abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125443603

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 april 2013 @ 16:03:42 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125443655
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 15:58 schreef b2py het volgende:

[..]

Zo hard waait het niet. En zoals gezegd zijn er geen dakpannen naar beneden gekomen maar er is een hek het spoor opgewaaid waar een trein overheen is gereden.
kracht 7 met uitschieters naar 9
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125443706
Geloof jij de prorail tweet of het systeem van ProRail?
pi_125443760
quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2013 16:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

*hap* >:) uitschieters kun je niet in beaufort meten, aangezien de beaufortschaal gebaseerd is op een gemiddelde windsnelheid over 10 minuten.
pi_125443764
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 16:04 schreef b2py het volgende:
Geloof jij de prorail tweet of het systeem van ProRail?
Ik geloof niemand meer op z'n mooie blauwe ogen :) dat scheelt
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_125443876
Anyways.
Ik stond net op 8a te wachten op de trein van 15:42. Verdween om 15:55 van het bord. Trein van 15:57 kwam er op met +10. Ineens de melding onderin dat de ic naar Den Helder van 16:12 van 13a zou vertrekken. Zo zit ik nu en heb bijna heel treinstel alleen. En ohja die van 57 is een solo VIRM vier.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 april 2013 @ 16:13:25 #7
Maffe Fries
pi_125444074
quote:
6s.gif Op donderdag 18 april 2013 16:05 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

*hap* >:) uitschieters kun je niet in beaufort meten, aangezien de beaufortschaal gebaseerd is op een gemiddelde windsnelheid over 10 minuten.
het gemiddelde is kracht 7 en het is makkelijk om de uitschieters ook even in Beaufort te benoemen, hoewel deze short cut eigenlijk niet mag ;)
  donderdag 18 april 2013 @ 16:49:18 #8
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_125445433
Laten we houden op, dat het best hard waait.
pi_125445453
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 16:49 schreef Hr-Flip het volgende:
Laten we houden op, dat het best hard waait.
Maar niet extreem hard.
pi_125445506
60% van de wissels op Utrecht die weggaan, behoorlijk project zo! Ruimte voor goederentreinen lijkt er niet te zijn.

Er komt wel een extra middenperron met twee sporen bij

Ik vraag me af of het ook zorgt voor een snelheidsverhoging, zou een a twee minuten kunnen verschillen in reistijd als je sneller binnen kan komen.
  donderdag 18 april 2013 @ 16:53:19 #11
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_125445599
quote:
15s.gif Op donderdag 18 april 2013 16:49 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Maar niet extreem hard.
Neu, dat ook weer niet, een lekkere stevige windje.
pi_125445786
@bitlord, spoor 20/21 wordt nu gebouwd naast 18/19. Verder met 80 inrijden ipv 40.

Hilversum - Baarn plat door wisselstoring en zeer beperkt treinverkeer verder rondom Hilversum. Handig met al die omgeleide treinen vanuit Utrecht naar Amsterdam en v.v.

Edit 17:19; wisselstoring verholpen rond Hilversum.

[ Bericht 10% gewijzigd door b2py op 18-04-2013 17:19:53 ]
pi_125447304
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 16:51 schreef Bitlord het volgende:
60% van de wissels op Utrecht die weggaan, behoorlijk project zo! Ruimte voor goederentreinen lijkt er niet te zijn.

[ afbeelding ]

Ik vraag me af of het ook zorgt voor een snelheidsverhoging, zou een a twee minuten kunnen verschillen in reistijd als je sneller binnen kan komen.
Commentaar Voor Beter OV hier: http://www.voorbeterov.nl/page9.php
pi_125447370
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 17:37 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Commentaar Voor Beter OV hier: http://www.voorbeterov.nl/page9.php
Mee oneens. Kans op storingen worden door deze ingrepen meer dan 66% minder.
  donderdag 18 april 2013 @ 17:42:50 #15
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_125447474
Maar die 34% van de storingen die dan wél optreden hebben veel ernstiger gevolgen.

Ik mis vooral ook de sporen 6, 10, 13 en 16 die je nodig hebt om goederentreinen op een handige plaats aan de kant te kunnen zetten.
pi_125447547
Andere 34% zit in 0 verwijtbare storingen van Gout ;)
pi_125447739
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 17:44 schreef b2py het volgende:
Andere 34% zit in 0 verwijtbare storingen van Gout ;)
_O-
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 april 2013 @ 17:51:19 #18
Maffe Fries
pi_125447755
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 17:42 schreef ReisT het volgende:
Maar die 34% van de storingen die dan wél optreden hebben veel ernstiger gevolgen.

Ik mis vooral ook de sporen 6, 10, 13 en 16 die je nodig hebt om goederentreinen op een handige plaats aan de kant te kunnen zetten.
6 is een verdwenen zakspoor ;)
pi_125447775
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 17:39 schreef b2py het volgende:

[..]

Mee oneens. Kans op storingen worden door deze ingrepen meer dan 66% minder.
Wissels maak je betrouwbaarder door ze beter te onderhouden of betere wissels te kopen, niet door het aantal te verminderen.
pi_125447828
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 17:51 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Wissels maak je betrouwbaarder door ze beter te onderhouden of betere wissels te kopen, niet door het aantal te verminderen.
Combinatie van beiden omdat je minder wissels hoeft te onderhouden dat je anderen beter kan onderhouden?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 april 2013 @ 17:53:59 #21
Maffe Fries
pi_125447838
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 17:51 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

precies. Dat het aantal wissels omlaag gaat snap ik, maar zo rigoureus hoef wmb nu ook weer niet ...
  donderdag 18 april 2013 @ 18:21:42 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125448711
quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2013 16:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Vandaag moesten wij op de containerterminal een schip lossen, maar door de harde wind is er erg veel vertraging opgelopen. De windmeter in de giek had snelheden van gemiddeld 15m/s met uitschieters naar 20-25m/s. Nee, ik vind het niet verwonderlijk dat zoiets gebeurd is.
pi_125448990
Ik zit in de trein naar huis en volgens mij kwam de IC naar Hannover net voorbij tussen Olst en Wijhe. Volgens ns.nl gaat hij met slechts 6 minuten vertraging uit Deventer weg.
I'd love to see things from your point of view but I can't get my head that far up my ass. Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig
pi_125449111
Tussen Olst en Wijhe? Is ie verdwaald?

Volgens de DB rijdt de trein de normale route, idd wel met enige vertraging: DB
  donderdag 18 april 2013 @ 18:38:27 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125449120
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 18:32 schreef deadlock1981 het volgende:
Ik zit in de trein naar huis en volgens mij kwam de IC naar Hannover net voorbij tussen Olst en Wijhe. Volgens ns.nl gaat hij met slechts 6 minuten vertraging uit Deventer weg.
Zal wel een Hanzelijntje geweest zijn. DB zegt namelijk dat de trein nog niet voorbij Hilversum is en +70 heeft. Echter volgens de AV's van NS is hij mooi op tijd.
pi_125449178
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 18:38 schreef eti het volgende:
Tussen Olst en Wijhe? Is ie verdwaald?

Volgens de DB rijdt de trein de normale route, idd wel met enige vertraging: DB
Bij een stremming tussen Apeldoorn en Deventer wordt deze route altijd al gebruikt maar sinds de hanzelijn er is kan het met geen of minimale vertraging.
I'd love to see things from your point of view but I can't get my head that far up my ass. Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig
pi_125449190
Vijf minuten geleden stond er +10, nu +60...

Hij is A'foort wel voorbij als ik het goed zie, dus misschien idd omleiding?
pi_125449383

Ik 'vervoer' reizigers. Verstoring tussen Amsterdam en Utrecht en dan vier bakken VIRM durven in te zetten. Uur daarvoor ging er al een ICM-vier van Utrecht naar Amsterdam. Schandalig.
pi_125450266
Schandalig is synoniem voor normaal hoor :) Ik heb nog niet anders meegemaakt in geval van verstoring.
pi_125450598
Verstoring is op moment van foto al drie uur actief. Die trein is nog niet eens 2,5 uur geleden uit Maastricht vertrokken. ERGENS moet wel een stel extra rondslingeren toch? IC Schiphol - Nijmegen v.v. was volledig opgeheven dus daar komen wel een stel of 10 van af.
  Redactie Sport donderdag 18 april 2013 @ 19:27:52 #31
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125450829
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 18:40 schreef deadlock1981 het volgende:

[..]

Bij een stremming tussen Apeldoorn en Deventer wordt deze route altijd al gebruikt maar sinds de hanzelijn er is kan het met geen of minimale vertraging.
Maar het kromme is wel dat als de trein planmatig omgeleid wordt er een half uur eerder vertrokken wordt uit Amsterdam. Als het door een verstoring ad hoc gedaan wordt kan het gewoon zonder vertraging...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 18 april 2013 @ 19:31:59 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125450996
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 16:51 schreef Bitlord het volgende:

[ afbeelding ]

Begrijp ik nou goed dat het fysiek onmogelijk wordt om van Driebergen naar Woerden te rijden? -O-
pi_125451095
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:31 schreef James1988 het volgende:

[..]

Begrijp ik nou goed dat het fysiek onmogelijk wordt om van Driebergen naar Woerden te rijden? -O-
Nee.
Lijntje geel -> bordeaux rood -> zwart.
pi_125451121
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:31 schreef James1988 het volgende:

[..]

Kan gewoon. Over de sprintersporen kan je naar perron 8/9.
pi_125451135
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:34 schreef b2py het volgende:

[..]

Nee.
Lijntje geel -> bordeaux rood -> zwart.

(Moeten de sprinter uit Woerden nou worden doorgetrokken naar Houten of naar Driebergen? Ben dat even vergeten.)
Houten.
pi_125451160
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:35 schreef remcoP het volgende:

[..]

Houten.
Zag het al onderin de tekening staan ;)

De vraag is ook waarom je Driebergen - Woerden nog beschikbaar wilt houden. De corridors zijn er niet voor en goederenvervoer gaat maar over de BetuweRoute.
  donderdag 18 april 2013 @ 19:37:24 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125451221
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:35 schreef b2py het volgende:

[..]

De vraag is ook waarom je Driebergen - Woerden nog beschikbaar wilt houden. De corridors zijn er niet voor en goederenvervoer gaat maar over de BetuweRoute.
Er is behoefte aan een rechtstreekse IC Arnhem - Den Haag, voor zover ik heb begrepen.
pi_125451302
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Er is behoefte aan een rechtstreekse IC Arnhem - Den Haag, voor zover ik heb begrepen.
Dat ding is niet voor niets jaren geleden opgeheven vanwege de corridorgedachte en zal an sich ook niet meer terugkeren. Zie ook de PHS plannen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 april 2013 @ 19:42:41 #39
Maffe Fries
pi_125451394
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:35 schreef b2py het volgende:

[..]

juist vanwege het mogelijke goederenvervoer
pi_125451416
Betuweroute.
  donderdag 18 april 2013 @ 19:44:42 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125451476
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat ding is niet voor niets jaren geleden opgeheven vanwege de corridorgedachte en zal an sich ook niet meer terugkeren. Zie ook de PHS plannen.
Het corridordenken en PHS zijn dodelijk voor de flexibiliteit die het spoorsysteem zou moeten bieden.
pi_125451498
quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

juist vanwege het mogelijke goederenvervoer
En welk goederenvervoer uit de richting Woerden? Rotterdam gaat vrijwel allemaal over BR. Uit Den Haag is geen goederenvervoer en vanuit Alphen is het minimaal. Verder kan je vanuit Woerden via Bijlmer Arena, Diemen en Hilversum.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 april 2013 @ 19:45:24 #43
Maffe Fries
pi_125451513
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:43 schreef b2py het volgende:
Betuweroute.
oh en vanwege de bereikbaarheid van de verschillende opstelterreinen
pi_125451526
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:44 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het corridordenken en PHS zijn dodelijk voor de flexibiliteit die het spoorsysteem zou moeten bieden.
Die 'gewenste' flexibiliteit is een doodstuk voor het spoor om vele extra kilometers beton en fly-overs gegenereerd zal moeten worden om al die mogelijk route's maar te behouden.
pi_125451602
quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

oh en vanwege de bereikbaarheid van de verschillende opstelterreinen
Je kan vanaf Cartesiusweg bij sporen 21 t/m 15 komen.
Vanaf Opstelterrein zuid bij sporen 7 t/m 15
Vanaf Landstraat 1 t/m 7.
Lijkt mij voldoende toch? Verder starten nu al veel treinseries niet meer op in Utrecht maar gebeurd dat met extra vroege treinen rondom Utrecht.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 april 2013 @ 19:47:34 #46
Maffe Fries
pi_125451604
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:45 schreef b2py het volgende:

[..]

