertje errugens? Zetten we die toch in?" "Ok Henk, doen we" "Hoe laat vertrekt die trein eigenlijk?" "Oh euuhh, vlak voor de avondspits, hoezo?" | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 19:01 |
| Gewoon opheffen man! | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 19:04 |
in de ochtendspits zou je er in Bergen op Zoom al een extra stel aan moeten hangen. Oplossing 2 is rond het drukste tijdstip een viertje vooruit sturen tussen Vlissingen en Roosendaal die overal stopt, terwijl een zesje erachter als enige echte IC rijdt en wat stations overslaat. In Roosendaal of Bergen op Zoom hang je dan beide stellen aan elkaar | |
| greavy | dinsdag 24 september 2013 @ 19:07 |
| Er is in de ochtend één IC die tussen Vlissingen en Roosendaal met 10 of 12 bakken IRM rijdt, en daardoor niet op de stoptreinstations stopt. Daar gaat dan een los viertje achteraan als stopboemel t/m Roosendaal. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 19:08 |
dat is de verkeerde volgorde. Die stopper moet je vooruit sturen om daarna onderweg te kunnen koppelen. | |
| greavy | dinsdag 24 september 2013 @ 19:08 |
| Tot 16 bakken IRM? Maar dat is hoe ik weet dat 't gaat. Precies weet ik het niet. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 19:10 |
| neuh. Twaalf moet genoeg zijn, alleen kan ik de door jou genoemde trein niet in de reisplanner terugvinden | |
| Frozen-assassin | dinsdag 24 september 2013 @ 19:13 |
| Weten dat de treinen na zomer drukker worden, maar toch niet daarop kunnen inspelen.. Zegt wel iets over de intelligentie op de werkvloer daar.. | |
| greavy | dinsdag 24 september 2013 @ 19:14 |
Hm, is die dan opgeheven ergens dit jaar? Er heeft een hele tijd dit jaar zo'n trein gereden. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 19:14 |
er wordt nu heel erg op de volnorm gepland en dat gaat wel eens mis | |
| _serial_ | dinsdag 24 september 2013 @ 19:18 |
Ik zie overigens wel weer tellers (ja alleen tellen) rondlopen (maanden niet gezien) En ja...wat is de acceptabele volnorm voor NS en welke voor de reiziger. Als je klanttevredenheid afmeet aan de volnorm weet ik het antwoord wel | |
| DriekOplopers | dinsdag 24 september 2013 @ 19:18 |
Fixed. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 19:22 |
het is de bedoeling dat in de spitsuren enkele treinen tot zo ongeveer de laatste plaats bezet zijn. Spaart een extra stel uit dat nu elders ingezet kan worden. En al die uitgespaarde stellen zorgen er weer voor dat er met minder materieel gereden kan worden -> minder kosten, meer winst | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 19:35 |
Dat is de goeie volgorde anders zit je IC anderhalf uur lang achter die stopper aan te hikken | |
| Mr_Klaasje | dinsdag 24 september 2013 @ 19:44 |
Nou.. eigenlijk juist niet meer. Maar de grap is dat als je veel materieel inplant voor de grotere drukte het handig als dat niet met een storing of onderhoud aan de kant staat. Te krappe reserves dus. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 19:45 |
als je het goed doet, en niet zoals Arriva laatst, dan hoeft het geen probleem te zijn | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 19:46 |
Helaas hebben we in de praktijk met de praktijk te maken. | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 19:46 |
| 7 i.p.v. 10 bakken ICMm in de IC van Den Haag naar Venlo van 18:53... volgens mij is het niet genoeg. Tussen Dordrecht en Breda behoorlijk wat staande reizigers... | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 19:46 |
zijn ze weer van het plannen op de volnorm afgestapt? | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 19:48 |
Krijg je natuurlijk weer van die blije eieren die gaan omroepen dat er achterin nog voldoende plaats is. Ja ja net die doorloopkoppen dichtgelast natuurlijk | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 19:48 |
| Blije eieren Held! | |
| Mr_Klaasje | dinsdag 24 september 2013 @ 19:59 |
Hooguit acceptabel formeel.. Wel met een iets lagere betrouwbaarheidspercentielwaarde bij de prognoses. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 20:05 |
Scrabble jij Champions League dit seizoen ja? | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 20:15 |
dat betekent in de praktijk dus dat er hier en daar mensen kunnen blijven staan | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 20:21 |
Of een paar honderd. EN dat dat acceptabel genoemd wordt. Tsja, wil de prestatie niet naar de wens, dan moet de wens maar naar de prestatie he | |
| Fiorano | dinsdag 24 september 2013 @ 20:30 |
Gniffel | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 20:34 |
beter dan vingerverven Champions League | |
| Litpho | dinsdag 24 september 2013 @ 21:07 |
| Weet iemand waarom die vacature voor NS marketeer waar MvBOV over twitterde suggereert dat men zich voor de reiziger interesseert? Volgens mij krijg je daar niet echt mensen van het kaliber NSH mee. | |
| b2py | dinsdag 24 september 2013 @ 21:10 |
Held. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 21:27 |
Dat is ook een vak apart | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 21:32 |
Dat kan beter en dat weet je zelf ook wel
| |
| DriekOplopers | dinsdag 24 september 2013 @ 21:33 |
Hoe dan ook, die vacature, en vooral de omschrijving, leverde wel wat vrolijke momentjes op. Maar misschien kunnen ze die vacature wel schrappen... Kijk maar: http://www.voorbeterov.nl/130606b.php | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 21:37 |
Gaan we weer hoor | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 21:39 |
maar goed, ik had een keer het over de kop zijnd bordje van Loppersum op Groningen CS gefotografeerd. Helaas hebben ze het nooit weer zo bont gemaakt | |
| WhiteJoker | dinsdag 24 september 2013 @ 21:42 |
Zoals ik op Twitter al zei: Verbeter eerst het product eens, want dat is op dit moment slecht. Denk niet dat zakenmensen 3x gaan overstappen om in Brussel te komen. Oftewel: "al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding." | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 21:45 |
moeten we ze een handje helpen? | |
| b2py | dinsdag 24 september 2013 @ 21:50 |
Jullie zouden je website eens mobiel ready moeten maken. De doelgroep is vooral mobiel onderweg en dan een draak van een website.. | |
| #ANONIEM | dinsdag 24 september 2013 @ 21:50 |
Een artikeltje uit de toekomst? Ik ben het trouwens niet eens met de zinsnede over het Telegraaf-artikel over het onderzoek van Mott MacDonald. De betreffende opmerking was destijds ook al in de PowerPoint van de NMBS te lezen, als ik me niet vergis, dus het is echt niets nieuws. Om dan nu ineens te doen alsof het schandalig is dat NS niet verder gaat met de V250 vind ik niet logisch. Edit: Dat neemt natuurlijk niet weg dat NS (Hispeed) de concessie-eisen niet nakomt. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2013 21:53:22 ] | |
| Litpho | dinsdag 24 september 2013 @ 21:51 |
Welnee. Wilma en Melanie luisteren binnenskamers braaf naar Jeroen en gunnen hem onderhands alles wat zijn hartje begeert. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 21:54 |
| iedereen deed een plas en alles bleef zoals het was | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 21:55 |
| Wat mij betreft moet de HSL-concessie per direct worden ontbonden en moet ook de HRN-HSL-integratie van de baan. NS heeft laten zien het niet te kunnen (V160), niet in staat te zijn om op een fatsoenlijke wijze rollend materieel te verkrijgen (V250) en het heeft er alle schijn van dat de HSL geen topprioriteit heeft. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 21:56 |
