Darkwing_Duck | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:12 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Wat is TPRB? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 GlenSpey Fotoverslag over VIRM GlenSpey >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:26 |
@darkwing vorige topic. Moet inderdaad e zijn, de r zit er vlak naast :p Misschien creëeren ze in de nieuw te bouwen tunnel wel een nieuw keersysteem, snellere wissels oid. Korter seinen systeem, waardoor je korter kan volgen. | |
Ireyon | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:37 |
Het persbericht ook echt..Holy shit hoezo misplaatste zelfverheerlijking. Je krijgt het voor elkaar om over 2 weken TWEE FUCKING TREINEN per dag te laten rijden waar het er eerst 16 waren. Petje af hoor. | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:59 |
Gaat lekker vandaag. Eerst al een ddar in ic Rotterdam - Leeuwarden en nu een slt in de 'sprinter' Groningen - Zwolle. | |
gebrokenglas | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:13 |
Twee doden bij botsing auto en trein in PuttenEcht, hoe kunnen dit soort ongelukken nog altijd voorkomen? Een bewaakte ook nog. Vooral bij onbewaakte overgangen weet iedereen toch dat je drommels moet uitkijken voordat je oversteekt? Zelfs als de signalen niet afgaan kijk ik altijd nog een paar maal links en rechts voor het oversteken. | |
Sandrvich | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:20 |
Jammer! ![]() | |
Pino112 | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:22 |
![]() ![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:24 |
Jeetje, dat is hard gegaan. Verschrikkelijk. | |
Duvel | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:29 |
Als dat waar is, kan ik om de doden niet rouwig zijn... Ik zeg dus: als. | |
Ireyon | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:34 |
Dat de eventuele mongol een 16-jarige meesleurt blijft diep triest natuurlijk | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:37 |
Zowel de auto als de trein zijn flink beschadigd. Gelukkig dat er niet meer doden en gewonden zijn gevallen als ik het zo zie! | |
Litpho | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:38 |
En het rijdend personeel. En de brandweer. Etc. | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:40 |
De Belgen hebben geloof ik kort daarna een sleep met 70 rijtuigen in beweging gebracht. | |
bork | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:41 |
Was gisteren al geplaatst ik kop het even door. 'Snelle aanleg Duits deel Betuwelijn' DÜSSELDORF - De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen zegt alles in het werk te stellen om het Duitse deel van de Betuweroute zo snel mogelijk aan te leggen. nu.nl | |
Zug-Chef | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:44 |
Ach je weet toch hoe dat gaat. Twee jongelui, de een net 18 dus pas sindskort een rijbewijs zonder al te veel rijervaring. Mogelijk harde muziek op in de auto dus omgevingsgeluiden niet horend. | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:44 |
Kan nog wel een eeuw of 6 duren dus. Ze waren laatst bij Dinslaken ook maaaaaaanden bezig om een stukkie spoor te vervangen ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:45 |
Is ook nog niet klaar, komende zomer ligt het spoor er bij Dinslaken weer 2,5 maand uit ![]() | |
Pino112 | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:47 |
Maar dan weet je toch wel dat je moet wachten als de bomen omlaag zijn? | |
Zug-Chef | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:48 |
Natuurlijk niet, men heeft altijd haast en heeft geen zin om te wachten.. Misschien reed de IC wel niet op volle snelheid omdat de stoptrein naar Amersfoort weer eens vertraagd was en nog bij Nijkerk aan het perron stond. Dus duurde het te lang en besloot men door te rijden. | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:49 |
Ja en je mag ook geen mensen vermoorden, gebeurt toch ook vrijwel dagelijks? | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:51 |
Net zoiets kansloos wat ik net tegenkom op 9gag..![]() | |
bork | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:53 |
Dat gebeurt dus vaker. In Bunnik had een meisje de sprinter gezien en ging er langs, komt een ICE er van de andere kant aan, kansloos. | |
Little_Dolls | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:53 |
WTF ![]() ![]() | |
Pino112 | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:53 |
http://goo.gl/maps/CZ6E3 Knap als je hier bij langs komt dan. | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:54 |
De AHOB schermt maar de helft van de rijbaan af. | |
gebrokenglas | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:58 |
Klopt, in 1991. En aldus het wereldrecord verbeterd. | |
gebrokenglas | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:02 |
Nee, het is deze: http://maps.google.com/ma(...)p=12,275.15,,0,10.07 Met een soort van vluchtheuvel zelfs, dus ze hebben nog rare capriolen moeten uithalen om er langs de verkeerde kant langs te gaan. | |
lyolyrc | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:03 |
Ik heb het idee dat de bestuurder zijn skills wilde tonen en daarbij de snelheid van de IC verkeerd heeft ingeschat. Terwijl er juist daar hard wordt gereden: volgens mij 140 km/h. | |
Pino112 | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:05 |
Daar zijn ze geeindigd ja. | |
lyolyrc | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:07 |
Gewoon een stukje spookrijden, dan kun je zo tussen de bomen door. Tenzij er dus een IC aan komt razen, dan kom je maar halverwege. ![]() | |
Pino112 | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:08 |
Ze hebben niet hoeven spookrijden, die Arkemheenseweg is een smalle weg. | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:15 |
http://nos.nl/video/469541-trein-botst-op-auto-bij-putten.html Filmpje over de aanrijding. Auto heeft geen schijn van kans gehad. http://nos.nl/audio/46954(...)jding-met-trein.html Audio met politiewoordvoerder. Geschept bij Arkemeenseweg (oid) | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:15 |
Wat een heerlijk weer voor een relaxed rondje ![]() | |
remcoP | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:15 |
Klopt, ze moest die sprinter namelijk halen. Er staat nu een monument bij het station. | |
_serial_ | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:26 |
De trein is voorlopig ook uit de running vermoed ik zo, gezien de schade. | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:44 |
Dat bij Bunnik was helemaal droevig. Die moeder stond aan de overkant te roepen van "kom maar, steek maar over". Dan is je leven wel zo'n beetje voorbij ![]() | |
_serial_ | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:49 |
Pff...inderdaad zeg... ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 februari 2013 @ 11:54 |
Om nog even op iets uit het vorige topic terug te komen:Dat zie ik nu ook ja. Maar misschien is het toch een idee om eens te kijken naar de andere overwegingen die Schultz destijds maakte. Het gekozen scenario komt dus erop neer dat de concessievergoeding 148 à 151 miljoen blijft bedragen en dat NS dat bedrag moet ophoesten. Een andere mogelijke keuze was: Kortom, de HSL is ongeveer 60 miljoen per jaar waard en dat wordt elders in de brief bevestigd. NS zal dus zo'n 90 miljoen euro minder winst gaan maken, en aangezien NS volledig in overheidshanden is, belanden deze kosten als een boomerang terug bij de belastingbetaler. Alleen zit er dan waarschijnlijk een andere minister die met het lijk in de kast wordt geconfronteerd. Er wordt ook tussen neus en lippen door genoemd dat de integratie in het hoofdrailnet een synergie-effect oplevert, maar ik kan nergens vinden wat dat zou moeten opleveren. Ik heb eerder in dit topic ook al een keer gevraagd met welk materieel dan gereden zou moeten gaan worden. Als ik me niet vergis zouden dan de huidige Fyra-stammen van Amsterdam-Breda moeten worden ingezet op Den Haag - Eindhoven (o.i.d.) als de op Amsterdam-Breda de V250 gaat rijden. Maar hoe zeker is het dat dat gaat lukken? Ik geloof dat van een "tijdelijke discontinuïteit" nu ook al sprake is, waarbij je bij het woord "tijdelijke" bovendien vraagtekens kunt plaatsen. Dus wat blijven er nog voor argumenten over, om níét de HSL opnieuw aan te besteden? | |
gebrokenglas | zaterdag 2 februari 2013 @ 12:38 |
Dat er weer vele maanden maar mogelijk weer jaren overheen gaan voordat er weer iets concreets gebeurt? | |
DriekOplopers | zaterdag 2 februari 2013 @ 12:43 |
En gedurende die periode kan de Staat voor eigen rekenbing en risico de dienst (laten) exploiteren. gebeurt in Engeland ook na een paar mislukte aanbestedingen, | |
bork | zaterdag 2 februari 2013 @ 12:43 |
Ik weet dat je nog heel lang kunt wachten op Velaro's als je ze nu besteld ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 februari 2013 @ 12:44 |
Ja. Het zal ongetwijfeld een zo rond een jaar of vijf duren als je nieuwe treinen gaat bestellen. Maar als het goed is heb je vanaf dat moment wel een deugdelijke treindienst. En hoe ziet het eruit in de huidige oplossingsrichting? Het is nog maar de vraag of de Fyra V250 gerepareerd kan worden, de imagoschade is enorm en het vertrouwen in de communicatie en ambitie van NS heeft intussen volgens mij ook een dieptepunt bereikt. Dan vraag ik me af: hoe waarschijnlijk is het, dat NS over vijf jaar met 19 goed werkende V250-treinstellen een betrouwbare dienstregeling over de HSL uitvoert? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2013 12:44:50 ] | |
gebrokenglas | zaterdag 2 februari 2013 @ 12:50 |
Nou ik denk dat de Fyra V250 wel degelijk gaat rijden, over een paar maanden. En uiteindelijk ook wel met een dienst van 10 a 12 treinparen per dag. En, zoals met alles, ebt de herinnering aan de ellende wel weer weg. Maar wat wil je ook, je hebt eigenlijk geen keus als je op het OV aangewezen bent. Of de vervelende langere rit via stoptrein Roosendaal, of duurder reizen via de Fyra. 't is een vervelend spelletje dat NS / Overheid hier speelt, maar je doet er niets aan. | |
Kentekenplaat | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:10 |
![]() | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:11 |
Wat voor opties zijn er als AnsaldoBreda faalt en er een andere trein moet komen? Bombardier De Zefiro. Gebouwd voor snelheden van 250km/h tot 380 km/h. ![]() Wikipedia Bombardier Siemens De ICx Gebouwd voor snelheden tot 249 km/h Zijn al treinstellen in ontwikkeling die toegang krijgen tot Nederland inclusief 1,5kV en ATB. ![]() Wikipedia Siemens De Velaro D Voor het betere scheurwerk boven 300 km/h, variant met 25kV en 3 kV of 25kV en 1,5kV. Combineren wellicht mogelijk. ![]() Wikipedia Siemens De Venturio Concept trein van Siemens geschikt tot 250 km/h ![]() Wikipedia Siemens Alstom De Pendolino Kantelbaktrein die ook als niet kantelbaktrein leverbaar is, tot 250 km/h ![]() Wikipedia Alstom De S/120 Trein geschikt tot 250 km/h, gebouwd door CAF en Alstom Wikipedia Caf De TGV Duplex Hoge capaciteit HST beproefd in Frankrijk, ook geschikt voor 1,5 kV. ![]() Wikpedia Alstom De AGV Snelheden mogelijk tot wel 360 km/h, 1,5kV en 3kV spanning ingebouwd ![]() Wikipedia Alstom [ Bericht 21% gewijzigd door b2py op 03-02-2013 12:28:56 ] | |
Kentekenplaat | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:11 |
Of een gevalletje stoer doen. "Ik kan makkelijk nog voor die kuttrein langs. Daar ga ik toch niet op wachten. " | |
Kentekenplaat | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:15 |
Qua capaciteit de TGV-Duplex (mits acceptabele prijs voor een kaartje) en qua snel leveren de ICx Qua uiterlijk de Zefiro. | |
Peterselieman | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:17 |
triest ... je dompelt meerdere families in rouw, bezorgt een mcn de schrik van zijn leven en ook de hulpdiensten gaat dit niet in de koude kleren zitten ... | |
Dos37 | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:17 |
Alle tering wat een ravage ![]() | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:19 |
Hoeveel zou het kosten om Amsterdam - Hoofddorp HSL aansluiting en Rotterdam HSL aansluiting - Kijfhoek Aansluiting HSL te voorzien van ERTMS? Hoef je ook geen ATB meer te vragen.. | |
bork | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:25 |
ICx is afwachten wanneer deze rijdt, lijkt me niet zo'n goed plan. | |
Litpho | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:28 |
Dat de reiziger, de burger en de maatschappij er niet bij gebaat zijn dat NS en ProRail als vrij bedrijf handelen, maar bij moedwillig speculeren en falen (proactief afschaffen Benelux) toch maar weer bij moedertje Staat komen schuilen. Meerstadt verdient ruimschoots de Balkenendenorm? Laat hem dan ook het ondernemersrisico dragen. | |
dennistd | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:34 |
En zeker gezien het gedoe met de Velaro D zou ik de gok maar niet wagen. Iets TGV-achtigs lijkt me wel handig: Brussel-Parijs wordt al elk uur gereden, je zou dan Amsterdam-Brussel vast kunnen knopen aan Brussel-Parijs en daarmee elk uur deze verbinding aanbieden, die dan ook meteen de Fyra Amsterdam-Brussel vervangt. Daarnaast zouden er nieuwe stellen met een max van 200 km/h moeten komen voor een toeslagvrije verbinding Amsterdam-Schiphol-HSL-Rotterdam-HSL-Breda-Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Brussel | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:39 |
Soort zelfde constructie als met de Thalys? | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:48 |
Idd, hier ook.Dat is waar ik nu mee bezig ben. Pilske erbij en Lekker in het zonneke de rails en Parijs voorbij laten glijden. Moest ik eens rap over moeten stappen, dan heb ik daar eigenlijk totaal geen goesting in. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 februari 2013 @ 13:51 |
Tot een paar maanden terug keek ik er ook zo tegenaan. Ik had gehoopt dat de V250 eenmaal in dienst een mooie trein zou blijken en dat alle ellende vergeten zou worden. Maar tot nu toe blijkt werkelijk alles negatiever uit te pakken dan verwacht. Uiteindelijk zijn we nu al vijf, zes jaar voorbij het moment dat de V250 had moeten gaan rijden. En wat hebben we na al die tijd? Een trein die een maand lang met enorm veel storingen te maken heeft gehad en nu de baan niet meer op mag omdat 'ie uit elkaar valt. Hoe groot is dan de kans dat we over een paar maanden een betrouwbare V250 hebben? Absoluut nihil, denk ik. En hoe groot is de kans dat we over 5 jaar 19 stuks betrouwbare V250-treinen hebben? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2013 13:52:53 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:22 |
Maar hoe wil je dat dan doen bij een omleiding? Of zelfs maar het afrangeren van de treinstellen naar watergraafsmeer, zonder ATB ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2013 14:22:51 ] | |
Litpho | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:22 |
En hoe groot is de kans dat de kleine (en minder kleine) ergernissen nog veel langer doorgaan, waardoor de herinnering helemaal niet de kans krijgt om weg te ebben? | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:35 |
En natuurlijk ook naar De Meer ERTMS he ![]() Omleidingen, tsja, pak je maar de gewone trein ![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:36 |
Of de bus. Da's wel het voordeel van de OV-chipkaart, je hebt altijd een geldig vervoersbewijs bij je om in willekeurig welk OV te stappen. ![]() | |
icloud | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:48 |
Ik bedacht me net, waarom passen wij de treinen aan het perron aan en niet andersom? Het grootste gedeelte van de ns treinen hebben een hogere instap dan het perron, dus dan is de oplossing duidelijk verhoog het perron totdat het gelijk ligt met de vloer van de treinen, en dan even iets over het trapje bouwen zodat er een gelijke vloer ontstaat en klaar. Ook een handig middel tegen belgische rommel in nederland. | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:50 |
Omdat er Europese standaarden zijn gekomen na de bouw van de treinen. Uitzondering is de SLT, die trein past wel langs de perrons, maar de andere treinen nog niet. | |
icloud | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:53 |
Fuck die europese standaarden, gewoon de nederlandse standaard. | |
gebrokenglas | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:57 |
Wat dacht je dat het kost? | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:57 |
![]() | |
icloud | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:58 |
Wat denk je dat het kost om de hele vloot voor 2025 te vervangen dankzij brussel? | |
gebrokenglas | zaterdag 2 februari 2013 @ 14:59 |
Dat is gewoon ingecalculeerd want een trein gaat 30 jaar mee. Dus NS weet welk budget voor nieuw materieel opzij gelegd moet worden. No extra costs here... Perrons verhogen niet. | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:01 |
Geldt alleen voor sprintermaterieel. Heel toevallig gaat SGM eruit rond die tijd en stromen er in 2020 nieuwe sprinters in. | |
icloud | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:03 |
Wat denk je van de icm, plan z, plan v, en de virm`s | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:04 |
ICM, VIRM en NID zijn intercity's, daarvoor geldt de gelijkvloerse instap regel niet. Plan-V gaat per snel naar de schroothoop. | |
lyolyrc | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:26 |
En ICM = Plan Z. | |
James1988 | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:28 |
Aan het lijstje met alternatieven kun je nog toevoegen: Pendolino, RailJet, Renfe S/120. Het is alleen een beetje kansloos om wederom met een lijstje te komen met mogelijke alternatieven. Al die treinen zijn duur en levering kost jaren. | |
KnightSolaire | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:28 |
2016 toch al? Is er wel voldoende materieel (SGMm, SLT en eventueel wat IC-materieel dat dan tijdelijk in Sprinterdiensten moet rijden) om al het Plan V te vervangen? Er zijn immers nog behoorlijk wat stellen in dienst, tegenwoordig zelfs weer in de Randstad.. | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:39 |
Zo, ben ik weer ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:45 |
nee is het antwoord. Er is ook niet genoeg om het DD-AR allemaal te vervangen, waardoor de V'tjes nog even moeten blijven rijden. Het NID zal het gat in de stoptreindiensten tijdelijk opvullen tot er nieuwe sprinters instromen. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:10 |
Hmm... Bijzonder: er reed net door Deventer een V-IRM met op sleeptouw een beschadigde ICMm: laatste bak was behoorlijk verbrand van buiten! ![]() Sluitsein bestond ook uit een rode lantaarn bovenin de cabine. Helaas geen foto's, ik kwam net het perron op lopen en zag 'm richting Zutphen verder rijden. | |
Viezze | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:11 |
Was het niet die ICM die betrokken is geraakt bij de aanrijding in Putten? Zie was ook aardig verbrand aan de buitenkant. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:15 |
Dat zou goed kunnen ja. --edit-- Ik had de foto's daarvan nog niet gezien, maar inderdaad, dat moet 'm zijn! [ Bericht 7% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 02-02-2013 17:24:16 ] | |
James1988 | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:27 |
Voor de liefhebbers: 2x Plan V in de sprinter Breda - Den Bosch - Utrecht. | |
spectrumanalyser | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:36 |
stuur eens richting alkmaar die 2x Plan V | |
Kentekenplaat | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:37 |
Geen verschil met de V250 dus. ![]() | |
Kentekenplaat | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:37 |
Dat laatste is wel een goed plan. Volle treinen leveren meer op dan kwart gevulde treinen. | |
Kentekenplaat | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:39 |
Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn. Of ze gaan nu naar de sloop of over een jaar of wat. Ik denk niet dat de NS zin heeft om heel veel aan onderhoud in die hokken te stoppen. | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:51 |
Dat zal die aanrijdingstrein van Putten wel zijn dan, ik zag die combi ook in m'n ooghoek langsrijden net ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:54 |
Waarom achter een virm? En niet gewoon een lok? Het enige wat ik kan bedenken is dat die virm toch die kant op gaat en: "Zeg Joop, nu je toch met die Schommelboot die kant op gaat? Zou jij ook gelijk dat 2e handsje die kant op kunne jassen?" | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:55 |
Dubbel [ Bericht 99% gewijzigd door Darkwing_Duck op 02-02-2013 17:55:52 (Foutje) ] | |
James1988 | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:56 |
1 rijpad is goedkoper dan 2 ![]() | |
AverageJoe | zaterdag 2 februari 2013 @ 18:02 |
Zou deze ICMm naar Nedtrain in Zutphen vervoerd worden? Of is dat niet logisch? | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 18:29 |
Ik had die Pendolino en RailJet ook gezien, maar kantelbaktreinen lijken me niet echt handig, evenals de haat van NS tegen loc+rijtuigen treinen. Renfe S/120 is inderdaad een goede keus. | |
James1988 | zaterdag 2 februari 2013 @ 18:32 |
Pendolino is ook leverbaar zonder kantelbakinstallatie. PKP heeft er een twintigtal besteld. ![]() | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 19:21 |
Zal hem even toevoegen ;-) | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 19:22 |
Op schiphol en zag net gewoon rijdende treinen. Toch blij dat ik met de auto ben. ![]() | |
dennistd | zaterdag 2 februari 2013 @ 19:39 |
NedTrain heeft behalve een kantine niets in Zutphen volgens mij. Hij zal wel naar Haarlem gaan, maar via Zwolle-Deventer-Arnhem-Utrecht-Amsterdam, om zo de beschadigde kop (en waarschijnlijk ook beschadigde koppeling) aan de achterkant te houden. | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 19:39 |
Wat is dit nou weer. Zo van "Land Rover ook leverbaar zonder vierwielaandrijving". Dan is het toch geen PENDOlino meer man ![]() | |
Ireyon | zaterdag 2 februari 2013 @ 20:01 |
Een VIRM is toch ook gewoon een pendolino zonder kantelbakinstallatie ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 februari 2013 @ 20:06 |
Ik weet dat nou nooit he, doe kantelbakken nou bovenin scharnieren en slaan ze uit naar de buitenbocht zoals bij een zweefmolen? Of zit het kantelpunt onderin, en kantelt het naar binnen om te compenseren? ![]() Is er nergens een filmpje kantelbaktechniek voor Dummies? ![]() Het doet me altijd een beetje denken aan dit attractype in storing (vanaf 49 sec) ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 februari 2013 @ 20:17 |
Ze kantelen bij mijn weten naar de binnenkant, het zwaartepunt moet richting binnenbocht verschuiven om hogere snelheden mogelijk te maken. | |
Ireyon | zaterdag 2 februari 2013 @ 20:24 |
Het draaipunt zit dankzij een hoop cylinders/zuigers mooi in het midden. Verschuiving van het zwaartepunt lijkt me eerder heel ongewenst, het is juist een goede zaak dat de krachten op de buitenste wielen komen te staan. Denk aan karten; als je dat goed wilt doen blijf je in de bochten ook gewoon rechtop zitten i.p.v. richting de binnenkant te hellen. | |
AverageJoe | zaterdag 2 februari 2013 @ 20:25 |
Dat zal het wel zijn inderdaad. Makes sense. | |
Peterselieman | zaterdag 2 februari 2013 @ 20:30 |
er zijn werkzaamheden tussen Driebergen-Zeist en Utrecht Centraal, dus het spul gaat of over de en Kippenlijn of helemaal via Tilburg/Breda, Rotterdam, Gouda, Amsterdam naar Haarlem ![]() of via de oude lijn, waarna het spul geduwd naar binnen moet | |
James1988 | zaterdag 2 februari 2013 @ 20:30 |
Van Wikipedia:Daarnaast bestaat er ook nog een systeem dat "Wankkompensation" wordt genoemd. Dit wordt ingezet in o.a. de nieuwe Twindexx-treinen voor SBB, die worden gebouwd door Bombardier. Het kantelen wordt gecompenseerd door juist in de tegenovergestelde richting te kantelen, waardoor een rijtuig binnen het omgrenzingsprofiel blijft. Leesvoer | |
Dr_Flash | zaterdag 2 februari 2013 @ 20:47 |
![]() | |
James1988 | zaterdag 2 februari 2013 @ 20:48 |
In een V250 wiebel je ook alle kanten op ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 februari 2013 @ 22:33 |
Vanmorgen heeft de Betuwe route er even uit gelegen ivm detectieproblemen. De verkeersleiding kon de treinen niet zien. Op Emmerich begon het steeds voller te raken. Onze trein had vertrek 10.43 maar werd 13.25 Naar Maasvlakte gereden, en daar een andere trein opgepikt en terug gereden naar Emmerich. Wel vreemd, we kwamen vanaf de Maasvlakte de Havenlijn op, met laag groen (max 40km/h). Hoog groen (baanvaksnelheid 80km/h) en daarna geel, en rood. Ik reed op die rode af en zag net na het sein een G-2000 staan met een hoop containers er achter. Vreemd gezicht. Onmogelijk dat dat de bediende cabine was, maar wel ongemakkelijk op het begin. Je wilt toch naar je remkraan grijpen. Hij had de G-2000 mee op sleep achteraan en reed zelf met een Class'66 naar de Kijfhoek. | |
b2py | zaterdag 2 februari 2013 @ 22:41 |
Ding is ook in Breda gezien. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 februari 2013 @ 22:45 |
Ja die werkzaamheden. Toen wij vanmorgen hoorde van de stremming op de Betuweroute wilden we een pad bovenlangs naar Rotterdam via Driebergen - Utrecht. Maar kon niet door werkzaamheden. We zouden onderlangs gaan over de Brabantroute maar toen wij vertrokken was de Betuweroute weer vrij. | |
Peterselieman | zaterdag 2 februari 2013 @ 22:56 |
het mag wat kosten ![]() | |
dennistd | zaterdag 2 februari 2013 @ 22:57 |
In hoeverre is het eigenlijk ook nog een optie om via Woerden-Breukelen-Amersfoort-Deventer-Arnhem-Zevenaar te gaan? Kun je omlopen op station Arnhem of ontbreekt het daarvoor aan sporen? | |
dennistd | zaterdag 2 februari 2013 @ 22:58 |
Wat moet je anders? | |
#ANONIEM | zaterdag 2 februari 2013 @ 22:58 |
Zou volgens mij nog wel kunnen. Maar dan ga je zo om dat je beter over de Brabant route kan gaan. | |
Peterselieman | zaterdag 2 februari 2013 @ 23:00 |
enkele dagen wachten of vannacht over de kippenlijn gaan. Dat waren ook twee opties geweest | |
James1988 | zondag 3 februari 2013 @ 00:01 |
En terecht dat je dan liever over de Brabantroute gaat. Brabant ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 3 februari 2013 @ 00:03 |
Als je alternatief de kippenlijn is: dan ja, liever Brabant inderdaad! ![]() | |
GlenSpey | zondag 3 februari 2013 @ 00:45 |
Hoezo? Tis een keer wat anders dan die blauwe mormels van CXX ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 3 februari 2013 @ 00:47 |
![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 februari 2013 @ 01:11 |
Te Mid Den Van de paarse heide ![]() | |
JDude | zondag 3 februari 2013 @ 01:13 |
Breda. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 3 februari 2013 @ 01:14 |
Brabant... ![]() | |
JDude | zondag 3 februari 2013 @ 01:15 |
België ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 3 februari 2013 @ 01:16 |
Hmm.. Dat was niet helemaal de reactie waar ik op rekende ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 februari 2013 @ 01:17 |
Breda is wel tof ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 3 februari 2013 @ 01:20 |
Breda ben ik dus serieus nog nooit geweest. Dat wil zeggen, nog nooit uit de trein gestapt die 2x ofzo dat ik er ooit langs kwam. | |
Dr_Flash | zondag 3 februari 2013 @ 01:22 |
![]() Ik heb er o.a. een jaar op school gezeten en een paar jaar in het Breda's Mannenkoor gezongen ![]() | |
JDude | zondag 3 februari 2013 @ 01:24 |
Ik woon er al bijna 12 jaar. Nou ja, de laatste paar in de suburbs, maar toch. Maar in België zou ik ook best kunnen overleven ![]() | |
Bitlord | zondag 3 februari 2013 @ 02:25 |
Weet er ook niet zo veel vab. Paar keer moeten werken bij diverse cafes in de binnenstad en een dag lang conducteur geweest in een bus van de stichting veteraan autobussen tijdens een pendeldienst Breda-Udebhout | |
gebrokenglas | zondag 3 februari 2013 @ 08:33 |
Dus jij hebt flink belang bij een goed rijdende Fyra... ![]() | |
remcoP | zondag 3 februari 2013 @ 09:20 |
| |
gebrokenglas | zondag 3 februari 2013 @ 09:24 |
Is Wim's Automatiek ook weer terug? ![]() | |
Guppy | zondag 3 februari 2013 @ 09:57 |
Nom! Onze vaste patat-na-verwerk stek! ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 11:12 |
Dat mis ik wel altijd. Op nieuwe stations is er vaak weinig plek voor de lokale ondernemer. Allemaal ketens als Smullers en de Burger King. Ik wil gewoon een Friet van Piet hebben of een Mien's snackcorner . | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 11:12 |
Kent iemand de treindienst tussen Hannover en Bad Harzburg? Deze treindienst is inmiddels aanbesteed, en vanaf december 2014 gaat ERIXX hier rijden met Lint-54. Momenteel rijdt DB er nog met loc BR218+N-wagens+stuurstand(en indien loc stuk is ook een loc aan de stuurstand). Ook rijden er nog Scholierentreinen, rond de tijden dat er veel scholieren reizen. ERIXX gaat deze treinen ook niet meer rijden. Ook worden er nog meer lijnen aanbesteed in deze aanbesteding, namelijk: * Bodenfelde - Northeim, * Göttingen - Kreiensen - Bad Harzburg, * Göttingen - Nordhausen, * Braunschweig - Herzberg, * Braunschweig - Schöppenstedt und * Braunschweig - Salzgitter-Lebenstedt. ERIXX is hier de grootste winnaar op. [ Bericht 15% gewijzigd door greavy op 03-02-2013 11:18:57 ] | |
Dr_Flash | zondag 3 februari 2013 @ 11:14 |
ja die heb ik in 2011 eens gereden. Leuk lijntje wel. Dat is ook het lijntje waar dit gebeurt: | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 11:16 |
Ja, de hele lijn is nog met armseinen uitgevoerd vanaf Hildesheim. Helaas gaan de armseinen hier binnen 2 jaar ook allemaal verdwijnen (volgens Drehscheibe). | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 11:21 |
De Treindienstleiders op post Emmerich zijn ook vreemde vogels. Gisteren moest ik mij vertrekgereed melden. Voor de 1e keer in het Duits. Ik een heel lijstje opgeschreven wat ik moest zeggen. Gesprek ging als volgt (onder voorbehoud van spelfouten uiteraard ![]() - Ik: Guten Mittag hier Johan lehrling-lokfuhrer von der vier-einz-sieben-nuhl-sechs. Wir sind abfarhtbereid am Gleiss vier. - Trdl: Oké Johan bedankt voor het melden. *klik* Vent hoorde overduidelijk mijn NL accent en praatte Nederlands terug ![]() Wel de maximale score gehaald voor mijn BPV voor het stukje "Communiceren met gebiedsverantwoordelijken". ![]() | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 11:24 |
![]() ![]() | |
KnightSolaire | zondag 3 februari 2013 @ 11:31 |
Inderdaad, daarvoor moet je nu toch vaak buiten de directe stationsomgeving zijn. | |
Ireyon | zondag 3 februari 2013 @ 11:34 |
Eindhoven zuidkant, richting Piazza: Van Leeuwen Frituur ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 11:37 |
Gisteren kwam ik over de Havenlijn en er stonden 2 slaapwagons van EuroNightlinge bij Shunter op het terrein te wachten. Misschien voor reparatie, misschien weer klaar om de rijdende dienst in te gaan. | |
KnightSolaire | zondag 3 februari 2013 @ 11:49 |
Nog tips voor de andere grote steden? Je moet ze vaak wel net weten te vinden namelijk.. En de friet van de Smullers vind ik echt niet te eten. Tegenwoordig hou ik het vaak op een lekker broodje hou, wat nog gezonder is ook. Misschien maar beter ook ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 3 februari 2013 @ 11:49 |
jammer dat er overdag geen treinverbinding is met Emmerich. Alleen de CityNightLine begrijp ik. | |
Duvel | zondag 3 februari 2013 @ 11:52 |
Tja, als het aan Wilhelmina gelegen had, was dit niet meer dan logisch geweest. ![]() http://nl.wikipedia.org/w(...)_Tweede_Wereldoorlog | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 11:55 |
Interessant, daar had ik helemaal geen weet van ![]() | |
b2py | zondag 3 februari 2013 @ 11:55 |
Spoorwerkers leggen werk neer bij Amersfoort ANP | Gepubliceerd op 03 februari 2013, 01:05 AMERSFOORT - Spoorwerkers hebben in de nacht van zaterdag op zondag de werkzaamheden aan het spoor bij Amersfoort stilgelegd. Dat meldde bestuurder van FNV Bondgenoten Egon Groen. De staking heeft waarschijnlijk geen gevolgen voor treinreizigers. De spoorwerkers zeggen de dupe te worden van het goedkope aanbestedingsbeleid van ProRail. De werkgelegenheid in de sector komt daardoor onder druk, omdat aannemers waar de spoorwerkers voor werken het werk voor een laag bedrag aan moeten nemen. Ook vrezen ze dat het werken aan het spoor minder veilig wordt. ProRail zei eerder dat het betreurt dat de bonden de naam van de spoorbeheerder betrekt in het conflict. Bron | |
Duvel | zondag 3 februari 2013 @ 11:55 |
Ik ook niet tot ik dat las een tijd geleden, en ik vind het te bizar voor woorden. | |
KnightSolaire | zondag 3 februari 2013 @ 11:56 |
Dus jij zat gisteren fervent #wegmetdemonarchie te twitteren? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 11:57 |
Andere tijden ![]() Net na WOI was dat wel gebeurd, en weten allemaal wat daar van is terecht gekomen. | |
Duvel | zondag 3 februari 2013 @ 11:57 |
Nee, ik zat gisteren aan het bier. | |
Duvel | zondag 3 februari 2013 @ 11:57 |
Levert wel geinige taaltjes op in de Elzas. | |
KnightSolaire | zondag 3 februari 2013 @ 11:57 |
De gehele dag? | |
Duvel | zondag 3 februari 2013 @ 11:58 |
Nee, de halve. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 11:59 |
Om het treingerelateerd te houden: Toen Monopoly nog een Monopoly Junior was kreeg ik bij Frans in de 1e van de middelbare te horen van een lerares dat een treinraampje in de Elzas een "Vasistdas" wordt genoemd. Ooit een Duitser naar zo'n raampje gewezen en vroeg: Was ist das? De Fransen namen dat over en hebben het verFranst naar Vasistdas. Of het waar is of niet weet ik nog steeds niet. Dacht dat het een soort van broodje aap was, maar misschien dat iemand hier daar wat uitsluitsel over kan geven ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2013 11:59:55 ] | |
bork | zondag 3 februari 2013 @ 12:02 |
lehrling-lokfuhrer, Zugchef had laatst een leuke Duitse afkorting voor een leerling die werkervaring op doet, ben hem helaas even kwijt, iemand? | |
Duvel | zondag 3 februari 2013 @ 12:04 |
Ik weet alleen dat ze in die geannexeerde gebieden voor Franse begrippen aan de verkeerde kant rijden.![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 februari 2013 @ 12:07 |
Azubi? van AusZuBildende. Stageloper zeg maar. | |
Zug-Chef | zondag 3 februari 2013 @ 12:08 |
Idd, dat ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 12:09 |
Oh tof, die onthoudt ik even ![]() | |
bork | zondag 3 februari 2013 @ 12:16 |
Yep die zocht ik, Danke! | |
Peterselieman | zondag 3 februari 2013 @ 12:17 |
nee. kutplaats ![]() | |
Peterselieman | zondag 3 februari 2013 @ 12:17 |
nice ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 12:19 |
Wel vreemd, je zet je beste Duits op en je verwacht antwoord in het Duits. Dat ze dan Nederlands terug praten is wel vreemd. Je zit dan echt even van: Huh ? Wat gebeurt er nou? Vooral dat hij ook gelijk ophing ![]() Ook geen gespreksdicipline waar ze in NL toch wel redelijk mee bezig zijn. | |
Dr_Flash | zondag 3 februari 2013 @ 12:22 |
Bekhouwe ![]() | |
Peterselieman | zondag 3 februari 2013 @ 12:23 |
nee. spreek uit eigen ervaring ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 februari 2013 @ 12:23 |
Wat had je dan willen horen? "Roger wilco, over en uit"? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 12:25 |
Nou dat niet, maar ik ben een beetje gewend geraakt aan de Nederlandse gespreksdicipline dat een Trdl herhaald wat jij zegt. Bij ons gaat het zo van: Hier leerling machinist van de drie-vier-nul-nul-één, ik sta gereed voor vertrek op spoor acht-één-vijf Europoort zijde, over. Dat is begrepen, u staat vertrekgereed op spoor acht-één-vijf met de drie-vier-nul-nul-één Mocht hij bijv zeggen, begrepen, u staat gereed voor vertrek op spoor acht-vijf-één , dan kan je hem nog corrigeren, en zo voorkom je potentieel gevaarlijke situaties | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 12:28 |
Oh, en over-en-uit wordt niet meer gebruikt. Tegenwoordig is het "sluiten." [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2013 12:28:14 ] | |
Mirgeam | zondag 3 februari 2013 @ 12:32 |
nog geen trdl meegemaakt die zich volledig aan de regels houdt ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 12:36 |
Eergisteren Trdl Nijmegen die het keurig deed. Meestal zijn ze wel iets meer op de regels als je je meldt als leerling mcn. Maar ik vind een deel van de regels ook wel iets over de top. Toch is het wel met aanwijzingen echt belangrijk om het correct te doen natuurlijk. In de haven gaat het meestal van: "Met Bert" Bert, kan je ons ff omsturen van 8-vijftien naar 8-tweeéntwintig ? "Komt ie" *klik sein veilig ![]() | |
dennistd | zondag 3 februari 2013 @ 12:46 |
Ik vind trein zeventien-eenenvijftig ook logischer klinken dan trein één-zeven-vijf-één. Een drie-vijf-zeven-twee-drie-negen klinkt al helemaal onduidelijk, dan kun je toch beter drie-zevenenvijftig-twee-negendertig hebben volgens mij... | |
GlenSpey | zondag 3 februari 2013 @ 12:50 |
Het probleem met die nieuwe veiligheidscommunicatie is ook dat men dat helemaal niet gewend is. Wij als leerling krijgen het op de nieuwe manier ingeprent maar de mentoren en de trdl's etc. gebruiken nagenoeg allemaal nog de oude methode. Je merkt wel dat je dat heel snel overneemt als je er een tijdje naast hebt gezeten ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 12:52 |
Hoor ik ook veel. Maar ondanks dat kan je een zevenenvijftig noteren als een 75. Ze willen dat het gewoon waterdicht is. Ik vind ook dat sommige regels iets over de top zijn, maar ik hou me wel aan de gespreksdicipline. Gewoon om ervoor te zorgen dat als er iets gebeurd, dat je dan niet de bok bent. Want jij als mcn hebt correct de gespreksdicipline gebruikt. | |
Duvel | zondag 3 februari 2013 @ 12:56 |
Lees de rapporten van de onderzoeksraad en ILT er maar op na hoe vaak gespreksdiscipline wordt aangehaald. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 3 februari 2013 @ 12:58 |
Ik weet zelf meer van maritieme radiocommunicatie, maar de belangrijkste redenen om sommige zaken wat 'onlogisch' te doen is dat je vooral moet zien te voorkomen dat iemand bij een slechte verbinding wat anders hoort/begrijpt dan je zegt. Probeer bijv. geen ontkenningen te gebruiken, iemand zal het woordje 'niet' maar missen. En bij getallen kun je inderdaad makkelijk verkeerde volgorde problemen krijgen, vooral als je met Fransen en/of Engelsen praat. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 13:10 |
![]() | |
dennistd | zondag 3 februari 2013 @ 13:28 |
'Ik sta met trein één-zes-twee-acht op spoor Echo Hotel tussen Echo November Sierra Charlie Hotel Echo Delta Echo Delta Romeo India Echo November Echo Romeo Lima Oscar en Hotel Echo November Golf Echo Lima Oscar voor sein twee-één-acht dat Romeo Oscar Oscar Delta toont. Waarom kan ik niet verder?' | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 13:30 |
![]() ![]() Het spellen is meer voor als je op spoor A of B staat. Ik sta op spoor acht-twee-twee bravo voor stoptonend sein vier-drie-acht [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2013 13:30:39 ] | |
b2py | zondag 3 februari 2013 @ 13:30 |
![]() | |
b2py | zondag 3 februari 2013 @ 13:37 |
Het gaat wéér koud worden met vorst en (natte) sneeuw volgende week.. http://www.weerplaza.nl/w(...)r+weer+op+komst/1468 | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 13:39 |
In het vestingstadje Neuf-Brisach (in de Elzas) ligt de oude spoorlijn Colmar - Freiburg over de oude vestingwerken heen gelegd, dat is echt bizar om een keer te zien. | |
ziggyziggyziggy | zondag 3 februari 2013 @ 13:40 |
Je vergeet Over. | |
b2py | zondag 3 februari 2013 @ 13:45 |
hmmm who to trust.. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 februari 2013 @ 13:45 |
Tegen die tijd is je trein wel goeddeels uitgebrand ja ![]() | |
gebrokenglas | zondag 3 februari 2013 @ 13:48 |
Maar de centrale weet toch dat je voor een stoptonend sein staat, die hebben ze er zelf opgezet? Of gaat het daar wel eens mis? ![]() En duidelijk kort en krachtig communiceren: "Hee zeg kloothommels, zet ogenblikkelijk me sein op groen, anders haal ik me station niet op tijd. Komop. Over". ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 3 februari 2013 @ 13:53 |
'Over en sluiten' is dubbelop, en als de helft per ongeluk niet overkomt weet je niet wat nou de bedoeling was: einde gesprek, of ik wacht op antwoord. Vandaar: of 'over', of 'sluiten' maar nooit allebei... ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 3 februari 2013 @ 13:54 |
We gebruiken geen over en uit meer, maar over en sluiten. En nooit tegelijk inderdaad. En trouwens: wie vertrouw je eerder? Een leerling of iemand die al jaren alle benodigde certificaten heeft? ![]() | |
gebrokenglas | zondag 3 februari 2013 @ 13:57 |
In de luchtvaart is er een tendens gaande om te communiceren met ATC via ARINC. Verzoeken tot veranderen van hoogte en toestemming om een gebied binnen te vliegen (Oceanic Clearance Delivery (OCD)) plaats via tekst berichten, ipv met 'ordinair' radiocontact. Weet je zeker dat de communicatie foutloos overkomt. | |
KnightSolaire | zondag 3 februari 2013 @ 14:01 |
Automobilisten in opleiding kennen (en handhaven!) de regels in het algemeen beter dan de "ervaren" automobilisten... Hoe zit dat op het spoor ![]() | |
gebrokenglas | zondag 3 februari 2013 @ 14:04 |
Zal wel net zo zijn. | |
ziggyziggyziggy | zondag 3 februari 2013 @ 14:05 |
Zo ervaren ben ik ook nog niet hoor. ![]() Maar je mag er vanuit gaan dat iedereen bij het spoor de regels kent. | |
b2py | zondag 3 februari 2013 @ 14:06 |
Vrije interpretatie ![]() Jij kan zoals Mono al zei verstokt zijn in de oude proceduren en Mono leert netjes de nieuwe procedures ![]() | |
Mr_Klaasje | zondag 3 februari 2013 @ 14:08 |
Ervaren mensen kunnen regels vaak wel beter op waarde schatten. Gevaarlijk wordt het alleen als er zo ontzettend veel regels zijn dat je niet meer doorhebt waar ze ook al weer voor bedoeld waren. Dan krijg je regelinflatie en wordt de drempel om ze te overtreden lager. Denk bijvoorbeeld aan de voetganger bij een rood licht terwijl er de eerste paar honderd meter geen weggebruiker te zien is. Die gaat niet wachten op groen. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 14:08 |
Sluiten bedoel ik dus mee dat je het gesprek beëindigd. De andere partij verwacht daarna geen communicatie meer. Als je dus iets meldt en je bent klaar met wat je wilt zeggen, dan zeg je over. Daarmee geef je dus aan dat jij "klaar" bent met de boodschap overbrengen, en dat je van de andere partij daarop antwoord verwacht. | |
b2py | zondag 3 februari 2013 @ 14:08 |
![]() Tunnelblick – wer weiß, an welchem deutschen Großstadtbahnhof dieses Bild entstanden ist? DB FB | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 14:13 |
München Hbf? | |
gebrokenglas | zondag 3 februari 2013 @ 14:13 |
Ich kenne dieses Bild auch, aber von wo? | |
gebrokenglas | zondag 3 februari 2013 @ 14:14 |
Nee, München niet. Leipzig of Frankfurt am Main. Ik ga voor Leipzig. | |
Facepalm | zondag 3 februari 2013 @ 14:23 |
München Hbf heeft zo'n groot bord van Grundig hangen volgens mij, dus die zeker niet. Ik zeg Frankfurt am Main Hbf. ![]() | |
Ireyon | zondag 3 februari 2013 @ 14:27 |
Ik ga ook voor Frankfurt. Kiosk rechtsonderin nog 2 Red Bull voor de prijs van 1 gekregen. | |
Dr_Flash | zondag 3 februari 2013 @ 14:28 |
Ja ik ga ook voor Frankfurt ![]() | |
bork | zondag 3 februari 2013 @ 14:55 |
Leipzig niet daar hebben ze geen U-bahn en zijn ze aan het bouwen rondom spoor 1-5. Ik zou ook denken Frankfurt HBf. | |
James1988 | zondag 3 februari 2013 @ 15:10 |
Ik ga ook voor Frankfurt am Main Hbf | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 15:18 |
Kentekenplaat, hoe kom je erbij dat de ICx snel leverbaar is? De TGV duplex is een beproefd concept waar slechts een zeer korte toelatingsperiode voor nodig is, de ICx is compleet nieuw. | |
Mr_Klaasje | zondag 3 februari 2013 @ 15:36 |
De Duplex wordt net zo goed niet nieuw toegelaten in NL. Ze voldoen niet aan de TSI's. De enige hogesnelheidstreinen die daar tot nu toe aan voldoen met een toelating zijn de V250 en de AGV van Alstom. | |
Helly | zondag 3 februari 2013 @ 15:36 |
Hoe komen ze hier nu weer bij, waarom niet gewoon blijven zitten tussen Leiden & Utrecht? ![]() | |
James1988 | zondag 3 februari 2013 @ 15:46 |
Echt wel. Uit de factsheet:
| |
Dr_Flash | zondag 3 februari 2013 @ 15:53 |
Gij hier? ![]() | |
GlenSpey | zondag 3 februari 2013 @ 15:54 |
Schijtwinter. Weg ermee ![]() | |
Mr_Klaasje | zondag 3 februari 2013 @ 15:55 |
Mja, dan heb je het wel over de Euroduplex. Da's best wel een verder ontwikkelde trein. Die rijdt ook pas sinds 2011. | |
James1988 | zondag 3 februari 2013 @ 16:00 |
De oorspronkelijke TGV Duplex gaat denk ik wat probleempjes krijgen wanneer die bij Brussel de LGV verlaat. ![]() | |
gebrokenglas | zondag 3 februari 2013 @ 16:08 |
hoezo? | |
James1988 | zondag 3 februari 2013 @ 16:10 |
Die lust geen 3 kV, in tegenstelling tot Euroduplex. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 16:24 |
Het is zondag en ik verveel me ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 16:28 |
Ik vind het heel vreemd dat die EuroDuplex een derde aan vermogen verliest onder 15kV. | |
JDude | zondag 3 februari 2013 @ 16:28 |
Niet direct, maar het zou leuk zijn voor de stad. Dat nieuwe station is anders ook een beetje overdreven voor 2 ICs en 2 sprintertjes. | |
Kentekenplaat | zondag 3 februari 2013 @ 16:57 |
Omdat ik uit de tekst bij de foto begreep dat er al gewerkt wordt aan toelating etc. ![]() | |
b2py | zondag 3 februari 2013 @ 16:57 |
Fakkels stoppen TGV in Marseille zondag 3 februari 2013 In een buitenwijk van Marseille heeft een TGV haltgehouden door fakkels naast het spoor. Zo'n twintig jongeren probeerden na het stoppen van de trein aan boord te komen. Het is onbekend wat hun doel was. De actie mislukte omdat de politie snel ter plaatse was. Ze kon tien raddraaiers inrekenen. De trein kon na een oponthoud van twee uur weer verder rijden. Herhaling Het is niet het eerste incident op het spoor bij Marseille. In 2011 werd een goederentrein tot stoppen gebracht door karren op het spoor te zetten. Vervolgens werden er spullen uit de wagons van de trein gehaald. Bron | |
Kentekenplaat | zondag 3 februari 2013 @ 16:59 |
Waarschijnlijk omdat dat de snelste verbinding is. Dat soort grappen valt mij bij de NS ook wel eens op en 9292 is wat dat betreft helemaal een ramp. Die presteert het nog om mij via Groningen naar Assen te sturen terwijl er ook een rechtstreekse busverbinding is. ![]() | |
Doc__Zenith | zondag 3 februari 2013 @ 17:15 |
Dan nog is het overstappen te Woerden nergens voor nodig. Heb het ook geprobeerd, maar de mogelijkheid is verdwenen. Die van de Fyra staat er nog wel, maar gaat ook nergens over. Je komt eerder aan dan de volgende mogelijkheid, maar je vertrekt tegelijk met die ervoor. | |
James1988 | zondag 3 februari 2013 @ 17:15 |
Misschien heeft dat iets te maken met de afwijkende frequentie (16,7 Hz) die bij 15 kV gebruikt wordt. | |
Straatcommando. | zondag 3 februari 2013 @ 17:22 |
Wtf is dit dan ![]() ![]() | |
gebrokenglas | zondag 3 februari 2013 @ 17:34 |
Als de machinist de deuren niet vrijgeeft valt er toch weinig aan boord te gaan? Ze zijn dan toch niet van buiten af te openen? | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 17:34 |
Nee niet echt. Het is gewoon een vrij gare constructie. Ander multicourant materieel heeft er ook geen last van. Het is echt een probleem van TGV's. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 17:35 |
Zeker niet nieuw. Sigarettentreinen zijn tegenwoordig uitgerust met beveiligers in sommige wagons en complete surveillance van een helikopter de gehele rit. Is voor miljoenen gestolen uit (soms rijdende) treinen in het verleden. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 17:35 |
Dat is in Nederland zo maar niet altijd het geval in het buitenland. Je kan er niet van uitgaan in ieder geval. Van de IC Berlijn en de Benelux zijn de deuren bijvoorbeeld te openen bij een snelheid van respectievelijk <5 en 0 km/u. | |
Straatcommando. | zondag 3 februari 2013 @ 17:35 |
Ja dat ken ik wel, dat deden ze in het wilde westen al. Ik begrijp alleen niet waarom je dan een TGV laat stoppen.. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 17:36 |
Intelligentie niveau van dat soort knapen is al niet al te best. Tel daar verveling, werkloosheid en sociale onrust bij op... | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 17:38 |
Echt niet, want in München heb je dat enkele spoortje linksonderin niet onder de kap aan die kant. Alleen aan de andere kant. Daar doet ALEX vrijwel altijd keren. Ik gok op Frankfurt. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 17:39 |
Ik ben niet zo bekend in Duitsland. Ben ooit eens in München geweest om over te stappen. Jaren geleden en in mijn beleving leek het er op ![]() Jullie zijn wat bekender daar zo te lezen ![]() | |
Straatcommando. | zondag 3 februari 2013 @ 17:40 |
Ik zeg op elke trein een mounted .50 en een doorgedraaide 'nam veteraan! | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 17:40 |
Het is geen Leipzig. Die heeft niet van die grote kappen. Frankfurt denk ik. | |
Peterselieman | zondag 3 februari 2013 @ 17:41 |
dan is het middel erger dan de kwaal | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 17:41 |
![]() Volop beplaten die handel! | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 17:41 |
Ik ben er afgelopen zomer 6 dagen lang geweest. Vlak naast het Hbf mijn hostel, zag de treinen steeds voorbij komen vanuit mn kamer ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 17:42 |
Heb je wel geslapen dan ? Of zat je constant met je camera voor het raam ? ![]() | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 17:44 |
Ik kwam tegen half 12 uit het Hbf gelopen na de nodige nachtplaten, daarna tukken, en om 6:00 stond ik weer op het Hbf om op pad te gaan ![]() Had een Interrail One Country Duitsland-pass. Heb één dag gehad dat ik rond München bleef. OA naar Heimeranplatz voor de cargo-meuk en ff op Hbf wat EC's overdag platen enz. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 17:45 |
Wat voor cargo kwam je daar zoal tegen? Veel containers, ketelwagens van chemische industrie etc etc ? | |
Darkwing_Duck | zondag 3 februari 2013 @ 17:46 |
Is dat station op die foto niet Cologne? | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 17:47 |
@Mono ; München komt echt alles langs. Een aantal met een brute Taurus, maar ze komen ook langs met de BR294, of ritten tussen 2 emplacementen met BR363. De één na laatste dag - gelijk de warmste ... - heb ik 5 uurtjes in Tussling gestaan. Veel Class66 met ketelwagens en armseinen ![]() | |
Zug-Chef | zondag 3 februari 2013 @ 17:48 |
Frankfurt am Main Hbf | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 17:48 |
Tof. Heb je wat plaatjes om te tonen hier ? Altijd leuk om weer wat terug te zien ![]() | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 17:49 |
Keulen Hbf is geen kopstation | |
James1988 | zondag 3 februari 2013 @ 17:49 |
Aldus @jefvandenbergh, een Vlaams politicus. | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 17:51 |
Hier heb ik ze al eens gepost, en nog niet alles staat online van Heimeranplatz. Ik zal ze binnenkort eens online gaan zetten. Een aantal uit Tussling: ![]() ECR 247 057 + Wackerwerk-keteltrein+ ECR 247 050 ![]() ECR 247 045-8 + Wackerwerk-keteltrein ![]() ECR 247 055 + Wackerwerk-keteltrein ![]() DBS 294 904-8 en ECR 247 057 ontmoeten elkaar ![]() 2 Treinen ontmoeten | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 17:53 |
2013 is het laatste jaar dat daar klassieke beveiliging staat toch? Jammer maar begrijpelijk. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 17:54 |
Toffe foto's. Class'66 , hele fijne treinen om mee te rijden, ze maken alleen een pokkeherrie. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 17:56 |
Inderdaadd, zeer mooie foto's! | |
dennistd | zondag 3 februari 2013 @ 17:56 |
Gewoon via de noodingang: ![]() Dit is een Belgische Desiro, maar het gaat om het idee | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 17:57 |
het is in iedergeval een vette en mooie kap, jammer dat we zoiets niet in nl hebben. | |
b2py | zondag 3 februari 2013 @ 17:58 |
Amsterdam C Haarlem Den Haag HS. | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 18:00 |
ja ook wel mooi, maar eenvoudiger!!!! | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 18:04 |
Ik speel de laatste tijd met de gedachte om na mijn studie te werken voor een tijdje, en daarna te gaan reizen. Tijdens het reizen zou ik wel graag een week mee willen draaien met een machinist in de VS of Australië ofzoiets. Lijkt me tof om eens te zien en te kijken of dat iets voor mij is voor later. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 18:05 |
Zwolle wint hands down. | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 18:07 |
Gister kwamen de voetbalsupporters van Braunschweig op hun terugreis via Hannover, alwaar overgestapt moest worden. Om problemen te voorkomen met deze supporters, lopen er zo'n 100 agenten (ook de speciale eenheid, soort van ME) rond op het station. Perron wordt vergrendeld waar de trein binnenkomt, en de supporters worden via een "sliert" naar het andere perron begeleid. Zodra je maar één ding wil uithalen word je gelijk met een gummiknuppel neergeknuppeld en in de boeien geslagen en afgevoerd. Die overstap duurde vandaag echter bijna 40 minuten door vertraging van de trein waar ze heen moesten, dus werd er door hele groepen eten gehaald. In de Burger King werd het knokken door dronkenschap. In één keer stuk of 40-50 agenten erop af en er werden een man of 10 afgevoerd na neergeknuppeld te zijn. Later op het perron liep het ook bijna uit de hand, daar was een kleine opstand. Gelijk een hele groep van de "ME" erom heen en wie niet luisterde kreeg een gummiknuppel-slag in zijn knieholte en werd afgevoerd. Mag wat kosten, maar er wordt keihard opgetreden als ze lastig zijn ![]() | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 18:08 |
dat is wel zo lelijk. Ik zie dat er op leipzig doorgaande series komen, maken die echt kop midden in een treinserie?of moeten de mensen overstappen? | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 3 februari 2013 @ 18:08 |
![]() Maar toch... Eigenlijk is Amsterdam Centraal toch wel enigszins indrukwekkender dan dat kapje in Zwolle. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 18:09 |
Amsterdam Centraal is met afstand het mooiste station ter wereld maar ik vind de overkappingen nou niet echt mooi. Eerder oud en smerig. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 18:10 |
Die maken kop. Ik was er in 2012 een week, tegenover Hbf en het is als OV-stad echt de moeite van het bezoeken waard. Als je van kroegentochten houdt zou ik het overslaan. | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 18:12 |
dat is in nederland ondenkbaar A'dam naar rdam via dh cs. Ik wil zeker in de toekomst nog een rondje duitsland doen, zeer veel en mooie ov, ik wacht op de nieuw tunnel. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 18:13 |
Dan moet je München ook niet overslaan. Ik heb daar mijn ogen uitgekeken. Er zijn drie tramhaltes die tegenover een ingang liggen. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 3 februari 2013 @ 18:15 |
? Het gebeurt al jarenlang in de Noord-Oost hoor: Enschede - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal, met kopmaken in Utrecht. | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 18:15 |
ik dacht aken München Leipzig Frankfurt Berlijn, moet alleen de juiste volgorde uitvogelen. | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 18:16 |
ok dat wist ik niet. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 18:16 |
Kost slechts 8 minuten maar dan heb je ook niet echt iets ![]() | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 18:18 |
München is prachtig. De S-bahn rijdt daar ook snel en vaak. In de spits elke minuut een S-bahn op elk spoor in Hbf. Aan de ene kant instappen terwijl er op datzelfde moment uitgestapt wordt aan de andere kant. Die S-bahn staat gemiddeld 40 seconden aan het perron in de spits. De Mcn heeft zelf een teller die afloopt, want als hij later vertrekt is hij te laat weg voor de volgende. 3 Tramhaltes bij het Hbf, een groot station die zeker de moeite is enz. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 18:19 |
Wissel Aken in voor Keulen. Aken lijkt heel wat en wat wel leuk is dat er treinen uit Nederland, Duitsland en België komen maar het is er doodsaai. Keulen en Hamburg Hbf zijn de drukste stations van Duitsland. In Hamburg komen treinen uit half Europa (stoptrein uit Polen, stoptrein uit Denemarken via vasteland, IC uit Denemarken via boot, nachttreinen uit oostblok en Zuid-Europa en dagtreinen uit Zwitserland en Oostenrijk) en eigenlijk is daar veel te weinig perroncapaciteit en Keulen is een enorm knooppunt. | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 18:23 |
nee ik wil ook niet blijven hangen in aken, het is mijn poort tot duitsland gezien ik in heerlen woon, keulen en hamburg is een goede. | |
James1988 | zondag 3 februari 2013 @ 18:23 |
Ik heb het kopmaken in Utrecht zien gebeuren in 4 minuten. ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 18:24 |
Ja het kán wel ![]() | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 18:30 |
Zaterdag 2 februari 2012 Deze dag stond in het teken: KBS 320, oftewel de spoorlijn tussen Hildesheim en Bad Harzburg in Duitsland. Om optimaal van de dag te genieten ging de wekker al om 4:30... :mrgreen: Om 5u vertrokken met de auto en onderweg 2 man opgepikt, om uiteindelijk in Leer te belanden rond 7:10. Onze trein ging om 7:42 naar Hannover. Na daar overgestapt te zijn, kwamen wij pas om 12:09 aan in Bad Harzburg met 2xBR612 ![]() ![]() DB 218 451+N-wagens en DB 628 553 arriveren De gehoopte Paralleleinfahrt van de trein uit Hannover en de trein uit Braunschweig liep op enkele seconden mis. Alsnog blijft de compositie en trein samen fraai, want hier passeert een brute machine het prachtige seingevershuis en de seinbrug van Bad Harzburg. ![]() DB 628 553 arriveert Ook in Bad Harzburg arriveert dieseltreinstel 628 553 vanuit Braunschweig, en zal na een lange rust weer terugkeren naar Braunschweig. ![]() DB 612 159+612 161 Inmiddels trok de bewolking weg, en kwam de zon tevoorschijn. Op het moment dat er een trein moest arriveren, was er net een kleine fotowolk, die net op tijd weer weg was. Hier arriveert de 612 159 met de 612 161 uit Halle, en zal na enkele minuten weer verderrijden naar Hannover, en mag daardoor voor de tweede keer de seinbrug passeren in enkele minuten. Deze trein heeft mij naar Goslar gebracht. ![]() DB 648 249 arriveert In Goslar was de gewenste fotostek niet mogelijk vanwege de zon. Daardoor een stek op het station opgezocht. Hier zie je drie armseinen, waarbij de linker en de rechter verlaagd zijn vanwege de perronkap. Hoewel de linker armsein niet onder de kap staat, kan de machinist een verhoogd sein niet waarnemen door de kap. Ook opmerkelijk aan het rechter sein is de LED-lichtjes. LED is erin geplaatst omdat het vrij donker onder de kap is, en de machinist daardoor het groene of rode licht missen kan. Hier is een Lint onderweg vanaf Bad Harzburg naar Holzminden. ![]() DB 218 447+N-wagens+218 452 Zijn onderweg als RE vanaf Hannover naar Bad Harzburg en arriveren netjes op tijd in Goslar. Dit was de tweede stam met een Sandwich-samenstelling. De derde omloop reed met een wel werkende stuurstand, waardoor er maar één loc meeloopt. ![]() VPS 1703 + korte cargo Tijdens het wachten in Salzgitter-Ringelheim kwam er ineens een CARGO aangestormd. Snel naar het andere perron... Gaat de loc omlopen en ri. Goslar vertrekken. Dan maar snel deze kant op, en er het beste van proberen te maken. Hier zie je de VPS 1703 met een kort treintje. Vooraan een platte wagen met staalplaten, daarachter Eanos'n(?) en achteraan weer een platte wagen met staalplaten. ![]() DB 648 747 Arriveert in Salzgitter-Ringelheim als RE naar Seesen. Hier moet de trein wachten op de enkeltrein, alvorens het enkelspoor betreden mag worden. ![]() DB 120 132-6 + EN453 en DB 363 146 Vlak voor binnenkomst van EuroNight 453 komt de rangeerder naar het station. Dat gebeurt met de rangeerloc van Hannover, hier de 363 146. De loc wordt voor het seintje geparkeerd, en zodra de trein binnen is, rijddt de loc richting de trein. Hierna kan de rangeerder de loc loskoppelen. In Hannover wordt er vervolgens aan de andere kant een andere loc geplaatst, in de regel één van de 3 BR186'en met DB-logo. Echter, vandaag kwam de 120 112, met Märklin-Werbe stickers, aan de trein te hangen. ![]() DB 120 112(Märklin-werbe) + EN453 Nadat de loc aan de andere zijde is afgekoppeld rijdt de rangeerloc naar de nieuwe loc om deze aan te koppelen. Nadat de rangeerder klaar is, meldt de rangeermachinist zich bij de Fahrleiter, en mag weer terug naar het emplacement/opstel oid. Hier staat de 120 112 met de prachtige Märklin-werbestickers gereed als EN453 naar Berlin, Frankfurt Oder, en via Polen om uiteindelijk in Moskou te belanden. Het derde rijtuig is een Pools rijtuig, de overige rijtuigen zijn Russisch. ![]() DB 218 447+N-wagens+218 452 Ook kwam de samenstelling met de Sandwich-218 en N-wagens weer voorbij in Hannover. Na ruim anderhalf uur gekeerd te hebben keert de set terug als RE naar Bad Harzburg. Hier heeft de machinist net de beide locomotieven opgestart, en zal na 2 minuten weer vertrekken. Op spoor 2 staat ERIXX met een Lint te wachten op de vertrektijd. Uiteindelijk pas om 0:14 in Leer, waardoor niet meer met Arriva teruggegaan kon worden. Blij dat ik m'n auto mee had genomen naar Leer. Scheelt toch weer 2 uur langer genieten daar ![]() Dit jaar weer terug naar daar voordat de Formsignale/armseinen verdwijnen, net als de BR218'en+N-wagens!! | |
DriekOplopers | zondag 3 februari 2013 @ 18:31 |
Hoe verder met de Fyra en de Flatercity? http://frontpage.fok.nl/c(...)anfluiting-fifa.html | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 18:32 |
Wat een vette foto's, greavy. Is dat de spoorlijn via Wernigerode? Daar ben ik 10 jaar geleden eens geweest. | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 18:33 |
Wernigerode ligt veel verder weg. Dit is in Niedersachsen, en Wernigerode ligt in Sachsen-Anhalt. Er komt niet eens Plandampf in de buurt van Bad Harzburg oid | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 18:35 |
Inderdaad, ik zie het op Google Maps. Wth ![]() | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 18:38 |
Ik ben al even opzoek naar goedkope tickets en ik zie nrw schonertag tickets, nrw schonerfart tickets en gewone, stel dat ik zaterdag naar keulen ga, wat moet ik dan hebben? Op die duitse. Website van de db kom ik er niet uit. | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 18:40 |
Je kan met de ICE, maar dan mag je niet met een Nahverkehr-ticket maar kost veel meer. Als je met de RE/RB naar Keulen wilt, kan je via Enschede of Venlo de grens over. Dan heb je een NRW-länderticket nodig (¤27,50 singel en ¤39 t/m 5 personen) | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 18:42 |
waarom zou ik niet via aken kunnen? Dat is toch veel gemakkelijker of vergis ik me? Bedankt voor de info trouwens. | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 18:42 |
Ohja, was even Heerlen-Aken vergeten ![]() | |
gebrokenglas | zondag 3 februari 2013 @ 18:43 |
Dat was een hele rit zo te zien. Mooi dat je al die treinnummers hebt weten te noteren. | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 18:44 |
Voordat ik in enschede ben is de halve dag al om ![]() ![]() ![]() ![]() Ik zal morgen eens in de automaat kijken in heerlen. | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 18:45 |
Locnummers enz. fotografeer ik altijd bij de foto. Heb geen kladblokje oid daarvoor hoor ![]() | |
gebrokenglas | zondag 3 februari 2013 @ 18:52 |
Handig. Ik spot geregeld vliegtuigen, maar vergeet altijd de gegevens te noteren. Dusja, naderhand, welk vliegtuig was het ook al weer? Ja een UA toestel, maar de aanduiding blijkt op de foto toch niet goed te lezen. ![]() | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 18:56 |
Ik zie dat je met zo landerkaartje ook in het ov mag, dat is wel handig. Als jullie een dagje nrw zouden doen welke steden zouden jullie dan bezichten?(keulen natuurlijk) en dan vooral uit een ov oogpunt. | |
greavy | zondag 3 februari 2013 @ 18:57 |
Haha, herkenbaar. Ik maak altijd een nashot of detailfoto van het nummer, inclusief UIC-nummer. Voor het geval dat. Soms lukt dat ook niet, dan is het pech. | |
bork | zondag 3 februari 2013 @ 19:10 |
mm, toch maar een keer heen dan. | |
bork | zondag 3 februari 2013 @ 19:13 |
![]() | |
bork | zondag 3 februari 2013 @ 19:13 |
Binnenkort is het geen kopstation meer! | |
b2py | zondag 3 februari 2013 @ 19:15 |
De joke continues Trein vertrekt opnieuw met open deur zondag 03 februari 2013 om 16u07 (Belga) Een trein is vrijdagavond vertrokken uit het station van Lier met een open deur. Dat meldt Het Nieuws op vtm en wordt bevestigd door de NMBS. Het incident gebeurde op de spoorlijn tussen Herentals en Antwerpen. In het station van Lier vertrok de trein met een open deur. De treinbegeleidster die via de deur had moeten instappen, bleef achter op het perron. Frieke Neyrinck, woordvoerster van de NMBS, zegt dat er een onderzoek loopt om na te gaan wat de oorzaak is van het incident. Gedacht wordt aan een technisch probleem, maar het onderzoek moet daar zekerheid over brengen. "We gaan met de betrokkenen spreken: de treinbestuurder, treinbegeleidster en dispatcher. Daarnaast wordt een technisch rapport opgesteld." De NMBS zegt dat het spoorwegpersoneel direct reageerde en de treinbestuurder op de hoogte bracht. "Een stop in Boechout was de snelste en veiligste oplossing. Anders dan wat een getuige verklaarde op Het Nieuws, was de treinbestuurder al op de hoogte toen reizigers hem aanspraken." Volgens vtm was het het vierde incident in enkele weken tijd. Zo toonde vtm een filmpje waarin een trein met open deur bleef voortrijden nadat een man aan de noodrem had getrokken. Neyrinck ontkent dat er een veiligheidsprobleem is. "Het incident van vrijdag had niets te maken met het gebruik van de noodrem en staat daar dus los van. De jongste weken is er een paar keer een trein met open deur vertrokken, maar dit blijft in het algemeen iets zeer uitzonderlijk." (KAV) Bron | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 19:16 |
Jemig. Gisterochtend de trein vanuit Twente naar Leeuwarden. Goed, trein naar Deventer ging prima. Vervolgens in Deventer wachten op de trein naar Zwolle. En die kwam dus mooi niet. er kwam wel een trein, maar daar stond op dat ie naar Roosendaal ging en dus is niemand ingestapt. Bleek dus wel de trein naar Zwolle te zijn. Handig jongens! Vervolgens 's avonds om acht uur, wil ik terug via Zwolle en dan kom je ook langs Meppel. Hoorde ik op de omroep iets van 'geen treinen tussen Meppel en Zwolle'. Ah, zeer fijn. Gelukkig slaapplek gehad maar tjonge jonge, wat een gedoe weer. | |
Straatcommando. | zondag 3 februari 2013 @ 19:18 |
Hahaha ![]() Wel heel kort op de IC naar Zwolle trouwens, zat maar 5 minuten tussen | |
DeaDLocK2K | zondag 3 februari 2013 @ 19:20 |
Stuttgart? | |
icloud | zondag 3 februari 2013 @ 19:21 |
I know, een post later zei ik dat al, daar wacht ik op. Daar zijn ze wel al idioot lang mee bezig, dat tunneltje. tnnx | |
Peterselieman | zondag 3 februari 2013 @ 19:22 |
mooie foto's greavy ![]() | |
bork | zondag 3 februari 2013 @ 19:24 |
Nee Leipzig, City tunnel project eind 2013 klaar als het goed is. Hbf wordt verbonden met Bayrische Bahnhof. ![]() Leipzig Hbf perrons ![]() Leipzig Hbf hal (3 verdiepingen!) ![]() Bayrische Bahnhof (frontportaal is nog alleen over) | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 19:25 |
Afgelopen zomer op Hamburg HBF geweest. Echt een machtig station. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 19:26 |
Ik verbaas me er nog wel eens over hoe snel sommige machinisten uitstappen bij eindstation. Regelmatig kom ik met de sprinter vanaf Den Haag Moerwijk naar Den Haag CS. Dan zit ik in de 2e bak, en als ik naar buiten loop is de machinist al lang pleite ![]() Toen ik nog voor Syntus reed in de stage, en je kwam aan op je eindstation, was het een kwestie van stuurtafel deactiveren, tractiehendel in de afsluitstand, geremd weg zetten met magneetrem (en daarna de schakelaar weer op normaal zetten en de parkeer rem er op. Dat kan ook wel redelijk rap, maar die lui bij de NS zijn echt heel snel ![]() | |
Straatcommando. | zondag 3 februari 2013 @ 19:28 |
Klopt. Die lui zijn echt snel weg ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 3 februari 2013 @ 19:29 |
In Nederland rijdt loc 1767 met deze reclame rond: ![]() Weliswaar een stuk kleiner, maar het staat er echt op ![]() | |
Peterselieman | zondag 3 februari 2013 @ 19:29 |
ze ruiken de koffie he ![]() | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2013 @ 19:29 |
Schijnt een machinist wel te lokken ja ![]() | |
Straatcommando. | zondag 3 februari 2013 @ 19:30 |
Nu weet ik waarom hier zoveel vervangend materieel rijdt, heb het gevraagd aan een conducteur. Heleboel sgmmtjes hebben onderhoud. | |
Peterselieman | zondag 3 februari 2013 @ 19:31 |
soms gaat het ook wel eens fout en parkeert de mcn zijn treintje iets verder dan het stootblok toestaat ![]() | |
Peterselieman | zondag 3 februari 2013 @ 19:31 |
vol |