enquote:Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:
[..]
Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..
Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.
Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
quote:Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien![]()
- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden![]()
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen)
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren![]()
Zo, dat was mijn dagje gister welEigen schuld gelukkig
Volgens mij hebben ze daar een truc toegepast om in Harlingen Haven een trein te splitsen en een deel achter te laten. Het laatste stuk spoor is niet geisoleerd (niet beveiligd, spoorbezetting niet zichtbaar voor de trdl), daar kun je dus "zomaar" een trein achter laten.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:30 schreef Peterselieman het volgende:
In Harlingen Haven stopten de Arriva-treinen tot nu toe halverwege het perron ipv bij het stootblok. Dit veroorzaakte echter lawaaioverlast voor de omwonenden, omdat het geluid van de motoren van de GTW resoneerden in een steegje.
De oplossing is, hoe raden jullie het, wél doorrijden tot het stootblok.
Dat het niet gebeurde was volgens mij iets met de beveiliging van het spoor ofzo
quote:
Voor de goederentreinen naar Duitsland worden straks op bestaand spoor drie vaste goederenroutes gecreëerd, naar Oldenzaal, Zevenaar en Venlo. De keuze voor vaste goederencorridors gaat de geluidsoverlast beperken, zegt een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:07 schreef bork het volgende:
Veel meer geluidsoverlast door vrachttreinen kopte de Volkskrant vanmorgen.
Nope. HLE 18 is gebaseerd op de EuroSprinter, type ES64U4.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:20 schreef Dr_Flash het volgende:
De rijden in België toch ook al een tijdje?
Ook nee. Ze zijn gebaseerd op de ÖBB Taurus, maar dan met een aangepaste kop om te voldoen aan nieuwe botsnormen e.d.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:22 schreef dennistd het volgende:
Zijn dat geen BR189's met Vectron-uiterlijk?
U = Universeel (reizigers en goederen), F = bedoeld voor goederen (freight)quote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:24 schreef dennistd het volgende:
Ah, Taurussen.. Wie noemt twee verschillende locs dan ook ES64U4 en ES64F4...
De details zijn mij niet bekend... maar ik denk dat je een soortgelijk resultaat kunt verwachten als wat we zagen toen die VIRM laatst tegen een SLT botste.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:25 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoe botst dit beter dan een Taurus eigenlijk?
Ik weet precies hoe het zit... maar dat ga ik niet op mijn mobiel zitten typen. Ik kom er later op terug.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:05 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze daar een truc toegepast om in Harlingen Haven een trein te splitsen en een deel achter te laten. Het laatste stuk spoor is niet geisoleerd (niet beveiligd, spoorbezetting niet zichtbaar voor de trdl), daar kun je dus "zomaar" een trein achter laten.
Volgens mij gebruiken ze verder een soort automatische beveiliging, die in principe toestaat dat als er een trein van Harlingen naar Harlingen Haven vertrokken is, er pas een nieuwe trein die kant op kan als het hele baanvak t/m Harlingen Haven vrij is. Het laatste, ongeisoleerde stukje spoor telt daar niet voor mee.
Waarom je daar dan met een gewone dienst geen gebruik van kunt maken is omdat als je vanaf dat onbeveiligde spoor weer het beveiligde spoor op wilt de trdl bewust / handmatig moet bevestigen dat het spoor tussen Harlingen en Harlingen Haven vrij is en er geen trein richting Haven onderweg is.
Zo ongeveer zit het volgens mij
Super!quote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:31 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik weet precies hoe het zit... maar dat ga ik niet op mijn mobiel zitten typen. Ik kom er later op terug.
het moet wel zo krap, omdat de IC uit Leeuwarden die trein op zijn hielen zitquote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:49 schreef dennistd het volgende:
Wel extreem krap (zo niet onmogelijk) gepland: binnenkomst in Zwolle 1 cq. 2 minuten achter de stopper uit Groningen
Dan moeten ze dat DOEN.quote:
het is gewoon een mooie verpakkingquote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dan moeten ze dat DOEN.
En niet lullen over strikter kijken.
Nee. Dat gaat tegen het principe van seinwezens in.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:58 schreef dennistd het volgende:
Maar zolang er dus maar gesleuteld/geschoten wordt voor vertrek is er niks aan de hand bij vertrek van achter het S-bord? Ik neem aan dat Arriva zelf wel zo snugger is om bij een geplande kruising bij Harlingen te wachten op de tegentrein (indien die vertraagd is), en niet zo maar te gaan sleutelen om zelf naar Haven te rijden terwijl ie weet dat daar nog een andere trein staat..
Ja en nee. Een machinist weet in principe wel waar gekruist wordt, maar in een sterk verstoorde situatie (veel vertragingen) kan dat natuurlijk op losse schroeven staan. En aangezien op een TPRB-baanvak geen vertragingen worden gemeten, moet je als trdl je tijdwegdiagram verdomd goed op orde houden.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee. Dat gaat tegen het principe van seinwezens in.
Gewoon Procesleiding invoeren voor de TPRB-baanvakken lijkt me al voldoende.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:12 schreef Peterselieman het volgende:
Communicatie met de verkeersleiding van Arriva kan hierbij ook helpen. Zij weten wel waar de treinen uithangen.
Doet me wel afvragen waarom ProRail niet ook gegevens van bijvoorbeeld de GPS uit gaat lezen voor plaatsbepaling van treinen op bepaalde baanvakken
Ik doelde op het stukje "neem aan" en "wel zo snugger".quote:
kan. Kostenplaatje is vaak een punt bij de rustige baanvakkenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:16 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Gewoon Procesleiding invoeren voor de TPRB-baanvakken lijkt me al voldoende.
Als je goed kijkt naar de tekst op het onderbord onder het S-bord zie je daar de instructies staan om te sleutelen ("bedien het sein") en vervolgens te wachten tot het sein aan het eind van het perron (sein S1100) uit de stand stop komt voordat de trein het S-bord mag passeren en richting Harlingen vertrekken.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:58 schreef dennistd het volgende:
Maar zolang er dus maar gesleuteld/geschoten wordt voor vertrek is er niks aan de hand bij vertrek van achter het S-bord?
quote:
Ik bedoel dus, zoals je daaronder ook kan lezen, dat ze meer naar de overstappen willen gaan kijken. Voorheen deden ze dat niet, hoewel die regeltjes er wel waren. Nu gaan ze dat dus wél doen.quote:
hangt van het lijntje af.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:55 schreef dennistd het volgende:
Werd er tot nu toe dan juist langer gewacht, of werd er gewoon weggereden zonder de overstap over te nemen?
Het moet niet gekker wordenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:45 schreef greavy het volgende:
de HC was pissig dat ie door ons te laat kon vertrekken.
precies. Met zeven toegankelijke bakken karren kan ook primaquote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Tuurlijk, dat is het makkelijkste. Gewoon opheffen. Doorrijden met 3 afgesloten bakken is uiteraard ondenkbaar.
Tof!quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:05 schreef dennistd het volgende:
Alle Arriva-treinen in het noorden zijn nu live te volgen: http://www.treinviewer.nl/
zie ook http://www.lc.nl/frieslan(...)volgen-met-mobieltje
Nee, bakken even uitrangeren kan niet zomaar.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:05 schreef DrNick het volgende:
Bakken achter laten kan niet he, met het stuur-standrijtuig?
Misschien dat de HC vanwege veiligheidsredenen de trein niet wilde laten verderrijden?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:07 schreef greavy het volgende:
[..]
Nee, bakken even uitrangeren kan niet zomaar.
Afsluiten is echter geen probleem.
Dat zeg ik toch de hele tijd?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:09 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Misschien dat de HC vanwege veiligheidsredenen de trein niet wilde laten verderrijden?
had ik een vooruitziende blik eerder vandaag?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:05 schreef dennistd het volgende:
Alle Arriva-treinen in het noorden zijn nu live te volgen: http://www.treinviewer.nl/
zie ook http://www.lc.nl/frieslan(...)volgen-met-mobieltje
De HC is eindverantwoordelijke voor de veiligheid in de trein. Als hij het idee heeft dat hij de veiligheid niet (meer) kan garanderen, dan is het aan hem om de trein op te heffen.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:59 schreef greavy het volgende:
Meer reizigers zeiden dat. Maar de HC vond het onverantwoord. Nu rijdt ie leeg achter ons aan. Vanaf Eindhoven is er vervangend materieel. Onbegrijpelijk, want in Schiphol en Amsterdam Zuid kon het wel gewoon. Ze hadden gewoon de bakken moeten afsluiten als je met de veiligheid zit (ivm defecte deuren).
waarachijnlijk eind 2013, bij einde obis inbouw in virmquote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:07 schreef DrNick het volgende:
Oh, alleen Arriva zie ik, wordt het ook beschikbaar voor NS treinen?
Klopt, ik zat niet goed te lezen. In dat geval was afsluiten van de defecte bakken wel een optie geweest. Misschien dat hij simpelweg moeite had om buiten de kaders te denken.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:10 schreef greavy het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch de hele tijd?
Maar als hij de voorste 3 bakken had afgesloten, hadden we er met 7 doorgereden. Was geen capaciteitsprobleem geweest.
Nu werk je het af aan de IC alkmaar-maastricht, die nu een capaciteitsprobleem kreeg.
Ja, maar dat weerhoudt ons er natuurlijk niet van om daar een mening over te hebbenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:14 schreef James1988 het volgende:
[..]
De HC is eindverantwoordelijke voor de veiligheid in de trein. Als hij het idee heeft dat hij de veiligheid niet (meer) kan garanderen, dan is het aan hem om de trein op te heffen.
Dus ķķk als "bakken afsluiten en doorkarren" een optie is, kan de HC anders besluiten.
Ik snap sowieso niet waarom ze mijn studenten-ov per se willen zien als ik toch al verplicht in- en uit moet checkenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:49 schreef greavy het volgende:
Tijdens het instappen zat hij al enorm ongeduldig op zijn fluitje te blazen... Verdient geen schoonheidsprijs.
En nu hebben we van die "reizigersonderzoek" omaatjes in de trein rondlopen. "Mag ik uw kaartje zien?" NEE. "Ja, maar, het is" NEE zei ik.
Gelijk iedereen verder die ze vroeg ook 'Nee'
schandalig. Dat dit kan in Nederland.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:48 schreef Dr_Flash het volgende:
Grindtrein ontspoord op Amsterdam Centraal
is inderdaad op werkspoor gebeurdquote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
schandalig. Dat dit kan in Nederland.
Nee, maar alle gekheid op een stokje. Veel vertraging hoeft dit niet veroorzaakt te hebben, omdat het ook op een spoor kan zijn gebeurd waar gewerkt wordt
http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:15 schreef b2py het volgende:
[..]
waarachijnlijk eind 2013, bij einde obis inbouw in virm
Zie ook Deze foto voor de situatie vanaf een ander punt.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:59 schreef greavy het volgende:
Was idd op een buiten dienst gesteld spoor. Veel ongemak had het niet.
Nou ze kunnen er zo nieuwe bielzen en staven overheen leggen.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:09 schreef greavy het volgende:
[..]
Zie ook Deze foto voor de situatie vanaf een ander punt.
Volgens mij ligt dat dat zoals het bedoeld was, niet als resultaat van de ontsporing.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Nou ze kunnen er zo nieuwe bielzen en staven overheen leggen.
Wel jammer dat net een paar jaar terug de lijnen Hlgh - Lw en Lw - Stv volledig vernieuwd zijn met TPRB. Ombouw naar V-CVL is niet zo heel moeilijk, maar sindsdien is helaas wel een (niet seinwezen-) project voorbijgekomen dat de straatkasten zo vol heeft gezet dat het ombouwen naar een V-CVL qua ruimte niet meer gaat...quote:Op vrijdag 22 juni 2012 15:16 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Gewoon Procesleiding invoeren voor de TPRB-baanvakken lijkt me al voldoende.
Intratuin. Bij afname van meer dan 500 stuks krijg je 5% korting. Daarom zie je vaak lange treintjes met bielzen rijden.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:23 schreef Anno1982 het volgende:
Bij welk tuincentrum ga je die bielzen halen?
Wat je overigens rechtsonder ziet branden, is een paalspoorstaafverbinding, afgekort PSV. Dit zorgt ervoor dat de stroom die zoals nu door de bovenleiding portalen loopt afgeleidt wordt naar de spoorstaaf.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:28 schreef Anno1982 het volgende:
[..]
Wel jammer dat net een paar jaar terug de lijnen Hlgh - Lw en Lw - Stv volledig vernieuwd zijn met TPRB. Ombouw naar V-CVL is niet zo heel moeilijk, maar sindsdien is helaas wel een (niet seinwezen-) project voorbijgekomen dat de straatkasten zo vol heeft gezet dat het ombouwen naar een V-CVL qua ruimte niet meer gaat...
Was deze overigens al gepost?
Dat dacht ik ook gelijk toen ik vanmiddag er een mailtje over kreeg.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 17:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
had ik een vooruitziende blik eerder vandaag?
Ook je foutenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:44 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook gelijk toen ik vanmiddag er een mailtje over kreeg.
Anyway, zo'n beetje mijn complete werk is nu dus live te volgen...
Gokje: Gratis knuffelen?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:58 schreef Guppyfriend het volgende:
Free huggers op Utrecht Centraal? Is er iets te doen?
Jaaa dat snap ikquote:
het kan het voor jou misschien ook iets makkelijker makenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:44 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook gelijk toen ik vanmiddag er een mailtje over kreeg.
Anyway, zo'n beetje mijn complete werk is nu dus live te volgen...
mooi zo. Nu moeten ze nog ervoor zorgen dat ze bij concessies niet te goedkoop inschrijven. XX heeft iets dergelijks ook al aangekondigd, omdat ze bij een aantal concessies onder de kostprijs ingeschreven haddenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:55 schreef dennistd het volgende:
Syntus is gered: http://nos.nl/artikel/387176-syntus-gered-van-faillissement.html
Ik denk dat dat wel meevalt.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 19:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het kan het voor jou misschien ook iets makkelijker maken
Godzijdank zie je geen rijwegen...quote:
op je beeldschermen kun je anders weinig zien van een aantal van die trajectenquote:
Je ziet in het filmpje de sein ook van groen naar rood springen. Wat gebeurd er dan allemaal vanaf dat moment? Of komt het sein even later weer op groen?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:34 schreef b2py het volgende:
[..]
Wat je overigens rechtsonder ziet branden, is een paalspoorstaafverbinding, afgekort PSV. Dit zorgt ervoor dat de stroom die zoals nu door de bovenleiding portalen loopt afgeleidt wordt naar de spoorstaaf.
Ik heb nog meer manieren om te weten te komen waar een trein precies is. Het grootste deel van de tijd is het trouwens totaal niet nodig om dat op de meter nauwkeurig te weten, en anders kan een machinist me dat prima vertellen. Als er iets aan de hand is, heb ik die toch al aan de lijn.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 19:42 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
op je beeldschermen kun je anders weinig zien van een aantal van die trajecten
wellicht zou dennistd jou kunnen helpen. Ik meen dat hij wel eens iets in die richting had of er mee bezig was.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 21:05 schreef computergirl het volgende:
ik zoek een actueel bestand met GPS coördinaten van alle nederlandse treinstations. Google geeft tot nu toe geen resultaat, heeft iemand een tip?
Zoiets? http://openov.nl/haltes/data/spoorkaart.kmlquote:Op vrijdag 22 juni 2012 21:05 schreef computergirl het volgende:
ik zoek een actueel bestand met GPS coördinaten van alle nederlandse treinstations. Google geeft tot nu toe geen resultaat, heeft iemand een tip?
Bedankt voor de herinnering, ik wilde nog ff gaan kijken, dus gelijk maar ff gedaan. De psv hangt los, omdat waarschijnlijk de dsv ontploft is, getuige ook de brandsporen op de mast. Ook nog even naar boven gekeken, maar aan de bovenleiding is niets te zien.quote:
Ja zoiets idd.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 21:11 schreef DrNick het volgende:
[..]
Zoiets? http://openov.nl/haltes/data/spoorkaart.kml
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |