Daar heb je zo lekker veel aan als je naar Duitsland of Luxemburg moet.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:42 schreef Peterselieman het volgende:
stellen met TBL1+ mogen inmiddels naar Nederland doorkachelen
Ik heb ze precies zo overgetypt zoals ze op de tickets staan: DNR en referentie. Het DNR is 7 tekens lang, ref. 8. Je hebt ze beide gehad.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:13 schreef Bitlord het volgende:
De boekingscodes zouden uit 7 letters bestaan, terwijl ik via DM codes van 8 letters gekregen heb?
Toffe foto's kerelquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:11 schreef GlenSpey het volgende:
Tijdens mijn stage even wat plaatjes in de 1749 geschoten vandaag. Helaas voor jullie ben ik geen professionele treinfotoschieter met dito fototoestel, de meeste binnenfoto's zijn daarom dus jammerlijk mislukt
Ik ga binnenkort eens kijken of ik een fatsoenlijker toestel kan regelen zodat ik wat meer kan laten zien
Om toch alvast een klein tipje van de sluier te geven:
[ afbeelding ]
De 1749 te Amsterdam centraal, nadat deze als trein 446 in Emmerich een bonte verzameling Europese rijtuigen heeft opgehaald. Maar daarover later meer
Nadat de passagiers zijn uitgestapt gaat de loc in opzending en wordt het hele boeltje onder begeleiding van een 1200-loc weggerangeerd naar de Watergraafsmeer.
[ afbeelding ]
De trein bestaat uit comfortabele, doch oude, rijtuigen uit onder meer Duitsland, Polen en Rusland. Omdat deze bestemmingen niet om de hoek liggen beschikken de wagons over slaapvoorzieningen.
[ afbeelding ]
Hier zien wij de ruggengraat van de loc; een stukje uit de cabine. De hendel aan de linkerzijde is de remhendel, hier te zien in de losstand. Onderaan in het midden een paar schakelaartjes, hierbij behoren onder meer de snelschakelaar, de bediening van de pantograaf en het belangrijkste op deze koude winterdagen; de verwarming. Rechtsbovenin zien we een paar schakelaars die de front- en sluitseinen bedienen. In het midden zit de sleutel waarmee de deuren worden bediend. Het meerendeel van de wagons heeft namelijk geen centrale deurvergrendeling waardoor deze anders tijdens de rit gewoon door iedereen geopend kunnen worden. Niet echt een wenselijke situatie dus.
Het geheel is sjiek afgegarneerd met de blauwe muts van mijn mentor-machinist
[ afbeelding ]
Een van de weinige foto's die redelijk zijn gelukt. In het midden zien wij, anders dan voor niet-kenners doet vermoeden, geen stuur. Het is de tractiehendel, waarmee wordt bepaald hoeveel stroom er naar de motoren gaat, en dus hoe hard de trein gaat rijden. Daarboven is de snelheidsmeter. Links van deze meter een reeks metertjes die laten zien hoeveel stroom er van de bovenleiding komt en hoeveel stroom daarvan daadwerkelijk naar de motoren gaat. Rechts van de snelheidsmeter zien we de manometers, daar direct onder een aantal knoppen voor de ATB
[ afbeelding ]
En dit is nou het uitzicht van de machinist. Hier zoeven wij ter hoogte van Loenen a/d Vecht, met in de verte de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal.
De overige foto's zijn helaas te donker of te onscherp, dus hier blijft het even bij.
Om het geheel op FoK!-vriendelijk niveau te houden licht ik nog wel een paar woorden toe:
446 = Onder fanatici beter bekend als de EuroNight of CityNightLine. Deze trein bestaat uit wagons die uit verschillende landen uit Europa komen. Vanaf Emmerich wordt het hele boeltje naar Amsterdam getrokken door een NS1700-locomotief.
Opzending = De locomotief wordt geheel uitgeschakeld om batterijstroom te besparen. Dit wordt gedaan als een trein voor langere tijd niet wordt gebruikt, of, zoals in dit geval, door een ander bedrijf moet worden gesleept.
Losstand = De trein staat nu niet geremd.
Snelschakelaar = De snelschakelaar is in feite een soort 'zekering', die de toevoer van de stroom vanuit de bovenleiding bepaald. Komt er, om wat voor reden dan ook, teveel stroom naar de motoren dan slaat de snelschakelaar automatisch af.
Pantograaf = Het 'schuitje' wat de trein in verbinding brengt met de bovenleiding.
Front- en sluitseinen = Wat de kop- en achterlampen van een auto zijn zijn de front- en sluitseinen bij een trein.
Manometer = Dit meters peilen, even simpel uitgelegd, hoeveel lucht de trein heeft. Zonder lucht kan een trein niet remmen dus dit metertje is belangrijker dan het lijkt.
ATB = Automatisch Trein Beinvloedingssysteem. Dit is een soort waakhond die ervoor zorgt dat een machinist zich aan de gestelde snelheden houdt. Rij je te hard dan grijpt het systeem in met een snelremming, waardoor je 'snel' stilstaat.
In opzetting zetten voor gevorderdenquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:18 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Toffe foto's kerel
Bij een loc in opzending (vorige week zelf ook voor het eerst gedaan bij een G-2000), sluit je het pneumatisch gedeelte helemaal af. De treinleiding werkt wel gewoon, zodat je loc ook mee remt. Net als bij een gewone trein.
Bij het in opzending zetten (van de G-2000, weet niet hoe het met NS mat zit) zet je een paar kranen om. Weet niet precies welke. Als de loc nog op de parkeerrem staat, moet je met sleutel 19 de parkeer rem deactiveren. Dit doe je door met de sleutel aan een soort knop van de remophanging van de parkeerrem te trekken. Je hoort dan een tik en er schiet een knop omhoog.
Aan de remvensters kan je dan niet zien dat de parkeer rem er af is, maar wel aan die pin die omhoog komt.
Bij het terugzetten in bedrijfsvaardige stand, hoef je alleen je kranen weer open te zetten, en de parkeerrem schiet er dan automatisch weer op.
Voor de normale dienstregeling van 10 treinen per dag zijn 3 stellen benodigd.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:36 schreef Rostkreuz het volgende:
3 Fyra treinen kwamen beschadigd aan op hun eindstation. Weet iemand hoeveel er eigenlijk worden ingezet bij de beperkte dienstregeling van vandaag?
eindelijkquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:36 schreef James1988 het volgende:
Morgen wordt de normale dienstregeling gereden.
Bron: NS
Falers.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:46 schreef Bitlord het volgende:
Alleen internettickets kunnen ze bij Nshispeed ltwitter wijzigen. Aan de balie gekochte tickets niet.
quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:43 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Het is geel en het komt niet
[ afbeelding ]
Zou best kunnen: Amersfoort - Apeldoorn ligt plat vanwege een aanrijding met een persoon.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:54 schreef Fiorano het volgende:
Zag ik nou net de Pimpel voorbij Amersfoort Vathorst razen....??
Ik moet morgen naar Utrecht. Kantoortijden dus spits heen en spits terug. Eigenlijk vanavond al maar dat is niet esssentieel en dus gecanceld vanwege aanrijding persoon. Maar morgen moet het wel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Hmm morgen is het weer vrijdag he. De dag dat het al vaak mis ging in de avondspits op Utrecht Centraal. Laten ze nou net morgen weer de normale dienstregeling gaan rijden.......
Juich eens niet zo vroegquote:Op donderdag 17 januari 2013 17:07 schreef b2py het volgende:
[..]
Kon het niet laten!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, van alle vrijdagen die Prorail en NS al voor hun kiezen gehad hebben is het significant vaak mis gegaan!quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Hmm morgen is het weer vrijdag he. De dag dat het al vaak mis ging in de avondspits op Utrecht Centraal. Laten ze nou net morgen weer de normale dienstregeling gaan rijden.......
Inderdaad helemaal goedquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:32 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
In opzetting zetten voor gevorderden
Bij de 1700 moet je de trein eerst in zn geheel afbreken. Remhendel in de S zodat de treinleiding leegloopt. Hierna alle elektriciteit afschakelen; van verwarming tot snelschakelaar. De pantograaf omlaag kneiteren en tot slot het motor-gedeelte in om de ATB en de dodeman uit te zetten en nu weet ik dat ik nog een onderdeeltje vergeet, maar ben ff kwijt wat het precies was
Interessant!quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:11 schreef GlenSpey het volgende:
Manometer = Deze meters peilen, even simpel uitgelegd, hoeveel lucht de trein heeft. Zonder lucht kan een trein niet remmen dus dit metertje is belangrijker dan het lijkt.
De remblokken worden met behulp van luchtdruk tegen de wielen aan gedrukt. Als de lucht wordt weggezogen lossen de remmen juist. En als er een probleem is, vult de slang zich automatisch met lucht.quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:54 schreef Viezze het volgende:
[..]
Interessant!
Is het juist niet zo dat een trein zonder lucht juist wel remt, en je lucht nodig hebt om te rijden? Zodat wanneer je lucht wegvalt je gewoon stil komt te staan ipv doordendert
Maar wat als je luchtslang (om wat voor reden) scheurt? Met 1 bar ga je een trein niet stilzetten gok ikquote:Op donderdag 17 januari 2013 17:56 schreef b2py het volgende:
[..]
De remblokken worden met behulp van luchtdruk tegen de wielen aan gedrukt. Als de lucht wordt weggezogen lossen de remmen juist. En als er een probleem is, vult de slang zich automatisch met lucht.
Ik ben je dat antwoord helaas schuldig en kan ik zo gauw niet vinden. Wat ik wel weet is dat er een back-up systeem is. Vorig jaar brak een NID bij Sassenheim, toen is ook de remkabel gesprongen en is automatisch de trein vol in de ankers gegaan.quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:59 schreef Viezze het volgende:
[..]
Maar wat als je luchtslang (om wat voor reden) scheurt? Met 1 bar ga je een trein niet stilzetten gok ik
Vanwaar komt dan het geluid in VIRM wat je hoort als de remleidingen leeglopen en je wegrijdt?quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:02 schreef Monopoly het volgende:
Je hebt standaard 5 bar op je treinleiding staan.
Als je je remkraan bediend, dan haal je lucht uit je treinleiding. Geen lucht = remming. Hoe meer bar dat je uit je treinleiding laat lopen, hoe harder je remming.
Bij treinbreuk/treinleidingbreuk loopt alle lucht in rap tempo weg. (5 bar is dus 5 keer atmosferische druk) en worden de remblokken zowat tegen je wielen aan gesmeten.
Oké smijten is overdreven, maar ze drukken er enorm hard op waardoor je zo stil staat.
Toch wel, klonk al raarquote:Op donderdag 17 januari 2013 18:02 schreef Monopoly het volgende:
Je hebt standaard 5 bar op je treinleiding staan.
Als je je remkraan bediend, dan haal je lucht uit je treinleiding. Geen lucht = remming. Hoe meer bar dat je uit je treinleiding laat lopen, hoe harder je remming.
Bij treinbreuk/treinleidingbreuk loopt alle lucht in rap tempo weg. (5 bar is dus 5 keer atmosferische druk) en worden de remblokken zowat tegen je wielen aan gesmeten.
Oké smijten is overdreven, maar ze drukken er enorm hard op waardoor je zo stil staat.
Kan ook lucht zijn die ergens in gaat?quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Vanwaar komt dan het geluid in VIRM wat je hoort als de remleidingen leeglopen en je wegrijdt?
Dat is de treinleiding die zo bijgevuld wordt op je remstations. De remreservoirs vullen zich en je remmen lossen en dat hoor je.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Vanwaar komt dan het geluid in VIRM wat je hoort als de remleidingen leeglopen en je wegrijdt?
Ohh ok.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:05 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Dat is de treinleiding die zo bijgevuld wordt op je remstations. De remreservoirs vullen zich en je remmen lossen en dat hoor je.
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article257&lang=fr Interessant stukje welquote:Op donderdag 17 januari 2013 18:06 schreef b2py het volgende:
[..]
Ohh ok.
Daar komt ook die theorie vandaan dat ik zei dat de leidingen leeg liepen..
Interessant interessant.
Het systeem heet trouwens Westinghouse remsysteem Viezze, kan je misschien wat meer over vinden op het internet
Bron: De Stentorquote:Auto tegen trein op VSM-spoor
APELDOORN - Aan de Marchantstraat in Apeldoorn is bij het Kanaal een zwarte Mercedes tegen een enkele locomotief gebotst. Het ongeval gebeurde rond 17.30 uur. Het gaat om de locomotief die afvalwagons vervoert. De bestuurder van de Mercedes heeft lichte verwondingen aan het ongeval overgehouden. Het verkeer wordt langs het ongeval geleid.
Hoe het ongeval plaats heeft kunnen vinden is nog niet bekend. De politie heeft de zaak in onderzoek.
LATER MEER
dat weet jij beter dan wijquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:54 schreef Fiorano het volgende:
Zag ik nou net de Pimpel voorbij Amersfoort Vathorst razen....??
Hmm...quote:
quote:Bij de overgang moeten de spoorbomen handmatig worden bediend. De machinist stopte om de bomen neer te laten maar de locomotief gleed tever door.
Leuk die SLT'jes.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:20 schreef Stratzer het volgende:
In principe is het bij treinen zo, geen lucht, geen remmen. De remmen worden inderdaad volledig luchtdruk gestuurd. Het is niet, zoals bijvoorbeeld bij vrachtauto's dat als de hoofdresevoirdruk wegvalt, het ding begint te remmen.
Uiteraard is het des spoors om daar uitzonderingen op te hebben, zoals bij de SLT. Als bij dat ding de HR (hoofdreservoir) druk onder de 7 bar komt, ontlucht hij automatisch de treinleiding. Dat is de doorgaande remleiding waar ook de atb, dodeman en noodremtrekkers op aangesloten zijn.
En als de treinleiding ontlucht wordt, slaan de triplekleppen om, waardoor lucht van remreservoirs naar de remstations kan stromen. En de trein gaat remmen.
Een treinremsysteem is onderverdeeld in rem- en stuurreservoirs, waar altijd een vaste vaste druk gehandhaafd wordt. Dus mocht om een of andere reden de totale lucht voorraad wegvallen, dan is er altijd nog voldoende lucht voor een (snel)remming. Bij het meeste materieel moet de machinist deze handmatig inzetten, bij de SLT gebeurt dat dan automatisch.
Edit, verhaal iets duidelijker gemaakt.
Kijk, ik wist dat ik iets was vergetenquote:Op donderdag 17 januari 2013 17:39 schreef Stratzer het volgende:
[..]
Inderdaad helemaal goeddaarna remkraan weer in rijstand zetten, anders kom je niet weg. Snelremstand gaat namelijk buiten faivelyblok om, en batterijschakelaar niet vergeten.
Wat ook nog wel leuk kan zijn om te weten is dat de meeste reizigerstreinen tegenwoordig verschillende soorten remsystemen hebben. Je hebt de (wettelijk verplichte) pneumatische remmen, dat zijn dus remmen die werken op luchtdruk en zijn aangestuurd met, jawel, lucht. Daarnaast heb je EP (elektro-pneumatische) remmen die ook werken op lucht, maar worden aangestuurd met elektriciteit en je hebt de ED (elektro-dynamische) remmen. Die laatste fungeren als een soort dynamo op de motoren (waardoor bij sommige materieeltypes er ook nog stroom wordt 'teruggegeven' aan de bovenleiding). Deze ED-remmen werken vaak samen met de EP-remmen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:20 schreef Viezze het volgende:
[..]
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article257&lang=fr Interessant stukje wel
www.nicospilt.com/pdf/hoofdstukVI.pdf En hier nog véél meer leesvoer. Voor nu even te veel voor mij
Nee joh als het allemaal niet meer werkt gewoon vol in de achteruitquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:40 schreef Peter het volgende:
En géén anker om uit het raam te werpen?
quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:51 schreef Viezze het volgende:
[..]
Nee joh als het allemaal niet meer werkt gewoon vol in de achteruit
Een mobiel stootblok al rijdend van voorop je trein op de rails monterenquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:51 schreef Viezze het volgende:
[..]
Nee joh als het allemaal niet meer werkt gewoon vol in de achteruit
De schommelboot kan dat vast!quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Tss...jongens, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op he!
![]()
Anker uitgooien, vol gas achteruit, dat zijn allemaal trucjes die je op een boot kunt gebruiken, niet met een trein! Jullie zitten in het verkeerde topic!!
Er kunnen nog emmertjes uit het raam geworpen worden om zo slootwater op te pikken.quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:40 schreef Peter het volgende:
En géén anker om uit het raam te werpen?
Remmen met emmertjes aan een touwtje.. Net ter land, ter zee en in de luchtquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Er kunnen nog emmertjes uit het raam geworpen worden om zo slootwater op te pikken.
Schijnen alleen nog wel wat problemen mee te zijn
Die machinist kon wel mooi vissen. Hoop hengels en naderhand een hoop vrije tijdquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ja, of de speno trein die in Stavoren wilde remmen, maar pas ergens in het water
klopt. Daar loopt alles als een treinquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:54 schreef Peter het volgende:
[..]
Remmen met emmertjes aan een touwtje.. Net ter land, ter zee en in de lucht
quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
![]()
Anker uitgooien, vol gas achteruit, dat zijn allemaal trucjes die je op een boot kunt gebruiken, niet met een trein! Jullie zitten in het verkeerde topic!!
quote:
VIRM is een boot.quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
![]()
Titanic?quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:57 schreef Viezze het volgende:
[..]
Fyra ook. Kan niet zo goed tegen ijsrotsen.
Geen problemen nu. Alle stellen staan veilig op het rangeerterrein of in de reparatieplaats.quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:56 schreef Little_Dolls het volgende:
Weer problemen met die Fyra blijkbaar?
En de woordvoering van de NS is het orkest dat maar door blijft spelen?quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:00 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ik zie vergelijkingen met de projecten V250 / Titanic ja
werk maar zeer beperkt. De snelheid van de Nederlandse treinen kan regelmatig door slakken bijgehouden wordenquote:
Strooi dan maar wat zoutquote:Op donderdag 17 januari 2013 20:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
werk maar zeer beperkt. De snelheid van de Nederlandse treinen kan regelmatig door slakken bijgehouden worden
Haha jaquote:Op donderdag 17 januari 2013 20:01 schreef Peter het volgende:
[..]
En de woordvoering van de NS is het orkest dat maar door blijft spelen?
quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:00 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ik zie vergelijkingen met de projecten V250 / Titanic ja
Fyra is een vogel. De vleugels breken spontaan af bij vorst.quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:57 schreef Viezze het volgende:
[..]
Fyra ook. Kan niet zo goed tegen ijsrotsen.
Is een ex-RRF lok.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:46 schreef WhiteJoker het volgende:
RRF daar loop jij nu toch stage Monopoly? Wel klote voor de machinist. (en bestuurder van de auto uiteraard)
Is het ook niet. Die trein rijdt daar zeker niet hard, want de trein is eigenlijk net 3 wagens te lang voor deze lok.quote:
Locon rijdt de trein zelf met dit oude lokkie. Na het afrangeren van de lok gaan ze met een ex-NSR 1800 tegen de trein aan om via Deventer naar Zwolle-Wijster te vertrekken.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:54 schreef Monopoly het volgende:
Ik weet ook niet of RRF daar nog voor rijdt. Kan best zijn dat er nog wel eens machinisten op zitten dat ze gehuurd worden door Locon. Maar ik heb geen idee. Zal eens vragen morgen.
Wel klote voor de machinist. Ik las dat hij zou zijn door gegleden, dat is al erg genoeg, en dan ook nog eens dit. Bah.
Ik zie 'm regelmatig in Deventer over de IJsselbrug komen, vaak precies op het moment dat ik van m'n werk naar huis er onderdoor kom.quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:06 schreef greavy het volgende:
[..]
Locon rijdt de trein zelf met dit oude lokkie. Na het afrangeren van de lok gaan ze met een ex-NSR 1800 tegen de trein aan om via Deventer naar Zwolle-Wijster te vertrekken.
Dat zal dan rond half 7 ongeveer zijn uit mijn hoofd. Maakt kop op Deventer Goederen en gaat dan naar Zwolle ev (ri. Zwolle pal achter de IC aan na 19u)quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ik zie 'm regelmatig in Deventer over de IJsselbrug komen, vaak precies op het moment dat ik van m'n werk naar huis er onderdoor kom.
De titel van dit stukje is wel een beetje dubbelop natuurlijk.quote:109 Teletekst do 17 jan
Treindienst normaal; Fyra rijdt niet
` De treinen rijden morgen weer volgens
de normale dienstregeling,melden de NS
en ProRail.Vanwege het winterweer reden
er sinds dinsdag minder treinen.ProRail
zet morgen nog wel extra ploegen in om
storingen tegen te gaan.
De hogesnelheidslijn tussen Amsterdam
en Brussel is vanmiddag stilgelegd.Drie
Fyra-treinen waren op hun bestemming
aangekomen met schade aan het plaatwerk
aan de onderkant van de trein.
Het spoor tussen Rotterdam en Antwerpen
is geïnspecteerd,maar de oorzaak van de
beschadigingen is nog niet achterhaald.
Uit voorzorg rijden er de rest van de
dag geen Fyra's meer.
volgende nieuws weer&verkeer sport
Ja, die ja.quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat ding met die blauwe vuilniscontainers?
Met een beetje wilskracht kan er vast wel iets gevonden wordenquote:Op donderdag 17 januari 2013 22:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Dat kan alleen niet, want de locs die voor de benelux gebruikt werden zijn al weer ergens anders in gebruik.
En ik altijd denken dat het een goede soep wasquote:Op donderdag 17 januari 2013 20:24 schreef Rostkreuz het volgende:
[..]
Ze hebben ooit een proefvaart gedaan
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Railklipper
[ afbeelding ]
Nee, we kunnen het niet op eigen initiatief afblazen zonder een enorme financiële strop. We zitten er contractueel aan vast om dit product af te nemen en te betalen. We moeten hopen op falen van de leverancier (NSH in dit geval).quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:04 schreef Bitlord het volgende:
Ik durf de gok vooralsnog te wagen, maar is momenteel niet de laatste kans de Fyratickets in te wisselen en een alternatief nieuwjaarsrondje uit te voeren?
Tuurlijk zou dit het beste zijn, maar reeel gezien kan het natuurlijk niet. Er moeten 10 locs worden gehuurd, 70 rijtuigen, 100 man extra personeel, treinpaden moeten worden aangevraagd, er is geen capaciteit om het spul te onderhouden. Daarnaast zit je ook met meer dan dubbele kosten en vervolgens een fyra die zonder enige opbrengst de hele dag leeg rondrijdt. Dat betekent het faillissement van NS Hispeed.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:07 schreef KnightSolaire het volgende:
Zou het op dit moment eigenlijk niet het beste zijn als NS Hispeed de eer aan zichzelf houdt, de Beneluxtrein zo snel mogelijk weer laat rijden ten minste totdat de Fyra met gewenste punctualiteit (95%) rijdt?
Zo draai je ook de beeldvorming rondom je bedrijf in de media bij; de Beneluxtrein (tegenwoordig al ietwat nostalgisch "de geliefde Beneluxtrein genoemd) herinvoeren levert gegarandeerd kudo's op. En als de Fyra dan het product is geworden zoals beloofd (veel sneller en betrouwbaarder dan de Benelux), kun je dat ook weer verkopen.
Dit zeker omdat de kritieken onder reizigers en politiek aanzwellen... Zo kan het bedrijf erger voor zichzelf voorkomen. (Aan de andere kant lijkt direct ingrijpen vanuit de politiek de komende maanden niet aan de orde..)
Het kan wel, als er helemaal gestopt wordt met Fyra Brussel. Locs zijn nog wel te regelen, rijtuigen staan niets te doen op de Dijksgracht, personeel is nog bevoegd, de werkplaatsen kennen het materieel nog.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:31 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Tuurlijk zou dit het beste zijn, maar reeel gezien kan het natuurlijk niet. Er moeten 10 locs worden gehuurd, 70 rijtuigen, 100 man extra personeel, treinpaden moeten worden aangevraagd, er is geen capaciteit om het spul te onderhouden. Daarnaast zit je ook met meer dan dubbele kosten en vervolgens een fyra die zonder enige opbrengst de hele dag leeg rondrijdt. Dat betekent het faillissement van NS Hispeed.
Het kán niet.
Ik moest lachenquote:Op donderdag 17 januari 2013 21:05 schreef Dr_Flash het volgende:
LOCONMACHINIST!! Als je dit leest: Hou je stil!
We doen het gewoon, desnoods slaan we dat retourtje noorderkempen over.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:04 schreef Bitlord het volgende:
Als er problemen zijn met het plaatwerk zijn, is dat ietd waar je elke winter last van gaat hebben tenzij ze se constructie gaan aanpassen.
Ik durf de gok vooralsnog te wagen, maar is momenteel niet de laatste kans de Fyratickets in te wisselen en een alternatief nieuwjaarsrondje uit te voeren?
Nou ja, 't zal in de praktijk waarschijnlijk niet gebeuren, maar stel van wel. Maak je dan als bedrijf een afgang? Als je het een beetje 'framet' kun je er wel iets van maken denk ik. Iets van: op basis van klantwensen en -onderzoek besloten tot herinvoering, vanwege de verwachte hoge bezettingsgraad Fyra en het creëren van extra capaciteit, en om onze reizigers buiten de HSL zo goed mogelijk van dienst te zijn...quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:43 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het kan wel, als er helemaal gestopt wordt met Fyra Brussel. Locs zijn nog wel te regelen, rijtuigen staan niets te doen op de Dijksgracht, personeel is nog bevoegd, de werkplaatsen kennen het materieel nog.
Hetgeen waar het aan schort zijn rijpaden, en de enorme afgang die je dan als bedrijf maakt. Niet dat het nog veel slechter kan qua imago - Fyra is trending topic op Twitter en bijna geen enkele tweet is positief.
Moeilijk tijden hebben ze nu dan... Ik heb al lang geen positieve media-aandacht voor Fyra gezien.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:56 schreef James1988 het volgende:
en als de marketingafdeling van NS ergens mee bezig is dan is het wel het imago.
NS ziet dat anders, ondanks wat kleine probleempjes loopt het toch echt heel goed! De vertraginkjes die er zo nu en dan zijn komen doordat het personeel nog aan de trein moet wennen en de trein nog aan de baan. Echt!quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:57 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Moeilijk tijden hebben ze nu dan... Ik heb al lang geen positieve media-aandacht voor Fyra gezien.
misschien moeten ze de prioriteiten dan toch eens gaan herzien. Er zijn teveel marketeers en die verkopen gebakken lucht. Waar het om gaat is dat het product ook goed is en laat het daar nu nog een beetje aan schortenquote:Op donderdag 17 januari 2013 22:56 schreef James1988 het volgende:
Dat gaat echt helemaal niemand geloven, en als de marketingafdeling van NS ergens mee bezig is dan is het wel het imago.
Nee, dat wordt het niet. NS zal diep, heel diep door het stof moeten. Ook zullen verantwoordelijken hun bureau moeten leegmaken en hun bedrijfspas moeten inleveren. De samenleving zal met minder geen genoegen nemen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:55 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Nou ja, 't zal in de praktijk waarschijnlijk niet gebeuren, maar stel van wel. Maak je dan als bedrijf een afgang? Als je het een beetje 'framet' kun je er wel iets van maken denk ik. Iets van: op basis van klantwensen en -onderzoek besloten tot herinvoering, vanwege de verwachte hoge bezettingsgraad Fyra en het creëren van extra capaciteit, en om onze reizigers buiten de HSL zo goed mogelijk van dienst te zijn...
heb je al een afspraak staan, Driek?quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:04 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Nee, dat wordt het niet. NS zal diep, heel diep door het stof moeten. Ook zullen verantwoordelijken hun bureau moeten leegmaken en hun bedrijfspas moeten inleveren. De samenleving zal met minder geen genoegen nemen.
Ik herken me niet in het door u geschetste beeld...quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
NS ziet dat anders, ondanks wat kleine probleempjes loopt het toch echt heel goed! De vertraginkjes die er zo nu en dan zijn komen doordat het personeel nog aan de trein moet wennen en de trein nog aan de baan. Echt!
het zal wel onder de noemer kinderziektes vallen helaasquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:06 schreef James1988 het volgende:
Mij lijkt een beëindiging van de HSA-concessie en het annuleren van de integratie van HSL en hoofdrailnet een prima straf voor deze incompetentie.
Veel van het personeel dat er nu zit was immers niet betrokken bij de keuzes van 10 jaar terug.
Zie PMquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
heb je al een afspraak staan, Driek?
Laat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet a.u.b. doorgaan. Op die wijze biedt de HSL veel meer baat aan een veel grotere groep Nederlanders. Theoretisch zou dat overigens ook kunnen als een ander bedrijf de verbinding Amsterdam - Brussel uit zou gaan buiten.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:06 schreef James1988 het volgende:
Mij lijkt een beëindiging van de HSA-concessie en het annuleren van de integratie van HSL en hoofdrailnet een prima straf voor deze incompetentie.
Veel van het personeel dat er nu zit was immers niet betrokken bij de keuzes van 10 jaar terug.
Doe ik ookquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:21 schreef Peterselieman het volgende:
je kunt zeggen van de Fransen wat je wil,
dat is een sneeuwvrije baan, dus niet echt in de sneeuw getest ...quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:16 schreef Bitlord het volgende:
Niet alleen is de trein destijds getest in de klimaatkamer in Wenen, ook hebben de treinen gereden tijdens sneeuw en kou op het testcircuit in Velim, Tsjechië ongeveer drie jaar geleden. Het is wat dat betreft dus opmerkelijk dat het destijds niet naar voren is gekomen, tenzij de snelheden en het spoor in Nederland/België anders zijn.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
het is te hopenquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:27 schreef Bitlord het volgende:
Ik weet niet of die trein daar in de sneeuw heeft gereden. Mag toch aannemen van wel?
Waarom zou NS nogmaals de HSL moeten krijgen? Ze hebben tot op heden iedere concessiebelofte verbroken, dit kost de Staat een godsvermogen en de naam "Fyra" is verworden tot een onderwerp van spot.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:14 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Laat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet a.u.b. doorgaan. Op die wijze biedt de HSL veel meer baat aan een veel grotere groep Nederlanders. Theoretisch zou dat overigens ook kunnen als een ander bedrijf de verbinding Amsterdam - Brussel uit zou gaan buiten.
de Fyra reed vorig jaar toch ook in de sneeuw ? Alleen maar tot Breda.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:31 schreef Rostkreuz het volgende:
Toch ligt deze testbaan er anders bij , het spoorbed en de rails zijn sneeuwvrij , anders dan wat ik de afgelopen dagen in de randstad heb gezien.
Volgens mij wel, die nieuwe sprinters hadden dat ook.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:37 schreef Rostkreuz het volgende:
Hebben die grote gaten aan de voorkant er iets mee te doen? Kan daar de sneeuw in blijven hangen, ijsklompen gaan vormen? Als deze klompen bij hoge snelheid, herstel tijdens het rijden, loslaten. Zou dat de schade veroorzaken?
Yhalys heeft geen gat en geen schade.
De Fyra die rijdt op Amsterdam - Breda rijdt met ander materieel (locomotief met rijtuigen) ipv de V250.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
de Fyra reed vorig jaar toch ook in de sneeuw ? Alleen maar tot Breda.
Het gaat me meer om het integreren van de HSL in het hoofdrailnet. Op die laatste rijdt NS - en dat gaat gewoon goed in mijn ogen. Dat uitbreiden met Intercity-diensten (evt. IC+ genoemd o.i.d.) over de HSL om bepaalde reistijden te verminderen (Den Haag - Venlo, bijvoorbeeld) lijkt me wenselijk omdat de HSL dan voor veel meer mensen daadwerkelijk nut heeft. Nu moet je toch eigenlijk vooral in Breda, Rotterdam of Amsterdam wonen. Oké, dat zijn niet de kleinste plaatsen, maar tochquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:32 schreef James1988 het volgende:
Waarom zou NS nogmaals de HSL moeten krijgen? Ze hebben tot op heden iedere concessiebelofte verbroken, dit kost de Staat een godsvermogen en de naam "Fyra" is verworden tot een onderwerp van spot.
Oh vandaar. Nou dan is het toch duidelijk waar aan ligt ?quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:40 schreef James1988 het volgende:
[..]
De Fyra die rijdt op Amsterdam - Breda rijdt met ander materieel (locomotief met rijtuigen) ipv de V250.
ik kan het wel bedenken, maar dan zal er wel iets aan de positie van de NS moeten veranderen. Wat ik gisteren al schetste is dat de NS als semi-overheidsbedrijf zich in een positie bevindt die voor alle partijen behalve de NS schadelijk is.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:32 schreef James1988 het volgende:
Ze hebben godverdomme 3 jaar een aantal van die mislukte dodo's in Nederland gehad om te testen. In de zomer, in de herfst, in de lente, zelfs in de winter. Wat hebben ze in vredesnaam gedaan tijdens de winter, pizza gegeten en getafelvoetbald?
Waarom zou NS nogmaals de HSL moeten krijgen? Ze hebben tot op heden iedere concessiebelofte verbroken, dit kost de Staat een godsvermogen en de naam "Fyra" is verworden tot een onderwerp van spot.
Voor mij is het simpel: NS stapelt fout op fout bij de HSL, mist iedere deadline, en laat iedere keer zien de reiziger niet te begrijpen. Daar komt nog eens misplaatste arrogantie bovenop ("Kijk eens hoe goed de Fyra het doet!") en laat men regelmatig zien eigenlijk geen boodschap te hebben aan de reiziger. En nu ís de V250 eindelijk in dienst, blijkt het een onbetrouwbare kuttrein te zijn.
Ik kan geen enkele reden bedenken om de HSL nog aan NS te gunnen.
Oh, je bedoelt het zo. "Recht van overpad" zou gegeven kunnen worden voor bepaalde verbindingen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 23:41 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Het gaat me meer om het integreren van de HSL in het hoofdrailnet. Op die laatste rijdt NS - en dat gaat gewoon goed in mijn ogen. Dat uitbreiden met Intercity-diensten (...)
De uitbating van de HSL zelf (dus internationale en nationale HST's) laat ik even buiten beschouwing.
Ja, aan dat gekke vleugellamme vogelbekdierquote:Op donderdag 17 januari 2013 23:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
Oh vandaar. Nou dan is het toch duidelijk waar aan ligt ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |