abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 12:54:04 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113231854

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:03:22 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113232256
Fipo.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:05:31 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113232337
Sepo.

Minder dan een half jaar tot de Hanzelijn open is *O*
pi_113232353
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 12:30 schreef Peterselieman het volgende:
In Harlingen Haven stopten de Arriva-treinen tot nu toe halverwege het perron ipv bij het stootblok. Dit veroorzaakte echter lawaaioverlast voor de omwonenden, omdat het geluid van de motoren van de GTW resoneerden in een steegje.

De oplossing is, hoe raden jullie het, wél doorrijden tot het stootblok.

Dat het niet gebeurde was volgens mij iets met de beveiliging van het spoor ofzo :?
Volgens mij hebben ze daar een truc toegepast om in Harlingen Haven een trein te splitsen en een deel achter te laten. Het laatste stuk spoor is niet geisoleerd (niet beveiligd, spoorbezetting niet zichtbaar voor de trdl), daar kun je dus "zomaar" een trein achter laten.
Volgens mij gebruiken ze verder een soort automatische beveiliging, die in principe toestaat dat als er een trein van Harlingen naar Harlingen Haven vertrokken is, er pas een nieuwe trein die kant op kan als het hele baanvak t/m Harlingen Haven vrij is. Het laatste, ongeisoleerde stukje spoor telt daar niet voor mee.

Waarom je daar dan met een gewone dienst geen gebruik van kunt maken is omdat als je vanaf dat onbeveiligde spoor weer het beveiligde spoor op wilt de trdl bewust / handmatig moet bevestigen dat het spoor tussen Harlingen en Harlingen Haven vrij is en er geen trein richting Haven onderweg is.

Zo ongeveer zit het volgens mij :)
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:05:59 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113232360
Suf, NS-logo op z'n kop. Maar iedereen ziet natuurlijk dat dat nep is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_113232397
nog steeds blikseminslagen?
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:07:23 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113232412
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:06 schreef sararaats het volgende:
nog steeds blikseminslagen?
:D Nee, gewoon politieke onwil om er een spoor heen te leggen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:07:25 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_113232415
Veel meer geluidsoverlast door vrachttreinen kopte de Volkskrant vanmorgen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_113232664
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:07 schreef bork het volgende:
Veel meer geluidsoverlast door vrachttreinen kopte de Volkskrant vanmorgen.
Voor de goederentreinen naar Duitsland worden straks op bestaand spoor drie vaste goederenroutes gecreëerd, naar Oldenzaal, Zevenaar en Venlo. De keuze voor vaste goederencorridors gaat de geluidsoverlast beperken, zegt een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Uhm, zijn er dan nog andere fatsoenlijke opties om goederentreinen Duitsland in te krijgen!? :?
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:19:22 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113232824


Bron: Facebook
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:20:30 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113232870
De rijden in België toch ook al een tijdje? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 13:22:10 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113232922
Zijn dat geen BR189's met Vectron-uiterlijk?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:22:51 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113232940
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:20 schreef Dr_Flash het volgende:
De rijden in België toch ook al een tijdje? :?
Nope. HLE 18 is gebaseerd op de EuroSprinter, type ES64U4.

De Vectron is een doorontwikkeling hiervan.


quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:22 schreef dennistd het volgende:
Zijn dat geen BR189's met Vectron-uiterlijk?
Ook nee. Ze zijn gebaseerd op de ÖBB Taurus, maar dan met een aangepaste kop om te voldoen aan nieuwe botsnormen e.d.
  Redactie Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 13:24:27 #14
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113232998
Ah, Taurussen.. Wie noemt twee verschillende locs dan ook ES64U4 en ES64F4... 8)7
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:25:06 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113233019
Hoe botst dit beter dan een Taurus eigenlijk? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:25:37 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113233043
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:24 schreef dennistd het volgende:
Ah, Taurussen.. Wie noemt twee verschillende locs dan ook ES64U4 en ES64F4... 8)7
U = Universeel (reizigers en goederen), F = bedoeld voor goederen (freight)

Maargoed, de Traxx-locs die voor de Fyra rijden zijn eigenlijk ook bedoeld voor de goederendienst. :')


quote:
10s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:25 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoe botst dit beter dan een Taurus eigenlijk? :)
De details zijn mij niet bekend... maar ik denk dat je een soortgelijk resultaat kunt verwachten als wat we zagen toen die VIRM laatst tegen een SLT botste.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:31:39 #17
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_113233265
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:05 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze daar een truc toegepast om in Harlingen Haven een trein te splitsen en een deel achter te laten. Het laatste stuk spoor is niet geisoleerd (niet beveiligd, spoorbezetting niet zichtbaar voor de trdl), daar kun je dus "zomaar" een trein achter laten.
Volgens mij gebruiken ze verder een soort automatische beveiliging, die in principe toestaat dat als er een trein van Harlingen naar Harlingen Haven vertrokken is, er pas een nieuwe trein die kant op kan als het hele baanvak t/m Harlingen Haven vrij is. Het laatste, ongeisoleerde stukje spoor telt daar niet voor mee.