En welk goederenvervoer uit de richting Woerden? Rotterdam gaat vrijwel allemaal over BR. Uit Den Haag is geen goederenvervoer en vanuit Alphen is het minimaal. Verder kan je vanuit Woerden via Bijlmer Arena, Diemen en Hilversum.
er zijn nog enkele uitzonderingen vanuit Emmerich. Verder moet je onderweg nog wel van corridor kunnen wisselen als je bijvoorbeeld een LM'etje, zoals defect materieel, er tussendoor wilt hebben
pi_125451631
quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

er zijn nog enkele uitzonderingen vanuit Emmerich. Verder moet je onderweg nog wel van corridor kunnen wisselen als je bijvoorbeeld een LM'etje, zoals defect materieel, er tussendoor wilt hebben
Voor uitzonderingen die kosten maken lijkt me niet echt nodig.
pi_125451676
Overigens is die tekening van 22-3-2011. Met het gezegde in de spoorwereld dat de enige zekerheid is dat er geen zekerheid is zou ik ervan uit gaan dat die tekening gedateerd is en niet meer up to date.
  donderdag 18 april 2013 @ 19:49:57 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125451730
quote:

[..]

Die 'gewenste' flexibiliteit is een doodstuk voor het spoor om vele extra kilometers beton en fly-overs gegenereerd zal moeten worden om al die mogelijk route's maar te behouden.
Corridors vastleggen in infrastructuur is niet slim, als je een andere route wilt rijden mag je eerst de infra overhoop halen. Bijsturing in noodsituaties wordt ook een stuk moeilijker.
pi_125451738
Ook komt er op de Daalsedijk nog een extra opstelterrein met treinen zoals op de tekening te zien is.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 april 2013 @ 19:51:14 #51
Maffe Fries
pi_125451797
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:48 schreef b2py het volgende:

[..]

mja, je gaat nu juist enorme kosten maken om de flexibiliteit uit het net te halen. Keren bij een verstoring is er zo meteen nauwelijks meer bij onderweg ...
pi_125451819
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:49 schreef James1988 het volgende:

[..]

Corridors vastleggen in infrastructuur is niet slim, als je een andere route wilt rijden mag je eerst de infra overhoop halen. Bijsturing in noodsituaties wordt ook een stuk moeilijker.
De kans op storingen wordt minder inclusief '0 verwijtbare storingen in 2015' zal mijns inziens afdoende zijn zodat uitzonderlijke situaties niet nodig zijn. Treintjes omleiden via bijvoorbeeld Hilversum als Amsterdam gestremd is kan in dit corridor model nog steeds.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 april 2013 @ 19:52:10 #53
Maffe Fries
pi_125451838
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:50 schreef b2py het volgende:
Ook komt er op de Daalsedijk nog een extra opstelterrein met treinen zoals op de tekening te zien is.
dat mag ook wel, want Cartesiusweg zit net op de verkeerde plaats om meerdere treinen in de drukke richtingen te versterken en Landstraat is te klein om dat op te vangen.
pi_125451876
quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, je gaat nu juist enorme kosten maken om de flexibiliteit uit het net te halen. Keren bij een verstoring is er zo meteen nauwelijks meer bij onderweg ...
Je gaat er vanuit dat de hoeveelheid storingen die nu ontstaat in 2016 nog steeds hetzelfde is, dat is niet waar. Het aantal verstoringen zal met minimaal 66% dalen omdat meer dan 66% van de beweegbare onderdelen, die dus stuk kan gaan, verdwijnt. Je hoeft nu minder wissels te onderhouden waardoor je gerichter onderhoud kan doen op de overige onderdelen, waardoor dus uiteindelijk de hoeveelheid storingen nog verder teruggedrongen zal worden.
  donderdag 18 april 2013 @ 19:54:52 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125451980
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:51 schreef b2py het volgende:

[..]

De kans op storingen wordt minder inclusief '0 verwijtbare storingen in 2015' zal mijns inziens afdoende zijn zodat uitzonderlijke situaties niet nodig zijn. Treintjes omleiden via bijvoorbeeld Hilversum als Amsterdam gestremd is kan in dit corridor model nog steeds.
Leuk voor ProRail, maar als er een trein defect staat of er iemand tussen trein en perron komt heb je geen enkele uitwijkmogelijkheid meer, en moet je hele corridors gaan opheffen. In de huidige situatie kun je een paar perrons afsluiten en treinverkeer op andere perrons afhandelen.

Dat is straks onmogelijk.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 april 2013 @ 19:55:02 #56
Maffe Fries
pi_125451991
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:52 schreef b2py het volgende:

[..]

Je gaat er vanuit dat de hoeveelheid storingen die nu ontstaat in 2016 nog steeds hetzelfde is, dat is niet waar. Het aantal verstoringen zal met minimaal 66% dalen omdat meer dan 66% van de beweegbare onderdelen, die dus stuk kan gaan, verdwijnt. Je hoeft nu minder wissels te onderhouden waardoor je gerichter onderhoud kan doen op de overige onderdelen, waardoor dus uiteindelijk de hoeveelheid storingen nog verder teruggedrongen zal worden..
hier maak je een denkfout, want het gaat niet alleen om de storingen in Utrecht, maar ook de storingen rond andere plaatsen die verder in den lande doorwerken. Het aantal derde storingen is bijvoorbeeld nog steeds veel te hoog.
pi_125452022
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:54 schreef James1988 het volgende:

[..]

Leuk voor ProRail, maar als er een trein defect staat of er iemand tussen trein en perron komt heb je geen enkele uitwijkmogelijkheid meer, en moet je hele corridors gaan opheffen. In de huidige situatie kun je een paar perrons afsluiten en treinverkeer op andere perrons afhandelen.

Heb je dat serieus wel eens zien gebeuren dan :?
pi_125452024
quote:

[..]

Defecte treinen en iemand die tussen het perron valt is niet verwijtbaar aan ProRail. Daar zit de nuancering die het verschil tussen NS en ProRail duidelijk maakt. En daarmee ook het terechte gevaar wat jij nu aantoont.
  donderdag 18 april 2013 @ 19:55:53 #59
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125452030
quote:

[..]

De goederenroutes die vrij belangrijk zijn buiten de BR om:
- Rotterdam - Woerden - Breukelen - Weesp - Amersfoort ev
- Rotterdam - Woerden - Utrecht - Arnhem - Emmerich
- Rotterdam - Woerden - Breukelen - Amsterdam CS - Westhaven / Houtrakpolder

Helaas is de prijs voor rijden over de BR dusdanig hoog, dat bijvoorbeeld ERS zo weinig mogelijk voor de BR kiest. En zo zijn er nog diverse vervoerders die liever via het conventionele spoor blijven rijden.
pi_125452063
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:55 schreef greavy het volgende:

[..]

De goederenroutes die vrij belangrijk zijn buiten de BR om:
- Rotterdam - Woerden - Breukelen - Weesp - Amersfoort ev
- Rotterdam - Woerden - Utrecht - Arnhem - Emmerich
- Rotterdam - Woerden - Breukelen - Amsterdam CS - Westhaven / Houtrakpolder

Helaas is de prijs voor rijden over de BR dusdanig hoog, dat bijvoorbeeld ERS zo weinig mogelijk voor de BR kiest. En zo zijn er nog diverse vervoerders die liever via het conventionele spoor blijven rijden.
1) Komt niet over Utrecht
2) Gaat dan maar over de Betuweroute
3) Komt niet over Utrecht
  donderdag 18 april 2013 @ 19:59:00 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125452161
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik heb het niet zelf zien gebeuren, maar ik weet dát het gebeurt.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:55 schreef b2py het volgende:

[..]

Defecte treinen en iemand die tussen het perron valt is niet verwijtbaar aan ProRail. Daar zit de nuancering die het verschil tussen NS en ProRail duidelijk maakt. En daarmee ook het terechte gevaar wat jij nu aantoont.
Puur theoretisch gezien, vanuit een infrastructuurperspectief, zal deze wisselkaalslag een kostenvermindering opleveren en voor ProRail het onderhoud versimpelen. In de praktijk zal het vooral zeer nadelig uitpakken voor reizigers omdat bijsturing veel moeilijker wordt gemaakt.

Dat Mansveld hiermee akkoord gaat is bizar.
pi_125452729
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik heb het wel eens zien gebeuren.
Ook wel eens dat iemand iets liet vallen tussen trein en perron en vervolgens de ballast in dook. Idioten.
pi_125452946
Ah het is weer tijd voor de regelmatig terugkerende discussie van "we moeten geld uitgeven om defecten te voorkomen" versus "we moeten geld uitgeven om allerlei uitwijkmogelijkheden 'voor het geval dat' te bouwen"? :D
  donderdag 18 april 2013 @ 20:27:02 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125453368
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:56 schreef b2py het volgende:

[..]

1) Komt niet over Utrecht
2) Gaat dan maar over de Betuweroute
3) Komt niet over Utrecht
Wanneer Woerden<->Breukelen eruit ligt, gaat het wel via Utrecht met kopmaken aldaar (meestal spoor 16 of 17).
  donderdag 18 april 2013 @ 20:39:58 #65
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125453971
quote:

[..]

Gast, er rijden hier overdag, maar vooral 's nachts behoorlijk wat goederentreinen door Gouda.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 18 april 2013 @ 20:42:19 #66
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125454115
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Nope, die sneltrein is verlegd naar Schiphol - Arnhem. De verwachting was dat de Zuidas zo belangrijk zou worden dat de vervoersstroom op die corridor groter zou worden dan op Den Haag - Arnhem. Omdat Utrecht in verbouwing ging, was er sowieso geen plaats voor een IC Den Haag - Arnhem, zodat ze die maar alvast geslachtofferd hebben.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 18 april 2013 @ 21:04:01 #67
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125455383
quote:

[..]

Maar hier bij de RER A doen ze eigenlijk niet anders als ik er zo over nadenk... :{
  donderdag 18 april 2013 @ 21:08:07 #68
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125455585
pi_125457223
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 19:48 schreef b2py het volgende:

[..]

Meestal staat mijn huis niet in de fik. Brand is in Huize Oplopers echt een uitzondering. Dus maken we geen kosten meer voor de brandweer.
  Redactie Sport donderdag 18 april 2013 @ 21:45:52 #70
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125457898
Hier trouwens nog de DSSU-tekening in wat hogere resolutie:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_125459019
quote:
2s.gif Op donderdag 18 april 2013 20:39 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gast, er rijden hier overdag, maar vooral 's nachts behoorlijk wat goederentreinen door Gouda.
En die goederentreinen hebben de bestemming?
We hebben voor ¤4,7 miljard een goederenspoorlijn met Duitsland aangelegd, en vervolgens gaan we nog steeds proberen zoveel mogelijk cargo met het achterland over het conventionele spoor laten rijden. Ik weet niet hoor maar dat is volledig geschift.
  donderdag 18 april 2013 @ 22:21:47 #72
146033 ReisT
pi_125459975
quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2013 17:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

6 is een verdwenen zakspoor ;)
Dat was het oude spoor 6. Ik heb het over het nieuwe spoor 6 waar in de jaren '70 al rekening mee was gehouden maar nooit is aangelegd. Spoor 7 zou dan een middenspoor zijn geworden, ideaal voor goederentreinen.

