dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 12:54 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen: en
| |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:03 |
Fipo. | |
James1988 | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:05 |
Sepo. Minder dan een half jaar tot de Hanzelijn open is ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:05 |
Volgens mij hebben ze daar een truc toegepast om in Harlingen Haven een trein te splitsen en een deel achter te laten. Het laatste stuk spoor is niet geisoleerd (niet beveiligd, spoorbezetting niet zichtbaar voor de trdl), daar kun je dus "zomaar" een trein achter laten. Volgens mij gebruiken ze verder een soort automatische beveiliging, die in principe toestaat dat als er een trein van Harlingen naar Harlingen Haven vertrokken is, er pas een nieuwe trein die kant op kan als het hele baanvak t/m Harlingen Haven vrij is. Het laatste, ongeisoleerde stukje spoor telt daar niet voor mee. Waarom je daar dan met een gewone dienst geen gebruik van kunt maken is omdat als je vanaf dat onbeveiligde spoor weer het beveiligde spoor op wilt de trdl bewust / handmatig moet bevestigen dat het spoor tussen Harlingen en Harlingen Haven vrij is en er geen trein richting Haven onderweg is. Zo ongeveer zit het volgens mij ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:05 |
Suf, NS-logo op z'n kop. Maar iedereen ziet natuurlijk dat dat nep is. | |
Pinnenmutske | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:06 |
nog steeds blikseminslagen? | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:07 |
![]() ![]() | |
bork | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:07 |
Veel meer geluidsoverlast door vrachttreinen kopte de Volkskrant vanmorgen. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:15 |
Voor de goederentreinen naar Duitsland worden straks op bestaand spoor drie vaste goederenroutes gecreëerd, naar Oldenzaal, Zevenaar en Venlo. De keuze voor vaste goederencorridors gaat de geluidsoverlast beperken, zegt een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Uhm, zijn er dan nog andere fatsoenlijke opties om goederentreinen Duitsland in te krijgen!? ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:19 |
Bron: Facebook | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:20 |
De rijden in België toch ook al een tijdje? ![]() | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:22 |
Zijn dat geen BR189's met Vectron-uiterlijk? | |
James1988 | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:22 |
Nope. HLE 18 is gebaseerd op de EuroSprinter, type ES64U4. De Vectron is een doorontwikkeling hiervan. Ook nee. Ze zijn gebaseerd op de ÖBB Taurus, maar dan met een aangepaste kop om te voldoen aan nieuwe botsnormen e.d. | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:24 |
Ah, Taurussen.. Wie noemt twee verschillende locs dan ook ES64U4 en ES64F4... ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:25 |
Hoe botst dit beter dan een Taurus eigenlijk? ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:25 |
U = Universeel (reizigers en goederen), F = bedoeld voor goederen (freight) Maargoed, de Traxx-locs die voor de Fyra rijden zijn eigenlijk ook bedoeld voor de goederendienst. ![]() De details zijn mij niet bekend... maar ik denk dat je een soortgelijk resultaat kunt verwachten als wat we zagen toen die VIRM laatst tegen een SLT botste. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:31 |
Ik weet precies hoe het zit... maar dat ga ik niet op mijn mobiel zitten typen. Ik kom er later op terug. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:34 |
Super! ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:37 |
het moet wel zo krap, omdat de IC uit Leeuwarden die trein op zijn hielen zit | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:50 |
Netjes dat NS die extra treinen laat rijden. Mag bij de vrijdagmiddagspits ook wel hoor. Althans, dat hoor ik mijn zus altijd roepen daar ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 13:55 |
dat klopt ook. Veel van die treinen zitten op vrijdagmiddag tot de nok toe vol met studenten en scholieren. Pas over een paar weken wordt het rustiger. Zeven bakken ICMm is een beetje weinig als je op die tijdstippen minimaal tien kunt vullen en ze dan soms nog in de bagagerekken liggen ![]() | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 14:13 |
Arriva wil strikter gaan kijken naar de overstappen onderling en overstappen tussen NS en Arriva. - Treinen onderling kunnen maximaal 3 minuten op elkaar wachten; - Op zondagen en avonden tot maximaal een kwartier wachten op een vertraagde IC uit de Randstad, die overstap bied op treinen ri Zuidbroek/Leer/Nieuweschans/Veendam indien dit door de HC van de NS-trein doorgegeven is; - Overstap in Leeuwarden op de laatste 3 treinen in de ri Harlingen en Sneek/Stavoren en Groningen uiterst 10 minuten laten wachten, waarbij de laatste trein tot 30 minuten blijft wachten indien dit is doorgegeven door de HC van de NS-trein | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 14:28 |
Hoe doe je dat? Strikt kijken? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 14:28 |
ze willen gewoon op tijd rijden | |
James1988 | vrijdag 22 juni 2012 @ 14:29 |
Ik heb liever dat ze op rails rijden ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 14:30 |
Dan moeten ze dat DOEN. En niet lullen over strikter kijken. | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 14:34 |
het is gewoon een mooie verpakking | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 juni 2012 @ 14:52 |
Harlingen Haven ligt in TPRB-gebied. TPRB staat voor Ter Plaatse bediende RelaisBeveiliging en is redelijk vergelijkbaar met VCVL (zie de link in de OP voor meer info daarover). Kenmerkend is dat de treindienstleider geen schermen heeft waarop hij treinen kan volgen, dus geen spoorbezettingen en dergelijke kan zien. Het enige wat de trdl heeft, is een tijdwegdiagram (zie foto hieronder), een aparte overwegstoringsmelder en zijn telefoon. Er staan gewoon seinen op een TPRB-baanvak, er is gewoon treindetectie en er worden ook rijwegen ingesteld, alleen niet door de trdl. Als een machinist wil vertrekken van een station, kan hij zijn sein bedienen door middel van een sleutelkastje op het perron of ook vaak met een infraroodpistool. Het wissel loopt dan om, er wordt een rijrichting ingesteld tot het volgende station, en als er geen andere trein aanwezig is op het baanvak, komt het uitrijdsein veilig. Een typisch tijdwegdiagram, met op de horizontale as de stations van het baanvak en verticaal de tijd. In Harlingen Haven hebben ze een speciale constructie. Daar is de laatste vijftig meter tot het juk ofzo ongecontroleerd spoor, afgeschermd door een S-bord. Arriva kan daar een tweetje stallen om bij een onverwacht groot reizigersaanbod te combineren met de trein naar Leeuwarden. Als een trein achter het S-bord staat, kan er gewoon een trein vanuit Harlingen vertrekken naar de Haven en achtersom. Als een treinniet helemaal achter het S-bord staat, wordt er dus spoorbezetting gemeten in de Haven en kan er in Harlingen niet gesleuteld worden richting de Haven. Een trein die volledig achter het S-bord staat, mag daar pas vandaan komen als er is gesleuteld richting Harlingen. Zo wordt een tegengestelde treinbeweging vanaf Harlingen voorkomen. Als Arriva nu tot het juk gaat doorrijden, is er niets aan de hand als dat met een drietje gebeurt. Die past niet helemaal achter het S-bord en het spoor in de Haven blijft dus bezet. Als het met een tweetje gebeurt, verdwijnt die helemaal van het gecontroleerde spoor in de Haven en kan er in theorie dus een tweede trein naar de Haven vertrekken. En dat is niet de bedoeling. De machinist zou dus moeten zorgen dat de laatste as van de trein niet voorbij het S-bord staat. Of dat ook zo gaat gebeuren, weet ik zo niet. ![]() | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 14:58 |
Maar zolang er dus maar gesleuteld/geschoten wordt voor vertrek is er niks aan de hand bij vertrek van achter het S-bord? Ik neem aan dat Arriva zelf wel zo snugger is om bij een geplande kruising bij Harlingen te wachten op de tegentrein (indien die vertraagd is), en niet zo maar te gaan sleutelen om zelf naar Haven te rijden terwijl ie weet dat daar nog een andere trein staat.. | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:05 |
Nee. Dat gaat tegen het principe van seinwezens in. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:10 |
Ja en nee. Een machinist weet in principe wel waar gekruist wordt, maar in een sterk verstoorde situatie (veel vertragingen) kan dat natuurlijk op losse schroeven staan. En aangezien op een TPRB-baanvak geen vertragingen worden gemeten, moet je als trdl je tijdwegdiagram verdomd goed op orde houden. TPRB is bij vertragingen of storingen daarom stukken moeilijker en intensiever dan gewone baanvakken. | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:12 |
Communicatie met de verkeersleiding van Arriva kan hierbij ook helpen. Zij weten wel waar de treinen uithangen. Doet me wel afvragen waarom ProRail niet ook gegevens van bijvoorbeeld de GPS uit gaat lezen voor plaatsbepaling van treinen op bepaalde baanvakken | |
bloodysunday | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:13 |
2 minuten tussen de treinen is toch amper te doen? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:16 |
Gewoon Procesleiding invoeren voor de TPRB-baanvakken lijkt me al voldoende. | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:17 |
Ik doelde op het stukje "neem aan" en "wel zo snugger". ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:18 |
kan. Kostenplaatje is vaak een punt bij de rustige baanvakken | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:22 |
Als je goed kijkt naar de tekst op het onderbord onder het S-bord zie je daar de instructies staan om te sleutelen ("bedien het sein") en vervolgens te wachten tot het sein aan het eind van het perron (sein S1100) uit de stand stop komt voordat de trein het S-bord mag passeren en richting Harlingen vertrekken. | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:55 |
Ik bedoel dus, zoals je daaronder ook kan lezen, dat ze meer naar de overstappen willen gaan kijken. Voorheen deden ze dat niet, hoewel die regeltjes er wel waren. Nu gaan ze dat dus wél doen. | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 15:55 |
Werd er tot nu toe dan juist langer gewacht, of werd er gewoon weggereden zonder de overstap over te nemen? | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:03 |
Voorheen was het wat de machinist wilde, maar ook wat de post opdroeg, zegmaar. Er was sowieso geen enkele houvast voor de reiziger. Nu heeft Arriva afspraken gemaakt met NS en ProRail over over te nemen overstappen. Wanneer een kwartiersdienst is in de richting van Kropswolde ev lukt dat niet, en bestaat er geen aansluitgarantie tussen NS en Arriva. Met de laatste treinen kan dat wel georganiseerd worden. | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:04 |
hangt van het lijntje af. Die van Harlingen vertrekt in principe op tijd. Het traject is namelijk behoorlijk vertragingsgevoelig en een plus van enkele minuten loop je daar niet snel in. Stavoren/Sneek gaat nu ook redelijk op tijd weg nu er een twintigminutendienst op Sneek is. De marges daar zijn nu ook fors krapper geworden. Blijft over de stopper Leeuwarden naar Groningen: die kan wel enkele minuten wachten. Dat traject kan het opvangen zonder dat er gelijk grote vertragingen ontstaan. De stoppers Groningen - Delfzijl/Roodeschool kunnen een kleine plus er wel uitrijden, terwijl de treinen naar Zuidbroek en vanwege het enkelsporig stuk tussen Groningen en iets voorbij Europapark wel vrij strak op tijd moeten rijden. 's avonds kan hier wel wat flexibeler mee omgegaan worden | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:23 |
Zit nu in een ICRm TD-10 stammetje naar Maastricht, te Utrecht. De voorste zes deuren(eerste 3 bakken) zijn defect. Op dit moment is een storingsmonteur aanwezig. | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:42 |
En de trein is opgeheven, mag nu met de schommelboot door die overvol zit. En de ICR-stam rijdt leeg naar Maastricht. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:43 |
Tuurlijk, dat is het makkelijkste. Gewoon opheffen. Doorrijden met 3 afgesloten bakken is uiteraard ondenkbaar. | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:45 |
3 Van de 10 bakken zijn de deuren defect. Je kan prima doorlopen, desnoods sluit je die drie bakken af. Maar nee, de HC vond het niet kunnen, haalt een Storingsmonteur erbij die het niet kan oplossen, en voor het gemak wordt de trein opgeheven. Vervolgens mogen de vele reizigers zich in 4 minuten naar spoor 11 haasten, en de HC was pissig dat ie door ons te laat kon vertrekken. Vanaf Schiphol tot Utrecht hebben wij géén problemen gehad. Ze hadden prima door kunnen rijden ... Haal 'm in Maastricht maar uit dienst, hij zit toch in de onderhoudsomloop. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:46 |
Het moet niet gekker worden ![]() | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:49 |
Tijdens het instappen zat hij al enorm ongeduldig op zijn fluitje te blazen... Verdient geen schoonheidsprijs. En nu hebben we van die "reizigersonderzoek" omaatjes in de trein rondlopen. "Mag ik uw kaartje zien?" NEE. "Ja, maar, het is" NEE zei ik. Gelijk iedereen verder die ze vroeg ook 'Nee' ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:54 |
precies. Met zeven toegankelijke bakken karren kan ook prima | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 16:59 |
Meer reizigers zeiden dat. Maar de HC vond het onverantwoord. Nu rijdt ie leeg achter ons aan. Vanaf Eindhoven is er vervangend materieel. Onbegrijpelijk, want in Schiphol en Amsterdam Zuid kon het wel gewoon. Ze hadden gewoon de bakken moeten afsluiten als je met de veiligheid zit (ivm defecte deuren). | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:05 |
Alle Arriva-treinen in het noorden zijn nu live te volgen: http://www.treinviewer.nl/ zie ook http://www.lc.nl/frieslan(...)volgen-met-mobieltje | |
#ANONIEM | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:05 |
Bakken achter laten kan niet he, met het stuur-standrijtuig? | |
#ANONIEM | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:05 |
Tof! | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:07 |
Nee, bakken even uitrangeren kan niet zomaar. Afsluiten is echter geen probleem. | |
#ANONIEM | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:07 |
Oh, alleen Arriva zie ik, wordt het ook beschikbaar voor NS treinen? | |
lyolyrc | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:09 |
Misschien dat de HC vanwege veiligheidsredenen de trein niet wilde laten verderrijden? | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:10 |
Dat zeg ik toch de hele tijd? Maar als hij de voorste 3 bakken had afgesloten, hadden we er met 7 doorgereden. Was geen capaciteitsprobleem geweest. Nu werk je het af aan de IC alkmaar-maastricht, die nu een capaciteitsprobleem kreeg. | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:13 |
had ik een vooruitziende blik eerder vandaag? ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:14 |
De HC is eindverantwoordelijke voor de veiligheid in de trein. Als hij het idee heeft dat hij de veiligheid niet (meer) kan garanderen, dan is het aan hem om de trein op te heffen. Dus óók als "bakken afsluiten en doorkarren" een optie is, kan de HC anders besluiten. | |
b2py | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:15 |
waarachijnlijk eind 2013, bij einde obis inbouw in virm | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:18 |
Dat klopt, maar dat is altijd maar zo makkelijk beslist, een trein maar weer opheffen. De reizigers help je er niet mee. En door de bakken af te sluiten had het geen probleem geweest qua veiligheid. Want de deuren zaten netjes in de vergrendeling. | |
lyolyrc | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:21 |
Klopt, ik zat niet goed te lezen. In dat geval was afsluiten van de defecte bakken wel een optie geweest. Misschien dat hij simpelweg moeite had om buiten de kaders te denken. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:33 |
Ja, maar dat weerhoudt ons er natuurlijk niet van om daar een mening over te hebben ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:48 |
Grindtrein ontspoord op Amsterdam Centraal ![]() | |
Ireyon | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:49 |
Ik snap sowieso niet waarom ze mijn studenten-ov per se willen zien als ik toch al verplicht in- en uit moet checken ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:51 |
schandalig. Dat dit kan in Nederland. Nee, maar alle gekheid op een stokje. Veel vertraging hoeft dit niet veroorzaakt te hebben, omdat het ook op een spoor kan zijn gebeurd waar gewerkt wordt | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:54 |
Ik denk. ik meld het ff, had er nog niks over gelezen ![]() | |
b2py | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:57 |
is inderdaad op werkspoor gebeurd | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:59 |
Was idd op een buiten dienst gesteld spoor. Veel ongemak had het niet. De spoorbrug heeft wat meer voeten in de aarde omdat het een oude brug is, en er onderdelen niet leverbaar zijn, prognose is nog steeds niet bekend. Net als de blikseminslag tussen Vroomshoop en Mariënberg is ook daar geen prognose bekend. | |
#ANONIEM | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:04 |
http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/ | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:07 |
Die is niet actueel, en is gebaseerd op de originele dienstregeling. Wanneer er in de NS reisplanner een vertraging komt te staan, wordt die daar ook vermeld. Gebeurt regelmatig dat de trein ergens anders is dan daar aangegeven staat. Verder is het wel een leuk speeldingetje. | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:09 |
Zie ook Deze foto voor de situatie vanaf een ander punt. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:10 |
Nou ze kunnen er zo nieuwe bielzen en staven overheen leggen. | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:19 |
Volgens mij ligt dat dat zoals het bedoeld was, niet als resultaat van de ontsporing. | |
Anno1982 | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:23 |
Bij welk tuincentrum ga je die bielzen halen? | |
Anno1982 | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:28 |
Wel jammer dat net een paar jaar terug de lijnen Hlgh - Lw en Lw - Stv volledig vernieuwd zijn met TPRB. Ombouw naar V-CVL is niet zo heel moeilijk, maar sindsdien is helaas wel een (niet seinwezen-) project voorbijgekomen dat de straatkasten zo vol heeft gezet dat het ombouwen naar een V-CVL qua ruimte niet meer gaat... Was deze overigens al gepost? | |
greavy | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:29 |
Intratuin. Bij afname van meer dan 500 stuks krijg je 5% korting. Daarom zie je vaak lange treintjes met bielzen rijden. | |
b2py | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:34 |
Wat je overigens rechtsonder ziet branden, is een paalspoorstaafverbinding, afgekort PSV. Dit zorgt ervoor dat de stroom die zoals nu door de bovenleiding portalen loopt afgeleidt wordt naar de spoorstaaf. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:44 |
Dat dacht ik ook gelijk toen ik vanmiddag er een mailtje over kreeg. Anyway, zo'n beetje mijn complete werk is nu dus live te volgen... ![]() | |
Viezze | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:44 |
Net een spoorloper vlak voor station Hoogeveen...en dan hebben we het niet over een recreant die waar laatst die challenge van prorail van langs kwam. Het is hier wel vaker raak.. | |
b2py | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:45 |
Ook je fouten ![]() | |
dennistd | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:55 |
Syntus is gered: http://nos.nl/artikel/387176-syntus-gered-van-faillissement.html | |
Guppy | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:58 |
Free huggers op Utrecht Centraal? Is er iets te doen? | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:05 |
Gokje: Gratis knuffelen? ![]() | |
Guppy | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:07 |
Jaaa dat snap ik ![]() Ik kreeg wel een knuffel ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:33 |
het kan het voor jou misschien ook iets makkelijker maken ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:36 |
mooi zo. Nu moeten ze nog ervoor zorgen dat ze bij concessies niet te goedkoop inschrijven. XX heeft iets dergelijks ook al aangekondigd, omdat ze bij een aantal concessies onder de kostprijs ingeschreven hadden | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:37 |
Ik denk dat dat wel meevalt. Godzijdank zie je geen rijwegen... | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:42 |
op je beeldschermen kun je anders weinig zien van een aantal van die trajecten ![]() | |
daanski82 | vrijdag 22 juni 2012 @ 20:35 |
Je ziet in het filmpje de sein ook van groen naar rood springen. Wat gebeurd er dan allemaal vanaf dat moment? Of komt het sein even later weer op groen? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 juni 2012 @ 20:55 |
Ik heb nog meer manieren om te weten te komen waar een trein precies is. Het grootste deel van de tijd is het trouwens totaal niet nodig om dat op de meter nauwkeurig te weten, en anders kan een machinist me dat prima vertellen. Als er iets aan de hand is, heb ik die toch al aan de lijn. | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:05 |
ik zoek een actueel bestand met GPS coördinaten van alle nederlandse treinstations. Google geeft tot nu toe geen resultaat, heeft iemand een tip? | |
Peterselieman | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:07 |
wellicht zou dennistd jou kunnen helpen. Ik meen dat hij wel eens iets in die richting had of er mee bezig was. | |
#ANONIEM | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:11 |
Zoiets? http://openov.nl/haltes/data/spoorkaart.kml | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:17 |
Bedankt voor de herinnering, ik wilde nog ff gaan kijken, dus gelijk maar ff gedaan. De psv hangt los, omdat waarschijnlijk de dsv ontploft is, getuige ook de brandsporen op de mast. Ook nog even naar boven gekeken, maar aan de bovenleiding is niets te zien. ![]() Ik kon de andere kant niet zien zonder te komen waar ik niet komen mag, dus hier moeten we het helaas mee doen! | |
V2 | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:18 |
PSV ken ik, da's die van Eindhoven. Maar DSV, waar spelen die? ![]() | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:24 |
http://energievoorziening(...)aaf%20verbinding.htm | |
V2 | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:30 |
![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:30 |
Geen dank, was makkelijker dan zelf typen. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:42 |
Je ziet kort na die enorme flits ook op 2 punten een brandje aan dat portaal. Bovenop en laag aan de zijkant. Die lage is die klappende psv dan lijkt me ![]() | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:44 |
Ja zoiets idd. | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:50 |
Yep! Maar bovenin dus geen schade te zien. | |
b2py | vrijdag 22 juni 2012 @ 22:10 |
wat ik dus ook nog uitlegde :p | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 22:32 |
Er is geen melding geweest van een seinstoring, dus blijkbaar is ie weer teruggekomen. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 juni 2012 @ 22:39 |
Dat wordt alleen gemeld als het daadwerkelijk invloed heeft op het treinverkeer, zoals een versperring of structureel meer dan vijf minuten vertraging. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat hier niet het geval zou zijn. Maar ik gok dat door de retourstroom een spoorbezetting is ontstaan en die na verloop van tijd weer is weggevloeid. Ofzo. | |
Duvel | vrijdag 22 juni 2012 @ 22:44 |
Ik heb geen idee, maar ik denk dat als ie echt stuk was geweest, ook de overweg permanent dicht had gelegen. En dat had wel invloed gehad op het treinverkeer. ![]() | |
appleme | vrijdag 22 juni 2012 @ 22:44 |
Vanochtend was er tussen Gouda en Moordrecht een overwegstoring, aldus omroep in trein. Alle treinen reden wel, maar echter stapvoets en met 5 minuten vertraging. Verstoring werd ook niet gemeld op ns.nl Wellicht een gevolg hiervan, of praat ik dan onzin? gr | |
James1988 | zaterdag 23 juni 2012 @ 00:37 |
Die website is ontzettend interessant qua inhoud. Jammergenoeg niet altijd even prettig leesbaar ![]() | |
James1988 | zaterdag 23 juni 2012 @ 02:35 |
Ik heb 'm vanmiddag besteld ![]() Ben benieuwd wanneer hij binnenkomt. [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 23-06-2012 02:56:14 ] | |
greavy | zaterdag 23 juni 2012 @ 04:58 |
Ik ben daarmee bezig, met het in te voeren. Is nog niet af. | |
Duvel | zaterdag 23 juni 2012 @ 08:37 |
Niet noodzakelijk. | |
HaverMoutKoekje | zaterdag 23 juni 2012 @ 08:48 |
Ik heb wel een oude, in csv formaat. Maar daar mis ik dus stations als Twello etc. Wil je die hebben? | |
Anno1982 | zaterdag 23 juni 2012 @ 08:50 |
Ah, jij kent de locatie dus. Weet jij ook welk sein? | |
b2py | zaterdag 23 juni 2012 @ 08:52 |
Volgens mij 286, (weet het wel vrij zeker, enige AY-Sein wat die richting op staat bij Moordrecht) | |
dennistd | zaterdag 23 juni 2012 @ 10:52 |
Het mag wel in de krant: vier oudere vrouwen in de stiltecoupe en het is gewoon stil ![]() | |
b2py | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:00 |
Helemaal waar! Mail de telegraaf! | |
bleiblei | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:37 |
Voor de modelbouwheren hier, was deze veiling jullie al bekend? https://www.bva-auctions.com/auction/index/5590 Het is wel allemaal nogal stoffig en heel geweldig onderhouden ziet het materiaal er ook niet uit op de foto's. [ Bericht 11% gewijzigd door bleiblei op 23-06-2012 11:44:47 ] | |
James1988 | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:20 |
Via de NS-API kan je het wel in XML-formaat krijgen dacht ik. | |
#ANONIEM | zaterdag 23 juni 2012 @ 15:29 |
De bewuste XML kan ik hier niet posten, is te groot. Ik zal hem even uploaden naar mijn webserver. Niet altijd online, kijk dan even later. http://drnick.nl/fok/ns-api-stations.xml ![]() [ Bericht 61% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2012 15:33:57 ] | |
James1988 | zaterdag 23 juni 2012 @ 15:41 |
Er is inmiddels ook een v2-api die ook afgekorte stationsnamen teruggeeft ![]() Met wat XSLT kun je die XML wel omvormen naar CSV. Of met handwerk. Of met wat code. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 23 juni 2012 @ 15:42 |
http://drnick.nl/fok/ns-api-stations-v2.xml ![]() | |
V2 | zaterdag 23 juni 2012 @ 15:43 |
Dat klinkt wel als een vette API ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:22 |
Toch weer wat nieuws opgeveegd vandaag ![]() ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:24 |
Leuk rondje Fles! | |
HaverMoutKoekje | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:24 |
deze heeft in ieder geval Nijverdal West ![]() ook Duitse en Belgische stations ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:27 |
Deze week op het spoor:![]() Na een dag hard werken op kantoor in Arnhem werd rond de klok van zessen de trein terug naar het hoge Noorden genomen. Niets is leuker als je bij binnenkomst in Deventer op het spoor ernaast de afvaltrein uit Apeldoorn VAM vertrekgereed naar Zwolle Rangeer ziet staan. Opvallend genoeg wachtte Locon haar vertrektijd na het kopmaken niet af op Deventer goederen maar op spoor 5, waardoor dit shot mogelijk was. Locon's 9902 heeft 9 Slps's aan de haak en vertrekt hier als trein 50092 naar Wijster. ![]() Op donderdag 21 juni 2012 bracht Rail Feeding lok 1102 de korte Speno RR 24 MC-1 als trein 57521 over van Blerick naar Leeuwarden. Na aankomst in de Friese hoofdstad duwde de fraaie lok de Hupac Sgnss, de Speno en drie verblijfswagens naar Speno spoor 86. Op de voorgrond de twee dieselspoorlijnen naar Sneek en Harlingen. ![]() Dagelijks rijdt Hafen und Güterverkehr Köln (HGK) een afvaltrein tussen Köln-Niehl en Köln Porz-Heumar. In tegenstelling tot de in Nederland gebruikte afvalcontainers op Slps'n wordt het afval hier vervoerd in blauwe Wechselbehältern. De trein start rond 15u30 nabij Köln Ehrenfeld en zet eerst koers naar de Restmüllverbrennungsanlage (RMVA) te Köln Niehl. Met aan kop de ook in Nederland toegelaten DE81 passeert de trein hier op vrijdag 22 juni 2012 ter hoogte van de Neusser Strasse. ![]() Op vrijdag 22 juni 2012 was CRS vanuit de Rotterdamse haven met een gecombineerde ketelwagen- en schuidwandwagentrein onderweg naar Viersen Güterbahnhof. Aldaar werden de ketelwagens afgekoppeld. Een aannemelijk Poolse machinist nam de trein daar over van z'n Nederlandse collega. De trein bestaat uit een flinke sleep Transwaggon en SBB Habbins en Siins en reed als trein DGS 94448 naar Passau. Terwijl de zon verwoedde pogingen onderneemt om door de wolken heen te breken passeert het geheel in fraai licht het station van Köln West. De tekst op de vlag achter het raam heeft overigens niets met voetbal te maken. Polska Tyskie is het een op een na populairse biermerk van Polen. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:31 |
Ja leuk he ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:32 |
Het hele Duitse netwerk of allen het grensgebied? En zoals altijd weer: prachtplaatjes Zug! | |
Dr_Flash | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:33 |
Jawel hoor. Nog leuker is het als dat NAAR DE TYFUS STINKENDE GRAFDING meteen weer opkrast ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:35 |
Haha hoezo, ruik je dat ding elke dag vanuit je raam ![]() | |
JDude | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:36 |
Ik moest lachen ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:36 |
Mooie platen, Zug. De kleine Speno kwam zijn grote broer aflossen die twee weken geleden nog in leeuwarden stond | |
HaverMoutKoekje | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:38 |
<Kort>Boisheim</Kort> <Kort>Bonn Hbf</Kort> <Kort>Bork</Kort> <Kort>Bremen</Kort> etc etc ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:40 |
Als de wind verkeerd staat? Ja ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:41 |
omdat je zo'n plezier aan de trein beleeft kan er een opdracht geregeld worden om deze voor jouw deur te laten ontsporen ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:41 |
Kan gewoon man, boejje regeltjesgeneuzel ![]() | |
b2py | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:42 |
Krijgen ze vast nog wel iets over te horen ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:43 |
Mwoa weeniet. Ik heb de indruk dat dit in het buitenland enigszins gebruikelijk is eigenlijk. Ik heb het in Noorwegen ook gezien, en gefilmd. Maar niet ZO dichtbij ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:47 |
In Nederland gebeurt het ook wel eens ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:49 |
Daar gaat spoorbezettings-detectioneel toch wel iets niet helemaal zoals het hoort, denk je dan ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:52 |
Bij de metro van Dortmund is het i.i.g. een standaardprocedure om de capaciteit te verhogen voor extra ritten naar het voetbalstadion. Terwijl ze daar gewoon met seinen en blokstelsel rijden. Technisch hoeft het dus geen probleem te zijn. | |
Zug-Chef | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:53 |
Dat is in heel Duitsland in ieder geval de normaalste zaak ja. | |
Peterselieman | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:53 |
Och, het was zo gepland | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:10 |
Dat ziet er vast raar uit, zo dicht achter elkaar. | |
Zug-Chef | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:16 |
Maar het leven gaat niet om raar uitzien maar om efficiëntie. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:17 |
En om geld en om lust en om seks en om een bos radijsjes in de aanbieding en als er ECHT niks anders op zit, ook nog een klein beetje om veiligheid ![]() | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:21 |
Hoe wil je dat beveiligingstechnisch oplossen dan? Hele korte zones? | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:21 |
Geel knipper heeft daar geen last van. ![]() | |
Cherna | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:25 |
Officieel mag dit niet. | |
b2py | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:28 |
Officieel mogen er wel meer dingen niet ![]() | |
Cherna | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:33 |
Elke treinbeweging moet je aanvragen bij de TRDL en je moet opdracht hebben. Als hij ziet dat het sein nog niet is afgereden mag hij de de opdracht eigenlijk niet geven om alvast op te rijden. Stel je voor je voorganger gooit plots het anker uit. Knalt de achterligger er zo bovenop. Dat is trouwens ook een zaak van de Mcn om gewoon te wachten totdat je voorganger het voorgaande sein heeft gepasseerd en dan te vragen aan de TRDL om op te mogen rijden. Sterker nog theoretisch kan van andere zijde zo een trein binnen komen op dat spoor. | |
Peterselieman | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:36 |
in het geval van Bergen op Zoom is het treinverkeer daar gewoon goed gemonitord en is er goed contact geweest met de treindienstleider. Bij een willekeurig station op de vrije baan zou dit niet toegestaan zijn | |
#ANONIEM | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:40 |
Dat is toch beveiligd? Ik dacht dat pas als een trein de hele rijweg totaan het bestemmingsspoor heeft afgereden, een rijweg in tegengestelde richting met geel-knipper naar datzelfde spoor kan worden ingesteld. | |
Cherna | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:42 |
Als mijn sein rood toont maar sta nog 300 meter weg van het sein kan van de andere kant iemand met geel knipper zo mijn spoor oprijden. Daarom altijd toestemming om op te mogen rijden tot het sein en zelfs een terugkoppeling te geven wanneer ik weer stil sta. | |
#ANONIEM | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:47 |
Ah op die manier, ok. | |
Cherna | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:49 |
De situatie in het filmpje is inderdaad vrijwel onmogelijk inderdaad. Dan zou er echt iets fout gaan natuurlijk. Dat dit soort zaken gebeuren zoals in het filmpje is natuurlijk waar. Maar mocht het mis gaan dan kun je je als machinist verantwoorden. Dan trekt de PLPer, TDRL etc , zelfs je baas zijn handen terug. | |
Peterselieman | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:54 |
nou nee, want een rijweg naar bezet spoor moet wel ingelegd worden door de TRDL of in de plannen verwerkt zijn. je hebt in principe altijd toestemming op op te mogen rijden tot het sein, tenzij anders afgesproken | |
Cherna | zaterdag 23 juni 2012 @ 20:56 |
Dat geloof ik graag dat er contact is geweest met de TRDL. Maar hij zal dan zo slim zijn om je met zicht te laten oprijden. Maar als bij de voorganger plots de atb afvalt door een stroring en met met klap stilstaat, en jij klapt erop dan ga je voor de bijl. De TRDL heeft je namelijk ROZ gegeven. | |
Peterselieman | zaterdag 23 juni 2012 @ 21:00 |
oh ja, maar daarom moet je er ook niet meteen achteraan gaan. Dat heeft bovendien voor die 100 meter die afgelegd moet worden geen zin. | |
Cherna | zaterdag 23 juni 2012 @ 21:00 |
Dat is waar. Daarom mag ik dus niet zomaar zonder toestemming naar het rode sein oprijden. Hij heeft namelijk geel knipper gegeven voor mijn tegenligger. Zou ik ook gaan rijden kan een botsing het gevolg zijn. 2 treinen zijn dan namelijk tegenover elkander in beweging. | |
Peterselieman | zaterdag 23 juni 2012 @ 21:05 |
het oprijden mag in principe wel, maar in het geval van Bergen op Zoom golden andere afspraken, namelijk het kopmaken langs het perron, waarbij ingepland stond dat er nog een treindeel bijgeplaatst zou worden. | |
Cherna | zaterdag 23 juni 2012 @ 21:11 |
Okies. Hoe ze het per locatie aanpakken zal me worst wezen. Ik hou gewoon de regelgeving erop na. Normaal is het zo als ik binnenkom op bezet spoor(geel knipper) staat het treindeel stil waartegen ik moet combineren. Moet er niet aan denken dat iemand plots op me af komt. Anders om kan ook. Ik kom binnen en sta stil. Dan komt een ret mcn met een stel en combineert. En wil ik het goed doen moet ik eigenlijk de TRDL het sein geven dat ik stil sta zodat hij geel knipper kan geven naar bezet spoor om de andere machinist te kunnen laten combineren. | |
Peterselieman | zaterdag 23 juni 2012 @ 21:14 |
ah zo bedoel je het. Ik denk dat we het over twee verschillende dingen hadden. ![]() | |
Cherna | zaterdag 23 juni 2012 @ 21:15 |
Geen probleem. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 juni 2012 @ 22:08 |
Vanochtend vroeg gehoord in de Pimpel in Apeldoorn trouwens: "Dames en heren, de sprinter naar Zutphen heeft zojuist een wissel kapot gereden, we gaan een storingsmonteur oproepen, het kan nog wel even duren." In drie talen ![]() Lekker collegiaal ook ![]() ![]() | |
dennistd | zaterdag 23 juni 2012 @ 22:38 |
Vanmiddag in Amersfoort was Plan U 115 zelfstandig onderweg van de Bokkeduinen naar zijn plek bij het station:![]() ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 23 juni 2012 @ 22:40 |
Leuke foto, beetje jammer alleen van de paal die uit de voorste cabine steekt. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 23 juni 2012 @ 22:42 |
Maar is een rijdende Plan U echt zo bijzonder? ![]() | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 23 juni 2012 @ 22:43 |
Ik heb wel eens in een draaiende Plan U gezeten/gelopen. | |
dennistd | zaterdag 23 juni 2012 @ 22:43 |
Nouja, dit stel wel redelijk.. Het is volgens mij het slechtste stel wat er als museumstel is.. | |
V2 | zaterdag 23 juni 2012 @ 22:44 |
Ik heb er destijds nog voor moeten betalen om mee te mogen rijden ![]() | |
bork | zaterdag 23 juni 2012 @ 23:17 |
'Sporen naar het front' Is een grote tentoonstelling met treinen uit binnen- en buitenland. 'Sporen naar het front' vertelt het verhaal van treinen in oorlogstijd. De bedoeling is dat er pantsertreinen en hospitaaltreinen uit heel Europa komen. Vanaf maart 2013 in het NSM. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 juni 2012 @ 23:48 |
Oh ik heb nogeens een interessant artikel geschreven over een trein in oorlogstijd ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Dr_Flash op 23-06-2012 23:54:52 ] | |
#ANONIEM | zondag 24 juni 2012 @ 00:03 |
Interresant stukje Fles ![]() | |
greavy | zondag 24 juni 2012 @ 10:58 |
![]() NMBS 2364+PFT-TSP K1A's+NMBS 2365 Op zaterdag 23 juni 2012 werd er een afscheidsrit gereden met de HLE23'en, die (bijna) allemaal aan de kant staan. De 2364 en 2365 zijn rijvaardig gehouden voor de TSP, en kunnen als allerlaatste rit deze afscheidsrit gaan rijden. Hier staat het gezelschap van circa 200 man te Familleureux BK 41,680 voor de eerste fotostop van de dag. Het weer zat vandaag enorm goed mee, er was veel zon. De wolken die er soms waren, hinderden het fotograferen niet,. | |
Peterselieman | zondag 24 juni 2012 @ 11:43 |
Nice zeg. Een ander leuk iets kwam ik zojuist op OpenbaarVervoerinBoskoop tegen. Is een verzameling oude railfoto's gemaakt door Wim Vink. Zitten een aantal fraaie voertuigen tussen: http://openbaarvervoerinb(...)mvink/pagina001.html | |
ZwartmetSuiker | zondag 24 juni 2012 @ 11:51 |
Gave foto's ja, al die armseinen enzo nog, zelfs eind jaren '70 nog. | |
b2py | zondag 24 juni 2012 @ 13:12 |
Was het overigens al gemeld dat vanaf donderdag Fyra weer 2 keer per uur gaat rijden? Ze hebben de tegenhanger van de Benelux Amsterdam - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam Centraal eruit gemikt. | |
Peterselieman | zondag 24 juni 2012 @ 13:20 |
De prioriteiten zijn iig duidelijk. btw: wie in Utrecht de Oosterspoorbaan nog moet berijden moet snel zijn, want in november gaat het gedeelte Maliebaan - Lunetten Aansluiting dicht om misschien wel nooit meer open te gaan ... | |
b2py | zondag 24 juni 2012 @ 13:25 |
Ik heb het verkeerd gemeld! De tegenhanger van de Benelux (Serie 600 Amsterdam - Rotterdam via Schiphol), rijdt Schiphol - Rotterdam v.v. Daarna leeg naar Zaanstraat waar gekeerd wordt. Situatie tot minimaal 3 juli. | |
greavy | zondag 24 juni 2012 @ 14:21 |
Serie 600 A'dam-Rotterdam keert op het Oostelijk eiland normaal, als ik mij niet vergis. De 9200 keert op de Meer. Wel beter dat de Benelux weer doorrijdt, maar dan doet omlopen op CS? De Fyra rijdt vandaag ook gewoon weer door naar Amsterdam CS. Edit: Meldt ProRail. Zou het dan vandaag al verholpen zijn? Of wordt het weer wat anders... | |
b2py | zondag 24 juni 2012 @ 14:24 |
Klopt, maar om capaciteit te creeëren keert hij op de zaanstraat. Dat zou wel beter zijn, als de brug vandaag al gerepareerd zou zijn. | |
Mathijz | zondag 24 juni 2012 @ 14:38 |
28 juni om 16:00 uur inmiddels ![]() | |
Ireyon | zondag 24 juni 2012 @ 14:46 |
Alleen zo kansloos dat die storingsmelding blijkbaar relevant is voor elk station in Nederland en het omroepen ervan op station Breda ongeveer 6 minuten in beslag neemt ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 juni 2012 @ 14:59 |
Op station Breda komen treinen die met die storing te maken hebben. Lijkt me wel logisch dus dat het daar omgeroepen wordt. Op Deventer gelukkig niet ![]() | |
TeringHenkie | zondag 24 juni 2012 @ 15:18 |
"Dat is geen blokafstand, beste vriend." Zeker zo'n SOMDA-autist ![]() | |
#ANONIEM | zondag 24 juni 2012 @ 15:19 |
![]() | |
Surveillance-Fiets | zondag 24 juni 2012 @ 15:20 |
Zou wel beter zijn voor de doorstroming. | |
ZwartmetSuiker | zondag 24 juni 2012 @ 15:22 |
Gewoon met zulke lange treinen rijden dat mensen kunnen lopen tussen stations. Nooit meer vertraging. | |
Dr_Flash | zondag 24 juni 2012 @ 15:23 |
Nee, die klinken anders. Die klinken als "EN DIT MAG WEL PRORAIL??????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ALLEMAAL KWAAIE MENSEN MET TERRORISTISCHE BEDOELINGEN KUNNEN ZO DOOR DAT HEKJE LOPEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! EN ONS GOEDWILLENDE SPOTTERS MOETEN JULLIE KEER OP KEER AFZEIKEN???????????!!!!!!!!!!??????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" | |
ZwartmetSuiker | zondag 24 juni 2012 @ 15:24 |
Ik zie het al voor me ![]() | |
#ANONIEM | zondag 24 juni 2012 @ 15:31 |
Zoals die reactie onder het filmpje dus. ![]() | |
b2py | zondag 24 juni 2012 @ 15:32 |
Dat is Flash ![]() If you didn't noticed ![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 juni 2012 @ 15:52 |
Henkie zit ook maar te trollen joh ![]() | |
b2py | zondag 24 juni 2012 @ 16:07 |
Ik kan helaas geen troll lezen ![]() | |
Pino112 | zondag 24 juni 2012 @ 16:21 |
We moeten maandag (2 juli) om 9u op Schiphol zijn. Mij lijkt dat we sneller met de auto kunnen, maar anderen zeggen dat we beter met de trein kunnen. Iemand ervaring met auto vs trein? | |
#ANONIEM | zondag 24 juni 2012 @ 16:22 |
Waar vandaan? | |
Ireyon | zondag 24 juni 2012 @ 16:23 |
De omroep is alleen op relevante stations inderdaad, maar als ik in Reisplanner Xtra een route Eindhoven - Amsterdam utistippel kreeg ik de melding dat er een verstoring op het traject is.. nl. geen Fyra's tussen Amsterdam en Schiphol ![]() | |
Ireyon | zondag 24 juni 2012 @ 16:24 |
Parkeren bij Schiphol vind 'k maar een dure hel vergeleken met relaxt een trein uitstappen en gelijk in Plaza aankomen. | |
ZwartmetSuiker | zondag 24 juni 2012 @ 16:26 |
Of gewoon combineren. Grootste deel met de auto en laatste stukje met de trein. | |
Cherna | zondag 24 juni 2012 @ 16:31 |
De mooiste elec loc(serie 23) die er bestaat als het mijn keuze zou zijn. De vormgeving is echt mooi. Mooie foto Trouwens die jankende diesel locs van Zweeds afkomst die de Belgen gebruiken zijn ook een mooi staaltje van WTB techniek. De jankende motoren en uitstraling hebben wel iets. | |
Pino112 | zondag 24 juni 2012 @ 16:43 |
Ohja, handig om te vermelden. Omgeving Zwolle. | |
greavy | zondag 24 juni 2012 @ 16:49 |
Trein is dan wel makkelijkste gok ik. 1x/u rechtstreekt, andere halfuur met een overstap Amersfoort. Reistijd is dan nog geen anderhalf uur. Met de auto ben je in reistijd zeker niet sneller, helemaal niet als er een file staat. | |
Pino112 | zondag 24 juni 2012 @ 16:52 |
Inderdaad, het gaat om de file bij Nijkerk en A'dam enzo. Maarja, als er weer eentje voor de trein springt of een sein-/wisselstoring ben je met de auto weer sneller ![]() | |
dennistd | zondag 24 juni 2012 @ 17:05 |
Nouja, reken op een uur extra reistijd, dan kun je zelfs nog via Deventer-Arnhem-Utrecht op tijd zijn | |
b2py | zondag 24 juni 2012 @ 17:07 |
En Utrecht - Schiphol is nou ook niet de betrouwbaarste ![]() Ik zou de trein nemen, en auto als back-up | |
Dr_Flash | zondag 24 juni 2012 @ 17:13 |
Hee zo weet ik ook nog een filmpje ![]() | |
Ireyon | zondag 24 juni 2012 @ 17:13 |
Ik zou gewoon een dikke 2 uur speling nemen.. 't is niet alsof je je op Plaza zal vervelen. Chill eten, winkelen, vliegtuigjes kijken.. ![]() | |
greavy | zondag 24 juni 2012 @ 17:34 |
OPNIEUW PROBLEMEN ROND RIJTUIGEN BENELUXTREIN Opnieuw zijn er problemen met de gehuurde Oostenrijkse rijtuigen in de treinverbinding Amsterdam - Antwerpen - Brussel. Ondanks gemelde veiligheidsproblemen met de wielen, worden deze treinen gewoon weer de baan opgestuurd. Pas na herhaalde waarschuwingen werd een rijtuig met ernstig afgesleten vierkante wielen door een Belgische veiligheidsman tegen de zin van de NS uit de dienst gehaald. Ook is van rijtuigen de airco kapot, waardoor de temperatuur stijgt tot onaanvaardbare hoogte. De treinen die zijn gehuurd van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB, zijn bovendien slechts vijf rijtuigen lang, zodat ze vaak veel te druk zijn. Reeds eerder uitte Voor Beter OV zijn bezorgdheid over deze treinen. NS-Internationaal stelde toen dat er geen problemen waren. Voor Beter OV zal de zaak opnieuw bij NS-Internationaal aan de orde stellen en meldt de zaak ook bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. | |
greavy | zondag 24 juni 2012 @ 17:44 |
De chipkaart en conflicterende producten Het plan voor één kaart voor al het openbaar vervoer is tot nu toe jammerlijk mislukt. Dat zal iedere OV-chipkaartreiziger die met meerdere vervoerders reist ongetwijfeld met ons eens zijn. Niet alleen biedt iedere vervoerder zijn eigen producten voor de OV-chipkaart aan, deze producten werken vaak net zo slecht samen als de vervoerders zelf. De reiziger die incheckt met een OV-chipkaart waar meedere producten opstaan, lijkt aan een soort loterij mee te doen: welk product zal het systeem uit de grabbelton kiezen om aan te spreken en levert dit geen financieel nadeel op? Vervoerder Syntus licht een tipje van de sluier op door vooor een groot aantal OV-chipkaartproducten bekend te maken in welke volgorde zij door het systeem worden aangesproken. Op basis hiervan kan de reiziger zelf uitrekenen welke producten er niet beter op één kaart kunnen staan. Meerdere kortingsproducten/abonnementen op uw OV-chipkaart Op de treinen van Syntus zijn een aantal landelijke en regionale OV-chipkaartproducten actief die de NS niet kent zoals Dalkorting Oost en Altijd Korting. Het is dan ook heel goed mogelijk dat u meerdere producten op uw OV-chipkaart heeft staan. Bij aanvang van uw reis wordt allereerst gekeken naar de geldigheid van het product. Reist u bijvoorbeeld in de spits dan zal nooit het Voordeelurenabonnement aangesproken worden. Zijn er meerdere producten geschikt om mee te reizen dan kiest het OV-chipkaartsysteem het product dat het hoogste op de prioriteitenlijst staat. Deze ziet er als volgt uit: 1. OV-jaarkaart 2. N-sterabonnement en Viziris 3. Kids Vrij, Altijd Vrij 4. Keuzedagen 60+, Studenten Weekend-vrij/Week-vrij 5. Dal Vrij 6. Altijd Voordeel 7. Altijd Korting (tot 1 december 2012 geldig op Syntus trein) 8. Studenten Weekend-korting 9. Weekend vrijdag 10. Studenten Week korting 11. Voordeelurenabonnement 12. Dal Voordeel 13. Dalkorting Oost Voorbeeld Reist u met de trein van Syntus in de dalperiode en u heeft zowel Altijd Korting (20% korting) als een Voordeelurenabonnement (40%) op uw OV-chipkaart dan wordt er gekozen voor Altijd Korting omdat deze hoger in prioriteit is. (Altijd Korting geeft korting in zowel spits als dal op zowel bus als trein dus staat daarom hoger in de lijst als het Voordeelurenabonnement (dal en alleen trein) Overstappen Overstappen van een regionale trein op een NS-trein Bij overstappen van een regionale trein op een NS-trein en omgekeerd moet u, hoewel u doorreist met hetzelfde product, wel eerst uitchecken en vervolgens weer inchecken bij de nieuwe vervoerder. Overstappen van een bus op een regionale trein Als u binnen 35 minuten overstapt van de bus op de regionale trein (Arriva, Syntus of Veolia), checkt u niet vanzelfsprekend in met een trein'-product. Het volgende gebeurt namelijk (voorbeeld met een Voordeelurenabonnement op uw OV-chipkaart): In de bus start u met 'reizen op saldo' omdat een Voordeelurenabonnement niet geldig is in de bus. Wanneer u dan binnen 35 minuten overstapt en incheckt voor de vervolgreis per trein van bijvoorbeeld Syntus dan reist u automatisch verder 'op saldo'. U betaalt dan niet opnieuw het basistarief van ¤ 0,83. U verwacht echter verder te reizen met uw Voordeelurenabonnement. Dit gebeurt niet omdat het OV-chipkaartsysteem deze overstap ziet als één en dezelfde reis en de eerst aangesproken 'betaalwijze' handhaaft. U ontvangt dus niet de korting waar u met het Voordeelurenabonnement recht op heeft. Dit is het geval voor de producten Voordeelurenabonnement, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Dal Voordeel en Dal Vrij. Dit is een tijdelijke situatie voor de komende maanden. Voor nadere informatie en voor een aanvraag van restitutie van het teveel betaalde, kunt contact opnemen met klantenservice van Syntus. * Duurt de overstap tussen een bus en een regionale trein langer dan 35 minuten dan wordt bij het inchecken voor uw reis per trein wel het landelijke 'trein'-product aangesproken. * Bij de terugreis met een overstap van een regionale trein op een bus speelt dit niet. Bij overstap op de bus wordt 'reizen op saldo' of een specifiek busproduct geselecteerd omdat de landelijke 'trein'-producten op de bus niet geldig zijn. * Bovenstaande geldt niet voor de NS-producten Altijd Vrij en Kids Vrij (afgekocht reisrecht). Niet compleet Bovenstaande opsomming is niet compleet, het is vooral bedoeld om de relatie van Syntus-producten met landelijke producten te verduidelijken. Hiernaast bestaan nog meer regionale producten. Zo is het bekend dat Dalkorting Brabant conflicteert met Dalkorting Oost en in Amsterdam de saldo-informatie op de in- en uitcheckapparatuur blokkeert. Het compleet landelijk overzicht bestaat helaas niet. Wel heeft Syntus hierbij meer duidelijkheid verschaft dan dat wij tot nu toe hadden. Wat kan de reiziger hier aan doen? Het antwoord is treurig: niet veel. Wie gebruik maakt van abonnementsoorten die niet specifiek voor de chipkaart zijn gemaakt, zoals het voordeelurenabonnement oude stijl van NS, kan bij het treinreizen gelukkig nog een papieren kaartje kopen. Wie met verschillende OV-chipkaartproducten reist, zal flink wat huiswerk moeten doen: controleer goed of het juiste bedrag bij een reis wordt afgeschreven en niet het verkeerde product is aangesproken! Gaat het toch fout, neem dan contact op met de Klantenservice van de betreffende vervoerder. Voor sommige reizigers kan het handiger zijn verschillende chipkaarten aan te schaffen om de diverse producten conflictloos te kunnen gebruiken. In dit geval leidt de "één kaart voor al het OV" niet alleen tot een portemonnee vol pasjes maar ook tot meerder malen aanschafkosten van de chipkaart. Want de rekening van de slechte invoering van de OV-chipkaart is er één waar de reiziger volop aan mag meebetalen. | |
Dr_Flash | zondag 24 juni 2012 @ 17:49 |
Ik snap er geen bliksem meer van. | |
greavy | zondag 24 juni 2012 @ 17:52 |
In het kort: Wij weten dat het mis is, maar zoeken jullie het als reiziger maar uit. Voorlopig is dit ons probleem niet. | |
Socios | zondag 24 juni 2012 @ 19:50 |
Haha, mensen die reizen met een OV-Chipkaart of dat serieus overwegen ![]() | |
MaxMark | zondag 24 juni 2012 @ 19:51 |
Kijk eens wie daar is. | |
ZwartmetSuiker | zondag 24 juni 2012 @ 19:51 |
Exact! | |
Peterselieman | zondag 24 juni 2012 @ 19:52 |
Socios ![]() | |
#ANONIEM | zondag 24 juni 2012 @ 19:53 |
Socios ![]() ![]() ![]() ![]() | |
b2py | zondag 24 juni 2012 @ 19:57 |
Mensen met kladblokjes ![]() | |
Bundesrepublik | zondag 24 juni 2012 @ 20:01 |
Niks mis mee. | |
b2py | zondag 24 juni 2012 @ 20:05 |
Er is ook niks mis met de OVC.. | |
MacorgaZ | zondag 24 juni 2012 @ 20:05 |
trein gespot, spoor 2!! 3 minuten vertraging | |
ziggyziggyziggy | zondag 24 juni 2012 @ 20:09 |
Oh god... En hij heeft vriendjes meegenomen... ![]() | |
Ofyles2 | zondag 24 juni 2012 @ 20:10 |
Misschien dat Uriah Heep er wel chocolade van kan bakken, maar dan is hij ook één van de zeer weinigen. | |
Surveillance-Fiets | zondag 24 juni 2012 @ 20:59 |
Valt me tegen dat er geen foto van de goederentrein met defensie spul gepost is... Aantal cv90 ... Staat nu op utrecht centraal | |
Peterselieman | zondag 24 juni 2012 @ 21:04 |
die foto's zullen er ongetwijfeld wel zijn, maar dat zijn toevalstreffers. Een dergelijke trein vind je namelijk nooit in de aankondigingen terug | |
#ANONIEM | zondag 24 juni 2012 @ 21:08 |
Ik vind het juist een best verhelderende uitleg. Ondanks dat het wel aangeeft wat een kutsysteem de OV-chipkaart is. Aan de andere kant: in Duitsland is het ondanks papieren kaartjes vaak ook niet beter. | |
greavy | zondag 24 juni 2012 @ 21:14 |
Bij NS zal het weer net iets anders qua volgorde zijn, want die regionale kortingsproducten telt NS niet mee. | |
ZwartmetSuiker | zondag 24 juni 2012 @ 21:25 |
Weten ze zelf wel hoe het zit dan. | |
Surveillance-Fiets | zondag 24 juni 2012 @ 21:26 |
er staat nog meer klaar bij zeist. Dus voor de liefhebbers.. | |
DJWeisz | zondag 24 juni 2012 @ 21:33 |
Laatste weekenden word Amersfoort - Rotterdam via Hilversum omgeleid zie ik als ik op het station aankom, is dit nieuw elk weekend of is dit ivm werkzaamheden ? | |
Zug-Chef | zondag 24 juni 2012 @ 21:36 |
Werkzaamheden | |
greavy | zondag 24 juni 2012 @ 21:51 |
Dat wel. Even nagevraagd, de volgorde bij NS is: 1. OV-jaarkaart 2. Viziris 3. Kids Vrij, Altijd Vrij 4. Keuzedagen 60+, Studenten Weekend-vrij/Week-vrij 5. Dal Vrij 6. Altijd Voordeel 7. Studenten Weekend-korting 8. Studenten Week korting 9. Voordeelurenabonnement 10. Dal Voordeel | |
b2py | zondag 24 juni 2012 @ 22:09 |
Wat is viziris? | |
V2 | zondag 24 juni 2012 @ 22:11 |
Iets voor blinden en slechtzienden ![]() | |
Duvel | zondag 24 juni 2012 @ 22:19 |
Vroeger mochten blinden en slechtzienden voor niks een begeleider meenemen, weet niet of dat nog steeds zo is? | |
greavy | zondag 24 juni 2012 @ 22:21 |
Dat is nog met de 'OV-Begeleiderskaart' Bij de RET, GVB en HTM moet je een 'Sleutelpas' halen waarmee de begeleider kan inchecken. Is door iedereen te gebruiken. TZT word de OV-Begeleiderskaart ook verchipt. | |
b2py | zondag 24 juni 2012 @ 22:25 |
Wel netjes dat viziris dus ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 24 juni 2012 @ 23:19 |
Gebeurt hier dagelijks in de spits, zo bijzonder is het niet.... | |
Peterselieman | zondag 24 juni 2012 @ 23:26 |
mja, op RER A is het in de beveiliging opgenomen via de zwevende blokken, bij deze lijnen niet. | |
Kentekenplaat | zondag 24 juni 2012 @ 23:29 |
Nou, als ik dat stuk lees van Syntus denk ik daar toch anders over.. | |
GlenSpey | maandag 25 juni 2012 @ 00:57 |
Heb over een week het PO voor de opleiding machinist ![]() | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 01:03 |
Succes! | |
Duvel | maandag 25 juni 2012 @ 08:04 |
In München komt de S-bahn ook nogal rap opvolgend in sommige stations, best grappig om te zien. | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 08:09 |
Dat gedoe met die stomme brug bij Amsterdam duurt nu al een week, en er is nog geen einde in zicht. Wat is dit voor gefaal? | |
Duvel | maandag 25 juni 2012 @ 08:21 |
Hij zal wel stuk zijn. | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 08:24 |
Joh. | |
Duvel | maandag 25 juni 2012 @ 08:40 |
Ja. | |
dennistd | maandag 25 juni 2012 @ 09:04 |
Was dat geen brug uit de jaren '30 ofzo? Ik neem aan dat daar geen reserveonderdelen meer van op voorraad zijn ![]() Het schijnt trouwens zo te zijn dat NS Lowspeed de Fyra niet op de Dijksgracht wil laten keren omdat dat een rangeerder kost ivm wegbekendheid, en dat geld wil men niet uitgeven... Dan maar liever 1x per uur rijden | |
greavy | maandag 25 juni 2012 @ 09:22 |
Bepaalde onderdelen moeten nog gemaakt worden, bijvoorbeeld bij een smederij. | |
greavy | maandag 25 juni 2012 @ 09:24 |
Is iemand bekend met de Flickr van Peter Schoeber? Hij is zijn oude dia's aan het digitaliseren en op Flickr aan het plaatsen Klikje naar zijn Flickr | |
Stansfield | maandag 25 juni 2012 @ 10:11 |
Ik heb een vraag over de OV chipkaart. Op dit moment heb ik een jaartrajectkaart van de NS met een 2 zone busabonnement. Nu kreeg ik dus een brief van de NS dat de koppeling met het busabonnement niet meer kan wanneer mijn nieuwe jaar ingaat van mijn trajectkaart. Moet ik dan nu met 2 kaarten gaan reizen? 1 NS jaartrajectkaart en 1 Bus abonnement van 2 zones? of is er ook een andere manier? | |
Ener-G | maandag 25 juni 2012 @ 10:31 |
busabonnement bij je streekvervoerder kopen (=duurder), die moet je dan voor vertrek en aankomstlocatie afsluiten (=duurder) of bij de NS je trajectkaart inruilen voor een gare ns voordeelkaart met streekvervoer voordeelkaart (=duurder) kortom we worden weer eens royaal genaaid.. Met het oog op het risico dat de ov vergoeding door de werkgever belast gaat worden (ik krijg zelf 100% vergoed), waarbij je dus nog harder genaaid wordt, heb ik besloten om ook het streekabonnement te laten voor wat het is en ook op mn aankomstlocatie te gaan fietsen. Ben ik meteen van het gezeik van wachttijden en kapotte/uitvallende overvolle trams af. | |
Duvel | maandag 25 juni 2012 @ 11:17 |
Wat? Gaan ze de OV-zones van de JTK schrappen? Wat een mongolen. | |
Surveillance-Fiets | maandag 25 juni 2012 @ 11:18 |
lekker makkelijk toch! één kaart voor alles.![]() ![]() ![]() ![]() | |
Stansfield | maandag 25 juni 2012 @ 11:19 |
Daar kreeg ik een brief van en een collega van mij ook. Nu begrepen we weer van een andere collega dat hij had gehoord dat je een persoonlijke ov chipkaart kan hebben waar je dan weer je NS trajectkaart op kan laten zetten ofzo. Maar daar kan ik niks van vinden. | |
Duvel | maandag 25 juni 2012 @ 11:21 |
Ik kan me hier natuurlijk heel kwaad om maken, maar ik heb gelukkig geen OV supplement meer. En nu weet ik ook weer waarom mijn vriendin tegenwoordig met de auto gaat. Je maakt één kaart voor het hele OV, maar de enige fatsoenlijke integratie die er was tussen trein en aansluitend vervoer, juist die helpen we naar de tering. Way to go, echt. | |
Duvel | maandag 25 juni 2012 @ 11:27 |
Bedankt voor de link! | |
dennistd | maandag 25 juni 2012 @ 12:34 |
Het kan wel op 1 chipkaart volgens mij, maar niet in elke regio zijn er verchipte sterabonnementen dacht ik. In dat geval moet je voor de bus dus elke keer apart betalen met je ov-chipkaart. | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 12:46 |
In Brabant hebben we niet eens abonnementen voor de bus. Alleen zo'n gaar voordeelurenabonnement. ![]() | |
bork | maandag 25 juni 2012 @ 13:24 |
Ik heb deze Busreizigers in Brabant kunnen kiezen voor Dalkorting 40%. Dit kan u veel voordeel opleveren! Over Dalkorting: alleen te koop en op te laden op een Persoonlijke OV-chipkaart kost ¤ 10,50 per jaar geldig op werkdagen na 09.00 uur in het weekend en op nationale feestdagen de hele dag geldig Was een 10tje gaat best hard wanneer ik het afschrijven vergelijk met die van mijn vriendin (geen korting) en Bram (kinderen van 4 t/m 11 jaar 34% korting) Wat is daar zo gaar aan? ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door bork op 25-06-2012 13:44:09 ] | |
ReisT | maandag 25 juni 2012 @ 13:35 |
Nu zijn het alleen nog die OV-zones waar ze mee stoppen, de volgende stap wordt dat ze de JTK zelf ook afschaffen. Uiterlijk eind 2013 is de nieuwste planning. | |
Duvel | maandag 25 juni 2012 @ 13:37 |
Waarom zou je die af willen schaffen?! Het gros van mijn collega's komt met zo'n ding naar het werk. | |
dennistd | maandag 25 juni 2012 @ 14:09 |
Ben even aan het prutsen geweest om een reisplanner met veel via-stations te maken, om zo makkelijker rondreisjes te kunnen plannen: http://spoornieuws.nl/reisjesplanner Als er geen overstaptijd opgegeven wordt rekent ie standaard twee minuten | |
TheSalesman | maandag 25 juni 2012 @ 15:08 |
Waarom is het zo ongelooflijk lawaaiig in de 'overlopen' tussen de rijtuigen van de Fyra? Iemand enig idee hoeveel decibel er wel niet wordt geproduceerd? Ik weet het niet zeker, maar volgens mij loop je daar vrij snel gehoorschade op... En dat terwijl ze maar 20km/u sneller rijden dan over 'normaal' spoor... | |
dennistd | maandag 25 juni 2012 @ 15:09 |
Dat komt door de betonnen onderbouw ipv ballast.. Dat resoneert nogal lekker | |
ReisT | maandag 25 juni 2012 @ 15:13 |
Probleem is dus gewoon dat ze het verkeerde soort rijtuigen gebruiken voor de Fyra.NS wil dat iedereen op saldo gaat reizen. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 25 juni 2012 @ 15:15 |
Dat is ook het enige wat conducteurs lijken te snappen ![]() Altijd als een conducteur iets omroept aangaande 'vergeet niet uit te checken' is dat een "indien u met de ov-chipkaart reist op saldo, vergeet dan niet uit te checken". Ik heb nog nooit een conducteur om horen roepen die vertelde dat je als je ingecheckt bent sowieso maar uit moet checken, of je nou met een abonnement of op saldo reist ![]() | |
TheSalesman | maandag 25 juni 2012 @ 15:16 |
Ja, lekker is dat, ik heb nu al een week extra last van mijn oorsuizen. Heb een gevoelig gehoor doordat ik vroeger een acuut lawaaitrauma heb opgelopen. Ik hoop dat het snel terugzakt anders heb ik nog een appeltje te schillen met NS Hispeed, ben daarom ook benieuwd naar het decibelniveau. | |
dennistd | maandag 25 juni 2012 @ 15:31 |
Wat ik zo kan vinden 105db: http://www.skyscrapercity(...)2509914#post92509914 | |
#ANONIEM | maandag 25 juni 2012 @ 15:33 |
Hij doet het niet echt. Tenminste, bijv. van Groningen naar Assen lukt wel, maar als ik probeer te plannen van station Bijlmer of Holendrecht dan krijg ik een witte pagina (heb de stationsnaam uiteraard wel volledig uitgeschreven). | |
ReisT | maandag 25 juni 2012 @ 15:42 |
Ze maken het ook onnodig ingewikkeld. Een korte mededeling "Vergeet u niet uit te checken" is al genoeg. (Verder is het een beetje een definitiekwestie, volgens NS ben je altijd bezig met 'reizen op saldo' als je bent ingecheckt.) | |
dennistd | maandag 25 juni 2012 @ 15:42 |
gefixt (hij pakte geen spaties ![]() | |
greavy | maandag 25 juni 2012 @ 15:58 |
Wat is het goedkoopste om in de zomervakantie te gaan doen? * Ik heb mijn opleiding afgerond, en ga een opleiding zonder Stufi en SOV doen (MBO BBL, geen recht daarop). * In de zomer moet ik 4 dagen per week Dordrecht-Leerdam doen (waarvan één keer heen in de avondspits) Ik bezit een WeekendVrij. Ik denk gewoon het 'Uitgestudeerd' aanbod, om ook in de spits korting te ontvangen? | |
Peterselieman | maandag 25 juni 2012 @ 16:00 |
ik denk het wel ja | |
TheSalesman | maandag 25 juni 2012 @ 16:12 |
Jep die kende ik, maar goed, ik heb NS Hispeed inmiddels een klacht/brief gestuurd. Wil er toch graag opheldering over. Bedankt iig ![]() Het brengt inderdaad reizigers in de war. Reizen op saldo is inderdaad de officiële definitie, maar dat krijg je dus echt niet ingeburgerd. Vind het ook niet zo slim dat ze het reisproduct waarmee je aangeeft of je 2e of 1e klas reist ook zo hebben genoemd... Check van tevoren, wat je keuze ook moge zijn, of een WeekendVrij abonnement te combineren is met een ander abonnement. Volgens mij werkt dat niet altijd feilloos. | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 16:25 |
Het is korting, geen abonnement voor een vaste prijs zoals dat in andere regio's (en voorheen ook in Brabant) verkrijgbaar was. Over het geluidsniveau in de Fyra: op de balkons is het dusdanig hoog dat je er liever niet zit, maar met de kopdeuren dicht is het nog nét te overleven. Wanneer je echter tussen die kopdeuren staat is het geluidsniveau dusdanig dat je er gehoorschade van kunt krijgen. En ja, dat zijn inderdaad de verkeerde rijtuigen. Maar eigenlijk had deze hele situatie niet hoeven bestaan als men een fatsoenlijke leverancier had gekozen. Men had gewoon niks beters staan (nee, ICK en ICL komen niet in aanmerking!) | |
greavy | maandag 25 juni 2012 @ 16:25 |
@TheSalesMan, ik zou dan dat aanbod op mijn 2e OV-Chipkaart zetten (die ik al heb, maar inmiddels niet meer gebruik nu WeekendVrij en SOV op één kaart kunnen). Zie ook mijn geposte lijstjes met prioriteitskeuzes van de apparatuur. | |
ReisT | maandag 25 juni 2012 @ 16:36 |
Maar waarom moest het zo nodig iets zijn wat ze nog "hadden staan"? Ze hebben ook locs ingehuurd omdat ze geen geschikte locs hadden staan dus waarom dan geen rijtuigen huren. (En wat is er mis met ICL?) | |
TheSalesman | maandag 25 juni 2012 @ 16:46 |
Dat is natuurlijk mogelijk, maar goed, het idee van de OV-chipkaart is natuurlijk.. Eén kaart voor alle OV ![]() Ik ben inderdaad bekend met de prioriteitskeuzen, maar in sommige gevallen werkt dat niet naar behoren. Dat is meer wat ik bedoelde. Bv. op een OV-chipkaart met studentenreisproduct kun je niet tegelijkertijd een Weekend Vrij-abonnement hebben. Dat werkt niet. Inderdaad, maar goed, als je de trein doorloopt op zoek naar een beschikbaar toilet o.i.d. moet je natuurlijk door die kopdeuren heen. En dan krijg je wel even een flinke dosis (onverwacht) lawaai op je oren meteen. Voor mensen met een bovengemiddeld gevoelig gehoor als ik behoorlijk vervelend. | |
greavy | maandag 25 juni 2012 @ 16:49 |
Wedje opzetten? | |
TheSalesman | maandag 25 juni 2012 @ 17:09 |
Tegenwoordig wel? Heb ooit van NS Klantenservice gehoord dat dit niet mogelijk zou zijn. Moet toegeven dat ik het nooit geprobeerd heb... | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 17:11 |
Wat denk je dat dit geintje met die (12?) locs per maand kost? En wat denk je dat een vloot rijtuigen per maand kost? ICL voldoet niet omdat: - Het gehuurd was voor beperkte tijd en al toegezegd aan de volgende huurder - Geen gesloten toilet - Huur, uitgebreid pimpen zoals bij HST PRIO is gedaan is niet mogelijk, of heel duur (zoals bij een flat) - Veiligheidseisen (oa deursluitsysteem) Zomaar een paar redenen. | |
greavy | maandag 25 juni 2012 @ 17:21 |
'Ooit'... Ik reis inmiddels al 5,5 maand met die 2 producten gecombineerd (NS Weekend Vrij en SOV Week Vrij). Het werkt gewoon. En dat prioriteitenlijstje klopt daardoor ook gewoon. | |
TheSalesman | maandag 25 juni 2012 @ 17:24 |
Excuses! Het gaat steeds beter met de OV-chipkaart zeggen we dan ![]() Maar volgens mij heeft NS het zelf nog niet door. Dit staat namelijk op de website: - Heeft u een OV-chipkaart met Studentenreisproduct of NS-Business Card? Dan heeft u voor Weekend Vrij een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart nodig | |
greavy | maandag 25 juni 2012 @ 17:25 |
Dat zeggen ze daar om zeker te zijn. Bij het loket én de telefonische klantenservice zeggen ze dat het gewoon gaat werken, vanwege de (inmiddels) juiste prioriteitsindeling. Dat is sinds begin januari bij NS ed opnieuw ingedeeld, en sinds toen werkte het gewoon. | |
Peterselieman | maandag 25 juni 2012 @ 17:31 |
lekker lang treintje vandaag in Amsterdam: http://www.flickr.com/pho(...)05934/in/photostream | |
b2py | maandag 25 juni 2012 @ 17:33 |
Lekker boeiend of die rijtuigen in tussencompartimenten herrie maakt. Geen enkele simpele ziel verblijft daar langer dan 5 seconden. | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 17:35 |
Ohnee? Ga maar eens met de 909 of de 954 mee tussen Rotterdam (909 V Rtd 07:51) en Schiphol (954 V Shl 17:11). Als je een tikkeltje pech hebt, móet je wel daar staan omdat de rest VOL zit. | |
b2py | maandag 25 juni 2012 @ 17:37 |
Als de deuren tussen de in/uitstap gedeeltes en rijtuigen dicht zijn, heb je er bijna geen last van. Met de albatros zal je er ook al minder last van hebben. Voor die paar maanden nog... | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 17:47 |
Daar valt het nog enigszins mee, al is het harder dan bij vergelijkbaar materieel op binnenlandse trajecten. De geluidsoverlast waar wij het over hebben gaat juist over de balkons (het in/uitstapgedeelte) en de overlopen tussen rijtuigen. Daar is het geluidsniveau echt ongezond hard. Als ik in de Fyra op een balkon zit (een aantal keer gedaan) dan komt die pleurisherrie boven het geluid van mijn muziek uit. En die staat toch echt niet zacht. De Albatros is inmiddels meer dan 5 jaar te laat en iedere deadline die (al dan niet publiek) gegeven wordt, wordt niet gehaald. Ik geloof allang niet meer in "een paar maanden nog", zelfs niet nu een aantal V250-stellen zijn overgedragen aan NS Hispeed. Oh, en het wordt nóg leuker: zowel in Nederland áls in België zijn de paden voor de Beneluxtrein al verkocht aan andere partijen. In Nederland aan NSR, in België aan de aldaar actieve cargoboeren. Gaat die V250 niet uiterlijk december rijden, dan kun je dus niet meer op een fatsoenlijke manier in Antwerpen komen met de trein. | |
leeell | maandag 25 juni 2012 @ 17:51 |
treinmensen ! als ik met mijn vriendin reis, en ik haar mijn OV geef (ik heb er 2 , studentenkaart en normale kaart) ben ik dan goedkoper of duurder uit dan als ik haar gewoon een kaartje met korting laat kopen. | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 17:52 |
De korting die je krijgt met een OV-studentenkaart is gelijk aan de prijs van een regulier kaartje met korting. | |
leeell | maandag 25 juni 2012 @ 17:53 |
ja, maar mijn andere OVkaart (2 op naam) is een reguliere kaart, is die dan duurder dan een kaartje met korting ? | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 17:55 |
Als ik het dus goed begrijp heb je 2 OV-chipkaarten: - Een normale (persoonlijke) kaart zonder kortingsproduct - Een OV-studentenchipkaart In dat geval is een reis met de OV-SCK 40% goedkoper dan met de normale kaart. | |
leeell | maandag 25 juni 2012 @ 17:58 |
Exact, ik zal het even wat duidelijker beschrijven Scenario 1 reis : Vrijdag Ik : Studenkaart : Gratis Vriendin : ov-kaart zonder korting Kosten : OV-Kaart Scenario 2: Reis: vrijdag ik : Studentenkaart : Gratis Vriendin : Koop kortingsticket, heeft korting via mijn kaart (40%) Kosten : Ticket vriendin wat is voordeliger. (en is er geen manier om iemand korting te geven van OV-chip naar OV-chip ?) | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 17:59 |
Volgens mij mag je op je OV-studentenreisproduct nog 3 mensen met 40% korting meenemen. Die moeten dan een papieren kaartje kopen. Scenario 2 lijkt me dus 40% goedkoper dan scenario 1. | |
leeell | maandag 25 juni 2012 @ 18:00 |
ja dat dacht ik al. maar ik wist niet zeker over een manier is om mijn Kortingsproduct (van 40%) niet alleen te laten gelden voor een Voordeelticket maar ook voor een andere OV-chipkaart (excuus voor mijn OV-leekheid) | |
TheSalesman | maandag 25 juni 2012 @ 18:01 |
Op een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart zonder abonnement kun je tegenwoordig ook het product "Samenreiskorting" laden, dan kun je ook met iemand meereizen met 40% korting. Zie http://www.ns.nl/reiziger(...)amenreiskorting.html onderaan. | |
James1988 | maandag 25 juni 2012 @ 18:01 |
Volgens mij wordt er nog gewerkt aan de mogelijkheid om "Samenreiskorting" op je OV-chipkaart te laden. Dan reis je tijdelijk met 40% korting (zoals nu het geval is met papieren kaartjes). Daar kwam een paar weken terug iets over voorbij. | |
leeell | maandag 25 juni 2012 @ 18:02 |
Precies ! zo'n systeem zocht ik eigenlijk of dat bestond want nu demotiveer je medereizigers om een chip kaart te gebruiken (immers is een papieren ticket dan goedkoper als voordeelticket) | |
TheSalesman | maandag 25 juni 2012 @ 18:03 |
Lezen jullie nou allebei over mijn post heen ![]() | |
TeringHenkie | maandag 25 juni 2012 @ 18:03 |
Dat bestaat al hoor. Gewoon als product kopen bij de automaat. |