Waarom je daar dan met een gewone dienst geen gebruik van kunt maken is omdat als je vanaf dat onbeveiligde spoor weer het beveiligde spoor op wilt de trdl bewust / handmatig moet bevestigen dat het spoor tussen Harlingen en Harlingen Haven vrij is en er geen trein richting Haven onderweg is.

Zo ongeveer zit het volgens mij :)
Ik weet precies hoe het zit... maar dat ga ik niet op mijn mobiel zitten typen. Ik kom er later op terug.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_113233371
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 13:31 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik weet precies hoe het zit... maar dat ga ik niet op mijn mobiel zitten typen. Ik kom er later op terug.
Super! ^O^ Ben benieuwd :)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 13:37:49 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113233485
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 12:49 schreef dennistd het volgende:
Wel extreem krap (zo niet onmogelijk) gepland: binnenkomst in Zwolle 1 cq. 2 minuten achter de stopper uit Groningen
het moet wel zo krap, omdat de IC uit Leeuwarden die trein op zijn hielen zit
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 juni 2012 @ 13:50:23 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113233980
Netjes dat NS die extra treinen laat rijden. Mag bij de vrijdagmiddagspits ook wel hoor. Althans, dat hoor ik mijn zus altijd roepen daar :P
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 13:55:26 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113234178
dat klopt ook. Veel van die treinen zitten op vrijdagmiddag tot de nok toe vol met studenten en scholieren. Pas over een paar weken wordt het rustiger.

Zeven bakken ICMm is een beetje weinig als je op die tijdstippen minimaal tien kunt vullen en ze dan soms nog in de bagagerekken liggen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 juni 2012 @ 14:13:20 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113234886
Arriva wil strikter gaan kijken naar de overstappen onderling en overstappen tussen NS en Arriva.
- Treinen onderling kunnen maximaal 3 minuten op elkaar wachten;
- Op zondagen en avonden tot maximaal een kwartier wachten op een vertraagde IC uit de Randstad, die overstap bied op treinen ri Zuidbroek/Leer/Nieuweschans/Veendam indien dit door de HC van de NS-trein doorgegeven is;
- Overstap in Leeuwarden op de laatste 3 treinen in de ri Harlingen en Sneek/Stavoren en Groningen uiterst 10 minuten laten wachten, waarbij de laatste trein tot 30 minuten blijft wachten indien dit is doorgegeven door de HC van de NS-trein
  vrijdag 22 juni 2012 @ 14:28:02 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113235540
Hoe doe je dat? Strikt kijken? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 14:28:50 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113235573
ze willen gewoon op tijd rijden
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 juni 2012 @ 14:29:31 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113235599
Ik heb liever dat ze op rails rijden :')
  vrijdag 22 juni 2012 @ 14:30:11 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113235627
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:28 schreef Peterselieman het volgende:
ze willen gewoon op tijd rijden
Dan moeten ze dat DOEN.

En niet lullen over strikter kijken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 14:34:58 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113235838
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan moeten ze dat DOEN.

En niet lullen over strikter kijken.
het is gewoon een mooie verpakking
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 juni 2012 @ 14:52:00 #28
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_113236515
Harlingen Haven ligt in TPRB-gebied.

TPRB staat voor Ter Plaatse bediende RelaisBeveiliging en is redelijk vergelijkbaar met VCVL (zie de link in de OP voor meer info daarover). Kenmerkend is dat de treindienstleider geen schermen heeft waarop hij treinen kan volgen, dus geen spoorbezettingen en dergelijke kan zien. Het enige wat de trdl heeft, is een tijdwegdiagram (zie foto hieronder), een aparte overwegstoringsmelder en zijn telefoon.

Er staan gewoon seinen op een TPRB-baanvak, er is gewoon treindetectie en er worden ook rijwegen ingesteld, alleen niet door de trdl. Als een machinist wil vertrekken van een station, kan hij zijn sein bedienen door middel van een sleutelkastje op het perron of ook vaak met een infraroodpistool. Het wissel loopt dan om, er wordt een rijrichting ingesteld tot het volgende station, en als er geen andere trein aanwezig is op het baanvak, komt het uitrijdsein veilig.


Een typisch tijdwegdiagram, met op de horizontale as de stations van het baanvak en verticaal de tijd.

In Harlingen Haven hebben ze een speciale constructie. Daar is de laatste vijftig meter tot het juk ofzo ongecontroleerd spoor, afgeschermd door een S-bord. Arriva kan daar een tweetje stallen om bij een onverwacht groot reizigersaanbod te combineren met de trein naar Leeuwarden.

Als een trein achter het S-bord staat, kan er gewoon een trein vanuit Harlingen vertrekken naar de Haven en achtersom. Als een treinniet helemaal achter het S-bord staat, wordt er dus spoorbezetting gemeten in de Haven en kan er in Harlingen niet gesleuteld worden richting de Haven.

Een trein die volledig achter het S-bord staat, mag daar pas vandaan komen als er is gesleuteld richting Harlingen. Zo wordt een tegengestelde treinbeweging vanaf Harlingen voorkomen.

Als Arriva nu tot het juk gaat doorrijden, is er niets aan de hand als dat met een drietje gebeurt. Die past niet helemaal achter het S-bord en het spoor in de Haven blijft dus bezet. Als het met een tweetje gebeurt, verdwijnt die helemaal van het gecontroleerde spoor in de Haven en kan er in theorie dus een tweede trein naar de Haven vertrekken. En dat is niet de bedoeling. De machinist zou dus moeten zorgen dat de laatste as van de trein niet voorbij het S-bord staat. Of dat ook zo gaat gebeuren, weet ik zo niet.

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 14:58:23 #29
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113236772
Maar zolang er dus maar gesleuteld/geschoten wordt voor vertrek is er niks aan de hand bij vertrek van achter het S-bord? Ik neem aan dat Arriva zelf wel zo snugger is om bij een geplande kruising bij Harlingen te wachten op de tegentrein (indien die vertraagd is), en niet zo maar te gaan sleutelen om zelf naar Haven te rijden terwijl ie weet dat daar nog een andere trein staat..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 22 juni 2012 @ 15:05:15 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113237043
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:58 schreef dennistd het volgende:
Maar zolang er dus maar gesleuteld/geschoten wordt voor vertrek is er niks aan de hand bij vertrek van achter het S-bord? Ik neem aan dat Arriva zelf wel zo snugger is om bij een geplande kruising bij Harlingen te wachten op de tegentrein (indien die vertraagd is), en niet zo maar te gaan sleutelen om zelf naar Haven te rijden terwijl ie weet dat daar nog een andere trein staat..
Nee. Dat gaat tegen het principe van seinwezens in.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 22 juni 2012 @ 15:10:13 #31
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_113237258
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee. Dat gaat tegen het principe van seinwezens in.
Ja en nee. Een machinist weet in principe wel waar gekruist wordt, maar in een sterk verstoorde situatie (veel vertragingen) kan dat natuurlijk op losse schroeven staan. En aangezien op een TPRB-baanvak geen vertragingen worden gemeten, moet je als trdl je tijdwegdiagram verdomd goed op orde houden.

TPRB is bij vertragingen of storingen daarom stukken moeilijker en intensiever dan gewone baanvakken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 15:12:18 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113237357
Communicatie met de verkeersleiding van Arriva kan hierbij ook helpen. Zij weten wel waar de treinen uithangen.

Doet me wel afvragen waarom ProRail niet ook gegevens van bijvoorbeeld de GPS uit gaat lezen voor plaatsbepaling van treinen op bepaalde baanvakken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_113237432
2 minuten tussen de treinen is toch amper te doen?
AJAX AMSTERDAM!
  vrijdag 22 juni 2012 @ 15:16:45 #34
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_113237581
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:12 schreef Peterselieman het volgende:
Communicatie met de verkeersleiding van Arriva kan hierbij ook helpen. Zij weten wel waar de treinen uithangen.

Doet me wel afvragen waarom ProRail niet ook gegevens van bijvoorbeeld de GPS uit gaat lezen voor plaatsbepaling van treinen op bepaalde baanvakken
Gewoon Procesleiding invoeren voor de TPRB-baanvakken lijkt me al voldoende.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 15:17:00 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113237588
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ja en nee.
Ik doelde op het stukje "neem aan" en "wel zo snugger". :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 15:18:37 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113237658
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:16 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Gewoon Procesleiding invoeren voor de TPRB-baanvakken lijkt me al voldoende.
kan. Kostenplaatje is vaak een punt bij de rustige baanvakken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_113237837
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:58 schreef dennistd het volgende:
Maar zolang er dus maar gesleuteld/geschoten wordt voor vertrek is er niks aan de hand bij vertrek van achter het S-bord?
Als je goed kijkt naar de tekst op het onderbord onder het S-bord zie je daar de instructies staan om te sleutelen ("bedien het sein") en vervolgens te wachten tot het sein aan het eind van het perron (sein S1100) uit de stand stop komt voordat de trein het S-bord mag passeren en richting Harlingen vertrekken.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 15:55:14 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113239200
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoe doe je dat? Strikt kijken? :?
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 14:28 schreef Peterselieman het volgende:
ze willen gewoon op tijd rijden
Ik bedoel dus, zoals je daaronder ook kan lezen, dat ze meer naar de overstappen willen gaan kijken. Voorheen deden ze dat niet, hoewel die regeltjes er wel waren. Nu gaan ze dat dus wél doen.
  Redactie Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 15:55:54 #39
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113239235
Werd er tot nu toe dan juist langer gewacht, of werd er gewoon weggereden zonder de overstap over te nemen?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:03:34 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113239517
Voorheen was het wat de machinist wilde, maar ook wat de post opdroeg, zegmaar. Er was sowieso geen enkele houvast voor de reiziger.
Nu heeft Arriva afspraken gemaakt met NS en ProRail over over te nemen overstappen. Wanneer een kwartiersdienst is in de richting van Kropswolde ev lukt dat niet, en bestaat er geen aansluitgarantie tussen NS en Arriva. Met de laatste treinen kan dat wel georganiseerd worden.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 16:04:57 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113239576
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:55 schreef dennistd het volgende:
Werd er tot nu toe dan juist langer gewacht, of werd er gewoon weggereden zonder de overstap over te nemen?
hangt van het lijntje af.

Die van Harlingen vertrekt in principe op tijd. Het traject is namelijk behoorlijk vertragingsgevoelig en een plus van enkele minuten loop je daar niet snel in.

Stavoren/Sneek gaat nu ook redelijk op tijd weg nu er een twintigminutendienst op Sneek is. De marges daar zijn nu ook fors krapper geworden.

Blijft over de stopper Leeuwarden naar Groningen: die kan wel enkele minuten wachten. Dat traject kan het opvangen zonder dat er gelijk grote vertragingen ontstaan.

De stoppers Groningen - Delfzijl/Roodeschool kunnen een kleine plus er wel uitrijden, terwijl de treinen naar Zuidbroek en vanwege het enkelsporig stuk tussen Groningen en iets voorbij Europapark wel vrij strak op tijd moeten rijden.

's avonds kan hier wel wat flexibeler mee omgegaan worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:23:00 #42
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113240384
Zit nu in een ICRm TD-10 stammetje naar Maastricht, te Utrecht. De voorste zes deuren(eerste 3 bakken) zijn defect. Op dit moment is een storingsmonteur aanwezig.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:42:11 #43
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113241078
En de trein is opgeheven, mag nu met de schommelboot door die overvol zit. En de ICR-stam rijdt leeg naar Maastricht.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:43:10 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113241115
Tuurlijk, dat is het makkelijkste. Gewoon opheffen. Doorrijden met 3 afgesloten bakken is uiteraard ondenkbaar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:45:14 #45
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113241182
3 Van de 10 bakken zijn de deuren defect. Je kan prima doorlopen, desnoods sluit je die drie bakken af. Maar nee, de HC vond het niet kunnen, haalt een Storingsmonteur erbij die het niet kan oplossen, en voor het gemak wordt de trein opgeheven. Vervolgens mogen de vele reizigers zich in 4 minuten naar spoor 11 haasten, en de HC was pissig dat ie door ons te laat kon vertrekken.
Vanaf Schiphol tot Utrecht hebben wij géén problemen gehad. Ze hadden prima door kunnen rijden ... Haal 'm in Maastricht maar uit dienst, hij zit toch in de onderhoudsomloop.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:46:52 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113241241
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:45 schreef greavy het volgende:
de HC was pissig dat ie door ons te laat kon vertrekken.
Het moet niet gekker worden :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:49:41 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113241361
Tijdens het instappen zat hij al enorm ongeduldig op zijn fluitje te blazen... Verdient geen schoonheidsprijs.
En nu hebben we van die "reizigersonderzoek" omaatjes in de trein rondlopen. "Mag ik uw kaartje zien?" NEE. "Ja, maar, het is" NEE zei ik.
Gelijk iedereen verder die ze vroeg ook 'Nee' _O-
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 16:54:19 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113241578
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Tuurlijk, dat is het makkelijkste. Gewoon opheffen. Doorrijden met 3 afgesloten bakken is uiteraard ondenkbaar.
precies. Met zeven toegankelijke bakken karren kan ook prima
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 juni 2012 @ 16:59:33 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113241798
Meer reizigers zeiden dat. Maar de HC vond het onverantwoord. Nu rijdt ie leeg achter ons aan. Vanaf Eindhoven is er vervangend materieel. Onbegrijpelijk, want in Schiphol en Amsterdam Zuid kon het wel gewoon. Ze hadden gewoon de bakken moeten afsluiten als je met de veiligheid zit (ivm defecte deuren).
  Redactie Sport vrijdag 22 juni 2012 @ 17:05:17 #50
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113242042
Alle Arriva-treinen in het noorden zijn nu live te volgen: http://www.treinviewer.nl/
zie ook http://www.lc.nl/frieslan(...)volgen-met-mobieltje
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')