James1988 | dinsdag 9 april 2013 @ 21:33 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar Belgi mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor Belgi (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door Belgi, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Vis - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreilndereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 april 2013 @ 21:34 |
Toen ik 14 was rende ik met een schriftje en een potlood en een walkie talkie over het station in Zwolle, samen met een vriendje, en dan noteerden we aaaaalle nummers ![]() | |
b2py | dinsdag 9 april 2013 @ 21:34 |
JEZUS. ![]() | |
Duvel | dinsdag 9 april 2013 @ 21:34 |
Ik kreeg voor m'n 7e verjaardag een modeltrein, de jaren daarna werd het erger. Mijn ouders zijn er nooit overheen gekomen. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 9 april 2013 @ 21:35 |
Die Hondekop/Mat 64 door elkaar heen haal fout heb ik mezelf ook pas afgeleerd tot vlak voor rondje ![]() ![]() | |
Duvel | dinsdag 9 april 2013 @ 21:36 |
Amateur. ![]() | |
bork | dinsdag 9 april 2013 @ 21:36 |
Kijk mij eens weer eens een foto van een trein maken ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 9 april 2013 @ 21:36 |
Mijn ouders hadden ook liever dat ik bankbediende werd, of dierenarts, of tolk.... In plaats van 35 uur per week met het reserveringscentrum van de SNCF aan de lijn te hangen ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 april 2013 @ 21:38 |
HAH! Mijn moeder heeft het kunnen tegenhouden tot ik 12 was. Toen mocht ik voor het eerst geld voor mijn verjaardag vragen en kon ik een Minitrix startset kopen. Hek van de dam en oma was zo vertederd dat er binnen de kortste keren een tweede locje en trafo was. En flexrails. En toen kwam het echt op gang. Ieder weekend bij pa zeuren dat we moesten gaan treinen kijken in 't Harde of Zwolle, iedere maandag met pa mee naar de Veluwse Modelspoor Vereniging en door de week met een vriendje treinenspelletjes spelen op z'n computer. Later heb ik m'n N-baan ingeruild en heb ik samen met die vriend een H0-baan gebouwd bij hem thuis. Liefde is alleen maar erger geworden. | |
Hr-Flip | dinsdag 9 april 2013 @ 21:38 |
Mijn ouders hadden vroeger een huis gehuurd van NS, een brugwachterswoning, nabij het station van Apeldoorn, mijn slaapkamer had uitzicht op de spoorlijn van Apeldoorn naar Deventer en Zutphen, als ook het lijntje van de VAM en VSM. Dan gaat het snel met de treinengekte. Mijn speeltuin was het rangeerterrein van Apeldoorn. Toen ik 10 was verhuisde we naar het twentse land, waar ik uren heb rondgehangen op station Hengelo en Borne. mijn eerste modeltreinset, had onder andere deze wagen | |
greavy | dinsdag 9 april 2013 @ 21:38 |
Ik zou eerst Zutphen zeggen, maar dat klopt niet. | |
b2py | dinsdag 9 april 2013 @ 21:40 |
Door al die herinneringen van laatst wilde ik naar mijn HO treinbaan zoeken, blijkt het in een kast achter een andere nog grotere kast te staan ![]() ![]() | |
Duvel | dinsdag 9 april 2013 @ 21:40 |
Zie het monument bij de brug. | |
Duvel | dinsdag 9 april 2013 @ 21:41 |
Op de zolder hier lag een vrij grote H0 baan, maar toen moest ik opruimen. Nu tijdelijk in dozen. | |
Brembo | dinsdag 9 april 2013 @ 21:43 |
Culemborg dacht ik ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 9 april 2013 @ 21:46 |
Ik weet niet zeker of het hier al voorbij was gekomen: de G1206- en G2000-locomotieven mogen voortaan in de meeste gevallen weer rijden zonder extra wagons. | |
greavy | dinsdag 9 april 2013 @ 21:46 |
Ik corrigeerde mij, en dacht aan Culemborg. | |
greavy | dinsdag 9 april 2013 @ 21:46 |
Sinds gister is dat niet meer verplicht inderdaad. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 9 april 2013 @ 21:57 |
Zijn dat dan tegewoordig dan de diesellocs van ACTS als ik het goed begrijp? | |
greavy | dinsdag 9 april 2013 @ 21:58 |
ACTS is er niet meer, HTRS nu. HTRS heeft nog maar n G1206. Alle andere G1206'en hebben ze ingeleverd, omdat zij de Blerick-shuttle niet meer rijden. Vroegah hadden zij veel meer G1206'en. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 9 april 2013 @ 21:59 |
Ik citeer:
| |
greavy | dinsdag 9 april 2013 @ 21:59 |
Wat doe je als je van de machinist van dienst op Dordrecht Industrie een Whatsapp'je krijgt met de melding dat ze met de NS Cargo-rode DBS 6454 DuPont op Dordrecht Industrie bedienen? Juist, dan ga je er achteraan.![]() DBS 6454 + Afvoer DuPont (62023) Nadat de aanvoertrein DuPont binnen was gebracht (die ik niet op de foto heb, ik kwam pas later aan), kwam de afvoertrein naar buiten met 10 Ermewa Zas'n beladen met Methanol. Hier is de trein net aan het optrekken naar de volgende overweg, die gesleuteld moet worden. Vervolgens mag de trein 56 minuten voor het seintje gaan staan kamperen om zijn weg te vervolgen naar de Kijfhoek. ![]() DBS 6454 + Afvoer DuPont (62023) Even later kon de trein nog gefotografeerd worden in de bocht bij de parkeerplaats van de zeilvereniging. Enkele ogenblikken later mag de trein 56 minuten gaan kamperen voordat hij naar de Kijfhoek mag. ![]() DBS 6454 + Afvoer DuPont (62023) Nadat het eindelijk vertrektijd was, kwam de trein enkele ogenblikken later over de Wantijbrug gereden, en mag door naar de Kijfhoek. Het licht is nog maar erg krap, maar ik mag niet klagen. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 9 april 2013 @ 22:01 |
Is die wekelijkse nieuwsbrief van Spoorpro wat? Ik ben trouwens nog altijd op zoek voor een goede vervanger van de OV-nieuwsbrief.... Ook ander spoor of OV gerelateerd nieuwbrief werk is welkom ![]() | |
greavy | dinsdag 9 april 2013 @ 22:02 |
Media snapt het soms niet hoor ... HTRS heeft 1 G1206, Strukton heeft er 4, ERS heeft er 3, en RRF heeft geen G1206. G2000 heeft HTRS er 3 en RRF 2. Dan heb je LTE, die heeft tegenwoordig 1 G1206. RTB heeft 4 G2000'en. | |
b2py | dinsdag 9 april 2013 @ 22:02 |
Je kan beter gewoon de website bezoeken ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 9 april 2013 @ 22:03 |
En ACTS? | |
greavy | dinsdag 9 april 2013 @ 22:05 |
ACTS bestaat niet meer. HTRS is dat tegenwoordig, nadat zij het overgenomen hadden in februari 2011. | |
#ANONIEM | dinsdag 9 april 2013 @ 22:05 |
Prachtige foto's greavy ![]() | |
b2py | dinsdag 9 april 2013 @ 22:05 |
Die doen niet meer aan dieseltractie. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 april 2013 @ 22:05 |
Hangt er geen 25KV daar joh? | |
Ireyon | dinsdag 9 april 2013 @ 22:06 |
Wat de fuck staat hier | |
greavy | dinsdag 9 april 2013 @ 22:07 |
G1206: Een type dieselloc G2000: Een type dieselloc HTRS, RRF, ERS, LTE en Strukton: Vervoerders die n of meerdere van bovenstaande locs hebben | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 april 2013 @ 22:07 |
Bedrijven die hun namen zelf afkorten vallen toch niet onder de afkortingen? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 9 april 2013 @ 22:07 |
Excuus had er de eerste keer over heen gelezen... Ah......
| |
b2py | dinsdag 9 april 2013 @ 22:12 |
http://www.locov.nl/Image(...)14_tcm311-340972.pdf Het advies van het LOCOV aan NS n.a.v. de adviesaanvraag eerder in maart. | |
ReisT | dinsdag 9 april 2013 @ 22:37 |
Bedrijven die dat niet zelf doen vallen daar wel onder. Zoals die vage afkorting HTRS terwijl er in koeieletters HUSA op die locomotieven staat. Waarom moet je een vierletterwoord vervangen door een afkorting van vier letters? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 april 2013 @ 22:39 |
Omdat HUSA niet de naam is. | |
b2py | dinsdag 9 april 2013 @ 22:40 |
HTRS = Husa Transportation Railway Services | |
Sandrvich | dinsdag 9 april 2013 @ 22:44 |
...Dat er op eletrietsjka's in de voormalige Sovjet-Unie van lles wordt meegenomen, had ik geloof ik al eens geschreven. Maar dit verbaasde mij toch nog wel ![]() ![]() | |
ReisT | dinsdag 9 april 2013 @ 22:55 |
Dat zeg ik. Husa. Maar goed, als jullie het zo graag willen zeg ik voortan wel EIL als ik de trein van Brussel naar Londen bedoel. NSI rijdt tussen Amsterdam en Breda, APN in de Achterhoek en VTN in Limburg. | |
Peterselieman | dinsdag 9 april 2013 @ 22:55 |
allemaal Van Gansewinkel zie ook hier | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 april 2013 @ 23:01 |
NSH, niet NSI. Toch is er een wezenlijk verschil. Die bedrijven heten namelijk geen VTN of APN. HTRS is een volledige dochter van Husa Capital nogwat. Mag trouwens DBSRN ook niet meer en moet het Schenker, Railion of Deutsche Bahn Schenker Railion Nederland zijn? | |
Sandrvich | dinsdag 9 april 2013 @ 23:11 |
Dt noem ik nog eens collegialiteit. ![]() ![]() ![]() | |
ReisT | dinsdag 9 april 2013 @ 23:13 |
NS Hispeed is de merknaam waaronder NS Internationaal BV met treintjes rijdt. DB Schenker is de merknaam waaronder DB Schenker Rail Nederland NV met treintjes rijdt. Er is geen wezenlijk verschil. Veolia Transport Nederland (dat bedrijf heet toch echt zo) is volgens jouw logica VTN. Dan gebruik ik toch liever de korte naam die iedereen snapt. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 april 2013 @ 23:17 |
Ik neem aan dat je ARF en RRF en NS ook wil verbieden dan? HTRS is een normale afkorting die veel gebruikt wordt in de spoorwereld. Veel meer dan Husa zelfs. | |
Peterselieman | dinsdag 9 april 2013 @ 23:17 |
![]() | |
b2py | dinsdag 9 april 2013 @ 23:19 |
kinders kinders toch... Waar maken we ons zorgen over. | |
James1988 | dinsdag 9 april 2013 @ 23:28 |
Op de zijkant van treinen staat afgedrukt wie de eigenaar is en in welk land de trein geregistreerd staat. Een korte opsomming (in willekeurige volgorde) van wat je zoal in Nederland tegenkomt: NL-NS Nederland, Nederlandse Spoorwegen NL-ARR Nederland, Arriva NL-CXXN Nederland, Connexxion (ook Breng) NL-VTN Nederland, Veolia NL-HSA Nederland, High Speed Alliance (voor Fyra) NL-HTRSN Nederland, Husa Transportation Railway Services Nederland NL-RN Nederland, DB Schenker Nederland (RN van Railion) D-HSA Duitsland, HSA (grijze locs voor Fyra) Heb je meteen de juiste afkortingen voor de vervoerders te pakken. ![]() Volledige lijst bij ERA | |
Dr_Flash | dinsdag 9 april 2013 @ 23:38 |
![]() En nu? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 9 april 2013 @ 23:42 |
hoe was je Ierland-tripje? | |
Dr_Flash | dinsdag 9 april 2013 @ 23:46 |
Goed hoor, uitgebreid verslag komt morgen wel denk ik ![]() | |
bork | woensdag 10 april 2013 @ 00:08 |
Nou, ik heb zo maar de moeite genomen om daar ff wat foto's te maken, dan ben je toch een held? Of zijn de regels ondertussen weer veranderd ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 00:18 |
Nee hoor, prima ![]() ![]() Ik heb alleen ook weer eens een foto van een trein gemaakt. Ik doe dat ook niet elke dag eigenlijk, vandaar ![]() | |
bork | woensdag 10 april 2013 @ 00:24 |
Dan zijn we allebei een held! Om vast in de stemming te komen ![]() Dat wordt nog wass. | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 00:34 |
Vandaag mijn laatste theorie examen voor machinist gedaan en gehaald. 4 uit 4 ![]() Alleen nog veiligheids communicatie binnenkort. ![]() Vandaar mijn afwezigheid hier in het topic de laatste tijd, druk druk druk ![]() | |
bork | woensdag 10 april 2013 @ 00:38 |
Gefeliciteerd kerel! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 00:47 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 01:19 |
Trouwens Thalys is voor mietjes natuurlijk he maar dat wisten jullie al.![]() | |
GlenSpey | woensdag 10 april 2013 @ 05:54 |
Gratz! ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 05:54 |
Goederen was wel pittig vond ik en vergunningen ook. Nu had ik me voor goederen beter kunnen voorbereiden. | |
Mirgeam | woensdag 10 april 2013 @ 06:31 |
Grats ![]() | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 07:14 |
Connolly? Cork! | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 april 2013 @ 08:01 |
Een Samsung ook ![]() | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 08:02 |
Gefeliciteerd mono! | |
James1988 | woensdag 10 april 2013 @ 08:12 |
Gefeliciteerd met het slagen voor je theorie-examens, Monopoly! | |
_serial_ | woensdag 10 april 2013 @ 08:15 |
Gefeliciteerd ! | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 09:04 |
Overduidelijk een HTC. | |
Pino112 | woensdag 10 april 2013 @ 09:05 |
Gefeliciteerd Monobaas ![]() | |
dennistd | woensdag 10 april 2013 @ 09:12 |
In Roosendaal wordt vandaag en morgen het seinhuis verplaatst: http://www.bndestem.nl/re(...)s-seinhuis-1.3757230 Webcam: http://www.prorail.nl/Pub(...)l/Pages/Inbeeld.aspx | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 09:26 |
Mompelt iets met 42 rijtuigen :p | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 09:36 |
goed bezig ![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 10 april 2013 @ 09:37 |
Wilde net hetzelfde posten! Erg interessant. Jammer dat ik er niet bij kan zijn vanuit mijn werk maargoed ik ben elders nodig. | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 09:39 |
kijk ik even, zie ik meteen de excuus-Benelux het beeld binnenschuiven ![]() | |
GekkeHaan | woensdag 10 april 2013 @ 09:57 |
Gefeliciteerd! Als je veiligheidscommunicatie 'nieuwe stijl' tijdens je praktijkstages bij he communiceren met de TRDL al goed beheerste is dat peanuts. Hier stelde het bij 'oude stijl' geen flikker voor. Waren paar vragen omtrent welke je termen wanneer gebruikt en ik moest wandklok spellen volgens het NATO-alfabet. Zo'n opgezet veiligheidsgesprek met een fictieve TRDL moet ook makkelijk te doen zijn. | |
Peter | woensdag 10 april 2013 @ 10:15 |
Hoe gaat het nu eigenlijk met je? | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 10:58 |
Daarom staat er ook HTC bovenop mijn foon he, kan je zien ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 10 april 2013 @ 11:04 |
Volgens iemand op Somda zou er naar gekeken worden om een deelpark VIRM-VI-en om te bouwen om ze te kunnen gebruiken onder niet alleen 25 kV maar ook onder 3 kV. Dat klinkt in potentie wel interessant. | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 11:17 |
Gaat NSR dan ook oefenen in het uit elkaar houden van stellen? Want gegarandeerd dat er dan een niet 3 KV treinstel de grens wordt overgejaagd. | |
V2 | woensdag 10 april 2013 @ 11:18 |
Dat vind ik typisch weer een zelfoplossend probleem. Die fout kun je maar een beperkt aantal keren maken ![]() | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 11:21 |
vernummeren ![]() | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 11:22 |
je komt vanzelf stil te staan, zoals de SLT's op de Betuweroute is overkomen ![]() | |
ReisT | woensdag 10 april 2013 @ 11:32 |
Bij DDAR (stammen met of zonder loc) lukt(e) ze dat ook nooit zo goed. Ondanks verschillende nummertjes. | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 11:34 |
klopt, maar met wat extra stickertjes kom je een heel eind ![]() | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 11:35 |
Het is gewoon afwachten wat er van de verhalen waar is en of ze niet met een korreltje zout genomen moeten worden | |
Hr-Flip | woensdag 10 april 2013 @ 11:36 |
Gefeliciteerd. Hoe zit het examentraject nu eigenlijk in elkaar? 4 examens? met hoeveel vragen? Toen ik examen deed, was het 60 vragen 19 "harde" vragen en 41 "zachte" vragen. Als je alle zachte vragen goed had, mocht je 1 harde vraag missen, had alle harde vragen goed, dan kun je rustig 10 zachte vragen fout hebben, Daarna had je ook nog het veiligheidsgesprek, ik moest mijn geboorteplaats spellen. Examinator: Je moet je geboortplaats spellen in NATO, waar ben je geboren. Ik: Oss Examinator: Ja Ja dat zeggen ze allemaal, ( hij zoekt in de papieren ) Ah zegt, ik zie het al Apeldoorn. | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 11:43 |
Nee, er zit geen bewaking op de spanningssluis bij Essen. Als je na de sluis je 1500 V-panto weer opzet, is het plof en voorbij. | |
V2 | woensdag 10 april 2013 @ 11:43 |
Hoe dan ook, stil sta je wel ![]() | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 11:46 |
ah, meer het 1800-principe dus Maar ik dacht meer aan een nog niet omgebouwde VIRM die bij Hoofddorp de HSL opgestuurd werd ![]() | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 11:49 |
Oh ja, dat gaat wel goed. | |
dennistd | woensdag 10 april 2013 @ 12:11 |
Je zult maar in Gasselterboerveenschemond geboren zijn ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 10 april 2013 @ 12:21 |
Je komt de daadwerkelijke HSL niet eens op. Voordat je daar bent kom je een rood sein tegen. | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 12:23 |
niet als treinen met elkaar verward worden, zoals bij Meteren gebeurde ![]() | |
dennistd | woensdag 10 april 2013 @ 12:27 |
Veolia stapt naar de rechter over NS-kaartautomaten: http://www.treinreiziger.(...)m_source=twitterfeed | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 12:32 |
Als dat gewoon gemeente Emmen is valt het wel mee toch ![]() | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 13:00 |
Zie reactie psm. | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 13:10 |
in 2017 stoppen er weer passagierstreinen in Stadskanaal http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=119828 | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 13:18 |
Op termijn naar Emmen en Meppen? Komt er dan toch nog een doorgaande trein bij Ter Apel Rijksgrens? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 13:20 |
is natuurlijk wel minder voor de STAR die een deel van hun traject kwijtraken. misschien het spoor tussen Stadskanaal en Gieten terugleggen. Heb je er meteen een mooi museaal traject bij ![]() | |
Sandrvich | woensdag 10 april 2013 @ 13:51 |
NMBS HLE1203 is kennelijk opgekocht door een Tsjechisch bedrijf en momenteel onderweg. Er zit een GPS-tracker op, deze middag is hij in Decin gespot op deze plek: http://www.suncalc.net/#/50.7931,14.2311,15/2013.04.10/13:43 | |
DriekOplopers | woensdag 10 april 2013 @ 13:58 |
Culemborg. | |
Mr_Klaasje | woensdag 10 april 2013 @ 15:05 |
Het laatste sein voor de overschakeling komt niet uit de stand stop voordat de MA is opgepakt door de trein. | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 16:10 |
Geen treinen Deventer op last van de politie, lekker dan.. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 10 april 2013 @ 16:15 |
Nou, dat was dan ook van korte duur:
| |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 16:15 |
![]() | |
Pino112 | woensdag 10 april 2013 @ 16:17 |
| |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 16:17 |
mja, dan blijf ik me verbazen over het feit dat het setje SLT wel door de spanningssluis heen kwam. Helemaal op de hoofdspoorbaan van de Betuweroute kwam het spul uiteraard niet. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 10 april 2013 @ 16:18 |
Sorry, ik zal wel weer netjes binnen blijven zitten ![]() | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 16:18 |
Of je wilt reageren op deadlock ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 10 april 2013 @ 16:37 |
Bezopen om daar het treinverkeer voor stil te leggen. How about lastgeving Voorzichtig Rijden? | |
Pino112 | woensdag 10 april 2013 @ 16:38 |
Zou op het spoor lopen. | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 april 2013 @ 16:44 |
Willen jullie mij excuseren voor de faal van vanochtend? Ik keek met de Franse slag ![]() | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 16:47 |
Is het in, op, over of naast? ![]() | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 16:48 |
Lijkt mij inderdaad meer op zijn plaats eigenlijk. | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 16:48 |
op de rails ![]() | |
Pino112 | woensdag 10 april 2013 @ 16:49 |
In de bielzen. | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 16:50 |
Is het niet op de bielzen? Volgens mij is Deventer trouwens beton, wat het dwarsliggers maakt ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 10 april 2013 @ 16:50 |
Maarja, wie ben jij als treindienstleider om dat voor te stellen als de politie roept "stop alle treinen!!!" | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 16:51 |
YOLO ![]() Kan die Trdl trouwens aan zijn reet roesten of er wel of geen treinen rijden. Als het niet mag mag het niet. | |
dennistd | woensdag 10 april 2013 @ 17:03 |
Hier, stuur deze maar mee in je boze mail naar Gout: ![]() | |
arkkey | woensdag 10 april 2013 @ 17:19 |
Wat is die enorme klap eigenlijk als zo'n "koploper" vanuit zn vrij in de versnelling gezet wordt? Lijkt wel of iemand een grote hefboom van 100 kilo omdondert ofzo. Bij andere treinen hoor/voel ik dat nooit. | |
GlenSpey | woensdag 10 april 2013 @ 17:27 |
Is me nou nog nooit opgevallen. Merk je dat bij iedere ICM? | |
lyolyrc | woensdag 10 april 2013 @ 17:29 |
Dat is volgens mij alleen bij de chopperstellen. Daarmee zal het dus ook wel te maken hebben. | |
arkkey | woensdag 10 april 2013 @ 17:30 |
Ja dat merk ik bij iedere ICM, maar ik heb er nog nooit op gelet of het uitmaakt in welke bak je zit eigenlijk, zal daar eens op letten ![]() | |
lyolyrc | woensdag 10 april 2013 @ 17:31 |
Ik neem aan dat je het geluid bedoelt dat te horen is op 0:31 en 3:36 in dit filmpje: | |
ZwartmetSuiker | woensdag 10 april 2013 @ 17:56 |
Het seinhuis in Roosendaal is ook los. | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 18:09 |
Het oorzaak-gevolg-spelletje werkt niet ![]() | |
arkkey | woensdag 10 april 2013 @ 18:11 |
Bingo ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 10 april 2013 @ 18:20 |
Ik weet alleen van de HSL zeker dat het zo werkt. | |
Mr_Klaasje | woensdag 10 april 2013 @ 18:22 |
Dat zal wel het inschakelen van een relais zijn of iets dergelijks. | |
Pino112 | woensdag 10 april 2013 @ 18:32 |
Rail TV ![]() 300.000 euro per jaar maar ![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 10 april 2013 @ 18:38 |
Ander woord voor "Kijk het echt onze schuld niet! grgr ProRail"-TV? | |
GlenSpey | woensdag 10 april 2013 @ 18:40 |
Vindt het eigenlijk totaal geen goed idee die tv's op het perron. Volgens mij gaat niemand daar naar staan kijken. Of gaan ze elke dag een nieuw filmpje maken? Want de dagelijkse reiziger heeft het na 1 dag natuurlijk wel gezien... | |
KomtTijd... | woensdag 10 april 2013 @ 18:42 |
of misschien het releasen van een parkeerrem ofzo? | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 18:44 |
niet echt dit lijkt er op: PTA / Koploper | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 18:46 |
Het is positief. Ik vond het wachten in de metro in volgens mij Londen ook aangenamer toen daar beelden werden uitgezonden. En wachten op station wordt nog steeds als drie keer langer ervaren dan reizen met de trein. Charme offensief meer dan effectief iets voor de reiziger. | |
Anno1982 | woensdag 10 april 2013 @ 18:47 |
Ja, dat hoor ik ook regelmatig, maar ook vaak weer niet. Tot nu toe nam ik altijd maar aan dat de motor wellicht een flexibele ophanging heeft of dat het het bewegen van blikpakketten in de stator danwel rotor zou zijn. Ik heb ook wel eens gedacht dat de tractie al in kwam terwijl de remmen nog niet volledig gelost waren, maar eigenlijk heb ik ook geen idee en ben ik ook wel eens benieuwd naar de oorzaak. edit: ok, antwoord staat inmiddels hierboven dus. | |
Anno1982 | woensdag 10 april 2013 @ 18:58 |
De dag is dus toch gekomen! Fijn dat je speciaal voor het HSL foldertje je H0-baan even opgeruimd hebt! We wachten in spanning af. ![]() | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 19:05 |
Het bevochtigen van spoorrails in de herfst voorkomt gladheid | |
Hr-Flip | woensdag 10 april 2013 @ 19:11 |
De klap die je hoort bij ICM stellen, is het inkomen van de lijnschakelaars, Elke motorgroep heeft een lijnschakelaar, die als een soort veiligheid dient, bij een te hoge motorstroom valt de lijnschakelaar af, in de cabine krijg je dan de melding door middel van de lamp LS die gaat branden. Inkomen lijnschakelaar bij geven van tractie uitschakelen lijnschakelaar bij te hoge motorstroom of uitschakelen tractie. | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 april 2013 @ 19:17 |
![]() | |
Pino112 | woensdag 10 april 2013 @ 19:21 |
Het was vooral info van en over ProRail. Bij EditieNL zag ik een stukje over de schouwtreinen. Duurt zes minuten, weet niet hoe lang de gemiddelde wachttijd is? | |
Litpho | woensdag 10 april 2013 @ 19:24 |
Als het nou maar eens regende in de herfst, dan hoefden we de natuur geen handje te helpen. Oh, wacht... | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 19:45 |
dat ze dat niet eerder bedacht hebben ![]() de vraag blijft hoe ze de rails lang vochtig houden | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 19:47 |
Iedereen aanmoedigen in de trein naar het toilet te gaan. | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 april 2013 @ 19:52 |
Moeten die er wel zijn ![]() | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 19:52 |
daar heb je bij een gesloten systeem veel aan ![]() | |
Anno1982 | woensdag 10 april 2013 @ 20:01 |
Het spoor beneden NAP aanleggen? | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 20:06 |
In Engeland hebben ze dat al een keer geprobeerd maar echt een succes was het niet... | |
dennistd | woensdag 10 april 2013 @ 20:23 |
Hebben ze in '53 al gedaan met de badkuipspoorweg (niet te verwarren met het badkuip-trac in de Flevolijn). | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 20:25 |
Dat vroeg ik mij ook al af ja. Duidelijk. Zit onder het lampje van de treinleiding meen ik. Tenminste, in de vIRM, ICM nog niet gereden helaas. | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 20:31 |
Wat doet de snelschakelaar dan nog? | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 10 april 2013 @ 20:32 |
Snelschakelaars zitten toch in het onderstation, niet in de trein? | |
GekkeHaan | woensdag 10 april 2013 @ 20:33 |
Goed hoor! Al mis ik het beroepsmatig treinen wel. Had toch graag op zo'n ding gezeten de hele dag. Maargoed.... heb er zelf een zootje van gemaakt. Nu 5 dagen in de week een beetje rond scheuren als taxichauffeur in een Renault Traffic. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 10 april 2013 @ 20:34 |
Dan krijg je hooguit een boete als je door rood rijdt ![]() | |
Hr-Flip | woensdag 10 april 2013 @ 20:36 |
Snelschakelaar is voor de hele trein, is wel zo fijn, dat als er 1 motorgroep storing geeft, dat niet de hele trein uitvalt. | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 20:37 |
Helaas zit het in de achterste doos of zo. | |
Peter | woensdag 10 april 2013 @ 20:37 |
Geen ambities meer in rail? | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 20:37 |
Maar de lijnschakelaar gaat geen kortsluitstroom uitschakelen. | |
Peter | woensdag 10 april 2013 @ 20:37 |
![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 20:38 |
OF ZO! | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 april 2013 @ 20:50 |
In Frankrijk wel, maar daar gaat het 1 keer per jaar een maand dicht ![]() | |
Hr-Flip | woensdag 10 april 2013 @ 20:53 |
Nee, zie het als een meterkast, snelschakelaar is de aardlekschakelaar en een lijnschakelaar is een zekering. Snelschakelaar bij kortsluiting Lijnschakelaar bij overbelasting | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 20:56 |
Dat was ook zo'n ding waar je maar beter de eerste rit kon hebben, want verder kwam het helaas nooit meer. Net als met de Titanic. Of de V250. | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 20:59 |
OK, dus bij kleinere overstromen gaat de lijnschakelaar, bij grotere (kortsluit-)stromen grijpt de snelschakelaar in. Elektrotechnisch gezien heb je het eerder over een hoofdzekering en de onderverdeling in groepen. | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 april 2013 @ 21:01 |
Wat rail TV betreft, ik ben heel benieuwd wat dat gaat doen op 4 mei rond 8 uur en op andere data zoals as 30 april en belangrijke voetbalwedstrijden ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 21:02 |
Voor zo'n 4 Mei herdenking zou ik dat persoonlijk wel ok vinden. Al zorg ik altijd dat ik in de stad ben waar de herdenking is. Belangrijk om te zien vind ik. Mocht je dan onverhoopt op een perron staan te wachten, dan kan je het iig even op TV zien. | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 april 2013 @ 21:06 |
Ik bedoelde het eigenlijk andersom, even er vanuit gaande dat het een soort moderne kabelkrant is. En het dus standaard geen geluid heeft. Zou het dan op zwart gaan? Voor voetbal en dergelijke zal het vast wel niet, anders heb je en een rechtenkwestie, en iedereen die de kroeg uit getiefstraald word gaat op het perron hangen... | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 21:10 |
Nou en? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 april 2013 @ 21:12 |
En reizigers lastig vallen | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 21:22 |
En de bieromzet van de railcatering omhoog trappen.. Oh wacht... ![]() | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 21:24 |
in 2006 lieten ze op Utrecht Centraal mensen met tv-schermen op de rug rondlopen om de OS van Turijn uit te zenden. Zo heb ik nog een stukje van de 10 kilometer schaatsen kunnen zien. | |
Viezze | woensdag 10 april 2013 @ 21:34 |
Ik zat de afgelopen drie jaar met dodenherdenking in de trein...en als klap op de vuurpijl dit jaar in Duitsland. | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 21:36 |
Gelukkig heb ik een rit met de V250 alvast niet gemist. ![]() Ze maakten toen ook van iedereen een foto, die dan in een filmpje werd verwerkt dat je per email kreeg toegestuurd. Zo eentje: (Dit ben ik niet, maar Igen was ook enthousiast over het comfort van de V250. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2013 21:36:49 ] | |
b2py | woensdag 10 april 2013 @ 21:39 |
Oeh zo'n filmpje heb ik ook. Met twee zalige gebakjes erbij. Want ik was lekker brutaal omdat ze zo lekker waren! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 21:42 |
![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 21:42 |
Hee Fles, hoe was Ierland? Paar pubs onveilig gemaakt ? ![]() | |
Ireyon | woensdag 10 april 2013 @ 21:53 |
Mooi typerend beeld op 1:00. Zo vol zat-ie inderdaad altijd. | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 21:54 |
Hee mono ![]() Ja vetvetvet ![]() verslag wordt aan gewerkt he ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 22:03 |
Tof! Ben benieuwd. Weet vrij weinig van Ierland op treinen behalve dat er nog veel diesel rijdt, en amper elektrisch materieel. | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 22:07 |
Alleen de DART, zeg maar de S-Bahn van Dublin, is gelectrificeerd. Alle normale treinen in Ierland zijn diesel. | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 22:10 |
En van die DART heb ik precies n foto ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 22:17 |
en die is unscharf ![]() | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 22:19 |
Jammer, DART is 1500 V, net als hier. Alleen breedspoor. | |
GlenSpey | woensdag 10 april 2013 @ 22:19 |
Loop je nu stage bij NSR inmiddels? ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 22:22 |
Nee, ik denk dat ik Arriva Noord ga doen. Moet alleen wel verhuizen dan denk ik ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 22:23 |
Dublin, vlakbij Connolly station. De Dart. There. I picced it ![]() ![]() | |
GlenSpey | woensdag 10 april 2013 @ 22:25 |
Hoe lang gaat die stage nog duren dan? Zou het er namelijk niet voor over hebben om voor die twee a drie maanden dat je opleiding nog duurt te verhuizen... of hoop je straks ook in die regio werk te krijgen? | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 22:26 |
Mooi man, lang geleden dat ik daar was! | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 22:27 |
Ik hoop dat ze me een baan aanbieden. Zwolle - Emmen en dan nog eens wat in het noorden erbij | |
GlenSpey | woensdag 10 april 2013 @ 22:34 |
Reizigersvervoer? Dat goederenlijntje wat je lopen had is op niks uitgelopen dus? | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 22:37 |
Qua stage niet, te weinig plekken uiteindelijk. Maar qua baan staat er nog wel wat open. | |
eti | woensdag 10 april 2013 @ 23:43 |
Naar Emmen begrijp ik, is best een raar hiaat in ons spoornet. Maar Emmen-Meppen? Daar rijdt nu een bus, van de Duitse firma Levelink. Driemaal per dag, en op zondag niet. Zou een trein daar ooit rendabel zijn? Natuurlijk komen er meer reizigers op af dan nu op die bus, en kun je er een langere lijn van maken - maar wat voor langere lijn? Zwolle-Meppen of zo? Zwolle-Emden? Amsterdam-Zwolle-Meppen-Osnabrck? Ik zie het niet zo zitten... | |
Dr_Flash | woensdag 10 april 2013 @ 23:46 |
Nee mag niet. Daar zit de Baas van Deventer tussen. | |
Peterselieman | woensdag 10 april 2013 @ 23:58 |
Amsterdam - Berlijn via Zwolle en Nijverdal ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 11 april 2013 @ 00:06 |
Ze hebben in Nijverdal niet voor niets een fatsoenlijk station gebouwd, moet er ook een fatsoenlijke trein stoppen! ![]() | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 00:06 |
Al de hele dag zijn de vakbonden aan het onderhandelen met de NS-top over de CAO. Salarisverhoging lijkt hierbij een breekpunt te zijn: NS wil niet hoger gaan dan +0,83% over 27 maanden, terwijl de bonden +3,5% willen hebben en een verhoging van de onregelmatigheidstoeslag met 25%. Een einde voor de problemen is nog niet in zicht, het lijkt erop dat personeel bereid is om het werk neer te leggen.
| |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:08 |
Men lijkt zich niet bewust van de optie "zijn hand overspelen"? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:09 |
precies. Veel beter dan dat armzalige Deventer dat onderhand n grote bouwput begint te worden ... | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 00:09 |
0,83% loonsverhoging voor de komende 3 jaar is ook wel bizar weinig. Dat dekt niet eens de inflatie... | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 00:10 |
Ik ga sowieso de 29e al naar de grote stad. Laat die lui maar staken. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:11 |
ben ik niet zo bang voor. Laatste echte staking is al weer even geleden namelijk en 3,5% over 12 maanden is best redelijk, zeker als je het afzet tegenover de inflatie en de prijzen waarmee de NS de kaartjes in de afgelopen jaren verhoogd heeft. | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 00:11 |
Dat ook. Het is hier geen Belgi ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:12 |
Dat is ook wel zo ja. Waarom moet het per se over 3 jaar gaan? | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 11 april 2013 @ 00:13 |
![]() | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 00:13 |
Dat weet ik niet precies, maar als ik kijk op de website van VVMC zie ik periodes van 3 jaar voor CAO en sociaal plan. Ik denk dat het over de volgende periode gaat (2013 - 2016). | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:14 |
waarom zou je niet een CAO voor een langere periode afspreken? Geeft ook meteen rust in het bedrijf. Iedereen weet waar hij/zij aan toe is | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:15 |
Ja, dat is wel zo idd. Maar dan begrijp ik dat vraag en aanbod ongeveer een factor 10 uit elkaar liggen. Dan wat? Geen treinen op 30 april? OK dan niet, en op wie gaat dat afstralen? Op de NS-directie? Nee hoor. Het volk wil gewoon vervoerd worden en iedereen die dat niet doet en wel van NS is, is dus de lul. Wie doe je daar een plezier mee? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:16 |
Deventer is gewoon een provinciaal stationnetje, zoals Leeuwarden, Zutphen of Nijmegen. Meer niet ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:16 |
ja, maar het enige signaal dat je met een bod van 0,83 % afgeeft is "wij willen geen rust en al helemaal niet voor langere tijd. Wij willen oorlog." ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:17 |
het is gewoon om een statement te maken. Denk wel dat er op 30 april gereden wordt | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:17 |
Ga koeien melken joh ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:18 |
Lekker statement. "hard blaffen, niet bijten". Kan ook niet natuurlijk. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:18 |
![]() De treinen die we hier hebben zijn al wit | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 00:18 |
In Den Haag zit ook nog een kliekje invloedrijke mensen. Juist deze 30 april gaat een heel belangrijke datum zijn, het is niet alleen Koninginnedag, maar ook een troonswisseling. Geen treinverkeer op die dag gaat voor heel wat herrie in Den Haag zorgen. Het volk is jammer genoeg de dupe van de starre houding van NS. Dat is heel jammer voor al die mensen die op die dag vervoerd willen worden, maar als een staking de enige manier is om door te dringen tot de top van NS dan moet het helaas maar. 29 april of 1 mei zijn nog veel slechtere dagen, want dan worden miljoenen mensen gedupeerd omdat ze niet meer op tijd op hun werk of school kunnen komen. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:21 |
zoals gewoonlijk zal het onderhandelingsresultaat wel ergens in het midden liggen. Het is wel zo dat de NS CAO al een stuk beter is dan die van vervoerders als Arriva of Veolia. | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 00:23 |
Het oorspronkelijke bod van NS was +0,50%. Dat het inmiddels 0,83% is mag kennelijk al een wonder heten... Met doorbetaalde pauzes en dat soort dingen bedoel je? Dat heb ik vaker gehoord. Het schijnt bij vrijwel alle staatsspoorwegen zo te zijn dat de arbeidsvoorwaarden bij de private concurrentie een stuk minder gunstig zijn. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:23 |
zoals James al zegt: in Den Haag zijn ze niet blij als op een belangrijke dag als 30 april geen blauw/geel ijzer over de rails scheurt. Dat gaat heel veel pijn doen en kan daarom een mooi pressiemiddel zijn om er voor die tijd uit te komen. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:26 |
Treintje rijden moet winstgevend blijven he ![]() wat ik begrepen heb is dat verschil in Nederland enkele honderden euro's per maand kan bedragen. | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 00:27 |
Laat ze maar staken de 30ste, ik heb toch al mn busreis Parijs Amsterdam met de Firma Megabus ![]() | |
GekkeHaan | donderdag 11 april 2013 @ 00:27 |
Het enige wat me eigenlijk trekt is het machinist zijn. Maar heb er verder eigenlijk ook nooit verder naar gekeken. Op Zwolle - Emmen komen ze nog steeds wat machinisten te kort naar wat ik gehoord heb. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:29 |
Staken kunnen de Fransen als de beste. Gister lag het Louvre plat ![]() | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 00:29 |
Uit het jaarverslag: Als er geld is om HTM en Qbuzz te kopen, dan moet er ook geld zijn om je medewerkers van een fatsoenlijke salarisverhoging te voorzien. Dat is een vrij groot verschil. | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 00:29 |
Als het 0.83% over 12 maanden is, zit je op 3,3% in 36 maanden, 3.5% voor 12maanden ga je nooit krijgen (tenzij je de andere 24 maanden stilgaat staan) 0.83% over 36 maanden is inderdaad wel erg karig | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 00:29 |
Megabus is Brits ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:30 |
ja, maar jij komt uit Frankrijk ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:30 |
Sorry hoor, maar los van die 331 miljoen winst van vorig jaar, die blijkbaar al niet genoeg waren om gewoon afspraken na te komen, profileer je je op deze manier nou ook niet echt als een aantrekkelijke werkgever. Om het heel netjes uit te drukken. | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 00:31 |
Helemaal mee eens. | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 00:31 |
En dat zijn we niet van je gewend; dus kom maar op met die oneliners! ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:31 |
Dat is NS Groep he. Dus ook opbrengsten uit andere activiteiten meegerekend. is het zeker. Daarom is al het personeel van Zwolle - Emmen ook bij de NS gebleven bij de concessiewisseling afgelopen december | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 00:32 |
Een Irisbus komt ook uit Frankrijk... Heb je die weleens met pech langs de weg zien staan? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 00:33 |
Heuliez-bakken roesten waar je bij staat. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:34 |
Huiliebakken? ![]() | |
Panthera. | donderdag 11 april 2013 @ 00:36 |
Klopt, is een groot deel van de reden dat private vervoerders alles zo goedkoop kunnen doen. Hetzelfde zie je in de luchtvaart, een groot deel van het succes van maatschappijen als Easyjet en Ryanair zit hem in de personeelskosten (een overnachting voor de piloot in een 3-sterren in plaats van 5-sterren hotel scheelt al een stuk bijvoorbeeld). Overigens, wat is de verplichting van de NS ten opzichte van de overheid? Kan de overheid invloed uitoefenen op de salarissen? In principe zijn alle ambtenarensalarissen bevroren namelijk, 0% groei. 0.83% over drie jaar (is dat een stijging per jaar of over 3 jaar?) klinkt niet als veel inderdaad. | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 00:38 |
NS-medewerkers zijn geen ambtenaren voor zover ik weet ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 00:38 |
Kan iemand nog de staking nog in 2000 herrineren in April? Ik weet niet meer welke datum precies in April, wat ik wel nog weet dat het _PRECIES_ de openingsdag van De Efteling was. Was dat toen ook al niet salaris gezeik? edit: Openingsdag Efteling was altijd witte donderdag: Dus welke datum was witte donderdag in 2000? | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:40 |
Niet waar. Een groot deel van de kostenbesparing van de easyjets en de ryanairs van deze wereld zit hem in de eenvormige vloot, waardoor ze alleen maar monteurs in dienst hoeven te hebben die EEN type vliegtuig kunnen onderhouden. | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 00:40 |
En je voor iedere nies die je doet en dus extra zakdoek die je nodig hebt 7.50 doet kosten... | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:41 |
dat wordt graag overdreven door nogal wat zeikerds. | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 00:42 |
Het was bij wijze van spreken ![]() | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 00:44 |
Ah, het lijkt er op dat het bod 0.87% per jaar is | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:45 |
Bij een inflatie van? 2,2% ? En een jaarlijkse prijsstijging van? 6% ? | |
James1988 | donderdag 11 april 2013 @ 00:46 |
2,97% als ik deze tabel goed begrijp ![]() | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 00:47 |
Bij mijn werkgever ging het zo : Per 1 april 2012 1% structureel Per 1 oktober 2012 0,5% structureel Per 1 januari 2013 0,5% structureel Per 1 april 2013 1% structureel Per 1 oktober 2013 0,5% structureel Per 1 januari 2014 0,5% eenmalig | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:51 |
een half % van wat "eenmalig"? een half procent van een maandsalaris? Ik bedoel wij hebben iedere vrijdagmiddag een borrel met gratis bier en pizza. Dat is al snel meer waard. | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 00:54 |
Het betreffen verhogingen van het bruto salaris inderdaad, dus stel je salaris is 2000, dan is het een tientje boven op je bruto salaris. eenmalig, dus rijk word je er niet van. | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 00:57 |
een tientje bruto. Dat is dus nog ongeveer 6,37. Dat is 2 kouwe punten pizza en een half blikje euroshopper. | |
bork | donderdag 11 april 2013 @ 01:00 |
Ik ben met een fotoalbum voor Bram bezig, dan kom je toch wel af en toe iets tegen wat hij nu niet echt waardeert/snapt maar Pasen 2011 met varkensneus ligt nu waarschijnlijk voor eeuwig vast.![]() | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 01:03 |
Dat rijdt helemaal niet meer? Of? ![]() | |
GlenSpey | donderdag 11 april 2013 @ 05:45 |
Echt tekort komen ze daar niet hoor. Heb er toevallig een jaar geleden gesolliciteerd. Ze zouden terugbellen als ze mensen nodig hadden. Nooit meer wat gehoord ![]() | |
greavy | donderdag 11 april 2013 @ 06:25 |
Je kon toch niet bij RRF aan de bak in je stage? | |
#ANONIEM | donderdag 11 april 2013 @ 07:23 |
Ja dat dacht ik ook maar hoorde dus opeens dat er een stage plek minder was, gisteren. Erg matig wel. Dan maar reizigers doen, en dan kan ik ook weer in de buurt van mijn vrienden wonen. Dit was plan B. Gelukkig al een beetje rond gekeken enzo, hopelijk dat er een beetje schot in de zaak komt ![]() | |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 07:48 |
Dat hebben wel meer mensen in Nederland. | |
GekkeHaan | donderdag 11 april 2013 @ 07:54 |
Een jaar geleden begonnen de opleidingen ook net en was de selectieprocedure al afgelopen. Heb vorige week nog een oud-collega gesproken. Uit de laatste groep is nog niet iedereen inzetbaar op Zwolle - Emmen ivm de benodigde 60 rijdagen. Verder was er een interne vacature beschikbaar voor een functie bij ASL waardoor er naar alle waarschijnlijkheid een machinist verdwijnt. En er zijn al stewards gevraagd of zij geen machinist wilden worden. Ik geloof dat er vooralsnog maar n geschikt bevonden was, maar die start de opleiding pas na de zomervakantie. En zo zijn er nog wel een paar redenen te noemen. | |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 07:55 |
Staken op 30 april zou echt heel dom zijn. Verder is het loonbod inderdaad laag, maar volgens mij zijn de salarissen bij NS echt niet zo beroerd, en zijn bijvoorbeeld de eisen die gesteld worden aan (in elk geval) machinisten de laatste jaren lager geworden, terwijl de beloning gelijk is gebleven. Met andere woorden: met lagere startcompetenties kun je een niet onaardig loon binnenhalen. En bedenk ook dat de ORT een flink deel van het loon is. De ORT met 5% verhogen en dan ook nog een dikke loonsverhoging vragen, is voor het rijdend personeel dubbel prijs! | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 07:56 |
Zoals al eerder aangegeven wordt het NS personeel riant betaald en heeft net als ik 48 vrije dagen in het jaar. Nou snap ik wel dat je geld nodig hebt om heel vaak op vakantie te kunnen in die 48 dagen maar ik kan me voorstellen dat de rem er even op moet. Klinkt heel gek, maar ik denk dat NS bewust nu lager gaat zitten om de concurrentiepositie te verstevigen voor later. En wellicht ook om ervoor te zorgen dat al het personeel aan kan blijven en niet bij 3.3% een deel eruit zal moeten, wat ook weer tot stakingen zal lijden. | |
eti | donderdag 11 april 2013 @ 08:50 |
48??? Tja, dan hebben ze we ergens een punt, natuurlijk. Een normaal mens heeft er met geluk toch 25? Is overigens die 0,83 niet boven op de inflatiecorrectie? | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 09:06 |
En daar komen de 'ouwe lullen dagen' nog bovenop, en daar hebben ze er nogal wat van gezien de gemiddelde leeftijd van het personeel. | |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 09:14 |
Ik vind het trouwens niet zo raar van NS dat ze het ingangsjaar van de oudelullendagen later willen leggen nu iedereen later met pensioen kan. De pensioenleeftijd bij NS was altijd 61, werd even later 62 en zal nu wel 65 zijn neem ik aan? Als je dan al vanaf 57 oudelullendagen mag opnemen, mag de werkgever daar 8 jaar voor boeten. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 09:28 |
De STAR noemt het vanaf 2017 door laten rijden van de Arriva-trein naar Stadskanaal wat voorbarig, omdat er nog niet met de STAR gesproken is over het overnemen van de spoorlijn http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=119850 | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 09:36 |
Las net dat ACM (voorheen onder meer NMA) een onderzoek in gaat stellen naar het machtsmisbruik dat de NS in de Randstad toepast. Zo worden reizigers uit de normale trein de 'FYRA' ingejaagd http://www.voorbeterov.nl/130411.php http://www.nu.nl/economie(...)lt-ns-tand-fyra.html ----------------------------- Goed punt om onderzoek naar te doen ![]() | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 09:57 |
Pensioenleeftijd weet ik niet, ergens op het net zwerft wel het spoor CAO, daar zou het in moeten staan. Maar dan hebben we de hoeveelheid uitzonderingen nog niet gehad ![]() | |
dennistd | donderdag 11 april 2013 @ 10:18 |
Blokker heeft ook weer treinkaartjes: http://www.blokker.nl/web(...)Id=&productId=119366 | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 10:30 |
Lastig. Je kunt op basis van interpretatie voor zowel de "het is zo" als "het is niet zo" keuze gaan. Zeker aangezien de sneltreinen op de oude lijn wel zijn versneld en de Fyra-toeslag niet overdreven hoog is wat het schrappen van de echte IC's wel weer redelijk rechtvaardigd. | |
#ANONIEM | donderdag 11 april 2013 @ 10:34 |
Ik zag laatst in dit topic ergens een printscreen van een app voorbij komen waarbij je ook het materieeltype van de trein kon zien, kan iemand mij vertellen hoe die app heet? | |
dennistd | donderdag 11 april 2013 @ 10:44 |
Het reformatorisch dagblad heeft een mooie foto bij de verplaatsing van het seinhuis in Roosendaal gevonden:![]() | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 10:45 |
ActuTrein voor android. | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 10:48 |
Daar heeft het seinhuis een foutje gemaakt. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 10:51 |
echt versneld wil ik het niet noemen, omdat ze bijvoorbeeld de IC Vlissingen - Amsterdam stevig vertraagd hebben door meer stops in te leggen. Daarom is het goed dat de NS nu met cijfers over de brug moet komen en dat er onderzoek naar gedaan wordt. Het moet namelijk niet zo zijn dat de NS alles bepaalt en dat hierbij de wens van de reiziger genegeerd wordt | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 10:56 |
Sneltreinen ? | |
dennistd | donderdag 11 april 2013 @ 10:57 |
Het was trouwens op 2 augustus 1968, en het betrof de trein Amsterdam-Dordrecht-Roosendaal (ik zie greavy al gek worden ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 10:58 |
plant m daar maar neer ![]() | |
dennistd | donderdag 11 april 2013 @ 10:58 |
De staking is trouwens al van de baan, er is een akkoord: http://nos.nl/artikel/494408-akkoord-over-nieuwe-cao-bij-ns.html | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 10:58 |
Pretty anoying, en daarnaast is sinds dienstregeling 2013 de trein Amsterdam - Vlissingen ook nog eens stevig verkort (door extra stops in Zeeland), en daardoor vrijwel altijd vol. | |
#ANONIEM | donderdag 11 april 2013 @ 11:00 |
Hartelijk dank! | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 11:02 |
hebben ze snel gedaan dan | |
dennistd | donderdag 11 april 2013 @ 11:03 |
NS komt trouwens ook met leuke dienblaadjes: https://www.facebook.com/(...)76242&type=1&theater | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 11:05 |
Die reactie ![]()
| |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 11:24 |
3% over drie jaar is toch niet 1,33% per jaar? | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 11:25 |
3% over 27 maanden he. Dan kom je er omgerekend wel ongeveer op. | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 11:28 |
Jammer, ik had wel zin in wat vuurwerk... ![]() | |
ReisT | donderdag 11 april 2013 @ 11:39 |
Een paar middelgrote stations hebben profijt van een frequentieverhoging maar sneller is het er niet op geworden. De SneltreinIntercity rijdt nog steeds in 70 minuten van Rotterdam naar Amsterdam. | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 april 2013 @ 11:44 |
Wat onder het uur zou kunnen zijn... | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 11:47 |
Ik denk dat uit materieel efficincy de IC uit Amsterdam naar Vlissingen stopt op Sloterdijk en Lelylaan waar vroeger nog een aparte trein voor was ingelegd en de IC daar niet stopte. Mogelijk is er niet genoeg materieel om die dienst nog los uit voeren, los van de capaciteit op het baanvak, die ook ernstig beperkt is. Mogelijk dat dat weer teruggedraaid wordt als de nieuwe infra rond Riekerpolder Aansluiting gereed komt. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 11:48 |
makkelijk. De oude 2100 (Vlissingen - Amsterdam via Schiphol) deed het voor de omklap via Haarlem in 65 minuten en dat was al aan de ruime kant. De huidige 2600 (Vlissingen - Amsterdam (-Lelydorp) via Schiphol) doet het in 70 minuten ... | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 april 2013 @ 11:49 |
Toeslag op de HSL laten vervallen, dan zeurt niemand meer over langere reistijden tussen Amsterdam en Rotterdam over het klassieke net ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 11:59 |
Hoho.. een IC is geen sneltrein. Bij het versneltreinen van de IC's hebben ze wel moeite gedaan om die sneltreinen zo snel mogelijk te maken als zijnde een sneltrein met het stickertje "IC". De mensen die het hardste klagen over monopoliemisbruik hebben over het algemeen vrij weinig aandacht voor de regionale reiziger die wel weer voordeel heeft gehad van de DRGL 2012. | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 11:59 |
Dat zou logisch zijn ja. Gewoon een nieuwe intercitylijn. Ziet de reiziger eindelijk ook eens wat terug van al die tariefstijgingen van de afgelopen jaren. | |
ReisT | donderdag 11 april 2013 @ 12:00 |
Lulkoek. Het ging er alleen om capaciteit te creeren voor extra Fyra's op dat baanvak. Dit is dus niet waar. Die sneltrein is ondanks het nieuwe stickertje "IC" niet sneller geworden. | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 12:01 |
Zo heel verschrikkelijk veel trager is het nou ook weer niet geworden. Daar gaat het argument voor monopoliemisbruik.. | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 12:01 |
Lulkoek. Er zijn heel wat minuutjes van de sneltreinen af gegaan. | |
_serial_ | donderdag 11 april 2013 @ 12:04 |
Gemiddeld 2 min per stop, doe je dat elke dag is dat toch vervelend, als je weet dat het sneller kan. | |
b2py | donderdag 11 april 2013 @ 12:05 |
Ik zeg toch ook wat beschikbare infracapaciteit, mr Lulkoek. | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 12:06 |
Gegeven het totaalplaatje is het vrij aardig te verantwoorden. Waar jij er last van hebt, zijn er ook veel reizigers die profijt hebben van die extra stop. Daarnaast kunnen doorgaande reizigers Amsterdam/Schiphol-Rotterdam tegen een beperkte meerprijs substantieel sneller reizen. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 12:07 |
ik vraag me af wat de rijtijden voor de invoering van dienstregeling 2007 waren | |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 12:08 |
En de extra overstap als je van Rotterdam naar Schiphol wilt? | |
Mr_Klaasje | donderdag 11 april 2013 @ 12:09 |
Maar dat is geen redelijke vergelijking. Da's wel een goeie die gelukkig in 2013 is gerepareerd. | |
zoem | donderdag 11 april 2013 @ 12:13 |
| |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 12:14 |
Als melkkoe. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 12:14 |
je kunt wel een indruk krijgen hoe snel de rit kan zijn. | |
Duvel | donderdag 11 april 2013 @ 12:15 |
Niet uit concurrentie-overwegingen maar vanwege kruisingsvrij plannen in Leiden, toch? | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 12:17 |
uhuh. Ook de reden waarom Leiden geen mooie 15-15 ligging heeft van de treinen die van/naar Haarlem en Schiphol gaan |