Dat er rekening mee was gehouden is nog steeds terug te zien in het feit dat het perron van 7b veel breder is dan bij de andere sporen.
pi_125460460
quote:
6s.gif Op woensdag 17 april 2013 23:57 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

T is maar wat je nachttrein noemt natuurlijk, t ding stop om de haverklap :{
[ afbeelding ]

Kan je een bedje hebben of niet, als er iedere 10 minuten weer een deur dichtpleurt heb je daar niks aan...
Toevallig heb ik van de herfst deze trein twee keer genomen; de ene trein heeft een couchette-rijtuig, het andere het slaaprijtuig. Wanneer welke rijdt, is puur afwachten. :') Desondanks zijn die Macedonische couchette- en slaaprijtuigen voor de Balkan relatief goed, ik was daar echt over verbaasd!
pi_125460621
Stond vanmiddag ook te wachten op Ede-Wageningen op de trein naar Utrecht. één kwam al niet opdagen en de ander was iets voller dan gebruikelijk.
Op Utrecht was het rond de klok van 17.15-17.30 een klerezooi. Was blij dat ik een trein kon pakken naar Den Haag Centraal (met zitplek gelukkig) :)
pi_125460654
Die oranjetrein wordt overigens gewoon een huidig oranje VIRM stel, namelijk de 9520.
pi_125460787
Morgen veiligheidscommunicatie examen in Amersfoort. Hopelijk geen vertragingen en ellende. Vroeg opstaan dus ;(
pi_125460847
Ga maar gauw de luikjes sluiten dan ;)
pi_125460878
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:39 schreef b2py het volgende:
Ga maar gauw de luikjes sluiten dan ;)
Dat was wel de bedoeling. Was wel zo stom om laatst weer The Matrix trilogie te gaan kijken. Deel 3 blijft zo achterlijk spannend, dus daar ga ik zo nog even mee verder :P
  donderdag 18 april 2013 @ 22:41:43 #79
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_125460933
Morgen treintje van de RENF pakken naar het vliegveld en dan kijken of de NS me nog naar huis brengt vanaf Schiphol. Als ik überhaupt kan landen haha.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_125460994
De wind neemt af.
Daar verbaasde ik me vanmiddag trouwens ook nog over. Bij storm wordt de HSL brug over Hollandsch Diep altijd beperkt in snelheid of zelfs afgesloten. Dat gebeurde niet dus de storm viel wat dat betreft nog wel mee vond ik.
  donderdag 18 april 2013 @ 22:45:37 #81
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_125461113
Ah mooi, was ik al benieuwd naar.
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 18 april 2013 @ 23:18:36 #82
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125462773
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:04 schreef b2py het volgende:

[..]

En die goederentreinen hebben de bestemming?
We hebben voor ¤4,7 miljard een goederenspoorlijn met Duitsland aangelegd, en vervolgens gaan we nog steeds proberen zoveel mogelijk cargo met het achterland over het conventionele spoor laten rijden. Ik weet niet hoor maar dat is volledig geschift.
Marktwerking, de prijs bepaalt, en aangezien er 's nachts weinig reizigerstreinen in de weg zitten, rijden ze vrolijk over het normale net. Blijkbaar is het goedkoper om de machinist onregelmatigheidstoeslag te betalen en om te rijden dan via de Betuweroute. Wie is er dan volledig geschift?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 18 april 2013 @ 23:32:24 #83
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125463396
Dat zie je ook bij de HSL: de prijs van een treinpad over 'conventioneel spoor' (via Den Haag en Roosendaal) ligt tussen ¤ 0,7834 en ¤ 3,2560 per treinkilometer (afhankelijk van gewicht) terwijl de HSL-heffing ¤ 30,81 (prijspeil 2012) bedraagt. Die heffing hangt samen met de korting die HSA heeft gekregen voor de "ingroeiperiode" (die bijna is afgelopen).
  donderdag 18 april 2013 @ 23:34:43 #84
200192 Darkwing_Duck
pi_125463481
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:31 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Toevallig heb ik van de herfst deze trein twee keer genomen; de ene trein heeft een couchette-rijtuig, het andere het slaaprijtuig. Wanneer welke rijdt, is puur afwachten. :') Desondanks zijn die Macedonische couchette- en slaaprijtuigen voor de Balkan relatief goed, ik was daar echt over verbaasd!
Maar hoe kan je dan fatsoenlijk reserveren voor die treinen? als je als spoormaatschappij niet weet welke rijd heb je toch ook een capaciteitsverschil?
pi_125463521
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:32 schreef James1988 het volgende:
Dat zie je ook bij de HSL: de prijs van een treinpad over 'conventioneel spoor' (via Den Haag en Roosendaal) ligt tussen ¤ 0,7834 en ¤ 3,2560 per treinkilometer (afhankelijk van gewicht) terwijl de HSL-heffing ¤ 30,81 (prijspeil 2012) bedraagt. Die heffing hangt samen met de korting die HSA heeft gekregen voor de "ingroeiperiode" (die bijna is afgelopen).
Leuk. Dus we hebben straks voor 20 G¤ aan HSL liggen waar niemand overheen wil of durft te rijden. Interessant, interessant.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125463555
quote:
7s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:18 schreef Duvel het volgende:

[..]

Marktwerking, de prijs bepaalt, en aangezien er 's nachts weinig reizigerstreinen in de weg zitten, rijden ze vrolijk over het normale net. Blijkbaar is het goedkoper om de machinist onregelmatigheidstoeslag te betalen en om te rijden dan via de Betuweroute. Wie is er dan volledig geschift?
En dan nog. Snachts heb je geen last van passagierstreinen die de goederen in de weg rijden. Overdag over BR, snachts mogelijkheden tot conventioneel spoor. Lijkt mij een redelijke oplossing.
  donderdag 18 april 2013 @ 23:37:12 #87
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125463583
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:36 schreef b2py het volgende:

[..]

En dan nog. Snachts heb je geen last van passagierstreinen die de goederen in de weg rijden. Overdag over BR, snachts mogelijkheden tot conventioneel spoor. Lijkt mij een redelijke oplossing.
Als een cargoboer overdag over de conventionele infrastructuur wil rijden heeft hij daar net zoveel recht op als NS.
pi_125464000
Vertel dat maar aan een reiziger. Ik had van de week college over railports. Die man zei, heeft 22 jaar bij ns gezeten, dat eind jaren 80 het plan was om het goederenvervoer op het Nederlandse spoor volledig op te heffen.
pi_125464945
In vergelijking met nu stelde het goedenvervoer per spoor destijds ook maar weinig voor. Uitgedrukt in tonkilometers* bijvoorbeeld:
1987: 2,9 miljard
2011: 13 miljard
--------------
Overigens lijkt het er niet op dat er destijds veel minder treinen reden. Maar ze waren dus wel veel minder lang dantegenwoordig:
Goederentreinkilometers#
1987: 8,2 miljoen
2011: 9,5 miljoen
-------------

* = 1 ton over 1 kilometer vervoerd.
# = 1 complete goederentrein over 1 kilometer gereden
  vrijdag 19 april 2013 @ 00:10:24 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125465038
Ik HAAT badslippers :(

vrijdag 19 april 2013 @ 00:10:28 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125465039
Het liberaliseren van het goederenvervoer per spoor heeft voor een opleving gezorgd. Zeker nu brandstofprijzen stijgen en verkeersaders dichtslibben wordt het spoor aantrekkelijker. Betere ontsluiting van havens naar het achterland (zoals via de Betuweroute) versterkt dit weer eens.
pi_125465253
Hoewel het goederenvervoer voor de hobbyisten destijds wel leuk was met honderden losplaatsen in elk gat van het land, is het moeilijk voor te stellen dat vrijwel alle goederentreinen destijds gesubsideerd rondreden. In 1983 moest er 230 miljoen gulden aan verliezen worden gecompenseerd.

Door enkele boekhoudkundige trucs, maar voornamelijk door zich te rationaliseren en te concentreren op het grote vervoer is het goederenvervoer per trein op het moment -vrij- aantrekkelijk.
  vrijdag 19 april 2013 @ 00:20:34 #93
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125465422
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 00:16 schreef Bitlord het volgende:
Hoewel het goederenvervoer voor de hobbyisten destijds wel leuk was met honderden losplaatsen in elk gat van het land, is het moeilijk voor te stellen dat vrijwel alle goederentreinen destijds gesubsideerd rondreden. In 1983 moest er 230 miljoen gulden aan verliezen worden gecompenseerd.

Door enkele boekhoudkundige trucs, maar voornamelijk door zich te rationaliseren en te concentreren op het grote vervoer is het goederenvervoer per trein op het moment -vrij- aantrekkelijk.
Nou mooi.

En als al het self-loading cargo nou even zijn bijdehante SMOEL kan dicht houden en gewoon genoegen zou nemen met af en toe 3 uur midden in de nacht stilstaan bij Markelo, dan was ook dat vervoer economisch aantrekkelijk geweest.

Maar ja, 't zijn mensen he. Eigen willetje lastig moeilijk :N
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 00:26:00 #94
Maffe Fries
pi_125465585
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 april 2013 00:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik HAAT badslippers :(

[ afbeelding ]
zeg moppersmurf, met alleen self-loading cargo op het spoor wordt het wel wat saai he :P
  vrijdag 19 april 2013 @ 00:40:36 #95
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125465906
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 00:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zeg moppersmurf, met alleen self-loading cargo op het spoor wordt het wel wat saai he :P
Lekker boeiend. Ik wil gewoon vervoerd worden. Snel, efficiënt, betrouwbaar en goedkoop.

Maar dat blijkt in hetzelfde categorietje te vallen als "ik wil gewoon een vrouw. Mooi, lief, aardig en kan goed koken". Of "Ik wil gewoon een raket. Gratis, comfortabel, energiezuinig, en binnen 20 seconden bij Galaxy M82".

Gewoon. Ik wil het. Het HOEFT helemaal niet moeilijk te zijn, maar er wordt gedaan alsof ik eoa madman ben door ook maar op het idee te komen zoiets te willen. :)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 00:45:48 #96
Maffe Fries
pi_125466024
het is dan ook pure wetenschap 8-)
  vrijdag 19 april 2013 @ 00:57:22 #97
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125466256
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 00:45 schreef Peterselieman het volgende:
het is dan ook pure wetenschap 8-)
Ja. bedreven door pure mongolen.
  vrijdag 19 april 2013 @ 07:50:53 #98
200192 Darkwing_Duck
pi_125468234
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 00:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. bedreven door pure mongolen.
Waarom denk ik niet verbaast te gaan zijn als het de 30ste in de puinpoeier draait...

Das toch erg eigenlijk :N
  vrijdag 19 april 2013 @ 08:07:37 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125468374
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:36 schreef b2py het volgende:

[..]

Zo lang ze niet remmen, vind ik het best.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125468417
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:32 schreef James1988 het volgende:
Wat is de heffing op de BR ?
pi_125468446
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2013 08:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nimby
pi_125469530
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:31 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Hoe moet je dat ding boeken? Op voorhand, op het station wanneer de trein vertrekt?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2013 09:25:34 ]
pi_125469532
quote:
Na een succesvolle pilot vorig jaar, zal vanaf morgen elke vrijdag op station Hilversum een streekmarkt plaatsvinden. Laat je verleiden door de geur van versgebakken brood of proef eens de heerlijke kazen.
Bron: NS Facebook
:') :'( :')
pi_125469976
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2013 09:25 schreef J.B. het volgende:

[..]

Hoe moet je dat ding boeken? Op voorhand, op het station wanneer de trein vertrekt?
Op het station van Belgrado even langs het loket gaan op de dag van vertrek. Vanuit Skopje is het gewoon instappen en wachten tot de rijtuigbegeleider komt om de toeslag te innen. Couchette was trouwens ongeveer ¤7 en slaaprijtuig iets van ¤14 als ik mij goed herinner.
  vrijdag 19 april 2013 @ 09:47:25 #105
200192 Darkwing_Duck
pi_125470051
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 09:44 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Op het station van Belgrado even langs het loket gaan op de dag van vertrek. Vanuit Skopje is het gewoon instappen en wachten tot de rijtuigbegeleider komt om de toeslag te innen. Couchette was trouwens ongeveer ¤7 en slaaprijtuig iets van ¤14 als ik mij goed herinner.
t zijn ook de bedragen nu niet, maar van te voren weet je dus niet welk materieel er komt, dan vind ikeen verdubbeling wel wat gortig..
pi_125470914
Ik had toen niet genoeg Macedonische dinars meer (ik was uitgegaan van ¤7), toen heeft de rijtuigbegeleider genoege genomen met ¤7 in Macedonische dinars en op het betalingsbewijs gewoon 'couchette' ingevuld. ...En dat terwijl ik een slaapcompartiment voor m'n eigen had. :7
pi_125470925
quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:38 schreef Monopoly het volgende:
Morgen veiligheidscommunicatie examen in Amersfoort. Hopelijk geen vertragingen en ellende. Vroeg opstaan dus ;(
Bij het Railcollege? Succes in ieder geval :)
  vrijdag 19 april 2013 @ 11:45:48 #108
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125473524
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2013 08:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Remmen, ook zoiets. Worden nog geen 10 % van de tijd gebruikt. Weg ermee *O* Spaart weer geld *O*
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 11:58:46 #109
Maffe Fries
pi_125474060
dat keerspoor in Elst gaat er komen. Vanaf het derde kwartaal van dit jaar wordt er aan gewerkt
http://somda.nl/forum/10919/p446164/Keerspoor+Elst/

nadat het in dienst is gekomen kun je het boemeltje tussen Tiel en Elst wel zo ongeveer opheffen :')
  vrijdag 19 april 2013 @ 12:13:16 #110
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125474624
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2013 11:58 schreef Peterselieman het volgende:
dat keerspoor in Elst gaat er komen. Vanaf het derde kwartaal van dit jaar wordt er aan gewerkt
http://somda.nl/forum/10919/p446164/Keerspoor+Elst/

nadat het in dienst is gekomen kun je het boemeltje tussen Tiel en Elst wel zo ongeveer opheffen :')
Hoezo dat? Dan bestaan er geen mensen meer in Kesteren, Opheusden etc? of zo? :?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 12:16:33 #111
Maffe Fries
pi_125474751
dat de mensen niet meer met de trein rechtstreeks naar Arnhem kunnen gaat reizigers kosten. En het is al niet het drukste lijntje ...
pi_125474862
Ondanks de ongetwijfeld goede overstap is zo'n overstap wel killing ja. Je moet de trein uit, wachten op het perron en vervolgens in een stoppende-IC of sprinter door naar Arnhem. Vermoed zeker 5 tot 10 minuten reistijdverlies. Ik ken de tekeningen niet, maar vermoed dat het een keerspoor wordt aan de "centrum"kant van Elst. Dus moeten reizigers 's ochtends richting Arnhem ook nog eens oversteken naar het andere perron. Wordt er nog gedacht aan een onderdoorgang of moet men oversteken via de spoorwegovergang, die wellicht al dicht ligt en je daarmee ook nog eens de overstap mist?
pi_125475222
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 12:19 schreef Zug-Chef het volgende:
moet men oversteken via de spoorwegovergang, die wellicht al dicht ligt en je daarmee ook nog eens de overstap mist?
Maar DE TREIN! reed op tijd. De reiziger had maar een trein eerder moeten nemen als hij op tijd had willen zijn. Systeemdenken FTW.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_125475316
Je kan de dienst Tiel - Elst beter verbussen met een knappe busverbinding. Die trein is een kansloos product daar.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 19 april 2013 @ 12:32:58 #115
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_125475393
Een vriend van me zit in de trein richting 't Harde, maar ze moeten terug omdat de trein niet richting Utrecht gaat maar richting Almere :').
  vrijdag 19 april 2013 @ 12:39:11 #116
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125475565
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2013 12:16 schreef Peterselieman het volgende:
dat de mensen niet meer met de trein rechtstreeks naar Arnhem kunnen gaat reizigers kosten. En het is al niet het drukste lijntje ...
Nja okee. Maar dan wordt Tiel net zo'n soort Rhenen :'(
pi_125475625
Hoezo Rhenen? Juist niet, die heeft een rechtstreekse verbinding met Utrecht waar toch echt het gros van de reizigers heen moet.
  vrijdag 19 april 2013 @ 12:46:36 #118
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125475823
Een binnenlands eindpunt waar je rondjes omheen kan rijden.
pi_125475898
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 12:32 schreef Pino112 het volgende:
Een vriend van me zit in de trein richting 't Harde, maar ze moeten terug omdat de trein niet richting Utrecht gaat maar richting Almere :').
_O- Blijven de mooiste blunders.
pi_125475994
quote:
Ik heb dat jaren geleden ooit 1x gehad in Hengelo: trein richting Deventer, werd per ongeluk richting Zutphen gestuurd :')
Dat is vooral fijn omdat je dan een elektrische trein een niet ge-elektrificeerd baanvak opstuurt! :D

(de machinist had het echter op tijd door zodat we met 10 minuten stilstaan weer zelf terug konden rijden naar het perron...)
  vrijdag 19 april 2013 @ 12:53:48 #121
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125476041
oh dus DAAROM is die eerste 200 meter nog wel geëlectrificeerd richting Zutphen :')
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 13:43:30 #122
Maffe Fries
pi_125478066
quote:
bedrijfsrisico :P
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 13:45:22 #123
Maffe Fries
pi_125478148
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 12:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nja okee. Maar dan wordt Tiel net zo'n soort Rhenen :'(
eerder vergelijkbaar met hoe het was tussen Houten en Houten Castellum

en misschien een beetje Almelo - Mariënberg.
  vrijdag 19 april 2013 @ 13:46:05 #124
141482 Q.
JurassiQ
pi_125478178
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en misschien een beetje Almelo - Mariënberg.
Dat gaat nog een echte lijn worden met de doortrekking naar Hardenberg zometeen.
For great justice!
  vrijdag 19 april 2013 @ 13:48:44 #125
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125478306
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:46 schreef Q. het volgende:

[..]

Dat gaat nog een echte lijn worden met de doortrekking naar Hardenberg zometeen.
Kom maar door met die droom-intercity Groningen - Veendam - Emmen - Hardenberg - Almelo - Enschede - Dortmund dan :')
  vrijdag 19 april 2013 @ 14:01:04 #126
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125478817
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2013 08:10 schreef b2py het volgende:

[..]

Wat is de heffing op de BR ?
Uit de Netverklaring van KeyRail:

quote:
6.3.1 Tarifering treinpaden
De tarifering van de treinpaden geschiedt op basis van het aantal gereden treinkilometers.
Differentiatie vindt in 2012 alleen plaats voor:
- het type treinpad;
- het traject (Havenspoorlijn/Kijfhoek/A15-tracé);
- het moment waarop een treinpad wordt gereserveerd.
Het basistarief per gereden treinkilometer bedraagt in 2012 ¤ 2,51 voor treinen < 3000 ton en ¤
2,61 voor treinen ≥ 3000 ton. In 2013 is dit ¤ 2,64 voor treinen < 3000 ton en ¤ 2,74 voor treinen ≥
3000 ton.
pi_125479074
Tiel wordt idd een soort Rhenen... een doodlopend lijntje vanuit Utrecht. Dat is het eigenlijk al, zij het dat er ook nog een boemeltje de andere kant op rijdt.

Laten keren in Elst is echt onnozel. Hoeveel Tielenezen willen er nu helemaal naar Kesteren, Opheusden of Elst? De lijn zou meer kans hebben als de treinen uit Tiel afwisselen naar Arnhem of Nijmegen reden, met een overstap op de andere richting.
  vrijdag 19 april 2013 @ 14:10:04 #128
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125479152
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:07 schreef eti het volgende:
De lijn zou meer kans hebben als de treinen uit Tiel afwisselen naar Arnhem of Nijmegen reden, met een overstap op de andere richting.
Dat gaat zeker niet gebeuren want die boog bij Valburg is al jaaaaaaren geleden gesloopt. En daar kan je ook nooit meer iets aan doen want A15 en betuweroute.
  vrijdag 19 april 2013 @ 14:13:26 #129
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125479292
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En daar kan je ook nooit meer iets aan doen want A15 en betuweroute.
Dive-under :?

Kost kapitalen, dat wel :')
  vrijdag 19 april 2013 @ 14:14:01 #130
200192 Darkwing_Duck
pi_125479308
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 10:22 schreef Sandrvich het volgende:
Ik had toen niet genoeg Macedonische dinars meer (ik was uitgegaan van ¤7), toen heeft de rijtuigbegeleider genoege genomen met ¤7 in Macedonische dinars en op het betalingsbewijs gewoon 'couchette' ingevuld. ...En dat terwijl ik een slaapcompartiment voor m'n eigen had. :7
Nog meer coulance als Franse Controleurs? Dat dat best bijzonder!
  Redactie Sport vrijdag 19 april 2013 @ 14:16:47 #131
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125479417
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:01 schreef James1988 het volgende:

In 2013 is dit ¤ 2,64 voor treinen < 3000 ton en ¤ 2,74 voor treinen ≥ 3000 ton.
En uit de netverklaring van ProRail voor het normale spoor:
quote:
tot en met 160 ton ¤0,7834
tussen 161 en 320 ton ¤1,1141
tussen 321 en 600 ton ¤1,5567
tussen 601 en 1.600 ton ¤2,4929
tussen 1.601 en 3.000 ton ¤3,0016
vanaf 3.001 ton ¤3,2560
Tot 1600 ton is het normale spoor voordeliger dus, daarboven de Betuweroute.
PM mij!
pi_125479520
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Nog meer coulance als Franse Controleurs? Dat dat best bijzonder!
Ik ervaar de Franse conducteurs juist als heel strikt, maar wel behulpzaam en altijd in voor een praatje. :P De meest coulante van Europa zullen ongetwijfeld de Roemenen zijn, maar die zijn gewoon zwaar corrupt heeft ZDF laatst nog bewezen. :')
pi_125479563
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat gaat zeker niet gebeuren want die boog bij Valburg is al jaaaaaaren geleden gesloopt. En daar kan je ook nooit meer iets aan doen want A15 en betuweroute.
Het zou best kunnen. Met een enorm viaduct of zo. Maar voor zo'n plaatselijk sufferdje is dat vast de moeite niet.
En kopmaken in Elst zal ook wel te lastig zijn...

Misschien moeten we weer een lijn Amsterdam - Amersfoort - Veenendaal - Nijmegen - Duitsland openen?
pi_125479651
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:07 schreef eti het volgende:
Tiel wordt idd een soort Rhenen... een doodlopend lijntje vanuit Utrecht. Dat is het eigenlijk al, zij het dat er ook nog een boemeltje de andere kant op rijdt.

Laten keren in Elst is echt onnozel. Hoeveel Tielenezen willen er nu helemaal naar Kesteren, Opheusden of Elst? De lijn zou meer kans hebben als de treinen uit Tiel afwisselen naar Arnhem of Nijmegen reden, met een overstap op de andere richting.
Vergeet Hemmen, Dodewaard, Zetten en Andelst niet ;)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 14:25:05 #135
Maffe Fries
pi_125479748
er ligt op dat lijntje ook een mooi dienstregelingpunt, namelijk: :Y)
pi_125480075
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:16 schreef dennistd het volgende:

[..]

En uit de netverklaring van ProRail voor het normale spoor:

[..]

Tot 1600 ton is het normale spoor voordeliger dus, daarboven de Betuweroute.
Thanks beiden.
Lijkt mij dus evident dat de keuze voor conventioneel spoor niet om euro's gaat maar om iets anders. En reden dat de BR dus verschrikkelijk duur zou zijn gaat dus ook niet op.
  Redactie Sport vrijdag 19 april 2013 @ 14:35:59 #137
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125480284
Iemand nog een Buffeltje kopen? Er staan er 27 te koop voor ¤400.000 per stuk: http://www.rail-assets.de/diesel-triebwagen-dmu,294,p3560.html
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 14:37:47 #138
Maffe Fries
pi_125480368
is best wel een koopje moet ik zeggen

je moet je alleen wel aanmelden om de ad te zien
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 19 april 2013 @ 14:38:30 #139
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_125480394
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 12:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik heb dat jaren geleden ooit 1x gehad in Hengelo: trein richting Deventer, werd per ongeluk richting Zutphen gestuurd :')
Dat is vooral fijn omdat je dan een elektrische trein een niet ge-elektrificeerd baanvak opstuurt! :D

(de machinist had het echter op tijd door zodat we met 10 minuten stilstaan weer zelf terug konden rijden naar het perron...)
Haha :D
  Redactie Sport vrijdag 19 april 2013 @ 14:41:28 #140
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125480533
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:37 schreef Peterselieman het volgende:
is best wel een koopje moet ik zeggen

je moet je alleen wel aanmelden om de ad te zien
Datablad: http://www.rail-assets.de(...)140-kmh-294-3560.pdf
Tekening: http://www.rail-assets.de(...)-zeichnung-klein.jpg
PM mij!
  vrijdag 19 april 2013 @ 14:46:02 #141
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125480738
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:25 schreef Peterselieman het volgende:
er ligt op dat lijntje ook een mooi dienstregelingpunt, namelijk: :Y)
een punt met de verkorting Psm of zo? :?
  Redactie Sport vrijdag 19 april 2013 @ 14:46:55 #142
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125480791
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

een punt met de verkorting Psm of zo? :?
Nee, Vork :P
Overigens lijkt het bij de stellen die te koop staan te gaan om die van NS Financial Services: die heeft er namelijk ook precies 27 (http://www.nsfinancialser(...)M90_new_01344901.pdf).
PM mij!
pi_125480938
Zou ik met die stellen een treindienst Zwolle - Enschede kunnen winnen als aanbesteding? Als ik een attest heb etc.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 14:51:30 #144
Maffe Fries
pi_125481021
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:46 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, Vork :P
precies :P
  vrijdag 19 april 2013 @ 14:51:41 #145
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125481030
Hangt er vanaf of die stellen voldoen aan de kwaliteitseisen die worden gesteld door de opdrachtgever. Vaak worden dingen als gelijkvloerse instap en airco geëist, en dan kun je niks met DM'90.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 14:52:30 #146
Maffe Fries
pi_125481077
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:50 schreef b2py het volgende:
Zou ik met die stellen een treindienst Zwolle - Enschede kunnen winnen als aanbesteding? Als ik een attest heb etc.
je kunt beter eerst wachten op de concretisering van de plannen die de provincie Overijssel heeft.
pi_125481162
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:50 schreef b2py het volgende:
Nee, we willen jou helemaal niet hebben hier in het Oosten van het land :6
pi_125481244
Donders :( :P
  vrijdag 19 april 2013 @ 14:59:01 #149
200192 Darkwing_Duck
pi_125481393
Er is er een onder de RER gekomen bij Marne la Vallee._binnen_ anderhalf uur rolde het weer :X
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 15:01:46 #150
Maffe Fries
pi_125481566
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:55 schreef b2py het volgende:
Donders :( :P
gewoon een paar kazen geven. Heb je dat probleem ook weer opgelost ;)
pi_125482043
Die Buffels gaan waarschijnlijk binnenkort pendelen tussen Shkodër en Tirana, of iets dergelijks? En dat tot 2064, dan...
pi_125482054
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 april 2013 15:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

gewoon een paar kazen geven. Heb je dat probleem ook weer opgelost ;)
Haha dat is waar ;)
pi_125482079
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Er is er een onder de RER gekomen bij Marne la Vallee._binnen_ anderhalf uur rolde het weer :X
Een persoon? Een hek? Bertha 38?
pi_125483795
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 15:11 schreef eti het volgende:
Die Buffels gaan waarschijnlijk binnenkort pendelen tussen Shkodër en Tirana, of iets dergelijks? En dat tot 2064, dan...
Die hebben geen geld, ik zie ze dan eerder in Roemenië bij Regiotrans of in Polen rijden.
pi_125483807
Bericht in lokale nieuwsblad, goed nieuws zeg ik!

vrijdag 19 april 2013 @ 15:51:21 #156
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125483888
Wacht wat?

"Snel spoor"

"Als trams"

compute not does :N
  vrijdag 19 april 2013 @ 15:54:44 #157
146033 ReisT
pi_125484003
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:52 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je kunt beter eerst wachten op de concretisering van de plannen die de provincie Overijssel heeft.
Hoef je niet op te wachten, ze zullen hoe dan ook nieuwe treinen eisen. of ze nu elektrisch moeten worden of niet.
pi_125484059
Heerhugowaard combineren met snelle treinen lijkt me alleen mogelijk door het station helemaal op te heffen :P
  vrijdag 19 april 2013 @ 15:58:33 #159
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125484140
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 15:56 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Heerhugowaard combineren met snelle treinen lijkt me alleen mogelijk door het station helemaal op te heffen :P
En in plaats daarvan een HOV-Transferium bij Obdam te bouwen _O-
pi_125484148
Bij de Rijp kwam er toch al een? ;)
  vrijdag 19 april 2013 @ 16:01:35 #161
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125484254
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 15:58 schreef b2py het volgende:
Bij de Rijp kwam er toch al een? ;)
Oh ja _O- Gewoon lekker 2 bouwen man. Ligt ver genoeg uit elkaar :D
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 16:08:01 #162
Maffe Fries
pi_125484528
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 15:54 schreef ReisT het volgende:

[..]

Hoef je niet op te wachten, ze zullen hoe dan ook nieuwe treinen eisen. of ze nu elektrisch moeten worden of niet.
het hangt er in die zin vanaf welke module ze erin moeten bouwen en of er ook nog iets met het beveiligingssysteem gedaan wordt. Moet bijvoorbeeld ATB-NG ondersteund worden. Zo ja, dan heb je in Nederland een uniek traject. Zou dan het enige traject worden waarbij wel waslijn hangt, maar geen ATB-EG, maar NG ligt.
pi_125484534
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 21:34 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Meestal staat mijn huis niet in de fik. Brand is in Huize Oplopers echt een uitzondering. Dus maken we geen kosten meer voor de brandweer.
Hellend vlak-redenering.
Bier.
  vrijdag 19 april 2013 @ 16:10:52 #164
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125484670
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 16:08 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Hellend vlak-redenering.
Heb je daar niet eens een quasi-interessante latijnse term voor? :{w Inclinatorium perversum of zo.
pi_125484852
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 april 2013 16:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Heb je daar niet eens een quasi-interessante latijnse term voor? :{w Inclinatorium perversum of zo.
:')
Bier.
pi_125485750
Timbiels twitterde op vrijdag 19-04-2013 om 16:35:32 #Fyra is de rest van de dag toeslagvrij door defect spoor Den Haag-Rotterdam. #NS reageer retweet
Was nog niet gemeld hier he?
Zeer beperkt treinverkeer tussen Rotterdam en Den Haag HS.
  vrijdag 19 april 2013 @ 17:06:38 #167
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125487130
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 16:08 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Hellend vlak-redenering.
Tuurlijk, dat is ook zo. Maar ik wilde ermee duidelijk maken dat een zekere mate van flexibiliteit aan het spoor voor het opvangen van incidenten gewoon een (morele) verplichting is.
pi_125488937
Veiligheidscommunicatie ook in de pocket. Al het theoretische gebeuren gehad.
Nu toe werken naar praktijkrit en dan ben ik klaar :)
pi_125488968
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Dat is vlot !
pi_125489114
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 17:52 schreef Monopoly het volgende:
Gefeliciteerd! *O*
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 19 april 2013 @ 17:56:49 #171
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_125489144
quote:
Goed bezig Mono. _O_ ^O^
pi_125489151
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 17:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! *O*
pi_125489181
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 17:56 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Goed bezig Mono. _O_ ^O^
Hell yeah :D Was er wel een beetje voor aan het schijten.
Ze komen nog wel eens met een vreemde casus, dan is het wel eens goed nadenken over wat je wel en niet moet zeggen.
  vrijdag 19 april 2013 @ 18:08:03 #174
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125489606
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 17:57 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Hell yeah :D Was er wel een beetje voor aan het schijten.
Als je denkt dat dat helpt: DOEN! ^O^
pi_125489634
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 april 2013 18:08 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als je denkt dat dat helpt: DOEN! ^O^
Op die stoel in het lokaal.
'Treindienstleider, ik plaats een alarm-oproep. Ik heb een ongelukje gehad' :') :D
pi_125489805
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 17:06 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Tuurlijk, dat is ook zo. Maar ik wilde ermee duidelijk maken dat een zekere mate van flexibiliteit aan het spoor voor het opvangen van incidenten gewoon een (morele) verplichting is.
Natuurlijk. Maar je kan niet alles tegelijk willen, dus de vraag is wat de hoogste prioriteit heeft: het voorkomen van problemen, het verhelpen van problemen en het bieden van uitwijkmogelijkheden bij problemen.

Om bij de analogie van het brandende huis te blijven, daar kan je het op dezelfde manier doen:
- voorkomen door bijv. regels te maken over deugdelijke keukenapparatuur die niet zomaar in de brand vliegt
- verhelpen door bijv. de brandweer, door brandwerende materialen, door brandmelders, etc.
- bieden van uitwijkmogelijkheden door bijv. hotelkamers aan te bieden voor mensen wiens huis is afgebrand.

Ik hoef denk ik niet erbij te vertellen welke van die mogelijke aanpakken doorgaans wel en niet veel aandacht krijgen in algemene discussies over brandveiligheid. :+

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2013 18:15:32 ]
pi_125489944
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 18:14 schreef Igen het volgende:

[..]

Natuurlijk. Maar je kan niet alles tegelijk willen, dus de vraag is wat de hoogste prioriteit heeft: het voorkomen van problemen, het verhelpen van problemen en het bieden van uitwijkmogelijkheden bij problemen.

Om bij de analogie van het brandende huis te blijven, daar kan je het op dezelfde manier doen:
- voorkomen door bijv. regels te maken over deugdelijke keukenapparatuur die niet zomaar in de brand vliegt
- verhelpen door bijv. de brandweer, door brandwerende materialen, door brandmelders, etc.
- bieden van uitwijkmogelijkheden door bijv. hotelkamers aan te bieden voor mensen wiens huis is afgebrand.

Ik hoef denk ik niet erbij te vertellen welke van die mogelijke aanpakken doorgaans wel en niet veel aandacht krijgen in algemene discussies over brandveiligheid. :+
Dat laatste is natuurlijk idd een beetje van de zotte. Maar diverse hulpdiensten en calamiteitendiensten hebben wel 'lijntjes uthangen' met busbedrijven/gemeente om zo snel mogelijk bij een grote calamiteit zo bussen voor vervoer en gymzalen met bedden ter beschikking hebben.

Weet verder totaal niet waar jullie discussie over gaat, maar op zich is er altijd wel een back-up plan, zij het enkel bij grotere calamiteiten ipv een huisbrandje.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2013 18:18:48 ]
  vrijdag 19 april 2013 @ 18:24:27 #178
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125490121
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 18:14 schreef Igen het volgende:

[..]

Probleem is dat ProRail en NS c.s. je eerste twee punten niet op orde hebben, en nu de hotels slopen.

Zie ter illustratie mijn post hieronder. :)
  vrijdag 19 april 2013 @ 18:24:42 #179
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125490127
Pats. Raillas stuk. Van begin van middag tot volgende ochtend amper treinverkeer. Dat toont dus aan, hoe slecht dat wisselsaneringsplan van ProRail is.

http://www.voorbeterov.nl/page9.php
pi_125490248
Dat is het paard achter de wagen spannen. Het hele idee is nou net dat je met een versimpelde infrastructuur bij hetzelfde budget meer geld per infra-element hebt, zodat ná de versimpeling de betrouwbaarheid toe zou moeten nemen.

Als je eerst de bestaande uitgebreide infra betrouwbaar wil maken en daarna de helft wil weghalen dan combineer je het slechtste van beide denkwijzen en vernietig je ook nog eens een hoop kapitaal.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2013 18:29:15 ]
pi_125490260
Je kan je ook afvragen waarom voor het repareren van het las beide sporen buiten dienst moeten.
  vrijdag 19 april 2013 @ 18:51:57 #182
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125491004
"Hier met Y, de machinist van de afvoer DuPont, ik sta vertrekgereed bij de zeilvereniging naar de Kijfhoek. Moet ik de dienstregeling afwachten of krijg ik eerder veilig richting de Wantij?"
Treindienstleider: "Hier met X, ik begrijp dat je vertrekgereed staat bij seintje Zeilvereniging, je mag een halfuurtje eerder richting de Wantij vertrekken. In Dordrecht ga je wel buitenom naar Zwijndrecht en de Kijfhoek."
Dat mag vast niet volgens Mono's examen van vandaag :+
pi_125491401
quote:
Gefeliciteerd :)
Je had zeker ook die kale man, Michel ofzo geloof ik?
  Redactie Sport vrijdag 19 april 2013 @ 19:06:27 #184
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125491519
quote:
gefeliciteerd ^O^
PM mij!
pi_125491613
Victor Anna Nico Maria Izaak Johannes Otto Otto Karel Uitroepteken
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:09:50 #186
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125491671
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:08 schreef Igen het volgende:
God ver ik moest ze ven keer le zen voor dat ik be greep wat er staat
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:10:10 #187
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125491684
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 18:28 schreef Igen het volgende:
Dat is het paard achter de wagen spannen. Het hele idee is nou net dat je met een versimpelde infrastructuur bij hetzelfde budget meer geld per infra-element hebt, zodat ná de versimpeling de betrouwbaarheid toe zou moeten nemen.

Als je eerst de bestaande uitgebreide infra betrouwbaar wil maken en daarna de helft wil weghalen dan combineer je het slechtste van beide denkwijzen en vernietig je ook nog eens een hoop kapitaal.
Ik zeg: eerst de infra betrouwbaar. Anders loop je een risico: wissels gesaneerd en dan misschien mogelijk eventueel de betrouwbaarheid van de resterende infra wat beter. Arme reiziger.

En natuurlijk: een wissel dat je volgend jaar gaat verwijderen geef je nu geen grote revisie meer.

Dus met beleid en gezond verstand ipv met oogkleppen op een kaalslag plegen.
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:11:22 #188
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125491732
quote:
Fout. Moeten toch de NATO-woorden zijn? :D
pi_125491748
quote:
Tssk... Gebruik dan het officiële internationale telefoonalfabet! Prutser :P
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:12:00 #190
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125491759
Het is natuurlijk wel zo, dat waar je niet mee om kunt gaan, moet je afschaffen. Ik zou als prorail zijnde streven naar een compleet wisselloos Nederland.

Beetje hip wauwelen over kruisingsvrije corridors en robuustheid en zo, wie weet lukt het wel ^O^
pi_125491799
quote:
Je hebt er eentje goed, hoera :P
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:13:19 #192
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_125491818
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:35 schreef dennistd het volgende:
Iemand nog een Buffeltje kopen? Er staan er 27 te koop voor ¤400.000 per stuk: http://www.rail-assets.de/diesel-triebwagen-dmu,294,p3560.html
Northern Rail kan wel extra dieselmaterieel gebruiken. N.b. een dochteronderneming van de NS.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_125491858
quote:
Gefeliciteerd ! *O*
pi_125491883
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik zeg: eerst de infra betrouwbaar. Anders loop je een risico: wissels gesaneerd en dan misschien mogelijk eventueel de betrouwbaarheid van de resterende infra wat beter. Arme reiziger.

En natuurlijk: een wissel dat je volgend jaar gaat verwijderen geef je nu geen grote revisie meer.

Dat zou natuurlijk het beste zijn ja, maar wie gaat de extra kosten daarvan betalen?

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:11 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Fout. Moeten toch de NATO-woorden zijn? :D
Kan best, ik heb nooit cursus veiligheidscommunicatie gehad. Zag alleen laatst een politieagent in Leer(Ostf) de gegevens van een kleurling* per telefoon doorgeven, dus vandaar.

* Deze persoon was daar samen met een vriend, een blanke Duitser, die flink pissig werd dat de politie zou discrimineren.
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:17:16 #195
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125491983
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:14 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat zou natuurlijk het beste zijn ja, maar wie gaat de extra kosten daarvan betalen?

Welke extra kosten? Het werkend en betrouwbaar hebben van de spullenboel, dat wordt natuurlijk al betaald. Dat is namelijk de core-buisiness van ProRail.

Of betaal ik bij de melkboer ook extra voor melk die niet bedorven is?
pi_125492065
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik zou je als ik jou was even een masterclass onderhoud laten geven door ProRail ;)
pi_125492090
Afgelopen week al gedownload en zojuist geinstalleerd. Cities in motion 2. Wat is dat een geweldig spel! _O_ *O*
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:21:08 #198
24533 ACT-F
pi_125492173
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:17 schreef DriekOplopers het volgende:

Welke extra kosten? Het werkend en betrouwbaar hebben van de spullenboel, dat wordt natuurlijk al betaald. Dat is namelijk de core-buisiness van ProRail.

ProRail moet natuurlijk ook centjes overhouden hè, de directie moet er wel warmpjes bijzitten 8-)
pi_125492210
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:17 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Het idee van de corridors is dat je meer geld per infra-element overhoudt en zo de betrouwbaarheid kan verhogen. Als je dat de verkeerde volgorde vindt, dan moet je dus éérst extra geld in de infra-elementen steken die je wilt behouden vóórdat je dat geldt bespaart door overbodige infra weg te doen. Dan moet dat geld dus ergens anders vandaan komen.
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:22:33 #200
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125492234
Over de Kroningstrein (uit den mail): Morgen beginnen de sticker-werkzaamheden pas. FleetShield gaat met 60 man aan de slag om ca 1000 vierkante meter oranje te bestickeren, en nog confettistickers en dergelijke. Hier zijn 5 dagen voor uitgetrokken bijna non-stop voor uitgetrokken.
pi_125492257
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:19 schreef b2py het volgende:
Afgelopen week al gedownload en zojuist geinstalleerd. Cities in motion 2. Wat is dat een geweldig spel! _O_ *O*
Tot je zo veel zoveel verschillend spul hebt rondrijden en je pc echt verrekte traag wordt. Dan is het niet meer zo leuk :P
pi_125492354
Bazenpc :7
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:27:24 #203
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125492415
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:22 schreef greavy het volgende:
Over de Kroningstrein (uit den mail): Morgen beginnen de sticker-werkzaamheden pas. FleetShield gaat met 60 man aan de slag om ca 1000 vierkante meter oranje te bestickeren, en nog confettistickers en dergelijke. Hier zijn 5 dagen voor uitgetrokken bijna non-stop voor uitgetrokken.
WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
pi_125492603
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
WELKNUMMERISSETNOU???
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:35 schreef b2py het volgende:
Die oranjetrein wordt overigens gewoon een huidig oranje VIRM stel, namelijk de 9520.
Lezen kreng. :7
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:31:46 #205
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125492612
Naar wat ik begreep is de 9520 inmiddels helemaal gestript qua oude bestickering en krijgt de nieuwe bestickering.
pi_125492626
Hoppa, ben nu een reisje aan het boeken eind mei naar Kiev en Tsjernobyl. :D Helaas weinig trein vanwege de lange reistijden, maar ik heb net wel geboekt voor de EN Metropol van Budapest naar Berlijn. Maar waarom krijg ik altijd als ik met een nachttrein ga een plek bovenin? :(

Iemand die wel eens in de trein heeft geprobeerd een andere plek te krijgen, kan dat? Ik ga op 1 juni btw.
pi_125492668
Hele coupé voor jezelf boeken, kan je nog kiezen ook! :D
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:33:13 #208
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125492677
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:31 schreef b2py het volgende:

[..]

[..]

Lezen kreng. :7
Oranje stickers eraf halen om er oranje stickers op te plakken. Nee, er is duidelijk geen geld bij NS om gemaakte afspraken na te komen :N Wij zijn druk met onzin, sorrij mijnheer :W
pi_125492684
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:32 schreef b2py het volgende:
Hele coupé voor jezelf boeken, kan je nog kiezen ook! :D
Ja dat zal ook wel wat kosten ook 8)7 :')
pi_125492735
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oranje stickers eraf halen om er oranje stickers op te plakken. Nee, er is duidelijk geen geld bij NS om gemaakte afspraken na te komen :N Wij zijn druk met onzin, sorrij mijnheer :W
:')
Afdeling P&R heeft ook budget he ;)
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:34:47 #211
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125492745
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:32 schreef Facepalm het volgende:
Hoppa, ben nu een reisje aan het boeken eind mei naar Kiev en Tsjernobyl. :D Helaas weinig trein vanwege de lange reistijden,
Daar ben ik ook mee bezig, maar dan voor 1e helft juli. Zie binnenlandse vluchten in UKR ook niet zo zitten eigenlijk, toch maar wel de trein. Maar die afstanden zeg jezus -O-
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 19:35:10 #212
Maffe Fries
pi_125492770
quote:
gefeliciteerd :)
pi_125492930
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar ben ik ook mee bezig, maar dan voor 1e helft juli. Zie binnenlandse vluchten in UKR ook niet zo zitten eigenlijk, toch maar wel de trein. Maar die afstanden zeg jezus -O-
Zelf vlieg ik vanaf Eindhoven naar Debrecen, dan pak ik de trein naar Budapest en van daaruit retour naar Kiev. Allemaal met Wizz Air dus het kost ook nog eens heel weinig. Wilde eerst de trein pakken daar maar dat duurde 22 uur en 40 uur vanuit Nederland. :') Wel een mooie Russische trein. (Gaat naar Moskou) :7 Maar dat komt een andere keer nog wel. :)

Ga je ook nog naar Tsjernobyl?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 19:39:56 #214
Maffe Fries
pi_125492950
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:13 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Northern Rail kan wel extra dieselmaterieel gebruiken. N.b. een dochteronderneming van de NS.
de vraag is of dat past, want het omgrenzingsprofiel dat in Engeland gebruikt wordt is nu niet bepaald het meest brede of hoge
  vrijdag 19 april 2013 @ 19:40:23 #215
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_125492968
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:23 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Tot je zo veel zoveel verschillend spul hebt rondrijden en je pc echt verrekte traag wordt. Dan is het niet meer zo leuk :P
Inderdaad bazenspel! Wel lastig om de doelen te halen, in het begin eigenlijk alleen maar Buslijntjes bouwen :)
pi_125493121
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:40 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Inderdaad bazenspel! Wel lastig om de doelen te halen, in het begin eigenlijk alleen maar Buslijntjes bouwen :)
Of beginnen met één metrolijn met 3 stations. Dan even wachten tot ie geld oplevert en verder bouwen :P
pi_125494339
quote:
Ik ook :Y GAM / Cities in Motion (TTD opvolger?)
Geen treinen helaas...
dag
  vrijdag 19 april 2013 @ 20:06:36 #218
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125494423
quote:

[..]

Ik zou je als ik jou was even een masterclass onderhoud laten geven door ProRail ;)
Geintje, neem ik aan. ;)

Maar even serieus erop ingaand: Neuh, ik ben niet echt ene technicus. Maar ik zou prima een masterclass "beschikbaarheidsbeheer, betrouwbaarheidsbeheer, verantwoordelijkheid en aansturing" kunnen geven.
pi_125495029
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:22 schreef greavy het volgende:
Is al bekend welke VIRM bestickerd gaat worden? En op welke locatie?
  vrijdag 19 april 2013 @ 20:17:05 #220
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125495095
Wordt bestickerd in Haarlem, en het nummertje is al diverse keren voorbij gekomen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 20:17:48 #221
Maffe Fries
pi_125495132
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 20:16 schreef AverageJoe het volgende:

[..]

Is al bekend welke VIRM bestickerd gaat worden? En op welke locatie?
nummertje:
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:35 schreef b2py het volgende:
pi_125495306
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 20:17 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nummertje:

[..]

Bedankt Greavy & Peterselieman!
pi_125495656
quote:
12s.gif Op vrijdag 19 april 2013 20:06 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Geintje, neem ik aan. ;)

Maar even serieus erop ingaand: Neuh, ik ben niet echt ene technicus. Maar ik zou prima een masterclass "beschikbaarheidsbeheer, betrouwbaarheidsbeheer, verantwoordelijkheid en aansturing" kunnen geven.
Eerlijk gezegd geen geintje..
Wellicht wel handig om enig inzicht in spooronderhoud te hebben om er een goed oordeel over te kunnen geven.
  vrijdag 19 april 2013 @ 20:26:12 #224
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125495659
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:39 schreef Facepalm het volgende:

[..]

Zelf vlieg ik vanaf Eindhoven naar Debrecen, dan pak ik de trein naar Budapest en van daaruit retour naar Kiev. Allemaal met Wizz Air dus het kost ook nog eens heel weinig. Wilde eerst de trein pakken daar maar dat duurde 22 uur en 40 uur vanuit Nederland. :') Wel een mooie Russische trein. (Gaat naar Moskou) :7 Maar dat komt een andere keer nog wel. :)

Ga je ook nog naar Tsjernobyl?
Ja. EuroNight naar Warszawa en dan de volgende nacht de nachttrein naar Kiev. En dan naar Tsjernobyl inderdaad. Welke tour boek je? Je moet dat allemaal 2 weken van tevoren al rond hebben he, dus voor jou is dat ongeveer NU :P
  vrijdag 19 april 2013 @ 20:45:41 #225
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125496771
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 20:26 schreef b2py het volgende:

[..]

Wellicht wel handig om enig inzicht in spooronderhoud te hebben om er een goed oordeel over te kunnen geven.
Ja en nee.

Ik weet en zie dondersgoed het verschil tussen een hangdraad en een rijdraad. Tussen een overweg en een opzetplaats. Ik ken grofweg het seinstelsel en zo ongeveer de werking daarvan. Snap dat je een zandbaan eerst een tijd moet laten rusten voordat je verder bouwt. Kan een tijd/wegdiagram lezen. Dat soort dingen. Dat is ook genoeg om je door je gesprekspartner geen oor te laten aannaaien. (Overigens zijn allerlei werkbezoeken aan beheerders, aannemers en vervoerders voor mij heel leerzaam geweest.)

Maar feitelijk hoef ik dit niet te weten, maar moet ik kijken naar resultaten. Hoevaak mag een wissel kapotgaan. Wat voor beschikbaarheid mag je van ProRail verwachten. Wat is redelijk, en wat niet. Waarvoor betaalt de opdrachtgever. Wat zit er verdisconteerd in de infraheffing. (Daarom ook werkbezoeken aan de organisatorische afdelingen bij ProRail (dus niet alleen de technische afdeling, maar ook Asset Management), ministerie en DO’s, die dus ook zeer leerzaam waren)

Voor de invulling van mijn werkzaamheden moet ik een beetje technische kennis hebben, maar vooral veel van die aansturingsdingen. Dat heeft de jarenlange praktijk (vanaf eind jaren-90) mij geleerd. Ik hoef ook niet te weten hoe een oven werkt om de bakker aan te spreken op zijn smerige brood.

Zoals je wellicht weet, bevat MVBOV een kleine 20 adviseurs. Deels mensen die heel veel van techniek weten, deels mensen die juist heel weinig van techniek weten, maar weer veel van andere zaken. Je moet het hele spectrum bestrijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 19-04-2013 21:02:23 ]
pi_125497405
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 20:26 schreef b2py het volgende:

[..]

Als je je laat 'inpakken' door de spoorsector ga je het probleem door hun ogen zien en oplossen. Daar heeft de reiziger toch niet veel aan? Dan ga je belangen van prorail meewegen, wellicht zwaarder dan voordat je die kennis had..
dag
pi_125500577
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 20:45 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ja en nee.

Ik weet en zie dondersgoed het verschil tussen een hangdraad en een rijdraad. Tussen een overweg en een opzetplaats. Ik ken grofweg het seinstelsel en zo ongeveer de werking daarvan. Snap dat je een zandbaan eerst een tijd moet laten rusten voordat je verder bouwt. Kan een tijd/wegdiagram lezen. Dat soort dingen. Dat is ook genoeg om je door je gesprekspartner geen oor te laten aannaaien. (Overigens zijn allerlei werkbezoeken aan beheerders, aannemers en vervoerders voor mij heel leerzaam geweest.)

Maar feitelijk hoef ik dit niet te weten, maar moet ik kijken naar resultaten. Hoevaak mag een wissel kapotgaan. Wat voor beschikbaarheid mag je van ProRail verwachten. Wat is redelijk, en wat niet. Waarvoor betaalt de opdrachtgever. Wat zit er verdisconteerd in de infraheffing. (Daarom ook werkbezoeken aan de organisatorische afdelingen bij ProRail (dus niet alleen de technische afdeling, maar ook Asset Management), ministerie en DO’s, die dus ook zeer leerzaam waren)

Voor de invulling van mijn werkzaamheden moet ik een beetje technische kennis hebben, maar vooral veel van die aansturingsdingen. Dat heeft de jarenlange praktijk (vanaf eind jaren-90) mij geleerd. Ik hoef ook niet te weten hoe een oven werkt om de bakker aan te spreken op zijn smerige brood.

Zoals je wellicht weet, bevat MVBOV een kleine 20 adviseurs. Deels mensen die heel veel van techniek weten, deels mensen die juist heel weinig van techniek weten, maar weer veel van andere zaken. Je moet het hele spectrum bestrijken.
Ik begrijp je punt, en ik ga me daar bij neerleggen want ik heb geen zin in een hele discussie. :)
pi_125501267
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 20:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. EuroNight naar Warszawa en dan de volgende nacht de nachttrein naar Kiev. En dan naar Tsjernobyl inderdaad. Welke tour boek je? Je moet dat allemaal 2 weken van tevoren al rond hebben he, dus voor jou is dat ongeveer NU :P
Ik heb geboekt bij SoloEast Travel. Die bieden zo ongeveer elke dag een groepsreis aan voor USD 149, met Engelssprekende gids, vervoer, lunch en alles. Maar ik ga eind mei he, dus dat duurt nog wel even.
  vrijdag 19 april 2013 @ 21:57:33 #229
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_125501576
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 21:43 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt, en ik ga me daar bij neerleggen want ik heb geen zin in een hele discussie. :)
Ik vind zo'n discussie juist heel boeiend! :Y
  vrijdag 19 april 2013 @ 22:04:37 #230
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125502025
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 21:53 schreef Facepalm het volgende:

[..]

Ik heb geboekt bij SoloEast Travel. Die bieden zo ongeveer elke dag een groepsreis aan voor USD 149, met Engelssprekende gids, vervoer, lunch en alles. Maar ik ga eind mei he, dus dat duurt nog wel even.
Die gaan wij ook nemen waarschijnlijk :)
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:14:20 #231
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125505640
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:13 schreef ACT-F het volgende:

[..]

DM'90 is in Nederland soms al buiten profiel, laat staan in de UK! :P
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125505671
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 21:57 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Stiekem was ik helemaal verzonken in Cities in motion :@
pi_125505707
quote:
Gefeliciteerd!
Nu ben je officieel de machinist van trein één-twee-drie-vier. Over :W
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:19:25 #234
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125505897
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 21:57 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Wij hebben het er geloof ik ook weleens over gehad dat techneuten sowieso een totaal ander gezichtspunt hebben (volgens mij i.c.m. PHS of SAAL).
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:19:37 #235
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125505909
Oh ja, Mono: congrats!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125506049
Ik ben verward.
Diverse bronnen zeggen dat Bombardier nu ook treintje gaat rijden volgens onderstaand artikel, maar volgens mij staat dat er helemaal niet.
http://articles.orlandose(...)ail-downtown-orlando
Iemand? :)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 23:32:45 #237
Maffe Fries
pi_125506593
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:22 schreef b2py het volgende:
Ik ben verward.
Diverse bronnen zeggen dat Bombardier nu ook treintje gaat rijden volgens onderstaand artikel, maar volgens mij staat dat er helemaal niet.
ik lees het als volgt: Bombardier mag in dat gebied zowel de treindienst leiden, treinen rijden als de baan onderhouden. Verder zijn er bij Bombardier treinstellen besteld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peterselieman op 19-04-2013 23:43:22 ]
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:38:50 #238
200192 Darkwing_Duck
pi_125506866
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2013 15:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Een persoon? Een hek? Bertha 38?
persoon
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:39:28 #239
200192 Darkwing_Duck
pi_125506904
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:19 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Ik ervaar de Franse conducteurs juist als heel strikt, maar wel behulpzaam en altijd in voor een praatje. :P De meest coulante van Europa zullen ongetwijfeld de Roemenen zijn, maar die zijn gewoon zwaar corrupt heeft ZDF laatst nog bewezen. :')
Is dat nog ergens terug te zien?
pi_125506982
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:22 schreef b2py het volgende:
Ik ben verward.
Hier staat misschien meer.
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:42:14 #241
200192 Darkwing_Duck
pi_125507054
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Het is natuurlijk wel zo, dat waar je niet mee om kunt gaan, moet je afschaffen. Ik zou als prorail zijnde streven naar een compleet wisselloos Nederland.

En dan overal keerlussen :')
pi_125507162
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:42 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

En dan overal keerlussen :')
Viersporig, onder Amsterdam Amstel! :D
pi_125507219
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik lees het als volgt: Bombardier mag in dat gebied zowel de treindienst leiden, treinen rijden als de baan onderhouden. Verder zijn er bij Bombardier treinstellen besteld.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:41 schreef remcoP het volgende:

[..]

Thanks beide!
Goed bezig daar in Canada. Nog een concurrent voor 2025 :D
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 april 2013 @ 23:45:33 #244
Maffe Fries
pi_125507250
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:41 schreef remcoP het volgende:

[..]

het komt er imo een beetje op neer dat Bombardier gewoon het totaalplaatje mag leveren.
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:49:36 #245
200192 Darkwing_Duck
pi_125507468
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:44 schreef b2py het volgende:

[..]

Viersporig, onder Amsterdam Amstel! :D
Dat scheelt dan ook weer stuurstandrijtuigen of een 2e cabine bouwen in een rijstam, Net zo stom als de RET ze ooit heeft besteld...( Type MG2/1)
  zaterdag 20 april 2013 @ 00:15:14 #246
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125508905
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:49 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat scheelt dan ook weer stuurstandrijtuigen of een 2e cabine bouwen in een rijstam, Net zo stom als de RET ze ooit heeft besteld...( Type MG2/1)
Wat is er mis met MG2/1? Het spul rijdt prima, die cabine mis je niet (heeft wel een hulpstuurstand) en je kunt met minder cabines prima 2, 3 en 4-wagentreinen maken?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125510321
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:39 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Is dat nog ergens terug te zien?
Ja :) : http://www.ardmediathek.d(...)?documentId=12556432
  zaterdag 20 april 2013 @ 06:02:36 #248
200192 Darkwing_Duck
pi_125514694
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 00:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wat is er mis met MG2/1? Het spul rijdt prima, die cabine mis je niet (heeft wel een hulpstuurstand) en je kunt met minder cabines prima 2, 3 en 4-wagentreinen maken?
Ik heb destijds begrepen dat er weerstand was binnen de RET om dat op die manier te bestellen. Vanwege de sociale veiligheid wouden ze namenlijk op sommige uren met slechts 1 setje rijden. Begrijp me niet verkeerd, het is zeker geen verkeerd materieel, ik heb er altijd van genoten. Maar sommigen hadden het liever ander gezien en op sommige trajecten, en tijdstippen slechts enkel gereden.(Zoals vroeger de avondpendel capelsebrug/ommoord, geen idee of ide situatie nog steeds zo is) Ik praat dan over de beginjaren van het materieel :)
  zaterdag 20 april 2013 @ 08:50:08 #249
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125515260
Wie kent dit treinmateriaal?

CAF Oaris, ik kwam er per ongeluk bij terecht, ik had er nog nooit van gehoord.

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_125515269
Die wordt nu gependeld met ander los stelletje.
  zaterdag 20 april 2013 @ 08:57:07 #251
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125515324
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 april 2013 06:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik heb destijds begrepen dat er weerstand was binnen de RET om dat op die manier te bestellen. Vanwege de sociale veiligheid wouden ze namenlijk op sommige uren met slechts 1 setje rijden. Begrijp me niet verkeerd, het is zeker geen verkeerd materieel, ik heb er altijd van genoten. Maar sommigen hadden het liever ander gezien en op sommige trajecten, en tijdstippen slechts enkel gereden.(Zoals vroeger de avondpendel capelsebrug/ommoord, geen idee of ide situatie nog steeds zo is) Ik praat dan over de beginjaren van het materieel :)
Oh ja zo. Op lijn D (Erasmuslijn) werd altijd dubbel gereden, ook al met de oude metro's. In de echte buitengebieden rijdt nu een enkel stel SG3 's avonds.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125515369
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 08:50 schreef bork het volgende:
Wie kent dit treinmateriaal?

CAF Oaris, ik kwam er per ongeluk bij terecht, ik had er nog nooit van gehoord.

[ afbeelding ]
James, uiteraard. ;)
  Redactie Sport zaterdag 20 april 2013 @ 11:04:39 #253
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125517187
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 08:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Oh ja zo. Op lijn D (Erasmuslijn) werd altijd dubbel gereden, ook al met de oude metro's. In de echte buitengebieden rijdt nu een enkel stel SG3 's avonds.
Twee weken terug ook op de RandstadRail naar Den Haag, terwijl er werkzaamheden waren op het normale spoor. Elke keer stond dat ding dus gewoon stampvol... Toen maar eerst even naar Stadhuis gegaan, om daar in te stappen en zo tenminste een zitplaats te hebben. Dat ze op zulke dagen niet gewoon met dubbele stellen rijden snap ik dan niet, juist dan kun je wat reclame maken bij mensen die normaal met de trein gaan.
PM mij!
  zaterdag 20 april 2013 @ 11:14:13 #254
200192 Darkwing_Duck
pi_125517372
Mochten die materieelseries 5000 · 5100 · 5200 wel enkel rijden duuf?
pi_125517415
De trein is opeens dood. Volle virm op Den Bosch. Ik hoor de machinist voorin druk bellen met de storingsmonteur...
pi_125517677
De volgende IC wordt bijgestuurd naar spoor 3b. Best wel handig die wissels bij grote stations, dan kan er nog eens worden bijgestuurd bij storingen...
  Redactie Sport zaterdag 20 april 2013 @ 11:36:43 #257
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125517828
Mooi foldertje over de Beneluxtrein uit 1986:

http://www.feijenoordseme(...)Beneluxen%201986.pdf
Via Feijenoordse Meesters
PM mij!
  zaterdag 20 april 2013 @ 11:40:54 #258
200192 Darkwing_Duck
pi_125517902
Ja, Duuf ging ook nog folders inscannen :Y
  zaterdag 20 april 2013 @ 11:42:03 #259
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125517922
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 09:04 schreef b2py het volgende:

[..]

James, uiteraard. ;)
Schuldig :@
  zaterdag 20 april 2013 @ 11:49:50 #260
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125518068
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:42 schreef James1988 het volgende:

[..]

Schuldig :@
Heb je er ooit mee gereden?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_125518086
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:29 schreef Bitlord het volgende:
De volgende IC wordt bijgestuurd naar spoor 3b. Best wel handig die wissels bij grote stations, dan kan er nog eens worden bijgestuurd bij storingen...
Bij Den Bosch komen ook overloopwissels, dus er is niks aan de hand.
  Redactie Sport zaterdag 20 april 2013 @ 11:57:51 #262
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125518251
Ja, maar wel zo weinig dat EETC weggejaagd wordt met hun autoslaaptreinen omdat spoor 1 niet meer bereikbaar is vanuit Utrecht. Die gaan naar Rotterdam Noord nu volgens mij, een heel stuk minder centraal.
PM mij!
pi_125518346
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:50 schreef b2py het volgende:

[..]

Bij Den Bosch komen ook overloopwissels, dus er is niks aan de hand.
Ik denk aan utrecht over een paar jaar.
  zaterdag 20 april 2013 @ 12:41:22 #264
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125519326
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:29 schreef Bitlord het volgende:
Nein Mann, lekker wegsaneren :7
pi_125519881
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 12:01 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Ik denk aan utrecht over een paar jaar.
Ik zal een kaarsje aansteken.
pi_125519922
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 april 2013 12:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nein Mann, lekker wegsaneren :7
Nee! Niet wegsaneren!

We moeten juist het hele net verdubbelen. Alles viersporig en elke kilometer een overloop-wisselstraat. Voor het geval dat er ergens een spoorstaafbreuk of wisselstoring is. Wat uiteraard vaak zal voorkomen aangezien er helemaal geen geld is om al die extra sporen en wissels te onderhouden, maar ja, dan kun je wel flexibel uitwijken! *O*
  zaterdag 20 april 2013 @ 13:16:57 #267
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125520244
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:49 schreef bork het volgende:

[..]

Heb je er ooit mee gereden?
Nog niet.

De metro van Newcastle is best grappig trouwens, doet me een beetje aan Amsterdam denken: weinig lijnen, oud materieel, maar wel veel gebruikt.
  zaterdag 20 april 2013 @ 13:20:56 #268
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125520354
Bonnetjes gecheckt, op een ICE op een binnenlands traject (Duitsland) kost een 0,5 liter Becks 3,70 euro en op ICE 120 (Frankfurt-Amsterdam) 3,90 euro :( }:| :o
pi_125520390
quote:
5s.gif Op zaterdag 20 april 2013 13:20 schreef bork het volgende:
Bonnetjes gecheckt, op een ICE op een binnenlands traject (Duitsland) kost een 0,5 liter Becks 3,70 euro en op ICE 120 (Frankfurt-Amsterdam) 3,90 euro :( }:| :o
:o Dat dat kan in Nederland!!
pi_125520608
Den Haag - Rotterdam is de afgelopen weken een fricking drama.... :'( }:|
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 20 april 2013 @ 13:46:47 #271
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125521010
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 13:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nog niet.

De metro van Newcastle is best grappig trouwens, doet me een beetje aan Amsterdam denken: weinig lijnen, oud materieel, maar wel veel gebruikt.
Ja! Heb ik :s)

Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 april 2013 @ 17:10:29 #272
Maffe Fries
pi_125525912
och ja, laten we maar eens een stukje spoor vernieuwen, ook al komt er geen trein
http://www.dvhn.nl/nieuws(...)t-overbodig-spoor-op
pi_125526128
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 april 2013 17:10 schreef Peterselieman het volgende:
och ja, laten we maar eens een stukje spoor vernieuwen, ook al komt er geen trein
Schijnt nog af en toe voor werktreinen gebruikt te worden.
pi_125526287
quote:
Welk stuk is vervangen dan?
Hier staan wat foto's; http://www.spoorplaatjes.nl/gron-drachten/groningendrachten0.htm die eerste of tweede gok ik? Hoewel het bij die tweede foto heel erg zou zijn :P
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 april 2013 @ 17:26:08 #275
Maffe Fries
pi_125526297
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 17:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Schijnt nog af en toe voor werktreinen gebruikt te worden.
niet erg vaak. Heb er in het verleden wel eens een ballasttreintje zien staan, maar dat is al lang geleden
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 april 2013 @ 17:26:43 #276
Maffe Fries
pi_125526315
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 17:25 schreef Viezze het volgende:

[..]

Welk stuk is vervangen dan?
Hier staan wat foto's; http://www.spoorplaatjes.nl/gron-drachten/groningendrachten0.htm die eerste of tweede gok ik? Hoewel het bij die tweede foto heel erg zou zijn :P
foto 2. Stootjuk schijnt ook vervangen te zijn
pi_125526344
Voor de liefhebbers heb ik 2 e-Coupons van ¤5,- om een Europa-Spezial te kopen bij DB, ik heb ze niet meer nodig. Minimumbedrag is ¤39,- en geldig tot 28 mei.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_125526398
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 april 2013 17:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

foto 2. Stootjuk schijnt ook vervangen te zijn
  zaterdag 20 april 2013 @ 19:22:34 #279
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125529723
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 april 2013 13:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja! Heb ik :s)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hé, het station zonder rommelmarkt!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 20 april 2013 @ 19:23:04 #280
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125529744
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Mochten die materieelseries 5000 · 5100 · 5200 wel enkel rijden duuf?
Ja, volgens mij wel.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 20 april 2013 @ 19:26:44 #281
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125529901
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:36 schreef dennistd het volgende:
Mooi foldertje over de Beneluxtrein uit 1986:

http://www.feijenoordseme(...)Beneluxen%201986.pdf
Via Feijenoordse Meesters

Daar staat al in dat ie tot 2016 rijdt.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 20 april 2013 @ 20:51:02 #282
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_125533276
quote:
Tja. Het is in exploitatie, dus het zit vast in het onderhoudsrooster. Gok ik zo.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 april 2013 @ 20:55:10 #283
Maffe Fries
pi_125533452
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 20:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Tja. Het is in exploitatie, dus het zit vast in het onderhoudsrooster. Gok ik zo.
klopt en dan wordt niet gekeken naar hoe lang zo'n spoor nog blijft liggen
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:28:19 #284
24533 ACT-F
pi_125534807
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

DM'90 is in Nederland soms al buiten profiel, laat staan in de UK! :P
Dat is ook weer waar. Dat wordt verbouwen daar :+
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:29:22 #285
200192 Darkwing_Duck
pi_125534887
quote:
11s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:28 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat is ook weer waar. Dat wordt verbouwen daar :+
Hoe kan iets soms buiten profiel zijn?
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:30:18 #286
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125534947
Tsja, de NS-dochter AbellioRail met een losse GTW die in Bochum al sardientjes mocht vervoeren, is typisch NS.
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:30:38 #287
24533 ACT-F
pi_125534963
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:29 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hoe kan iets soms buiten profiel zijn?
Omdat sommige plekken krap zijn en andere niet?
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:33:19 #288
200192 Darkwing_Duck
pi_125535117
quote:
5s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Omdat sommige plekken krap zijn en andere niet?
Ja, ok, maar je spreekt toch landelijk profielmaten af, en als je treinen besteld dan hou je die toch er binnen? Dan kan het toch niet mis gaan lijkt me? Of "soms" -O- misgaan
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:37:30 #289
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125535320
Ja en nee. DM'90 is net als SM'90 en VIRM een wide-body trein. Zo worden de randen van het omgrenzingsprofiel opgezocht. Alleen bleken niet alle sporen te voldoen, ik meen dat rond Meppel wat sporen verlegd zijn destijds.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:39:22 #290
200192 Darkwing_Duck
pi_125535393
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:37 schreef Duvel het volgende:
Ja en nee. DM'90 is net als SM'90 en VIRM een wide-body trein. Zo worden de randen van het omgrenzingsprofiel opgezocht. Alleen bleken niet alle sporen te voldoen, ik meen dat rond Meppel wat sporen verlegd zijn destijds.
Wat een tieverituszooi is dat spoor eigenlijk :r Daarvan zak je toch van door je hangmat...

Overal regeltjes voor, en hierop kloten ze dus maar wat raak 8)7
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:40:18 #291
24533 ACT-F
pi_125535429
Wie heeft een beetje goede timmermansogen? Zou het passen? 8-)

zaterdag 20 april 2013 @ 21:41:28 #292
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125535471
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:39 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Wat een tieverituszooi is dat spoor eigenlijk :r Daarvan zak je toch van door je hangmat...

Overal regeltjes voor, en hierop kloten ze dus maar wat raak 8)7
D'r kan ook gewoon in de loop der jaren een nieuw omgrenzingsprofiel zijn afgesproken.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:42:39 #293
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125535523
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:40 schreef ACT-F het volgende:
Wie heeft een beetje goede timmermansogen? Zou het passen? 8-)

[ afbeelding ]
Nee, de Britse treinen zijn zo'n 2,65m breed, Nederlandse (normale) 3,00m. De Britse maat is in Nederland gebruikelijk voor lightrail (met uitzondering van de Amsterdamse Zilvermeeuwen die 3m breed zijn).
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:43:22 #294
200192 Darkwing_Duck
pi_125535551
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

D'r kan ook gewoon in de loop der jaren een nieuw omgrenzingsprofiel zijn afgesproken.
Bijvoorbeeld ja :@ Sorry niet an gedacht...

Heb je daar toevallig meer details over of een linkje?

Edit: Het kan zo simpel zijn http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel

[ Bericht 10% gewijzigd door Darkwing_Duck op 20-04-2013 21:50:01 ]
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 april 2013 @ 21:46:09 #295
Maffe Fries
pi_125535672
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:37 schreef Duvel het volgende:
klopt. iig de sporen naar Leeuwarden zijn iets verder uit elkaar komen te liggen. In het boogje iets ten noorden van Meppel zou een schommelboot anders in het profiel van het andere spoor hebben kunnen komen.
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 20 april 2013 @ 21:46:34 #296
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_125535691
Brand in de Schipholtunnel.
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:47:02 #297
24533 ACT-F
pi_125535716
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:42 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee, de Britse treinen zijn zo'n 2,65m breed, Nederlandse (normale) 3,00m. De Britse maat is in Nederland gebruikelijk voor lightrail (met uitzondering van de Amsterdamse Zilvermeeuwen die 3m breed zijn).
Dat is een fors verschil. DM90 is 3,20m -O-
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:48:48 #298
200192 Darkwing_Duck
pi_125535797
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:46 schreef Pino112 het volgende:
Brand in de Schipholtunnel.
Dat scheelt, er rijden toch al bussen
http://www.ns.nl/reiziger(...)amheden-bij-schiphol
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:49:33 #299
200192 Darkwing_Duck
pi_125535842
dubbel
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 20 april 2013 @ 21:49:55 #300
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_125535858
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:48 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat scheelt, er rijden toch al bussen
http://www.ns.nl/reiziger(...)amheden-bij-schiphol
Idd _O- Ben benieuwd of het een trein is of bijv iets bij de werkzaamheden.
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:50:32 #301
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125535888
Boem.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: