Daar heb je zo lekker veel aan als je naar Duitsland of Luxemburg moet.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:42 schreef Peterselieman het volgende:
stellen met TBL1+ mogen inmiddels naar Nederland doorkachelen
Ik heb ze precies zo overgetypt zoals ze op de tickets staan: DNR en referentie. Het DNR is 7 tekens lang, ref. 8. Je hebt ze beide gehad.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:13 schreef Bitlord het volgende:
De boekingscodes zouden uit 7 letters bestaan, terwijl ik via DM codes van 8 letters gekregen heb?
Toffe foto's kerelquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:11 schreef GlenSpey het volgende:
Tijdens mijn stage even wat plaatjes in de 1749 geschoten vandaag. Helaas voor jullie ben ik geen professionele treinfotoschieter met dito fototoestel, de meeste binnenfoto's zijn daarom dus jammerlijk mislukt
Ik ga binnenkort eens kijken of ik een fatsoenlijker toestel kan regelen zodat ik wat meer kan laten zien
Om toch alvast een klein tipje van de sluier te geven:
[ afbeelding ]
De 1749 te Amsterdam centraal, nadat deze als trein 446 in Emmerich een bonte verzameling Europese rijtuigen heeft opgehaald. Maar daarover later meer
Nadat de passagiers zijn uitgestapt gaat de loc in opzending en wordt het hele boeltje onder begeleiding van een 1200-loc weggerangeerd naar de Watergraafsmeer.
[ afbeelding ]
De trein bestaat uit comfortabele, doch oude, rijtuigen uit onder meer Duitsland, Polen en Rusland. Omdat deze bestemmingen niet om de hoek liggen beschikken de wagons over slaapvoorzieningen.
[ afbeelding ]
Hier zien wij de ruggengraat van de loc; een stukje uit de cabine. De hendel aan de linkerzijde is de remhendel, hier te zien in de losstand. Onderaan in het midden een paar schakelaartjes, hierbij behoren onder meer de snelschakelaar, de bediening van de pantograaf en het belangrijkste op deze koude winterdagen; de verwarming. Rechtsbovenin zien we een paar schakelaars die de front- en sluitseinen bedienen. In het midden zit de sleutel waarmee de deuren worden bediend. Het meerendeel van de wagons heeft namelijk geen centrale deurvergrendeling waardoor deze anders tijdens de rit gewoon door iedereen geopend kunnen worden. Niet echt een wenselijke situatie dus.
Het geheel is sjiek afgegarneerd met de blauwe muts van mijn mentor-machinist
[ afbeelding ]
Een van de weinige foto's die redelijk zijn gelukt. In het midden zien wij, anders dan voor niet-kenners doet vermoeden, geen stuur. Het is de tractiehendel, waarmee wordt bepaald hoeveel stroom er naar de motoren gaat, en dus hoe hard de trein gaat rijden. Daarboven is de snelheidsmeter. Links van deze meter een reeks metertjes die laten zien hoeveel stroom er van de bovenleiding komt en hoeveel stroom daarvan daadwerkelijk naar de motoren gaat. Rechts van de snelheidsmeter zien we de manometers, daar direct onder een aantal knoppen voor de ATB
[ afbeelding ]
En dit is nou het uitzicht van de machinist. Hier zoeven wij ter hoogte van Loenen a/d Vecht, met in de verte de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal.
De overige foto's zijn helaas te donker of te onscherp, dus hier blijft het even bij.
Om het geheel op FoK!-vriendelijk niveau te houden licht ik nog wel een paar woorden toe:
446 = Onder fanatici beter bekend als de EuroNight of CityNightLine. Deze trein bestaat uit wagons die uit verschillende landen uit Europa komen. Vanaf Emmerich wordt het hele boeltje naar Amsterdam getrokken door een NS1700-locomotief.
Opzending = De locomotief wordt geheel uitgeschakeld om batterijstroom te besparen. Dit wordt gedaan als een trein voor langere tijd niet wordt gebruikt, of, zoals in dit geval, door een ander bedrijf moet worden gesleept.
Losstand = De trein staat nu niet geremd.
Snelschakelaar = De snelschakelaar is in feite een soort 'zekering', die de toevoer van de stroom vanuit de bovenleiding bepaald. Komt er, om wat voor reden dan ook, teveel stroom naar de motoren dan slaat de snelschakelaar automatisch af.
Pantograaf = Het 'schuitje' wat de trein in verbinding brengt met de bovenleiding.
Front- en sluitseinen = Wat de kop- en achterlampen van een auto zijn zijn de front- en sluitseinen bij een trein.
Manometer = Dit meters peilen, even simpel uitgelegd, hoeveel lucht de trein heeft. Zonder lucht kan een trein niet remmen dus dit metertje is belangrijker dan het lijkt.
ATB = Automatisch Trein Beinvloedingssysteem. Dit is een soort waakhond die ervoor zorgt dat een machinist zich aan de gestelde snelheden houdt. Rij je te hard dan grijpt het systeem in met een snelremming, waardoor je 'snel' stilstaat.
In opzetting zetten voor gevorderdenquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:18 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Toffe foto's kerel
Bij een loc in opzending (vorige week zelf ook voor het eerst gedaan bij een G-2000), sluit je het pneumatisch gedeelte helemaal af. De treinleiding werkt wel gewoon, zodat je loc ook mee remt. Net als bij een gewone trein.
Bij het in opzending zetten (van de G-2000, weet niet hoe het met NS mat zit) zet je een paar kranen om. Weet niet precies welke. Als de loc nog op de parkeerrem staat, moet je met sleutel 19 de parkeer rem deactiveren. Dit doe je door met de sleutel aan een soort knop van de remophanging van de parkeerrem te trekken. Je hoort dan een tik en er schiet een knop omhoog.
Aan de remvensters kan je dan niet zien dat de parkeer rem er af is, maar wel aan die pin die omhoog komt.
Bij het terugzetten in bedrijfsvaardige stand, hoef je alleen je kranen weer open te zetten, en de parkeerrem schiet er dan automatisch weer op.
Voor de normale dienstregeling van 10 treinen per dag zijn 3 stellen benodigd.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:36 schreef Rostkreuz het volgende:
3 Fyra treinen kwamen beschadigd aan op hun eindstation. Weet iemand hoeveel er eigenlijk worden ingezet bij de beperkte dienstregeling van vandaag?
eindelijkquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:36 schreef James1988 het volgende:
Morgen wordt de normale dienstregeling gereden.
Bron: NS
Falers.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:46 schreef Bitlord het volgende:
Alleen internettickets kunnen ze bij Nshispeed ltwitter wijzigen. Aan de balie gekochte tickets niet.
quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:43 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Het is geel en het komt niet
[ afbeelding ]
Zou best kunnen: Amersfoort - Apeldoorn ligt plat vanwege een aanrijding met een persoon.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:54 schreef Fiorano het volgende:
Zag ik nou net de Pimpel voorbij Amersfoort Vathorst razen....??
Ik moet morgen naar Utrecht. Kantoortijden dus spits heen en spits terug. Eigenlijk vanavond al maar dat is niet esssentieel en dus gecanceld vanwege aanrijding persoon. Maar morgen moet het wel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Hmm morgen is het weer vrijdag he. De dag dat het al vaak mis ging in de avondspits op Utrecht Centraal. Laten ze nou net morgen weer de normale dienstregeling gaan rijden.......
Juich eens niet zo vroegquote:Op donderdag 17 januari 2013 17:07 schreef b2py het volgende:
[..]
Kon het niet laten!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, van alle vrijdagen die Prorail en NS al voor hun kiezen gehad hebben is het significant vaak mis gegaan!quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Hmm morgen is het weer vrijdag he. De dag dat het al vaak mis ging in de avondspits op Utrecht Centraal. Laten ze nou net morgen weer de normale dienstregeling gaan rijden.......
Inderdaad helemaal goedquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:32 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
In opzetting zetten voor gevorderden
Bij de 1700 moet je de trein eerst in zn geheel afbreken. Remhendel in de S zodat de treinleiding leegloopt. Hierna alle elektriciteit afschakelen; van verwarming tot snelschakelaar. De pantograaf omlaag kneiteren en tot slot het motor-gedeelte in om de ATB en de dodeman uit te zetten en nu weet ik dat ik nog een onderdeeltje vergeet, maar ben ff kwijt wat het precies was
Interessant!quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:11 schreef GlenSpey het volgende:
Manometer = Deze meters peilen, even simpel uitgelegd, hoeveel lucht de trein heeft. Zonder lucht kan een trein niet remmen dus dit metertje is belangrijker dan het lijkt.