| ik ben benieuwd met welke oplossingen de NS gaat komen. Wilma, die van Fred, zal het palet inmiddels wel onder ogen hebben gekregen en ik denk dat het niet veel goed belooft ... | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 21:57 |
| Draisines | |
| Litpho | dinsdag 24 september 2013 @ 21:58 |
Dit in scherp contrast tot het dwarsbomen van concurrenten op hetzelfde traject | |
| Litpho | dinsdag 24 september 2013 @ 22:01 |
![]() | |
| #ANONIEM | dinsdag 24 september 2013 @ 22:02 |
NS zal vast wel een mooie rood-wit-blauw-oranje brochure hebben gemaakt. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2013 22:02:08 ] | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 22:02 |
![]() Ohja, dat misselijkmakende ding was ik al bijna vergeten. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 22:03 |
| |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 22:04 |
als ze slim zijn dan halen ze het IC Max-plan uit de la, maar ik vrees dat ze dat al niet meer kennen | |
| Straatcommando. | dinsdag 24 september 2013 @ 22:08 |
| Driek, al eens naar Wordpress gekeken? | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 22:09 |
Tsja, dat waren ooit hele andere dingen. Nog geen 200 jaar geleden. Toen door de uitbarsting van de vulkaan Tambora (in het huidige Indonesië) in 1815 de atmosfeer finaal verpest raakte met roet en as en shizzle, mislukten de oogsten in 1816, het "Jaar zonder zomer". Doordat er te weinig haver voor de paarden was ontwikkelde ene Karl von Drais een houten frame met 2 wielen, een loopwagen die naar zijn eer "draisine" genoemd werd. Niet veel later werd daaraan een ketting toegevoegd, en zo ontstond wat wij nu als fiets kennen. Nog geen eeuw later werd de eerste Tour de France verreden. Op enig moment is de term Draisine verschoven naar het spoor, eerst naar echte railfietsen zoals ik in 2008 in het noord-Finse Kolari zag. ![]() Maar later ook naar andere kleine gemotoriseerd railvoertuigen, zoals deze op een VW Bus gebaseerde draisine die bij de DB midden vorige eeuw dienst gedaan heeft ![]() [/opavertelt] | |
| #ANONIEM | dinsdag 24 september 2013 @ 22:10 |
Met alleen lijntjes op de kaart ben je er niet. NS moet hoe dan ook met nieuwe treinen komen, VIRM's ombouwen met 25 kV en ETCS kan niet de oplossing zijn, dan kan je de HSL niet optimaal benutten. Dus waar gaat het materieel vandaan komen, wat is het plan en het tijdspad, hoe gaat NS voorkomen dat een bestelling van nieuw materieel weer op een debacle uitloopt doordat al het contact via NSFSC gaat en technici niet betrokken zijn, etc. | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 22:11 |
| Gaaf, Fles. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 22:13 |
aan het materieel was ik idd nog niet toegekomen, maar ik heb hier eerder al eens iets neergezet over een idee van binnenlandse IC's die via de HSL rijden en max 200 kunnen rijden. | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 22:15 |
| 200 km/h is inderdaad prima voor binnenlands verkeer, voor internationaal verkeer wil je denk ik toch wel 220/230 km/h hebben. Dat is nog geen echte HST, maar wel erg snel. Als je de rest ook goed doet (prijzen, serviceniveau, enz.) kun je daarmee toch wel een mooie treindienst wegzetten zonder dat het een Thalys-light hoeft te worden. Zie: IC 225, Railjet. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 22:16 |
| precies. Jij snapt het | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 22:18 |
Wat zou daar mis mee zijn dan? WAS de Fyra maar een Thalys-light, dan hadden we al dit gezeik niet | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 22:24 |
Fyra werd gepresenteerd als een Thalys-light: wel de nadelen (reserveringsplicht, flexibele prijzen) maar niet de voordelen (uitgebreide catering, wifi, kranten, service aan je stoel). Dat werd niet goed ontvangen door de klanten. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 22:28 |
Ja, als je WILT falen dan lukt het heus wel. Ik dacht bij Thalys-light meer aan een concept als Ouigo natuurlijk hehe | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 22:32 |
| Waarom denk je dat ik die lui niet meer op de HSL wil zien? Ze snappen de reiziger gewoon niet en laten dat keer op keer weer zien. Bij de privaten gaat het ook niet altijd goed hoor, maar de toplui van die toko's staan dan tenminste niet met een grote grijns te verkondigen hoe goed het bedrijf het doet, en dat buitenlandse bedrijven jaloers zijn op wat zij flikken... | |
| Litpho | dinsdag 24 september 2013 @ 22:33 |
Volgens mij zijn buitenlandse bedrijven best jaloers op waar ze mee weg komen... | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 22:35 |
| Haha, ja. De dienstregeling decimeren en de resterende treinen ook nog eens korter laten rijden dan normaal, en dan vertellen hoe goed het gaat. | |
| WhiteJoker | dinsdag 24 september 2013 @ 22:40 |
| Stel dat we nu als Fok!Rail mee mogen bieden aan de HSL concessie. Wat zouden jullie dan voorstellen? Als reiziger wil ik liever geen verplicht reserveringssysteem, maar ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om te reserveren (zitplaatsgarantie) zoals in de IC Berlijn. Daarnaast zou ik de IC Brussel weer uit Amsterdam laten vertrekken en stoppen te Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Kwa materieel zou ik in de richting van Railjets zoeken. | |
| Bitlord | dinsdag 24 september 2013 @ 22:41 |
| Vandaag een aantal nieuwe interieurfoto's van de Connexxion GTW, de Spurts voor de Vechtdallijnen en de NID. Alle plaatjes staan op https://commons.wikimedia(...)tercity_Dubbeldekker Opvallend, een riem op het balkon van de NID voor rolstoelen. Klapstoelje 1e klasse In de Valleilijn-GTW zit ook een balie, net als in Spurts voor de Vechtdallijnen. Tenzij ik iets over het hoofd zie, zit deze balie er hier voor niets. | |
| Mr_Klaasje | dinsdag 24 september 2013 @ 22:46 |
Binnenlands kan je in principe af met 160 km/h. Ja met 200 km/h kan je vijf minuten sneller zijn maar het is wat mij betreft echt geen must. Internationaal mag het allemaal wat vlotter omdat je op Rotterdam-Antwerpen best wat kan winnen. Maar met een trein die snel de 200 km/h haalt ben je al net zo snel in Antwerpen als met een Thalys dus veel sneller dan 200 km/h is echt nergens voor nodig. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 22:48 |
als je daar moet zitten ben je echt fucked up het klopt van die balie. het was meeliften op de bestelling van Arriva, zodat het stel veel goedkoper aangeschaft kon worden. Voor de Valleilijn heb je niets aan die balie. Op de Vechtdallijnen trouwens ook niet | |
| KnightSolaire | dinsdag 24 september 2013 @ 22:50 |
Goede keuze voor Fyra V160 dus van NSH | |
| Darkwing_Duck | dinsdag 24 september 2013 @ 22:51 |
| Gisteren mijn aleereerste kabinerit filmpje gemaakt | |
| KnightSolaire | dinsdag 24 september 2013 @ 22:54 |
| Verwarrende TT trouwens, met name de volgorde. Volgens mij is de correcte volgorde: lullen, nieuwtjes delen en tot slot plaatjes/video's delen | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 22:56 |
Het prijsverschil tussen 160 en 200 is relatief klein maar het geeft de trein wel meer allure. Het scheelt een aantal minuten op een rit, waardoor je misschien net een omloop uit kunt sparen (en dus materieel). @WhiteJoker: Ik zeg 200 km/h voor binnenlands, 230 voor internationaal. Qua concept: - normaal tarief zonder reservering, Sparpreis-constructie voor vroegboekers, optionele reservering. - wifi, stopcontacten, catering aan boord (automaten of een balie, afhankelijk van rendabiliteit) - inrichting: deel Großraum, deel coupés met uitklaptafels in het midden die geheel gereserveerd kan worden (geschikt als vergaderplek!) - extra: versterking van gsm-dekking, ook in tunnels | |
| b2py | dinsdag 24 september 2013 @ 23:02 |
| Ik vraag me af of die vergaderzaal in de Thalys nou zo rendabel is.. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 23:02 |
Hele k*nkerding opblazen en maglev neergooien. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 23:03 |
Godsamme zeg, jij zou het liefste nog een stemming willen over de toepasbaarheid van de Wet van de Zwaartekracht of niet? | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 23:06 |
Vast niet met de prijzen die Thalys ervoor vraagt. Maar als je dat hele ding kunt afhuren voor ¤ 35 per rit (+vervoerbewijzen) zou 't best eens kunnen werken. Moet je alleen nog iets verzinnen voor het fenomeen 'volle trein' en mensen die niet snappen dat het hok is gereserveerd. Slot aan de binnenkant? En dan je dienstregeling helemaal in je infra verankeren? Werk je bij de afdeling weg-met-die-wissels ofzo? | |
| KnightSolaire | dinsdag 24 september 2013 @ 23:11 |
Leve de democratie! | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 23:12 |
Ik werk iig bij een afdeling die niet gevraagd is op geld te letten | |
| b2py | dinsdag 24 september 2013 @ 23:16 |
| Klaasje over het accelereren van een VIRM: 'Maarja.. Als je een olietanker met een buitenboordmotor probeert voort te stuwen..' | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 23:18 |
| |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 23:21 |
Klaasje | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 23:23 |
doet me denken aan een andere opmerking van iemand over een Plan U. Dat ding trekt volgens hem op als een slak in behangplaksel | |
| Mr_Klaasje | dinsdag 24 september 2013 @ 23:24 |
Da's een mooie ja! | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 23:26 |
Ja greavy zeker. Was ie even vergeten dat dat ding compleet uit elkaar lag ivm revisie. Een normale rijvaardige plan U komt best aardig vooruit hoor. Al is het geen regiosprinter. Maar hey niets is een regiosprinter. Ja een regiosprinter zelf. Maar serieus, een Plan U tegen een Thalys zien optrekken naar de 100 km/h? Ik moet het nog zien. | |
| Mr_Klaasje | dinsdag 24 september 2013 @ 23:27 |
Wat ik wel zeker weet is dat een Buffel sneller is dan VIRM.. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 23:29 |
nee, ik geloof deze gast: https://www.facebook.com/maurits.wever en dat klopt: http://www.somda.nl/forum/1538/p38149/Veolia/ | |
| James1988 | dinsdag 24 september 2013 @ 23:29 |
Wat is het verschil in aslast tussen een VIRM en een buffel? Factor 3? | |
| Mr_Klaasje | dinsdag 24 september 2013 @ 23:30 |
Ongeveer 0. Ze zijn beiden niet te zuunig zwaar. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 23:31 |
Oh die beste vrijer was geloof ik schuldig aan mijn 1e en 2e aanvaring met treinreiswinkel. Een drama wat nog lang uitgesponnen zou worden. | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 23:32 |
Mat 54 is in kilogrammen per zitplaats het zwaarste spoormaterieel wat ooit ter wereld geproduceerd is | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 23:33 |
| en dan lees je even een topic van drie jaar geleden terug: PTA / Treinen, 261. Meer heb je niet nodig. Hooguit een camera ;D En wat zijn we in die periode opgeschoten? Helemaal niets | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 23:37 |
Nou ja ik ben een keertje naar Napoli geweest | |
| Mr_Klaasje | dinsdag 24 september 2013 @ 23:39 |
Een hoop topic's. De V160 rijdt nu redelijk betrouwbaar en verder... DDM-1 is nog steeds niet afgeschreven.. Het gaat mogelijk een revisie krijgen zelfs. | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 23:48 |
je hebt de deegdraaiers recht in de ogen kunnen kijken | |
| Peterselieman | dinsdag 24 september 2013 @ 23:50 |
voor enkele spitstreinen is DDM-1 echt ideaal | |
| Dr_Flash | dinsdag 24 september 2013 @ 23:54 |
| enkele | |
| ziggyziggyziggy | dinsdag 24 september 2013 @ 23:59 |
Judith: They dragged him off! They're gonna crucify him! Reg: Right! This calls for immediate discussion! Judith: What? Sibling: Immediate! Sibling II: Right! Loretta: New motion? Reg: Completely new motion! Uh, that, uh, that there be, uh, immediate action... Francis: ...uh, once the vote has been taken. Reg: Well, obviously once the vote has been taken resolution. [ Bericht 15% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 25-09-2013 00:05:08 ] | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 00:02 |
wel meer dan enkele eigenlijk, want je kunt er mooi andere stellen mee uitsparen die weer andere treinen kunnen versterken. | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 00:08 |
Hangt van je definitie van "redelijk betrouwbaar" af, het is nog steeds één van de slechtst presterende treinseries van Nederland. 95% punctualiteit haalt dat ding niet. En dat terwijl het gewoon een treintje van A naar B en weer terug is. Er is geen sprake van complexe materieel- of personeelsomlopen, en de trein heeft op driekwart van het traject vrij baan. Er zit voldoende lucht in de dienstregeling, wat resulteert in lage stilstanden. 98% punctualiteit zou haalbaar moeten zijn, en minder zou niet acceptabel moeten zijn gezien de omstandigheden. Locomotief ervoor en over de HSL met dat spul. | |
| Bitlord | woensdag 25 september 2013 @ 00:34 |
Haha, zie je het al voor je? Of als versterkingsrijtuig in elke Prio-stam? Zou niet de eerste keer zijn.![]() Naast die Railjet waar hierboven al eens over gesproken is, hebben jullie je ook al eens in de BR Class 395 verdiept? Is een erg simpele maar kennelijk effectieve hogesnelheidstrein die strakke kwartierdiensten onderhoudt vanaf London. Lijkt me ideaal, mits een paar centimeter breder, voor inzet hier. Ze hebben zelfs bijna een gelijkvloerse instap waardoor de stationnementen een stuk korter kunnen zijn. [ Bericht 39% gewijzigd door Bitlord op 25-09-2013 00:45:39 ] | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 00:39 |
Een Traxx met 6 bakken DDM-1 erachter als spitstrein? Echt wel. Mag er wel een ander interieurtje in trouwens, bij voorkeur iets minder kraps. | |
| Dr_Flash | woensdag 25 september 2013 @ 00:43 |
Was jarenlang doodnormaal. Onderverdieping was compleet vrijgemaakt voor fietsen. Niemand vond het raar. | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 00:44 |
Hitachi A-Train | |
| Bitlord | woensdag 25 september 2013 @ 00:49 |
Inderdaad, heb als 13-jarig jochie zo nog eens de hele reis van Maastricht naar Utrecht uit het raam gehangen (2003), daar beneden in de DDM konden toen nog de ramen volledig open. Had destijds liever in een Df gezeten, maar die zat er dus toen niet in. Helaas dus nooit commercieel in een Plan E gezeten.. http://www.martijnhaman.nl/planl.htm Maar ik dwaal af van de Class 395. Iemand ervaringen, vooroordelen? Info over leveringstermijnen en betrouwbaarheid? | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 00:54 |
Class 395 heb ik op de foto staan:![]() Ik heb er verder geen ervaringen mee, maar 't schijnt een goede trein te zijn: snel geleverd en eerder in dienst dan gepland. De betrouwbaarheid schijnt ook goed te zijn. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 01:00 |
uhuh. Kan mij die combi's nog herinneren | |
| dennistd | woensdag 25 september 2013 @ 04:19 |
Zit het toilet er ook gewoon in, en zo ja: is deze afgesloten of gewoon toegankelijk? | |
| DriekOplopers | woensdag 25 september 2013 @ 06:44 |
| Het extra duur maken van losse enkeltjes en retourtjes door de NS is strijdig met de tariefbescherming in de Hoofdrailnetconcessie. Handhavingsverzoek bij ACM: http://www.voorbeterov.nl/page13.php | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 06:57 |
| De NS wilt dat moederbedrijf kosten Fyra betaald. De Nederlandse Spoorwegen stellen Finmeccanica, het moederbedrijf van AnsaldoBreda, aansprakelijk voor de kosten van het debacle van de Fyra. Het bedrag kan oplopen tot enkele honderden miljoenen euro’s. Dat heeft de NS woensdag laten weten. NS zal Finmeccanica dagvaarden. De Fyra-hogesnelheidstreinen, geproduceerd door AnsaldoBreda, werden wegens gebreken begin dit jaar uit de dienstregeling genomen. De NS claimt bij het moederbedrijf ''op grond van een door Finmeccanica afgegeven garantie", omdat de NS ''geen risico wil lopen vanwege de instabiele financiële situatie van AnsaldoBreda". Het gaat om kosten die zijn gemaakt voor de aanschaf van de treinen (rond de 200 miljoen), vertragingsboetes, juridische kosten en gederfde inkomsten doordat de treinen nog niet rijden. Volgens NS kan de procedure tot 7 jaar duren. http://nu.nl/algemeen/358(...)en-fyra-betaalt.html | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 07:33 |
| http://www.telegraaf.nl/b(...)_flitstreinen__.html NS gaat niet harder dan 200 km/h. | |
| Litpho | woensdag 25 september 2013 @ 07:59 |
NS ziet dus ook af van de reistijden in de concessie? Nou, voeg dan maar samen met het HRN aangezien er toch niets hoge-snelheid meer aan is | |
| DriekOplopers | woensdag 25 september 2013 @ 08:07 |
Samenvoegen? Neuh, we gaan wmb de NS niet belonen voor slecht gedrag. NS levert HSL-concessie in en legt zich toe op het HRN, een andere exploitant gaat dan de HSL doen, zsm met 250 km/h. Er zijn al op korte termijn treinen beschikbaar. | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 08:12 |
Je was net op radio 538 in het nieuws. | |
| bork | woensdag 25 september 2013 @ 08:22 |
Vertel, wat voor treinen dan | |
| Duvel | woensdag 25 september 2013 @ 08:23 |
| Grappig, de ic Utrecht - Amersfoort om half acht met drie bakken Koploper. Way to go. | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 08:38 |
Ik heet dan wel geen Driek, maar RolMa met een Vmax van 250 km/h is heden ten dage echt geen uitzondering meer: Alstom: New Pendolino (ook leverbaar zonder kantelbak) Bombardier: Zefiro 250 Siemens: RailJet, ICx K3s Talgo: Talgo 250 Stadler: nog niets, maar Stadler is er wel mee bezig voor een tender van SBB Hitachi: A-Train CAF: S/120 [ Bericht 50% gewijzigd door James1988 op 25-09-2013 08:41:20 (netwerkfail) ] | |
| Fiorano | woensdag 25 september 2013 @ 08:42 |
Zit er in, maar is afgesloten. | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 08:46 |
| TWINDEXX? | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 08:55 |
| De Twindexxen die aan SBB worden geleverd hebben een maximumsnelheid van 200 km/h. Misschien kan Bombardier die opvoeren, anders: ongeschikt! | |
| #ANONIEM | woensdag 25 september 2013 @ 09:03 |
http://m.fok.nl/nieuws/619017IC Max is terug | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 09:06 |
| Prima dat ze het voorstellen, maar het lijkt me onmogelijk in het kader van de huidige HSL-concessie. De nieuwe HSL/HRN-concessie zou gebaseerd zijn op de huidige concessies, daar ineens iets heel anders inproppen is twijfelachtig. | |
| Surveillance-Fiets | woensdag 25 september 2013 @ 09:07 |
| |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 09:18 |
Je maakt er gewoon een aanvullend publieksrechtelijk contract van. Omdat jullie hier gefaald hebben, gaan jullie daar wat extra's doen. | |
| bork | woensdag 25 september 2013 @ 09:18 |
Thx, James dat kan ik ook nog wel oplepelen | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 09:21 |
NS: "Ja maar dat kost geld en zal dus minder dividend opleveren!" Overheid: "Oh, laat dan maar" | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 09:27 |
Heb je door waar ik op reageer? Nee. | |
| Duvel | woensdag 25 september 2013 @ 09:28 |
Ik weet nog wel ergens een pdf'je. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 09:29 |
| Ik denk trouwens.. Dat als het mogelijk zou zijn om een nieuwe exclusieve concessie uit te geven voor de HSL met opbrengstenmaximalisatie en je dan geen reistijdeisen zou formuleren dat geen enkele partij met een echte hogesnelheidstrein wil gaan rijden. | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 09:30 |
Je las wat Klaasje zei, als de acceleratie hoog is kan je veel meer winnen dan met hogere Vmax.. | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 09:33 |
Je hebt gelijk, zo'n lijstje oplepelen is makkelijk. Daadwerkelijk zo'n trein krijgen niet. Hangt samen met afstanden. | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 09:39 |
| Binnenlands is dat echt wel goed te doen met lagere Vmax.. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 09:39 |
| Heb je het wel eens uitgerekend...? 300 km/h constant versus 200 km/h constant.. Het scheelt bij een afstand van 40 km/h (beiden op vol die snelheid dus..) een verschrikkelijke hoeveelheid van 4 minuten. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 09:41 |
doe de Hitachi maar | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 09:41 |
er rijdt wat zullen we maar zeggen | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 09:42 |
ik haalde het gisteren nog aan | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 09:44 |
Ik raak in de war van jou. Ene keer zeg je dat lagere Vmax niet erg is en nu weer het tegenovergestelde.. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 09:46 |
Je moet "verschrikkelijk" wat cynisch lezen. Het stelt geen reet voor. Als reiziger zou ik niet willen dat mijn kaartje daardoor twee keer zo duur wordt. | |
| V2 | woensdag 25 september 2013 @ 09:46 |
| Volgens mij zegt hij daar ook dat lagere Vmax niet boeit. Wat is nou helemaal 4 minuten? En dan hebben we het over 200 vs 300, nog niet eens over 200 vs 250, dat scheelt nog minder. 200 is gewoon voldoende volgens mij. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 09:46 |
Klaasje zegt nog steeds precies hetzelfde. Een trein met een Vmax van 200 km/h zal waarschijnlijk sneller optrekken dan een trein met een Vmax van 300 km/h en dan blijft van die 4 minuten maar weinig over, zeker omdat ze ook niet constant op topsnelheid rijden | |
| V2 | woensdag 25 september 2013 @ 09:54 |
Even een crossover, ik kwam op Funda een opmerkelijk relevante foto tegen. Check de vensterbank:![]() | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 10:08 |
| Klaasje, ik ben het met je eens dat het verschil tussen 200 km/h en 300 km/h te verwaarlozen is. Van mij hoeven er ook niet zonodig treinen te komen die 250 km/h of meer halen: die treinen zijn veel te duur en de kans op succes is veel te klein (zie Fyra, zelfs als de V250 een toptrein zou zijn geweest zou het zeer moeilijk zijn geweest om er winst uit te halen). Ik denk dat treinen die 220/230 km/h kunnen halen in de sweet spot tussen betaalbaarheid en toegankelijkheid zitten: snel genoeg om de diensten te kunnen leveren binnen acceptabele termijnen, het spreekt tot de verbeelding, en het rollend materieel blijft nog enigszins betaalbaar. Je kunt dit soort snelheden halen met één krachtige loocmotief (een Taurus) met een aantal rijtuigen erachter, wat naar alle waarschijnlijkheid stukken goedkoper is dan een duurdere HST. Je zou zelfs kunnen overwegen om 'tweedehands' Taurussen in te zetten (ES64U4), mits deze natuurlijk door de nodige toelatingsprocedures komen. Het moeilijke is dat de huidige concessie NS eigenlijk dwingt tot het nemen van besluiten die nadelig zijn voor de reiziger én de belastingbetaler (niet krijgen wat beloofd is), terwijl de kans dat dit NS de kop kost bijzonder groot is. De halfjaarresultaten voor 2013 waren niet positief, ik verwacht dat dat eigenlijk nog wel zo gaat blijven nu NS geen korting meer krijgt op de concessieprijs. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 10:16 |
| Ik vind het grappig dat je zo'n lange post aan een sweet spot van 1 minuut wijdt. Kennelijk is die toch van levensbelang. | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 10:18 |
| Whatever. | |
| Duvel | woensdag 25 september 2013 @ 10:48 |
| We bouwen een lijn voor 300 en gaan er 200 op rijden, wat een aanfluiting. | |
| Duvel | woensdag 25 september 2013 @ 10:49 |
Ik denk dat de reizigers op de balkons en in de gangpaden het niet met je eens zijn. Helaas worden hun kreten gesmoord in de kluwen van ledematen. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 11:02 |
klagen | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 11:10 |
Thalys? | |
| ReisT | woensdag 25 september 2013 @ 11:19 |
Binnenkort tot wel 13 treinen per dag met 300 wat gewoon best netjes is voor zo'n internationale verbinding. In de toekomst waarschijnlijk nog meer ook.Een miljardeninvestering in wat "met de kennis van nu" de verkeerde keuze was? Dat is wel een aanfluiting ja. Waar niks mis mee is. Prima snelheid voor die kippeneindjes in dit kikkerlandje. | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 11:24 |
We bouwen infrastructuur die geschikt is voor 300 km/h en laten per dag maar 12 treinen per richting rijden die daar gebruik van maken, de rest gaat op slakkensnelheid. Zelfs met 160 km/h is de route sneller dan via Den Haag en Roosendaal, maar de kosten/batenratio valt dan wel een beetje laag uit. | |
| Fiorano | woensdag 25 september 2013 @ 11:36 |
Serieus, ik dacht dat ik een tweet zag van zo'n neppe NS account... | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 11:38 |
| Voor liefhebbers van Franse treinen (Darkwing "Hallo, ik ben Marin, ik ben 10 jaar oud en ik ben gek op treinen." http://lestrainsdemarin.wordpress.com/ | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 11:56 |
Dus nog meer extra reistijd per genoemd traject? | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 12:00 |
Een minuut ongeveer. Overstappen worden hier en daar wel een minuut krapper. | |
| ReisT | woensdag 25 september 2013 @ 12:00 |
Maak daar van: Er ligt infrastructuur die geschikt is voor 300km/h, we maken daar 12 keer dag goed gebruik van met een trein die we toch al hadden, en de rest gaat op een snelheid die nog altijd flink hoger is dan normale treinen. En dan klinkt het best logisch. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 12:03 |
Dus er is meer kans dat de trein volgens de meetmethode op tijd rijdt.. Maar tegelijk hebben reizigers meer kans om hun aansluiting te missen omdat de overstaptijden krapper zijn geworden? Wie wint er nu bij deze oplossing? De reiziger dus totaal niet.. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 12:06 |
| Ach, zo'n ramp vind ik het niet. Vorig jaar werkte het best goed. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 12:07 |
Voor de punctualiteitscijfers zal het erg goed zijn ja | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 12:10 |
| Vanochtend weer zo'n mooi staaltje "goed voor de punctualiteitscijfers": IC naar Lelystad komt binnenrijden op Den Haag HS (in de trein stond "Overstap sprinter Den Haag Centraal") en op het perron kon ik nog net de sluitseinen van die sprinter zien.... | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 12:13 |
Na 9 jaar gezeik op Zwolle-Deventer vv en drie keer een STS over de overweg naast het station in Wijhe heb ik liever dit (y) | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 12:22 |
Welk gezeik en welk Stop-Tonend-Sein staat er 3 keer? Aan dat sein kon je altijd zien of de trein richting Zwolle op tijd kwam. Als die niet 4-5 minuten voor vertrektijd op rood sprong, wist je al dat de trein te laat was. Omroepen werd niet vaak gedaan destijds. | |
| Duvel | woensdag 25 september 2013 @ 12:23 |
Steek die kennis van nu maar in je hol. Als je een HSL bouwt, moet je er hard op rijden. Dat de vervoerder faalt, wil niet zeggen dat de fout bij de infrastructuur ligt. Zelfs Amsterdam - Utrecht en de Hanzelijn zijn voor 200 km/u ontworpen. Dan moet je op de HSL toch harder rijden om het niet het lachertje van Europa te zijn. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 12:26 |
| dat laatste zijn wel toch al | |
| #ANONIEM | woensdag 25 september 2013 @ 12:27 |
| En die "slechts" 5 minuten verschil maken natuurlijk best uit als het gaat om 20 minuten of 25 minuten voor Schiphol-Rotterdam. Dat is 20% van de hele reisduur. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 12:28 |
Gezeik alsin; doorschietende VIRM's door een rood sein heen, 3 keer in 9 jaar. Omroepen worden ook niet normaal gedaan tijdens de zomerperiode dus daar is niet zoveel verschil in. Gezeik; veel vertraging, veel aansluitingen die gemist werden, dat is met deze maatregelen afgenomen. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 12:34 |
| het aangeven van treinlengtes kan al helpen om vertragingen in te perken, omdat het zorgt voor betere verdeling van de passagiers | |
| Duvel | woensdag 25 september 2013 @ 12:35 |
Samen met de Denen. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 12:41 |
die lijken nu juist stappen in de goede richting te gaan zetten | |
| GlenSpey | woensdag 25 september 2013 @ 13:05 |
| Is al het mDDM inmiddels al van de baan? | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 13:08 |
ja, al wachten de laatste stammetjes nog op revisie | |
| ReisT | woensdag 25 september 2013 @ 13:10 |
Daarom wordt er ook hard op gereden, door de Thalys. En 12 per dag is best behoorlijk, er zijn genoeg HSL's in andere landen waar dat aantal niet gehaald wordt. We moeten gewoon een keer af van het idee dat ALLE treinen die van de HSL gebruik maken zo hard moeten rijden. In onze buurlanden snapt men tenminste dat als die lijn er toch ligt, je die prima - naast de echte HST's natuurlijk - kan gebruiken voor andere treinen die 'slechts' 200 rijden. Zodat de regionale reizigers er ook wat aan hebben dat die lijn er ligt. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 13:23 |
zeker, alleen als de NS dat gaat doen dan voldoen ze in de verste verte niet meer aan wat ze in de HSL-concessie beloofd hebben. Daarom zou die concessie dan ook ingetrokken moeten worden en opnieuw uitgeschreven moeten worden. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 13:25 |
Non sequitur en niet in het maatschappelijk belang. En wel om wat Klaasje hieronder schrijft. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 13:25 |
Die vijf minuten zorgen voor zo ontzettend veel meer kosten dat reizigers dat niet willen betalen. Als de belastingbetaler dat ook niet wil betalen zijn die laatste vijf minuten simpelweg exit als je verstandig bent. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 13:26 |
De gecombineerde concessie wordt per 2015 uitgeschreven. Prima toch? | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 13:29 |
niet echt, want dan beloon je de NS voor de puinhopen die er gemaakt zijn. Dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn, zeker niet omdat de overheid de NS als melkkoe gaat gebruiken in plaats van echt iets te doen voor de reiziger | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 13:32 |
Die concessie is (vooralsnog) gestoeld op de eerdere HRN- en HSL-concessies, inclusief inkomsten en bedieningspatroon. Als je dat significant gaat wijzigen (omdat de vervoerder niet anders wil) krijg je een heel andere situatie waarbij je je moet afvragen of je nog wel door wilt zetten. Ik kan me voorstellen waarom je als overheid zijnde toch vooral door wil gaan met die concessie: ¤ 160 miljoen per jaar aan concessieinkomsten (100 voor de HSL, 60 voor het HRN). Stop je de integratie en besteed je de HSL opnieuw aan, dan ga je dat bedrag er nooit meer uithalen. Als reiziger én belastingbetaler vind ik het echter onacceptabel dat een bedrijf dat er al 4 jaar een ontzettende puinhoop van maakt z'n beloftes niet hoeft na te komen en nog 12 jaar lang mag blijven aanmodderen op de HSL. | |
| Duvel | woensdag 25 september 2013 @ 13:34 |
| Het probleem met lagere en hogere snelheden mengen, is dat de capaciteit van het baanvak niet optimaal benut wordt. | |
| V2 | woensdag 25 september 2013 @ 13:41 |
| Maar voor alleen hoge snelheid is zo weinig markt dat de capaciteit van het baanvak nog veel minder wordt benut. Ik zie daarom niet in waarom je het (vooralsnog) niet gewoon kunt combineren. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 13:44 |
Als je helemaal niet rijdt omdat hard te duur is benut je de capaciteit helemaal niet. Dat is pas optimaal. | |
| KomtTijd... | woensdag 25 september 2013 @ 13:48 |
| Zolang er maximaal 4 treinen per uur over die HSL gaan lijkt me de maximale baanvakcapaciteit sowieso niet erg relevant. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 13:48 |
Een geïntegreerd model is nog altijd beter dan een losse HSL waar ook al niet hard overheen gereden gaat worden lijkt mij. Daarnaast heeft de overheid puinhopen gefaciliteerd en zelfs bevorderd dus ik zou niet inzien waarom een andere partij niet gebruik zou maken van de ruimte die er is om puinhopen te maken. Je hebt gelijk dat NS gefaald heeft. Je hebt niet gelijk dat het dan vanzelfsprekend is dat iemand anders dan mag rijden juist omdat de situatie veel complexer is dan een bakker om de hoek die zijn het brood in de oven laat verbranden terwijl er op de volgende hoek een andere bakker zit. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 13:50 |
Even theoretisch beschouwd..: Als je alleen de HSL bekijkt kunnen daar 4 treinen per uur met 160 km/h en 4 treinen per uur met 300 km/h prima door elkaar heen rijden qua capaciteit. Komt het toevallig slecht uit dan zet je de Benelux bij Noorderkempen aan de kant. Prima toch? | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 13:51 |
| Van mij hoeft het niet per sé een andere partij te worden, als NS opnieuw de beste kaarten heeft mag NS het van mij best opnieuw doen. Wat ik van belang vind is dat de overheid duidelijk opstelt wat er van de vervoerder verwacht wordt (minimale bediening, aan rijtijden, enz) en hierop handhaaft. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 13:54 |
ik zeg nergens dat de NS het niet uit mag voeren. Zowel de NS als de overheid moeten ervoor zorgen dat de reiziger tegemoet wordt gekomen, omdat er een puinhoop van is gemaakt. Het van de NS een melkkoe maken helpt hier in ieder geval niet bij | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 13:54 |
Dat strookt toch niet met je eerdere opmerking? In dat geval sluit je het wanpresterende bedrijf toch uit van weer bieden? Wat schiet je er anders mee op? | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 14:01 |
Op zich kan je NS het beste faciliteren om te zorgen dat een maximum aan (vervoers-)marktpotentieel benut kan worden. Daar is die integratie en harder rijden juist een hele sterke in omdat je daar gezamelijk meer uit kunt halen dan van een losse HSL- of HRN-concessie. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 14:04 |
absoluut, alleen dat zie ik helaas niet gebeuren als het huidige beleid wordt gehandhaafd. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 14:14 |
Zie jij bij een gelijkblijvend beleid een aanbestede concessie wel lukken dan? | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 14:16 |
Ik niet. Dat zal óók anders moeten. | |
| DriekOplopers | woensdag 25 september 2013 @ 14:17 |
| Routekaart voor verder te ondernemen stappen na cancelen hogesnelheidsaspiraties NS: http://www.voorbeterov.nl/130923.php | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 14:18 |
Zou hét betoog van VBOV niet daarop gericht moeten zijn in plaats van op wegwezen met NS, een ander mag het proberen? | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 14:18 |
nee, want die komt er niet, omdat de overheid bij onderhands gunnen meer kan verdienen. Het zou zo moeten zijn dat het de reiziger ten goede komt en dat is al tijden het probleem dat dit niet voldoende gebeurt | |
| DriekOplopers | woensdag 25 september 2013 @ 14:26 |
NS: "Ansaldo bakt er chronisch niets van. Geer vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken." MVBOV: "NS bakt er chronisch niets van. Geen vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken." Want zo werkt het inderdaad. Als je leverancier er chronisch een potje van maakt, dan komt de dag dat je afscheid moet nemen. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 14:34 |
Je doet aan oversimplificaties en daar is niemand mee gebaat als daar het onderliggende probleem niet mee wordt opgelost. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 14:43 |
Het onderliggende probleem wordt toch opgelost/weggenomen als je er een andere vervoerder neer zet die al wel ervaring heeft met HSL-diensten? | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 14:50 |
Hoe kom je daarbij? Wat wordt er dan opgelost? | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 14:52 |
Het onderliggende probleem is dat het ministerie zich niet of nauwelijks wil bemoeien met vervoersdiensten. Daarmee geef je vervoerders of dat nu NS, Arriva of Connexxion is een vrijbrief om te beknibbelen op diverse kwaliteitsaspecten die belangrijk zijn voor een betrouwbaar en goed openbaar vervoerssysteem. NS kan blunderen door een combinatie van een lakse overheid en onhandig beleid in het verleden. Zoiets hebben busvervoerders in bepaalde delen van Nederland ook gedaan op het moment dat de overheid niet wenste toe te zien op het OV. Dat zie je ook in het regionale busvervoer in Groot Britannië wat alleen op basis van kostprijs gegunt wordt. Op het moment dat je marktwerking gebruikt om een nutsvoorziening te regelen via een tijdelijk monopolie (=concessie) moet je je ervan bewust zijn dat je kwaliteit alleen kunt afdwingen door goede prikkels in een contract op te nemen. Dat komt niet door de concurrentie in de aanbestedingsfase. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 14:55 |
Gebrek aan kennis bij de NS. Gebrek aan wil om een goed product te leveren. Gebrek aan prikkels doordat de concessie toch niet wordt afgenomen. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 14:57 |
Je vergeet dat Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia rekenschap moeten afleggen aan lagere overheden die wel dichter bij hun burger zitten dan het Haagse pluche. Dat gaat in mijn ogen al een stuk beter dan hoe de NS en het ministerie van I&M met elkaar omgaan. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 14:57 |
Kennis kan eenvoudig ingekocht worden. Hoe kom je erbij dat er geen wil is om een goed product te leveren? Maken die vijf minuten daadwerkelijk het onderscheid tussen een slecht en een goed product? Hoezo is het een gebrek aan prikkels als de concessie niet wordt ingetrokken? | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 14:58 |
Dat versterkt eerder mijn argument dat dat het het afzwakt denk ik. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 14:58 |
Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 15:02 |
Zie jij de NS jaren na aanvang en gunning van de concessie op de HSL een product leveren dat voldoet aan de eisen van de concessie? Ik niet. Ik zie alleen maar een verslechtering in het aanbod. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 15:03 |
Er zit een kern van waarheid in in wat hij zegt.. Het werkt alleen heel indirect.. Na de eerste aanbesteding ging het fout. Bij de tweede wordt dat opgepakt na onrusten in de politiek en bij de ambtenarij en in de tweede concessie gaat het goed. Maar dat vergt wel een actieve overheid en dat sluit weer aan bij mijn betoog hierboven... Zonder actieve overheid heb je niets aan marktwerking bij een nutsvoorziening. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 15:03 |
Wijs mij maar een OV-concessie van de regionale vervoerders aan waar er helemaal géén trein rijdt volgens de afgesproken concessie. En waar men lijnen of delen van lijnen zomaar heeft geschrapt. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 15:04 |
Maar de Rijksoverheid heeft toch al vele jaren ervaring met aanbesteden? En met spoor? Waarom gaat het hen dan zo vaak fout en leert de lokale overheid er wel (sneller) van? | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 15:04 |
Veolia Limburg is gigantisch uit de klauwen gelopen. Het bedrijf ging bijna failliet en is met illegale staatssteun in de lucht gehouden. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 15:05 |
Zie mijn eerdere argument. Desinteresse. RWS is heel infrastructuurgericht dus dat gaat wel goed. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 15:05 |
En de NS heeft fikse kortingen gekregen op de 'huurprijs' van de HSL en vlat alsnog bijna om. En levert nu alsnog niets. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 15:06 |
Er zijn te weinig prikkels NS te bestraffen omdat een verlies toch wel op de reiziger wordt afgewenteld en winst wordt afgeroomd door de aandeelhouder. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 15:07 |
Ik zeg nergens dat het een heel wenselijke situatie is. Het stoort me alleen dat er heel dogmatisch gehamerd wordt op heraanbestedingen. En dat is nog afgezien van de vraag of de NS daadwerkelijk niet aan de concessie voldoet. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 15:09 |
Die slappe ministers van I&M hebben al heel wat aderlatingen op de concessie toegestaan. - Weg directe Haagse verbinding met Brussel - Weg al jaren moeten rijden - Weg verplichting aan de rijtijden te houden, nu er te traag vervangend materieel is besteld De NS komt er mee weg. Maar in beginsel is het de NS die een wanprestatie levert. Dat I&M daarbij zit te slapen (of bewust niet ingrijpt) is een tweede. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 15:10 |
Heb jij gelezen wat ik schrijf? Je hoeft je niet door mijn argumenten te laten overtuigen maar dan hoef ik niet verder te discussiëren natuurlijk. Dan kunnen we het beter leuk over treintjes gaan hebben. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 15:10 |
NS valt om... Niet volgens de jaarcijfers die ik heb gezien maar vertel eens? | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 15:11 |
Populisme pur sang. - De Haagse verbinding is getorpedeerd door de NMBS, die wilden eigenlijk al geen HSL, laat staan een extra verbinding met Den Haag - Al jaren moeten rijden? Volgens de concessie pas als er treinen waren. - Soit, het enige wat feitelijk waar is. Maar voor die vijf minuten moet je niet miepen, vind ik. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 15:12 |
Zeker niet als je daar mogelijk zelfs frequenties of prijsvoordelen voor terug kan krijgen. Al zou dat wel onderdeel van het aanbod moeten zijn mijns inziens. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 15:26 |
Laat ik het dan specificeren: NS Highspeed zou failliet gegaan zijn als er geen korting werd gegeven op de jaarlijkse infrastructuurheffing voor de HSL. Niemand verplicht je iets. Maar je kan niet met droge ogen beweren dat NS Highspeed levert wat is afgesproken en aan het publiek is beloofd. Staat wel in de concessie, boeit de reiziger niet wie er debet aan is, NS Highspeed had ingetekend om die te gaan rijden. En wie heeft er contracten met de treinenbouwer gesloten die berucht stond om slechte levertijden en een slecht product? De Reiziger? Nee toch? Laat dan alles maar klassiek rijden.. scheelt maar een paar minuten toch? Denk jij dat NS Highspeed straks tarieven gaat aanbieden die ook maar een beetje bij de lage prijs en flexibiliteit van de oude BeNeLux-trein in de buurt komen? Daar kunnen ze de heffing niet van betalen, dus vast niet. Ergo een verslechtering. | |
| greavy | woensdag 25 september 2013 @ 15:28 |
| Bij DB is er vanaf deze week ook de mogelijkheid om op 100 stations een halfuur gratis wifi per dag te gebruiken: http://www.bahn.de/p/view/service/bahnhof/wlan_bahnhof.shtml | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 15:30 |
Het boeit de reiziger niet, wat de reiziger wel boeit is lage prijzen en hoge frequenties. En die trein naar Den Haag boeit ze ook redelijk weinig. Als je niet snapt hoe aanbesteden werkt dan heeft het geen zin om hier een discussie over te voeren. De NS was wettelijk verplicht om met AnsaldoLelystad in zee te gaan. Weer een gebrek aan kennis of chargeer je gewoon maar wat? Die heffing moet dan ook fors naar beneden. | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 15:34 |
Dat heb ik ook nergens gezegd. Want ik ben het ook niet met die stelling eens. Ik ben het alleen niet eens met de gevolgtrekking die vervolgens getrokken wordt omdat de werkelijkheid nu eenmaal veel gecompliceerder is dan door jou gesteld wordt. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 15:35 |
het is de enige manier om een goed aanbod via de HSL te kunnen krijgen | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 15:35 |
Vandaar de LageLanden Lijn en de angst van de NS en de minister daarvoor?;) En de goede bezetting van de BENeLuxtrein? Laat mij de wet maar zien waar staat dat kwaliteit en ervaring niet als eis van de bouwer opgenomen mocht worden bij de aanbesteding. En dat men geen boeteclausule mocht toevoegen als de leveringstijd fors werd overschreden. Ik zie die wetteksten graag! Chargeren is ook leuk, maar ik volg het dossier toch echt al een hele tijd en met een studie die aansluit bij aanbestedingen en beleid kan je niet zeggen dat ik er niets vanaf weet NS Highspeed heeft zelf ingeschreven voor een veel te hoog bedrag. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 15:39 |
Dat kan bij een nieuwe aanbesteding. Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden. Maar nu onderhands NS Highspeed korting geven en marktpartijen uit te sluiten is niet fair. De kern is dat NS Highspeed niet levert wat afgesproken is en dat ze daarvoor nog beloond wordt met kortingen, verminderde dienstverlening te tolereren en zicht op uitsluiten van concurrentie bij het samenvoegen van HSL en HRN concessies. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 15:44 |
De NS heeft inderdaad gelogen over de bezetting van de Beneluxtrein. Nou jah, foei toch. Het aantal reizigers van/naar Den Haag is niet zo bizar groot en was vooral omdat het de tweede IC per uur was tussen Dordrecht en Roosendaal. Bij de LageLandenLijn heeft NS gebruik gemaakt van haar wettelijk recht om de ACM in te schakelen. Ieder weldenkend bedrijf zou dat gedaan hebben als de mogelijkheid zich voor zou doen, het kan namelijk een negatieve weerslag hebben op je eigen bedrijfsresultaat. Dat is geen angst, dat is gebruik maken van de mogelijkheden die er door de wetgever neergelegd zijn. Die wet is er niet. Alleen waren er ten tijde van de gunning geen kwaliteitsissues, er was alleen sprake van vertraagde levering. Vertraging die op dat moment nog niet buitensporig was in vergelijking met andere treinenbouwers. Het toelatingsproces is nou eenmaal heel erg pijnlijk. In het contract met AnsaldoBreda staat een boeteclausule van 20% van het aankoopbedrag bij veel te late levering. Of dit wel of niet opgeëist gaat worden is aan de juristen van de bedrijven. Dan volg je het dossier ogenschijnlijk maar half want je weet niet eens dat er een boeteclausule is, je weet niet wat de regels omtrent aanbestedingen zijn en het grootste gedeelte van je argumenten is napraterij van reizigersorganisaties die er zelf al even weinig kaas van hebben gegeten. Iedere keer dat je hier feiten gepresenteerd krijgt draai je er omheen of je komt met nieuwe tegenvragen. Dat kan wel zo zijn maar dat betekent niet dat het bedrag niet veel te hoog is. Dit is onrendabel en oneconomisch. Dat zag je ook duidelijk tijdens de enorme verlaging van de Fyra-toeslagen, daarna zaten die treinen in de spits opeens wél vol. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 15:44 |
klopt, maar een lagere infraheffing zal de reiziger wel ten goede komen, omdat het zo aantrekkelijker wordt om het productaanbod uit te breiden. Dat hoeft niet zo veel te zijn als NSH geboden heeft, maar echt afgestemd op de vraag op bepaalde trajecten. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 15:46 |
Dat kan ook zonder nieuwe aanbesteding. Dus jij denkt serieus dat bedrijven niet twee keer dezelfde fout maken? Reken er maar op dat de enige twee partijen die een realistisch bod zouden doen SNCF en DB zijn. Die zouden het leuk vinden voor erbij, de rest wil graag voet aan de grond. En dát is nou precies het probleem met verplicht aanbesteden. Ik zie nog steeds niet in waarom dat niet fair zou zijn. Het voordeel voor de reizigers bij volledige integratie in het HRN is veel groter dan bij een versnipperd net. Ze houden zich vooralsnog prima aan wat er afgesproken is, er ligt nu alleen een voorstel waarmee ze af willen gaan wijken van eerder gemaakte afspraken. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 16:04 |
| Lets agree to disagree. Naar mijn mening levert NS Highspeed bij verre niet wat er is afgesproken en zou ze daarvoor moeten worden bestraft, niet beloond. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 16:09 |
Wat jij bestempelt als een foutieve mening zijn simpelweg keiharde feiten. Er zijn misschien verkeerde afspraken gemaakt en je kan echt wel wat verwijten maken maar voor de rest... | |
| DriekOplopers | woensdag 25 september 2013 @ 16:13 |
Hou op, schei uit! | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 16:16 |
| Ik heb nooit de illusie gehad dat jij het wel snapt, Driek | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 16:17 |
| Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met deze discussie... Hier, een foto van een nieuwe trein: ![]() De gloednieuwe Bombardier Omneo | |
| Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 16:19 |
| Ziet er spannend uit! | |
| DriekOplopers | woensdag 25 september 2013 @ 16:20 |
Het is verbazingwekkend dat de NS überhaupt de tijd en mogelijkheid heeft gekregen om een alternatief plan te presenteren: - Meer dan 4 jaar na de start van de HSL-concessie wordt het beloofde treinaanbod* nog steeds niet geleverd - Het is niet duidelijk wanneer het beloofde aanbod wel wordt geleverd - Het is niet duidelijk in hoeverre NMBS is bereid om mee te werken aan het realiseren van de concessie - Het is nog niet duidelijk waartoe NS bereid is: bij het voorstel dat in juni werd gepresenteerd was sprake van nieuw intercitymaterieel met een maximumsnelheid tussen 200 en 250 km/h, vraag is of hiermee de geëiste rijtijden gehaald kunnen worden * Wat was ook alweer de concessieverplichting: - 32x p/d Asd - Bd (rijdt, maar niet binnen gestelde rijtijden) - 32x p/d Asd - Rtd (vanaf oktober 2 spitsritten per dag per richting) - 16x p/d Asd - Bxl via HSL (rijdt vanaf oktober 2x p/d) - 8x p/d Gvc - Bd - Bxl (rijdt niet) - 10x p/d Asd - Parijs (rijdt) Ja echt, de NS/HSA voldoet heul goed aan de eisen. | |
| ReisT | woensdag 25 september 2013 @ 16:28 |
Uit de brochure: Dus misschien is dit ook iets voor NS? | |
| Duvel | woensdag 25 september 2013 @ 16:29 |
Oei, mijn ogen. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 16:31 |
Als je de rest van de concessie even handig vergeet heeft de discussie geen zin. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 16:33 |
NSH houdt zich totaal niet aan de afspraken. Tijd voor nieuwe afspraken die de reiziger wel ten goede komen, alleen daarvoor ontbreekt de kennis bij de overheid die een te hoge infraheffing oplegt en niet de NS wil dwingen de reiziger tegemoet te komen. Het liefst zou ik dan ook een nieuwe aanbesteding zien, maar integratie met het binnenlandse net kan de reiziger veel meer helpen, mits er ook echt hard gewerkt wordt om dit voor elkaar te krijgen | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 16:34 |
ziet er niet heel erg strak uit helaas | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 16:34 |
Er is pas sprake van volledige uitvoering als er treinen zouden zijn, die zijn er niet. Dan kan je met frequenties gaan gooien en ook het argument aanvoeren dat ze, ook al blokkeren de Belgen het, gewoon maar Den Haag-Brussel moeten gaan rijden maar hey! Eigen schuld, België is de makkelijkste en meest open spoormarkt van Europa! Is dus echt de schuld van de HSA. | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 16:34 |
| Wat is er tegen op het huidige Engelse model van meerdere aanbieders? Op de hogere prijs na dan? | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 16:38 |
![]() | |
| Peter | woensdag 25 september 2013 @ 16:39 |
Noem je Deadlock nu een digitale stationsoptimist? | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 16:40 |
Heel veel. Maar ik ga mijn stokpaardje niet weer uit de kast halen. | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 16:40 |
Dat die vervoerders pas in 2012 voor een keer winst hebben gemaakt. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 16:40 |
de hogere prijs dat is de makkelijke weg kiezen. NSH had moeten zorgen dat de treinen er waren en die zijn er gewoon niet omdat er zolang aangeklooid is. Er werd door de mensen van de gebakken lucht gekozen voor een nieuwe trein bij een fabrikant waar toen al vraagtekens over waren. Was er eerder ingegrepen dan had er nu wel degelijk al iets beters gereden dan de V160 en een excuus-Benelux. | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 16:40 |
Nee hoor, daar ken ik Deadlock2k te goed voor | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 16:41 |
Dat staat niet in de concessie maar in de niet-handhavingsbrief van Eurlings uit 2009, Mansveld heeft die brief een aantal maanden terug ingetrokken. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 16:41 |
Ik denk dat het juridisch niet mogelijk was het contract eerder te ontbinden. Maar dat is eigenlijk meer iets wat tijdens de parlementaire enquête naar boven zal moeten komen. De vraagtekens waren niet genoeg om nee te zeggen tegen de inschrijving in ieder geval. | |
| Ireyon | woensdag 25 september 2013 @ 16:42 |
| Zit inmiddels al ruim een half uur in een defecte trein bij Best | |
| James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 16:44 |
Het contract met AB had naar alle waarschijnlijkheid jaren terug al ontbonden kunnen worden (wegens de vele vertraging), maar dat zou eindigen in hetzelfde juridisch steekspel tussen NS en AB en zou NS zeker de HSL-concessie hebben gekost omdat ze moedwillig het materieel zouden torpederen. Dat nu is besloten om de V250 niet meer in te zetten komt door de winterproblemen en de volkomen belachelijke houding van AB in de maanden daarna. | |
| Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 16:45 |
precies. Het is dan beschamend dat we nog geen steek op zijn geschoten. | |
| b2py | woensdag 25 september 2013 @ 16:46 |
| En nog een belangrijke factor, I&M heeft NS opgedragen treinen te kopen die 250 km/h moesten, NS wilde nooit harder dan 200 - 220 km/h over de HSL. | |
| greavy | woensdag 25 september 2013 @ 16:46 |
| vol |