DriekOplopers | maandag 3 juni 2013 @ 23:54 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. update: Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
GSMboy | maandag 3 juni 2013 @ 23:55 |
Even een schopje omdat nieuw topic:
| |
KnightSolaire | maandag 3 juni 2013 @ 23:55 |
Vond het een goed verhaal in Nieuwsuur. Niet alleen NS aanwijzen als schuldige, maar helder aangeven dat de verantwoordelijkheid (deels) ook bij het ministerie - en breder gezien de politiek - ligt. | |
DriekOplopers | maandag 3 juni 2013 @ 23:56 |
Opnieuw veegt de NS pijnlijke waarheden onder het tapijt. In het persbericht van vanavond over het stoppen met de schrootreparatie van de V250 wordt een belangrijk detail verzwegen. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft voor V250 een rijverbod afgekondigd, ook voor proefritten. Met dank aan MVBOV. http://www.voorbeterov.nl/121213.php | |
GSMboy | maandag 3 juni 2013 @ 23:56 |
Waarom is er eigenlijk NS HiSpeed ontstaan? En waarom is de NS niet onder eigen naam die HSL gaan exploiteren? | |
James1988 | maandag 3 juni 2013 @ 23:58 |
Marketing. NS Hispeed is de handelsnaam voor NS Internationaal B.V., het losstaande NS-bedrijf dat de internationale verbinding voor z'n rekening neemt. Alle activiteiten op de HSL vallen, via HSA, onder verantwoordelijkheid van NSI. | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 23:58 |
Van een oud vrouwtje geweest ![]() | |
KnightSolaire | maandag 3 juni 2013 @ 23:58 |
Haha, ja. 'Weinig kilometers op de teller; zo goed als nieuw' | |
Fixers | maandag 3 juni 2013 @ 23:59 |
Ik mis de "Van een oud vrouwtje geweest." en "Heeft altijd binnen gestaan." Peterselieman was me voor. | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:00 |
parlementaire enquete is dan ook noodzakelijk | |
KnightSolaire | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:01 |
Zou wel overlap hebben met de conclusies van het onderzoek van de Eerste Kamer over privatisering. | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:01 |
Op Somda las ik dat eind vorige week de laatste proefrit met de V250 was gespot, dus ik ga er vanuit dat de steeksleutels massaal worden neergelegd, en dat het dertig-tal Ansaldobreda'ertjes massaal het vliegtuig kunnen pakken naar huis? Waarom betreurt BeterOV het zo dat de NS niet meldt dat de treinen een rijverbod hebben voor proefritten? De NS is er toch mee gestopt, en dat is het belangrijkste. Dan ga je er toch ook vanuit dat er niet alsnog proefritten mee worden gereden? | |
MPG | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:06 |
Jaja... | |
NikkelCobalt | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:09 |
Voor het nageslacht, de interactieve V250 module: http://fyra.powerscriptzone.nl/ (Silverlight alert) | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:19 |
Een bug.... die toeter, dat klopt niet ![]() Die moet juist niks laten horen ![]() | |
NikkelCobalt | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:21 |
Zit sneeuw in :-P | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:22 |
Omdat de NS in het hele dossier al halve waarheden vertelt of feiten verdoezelt. We hebben schoon genoeg van die spindoctorij. Ook dat hardnekkig blijven roepen dat ze in januari de dienst hadden gestaakt. Hoezo, gestaakt? Rijverbod van de Belgen! | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:23 |
Dan moet je juist niks horen ![]() | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:24 |
Begrijp ik, maar er is ook relevantie. Waarom zou je in de media weigeren te vertellen dat er een totaal rijverbod is, terwijl daarvoor al bekend gemaakt is dat de NS met de trein gaat stoppen. | |
kurk_droog | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:33 |
Ik vind het trouwens wel een prachtige trein om te zien ( moet je wel even langs de mankementen kijken ). Ik kijk er trouwens met hetzelfde gevoel naar als ik de Titanic zie op foto's ![]() V250 ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:35 |
Omdat het rijverbod er eerder was dan het besluit ermee te stoppen? Er ligen hier een hoop bijna-kip-ei-situaties op de loer ![]() | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:36 |
Vrijdag is het ingediend, en nu is het pas bekend? Wanneer is het dan ingegaan? Ik neem aan dat deze V250-crap nog wel weggesleept mag worden naar Italië of de sloper? Of is hij ook niet meer sleepvaardig? | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:39 |
Ik noem maar wat hoor. Zo zou het best gegaan kunnen zijn namelijk. Zo ging het in januari ook namelijk. Eerst hadden de Belgen de ballen om te zeggen "En die troep raajt ginne meter waajer nondetjuu" en pas daarna kwam NS heel stoer zeggen "dat ze de dienst gestaakt hebben!". Alsof ze het zelf bedacht hadden ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:39 |
Het rolt (nog), dus afvoer zal ook wel mogelijk zijn. ![]() Ik denk dat de 10 stellen die nog niet zijn afgenomen binnenkort het land wel eens zouden kunnen gaan verlaten. NS en NMBS willen ze niet meer, en ze vallen nog onder verantwoordelijkheid van AnsaldoBreda die er dus ook stallingskosten voor moet betalen. Afvoer naar Italïe zal ongetwijfeld goedkoper dan opstelruimte op de Watergraafsmeer, Dijksgracht of Nijmegen moeten huren van ProRail. Dat kan nog wel wat leuke transporten opleveren. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:41 |
Alles in 1 keer het land uit. Perronlengtes zijn toch niet meer boeiend, oplazeren met die paardeshit ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:43 |
Dan krijg je meer dan 2 kilometer aan trein, gek ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:44 |
je kunt er maar 3 per keer afvoeren | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:45 |
Kun je een wedstrijdje organiseren tussen DB Schenker, Captrain en TXL: "wie brengt die meuk als eerste naar Pistoia?" ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:45 |
Nou en gek. Dat boeit niks. Traxxje ervoor en gassen met die hap. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:46 |
Nou meer "wie brengt de meeste onderdelen in 1 keer naar Pistoia?" ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:46 |
10 strafpunten per verloren onderdeel. 50 strafpunten als je daarmee een infrastoring veroorzaakt. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:47 |
Waarom? Vanwege lengte van passeersporen of zo? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:47 |
behalve als het spul in Italië staat, dan krijg je bonuspunten voor een storing ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:47 |
Kratje van mij als ze DAN WEL onder de 3176 strafpunten blijven ![]() | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:47 |
Ja, maar straks komt er niks in Pistoia aan omdat alle onderdelen over het hele spoor liggen... ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:47 |
uhuh. Max 750 meter per trein toch? | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:49 |
als ik het geld had gehad dan was het zeker een leuk idee geweest om een cowboyrace te organiseren ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:49 |
Verplicht iedere 100 km elk stel op een weegbrug om te kijken of alles er nog aan zit ![]() | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:49 |
Wait, whut, we kunnenzo wel het record van 19 februari 1989 verbreken, met de langste trein van Nederland, we kunnen er zelfs bijschrijven dat het de langste en kortste in dienst gestelde trein is ![]() ![]() ![]() ![]() Win win.... | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:50 |
Dat is wel een beetje het risico ja ![]() Het zal wel een soort caravanrace worden die je in Valkenswaard vroeger nog weleens zag. Als je maar over de finish kwam met IETS aan je trekhaak was het al goed of zo ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:51 |
Vertrekpunt Amsterdam, eentje via Bentheim, nummer twee gaat via Venlo en de derde via Emmerich het land uit. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:51 |
Het is zelfs een wereldrecord. De langste sleep levensgevaarlijk wrakijzer ooit. | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:51 |
![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:51 |
Er gaan er minimaal 2 botsen ergens ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:51 |
opruimen van verloren onderdelen komt voor rekening van de Italianen, dus je hoeft daar geen rekening mee te houden, behalve dan dat meer dan de halve trein in Pistoria aan moet komen ![]() | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:52 |
Eigenlijk moet er ergens in het buitenland een stukje spoor met veel bochten zijn waar je keihard met de V250 Fyra overheen kan rijden, net zo lang tot die helemaal afgeragd is en uit elkaar valt... dat lijkt me gaaf ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:52 |
Met 250 km/h door de kleinste ring in Velím, is toch maar een testbaan ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:52 |
Doe niet zo raar. Meer dan een half stel voor iedere trein van 3 stellen, dat is redelijk. ![]() | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:53 |
Ik zeg: Doen! ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:53 |
het moet wel rollend over de streep komen he ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:53 |
Dat lijkt me met een uurtje wel voormekaar eigenlijk ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:54 |
Waarom? ![]() | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:54 |
Komt de V250 ook voor Marklin uit? Moet goedkoop modelletje worden. Motor niet nodig, geen functies nodig, geen verlichting... ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:55 |
knoop dan alle in Nederland zijnde V250's aan elkaar, enkele locs ervoor en dan via een groene golf het land uit. Enige probleempje kan het hoge water zijn dat momenteel in Zuid-Duitsland heerst | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:55 |
Uurtje? Bij de eerste bocht ligt de trein al in puin... als hij rijdt... ![]() Of werd hij gesleept? | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:55 |
je moet ze zo de fabriek in kunnen duwen he ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:56 |
Gewoon ergens kopmaken (Stuttgart of zo) en van daaraf geduwd gaan rijden. Komt er plomp aan? Loskoppelen en loc remmen ![]() | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:56 |
Van de losse onderdelen kan je vast nog een brug bouwen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:57 |
Oh ja was er niet ooit wat met die sleutel van die fabriek? "2008 garandeer ik zeker, als het 2009 wordt kun je de sleutel van de fabriek van me krijgen" zoiets toch? ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:57 |
Ik zeg: Binnentredend water. Allez... | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:58 |
Je kan beter gaan barbecuen. Roosters zat. Accuutje eronder voor het vuur, voila ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:59 |
Dat zei die projectmanager in een interview met NRC ofzo. "Als het 2010 wordt kun je de sleutel van de fabriek krijgen" | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 00:59 |
Of die batterijen, die fikken zo door... ![]() Eend op de BBQ ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:00 |
ja accu batterijen. Poteeto potaato. | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:00 |
De onderdelenrapers zijn ook al gevonden. Zijn na het weekend toch werkloos: http://nos.nl/video/513173-de-ballos-van-roland-garros.html | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:00 |
Dus... AnsaldoSchubbekutteveentilburg heeft blijkbaar de sleutel al aan de NS gegeven, waarna opeens zomaar de boel achteruit hard ging? ![]() | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:03 |
Verbaast me dat ze nog geen statement op Twitter hebben geplaatst? Bij de Belgen waren ze er als de hazen bij.... https://twitter.com/AnsaldoBredaSpA ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:09 |
Waarschijnlijk zijn ze "as we speak" ten onder aan het gaan. 1 keer schreeuwen in de ruimte lukt dan nog wel, maar ook maar DAAR een vervolg aan geven zal te veel gevraagd zijn. | |
WhiteJoker | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:10 |
Bron: Treinreiziger.nl Tsja, volgens mij is iemand z'n sleutel van de fabriek verschuldigd. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:11 |
En die lulkoek van "vergelijk onze treinen maar met anderen, we komen als 1 van de besten uit de bus" is natuurlijk totale onzin, maar ja wat verwacht je dan? "Ja nee het klopt we kunnen er geen ene tiefes van en we hadden wel zin in die knaken van die domme kortzichtige hollanders, zijn ze er toch mooi ingetrapt haha"? ![]() | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:18 |
Wacht maar met het WK volgend jaar, of het daarop volgende EK. Dan maken we Italië zelf eens in met voetbal ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:20 |
Nou, daar zullen ze van wakker liggen ![]() | |
RichardHammond | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:29 |
Op 3:25 komt de befaamde gele tape ook voorbij. ![]() | |
GSMboy | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:35 |
En het loshangende deurtje.... | |
kurk_droog | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:38 |
Het Belgische besluit maakt dan ook geen indruk lijkt mij. Die van de NS blaast meteen alles inclusief het bedrijf op. | |
DJJoris | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:47 |
Ik ben het met je eens qua looks ![]() | |
Bitlord | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:56 |
Deze zomer op vakantie naar Italië. We gaan heel toevallig maar eens in de buurt van Pistoia op een camping zitten waarbij ik met een beetje geluk nog wat spook-V250'en kan fotograferen die nooit in Nederland zijn geweest. Misschien is er trouwens nog een ver oostblokland geinteresseerd in deze treinen, waar het klimaat mogelijk beter is, de veiligheidseisen lager en het personeel om het op te knappen een stuk goedkoper. | |
DJJoris | dinsdag 4 juni 2013 @ 02:10 |
Van mij mag deze trein wel in het Spoorwegmuseum komen te staan, ondanks alle pech of misschien wel juist dankzij alle pech is het een zeer benoemingswaardige trein geweest en de eerste poging van de NS om een HSL naar eigen wens te krijgen. Het geld zijn ze toch al hoogstwaarschijnlijk kwijt en de schroopkosten zullen ook niet al te hoog zijn. De wagons kan je altijd nog ombouwen en de bak waar de machinist zit, ach, 1 zo een bak doneren zal toch niet al te veel zijn? | |
Bitlord | dinsdag 4 juni 2013 @ 02:15 |
Ik denk dat de kans nog groter is dat we hem ergens in Amsterdam-Noord tegenkomen dan in het spoorwegmuseum.![]() | |
Bitlord | dinsdag 4 juni 2013 @ 02:36 |
Mijn afkeer jegens NS Hispeed begon na deze video http://nos.nl/video/lq/44(...)nen-beneluxlijn.html | |
Litpho | dinsdag 4 juni 2013 @ 07:41 |
Ik heb er helemaal geen bezwaar tegen dat Timo Huges meer dan de Balkenendenorm krijgt. Als hij tenminste een trend inzet dat de NS zich niet meer verschuilt achter "wij zijn een overheidsbedrijf als het ons uitkomt". Als Financiën dan ook nog stuurt op het maatschappelijk belang in plaats van het huidige "privébedrijf, privébedrijf, niets mee te maken, privébedrijf, NOODREM!!!?!?!!?" zou het helemaal geweldig zijn. Als dat niet haalbaar is, dan wordt Huges gewoon een topambtenaar en is het dus een ander verhaal. | |
Ireyon | dinsdag 4 juni 2013 @ 07:47 |
Relevant: http://what-if.xkcd.com/43/ | |
greavy | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:13 |
De Belgen staken weer. Ditmaal depot Charleroi, waarbij sporen bezet worden gehouden. Edit: De wilde staking is weer voorbij ....... [ Bericht 25% gewijzigd door greavy op 04-06-2013 08:48:44 ] | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:02 |
Zo. Indien Wilma Mansveld de HSL-concessie niet intrekt is er sprake van kartelvorming en stapt MVBOV naar Brussel. MVBOV had al eerder geklaagd bij de ACM en nu dus ook bij de staatssecretaris. NS stapelde fout op fout en kan niet meer als serieus te nemen HSL-exploitant worden beschouwd. Lees hier de uitvoerige brief: http://www.voorbeterov.nl/121213.php | |
b2py | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:08 |
Je zou de website mobiel moeten maken, dit is voor mij althans geen lezen ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:10 |
Als je het goed doet, zet je meteen de vraag uit om ambtenaren van een slechte concessieverlenende overheid te laten ontslaan. Verder moet je toch eens uitleggen hoe een vervoerder zonder materieel een vervoersdienst moet leveren. Dat is mij niet helemaal duidelijk. | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:14 |
NS heeft dat probleem zelf feitelijk genegeerd. 1. NS heeft onvoldoende toezicht gehouden op de bouw 2. NS heeft zich doof gehouden voor alle waarschuwingen, met name ook om de Benelux niet op te heffen voordat V250 zijn betrouwbaarheid had bewezen Dusssss. | |
bloodysunday | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:21 |
Grappig, er mogen geen testritten meer gedaan worden met de Fyra. Ze gaan kijken wanneer die weer gestart mogen worden. Beetje overbodig? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:28 |
Dit was ook bij mij het omslagpunt, geholpen door James, want die zei, en ik citeer:
| |
KnightSolaire | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:31 |
Is het voor de reiziger niet beter integratie met het HRN te bepleiten? Daar hebben veel meer reizigers baat bij dan een losse concessie. Ja, het is misschien zuur omdat het lijkt alsof je NS altijd maar beschermt ongeacht de prestaties. Maar de verantwoordelijkheid voor het gedoe met de V250 ligt niet alleen bij NS. Zoals hier de afgelopen dagen meermaals is langsgekomen was het eerste plan van NS eigenlijk erg goed (met de Intercity Max), maar dat werd destijds afgeschoten door de minister. Een nieuwe Intercity Max-plan lijkt mij de beste oplossing voor de reiziger. Ik weet niet in hoeverre e.e.a. juridisch mogelijk is, maar aanbesteding van de diensten Amsterdam - Brussel en Amsterdam - Breda in combinatie met de mogelijkheid voor NS om binnenlandse diensten (deels) over de HSL te laten rijden is voor mij ook een prima optie. Dan heb je misschien het beste van twee werelden. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:31 |
Gisteren ging het grootste deel van "Met het oog op morgen" van Radio over de Fyra, terugluisteren kan http://www.radio1.nl/terugluisteren?on=2013-06-03 om 23 uur... | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:47 |
Of je bedenkt een nieuwe IC Max-constructie die je in zijn geheel aanbesteedt. De rest is dan voor NS. | |
b2py | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:47 |
Ik denk trouwens dat alle V250 op een vrachtwagen het land uit gaan, daar ik denk dat de veiligheid dermate in het geding komt bij slepen. De ironie, trein over de weg, die is er altijd voor je. | |
Litpho | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:52 |
Ik denk dat het voor de reiziger eerder beter is om de "boehoehoe, anderen rijden binnenlandse diensten op het HSL-tracé"-clausule te laten vallen. Zolang men van plan is om het HSL-tracé alleen in te zetten voor toeslagtreinen is een integratie met het HRN volgens mij sowieso niet nodig, behalve dan om de NS te belonen met nog minder ondernemersrisico. | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:00 |
Dat verbod werd gevraagd door MVBOV en uitgevaardigd door ILT voordat de NS bekendmaakte, de stekker eruit te trekken. Dus. | |
GekkeHaan | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:04 |
Het rijverbod van de IL&T stelt ook bijster weinig voor zeg. Volgens de Televaag kijken ze donderdag of het rijverbod gehandhaafd blijft en testritten hervat mogen worden. Of dat überhaupt nog zin heeft.... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:06 |
Ik snap dat hele rijverbod niet, die dingen moeten uiteindelijk ergens heen, bij het aanvragen van een rijverbod heeft niemand baat. Want wie wint er nou wat mee... ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:12 |
of een IC Max-idee dat bij het binnenlandse net gaat en dan de diensten naar België aanbesteden. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:26 |
Dat laatste is juridisch-economisch erg lastig. Je kan geen monopolie op basis van een concessie voor Amsterdam-Brussel vestigen door Europese regels. Daarmee komt de economische positie van een inschrijver in gevaar omdat die zomaar geconfronteerd kan worden met concurrentie over dezelfde HSL. Het gevolg is een risicoreservering in het bod van de aanbesteding die je terug gaat zien via of een slecht aanbod of en lage inschrijfprijs. | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:36 |
klopt, maar de hoofdprijs gaat het ministerie zeker niet meer krijgen. Het gaat voor een aantal partijen pas interessant worden wanneer de gebruikersvergoeding omlaag gaat. Deze is nu veel te hoog om een meer hoogfrequentere en tegelijk ook rendabele dienst op te zetten. | |
de_ier | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:37 |
Rijverbod is heel erg handig wil je straks AnsaldoBreda keihard naaien in een rechtszaak. Overigens, gelezen op wikipedia: Wat een bedrijf. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:40 |
Maar je kan je afvragen of de laagprijs te verantwoorden valt in de Tweede kamer met de consequente begrotingstekorten. Ik denk dat de haalbaarheid van het plan zoals je dat schetst het nulpunt benaderd. | |
Q. | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:42 |
Wat een land vooral. | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:44 |
dat zou heel goed kunnen, maar je wilt in ieder geval ook niet terug naar de concessie zoals die is aanbesteed en waarin van alles mis is gegaan. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:45 |
NS wilde ruim op tijd zelf met V160 over de HSL Brussel-Amsterdam rijden. De Belgen hebben dat tegengehouden. NS heeft sinds de jaren '90 eigenlijk onvoldoende kennis in huis om goed toezicht te kunnen houden op de bouw van treinen. Dat past ook in het beeld van een afnemer van treinen bij een leverancier zoals dat tegenwoordig gaat. De V250 heeft in de Amsterdam-Rotterdampendel laten zien dat die trein best aardig kan functioneren. In je verhaal zijn te makkelijk gaten te schieten om jouw "oplossing" (wat het feitelijk niet is) zondermeer over te nemen. | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:46 |
Het verbod was door MVBOV gevraagd om omstanders (reizigers op perrons, inzittenden andere treinen) te beschermen tegen rondvliegende onderdelen en neergehaalde bovenleidingen. Dat was de reden, niet het dwarsbomen van het naar de schroothoop rijden van die dingen. | |
de_ier | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:47 |
Er bestaat ook een bedrijf die heet Ansaldo Nucleare S.p.A. Ummmm..... | |
KnightSolaire | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:47 |
NS Hispeed stopt inderdaad met gebruik van de naam Fyra.Bron Nou jongens en meisjes, verzin 's een mooie nieuwe naam. ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:48 |
Eh, hoezo? Ook als AmRo-pendel ging dat ding om de haverklap naar de klote. Dat dit wat minder opviel komt doordat de werkplaats altijd vlakbij was, waar minstens 2 vervangende treinen ter beschikking stonden. En omdat het 'verrassingsinzet' was, ofwel "Als alle treinen naar de klote zijn rijden we een dagje niet". | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:48 |
Best aardig kan functioneren je lijkt wel een politicus, zo'n nieuw ding moet gewoon goed functioneren en niet best aardig. Daar zit niemand op te wachten. ![]() En geen toezicht houden op de bouw, daar kan ik inkomen, maar geen gedegen afnamecontroles waarbij een groot gedeelte van deze door een ander bureau geconstateerde fouten allang opgevallen zouden zijn dat is toch wel ernstig te noemen. | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:54 |
Dat er één prutsend bedrijf is betekent niet dat de hele groep meteen incompetent is. Ansaldo STS levert over het algemeen prima werk af, bijvoorbeeld. ![]() | |
de_ier | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:55 |
Ik denk gewoon de huidige, bekende namen uitbreiden. Is wel zo herkenbaar voor de klanten. NS Intercity bestaat al, dus de Fyra kunnen ze omdopen in NS Interdit. | |
arkkey | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:56 |
"Fyra is Zweeds voor het cijfer vier. Het staat voor de vier steden waartussen gereden wordt: Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel." Nou, als ze de dienst doortrekken naar Londen met een stop in Rijssel kunnen ze hem mooi Sex noemen. "Sex is Zweeds voor het cijfer zes. Het staat voor de vier steden waartussen gereden wordt: Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Brussel, Rijssel en Londen." | |
de_ier | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:57 |
Of Tolv, het aantaal maadnen in dienst. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:57 |
Stappen ja. Met de benenwagen zal het worden ![]() | |
Maegrim | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:58 |
In breda vertrekt ie nog tijdelijk van spoor 4 ook ![]() | |
Litpho | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:00 |
Handig, die afspraken die maar één kant op hoeven te worden gehandhaafd ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:01 |
NS heeft geen recht van spreken. | |
de_ier | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:09 |
Laat SNCF dat exploiteren en klaar. | |
KnightSolaire | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:09 |
Interdit? ![]() | |
de_ier | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:10 |
Ja, ik vond de thema met buitenlandse woorden wel mooi. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:11 |
"verboden" en français. | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:12 |
"Thou shalt not pass!" | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:15 |
Voor de liefhebber: er is een sleepje ICK onderweg vanuit Roosendaal naar Emmerich en uiteindelijk Hamm. http://somda.nl/forum/13541/p453167/Opvallende+dingen+4+juni/ | |
Mr_Klaasje | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:21 |
Eh, de inzet ging gestaag steeds beter. Dat is wat wat anders dan om de haverklap naar de klote wat suggereert dat het over de gehele periode prut met peren was. Dat is aanwijsbaar onjuist en zelfs over Amsterdam-Brussel is het bevestigd door Descheemaecker dat het steeds beter ging, ondanks nieuwe problemen, tot het punt kwam dat het niet meer kon door sneeuwproblemen. De V250 is niets vreemd wat bij ander materieel ook voorkomt. Alleen de schaal waarop het voorkomt is groter en de slijtage is veel groter. Dat laatste is het echte probleem en dat veroorzaakt ook weer het eerste. Dat laatste zou ook bij onvolledige controles en niet structureel veel onderhoud op termijn leiden tot onveiligheid. Dat is echt wat anders dan dat het alleen maar kommer en kwel is en was, wat pertinent onjuist is. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:24 |
ICK, ook zulk lekker rijvaardig spul ![]() | |
arkkey | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:25 |
Mijn god nu snap ik wat bedoeld wordt met cijfertjesfetisjisten. Ik snap echt helemaal geen ruk van die somda-link :s | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:29 |
Er kwamen gestaag meer treinen beschikbaar waardoor de hoeveelheid beschikbaar reservematerieel toenam. Voor Amsterdam - Rotterdam v.v. heb je 1 stel nodig, als er dan nog 5 staan te slapen op de Watergraafsmeer kun je het makkelijk opvangen als er eentje uitvalt. De tweede en derde week ging het inderdaad iets beter dan de eerste week, dat zie je altijd bij een nieuwe dienstregeling. Dat iedereen even moet wennen aan het nieuwe materieel, de nieuwe dienstregeling, de nieuwe route, enzovoorts kan ik me voorstellen. Betrouwbaar is de V250 nooit geweest. Heb je überhaupt geluisterd naar wat Descheemaecker afgelopen vrijdag zoal vertelde? Er zitten structurele ontwerpfouten in de V250, waaronder een compleet ongeschikt laagspanningsnet en een remsysteem dat niet ontworpen was voor 250 km/h bij winterse situaties. Dat is toch echt wel uitzonderlijk. De V250 heeft de nodige ontwerpfouten en slijt veel sneller dan voorzien, maar dat zijn geen problemen die de dagelijkse dienstuitvoering in de weg staan. Voor de 10 dagelijkse treinen die reden op Amsterdam - Brussel had men 3 treinstellen nodig, in totaal waren er 7 beschikbaar. Zelfs met zo'n materieeloverschot lukte het niet altijd om alle treinen te laten rijden, omdat er teveel treinen met defecten op de Watergraafsmeer stonden dan dat er inzetbaar waren. Dit vertelde Meerstadt een tijd terug tijdens een interview door RTL Nieuws. De V250 is echt een ontzettend onbetrouwbare trein gebleken. | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:29 |
met welke treinen gaan ze dat doen. ![]() Toch wel knap dat je dan tot 2024 mag blijven prutsen terwijl je nog nooit de gestelde eisen bereikt hebt. ![]() | |
Litpho | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:31 |
Ambtenaar voor het Ministerie van Financiën zijn doet wonderen, blijkbaar. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:32 |
Mooi he, net of je een schaakpartij zit te lezen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:32 |
d2-d4 ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:37 |
1..., Pg8-f6 | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:38 |
e2-e3 | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:38 |
Mr_Klaasje | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:40 |
Er werden tegelijkertijd wel op grote schaal ook opleidingsritten gereden. Dat betekent dus dat de reserve in werkelijkheid veel lager was dan je hier stelt. Betrouwbaar genoeg om qua punctualiteit de Thalys te overtreffen. Dat is toch iets.... Ja, ik wat wat hij heeft gezegd. Dat doet echter niets af aan het feit dat er ook een andere kant aan het hele verhaal zit. Ik ageer hier met name tegen de opgestapelde zwartkijkerij zonder dat er ook naar achterliggende zaken gekeken wordt of naar dingen die logisch zijn of helemaal zo slecht nog niet waren. Vertel eens wat het inzetniveau van SLT in het eerste jaar is geweest? "Nee, dat vertel ik er niet bij omdat het dan net lijkt alsof het met de V250 meevalt, dan zou ik mijn stellingname moeten nuanceren en daar heb ik geen zin in." | |
WhiteJoker | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:41 |
Soms vraag ik me af of die woordvoerders enig verstand hebben. Op dit moment zou ik m'n mond houden en niet laconiek zeggen: Ach we mogen toch tot 2024 door! | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:43 |
Het wakker worden komt later pas denk ik. | |
Litpho | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:43 |
2025? Ja, die opleidingsritten zijn natuurlijk belangrijk, maar de reiziger die gewoon vervoerd wil worden heeft daar geen boodschap aan (nog los van het feit dat NSH dat niet kon verkopen). Net zo min als de reiziger zit te wachten op "TSL heeft een technische storing dus uw OV-chipkaart kan niet opgeladen worden". Als dienstverlener moet je je interne voorbereidingen/oplossingen/uitbestedingen niet proberen af te wentelen op de klant, want die kan daar niets mee. En het is alleen een monopolist die daar echt mee wegkomt. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:45 |
Overigens moeten we misschien wat kleine dingetjes in de OP aanpassen: de DB Netz tarifcalculator link klopt niet meer, dat moet http://fahrweg.dbnetze.co(...)isauskunft_tpis.html zijn. En als dat hele Ansaldo-tranendal voorbij is mag het hele stuk over HSL-Zuid en Fyra en al die andere dingen wat mij betreft wel ingedikt worden tot iets heel summiers. Er staat ook geen ellenlang epistel in over de geschiedenis van de electrificatie in bijvoorbeeld ![]() | |
De_Hertog | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:46 |
De trein scoorde 1157 strafpunten waar 10 toegestaan zijn. Ik weet natuurlijk niet op welke punten dit precies is, maar dat klinkt alsof er weinig ruimte is voor dingen die 'helemaal zo slecht nog niet' zijn. Ook de opsomming van problemen uit die persconferentie lijkt niet alleen maar betrekking te hebben op de dienst naar België of het rijden met 250 km/h. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:47 |
die 1157 punten waren overigens voor een HALVE trein, van 4 bakken. die 2019 waren voor de andere HALVE trein. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:48 |
ICK heeft er wel al 50 jaar op zitten... | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:49 |
Sowieso kun je stellen dat er aan die eerste halve trein voor ruim 800 punten NIET mis ging wat, getuige de tweede halve trein, wel mis had kunnen gaan. Dat is best wel goed natuurlijk ![]() | |
De_Hertog | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:49 |
Een andere halve trein toch, niet de helft van dezelfde trein? | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:50 |
Dat opleiden gebeurde op treinen in reizigersdienst, bij stilstand op de Watergraafsmeer, of met stellen die nog niet waren afgenomen. Een deel van de opleiding gebeurde bij stilstand op de Watergraafsmeer, indien nodig zou er dus 'gewoon' van materieel gewisseld kunnen worden om de dienstuitvoering niet in gevaar te brengen. De Thalys legt veel grotere afstanden af, heeft veel complexere materieel- en personeelsomlopen, en mag altijd door de slangenkuil die de Brusselse NZV is. Het zou dieptriest zijn als de V250 níet punctueler zou zijn dan de Thalys. Noem dan eens wat? Die hele trein is vakkundig met de grond gelijk gemaakt door Descheemaecker en de experts van Mott MacDonald en Concept Risk. Je doet het voorkomen alsof ik oogkleppen op heb, dat is niet waar en vind ik ook niet fair van je. De eerste inzetperiode van SLT was ook niet briljant, met de winterproblemen als dieptepunt (2/3e van de vloot aan de kant door kortsluiting door opgezogen sneeuw), maar dit probleem is vakkundig verholpen door Bombardier en Siemens. De SLT was ook nog niet in de klimaatkamer geweest voordat de trein massaal werd ingezet. Bij de V250 zit het toch echt anders: de Italianen hebben meer dan 5 jaar de tijd gehad om de trein te ontwerpen, er is meer dan 3 jaar testritten uitgevoerd, en de trein heeft allerlei testen ondergaan in Velím en de klimaatkamer. Toch zakte hij tijdens de winter hard door het ijs. | |
De_Hertog | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:50 |
Goed punt ja, zou er een maximum aantal strafpunten zijn? Iemand enig idee op hoeveel punten een trein wordt gecontroleerd? | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:51 |
Ik denk dat ze na die 4 bakken maar gestopt zijn omdat ze al meer dan 100x het aantal toegestane strafpunten hadden verzameld. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:53 |
Die dingen hebben jaren in Nijmegen gestaan, zijn vervolgens via Lage Zwaluwe in Roosendaal terecht gekomen en rijden nu weer via Nijmegen naar Duitsland?! Waar is dat nutteloze gesleep voor nodig? | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:54 |
Dat klopt. | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:57 |
ik denk dat de verkochte rijtuigen uit Nijmegen weg moesten. Hun plaats is inmiddels ingenomen door nog wat extra DDM-1 | |
Mr_Klaasje | dinsdag 4 juni 2013 @ 12:04 |
Testritten en ontwerpen zijn ALTIJD anders dan rijden in de reizigersdienst. Je mag de tijdsperiode voor inzet dus NOOIT als argument gebruiken waarom een treinstel het na de eerste inzet het meteen goed zou moeten doen. | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 12:05 |
De testperiode van V250 bedroeg 3,5 jaar. In de periode juli - december heeft men zelfs de luxe gehad om in reizigersdienst te testen. | |
eight | dinsdag 4 juni 2013 @ 12:05 |
Dit gaan ze niet meer oplossen, dit bedrijf lijkt heel andere intenties te hebben. Zou me niets verbazen als ze de BV binnenkort failliet laten verklaren om terugbetaling te voorkomen. Is er geen mogelijkheid om de bedrijfsvoering onder curatele te zetten zodat je het geld veilig kunt stellen? | |
Mr_Klaasje | dinsdag 4 juni 2013 @ 12:08 |
Testperiode => Drogreden. De periode Juli-December: Klopt, echter andere omstandigheden dan Amsterdam-Brussel. Deze discussie van de V250 vertroebelt echter wel waar waar deze discussie mee begon. Namelijk dat de argumentatie van VBOV om NS van de HSL te kicken slecht onderbouwd is. Die stelling heb ik nog niet ontkracht zien worden eigenlijk. Dat nog los van dat het eigenlijk geen oplossing van het "HSL-probleem" is, laats staan een oplossing van het onstane vervoersprobleem, waar de klant, de reiziger, last van heeft. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 12:41 |
Soort van "wat je zegt ben je zelf" ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:10 |
![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:12 |
Wat is die 100 miljoen precies? ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:13 |
Naar het schijnt het bedrag dat NS tot nu toe heeft overgemaakt naar AnsaldoBreda. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:14 |
Oh okee. Daar was ik gisteren al naar op zoek eigenlijk ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:19 |
Dat is dan dus ongeveer de fooi die er op de aanleg van de HSL betaald is. 1,2 %. | |
De_Hertog | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:19 |
Er komt een parlementaire enquete:http://nos.nl/artikel/514177-parlementaire-enquete-naar-fyra.html | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:21 |
Toppertje. Ik heb er nu al zin in ![]() | |
arkkey | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:21 |
Nog meer geld down the drain ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:23 |
ik hoop live op tv! | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:23 |
Ding dongggg... Dames en heren, Bert Meerstadt vertrekt van spoor 4A. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:24 |
Johannes Vermeer Jan Kiepura Bert Meerstadt? | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:24 |
Fixed. | |
KnightSolaire | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:26 |
Hoorzittingen kunnen live uitgezonden worden op tv/Politiek24/via de website van de Tweede Kamer. Het kan ook dat hoorzittingen besloten plaatsvinden. Die worden logischerwijs niet uitgezonden. | |
KnightSolaire | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:36 |
Ondertussen houdt die wisselstoring tussen Utrecht en Eindhoven trouwens erg lang aan. Nog altijd geen herstelprognose. Hm. | |
Sandrvich | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:43 |
http://www.belgianrail.be(...)campaign=pass-action Actie bij NMBS: Als je je volle GoPass-10 inlevert krijg je één gratis rit. | |
Travel. | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:44 |
![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:44 |
zolang de voorraad strekt, en die strekt niet zo ver ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:50 |
Wat doe je bijdehand? Het is gewoon zo. ![]() | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:51 |
De Belgen hebben de problemen met de treinen als excuus gebruikt om er vanaf te komen, ik vermoed zelfs dat ze heel blij zijn dat ze dit (niet onafhankelijke) rapport hiervoor konden gebruiken., de NS wordt als het ware gechanteerd, omdat de belgen de trein "verbieden" over hun spoor te rijden. Ik heb er grote vraagtekens bij of de treinen zo slecht zijn als gesuggereerd, hier zijn andere belangen in het geding. Ik hoop dat dit ook uit die parlementaire enquete komt. Natuurlijk zijn er problemen met de treinen, maar ik geloof niet dat die niet oplosbaar zijn. De ware schuldigen van dit debacle zijn de politici uit de jaren 90 (Netelenbos en co) die door de aanbestedingsprocedures en het verkopen van de concessie van het Nederlandse HSL spoor onverantwoorde risico's hebben genomen. | |
Travel. | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:53 |
O dat zal best, moet gewoon om die club lachen. Er kan nooit wat positiefs van af. Gedurende de 10 jaar dat ik met de trein ga nog nooit een probleem gehad. Alleen maar klagen op de NS, dat is wat die kan. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:57 |
Waarom denk je dat dat rapport niet onafhankelijk is? Waarom? Heb je die foto's niet gezien? Waarom denk je dat? Nou, niet door AB in ieder geval. En al zouden alle huidige problemen opgelost worden, dannog wordt het onderhoud een heidens karwei aangezien al die treinen op een andere manier in elkaar gestoken zijn. Of geloof je dat ook niet? ![]() Oh, mooi. Laat die parlementaire enquête maar zitten, internetgebruiker BloodhoundFromHell weet het al ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:04 |
Heel eerlijk gezegd, ben ik best wel een beetje trots op dit plaatje. ![]() | |
arkkey | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:08 |
Geld terug bij vertraging vraag ik altijd aan via "mijn NS". NHier kan ik met een dropdown box kiezen hoeveel vertraging ik had. Ik kan dan kiezen uit 30-59min en 60-120min. Nu had ik vorige week zo'n 2.5 uur vertraging, dus 150min. Vraag is nu een beetje hoe ik dat dan invoer (gewoon 60-120min gepakt), en waarom er uberhaupt 120min als limiet staat? Daar is toch niks mee? Ik dacht dat het gewoon 60+min was, maar nu ga ik weer twijfelen... Is er met 120min ook iets ofzo? | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:09 |
O nee? http://www.voorbeterov.nl/130426.php ![]() | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:16 |
De Belgen hebben belang bij het stoppen van de Fyra en hebben een onderzoek laten doen waarvan de uitkomst al vast stond, zodat zij er op die basis de stekker uit konden trekken. Natuurlijk waren er problemen aan de trein, maar die zijn zeker niet onoplosbaar. Ansaldobreda heeft wel degelijk kennis on huis van hogesnelheidslijnen. Ze maken ,weliswaar in samenwerking met andere fabrikanten, onder andere ook de etr500 en v300, die snelheden kan halen tot 380 km/h , deze treinen zijn gewoon in bedrijf. Verder hebben alle nieuwe producten problemen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de defensiematerieelprojecten zoals de NH90, JSF . Ook de ICE's en TGV's hebben de nodige problemen gehad tijdens de opstart. Als je weet dat je een nieuw ontwikkeld product koopt, dan weet je ook dat jaren vertraging en kinderziektes gebruikelijk zijn, er is een bewust risico genomen. Nu de treinen al deels geleverd worden, moet je de fabrikant ook fatsoenlijk de tijd geven deze op te lossen en niet na een paar maanden de stekker eruit trekken. De Belgen spelen een raar spel, want zij hebben geen kosten en door het verbod van de trein op hun rails dwingen ze als het ware af dat de NS er ook maar mee moet stoppen, terwijl die al 9 treinen hebben die dan in 1 klap waardeloos worden. Hier wordt een spel gespeeld, waar de Belgen wat dat betreft veel slimmer in zijn dan wij. In een veel eerder stadium, werd de bestelling al teruggeschroeft van 11 naar 3 treinen, toen had er bij de NS al een lampje moeten gaan branden dat de Belgen dit wel eens op deze manier zouden kunnen gaan spelen. | |
Duvel | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:17 |
Fyra +1 = Fem. | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:20 |
De ETR 500 is gebouwd nog voordat Ansaldo en Breda fuseerden, en hierbij waren ook andere partijen betrokken. Bij de V300 doet AnsaldoBreda weinig meer dan assemblage, de engineering en kwaliteitscontrole worden gedaan door Bombardier. Dat AnsaldoBreda ermee 'mag' pronken is omdat dit goede reclame is voor Italië en Italiaanse producten. | |
Duvel | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:24 |
Goede HST's worden in Italië gebouwd bij FIAT, toch? | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:25 |
Nou, de Pendolino's voor Cisalpino (ETR 470) zijn behoorlijk brak en gaan vervroegd uit dienst. Ook de 2e generatie Pendolino (ETR 600/610) kende redelijk wat problemen. Virgin schijnt wel heel tevreden te zijn over hun Pendolino's ![]() | |
Ireyon | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:26 |
Prachtige treinen van Alstom en Bombardier zijn dat inderdaad. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:27 |
als ze van Bombardier de assemblage mogen doen van de V300 en ze maakten voor de fusie de betrouwbare etr500 dan hebben ze genoeg kennis en ervaring om de V250 te maken lijkt me. Geen reden om de fabrikant ongeschikt te verklaren. De problemen met de V250 zijn gewoon binnen redelijke tijd oplosbaar en deze trein kan dan ook gewoon ingezet worden. Het besluit de 9 treinen af te schrijven is paniekvoetbal, ingegeven door de chantage van de Belgen. | |
Frenk3nstein | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:27 |
Kinderziektes zijn er altijd inderdaad, maar ze zijn nu al een aantal jaar te laat, hebben een product afgeleverd dat op verscheidene punten ver tekortschiet(understatement), en hebben het in een paar maanden blijkbaar nog niet opgelost, terwijl ze zelf zeiden dat het in een kortere tijd gefixt zou zijn en het zal nog steeds een poos duren voor ze bedrijfsklaar zijn(2 jaar). Aan de hand van de foto's en uitkomsten van rapporten kun je m.i. één ding zeggen en dat is dat het prutswerk is
| |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:28 |
Assemblage betekent componenten in elkaar klikken. Het engineering-proces ("hoe moet dit werken? hoe stevig moet die plaat zijn? hoe wordt het geplaatst? hoe reduceer ik het gewicht?") hebben ze niet begrepen. De problemen met de V250 zijn wel oplosbaar, maar dit gaat jaren duren. Daar wilden NS en NMBS niet meer op wachten. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:31 |
cancel dan het contract voor de overige treinen en laat ansaldobreda zonder gezichtsverlies de V250's opknappen, dan heb je in ieder straks geval 9 rijdende treinen rijden die toch al betaald zijn. Nu worden er zulke stellingen ingenomen dat de verliezen vele malen groter zullen zijn, er ellenlange juridische procedures gaan volgen en de 9 treinen nooit meer afgemaakt zullen worden. Ik vind het vrij dom om zo makkelijk de Belgen te volgen terwijl je weet dat die hele andere belangen hebben. Van dit soort spelletjes hebben we in Nederland echt weinig kaas gegeten lijkt het. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:33 |
De NMBS wilde al heel lang van de V250 af ;-) | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:34 |
Het probleem met de 9 treinen die al geleverd zijn, is dat ze allemaal afwijkend zijn gebouwd. Bij trein A zit een draadje aan de linkerkant vastgeschroefd, bij trein B aan de rechterkant en bij trein C ontbreekt dat draadje helemaal. Volgens Meerstadt en het rapport van Mott MacDonald zou iedere trein z'n eigen onderhoudsboekje nodig hebben. Onderdelen verslijten erg snel, en gezien de financiële positie van AnsaldoHoogezandSappemeer is het onzeker of het bedrijf over 5 jaar nog bestaat, wat de levering van reserveonderdelen zou bemoeilijken. Ik kan me voorstellen dat NS er weinig voor voelt om een vloot van 9 dure treinen aan te houden, die om de haverklap defect zijn en bijna 24/7 aandacht nodig hebben. Om nog maar niet te spreken over de tekortkomingen als het laagspanningsnet dat totaal opnieuw opgebouwd moet worden, of de batterijbranden die er zijn geweest. | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:40 |
Even over die parlementaire enquête: prima dat daar ene Kamermeerderheid voor is. Maar het mag het dringend noodzakelijke snelle ingrijpen van Mansveld niet vertragen. http://www.voorbeterov.nl/121213.php Ons ultimatum "vrijdag beslissing of anders gaan we naar Brussel" blijft gewoon staan. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:46 |
De NS kan zelf reservedelen monteren en hebben een uitgebreide technische dienst, ze hebben een bewust risico genomen door met een relatief kleine speler in zee te gaan, ze hadden de treinen ook kunnen kopen bij een bedrijf waar ze al zaken mee deden.. De vraag of de NS überhaupt wel hogesnelheidstreinen nodig heeft voor dat kleine stukje spoor moet natuurlijk ook gesteld worden. Je zou dit eventuele probleem ook met de Italiaanse overheid kunnen bespreken, zij kunnen gewoon dat bedrijf overeind houden, of het kan worden overgenomen door een grote fabrikant als Fiat of Bombardier. Verder zullen er best verschillen zijn tussen de treinen, niet alle BMW's zijn ook hetzelfde, als dit maar gedocumenteerd is, ook dit hoeft geen probleem te zijn. Plan V materieel rijdt ook nog steeds, niemand maakt zich daar druk of de fabrikant waar deze treinstellen destijds door zijn gebouwd in de jaren 60 nog bestaat. | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:47 |
Het monteren van reserveonderdelen is geen probleem, NedTrain doet niet anders. Wat wel van belang is, is dat de treinen uniform zijn van opbouw zodat reparaties snel kunnen worden uitgevoerd en de opleiding van een monteur van toepassing is op alle treinen. Als iedere trein anders is wordt het veel moeilijker en duurder om goed onderhoud uit te voeren. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:50 |
tot op welke hoogte is iedere trein anders, ook dit punt wordt schromelijk overdreven. | |
De_Hertog | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:52 |
Zoals Dr_Flash eerder ook al vroeg, waarom denk je dit? Heb je informatie die wij niet hebben? | |
arkkey | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:52 |
Misschien moet je zelf een contra-rapportage uitbrengen Bloodhound? Je schijnt nogal veel inside knowledge te hebben waarmee je Mott MacDonald's rapportage onderuit kan halen als ik je zo hoor. | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:52 |
Uit de NMBS-presentatie is op te maken dat iedere monteur er een eigen werkwijze op nahield en onderdelen monteerde of aansloot daar waar hij 't vond passen. Dat geintje hebben ze ook geflikt bij de Deense IC4's. De eerste 14 IC4's waren allemaal afwijkend van elkaar, de 15e is toen als basis genomen voor de rest. IC4's 16 t/m 83 zijn op dezelfde manier gemonteerd, en 1 t/m 14 zijn later door DSB geretrofit om overeen te komen met #15. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:54 |
Ik neem aan dat jij je dan ook onthoudt van verder commentaar en anderen er ook op zal wijzen dat ze niets mogen zeggen/geen mening mogen hebben totdat de parlementaire enquête afgelopen is? Ik heb alle vertrouwen in de intelligentie van onze volksvertegenwoordigers, ministers en staatssecretarissen ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:57 |
Hoe kom je er in godsnaam bij dat er sprake is van kartelvorming 'als er niets gebeurd'. Het is hooguit overtreding van de spelregels van de aanbesteding maar dat ligt tussen de concessieverlener en -houder. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:57 |
Door dit soort gemekker, dat verplichte aanbesteden, is deze hele situatie ontstaan... | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:57 |
precies en dat maakt de onderhoudbaarheid gewoon erg lastig. Wil je dat verbeteren dan moet je eerst de stellen gelijk aan elkaar maken om van daaruit verbeteringen aan te kunnen brengen. Is een kostbaar en tijdrovend karwei | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:59 |
Ik begin inmiddels wel weer een beetje Fyra-moe te worden trouwens. ![]() | |
arkkey | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:00 |
Dat klinkt wel wat vreemd. Je moet aanbesteden van "europa" , maar vervolgens mag je wel een jaar of 20 de regels aan je r**t vegen zolang de verlener en houder maar handjeklap doen. Dan kan je toch net zo goed geen aanbesteding doen? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:00 |
Daar is best wat voor te zeggen ja. Hoera, kogel door de kerk, er komt een PE. Nou, wij hebben er hier al zo'n beetje alles over gezegd wat erover te zeggen is, een keer of zes ook gemiddeld, laten we nu maar eens die PE afwachten ![]() Nee hoor, dat is mijn taak niet. Iedereen mag brullen wat ie wil in dit land ![]() Moet jij weten ![]() | |
Sandrvich | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:01 |
Komende zomer ga ik gedurende 2,5 maand wonen en werken in Lyon. Toen ik gisteren ging kijken voor treintickets zonk me de moed in de schoenen (Brussel-Valence TGV voor ¤90,- & Brussel-Lyon voor ¤110,- in dezelfde trein ![]() ![]() Op m'n zoektocht naar mogelijke reismogelijkheden kwam ik ook nog de TER Paris-Lyon tegen trouwens ![]() SNCF blijft zo onvoorspelbaar als de pest. Ik ben blij dat ik in Lyon in ieder geval niet afhankelijk ben van de SNCF. ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:02 |
Zal ik jou iets verklappen? In vrijwel geen enkele ov-concessie wordt het contract goed nageleefd en gehandhaafd. Dat is ondoenlijk. Overigens was in dit geval geen aanbesteding verplicht. NS had ook onderhands een gunning mogen krijgen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:03 |
Europa kan alleen ingrijpen bij overtreding van de aanbestedingsregels. Vooralsnog houdt de NS zich overal keurig aan alleen kunnen ze door overmacht niet aan het bestek zelf voldoen. De overmachtssituatie is ontstaan omdat er een of andere tyfus-VVD'er de NS buitenspel probeerde te zetten en de boel aan de Fransen wilden geven en de NS die daardoor in paniek raakte. | |
V2 | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:04 |
Dan moeten die onderdelen er wel zijn. Er is al één trein tot pluktrein gedegradeerd als ik het goed begrepen heb, die wordt gebruikt om de andere stellen op te lappen en rijdend te houden. | |
arkkey | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:04 |
Ok, da's nieuw voor me. Ook dat aanbesteding in dit geval niet hoefde. Ik zal me nog eens in de geschiedenis verdiepen ![]() | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:05 |
Nou laten ze dat dan ook maar meteen in de parlementaire enquete meenemen, want al die zaken gaan allemaal vaak ten koste van de passagiers. En juist deze zouden centraal moeten staan binnen een OV systeem. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:06 |
Er werden gisteren een aantal artikelen gelinkt, enkelen naar volkskrant.nl en eentje naar nrc.nl. Die van de Volkskrant staat de hele voorgeschiedenis vanaf 1989 zo'n beetje in beschreven en ook dat de ambtenaren van toen nog VWS naar het buitenland gingen om proberen de NS buiten spel te zetten, waarna de NMBS het in de krant voor de NS heeft opgenomen. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:11 |
Vaak valt de schaal an sich nog wel mee maar er zijn een paar voorbeelden waar het heel stevig uit de hand is gelopen. Denk aan NSH maar een ander goed voorbeeld is Veolia in Limburg die bijna op de fles gingen omdat ze te laag hadden ingeschreven. Uiteindelijk is de provincie daar bijgesprongen. Ondertussen is het juist de directeur van dat bedrijf die de grootste mond heeft over NSH van alle directeuren in de OV-sector. Beetje ongeloofwaardig in mijn ogen. | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:13 |
Misschien is het hier al bekend, misschien niet. Het Britse National Express gaat - voor het eerst - treinen rijden in Duitsland, hiervoor hebben ze eerder dit jaar een aanbesteding gewonnen. Bombardier gaat hiervoor 35 TALENT 2-treinen leveren:![]() Bombardier Wins Order to Supply TALENT 2 Trains for National Express | |
bork | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:15 |
Nee, wist ik niet, bedankt voor de tip ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:16 |
Wat een leuke treinstelletjes zijn die TALENT2's toch ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:16 |
Die Talent2 hamsters schijnen niet zo gewaardeerd te worden door de reizigers geloof ik he? ![]() | |
arkkey | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:20 |
Leuk voor in de tuin zo'n ding! Het schaalmodel dus ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:20 |
Nou, een andere woordvoerder van NS Hispeed stelt dat de merknaam Fyra toch NIET gaat verdwijnen... Snapt u 'm nog?En wat dacht je van deze? ![]() | |
MPG | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:22 |
Nee. Maar als onwetende reiziger zou ik dus mooi niet meer in die V160 stappen hoor ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:22 |
Teringjantje... NMBS speelt Fyra-dossier door aan OM | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:29 |
de beerput gaat open, ik zal even het artikel plakken dat leest wat makkelijker:
| |
KnightSolaire | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:32 |
Dit probleem, zij het wellicht wat minder extreem dan voorgesteld, zal NSH ongetwijfeld blijven achtervolgen als ze de merknaam Fyra blijven handhaven. Eigenlijk had de binnenlandse dienst altijd al een andere naam moeten hebben. | |
greavy | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:37 |
Is qua interieur vrijwel hetzelfde als de Talent (diesel) stellen. En ze worden op lange verbindingen ingezet, dus krijg je klachten over het (zit)comfort en dergelijke. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:54 |
Nieuwsbrief: FYRA Amsterdam - Breda rijdt onveranderd 2 keer per uur. FYRA dus. Nog geen rebadging in zicht.. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:54 |
leuk artikel uit de oude doos:Een interessant stukje over die idiote aanbestedingsprocedure geeft inzicht in de absurde ideeen over het rendement dat men dacht te halen met dit stukje spoor. De NS had het gewoon helemaal niet moeten doen als je ziet wat een smerig spelletje Netelenbos uithaalde. Net als de betuwelijk is ook het HSL spoor natuurlijk een enorm financieel fiasco, nog helemaal afgezien van de fyra problematiek. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:56 |
Geen idee in welke richting ik het dan moet zoeken, maar er is blijkbaar wel "iets ernstigs" aan de hand dan ![]() | |
b2py | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:59 |
Ik zag er net nog een op Amsterdam c staan, met logo ![]() | |
greavy | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:09 |
Vandaag onder andere op de HSL* tussen de Waalhaven en Pernis;![]() RTB 189 993 + Br-shuttle In een fraai zonnetje (die nog aan de kopse kant stond) passeerte Rurtalbahn met een volbezette Blerick-shuttle naar Blerick de fotograaf bij de havenspoorlijn. ![]() RRF 19 + Speno RR16 MS-6 Vlak na Rurtalbahn kwam deze fraaie combinatie langs, die op weg was richting Barendrecht Vork. ![]() RTB 186 110 + Styreentrein Nadat de fraaie RailMagazine-werbeloc van RTB los vanaf de Waalhaven naar de Botlek was vertrokken, komt deze met een fraaie styreentrein richting Emmerich en verder, en passeert de fotografen ter hoogte van het RSC Waalhaven, met op de achtergrond de ECT Home-terminal. * HSL: HavenSpoorLijn | |
ReisT | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:26 |
Enig verband tussen de ramen en de plaatsing van de stoelen is bij te Talent2 ook ver te zoeken. Terwijl dat bij de oude Talent gek genoeg wel gewoon klopt. | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:32 |
Je bent de enige niet. *op tandvlees loopt* | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:34 |
Zoek het verschil: * niet helemaal * helemaal niet | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:43 |
Klinkt als een bekwame directeur die handelt wanneer nodig. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:04 |
Ik heb jou nog nooit iets horen zeggen over het geval Limburg. Hou het commentaar daarin voor je graag. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:14 |
klinkt meer als iemand die koste wat kost zijn eigen zin door wilde drammen. | |
de_ier | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:22 |
Een regering die concessie geeft aan een bedrijf met nul ervaring met HSL. En dat bedrijf krijgt het voor elkaar om hun treinen te bestellen bij een fabrikant die nooit eerder een trein heeft gebouwd voor zulke snelheden. Slim allemaal. | |
DriekOplopers | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:24 |
Ook Veolia en de provincie Limburg hebben er regelmatig van langs gehad van mij. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:58 |
Dat kan best eens hetzelfde zijn hoor ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:10 |
AnsaldoBreda: "Onze treinen zijn goed, je had er niet zo hard mee moeten rijden!" | |
greavy | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:14 |
Lever dan geen trein die wél een Vmax heeft van 250 km/h ![]() Net als "incautious and irresponsible operation" -> onvoorzichtig en onverantwoordelijk gebruik | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:15 |
Donderdag naar Napels voor persco. Popcorn mee nemen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:19 |
Wat een lulkoek. Men heeft het ook steeds over "andere redenen" maar faalt ook maar te suggereren wat die redenen zouden kunnen zijn. Bovendien zijn ze gewoon nog steeds 6 jaar te laat en nog steeds allemaal verschillend in elkaar gezet. Die persco zal me benieuwen donderdag ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:25 |
Wel goed lezen he. Er had geen 250 mee moeten zijn gereden tijdens zware sneeuwval. | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:27 |
Ik overdreef een beetje ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:29 |
nu nog een verklaring voor de deuren. en de in brand gevlogen accu's, en de tractieproblemen, en de omhoog gekomen lat van het dak, en de losgekomen stroomkabel. italie tegen nederland. fight begins! ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:29 |
Volgens de rapporten van de NMBS wordt de schade deels ook veroorzaakt door opspattende stenen van het ballastbed. Je kan er dus gewoon geen 250 km/u mee rijden terwijl hij daar juist voor gemaakt zou moeten zijn. | |
Duvel | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:29 |
Zware sneeuwval? 't Is hier geen Oostenrijk of zo. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:29 |
ik denk dat ansaldobreda best wel eens een punt zou kunnen hebben. het belangrijkste punt dat ze maken is dat er andere redenen zijn om het contract te verbreken, dat geloof ik direct. Er zullen ongetwijfeld langslepende rechtszaken volgen,waar ik nog maar moet zien of de NMBS en NS in het gelijk worden gesteld. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:29 |
ja klopt. EEN zo'n supermario had dat even tegen de machinisten moeten zeggen en er was geen vuiltje aan de lucht geweest idd ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:30 |
Sowieso is het remsysteem maar geschikt voor 160 km/h ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:31 |
O ja, de Thalys reed toen wel gewoon hè. Dus hoezo, hevige sneeuwval waar 'other operators' ook last van hadden? | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:32 |
Nee, het was wel opgekalefaterd voor 250 km/u maar dan wel met heel veel slijtage. Maar bij sneeuw had eigenlijk maar 230 km/u mogen worden gereden met dit remsysteem, volgens dat rapport van de NMBS. | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:32 |
Thalys had heel erg last van sneeuwval. 2 maanden later, toen in Frankrijk de sneeuw 50 centimeter hoog lag en je het spoor niet eens meer zag. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:34 |
even het hele persbericht van AB
| |
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:37 |
Deze vertaling wordt u aangeboden door Google Translate. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:38 |
Typisch kutverhaal idd. Loop het dan even na zou je denken. BloodhoundFromPistoia. | |
spectrumanalyser | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:39 |
door google translate gehaald? dit is onleesbaar, zo irritant om te lezen met al die fouten erin. iedereen kan toch wel engels hier neem ik aan. hier direct van de site van AnsaldoBreda
| |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:42 |
sorrie, goede quote staat er al, meestal is de vertaling beter | |
dennistd | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:44 |
Die hele HSL is toch ballastloos? | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:44 |
Niet de hele HSL. | |
bork | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:46 |
Ik had wel +120 btw in een Thalys met die sneeuw ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:47 |
Nee hoor. Ballastloos stuk begint na de dive-under bij de A16. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:55 |
Ik had het op hun site ook al gelezen idd ![]() | |
arkkey | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:01 |
Het enige waar ik ze wel gelijk in geef is dat ik het vreemd vind dat die rammelbakken goedgekeurd waren door de veiligheidskeuring. Ga ik me toch ernstig afvragen waar die lui op keuren! Hoe dan ook verwacht ik wel dat NL (terecht of onterecht) aan het kortste eind trekt en dit weer honderden miljoenen gaat kosten. | |
Bitlord | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:03 |
Tsja, tenzij de certificering plaatsvond op basis van één treinstel, ik gok de 4806, en de andere treinen anders van constructie en van slechtere kwaliteit waren. Als ik een slechtgebouwde Volkswagen Golf koop die wel eentypegoedkeuring heeft, dan hoef ik die toch ook niet te accepteren? | |
greavy | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:04 |
Belgisch spoorwegen naar justitie om Fyra De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS gaat een rapport van Ernst & Young over de Belgische aankoopprocedure van de Fyra overdragen aan Justitie in Brussel. Dat meldt de Vlaamse krant De Tijd dinsdag. NMBS-topman Marc De Scheemaecker, die nooit voor de aankoop was van de treinen, vroeg in februari op eigen gezag een audit aan bij Ernst & Young naar de gang van zaken rond de aankoop van de defecte treinstellen uit Italië. Misdaad of 'wanbedrijf' Wat er in dat rapport staat, is niet bekend. Maar de inhoud is kennelijk dermate spraakmakend dat maandag werd besloten om het rapport door te sluizen naar de procureur des Konings van Brussel. De melding bij het parket gebeurde op basis van een wetsartikel dat ambtenaren verplicht elke misdaad of 'wanbedrijf' door te geven waarvan hij op de hoogte is. http://fd.nl/economie-pol(...)aar-justitie-om-fyra | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:06 |
Oh dit gaat sowieso een hoop geld kosten ja ![]() Ben overigens wel heel benieuwd wie er in die commissie gaan zitten bijvoorbeeld. Stientje v V ligt voor de hand, Duco H misschien. Farshad B? Daar kun je toch je vraagtekens bij hebben ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:10 |
Zou er werkelijk zo'n kwaliteitsverschil tussen de stellen dan? | |
spectrumanalyser | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:17 |
een andere vervoerder op de HSL.... Lovers-rail ? ![]() | |
greavy | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:19 |
En even iets heel anders: ILenT heeft weer een nieuwe publicatie:Lees meer Het bijhorende rapport (PDF) | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:19 |
Virgin, DB. Dat soort clubs. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:21 |
Dat is ook een steeds terugkerend ritueel idd. Telkens als er zoiets is, blijkt dat het sein slecht te zien was, in een bocht of achter palen of whatever, de machinist een verwachtingspatroon heeft etc etc. En toch blijft dit met enige regelmaat gebeuren. | |
Ireyon | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:27 |
Er ligt niet eens ballast op onze HSL ![]() spuit12 [ Bericht 1% gewijzigd door Ireyon op 04-06-2013 19:28:28 (-) ] | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:28 |
Bij jullie in Roosendaal niet zeker ![]() | |
Ireyon | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:30 |
Als die HSL gewoon, zoals België wilde, langs Roosendaal had gelegen, was alles meteen goed gegaan ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:38 |
Tussen knooppunt Galder (A16/A58) en Antwerpen ligt er gewoon ballast hoor. De ondergrond is daar stukken beter, een zettingsvrije plaat was daar niet nodig. | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:47 |
alsof bij 160 km/h de sneeuw niet tussen de elektronica had kunnen komen ... | |
Ou-Tannu | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:00 |
Hele Stomme Lijn ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:03 |
Misschien niet inderdaad. Ik gis maar, maar wellicht komt pas boven de 200+ de rijwind boven een kritiek punt voor sommige afschermende onderdelen. Ofzo. | |
Peterselieman | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:06 |
mja, het was een gaatjespan dat het afschermde, dus daar was de stuifsneeuw ook bij lagere snelheden wel in gekomen. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:07 |
Dus als het dan stormt en je maakt een bocht tegen de windrichting in dan moet je gaan remmen? ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:25 |
de sneeuw had niet mogen vallen, dat doet het in italie namelijk ook niet. of althans, de treinen zijn er niet mee getest. | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:33 |
http://nos.nl/audio/514326-ansaldobreda-is-maar-een-kleintje.html interessant interview, het moederbedrijf van ansaldo Breda (waar de Italiaanse overheid groot aandeelhouder van is) kan in feite elk moment de stekker eruit trekken als het financieel (bv door schadeclaims van NL en BE) uit de klauwen loopt. Het zal me niet verbazen als dit straks gaat gebeuren, al is het alleen maar om ellenlange procedures en grotere verliezen te voorkomen. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:35 |
Volgens de fabrikant blijkbaar wel dus. | |
ReisT | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:36 |
Daar heeft (of had) de ICE ook last van op het Belgische spoor. Je kunt je afvragen of dat dan aan de trein ligt of aan het spoor. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:47 |
ICE had er helemaal geen LAST van. Het verschijnsel trad wel op maar een ICE heeft een stevige bodemPLAAT en niet zoeen wibraroostertje. | |
Ireyon | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:48 |
http://www.volkskrant.nl/(...)oplossing-Fyra.dhtml Vóór dit weekend. Wie durft in te zetten? | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:50 |
"Nog voor dit weekend fatsoenlijk kapsel Mansveld." Als je nou op allebei wedt, win je er vast wel één ![]() | |
MPG | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:56 |
Ik ga voor de trein ![]() | |
James1988 | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:15 |
Duif vs voorruit van een CRH:![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:21 |
Ik kan me de reactie van Travel wel voorstellen.... daar doet dat ene positieve berichtje niet aan af.... Als u dus blijkbaar meer te doen is om dit plaatje dan om het resultaat van uw schrijven bent u met de verkeerde insteek bezig mij inziens Ik had ooit gemaild om me aan te melden niet meteen als donateur maar als Sympathisant (En dus wellicht ooit donateur) maanden geleden maar nooit een _passende_ reactie teruggehad, wat dat betreft is het mailverkeer met de Maatschappij voor beter OV niks beter dan die van de cliëntenservice van de NS want bij beide wacht ik nog steeds op een _passend_ antwoord. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:27 |
Driek Oplopers handelt vanuit zijn hart en daarom kan ik het wel waarderen, hij doet het niet voor dat plaatje. Ik ben het gewoon eigenlijk nooit met hem eens ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:28 |
Oh well, ik ook niet altijd hoor ![]() | |
arkkey | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:28 |
hard of hart? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:29 |
Ik weet niet waar je het over hebt maar ik ga gelijk in een hoekje zitten huilen, okay? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:29 |
Watte? ![]() Verder, best wel tof om te luisteren/zien want die journalistenknakker deelt de meming van een aantal hier geloof ik http://www.radio1.nl/item(...)te-zwijgen-over-fyra | |
Dr_Flash | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:29 |
Ninja edit ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:30 |
Verder : http://www.radio1.nl/item(...)te-zwijgen-over-fyra Die journalistenknakker deelt de mening van een aantal denk ik, leuk om te zien/horen | |
Darkwing_Duck | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:31 |
Ik vind de toon van de communicatie van ROVER veel beter eigenlijk..bijna altijd dan... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:31 |
en vol... |