De remblokken worden met behulp van luchtdruk tegen de wielen aan gedrukt. Als de lucht wordt weggezogen lossen de remmen juist. En als er een probleem is, vult de slang zich automatisch met lucht.quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:54 schreef Viezze het volgende:
[..]
Interessant!
Is het juist niet zo dat een trein zonder lucht juist wel remt, en je lucht nodig hebt om te rijden? Zodat wanneer je lucht wegvalt je gewoon stil komt te staan ipv doordendert
Maar wat als je luchtslang (om wat voor reden) scheurt? Met 1 bar ga je een trein niet stilzetten gok ikquote:Op donderdag 17 januari 2013 17:56 schreef b2py het volgende:
[..]
De remblokken worden met behulp van luchtdruk tegen de wielen aan gedrukt. Als de lucht wordt weggezogen lossen de remmen juist. En als er een probleem is, vult de slang zich automatisch met lucht.
Ik ben je dat antwoord helaas schuldig en kan ik zo gauw niet vinden. Wat ik wel weet is dat er een back-up systeem is. Vorig jaar brak een NID bij Sassenheim, toen is ook de remkabel gesprongen en is automatisch de trein vol in de ankers gegaan.quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:59 schreef Viezze het volgende:
[..]
Maar wat als je luchtslang (om wat voor reden) scheurt? Met 1 bar ga je een trein niet stilzetten gok ik
Vanwaar komt dan het geluid in VIRM wat je hoort als de remleidingen leeglopen en je wegrijdt?quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:02 schreef Monopoly het volgende:
Je hebt standaard 5 bar op je treinleiding staan.
Als je je remkraan bediend, dan haal je lucht uit je treinleiding. Geen lucht = remming. Hoe meer bar dat je uit je treinleiding laat lopen, hoe harder je remming.
Bij treinbreuk/treinleidingbreuk loopt alle lucht in rap tempo weg. (5 bar is dus 5 keer atmosferische druk) en worden de remblokken zowat tegen je wielen aan gesmeten.
Oké smijten is overdreven, maar ze drukken er enorm hard op waardoor je zo stil staat.
Toch wel, klonk al raarquote:Op donderdag 17 januari 2013 18:02 schreef Monopoly het volgende:
Je hebt standaard 5 bar op je treinleiding staan.
Als je je remkraan bediend, dan haal je lucht uit je treinleiding. Geen lucht = remming. Hoe meer bar dat je uit je treinleiding laat lopen, hoe harder je remming.
Bij treinbreuk/treinleidingbreuk loopt alle lucht in rap tempo weg. (5 bar is dus 5 keer atmosferische druk) en worden de remblokken zowat tegen je wielen aan gesmeten.
Oké smijten is overdreven, maar ze drukken er enorm hard op waardoor je zo stil staat.
Kan ook lucht zijn die ergens in gaat?quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Vanwaar komt dan het geluid in VIRM wat je hoort als de remleidingen leeglopen en je wegrijdt?
Dat is de treinleiding die zo bijgevuld wordt op je remstations. De remreservoirs vullen zich en je remmen lossen en dat hoor je.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Vanwaar komt dan het geluid in VIRM wat je hoort als de remleidingen leeglopen en je wegrijdt?
Ohh ok.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:05 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Dat is de treinleiding die zo bijgevuld wordt op je remstations. De remreservoirs vullen zich en je remmen lossen en dat hoor je.
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article257&lang=fr Interessant stukje welquote:Op donderdag 17 januari 2013 18:06 schreef b2py het volgende:
[..]
Ohh ok.
Daar komt ook die theorie vandaan dat ik zei dat de leidingen leeg liepen..
Interessant interessant.
Het systeem heet trouwens Westinghouse remsysteem Viezze, kan je misschien wat meer over vinden op het internet
Bron: De Stentorquote:Auto tegen trein op VSM-spoor
APELDOORN - Aan de Marchantstraat in Apeldoorn is bij het Kanaal een zwarte Mercedes tegen een enkele locomotief gebotst. Het ongeval gebeurde rond 17.30 uur. Het gaat om de locomotief die afvalwagons vervoert. De bestuurder van de Mercedes heeft lichte verwondingen aan het ongeval overgehouden. Het verkeer wordt langs het ongeval geleid.
Hoe het ongeval plaats heeft kunnen vinden is nog niet bekend. De politie heeft de zaak in onderzoek.
LATER MEER
dat weet jij beter dan wijquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:54 schreef Fiorano het volgende:
Zag ik nou net de Pimpel voorbij Amersfoort Vathorst razen....??
Hmm...quote:
quote:Bij de overgang moeten de spoorbomen handmatig worden bediend. De machinist stopte om de bomen neer te laten maar de locomotief gleed tever door.
Leuk die SLT'jes.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:20 schreef Stratzer het volgende:
In principe is het bij treinen zo, geen lucht, geen remmen. De remmen worden inderdaad volledig luchtdruk gestuurd. Het is niet, zoals bijvoorbeeld bij vrachtauto's dat als de hoofdresevoirdruk wegvalt, het ding begint te remmen.
Uiteraard is het des spoors om daar uitzonderingen op te hebben, zoals bij de SLT. Als bij dat ding de HR (hoofdreservoir) druk onder de 7 bar komt, ontlucht hij automatisch de treinleiding. Dat is de doorgaande remleiding waar ook de atb, dodeman en noodremtrekkers op aangesloten zijn.
En als de treinleiding ontlucht wordt, slaan de triplekleppen om, waardoor lucht van remreservoirs naar de remstations kan stromen. En de trein gaat remmen.
Een treinremsysteem is onderverdeeld in rem- en stuurreservoirs, waar altijd een vaste vaste druk gehandhaafd wordt. Dus mocht om een of andere reden de totale lucht voorraad wegvallen, dan is er altijd nog voldoende lucht voor een (snel)remming. Bij het meeste materieel moet de machinist deze handmatig inzetten, bij de SLT gebeurt dat dan automatisch.
Edit, verhaal iets duidelijker gemaakt.
Kijk, ik wist dat ik iets was vergetenquote:Op donderdag 17 januari 2013 17:39 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Inderdaad helemaal goeddaarna remkraan weer in rijstand zetten, anders kom je niet weg. Snelremstand gaat namelijk buiten faivelyblok om, en batterijschakelaar niet vergeten.
Wat ook nog wel leuk kan zijn om te weten is dat de meeste reizigerstreinen tegenwoordig verschillende soorten remsystemen hebben. Je hebt de (wettelijk verplichte) pneumatische remmen, dat zijn dus remmen die werken op luchtdruk en zijn aangestuurd met, jawel, lucht. Daarnaast heb je EP (elektro-pneumatische) remmen die ook werken op lucht, maar worden aangestuurd met elektriciteit en je hebt de ED (elektro-dynamische) remmen. Die laatste fungeren als een soort dynamo op de motoren (waardoor bij sommige materieeltypes er ook nog stroom wordt 'teruggegeven' aan de bovenleiding). Deze ED-remmen werken vaak samen met de EP-remmen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:20 schreef Viezze het volgende:
[..]
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article257&lang=fr Interessant stukje wel
www.nicospilt.com/pdf/hoofdstukVI.pdf En hier nog véél meer leesvoer. Voor nu even te veel voor mij
Nee joh als het allemaal niet meer werkt gewoon vol in de achteruitquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:40 schreef Peter het volgende:
En géén anker om uit het raam te werpen?
quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:51 schreef Viezze het volgende:
[..]
Nee joh als het allemaal niet meer werkt gewoon vol in de achteruit
Een mobiel stootblok al rijdend van voorop je trein op de rails monterenquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:51 schreef Viezze het volgende:
[..]
Nee joh als het allemaal niet meer werkt gewoon vol in de achteruit
De schommelboot kan dat vast!quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Tss...jongens, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op he!
![]()
Anker uitgooien, vol gas achteruit, dat zijn allemaal trucjes die je op een boot kunt gebruiken, niet met een trein! Jullie zitten in het verkeerde topic!!
Er kunnen nog emmertjes uit het raam geworpen worden om zo slootwater op te pikken.quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:40 schreef Peter het volgende:
En géén anker om uit het raam te werpen?
Remmen met emmertjes aan een touwtje.. Net ter land, ter zee en in de luchtquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Er kunnen nog emmertjes uit het raam geworpen worden om zo slootwater op te pikken.
Schijnen alleen nog wel wat problemen mee te zijn
Die machinist kon wel mooi vissen. Hoop hengels en naderhand een hoop vrije tijdquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ja, of de speno trein die in Stavoren wilde remmen, maar pas ergens in het water
klopt. Daar loopt alles als een treinquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:54 schreef Peter het volgende:
[..]
Remmen met emmertjes aan een touwtje.. Net ter land, ter zee en in de lucht
quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Tss...jongens, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op he!
![]()
Anker uitgooien, vol gas achteruit, dat zijn allemaal trucjes die je op een boot kunt gebruiken, niet met een trein! Jullie zitten in het verkeerde topic!!
quote:
VIRM is een boot.quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Tss...jongens, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op he!
![]()
Anker uitgooien, vol gas achteruit, dat zijn allemaal trucjes die je op een boot kunt gebruiken, niet met een trein! Jullie zitten in het verkeerde topic!!
Titanic?quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:57 schreef Viezze het volgende:
[..]
Fyra ook. Kan niet zo goed tegen ijsrotsen.
Geen problemen nu. Alle stellen staan veilig op het rangeerterrein of in de reparatieplaats.quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:56 schreef Little_Dolls het volgende:
Weer problemen met die Fyra blijkbaar?
En de woordvoering van de NS is het orkest dat maar door blijft spelen?quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:00 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ik zie vergelijkingen met de projecten V250 / Titanic ja
werk maar zeer beperkt. De snelheid van de Nederlandse treinen kan regelmatig door slakken bijgehouden wordenquote:
Strooi dan maar wat zoutquote:Op donderdag 17 januari 2013 20:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
werk maar zeer beperkt. De snelheid van de Nederlandse treinen kan regelmatig door slakken bijgehouden worden
Haha jaquote:Op donderdag 17 januari 2013 20:01 schreef Peter het volgende:
[..]
En de woordvoering van de NS is het orkest dat maar door blijft spelen?
quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:00 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ik zie vergelijkingen met de projecten V250 / Titanic ja
Fyra is een vogel. De vleugels breken spontaan af bij vorst.quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:57 schreef Viezze het volgende:
[..]
Fyra ook. Kan niet zo goed tegen ijsrotsen.
Is een ex-RRF lok.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:46 schreef WhiteJoker het volgende:
RRF daar loop jij nu toch stage Monopoly? Wel klote voor de machinist. (en bestuurder van de auto uiteraard)
Is het ook niet. Die trein rijdt daar zeker niet hard, want de trein is eigenlijk net 3 wagens te lang voor deze lok.quote:
Locon rijdt de trein zelf met dit oude lokkie. Na het afrangeren van de lok gaan ze met een ex-NSR 1800 tegen de trein aan om via Deventer naar Zwolle-Wijster te vertrekken.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:54 schreef Monopoly het volgende:
Ik weet ook niet of RRF daar nog voor rijdt. Kan best zijn dat er nog wel eens machinisten op zitten dat ze gehuurd worden door Locon. Maar ik heb geen idee. Zal eens vragen morgen.
Wel klote voor de machinist. Ik las dat hij zou zijn door gegleden, dat is al erg genoeg, en dan ook nog eens dit. Bah.
Ik zie 'm regelmatig in Deventer over de IJsselbrug komen, vaak precies op het moment dat ik van m'n werk naar huis er onderdoor kom.quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:06 schreef greavy het volgende:
[..]
Locon rijdt de trein zelf met dit oude lokkie. Na het afrangeren van de lok gaan ze met een ex-NSR 1800 tegen de trein aan om via Deventer naar Zwolle-Wijster te vertrekken.
Dat zal dan rond half 7 ongeveer zijn uit mijn hoofd. Maakt kop op Deventer Goederen en gaat dan naar Zwolle ev (ri. Zwolle pal achter de IC aan na 19u)quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ik zie 'm regelmatig in Deventer over de IJsselbrug komen, vaak precies op het moment dat ik van m'n werk naar huis er onderdoor kom.
De titel van dit stukje is wel een beetje dubbelop natuurlijk.quote:109 Teletekst do 17 jan
***************************************
Treindienst normaal; Fyra rijdt niet
***************************************
` De treinen rijden morgen weer volgens
de normale dienstregeling,melden de NS
en ProRail.Vanwege het winterweer reden
er sinds dinsdag minder treinen.ProRail
zet morgen nog wel extra ploegen in om
storingen tegen te gaan.
De hogesnelheidslijn tussen Amsterdam
en Brussel is vanmiddag stilgelegd.Drie
Fyra-treinen waren op hun bestemming
aangekomen met schade aan het plaatwerk
aan de onderkant van de trein.
Het spoor tussen Rotterdam en Antwerpen
is geïnspecteerd,maar de oorzaak van de
beschadigingen is nog niet achterhaald.
Uit voorzorg rijden er de rest van de
dag geen Fyra's meer.
***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport
Ja, die ja.quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat ding met die blauwe vuilniscontainers?
Met een beetje wilskracht kan er vast wel iets gevonden wordenquote:Op donderdag 17 januari 2013 22:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Dat kan alleen niet, want de locs die voor de benelux gebruikt werden zijn al weer ergens anders in gebruik.
En ik altijd denken dat het een goede soep wasquote:Op donderdag 17 januari 2013 20:24 schreef Rostkreuz het volgende:
[..]
Ze hebben ooit een proefvaart gedaan
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Railklipper
[ afbeelding ]
Nee, we kunnen het niet op eigen initiatief afblazen zonder een enorme financiële strop. We zitten er contractueel aan vast om dit product af te nemen en te betalen. We moeten hopen op falen van de leverancier (NSH in dit geval).quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:04 schreef Bitlord het volgende:
Ik durf de gok vooralsnog te wagen, maar is momenteel niet de laatste kans de Fyratickets in te wisselen en een alternatief nieuwjaarsrondje uit te voeren?
Tuurlijk zou dit het beste zijn, maar reeel gezien kan het natuurlijk niet. Er moeten 10 locs worden gehuurd, 70 rijtuigen, 100 man extra personeel, treinpaden moeten worden aangevraagd, er is geen capaciteit om het spul te onderhouden. Daarnaast zit je ook met meer dan dubbele kosten en vervolgens een fyra die zonder enige opbrengst de hele dag leeg rondrijdt. Dat betekent het faillissement van NS Hispeed.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:07 schreef KnightSolaire het volgende:
Zou het op dit moment eigenlijk niet het beste zijn als NS Hispeed de eer aan zichzelf houdt, de Beneluxtrein zo snel mogelijk weer laat rijden ten minste totdat de Fyra met gewenste punctualiteit (95%) rijdt?
Zo draai je ook de beeldvorming rondom je bedrijf in de media bij; de Beneluxtrein (tegenwoordig al ietwat nostalgisch "de geliefde Beneluxtrein genoemd) herinvoeren levert gegarandeerd kudo's op. En als de Fyra dan het product is geworden zoals beloofd (veel sneller en betrouwbaarder dan de Benelux), kun je dat ook weer verkopen.
Dit zeker omdat de kritieken onder reizigers en politiek aanzwellen... Zo kan het bedrijf erger voor zichzelf voorkomen. (Aan de andere kant lijkt direct ingrijpen vanuit de politiek de komende maanden niet aan de orde..)
Het kan wel, als er helemaal gestopt wordt met Fyra Brussel. Locs zijn nog wel te regelen, rijtuigen staan niets te doen op de Dijksgracht, personeel is nog bevoegd, de werkplaatsen kennen het materieel nog.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:31 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Tuurlijk zou dit het beste zijn, maar reeel gezien kan het natuurlijk niet. Er moeten 10 locs worden gehuurd, 70 rijtuigen, 100 man extra personeel, treinpaden moeten worden aangevraagd, er is geen capaciteit om het spul te onderhouden. Daarnaast zit je ook met meer dan dubbele kosten en vervolgens een fyra die zonder enige opbrengst de hele dag leeg rondrijdt. Dat betekent het faillissement van NS Hispeed.
Het kán niet.
Ik moest lachenquote:Op donderdag 17 januari 2013 21:05 schreef Dr_Flash het volgende:
LOCONMACHINIST!! Als je dit leest: Hou je stil!
We doen het gewoon, desnoods slaan we dat retourtje noorderkempen over.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:04 schreef Bitlord het volgende:
Als er problemen zijn met het plaatwerk zijn, is dat ietd waar je elke winter last van gaat hebben tenzij ze se constructie gaan aanpassen.
Ik durf de gok vooralsnog te wagen, maar is momenteel niet de laatste kans de Fyratickets in te wisselen en een alternatief nieuwjaarsrondje uit te voeren?
Nou ja, 't zal in de praktijk waarschijnlijk niet gebeuren, maar stel van wel. Maak je dan als bedrijf een afgang? Als je het een beetje 'framet' kun je er wel iets van maken denk ik. Iets van: op basis van klantwensen en -onderzoek besloten tot herinvoering, vanwege de verwachte hoge bezettingsgraad Fyra en het creëren van extra capaciteit, en om onze reizigers buiten de HSL zo goed mogelijk van dienst te zijn...quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:43 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het kan wel, als er helemaal gestopt wordt met Fyra Brussel. Locs zijn nog wel te regelen, rijtuigen staan niets te doen op de Dijksgracht, personeel is nog bevoegd, de werkplaatsen kennen het materieel nog.
Hetgeen waar het aan schort zijn rijpaden, en de enorme afgang die je dan als bedrijf maakt. Niet dat het nog veel slechter kan qua imago - Fyra is trending topic op Twitter en bijna geen enkele tweet is positief.
Moeilijk tijden hebben ze nu dan... Ik heb al lang geen positieve media-aandacht voor Fyra gezien.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:56 schreef James1988 het volgende:
en als de marketingafdeling van NS ergens mee bezig is dan is het wel het imago.
NS ziet dat anders, ondanks wat kleine probleempjes loopt het toch echt heel goed! De vertraginkjes die er zo nu en dan zijn komen doordat het personeel nog aan de trein moet wennen en de trein nog aan de baan. Echt!quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:57 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Moeilijk tijden hebben ze nu dan... Ik heb al lang geen positieve media-aandacht voor Fyra gezien.
misschien moeten ze de prioriteiten dan toch eens gaan herzien. Er zijn teveel marketeers en die verkopen gebakken lucht. Waar het om gaat is dat het product ook goed is en laat het daar nu nog een beetje aan schortenquote:Op donderdag 17 januari 2013 22:56 schreef James1988 het volgende:
Dat gaat echt helemaal niemand geloven, en als de marketingafdeling van NS ergens mee bezig is dan is het wel het imago.
Nee, dat wordt het niet. NS zal diep, heel diep door het stof moeten. Ook zullen verantwoordelijken hun bureau moeten leegmaken en hun bedrijfspas moeten inleveren. De samenleving zal met minder geen genoegen nemen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:55 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Nou ja, 't zal in de praktijk waarschijnlijk niet gebeuren, maar stel van wel. Maak je dan als bedrijf een afgang? Als je het een beetje 'framet' kun je er wel iets van maken denk ik. Iets van: op basis van klantwensen en -onderzoek besloten tot herinvoering, vanwege de verwachte hoge bezettingsgraad Fyra en het creëren van extra capaciteit, en om onze reizigers buiten de HSL zo goed mogelijk van dienst te zijn...
heb je al een afspraak staan, Driek?quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:04 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Nee, dat wordt het niet. NS zal diep, heel diep door het stof moeten. Ook zullen verantwoordelijken hun bureau moeten leegmaken en hun bedrijfspas moeten inleveren. De samenleving zal met minder geen genoegen nemen.
Ik herken me niet in het door u geschetste beeld...quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
NS ziet dat anders, ondanks wat kleine probleempjes loopt het toch echt heel goed! De vertraginkjes die er zo nu en dan zijn komen doordat het personeel nog aan de trein moet wennen en de trein nog aan de baan. Echt!
het zal wel onder de noemer kinderziektes vallen helaasquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:06 schreef James1988 het volgende:
Mij lijkt een beëindiging van de HSA-concessie en het annuleren van de integratie van HSL en hoofdrailnet een prima straf voor deze incompetentie.
Veel van het personeel dat er nu zit was immers niet betrokken bij de keuzes van 10 jaar terug.
Zie PMquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
heb je al een afspraak staan, Driek?
Laat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet a.u.b. doorgaan. Op die wijze biedt de HSL veel meer baat aan een veel grotere groep Nederlanders. Theoretisch zou dat overigens ook kunnen als een ander bedrijf de verbinding Amsterdam - Brussel uit zou gaan buiten.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:06 schreef James1988 het volgende:
Mij lijkt een beëindiging van de HSA-concessie en het annuleren van de integratie van HSL en hoofdrailnet een prima straf voor deze incompetentie.
Veel van het personeel dat er nu zit was immers niet betrokken bij de keuzes van 10 jaar terug.
Doe ik ookquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:21 schreef Peterselieman het volgende:
je kunt zeggen van de Fransen wat je wil,
dat is een sneeuwvrije baan, dus niet echt in de sneeuw getest ...quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:16 schreef Bitlord het volgende:
Niet alleen is de trein destijds getest in de klimaatkamer in Wenen, ook hebben de treinen gereden tijdens sneeuw en kou op het testcircuit in Velim, Tsjechië ongeveer drie jaar geleden. Het is wat dat betreft dus opmerkelijk dat het destijds niet naar voren is gekomen, tenzij de snelheden en het spoor in Nederland/België anders zijn.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
het is te hopenquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:27 schreef Bitlord het volgende:
Ik weet niet of die trein daar in de sneeuw heeft gereden. Mag toch aannemen van wel?
Waarom zou NS nogmaals de HSL moeten krijgen? Ze hebben tot op heden iedere concessiebelofte verbroken, dit kost de Staat een godsvermogen en de naam "Fyra" is verworden tot een onderwerp van spot.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:14 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Laat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet a.u.b. doorgaan. Op die wijze biedt de HSL veel meer baat aan een veel grotere groep Nederlanders. Theoretisch zou dat overigens ook kunnen als een ander bedrijf de verbinding Amsterdam - Brussel uit zou gaan buiten.
de Fyra reed vorig jaar toch ook in de sneeuw ? Alleen maar tot Breda.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:31 schreef Rostkreuz het volgende:
Toch ligt deze testbaan er anders bij , het spoorbed en de rails zijn sneeuwvrij , anders dan wat ik de afgelopen dagen in de randstad heb gezien.
Volgens mij wel, die nieuwe sprinters hadden dat ook.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:37 schreef Rostkreuz het volgende:
Hebben die grote gaten aan de voorkant er iets mee te doen? Kan daar de sneeuw in blijven hangen, ijsklompen gaan vormen? Als deze klompen bij hoge snelheid, herstel tijdens het rijden, loslaten. Zou dat de schade veroorzaken?
Yhalys heeft geen gat en geen schade.
De Fyra die rijdt op Amsterdam - Breda rijdt met ander materieel (locomotief met rijtuigen) ipv de V250.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
de Fyra reed vorig jaar toch ook in de sneeuw ? Alleen maar tot Breda.
Het gaat me meer om het integreren van de HSL in het hoofdrailnet. Op die laatste rijdt NS - en dat gaat gewoon goed in mijn ogen. Dat uitbreiden met Intercity-diensten (evt. IC+ genoemd o.i.d.) over de HSL om bepaalde reistijden te verminderen (Den Haag - Venlo, bijvoorbeeld) lijkt me wenselijk omdat de HSL dan voor veel meer mensen daadwerkelijk nut heeft. Nu moet je toch eigenlijk vooral in Breda, Rotterdam of Amsterdam wonen. Oké, dat zijn niet de kleinste plaatsen, maar tochquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:32 schreef James1988 het volgende:
Waarom zou NS nogmaals de HSL moeten krijgen? Ze hebben tot op heden iedere concessiebelofte verbroken, dit kost de Staat een godsvermogen en de naam "Fyra" is verworden tot een onderwerp van spot.
Oh vandaar. Nou dan is het toch duidelijk waar aan ligt ?quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:40 schreef James1988 het volgende:
[..]
De Fyra die rijdt op Amsterdam - Breda rijdt met ander materieel (locomotief met rijtuigen) ipv de V250.
ik kan het wel bedenken, maar dan zal er wel iets aan de positie van de NS moeten veranderen. Wat ik gisteren al schetste is dat de NS als semi-overheidsbedrijf zich in een positie bevindt die voor alle partijen behalve de NS schadelijk is.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:32 schreef James1988 het volgende:
Ze hebben godverdomme 3 jaar een aantal van die mislukte dodo's in Nederland gehad om te testen. In de zomer, in de herfst, in de lente, zelfs in de winter. Wat hebben ze in vredesnaam gedaan tijdens de winter, pizza gegeten en getafelvoetbald?
Waarom zou NS nogmaals de HSL moeten krijgen? Ze hebben tot op heden iedere concessiebelofte verbroken, dit kost de Staat een godsvermogen en de naam "Fyra" is verworden tot een onderwerp van spot.
Voor mij is het simpel: NS stapelt fout op fout bij de HSL, mist iedere deadline, en laat iedere keer zien de reiziger niet te begrijpen. Daar komt nog eens misplaatste arrogantie bovenop ("Kijk eens hoe goed de Fyra het doet!") en laat men regelmatig zien eigenlijk geen boodschap te hebben aan de reiziger. En nu ís de V250 eindelijk in dienst, blijkt het een onbetrouwbare kuttrein te zijn.
Ik kan geen enkele reden bedenken om de HSL nog aan NS te gunnen.
Oh, je bedoelt het zo. "Recht van overpad" zou gegeven kunnen worden voor bepaalde verbindingen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:41 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Het gaat me meer om het integreren van de HSL in het hoofdrailnet. Op die laatste rijdt NS - en dat gaat gewoon goed in mijn ogen. Dat uitbreiden met Intercity-diensten (...)
De uitbating van de HSL zelf (dus internationale en nationale HST's) laat ik even buiten beschouwing.
Ja, aan dat gekke vleugellamme vogelbekdierquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
Oh vandaar. Nou dan is het toch duidelijk waar aan ligt ?
Ja, behandeld. Maar dan ben je er nog niet hequote:Op donderdag 17 januari 2013 23:44 schreef ArnosL het volgende:
Waarom niet een petitie opstarten met als onderwerp het overnemen van de HSL-Zuid concessie door een commerciële partij. Eerst nog NS Hispeed door laten rijden, tot de andere partij een vloot treinen klaar heeft en die partij het dan over laten nemen?
Met 40.000 unieke ondertekeningen van de petitie is het mogelijk om deze in de tweede kamer te laten komen en te laten behandelen.
Of is dit geen goed idee?
Het moet eerst ook nog geaccepteerd worden. Burgerinitiatieven over onderwerpen die de afgelopen twee jaar al in de Tweede Kamer zijn besproken, komen niet in aanmerking voor behandeling.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:46 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ja, behandeld. Maar dan ben je er nog niet he
Klopt, maar als je die lui in de Tweede Kamer zelf na laat denken komt het ook niet goed en gaat het alsnog weer naar de NS. Op deze manier is er een kansje dat het voorkomen wordt.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:46 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ja, behandeld. Maar dan ben je er nog niet he
Het was maar een voorbeeld. Er zijn wel meer potentiële treindiensten te realiseren. Zie ook de ideeën die NS eind jaren '90 zelf al had opgeworpen :p.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:45 schreef James1988 het volgende:
Oh, je bedoelt het zo. "Recht van overpad" zou gegeven kunnen worden voor bepaalde verbindingen.
Als daar tenminste behoefte aan is - door de IC Den Haag - Venlo over de HSL te sturen wordt weliswaar een kleine tijdwinst gerealiseerd, maar een intercityverbinding tussen Dordrecht en Brabant verdwijnt dan. Of dat wenselijk is weet ik niet.
Waarom zitten die gaten er uberhaupt? Als je een snelle trein wilt dan moet je toch voor earodynamica zorgen en die koppeling of niet of achter deuren doen..?quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:37 schreef Rostkreuz het volgende:
Hebben die grote gaten aan de voorkant er iets mee te doen? Kan daar de sneeuw in blijven hangen, ijsklompen gaan vormen? Als deze klompen bij hoge snelheid, herstel tijdens het rijden, loslaten. Zou dat de schade veroorzaken?
Thalys heeft geen gat en geen schade.
niet veel beter dan nu, al moet wel aangetekend worden dat er toen wel iets minder treinen reden dan nuquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:46 schreef Flodder450 het volgende:
Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe stond de NS te boek bij iedereen vóór de "verzelfstandiging" en hoe ging het tijdens de winter, entzo?
Ik ben sowieso van mening dat NS een veel te grote vinger in de OV-pap heeft. NS zit vuistdiep in de OV-chipkaart, reisinformatie, stationsexploitatie, enzovoorts. Alle andere vervoerders zijn flink in het nadeel tegenover NS.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:44 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik kan het wel bedenken, maar dan zal er wel iets aan de positie van de NS moeten veranderen. Wat ik gisteren al schetste is dat de NS als semi-overheidsbedrijf zich in een positie bevindt die voor alle partijen behalve de NS schadelijk is.
Commercieel tegenover alle partijen, maar als er iets misgaat dan gedraagt het zich plots als een overheidsbedrijf uit het Oostblok en toont het te weinig ambitie om de problemen op te lossen.
Als je de duimschroeven flink aandraait dan is er echt plots veel meer mogelijk en kan de NS opeens wel net zo goed presteren als een andere marktpartij zou doen, maar dan moet je het bedrijf wel blijven prikkelen.
Als een log overheidsbedrijf.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:46 schreef Flodder450 het volgende:
Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe stond de NS te boek bij iedereen vóór de "verzelfstandiging" en hoe ging het tijdens de winter, entzo?
Nou ja, het is wel wat ik bedoelde. Dacht dat er vroeger wildere plannen waren met de HSL (en dan spreek ik over de jaren '90), maar goedquote:Binnenlandse klanten kunnen bovendien in de toekomst tussen Den Haag – Eindhoven en Rotterdam – Almere sneller reizen door deels over de HSL te rijden.
En bedenk dat de informatievoorziening vele malen minder was. Geen internet, geen twitter, je had geen idee hoe de situatie een stad verderop was.quote:
Dus eigenlijk is het same old stuff?quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
niet veel beter dan nu, al moet wel aangetekend worden dat er toen wel iets minder treinen reden dan nu
De punctualiteit lag lager volgens mij hoor, of bedoel je het imago?quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
niet veel beter dan nu, al moet wel aangetekend worden dat er toen wel iets minder treinen reden dan nu
juist daarom zou de NS de duimschroeven aangedraaid moeten worden, want ze willen wel de lusten, maar niet de lasten dragen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik ben sowieso van mening dat NS een veel te grote vinger in de OV-pap heeft. NS zit vuistdiep in de OV-chipkaart, reisinformatie, stationsexploitatie, enzovoorts. Alle andere vervoerders zijn flink in het nadeel tegenover NS.
De verantwoordelijkheid voor de OV-chipkaart zou voor mijn gevoel bij de overheid moeten liggen (zoals de OV-studentenkaart), de stationsexploitatie zou naar Spaans model bij ProRail moeten horen en reisinformatie zou ofwel door iedere vervoerder apart gedaan moeten worden, of door ProRail. Niet door een marktpartij.
Het oude plan:quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:50 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Nou ja, het is wel wat ik bedoelde. Dacht dat er vroeger wildere plannen waren met de HSL (en dan spreek ik over de jaren '90), maar goed.
Klopt. De technologie heeft veel verbeteringen mogelijk gemaakt.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:51 schreef Bitlord het volgende:
[..]
En bedenk dat de informatievoorziening vele malen minder was. Geen internet, geen twitter, je had geen idee hoe de situatie een stad verderop was.
gevolg van de OV chipkaart ?? Dat leverde 15% minder reizigers op bij de bussen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
juist daarom zou de NS de duimschroeven aangedraaid moeten worden, want ze willen wel de lusten, maar niet de lasten dragen.
Verder is het opvallend dat het sowieso iets rustiger geworden is in de treinen. Bepaalde treinen puilden vroeger uit, maar nu kunnen deze juist ingekort worden. Toch vreemd, maar voor de NS wel voordelig, omdat spitscapaciteit veel geld kost en relatief weinig oplevert
Het blijft een absurd hoge vergoeding. Het hele hoofdrailnet kost 800 miljoen, de HSL-Zuid 1,4 miljard?!quote:In totaal committeert NS zich voor ¤ 2,2 miljard (¤ 2,4 miljard lopend prijspeil), waarvan ¤ 1,4 miljard aan concessievergoeding voor de oorspronkelijke HSA concessie.
Als dat veranderd is, is dat zeker niet de verdienste van NS.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:51 schreef Bitlord het volgende:
[..]
En bedenk dat de informatievoorziening vele malen minder was. Geen internet, geen twitter, je had geen idee hoe de situatie een stad verderop was.
het zeuren op alles en iedereen is van alle tijden.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:52 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
De punctualiteit lag lager volgens mij hoor, of bedoel je het imago?
Ik vraag me af waar die bedragen op gebaseerd zijn. En ook waar NS in hemelsnaam dat geld vandaan wilt halen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:54 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Het blijft een absurd hoge vergoeding. Het hele hoofdrailnet kost 800 miljoen, de HSL-Zuid 1,4 miljard?!
Oud nieuws, weet ik, maar ik was dat persberichtje weer even aan het nalezen...
Ja het gezeur is van alle tijden. En omdat de informatievoorziening via allerlei kanalen wel beter geworden is, is er meer om op te zeiken als het absolute prestatiepeil gelijk blijft.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het zeuren op alles en iedereen is van alle tijden.
De punctualiteit kan lager gelegen hebben, maar je kwam er wel. In deze tijd wordt je bij stremmingen soms over de meest onmogelijke routes gestuurd en worden reizigers nog te veel aan hun lot overgelaten. De tijden zijn veranderd en bedrijven moeten hierin meeveranderen, want vertragingen en dergelijke worden meer en meer als hinderlijk ondervonden.
het is én én. De chipkaart, de stand van de economie, het aanpassen van de verbindingen, het leggen van meer asfalt, het bewust te krap plannen van een aantal treinen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
gevolg van de OV chipkaart ?? Dat leverde 15% minder reizigers op bij de bussen.
Dat lukt ook bijna altijd wel goed, op dit soort dagen na - maar dat zijn er op jaarbasis niet zoveel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoewel, niet stijgt... tegenwoordig PROBEERT men weleens elk kwartier een trein te laten rijden, dat gebeurde vroegah niet.
Wel, de vergoeding voor het hoofdrailnet schijnt wat aan de lage kant te zijn. Je kan stellen dat dat hiermee in één keer wordt rechtgetrokkenquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:57 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik vraag me af waar die bedragen op gebaseerd zijn. En ook waar NS in hemelsnaam dat geld vandaan wilt halen.
Volgens mij was dit de aflevering van Zembla waar ze het uitleggen. Ik twijfel nog even dus zoek nog evne een andere op.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:57 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik vraag me af waar die bedragen op gebaseerd zijn. En ook waar NS in hemelsnaam dat geld vandaan wilt halen.
Zo'n stukje over de OV-chip staat volgens mij standaard in hun conceptjes en wordt eens in de zoveel weken/maanden geplaatst. Next.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 00:00 schreef ArnosL het volgende:
Stukje van Geenstijl over de OV-Chipkaart:
http://www.geenstijl.nl/m(...)aart_moete.html#more
Ze zijn in ieder geval duidelijk in hun standpunt en die deel ik.
We moeten eens ophouden met die kansloze kleutersite nog meer aandacht te geven dan ze zichzelf al toe-eigent.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 00:00 schreef ArnosL het volgende:
Stukje van Geenstijl over de OV-Chipkaart:
http://www.geenstijl.nl/m(...)aart_moete.html#more
Ze zijn in ieder geval duidelijk in hun standpunt en die deel ik.
Treinen krijgen volgens nog veel vaker een inspectie.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 00:08 schreef Rostkreuz het volgende:
Een auto wordt elk jaar gekeurd, APK. Bestaat dit ook voor treinen? Dat zou voor Fyra fataal kunnen zijn.
NS Hispeed had zonder problemen de aanbesteding zo kunnen schrijven dat alleen Alstom, Bombardier en Siemens overgebleven waren. Ze kozen echter voor het "unieke ontwerp", wat meteen betekende dat ze geen trein 'van de plank' zouden krijgen. Dat is vragen om moeilijkheden, want nieuwe ontwerpen hebben vaak last van kinderziektes. Kies je een bestaand ontwerp, dan zijn die er al (grotendeels) uit.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 00:15 schreef bork het volgende:
Het is allang verleden tijd, nostalgie maar de kapper en ik kwamen vanmiddag samen tot dezelfde conclusie. Waarom deze rommel, Werkspoor had vast iets fijns afgeleverd maar helaas, regels, EU-aanvragen, uitbestedingen, verplaatsing naar lagere lonen landen , fusies etc. hebben ons met dit fijne Italiaanse gevoelige zooitje opgezadeld
Ja maar goed. Beter een dure die steigert...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 00:44 schreef James1988 het volgende:
Ik zou juist zeggen dat HSA voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten: een V250 kost 20 miljoen euro per stuk, dat is 5 tot 10 miljoen minder dan een concurrerende trein van een andere leverancier.
Dat vind ik interessant, wie o wie heeft in vredesnaam dat "unieke" ontwerp er doorgedrukt gekregen, weet iemand dat?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 00:42 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
NS Hispeed had zonder problemen de aanbesteding zo kunnen schrijven dat alleen Alstom, Bombardier en Siemens overgebleven waren. Ze kozen echter voor het "unieke ontwerp", wat meteen betekende dat ze geen trein 'van de plank' zouden krijgen. Dat is vragen om moeilijkheden, want nieuwe ontwerpen hebben vaak last van kinderziektes. Kies je een bestaand ontwerp, dan zijn die er al (grotendeels) uit.
NS Hispeed heeft ook in dit opzicht een veel te grote broek aangetrokken, nadat men al eerder voor een absurd bedrag had ingeschreven op de HSL-concessie.
Wie is "We"?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 01:06 schreef bork het volgende:
Je ziet mij voorlopig niet meer die kant op gaan, terwijl ik er graag kom, 5 februari, NRW, here I come! Gaan we weer iets raars doen.
koninklijk meervoud Fles!quote:
ok jongen, ik ga ook zo naar mijn mandje, trusten!quote:Op vrijdag 18 januari 2013 01:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee okee
Nou ben benieuwd. Ik ga nu wel een beetje slapen want morgen moet ik wel om 900 in de trein zitten
De leasemaatschappijen willen best een paar loks beschikbaar stellen hoor, als je maar dokt.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:11 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Met een beetje wilskracht kan er vast wel iets gevonden worden.
Ah. Dat zal wel één van de Piekuurtreinen zijn die normaal tot Essen gaat, en nu met Varkensneus doorrijdt naar Roosendaal.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 01:03 schreef Bitlord het volgende:
Inmiddels is er voor morgenochtend in elk geval 1 extra trein ingelegd:
L17201
Roosendaal 07:44
Essen 7:51 (met robuuste overstap van 21 minuten op IC naar Antwerpen)
L17203
Essen 8:03 (overstap van 3 minuten van IC uit Antwerpen)
Roosendaal 8:09
Iedere week.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 00:11 schreef James1988 het volgende:
[..]
Treinen krijgen volgens nog veel vaker een inspectie.
Vandaag nog een plan V op de Hoekse Lijn, keurig op tijd. Die schijnen geen last te hebben.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 00:15 schreef bork het volgende:
Het is allang verleden tijd, nostalgie maar de kapper en ik kwamen vanmiddag samen tot dezelfde conclusie. Waarom deze rommel, Werkspoor had vast iets fijns afgeleverd maar helaas, regels, EU-aanvragen, uitbestedingen, verplaatsing naar lagere lonen landen , fusies etc. hebben ons met dit fijne Italiaanse gevoelige zooitje opgezadeld
Die hebben 50 jaar ervaring met sneeuw, die klagen niet meer. Is het mat eindelijk betrouwbaar, sturen ze het naar de schroothoop.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:36 schreef Rostkreuz het volgende:
[..]
Vandaag nog een plan V op de Hoekse Lijn, keurig op tijd. Die schijnen geen last te hebben.
[ afbeelding ]
Gisteren werd op Amsterdam C omgeroepen dat de Fyra tot nader order toeslagvrij is.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:06 schreef DriekOplopers het volgende:
#Fyra-fiasco bereikt nieuw dieptepunt. Maarre... Waar blijven de excuses??? http://www.voorbeterov.nl/130116.php
Dat is de Fyra naar Breda al de gehele week sinds de winterdienst..quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
Gisteren werd op Amsterdam C omgeroepen dat de Fyra tot nader order toeslagvrij is.
twitter:Timbiels twitterde op vrijdag 18-01-2013 om 10:07:13In het station van Schiphol staat een #Fyra waarvan de deuren geforceerd moesten worden om open te kunnen. reageer retweet
Was een opmerking voor Driek.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:10 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat is de Fyra naar Breda al de gehele week sinds de winterdienst..
Blokstelsel?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh, het waren ijsblokken hoor ik net. U weet wel, die dingen die alleen op donderdag gebeuren
Ik kan het trouwens nergens vinden op internet, terwijl het gisteren wel werd omgeroepen, dus misschien vandaag niet meer omdat je dienstregeling op het normale net niet meer uitgedund is?quote:
Had ik vanochtend ook in de Boot naar Amsterdam.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh, het waren ijsblokken hoor ik net. U weet wel, die dingen die alleen op donderdag gebeuren
Ik weet inderdaad niet of die vandaag ook toeslagvrij is, om onduidelijkheid te voorkomenquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik kan het trouwens nergens vinden op internet, terwijl het gisteren wel werd omgeroepen, dus misschien vandaag niet meer omdat je dienstregeling op het normale net niet meer uitgedund is?
Ja waar mogelijk boeken we tickets om voor de reiziger, ja dan moeten ze wel zelf bellen a 0,35 cent per minuut.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:59 schreef DriekOplopers het volgende:
Excuses zijn binnen!
http://www.voorbeterov.nl/130116.php
Plan V gaat - net als andere treinen - ook wel eens defect hoor. Been there, done thatquote:Op vrijdag 18 januari 2013 08:37 schreef Q. het volgende:
[..]
Die hebben 50 jaar ervaring met sneeuw, die klagen niet meer. Is het mat eindelijk betrouwbaar, sturen ze het naar de schroothoop.
Dat had ik afgelopen dinsdag, ik zat beneden in de achterste wagon (10 bakken VIRM) en tussen Sittard en Maastricht vlogen er 2 ijsblokken onder de trein door. De eerste keer schrok ik me het laplazerus van de herrie, de 2e keer uiteraard minder. Het zijn echt flinke klappen, maar een trein moet er gewoon tegen kunnen. Waar is de bodem van de Fyra eigenlijk van gemaakt? Zilverpapier?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:37 schreef b2py het volgende:
[..]
Had ik vanochtend ook in de Boot naar Amsterdam.
Bij Uitgeest ineens hele hoop herrie onder de trein en heel veel mensen keken verschrikt om zich heen, denk dat een kilo of twee, drie ijs wel flink wat schade kan aanbrengen..
Ik moet volgende week zaterdag naar Schiphol en kom vanaf Almelo. Als ik de reisplanner gebruik zie ik deze werkzaamheden. Maar ik zie verder geen omleiding of overstappunt. Betekent het dat ie zonder overstappen vanzelf via de route Amsterdam Centraal gaat? Weet iemand dat.quote:Schiphol-Duivendrecht
zaterdag 26 en zondag 27 januari
Oorzaak
door geplande werkzaamheden
Reisadvies
U kunt gebruikmaken van de omreisroute of de bussen
Bussen:
van/naar Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI reist u met onze bussen
Omreizen:
tussen Schiphol en Utrecht Centraal reist u via Amsterdam Centraal
tussen Schiphol en Hilversum - Amersfoort reist u via Amsterdam Centraal
tussen Schiphol en Almere - Lelystad reist u via Amsterdam Centraal
Extra reistijd
een kwartier tot een half uur
zo te zien is het nog niet in de reisplanner verwerkt. Mijn advies is dat je sowieso een half uur eerder op reis gaat dan nu in de reisplanner aan staat gegeven. Waarschijnlijk kan het zonder overstappen of alleen op Amersfoortquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:34 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Ik moet volgende week zaterdag naar Schiphol en kom vanaf Almelo. Als ik de reisplanner gebruik zie ik deze werkzaamheden. Maar ik zie verder geen omleiding of overstappunt. Betekent het dat ie zonder overstappen vanzelf via de route Amsterdam Centraal gaat? Weet iemand dat.
De standaardreis loopt via Amsterdam Zuid en daar wordt dus gewerkt. Je moet naar Amsterdam Centraal reizen en vanuit daar naar Schiphol. Dat zal waarschijnlijk met extra overstap zijn, hoewel de trein ook omgeleid kan worden. Dit zal t.z.t. in de reisplanner te vinden zijn.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:34 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Ik moet volgende week zaterdag naar Schiphol en kom vanaf Almelo. Als ik de reisplanner gebruik zie ik deze werkzaamheden. Maar ik zie verder geen omleiding of overstappunt. Betekent het dat ie zonder overstappen vanzelf via de route Amsterdam Centraal gaat? Weet iemand dat.
Zouden de open neuzen de kwaaddoeners zijn?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:45 schreef Peterselieman het volgende:
goh, verrassend
IJsblokken inderdaad oorzaak schade Fyra-treinen
Ik denk niet dat er omgeleid wordt via Amsterdam Centraal: daar is namelijk geen ruimte voor zo te zien. 1x per twee uur kun je met één overstap van vijf minuten op Amsterdam Centraal reizen (op een omgeleide trein Nijmegen-Schiphol). Voor de rest moet je ook in Amersfoort overstappen (met 8 minuten extra reistijd).quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:34 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Ik moet volgende week zaterdag naar Schiphol en kom vanaf Almelo. Als ik de reisplanner gebruik zie ik deze werkzaamheden. Maar ik zie verder geen omleiding of overstappunt. Betekent het dat ie zonder overstappen vanzelf via de route Amsterdam Centraal gaat? Weet iemand dat.
En wat zou er mis zijn met het spoor in Limburg? Volgens mij gaat het daar allemaal wel prima.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:17 schreef lezut het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)il_buitenspel__.html
De rest van het land is zeker weer niet corrupt genoeg ofzo
Ook Groningen dreigde ermee, zoals ik hier enkele dagen geleden aanhaalde.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:17 schreef lezut het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)il_buitenspel__.html
De rest van het land is zeker weer niet corrupt genoeg ofzo
Dat was mbt Roodeschool/Eemshaven zeker, of niet?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ook Groningen dreigde ermee, zoals ik hier enkele dagen geleden aanhaalde.
kloptquote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:24 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Dat was mbt Roodeschool/Eemshaven zeker, of niet?
Volgens mij zijn het vooral de politieke belangen die meespelen. De provincie wil al jaren meer internationale lijnen hebben. Alleen de NS wil ze niet rijden (logisch ook). Beetje grootheidswaanzin ditquote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:20 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
En wat zou er mis zijn met het spoor in Limburg? Volgens mij gaat het daar allemaal wel prima.
Artikel geeft aan dat "vrijwel de gehele railinfra in handen is van Prorail" Vrijwel geheel betekend dus niet helemaal.... Wie kan daar opheldering over geven? Of is het Televaag gebrabbelquote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:17 schreef lezut het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)il_buitenspel__.html
De rest van het land is zeker weer niet corrupt genoeg ofzo
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:43 schreef b2py het volgende:
Extra verbinding naar Brussel door middel van extra ingelegde stopper Roosendaal - Essen ontbreekt overigens in de reisplanner doordat de IC Essen - Brussel niet in de reisplanner staat.
Gebruik in plaats van het prutswerk van NS anders eens een fatsoenlijke reisplanner daar staat het gewoon wél allemaal in.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:39 schreef KnightSolaire het volgende:
gewerkt. Je moet naar Amsterdam Centraal reizen en vanuit daar naar Schiphol. Dat zal waarschijnlijk met extra overstap zijn, hoewel de trein ook omgeleid kan worden. Dit zal t.z.t. in de reisplanner te vinden zijn.
Leuk. Maar hoe zeg je dat? Excuses vullen geen treinpadenquote:Op vrijdag 18 januari 2013 10:59 schreef DriekOplopers het volgende:
Excuses zijn binnen!
http://www.voorbeterov.nl/130116.php
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:36 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Leuk. Maar hoe zeg je dat? Excuses vullen geen treinpaden
Waarom lopen ze daar toch zo vaak vertraging op? Is de planning te krap? Komen ze in de knoei omdat een groot deel enkelsporig is? Problemen met de GTW's? Haperende infrastructuur?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:55 schreef Peterselieman het volgende:
interessant. Arriva heeft een manier gevonden om de vertraging op Arnhem - Winterswijk binnen de perken te kunnen houden. Als er vertraging is dan worden er gewoon stations overgeslagen, zoals Velperpoort, Westervoort en Duiven
combinatie van allemaal plus denk ik iets te weinig capaciteit, zeker aan de zijde van Arriva.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:05 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Waarom lopen ze daar toch zo vaak vertraging op? Is de planning te krap? Komen ze in de knoei omdat een groot deel enkelsporig is? Problemen met de GTW's? Haperende infrastructuur?
Hé, een relativering over hoe het in het buitenland eraan toegaat. Toch altijd goed om te lezen want als je hier de media hoort heb je het idee dat het alleen hier altijd mis gaatquote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:38 schreef Igen het volgende:
Ik lees net op het forum van DSO, dat in Duitsland ook allerlei ICE-verbindingen uitvallen doordat treinen door ijsbrokken zijn beschadigd. Hetzelfde probleem als met de Fyra dus. Alleen de Thalys/TGV lijkt het goed te blijven doen.
Dat plaatst de roep, dat toch alsjeblieft de DB met ICE-treinen op de HSL moet rijden, toch ook in een wat ander daglicht.
Thalys kent ook winterproblemen; de aangepaste snelheid is niet voor niks, anders kunnen de glasplaten kennelijk breken...quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:38 schreef Igen het volgende:
Ik lees net op het forum van DSO, dat in Duitsland ook allerlei ICE-verbindingen uitvallen doordat treinen door ijsbrokken zijn beschadigd. Hetzelfde probleem als met de Fyra dus. Alleen de Thalys/TGV lijkt het goed te blijven doen.
Dat plaatst de roep, dat toch alsjeblieft de DB met ICE-treinen op de HSL moet rijden, toch ook in een wat ander daglicht.
Bron: Gazet van Antwerpenquote:Hoogste veiligheidsinstantie verbiedt voorlopig alle Fyra-ritten
DVIS, de officiële waakhond van de spoorwegen, verbiedt vanaf nu alle commerciële treinritten van de Fyra op de Belgische spoorlijn 4. Het verbod kan enkel worden opgeheven als de NMBS kan aantonen dat de treinstellen weer betrouwbaar zijn.
De hoogste veiligheidsinstantie van het spoor in ons land laat wel nog testritten toe met lege treinstellen. Een aantal testritten worden vandaag al uitgevoerd.
Gisteren heeft de NMBS zelf beslist om de Fyra van het spoor te halen, omdat er 3 treinstellen zwaar beschadigd raakten door ijsblokken op het spoor.
http://www.nu.nl/binnenla(...)edt-fyratreinen.htmlquote:België verbiedt Fyratreinen
AMSTERDAM - De hogesnelheidstrein Fyra mag voorlopig niet meer rijden op de Belgische spoorlijn.
De Nederlandse Spoorwegen lieten vrijdag weten dat op het spoor een deel van plaatwerk van een Fyra is gevonden. Daarop is conform de Belgische reglementen een verbod op de commerciële Fyra-ritten op de hogesnelheidslijn in België uitgevaardigd.
Eerder op vrijdag werd bekend dat de vaste Kamercommissies Infrastructuur van het Nederlandse en Belgische parlement een gezamenlijke zitting houden waarin de spoorwegen van beide landen uitleg moeten geven over de problemen met de Fyra.
De hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel kampt met vertragingen en uitval.
Het voorstel kwam van de voorzitter van de Belgische Kamercommissie, Sabien Lahaye-Battheu. In de Belgische krant De Standaard zegt ze vrijdag dat het tijd wordt dat de NS en de Belgische NMBS ter verantwoording worden geroepen.
Vind je? Ice faalt 5 dagen per jaar, Fyra like 250?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:38 schreef Igen het volgende:
Dat plaatst de roep, dat toch alsjeblieft de DB met ICE-treinen op de HSL moet rijden, toch ook in een wat ander daglicht.
Iets met een controle op de assen, airco-problemen vergeten en alsnog uitval bij sneeuw...?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Vind je? Ice faalt 5 dagen per jaar, Fyra like 250?
Oei!quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:38 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/binnenla(...)edt-fyratreinen.html
ICE faalt ook wel vaker hoor. Edit: Wat JdM hierboven zegt.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Vind je? Ice faalt 5 dagen per jaar, Fyra like 250?
Precies. De airco van de V250 werkt tenminste naar behoren.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Oei!
[..]
ICE faalt ook wel vaker hoor. Eschede, uitgevallen airco's en mensen die halfdood gaan van de hitte in de zomer en ondeugdelijke assen...
Wat ik aan enigszins haalbare opties beschouw:quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:40 schreef Fiorano het volgende:
Whaha prachtig die belgen. Benieuwd was NSH hier aan gaat doen. Stel nou dat ze vervangend materiaal gaan regelen, kunnen ze dat dan huren van NSR ? Gewoon Plan V reactiveren en gaan
Jep.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:44 schreef Duvel het volgende:
Ik lees net dat Utrecht weer eens compleet op zijn gat ligt.
quote:Utrecht Centraal
Vrijdag 18 Januari 15:41
Oorzaak
Rond Utrecht Centraal rijden geen treinen door een storing aan bediensysteem seinen en wissels.
Verwachting
De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 18:30 uur verholpen.
Het gevloek klonk hier flink door het kantoor. Ik ben de enige van mn afdeling vandaag die niet met de trein is maar met de fiets.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:44 schreef Duvel het volgende:
Ik lees net dat Utrecht weer eens compleet op zijn gat ligt.
Ah nee hequote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:44 schreef Duvel het volgende:
Ik lees net dat Utrecht weer eens compleet op zijn gat ligt.
quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:38 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/binnenla(...)edt-fyratreinen.html
met Fles, beetje krap ja, er ligt nog ergens een matje en een oud dekbed van Bram.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:53 schreef Duvel het volgende:
Wij krijgen bezoek uit Zeist met een auto, ik geloof dat er iemand ietsjes gaat omrijden straks. Maar tof, bedankt voor het aanbod! Alhoewel: één bed...
Denk niet dat ze eraan ontkomen om die tijdelijk te gaan inzetten. Want die Fyra zal niet 1-2-3 meer de baan op mogen in België.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:54 schreef Ireyon het volgende:
[..]![]()
![]()
Mooi. Beneluxtrein terug bitte. NU.
Wat is de bestemming, Amsterdam?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 15:59 schreef Helly het volgende:
Hoor net van iemand die in de IC vanuit Eindhoven zat dat iedereen eruit moest in DB maar dat ze 10 minuten later weer omriepen dat het over een half uur wel weer goedkomt maar dat lijkt me bullshit toch als op NS.nl al staat dat het tot 18.30u gaat duren?Ze gaat het iig over Rotterdam proberen nu, dat lijkt me ook beter.
Zag net 2 man voor rotterdam en goudaquote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:04 schreef Bitlord het volgende:
Iemand die toevallig van straks van Utrecht naar Zierikzee moet? Ik heb een auto geregeld net.
Bron: NOSquote:Fyra zeker tot maandag aan de kant
De Fyra rijdt de komende dagen niet in Nederland en België
ANP
Toegevoegd: vrijdag 18 jan 2013, 15:36
Update: vrijdag 18 jan 2013, 15:58
De NS en de Belgische spoorwegen NMBS laten zeker tot en met maandagavond geen Fyra-treinen meer rijden.
In België heeft de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS) besloten tot een verbod. De NS kwam daarop met de mededeling dat de Fyra tot en met maandagavond niet meer rijdt.
In België is een stuk bumper van een Fyra-trein naast de rails gevonden. Daarop kwam de DVIS met een verbod. Het verbod wordt opgeheven als de Belgische spoorwegen NMBS aantonen dat de Fyra-treinstellen betrouwbaar zijn. De DVIS laat nog wel testritten toe met lege treinstellen.
Beschadiging
Sinds de Fyra op 9 december tussen Amsterdam en Brussel is gaan rijden, zijn er problemen. Gisteren raakte een aantal treinstellen beschadigd door het winterse weer.
Het Belgische en het Nederlandse parlement willen samen een hoorzitting houden over de problemen met de internationale trein.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |