abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 februari 2013 @ 09:12:12 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122369537

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Wat is TPRB? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 GlenSpey
Fotoverslag over VIRM GlenSpey
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_122369646
@darkwing vorige topic.
Moet inderdaad e zijn, de r zit er vlak naast :p

Misschien creëeren ze in de nieuw te bouwen tunnel wel een nieuw keersysteem, snellere wissels oid. Korter seinen systeem, waardoor je korter kan volgen.
pi_122369743
Het persbericht ook echt..

quote:
Met man en macht is gewerkt aan het realiseren van een directe verbinding naast Thalys. Het bouwen van een dienstregeling duurt normaal gesproken twee jaar, nu werd binnen enkele weken een nieuwe verbinding gerealiseerd. Door intensief samenwerken met diverse partners is deze complexe puzzel gelegd.
Holy shit hoezo misplaatste zelfverheerlijking. Je krijgt het voor elkaar om over 2 weken TWEE FUCKING TREINEN per dag te laten rijden waar het er eerst 16 waren. Petje af hoor.
pi_122369987
Gaat lekker vandaag.
Eerst al een ddar in ic Rotterdam - Leeuwarden en nu een slt in de 'sprinter' Groningen - Zwolle.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 10:13:56 #5
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122370170
Twee doden bij botsing auto en trein in Putten

quote:
Twee mensen zijn vrijdagavond omgekomen toen hun auto in Putten onder een passagierstrein terecht kwam. Het ongeval gebeurde even na 22.00 uur bij een bewaakte spoorwegovergang op de Nijkerkerstraat...
Echt, hoe kunnen dit soort ongelukken nog altijd voorkomen? Een bewaakte ook nog.
Vooral bij onbewaakte overgangen weet iedereen toch dat je drommels moet uitkijken voordat je oversteekt? Zelfs als de signalen niet afgaan kijk ik altijd nog een paar maal links en rechts voor het oversteken.
How can I make this topic about me?
pi_122370267
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 03:39 schreef Bitlord het volgende:
Grappig, in de EN Allegro Tosca Wenen-Rome rijden al enkele jaren een viertal ex-NS slaaprijtuigen mee. Waren ze eerst nog vrijwel in de originele kleurstelling, tegenwoordig zien ze er behoorlijk onherkenbaar uit.


[ afbeelding ]
Jammer! :(
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 2 februari 2013 @ 10:22:57 #7
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122370334
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:13 schreef gebrokenglas het volgende:
Twee doden bij botsing auto en trein in Putten

[..]

Echt, hoe kunnen dit soort ongelukken nog altijd voorkomen? Een bewaakte ook nog.
Vooral bij onbewaakte overgangen weet iedereen toch dat je drommels moet uitkijken voordat je oversteekt? Zelfs als de signalen niet afgaan kijk ik altijd nog een paar maal links en rechts voor het oversteken.
quote:
Drama in Putten; Twee doden na botsing met trein

Gemaakt op zaterdag 02 februari 2013 09:17

PUTTEN - Bij een aanrijding tussen een trein en een personenauto zijn vrijdagavond in Putten de twee inzittenden van de auto om het leven gekomen. Het zijn een 18-jarige Puttenaar en een 16-jarige Ermeloër.

Volgens de politie gebeurde het ongeluk rond 22.10 uur op een bewaakte overgang bij de Arkemheenseweg. De automobilist is vermoedelijk tussen de spoorbomen doorgereden, zegt de politie. De precieze oorzaak wordt nog onderzocht.

De auto werd geschept door de intercity naar Amersfoort. De auto kwam onder de trein terecht, vloog door de klap in brand en werd enkele honderden meters meegesleurd, de brandweer van Putten heeft het voertuig geblust. De wagen kwam tot voorbij de Nijkerkerstraat tot stilstand.

Omdat de rook in de trein kwam van de auto, werd de trein direct ontruimd.

Niemand van de 150 à 200 mensen in de trein raakte volgens de politie gewond. Ze zijn met bussen verder vervoerd. De voorkant van de trein raakte fors beschadigd. Het treinverkeer tussen Amersfoort en Putten lag de rest van de avond stil. Het motorblok zo'n twee honderd meter van het wrak af.

Om bestuurlijk overleg te voeren werd door de brandweer Grip 1 afgegeven.


Tekst en meer foto's : http://www.wh-fotografie.(...)na-botsing-met-trein


  zaterdag 2 februari 2013 @ 10:24:51 #8
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122370369
Jeetje, dat is hard gegaan. Verschrikkelijk.
How can I make this topic about me?
  zaterdag 2 februari 2013 @ 10:29:11 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122370449
quote:
De automobilist is vermoedelijk tussen de spoorbomen doorgereden
Als dat waar is, kan ik om de doden niet rouwig zijn... Ik zeg dus: als.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122370558
quote:
3s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als dat waar is, kan ik om de doden niet rouwig zijn... Ik zeg dus: als.
Dat de eventuele mongol een 16-jarige meesleurt blijft diep triest natuurlijk
pi_122370620
Zowel de auto als de trein zijn flink beschadigd. Gelukkig dat er niet meer doden en gewonden zijn gevallen als ik het zo zie!
pi_122370634
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:34 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat de eventuele mongol een 16-jarige meesleurt blijft diep triest natuurlijk
En het rijdend personeel. En de brandweer. Etc.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_122370662
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 09:01 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik zat gister nog een stuk te lezen over de record poging in 1989, De Langste Trein Ter Wereld, 60 rijtuigen, 1.6km lang. Dat ging allemaal best aardig.
De Belgen hebben geloof ik kort daarna een sleep met 70 rijtuigen in beweging gebracht.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 2 februari 2013 @ 10:41:52 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122370693
Was gisteren al geplaatst ik kop het even door.

'Snelle aanleg Duits deel Betuwelijn'

DÜSSELDORF - De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen zegt alles in het werk te stellen om het Duitse deel van de Betuweroute zo snel mogelijk aan te leggen.
nu.nl
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_122370738
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:34 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat de eventuele mongol een 16-jarige meesleurt blijft diep triest natuurlijk
Ach je weet toch hoe dat gaat. Twee jongelui, de een net 18 dus pas sindskort een rijbewijs zonder al te veel rijervaring. Mogelijk harde muziek op in de auto dus omgevingsgeluiden niet horend.
pi_122370745
quote:
3s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:41 schreef bork het volgende:
Was gisteren al geplaatst ik kop het even door.

'Snelle aanleg Duits deel Betuwelijn'

DÜSSELDORF - De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen zegt alles in het werk te stellen om het Duitse deel van de Betuweroute zo snel mogelijk aan te leggen.
nu.nl
Kan nog wel een eeuw of 6 duren dus. Ze waren laatst bij Dinslaken ook maaaaaaanden bezig om een stukkie spoor te vervangen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122370756
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dinslaken
Is ook nog niet klaar, komende zomer ligt het spoor er bij Dinslaken weer 2,5 maand uit :P
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 2 februari 2013 @ 10:47:07 #18
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122370783
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:44 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Ach je weet toch hoe dat gaat. Twee jongelui, de een net 18 dus pas sindskort een rijbewijs zonder al te veel rijervaring. Mogelijk harde muziek op in de auto dus omgevingsgeluiden niet horend.
Maar dan weet je toch wel dat je moet wachten als de bomen omlaag zijn?
pi_122370810
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:47 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Maar dan weet je toch wel dat je moet wachten als de bomen omlaag zijn?
Natuurlijk niet, men heeft altijd haast en heeft geen zin om te wachten.. Misschien reed de IC wel niet op volle snelheid omdat de stoptrein naar Amersfoort weer eens vertraagd was en nog bij Nijkerk aan het perron stond. Dus duurde het te lang en besloot men door te rijden.
pi_122370827
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:47 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Maar dan weet je toch wel dat je moet wachten als de bomen omlaag zijn?
Ja en je mag ook geen mensen vermoorden, gebeurt toch ook vrijwel dagelijks?
pi_122370863
Net zoiets kansloos wat ik net tegenkom op 9gag..
  zaterdag 2 februari 2013 @ 10:53:03 #22
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122370906
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:48 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, men heeft altijd haast en heeft geen zin om te wachten.. Misschien reed de IC wel niet op volle snelheid omdat de stoptrein naar Amersfoort weer eens vertraagd was en nog bij Nijkerk aan het perron stond. Dus duurde het te lang en besloot men door te rijden.
Dat gebeurt dus vaker. In Bunnik had een meisje de sprinter gezien en ging er langs, komt een ICE er van de andere kant aan, kansloos.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_122370909
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:51 schreef b2py het volgende:
Net zoiets kansloos wat ik net tegenkom op 9gag..
[ afbeelding ]
WTF :{ _O-
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 2 februari 2013 @ 10:53:29 #24
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122370915
http://goo.gl/maps/CZ6E3
Knap als je hier bij langs komt dan.
pi_122370931
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:53 schreef Pino112 het volgende:
http://goo.gl/maps/CZ6E3
Knap als je hier bij langs komt dan.
De AHOB schermt maar de helft van de rijbaan af.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 10:58:53 #26
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122371019
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De Belgen hebben geloof ik kort daarna een sleep met 70 rijtuigen in beweging gebracht.
Klopt, in 1991. En aldus het wereldrecord verbeterd.
How can I make this topic about me?
  zaterdag 2 februari 2013 @ 11:02:37 #27
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122371123
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:53 schreef Pino112 het volgende:
http://goo.gl/maps/CZ6E3
Knap als je hier bij langs komt dan.
Nee, het is deze: http://maps.google.com/ma(...)p=12,275.15,,0,10.07

Met een soort van vluchtheuvel zelfs, dus ze hebben nog rare capriolen moeten uithalen om er langs de verkeerde kant langs te gaan.
How can I make this topic about me?
pi_122371132
Ik heb het idee dat de bestuurder zijn skills wilde tonen en daarbij de snelheid van de IC verkeerd heeft ingeschat. Terwijl er juist daar hard wordt gereden: volgens mij 140 km/h.
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 2 februari 2013 @ 11:05:16 #29
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122371197
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 11:02 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Nee, het is deze: http://maps.google.com/ma(...)p=12,275.15,,0,10.07

Met vluchtheuvel zelfs, dus ze hebben nog rare capriolen moeten uithalen om er langs de verkeerde kant langs te gaan.
Daar zijn ze geeindigd ja.
pi_122371254
Gewoon een stukje spookrijden, dan kun je zo tussen de bomen door. Tenzij er dus een IC aan komt razen, dan kom je maar halverwege. :{
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 2 februari 2013 @ 11:08:41 #31
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122371288
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 11:07 schreef lyolyrc het volgende:
Gewoon een stukje spookrijden, dan kun je zo tussen de bomen door. Tenzij er dus een IC aan komt razen, dan kom je maar halverwege. :{
Ze hebben niet hoeven spookrijden, die Arkemheenseweg is een smalle weg.
pi_122371451
http://nos.nl/video/469541-trein-botst-op-auto-bij-putten.html
Filmpje over de aanrijding. Auto heeft geen schijn van kans gehad.

http://nos.nl/audio/46954(...)jding-met-trein.html
Audio met politiewoordvoerder.
Geschept bij Arkemeenseweg (oid)
pi_122371456
Wat een heerlijk weer voor een relaxed rondje :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122371467
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:53 schreef bork het volgende:

[..]

Dat gebeurt dus vaker. In Bunnik had een meisje de sprinter gezien en ging er langs, komt een ICE er van de andere kant aan, kansloos.
Klopt, ze moest die sprinter namelijk halen. Er staat nu een monument bij het station.
pi_122371728
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 11:15 schreef b2py het volgende:
http://nos.nl/video/469541-trein-botst-op-auto-bij-putten.html
Filmpje over de aanrijding. Auto heeft geen schijn van kans gehad.

De trein is voorlopig ook uit de running vermoed ik zo, gezien de schade.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_122372136
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 11:15 schreef remcoP het volgende:

[..]

Klopt, ze moest die sprinter namelijk halen. Er staat nu een monument bij het station.
Dat bij Bunnik was helemaal droevig. Die moeder stond aan de overkant te roepen van "kom maar, steek maar over". Dan is je leven wel zo'n beetje voorbij -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122372241
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 11:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat bij Bunnik was helemaal droevig. Die moeder stond aan de overkant te roepen van "kom maar, steek maar over". Dan is je leven wel zo'n beetje voorbij -O-
Pff...inderdaad zeg... -O-
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_122372375
Om nog even op iets uit het vorige topic terug te komen:
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hoe ik die brief lees is dat NS vanaf 2015 een bedrag van ¤ 101 miljoen per jaar neerlegt voor de HSL en ¤ 80 miljoen per jaar voor het Hoofdrailnet.

Het aanpassen van de huidige concessieovereenkomst is namelijk niet zomaar mogelijk. ;)
Dat zie ik nu ook ja.

Maar misschien is het toch een idee om eens te kijken naar de andere overwegingen die Schultz destijds maakte.

Het gekozen scenario komt dus erop neer dat de concessievergoeding 148 à 151 miljoen blijft bedragen en dat NS dat bedrag moet ophoesten.

Een andere mogelijke keuze was:
quote:
3. Nieuwe aanbesteding vervoer HSL-Zuid

Na beëindiging van de vervoerconcessie van HSA voor de HSL-Zuid, al dan niet als gevolg van een faillissement, zou deze concessie opnieuw kunnen worden aanbesteed. Bij de aanbesteding in 2001 waren er ook andere gegadigden dan HSA. Gezien het verschil tussen de oorspronkelijke bieding van HSA (ca. ¤ 166,5 mln per jaar) en de hoogte van de concessievergoeding die volgt uit de business case 2010 van HSA van ca. ¤ 60 mln per jaar (die door BCG in haar review van deze business case wordt onderschreven), zou een heraanbesteding zeer waarschijnlijk een grote financiële tegenvaller voor mijn begroting betekenen (...)
Kortom, de HSL is ongeveer 60 miljoen per jaar waard en dat wordt elders in de brief bevestigd. NS zal dus zo'n 90 miljoen euro minder winst gaan maken, en aangezien NS volledig in overheidshanden is, belanden deze kosten als een boomerang terug bij de belastingbetaler. Alleen zit er dan waarschijnlijk een andere minister die met het lijk in de kast wordt geconfronteerd.

Er wordt ook tussen neus en lippen door genoemd dat de integratie in het hoofdrailnet een synergie-effect oplevert, maar ik kan nergens vinden wat dat zou moeten opleveren.

Ik heb eerder in dit topic ook al een keer gevraagd met welk materieel dan gereden zou moeten gaan worden. Als ik me niet vergis zouden dan de huidige Fyra-stammen van Amsterdam-Breda moeten worden ingezet op Den Haag - Eindhoven (o.i.d.) als de op Amsterdam-Breda de V250 gaat rijden. Maar hoe zeker is het dat dat gaat lukken?
quote:
(...) met daarbij bovendien nog de onzekerheid die een aanbesteding met zich meebrengt. Het risico bestaat dat de reiziger te maken zou kunnen krijgen met een tijdelijke discontinuïteit van de treindiensten over de HSL-Zuid.
Ik geloof dat van een "tijdelijke discontinuïteit" nu ook al sprake is, waarbij je bij het woord "tijdelijke" bovendien vraagtekens kunt plaatsen.

Dus wat blijven er nog voor argumenten over, om níét de HSL opnieuw aan te besteden?
  zaterdag 2 februari 2013 @ 12:38:01 #39
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122373641
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 11:54 schreef Igen het volgende:
Dus wat blijven er nog voor argumenten over, om níét de HSL opnieuw aan te besteden?
Dat er weer vele maanden maar mogelijk weer jaren overheen gaan voordat er weer iets concreets gebeurt?
How can I make this topic about me?
pi_122373807
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 12:38 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Dat er weer vele maanden maar mogelijk weer jaren overheen gaan voordat er weer iets concreets gebeurt?
En gedurende die periode kan de Staat voor eigen rekenbing en risico de dienst (laten) exploiteren. gebeurt in Engeland ook na een paar mislukte aanbestedingen,
  zaterdag 2 februari 2013 @ 12:43:46 #41
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122373828
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 12:38 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Dat er weer vele maanden maar mogelijk weer jaren overheen gaan voordat er weer iets concreets gebeurt?
Ik weet dat je nog heel lang kunt wachten op Velaro's als je ze nu besteld :'( .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_122373850
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 12:38 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Dat er weer vele maanden maar mogelijk weer jaren overheen gaan voordat er weer iets concreets gebeurt?
Ja. Het zal ongetwijfeld een zo rond een jaar of vijf duren als je nieuwe treinen gaat bestellen. Maar als het goed is heb je vanaf dat moment wel een deugdelijke treindienst.

En hoe ziet het eruit in de huidige oplossingsrichting? Het is nog maar de vraag of de Fyra V250 gerepareerd kan worden, de imagoschade is enorm en het vertrouwen in de communicatie en ambitie van NS heeft intussen volgens mij ook een dieptepunt bereikt.

Dan vraag ik me af: hoe waarschijnlijk is het, dat NS over vijf jaar met 19 goed werkende V250-treinstellen een betrouwbare dienstregeling over de HSL uitvoert?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2013 12:44:50 ]
  zaterdag 2 februari 2013 @ 12:50:23 #43
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122374043
Nou ik denk dat de Fyra V250 wel degelijk gaat rijden, over een paar maanden. En uiteindelijk ook wel met een dienst van 10 a 12 treinparen per dag. En, zoals met alles, ebt de herinnering aan de ellende wel weer weg. Maar wat wil je ook, je hebt eigenlijk geen keus als je op het OV aangewezen bent.
Of de vervelende langere rit via stoptrein Roosendaal, of duurder reizen via de Fyra. 't is een vervelend spelletje dat NS / Overheid hier speelt, maar je doet er niets aan.
How can I make this topic about me?
  zaterdag 2 februari 2013 @ 13:10:57 #44
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_122374604
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De Belgen hebben geloof ik kort daarna een sleep met 70 rijtuigen in beweging gebracht.
:Y Klopt, dat staat zelfs in dat verhaal.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_122374628
Wat voor opties zijn er als AnsaldoBreda faalt en er een andere trein moet komen?
Bombardier
De Zefiro.
Gebouwd voor snelheden van 250km/h tot 380 km/h.

Wikipedia
Bombardier

Siemens
De ICx
Gebouwd voor snelheden tot 249 km/h
Zijn al treinstellen in ontwikkeling die toegang krijgen tot Nederland inclusief 1,5kV en ATB.

Wikipedia
Siemens

De Velaro D
Voor het betere scheurwerk boven 300 km/h, variant met 25kV en 3 kV of 25kV en 1,5kV. Combineren wellicht mogelijk.

Wikipedia
Siemens

De Venturio
Concept trein van Siemens geschikt tot 250 km/h

Wikipedia
Siemens

Alstom
De Pendolino
Kantelbaktrein die ook als niet kantelbaktrein leverbaar is, tot 250 km/h

Wikipedia
Alstom

De S/120
Trein geschikt tot 250 km/h, gebouwd door CAF en Alstom

Wikipedia
Caf

De TGV Duplex
Hoge capaciteit HST beproefd in Frankrijk, ook geschikt voor 1,5 kV.

Wikpedia
Alstom

De AGV
Snelheden mogelijk tot wel 360 km/h, 1,5kV en 3kV spanning ingebouwd

Wikipedia
Alstom

[ Bericht 21% gewijzigd door b2py op 03-02-2013 12:28:56 ]
  zaterdag 2 februari 2013 @ 13:11:59 #46
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_122374629
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:48 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, men heeft altijd haast en heeft geen zin om te wachten.. Misschien reed de IC wel niet op volle snelheid omdat de stoptrein naar Amersfoort weer eens vertraagd was en nog bij Nijkerk aan het perron stond. Dus duurde het te lang en besloot men door te rijden.
Of een gevalletje stoer doen. "Ik kan makkelijk nog voor die kuttrein langs. Daar ga ik toch niet op wachten. "
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zaterdag 2 februari 2013 @ 13:15:48 #47
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_122374721
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 13:11 schreef b2py het volgende:
Wat voor opties zijn er als AnsaldoBreda faalt en er een andere trein moet komen?
Bombardier
De Zefiro.
Gebouwd voor snelheden van 250km/h tot 380 km/h.
[ afbeelding ]
Wikipedia
Bombardier

Siemens
De ICx
Gebouwd voor snelheden tot 249 km/h
Zijn al treinstellen in ontwikkeling die toegang krijgen tot Nederland inclusief 1,5kV en ATB.
[ afbeelding ]
Wikipedia
Siemens

De Velaro D
Voor het betere scheurwerk boven 300 km/h, variant met 25kV en 3 kV of 25kV en 1,5kV. Combineren wellicht mogelijk.
[ afbeelding ]
Wikipedia
Siemens

De Venturio
Concept trein van Siemens geschikt tot 250 km/h
[ afbeelding ]
Wikipedia
Siemens

Alstom
De TGV Duplex
Hoge capaciteit HST beproefd in Frankrijk, ook geschikt voor 1,5 kV.
[ afbeelding ]
Wikpedia
Alstom

De AGV
Snelheden mogelijk tot wel 360 km/h, 1,5kV en 3kV spanning ingebouwd
[ afbeelding ]
Wikipedia
Alstom
Qua capaciteit de TGV-Duplex (mits acceptabele prijs voor een kaartje) en qua snel leveren de ICx

Qua uiterlijk de Zefiro.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 2 februari 2013 @ 13:17:03 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122374754
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 10:13 schreef gebrokenglas het volgende:
Twee doden bij botsing auto en trein in Putten

[..]

Echt, hoe kunnen dit soort ongelukken nog altijd voorkomen? Een bewaakte ook nog.
Vooral bij onbewaakte overgangen weet iedereen toch dat je drommels moet uitkijken voordat je oversteekt? Zelfs als de signalen niet afgaan kijk ik altijd nog een paar maal links en rechts voor het oversteken.
triest ...

je dompelt meerdere families in rouw, bezorgt een mcn de schrik van zijn leven en ook de hulpdiensten gaat dit niet in de koude kleren zitten ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 2 februari 2013 @ 13:17:50 #49
67174 Dos37
Come on Twente
pi_122374772
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 11:15 schreef b2py het volgende:
http://nos.nl/video/469541-trein-botst-op-auto-bij-putten.html
Filmpje over de aanrijding. Auto heeft geen schijn van kans gehad.

http://nos.nl/audio/46954(...)jding-met-trein.html
Audio met politiewoordvoerder.
Geschept bij Arkemeenseweg (oid)
Alle tering wat een ravage :o
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_122374822
Hoeveel zou het kosten om Amsterdam - Hoofddorp HSL aansluiting en Rotterdam HSL aansluiting - Kijfhoek Aansluiting HSL te voorzien van ERTMS? Hoef je ook geen ATB meer te vragen..
  zaterdag 2 februari 2013 @ 13:25:22 #51
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122375001
ICx is afwachten wanneer deze rijdt, lijkt me niet zo'n goed plan.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')