abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 17 januari 2013 @ 16:09:26 #1
176766 zoem
zoemt
pi_121683133

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 17 januari 2013 @ 16:10:58 #2
176766 zoem
zoemt
pi_121683217
Mijn eerste treinentopic geopend *O*
pi_121683222
Ijsvrij verandert anno 2013 in Fyravrij..
pi_121683226
Tijdens mijn stage even wat plaatjes in de 1749 geschoten vandaag. Helaas voor jullie ben ik geen professionele treinfotoschieter met dito fototoestel, de meeste binnenfoto's zijn daarom dus jammerlijk mislukt :')
Ik ga binnenkort eens kijken of ik een fatsoenlijker toestel kan regelen zodat ik wat meer kan laten zien :)

Om toch alvast een klein tipje van de sluier te geven:


De 1749 te Amsterdam centraal, nadat deze als trein 446 in Emmerich een bonte verzameling Europese rijtuigen heeft opgehaald. Maar daarover later meer :)
Nadat de passagiers zijn uitgestapt gaat de loc in opzending en wordt het hele boeltje onder begeleiding van een 1200-loc weggerangeerd naar de Watergraafsmeer.



De trein bestaat uit comfortabele, doch oude, rijtuigen uit onder meer Duitsland, Polen en Rusland. Omdat deze bestemmingen niet om de hoek liggen beschikken de wagons over slaapvoorzieningen.


Hier zien wij de ruggengraat van de loc; een stukje uit de cabine. De hendel aan de linkerzijde is de remhendel, hier te zien in de losstand. Onderaan in het midden een paar schakelaartjes, hierbij behoren onder meer de snelschakelaar, de bediening van de pantograaf en het belangrijkste op deze koude winterdagen; de verwarming. Rechtsbovenin zien we een paar schakelaars die de front- en sluitseinen bedienen. In het midden zit de sleutel waarmee de deuren worden bediend. Het meerendeel van de wagons heeft namelijk geen centrale deurvergrendeling waardoor deze anders tijdens de rit gewoon door iedereen geopend kunnen worden. Niet echt een wenselijke situatie dus.
Het geheel is sjiek afgegarneerd met de blauwe muts van mijn mentor-machinist :)



Een van de weinige foto's die redelijk zijn gelukt. In het midden zien wij, anders dan voor niet-kenners doet vermoeden, geen stuur. Het is de tractiehendel, waarmee wordt bepaald hoeveel stroom er naar de motoren gaat, en dus hoe hard de trein gaat rijden. Daarboven is de snelheidsmeter. Links van deze meter een reeks metertjes die laten zien hoeveel stroom er van de bovenleiding komt en hoeveel stroom daarvan daadwerkelijk naar de motoren gaat. Rechts van de snelheidsmeter zien we de manometers, daar direct onder een aantal knoppen voor de ATB


En dit is nou het uitzicht van de machinist. Hier zoeven wij ter hoogte van Loenen a/d Vecht, met in de verte de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal.

De overige foto's zijn helaas te donker of te onscherp, dus hier blijft het even bij.
Om het geheel op FoK!-vriendelijk niveau te houden licht ik nog wel een paar woorden toe:

446 = Onder fanatici beter bekend als de EuroNight of CityNightLine. Deze trein bestaat uit wagons die uit verschillende landen uit Europa komen. Vanaf Emmerich wordt het hele boeltje naar Amsterdam getrokken door een NS1700-locomotief.

Opzending = De locomotief wordt geheel uitgeschakeld om batterijstroom te besparen. Dit wordt gedaan als een trein voor langere tijd niet wordt gebruikt, of, zoals in dit geval, door een ander bedrijf moet worden gesleept.

Losstand = De trein staat nu niet geremd.

Snelschakelaar = De snelschakelaar is in feite een soort 'zekering', die de toevoer van de stroom vanuit de bovenleiding bepaald. Komt er, om wat voor reden dan ook, teveel stroom naar de motoren dan slaat de snelschakelaar automatisch af.

Pantograaf = Het 'schuitje' wat de trein in verbinding brengt met de bovenleiding.

Front- en sluitseinen = Wat de kop- en achterlampen van een auto zijn zijn de front- en sluitseinen bij een trein.

Manometer = Deze meters peilen, even simpel uitgelegd, hoeveel lucht de trein heeft. Zonder lucht kan een trein niet remmen dus dit metertje is belangrijker dan het lijkt.

ATB = Automatisch Trein Beinvloedingssysteem. Dit is een soort waakhond die ervoor zorgt dat een machinist zich aan de gestelde snelheden houdt. Rij je te hard dan grijpt het systeem in met een snelremming, waardoor je 'snel' stilstaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 17-01-2013 16:24:25 ]
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 16:11:23 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121683232
quote:
10s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:10 schreef zoem het volgende:
Mijn eerste treinentopic geopend *O*
en ook nog de fipo :r
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121683298
De boekingscodes zouden uit 7 letters bestaan, terwijl ik via DM codes van 8 letters gekregen heb?
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:14:35 #7
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_121683369
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 15:42 schreef Peterselieman het volgende:
stellen met TBL1+ mogen inmiddels naar Nederland doorkachelen
Daar heb je zo lekker veel aan als je naar Duitsland of Luxemburg moet.

Voor de diensten op het grensbaanvak Athus (B) - Rodange (L) hebben ze een andere oplossing bedacht: in plaats van dat de NMBS doorrijdt tot het eerste Luxemburgse stationnetje, rijdt nu de CFL door tot het eerste station in België.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 16:15:01 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121683385
ik vrees dat wanneer de NS nieuw materieel aanschaft dit in de winter weer dezelfde problemen zal gaan geven als gebeurd is met het SLT en nu met de Dodo, dit ondanks dat in de contracten opgenomen staat dat het materieel winterhard moet zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:15:55 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121683420
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:13 schreef Bitlord het volgende:
De boekingscodes zouden uit 7 letters bestaan, terwijl ik via DM codes van 8 letters gekregen heb?
Ik heb ze precies zo overgetypt zoals ze op de tickets staan: DNR en referentie. Het DNR is 7 tekens lang, ref. 8. Je hebt ze beide gehad.
pi_121683508
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:11 schreef GlenSpey het volgende:
Tijdens mijn stage even wat plaatjes in de 1749 geschoten vandaag. Helaas voor jullie ben ik geen professionele treinfotoschieter met dito fototoestel, de meeste binnenfoto's zijn daarom dus jammerlijk mislukt :')
Ik ga binnenkort eens kijken of ik een fatsoenlijker toestel kan regelen zodat ik wat meer kan laten zien :)

Om toch alvast een klein tipje van de sluier te geven:

[ afbeelding ]
De 1749 te Amsterdam centraal, nadat deze als trein 446 in Emmerich een bonte verzameling Europese rijtuigen heeft opgehaald. Maar daarover later meer :)
Nadat de passagiers zijn uitgestapt gaat de loc in opzending en wordt het hele boeltje onder begeleiding van een 1200-loc weggerangeerd naar de Watergraafsmeer.


[ afbeelding ]
De trein bestaat uit comfortabele, doch oude, rijtuigen uit onder meer Duitsland, Polen en Rusland. Omdat deze bestemmingen niet om de hoek liggen beschikken de wagons over slaapvoorzieningen.

[ afbeelding ]
Hier zien wij de ruggengraat van de loc; een stukje uit de cabine. De hendel aan de linkerzijde is de remhendel, hier te zien in de losstand. Onderaan in het midden een paar schakelaartjes, hierbij behoren onder meer de snelschakelaar, de bediening van de pantograaf en het belangrijkste op deze koude winterdagen; de verwarming. Rechtsbovenin zien we een paar schakelaars die de front- en sluitseinen bedienen. In het midden zit de sleutel waarmee de deuren worden bediend. Het meerendeel van de wagons heeft namelijk geen centrale deurvergrendeling waardoor deze anders tijdens de rit gewoon door iedereen geopend kunnen worden. Niet echt een wenselijke situatie dus.
Het geheel is sjiek afgegarneerd met de blauwe muts van mijn mentor-machinist :)


[ afbeelding ]
Een van de weinige foto's die redelijk zijn gelukt. In het midden zien wij, anders dan voor niet-kenners doet vermoeden, geen stuur. Het is de tractiehendel, waarmee wordt bepaald hoeveel stroom er naar de motoren gaat, en dus hoe hard de trein gaat rijden. Daarboven is de snelheidsmeter. Links van deze meter een reeks metertjes die laten zien hoeveel stroom er van de bovenleiding komt en hoeveel stroom daarvan daadwerkelijk naar de motoren gaat. Rechts van de snelheidsmeter zien we de manometers, daar direct onder een aantal knoppen voor de ATB

[ afbeelding ]
En dit is nou het uitzicht van de machinist. Hier zoeven wij ter hoogte van Loenen a/d Vecht, met in de verte de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal.

De overige foto's zijn helaas te donker of te onscherp, dus hier blijft het even bij.
Om het geheel op FoK!-vriendelijk niveau te houden licht ik nog wel een paar woorden toe:

446 = Onder fanatici beter bekend als de EuroNight of CityNightLine. Deze trein bestaat uit wagons die uit verschillende landen uit Europa komen. Vanaf Emmerich wordt het hele boeltje naar Amsterdam getrokken door een NS1700-locomotief.

Opzending = De locomotief wordt geheel uitgeschakeld om batterijstroom te besparen. Dit wordt gedaan als een trein voor langere tijd niet wordt gebruikt, of, zoals in dit geval, door een ander bedrijf moet worden gesleept.

Losstand = De trein staat nu niet geremd.

Snelschakelaar = De snelschakelaar is in feite een soort 'zekering', die de toevoer van de stroom vanuit de bovenleiding bepaald. Komt er, om wat voor reden dan ook, teveel stroom naar de motoren dan slaat de snelschakelaar automatisch af.

Pantograaf = Het 'schuitje' wat de trein in verbinding brengt met de bovenleiding.

Front- en sluitseinen = Wat de kop- en achterlampen van een auto zijn zijn de front- en sluitseinen bij een trein.

Manometer = Dit meters peilen, even simpel uitgelegd, hoeveel lucht de trein heeft. Zonder lucht kan een trein niet remmen dus dit metertje is belangrijker dan het lijkt.

ATB = Automatisch Trein Beinvloedingssysteem. Dit is een soort waakhond die ervoor zorgt dat een machinist zich aan de gestelde snelheden houdt. Rij je te hard dan grijpt het systeem in met een snelremming, waardoor je 'snel' stilstaat.
Toffe foto's kerel :Y
Bij een loc in opzending (vorige week zelf ook voor het eerst gedaan bij een G-2000), sluit je het pneumatisch gedeelte helemaal af. De treinleiding werkt wel gewoon, zodat je loc ook mee remt. Net als bij een gewone trein.
Bij het in opzending zetten (van de G-2000, weet niet hoe het met NS mat zit) zet je een paar kranen om. Weet niet precies welke. Als de loc nog op de parkeerrem staat, moet je met sleutel 19 de parkeer rem deactiveren. Dit doe je door met de sleutel aan een soort knop van de remophanging van de parkeerrem te trekken. Je hoort dan een tik en er schiet een knop omhoog.
Aan de remvensters kan je dan niet zien dat de parkeer rem er af is, maar wel aan die pin die omhoog komt.

Bij het terugzetten in bedrijfsvaardige stand, hoef je alleen je kranen weer open te zetten, en de parkeerrem schiet er dan automatisch weer op. :)
pi_121683537
Leuk verslag Glen!
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:19:09 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121683555
Altijd leuk om zulke foto's te zien :D
pi_121683851
Die trein heb ik zien staan vanochtend :)
pi_121684098
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:18 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Toffe foto's kerel :Y
Bij een loc in opzending (vorige week zelf ook voor het eerst gedaan bij een G-2000), sluit je het pneumatisch gedeelte helemaal af. De treinleiding werkt wel gewoon, zodat je loc ook mee remt. Net als bij een gewone trein.
Bij het in opzending zetten (van de G-2000, weet niet hoe het met NS mat zit) zet je een paar kranen om. Weet niet precies welke. Als de loc nog op de parkeerrem staat, moet je met sleutel 19 de parkeer rem deactiveren. Dit doe je door met de sleutel aan een soort knop van de remophanging van de parkeerrem te trekken. Je hoort dan een tik en er schiet een knop omhoog.
Aan de remvensters kan je dan niet zien dat de parkeer rem er af is, maar wel aan die pin die omhoog komt.

Bij het terugzetten in bedrijfsvaardige stand, hoef je alleen je kranen weer open te zetten, en de parkeerrem schiet er dan automatisch weer op. :)
In opzetting zetten voor gevorderden :P
Bij de 1700 moet je de trein eerst in zn geheel afbreken. Remhendel in de S zodat de treinleiding leegloopt. Hierna alle elektriciteit afschakelen; van verwarming tot snelschakelaar. De pantograaf omlaag kneiteren en tot slot het motor-gedeelte in om de ATB en de dodeman uit te zetten en nu weet ik dat ik nog een onderdeeltje vergeet, maar ben ff kwijt wat het precies was :')

[ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 17-01-2013 17:22:09 ]
pi_121684206
Hoog groen voor de GlenTionary _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121684257
3 Fyra treinen kwamen beschadigd aan op hun eindstation. Weet iemand hoeveel er eigenlijk worden ingezet bij de beperkte dienstregeling van vandaag?
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:36:45 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121684265
Morgen wordt de normale dienstregeling gereden.

Bron: NS

quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:36 schreef Rostkreuz het volgende:
3 Fyra treinen kwamen beschadigd aan op hun eindstation. Weet iemand hoeveel er eigenlijk worden ingezet bij de beperkte dienstregeling van vandaag?
Voor de normale dienstregeling van 10 treinen per dag zijn 3 stellen benodigd.
pi_121684546
Het is geel en het komt niet :D
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 16:45:11 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121684642
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:36 schreef James1988 het volgende:
Morgen wordt de normale dienstregeling gereden.

Bron: NS
eindelijk :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121684716
Alleen internettickets kunnen ze bij Nshispeed ltwitter wijzigen. Aan de balie gekochte tickets niet.
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:46:54 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121684723
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:46 schreef Bitlord het volgende:
Alleen internettickets kunnen ze bij Nshispeed ltwitter wijzigen. Aan de balie gekochte tickets niet.
Falers. :')
pi_121684773
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

eindelijk :)
Woooohhhppp beter!
pi_121685003
quote:
6s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:43 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Het is geel en het komt niet :D
[ afbeelding ]
_O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 17 januari 2013 @ 16:54:52 #25
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_121685081
Zag ik nou net de Pimpel voorbij Amersfoort Vathorst razen....??
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_121685127
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:54 schreef Fiorano het volgende:
Zag ik nou net de Pimpel voorbij Amersfoort Vathorst razen....??
Zou best kunnen: Amersfoort - Apeldoorn ligt plat vanwege een aanrijding met een persoon.
pi_121685236
Omstreden gunning ProRail lijkt zuiver
Infra gww | Laatst gewijzigd:17-01-2013 16:35 | Thomas van Belzen |

Den Haag - Met de omstreden aanbesteding van het onderhoudsgebied Eemland van ProRail lijkt weinig mis te zijn.
Dat blijkt uit een vertrouwelijke notitie van de spoorwegbeheerder die Dagblad Cobouw in handen heeft. In het stuk staan de belangrijkste conclusies van een commissie die in in opdracht van ProRail onderzoek deed naar de tweede aanbesteding van het project. ProRail staakte de eerste aanbestedingsprocedure vanwege “onrealistische biedingen”. Toen Asset Rail als winnaar uit de bus rolde bij de tweede aanbesteding kwam Strukton in het geweer. ProRail stelde voor een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren.

George Hammer (voormalig directeur NS Raininfrabeheer) en Jan Telgen (hoogleraar inkoopmanagement aan de Universiteit van Twente) voerden de audit uit. Zij komen nu tot de conclusie dat ProRail op het eerste oog weinig te verwijten valt.

Bekijk hier de notitie van ProRail

Bron
pi_121685368
Hmm morgen is het weer vrijdag he. De dag dat het al vaak mis ging in de avondspits op Utrecht Centraal. Laten ze nou net morgen weer de normale dienstregeling gaan rijden.......
pi_121685494
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Hmm morgen is het weer vrijdag he. De dag dat het al vaak mis ging in de avondspits op Utrecht Centraal. Laten ze nou net morgen weer de normale dienstregeling gaan rijden.......
Ik moet morgen naar Utrecht. Kantoortijden dus spits heen en spits terug. Eigenlijk vanavond al maar dat is niet esssentieel en dus gecanceld vanwege aanrijding persoon. Maar morgen moet het wel.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121685591
Morgen een dagje Heerenveen (alweer), dus dat overleef ik wel :P Maandag wel naar Dordrecht dus dat kan nog feest worden...
pi_121685624
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

eindelijk :)
Kon het niet laten! :@

pi_121685728
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:07 schreef b2py het volgende:

[..]

Kon het niet laten! :@
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Juich eens niet zo vroeg :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121685863
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Hmm morgen is het weer vrijdag he. De dag dat het al vaak mis ging in de avondspits op Utrecht Centraal. Laten ze nou net morgen weer de normale dienstregeling gaan rijden.......
Ja, van alle vrijdagen die Prorail en NS al voor hun kiezen gehad hebben is het significant vaak mis gegaan! :7
pi_121685929
Krijg zelfs een NS Alert dat ze weer normaal gaan rijden. Wat een vertrouwen..
  donderdag 17 januari 2013 @ 17:39:45 #35
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121686597
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:32 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

In opzetting zetten voor gevorderden :P
Bij de 1700 moet je de trein eerst in zn geheel afbreken. Remhendel in de S zodat de treinleiding leegloopt. Hierna alle elektriciteit afschakelen; van verwarming tot snelschakelaar. De pantograaf omlaag kneiteren en tot slot het motor-gedeelte in om de ATB en de dodeman uit te zetten en nu weet ik dat ik nog een onderdeeltje vergeet, maar ben ff kwijt wat het precies was :')
Inderdaad helemaal goed *O* daarna remkraan weer in rijstand zetten, anders kom je niet weg. Snelremstand gaat namelijk buiten faivelyblok om, en batterijschakelaar niet vergeten.

Vandaag overigens zelf niet gereden, maar herinstructie gegeven op het simulatorcentrum in Amersfoort. Morgen en maandag weer, daarna zelf weer de baan op. Ook wel weer lekker.
pi_121687048
quote:
7s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:11 schreef GlenSpey het volgende:
Manometer = Deze meters peilen, even simpel uitgelegd, hoeveel lucht de trein heeft. Zonder lucht kan een trein niet remmen dus dit metertje is belangrijker dan het lijkt.
Interessant!

Is het juist niet zo dat een trein zonder lucht juist wel remt, en je lucht nodig hebt om te rijden? Zodat wanneer je lucht wegvalt je gewoon stil komt te staan ipv doordendert
pi_121687117
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:54 schreef Viezze het volgende:

[..]

Interessant!

Is het juist niet zo dat een trein zonder lucht juist wel remt, en je lucht nodig hebt om te rijden? Zodat wanneer je lucht wegvalt je gewoon stil komt te staan ipv doordendert
De remblokken worden met behulp van luchtdruk tegen de wielen aan gedrukt. Als de lucht wordt weggezogen lossen de remmen juist. En als er een probleem is, vult de slang zich automatisch met lucht.

[ Bericht 8% gewijzigd door b2py op 17-01-2013 18:05:11 ]
pi_121687172
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:56 schreef b2py het volgende:

[..]

De remblokken worden met behulp van luchtdruk tegen de wielen aan gedrukt. Als de lucht wordt weggezogen lossen de remmen juist. En als er een probleem is, vult de slang zich automatisch met lucht.
Maar wat als je luchtslang (om wat voor reden) scheurt? Met 1 bar ga je een trein niet stilzetten gok ik :P
pi_121687260
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:59 schreef Viezze het volgende:

[..]

Maar wat als je luchtslang (om wat voor reden) scheurt? Met 1 bar ga je een trein niet stilzetten gok ik :P
Ik ben je dat antwoord helaas schuldig en kan ik zo gauw niet vinden. Wat ik wel weet is dat er een back-up systeem is. Vorig jaar brak een NID bij Sassenheim, toen is ook de remkabel gesprongen en is automatisch de trein vol in de ankers gegaan.
pi_121687262
Je hebt standaard 5 bar op je treinleiding staan.
Als je je remkraan bediend, dan haal je lucht uit je treinleiding. Geen lucht = remming. Hoe meer bar dat je uit je treinleiding laat lopen, hoe harder je remming.
Bij treinbreuk/treinleidingbreuk loopt alle lucht in rap tempo weg. (5 bar is dus 5 keer atmosferische druk) en worden de remblokken zowat tegen je wielen aan gesmeten.
Oké smijten is overdreven, maar ze drukken er enorm hard op waardoor je zo stil staat.
pi_121687311
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:02 schreef Monopoly het volgende:
Je hebt standaard 5 bar op je treinleiding staan.
Als je je remkraan bediend, dan haal je lucht uit je treinleiding. Geen lucht = remming. Hoe meer bar dat je uit je treinleiding laat lopen, hoe harder je remming.
Bij treinbreuk/treinleidingbreuk loopt alle lucht in rap tempo weg. (5 bar is dus 5 keer atmosferische druk) en worden de remblokken zowat tegen je wielen aan gesmeten.
Oké smijten is overdreven, maar ze drukken er enorm hard op waardoor je zo stil staat.
Vanwaar komt dan het geluid in VIRM wat je hoort als de remleidingen leeglopen en je wegrijdt?
pi_121687334
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:02 schreef Monopoly het volgende:
Je hebt standaard 5 bar op je treinleiding staan.
Als je je remkraan bediend, dan haal je lucht uit je treinleiding. Geen lucht = remming. Hoe meer bar dat je uit je treinleiding laat lopen, hoe harder je remming.
Bij treinbreuk/treinleidingbreuk loopt alle lucht in rap tempo weg. (5 bar is dus 5 keer atmosferische druk) en worden de remblokken zowat tegen je wielen aan gesmeten.
Oké smijten is overdreven, maar ze drukken er enorm hard op waardoor je zo stil staat.
Toch wel, klonk al raar :)

quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:04 schreef b2py het volgende:

[..]

Vanwaar komt dan het geluid in VIRM wat je hoort als de remleidingen leeglopen en je wegrijdt?
Kan ook lucht zijn die ergens in gaat?
pi_121687340
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:04 schreef b2py het volgende:

[..]

Vanwaar komt dan het geluid in VIRM wat je hoort als de remleidingen leeglopen en je wegrijdt?
Dat is de treinleiding die zo bijgevuld wordt op je remstations. De remreservoirs vullen zich en je remmen lossen en dat hoor je.
pi_121687382
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:05 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat is de treinleiding die zo bijgevuld wordt op je remstations. De remreservoirs vullen zich en je remmen lossen en dat hoor je.
Ohh ok.
Daar komt ook die theorie vandaan dat ik zei dat de leidingen leeg liepen..
Interessant interessant.
Het systeem heet trouwens Westinghouse remsysteem Viezze, kan je misschien wat meer over vinden op het internet ;)
pi_121687397
Zo, de NS had in al haar wijsheid maar besloten dat één treinstel (van 6 stukken) wel genoeg was voor de trein van Utrecht naar Arnhem die om zeven voor vijf in Utrecht vertrekt. Normaal is dat iets minder dan het dubbele, en natuurlijk eens in het kwartier. Iets meer dan een vierde van de normale capaciteit dus. Denkt de NS dat alle scholen en bedrijven op halve kracht draaien met dit weer, en niet alleen de NS zelf?

Het hielp overigens niet dat er ook nog mensen inzaten die via Arnhem moesten omreizen. Maar ja, dat was de afgelopen paar dagen niet anders en is dus ook wel een beetje in te calculeren. Overigens was het volgens een paar personen (dicht) om me heen de derde dag op rij dat de NS dit staaltje flikte, met een te korte trein en dus ook de derde dag op rij dat er mensen moesten achterblijven in Utrecht.

Gelukkig is dit normaalgesproken mijn laatste winter met de NS.
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 17 januari 2013 @ 18:13:31 #46
176766 zoem
zoemt
pi_121687542
Wtf, de IC venlo sluit zijn deuren al terwijl er nog allemaal mensen instappen bij verschillende deuren. Dom, maar ook gevaarlijk.

Ah net de omroep dat ze morgen weer normaal rijden *O*
  donderdag 17 januari 2013 @ 18:20:35 #47
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121687821
In principe is het bij treinen zo, geen lucht, geen remmen. De remmen worden inderdaad volledig luchtdruk gestuurd. Het is niet, zoals bijvoorbeeld bij vrachtauto's dat als de hoofdresevoirdruk wegvalt, het ding begint te remmen.
Uiteraard is het des spoors om daar uitzonderingen op te hebben, zoals bij de SLT. Als bij dat ding de HR (hoofdreservoir) druk onder de 7 bar komt, ontlucht hij automatisch de treinleiding. Dat is de doorgaande remleiding waar ook de atb, dodeman en noodremtrekkers op aangesloten zijn.
En als de treinleiding ontlucht wordt, slaan de triplekleppen om, waardoor lucht van remreservoirs naar de remstations kan stromen. En de trein gaat remmen.

Een treinremsysteem is onderverdeeld in rem- en stuurreservoirs, waar altijd een vaste vaste druk gehandhaafd wordt. Dus mocht om een of andere reden de totale lucht voorraad wegvallen, dan is er altijd nog voldoende lucht voor een (snel)remming. Bij het meeste materieel moet de machinist deze handmatig inzetten, bij de SLT gebeurt dat dan automatisch.

Edit, verhaal iets duidelijker gemaakt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Stratzer op 17-01-2013 18:27:21 ]
pi_121687824
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:06 schreef b2py het volgende:

[..]

Ohh ok.
Daar komt ook die theorie vandaan dat ik zei dat de leidingen leeg liepen..
Interessant interessant.
Het systeem heet trouwens Westinghouse remsysteem Viezze, kan je misschien wat meer over vinden op het internet ;)
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article257&lang=fr Interessant stukje wel :)

www.nicospilt.com/pdf/hoofdstukVI.pdf En hier nog véél meer leesvoer. Voor nu even te veel voor mij :P
pi_121688954
quote:
Auto tegen trein op VSM-spoor

APELDOORN - Aan de Marchantstraat in Apeldoorn is bij het Kanaal een zwarte Mercedes tegen een enkele locomotief gebotst. Het ongeval gebeurde rond 17.30 uur. Het gaat om de locomotief die afvalwagons vervoert. De bestuurder van de Mercedes heeft lichte verwondingen aan het ongeval overgehouden. Het verkeer wordt langs het ongeval geleid.

Hoe het ongeval plaats heeft kunnen vinden is nog niet bekend. De politie heeft de zaak in onderzoek.

LATER MEER
Bron: De Stentor
pi_121689228
Jaja straks een speciale trein die op Almelo de Riet stopt. Ik kan niet wachten (heeft wel 15 min vertraging)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2013 18:55:43 ]
pi_121689309
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:54 schreef Fiorano het volgende:
Zag ik nou net de Pimpel voorbij Amersfoort Vathorst razen....??
dat weet jij beter dan wij :P
  Redactie Sport donderdag 17 januari 2013 @ 19:02:47 #52
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121689560
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:49 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Bron: De Stentor
Hmm...
quote:
Bij de overgang moeten de spoorbomen handmatig worden bediend. De machinist stopte om de bomen neer te laten maar de locomotief gleed tever door.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_121689599
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:02 schreef dennistd het volgende:

[..]

Hmm...

[..]

Zo, dat is wel pittig. Dan heeft die mcn een best probleem.
pi_121689650
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:20 schreef Stratzer het volgende:
In principe is het bij treinen zo, geen lucht, geen remmen. De remmen worden inderdaad volledig luchtdruk gestuurd. Het is niet, zoals bijvoorbeeld bij vrachtauto's dat als de hoofdresevoirdruk wegvalt, het ding begint te remmen.
Uiteraard is het des spoors om daar uitzonderingen op te hebben, zoals bij de SLT. Als bij dat ding de HR (hoofdreservoir) druk onder de 7 bar komt, ontlucht hij automatisch de treinleiding. Dat is de doorgaande remleiding waar ook de atb, dodeman en noodremtrekkers op aangesloten zijn.
En als de treinleiding ontlucht wordt, slaan de triplekleppen om, waardoor lucht van remreservoirs naar de remstations kan stromen. En de trein gaat remmen.

Een treinremsysteem is onderverdeeld in rem- en stuurreservoirs, waar altijd een vaste vaste druk gehandhaafd wordt. Dus mocht om een of andere reden de totale lucht voorraad wegvallen, dan is er altijd nog voldoende lucht voor een (snel)remming. Bij het meeste materieel moet de machinist deze handmatig inzetten, bij de SLT gebeurt dat dan automatisch.

Edit, verhaal iets duidelijker gemaakt.
Leuk die SLT'jes.
Kan jij trouwens via via nog aan (digitale) materieelgidsen komen? Wil d'r ook wel voor mailen naar iemand dat het voor de studie is om de verschillende systemen etc etc wil bestuderen :P
  donderdag 17 januari 2013 @ 19:11:29 #55
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_121689991
JAWUHL MEIN FYRA
WIR SULLEN DIE ZUGREISENDEN AUSRASSEN!
HEIL HISPEED!
pi_121691343
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:39 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Inderdaad helemaal goed *O* daarna remkraan weer in rijstand zetten, anders kom je niet weg. Snelremstand gaat namelijk buiten faivelyblok om, en batterijschakelaar niet vergeten.
Kijk, ik wist dat ik iets was vergeten :P

quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:20 schreef Viezze het volgende:

[..]

http://rixke.tassignon.be/spip.php?article257&lang=fr Interessant stukje wel :)

www.nicospilt.com/pdf/hoofdstukVI.pdf En hier nog véél meer leesvoer. Voor nu even te veel voor mij :P
Wat ook nog wel leuk kan zijn om te weten is dat de meeste reizigerstreinen tegenwoordig verschillende soorten remsystemen hebben. Je hebt de (wettelijk verplichte) pneumatische remmen, dat zijn dus remmen die werken op luchtdruk en zijn aangestuurd met, jawel, lucht. Daarnaast heb je EP (elektro-pneumatische) remmen die ook werken op lucht, maar worden aangestuurd met elektriciteit en je hebt de ED (elektro-dynamische) remmen. Die laatste fungeren als een soort dynamo op de motoren (waardoor bij sommige materieeltypes er ook nog stroom wordt 'teruggegeven' aan de bovenleiding). Deze ED-remmen werken vaak samen met de EP-remmen.

En alsof dat allemaal nog niet genoeg is heb je soms ook nog een parkeer/magneetrem (bij o.a. VIRM te zien als een staaf die tussen de wielen op het spoor ligt) en een handrem :P
pi_121691403
En géén anker om uit het raam te werpen? ;(
dag
pi_121691708
En de directe rem :Y
pi_121691747
Jaaaa, daar zijn de magneetremmen weer _O_
pi_121692008
quote:
6s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:40 schreef Peter het volgende:
En géén anker om uit het raam te werpen? ;(
Nee joh als het allemaal niet meer werkt gewoon vol in de achteruit
pi_121692048
quote:
10s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:51 schreef Viezze het volgende:

[..]

Nee joh als het allemaal niet meer werkt gewoon vol in de achteruit
:D Zou mogelijk zijn met een defect pneumatisch stuurstroomcontact denk ik.
pi_121692070
quote:
10s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:51 schreef Viezze het volgende:

[..]

Nee joh als het allemaal niet meer werkt gewoon vol in de achteruit
Een mobiel stootblok al rijdend van voorop je trein op de rails monteren :Y.
dag
pi_121692078
Tss... :o jongens, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op he! :N

Anker uitgooien, vol gas achteruit, dat zijn allemaal trucjes die je op een boot kunt gebruiken, niet met een trein! Jullie zitten in het verkeerde topic!! :6
pi_121692099
quote:
10s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Tss... :o jongens, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op he! :N

Anker uitgooien, vol gas achteruit, dat zijn allemaal trucjes die je op een boot kunt gebruiken, niet met een trein! Jullie zitten in het verkeerde topic!! :6
De schommelboot kan dat vast!
dag
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 19:53:21 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121692122
quote:
6s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:40 schreef Peter het volgende:
En géén anker om uit het raam te werpen? ;(
Er kunnen nog emmertjes uit het raam geworpen worden om zo slootwater op te pikken.

Schijnen alleen nog wel wat problemen mee te zijn :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121692128
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:52 schreef Peter het volgende:

[..]

De schommelboot kan dat vast!
:D

Ja, of de speno trein die in Stavoren wilde remmen, maar pas ergens in het water :P
pi_121692167
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Er kunnen nog emmertjes uit het raam geworpen worden om zo slootwater op te pikken.

Schijnen alleen nog wel wat problemen mee te zijn :+
Remmen met emmertjes aan een touwtje.. Net ter land, ter zee en in de lucht _O-
dag
pi_121692172
quote:
7s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

:D

Ja, of de speno trein die in Stavoren wilde remmen, maar pas ergens in het water :P
Die machinist kon wel mooi vissen. Hoop hengels en naderhand een hoop vrije tijd _O-
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 19:55:45 #69
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121692252
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:54 schreef Peter het volgende:

[..]

Remmen met emmertjes aan een touwtje.. Net ter land, ter zee en in de lucht _O-
klopt. Daar loopt alles als een trein
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121692255
quote:
10s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Tss... :o jongens, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op he! :N

Anker uitgooien, vol gas achteruit, dat zijn allemaal trucjes die je op een boot kunt gebruiken, niet met een trein! Jullie zitten in het verkeerde topic!! :6
:o O ja

quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:52 schreef Peter het volgende:

[..]

De schommelboot kan dat vast!
_O-
  donderdag 17 januari 2013 @ 19:55:57 #71
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121692262
quote:
10s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Tss... :o jongens, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op he! :N

Anker uitgooien, vol gas achteruit, dat zijn allemaal trucjes die je op een boot kunt gebruiken, niet met een trein! Jullie zitten in het verkeerde topic!! :6
VIRM is een boot.
pi_121692289
En remmen met een parachute dan?
dag
pi_121692295
Weer problemen met die Fyra blijkbaar?
pi_121692327
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:55 schreef greavy het volgende:

[..]

VIRM is een boot.
Fyra ook. Kan niet zo goed tegen ijsrotsen.
pi_121692465
quote:
12s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:57 schreef Viezze het volgende:

[..]

Fyra ook. Kan niet zo goed tegen ijsrotsen.
Titanic? :@
dag
pi_121692496
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:56 schreef Little_Dolls het volgende:
Weer problemen met die Fyra blijkbaar?
Geen problemen nu. Alle stellen staan veilig op het rangeerterrein of in de reparatieplaats.
dag
pi_121692506
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:59 schreef Peter het volgende:

[..]

Titanic? :@
Ik zie vergelijkingen met de projecten V250 / Titanic ja :P
pi_121692553
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:00 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik zie vergelijkingen met de projecten V250 / Titanic ja :P
En de woordvoering van de NS is het orkest dat maar door blijft spelen? :+
dag
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 20:01:51 #79
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121692576
quote:
10s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:56 schreef Peter het volgende:
En remmen met een parachute dan?
werk maar zeer beperkt. De snelheid van de Nederlandse treinen kan regelmatig door slakken bijgehouden worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121692620
quote:
12s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

werk maar zeer beperkt. De snelheid van de Nederlandse treinen kan regelmatig door slakken bijgehouden worden
Strooi dan maar wat zout :Y Lost alles vanzelf op.
dag
pi_121692632
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:01 schreef Peter het volgende:

[..]

En de woordvoering van de NS is het orkest dat maar door blijft spelen? :+
Haha ja :+ Ook de topsnelheid van de titanic (38 kmh) is goed te vergelijken!
pi_121692737
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:00 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik zie vergelijkingen met de projecten V250 / Titanic ja :P
pi_121692823
Prachtig :D
pi_121692997
Ik zie dat ik nog een klein stukje in de A vergeten ben transparant te maken in het Fyra logo, maar ach, het moest even snel :)
pi_121693321
Ik vind hem netjes :D Heb je ook een foto van een zinkende Titanic met Fyra logo? Die is wel toepasselijk nu :') Wel oppassen voor de geheime fyrapolizei
  donderdag 17 januari 2013 @ 20:15:39 #86
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121693432
quote:
12s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:57 schreef Viezze het volgende:

[..]

Fyra ook. Kan niet zo goed tegen ijsrotsen.
Fyra is een vogel. De vleugels breken spontaan af bij vorst.
pi_121694029
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:55 schreef greavy het volgende:

[..]

VIRM is een boot.
Ze hebben ooit een proefvaart gedaan

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Railklipper



  donderdag 17 januari 2013 @ 20:30:31 #88
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121694358
Ook morgen geen Fyra Amsterdam - Brussel, zaterdag hoogst onzeker. Bron: http://bit.ly/13I0YCQ
pi_121695293
RRF daar loop jij nu toch stage Monopoly? Wel klote voor de machinist. (en bestuurder van de auto uiteraard)
  donderdag 17 januari 2013 @ 20:46:30 #91
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121695297
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_121695509
kan nooit hard gegaan zijn :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 17 januari 2013 @ 20:50:48 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121695553
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:46 schreef WhiteJoker het volgende:
RRF daar loop jij nu toch stage Monopoly? Wel klote voor de machinist. (en bestuurder van de auto uiteraard)
Is een ex-RRF lok.
Deze lok is door Locon overgenomen van Locon om tijdelijk de huisvuiltrein tussen VAM Apeldoorn en Wijster te rijden.
Omdat deze trein altijd lang is, gaat hier binnenkort een andere rangeerlok heen en komt de ex-RRF5 elders te werken voor Locon.

Zie ook deze foto's van mij:

Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683


Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683


Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
pi_121695607

Bron: De Stentor
  donderdag 17 januari 2013 @ 20:52:02 #95
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121695628
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:49 schreef Dr_Flash het volgende:
kan nooit hard gegaan zijn :N
Is het ook niet. Die trein rijdt daar zeker niet hard, want de trein is eigenlijk net 3 wagens te lang voor deze lok.
pi_121695748
Ik weet ook niet of RRF daar nog voor rijdt. Kan best zijn dat er nog wel eens machinisten op zitten dat ze gehuurd worden door Locon. Maar ik heb geen idee. Zal eens vragen morgen.

Wel klote voor de machinist. Ik las dat hij zou zijn door gegleden, dat is al erg genoeg, en dan ook nog eens dit. Bah.
pi_121696398
LOCONMACHINIST!! Als je dit leest: Hou je stil! :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 17 januari 2013 @ 21:06:55 #98
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121696480
quote:
13s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:54 schreef Monopoly het volgende:
Ik weet ook niet of RRF daar nog voor rijdt. Kan best zijn dat er nog wel eens machinisten op zitten dat ze gehuurd worden door Locon. Maar ik heb geen idee. Zal eens vragen morgen.

Wel klote voor de machinist. Ik las dat hij zou zijn door gegleden, dat is al erg genoeg, en dan ook nog eens dit. Bah.
Locon rijdt de trein zelf met dit oude lokkie. Na het afrangeren van de lok gaan ze met een ex-NSR 1800 tegen de trein aan om via Deventer naar Zwolle-Wijster te vertrekken.
pi_121696596
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:06 schreef greavy het volgende:

[..]

Locon rijdt de trein zelf met dit oude lokkie. Na het afrangeren van de lok gaan ze met een ex-NSR 1800 tegen de trein aan om via Deventer naar Zwolle-Wijster te vertrekken.
Ik zie 'm regelmatig in Deventer over de IJsselbrug komen, vaak precies op het moment dat ik van m'n werk naar huis er onderdoor kom. :)
  donderdag 17 januari 2013 @ 21:10:38 #100
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121696682
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik zie 'm regelmatig in Deventer over de IJsselbrug komen, vaak precies op het moment dat ik van m'n werk naar huis er onderdoor kom. :)
Dat zal dan rond half 7 ongeveer zijn uit mijn hoofd. Maakt kop op Deventer Goederen en gaat dan naar Zwolle ev (ri. Zwolle pal achter de IC aan na 19u)
pi_121696830
Dat ding met die blauwe vuilniscontainers?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121697126
quote:
109 Teletekst do 17 jan
***************************************
Treindienst normaal; Fyra rijdt niet
***************************************
` De treinen rijden morgen weer volgens
de normale dienstregeling,melden de NS
en ProRail.Vanwege het winterweer reden
er sinds dinsdag minder treinen.ProRail
zet morgen nog wel extra ploegen in om
storingen tegen te gaan.

De hogesnelheidslijn tussen Amsterdam
en Brussel is vanmiddag stilgelegd.Drie
Fyra-treinen waren op hun bestemming
aangekomen met schade aan het plaatwerk
aan de onderkant van de trein.

Het spoor tussen Rotterdam en Antwerpen
is geïnspecteerd,maar de oorzaak van de
beschadigingen is nog niet achterhaald.
Uit voorzorg rijden er de rest van de
dag geen Fyra's meer.
***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport
De titel van dit stukje is wel een beetje dubbelop natuurlijk.

Iets als: "Sla is plantaardig; bevat geen vlees." Toch? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 17 januari 2013 @ 21:30:00 #103
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121697726
quote:
5s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat ding met die blauwe vuilniscontainers?
Ja, die ja.
  donderdag 17 januari 2013 @ 21:41:07 #104
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121698366
Morgen gaan er een sleep HLE12 (NMBS) van Merelbeke op transport naar Stockem.
pi_121699842
Ik ben toch erg benieuwd waar dat plaatwerk van de Fyra van is gemaakt. De Thalys en andere hogesnelheidstreinen hebben er geen last van. Hebben ze toevallig juist daar gewichtsreductie willen toepassen?

Ik neem aan dat dit plaatwerk eronder zit om de trein en apparatuur te beschermen, dus dat doet het goed. Zou het dan niet verstandiger zijn om dit van steviger materiaal te maken?
pi_121699851
Als er problemen zijn met het plaatwerk zijn, is dat ietd waar je elke winter last van gaat hebben tenzij ze se constructie gaan aanpassen.

Ik durf de gok vooralsnog te wagen, maar is momenteel niet de laatste kans de Fyratickets in te wisselen en een alternatief nieuwjaarsrondje uit te voeren?
pi_121700092
Zou het op dit moment eigenlijk niet het beste zijn als NS Hispeed de eer aan zichzelf houdt, de Beneluxtrein zo snel mogelijk weer laat rijden ten minste totdat de Fyra met gewenste punctualiteit (95%) rijdt?

Zo draai je ook de beeldvorming rondom je bedrijf in de media bij; de Beneluxtrein (tegenwoordig al ietwat nostalgisch "de geliefde Beneluxtrein genoemd) herinvoeren levert gegarandeerd kudo's op. En als de Fyra dan het product is geworden zoals beloofd (veel sneller en betrouwbaarder dan de Benelux), kun je dat ook weer verkopen.

Dit zeker omdat de kritieken onder reizigers en politiek aanzwellen... Zo kan het bedrijf erger voor zichzelf voorkomen. (Aan de andere kant lijkt direct ingrijpen vanuit de politiek de komende maanden niet aan de orde..)
pi_121700224
Dat kan alleen niet, want de locs die voor de benelux gebruikt werden zijn al weer ergens anders in gebruik.
pi_121700324
quote:
7s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Dat kan alleen niet, want de locs die voor de benelux gebruikt werden zijn al weer ergens anders in gebruik.
Met een beetje wilskracht kan er vast wel iets gevonden worden ;).
pi_121700476
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:24 schreef Rostkreuz het volgende:

[..]

Ze hebben ooit een proefvaart gedaan

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Railklipper


[ afbeelding ]
En ik altijd denken dat het een goede soep was :')
pi_121701101
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:04 schreef Bitlord het volgende:
Ik durf de gok vooralsnog te wagen, maar is momenteel niet de laatste kans de Fyratickets in te wisselen en een alternatief nieuwjaarsrondje uit te voeren?
Nee, we kunnen het niet op eigen initiatief afblazen zonder een enorme financiële strop. We zitten er contractueel aan vast om dit product af te nemen en te betalen. We moeten hopen op falen van de leverancier (NSH in dit geval).

Waar hebben we dat meer gezien? :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121701619
quote:
2s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:07 schreef KnightSolaire het volgende:
Zou het op dit moment eigenlijk niet het beste zijn als NS Hispeed de eer aan zichzelf houdt, de Beneluxtrein zo snel mogelijk weer laat rijden ten minste totdat de Fyra met gewenste punctualiteit (95%) rijdt?

Zo draai je ook de beeldvorming rondom je bedrijf in de media bij; de Beneluxtrein (tegenwoordig al ietwat nostalgisch "de geliefde Beneluxtrein genoemd) herinvoeren levert gegarandeerd kudo's op. En als de Fyra dan het product is geworden zoals beloofd (veel sneller en betrouwbaarder dan de Benelux), kun je dat ook weer verkopen.

Dit zeker omdat de kritieken onder reizigers en politiek aanzwellen... Zo kan het bedrijf erger voor zichzelf voorkomen. (Aan de andere kant lijkt direct ingrijpen vanuit de politiek de komende maanden niet aan de orde..)
Tuurlijk zou dit het beste zijn, maar reeel gezien kan het natuurlijk niet. Er moeten 10 locs worden gehuurd, 70 rijtuigen, 100 man extra personeel, treinpaden moeten worden aangevraagd, er is geen capaciteit om het spul te onderhouden. Daarnaast zit je ook met meer dan dubbele kosten en vervolgens een fyra die zonder enige opbrengst de hele dag leeg rondrijdt. Dat betekent het faillissement van NS Hispeed.

Het kán niet.
pi_121701763
Dinsdag en woensdag 20-25 storingen (merendeel wisselstoringen), vandaag 7 storingen. 3 defecte treinen, 1 aanrijding met persoon, 1 "op last van de brandweer" en 1 "diverse oorzaken"op het bekende traject van deze storing. Slechts 1 wisselstoring dus. En dan ook op Kampen Zuid, waardoor er een beetje vertraging was, maar geen uitgevallen treinen daar.

Het valt vandaag dus best mee! :-)
Bij twijfel: gebruik beton.
  donderdag 17 januari 2013 @ 22:43:39 #114
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121702387
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:31 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Tuurlijk zou dit het beste zijn, maar reeel gezien kan het natuurlijk niet. Er moeten 10 locs worden gehuurd, 70 rijtuigen, 100 man extra personeel, treinpaden moeten worden aangevraagd, er is geen capaciteit om het spul te onderhouden. Daarnaast zit je ook met meer dan dubbele kosten en vervolgens een fyra die zonder enige opbrengst de hele dag leeg rondrijdt. Dat betekent het faillissement van NS Hispeed.

Het kán niet.
Het kan wel, als er helemaal gestopt wordt met Fyra Brussel. Locs zijn nog wel te regelen, rijtuigen staan niets te doen op de Dijksgracht, personeel is nog bevoegd, de werkplaatsen kennen het materieel nog.

Hetgeen waar het aan schort zijn rijpaden, en de enorme afgang die je dan als bedrijf maakt. Niet dat het nog veel slechter kan qua imago - Fyra is trending topic op Twitter en bijna geen enkele tweet is positief. :')
pi_121702801
quote:
11s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:05 schreef Dr_Flash het volgende:
LOCONMACHINIST!! Als je dit leest: Hou je stil! :X
Ik moest lachen :@
pi_121702848
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:04 schreef Bitlord het volgende:
Als er problemen zijn met het plaatwerk zijn, is dat ietd waar je elke winter last van gaat hebben tenzij ze se constructie gaan aanpassen.

Ik durf de gok vooralsnog te wagen, maar is momenteel niet de laatste kans de Fyratickets in te wisselen en een alternatief nieuwjaarsrondje uit te voeren?
We doen het gewoon, desnoods slaan we dat retourtje noorderkempen over.
pi_121702947
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:43 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het kan wel, als er helemaal gestopt wordt met Fyra Brussel. Locs zijn nog wel te regelen, rijtuigen staan niets te doen op de Dijksgracht, personeel is nog bevoegd, de werkplaatsen kennen het materieel nog.

Hetgeen waar het aan schort zijn rijpaden, en de enorme afgang die je dan als bedrijf maakt. Niet dat het nog veel slechter kan qua imago - Fyra is trending topic op Twitter en bijna geen enkele tweet is positief. :')
Nou ja, 't zal in de praktijk waarschijnlijk niet gebeuren, maar stel van wel. Maak je dan als bedrijf een afgang? Als je het een beetje 'framet' kun je er wel iets van maken denk ik. Iets van: op basis van klantwensen en -onderzoek besloten tot herinvoering, vanwege de verwachte hoge bezettingsgraad Fyra en het creëren van extra capaciteit, en om onze reizigers buiten de HSL zo goed mogelijk van dienst te zijn...

Misschien zit ik er ook wel naast hoor. :') Maar op dit moment is wel wat velen willen horen: er komt een (nieuwe) Beneluxtrein. Daar verdien je an sich kudo's mee. Maar daarna weer terug naar Fyra wordt inderdaad moeilijker...
  donderdag 17 januari 2013 @ 22:56:33 #118
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121702994
Dat gaat echt helemaal niemand geloven, en als de marketingafdeling van NS ergens mee bezig is dan is het wel het imago.
pi_121703054
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:56 schreef James1988 het volgende:
en als de marketingafdeling van NS ergens mee bezig is dan is het wel het imago.
Moeilijk tijden hebben ze nu dan... Ik heb al lang geen positieve media-aandacht voor Fyra gezien.
  donderdag 17 januari 2013 @ 23:02:29 #120
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121703258
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:57 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Moeilijk tijden hebben ze nu dan... Ik heb al lang geen positieve media-aandacht voor Fyra gezien.
NS ziet dat anders, ondanks wat kleine probleempjes loopt het toch echt heel goed! De vertraginkjes die er zo nu en dan zijn komen doordat het personeel nog aan de trein moet wennen en de trein nog aan de baan. Echt!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 23:03:14 #121
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121703303
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:56 schreef James1988 het volgende:
Dat gaat echt helemaal niemand geloven, en als de marketingafdeling van NS ergens mee bezig is dan is het wel het imago.
misschien moeten ze de prioriteiten dan toch eens gaan herzien. Er zijn teveel marketeers en die verkopen gebakken lucht. Waar het om gaat is dat het product ook goed is en laat het daar nu nog een beetje aan schorten :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121703347
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:55 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Nou ja, 't zal in de praktijk waarschijnlijk niet gebeuren, maar stel van wel. Maak je dan als bedrijf een afgang? Als je het een beetje 'framet' kun je er wel iets van maken denk ik. Iets van: op basis van klantwensen en -onderzoek besloten tot herinvoering, vanwege de verwachte hoge bezettingsgraad Fyra en het creëren van extra capaciteit, en om onze reizigers buiten de HSL zo goed mogelijk van dienst te zijn...


Nee, dat wordt het niet. NS zal diep, heel diep door het stof moeten. Ook zullen verantwoordelijken hun bureau moeten leegmaken en hun bedrijfspas moeten inleveren. De samenleving zal met minder geen genoegen nemen.
pi_121703398
Is de Fyra zo'n trein waar een begrafenisstemming heerst en waar een robotstem de haltes afroept (zoals in de Thalys)? ;( :')
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 23:06:18 #124
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121703471
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:04 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Nee, dat wordt het niet. NS zal diep, heel diep door het stof moeten. Ook zullen verantwoordelijken hun bureau moeten leegmaken en hun bedrijfspas moeten inleveren. De samenleving zal met minder geen genoegen nemen.
heb je al een afspraak staan, Driek?
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 17 januari 2013 @ 23:06:35 #125
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121703486
Mij lijkt een beëindiging van de HSA-concessie en het annuleren van de integratie van HSL en hoofdrailnet een prima straf voor deze incompetentie.

Veel van het personeel dat er nu zit was immers niet betrokken bij de keuzes van 10 jaar terug.
pi_121703492
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

NS ziet dat anders, ondanks wat kleine probleempjes loopt het toch echt heel goed! De vertraginkjes die er zo nu en dan zijn komen doordat het personeel nog aan de trein moet wennen en de trein nog aan de baan. Echt!
Ik herken me niet in het door u geschetste beeld...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 23:08:40 #127
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121703590
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:06 schreef James1988 het volgende:
Mij lijkt een beëindiging van de HSA-concessie en het annuleren van de integratie van HSL en hoofdrailnet een prima straf voor deze incompetentie.

Veel van het personeel dat er nu zit was immers niet betrokken bij de keuzes van 10 jaar terug.
het zal wel onder de noemer kinderziektes vallen helaas
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121703605
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

heb je al een afspraak staan, Driek?
Zie PM
pi_121703880
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:06 schreef James1988 het volgende:
Mij lijkt een beëindiging van de HSA-concessie en het annuleren van de integratie van HSL en hoofdrailnet een prima straf voor deze incompetentie.

Veel van het personeel dat er nu zit was immers niet betrokken bij de keuzes van 10 jaar terug.
Laat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet a.u.b. doorgaan. Op die wijze biedt de HSL veel meer baat aan een veel grotere groep Nederlanders. Theoretisch zou dat overigens ook kunnen als een ander bedrijf de verbinding Amsterdam - Brussel uit zou gaan buiten.
pi_121703975
Niet alleen is de trein destijds getest in de klimaatkamer in Wenen, ook hebben de treinen gereden tijdens sneeuw en kou op het testcircuit in Velim, Tsjechië ongeveer drie jaar geleden. Het is wat dat betreft dus opmerkelijk dat het destijds niet naar voren is gekomen, tenzij de snelheden en het spoor in Nederland/België anders zijn.


pi_121704115
Oh ja Velim, waar de AGV van SNCF letterlijk rondjes reed rondom de V250 :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 23:21:23 #132
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121704179
je kunt zeggen van de Fransen wat je wil, maar ze hebben met de AGV een goed product afgeleverd
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121704221
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:21 schreef Peterselieman het volgende:
je kunt zeggen van de Fransen wat je wil,
Doe ik ook :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 23:23:49 #134
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121704283
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:16 schreef Bitlord het volgende:
Niet alleen is de trein destijds getest in de klimaatkamer in Wenen, ook hebben de treinen gereden tijdens sneeuw en kou op het testcircuit in Velim, Tsjechië ongeveer drie jaar geleden. Het is wat dat betreft dus opmerkelijk dat het destijds niet naar voren is gekomen, tenzij de snelheden en het spoor in Nederland/België anders zijn.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dat is een sneeuwvrije baan, dus niet echt in de sneeuw getest ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121704483
En kom er maar innnn, met je sein- en wisselstoringennnn...

http://www.voorbeterov.nl/voorpagina.php
pi_121704486
Ik weet niet of die trein daar in de sneeuw heeft gereden. Mag toch aannemen van wel?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 23:30:55 #137
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121704646
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:27 schreef Bitlord het volgende:
Ik weet niet of die trein daar in de sneeuw heeft gereden. Mag toch aannemen van wel?
het is te hopen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121704700
Toch ligt deze testbaan er anders bij , het spoorbed en de rails zijn sneeuwvrij , anders dan wat ik de afgelopen dagen in de randstad heb gezien.
  donderdag 17 januari 2013 @ 23:32:58 #139
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121704764
Ze hebben godverdomme 3 jaar een aantal van die mislukte dodo's in Nederland gehad om te testen. In de zomer, in de herfst, in de lente, zelfs in de winter. Wat hebben ze in vredesnaam gedaan tijdens de winter, pizza gegeten en getafelvoetbald?

quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:14 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Laat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet a.u.b. doorgaan. Op die wijze biedt de HSL veel meer baat aan een veel grotere groep Nederlanders. Theoretisch zou dat overigens ook kunnen als een ander bedrijf de verbinding Amsterdam - Brussel uit zou gaan buiten.
Waarom zou NS nogmaals de HSL moeten krijgen? Ze hebben tot op heden iedere concessiebelofte verbroken, dit kost de Staat een godsvermogen en de naam "Fyra" is verworden tot een onderwerp van spot.

Voor mij is het simpel: NS stapelt fout op fout bij de HSL, mist iedere deadline, en laat iedere keer zien de reiziger niet te begrijpen. Daar komt nog eens misplaatste arrogantie bovenop ("Kijk eens hoe goed de Fyra het doet!") en laat men regelmatig zien eigenlijk geen boodschap te hebben aan de reiziger. En nu ís de V250 eindelijk in dienst, blijkt het een onbetrouwbare kuttrein te zijn.

Ik kan geen enkele reden bedenken om de HSL nog aan NS te gunnen.

[ Bericht 7% gewijzigd door James1988 op 17-01-2013 23:39:38 ]
pi_121705011
Hebben die grote gaten aan de voorkant er iets mee te doen? Kan daar de sneeuw in blijven hangen, ijsklompen gaan vormen? Als deze klompen bij hoge snelheid, herstel tijdens het rijden, loslaten. Zou dat de schade veroorzaken?

Thalys heeft geen gat en geen schade.
pi_121705034
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:31 schreef Rostkreuz het volgende:
Toch ligt deze testbaan er anders bij , het spoorbed en de rails zijn sneeuwvrij , anders dan wat ik de afgelopen dagen in de randstad heb gezien.
de Fyra reed vorig jaar toch ook in de sneeuw ? Alleen maar tot Breda.
pi_121705061
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:37 schreef Rostkreuz het volgende:
Hebben die grote gaten aan de voorkant er iets mee te doen? Kan daar de sneeuw in blijven hangen, ijsklompen gaan vormen? Als deze klompen bij hoge snelheid, herstel tijdens het rijden, loslaten. Zou dat de schade veroorzaken?

Yhalys heeft geen gat en geen schade.
Volgens mij wel, die nieuwe sprinters hadden dat ook.
  donderdag 17 januari 2013 @ 23:40:50 #143
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121705167
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:38 schreef macca728 het volgende:

[..]

de Fyra reed vorig jaar toch ook in de sneeuw ? Alleen maar tot Breda.
De Fyra die rijdt op Amsterdam - Breda rijdt met ander materieel (locomotief met rijtuigen) ipv de V250.
pi_121705193
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:32 schreef James1988 het volgende:
Waarom zou NS nogmaals de HSL moeten krijgen? Ze hebben tot op heden iedere concessiebelofte verbroken, dit kost de Staat een godsvermogen en de naam "Fyra" is verworden tot een onderwerp van spot.
Het gaat me meer om het integreren van de HSL in het hoofdrailnet. Op die laatste rijdt NS - en dat gaat gewoon goed in mijn ogen. Dat uitbreiden met Intercity-diensten (evt. IC+ genoemd o.i.d.) over de HSL om bepaalde reistijden te verminderen (Den Haag - Venlo, bijvoorbeeld) lijkt me wenselijk omdat de HSL dan voor veel meer mensen daadwerkelijk nut heeft. Nu moet je toch eigenlijk vooral in Breda, Rotterdam of Amsterdam wonen. Oké, dat zijn niet de kleinste plaatsen, maar toch :P.

De uitbating van de HSL zelf (dus internationale en nationale HST's) laat ik even buiten beschouwing.
pi_121705230
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:40 schreef James1988 het volgende:

[..]

De Fyra die rijdt op Amsterdam - Breda rijdt met ander materieel (locomotief met rijtuigen) ipv de V250.
Oh vandaar. Nou dan is het toch duidelijk waar aan ligt ?
pi_121705331
Waarom niet een petitie opstarten met als onderwerp het overnemen van de HSL-Zuid concessie door een commerciële partij. Eerst nog NS Hispeed door laten rijden, tot de andere partij een vloot treinen klaar heeft en die partij het dan over laten nemen?

Met 40.000 unieke ondertekeningen van de petitie is het mogelijk om deze in de tweede kamer te laten komen en te laten behandelen.

Of is dit geen goed idee? :P
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2013 @ 23:44:49 #147
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121705346
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:32 schreef James1988 het volgende:
Ze hebben godverdomme 3 jaar een aantal van die mislukte dodo's in Nederland gehad om te testen. In de zomer, in de herfst, in de lente, zelfs in de winter. Wat hebben ze in vredesnaam gedaan tijdens de winter, pizza gegeten en getafelvoetbald?

Waarom zou NS nogmaals de HSL moeten krijgen? Ze hebben tot op heden iedere concessiebelofte verbroken, dit kost de Staat een godsvermogen en de naam "Fyra" is verworden tot een onderwerp van spot.

Voor mij is het simpel: NS stapelt fout op fout bij de HSL, mist iedere deadline, en laat iedere keer zien de reiziger niet te begrijpen. Daar komt nog eens misplaatste arrogantie bovenop ("Kijk eens hoe goed de Fyra het doet!") en laat men regelmatig zien eigenlijk geen boodschap te hebben aan de reiziger. En nu ís de V250 eindelijk in dienst, blijkt het een onbetrouwbare kuttrein te zijn.

Ik kan geen enkele reden bedenken om de HSL nog aan NS te gunnen.
ik kan het wel bedenken, maar dan zal er wel iets aan de positie van de NS moeten veranderen. Wat ik gisteren al schetste is dat de NS als semi-overheidsbedrijf zich in een positie bevindt die voor alle partijen behalve de NS schadelijk is.

Commercieel tegenover alle partijen, maar als er iets misgaat dan gedraagt het zich plots als een overheidsbedrijf uit het Oostblok en toont het te weinig ambitie om de problemen op te lossen.

Als je de duimschroeven flink aandraait dan is er echt plots veel meer mogelijk en kan de NS opeens wel net zo goed presteren als een andere marktpartij zou doen, maar dan moet je het bedrijf wel blijven prikkelen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 17 januari 2013 @ 23:44:53 #148
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_121705348
Wat een pauperbende
  donderdag 17 januari 2013 @ 23:45:02 #149
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121705351
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:41 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Het gaat me meer om het integreren van de HSL in het hoofdrailnet. Op die laatste rijdt NS - en dat gaat gewoon goed in mijn ogen. Dat uitbreiden met Intercity-diensten (...)
De uitbating van de HSL zelf (dus internationale en nationale HST's) laat ik even buiten beschouwing.
Oh, je bedoelt het zo. "Recht van overpad" zou gegeven kunnen worden voor bepaalde verbindingen.

Als daar tenminste behoefte aan is - door de IC Den Haag - Venlo over de HSL te sturen wordt weliswaar een kleine tijdwinst gerealiseerd, maar een intercityverbinding tussen Dordrecht en Brabant verdwijnt dan. Of dat wenselijk is weet ik niet.
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:42 schreef macca728 het volgende:

[..]

Oh vandaar. Nou dan is het toch duidelijk waar aan ligt ?
Ja, aan dat gekke vleugellamme vogelbekdier :Y
pi_121705385
Ik heb een tijdje voor ansaldobreda op de watergraafsmeer gewerkt.

En ja, die deden niks anders dan koffie drinken en roken. :')
  donderdag 17 januari 2013 @ 23:46:06 #151
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_121705404
Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe stond de NS te boek bij iedereen vóór de "verzelfstandiging" en hoe ging het tijdens de winter, entzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')