abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 juni 2012 @ 14:30:11 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113235627
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:28 schreef Peterselieman het volgende:
ze willen gewoon op tijd rijden
Dan moeten ze dat DOEN.

En niet lullen over strikter kijken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 14:34:58 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113235838
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan moeten ze dat DOEN.

En niet lullen over strikter kijken.
het is gewoon een mooie verpakking
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 juni 2012 @ 14:52:00 #28
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_113236515
Harlingen Haven ligt in TPRB-gebied.

TPRB staat voor Ter Plaatse bediende RelaisBeveiliging en is redelijk vergelijkbaar met VCVL (zie de link in de OP voor meer info daarover). Kenmerkend is dat de treindienstleider geen schermen heeft waarop hij treinen kan volgen, dus geen spoorbezettingen en dergelijke kan zien. Het enige wat de trdl heeft, is een tijdwegdiagram (zie foto hieronder), een aparte overwegstoringsmelder en zijn telefoon.

Er staan gewoon seinen op een TPRB-baanvak, er is gewoon treindetectie en er worden ook rijwegen ingesteld, alleen niet door de trdl. Als een machinist wil vertrekken van een station, kan hij zijn sein bedienen door middel van een sleutelkastje op het perron of ook vaak met een infraroodpistool. Het wissel loopt dan om, er wordt een rijrichting ingesteld tot het volgende station, en als er geen andere trein aanwezig is op het baanvak, komt het uitrijdsein veilig.


Een typisch tijdwegdiagram, met op de horizontale as de stations van het baanvak en verticaal de tijd.

In Harlingen Haven hebben ze een speciale constructie. Daar is de laatste vijftig meter tot het juk ofzo ongecontroleerd spoor, afgeschermd door een S-bord. Arriva kan daar een tweetje stallen om bij een onverwacht groot reizigersaanbod te combineren met de trein naar Leeuwarden.

Als een trein achter het S-bord staat, kan er gewoon een trein vanuit Harlingen vertrekken naar de Haven en achtersom. Als een treinniet helemaal achter het S-bord staat, wordt er dus spoorbezetting gemeten in de Haven en kan er in Harlingen niet gesleuteld worden richting de Haven.

Een trein die volledig achter het S-bord staat, mag daar pas vandaan komen als er is gesleuteld richting Harlingen. Zo wordt een tegengestelde treinbeweging vanaf Harlingen voorkomen.

Als Arriva nu tot het juk gaat doorrijden, is er niets aan de hand als dat met een drietje gebeurt. Die past niet helemaal achter het S-bord en het spoor in de Haven blijft dus bezet. Als het met een tweetje gebeurt, verdwijnt die helemaal van het gecontroleerde spoor in de Haven en kan er in theorie dus een tweede trein naar de Haven vertrekken. En dat is niet de bedoeling. De machinist zou dus moeten zorgen dat de laatste as van de trein niet voorbij het S-bord staat. Of dat ook zo gaat gebeuren, weet ik zo niet.

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 14:58:23 #29
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113236772
Maar zolang er dus maar gesleuteld/geschoten wordt voor vertrek is er niks aan de hand bij vertrek van achter het S-bord? Ik neem aan dat Arriva zelf wel zo snugger is om bij een geplande kruising bij Harlingen te wachten op de tegentrein (indien die vertraagd is), en niet zo maar te gaan sleutelen om zelf naar Haven te rijden terwijl ie weet dat daar nog een andere trein staat..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 22 juni 2012 @ 15:05:15 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113237043
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:58 schreef dennistd het volgende:
Maar zolang er dus maar gesleuteld/geschoten wordt voor vertrek is er niks aan de hand bij vertrek van achter het S-bord? Ik neem aan dat Arriva zelf wel zo snugger is om bij een geplande kruising bij Harlingen te wachten op de tegentrein (indien die vertraagd is), en niet zo maar te gaan sleutelen om zelf naar Haven te rijden terwijl ie weet dat daar nog een andere trein staat..
Nee. Dat gaat tegen het principe van seinwezens in.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 22 juni 2012 @ 15:10:13 #31
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_113237258
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee. Dat gaat tegen het principe van seinwezens in.
Ja en nee. Een machinist weet in principe wel waar gekruist wordt, maar in een sterk verstoorde situatie (veel vertragingen) kan dat natuurlijk op losse schroeven staan. En aangezien op een TPRB-baanvak geen vertragingen worden gemeten, moet je als trdl je tijdwegdiagram verdomd goed op orde houden.

TPRB is bij vertragingen of storingen daarom stukken moeilijker en intensiever dan gewone baanvakken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 15:12:18 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113237357
Communicatie met de verkeersleiding van Arriva kan hierbij ook helpen. Zij weten wel waar de treinen uithangen.

Doet me wel afvragen waarom ProRail niet ook gegevens van bijvoorbeeld de GPS uit gaat lezen voor plaatsbepaling van treinen op bepaalde baanvakken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_113237432
2 minuten tussen de treinen is toch amper te doen?
AJAX AMSTERDAM!
  vrijdag 22 juni 2012 @ 15:16:45 #34
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_113237581
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:12 schreef Peterselieman het volgende:
Communicatie met de verkeersleiding van Arriva kan hierbij ook helpen. Zij weten wel waar de treinen uithangen.

Doet me wel afvragen waarom ProRail niet ook gegevens van bijvoorbeeld de GPS uit gaat lezen voor plaatsbepaling van treinen op bepaalde baanvakken
Gewoon Procesleiding invoeren voor de TPRB-baanvakken lijkt me al voldoende.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 15:17:00 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113237588
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ja en nee.
Ik doelde op het stukje "neem aan" en "wel zo snugger". :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 15:18:37 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113237658
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:16 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Gewoon Procesleiding invoeren voor de TPRB-baanvakken lijkt me al voldoende.
kan. Kostenplaatje is vaak een punt bij de rustige baanvakken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_113237837
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:58 schreef dennistd het volgende:
Maar zolang er dus maar gesleuteld/geschoten wordt voor vertrek is er niks aan de hand bij vertrek van achter het S-bord?
Als je goed kijkt naar de tekst op het onderbord onder het S-bord zie je daar de instructies staan om te sleutelen ("bedien het sein") en vervolgens te wachten tot het sein aan het eind van het perron (sein S1100) uit de stand stop komt voordat de trein het S-bord mag passeren en richting Harlingen vertrekken.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 15:55:14 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113239200
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoe doe je dat? Strikt kijken? :?
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:28 schreef Peterselieman het volgende:
ze willen gewoon op tijd rijden
Ik bedoel dus, zoals je daaronder ook kan lezen, dat ze meer naar de overstappen willen gaan kijken. Voorheen deden ze dat niet, hoewel die regeltjes er wel waren. Nu gaan ze dat dus wél doen.
  Redactie Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 15:55:54 #39
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113239235
Werd er tot nu toe dan juist langer gewacht, of werd er gewoon weggereden zonder de overstap over te nemen?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:03:34 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113239517
Voorheen was het wat de machinist wilde, maar ook wat de post opdroeg, zegmaar. Er was sowieso geen enkele houvast voor de reiziger.
Nu heeft Arriva afspraken gemaakt met NS en ProRail over over te nemen overstappen. Wanneer een kwartiersdienst is in de richting van Kropswolde ev lukt dat niet, en bestaat er geen aansluitgarantie tussen NS en Arriva. Met de laatste treinen kan dat wel georganiseerd worden.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 16:04:57 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113239576
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:55 schreef dennistd het volgende:
Werd er tot nu toe dan juist langer gewacht, of werd er gewoon weggereden zonder de overstap over te nemen?
hangt van het lijntje af.

Die van Harlingen vertrekt in principe op tijd. Het traject is namelijk behoorlijk vertragingsgevoelig en een plus van enkele minuten loop je daar niet snel in.

Stavoren/Sneek gaat nu ook redelijk op tijd weg nu er een twintigminutendienst op Sneek is. De marges daar zijn nu ook fors krapper geworden.

Blijft over de stopper Leeuwarden naar Groningen: die kan wel enkele minuten wachten. Dat traject kan het opvangen zonder dat er gelijk grote vertragingen ontstaan.

De stoppers Groningen - Delfzijl/Roodeschool kunnen een kleine plus er wel uitrijden, terwijl de treinen naar Zuidbroek en vanwege het enkelsporig stuk tussen Groningen en iets voorbij Europapark wel vrij strak op tijd moeten rijden.

's avonds kan hier wel wat flexibeler mee omgegaan worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:23:00 #42
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113240384
Zit nu in een ICRm TD-10 stammetje naar Maastricht, te Utrecht. De voorste zes deuren(eerste 3 bakken) zijn defect. Op dit moment is een storingsmonteur aanwezig.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:42:11 #43
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113241078
En de trein is opgeheven, mag nu met de schommelboot door die overvol zit. En de ICR-stam rijdt leeg naar Maastricht.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:43:10 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113241115
Tuurlijk, dat is het makkelijkste. Gewoon opheffen. Doorrijden met 3 afgesloten bakken is uiteraard ondenkbaar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:45:14 #45
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113241182
3 Van de 10 bakken zijn de deuren defect. Je kan prima doorlopen, desnoods sluit je die drie bakken af. Maar nee, de HC vond het niet kunnen, haalt een Storingsmonteur erbij die het niet kan oplossen, en voor het gemak wordt de trein opgeheven. Vervolgens mogen de vele reizigers zich in 4 minuten naar spoor 11 haasten, en de HC was pissig dat ie door ons te laat kon vertrekken.
Vanaf Schiphol tot Utrecht hebben wij géén problemen gehad. Ze hadden prima door kunnen rijden ... Haal 'm in Maastricht maar uit dienst, hij zit toch in de onderhoudsomloop.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:46:52 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113241241
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:45 schreef greavy het volgende:
de HC was pissig dat ie door ons te laat kon vertrekken.
Het moet niet gekker worden :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:49:41 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113241361
Tijdens het instappen zat hij al enorm ongeduldig op zijn fluitje te blazen... Verdient geen schoonheidsprijs.
En nu hebben we van die "reizigersonderzoek" omaatjes in de trein rondlopen. "Mag ik uw kaartje zien?" NEE. "Ja, maar, het is" NEE zei ik.
Gelijk iedereen verder die ze vroeg ook 'Nee' _O-
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 16:54:19 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113241578
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Tuurlijk, dat is het makkelijkste. Gewoon opheffen. Doorrijden met 3 afgesloten bakken is uiteraard ondenkbaar.
precies. Met zeven toegankelijke bakken karren kan ook prima
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:59:33 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113241798
Meer reizigers zeiden dat. Maar de HC vond het onverantwoord. Nu rijdt ie leeg achter ons aan. Vanaf Eindhoven is er vervangend materieel. Onbegrijpelijk, want in Schiphol en Amsterdam Zuid kon het wel gewoon. Ze hadden gewoon de bakken moeten afsluiten als je met de veiligheid zit (ivm defecte deuren).
  Redactie Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 17:05:17 #50
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113242042
Alle Arriva-treinen in het noorden zijn nu live te volgen: http://www.treinviewer.nl/
zie ook http://www.lc.nl/frieslan(...)volgen-met-mobieltje
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')